"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane
Goh, wat gek, de 4e keer rutte verandert niet zoveel...sjirafje schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:37:
Ik geloof niet dat de insteek van "rutte & co" is om stepjes en andere LEV's te legaliseren eerder om het gebruik er van zoveel mogelijk te frustreren.

Het lijkt alsof de regering denkt dat alleen de auto en de fiets serieuze opties zijn en dat de rest duur speelgoed is. De wetten zijn uit de jaren zestig, dus dat men toen al die kleine 2 takt motortjes weg wilde hebben kan ik wel begrijpen, maar kom op zeg, dat iets te ver is om te fietsen wil niet zeggen dat ik perse 2 ton aan metaal nodig heb onderweg.
Het is overigens wel interessant dat een brommer van de wet geen begrenzer mag hebben terwijl alles tegenwoordig alleen softwarematig van elkaar verschilt en dat de constructie zogenaamd niet gemaakt is om harder dan 45/25 te rijden, terwijl niu een model verkoopt dat 80 kan met een motorkenteken. Voor sommige benzine modellen is het ook gewoon een kwestie van 80cc blok erin, opnieuw keuren en bam, motor.
Moet natuurlijk niet al te snel gaan

- verbod voor jongeren onder de 16 jaar
- niet meer op het voetpad
- niet meer met twee op een e-step
https://www.vrt.be/vrtnws...che-steps-in-het-verkeer/
Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!
Op zich is hier wel een goede onderbouwing; “We hebben steps gelijk gesteld met alle gemotoriseerde voertuigen, denk maar aan de lichte bromfiets. Pas vanaf 16 jaar heeft iemand voldoende kennis van verkeersregels” legt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peters uit.B127 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:17:
Ik vind 16 wel erg hoog als minimum…
Gezien dat een step makkelijk 25 km/h haalt, is het niet onredelijk om voor de verkeersveiligheid deze in de categorie van een lichte bromfiets te plaatsen?
[Voor 0% gewijzigd door Obruut op 19-03-2022 07:34. Reden: Typo]
Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

"Enough is enough!"
Zouden eigenlijk met dit idee gezamenlijk het ministerie moeten schrijven.. als ze meer willen besparen moeten ze ons ook de kans er voor willen geven.
[Voor 3% gewijzigd door Reflow op 24-03-2022 22:34]
maar zover denken ze niet. Tot dat er echt nood aan de man is.Reflow schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:47:
Je zou zeggen dat, juist nu met deze brandstofprijzen ze wel verder nadenken aan oplossingen. Ze zijn het thuiswerken en eventueel autoloze zondag al aan het rond verspreiden om zo des te meer brandstof te besparen, terwijl ze een simpele ingreep als het (tijdelijk) toelaten tot de definitieve legalisering rond is van de LEV’s kunnen doen.. ik zou er graag mee naar het werk willen, liefst zonder trap ondersteuning, want met “gas”hendel vindt ik toch veiliger qua doseren.
Zouden eigenlijk met dit idee gezamenlijk het ministerie moeten schrijven.. als ze meer willen besparen moeten ze ons ook de kans er voor willen geven.
Met gemak 25km/h? Met moeite bedoel je en dan weeg ik nog maar 70kg. Op een stepje ben je net wat sneller dan de gemiddelde fietser. Maar elektrische fietsen en scooters halen je aan alle kanten in. Iemand die flink doortrapt ook.Obruut schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:46:
[...]
Op zich is hier wel een goede onderbouwing; “We hebben steps gelijk gesteld met alle gemotoriseerde voertuigen, denk maar aan de lichte bromfiets. Pas vanaf 16 jaar heeft iemand voldoende kennis van verkeersregels” legt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peters uit.
Gezien dat een step makkelijk 25 km/h haalt, is het niet onredelijk om voor de verkeersveiligheid deze in de categorie van een lichte bromfiets te plaatsen?
Nee, men ziet LEV's niet als kansen om diverse (milieu- en mobiliteits-) problemen aan te pakken maar vooral als probleem want:Reflow schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:47:
Je zou zeggen dat, juist nu met deze brandstofprijzen ze wel verder nadenken aan oplossingen. Ze zijn het thuiswerken en eventueel autoloze zondag al aan het rond verspreiden om zo des te meer brandstof te besparen, terwijl ze een simpele ingreep als het (tijdelijk) toelaten tot de definitieve legalisering rond is van de LEV’s kunnen doen.. ik zou er graag mee naar het werk willen, liefst zonder trap ondersteuning, want met “gas”hendel vindt ik toch veiliger qua doseren.
- stint,
- huursteps die in het buitenland overal neergepletterd worden,
- die fietstersbond
"Enough is enough!"
Mooi man, als er in een aantal landen in Europa een beter juridisch kader is voor de elektrische stepjes wordt het tijd om ze in Nederland te legaliseren. Tot die tijd ben ik blij met het huidige verbod.Obruut schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:59:
Er komen strengere regels in België voor elektrische steps;Wat mij betreft zijn dit zinnige regels om het veiliger voor iedereen te maken.
Dit soort regels zijn in mijn ogen vereist om ze te legaliseren.
Hiermee voorkom je overlast en ongelukken. Ikzelf zie ik wel wat in een rijbewijs voor e-stepjes.
[Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 25-03-2022 15:40]
Dit. ik heb de begrenzer van mijn ninebot er af gehaald en hij haalt bij 100% misschien de 27 als ik een heel lang recht stuk heb, maar bij 80% en lager gaat vol gas rond de 24-25, wat prima gaat op het fietspad.BarôZZa schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:51:
[...]
Met gemak 25km/h? Met moeite bedoel je en dan weeg ik nog maar 70kg. Op een stepje ben je net wat sneller dan de gemiddelde fietser. Maar elektrische fietsen en scooters halen je aan alle kanten in. Iemand die flink doortrapt ook.
De eeuwige discussie dit. Ik zie ook wat in een rijbewijs voor ebikes voor 60+ers.eL_Jay schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:38:
[...]
Mooi man, als er in een aantal landen in Europa een beter juridisch kader is voor de elektrische stepjes wordt het tijd om ze in Nederland te legaliseren. Tot die tijd ben ik blij met het huidige verbod.
Dit soort regels zijn in mijn ogen vereist om ze te legaliseren.
Hiermee voorkom je overlast en ongelukken. Ikzelf zie ik wel wat in een rijbewijs voor e-stepjes.
Intussen is Nederland weer als allerlaatste van Europa nog steeds niet om en is er bij lange na nog geen zicht op wanneer de estep die in alle andere landen legaal is ook hier de weg op mag

Interessant stukje leesvoer voor de LEV liefhebber en hoe Nederland achter loopt en raakt op het gebied van Mobiliteit tov andere landen in Europa door onkunde en achterstallige wetgeving;
https://lev-kenniscentrum...Transitie-met-LEV-WEB.pdf
Ik denk dat het af en toe opfrissen van de verkeersregels sowieso wel een goed plan is. Elke 15 jaar een theorie examen of zoiets.Woohooo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:54:
[...]
De eeuwige discussie dit. Ik zie ook wat in een rijbewijs voor ebikes voor 60+ers.
Alleen met mij erop haalt hij maximaal 26 kmh, ben ook wat zwaarder dus zal daar aan moeten liggen.
Maar, op de GPS rijdt hij maar 18 kmh als en als ik op het scherm kijk 26 kmh rijdt, snel is het dus niet.
Hoe is dat bij jullie?
Ik heb de Segway-Ninebot in NL besteld en haalt in de sportstand 30 en dit houdt hij vol tot hij bijna leeg is.B127 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:43:
[...]
Dit. ik heb de begrenzer van mijn ninebot er af gehaald en hij haalt bij 100% misschien de 27 als ik een heel lang recht stuk heb, maar bij 80% en lager gaat vol gas rond de 24-25, wat prima gaat op het fietspad.
Zijn hier te vinden. Tot mijn verbazing blijkt dit door een Nederlands bedrijf te zijn opgesteld (iig voor de Xiaomi m365 pro)...

Zou m'n step graag verzekeren maar helaas is daar nog steeds niet een goede mogelijkheid voor..
Statement op hun website:
Roosendaal, 14-04-2022
Geachte klant,
Zoals u weet en vaak heeft kunnen lezen in onze nieuwsbrieven maar ook op de site legaalrijden.nl is er in Nederland een enorme markt voor elektrische stepjes.
Wij hebben daarom in 2017 de aanzet gegeven voor de ontwikkeling van de Veeley, die met een forse investering in ontwikkeling en goedkeuring medio 2019 groen licht kreeg.
Als Orange Ventures zijn wij dus een Europees erkend producent voor de Veeley en erkend producent voor de Skotero stepjes bij Kraft Bundes Ambt.
Vreemd is het daarom voor ons, de TÜV en onze externe adviseurs dat wij per heden april 2022, exact 25 maanden, 24/7 in gevecht zijn met het Ministerie en de RDW om het dossier van de technisch goedgekeurde Force XR gelegaliseerd te krijgen. De voortgang wordt ook per heden in ernstige mate gefrustreerd door zowel het Ministerie als de RDW.
De aandeelhouder heeft daarom besloten per direct de activiteiten van Orange Ventures BV te stoppen.
De belangrijkste redenen om met directe ingang te stoppen zijn:
Het Ministerie en de RDW spelen een politiek spel om de goedkeuring van onze step tegen te houden. Alles wordt uit de kast getrokken om het proces te vertragen en antwoorden en reacties te manipuleren.
Niet goedgekeurde stepjes blijven een groot risico omdat ze niet verzekerbaar zijn.
Covid heeft de buitenlandse verkopen sterk onder druk gezet. Winkels sloten verplicht hun deuren en de vraag naar stepjes daalde in die lange periode van lock-downs enorm.
De enorme vrachttarieven voor zeevracht maken een concurrerende positie lastig. Veel Chinese firma’s bieden direct of indirect hun stepjes in Europa aan.
Producties in China stagneerden door de vertraagde aanlevering van onderdelen.
Producties vragen om meerdere zeer strenge externe kwaliteitscontroles, de kosten daarvoor stijgen enorm.
Dat betekent dat met ingang van heden er geen nieuwe orders worden aangenomen en uitgeleverd.
Dat lopende herstellingen/reparaties per heden bij onze technische dienst Techrepair BV, Veilingdreef 16, 4614 RX Bergen op Zoom, worden afgewerkt en teruggestuurd naar de klant. Daarnaast zijn de onderdelen voor zowel de Veeley als de Skotero’s overgenomen door TechRepair, Veilingdreef 16, 4614 RX Bergen op Zoom en kunt u, zolang de voorraad strekt, tot 15 juli voor onderdelen en vragen rechtstreeks bij hen terecht via info@techrepair.nl .
"Enough is enough!"
Helaas is verbieden niet de oplossing. Nu met dit mooie weer zie je genoeg steps op straat.sjirafje schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:55:
Erg spijtig, maar het toont duidelijk aan dat onze overheid er alles aan gelegen is om in Nederland maar geen LEV's in het straatbeeld te zien.
En ook alle leeftijden erop, zat kinderen die op een Xiaomi step rijden.
Zet er een verplichte verzekering op en reguleer het. Maarja, de overheid zal het vast beter weten…
6-4-2022
Ons kenmerk: IENW/BSK-2022/76641 (IENW/BSK/458997)
Geachte heer ---,
Hiermee reageer ik op uw bericht aan Informatie Rijksoverheid waarin u vraagt waarom
Nederland zo terughoudend is met het toelaten van de e-step en of het mogelijk is om in uw
gemeente een uitzondering te krijgen zodat u daar gebruik kunt maken van een e-step.
Dank voor uw bericht.
Ik kan mij voorstellen dat u nu al op een e-step zou willen rijden. Daarom licht ik hieronder toe
hoe de toelating van e-steps op dit moment is geregeld en waarom het tijd kost voor er nieuwe
regelgeving voor toelating is.
In Nederland is de basisregel dat gemotoriseerde voertuigen moeten zijn toegelaten tot de
weg, voordat er mee op de weg mag worden gereden. Bij toelating staat verkeersveiligheid
voorop: voertuigen moeten veilig zijn gebouwd en veilig kunnen worden gebruikt. De meest
gebruikelijke manier is de Europese typegoedkeuring. Dit systeem kent op dit moment geen
categorie voor bijvoorbeeld elektrische steps. Wanneer de Europese regels niets regelen,
kunnen de landen uit de Europese Unie zelf regels maken.
Op dit moment kunnen e-steps worden toegelaten via de Beleidsregel aanwijzing bijzondere
bromfietsen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0035848/2021-07-02. Hiermee stelt de RDW
vast of een motorvoertuig aantoonbaar veilig genoeg is alvorens het mag worden gebruikt op
https://www.rdw.nl/over-r...rs/bijzondere-bromfietsen).
Er is sprake van een steeds grotere verscheidenheid aan lichte (elektrische) voertuigen. Deze
nieuwe voertuigen kunnen bijdragen aan maatschappelijke doelen als bereikbaarheid, recreatie
en duurzaamheid, mits de veiligheid goed geborgd is. Mede door deze toename wordt er
gewerkt aan een nieuw nationaal toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs).
Verkeersveiligheid is ook hierbij weer het uitgangspunt. Op 13 juli 2021 heeft de minister het
nieuwe kader voor LEVs naar de Tweede Kamer gestuurd
(https://www.rijksoverheid.../kader-lichteelektrische-
voertuigen).
Aanpassing van de regelgeving op basis van dit voorgestelde kader
moet zorgvuldig gebeuren en dat kost tijd. De inwerkingtreding van het toelatingskader is
daarom in principe voorzien in januari 2023.
Een uitzondering op de regels voor e-steps voor een bepaald gebied zoals een gemeente is niet
mogelijk.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
Namens deze,
Afdelingshoofd Verkeersveiligheid,
dr.ir. G. Hegeman
Hier te zien vanaf ca 8:00
YouTube: Eindelijk LEGAAL op je e-step!
Dit bericht klopt niet helemaal in de video, er is geen step in beslag genomen. Dit had Bram verkeerd begrepen van ons bij de opnames. Maar er is wel een boete uitgeschreven en de zaak is tot heden nog niet in behandeling genomen. Duurt echt een eeuwigheid.cc12 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:35:
Is er eigenlijk al meer bekend over de rechtszaak die een persoon had aangespannen nadat een agent zijn gemodificeerde e-step met step ondersteuning in beslag had genomen en een boete kreeg?
Hier te zien vanaf ca 8:00
YouTube: Eindelijk LEGAAL op je e-step!
Verder vraag ik me af of die e-mail die getoond wordt in bovenstaande video van 7:49 tot 7:54 er rechten aan kunnen worden ontleend.
Informatie van de rijksoverheid (staat verder niets over gemodificeerde e-steps):
https://www.rijksoverheid...tep-met-trapondersteuning
Maar als ik het goed begrijp is het nog niet zo zeker dat je binnenkort met een e-step legaal op de openbare weg mag omdat de meerderheid in de Tweede Kamer daar tegen is?
https://legaalrijden.nl/b...n-aan-de-e-bike-of-fiets/
Je mag zelf in je schuur een fiets bouwen (met trapondersteuning) en daarmee de weg op. Deze voertuigen zijn bij het RDW uitgesloten van keuring. Een step met ondersteuning is gelijk aan een fiets. In het nieuwe LEV-kader zijn steps met ondersteuning zo ver bekend ook nog steeds uitgesloten van de nieuwe regels. Dus met ondersteuning zit je voorlopig veilig.cc12 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:41:
Inderdaad, had gedacht dat er nu wel een uitspraak zou zijn door de rechter.
Verder vraag ik me af of die e-mail die getoond wordt in bovenstaande video van 7:49 tot 7:54 er rechten aan kunnen worden ontleend.
Informatie van de rijksoverheid (staat verder niets over gemodificeerde e-steps):
https://www.rijksoverheid...tep-met-trapondersteuning
Maar als ik het goed begrijp is het nog niet zo zeker dat je binnenkort met een e-step legaal op de openbare weg mag omdat de meerderheid in de Tweede Kamer daar tegen is?
https://legaalrijden.nl/b...n-aan-de-e-bike-of-fiets/
Sommige stellen wel dat je door het aanpassen van een step de technische tekening van de CE certificering onjuist maakt, waardoor hij dan niet meer gebruikt mag worden als apparaat. Maar daar zal de verkeerspolitie niets mee doen.
De vraag is al diverse keren gesteld aan rijksoverheid en daar is een goedkeurend antwoord van gekomen. Als burger moet ik er vanuit kunnen gaan dat ze correct antwoorden. Zeker omdat het om meerdere e-mails gaat, kunnen we er ook wel zeker van zijn dat het niet toevallig 1 ambtenaar is geweest die de regels verkeerd heeft opgevat.
[Voor 5% gewijzigd door erwin.b op 06-05-2022 13:16]
https://stapstep.nl/ deze? Wat een prijs, zelf een Xiaomi + kitje is toch wel wat goedkoper. Hoe lang geeft ie ondersteuning na een kick?erwin.b schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:43:
Gisteren een stapstep besteld. Werkt prima en is legaal aangezien trapondersteuning. Prima oplossing lijkt mij.
Ik krijg wel rillingen van die website. "retouren en garantie" omvat bijvoorbeeld een opmerking "zie hiervoor onze garantievoorwaarden (daar was ik toch al?) maar die garantievoorwaarden zijn nergens.erwin.b schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:43:
Gisteren een stapstep besteld. Werkt prima en is legaal aangezien trapondersteuning. Prima oplossing lijkt mij.
Uitkijken geblazen.

Jammer dat die dingen in NL nog niet legaal op de openbare weg mogen, want dan zou ik voor woon-werkverkeer vaker de bus (+ e-step) kunnen nemen in plaats van de auto. Slechte busverbinding, vandaar…

Zelfs met het LEV kader blijven alle esteps die nu op de weg rijden nog steeds illegaal. Op basis van https://legaalrijden.nl/b...vermoedelijk-pas-in-2024/ is er op zn vroegst pas 1 jan 2024 een invoering van dit nutteloze stuk.
Is er niet iemand op dit forum die iets aan deze hypocatie kan doen?

Ondertussen is een elektrische fiets geen enkel probleem voor 12 jarigen.Obruut schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:46:
[...]
Op zich is hier wel een goede onderbouwing; “We hebben steps gelijk gesteld met alle gemotoriseerde voertuigen, denk maar aan de lichte bromfiets. Pas vanaf 16 jaar heeft iemand voldoende kennis van verkeersregels” legt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peters uit.
Prima.Obruut schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:59:
Er komen strengere regels in België voor elektrische steps;Wat mij betreft zijn dit zinnige regels om het veiliger voor iedereen te maken.
Verhuren hoeft van mij ook niet, dan heb je meteen die steps niet overal slingeren.
[Voor 8% gewijzigd door matthijst op 06-05-2022 13:15]
Veel lafheid binnen te politiek, omdat niemand zich aan de Stint wil binden. Er hoeft maar één ongeluk te gebeuren en dan krijgt de verantwoordelijke voor goedkeuring alle modder over zich heen. Dagelijks dodelijke ongelukken met auto's (+ alle tertiaire doden wegens luchtvervuiling) is blijkbaar geen probleem.Woohooo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:58:
Onbegrijpelijk nog steeds dat de regering blijft vasthouden aan het princiepe om het hele LEV kader helemaal tot in de puntjes uit te werken in deze tijd. Torenhoge benzine prijzen, blokkering van olie uit Rusland en dan als laatste land in europa geen 'normale' esteps toestaan die voldoen aan de EU machine richtlijnen. Hoe valt dat nog uit te leggen anno 2022?![]()
Zelfs met het LEV kader blijven alle esteps die nu op de weg rijden nog steeds illegaal. Op basis van https://legaalrijden.nl/b...vermoedelijk-pas-in-2024/ is er op zn vroegst pas 1 jan 2024 een invoering van dit nutteloze stuk.
Is er niet iemand op dit forum die iets aan deze hypocatie kan doen?
Het meest bizarre is dan nog wel dat de opvolger van de stint, genaamd de BSO bus wel al de weg op mag.Fox schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:40:
[...]
Veel lafheid binnen te politiek, omdat niemand zich aan de Stint wil binden. Er hoeft maar één ongeluk te gebeuren en dan krijgt de verantwoordelijke voor goedkeuring alle modder over zich heen. Dagelijks dodelijke ongelukken met auto's (+ alle tertiaire doden wegens luchtvervuiling) is blijkbaar geen probleem.
Iemand heeft daar gewoon een enorme hekel aan stepjes.
en alle ongelukken met bejaarden op e-bikes.Fox schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:40:
[...]
Veel lafheid binnen te politiek, omdat niemand zich aan de Stint wil binden. Er hoeft maar één ongeluk te gebeuren en dan krijgt de verantwoordelijke voor goedkeuring alle modder over zich heen. Dagelijks dodelijke ongelukken met auto's (+ alle tertiaire doden wegens luchtvervuiling) is blijkbaar geen probleem.
Het is dat het CBR als bizarre wachttijden geldt anders was er vast al een rijbewijs plicht gekomen voor e-bikes. Mooie melkkoe voor de overheid.
Een ebike fietst niet anders dan een normale fiets met wind mee. Een apart rijbewijs lijkt me compleet stupide. Bovendien mag je dan gelijk half Nederland een nieuw rijbewijs geven en ik denk niet dat het systeem dat ooit aan gaat kunnen.groggy schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:37:
[...]
Het is dat het CBR als bizarre wachttijden geldt anders was er vast al een rijbewijs plicht gekomen voor e-bikes. Mooie melkkoe voor de overheid.
https://www.swheelshoverboard.nl/product/kiwano-ko-1/
YouTube: Kiwano K01 Electric Scooter Review in Pittsburgh - ASR
Helaas niet meer in productie.

Nog een interessante video over EUC's: YouTube: 8 THINGS to KNOW BEFORE YOU BUY AN ELECTRIC UNICYCLE !!!
De Fietsersbond (aka Gazelle lobby). Het gaat om knaken.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:11:
[...]
Het meest bizarre is dan nog wel dat de opvolger van de stint, genaamd de BSO bus wel al de weg op mag.
Waarschijnlijk verwachten ze bij de overheid veel ongelukken in dit land met een hoge fietsdichtheid.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:11:
[...]
Het meest bizarre is dan nog wel dat de opvolger van de stint, genaamd de BSO bus wel al de weg op mag.

In de meeste omringende landen is die fietsdichtheid een heel stuk minder.
Met 25 tot 35 km per uur op de step daar doorheen zonder helm is best link.
SSTHVoy18NNCBL115SDIKNFCS
Een ebike gaat toch ook 25? Een helm op een step is zeker een goed idee, maar laten we nu niet doen alsof je met 25 overal langs raast. Mijn segway/ninebot stepje kun je prima volgen als je flink door trapt en de meeste wielrenners halen mij in, in plaats van andersom.Remag22 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:51:
[...]
Waarschijnlijk verwachten ze bij de overheid veel ongelukken in dit land met een hoge fietsdichtheid.![]()
In de meeste omringende landen is die fietsdichtheid een heel stuk minder.
Met 25 tot 35 km per uur op de step daar doorheen zonder helm is best link.
Scooters zijn in Amsterdam ook verplicht de weg op gegaan omdat er te veel overlast en ongelukken mee waren. Wielrenners kunnen op topsnelheid richting de 80 km per uur halen dus dat is geen goede vergelijking. Een elektrische motor kan veel sneller optrekken dan de meeste fietsers, veel mensen zijn daar niet op bedacht. Ook maken ze weinig geluid terwijl je een brommer van ver kan horen aankomen. Het zelfde gaat op voor de bezorgers met wel heel erg snelle ebikes. Dat gaat ook vaak veel te hard.B127 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:37:
[...]
Een ebike gaat toch ook 25? Een helm op een step is zeker een goed idee, maar laten we nu niet doen alsof je met 25 overal langs raast. Mijn segway/ninebot stepje kun je prima volgen als je flink door trapt en de meeste wielrenners halen mij in, in plaats van andersom.
De meeste "blauwe plaat" brommers lopen geen 25 hoorRemag22 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:01:
[...]
Scooters zijn in Amsterdam ook verplicht de weg op gegaan omdat er te veel overlast en ongelukken mee waren. Wielrenners kunnen op topsnelheid richting de 80 km per uur halen dus dat is geen goede vergelijking. Een elektrische motor kan veel sneller optrekken dan de meeste fietsers, veel mensen zijn daar niet op bedacht. Ook maken ze weinig geluid terwijl je een brommer van ver kan horen aankomen. Het zelfde gaat op voor de bezorgers met wel heel erg snelle ebikes. Dat gaat ook vaak veel te hard.

Over bezorgers: de issue is dat bezorgers meer betaald krijgen als ze korter onderweg zijn. Ze rijden nu vaak op opgevoerde ebikes, maar denk je dat dat heel veel beter zou gaan in een auto of op de brommer?
Dit is in mijn ervaring gewoon niet waar. Mijn step heeft een motor met het toegestane maximum van 250 watt en daarmee ben ik ongeveer even snel weg bij een stoplicht als de meeste fietsers. 250 watt is ook helemaal niet zoveel: Iemand die fit is kan voor 20 minuten aan 1 stuk rond de 250-300 watt fietsen, dus die laat mij bij het stoplicht voor stof achter. Bij een ebike kun je natuurlijk wel mee trappen en daarmee harder gaan.Een elektrische motor kan veel sneller optrekken dan de meeste fietsers
Elke e-step heeft zelfs de domste tiener per direct met een appje op de telefoon op 35km/h en 350-500w staan.B127 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:36:
[...]
[...]
Dit is in mijn ervaring gewoon niet waar. Mijn step heeft een motor met het toegestane maximum van 250 watt en daarmee ben ik ongeveer even snel weg bij een stoplicht als de meeste fietsers. 250 watt is ook helemaal niet zoveel: Iemand die fit is kan voor 20 minuten aan 1 stuk rond de 250-300 watt fietsen, dus die laat mij bij het stoplicht voor stof achter. Bij een ebike kun je natuurlijk wel mee trappen en daarmee harder gaan.
Daarnaast is het denk ik een beetje situatieblindheid. Wonende in een land waar de stepjes WEL legaal zijn (tot 25kmh): het zit bomvol met 3600w 80kmh stepjes en je haalt ze er op het oog lastig tussenuit.
De nederlandse fietsdichtheid is enorm, en die "kunnen" inderdaad ook 25kmh maar doen dat meestal niet. Stepjes wel. Vol gas, want geen fysieke inspanning. De impact op de stedelijke volksgezondheid zal dan ook aanzienlijk zijn. En dan hebben we het nog niet over de ongevallen. Handje uitsteken op de fiets is veel makkelijker dan op de step.
Hoe langer je er over nadenkt hoe meer redenen je ziet.
En laten we nou eens eerlijk zijn, wat is behalve luiheid het voordeel van de step in Nederland? Weinig.
Fair enough. Rijden op een step met 3600w is compleet stupide. Als je met 80 op je bek gaat, dan ben je geraspte kaas (tenzij je een motor pak aan hebt).Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:35:
[...]Daarnaast is het denk ik een beetje situatieblindheid. Wonende in een land waar de stepjes WEL legaal zijn (tot 25kmh): het zit bomvol met 3600w 80kmh stepjes en je haalt ze er op het oog lastig tussenuit.
Wat mij betreft geven we elke step gewoon een kenteken, net als in duitsland. Dan kun je gewoon bestaande flitspalen hergebruiken om al die grapjassen eruit te vissen.
[Voor 15% gewijzigd door B127 op 20-05-2022 23:05]
Het grootste voordeel van een step voor mij, is dat het in essentie een vouwfiets is die niet half uit elkaar valt en wél prima rijdt. Ik neem mijn step regelmatig mee in het ov of achterin een auto. Ik heb het idee dat een vouwfiets gewoon veel onhandiger is, zowel ingeklapt als uitgeklapt.Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:35:
[...]
En laten we nou eens eerlijk zijn, wat is behalve luiheid het voordeel van de step in Nederland? Weinig.
[Voor 74% gewijzigd door B127 op 20-05-2022 23:05]
Behalve luiheid?Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:35:
[...]
Elke e-step heeft zelfs de domste tiener per direct met een appje op de telefoon op 35km/h en 350-500w staan.
Daarnaast is het denk ik een beetje situatieblindheid. Wonende in een land waar de stepjes WEL legaal zijn (tot 25kmh): het zit bomvol met 3600w 80kmh stepjes en je haalt ze er op het oog lastig tussenuit.
De nederlandse fietsdichtheid is enorm, en die "kunnen" inderdaad ook 25kmh maar doen dat meestal niet. Stepjes wel. Vol gas, want geen fysieke inspanning. De impact op de stedelijke volksgezondheid zal dan ook aanzienlijk zijn. En dan hebben we het nog niet over de ongevallen. Handje uitsteken op de fiets is veel makkelijker dan op de step.
Hoe langer je er over nadenkt hoe meer redenen je ziet.
Dit zorgt er nog teminste voor dat luie mensen een step kunnen nemen in plaats van de auto.
En hierdoor zullen ook meer mensen het openbaar vervoer nemen om 2 redenen:
Er zitten minder mensen op het openbaar vervoer (omdat ze met de step er zo ook sneller geraken), en dus aantrekkelijker voor veel mensen.
Je moet veel minder kijken naar aansluitingen, wanneer je te maken heeft met een overstap, want dat eerste / laatste stuk kun je zelf perfect doen.
Persoonlijke conditie zal misschien wel achteruit gaan van de gebruikers (enkel trouwens wanneer dit eerder fietsers waren), maar als dat betekent dat het verkeer in het algemeen hiermee vlotter en groener is, dan is dat voor de gehele samenleving enkel beter.
En trouwens (dodelijke) ongevallen gebeuren ook op de fiets. Daar zit je een meter hoger, dezelfde snelheid, en lig je gegarandeerd op de grond als er iets gebeurd.
Mocht doorrijden naar huis zonder boete en inbeslagname. Weet waar ik aan begonnen ben maar toch jammer..

Zo gebruikte ik hem inderdaad ook, maar tegenwoordig zijn er ook prima (e-)vouwfietsen te krijgen. Alsnog wel iets groter dan een opgevouwen step over het algemeen.B127 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:59:
[...]
Het grootste voordeel van een step voor mij, is dat het in essentie een vouwfiets is die niet half uit elkaar valt en wél prima rijdt. Ik neem mijn step regelmatig mee in het ov of achterin een auto. Ik heb het idee dat een vouwfiets gewoon veel onhandiger is, zowel ingeklapt als uitgeklapt.
Het zorgt er ook voor dat luie mensen de step nemen ipv de fiets. De eerste groep die massaal over zal gaan is de tiener, met bijbehorend stuntgedrag.bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:26:
[...]
Behalve luiheid?
Dit zorgt er nog teminste voor dat luie mensen een step kunnen nemen in plaats van de auto.
En hierdoor zullen ook meer mensen het openbaar vervoer nemen om 2 redenen:
Er zitten minder mensen op het openbaar vervoer (omdat ze met de step er zo ook sneller geraken), en dus aantrekkelijker voor veel mensen.
Je moet veel minder kijken naar aansluitingen, wanneer je te maken heeft met een overstap, want dat eerste / laatste stuk kun je zelf perfect doen.
Persoonlijke conditie zal misschien wel achteruit gaan van de gebruikers (enkel trouwens wanneer dit eerder fietsers waren), maar als dat betekent dat het verkeer in het algemeen hiermee vlotter en groener is, dan is dat voor de gehele samenleving enkel beter.
En trouwens (dodelijke) ongevallen gebeuren ook op de fiets. Daar zit je een meter hoger, dezelfde snelheid, en lig je gegarandeerd op de grond als er iets gebeurd.
Snelheidsbeweringen als "fiets gaat even snel" is in de praktijk gewoon niet waar. Fiets KAN even snel, maar de gemiddelde fietssnelheid zal rond de 12 km/u liggen, en met een stepje ga je echt geen 12 rijden maar constant 25 (bochten en stoplichten uitgesloten). Dat gaat weer een berg extra ongelukken veroorzaken, vergelijkbaar met ouderen op de e-bike. Immers, een fiets en e-bike kunnen ook dezelfde snelheid maar doen dat in de praktijk niet.
Geen huursteps toestaan lijkt me zowiezo essentieel aan het succes van de step. Daarnaast in NL waarschijnlijk "rijbewijs" a la snorscooter en verzekeringsplicht, dan zijn alle 12 jarige stuntpiloten ook alvast uitgesloten.
En dan nog een oplossing vinden voor de gigantische berg e-waste die er bij komt en de echt niet te onderschatten impact op de volksgezondheid in een land als Nederland, waar de fiets zo'n groot deel van het leven is.
Maar dat terzijde, als je veiligheid als reden aanhaalt dan moeten elektrische fietsen ook uit de schappen. Niet zeggen dat de snelheid meevalt omdat het inspanning vereist, mijn vrouw heeft er een die op z'n max zit als ik al naar de trappers kijk.
Als het nut/noodzaak is, ook dan kunnen de elektrische fietsen weg. Oudere mensen horen daar niet op thuis, en jongere mensen kunnen prima op eigen kracht trappen.
Ik vind het wat dooddoeners allemaal. Er zijn absoluut regels nodig om het behapbaar te houden, waaronder keuring van modellen en verbieden van huursteps. Maar er zijn genoeg voordelen te bedenken, al is het maar het kleine formaat die ervoor zorgt dat je 'm altijd in de kofferbak kan hebben. Dat gaat met een vouwfiets niet zonder flink ruimte in te leveren. Dat zegt ook gelijk wat over de casus in het OV overigens.
De gemiddelde hardloper loopt 11, dus 12 kmh fietsen is wel heel suf. Behalve dat ene rapport van cbs uit 2001 kan ik er overigens weinig over vinden...Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 05:45:
[...]de gemiddelde fietssnelheid zal rond de 12 km/u liggen
(misschien is het 12 inclusief stilstaan voor het stoplicht?)
[Voor 24% gewijzigd door B127 op 21-05-2022 11:31]
Ik begrijp je passie voor de step, ik onderschrijf zelf ook de groene bijdrage die steps kunnen leveren.B127 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:36:
[...]
De meeste "blauwe plaat" brommers lopen geen 25 hoor. Ik ben er misschien een handvol tegen gekomen in het afgelopen jaar, maar de rest die gaat 35 of harder, wat inderdaad echt niet kan op een druk fietspad. (Op een 50-weg, waar je eigenlijk zou moeten rijden, is het net te weinig, maar dat even terzijde).
Over bezorgers: de issue is dat bezorgers meer betaald krijgen als ze korter onderweg zijn. Ze rijden nu vaak op opgevoerde ebikes, maar denk je dat dat heel veel beter zou gaan in een auto of op de brommer?
[...]
Dit is in mijn ervaring gewoon niet waar. Mijn step heeft een motor met het toegestane maximum van 250 watt en daarmee ben ik ongeveer even snel weg bij een stoplicht als de meeste fietsers. 250 watt is ook helemaal niet zoveel: Iemand die fit is kan voor 20 minuten aan 1 stuk rond de 250-300 watt fietsen, dus die laat mij bij het stoplicht voor stof achter. Bij een ebike kun je natuurlijk wel mee trappen en daarmee harder gaan.
Maar probeer ook realistisch te kijken naar de nadelen. Opvoeren en fietsdichtheid staan succes in de weg.
Europa is niet zo groot he, dat ik niet in Nederland woon betekend niet dat ik er nooit kom. Mensen die hun hand uitsteken voor afslaan zie ik zat. Zeker niet iedereen, dat is waar.nst6ldr schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:52:
Maar als je niet in Nederland woont, @Anoniem: 472287, hoe kom je dan aan die wijsheid? Tieners die hun hand uitsteken als ze afslaan? In welke film heb je dat gezien?
Maar dat terzijde, als je veiligheid als reden aanhaalt dan moeten elektrische fietsen ook uit de schappen. Niet zeggen dat de snelheid meevalt omdat het inspanning vereist, mijn vrouw heeft er een die op z'n max zit als ik al naar de trappers kijk.
Als het nut/noodzaak is, ook dan kunnen de elektrische fietsen weg. Oudere mensen horen daar niet op thuis, en jongere mensen kunnen prima op eigen kracht trappen.
Ik vind het wat dooddoeners allemaal. Er zijn absoluut regels nodig om het behapbaar te houden, waaronder keuring van modellen en verbieden van huursteps. Maar er zijn genoeg voordelen te bedenken, al is het maar het kleine formaat die ervoor zorgt dat je 'm altijd in de kofferbak kan hebben. Dat gaat met een vouwfiets niet zonder flink ruimte in te leveren. Dat zegt ook gelijk wat over de casus in het OV overigens.
De whataboutism over electrische fietsen doet mij echt helemaal niets. A is kut en moet voor de veiligheid gereguleerd worden, maar is dat nog niet. Dus moet B ook maar gewoon kunnen ook al brengt het gevaar met zich mee.
Zo werkt de wereld gelukkig niet.
Ik ben overigens pro step hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik begrijp wel waarom veel politici daar de vingers niet (snel) aan willen verbranden.
[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 21-05-2022 12:14]
Je kan het afdoen als whataboutism, maar zolang je niet kan aantonen dat met het legaliseren van de step ineens veel meer mensen de weg op gaan in plaats van dat fietsers hun fiets inruilen voor een step, gaat dat argument nergens heen.Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:13:
[...]
Europa is niet zo groot he, dat ik niet in Nederland woon betekend niet dat ik er nooit kom. Mensen die hun hand uitsteken voor afslaan zie ik zat. Zeker niet iedereen, dat is waar.
De whataboutism over electrische fietsen doet mij echt helemaal niets. A is kut en moet voor de veiligheid gereguleerd worden, maar is dat nog niet. Dus moet B ook maar gewoon kunnen ook al brengt het gevaar met zich mee.
Zo werkt de wereld gelukkig niet.
Ik ben overigens pro step hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik begrijp wel waarom veel politici daar de vingers niet (snel) aan willen verbranden.
Sinds wanneer is "het was vroeger ook zo" een goede basis voor beleid in veranderende omstandigheden? De overheid is aarzelend vage beloftes aan het maken en het is ook hun taak om alles op de openbare weg in goede banen te leiden, maar op deze manier gaat dat niet lukken.Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:13:
[...]Dus moet B ook maar gewoon kunnen ook al brengt het gevaar met zich mee.
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!
Een groot deel van de "es4" steps op marktplaats zijn eigenlijk de verhuur versie van de es3. Niet inklapbaar en geen vering (die de es4 wel heeft), maar verder hele degelijke stepjes.venzi schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:09:
Er worden tegenwoordig via marktplaats zoveel Ninebot ES4 stepjes aangeboden, ik vermoed dat dit allemaal namaak producten zijn of zit ik er compleet naast?
De vering stelt niet zoveel voor bij deze serie stepjes, maar niet kunnen vouwen is echt heel onhandig, dus vandaar de lage prijzen.
Ah! Bedankt voor je antwoord! Ik had namelijk sterk het vermoeden dat het op namaak ging. Verschillende kleuren/modellen en geen logo's op plaatsen waar Ninebot ze officieel wel heeft zitten.B127 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:22:
[...]
Een groot deel van de "es4" steps op marktplaats zijn eigenlijk de verhuur versie van de es3. Niet inklapbaar en geen vering (die de es4 wel heeft), maar verder hele degelijke stepjes.
De vering stelt niet zoveel voor bij deze serie stepjes, maar niet kunnen vouwen is echt heel onhandig, dus vandaar de lage prijzen.
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!
Ik heb de eu(nl)wegen Verkeers echt 100 keer gelezen. Ik en mij aanhouden agenten komen steeds maar tot een conclusie dat hij is uitgezonderd is van de wegen verkeers wet. Artikel 2.2 beschrijft heel duidelijk waarom hij niet onder de verkeers wet valt maar onder artikel 2.2 van toepasbaarheid vast stelling en wat betekent een elektrische step vrij te gebruiken is. Ik kan best begrijpen dat Nederland dit vanwege meerdere redenen niet wil. Maar naar mijn inzien gooie ze een veel onzin richting de buitenwereld zodat mensen hun step aanpassen en niet meer onder artikel 2.2 vallen en en daardoor aan verkeers wet moeten gaan voldoen,Reflow schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:09:
Ik had ook een poging gedaan meer informatie te achterhalen omtrent de mogelijkheden van uitzonderingen per gemeente/stad als de step overal aan voldoet. Heb er zelfs knipperlicht op gebouwd (voor en achter).. Maar wil graag van de "step ondersteuning" af en weer de gashendel er op, omdat ik dit gewoon veiliger vindt. Dus bij deze het antwoord wat ik terug heb van onze ministerie..
[...]
Ik weet dat er nu mensen gaan tegen zeggen dat het niet zo is. Maar aan die dan deze mensen de zelfde vraag als aan de politie agent. wijs maar aan waar het anders staat.
Mijn tip is doe geen aanpassing aan een xiaomi m365/of vergelijkbare modellen. En zorg dat je artikel 2 uit je hoofd leert. Print hem uit vouw hem op stop hem in je binnen zak, dan is geen politie agent die je bekeurt wanneer artikel 2 van de toepasbaarheid er bij pakt en vraagt of ze kunnen aan wijzen waar staat dat je er niet mee mag rijden. (Spreek uit ervaring) Ik gebruik hem namelijk om mijn vrouw die in door omstandigheden in elektrische rolstoel terecht is gekomen bij te houden. Ook een een veel gehoorde argument van de Max 6kmh voor op de stoep klopt ook niet die is volgens artikel 2 niet van toepassing voor een voetgangers voertuigen of voertuig zonder bestuurders stoel/zadel. Een in artikel 2.2 omschreven voertuig valt net zo als een voetganger en politie auto niet onder verkeerswet en mag daardoor als een voetganger de stoep/straat grasveldjes gebruiken. in de genoemde omschrijving staan duidelijk op speelgoed / elektrische step toepasbare omschrijvingen omschreven of net zoals elke onmogelijk uitvoering van een elektrische rolstoel. (dus niet de scoot mobiel waar mee die outjes en luie mens door de AH rijden (omdat personeel niet snapt dat gewoon snor/bromfiets is) die vallen dus weer wel wet onder verkeer als zijnde scooter/bromfiets en mogen alleen op het fietspad of op de 50km weg en moeten lopen op de stoep (wat ze dus nooit doen)
Elektrische rolstoelen zien dus zo uit en hier mee mag je volgens artikel 2 van de wegen verkeerswet zonder rdw registratie. Zonder rijbewijs en zonder leeftijds beperking en zonder remmen, zadel of stuur gewoon met 15 km/ over het fietspad, stoep, gemeentehuis en politiebureau racen net zo als je met step.
https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32013R0168&from=NL
De politie,ambulance voertuigen en brandweer auto’s vallen dus (zie rood gemarkeerd) ook onder artikel 2.2 en zijn dus net zoals de bold gemarkeerde voertuigen uitgezonderd van de wegen verkeerswets. Hierdoor mogen ze over stoepen, grasvelden, tegen het verkeer in en enzovoorts rijden.ersveiligheid onverlet.
Artikel 2
Toepassingsgebied
1. Deze verordening is van toepassing opalletwee-ofdrie wielige voertuigen en vierwielers, zoals gecategoriseerd in arti kel 4 en bijlage I (hierna „voertuigen van categorie L” te noe men), die bedoeld zijn om op openbare wegen te rijden, ook wanneer zij in een of meer fasen ontworpen en gebouwd zijn, en op voor dergelijke voertuigen ontworpen en gebouwde sys temen, onderdelen en technische eenheden, alsook voertuigde len en uitrustingsstukken.
Deze verordening is ook van toepassing op enduromotorfietsen (L3e-AxE (x = 1, 2 of 3)), trialbikes (L3e-AxT (x = 1, 2 of 3)) en zware terreinquads (L7e-B) zoals gecategoriseerd in artikel 4 van en bijlage I.
2.Deze verordening is niet van toepassing op:
a) voertuigen met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van ten hoogste 6 km/h;
b) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten;
c) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn om door een voet ganger te worden meegevoerd;
d) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik in wed strijden;
e) voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor gebruik door de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer, de ordehandhavingsdiensten en de medische nooddiensten;
f) landbouw- of bosbouwvoertuigen die vallen onder Verorde ning (EU) nr. 167/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 5 februari 2013 inzake de goedkeuring van en het markttoezicht op landbouw- en bosbouwvoertuigen (1), ma chines die vallen onder Richtlijn 97/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1997 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake maatregelen tegen de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes door inwendige verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in niet voor de weg bestemde mobiele machines (2) en Richtlijn 2006/42/EG van het Europees Par lement en de Raad van 17 mei 2006 betreffende machi nes (3), en motorvoertuigen die vallen onder Richtlijn 2007/46/EG;
g) voertuigen die voornamelijk bestemd zijn voor gebruik in het terrein en ontworpen zijn om op onverharde oppervlak ken te rijden;
h) fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbro ken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voor dat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt;
i) zelfbalancerende voertuigen;
j) voertuigen die niet met ten minste één zitplaats zijn uitge rust;
k) voertuigen uitgerust met een bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.
[Voor 47% gewijzigd door xbeam op 23-07-2022 11:56]
Lesdictische is mijn hash#
In de Wegenverkeerswet staat duidelijk dat elk voertuig een type goedkeuring nodig heeft. Dit kan een Europese goedkeuring zijn op basis van de door jou gedeelde verordening maar het kan ook een Nederlandse goedkeuring zijn.
[Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 03-06-2022 10:29]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat zeg ik niet en staat er niet. Voertuigen die onder artikel 2.2 vallen worden gezien als voetganger en mag je net zo als een voetganger tegen het verkeer in een straat in lopen/rijden of op het grasveld rondrennenTsurany schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:20:
@xbeam volgens mij haal je aardig wat dingen door elkaar. Waar jij naar verwijst is de verordening voor het goedkeuren van voertuigen. De voertuigen die in die lijst staan hoeven niet specifiek goedgekeurd te worden op basis van die verordening, dat betekent niet dat bestuurders van die voertuigen zich niet aan de Wegenverkeerswet hoeven te houden.
klopt Tenzij het onder Artikel 2.2. valt en dus niet gezien wordt als voertuig ;-)In de Wegenverkeerswet staat duidelijk dat elk voertuig een type goedkeuring nodig heeft. Dit kan een Europese goedkeuring zijn op basis van de door jou gedeelde verordening maar het kan ook een Nederlandse goedkeuring zijn.
Deze verordening is niet van toepassing op:
2.Deze verordening is niet van toepassing op:
a) voertuigen met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van ten hoogste 6 km/h;
b) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten;
c) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn om door een voet ganger te worden meegevoerd;
d) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik in wed strijden;
e) voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor gebruik door de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer, de ordehandhavingsdiensten en de medische nooddiensten;
f) landbouw- of bosbouwvoertuigen die vallen onder Verorde ning (EU) nr. 167/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 5 februari 2013 inzake de goedkeuring van en het markttoezicht op landbouw- en bosbouwvoertuigen (1), ma chines die vallen onder Richtlijn 97/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1997 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake maatregelen tegen de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes door inwendige verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in niet voor de weg bestemde mobiele machines (2) en Richtlijn 2006/42/EG van het Europees Par lement en de Raad van 17 mei 2006 betreffende machi nes (3), en motorvoertuigen die vallen onder Richtlijn 2007/46/EG;
g) voertuigen die voornamelijk bestemd zijn voor gebruik in het terrein en ontworpen zijn om op onverharde oppervlak ken te rijden;
h) fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continuvermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbro ken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voor dat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt;
i) zelfbalancerende voertuigen;n
j) voertuigen die niet met ten minste één zitplaats zijn uitge rust;
[Voor 51% gewijzigd door xbeam op 03-06-2022 12:00]
Nee, dat is een volstrekt onjuiste conclusie. Lees even goed wat er werkelijk staat.xbeam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:50:
[...]
Dat zeg ik niet en staat er niet. Voertuigen die onder artikel 2.2 vallen worden gezien als voetganger en mag je net zo als een voetganger tegen het verkeer in een straat in lopen/rijden of op het grasveld rondrennen
[...]
klopt Tenzij het onder Artikel 2.2. valt en dus niert gezien wordt als voertuig ;-)
1.1 In deze verordening worden de administratieve en technische voorschriften vastgesteld voor de typegoedkeuring van alle in artikel 2, lid 1, bedoelde nieuwe voertuigen, systemen,
onderdelen en technische eenheden.
2.2 Deze verordening is niet van toepassing op:
In artikel 1.1 staat dat het een verordening voor de typegoedkeuring van voertuigen is. In Artikel 2.2 volgt een lijst met voertuigen waar deze verordening niet op van toepassing is. Het enige wat daar mee bedoeld wordt is dat de administratieve en technische voorschriften uit deze verordening niet van toepassing zijn op deze voertuigen.
Daarnaast vraag ik me af waar je vandaan haalt dat een voetganger tegen het verkeer in mag lopen op straat...
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dus hebben ze geen wegen verkeerwet registratie nodig en zijn vrij te gebruiken (als voetganger)Tsurany schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:00:
[...]
Nee, dat is een volstrekt onjuiste conclusie. Lees even goed wat er werkelijk staat.
1.1 In deze verordening worden de administratieve en technische voorschriften vastgesteld voor de typegoedkeuring van alle in artikel 2, lid 1, bedoelde nieuwe voertuigen, systemen,
onderdelen en technische eenheden.
2.2 Deze verordening is niet van toepassing op:
In artikel 1.1 staat dat het een verordening voor de typegoedkeuring van voertuigen is. In Artikel 2.2 volgt een lijst met voertuigen waar deze verordening niet op van toepassing is. Het enige wat daar mee bedoeld wordt is dat de administratieve en technische voorschriften uit deze verordening niet van toepassing zijn op deze voertuigen.
Basis verkeer regels op de wegen zonder stoep moet je zelfs links tegen het verkeer inlopen.Daarnaast vraag ik me af waar je vandaan haalt dat een voetganger tegen het verkeer in mag lopen op straat...
Voetgangers vallen omdat ze geen registratie hebben buiten de wegenverkeerswet.
Noem mij 1 eenrichting of verboden in te rijden straat in Nederland waar je niet gewoon door heen mag lopen of verplicht maar 1 kant op mag lopen? Behalve speciaal voor registreerde voertuigen aangelegde en daardoor afgesloten wegen/gebieden, zelfs op snelweg mag je vanuit een toegestaan voertuig rond dat voertuig lopen zolang je geen gevaarlijke situatie (dat is lopen op en langs de snelweg altijd) creëert. Je mag alleen niet zonder geschikt voertuig de snelweg op Verkeersborden zijn niet van toepassing op voetgangers omdat ze niet als invalide elektrische invalide voortuigen of politieauto's in 2.2 vallen en net zoals voetgangers buiten het toepassingsgebied de verkeerswet vallen en dus geen type goed keuring nodig hebben.
Kijk maar alle verkeerborden zijn gericht aan verkeerswet voertuigen. Er bestaat geen verkeerbord voor voetgangers wel om ze te beschermen en voertuigen te weren
https://www.informatiebor...verkeersborden-overzicht/
[Voor 32% gewijzigd door xbeam op 03-06-2022 12:40]
Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt en dat vind ik eigenlijk ergens wel zeer gevaarlijk. Ik ga het nog eenmaal proberen uit te leggen, als je het dan nog niet snapt dan houd het voor mij op.xbeam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:04:
[...]
Basis verkeer regels op de wegen zonder stoep moet je zelfs links tegen het verkeer inlopen.
Noem mij 1 eenrichting of verboden in te rijden straat in Nederland waar je niet gewoon door heen mag lopen of verplicht maar 1 kant op mag lopen? Verkeersborden zijn niet van toepassing op voetgangers omdat ze niet als invalide elektrische invalide voortuigen of politieauto's in 2.2 vallen en net zoals voetgangers buiten het toepassingsgebied de verkeerswet vallen en dus geen type goed keuring nodig hebben.
Kijk maar alle verkeerborden zijn gericht aan verkeerswet voertuigen. Er bestaat geen verkeerbord voor voetgangers wel om ze te beschermen en voertuigen te weren
https://www.informatiebor...verkeersborden-overzicht/
Die verordening gaat enkel en alleen over het typegoedkeuren van voertuigen. De in artikel 2.2 genoemde voertuigen zijn enkel uitzondering waar deze verordening niet op van toepassing is. Dat betekent absoluut niet dat de Wegenverkeerswet niet van toepassing is. Sterker nog, in de Wegenverkeerswet, en dan met name de RVV, kan je heel wat verkeersregels vinden die expliciet voor voertuigen uit artikel 2.2 bedoeld zijn.
Het is eigenlijk heel eenvoudig:
- Er is geen Europese verordening voor het typegoedkeuren van elektrische steps. Dat die verordening er niet is betekent echter niet dat ze daardoor automatisch goedgekeurd zijn voor alle Europese landen of volledig buiten de wetgeving vallen.
- De Nederlandse wetgeving zegt dat elk gemotoriseerd voertuig op de openbare weg een typegoedkeuring moet hebben of individueel goedgekeurd moet zijn met uitzondering van een aantal type voertuigen. De elektrische step valt niet onder deze uitzondering.
Die is ook helemaal niet nodig. Hij heeft Europe's EC-goedkeuring als zijn dat hij geen Type goedkleuring nodig heeft buiten te kunnen gebruiken. Dat betekende niet er geen regels zijn en je er de snelweg of autoweg mee op mag want voor geld een minimale snelheid die een pstep nooit haalt.Tsurany schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:37:
[...]
Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt en dat vind ik eigenlijk ergens wel zeer gevaarlijk. Ik ga het nog eenmaal proberen uit te leggen, als je het dan nog niet snapt dan houd het voor mij op.
Die verordening gaat enkel en alleen over het typegoedkeuren van voertuigen. De in artikel 2.2 genoemde voertuigen zijn enkel uitzondering waar deze verordening niet op van toepassing is. Dat betekent absoluut niet dat de Wegenverkeerswet niet van toepassing is. Sterker nog, in de Wegenverkeerswet, en dan met name de RVV, kan je heel wat verkeersregels vinden die expliciet voor voertuigen uit artikel 2.2 bedoeld zijn.
Het is eigenlijk heel eenvoudig:De elektrische step mag dus niet op de openbare weg rijden.
- Er is geen Europese verordening voor het typegoedkeuren van elektrische steps. Dat die verordening er niet is betekent echter niet dat ze daardoor automatisch goedgekeurd zijn voor alle Europese landen of volledig buiten de wetgeving vallen.
- De Nederlandse wetgeving zegt dat elk gemotoriseerd voertuig op de openbare weg een typegoedkeuring moet hebben of individueel goedgekeurd moet zijn met uitzondering van een aantal type voertuigen. De elektrische step valt niet onder deze uitzondering.
Wat jij zegt is dat iedere invalide rolstoel. (Artikel 2.2) niet gebruikt mag worden en dat is natuurlijk onzin er is Nederland en Europa ook gewoon de vrijheid om de openbaren ruimte vrij te gebruiken dingen en voertuigen
Daarnaast Wanneer een machine/ electronica / device in 1 EU land een CE-registratie Als wegenverkeerswet vrij te gebruiken is geld deze registratie in alle EU lid staten en is dus ook hier van toepassing en mag land geen extra beperkingen opleggen of weigeren wel mag een land verplichten dat je een WA-verzekering afsluit voor gebruik (tip dat kan in België doen) dat is momenteel waarop de politie zicht beroept. En mooie van EU vrije handelsverkeer is dat met registratie vrije voertuigen zoals toelatingen in gewoon in België of bijv. Italië mag doen zolang je maar een EU WA (groene kaart) verzekering voor het voertuig afsluiten.
Maar bekeurt worden op basis van de verkeerwet registratie. Heb ik met mijn step tijd sinds 2019 nog nooit meegemaakt
[Voor 3% gewijzigd door xbeam op 03-06-2022 13:32]
Weet je wel zeker dat het het Europese CE keurmerk is en niet de Chinese versie die China Export betekent?xbeam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:57:
Die is ook helemaal niet nodig. Hij heeft Europe's EC-goedkeuring als zijn dat hij geen Type goedkleuring nodig heeft buiten te kunnen gebruiken.
Ze lijken erg veel op elkaar, alleen de letters staan wat meer uit elkaar. Hier kun je het onderscheid controleren.
Je lijkt me er wel veel in verdiept te hebben, maar ik geloof niet dat het allemaal zo eenvoudig is.
Yes anders kunnen het type steppen ook niet voor grootschalig verhuur de grote steden van Europa gebruiken.grun93 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:33:
[...]
Weet je wel zeker dat het het Europese CE keurmerk is en niet de Chinese versie die China Export betekent?
Ze lijken erg veel op elkaar, alleen de letters staan wat meer uit elkaar. Hier kun je het onderscheid controleren.
Je lijkt me er wel veel in verdiept te hebben, maar ik geloof niet dat het allemaal zo eenvoudig is.
Precies de discussie die we nu hebben. Volgen mij moet het ondanks alle nee berichten ook gewoon kunnen maar hang daar geen oordeel aan. want andere hebben weer goed argumenten waarom het niet kan.groggy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:17:
In de anwb kampioen staat een artikel over e-steps. In een infographic bij het artikel staat dat naast ebikes etc ook innovatie voertuigen zoals sommige segway-achtigen, e-steps met grote wielen, e-driewielers en 3-bolderkarren zijn toegestaan. Wie kent de exacte bepaling over de driewielers? Ik overweeg dan een e-step aan te schaffen en er een extra wieltje aan te maken waardoor het een driewieler is en daarmee toegestaan.
Nu haal je weer verschillende dingen door elkaar. De CE markering laat zien dat het product binnen de EER verkocht mag worden omdat het aan de daarvoor gestelde eisen voldoet. Dat betekent niet dat het product op de openbare weg gebruikt mag worden, dat heeft werkelijk niets met elkaar te maken.xbeam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:57:
[...]
Die is ook helemaal niet nodig. Hij heeft Europe's EC-goedkeuring als zijn dat hij geen Type goedkleuring nodig heeft buiten te kunnen gebruiken. Dat betekende niet er geen regels zijn en je er de snelweg of autoweg mee op mag want voor geld een minimale snelheid die een pstep nooit haalt.
Dat zeg ik niet, ik zeg dat er geen aparte typegoedkeuring bestaat voor rolstoelen op basis van die verordening. Echter heeft die verordening dus niks te maken met of een voertuig wel of niet gebruikt mag worden in de openbare ruimte. Voor invalide voertuigen is gewoon aparte wetgeving en die is hier terug te vinden: https://www.rijksoverheid...weg/gehandicaptenvoertuigWat jij zegt is dat iedere invalide rolstoel. (Artikel 2.2) niet gebruikt mag worden en dat is natuurlijk onzin
Nee, die is er juist niet. Er is zeer duidelijke wetgeving die bepaald welke voertuigen op welke wijze gebruikt mogen worden, op welk moment en op welke plaats.er is Nederland en Europa ook gewoon de vrijheid om de openbaren ruimte vrij te gebruiken dingen en voertuigen
Met een CE markering laat de fabrikant zien dat het product aan de eisen voldoet die de EER stelt, dat heeft dus niks te maken met de wegenverkeerswet. Zo'n product kan veilig verkocht worden binnen de EER maar het gebruik van die producten kan door lokale wetgeving nog steeds beperkt zijn.Daarnaast Wanneer een machine/ electronica / device in 1 EU land een CE-registratie Als wegenverkeerswet vrij te gebruiken is geld deze registratie in alle EU lid staten en is dus ook hier van toepassing en mag land geen extra beperkingen opleggen of weigeren wel mag een land verplichten dat je een WA-verzekering afsluit voor gebruik (tip dat kan in België doen) dat is momenteel waarop de politie zicht beroept. En mooie van EU vrije handelsverkeer is dat met registratie vrije voertuigen zoals toelatingen in gewoon in België of bijv. Italië mag doen zolang je maar een EU WA (groene kaart) verzekering voor het voertuig afsluiten.
Waar de politie zich op beroept is dat een elektrische step simpelweg geen typegoedkeuring heeft en dat deze zonder individuele keuring niet op de openbare weg mag rijden, zelfs niet als er een verzekering is afgesloten.
Irrelevant.Maar bekeurt worden op basis van de verkeerwet registratie. Heb ik met mijn step tijd sinds 2019 nog nooit meegemaakt
Al die innovatieve voertuigen mogen ook de weg niet op tenzij er sprake is van een typegoedkeuring. De Segway heeft bijvoorbeeld zo'n typegoedkeuring, jouw step gaat die niet krijgen enkel omdat je er een derde wiel op zet.groggy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:17:
In de anwb kampioen staat een artikel over e-steps. In een infographic bij het artikel staat dat naast ebikes etc ook innovatie voertuigen zoals sommige segway-achtigen, e-steps met grote wielen, e-driewielers en 3-bolderkarren zijn toegestaan. Wie kent de exacte bepaling over de driewielers? Ik overweeg dan een e-step aan te schaffen en er een extra wieltje aan te maken waardoor het een driewieler is en daarmee toegestaan.
[Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 03-06-2022 14:50]
De relevantie ervan is dat polite bekeurt op base wel of niet WA verzekert niet op basis dat je er de weg niet mee op mag of er niet mee op stoep zou mogen rijden.Tsurany schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:43:
[...]
Nu haal je weer verschillende dingen door elkaar. De CE markering laat zien dat het product binnen de EER verkocht mag worden omdat het aan de daarvoor gestelde eisen voldoet. Dat betekent niet dat het product op de openbare weg gebruikt mag worden, dat heeft werkelijk niets met elkaar te maken.
[...]
Dat zeg ik niet, ik zeg dat er geen aparte typegoedkeuring bestaat voor rolstoelen op basis van die verordening. Echter heeft die verordening dus niks te maken met of een voertuig wel of niet gebruikt mag worden in de openbare ruimte. Voor invalide voertuigen is gewoon aparte wetgeving en die is hier terug te vinden: https://www.rijksoverheid...weg/gehandicaptenvoertuig
[...]
Nee, die is er juist niet. Er is zeer duidelijke wetgeving die bepaald welke voertuigen op welke wijze gebruikt mogen worden, op welk moment en op welke plaats.
[...]
Met een CE markering laat de fabrikant zien dat het product aan de eisen voldoet die de EER stelt, dat heeft dus niks te maken met de wegenverkeerswet. Zo'n product kan veilig verkocht worden binnen de EER maar het gebruik van die producten kan door lokale wetgeving nog steeds beperkt zijn.
Waar de politie zich op beroept is dat een elektrische step simpelweg geen typegoedkeuring heeft en dat deze zonder individuele keuring niet op de openbare weg mag rijden, zelfs niet als er een verzekering is afgesloten.
[...]
Irrelevant.
De regels en toe lating in andere landen zijn juist gebaseerd op de CE-goedkeuring en vrijwaarding kan keuring zo dat onder de wegen verkeerwet vallen (artikel 2.2 ) en zeggen precies wat ik zeg zodra je er zadel op zet vervalt de vrijwaarding en moet hij aan de EU-wegenverkeerswet gaan voldoen en gekeurd worden.
Landen hebben alleen eigen aanvullende regels zoals helm, leeftijd of WA verzekerd dat mag van CE maar geen beperkende zoals extra keuring of extra rijbewijs. Wat Nederland Graag wel ik snap RDW oproep tot zadel helemaal omdat hij niet meer onder artikel 2.2 kan worden geschoven en een registratie nodig heeft.
italie Precies dezelfde EU-wetgeving als DenemarkenElektrische step
In Denemarken wordt een elektrische step een elektrisk løbehjul of el-løbehjul genoemd (officieel: motoriseret løbehjul).
Je mag met een elektrische step (zonder zadel) op de openbare weg mits aan de eisen wordt voldaan.
Eisen
De step moet een CE-goedkeuring hebben, mag niet zwaarder dan 25 kg, niet langer dan 2 m en niet breder dan 70 cm zijn en moet uitgerust zijn met verlichting en reflectoren.
De constructiesnelheid moet 20 km/h zijn.
Minimumleeftijd: 15 jaar. Kinderen jonger dan 15 jaar mogen wel op een elektrische step rijden onder toezicht van een volwassene en in straten die met een bord worden aangeduid als woonerf. Sommige verhuurbedrijven eisen dat huurders 18 jaar of ouder zijn.
Rijbewijs: niet nodig.
Helm: verplicht (vanaf 1 januari 2022). Dit moet een fietshelm voor volwassenen zijn die voldoet aan de Europese norm EN-1078 of een kinderhelm die voldoet aan de Europese norm EN-1080.
Elektrische step
In Italië wordt een elektrische step een monopattino elettrico genoemd.
Met een elektrische step (zonder zadel) mag je op de openbare weg mits aan de eisen wordt voldaan.
Eisen
De elektrische step mag een vermogen hebben van maximaal 500 watt, niet sneller kunnen dan 25 km/h, moet een CE-keurmerk hebben en uitgerust zijn met een bel, verlichting en reflectoren. Ook moet de step zijn voorzien van remlichten, richtingaanwijzers en een snelheidsregelaar.
Minimumleeftijd: 14 jaar.
Rijbewijs: niet nodig.
Helm: verplicht voor bestuurders tot 18 jaar. Dit moet een fietshelm zijn die voldoet aan de norm EN 1078 of de norm EN 1080 voor een kinderfietshelm.
Reflecterend veiligheidsvest: verplicht in het donker en bij slecht zicht.
[Voor 4% gewijzigd door xbeam op 23-07-2022 12:04]
Nee, dat is simpelweg onjuist. Het voertuig is niet toegestaan op de openbare weg, zelfs al zou je een verzekering afsluiten.xbeam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:51:
[...]
De relevantie ervan is dat polite bekeurt op base wel of niet WA verzekert niet op basis dat je er de weg niet mee op mag of er niet mee op stoep zou mogen rijden.
Nee, ook volstrekt onjuist. Er bestaat niet zoiets als een CE vrijwaarding, enkel een CE markering en dat is verplicht op alle elektrische apparaten binnen de EER en dus ook op alle elektrische steppen. Het is een markering die laat zien dat het apparaat voldoet aan bepaalde eisen en wordt eveneens gebruikt bij speelgoed, meetinstrumenten of veiligheidshelmen. Het laat zien dat zo'n elektrisch product voldoet aan de eisen die gesteld worden aan bijvoorbeeld veiligheid.de regels en toe lating in andere landen zijn juist gebaseerd op de CE vrijwaarding en zeggen precies wat ik zeg zodra je er zadel op zet vervalt de vrijwaarding en moet hij aan de EU wergen verkeerswet gaan voldoen
Een op afstand bestuurbare auto heeft ook een CE markering, dat betekent niet dat je twee stuks aan je voeten mag binden en daarmee op de openbare weg mag rijden.
De enige Europese wetgeving is de CE markering. Maar die markering staat dus ook op je telefoonoplader, elektrische boormachine, vaatwasser, lamp, wekkerradio,... Het toestaan van de elektrische step is dus gebaseerd op nationale wetgeving, niet op Europese wetgeving.[...]
italie Precies dezelfde EU-wetgeving als Denemarken
[...]
https://erikvandermeulen....zekering-elektrische-stepTsurany schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:59:
[...]
Nee, dat is simpelweg onjuist. Het voertuig is niet toegestaan op de openbare weg, zelfs al zou je een verzekering afsluiten.
u vraagt wij draaien
Xiaomi M365: verzekering afsluiten voor elektrische step
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Xiaomi M365! Een prachtige elektrische step die 25 km per uur gaat en een afstand kan afleggen van +/- 30 km op één batterijlading. In het Nederlandse straatbeeld zie je ze nog amper, maar in steden als Tel Aviv, Israël struikel je letterlijk over deze dingen. Officieel zijn ze nog niet toegestaan hier in Nederland, maar via een omweg lijkt het nu toch haalbaar, inclusief geldige verzekering!
In dit item leg ik uit hoe ik een verzekering heb afgesloten voor mijn elektrische step cq bijzondere bromfiets. Er zijn namelijk flink wat verzekeraars die dergelijke stepjes niet willen verzekeren. Doe je voordeel met onderstaande informatie en wie weet rijd jij binnenkort ook met je step op de openbare weg 😉
Xiaomi M365 elektrische scooter step verzekering Nederland
Je Xiaomi M365 verzekeren
Om legaal met je elektrische step op de weg te kunnen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je langs de RDW voor het aanvragen van een VIN-nummer en je moet je houden aan de regels die ook voor snorfietsers gelden. Heb je je VIN-nummer te pakken? Dan is het tijd om de step te gaan verzekeren. Je hebt hiervoor het eerder verkregen VIN-nummer (framenummer) nodig bij de verzekeraar. Zonder dit nummer wordt het lastig om een polis te krijgen.
Toen het tijd was om mijn Xiaomi M365 te verzekeren, kwam ik er achter dat veel verzekeringsmaatschappijen de e-steps niet accepteren. Deze elektrische kickscooters zijn relatief nieuw en je merkt dat de wetgeving hier nog niet goed op voorbereid is. Verzekeraars bungelen daar nog eens achteraan, weten nog niet goed wat voor soort type voertuig dit is en hoe dat wettelijk allemaal in elkaar steekt. Ze durven het niet aan en wachten op meer duidelijkheid van de RDW en de overheid.
Xiaomi M365 elektrische step openbare weg
Welke verzekering moet ik hebben?
Tijdens mijn zoektocht heb ik meerdere verzekeraars opgebeld en gevraagd of ze mijn Xiaomi wilden verzekeren. De meeste hebben mijn verzoek afgewezen onder het nom van “onduidelijke regelgeving” of “wij verzekeren alleen met kenteken“. Op basis van mijn ervaring heb ik onderstaande lijst opgesteld. Hierin kan je precies zien bij welke maatschappij jij juist wél of juist niet terecht kunt voor je verzekering. Dit geldt voor eigenlijk iedere elektrische step, dus ook als je bijvoorbeeld een Segway Ninebot ES1/ES2 hebt.
In de tussentijd kan je mooi op zoek naar alvast een verzekeringsplaatje. Na zoeken op internet kwam ik uit bij een “Scootmobiel kentekenplaat houder“. Je kan deze online kopen bij ander andere Vroem.nl voor € 12,- en met kortingscode ERIK2019V ook nog eens zonder verzendkosten t.w.v. € 5,95 🙂 Het plaatje is verkrijgbaar in zowel zwart als wit!
Een VIN nummer alleen heb je niks aan, je moet je step dus bij het RDW laten keuren en wanneer ze een individuele goedkeuring hebben gegeven zou je de step dus kunnen verzekeren en daarna op de openbare weg mogen rijden. Die individuele goedkeuring is voor elke step nodig aangezien het geen typegoedkeuring is. Wil je op de openbare weg mogen rijden heb je dus die goedkeuring nodig.xbeam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:04:
[...]
https://erikvandermeulen....zekering-elektrische-step
u vraagt wij draaien
[...]
Oh, maar dan is legaalrijden.nl ook niet meer nodig. Licht jij ze even in dat dit verhaal niet klopt?xbeam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:04:
[...]
u vraagt wij draaien
[...]
Heel leuk, maar dat je een vin nummer en een kentekenplaat hebt wil niet niet zeggen dat je verzekerd bent. Ik denk dat een deel van de agenten je wel zal laten gaan als je verzekeringspapieren hebt, maar bij een ongeluk ben je alsnog de sjaak.xbeam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:04:
[...]
u vraagt wij draaien
[...]
En dus binnen de hele EU mag gebruiken zonder een daar extra toelatingseisen en voorwaarden te aan stellen.Tsurany schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:59:
[...]
Nee, dat is simpelweg onjuist. Het voertuig is niet toegestaan op de openbare weg, zelfs al zou je een verzekering afsluiten.
[...]
Nee, ook volstrekt onjuist. Er bestaat niet zoiets als een CE vrijwaarding, enkel een CE markering en dat is verplicht op alle elektrische apparaten binnen de EER en dus ook op alle elektrische steppen. Het is een markering die laat zien dat het apparaat voldoet aan bepaalde eisen en wordt eveneens gebruikt bij speelgoed, meetinstrumenten of veiligheidshelmen. Het laat zien dat zo'n elektrisch product voldoet aan de eisen die gesteld worden aan bijvoorbeeld veiligheid.
Waarom zou dat niet mogen? Het toch gewoon veel goed goedkeurt speelgoed die op straat mag gebruiken. Hoe jij met je speelgoed speelt heeft de overheid niets over te zeggen. (We hebben niet over zelfbouw benzine auto’s )Een op afstand bestuurbare auto heeft ook een CE markering, dat betekent niet dat je twee stuks aan je voeten mag binden en daarmee op de openbare weg mag rijden.
Ik heb nooit iets gezicht over CE vrijwaring.[...]
De enige Europese wetgeving is de CE markering. Maar die markering staat dus ook op je telefoonoplader, elektrische boormachine, vaatwasser, lamp, wekkerradio,... Het toestaan van de elektrische step is dus gebaseerd op nationale wetgeving, niet op Europese wetgeving.
Ik geprobeerd aan te geven dat CE producten (en dat is een e-step) niet /nooit onder wegen verkeerswet kunnen vallen. En dat dit ook in artikel 2.2. Staat De voertuig die daar in omschrijving (op politie auto’s na) staan zijn CE machine met wielen waarvoor je geen wegen verkeerswet registratie nodig hebt. Dat heb omschreven als EU-wegenverkeerswet vrijwaring om mijn visie duiding te geven.
Dat is precies dat is mij hele punt en waarom artikel 2.2 bestaat. En ik probeer aan te geven. Een elektrische rol stoel is dus volgens 2.2 geen voertuigen en heeft ook een CE en wordt ook gezien als een wasmachine en mag je daarom gewoon overal op straat gebruik waar je als voetganger (persoon) mag komen
Daarom mijn vorige bericht over de step regelgeving in andere EU landen die zijn gebaseerd op CE regelgegeven en niet op de EU wegenverkeerswet.
Mijn betoog gaat in mijn zienswijze om de discutabel rol van de overheid die zich in alle mogelijke bochten probeert te wringen om onder CE uit te komen en steps onder de EU verkeerswegenwet te schuiven.
Zoals in mijn eerste al bericht omschreven. Dit zijn geen elektrische rolstoelen volgens artikel 2.2 dat stoelen zoals op bij gevoegde foto’s.Dat zeg ik niet, ik zeg dat er geen aparte typegoedkeuring bestaat voor rolstoelen op basis van die verordening. Echter heeft die verordening dus niks te maken met of een voertuig wel of niet gebruikt mag worden in de openbare ruimte. Voor invalide voertuigen is gewoon aparte wetgeving en die is hier terug te vinden: https://www.rijksoverheid...weg/gehandicaptenvoertuig
Waar jij naar verwijst worden daar door mij gek scherend Bromfiets voor luie mensen genoemd. Die inderdaad niet voldoen aan de omschrijving in van artikel 2.2 en daardoor inderdaad een type goedkeuring nodig hebben en als bijzondere bromfiets onder Wegenverkeerswet vallen. Daarom snap ik ook plus veel elektrische Rol stoel gebruikt nooit snappen waarom mensen denken dat je er de AH mee in mag en het personeel vermoedelijk door onwetendheid toelaat.
[Voor 33% gewijzigd door xbeam op 03-06-2022 19:40]
Maar aan de andere kant toch wel twijfels bij de veiligheid, bij ons tegenover is een huis afgefikt doordat een accu van een e-step te warm werd tijdens het laden (snachts).
Zal vast wel wat verschil zitten in kwaliteit tussen verschillende merken maar misschien is het geen slecht idee om daar toch wat eisen aan te stellen.
Daar is dan wel weer de CE voor. Die moet garanderen dat je step niet in de fik vliegt en stelt daarbij de fabrikant/importeur voor aansprakelijk.erik91 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:35:
Ben recent in Slowakije geweest. Echt overal zie je mensen met e-steps rond rijden. Ook op bijna elke hoek van de straat een deel/huur e-step, QR code scannen en rijden maar. (Dit was wel in een wat grotere plaats.) Op zich een ideale manier om van A naar B te komen op relatief korte afstanden.
Maar aan de andere kant toch wel twijfels bij de veiligheid, bij ons tegenover is een huis afgefikt doordat een accu van een e-step te warm werd tijdens het laden (snachts).
Zal vast wel wat verschil zitten in kwaliteit tussen verschillende merken maar misschien is het geen slecht idee om daar toch wat eisen aan te stellen.
Dit geldt voor elk product wat je in huis haalt natuurlijk.
Elk product waarvan de electronica dubieus is of een productie fout bevat kan in de brand vliegen.
Ik ben iemand die leert van discussie. Dus het neem het echt wel tot me. En snap jou redenering echt heel goed en binnen die kaders klopt jouw verhaal ook 100% voor de voertuigen met een Wegenverkeerswet registratie.Tsurany schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:44:
@xbeam alles wat je zegt is volledig onjuist maar je lijkt het niet te willen begrijpen. Ik heb geen idee hoe ik je nog duidelijk kan maken dat je alles door elkaar haalt op het gebied van wetgeving en eigenlijk enkel onjuiste conclusies trekt. Als jij je niet in wilt lezen in de materie, zelfs na uitleg van mijn kant, houd het op.
Wat jij daar in mist en en dat ja juist wat ik probeer aan te kaarten is dat er in Nederland en de EU ook een grote voertuigen is. Ik gebruik als voorbeeld de elektrische rolstoel want dat is er een (dat zijn andere voertuigen als de scootmobiel/speciale bromfiets waar jij steeds naar verwijst. helemaal geen goedkeuring nodig hebben.
Deze voertuigen hebben alleen een CE registratie elektrische rolstoelen gaan rond 15 km per uur. Mogen overal op stoep en fietspad dus niet zoals jouw gelinkte scoot mobiel alleen op fiets paden elektrische rolstoelen zijn al plek op de vergelijkbaar/ het zelfde als voetgangers. je mag er zonder minimum leeftijd of rijbewijs mee rijden. De meeste eigenlijk allemaal hebben geen stuur of remmen (zitten er niet eens op ) die voldoet aan de wegenverkeerswet.
Deze groep voertuigen. De laten we het de CE wasmachine met wielen noemen die legaal in de openbare ruimte gebruikt mogen worden.
Dat ik wat probeer aan te kaarten en bediscussiëren.
Als elektrische rolstoel bezitter ben ik dus bekend met deze enkel alleen CE gekeurde voertuigen waarmee een kind van 4 met enkel een WA verzekering door een voetgangers gebied mag rijden of met met bijv 15 kmh over fietspad mag.
En nogmaals elektrische aangedreven rolstoel zijn geen scootmobiel/brommers waar jij steeds verwijst.
[Voor 14% gewijzigd door xbeam op 23-07-2022 12:09]
Dat is maar deel waar CE voor staat. In Europa is de fabrikant of importeur waneer de fabrikant buiten de EU zit altijd dus ook zonder CE eind verantwoordelijk en moet zorgen dat niet in fik vliegt. (Probleem bij ali-express is dat zelfs de importeur bent ) CE betekent dat een product voldoet aan door EU gestelde voorwaarden (niet alleen veilheid) voor het gebruik van het product. Het verdrag voor vrij verkeer van handel zorgt er dan voor dat een eenmaal in een land goed gekeurde CE voor het beoogde gebruik geld voor de hele EU. Het is landen onder vrij verkeer van handel niet toegestaan CE producten vanwege lokaal andere voorwaarden voor gebruik te weigeren of extra voorwaarden aan het gebruik te stellen. (Dat lijkt Nederland momenteel wel het gebruik van e-steps te doen)Psycho_Mantis schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:41:
[...]
Daar is dan wel weer de CE voor. Die moet garanderen dat je step niet in de fik vliegt en stelt daarbij de fabrikant/importeur voor aansprakelijk.
Dit geldt voor elk product wat je in huis haalt natuurlijk.
Elk product waarvan de electronica dubieus is of een productie fout bevat kan in de brand vliegen.
Daarom zie veel (goederen) importeurs CE shoppen en dienen ze de aanvragen in de landen met de voor producten de meest gunstige of laagste eisen.
Dat is ook met E-step gebeurd vandaar dat er zo discussie over is binnen Europa Nederland is echt niet enige die het niet eens met zijn plek op de weg.
[Voor 6% gewijzigd door xbeam op 23-07-2022 12:10]
Aldus de RDW;
https://www.rdw.nl/over-r...te-elektrische-voertuigenIn Nederland mogen alleen LEV’s op de openbare weg rijden die door de minister van Infrastructuur en Waterstaat zijn aangewezen als ‘bijzondere bromfiets’. Op dit moment heeft de minister 16 voertuigen aangewezen. De voertuigen die (nog) geen goedkeuring voor toelating tot de openbare weg hebben (zoals de meeste elektrische steps) zijn in Nederland niet toegestaan op de openbare weg. Dit in tegenstelling tot veel andere Europese landen, waar deze voertuigen wel op de openbare weg mogen rijden.
https://www.rdw.nl/over-r...rs/bijzondere-bromfietsenMet welke bijzondere bromfietsen mag je in Nederland de weg op?
Je mag in Nederland met een bijzondere bromfiets de openbare weg op als hij daarvoor toegelaten is door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Lichte langzame voertuigen die niet aan de eisen voor de reguliere bromfiets of die van de bijzondere bromfiets kunnen voldoen zoals monowheels, hoverboards en elektrische skateboards mogen niet op de openbare weg gebruikt worden. Op dit moment zijn er 17 voertuigen die als bijzondere bromfiets zijn toegelaten:
Dat is nu juist precies wat betwistbaar is en waar de bovenstaande discussie over zou moeten gaan wat betreft de e-step.Woohooo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:07:
Leuke discussie hoor, maar dat je CE stickertje op je step of wasmachine zit betekend niet automatisch dat je er ook mee op de weg mag in Nederland.
Aldus de RDW;
[...]
https://www.rdw.nl/over-r...te-elektrische-voertuigen
[...]
https://www.rdw.nl/over-r...rs/bijzondere-bromfietsen
Thanks trouwens voor de link De RDW zegt in jouwlink zelf dat er geen goed keurig voor de e-step noodzakelijk is om hem vrij te gebruiken. 😂 alleen moeten ze nog hokje je maken waar ze hem in administratie in kunnen stoppen. Ze hebben blijkbaar de strijdbijl neergelegd.
De CE stickers betekent namelijk: wat je in het enen EU land met een machine kan en mag. Dat je dat dus met die machine in elke eu land kan en mag. Zonder dat een land daar nog eigen of extra belemmering voor mag opwerpen en al helemaal geen eigen keuringen en regels aan het gebruik mag stellen mag stellen zonder goedkeuring van het Europese parlement.
CE is namelijk opgezet. Om te voorkomen dat je als fabrikanten/importeur in ieder land te maken krijgt met nieuwe of verschillende regels en voorwaarde/ drempels ( een Europa een markt ) Zolang de focust op de wegen Verkeers wet blijft hangen kom je / wij step gebruikers niet verder. De focus zou wat mij betreft moet verschuiven naar het economisch delict wat de RDW pleegt.
https://www.europarl.euro...vrij-verkeer-van-goederen
Zie punt D E-Steps met CE keurmerk zijn gewoon door een land als wasmachine / electronica op de markt gezet en door het CE keurmerk zet nationale belemmering zoals bijv RDW voorwaarde buiten werking )Het vrije verkeer van goederen wordt gewaarborgd door de afschaffing van douanerechten en kwantitatieve beperkingen, alsook door het verbod op maatregelen die een gelijke werking hebben. Ook het beginsel van wederzijdse erkenning. de afschaffing van materiële en technische belemmeringen en de bevordering van normalisatie dragen bij aan de verdere verwezenlijking van de interne markt. De vaststelling van het nieuwe wetgevingskader in 2008 zorgde voor een verbetering van het vrije verkeer van goederen, het markttoezicht in de EU en de CE-markering
Doelstellingen
Het recht op vrij verkeer van goederen die van oorsprong zijn uit de lidstaten alsook van goederen uit derde landen die zich in de lidstaten in het vrije verkeer bevinden, is een van de fundamentele beginselen van het Verdrag (artikel 28 VWEU). Oorspronkelijk werd het vrije verkeer van goederen beschouwd als onderdeel van een douane-unie tussen de lidstaten, waarbij douanerechten, kwantitatieve handelsbeperkingen en maatregelen van gelijke werking werden afgeschaft en een gemeenschappelijk buitentarief voor de Unie werd ingevoerd. Later werd de nadruk gelegd op de verwijdering van alle resterende belemmeringen voor het vrije verkeer van goederen met het doel een interne markt tot stand te brengen.
@Tsurany Dit is gedeelte van mijn CE discussie/verhaal wat ik wilde begrijpen, uitdiepen en probeer aan te stippen en waar na mijn inziens artikel 2.2 mede voor in leven is geroepen.
Maar wat ik in vanuit het geposte rdw linkjes begrijp het van de RDW maken de discussie overbodig en is dus e-step legaal en vrij te gebruiken en de RDW binnen nationale wetgeving hard bezig/zoeken om binnen Besluit nr. 93/465/EEG iets te regelen waar ze tot 1 januari de tijd voor hebben gekregen.D. Harmonisatie van nationale wetgeving
De goedkeuring van harmonisatiewetgeving maakte het mogelijk om belemmeringen weg te werken (onder meer door nationale bepalingen buiten toepassing te verklaren) en gemeenschappelijke regels vast te stellen, met het doel het vrije verkeer van goederen en producten én de naleving van andere doelstellingen van het EU-Verdrag, zoals de bescherming van het milieu, de consument en de mededinging, te waarborgen.
De harmonisatie werd verder vergemakkelijkt door de invoering van de regels inzake gekwalificeerde meerderheid bij de goedkeuring van de meeste richtlijnen betreffende de verwezenlijking van de interne markt (artikel 95 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, zoals gewijzigd bij het Verdrag van Maastricht), en door de vaststelling van een door de Commissie in haar witboek (1985) voorgestelde nieuwe aanpak, die als doel had lastige en gedetailleerde harmonisatie te vermijden. In de nieuwe aanpak, die berustte op de resolutie van de Raad van 7 mei 1985 (zoals bevestigd in de resolutie van de Raad van 21 december 1989 en in Besluit nr. 93/465/EEG van de Raad), is het leidende beginsel de wederzijdse erkenning van nationale voorschriften. Harmonisatie moet zich beperken tot essentiële vereisten en is gerechtvaardigd indien de nationale voorschriften niet als gelijkwaardig kunnen worden beschouwd en tot beperkingen leiden. Richtlijnen die in het kader van deze nieuwe aanpak zijn aangenomen, hebben het tweeledige doel het vrije verkeer van goederen te waarborgen via de technische harmonisatie van hele bedrijfstakken, en een hoog beschermingsniveau te garanderen voor de doelstellingen met betrekking tot het algemeen belang als bedoeld in artikel 114, lid 3, VWEU (bijvoorbeeld speelgoed, bouwmaterialen, machines, gastoestellen en eindapparatuur voor telecommunicatie
Voor LEV’s is (nog) geen Europese typegoedkeuring vereist.
[Voor 43% gewijzigd door xbeam op 04-06-2022 03:43]
Wohoo geeft het heel precies aan:
Het wel of niet hebben van een CE keurmerk is niet relevant, het betekent alleen dat ze in Europa verkocht mogen worden. En ja, je mag ze gewoon op eigen terrein gebruiken.Woohooo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:07:
[...] dat je CE stickertje op je [...] wasmachine zit betekend niet automatisch dat je er ook mee op de weg mag in Nederland.
Waar het om gaat is dat we in Nederland een wegenverkeerswet hebben waar in staat in welke categorie een voertuig valt en aan welke voorwaarden een voertuig moet voldoen om de weg op te mogen. Voldoet een voertuig niet aan die voorwaarden of valt het niet onder een van de categorieën dan is het voertuig niet toegestaan op de openbare weg (wat jij er in je tuin mee doet, moet je zelf weten).
Met de huidige Nederlandse wet betekend dit dat vrijwel alle LEV's niet aan de voorwaarden voldoen om de weg op mogen. Zo simpel is het. Het kabinet lijkt ook niet van plan om de wet dusdanig aan te passen dat LEV's eenvoudig toegelaten kunnen worden op de openbare weg.
De reden hiervoor is naar mijn idee beeldvorming:
En natuurlijk een stevige anti-lobby van de fietersbond/PON.sjirafje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:41:
[...]
- men sleept telkens weer het ongeval met die Stint er bij. Terwijl uit geen enkel onderzoek is gebleken dat het ongeval met de trein door de Stint in kwestie is gekomen. Mja we willen niet accepteren dat de mogelijkheid bestaat dat het misschien aan de bestuurster heeft gelegen.
- Ook wordt telkens weer gewezen op rondslingerende huur-steps in grote buitenlandse steden, maar dat heeft helemaal niets te maken met of lev's wel of niet toegelaten moeten worden (je gaat je eigen dure, makkelijk steelbare e-step toch niet onbeheerd op straat achterlaten?). Men lijkt deze 2 vraagstukken niet los te kunnen zien.
- de grote hoeveelheid slechte kwaliteit steps en hooverboards die de afgelopen jaren verkocht zijn (al dan niet direct uit China) helpen natuurlijk ook niet echt mee.
"Enough is enough!"
Bron: https://legaalrijden.nl/b...eps-dan-e-bikes-verkocht/In Frankrijk worden er meer e-steps dan e-bikes verkocht
Wij vragen ons steeds af waarom de Fietsersbond (gesponsord door Gazelle) toch zo fel is tegen de komst van LEVs op de openbare weg in Nederland. Als we de laatste verkoopcijfers van LEVs uit Frankrijk zien dan beginnen we de haat van de bond iets beter te begrijpen.
"Enough is enough!"
CE gaat over technische eisen, oa voor de veiligheid, maar er zullen altijd beperkingen zijn in hoe je een product mag gebruiken en daar gaat CE gewoon simpelweg niet over.xbeam schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 01:06:
[...]
Dat is nu juist precies wat betwistbaar is en waar de bovenstaande discussie over zou moeten gaan wat betreft de e-step.
Thanks voor de link De RDW zegt in jouwlink zelf niet voor niets dat er geen goed keurig voor de e-step noodzakelijk is om hem vrij te gebruiken. 😂 alleen moeten ze nog hokje je maken waar ze hem in administratie in kunnen stoppen. Ze hebben blijkbaar de strijdbijl neergelegd.
De CE stickers betekent namelijk: wat je in het enen EU land met een machine kan en mag. Dat je dat dus met die machine in elke eu land kan en mag. Zonder dat een land daar nog eigen of extra belemmering voor mag opwerpen en al helemaal geen eigen keuringen en regels aan het gebruik mag stellen mag stellen zonder goedkeuring van het Europese parlement.
CE is namelijk opgezet. Om te voorkomen dat je als fabrikanten/importeur in ieder land te maken krijgt met nieuwe of verschillende regels en voorwaarde/ drempels ( een Europa een markt ) Zolang de focust op de wegen Verkeers wet blijft hangen kom je / wij step gebruikers niet verder. De focus zou wat mij betreft moet verschuiven naar het economisch delict wat de RDW pleegt.
https://www.europarl.euro...vrij-verkeer-van-goederen
[...]
Zie punt D E-Steps met CE keurmerk zijn gewoon door een land als wasmachine / electronica op de markt gezet en door het CE keurmerk zet nationale belemmering zoals bijv RDW voorwaarde buiten werking )
@Tsurany Dit is gedeelte van mijn CE discussie/verhaal wat ik wilde begrijpen, uitdiepen en probeer aan te stippen en waar na mijn inziens artikel 2.2 mede voor in leven is geroepen.
[...]
Maar de in bericht hiervoor geposte linkjes het van de RDW maken de discussie overbodig de e-Step is dus legaal en vrij te gebruiken wil de RDW dit niet.
[...]
Een estep is even legaal in Nederland als een CE gekeurde wasmachine: je mag hem hebben, kopen, verkopen, gebruiken, etc, maar het is echt enkel en alleen het rijden op de openbare weg dat niet mag.
Dat CE betekent dat iets legaal is op de openbare weg zou ook helemaal niet logisch of handig zijn, anders zou elke zitmaaier of kruiwagen de snelweg op mogen...
Het RDW zegt op hun eigen website dat het voor een E-step (nog) niet vereist is om in Nederland de Nederlandse (Europese) wet te voldoen.sjirafje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 02:40:
Nee, er is helemaal niets betwistbaars aan!
Wohoo geeft het heel precies aan:
[...]
Het wel of niet hebben van een CE keurmerk …, het betekent alleen dat ze in Europa verkocht mogen worden. En ja, je mag ze gewoon op eigen terrein gebruiken.
Waar het om gaat is dat we in Nederland een wegenverkeerswet hebben waar in staat in welke categorie een voertuig valt en aan welke voorwaarden een voertuig moet voldoen om de weg op te mogen. Voldoet een voertuig niet aan die voorwaarden of valt het niet onder een van de categorieën dan is het voertuig niet toegestaan op de openbare weg (wat jij er in je tuin mee doet, moet je zelf weten).
Er is geen Nederlandse toelatingswet. Deze is EuropeseMet de huidige Nederlandse wet betekend dit dat vrijwel alle LEV's niet aan de voorwaarden voldoen om de weg op mogen. Zo simpel is het. Het kabinet lijkt ook niet van plan om de wet dusdanig aan te passen dat LEV's eenvoudig toegelaten kunnen worden op de openbare weg.
CE/ vrijhandels verkeer /eu regelgeving is blijkbaar wel relevant.:-)De reden hiervoor is naar mijn idee beeldvorming:
[...]
En natuurlijk een stevige anti-lobby van de fietersbond/PON.
Zie de RDW link iets heeft ze gesommeerd en de tijd geven tot 1 januari om het regelen.
Vooral de eerste regel valt op. “ Voor LEV’s is (nog) geen Europese typegoedkeuring vereist” ze werken er dus aan maar momenteel is het blijkbaar geen vereiste om hem te gebruiken.
Dat klinkt als CE en vrij verkeer van goederen en handel.Voor LEV’s is (nog) geen Europese typegoedkeuring vereist. Daarom werkt de RDW samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het SWOV aan een nationaal toelatingskader voor dit type voertuigen.
[...]
Hiermee vervalt de taak van de minister van IenW; de LEV’s worden dan door de RDW toegelaten. Hiermee wordt ook voldaan aan de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om een onafhankelijke keuringsinstantie te laten besluiten over de goedkeuring voor het op de markt aanbieden of in de handel brengen. De RDW heeft ruime ervaring als toelatingsautoriteit en ziet de nieuwe taak met vertrouwen tegemoet.
1 januari 2023
De datum van inwerkingtreding van het nieuwe LEV-kader is voorzien per 1 januari 2023.
[Voor 7% gewijzigd door xbeam op 04-06-2022 03:35]
Thanks voor de linksjirafje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 02:45:
Een verklaring van de antilobby door de fietsersbond/PON lijkt hier te vinden:
[...]
Bron: https://legaalrijden.nl/b...eps-dan-e-bikes-verkocht/
legaal rijden zegt juist precies het zelfde als wat ik zeg alleen benoemen zij de one wiels [wasmachines] als als voorbeeld waar ik de rolstoel gebruikte die zelfde CE lev’s (wasmachines) heeft er staat nergens dat je met niet voertuig zoals wasmachine je niet op openbare weg (dat is de straat voor je huis) mag verplaatsen 😅Woohooo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:07:
Leuke discussie hoor, maar dat je CE stickertje op je step of wasmachine zit betekend niet automatisch dat je er ook mee op de weg mag in Nederland.
https://legaalrijden.nl/mag-ik-op-de-openbare-weg-rijden/
Deze in de Europe toelating beschreven in artikel 2.2 j als niet voertuigen waarvoor geen RDW keuring of toelating van op toepassing is.Bij elektrische skateboards, EUC’s en Onewheels blijft het een grijs gebied. De Politie noemt het motorrijtuigen of voertuigen. Dat is mooi bedacht maar dat zijn LEVs zonder stuur niet. Het klopt niet en het staat ook nergens beschreven in de wet. Art. 4 RVV 1990 – Artikel 4 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ( RVV 1990) beschrijft dat voortbewegen op niet voertuigen is toegestaan.
https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32013R0168&from=NL
Het zelfde geld voor (elektrische) rolstoelen [dat zijn dus geen scootmobiels of invalide wagens want dat zijn brommers)I. zelfbalancerende voertuigen
En
J. voertuigen die niet met ten minste één zitplaats zijn uitge rust;
En e-steps / LEV’sB. voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten
Deze elektrische apparaten krijg een CE als Europese toelating. Hiermee wordt bevestigt dat LEV’s door de EU (afgifte land van CE) niet als voertuigen word beschouwd.C. voertuigen die uitsluitend bestemd zijn om door een voet ganger te worden meegevoerd;
En
j. voertuigen die niet met ten minste één zitplaats zijn uitge rust;
[Voor 49% gewijzigd door xbeam op 04-06-2022 05:50]
Volgens mij, mag ieder land zelf bepalen wat er op de weg gebeurt. Nederland heeft dus bepaald dat e-steps nog niet mogen. Is hetzelfde als bijv. de apk. Is ook niet in ieder land hetzelfde.
Als jij het nou allemaal zo goed weet, waarom ga je dan niet in de tweede kamer. Ze hebben daar met een bak mensen hele debatten over die dingen. Volgens jou allemaal onzin, want het mag gewoon

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Vervolgens heb je het over rolstoelen met een CE keurmerk maar stap je volledig over het feit dat er voor gehandicaptenvoertuigen gewoon een aparte categorie is waardoor deze wel zijn toegestaan. Wederom; dit staat dus volledig los van het CE keurmerk. Als jij zou kunnen aantonen dat een e-step voor jou een gehandicaptenvoertuig is dan zou hij onder die categorie vallen. Maar omdat het onmogelijk is om aan te tonen dat een e-step een gehandicaptenvoertuig is valt hij niet onder die categorie.
Het klopt dat er nog geen Europese regels zijn tav de toelating van LEV's. Daar wordt aan gewerkt maar tot die tijd mogen landen mogen dus zelf bepalen wat ze met deze categorie doen. Nederland heeft er in de wegenverkeerswet voor gekozen LEV's niet toe te laten. Daar kun je wat van vinden (de meeste bezoekers van dit topic zullen het er niet mee eens zijn) maar dat is wel de huidige stand van zaken.
"Enough is enough!"
"Enough is enough!"
[Voor 3% gewijzigd door kmf op 04-06-2022 19:10]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.
Dit is wat mij betreft een prima artikel. Ik zie bij mij in de omgeving ook een aardig aantal steps rondrijden die eigenlijk gewoon troep zijn, dus ik ben benieuwd of de eisen enigszins redelijk gaan zijn, want dan zijn we daar tenminste vanaf.kmf schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:10:
in de kampioen van deze maand een vrij neutrale artikel over LEV's https://viewer.fmp1.wepub...tent/anwb-kampioen-4-2022 (blz 21)
Ik heb even met iemand van niu gepraat bij fully charged live en die vertelde me dat de regels onder andere luchtbanden en minimaal 2 remmen gaan vereisen, maar hij verwachtte ook dat het misschien later dan januari 2023 zou worden, dus ik hoop op het beste 🙏.
Ik snap de frustratie van hem ook wel van xbeam. Persoonlijk vind ik het idioot dat deze stepjes niet mogen maar o.a. wel de nieuwe Opel Rocks-E brommobiel. Zie hier.. Bij dit voortuig, gemaakt van de stangen van een caravanvoortent, beplakt met Tupperware, begint de kreukelzone ook bij je enkels. Maar rijd 2x zo hard. En dit krijgt wel een goedkeuring.sjirafje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:38:
@xbeam Je lijkt maar niet te willen inzien dat het CE keurmerk volledig losstaat van de Nederlandse wegenverkeerswet. Ik had verwacht dat de absurditeit van het met een wasmachine (zo'n grote witte doos waar je je kleren in was) de openbare weg op willen dit wel duidelijk zou maken maar dat lijk je niet te begrijpen?
Vervolgens heb je het over rolstoelen met een CE keurmerk maar stap je volledig over het feit dat er voor gehandicaptenvoertuigen gewoon een aparte categorie is waardoor deze wel zijn toegestaan. Wederom; dit staat dus volledig los van het CE keurmerk. Als jij zou kunnen aantonen dat een e-step voor jou een gehandicaptenvoertuig is dan zou hij onder die categorie vallen. Maar omdat het onmogelijk is om aan te tonen dat een e-step een gehandicaptenvoertuig is valt hij niet onder die categorie.
Het klopt dat er nog geen Europese regels zijn tav de toelating van LEV's. Daar wordt aan gewerkt maar tot die tijd mogen landen mogen dus zelf bepalen wat ze met deze categorie doen. Nederland heeft er in de wegenverkeerswet voor gekozen LEV's niet toe te laten. Daar kun je wat van vinden (de meeste bezoekers van dit topic zullen het er niet mee eens zijn) maar dat is wel de huidige stand van zaken.
Er werd hier alleen een discussie gevoerd over de regeltjes terwijl die hier niet gevoerd hoefde te worden. We kunnen het hier ook niet helpen dat er of hier met 2 maten gemeten wordt of dat der regels zijn zoals ze zijn. mocht je het daar niet mee eens zijn, laat je pakken met een step en leg het de rechter voor. Of leg het bij SBS6 voor bij 'Wordt u al geholpen?'
Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)
Niet boos worden ik probeer alleen uit te leggen hoe mijn gedachten kronkel is ontstaan. En als deze niet klopt is het helaas maar maar voor nu probeer ik te begrijpen waar spinsel dan fout gaat.sjirafje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:38:
@xbeam Je lijkt maar niet te willen inzien dat het CE keurmerk volledig losstaat van de Nederlandse wegenverkeerswet. Ik had verwacht dat de absurditeit van het met een wasmachine (zo'n grote witte doos waar je je kleren in was) de openbare weg op willen dit wel duidelijk zou maken maar dat lijk je niet te begrijpen?
Waar het volgens al tussen ons fout is is dat jij denkt dat je een je elektrische apparaten wasmachine / tandenborstel/ telefoon niet op straat mag gebruiken? Maar er is echt niemand die jegaat tegen houden of bekeuren waneer jij die grote witte doos voor je huis op straat zet en er een kabel naar toe uitrolt en de was gaat doen en dan weer opruimt. Hoogstes dat mensen wat vreemd zullen kijken. Dus ja ik begrijp inderdaad je punt niet en wat je duidelijk mee wil maken?
Wat een wasmachines en E-step en tandenborstels wel gemeen hebben is Europese CE goedkeuring. iets wat voertuigen niet krijgen die krijg een Europese RDW type goed keuring.
Dit is wat legaal rijden zegt over het je het gebruik van je eigen op straat gezette wasmachine, tandenborstel of ONE Wheel. Ik bedenk het niet zelf.
Bron: https://legaalrijden.nl/mag-ik-op-de-openbare-weg-rijden/Bij elektrische skateboards, EUC’s en Onewheels blijft het een grijs gebied. De Politie noemt het motorrijtuigen of voertuigen. Dat is mooi bedacht maar dat zijn LEVs zonder stuur niet. Het klopt niet en het staat ook nergens beschreven in de wet. Art. 4 RVV 1990 – Artikel 4 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ( RVV 1990) beschrijft dat voortbewegen op niet voertuigen is toegestaan.
Ik ga er vanuit dat je de redenatie van legaal rijden kan volgen.
Nogmaals een rolstoel is geen gehandicapten voertuig. Maar een medische hulpmiddelen. Dat probeer ik je nu al meerdere malen uit te leggen. Lees je eigen link en toelatingseisen voor De categorie Gehandicapten voertuig nog eens door. Er wordt verschil gemaakt tussen invalide voertuigen te gebruiken door iedereen (jouw gelinkte categorie) van de VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers genoemde 2 categorie namelijkVervolgens heb je het over rolstoelen met een CE keurmerk maar stap je volledig over het feit dat er voor gehandicaptenvoertuigen gewoon een aparte categorie is waardoor deze wel zijn toegestaan. Wederom; dit staat dus volledig los van het CE keurmerk. Als jij zou kunnen aantonen dat een e-step voor jou een gehandicaptenvoertuig is dan zou hij onder die categorie vallen. Maar omdat het onmogelijk is om aan te tonen dat een e-step een gehandicaptenvoertuig is valt hij niet onder die categorie.
“uitsluitend alleen voor gehandicapten” waarbij staat vermeld dat deze vordering op type goedkeuring voor deze categorie niet van toepassing is. Dat betekent dat ze op andere wijze zijn toegelaten en EU zijn goedgekeurd namelijk als “medische hulpmiddel” en medische hulpmiddelen krijg even simpel en kort door de bocht gezegd alleen met dochters/ziekenhuis/ recept.
https://www.rvo.nl/onderw...len/medische-hulpmiddelen
Dat is juist CE verbied. Landen mogen dat helemaal niet. CE is juist bedacht om te voorkomen dat ieder land zijn eigen regels/voorwaarden/eisen aan producten gaat stellen.Het klopt dat er nog geen Europese regels zijn tav de toelating van LEV's. Daar wordt aan gewerkt maar tot die tijd mogen landen mogen dus zelf bepalen wat ze met deze categorie doen. Nederland heeft er in de wegenverkeerswet voor gekozen LEV's niet toe te laten. Daar kun je wat van vinden (de meeste bezoekers van dit topic zullen het er niet mee eens zijn) maar dat is wel de huidige stand van zaken.
Zie RVO
https://www.rvo.nl/onderw...eu-wetgeving/ce-markering
Wanneer een product dus een onder een CE label is toegelaten door EU land X mag EU land Y dus niet eisen dat hij ook aan extra/ aanvullende voorwaarden/regels moet gaan voldoen. Het Y land kan de CE product groep niet wijzigen of en mag niet vragen/eisen dat het product aan andere toelatings voorwaarden moet voldoen dan voor de toegewezen CE product groep gelden.Nationale overheden mogen geen aanvullende eisen stellen
En bestaat geen CE produkt groep voertuigen
https://www.rvo.nl/onderw...-markering#productgroepen
Voertuigen vallen namelijk niet onder EU CE toelating maar VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD waar voor in Nederland het RDW de EU toelating doet.
Een CE toegelaten E-step is dus als iets anders dan een voertuig geclassificeerd. En kan dus nooit een voertuig worden. Want een overheid kan onder/volgens EU CE wetgeving (Nationale overheden mogen geen aanvullende eisen stellen) Nooit zeggen het niet met de product definitie eens te zijn door het eigen handig te classificeren als bijv voertuigen waarna het product nog eens aan deze, deze en deze eisen en RDW keuren moet voldoen.
Dit lijkt Nederland wel te gebeuren. En dat vindt ik gek. Mijn gevoel zegt dat de overheid hier rekbaar met EU wetten om probeert te gaan. Maar hier het elastiek ergens over strekt.
Wat mij nog meer opvalt is dat er voor meerdere producten met wielen waar een CE registratiemogelijkheid voor bestaat er in de VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 voor deze een omschreven product een vermelding bestaat dat deze vordering op type goedkeuring voor deze categorie niet van toepassing is
Of andersom gezegd voor iedere uitzondering op de VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 bestaat er/lijkt er een CE toelating te te zijn creëert.
En dat vind ik opvallend en interessant. Wat als er nu een door jouw op voorhand wegschoven correlatie tussen de Twee toelatingen blijkt te bestaan? Dat is waar ik naar toe wilde werken.
Iedereen nogmaals sorry voor de lange dyslectisch berichten.
[Voor 55% gewijzigd door xbeam op 06-06-2022 23:58]
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.
Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.
RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.