Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische steps topic

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste
Acties:

• svenerator
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15-06 17:03
Goverman schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:14:
Goedemorgen,

Update over de nieuwe regelgeving, in een brief aan de Kamer en bijbehorend raamwerk.

Belangrijkste voorgestelde wijzigingen:
- er komen twee soorten LEV's: licht en zware, met als criterium de massa van het voertuig (55 kg)
- bij de lichte LEV's zijn er twee types: e-bikes (die er nu ook al zijn) en overige. Hieronder vallen de stepjes
- de zware LEV's zijn er in drie types: individueel vervoer, personenvervoer, goederenvervoer.

Voor de lichte LEV's gaat het systeem van zelfcertificering gelden. Dus geen voorafgaande toelating nodig. Voor zware LEV's geldt wel een toelatingsprocedure (vergelijkbaar met typegoedkeuring)

Daarnaast: waarschijnlijk voor alle LEV's (behalve e-bikes) een kentekenplicht en een aansprakelijkheidsverzekering op het voertuig.

Zo, nu weer verder. Veel leesplezier. En... een belangrijke stap richting legaal rijden op e-stepjes is dus gezet.
Die zelfcertificering is helemaal niet zeker als ik het zo lees, ze onderscheiden twee categorieën 1a en 1b, e-bikes vallen onder 1a, en stepjes dan weer onder 1b. Van 1a zeggen ze zelf ja dit wordt nog steeds zelfcertificering, bij 1b is er ook een neiging naar zelfcertificering maar willen ze eerst nog even afwachten op andere dingen, wat gaat EU doen, hoe doet Duitsland het.

Oh en nog een leuke:

"Aanpassing van regelgeving vergt minimaal een jaar. Daarmee is inwerkingtreding van het kader in principe voorzien in 2022."

Nog eventjes wachten dus.

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 17-06 23:36

Goverman

not loaded

flessuh schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Kentekenplicht kan alsnog betekenen dat er aanvullende eisen op komen toch?
Niet perse. Kenteken wil alleen zeggen dat sprake is van registratie bij RDW, waardoor van een voertuig is na te gaan wie de kentekenhouder (eigenaar) is, wat het VIN-nummer is en of deze verzekerd is. Belangrijkste voordeel is natuurlijk dat voor weggebruikers en handhavers duidelijk is dat een voertuig de weg op mag.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:38

nst6ldr

Die met de warrige naam

Goverman schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:14:
Goedemorgen,

Update over de nieuwe regelgeving, in een brief aan de Kamer en bijbehorend raamwerk.

Belangrijkste voorgestelde wijzigingen:
- er komen twee soorten LEV's: licht en zware, met als criterium de massa van het voertuig (55 kg)
- bij de lichte LEV's zijn er twee types: e-bikes (die er nu ook al zijn) en overige. Hieronder vallen de stepjes
- de zware LEV's zijn er in drie types: individueel vervoer, personenvervoer, goederenvervoer.

Voor de lichte LEV's gaat het systeem van zelfcertificering gelden. Dus geen voorafgaande toelating nodig. Voor zware LEV's geldt wel een toelatingsprocedure (vergelijkbaar met typegoedkeuring)

Daarnaast: waarschijnlijk voor alle LEV's (behalve e-bikes) een kentekenplicht en een aansprakelijkheidsverzekering op het voertuig.

Zo, nu weer verder. Veel leesplezier. En... een belangrijke stap richting legaal rijden op e-stepjes is dus gezet.
Deze vat ik even niet:
De ILT heeft in de afgelopen periode alle fabrikanten en/of houders van een aanwijzing van een bijzondere bromfiets bezocht voor een administratieve controle. Hierbij zijn geen tekortkomingen geconstateerd voor de bestaande aanwijzing conform artikel 20b van de Wegenverkeerswet 1994. Daarnaast is medio dit jaar het operationele overleg met de betrokken diensten opgestart waarbij ervaringen uit het toezicht worden gedeeld. Komende tijd zal deze samenwerking verder worden ingevuld.
Wie zijn deze fabrikanten en/of houders (van een aanwijzing van een bijzondere bromfiets)? Daar zal Xiaomi niet onder vallen denk ik?

Voor als je even niks te lezen hebt (pdf)

• Goverman

Goverman

not loaded

nst6ldr schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Deze vat ik even niet:

[...]

Wie zijn deze fabrikanten en/of houders (van een aanwijzing van een bijzondere bromfiets)? Daar zal Xiaomi niet onder vallen denk ik?
De aangewezen bijzondere bromfietsen staan hier op een RDW-site. Daar staat inderdaad geen Xiaomi tussen...

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

Goverman schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

De aangewezen bijzondere bromfietsen staan hier op een RDW-site. Daar staat inderdaad geen Xiaomi tussen...
Ben ik dan voorbarig om te zeggen dat het er naar uit ziet dat alleen Europese steps in 2022 legaal gaan worden? Niet dat ik daar erg tegenop zie, maar als de huidige Europese modellen als referentiekader worden genomen dan zou het merendeel voornamelijk alsnog bestaan uit zadeltjes en spiegels. Dat is niet erg praktisch.

• Goverman

Goverman

not loaded

nst6ldr schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Ben ik dan voorbarig om te zeggen dat het er naar uit ziet dat alleen Europese steps in 2022 legaal gaan worden? Niet dat ik daar erg tegenop zie, maar als de huidige Europese modellen als referentiekader worden genomen dan zou het merendeel voornamelijk alsnog bestaan uit zadeltjes en spiegels. Dat is niet erg praktisch.
Tja, dat is een van de zaken die nog uitgewerkt moeten worden. Er ligt nu immers alleen nog maar een raamwerk. Of voertuigen die nu al een zelfcertificering hebben (vanuit de Machinerichtlijn) in het nieuwe kader de weg op mogen is een inderdaad ook zo'n vraag...

• Sir_Hendro
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 00:10
Nieuw incident deze avond:

Ben meteen gestopt en trok de vrij grote schroef eruit. Tot mijn verbazing liep de band niet leeg en kon gewoon verder naar huis rijden 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Sir_Hendro op 06-10-2020 20:17]

• mickael
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-06 23:20
De Stint lijkt goedgekeurd te gaan worden en weer de weg op te mogen.

Hopen dat dit ook positief uitpakt voor de steps.

• Jasper
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 17-06 07:00
mickael schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:34:
De Stint lijkt goedgekeurd te gaan worden en weer de weg op te mogen.

Hopen dat dit ook positief uitpakt voor de steps.
Bron: https://nos.nl/l/2351404

Lijkt mij niet gerelateerd.Stint lijkt zelf heel actief te zijn in het voorgekeurd worden, terwijl de meeste step fabrikanten hier niet mee bezig zijn.

@jvdmeij op Instagram

• Kitano
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16-06 16:50
Test aankoop, de Belgische Consumentenbond, heeft een aantal steps getest. De resultaten staan helaas achter een paywall. In België hoeven ze trouwens niet gekeurd of verzekerd te worden, zolang ze max 25 km/u kunnen.

https://www.test-aankoop....opwijzer-elektrische-step

https://www.vrt.be/vrtnws...lektrische-steps-wij-rad/

https://www.ad.nl/auto/kw...len-zijn-rommel~a39a709d/

• Gethijsem
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 09:10
Jasper schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:26:
[...]

Bron: https://nos.nl/l/2351404

Lijkt mij niet gerelateerd.Stint lijkt zelf heel actief te zijn in het voorgekeurd worden, terwijl de meeste step fabrikanten hier niet mee bezig zijn.
Als buitenlandse partijen geen moeite doen of in ons geen markt zien, is dit wellicht een mooie kans voor clubs als Stint en Van Moof, om zelf een step voor de Nederlandse markt te ontwikkelen:

- Intensief gebruik
- Weer en (zee)wind bestendig
- Goed geveerd (klinkertjes en kinderhoofdjes)
- LoRa gps-tracker
- Een XL-versie _/-\o_
- Bijpassend boodschappenmandje :P

[Voor 21% gewijzigd door Gethijsem op 10-10-2020 14:03]

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

Gethijsem schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:43:
[...]

Als buitenlandse partijen geen moeite doen of in ons geen markt zien, is dit wellicht een mooie kans voor clubs als Stint en Van Moof, om zelf een step voor de Nederlandse markt te ontwikkelen:

- Intensief gebruik
- Weer en (zee)wind bestendig
- Goed geveerd (klinkertjes en kinderhoofdjes)
- LoRa gps-tracker
- Een XL-versie _/-\o_
- Bijpassend boodschappenmandje :P
...maar die zijn er al. Hoeveel wil je daar nog van bij hebben?

• Gethijsem
  • Laatst online: 09:10
nst6ldr schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:13:
[...]

...maar die zijn er al. Hoeveel wil je daar nog van bij hebben?
Voor zover ik weet nog niet, althans niet de handzame. Zie de linkjes van @Kitano hierboven.
Het meeste wat ik steeds voorbij zie komen is van Chinese makelij, vaak te klein en fragiel. Leuk voor de wat kleinere mens die in een warm, droog klimaat van de metro naar kantoor gaat. Maar voor Nederlanders en andere noorderlingen van >185 cm en > 80 kg op afstanden van rond de 10 km enkele reis in een zeeklimaat? Mijn eventuele Xiaomi of Ninebot zou het in de herfst / winter wellicht nog geen maand met me uithouden.

Edit: misschien de Boosted Rev dan, maar die kost bijna 2000 Euro..

[Voor 5% gewijzigd door Gethijsem op 10-10-2020 14:39]

• grun93
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:11
Gethijsem schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:43:
Dat ze dat niet doen zou je al te denken moeten geven. Ik denk dat een step van Nederlands ontwerp en fabricaat simpelweg te duur wordt.

• hollandje
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 29-03 20:41
Modbreak:Dit soort opmerkingen mag je achterwege laten

[Voor 98% gewijzigd door Outerspace op 11-10-2020 15:21]

• Paperbag24
  • Laatst online: 04-06 20:20
Sir_Hendro schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:16:
Nieuw incident deze avond:

[Afbeelding]

Ben meteen gestopt en trok de vrij grote schroef eruit. Tot mijn verbazing liep de band niet leeg en kon gewoon verder naar huis rijden 8)7
Ai zonde wel goed dat je door kon rijden zeg! Wist je dat er ook zogenaamde solid banden voor te krijgen zijn? Deze zijn zonder lucht.

:)

• Sir_Hendro
Paperbag24 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Ai zonde wel goed dat je door kon rijden zeg! Wist je dat er ook zogenaamde solid banden voor te krijgen zijn? Deze zijn zonder lucht.

:)
Ja zodra deze geen lucht meer kunnen houden wil ik er solide banden erop doen.

Ik heb al een beetje zitten zoeken naar goede solide banden maar ben er nog niet uit. Iemand een aanrader?

[Voor 14% gewijzigd door Sir_Hendro op 11-10-2020 14:49]

• frietvanpiet
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 28-02 10:45
Vanmiddag is het onderwerp behandeld in Den Haag. De minister gaat verder onderzoek uitlaten voeren en kijken of de LEV's onder dezelfde categorie als elektrische fietsen geschaard kunnen worden.

• Intelligo
  • Nu online
Sir_Hendro schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Ik heb al een beetje zitten zoeken naar goede solide banden maar ben er nog niet uit. Iemand een aanrader?
Aanrader: neem niet die dingen met gaten erin. Die zijn meer "vierkant" aan de randen en sturen niet lekker. Gewoon vol massief en zo veel mogelijk lijkend op origineel is mijn advies.

Oh, en om de goede vrede thuis te bewaren, laat iemand met het juiste gereedschap die banden erop leggen, voordat je uit pure frustratie die hele step in de kliko mikt.

[Voor 14% gewijzigd door Intelligo op 12-10-2020 20:38]

Woont in Helsinki

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 04:20
frietvanpiet schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:21:
Vanmiddag is het onderwerp behandeld in Den Haag. De minister gaat verder onderzoek uitlaten voeren en kijken of de LEV's onder dezelfde categorie als elektrische fietsen geschaard kunnen worden.
Ik zet mijn geld in op >2025. Ik weet het, het biedt de slechtste odds op het wedkantoor maar doe maar toch.

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

Sir_Hendro schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Van wat ik me kan herinneren uit de twee jaar in dit topic is dat massieve banden weinig vering bieden en het oppervlak van de weg daardoor veel meer energie uitoefent op de step, daardoor gaan dingen als soldeerpunten los zitten en komen er toleranties in mechanische dingen als het scharnier in de stuurstang.

• Edwin88
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 08:03
Tegenwoordig krijg je zelfs steps bij telefoons bij de MediaMarkt. En er staat bijna nergens dat de steps niet de weg op mogen.

https://www.mediamarkt.nl...ar-zilver-5g-1675499.html

Het lijkt er steeds meer op dat de marketingafdelingen van verschillende winkels vooral steps willen verkopen, ongeacht of je ze (legaal) kan gebruiken.

• Intelligo
  • Nu online
Edwin88 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:16:
Tegenwoordig krijg je zelfs steps bij telefoons bij de MediaMarkt. En er staat bijna nergens dat de steps niet de weg op mogen.

https://www.mediamarkt.nl...ar-zilver-5g-1675499.html

Het lijkt er steeds meer op dat de marketingafdelingen van verschillende winkels vooral steps willen verkopen, ongeacht of je ze (legaal) kan gebruiken.
Dat is een actie van Xiaomi, daar kan Mediamarkt verder weinig aan doen behalve het niet adverteren danwel verduidelijken.

Woont in Helsinki

• Bojo96
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21-10-2020
Heb dit topic al een paar keer gechecked doordat ik een e-step heb gekocht, puur voor de fun. Het gaat om de Windgoo B3 dat blijkbaar onder andere namen wordt verkocht in het buitenland (VS). Nu had ik voor aankoop wat opzoekingswerk verricht en kwam ik tot de conclusie dat er niet echt iets specifieks geldt qua wetgeving? Buiten een helm dragen en een minimumleeftijd van 16 jaar. Verder geen verzekering nodig o.i.d. en valt onder burgerlijke aansprakelijkheid.

Echter las ik zonet de volgende review:

Weet iemand of dit wel degelijk het geval is? Lijkt me handig om te weten, zeker aangezien er hier blijkbaar nog eigenaars van de Windgoo B3 zijn.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

In Nederland zijn e-steps verboden op de openbare weg. Dat had je met 2 minuten googlen ook wel kunnen vinden

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• flessuh
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:50

flessuh

Set sail for fail!

-tom-562 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:37:
In Nederland zijn e-steps verboden op de openbare weg. Dat had je met 2 minuten googlen ook wel kunnen vinden
Die reactie gaat om België. Daar zijn de regels nog iets anders.

Nou dacht ik dat het meeste daar mocht maar blijkbaar niet

https://www.dutchsolarboat.com

• sylvie verdonk
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 26-10-2020
Heel intressant!

Podcast over SwheelS die waarschijnlijk toch de eerste legale step krijgen.
YouTube: Jair wil met zijn elektrische step Nederland veroveren | #Waarmakers

• tweegroenethee
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10:50
sylvie verdonk schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:24:
Heel intressant!

Podcast over SwheelS die waarschijnlijk toch de eerste legale step krijgen.
YouTube: Jair wil met zijn elektrische step Nederland veroveren | #Waarmakers
Ik ben wel benieuwd hoeveel van de huidige regelgeving nog over blijft zodra elekrische steps onder dezelfde categorie komen te vallen als elektrische fietsen. Die richtingaanwijzer lijkt mij dan overbodig.

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

tweegroenethee schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoeveel van de huidige regelgeving nog over blijft zodra elekrische steps onder dezelfde categorie komen te vallen als elektrische fietsen. Die richtingaanwijzer lijkt mij dan overbodig.
De richtingaanwijzer is een mooi iets tegen ongelukken. Je arm uitsteken terwijl je in balans blijft is toch niet zo natuurlijk.

Heb ik gezien aan mensen die mijn step even lenen :P

Aangezien mijn ES2 onderhand bijna uit meer MMA-lijm bestaat dan andere materialen houd ik deze step wel in de gaten. Echter ben ik bang dat ze een hele lange adem nodig hebben om door de regelgeving heen te komen gezien de voor de politiek gezien constante discussie er over.

[Voor 21% gewijzigd door flessuh op 28-10-2020 09:07]

• Dejagan
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:30
https://legaalrijden.nl/b...-toe-te-staan-aangenomen/

Hopelijk geeft dit een impuls aan tijdelijke toelating.

• Casual_T
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-06 23:32
Laten we het hopen! Een toelating zolang de wet nog niet definitief is aangepast, zou wel fijn zijn. Maar dat is wel erg optimistisch denken..

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 10:44
Bojo96 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:38:
Heb dit topic al een paar keer gechecked doordat ik een e-step heb gekocht, puur voor de fun. Het gaat om de Windgoo B3 dat blijkbaar onder andere namen wordt verkocht in het buitenland (VS). Nu had ik voor aankoop wat opzoekingswerk verricht en kwam ik tot de conclusie dat er niet echt iets specifieks geldt qua wetgeving? Buiten een helm dragen en een minimumleeftijd van 16 jaar. Verder geen verzekering nodig o.i.d. en valt onder burgerlijke aansprakelijkheid.

Echter las ik zonet de volgende review:

[Afbeelding]

Weet iemand of dit wel degelijk het geval is? Lijkt me handig om te weten, zeker aangezien er hier blijkbaar nog eigenaars van de Windgoo B3 zijn.
Komt volgens mij omdat ze het verkopen onder de norm 'scooter'.
Lijkt me überhaupt allesbehalve een step, want zoiets koop je niet om rechtstaand stil te staan op de 'pedalen'. En een fiets is het ook niet want je hebt geen crankstel. Blijft nog enkel een scooter over, en daar heb je altijd een kenteken / extra verzekering voor nodig.

[Voor 6% gewijzigd door bottom line op 28-10-2020 19:35]

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
misschien ben ik pessimistisch ingesteld, maar "zo snel mogelijk" betekent voor mij "kan binnen uur, kan binnen 20 jaar", tja.. kan nou eenmaal niet sneller....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Dejagan
Het ziet er naar uit dat een cel in mijn accu dood is gegaan of de connectie hiervan losgetrild is, een bekend probleem. Heeft hier toevallig iemand daar ervaring mee, of een accu over voor de M365 non-pro?

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08:46
Voor de mensen die een Xiaomi M365 (Pro) hebben? Hoe vaak hebben jullie al een lekke band gehad?

Ik wil de keuze maken tussen een M365 Pro en een Ninebot Max. Ik heb de range van de Max niet nodig, maar hij schijnt gewoon heel degelijk gebouwd te zijn en de banden zijn anti-lek. Aan de andere kant is de Xiaomi een stuk lichter, wat wel een usp is aangezien ik hem mee ga slepen in de trein.

• tamil18
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10-06 18:51
gop1 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:18:
Voor de mensen die een Xiaomi M365 (Pro) hebben? Hoe vaak hebben jullie al een lekke band gehad?

Ik wil de keuze maken tussen een M365 Pro en een Ninebot Max. Ik heb de range van de Max niet nodig, maar hij schijnt gewoon heel degelijk gebouwd te zijn en de banden zijn anti-lek. Aan de andere kant is de Xiaomi een stuk lichter, wat wel een usp is aangezien ik hem mee ga slepen in de trein.
de m365, al 1500+ km, heb hem vanaf april. nog geen lekke band, maar rij dan ook op asfalt fietspad, en 5 min door industrie terrein.( gebruik meest voor werk verkeer)

• gop1
tamil18 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:20:
[...]

de m365, al 1500+ km, heb hem vanaf april. nog geen lekke band, maar rij dan ook op asfalt fietspad, en 5 min door industrie terrein.( gebruik meest voor werk verkeer)
Dat brengt me wel aan het twijfelen dan, want dan blijft het enige voordeel (voor mij) van de Ninebot Max nog de ingebouwde lader en de stevige bouwkwaliteit.
De Xiaomi is natuurlijk gewoon erg interessant.

Edit 24-11:
Heb zojuist de Xiaomi besteld, zag een mooie Black Friday actie dus kon hem niet laten liggen.

[Voor 9% gewijzigd door gop1 op 24-11-2020 20:54]

• llooijmans86
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 01-06 20:45
gop1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:19:
[...]

Dat brengt me wel aan het twijfelen dan, want dan blijft het enige voordeel (voor mij) van de Ninebot Max nog de ingebouwde lader en de stevige bouwkwaliteit.
De Xiaomi is natuurlijk gewoon erg interessant.

Edit 24-11:
Heb zojuist de Xiaomi besteld, zag een mooie Black Friday actie dus kon hem niet laten liggen.
Kun je de actie delen?

• gop1
Bij de Mediamarkt voor €444. Op Aliexpress was hij bij de officiële Xiaomi-store nog goedkoper, maar is nu uitverkocht. Via andere verkopers op Ali nog steeds voor zo'n €410 - €420, maar die verkopers hebben allemaal incomplete/incorrecte informatie en foto's waarop de updates van de Pro 2 niet te zien zijn, dus dan kies ik liever voor een verkoper die tenminste kloppende info verstrekt.

• Cornholio
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 21:12
Mistore Benelux heeft ze ook in de aanbieding: https://www.mistorebenelu...tyle/elektrische-steppen/
Heb er gisteren een 1s besteld, ben erg benieuwd :*)

• MuFFIN 007
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 06-03 00:08
Meld me hier ook even, sinds vandaag een Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 in huis! Black Friday aanbieding bij MediaMarkt, inclusief de nieuwsbriefkorting + cashback ~€420. Nette actie denk ik. Hoop vanaf nu dit topic wat actiever te gaan volgen! Vooral gekocht als leuke gadget (weer eens wat anders dan een tablet) en om te zien of het hier in de stad daadwerkelijk handig is. Eerste rondje even wennen, ik ben vrij lang en dan sta je in het begin nog wat wiebelig / onwennig. Wel heel leuk! :)

• svenerator
Weet iemand iets over de huidige svz mbt legalisering? Ik dacht dat het ministerie met een plan zou komen eind van het jaar, wordt dit weer uitgesteld?

• j0rDy
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:04
svenerator schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:03:
Weet iemand iets over de huidige svz mbt legalisering? Ik dacht dat het ministerie met een plan zou komen eind van het jaar, wordt dit weer uitgesteld?
Goede vraag, ook op legaalrijden.nl is het erg stil. Zover ik weet hebben ze toegezegd "zo snel mogelijk" met een toelatingskader te komen?

Zaterdag wilde ik even op en neer naar het centrum, vol gas de straat uit en poef, helemaal niets meer, na wat testen blijkt de esc van mn longboard overleden, zojuist het nieuwe type besteld en ook gelijk een nieuwe remote met scherm, kan ik gelijk zien hoe hard ik ga >:)

• Robert.r
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:41
In december zou de outline naar de tweede kamer worden gestuurd. Zie een na laatste slide

• j0rDy
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:04
Robert.r schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:56:
In december zou de outline naar de tweede kamer worden gestuurd. Zie een na laatste slide
Het valt mij op dat in bovengenoemde presentatie het electrische skate/longboard ontbreekt terwijl naast een EUC en step ook een hoverboard genoemd wordt, wat in mijn ogen toch wel echt speelgoed is. Dit baart mij zorgen.

Daarnaast kwam ik deze nieuwe post tegen op legaalrijden: https://legaalrijden.nl/b...oards-vallen-daar-buiten/. Blijkbaar zijn ze in de EU deze categorie ook vergeten.

Ik zie het somber in voor deze categorie, terwijl ik voor de overige toch enigsinds hoop krijg dat er ooit iets gaat gebeuren zodat er in welke vorm dan ook legaal de weg op gegaan kan worden.

• svenerator
Robert.r schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:56:
Inwerkingtreding is nog steeds 2022. De aangenomen motie om het zo snel mogelijk te regelen is dus in de prullenbak gegooid. En ja, wat konden ze concreet met zo'n motie, vrij weinig. Maar helemaal niets doen lijkt me ook niet juist.

Ik snap dat het niet zo ff is gedaan, maar je zou denken dat ze hun verantwoordelijkheid nemen gezien hun nalaten. Ze zeggen al sinds 2018 dat ze gaan kijken naar het toelaten van LEV's.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

svenerator schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:18:
[...]

Inwerkingtreding is nog steeds 2022. De aangenomen motie om het zo snel mogelijk te regelen is dus in de prullenbak gegooid. En ja, wat konden ze concreet met zo'n motie, vrij weinig. Maar helemaal niets doen lijkt me ook niet juist.

Ik snap dat het niet zo ff is gedaan, maar je zou denken dat ze hun verantwoordelijkheid nemen gezien hun nalaten. Ze zeggen al sinds 2018 dat ze gaan kijken naar het toelaten van LEV's.
Het zou mooi zijn dat, wanneer de plannen van de politiek duidelijk zijn, de politie zijn verantwoordelijkheid neem door handhaving te staken op dit soort producten zolang er geen sprake is van een onveilige situatie. Dus enkel rijden op het fietspad met gepast gedrag, waarbij in het donker gepaste verlichting gevoerd wordt (wit voor, rood achter) en richting aangegeven wordt met handgebaren of met richtingaanwijzers.

SwheelS lijkt in ieder geval niet meer actief, Facebook en Instagram niet up to date en ook de website is al een flinke tijd niet geupdate te zien aan hun FAQ.

Ik ben me ook steeds meer aan het verdiepen in de elektrische step. Binnenkort moet ik wellicht met het OV naar het werk ipv de auto en dan is de elektrische step ideaal om snel op kantoor te komen en snel weer thuis te komen. Echter zolang de politie ze nog in beslag kan nemen kan dat wel eens een dure grap worden.

[Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 08-12-2020 17:22]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• YoshiBignose
  • Laatst online: 13-06 10:30
Ik gebruik de Xiaomi al een tijdje (nu niet meer met de kou) en ben meerdere keren politie tegen gekomen en ze hebben er nog nooit wat van gezegd. Misschien als je vol gas door de binnenstad van Amsterdam gaat dat het wel iets anders is dan op een landweggetje. Maar ik hou m'n ogen wel altijd open en vermijd ze als het kan :P zou inderdaad zonde geld zijn.

[Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 08-12-2020 20:23]

Facts don't care about your feelings

• Sir_Hendro
Uit verveling deze avond besloten om maar alvast de achterband van mijn Ninebot Max te verwijderen aangezien deze kapot is. Was wel een beetje nieuwsgierig naar de klus. Alles was vrij eenvoudig behalve het verwijderen van de band van de velg. Daar heb ik van die tangen voor gekocht. Had deze schijnbaar niet strak genoeg gezet want na veel klooien besloot ik ze nog harder aan te draaien en *plop*, de band liet los :9
Zelfde nog een keer van de andere kant doen en toen kon de band eraf.

Nu wachten tot begin januari, dan ga ik nieuwe banden bestellen. Levertijd van minimaal 3 weken, dan zal begin februari de nieuwe band er wel opzitten.

Ben ook wel benieuwd naar de Gen2 motor kit voor de Ninebot Max. Deze kost direct bij Ninebot ongeveer 100 euro en dan heb je ook meteen een nieuwe band erop. Met de nieuwe motor kan de Max ongeveer 5km/u sneller dan de oude motor. Dan zou ik bijna 35km/u kunnen halen als het goed is. Ach ja, komt nog wel een keertje.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
svenerator schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:18:
[...]

ik had het al eerder gezegd "zo snel mogelijk"... als wetgeving 10 jaar nodig heeft, dan is 10 jaar ook zsm....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Br00dje
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16-06 11:29
Ik weet niet of jullie hierop zitten te wachten, maar ik post het toch, haha. Even een elektrische (step) update van mijn kant.

In midden juli 2019 kreeg ik mijn M365 pro binnen met de post en kon de pret beginnen. Doel was om de step voor woon-werk verkeer te gebruiken en dat is lange tijd goed gegaan. In mijn geval betekende dit dat ik 5.5km naar CS Utrecht reed en dan de trein naar Arnhem pakte en daar nog 5.5km met de step naar het werk reed.

Echt I-DE-AAL om het op deze manier te doen. In de trein kon de step ingeklapt met het stuur op de grond makkelijk tussen de benen staan. Anders was het vaak ook mogelijk deze naast de stoel te zetten, dus in het gangpad.. Ik moest wel vaak mn hand op het rubberen handvat van het stuur leggen, zodat men er niet tegenaan botste.

Afijn, nadeel was wel dat de reistijd toch nog aanzienlijk was, ong 75min reistijd enkele reis, t.o.v. 48 min reistijd als ik met de auto zou gaan. Je zou je kunnen afvragen waarom dan niet met de auto? Nou eigenlijk omdat de auto- en benzinekosten de pan uitrijzen als je 35000km aan woon-werk afstand rijdt, ben ik gaan kijken naar andere goedkopere manieren. De charme van de elektrische step hoef ik jullie niet uit te leggen natuurlijk en het risico op in beslagname en/of boete nam ik met mijn naïviteit ook voor lief.

In de winter ging ik trouwens ook gewoon op en neer, maar toen viel op hoezeer het weer invloed heeft op de range. Waar ik in de zomer makkelijk op één lading op en neer kon, dus 22km totaal, was dat in de winter niet meer het geval. Met een geadverteerde range van 45km, valt dat toch tegen. Verder niets dan lof voor het ding. Naast het wat losser worden van het stuur is er verder niets raars gebeurd of kapot gegaan.

Al met al een half jaar en 2000km genoten, tot ik midden januari 2020 werd aangehouden door meneer agent en ik voor mezelf had besloten vooralsnog weer met de auto te gaan tot er een goede en duidelijke regelgeving tot stand zou zijn gekomen. Nougoed, ook dat duurde me uiteindelijk te lang en we wachten er notabene nog steeds op. En dus.. gooien we het over een hele andere boeg.

Interesse in elektrisch rijden om kosten te besparen was al gewekt. Elektrische auto was te duur, maar een elektrische motor met een beetje regelen niet. Samen met een mooie advertentie op marktplaats heb ik de knoop doorgehakt en een elektrische motor gekocht, zonder motorrijbewijs.. 7(8)7 Een Zero SR 2017, 14.4KWh, 70pk, 157nm.

Daarna gelijk de motorrijlessen gestart, de step een aantal maanden geleden verkocht en komende maandag gaan we na vele maanden ploeteren dan toch het rijbewijs ophalen met de A (motorrijbewijs) erop! 8)

Nieuw elektrisch avontuur gaat beginnen en ik heb er zin in! Ik hoop verder voor iedereen hier dat er snel een positieve politieke draai wordt gegeven aan de elektrische opmars die echt niet te stoppen is. Ik ga vooralsnog een andere weg in nu, maar zeg nooit nooit!

• UncleEddy
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10-06 18:44
Br00dje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:20:
Ik weet niet of jullie hierop zitten te wachten, maar ik post het toch, haha. Even een elektrische (step) update van mijn kant.

In midden juli 2019 kreeg ik mijn M365 pro binnen met de post en kon de pret beginnen. Doel was om de step voor woon-werk verkeer te gebruiken en dat is lange tijd goed gegaan. In mijn geval betekende dit dat ik 5.5km naar CS Utrecht reed en dan de trein naar Arnhem pakte en daar nog 5.5km met de step naar het werk reed.

Echt I-DE-AAL om het op deze manier te doen. In de trein kon de step ingeklapt met het stuur op de grond makkelijk tussen de benen staan. Anders was het vaak ook mogelijk deze naast de stoel te zetten, dus in het gangpad.. Ik moest wel vaak mn hand op het rubberen handvat van het stuur leggen, zodat men er niet tegenaan botste.

Afijn, nadeel was wel dat de reistijd toch nog aanzienlijk was, ong 75min reistijd enkele reis, t.o.v. 48 min reistijd als ik met de auto zou gaan. Je zou je kunnen afvragen waarom dan niet met de auto? Nou eigenlijk omdat de auto- en benzinekosten de pan uitrijzen als je 35000km aan woon-werk afstand rijdt, ben ik gaan kijken naar andere goedkopere manieren. De charme van de elektrische step hoef ik jullie niet uit te leggen natuurlijk en het risico op in beslagname en/of boete nam ik met mijn naïviteit ook voor lief.

In de winter ging ik trouwens ook gewoon op en neer, maar toen viel op hoezeer het weer invloed heeft op de range. Waar ik in de zomer makkelijk op één lading op en neer kon, dus 22km totaal, was dat in de winter niet meer het geval. Met een geadverteerde range van 45km, valt dat toch tegen. Verder niets dan lof voor het ding. Naast het wat losser worden van het stuur is er verder niets raars gebeurd of kapot gegaan.

Al met al een half jaar en 2000km genoten, tot ik midden januari 2020 werd aangehouden door meneer agent en ik voor mezelf had besloten vooralsnog weer met de auto te gaan tot er een goede en duidelijke regelgeving tot stand zou zijn gekomen. Nougoed, ook dat duurde me uiteindelijk te lang en we wachten er notabene nog steeds op. En dus.. gooien we het over een hele andere boeg.

Interesse in elektrisch rijden om kosten te besparen was al gewekt. Elektrische auto was te duur, maar een elektrische motor met een beetje regelen niet. Samen met een mooie advertentie op marktplaats heb ik de knoop doorgehakt en een elektrische motor gekocht, zonder motorrijbewijs.. 7(8)7 Een Zero SR 2017, 14.4KWh, 70pk, 157nm.

Daarna gelijk de motorrijlessen gestart, de step een aantal maanden geleden verkocht en komende maandag gaan we na vele maanden ploeteren dan toch het rijbewijs ophalen met de A (motorrijbewijs) erop! 8)

Nieuw elektrisch avontuur gaat beginnen en ik heb er zin in! Ik hoop verder voor iedereen hier dat er snel een positieve politieke draai wordt gegeven aan de elektrische opmars die echt niet te stoppen is. Ik ga vooralsnog een andere weg in nu, maar zeg nooit nooit!
Klinkt, hoe jammer het eigenlijk is dat het moet, als een leuk avontuur! Brengt toch wat meer spanning met zich mee dan een elektrische step :p

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen na een maandje rijden. Veel plezier!

• Intelligo
  • Nu online
Br00dje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:20:

Ik heb de Zero SR in 2015 ook een tijdje gehad, en hoewel het eeeecht gaaf is, blijft het een motor-vervanger.

Met een betere toegankelijkheid is er een hoop te winnen.

Woont in Helsinki

• svenerator
Uit een recent stuk van het ministerie van IenW:
"Inwerkingtreding zou dan per 1 juli 2022 kunnen zijn. Mocht blijken dat er ook een wijziging van de Wegenverkeerswet nodig is (bijvoorbeeld als zou worden besloten tot een rijbewijsplicht), dan dient rekening te worden gehouden met een inwerkingtreding medio 2023."

Pack it up boys.

Overigens nog interessant; beoogd is dat RDW de instantie blijft om te keuren. Zelfcertificering zit er niet in. Gevolg is dat fabrikanten nog steeds een bureaucratisch proces in moeten gaan om hun step op de markt te krijgen. En dan is het hopen dat de eisen meer toegespitst zodat het wat aantrekkelijker is voor de fabrikant. Dit is iig de wijze voor 5 jaar na inwerkingtreding, dan wordt er geëvalueerd.

Ook nog gezien dat er een Europees kader komt, dat dit toekomstig kader komt te vervangen, kan ik me voorstellen dat fabrikanten gewoon hier op wachten ipv conformeren aan het toekomstige kader.

• Intelligo
  • Nu online
svenerator schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:15:
Uit een recent stuk van het ministerie van IenW:
"Inwerkingtreding zou dan per 1 juli 2022 kunnen zijn. Mocht blijken dat er ook een wijziging van de Wegenverkeerswet nodig is (bijvoorbeeld als zou worden besloten tot een rijbewijsplicht), dan dient rekening te worden gehouden met een inwerkingtreding medio 2023."

Pack it up boys.

Overigens nog interessant; beoogd is dat RDW de instantie blijft om te keuren. Zelfcertificering zit er niet in. Gevolg is dat fabrikanten nog steeds een bureaucratisch proces in moeten gaan om hun step op de markt te krijgen. En dan is het hopen dat de eisen meer toegespitst zodat het wat aantrekkelijker is voor de fabrikant. Dit is iig de wijze voor 5 jaar na inwerkingtreding, dan wordt er geëvalueerd.

Ook nog gezien dat er een Europees kader komt, dat dit toekomstig kader komt te vervangen, kan ik me voorstellen dat fabrikanten gewoon hier op wachten ipv conformeren aan het toekomstige kader.
Met andere woorden, nog even lekker 5 jaar blijven fietsen :+ bah bah. Als dikke .... Door een trechter.

Woont in Helsinki

• tweegroenethee
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10:50
Intelligo schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:22:
[...]

Met andere woorden, nog even lekker 5 jaar blijven fietsen :+ bah bah. Als dikke .... Door een trechter.
Ik meen mij te herinneren dat er nog twijfel was of elektrische steps onder de categorie elektrische fietsen kunnen vallen (dus max 25km/h, geen kenteken). Dat zou deze maand bekend worden gemaakt, en volgens mij is daar nog geen duidelijkheid over. Als dat zo zou zijn kan het volgend jaar al legaal worden.

[Voor 5% gewijzigd door tweegroenethee op 15-12-2020 13:47]

• svenerator
tweegroenethee schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:46:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat er nog twijfel was of elektrische steps onder de categorie elektrische fietsen kunnen vallen (dus max 25km/h, geen kenteken). Dat zou deze maand bekend worden gemaakt, en volgens mij is daar nog geen duidelijkheid over. Als dat zo zou zijn kan het volgend jaar al legaal worden.
Nope. In het nieuwe onderscheid geldt zelfcertificering alleen voor LEV's met trapondersteuning.

Voor de nieuwsgierigen, kan je hier zelf nalezen: https://www.tweedekamer.n...2020Z24890&did=2020D52243 op p.4, stepjes zijn dan categorie 1b

• Dejagan
svenerator schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:10:
[...]

Nope. In het nieuwe onderscheid geldt zelfcertificering alleen voor LEV's met trapondersteuning.

Voor de nieuwsgierigen, kan je hier zelf nalezen: https://www.tweedekamer.n...2020Z24890&did=2020D52243 op p.4, stepjes zijn dan categorie 1b
Echt zuur dit, het RDW weer even een plasje gedaan hoor... In principe verandert er dus (nagenoegs) niets ten goede? :(

• Psycho_Mantis
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 06:15

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Is de wetgeving niet te omzeilen door aangepaste firmware?

Als je zelf mee moet steppen omdat hij anders gewoon stopt, dan zou hij wel legaal zijn lijkt mij.

Zoals deze werkt zegmaar:
Micro Condor X3
YouTube: Deze elektrische step is wél legaal: ideaal voor woon-werkverkeer?

Maarja ze moeten gewoon opschieten met fatsoenlijk wetgeving. De steps worden nu vol op verkocht in Nederland. Dit is toch niet te handhaven lijkt mij.

PVoutput

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Psycho_Mantis schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:58:
Is de wetgeving niet te omzeilen door aangepaste firmware?

Als je zelf mee moet steppen omdat hij anders gewoon stopt, dan zou hij wel legaal zijn lijkt mij.

Zoals deze werkt zegmaar:
Micro Condor X3
YouTube: Deze elektrische step is wél legaal: ideaal voor woon-werkverkeer?

Maarja ze moeten gewoon opschieten met fatsoenlijk wetgeving. De steps worden nu vol op verkocht in Nederland. Dit is toch niet te handhaven lijkt mij.
die firmware is dan de andere kant op ook weer aan te passen dus daar trappen ze vast niet in :+

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

flessuh schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:12:
[...]

die firmware is dan de andere kant op ook weer aan te passen dus daar trappen ze vast niet in :+
Een elektrische fiets kan je ook hacken dat je niet meer hoeft te trappen. Op dat punt is je fiets ook niet meer legaal op de openbare weg.

Die Micro Condor X3 is ook gewoon een elektrische step met andere firmware dan de orginele. Dus ook op die zou je in principe andere firmware kunnen zetten dat de gashendel weer werkt, waardoor hij weer illegaal is op de weg.

Dus stel, je begint een webshop en je koopt wat steps in en je zorgt ervoor dat ze aan alle eisen voldoen zodat hij enkel step ondersteuning geeft. En je verkoop ze vervolgens (eventueel met rebranding), dan is hij toch prima in orde? Dat is echt niets anders dan wat Micro doet.

PVoutput

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:41

Christiano007

Ich bin der champion

Zijn er ook wat zwaardere mensen met zo'n step? Ik weeg zelf +- 110 en zoals de Xiaomi S1 gaat officieel maar tot 100KG.

Nu ben ik ook benieuwd wat het verschil is qua bereik? Iemand die 65 KG weegt gaat een stukje verder dan iemand van 100KG.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Sir_Hendro
Christiano007 schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:25:
Zijn er ook wat zwaardere mensen met zo'n step? Ik weeg zelf +- 110 en zoals de Xiaomi S1 gaat officieel maar tot 100KG.

Nu ben ik ook benieuwd wat het verschil is qua bereik? Iemand die 65 KG weegt gaat een stukje verder dan iemand van 100KG.
Ik weeg nu 92kg en dat was eind vorig jaar toen ik de Ninebot Max kocht nog 103kg of zo iets. Met de Ninebot Max heb ik toen een keer een hele lange rit van 45km gedaan (max range volgens specs 65km) maar ik haalde het net niet. Moest die laatste kilometer te voet. Ben van mijn dorpje door drie steden gereden om uiteindelijk de vierde te bereiken,welke mijn eindbestemming was. Was wel leuk die rit maar duurde ook vrij lang. Volgens mij had ik er 3 uur over gedaan.

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:46
Xiaomi 1S besteld voor 260 incl verzenden op Amazon, was goedkoper dan de Essential. Staat nu weer voor 371 euro, dus hopen dat het wordt geleverd :) .

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:32
Ik heb nu ruim anderhalf jaar geleden een step gekocht en weer verkocht na een maand vanwege het gedoe met legaliteit, maar ik zie dat Nederland nog steeds achterloopt op dit gebied? Dacht dit voorjaar misschien weer een te kopen maar wordt 2022 zo te zien.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing | PVoutput

• remzor
Phusebox schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:04:
Ik heb nu ruim anderhalf jaar geleden een step gekocht en weer verkocht na een maand vanwege het gedoe met legaliteit, maar ik zie dat Nederland nog steeds achterloopt op dit gebied? Dacht dit voorjaar misschien weer een te kopen maar wordt 2022 zo te zien.
Ik heb mijn m365 ook verkocht/doorgegeven aan mijn zusje op Aruba (daar is het gewoon legaal, kijken ze sowieso niet zo nauw ;)).

Verwacht zelf eigenlijk pas begin 2023 dat de LEV's de weg op mogen, en dan nog met alle beperkingen en 'onhandigheden' van dien:
- Slechts bepaalde modellen zullen voldoen aan de vereisten (verkeersveiligheid dingetje)
- Verzekeren, incl. lelijk plaatje er op, extra vaste lasten
- Wie weet ook een brommercertificaat/rijbewijs nodig (die zullen de meesten wel hebben)
- Helmplicht?

Als alle eisen gelijk getrokken zullen gaan worden t.o.v. de bromfiets is een groot deel van de lol en het voordeel er ook wel af denk ik. Natuurlijk blijft het dan nog een handig ding om je snel te verplaatsen, woon-werk etc. wat voor veel mensen dan alsnog fijner is dan bijvoorbeeld een scooter of fiets.
Maar het simpele, gave, ongedwongen en 'vrije' gaat er dan helaas wel een beetje van af. Dát was voor mij nu juist het toffe er aan; dan kost het je ook geen geld als je dat ding een half jaar stil laat staan en kun je makkelijk kopen en verkopen zonder allerlei papierwerk.

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:57
Iemand hier ervaring met een Xiaomi Mi 1S?

Ik ben wel benieuwd hoever je kan rijden als je 25 KM/u rijdt. En of de batterij van bijvoorbeeld de Pro 2 niet in de 1S past, deze batterij heeft een bereik van 45KM (ideale omstandigheden).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Dejagan
Jumpman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:19:
Iemand hier ervaring met een Xiaomi Mi 1S?

Ik ben wel benieuwd hoever je kan rijden als je 25 KM/u rijdt. En of de batterij van bijvoorbeeld de Pro 2 niet in de 1S past, deze batterij heeft een bereik van 45KM (ideale omstandigheden).
De pro is fysiek groter en de batterij daarvan ook. Range is erg afhankelijk van wind en je gewicht, op volle snelheid haalde ik ~78kg op de 1(S) altijd zo'n 15 a 20 km met volgas.

• ivorlandon
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:03
Ik zou graag een elektrische step willen kopen, zodat ik deze op vakantie kan gaan gebruiken in Duitsland. Ik wil het wel volgens de regels doen, dus een verzekering is nodig lijkt mij. Heeft iemand ervaring met het verzekeren van een elektrische step via een Duitse verzekering en zo ja, bij welke en hoe heb je dit geregeld? Ik heb zelf al het een en ander gegoogled, maar veel kan ik er niet over vinden.

• Sir_Hendro
ivorlandon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:57:
Ik zou graag een elektrische step willen kopen, zodat ik deze op vakantie kan gaan gebruiken in Duitsland. Ik wil het wel volgens de regels doen, dus een verzekering is nodig lijkt mij. Heeft iemand ervaring met het verzekeren van een elektrische step via een Duitse verzekering en zo ja, bij welke en hoe heb je dit geregeld? Ik heb zelf al het een en ander gegoogled, maar veel kan ik er niet over vinden.
Mijn eerste keer deed ik dat via ADAC (de Duitse ANWB) en dat koste mij 45 euro voor een jaar. Dat jaar daarna heb ik het bij HUK gedaan voor slechts 25 per jaar.

https://www.huk.de/fahrze...tro-kleinstfahrzeuge.html

Formuliertje invullen en bedrag overmaken. Dan krijg je binnen twee weken een kenteken per post.

• BarôZZa
remzor schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:04:
[...]

Ik heb mijn m365 ook verkocht/doorgegeven aan mijn zusje op Aruba (daar is het gewoon legaal, kijken ze sowieso niet zo nauw ;)).

Verwacht zelf eigenlijk pas begin 2023 dat de LEV's de weg op mogen, en dan nog met alle beperkingen en 'onhandigheden' van dien:
- Slechts bepaalde modellen zullen voldoen aan de vereisten (verkeersveiligheid dingetje)
- Verzekeren, incl. lelijk plaatje er op, extra vaste lasten
- Wie weet ook een brommercertificaat/rijbewijs nodig (die zullen de meesten wel hebben)
- Helmplicht?

Als alle eisen gelijk getrokken zullen gaan worden t.o.v. de bromfiets is een groot deel van de lol en het voordeel er ook wel af denk ik. Natuurlijk blijft het dan nog een handig ding om je snel te verplaatsen, woon-werk etc. wat voor veel mensen dan alsnog fijner is dan bijvoorbeeld een scooter of fiets.
Maar het simpele, gave, ongedwongen en 'vrije' gaat er dan helaas wel een beetje van af. Dát was voor mij nu juist het toffe er aan; dan kost het je ook geen geld als je dat ding een half jaar stil laat staan en kun je makkelijk kopen en verkopen zonder allerlei papierwerk.
Ik denk dat ze eerder richting de elektrische fiets zullen gaan. Elektrisch fietsen is trouwens veel gevaarlijker dan elektrisch steppen.

Hoop dat ze steps tot een x aantal KG en max snelheid van pakweg 20/25kmh gewoon zullen toestaan en dat ze als fiets worden gezien. Bromfiets zou heel onlogisch zijn, het grote verschil is dat je bij een brommer/scooter vooral ook nog een gevaar bent voor een ander. Dat is 100+ kg en je kan er ook nog eens met twee man op. Bij een step loop je vooral zelf risico. Verder zit je bij brommers in Amsterdam dat deze op de rijbaan moeten.

Ik waag de gok wel tot die tijd. Nu de stepjes gewoon bij zaken als de mediamarkt liggen hoop ik ze wat meer in het straatbeeld te zien zodat je dom kan spelen als je eventueel wordt aangehouden.

Overigens zou Nederland juist een ideaal stepland moeten zijn, we hebben overal fietspaden en daar passen ze prima tussen.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BarôZZa schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:24:
[...]

Ik waag de gok wel tot die tijd. Nu de stepjes gewoon bij zaken als de mediamarkt liggen hoop ik ze wat meer in het straatbeeld te zien zodat je dom kan spelen als je eventueel wordt aangehouden.
Kan prima, ik heb in December een step gekocht voor m'n vriendin bij de Mediamarkt er was echt nergens een indicatie dat ik er niet mee op de weg zou mogen. De medewerker zei niets en er waren geen bordjes met informatie. Op de website staat wel bij de omschrijving: Voor gebruik op eigen terrein of oprit. Maar dat staat er zo subtiel dat je daar makkelijk overheen leest.
Ik denk ook niet dat Mediamarkt het groot gaat vermelden, want hun willen ook gewoon een product verkopen.

Ik denk dat er ook steeds meer mensen komen die het echt niet weten. Niet gek want je ziet ze al regelmatig buiten en je kan ze zonder moeite aanschaffen.

Ik speel trouwens heel erg met het idee om iets van een modificatie kit te ontwikkelen om steps om te bouwen naar step ondersteuning. Ik ben al wat onderzoek aan het doen naar accelerometers waarmee je kan dedecteren of iemand een trap geeft vanaf z'n stepje. En bij elke trap dat een digitale encoder even je gashendel openzet en langzaam weer loslaat.
Je gashendel zal dan niet meer werken met deze aanpassing en dan heb je stepondersteuning.

Voorwaarde is wel dat je een step hebt met maximaal 250 watt vermogen anders valt hij nog steeds niet in dezelfde categorie als een e-bike. Dus een Xiaomi Essential is prima hiervoor maar een pro zou dan niet mogen.

Ook qua veiligheid zit het wel redelijk goed, het zal dan meer aanvoelen als een cruisecontrol en je kan altijd met je remhendel alles direct tot stilstand brengen. De max snelheid kan je bepalen met de drive en sport modus.

Natuurlijk is het stepje dan niet zo handig als gewoon met een gashendel, maar het is wel het beste wat mag binnen de huidige regelgeving. Misschien is een gashendel zelfs veiliger omdat je de kracht veel beter kan doseren, maarja moeten ze maar opschieten met de wetgeving.

Het idee is dus om een printplaatje te bouwen die je met stekkers tussen de huidige bedrading kan aansluiten zonder solderen of firmware aan te passen. Wanneer de wetgeving veranderd trek je hem er gewoon tussenuit en hij is weer orgineel.

PVoutput

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17-06 11:41
Psycho_Mantis schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Ik speel trouwens heel erg met het idee om iets van een modificatie kit te ontwikkelen om steps om te bouwen naar step ondersteuning. Ik ben al wat onderzoek aan het doen naar accelerometers waarmee je kan dedecteren of iemand een trap geeft vanaf z'n stepje. En bij elke trap dat een digitale encoder even je gashendel openzet en langzaam weer loslaat.
Je gashendel zal dan niet meer werken met deze aanpassing en dan heb je stepondersteuning.
Heb er ook wel eens over nagedacht hoe je dat kan doen. Mij lijkt het makkelijker om de snelheid uit te lezen en dan dusdanig te ondersteunen dat de step maar heel langzaam snelheid verliest. (Neem aan dat de snelheid al uit te lezen is ergens)

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

haarbal schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:13:
[...]

Heb er ook wel eens over nagedacht hoe je dat kan doen. Mij lijkt het makkelijker om de snelheid uit te lezen en dan dusdanig te ondersteunen dat de step maar heel langzaam snelheid verliest. (Neem aan dat de snelheid al uit te lezen is ergens)
Ja dat is zeker een optie en je hoeft dat stukje zelf niet eens uit te vogelen. Er is al een arduino dashboard voor de m365 die de snelheid + andere zaken kan lezen.
https://github.com/augisbud/m365_dashboard

Het minpunt is dat je dan moet gaan solderen aan de step en dat zou ik willen voorkomen. Mogelijk een goed alternatief indien een accelerometer niet voldoet aan de verwachtingen door trillingen van de weg.

De andere aansluitingen zijn geloof ik iets van JST plugs welke naar de gashendel en rem gaan. Dus de accelerometer optie zou wat makkelijker zijn met aansluiten.

Met de chip MCP4151 hoop ik de gashendel dan softwarematig te bedienen. Wat dus een digitale potentiometer is. Ik weet alleen nog niet of deze chip de juiste weerstand bied zoals de echte potmeter aan de gashendel. Ik heb daarvoor een reserve gashendel besteld om die wat te reverse engineren.

PVoutput

• Jumpman
Sir_Hendro schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Mijn eerste keer deed ik dat via ADAC (de Duitse ANWB) en dat koste mij 45 euro voor een jaar. Dat jaar daarna heb ik het bij HUK gedaan voor slechts 25 per jaar.

https://www.huk.de/fahrze...tro-kleinstfahrzeuge.html

Formuliertje invullen en bedrag overmaken. Dan krijg je binnen twee weken een kenteken per post.
Weet je toevallig of je dan alleen op Duits grondgebied verzekerd bent (lijkt mij wel)? Anders kan je dit ook doen in Nederland en dan ben je alleen nog strafbaar voor het feit dat het geen RDW goedgekeurd voertuig is.

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

Jumpman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Weet je toevallig of je dan alleen op Duits grondgebied verzekerd bent (lijkt mij wel)? Anders kan je dit ook doen in Nederland en dan ben je alleen nog strafbaar voor het feit dat het geen RDW goedgekeurd voertuig is.
Wat wil je daarmee bereiken dan?

• Jumpman
nst6ldr schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Wat wil je daarmee bereiken dan?
Voor op vakantie in andere landen dan Duitsland ook verzekerd. En hier in Nederland heb ik er dan in ieder geval het maximale aan gedaan, ook al is het voertuig nog niet toegestaan.

• nst6ldr

nst6ldr

Die met de warrige naam

Jumpman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:02:
[...]

Voor op vakantie in andere landen dan Duitsland ook verzekerd.
Ah, geen idee hoe dat in andere landen zit, maar dit:
Jumpman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:02:
[...]

En hier in Nederland heb ik er dan in ieder geval het maximale aan gedaan, ook al is het voertuig nog niet toegestaan.
Klopt niet, het maximale wat je nu kan doen is niet op zo'n step staan. Je krijgt gewoon de boete, inbeslagname, en een flinke factuur als er om wat voor reden dan ook een ongeval is.

Ik zeg niet dat je niet moet rijden op de openbare weg, dat moet men zelf weten. Ik zou het ook doen als ik niet iedere dag langs de marechaussee moet. Maar doen alsof het in ieder geval een beetje legaal kan... wie houd je dan voor de gek?

• Jumpman
nst6ldr schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Ah, geen idee hoe dat in andere landen zit, maar dit:

[...]

Klopt niet, het maximale wat je nu kan doen is niet op zo'n step staan. Je krijgt gewoon de boete, inbeslagname, en een flinke factuur als er om wat voor reden dan ook een ongeval is.

Ik zeg niet dat je niet moet rijden op de openbare weg, dat moet men zelf weten. Ik zou het ook doen als ik niet iedere dag langs de marechaussee moet. Maar doen alsof het in ieder geval een beetje legaal kan... wie houd je dan voor de gek?
Nou, ik zou vooral verzekerd willen zijn voor vakantieparken ook hier in Nederland bijvoorbeeld. Dat het niet legaal op de openbare weg is, dat is bekend.

• Sir_Hendro
Bij die van de ADAC stond dat je door heel Europa verzekerd bent maar wel op de regionale regels / wetten moet letten.

Bij HUK vind ik alleen deze tekst:
Ich will meinen E-Scooter in den Urlaub mitnehmen. Gilt die Versicherung auch im Ausland?

In anderen Ländern, mit Ausnahme von Dänemark, besteht derzeit keine Versicherungspflicht für Elektrokleinstfahrzeuge. Kommt es durch die Nutzung des E-Scooters zu einer Schädigung Dritter, leistet die E-Scooter-Haftpflicht -Versicherung dort dennoch für den aufkommenden Schaden.

[Voor 20% gewijzigd door Sir_Hendro op 06-01-2021 15:42]

• grun93
Jumpman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:20:
Nou, ik zou vooral verzekerd willen zijn voor vakantieparken ook hier in Nederland bijvoorbeeld. Dat het niet legaal op de openbare weg is, dat is bekend.
Ik zou eerst even vragen of dat van het vakantiepark mag (zie de link, onderaan). Het is wel priveterrein, maar niet _jouw_ priveterrein.

• Jumpman
Sir_Hendro schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Bij die van de ADAC stond dat je door heel Europa verzekerd bent maar wel op de regionale regels / wetten moet letten.

Bij HUK vind ik alleen deze tekst:

[...]
Bedankt, ik ga even verder op onderzoek uit.
grun93 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Ik zou eerst even vragen of dat van het vakantiepark mag (zie de link, onderaan). Het is wel priveterrein, maar niet _jouw_ priveterrein.
Mooi artikel, het lijkt mij vanzelfsprekend dat je wel even moet kijken of het mag. Vakantie terreinen waar ik tot op heden geweest ben, hebben nog geen regels. Behalve borden met 10 en 15 bij drukke punten.

[Voor 44% gewijzigd door Jumpman op 06-01-2021 15:57]

• jodeltje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
[...]

Elektrisch fietsen is trouwens veel gevaarlijker dan elektrisch steppen.
Kan je die uitleggen?

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Jumpman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Vond ik ook wel interessant, dus even de algemene voorwaarde door de google translate gehaald:
A.2.4 In welke landen is er verzekeringsdekking?
U bent verzekerd binnen de geografische grenzen van de europas en de niet-Europese gebieden waartoe behoort
Reikwijdte van de Europese Unie behoort.

---

Onverzekerbare voertuigenHet volgende kan niet worden verzekerd:
• Huurauto's, taxi's, zelfrijdende huurauto's,
• Risico's van commercieel vrachtvervoer,
• Risico's van de voertuigfabrikanten, de autohandel en deAutomobielhandel,
• Voertuigen die in het buitenland zijn geregistreerd.
Dus als je aangeeft dat je in Nederland woont en ze accepteren je, lijkt mij dat je gewoon verzekerd bent. Want die steps zijn verder niet geregistreerd.

Voor 25 euro eigenlijk helemaal geen slecht idee. :P

Edit: Had de pagina eerder moeten refreshen :+

PVoutput

• remzor
[...]

Ik denk dat ze eerder richting de elektrische fiets zullen gaan. Elektrisch fietsen is trouwens veel gevaarlijker dan elektrisch steppen.
Dat is nu juist het punt; LEVS, waaronder de step, worden juist niet gezien als elektrische fietsen. Dit heeft er o.a. mee te maken dat je d.m.v. een gashendel kan wegrijden en er geen spierkracht/trapbeweging voor nodig is zoals bij een elektrische fiets. Als je bij zo'n fiets niet trapt, doet deze ook niets.
Of het gevaarlijk(er) is laat ik in het midden. Ik betwijfel ook of een step veel gevaarlijker is dan een elektrische fiets, maar daar heb ik verder geen cijfers van.
Hoop dat ze steps tot een x aantal KG en max snelheid van pakweg 20/25kmh gewoon zullen toestaan en dat ze als fiets worden gezien. Bromfiets zou heel onlogisch zijn, het grote verschil is dat je bij een brommer/scooter vooral ook nog een gevaar bent voor een ander. Dat is 100+ kg en je kan er ook nog eens met twee man op. Bij een step loop je vooral zelf risico. Verder zit je bij brommers in Amsterdam dat deze op de rijbaan moeten.
Dit kun je dus wel uit je hoofd zetten. Waarom denk je dat zo'n step nog niet is toegestaan dan? Juist omdat ze deze zien als gevaarlijk en ze het eerst helemaal geregeld (lees: dichtgetimmerd) willen hebben. M.a.w. zul je net als bij een bromfiets ook gewoon de step moeten laten verzekeren, want nu al kan bij bepaalde modellen in NL. De maximumsnelheid is gelijk aan een snorfiets, daar zit je vaak ook alleen op en bij een ongeluk tref je ook met name jezelf. Dat lijkt me hierin dus niet zo'n rol spelen.
Tsja, dat is ook maar net welke agent je treft denk ik. De één zal het oogluikend toelaten en de ander zal je gewoon bekeuren. Volgens mij is het inmiddels echt wel algemeen bekend dat het niet mag op de openbare weg, en dan nog is het de gebruiker die de wet dient te kennen. Hier zou ik dus ook niet teveel van verwachten/op inzetten.
Overigens zou Nederland juist een ideaal stepland moeten zijn, we hebben overal fietspaden en daar passen ze prima tussen.
Eens. Genoeg (fiets)paden waar je prima zou kunnen steppen en waar ook door wielrenners of elektrische fietsen wordt gereden met vaak een zeer hoge snelheid.
Al met al hoop ik dat het 'gewoon mag' op een gegeven moment, maar 99,99% zeker dat dit niet 'gewoon gaat mogen'. Mark my words, helaas..

• Jumpman
Als Nederland zo pro duurzaam is, waarom duurt het dan zo lang dat ze met een model komen? De infrastructuur is al perfect om vele procenten veiliger te zijn dan welk ander Europees land dan ook.

Misschien moet er nog even bedacht worden, hoe de overheid aan deze voertuigen kan verdienen, want over het algemeen zullen de e-steps ook ten koste gaan van accijnzen (brommer en auto), parkeergeld, wegenbelasting, openbaar vervoer etc.

Ze zijn nu echt al erg goedkoop, de reikwijdte gaat flink omhoog. Het is dan een kwestie van tijd dat van brugklasser t/m oudere zich hierop gaat verplaatsen in dichtbevolkte gebieden.

In 2019 naar een Oost Europese stad op vakantie geweest, waar geen infrastructuur was gericht op fietsers. In de ochtend stonden de huur CityBee e-steps netjes op vaste plekken. In de namiddag zag je ze overal staan en liggen. Veel met maar 1 streepje accu. Iedereen reed daar op de weg tussen Ferrari's en RS6'jes, maar ook op de markt tussen de voetgangers. Er was geen beleid wat gehandhaafd werd in ieder geval. Maar hier in Nederland kan je meteen zeggen, je houdt je aan de fietsregels. Het zal hier ook veel beter werken, omdat iedereen al aan deze regels gewend is. Ik denk inderdaad wel dat het ongeval percentage iets hoger zal zijn dan met bijvoorbeeld een fiets, je gaat best hard en bent behoorlijk kwetsbaar met die kleine wieltjes en minder zichtbaar dan een fietser (lager bij de grond).

• BarôZZa
Meerdere onderzoeken. Eerste die bericht dat ik nu even google: https://www.techtimes.com...us-for-you-says-study.htm

Maar het meest korte antwoord is heel eenvoudig: snelheid. E-bikes gaan veel harder.

Ik heb nog nergens gelezen dat ze gevaarlijker zouden zijn. Meer sensatie artikelen bij een ongeluk, net zoals het wereldnieuws is als de Tesla autopilot crasht.
remzor schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:52:
[...]

Dat is nu juist het punt; LEVS, waaronder de step, worden juist niet gezien als elektrische fietsen. Dit heeft er o.a. mee te maken dat je d.m.v. een gashendel kan wegrijden en er geen spierkracht/trapbeweging voor nodig is zoals bij een elektrische fiets. Als je bij zo'n fiets niet trapt, doet deze ook niets.
Of het gevaarlijk(er) is laat ik in het midden. Ik betwijfel ook of een step veel gevaarlijker is dan een elektrische fiets, maar daar heb ik verder geen cijfers van.
Minder gevaarlijk.

De spierkrachtregel is puur in het leven geroepen om elektrische fietsen te onderscheiden van brommers en zo te legaliseren. Het zou logisch zijn als daar aanvullingen op komen die dit soort voertuigen onderscheiden.
Dit kun je dus wel uit je hoofd zetten. Waarom denk je dat zo'n step nog niet is toegestaan dan? Juist omdat ze deze zien als gevaarlijk en ze het eerst helemaal geregeld (lees: dichtgetimmerd) willen hebben. M.a.w. zul je net als bij een bromfiets ook gewoon de step moeten laten verzekeren, want nu al kan bij bepaalde modellen in NL. De maximumsnelheid is gelijk aan een snorfiets, daar zit je vaak ook alleen op en bij een ongeluk tref je ook met name jezelf. Dat lijkt me hierin dus niet zo'n rol spelen.
Een voetganger/fietser treft toch echt het onderspit bij een botsing met een snorfiets, met een step betwijfel ik dat :+

Nu blijft het punt natuurlijk dat het geen van allen is. De wetten stammen uit een tijd van lompe verbrandingsmotoren en dat is de enige reden dat het richting die categorie gaat. Ze zijn niet toegestaan omdat ze buiten de bestaande categorieën vallen. Kijk je naar rijgedrag en risico's, dan is het veel logischer om het bij de fietsen te scharen. Korte afstanden, licht en kwetsbaarder.
Tsja, dat is ook maar net welke agent je treft denk ik. De één zal het oogluikend toelaten en de ander zal je gewoon bekeuren. Volgens mij is het inmiddels echt wel algemeen bekend dat het niet mag op de openbare weg, en dan nog is het de gebruiker die de wet dient te kennen. Hier zou ik dus ook niet teveel van verwachten/op inzetten.
Zoveel boetes heb ik in m'n leven niet ontvangen (een of twee in totaal), dus ik waag het erop. Zo vaak zal ik het ook weer niet gebruiken ten opzichte van de fiets. Heb ze ook al vaker rond zien rijden. Uiteraard moet ik de wet kennen, maar de meeste agenten zijn ook mensen en die zien zaken vaak door de vingers als je je beschaafd gedraagt.
Eens. Genoeg (fiets)paden waar je prima zou kunnen steppen en waar ook door wielrenners of elektrische fietsen wordt gereden met vaak een zeer hoge snelheid.
Al met al hoop ik dat het 'gewoon mag' op een gegeven moment, maar 99,99% zeker dat dit niet 'gewoon gaat mogen'. Mark my words, helaas..
Ik denk dat we na wat gesteggel gewoon overstag gaan en dat het dan ineens doodnormaal is. Elektrische fietsen zijn ook heel snel heel populair geworden en de steps zijn te logisch om het niet te doen. Net als e-bikes is het relatief groen en verkleint het de tijd van woon-werk verkeer. Als je op je step naar het station gaat, dat ding inklapt in de trein en daarna meteen het laatste kilometertje binnen notime aflegt, dan zorgt dat er gewoon weer voor dat mensen minder dicht bij hun werk hoeven te wonen. Het is praktischer dan een fiets in veel gevallen. We zijn over het algemeen ook best innovatief hier als het op verkeer en infrastructuur aankomt.

Een deel van de huidige terughoudendheid komt natuurlijk ook door dat drama met de stint.

Aan de andere kant sluit ik ook niet uit dat we hier weer allerlei rare eisen gaan stellen waardoor je een brevet moet halen en dat ding zijspiegels enz moet hebben waardoor je alleen rare apparaten van 1000 euro eraan voldoen. Maar ik blijf nog even positief en hoop op gezond verstand.

• remzor
@BarôZZa Het punt is ook niet dat ik het niet (grotendeels) met je eens ben, maar dat ik niet geloof dat de wetgevende macht op dezelfde manier naar dit onderwerp kijkt.
Zelfs op een snorfiets moet je binnenkort een helm dragen. Alles is over gereguleerd in NL en overal moet aan verdiend worden, vandaar dat ik denk dat dit bij de step ook zo gaat zijn. Al hoop ik dus iets anders en dat jij gelijk hebt!

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:50
Zielig gedoe, die helmplicht op snorscooters. Denk dat een hoop mensen dan weer in de auto stappen.
En kansloos dat die elektrische steps pas 2022 evt worden goedgekeurd.

• Jumpman
matthijst schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:06:
Zielig gedoe, die helmplicht op snorscooters. Denk dat een hoop mensen dan weer in de auto stappen.
En kansloos dat die elektrische steps pas 2022 evt worden goedgekeurd.
Soms denk ik wel eens de overheid wil verduurzamen, maar als het voor hun onvoordelig uitpakt, dan toch liever niet.

Het probleem is ook de overheid is gewend geworden aan het geld dat ze ergens voor binnen krijgen (wegenbelasting, accijnzen en boete inkomsten), dit bedrag moet minimaal gecontinueerd. Het moet dus uit de lengte of de breedte komen. Als je gebruik maakt van de weg anders dan lopend is een beetje wegenbelasting niet gek, maar kom niet met 222 onduidelijke regels.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ben eens begonnen met het documenteren wat er nodig is om Xiaomi Steps aan te passen zodat ze wel legaal zijn op de weg.

Op GitHub heb ik dus een project aangemaakt:
https://github.com/PsychoMnts/Xiaomi-Scooter-Motion-Control

De grootste uitdagingen zijn nu dan uitzoeken hoe ik de gashendel softwarematig kan sturen en de software om dat zo vloeiend mogelijk te doen. Ik ben zelf geen ontwikkelaar, maar kan wel een klein beetje scripten.

Ik heb al wat testen gedaan met de Xiaomi step van m'n vriendin, zo was ik bijvoorbeeld benieuwd wat hij zou dan als het gas op 100% blijft en je de rem gebruikt. Dan stop hij dus met gas geven tot je weer opnieuw het gas opent. Dus dat is erg positief voor de veiligheid. We willen natuurlijk niet dat dit de nieuwe stint wordt waarbij het gas blijft hangen :+

Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die interesse hebben om zo'n modificatie te doen aan hun step? Of zelfs willen helpen met mee ontwikkelen?

Het is toch wat fijner rijden als je geen wet overtreed. Natuurlijk is dit geen garantie dat je niet alsnog van de weg wordt geplukt, maar als ze zien dat je helemaal geen gashendel hebt lijkt mij dat je de agent nog kan overtuigen.

PVoutput

• AllInOneNerd
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 09:15
Psycho_Mantis schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:20:
Ik ben eens begonnen met het documenteren wat er nodig is om Xiaomi Steps aan te passen zodat ze wel legaal zijn op de weg.

Op GitHub heb ik dus een project aangemaakt:
https://github.com/PsychoMnts/Xiaomi-Scooter-Motion-Control

De grootste uitdagingen zijn nu dan uitzoeken hoe ik de gashendel softwarematig kan sturen en de software om dat zo vloeiend mogelijk te doen. Ik ben zelf geen ontwikkelaar, maar kan wel een klein beetje scripten.

Ik heb al wat testen gedaan met de Xiaomi step van m'n vriendin, zo was ik bijvoorbeeld benieuwd wat hij zou dan als het gas op 100% blijft en je de rem gebruikt. Dan stop hij dus met gas geven tot je weer opnieuw het gas opent. Dus dat is erg positief voor de veiligheid. We willen natuurlijk niet dat dit de nieuwe stint wordt waarbij het gas blijft hangen :+

Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die interesse hebben om zo'n modificatie te doen aan hun step? Of zelfs willen helpen met mee ontwikkelen?

Het is toch wat fijner rijden als je geen wet overtreed. Natuurlijk is dit geen garantie dat je niet alsnog van de weg wordt geplukt, maar als ze zien dat je helemaal geen gashendel hebt lijkt mij dat je de agent nog kan overtuigen.
Ik kan je eventueel wel een aardig eindje op weg helpen.

Toen mijn m365 nog niet in beslag was genomen heb ik een Buskabel van mijn stuur naar het batterij compartiment getrokken. Over die bus kabel liep dan de seriële interface van de step plus de kabel voor de gashendel. Toen was mijn project om een betere Bluetooth/WiFi interface te maken met een custom app waarmee ik alle metrics kon zien die ik maar wilde + traploos instelbare cruise control. Met een ESP32 stuurde ik de juiste data over de ader voor de gashendel om de snelheid te bepalen en zodra de ESP32 een verandering op de gashendel zelf zat zette hij zelf de cruisecontrol uit. Was een leuk projectje maar helaas... das pech step weg

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AllInOneNerd schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:01:
[...]

Toen mijn m365 nog niet in beslag was genomen heb ik een Buskabel van mijn stuur naar het batterij compartiment getrokken. Over die bus kabel liep dan de seriële interface van de step plus de kabel voor de gashendel. Toen was mijn project om een betere Bluetooth/WiFi interface te maken met een custom app waarmee ik alle metrics kon zien die ik maar wilde + traploos instelbare cruise control. Met een ESP32 stuurde ik de juiste data over de ader voor de gashendel om de snelheid te bepalen en zodra de ESP32 een verandering op de gashendel zelf zat zette hij zelf de cruisecontrol uit. Was een leuk projectje maar helaas... das pech step weg
Gaaf project! Had je het technisch al werkend om softwarematig de gashendel te bedienen?
Mogelijk kan je wat info sturen van wat je nog ervan hebt via een PB.

PVoutput

• BarôZZa
AllInOneNerd schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:01:
[...]

Wanneer en waar is je step in beslag genomen?

Misschien ook iets om in de topicstart te knallen. Tot nu toe lijkt het vooral plaatselijk beleid te zijn, zoals Almere die losgaat: https://www.omroepflevola...ektrische-steps-in-beslag

Rijd nu een aantal dagen op de 1S in Utrecht, maar dat is te kort om iets nuttigs te zeggen. Ik kan echter geen nieuwsberichten vinden over steps die in Utrecht in beslag zijn genomen, dus ik vermoed dat het hier(en in de drie andere grote steden) minder gehandhaafd wordt. Politie in Utrecht is sowieso vrij tolerant (bier op fiets, geen verlichting etc, in de kleine steden is dat het levensdoel van de politie).

Die dingen zijn wel echt retehandig trouwens. Neemt amper plek in, net iets vlotter dan fietsen en ook nog eens goedkoper dan een beetje vouwfiets.

[Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 18-01-2021 21:09]

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:20
Hadden ze hier maar die stepjes goedgekeurd. Liever die smalle dingen op de stoep dan al die lompe deelacooters, wat belachelijk dat de gemeente dit toelaat. Of geef die lui een dikke prent.

Frustratie nadat een buurtbewoner door een scooter niet goed uit de parkeerplaats kon rijden en mij auto heeft geraakt. Uiteraard geen briefje achter de ruit gedaan.

• Nder
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-06 17:34
BarôZZa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Wanneer en waar is je step in beslag genomen?

Misschien ook iets om in de topicstart te knallen. Tot nu toe lijkt het vooral plaatselijk beleid te zijn, zoals Almere die losgaat: https://www.omroepflevola...ektrische-steps-in-beslag
...............
Legaalrijden heeft op hun site een meldpunt voor inbeslagname en er aan gekoppeld een google maps overzicht met waar en wanneer er inbeslagnames zijn geweest of waarschuwingen.

• Jumpman
Vandaag mijn Xiaomi Mi 1S Electric Scooter in elkaar gezet en geregistreerd met mijn Apple iPhone X. Nu valt het mij op dat in de Sportmode de KM/h teller nooit hoger gaat dan 18 KM per uur. Dit heb ik nog niet getest met een snelheidsmeter op mijn telefoon. Iemand die weer waardoor dit kan? In de Xiaomi Home App staat de Cruise Control uit. Ik heb ook de firmware nog niet ge-update.

Firmware versie 2.25.
Ik weeg 80 kg.
Voor zover ik kan zien is het ook geen Duitse variant (gezien die op 20 KM/h begrensd zijn).

Edit: Na een aantal keer resetten rijdt hij nu 25 KM/h. Ik heb de iOS Xiaomi Home nu op Engels en regio gewoon op Nederlands.

[Voor 28% gewijzigd door Jumpman op 25-01-2021 13:37]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kan het kloppen dat de Xiaomi Essential gewoon dezelfde motor heeft als de 1S en de m365?
Dacht dat er verschil in zat omdat de top snelheid lager is, maar lijkt erop dat alle motoren gewoon 250 watt zijn. Of zit ik er naast?

PVoutput

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13-06 16:33
Goh, ik bekijk dit topic na een tijdje (2 jaar) weer, en het is de overheid blijkbaar nog steeds niet gelukt om een e-step te legaliseren? Terwijl je ze steeds vaker gewoon op de weg ziet rijden, in de trein ziet e.d. Ik krijg de indruk dat de politie een soort gedoogbeleid hanteert en er niet actief op handhaaft. Dat is dan wel weer mooi om te zien gelukkig.

Ik zou zo graag die M365 Pro 2 eens doorvertaald zien worden in andere merken en types, zoals bijvoorbeeld die van Segway. Het grotere bereik en de iets hogere snelheid (en optrek-kracht) maken 'm wel heel interessant in ieder geval! :)

• Jumpman
Psycho_Mantis schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:28:
Kan het kloppen dat de Xiaomi Essential gewoon dezelfde motor heeft als de 1S en de m365?
Dacht dat er verschil in zat omdat de top snelheid lager is, maar lijkt erop dat alle motoren gewoon 250 watt zijn. Of zit ik er naast?
Motoren zijn hetzelfde. Verschil zit hem in de batterij en het display.

Link: https://www.scootered.co....-versus-xiaomi-pro-2.html.

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True