bleufred1 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:00:
Maar het is in ieder land behalve Nederland te verzekeren en wel op kenteken te zetten, dus dat is niet een reden op de step dan onveilig te noemen, of ontploffingsgevaarlijk. (tenzij je die Duitse kopie bedoelde die wel eens in het nieuws kwam, maar dat is dan juist niet chinees

)
Dat andere landen het doen moeten zij weten, het NLs verkeer is extreem druk/intensief met veel meer fietsers dan waar dan ook en vanwege het Stint incident liggen dit soort voertuigen (logischerwijs) onder een vergrootglas hier. Laat iets toe wat doden veroorzaakt en je bent al snel het bokje. Niemand heeft daar zin in en dat is logisch.
Verder in china ontworpen en getest? Xiaomi is bijvoorbeeld een zelfde soort bedrijf als Huawei. beide redelijk goede Chineze tech bedrijven. Waarom zo'n step dan volgens jou zo een slecht (onveilig) ontwerp /test proces zou hebben snap ik niet helemaal?
Heb je überhaupt een idee wat de stepjes zijn waar het in dit topic over gaat?
Wat mij niet helemaal duidelijk is, is waarom je de beste Chinese step producent zou nemen als maatgevend (Segway Ninebot is semi-Chinees) en zou doen alsof al die goedkope rommel van Pingping, Dingdong en Wang Snee Wang Pang niet bestaat.
Xiaomi steps toestaan is al die gare meuk toestaan. Die krijg je er dan gratis bij. Of hoe zou jij dat oplossen?
nst6ldr schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:41:
[...]
Ik snap niet hoe je dit kan posten, en verderop iemand van stropop redenering beticht. Er gaat volgens mij iets mis hier.
Sowieso snap ik niet hoe je dat soort eisen kan stellen aan een step als die al niet van toepassing zijn op (speed)pedelecs en andere voertuigen (waarvan het gros overigens gewoon 50km/h haalt). Ik weet niet in welk afgelegen dorp je woont, maar ik ben zover nog geen enkele stad tegengekomen waar ik niet een bejaarde kamikaze heb zien vliegen op zo'n ding.
Dit vind ik een slecht argument. Voor speed pedelecs gelden andere regels, omdat het een ander vervoermiddel is. Om wat te noemen: speed pedelecs hebben geen gashendel maar werken alleen als de berijder trapt, qua veiligheid is dat een andere situatie (je fiets slaat minder snel op hol). Ook zijn speed pedelecs conventioneler en zijn we meer gewend aan fietsachtig vervoer in het verkeersbeeld, als je iets heel anders introduceert levert dat lastige situaties op.
Verder heeft het jaren geduurd voor de overheid wist wat ze met speed pedelecs aan moest. Omdat een speed pedelec een vrij ideaal forensen vervoermiddel is (gezond, vlot) dat ervoor zorgt dat de snelwegen ontlast worden, was het maatschappelijk wenselijk om deze toe te staan. De meerwaarde van een step is dat het leuk is. Je zou 'm in de kofferbak kunnen gooien (compact) en vanaf de P&R naar je werkplek kunnen rijden, daar zie ik ook nog wel nut in. Maar verder?
Als je je daadwerkelijk zorgen maakt over de veiligheid dan zou je juist achter een wetswijziging staan die de step vrij toelaat (mits <25km/h) en verzekering/kentekenplicht voor alles wat ongeacht de aandrijving harder gaat (inclusief de voertuigen met "trapondersteuning").
Ik zie hier de logica niet in. Ik wil die Chinese troep (voor de duidelijkheid: Xiaomi en Segway Ninebot vind ik prima produkten) hier niet op de weg. Enorme belasting voor het mileu bovendien.
Volgens een studie uit de VS is de gemiddelde levensduur van een e-step 28 dagen, volgens een andere studie 3 maanden:
https://phys.org/news/201...cooters-eco-friendly.html
Schrijnend. Dat bedoel ik dus.