Pukson schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:02:
[...]
Ik blijf zeggen dit is een scam. Want het is zo onduidelijk. Niemand heeft nog een echt product gezien. Ohja en ze hebben zogenaamd x bedrag opgehaald met crowdfunding, waar niks over te vinden is. En de early bird prijs blijft ook opschuiven.
Eind deze maand zou die ter keuring komen bij de RDW werd er gezegd maar dan zou je nu inmiddels wel een werkend product kunnen tonen.
Heb nog wat zitten zoeken - het lijkt me geen scam pur sang, maar een start-up te die een beetje overmoedig is (laten we van het beste uitgaan).
Als ik het KvK nummer opzoek dat ze op de site beschikbaar stellen kom ik uit op
WeFutureCompany B.V, een "startup created by young entrepreneurs" met hilarisch overmoedige taal ("...headed on a bullet train to become the global market leader of Premium Electric Smart-Wheels."). Ze beheren 3 merken/producten:
- SwheelS (oorspronkelijk hoverboards)
- Kiwano (elektrische steps/monowheels)
- SwheelS2Go (eStep sharing service
Ze hebben al eerder fysieke producten geleverd met SwheelS (hoverboards, hieronder meer) en Kiwano (
deze speciale step/monowheel). Hieronder richt ik me voornamelijk op de SwheelS brand.
De voortrekker van SwheelS is Jair Van der Reis Cohen (staat op LinkedIn als eigenaar van We Future Company, (co-founder van) Swheels en Swheels2Go), een 23-jarige ondernemer. In
2019 een praatje gehouden op NRC live over SwheelS en SwheelS2Go.
SwheelsS heeft via de site
https://www.swheelshoverboard.nl/ al eerder hun eigen hoverboards verkocht (momenteel niet meer beschikbaar). Blijkbaar op een paar sites goed beoordeeld, maar ziet er me alleszins niet al te speciaal uit (weet verder weinig over hoverboards, kan niet direct zien of dit een rebranded Chinees model is. Lijkt me niet irreeël?)
We zien een wederkerend thema in de google reviews van SwheelS:
Toegegeven, zijn er maar 3 (/18) op Google Reviews (met nog een enkele gefrustreerde consument op de
Telefoongids en
Test-Aankoop. Met zo weinig "echte" andere reviews en publiciteit valt het wel op ...
De hoverboards hebben SwheelsS dus wél windeieren gelegd en lijken ook verlaten te zijn. Hoe zit het met de Esteps?
Naast de NRC Live Pitch in 2019 vind ik als een van de vroegste vermeldingen van de SwheelS steps
deze tweet terug van een medewerker van Itsavirus (een andere startup/bedrijfje dat met SwheelS samenwerkt voor Swheels2Go). Op 3 april: "SwheelS is developing a new type of e-scooter, fully compliant with Dutch regulations." In April nog aan het ontwerpen en in Augusts al beloofd om legale scooters te leveren? Yikes
De
Facebook pagina toont beelden ... van het ontwerp

. Ze zeggen "Wij zijn op het moment bezig om professioneel filmpjes te schieten van de e-step. Deze zullen binnenkort te zien zijn op al onze social media kanalen" ... dit was 7 weken geleden.
Die teller met verzamelde fondsen is natuurlijk ook heel dubieus. Ze willen schijnbaar de indruk wekken dat dit via crowdfunding/pre-orders is binnengekomen (ook al zeggen ze het niet expliciet), maar gezien pre-orders enkel in juni begonnen zijn zouden dit duizenden ge pre-orderde steps per dag moeten zijn, wat duidelijk niet het geval is.
Voor mij ziet het er uit als een overmoedige start up van jonge ondernemers met grootste plannen, maar iets minder realiteitszin (toch geen zeldzaamheid binnen de tech-start ups

). Er zitten een paar sketchy aspecten aan waarbij je zou kunnen denken aan moedwillig 'bedrog', ... tja wie zal het zeggen.
Ben benieuwd.