Waar en hoe heb je dit precies gedaan?
staat eerder in dit topic genoeg info over.
Ibood heeft een sale van stepjes:
https://www.ibood.com/ele...9/10914/telestar-stepjes/
Iemand die kan uitleggen wat de instelling remhendel 2- 50 A is bij rollerplausch? Is dit de brake lever parameter bij het maken van je eigen cfw?
Hey iedereen, ik zoek een electrische step van rond de 300 euro, heeft iemand een aanrader? jammer dat er zo weinig online te vinden is rond bepaalde steps...
Je hebt maar 2 (logische) keuzes rond dat budget, en dan moet je de OP eens lezenvinny98 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:11:
Hey iedereen, ik zoek een electrische step van rond de 300 euro, heeft iemand een aanrader? jammer dat er zo weinig online te vinden is rond bepaalde steps...
Hmmm ja de M365 en de ES2, is een moeilijke keuze... ik denk misschien dat de ES2 wat makkelijker is met de gevulde banden. Ik kan hem denk ik ook later upgraden met een extra batterij denk ik. Iemand met ervaring met de ES2?bottom line schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:12:
[...]
Je hebt maar 2 (logische) keuzes rond dat budget, en dan moet je de OP eens lezen
3 stuksvinny98 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:19:
[...]
Hmmm ja de M365 en de ES2, is een moeilijke keuze... ik denk misschien dat de ES2 wat makkelijker is met de gevulde banden. Ik kan hem denk ik ook later upgraden met een extra batterij denk ik. Iemand met ervaring met de ES2?
Ik hou echt van de manier waarop je de step kan bijeenklappen en nog achter je aan kan meetrekken. Harde banden is redelijk zorgeloos rondrijden (nooit lekke banden) maar qua comfort kan het niet tippen aan de M365. Maar nooit met de M365 gereden.
Misschien dat er hier nog wel mensen zijn die ervaringen hebben met beide steps.
Ik heb nu denk ik 100-200 km gereden (geflashed) met de m365 en tot nu toe nog geen problemen gehad met los stuur of platte band. Wel heb ik preventief tire slime in de bandjes gedaan met de hoop dat ze niet snel lek gaan. En natuurlijk genoeg druk erin.
Anoniem: 472287
Voor het losse stuur zijn er zat oplossingen en ik heb 1000+km op mijn m365 pro staan en ook geen lekke banden.compact70 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:19:
Ik heb nu denk ik 100-200 km gereden (geflashed) met de m365 en tot nu toe nog geen problemen gehad met los stuur of platte band. Wel heb ik preventief tire slime in de bandjes gedaan met de hoop dat ze niet snel lek gaan. En natuurlijk genoeg druk erin.
De vraag is wat de wetten in NL gaan doen. Zolang het zowiezo allemaal illegaal is ben je met een L8s bijvoorbeeld veel beter uit met 60km range en vering voor / achter
Klopt, maar als eerste aankoop step in een land waar dit nog illegaal is op de openbare weg voor een relatief lage prijs denk ik dat de m365(pro) zeker een goede optie is.Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:35:
[...]
Voor het losse stuur zijn er zat oplossingen en ik heb 1000+km op mijn m365 pro staan en ook geen lekke banden.
De vraag is wat de wetten in NL gaan doen. Zolang het zowiezo allemaal illegaal is ben je met een L8s bijvoorbeeld veel beter uit met 60km range en vering voor / achter
De l8s kost ongv 500-550. Als je toch illegaal bezig bent, waar ligt de grens dan.compact70 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:11:
[...]
Klopt, maar als eerste aankoop step in een land waar dit nog illegaal is op de openbare weg voor een relatief lage prijs denk ik dat de m365(pro) zeker een goede optie is.
Segway heeft twee nieuwe modellen lijkt het:
Ninebot G30LP
https://www.segway.com/ninebot-kickscooter-g30lp/
Volgens mij het nieuwe topmodel?
Ninebot E22 (20km/u max)
https://www.segway.com/ninebot-kickscooter-e22/
Een nieuwe lager budget model?
Ninebot G30LP
Ninebot E22 (20km/u max)
PSN/XBL: DarkTaufu
Volgens mij zijn de grote veranderingen bij de Ninebot G30LP een kleinere en uitneembare accu. Zou er persoonlijk niet voor kiezen.Tjiwa schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:58:
Segway heeft twee nieuwe modellen lijkt het:
Ninebot G30LP
Ninebot E22 (20km/u max)
Kom nu soms al range tekort op mijn G30. Je gaat vanzelf steeds grotere rondjes maken als je er van houdt om te cruisen:-)
Herkenbaar.Robert.r schreef op maandag 15 juni 2020 @ 00:22:
Kom nu soms al range tekort op mijn G30. Je gaat vanzelf steeds grotere rondjes maken als je er van houdt om te cruisen:-)
Heb de M365 nu een weekje en de rondjes die ik rij worden steeds groter. Maar de Range van de m365 is tot nu toe prima voor mij.
Nog wat accessoires besteld voor de M365. Een wat korter spatbord en een M365 Pro Dashboard.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q26Wg2Xw8G8vF3OdZlfmzVxM.jpg?f=user_large)
Over de Boulevard.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ow4NWTv5x4NwTBqVGuJSEAjU.jpg?f=user_large)
| Youtube |
Hallo allemaal!
Ik ben al een poosje aan het nadenken om een M365 Pro aan te schaffen om komend jaar te gebruiken in plaats van het openbaar vervoer. (ca. 20km totaal per dag). Wel met een aantal flinke bruggen er tussen, dus ik hoop dat dat gaat lukken wat range betreft. Ik heb alleen nog wel een aantal bezwaren/vragen die de aanschaf voor mij in de weg staan. Ik hoop dat jullie een aantal zorgen kunnen wegnemen
Ik wil straks gaan rondrijden tussen Rotterdam centrum en mijn woonplaats Krimpen (circa 30.000 inwoners). Wat zijn jullie ervaringen met rondrijden in kleine gemeentes? Is dit juist aan te bevelen, of moet ik vooral in grote steden zoals Rotterdam gaan rondrijden omdat het hier al meer gedoogd zou worden?
En als ik aangehouden word, en hij de eerste keer gelijk afgepakt wordt, kan ik dat dan bezwaar maken omdat je eerst een waarschuwing hoort te krijgen? Ik kan me namelijk niet veroorloven om hem kwijt te raken, want geld voor een nieuwe heb ik dan niet.
Ik heb ook best wat verhalen gelezen dat mensen wel werden aangesproken door de politie, maar dat ze daarna verder mochten omdat ze een 'poging' hadden gedaan om de step te bijv. te verzekeren of omdat ze een helm dragen. Zijn er nog extra dingen die ik kan doen om als ik gesnapt wordt 'over te laten komen' dat ik tenminste mijn best heb gedaan. Bijv. een bromfiets verzekering afsluiten o.i.d.? Of is dit verloren moeite?
Ik ben al een poosje aan het nadenken om een M365 Pro aan te schaffen om komend jaar te gebruiken in plaats van het openbaar vervoer. (ca. 20km totaal per dag). Wel met een aantal flinke bruggen er tussen, dus ik hoop dat dat gaat lukken wat range betreft. Ik heb alleen nog wel een aantal bezwaren/vragen die de aanschaf voor mij in de weg staan. Ik hoop dat jullie een aantal zorgen kunnen wegnemen
Ik wil straks gaan rondrijden tussen Rotterdam centrum en mijn woonplaats Krimpen (circa 30.000 inwoners). Wat zijn jullie ervaringen met rondrijden in kleine gemeentes? Is dit juist aan te bevelen, of moet ik vooral in grote steden zoals Rotterdam gaan rondrijden omdat het hier al meer gedoogd zou worden?
En als ik aangehouden word, en hij de eerste keer gelijk afgepakt wordt, kan ik dat dan bezwaar maken omdat je eerst een waarschuwing hoort te krijgen? Ik kan me namelijk niet veroorloven om hem kwijt te raken, want geld voor een nieuwe heb ik dan niet.
Ik heb ook best wat verhalen gelezen dat mensen wel werden aangesproken door de politie, maar dat ze daarna verder mochten omdat ze een 'poging' hadden gedaan om de step te bijv. te verzekeren of omdat ze een helm dragen. Zijn er nog extra dingen die ik kan doen om als ik gesnapt wordt 'over te laten komen' dat ik tenminste mijn best heb gedaan. Bijv. een bromfiets verzekering afsluiten o.i.d.? Of is dit verloren moeite?
[ Voor 0% gewijzigd door HELEMAAL_NIKS op 15-06-2020 20:45 . Reden: Spelfout opgelost ]
In de politiek gaan om ervoor te zorgen dat jullie eindelijk eens stapjes gaan toelatenHELEMAAL_NIKS schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:36:
Zijn er nog extra dingen die ik kan doen
Zelf woon ik in een kleine gemeente in het midden/oosten van het land. Hier ben ik wel eens politie tegengekomen op de wat grotere wegen en een keer bij het station. Keken wel even om, maar reden gewoon door. Op dat moment liep ik toevallig naast mijn step (doe ik vaak bij de wat grotere wegen die ik oversteek).HELEMAAL_NIKS schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:36:
Hallo allemaal!
Grote rijkswegen vermijd ik net als grote wegen zonder fietspad. Als ik ga cruisen kies ik mijn routes zodanig dat ik zo veel mogelijk kilometers pak op vrijliggende fietspaden.
In de stad zal dat wellicht wat moeilijker gaan, maar ik weet zeker dat je daar wat ‘strategische’ routes kunt vinden.
Edit: en uiteraard altijd een helm op
Ik denk dat je dat kortere spatbord vrij snel zat bent zodra er een buitje valt. Je hele rug/nek/haar onder de spetters (ik kan er over meepratenSV3NNER schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:45:
[...]
Herkenbaar.
Heb de M365 nu een weekje en de rondjes die ik rij worden steeds groter. Maar de Range van de m365 is tot nu toe prima voor mij.
Nog wat accessoires besteld voor de M365. Een wat korter spatbord en een M365 Pro Dashboard.
[Afbeelding]
Over de Boulevard.
[Afbeelding]
Mmm, interessant.
https://www.swheels.co/
Alleen geen enkele hands-on of iets dergelijks te zien. We gaan het zien. De G30D mist dan alleen knipperlichten om toegelaten te worden.
Alleen geen enkele hands-on of iets dergelijks te zien. We gaan het zien. De G30D mist dan alleen knipperlichten om toegelaten te worden.
Add me op Stadia: Gloogle
Hard op weg is heel wat anders dan "goedgekeurd en beschikbaar". Het zegt zonder feiten precies niks.Pukson schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:47:
Mmm, interessant.
Je bent niet de eerste die het op deze manier hier op het forum vraagt. Hier zul je geen eenduidige ervaring gaan vinden wat betreft het contact met de handhaving. Sommigen kunnen nog steeds langs politie rijden, zonder consequentie en anderen zijn met hun tweede ritje al hun step kwijt met een fikse boete erboven op. Ikzelf heb 2000km ongestoord kunnen rijden, alvorens ik werd aangehouden en mocht gaan met alleen een waarschuwing. Om het nog leuker te maken, er zijn politiekorpsen die het helemaal links laten liggen, maar wel een motoragent hebben die er een sport van maakt om elektrische stepjes aan te houden: https://legaalrijden.nl/b...n-nieuwe-hobby-in-leiden/HELEMAAL_NIKS schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:36:
Hallo allemaal!
Misschien wil je dit niet horen, maar je moet er gewoon rekening mee houden dat je vroeg of laat aangehouden gaat worden en dat de kans daarop groter is naarmate je meer naar het centrum gaat van een (grote) binnenstad. Dan kun je inderdaad een nepverzekering nemen en een helm opdoen, om de kans minder te maken dat je wordt aangehouden, alhoewel ik niet meer denk dat dit uit gaat maken. De politie wist, in ieder geval bij mijn aanhouding, welke stepjes wel en welke niet zijn toegelaten.
Je kunt inderdaad bezwaar maken, maar dat kan pas nadat je step is ingenomen door de politie.
Qua range van de Xiaomi M365 Pro (Die ik ook heb) heb je tussen de 20 en 45km, afhankelijk van het weer, temperatuur, wegvlak, gewicht en rolweerstand. In de winter kon ik net niet mijn dubbele woon-werk afstand van 5,5km heen en 5,5km terug halen, dus 22km totaal.
Succes!
Precies, daar zal je snel spijt van gaan krijgen vermoed ik!Anoniem: 472287 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:53:
[...]
Ik denk dat je dat kortere spatbord vrij snel zat bent zodra er een buitje valt. Je hele rug/nek/haar onder de spetters (ik kan er over meepraten)
"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."
Anoniem: 472287 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:53:
Ik denk dat je dat kortere spatbord vrij snel zat bent zodra er een buitje valt. Je hele rug/nek/haar onder de spetters (ik kan er over meepraten)
Dit vermoeden had ik al, en met een mountainbike dezelfde ervaring gehad. Nou ga ik niet snel m'n step pakken als het regent. Maar er kunnen natuurlijk altijd wat onvermijdelijke plassen op de weg liggen. We gaan het zien. Hij is nog niet binnen maar ga het wel proberen.JunkO schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:57:
[...]
Precies, daar zal je snel spijt van gaan krijgen vermoed ik!
| Youtube |
Als er nog iemand op zoek is naar een Xiaomi M365 Pro, nu voor 390 eurie bij DHGate met code PLM365Pro1
Verzending uit Polen met DHL gewoonlijk 3-7 dagen levertijd
Link? Zie zoveel verschillende haha.Anoniem: 472287 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:21:
Als er nog iemand op zoek is naar een Xiaomi M365 Pro, nu voor 390 eurie bij DHGate met code PLM365Pro1
Add me op Stadia: Gloogle
Op de step tussen Elandsgracht en Bilderdijk, iets te zelfverzekerd. Boete. De notitie van vorige keer bestond niet? (step mocht ik houden)
Maar ondertussen; Cora van Nieuwenhuizen, what gives? Not impressed.
Wil het afreageren maar dusver weinig dat voldoening geeft. Is er al iets van een legalisering in zicht?
Wil het afreageren maar dusver weinig dat voldoening geeft. Is er al iets van een legalisering in zicht?
Kwamen ze je achterna of zagen ze je al op voorhand en hielden ze je tegen?L1NO_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:55:
Op de step tussen Elandsgracht en Bilderdijk, iets te zelfverzekerd. Boete. De notitie van vorige keer bestond niet? (step mocht ik houden)
Gisteren @Haarlemmerplein waarschuwing gekregen.L1NO_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:55:
Helmpje en verzekeringssticker helaas niet geholpen. Leek goed op te hoogte te zijn van 1 dat zelfs met een verzekering de step nog steeds niet de weg op mag en 2 dat hij gelijk mijn model step wist.
Agent zei wel duidelijk adhv deze registratie komt bij de volgende keer een boete.
Jammer, dit was echt een uitkomst voor mij om het OV te mijden voorlopig.
Achterin de auto gooien en meenemen op vakantie naar Duitsland/Frankrijk/etc en daar lekker rondzoeven.L1NO_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:55:
Beste step liefhebbers,
Ik heb onlangs de Xiaomi m365 aangeschaft. Erg leuk om mee te rijden! Ik heb al anti-lek banden besteld en ik dacht er ook al om de vering aan te schaffen die je op de voorvork kan monteren. Nu vraag ik mij af, helpt de vering tegen schokken/trillen op slecht wegdek? Heeft iemand deze vering al aangeschaft en getest?
Ik heb onlangs de Xiaomi m365 aangeschaft. Erg leuk om mee te rijden! Ik heb al anti-lek banden besteld en ik dacht er ook al om de vering aan te schaffen die je op de voorvork kan monteren. Nu vraag ik mij af, helpt de vering tegen schokken/trillen op slecht wegdek? Heeft iemand deze vering al aangeschaft en getest?
Ik kocht vorig jaar een segway es2, en heb enorm slechte ervaring met het ding! 1e step werd geleverd met een defecte motor, werd vervangen door een nieuwe, deze step had speling op het voorwiel, ook deze werd vervangen, maar helaas had ook dit toestel speling op het voorwiel (met speling bedoel ik dat het voorwiel links en rechts kan draaien terwijl het stuur recht blijft, wat ervoor zorgt dat je soms moet tegensturen om rechtdoor te gaan). Het 3e toestel werd ook teruggezonden en ik kreeg een 4e toestel, eveneens met speling op de voorvork...en nu is de reactie van Segway : "er werd enige speling vastgesteld maar dit valt binnen de specificaties van het toestel"....Segway Amsterdam was bereid tot refund, maar alleen als ik myn negatieve beoordeling op trustpilot zou verwijderen!!!! Ik ben daar niet op ingegaan, en zit nu met het toestel opgescheept. Volgens info die ik online kan vinden is dit een vaak voorkomend probleem...
Jij hebt geluk dat je hier hebt gekocht danrobokiller schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:15:
Ik kocht vorig jaar een segway es2, en heb enorm slechte ervaring met het ding! 1e step werd geleverd met een defecte motor, werd vervangen door een nieuwe, deze step had speling op het voorwiel, ook deze werd vervangen, maar helaas had ook dit toestel speling op het voorwiel (met speling bedoel ik dat het voorwiel links en rechts kan draaien terwijl het stuur recht blijft, wat ervoor zorgt dat je soms moet tegensturen om rechtdoor te gaan). Het 3e toestel werd ook teruggezonden en ik kreeg een 4e toestel, eveneens met speling op de voorvork...en nu is de reactie van Segway : "er werd enige speling vastgesteld maar dit valt binnen de specificaties van het toestel"....Segway Amsterdam was bereid tot refund, maar alleen als ik myn negatieve beoordeling op trustpilot zou verwijderen!!!! Ik ben daar niet op ingegaan, en zit nu met het toestel opgescheept. Volgens info die ik online kan vinden is dit een vaak voorkomend probleem...
Geen mogelijkheid om hem zelf te maken / vast te zetten?
Heb hem ook gemonteerd. Na paar weken zonder te rijden.wouterdeventer schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:15:
Beste step liefhebbers,
Hij vangt de trilling wel beter op dan zonder de vering.
het rijdt wel beter met de vering.
Paar pagina's verder op kan je mijn foto's ervan zien. Succes ermee.
Voor de mensen die overwegen om een Xiaomi m365 (pro) te kopen. Er komen dit jaar nog 3 nieuwe modellen uit.
Mi scooters die nog komen zijn:
Mi Electric Scooter 1S
Mi Electric Scooter Lite
Mi Electric Scooter Pro 2
Ik moet er wel bij zeggen dat het tegen valt..
bron:http://www.elproducente.c...comparison-review-manual/
Mi Electric Scooter 1S
Mi Electric Scooter Lite
Ok top, en via ali express besteld?tamil18 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:31:
[...]
Heb hem ook gemonteerd. Na paar weken zonder te rijden.
Hij vangt de trilling wel beter op dan zonder de vering.
het rijdt wel beter met de vering.
Paar pagina's verder op kan je mijn foto's ervan zien. Succes ermee.
Straks wordt het net zo leuk als bij de telefoonsMaarWaarom schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:15:
Voor de mensen die overwegen om een Xiaomi m365 (pro) te kopen. Er komen dit jaar nog 3 nieuwe modellen uit.
Mi Electric Scooter 1S
Mi Electric Scooter Lite
Effe de specs gelezen.... Het verschil tussen de Pro en de Pro 2 is precies... Niks?MaarWaarom schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:15:
Mi Electric Scooter 1S
Mi Electric Scooter Lite
Wanneer ik comments lees op ali express staat er dat de schroeven niet te groot zijn waardoor je niet goed kunt sturen?
Over welke model heb jij het over? Is het zelfde als mijne? Monorim v2.2?wouterdeventer schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:26:
[...]
Wanneer ik comments lees op ali express staat er dat de schroeven niet te groot zijn waardoor je niet goed kunt sturen?
Ik rij al maandje met vering. 1 keer alle schroeven na gelopen. Geen enkel probleem mee gemaakt.
Hi Allen,
Al weer enige tijd aktief met E-Scooters (Ninebot G30D en een ESA 5K) maar omdat ik in Duitsland woon (Ben NL'r) Eigenlijk weinig aan de NL community gedacht
.
Zijn er ook Nederlandse telegram groepen?
En ja hier kan ik dus legaal rijden (alhoewel na alle modificaties
)
Al weer enige tijd aktief met E-Scooters (Ninebot G30D en een ESA 5K) maar omdat ik in Duitsland woon (Ben NL'r) Eigenlijk weinig aan de NL community gedacht
En ja hier kan ik dus legaal rijden (alhoewel na alle modificaties
Ben bang van niet aangezien NL nog steeds actief boetes uitdeelt.Pinky-H9 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:16:
Hi Allen,
Al weer enige tijd aktief met E-Scooters (Ninebot G30D en een ESA 5K) maar omdat ik in Duitsland woon (Ben NL'r) Eigenlijk weinig aan de NL community gedacht.
En ja hier kan ik dus legaal rijden (alhoewel na alle modificaties)
Over dat legale - ik rij in Finland op een 45km/h Langfeite L8s en daar kijkt geen agent naar om omdat ze zo gewend zijn aan stepjes. Das wel prettig (en ik rij zelden harder dan 30 om fietsers en wandelaars niet in gevaar te brengen, en mezelf natuurlijk)
vorige week maandag rond 14 uur aangesproken door een een agente op de fiets.
reed haar langs op eco modus, ze haalde me in en tegen gehouden en goeie normaar gesprek.
ik moest uitkijken, misshien haar collega's wel boete of beslag nemen.
(heerhugowaard mijn grote dorp
)
reed haar langs op eco modus, ze haalde me in en tegen gehouden en goeie normaar gesprek.
ik moest uitkijken, misshien haar collega's wel boete of beslag nemen.
(heerhugowaard mijn grote dorp
Beste e-steppers,
Zijn er ninebot max g30 gebruikers die het zelfde ervaren als ik? Bij een accu percentage van ongeveer 45% is de te behalen snelheid in speed stand niet meer 25km per uur maar ongeveer 22 km per uur. Of zou hij tot ongeveer leeg gewoon 25 moeten blijven rijden?
Zijn er ninebot max g30 gebruikers die het zelfde ervaren als ik? Bij een accu percentage van ongeveer 45% is de te behalen snelheid in speed stand niet meer 25km per uur maar ongeveer 22 km per uur. Of zou hij tot ongeveer leeg gewoon 25 moeten blijven rijden?
Die snelheid ga je alleen halen met de Gen2 motor (alleen US modellen).Sidijk schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:49:
Beste e-steppers,
Deze motor is te herkennen aan een serie nummer op de motor die met een 9 begint.
Worden vrij aktief op Faceboek verkocht voor ongeveer 150 Euro.
Deze motor houdt 30Km (op Display) tot de 20% akku. Bij volle akku haalt deze motor rond de 34Km.
Het verval wat je noemt is vrij normaal heb je er een CFW op of is hij standaard?
Hier heb ik er pas last van vanaf rond de 5-10%. Met 45% blijft ie zeker op de 25km/u. Zijn je banden verder wel genoeg opgepomt?Sidijk schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:49:
Beste e-steppers,
Heb een verslag gevonden van het ministerie die onlangs is verschenen, en wordt o.a. LEV's besproken. Twee interessante stukjes;
De deur staat open voor aanbieders van elektrische steps en aanbieders melden zich ook. Dat Nederland achterloopt met wet- en regelgeving in vergelijking met de omringende landen wordt derhalve niet herkend.
...
Conform de motie wordt deze lijn voortgezet bij de herziening van de toelating van nieuwe voertuigen, waarmee ik aan de slag ben ter uitvoering van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in zijn rapport ‘Veilig toelaten op de weg.’ De gesprekken met die partijen vinden in dit verband plaats. Daarbij wordt bezien hoe het kader voor bijzondere bromfietsen zal worden herzien tot een nieuw nationaal toelatingskader voor LEV.
Vraag me nu toch af of het ooit zo makkelijk gaat worden als andere Europese landen, zelfs met de voorgenomen herziening toelating.
Bron: https://www.tweedekamer.n...2020Z09979&did=2020D21619 p.50-51
De deur staat open voor aanbieders van elektrische steps en aanbieders melden zich ook. Dat Nederland achterloopt met wet- en regelgeving in vergelijking met de omringende landen wordt derhalve niet herkend.
...
Conform de motie wordt deze lijn voortgezet bij de herziening van de toelating van nieuwe voertuigen, waarmee ik aan de slag ben ter uitvoering van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in zijn rapport ‘Veilig toelaten op de weg.’ De gesprekken met die partijen vinden in dit verband plaats. Daarbij wordt bezien hoe het kader voor bijzondere bromfietsen zal worden herzien tot een nieuw nationaal toelatingskader voor LEV.
Vraag me nu toch af of het ooit zo makkelijk gaat worden als andere Europese landen, zelfs met de voorgenomen herziening toelating.
De huidige technische eisen uit de Beleidsregel Bijzondere Bromfiets zullen ook in de toekomst nog als basis gelden. Op een versoepeling op dat vlak hoef je echt niet te rekenen, eerder op aanscherpingen / aanpassingen aan de de zaken eromheen (evt. rijbewijsplicht, registratie, kwaliteitssysteem fabrikant, etc.)svenerator schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:32:
Heb een verslag gevonden van het ministerie die onlangs is verschenen, en wordt o.a. LEV's besproken. Twee interessante stukjes;
...
Parallel hieraan zijn uiteraard ook al onwtikkelingen in gang gezet om de wegtoelating van PLEV's op den duur ook in Europees verband te regelen (via de huidige 2-/3-wieler Kaderverordening EU 168/2013).
Overigens kan ik beamen dat er inderdaad al enkele partijen zijn die toenadering hebben gezocht tot het Ministerie, voor de aanwijzing tot Bijzondere Bromfiets. Ook die zien natuurlijk kansen, om ondanks de relatief strenge wetgeving, als een van de eersten een 'straatlegale' e-step aan te bieden.
De huidige technische eisen schrijven volgens mij voor dat e-steps voorzien moeten zijn van een zadel? Lijkt mij sterk dat zoiets standhoudt als je e-steps legaliseert. Een step hoort geen zadel te hebben.WindowsME schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:59:
[...]
De huidige technische eisen uit de Beleidsregel Bijzondere Bromfiets zullen ook in de toekomst nog als basis gelden. Op een versoepeling op dat vlak hoef je echt niet te rekenen, eerder op aanscherpingen / aanpassingen aan de de zaken eromheen (evt. rijbewijsplicht, registratie, kwaliteitssysteem fabrikant, etc.)
Parallel hieraan zijn uiteraard ook al onwtikkelingen in gang gezet om de wegtoelating van PLEV's op den duur ook in Europees verband te regelen (via de huidige 2-/3-wieler Kaderverordening EU 168/2013).
Overigens kan ik beamen dat er inderdaad al enkele partijen zijn die toenadering hebben gezocht tot het Ministerie, voor de aanwijzing tot Bijzondere Bromfiets. Ook die zien natuurlijk kansen, om ondanks de relatief strenge wetgeving, als een van de eersten een 'straatlegale' e-step aan te bieden.
Op basis van welke informatie trek jij de conclusie dat de huidige beleidsregel als basis dient voor de outline van een nieuw toelatingskader voor PLEV’s?
Iemand interesse in een M365 batterij? Krijg er een binnen die VEEL te laat is. Heb hem zelf niet nodig.
hoef niet de hoofdprijs.
Nee, in de Beleidsregel Bijzondere Bromfietsen wordt nergens vermeld dat een bijzondere bromfiets voor individueel gebruik (dat is de e-step) een zitplaats moet hebben. Was dat wel het geval, dan had die die automatisch in de categorie van bromfiets gevallen (Cat. L1e-B volgens EU verordening 168/2013).Robert.r schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:59:
[...]
De huidige technische eisen schrijven volgens mij voor dat e-steps voorzien moeten zijn van een zadel? Lijkt mij sterk dat zoiets standhoudt als je e-steps legaliseert. Een step hoort geen zadel te hebben.
Op basis van welke informatie trek jij de conclusie dat de huidige beleidsregel als basis dient voor de outline van een nieuw toelatingskader voor PLEV’s?
Ik ben via mijn werk betrokken met de begeleiding van de aanvraagprocedure bij het Ministerie voor een aantal e-step fabrikanten. Sinds de gebeurtenissen met de Stint is de focus van innovatie verschoven naar verkeersveiligheid. Met het huidige kader wordt door de aanpassingen van vorig jaar al al veel meer de lijn van de Europese regelgeving voor 2-/3-wielers gevolgd. Eenmaal die stap gezet, wordt dat niet meer teruggedraaid in het nieuwe toelatingskader. Het zal juist voortborduren op wat er nu is, met verdere aanvullingen / aanscherpingen.
Goh, wat leuk, nog een direct betrokkene in dit topic! Bij welke organisatie werk je?WindowsME schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:47:
[...]
Nee, in de Beleidsregel Bijzondere Bromfietsen wordt nergens vermeld dat een bijzondere bromfiets voor individueel gebruik (dat is de e-step) een zitplaats moet hebben. Was dat wel het geval, dan had die die automatisch in de categorie van bromfiets gevallen (Cat. L1e-B volgens EU verordening 168/2013).
Ik ben via mijn werk betrokken met de begeleiding van de aanvraagprocedure bij het Ministerie voor een aantal e-step fabrikanten. Sinds de gebeurtenissen met de Stint is de focus van innovatie verschoven naar verkeersveiligheid. Met het huidige kader wordt door de aanpassingen van vorig jaar al al veel meer de lijn van de Europese regelgeving voor 2-/3-wielers gevolgd. Eenmaal die stap gezet, wordt dat niet meer teruggedraaid in het nieuwe toelatingskader. Het zal juist voortborduren op wat er nu is, met verdere aanvullingen / aanscherpingen.
Ik kan me vinden in jouw analyse over de beleidsregel en de Verordening EU 168/2013. Die komen qua inhoudelijke eisen behoorlijk overeen. En dat is niet toevallig natuurlijk. Europese typegoedkeuring heeft sowieso de voorkeur, omdat het een goed werkend systeem is voor alle voertuigen die er onder vallen (alles van speed pedelec tot vrachtwagen met oplegger e.d.).
Het grote voordeel voor fabrikanten is dat ze met een aanvraag in alle EU-Lidstaten mogen rijden (en volgens mij ook het VK, Zwitersland, Noorwegen e.d., maar dat weet ik niet helemaal zeker). Probleem is dat de verordening voor lichte voertuigen hier nu nog niet in voorziet. Maar gelukkig gaat dit jaar bij de EU een evaluatie starten naar de EU168/2013 (regulier proces) en daarin worden steps expliciet meegenomen.
Zo'n evaluatie kan er dus toe leiden dat bij de herijking van die richtlijn een categorie wordt opgenomen voor e-step-achtige voertuigen, die dan dus een EU-typegoedkeuring zouden krijgen. Tot die tijd mogen Lidstaten zelf regels stellen die alleen voor hun eigen grondgebied gelden. En in Nederland wordt daar nu aan gewerkt.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Dan mogen ze er wel eens vaart achter zetten. Er is teveel willekeur in boetes geven / wel of niet staande houden.
Gedoog het of legaliseer het.
Gedoog het of legaliseer het.
[ Voor 12% gewijzigd door Boinkie op 23-06-2020 23:03 ]
Vraagje .... hoe zit het met Belgie op dit moment?
Ik ben Donderdag voor mijn werk in Rijmenan (Buurt van Mechelen) en aangezien ik in Duitsland woon heb ik een G30(D) met kenteken. Voor zover ik zie moet dan geen enkel probleem zijn in Belgie correct?
Ik ben Donderdag voor mijn werk in Rijmenan (Buurt van Mechelen) en aangezien ik in Duitsland woon heb ik een G30(D) met kenteken. Voor zover ik zie moet dan geen enkel probleem zijn in Belgie correct?
Correct, alleen in Nederland is het niet toegestaan.Pinky-H9 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:33:
Vraagje .... hoe zit het met Belgie op dit moment?
Toch een voordeel om in Duitsland te wonenbleufred1 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:02:
[...]
Correct, alleen in Nederland is het niet toegestaan.
HCS in Breda, we zijn in eerste instantie een Technische Dienst die namens RDW homologatietesten uitvoert voor voertuigen in het kader van Europese Typegoedkeuringen, maar sinds kort ook bezig met het helpen van e-step fabrikanten voor de toelating als Bijzondere Bromfiets in NL.Goverman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:59:
[...]
Goh, wat leuk, nog een direct betrokkene in dit topic! Bij welke organisatie werk je?
Ik kan me vinden in jouw analyse over de beleidsregel en de Verordening EU 168/2013. Die komen qua inhoudelijke eisen behoorlijk overeen. En dat is niet toevallig natuurlijk. Europese typegoedkeuring heeft sowieso de voorkeur, omdat het een goed werkend systeem is voor alle voertuigen die er onder vallen (alles van speed pedelec tot vrachtwagen met oplegger e.d.).
Het grote voordeel voor fabrikanten is dat ze met een aanvraag in alle EU-Lidstaten mogen rijden (en volgens mij ook het VK, Zwitersland, Noorwegen e.d., maar dat weet ik niet helemaal zeker). Probleem is dat de verordening voor lichte voertuigen hier nu nog niet in voorziet. Maar gelukkig gaat dit jaar bij de EU een evaluatie starten naar de EU168/2013 (regulier proces) en daarin worden steps expliciet meegenomen.
Zo'n evaluatie kan er dus toe leiden dat bij de herijking van die richtlijn een categorie wordt opgenomen voor e-step-achtige voertuigen, die dan dus een EU-typegoedkeuring zouden krijgen. Tot die tijd mogen Lidstaten zelf regels stellen die alleen voor hun eigen grondgebied gelden. En in Nederland wordt daar nu aan gewerkt.
Afgelopen donderdag heb ik nog namens een fabrikant een Skype meeting gehad over de toelating. Dit was met (ook) een Bart van een andere in dit proces betrokken instantie, was jij dat wellicht? Zou wel heel toevallig zijn
EU Typegoedkeuring heeft zeker weten de voorkeur t.o.v. de willekeur aan nationale wetgeving die er nu in de lidstaten onderling is. NL wilt hier ook zoveel mogelijk op aansturen bij de Europese Commissie, om PLEV's binnen de 2-/3-wieler kaderverordening EU 168/2013 te laten vallen.
Dat heeft niks te maken met het braafste jongetje van de klas willen zijn, danwel het voor andere lidstaten te 'verpesten', maar gewoon zorgen voor een eerlijk speelveld, en niet zomaar van alles en nog wat op de weg toe te laten op basis van eisen die vergeleken met normale bromfietsen (L1e-B) peanuts zijn (want die waren wel degelijk vrij soepel te noemen in de vorige Beleidsregel).
Heeft iemand nog tips voor het jezelf beschermen tegen grote zwermen vliegjes? Heb er vooral rond zonsondergang last van:p
Zonnebril en mond stevig dicht houdenRobert.r schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:26:
Heeft iemand nog tips voor het jezelf beschermen tegen grote zwermen vliegjes? Heb er vooral rond zonsondergang last van:p
Alle e-steps die nu rondrijden voldoen in ieder geval niet aan de eisen uit de Beleidsregel. In theorie kun je (een reeds gekochte) e-step op individuele basis laten goedkeuren, mits je hem op technisch vlak in lijn brengt met wat er geëist wordt.svenerator schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:43:
Gezien wat jullie schetsen zit een achteraf-goedkeuring er waarschijnlijk niet in voor de vele e-steps en andere LEVs die nu al (illegaal) rondrijden, of zit er toch ruimte in? Dan is het helaas wachten op Europese regelgeving. Begrijp ik het zo goed? @WindowsME @Goverman
Praktisch gezien moet je daar helemaal niet aan willen beginnen. Wat komt er bijv. allemaal bij kijken?
- Inschrijving KvK om als rechtspersoon een WMI code aan te kunnen vragen (erkenning als voertuigfabrikant)
- Step aanpassen (lees: nagenoeg compleet herontwerpen) om aan de tech. eisen uit de beleidsregel te voldoen (incl. een niet zo goedkope EMC test bij een laboratorium)
- Aanvraag indienen bij het Ministerie, met alle gevraagde documentatie en evt. risicobeoordelingen
-Tot slot de step laten keuren door de RDW en een andere instantie die een advies zal uitbrengen over het veilig gebruik in het verkeer en de stabiliteit ervan.
Dus nee, dit is niet iets waar je als particulier zomaar aan kunt en zou willen beginnen. Dit is echt territorium voor fabrikanten geworden t.o.v. de vorige Beleidsregel. Feitelijk is het wachten niet zozeer gericht op EU wetgeving. Bij gebrek aan EU wetgeving hebben we de huidige NL'e wetgeving voor de wegtoelating van e-steps. Het wachten is op fabrikanten die toch in NL een markt zien, en daarvoor ook bereid zijn om te investeren in het toelatingsproces. Wees gerust, die zijn er al wel hoor
Er komt gewoon ontzettend veel bij kijken, niet alleen op technisch vlak, maar ook op het vlak van het kwaliteitssysteem van de fabrikant. Op zich niet vreemd; gooi er een zadel op, en het is een bromfiets waar al deze eisen al jaren voor gelden. Natuurlijk is een e-step een ander voertuig, maar zóveel anders dan een bromfiets is het niet, m.a.w. je kunt ook niet zóveel andere regels t.o.v. elkaar hanteren, waardoor je vreemde verhoudingen krijgt.
Kan je als voorbeeld aangeven wat en aan een m365 pro bv nu mis is?WindowsME schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:28:
[...]
Alle e-steps die nu rondrijden voldoen in ieder geval niet aan de eisen uit de Beleidsregel.
een zadelmatthijst schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:47:
[...]
Kan je als voorbeeld aangeven wat en aan een m365 pro bv nu mis is?
Paar dingen die vaak in eerste instantie naar voren komen zijn o.a.:matthijst schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:47:
[...]
Kan je als voorbeeld aangeven wat en aan een m365 pro bv nu mis is?
- Geen ECE R81 goedgekeurde linker 'buiten' spiegel
- Geen ECE R3, R50, R56, etc. goedgekeurde verlichting / reflectoren (waaronder richting aanwijzers)
- Geen ECE R75 goedgekeurde banden
- Geen / verkeerde pictogrammen bij alle bedieningsorganen
- Niet getest op elektromagnetische immuniteit en uitstraling volgens ECE R10 (misschien voldoet die nu al, maar het moet aantoonbaar zijn)
- Niet voorzien van VIN (chassisnummer) en typeplaat
- Remmen moeten getest zijn volgens ECE R78 testprocedures (zelfde opm. als bij EMC)
- Vermoedelijk geen redundant uitgevoerde gashendel? (ken de M365 niet zo goed)
Sommige dingen zijn ook bijv. niet direct te beoordelen, zoals zaken t.a.v. de bekabeling, accu bevestiging, mechanische aspecten, etc.
Nuttige info!WindowsME schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:38:
[...]
Paar dingen die vaak in eerste instantie naar voren komen zijn o.a.:
- Geen ECE R81 goedgekeurde linker 'buiten' spiegel
- Geen ECE R3, R50, R56, etc. goedgekeurde verlichting / reflectoren (waaronder richting aanwijzers)
- Geen ECE R75 goedgekeurde banden
- Geen / verkeerde pictogrammen bij alle bedieningsorganen
- Niet getest op elektromagnetische immuniteit en uitstraling volgens ECE R10 (misschien voldoet die nu al, maar het moet aantoonbaar zijn)
- Niet voorzien van VIN (chassisnummer) en typeplaat
- Remmen moeten getest zijn volgens ECE R78 testprocedures (zelfde opm. als bij EMC)
- Vermoedelijk geen redundant uitgevoerde gashendel? (ken de M365 niet zo goed)
Sommige dingen zijn ook bijv. niet direct te beoordelen, zoals zaken t.a.v. de bekabeling, accu bevestiging, mechanische aspecten, etc.
Zou je eens een blik willen werpen op de documenten tbv de ninebot max g30? Zie jij hier bijzonderheden? Voor mij is het een beetje abracadabra😜
Declaration of conformity
https://drive.google.com/...WWJaQ3htbDh1dUxMN2JJ/view
https://drive.google.com/...pSHae-nclcljs0WAqEZ8/view
Test verification of conformity
https://drive.google.com/...oibRLl7abmYS4bGz_CdK/view
Zo'n ding, ruitenwissertje erbij monteren en gaanRobert.r schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:26:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FA6MlitMDBJZgNuWJf47rgzy.jpg?f=user_large)
Handig als er een vlieg tussen zit.Ashundi schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:07:
[...]
Zo'n ding, ruitenwissertje erbij monteren en gaan![]()
[Afbeelding]
Loop even een fietsenzaak binnen, hebben ze genoeg liggen tegen "rijwind".Robert.r schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:26:
Een fietsbril bijvoorbeeld.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Je linkt naar bekende materie, maar helaas hetgeen wat juist vaak verwarring veroorzaakt. Dit zijn verklaringen en/of testrapporten in het kader van CE-markering. Die zijn ook gewoon verplicht, omdat de e-steps onder div. Europese productrichtlijnen vallen, waardoor ze voorzien moeten zijn van CE markering.Robert.r schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:04:
[...]
Nuttige info!
Zou je eens een blik willen werpen op de documenten tbv de ninebot max g30? Zie jij hier bijzonderheden? Voor mij is het een beetje abracadabra😜
Deze productrichtlijn regelen op Europees niveau een minimum veiligheidsniveau en het vrije handelsverkeer binnen de EU. In het geval van de e-step, is de voornaamste hiervan de Machinerichtlijn 2006/42/EC. Als hij daaraan voldoet mag hij aangeboden worden op de Europese markt, en kun je hem zonder problemen kopen om ermee in je achtertuin / op privéterrein te rijden.
De openbare weg is een ander verhaal. Daar komt de Beleidsregel Bijzondere Bromfiets om de hoek kijken. De Machinerichtlijn is namelijk nooit bedoeld geweest om risico's bij gebruik op de openbare weg af te dekken.
Dit is altijd aan de EU lidstaten zelf overgelaten, en je ziet daar nu eenmaal best veel verschillen in qua regelgeving. Om met de e-step op de openbare weg te kunnen rijden moet die dus aanvullend op de CE-markering aan de Bijzondere Bromfiets eisen voldoen.
Helder!WindowsME schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:22:
[...]
Je linkt naar bekende materie, maar helaas hetgeen wat juist vaak verwarring veroorzaakt. Dit zijn verklaringen en/of testrapporten in het kader van CE-markering. Die zijn ook gewoon verplicht, omdat de e-steps onder div. Europese productrichtlijnen vallen, waardoor ze voorzien moeten zijn van CE markering.
Deze productrichtlijn regelen op Europees niveau een minimum veiligheidsniveau en het vrije handelsverkeer binnen de EU. In het geval van de e-step, is de voornaamste hiervan de Machinerichtlijn 2006/42/EC. Als hij daaraan voldoet mag hij aangeboden worden op de Europese markt, en kun je hem zonder problemen kopen om ermee in je achtertuin / op privéterrein te rijden.
De openbare weg is een ander verhaal. Daar komt de Beleidsregel Bijzondere Bromfiets om de hoek kijken. De Machinerichtlijn is namelijk nooit bedoeld geweest om risico's bij gebruik op de openbare weg af te dekken.
Dit is altijd aan de EU lidstaten zelf overgelaten, en je ziet daar nu eenmaal best veel verschillen in qua regelgeving. Om met de e-step op de openbare weg te kunnen rijden moet die dus aanvullend op de CE-markering aan de Bijzondere Bromfiets eisen voldoen.
Hey allemaal,
Ik ben sinds maandag eigenaar van een Ninebot G30 Max. Heb deze de hele week gebruikt om te gaan werken. Afstand enkel 2km. Het plan is om deze voor woon/werk te gebruiken ipv auto (auto? 2km? Ja...ik weet het, vandaar...) en wat pleziertochtjes. De G30 topt bij mij op 31km/u op vlakke weg, ikzelf weeg 70kg. Omdat ik binnendoor kan hiermee is dit voor mij de snelst mogelijke verplaatsing woon/werk. Ben heel tevreden en is ook heel leuk. Wel heb ik 1 probleem ondervonden. Als ik de app gebruik om hem te locken verbreekt ook bluetooth verbinding. Ik krijg hem daarna niet meer opgezet en kan hem niet meer activeren. Heb dit opgelost door stuur terug te demonteren en connector te ontkoppelen. Voor het werk is dit geen probleem aangezien het privé terrein is en bewaakt en thuis dus ook niet. Maar zou deze functie wel willen gebruiken als ik hem ergens anders parkeer. Heb ook het Ninebot cijferslot op stuur gemonteerd dus dat kan ik ook wel gebruiken. Heeft nog iemand hier een probleem mee/oplossing?
Ik ben sinds maandag eigenaar van een Ninebot G30 Max. Heb deze de hele week gebruikt om te gaan werken. Afstand enkel 2km. Het plan is om deze voor woon/werk te gebruiken ipv auto (auto? 2km? Ja...ik weet het, vandaar...) en wat pleziertochtjes. De G30 topt bij mij op 31km/u op vlakke weg, ikzelf weeg 70kg. Omdat ik binnendoor kan hiermee is dit voor mij de snelst mogelijke verplaatsing woon/werk. Ben heel tevreden en is ook heel leuk. Wel heb ik 1 probleem ondervonden. Als ik de app gebruik om hem te locken verbreekt ook bluetooth verbinding. Ik krijg hem daarna niet meer opgezet en kan hem niet meer activeren. Heb dit opgelost door stuur terug te demonteren en connector te ontkoppelen. Voor het werk is dit geen probleem aangezien het privé terrein is en bewaakt en thuis dus ook niet. Maar zou deze functie wel willen gebruiken als ik hem ergens anders parkeer. Heb ook het Ninebot cijferslot op stuur gemonteerd dus dat kan ik ook wel gebruiken. Heeft nog iemand hier een probleem mee/oplossing?
Leuk dat je de G30 hebt!GROG30 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 01:56:
Hey allemaal,
Persoonlijk gebruik ik een u-beugel slot voor mijn step zodat hij ‘dief-proof’ eruit ziet. Ik kan dan zelfverzekerd overal mijn step achterlaten.
Ik weet niet welke Ninebot App je Momenteel gebruikt maar we zijn twee versies.
Een global en een ‘normale’ ninebot app. Als ik jou was zou ik dan even de app uit proberen die je nog niet hebt gebruikt.
Ps. Heb je al de CFW op je step geïnstalleerd? Zo niet, dan moet je dat meteen doen! Je zult er nog meer plezier ermee krijgen!
hoe dik is je demper? je kan een kleinere proberen of het zonder doen, ik zou niet de speling groter gaan maken om er een demper tussen te krijgen want dan is ie al heel goed.wouterdeventer schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:48:
Ik ben de eigenaar van een Xiaomi m365 en ik heb voor het bekende probleem met het vouw mechanisme een demper besteld. Maar nu blijkt dat ik het vouw mechanisme niet meer kan sluiten met de demper. Moet ik hiervoor de schroef losdraaien?
[Afbeelding]
Ik heb er 3 en de kleinste gebruik ik. Ik hoor tijdens het rijden een krakend geluid dus vandaar dat ik er een demper tussen wil plaatsen. Nu lijkt het dat het schroef draad er tegenaan komt waardoor deze de hendel niet naar boven gaat.Dejagan schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:39:
[...]
hoe dik is je demper? je kan een kleinere proberen of het zonder doen, ik zou niet de speling groter gaan maken om er een demper tussen te krijgen want dan is ie al heel goed.
Dat krakend geluid komt van de schroeven in het vouwmechanisme. Draai deze eerst eens aan voordat je een dempertje gebruikt.wouterdeventer schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:31:
[...]
Ik heb er 3 en de kleinste gebruik ik. Ik hoor tijdens het rijden een krakend geluid dus vandaar dat ik er een demper tussen wil plaatsen. Nu lijkt het dat het schroef draad er tegenaan komt waardoor deze de hendel niet naar boven gaat.
Bedankt voor de reactie!SickXPsycho schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 04:06:
[...]
Leuk dat je de G30 hebt!
Persoonlijk gebruik ik een u-beugel slot voor mijn step zodat hij ‘dief-proof’ eruit ziet. Ik kan dan zelfverzekerd overal mijn step achterlaten.
Ik weet niet welke Ninebot App je Momenteel gebruikt maar we zijn twee versies.
Een global en een ‘normale’ ninebot app. Als ik jou was zou ik dan even de app uit proberen die je nog niet hebt gebruikt.
Ps. Heb je al de CFW op je step geïnstalleerd? Zo niet, dan moet je dat meteen doen! Je zult er nog meer plezier ermee krijgen!
Ben wel even niet mee... Wat is de CFW?
Custom FirmWare. Nergens voor nodig als je step prima bevalt & je verliest de garantieGROG30 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:24:
[...]
Bedankt voor de reactie!
Ben wel even niet mee... Wat is de CFW?
Van de week bezig geweest met een breder voetdeck voor de M365.
Hier wat foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/su7ZxByxr0vuxvh5cF1oFVwI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vpqQHrj8uRenmgqTiYaolDJL.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S3x8ZcK09qfV6urqiebwVXDg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1aEIUCrKYDybvMBfWFWA69C6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j8qmG4OT8irYitCDalffc4rR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/95lHSs9BT5eLIRO0eImAC8qN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpQmCR0ZDQmaekuvKqAKwsNs.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/faO3PgU7KxmHcUXYzqP3IgTQ.jpg?f=user_large)
Ondertussen al redelijk wat kilometers met het nieuwe deck gemaakt. Lekker veel ruimte om op te staan.
Ook vandaag het Pro display geinstalleerd.
Hier wat foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/su7ZxByxr0vuxvh5cF1oFVwI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vpqQHrj8uRenmgqTiYaolDJL.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S3x8ZcK09qfV6urqiebwVXDg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1aEIUCrKYDybvMBfWFWA69C6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j8qmG4OT8irYitCDalffc4rR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/95lHSs9BT5eLIRO0eImAC8qN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpQmCR0ZDQmaekuvKqAKwsNs.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/faO3PgU7KxmHcUXYzqP3IgTQ.jpg?f=user_large)
Ondertussen al redelijk wat kilometers met het nieuwe deck gemaakt. Lekker veel ruimte om op te staan.
Ook vandaag het Pro display geinstalleerd.
| Youtube |
Ik vraag mij al heel lang af waarom dat niet standaard is bij e-stepjes. Nu sluit ik hem altijd dubbel namelijk met de App om het paneel en anti wegrijslot te activeren en dan nog een vouwslot. Ipv dat gedoe zou ik liever contactsleutel eruit halen en vouwslot gebruiken. Dat gedoe met de app voelt als tijdverspilling.Pinky-H9 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:19:
Tja je moet wat tijdens de hitte
https://www.rollerplausch...el-schalter.303/#post-897
Het zou overigens wel grappig zijn als je een soort motorgeluid kon toevoegen. Dan lijkt me zo een NS VIRM acceleratie geluid wel leuk
YouTube: YouTube
[ Voor 15% gewijzigd door Sir_Hendro op 01-07-2020 19:48 ]
GTA VI - All aboard the hype train!!
Leuk idee, en mooi uitgevoerd.Pinky-H9 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:19:
Tja je moet wat tijdens de hitte
https://www.rollerplausch...el-schalter.303/#post-897
Het vouwslot vind ik genoeg.Sir_Hendro schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:32:
Ik vraag mij al heel lang af waarom dat niet standaard is bij e-stepjes. Nu sluit ik hem altijd dubbel namelijk met de App om het paneel en anti wegrijslot te activeren en dan nog een vouwslot. Ipv dat gedoe zou ik liever contactsleutel eruit halen en vouwslot gebruiken. Dat gedoe met de app voelt als tijdverspilling.
Het zou overigens wel grappig zijn als je een soort motorgeluid kon toevoegen. Dan lijkt me zo een NS VIRM acceleratie geluid wel leuk
YouTube: YouTube
Contactsleutel zou zeker ideaal zijn. maar als het vouwslot er rond zit heeft de app weinig nut meer natuurlijk.
| Youtube |
Ik doe dat vergrendelen met de app dan meer zodat niemand met de elektronica kan spelen. Iedereen kan hem zo maar ff aanzetten en dan een beetje lopen spelen met de knopjes. Daarvoor vind ik dat vergrendelen wel handig.SV3NNER schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:07:
[...]
Het vouwslot vind ik genoeg.
Contactsleutel zou zeker ideaal zijn. maar als het vouwslot er rond zit heeft de app weinig nut meer natuurlijk.
Ik ben ondertussen ook al weer een flink tijdje aan het sleutelen aan mijn M365, ondertussen zit er in het batterij compartiment tegen de ESC een Arduino Uno aan gepropt die een LCD display boven op het dashboard aanstuurt en handige informatie laat zien (denk aan snelheid in het groot, batterijniveau, of cruise control aan of uit staat en ook hoe efficiënt alles werkt. De seriële communicatie tussen de Arduino en de step gaat gewoon via een ground wie naar de step met de seriële draad.
Echter moet ik de 5V nog steeds vanaf een powerbank voeden (zo'n USB type printer kabel getrokken door wat gaten) omdat de 5V regulator vanaf de ESC weinig capaciteit over heeft. Nu wil ik dit alles vervangen door een Raspberry Pi zero die met een snellere interval data verstuurt naar een telefoon om zo een perfect dashboard daarop te kunnen maken vanaf een app, en ook met een wifi verbinding telemetery verstuurt van de step.
Ook wil ik knipperlichten erop maken, fatsoenlijke verlichting en een contactslot. Dit alles met wat relais (66-E-70G-30) in de stuurkolom gepropt om te passen (het past gelukkig) en met wat losse 12v spanning alles geprobeerd. Nu zit ik met het probleem dat er niet echt ergens 12V ergens vandaan te tappen is (om er vervolgens ook een stabiele 5v van te maken).
De 12v voor de verlichting en om de relais te bekrachtigen en de 5V voor de Arduino/pi zero. En ja, alles past perfect met om elk component wat heat-schrink.
Kan iemand van jullie een suggestie geven om van de batterij spanning (37-42V, kan oplopen tot rond de 50V bij extreem hard remmen) omlaag te brengen naar 12V? Of kan ik beter werken met wat losse 18650 batterijen die voor 12V zorgen?
Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen en als jullie geïnteresseerd zijn in dit projectje stuur ik zo nu en dan wat foto's.
Echter moet ik de 5V nog steeds vanaf een powerbank voeden (zo'n USB type printer kabel getrokken door wat gaten) omdat de 5V regulator vanaf de ESC weinig capaciteit over heeft. Nu wil ik dit alles vervangen door een Raspberry Pi zero die met een snellere interval data verstuurt naar een telefoon om zo een perfect dashboard daarop te kunnen maken vanaf een app, en ook met een wifi verbinding telemetery verstuurt van de step.
Ook wil ik knipperlichten erop maken, fatsoenlijke verlichting en een contactslot. Dit alles met wat relais (66-E-70G-30) in de stuurkolom gepropt om te passen (het past gelukkig) en met wat losse 12v spanning alles geprobeerd. Nu zit ik met het probleem dat er niet echt ergens 12V ergens vandaan te tappen is (om er vervolgens ook een stabiele 5v van te maken).
De 12v voor de verlichting en om de relais te bekrachtigen en de 5V voor de Arduino/pi zero. En ja, alles past perfect met om elk component wat heat-schrink.
Kan iemand van jullie een suggestie geven om van de batterij spanning (37-42V, kan oplopen tot rond de 50V bij extreem hard remmen) omlaag te brengen naar 12V? Of kan ik beter werken met wat losse 18650 batterijen die voor 12V zorgen?
Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen en als jullie geïnteresseerd zijn in dit projectje stuur ik zo nu en dan wat foto's.
Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.
Je weet iedereen die de app heeft of kent kan hem ontgrendelen of erger flashen met Xiao/Nineflasher ...Sir_Hendro schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:35:
[...]
Ik doe dat vergrendelen met de app dan meer zodat niemand met de elektronica kan spelen. Iedereen kan hem zo maar ff aanzetten en dan een beetje lopen spelen met de knopjes. Daarvoor vind ik dat vergrendelen wel handig.
(M365 / G30)
Niet als hij al vergrendeld is mag ik hopen.Pinky-H9 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:42:
[...]
Je weet iedereen die de app heeft of kent kan hem ontgrendelen of erger flashen met Xiao/Nineflasher ...
(M365 / G30)
Kan ik later wel even testen.
Vergrendeld als in de software?Sir_Hendro schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:52:
[...]
Niet als hij al vergrendeld is mag ik hopen.![]()
Kan ik later wel even testen.
Wel degelijk kan je dan ook de wegrij blokering uitschakelen of erger nog andere firmware flashen.
Zolang je de knop kan bedienen kan je alles. Blokkeer hem maar eens en pak dan M365tools ... blokering direkt uit te schakelen.
Dat is dan wel een grote security breach

Dit is overigens waarom ik liever een sleutel (contactslot) had gezien op e-stepjes.
[ Voor 20% gewijzigd door Sir_Hendro op 02-07-2020 12:21 ]
Euhmmm nee ... er is gewoon 0,0 beveiliging ... als er nou eens om te beginnen een passcode zat op de BT(LE) verbinding zou het al iets helpen.Sir_Hendro schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:04:
[...]
Dit is overigens waarom ik liever een sleutel had gezien op e-stepjes.
En ja daarom heb ik het contactslot op mijn G30D gemaakt
Dan ga ik vanaf vandaag nooit mee die bluetooth vergrendeling gebruiken. Wat een baggerzooi. Bedankt dat je me erop gewezen hebt.
Let wel, het type slot uit die duitse thread (brievenbusslot) is in minder dan 5 seconden open te steken met een stukje gereedschap die je in minder van 3 minuten van een blik frisdrank kan maken. Ik snap ook niet dat hij daarvoor heeft gekozen, het is echt een waanzinnig slecht slot.Sir_Hendro schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:04:
[...]
Dit is overigens waarom ik liever een sleutel (contactslot) had gezien op e-stepjes.
Ik zou uit twee opties moeten kiezen: Optie één RasPi of Arduino maken die met eigen bluetooth app (en dus netjes pairing en versleuteling) werkt of eventueel een RFID token. Dan kan je eventueel nog een speaker integreren voor alarm, als hij wordt opengemaakt je je hebt niet al te slordig gewerkt dan zal nagenoeg niemand herkennen wat de startonderbreker is.
En anders een deftig cilinderslot, maar dan loop je wel risico op hotwiring (al gaat de uitsteltijd wel een stuk hoger dan met zo'n brievenbusslot).
Die uit dat Duitse forum ben iknst6ldr schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:45:
[...]
Let wel, het type slot uit die duitse thread (brievenbusslot) is in minder dan 5 seconden open te steken met een stukje gereedschap die je in minder van 3 minuten van een blik frisdrank kan maken. Ik snap ook niet dat hij daarvoor heeft gekozen, het is echt een waanzinnig slecht slot.
Ik zou uit twee opties moeten kiezen: Optie één RasPi of Arduino maken die met eigen bluetooth app (en dus netjes pairing en versleuteling) werkt of eventueel een RFID token. Dan kan je eventueel nog een speaker integreren voor alarm, als hij wordt opengemaakt je je hebt niet al te slordig gewerkt dan zal nagenoeg niemand herkennen wat de startonderbreker is.
En anders een deftig cilinderslot, maar dan loop je wel risico op hotwiring (al gaat de uitsteltijd wel een stuk hoger dan met zo'n brievenbusslot).
Ik heb voor dit slot gekozen simpelweg het is een eerste barriere en er is niet veel ruimte voor andere (betere) sloten. Arduino of ESP is leuk maar .... gebruiken ook stroom.
Nu zou je met een ESP in deepsleep aan de gang kunnen gaan die bv aktief wordt bij drukknop dashboard. Maar maakt het geheel teveel complex. mij ging het erom dat ik een beetje bescherming heb tegen Flashen en natuurlijk inschakelen ...
Gewoon een hangslot door de schijfrem is het beste denk ik.
Die bescherming heb je nu niet, een slot als dit is amper lastiger dan het omzetten van een knop. Het klinkt wat extreem, maar ik ben bang dat het slot écht zo waardeloos is. Ik zou er iets anders op verzinnen.Pinky-H9 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:07:
[...]
Die uit dat Duitse forum ben ik(Woon in Duitsland maar ben NL'r)
Ik heb voor dit slot gekozen simpelweg het is een eerste barriere en er is niet veel ruimte voor andere (betere) sloten. Arduino of ESP is leuk maar .... gebruiken ook stroom.
Nu zou je met een ESP in deepsleep aan de gang kunnen gaan die bv aktief wordt bij drukknop dashboard. Maar maakt het geheel teveel complex. mij ging het erom dat ik een beetje bescherming heb tegen Flashen en natuurlijk inschakelen ...
En dan kan nog steeds je dashboard aangezet worden en een grapjas kan Bv 5Km firmware flashen (been there done thatFonta schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:57:
Gewoon een hangslot door de schijfrem is het beste denk ik.
Gat zit er nu ... dus wat wordt het dan .......nst6ldr schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:43:
[...]
Die bescherming heb je nu niet, een slot als dit is amper lastiger dan het omzetten van een knop. Het klinkt wat extreem, maar ik ben bang dat het slot écht zo waardeloos is. Ik zou er iets anders op verzinnen.
Vingerafruk scanner oh yeaaahhhh! https://de.aliexpress.com/item/4000251947139.html
LolPinky-H9 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:08:
[...]
En dan kan nog steeds je dashboard aangezet worden en een grapjas kan Bv 5Km firmware flashen (been there done that)
Let op:
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.
Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.
RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.
Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.
RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.