Het grote elektrische steps topic

Pagina: 1 ... 18 ... 47 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frikandel
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 20:18
Phusebox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:44:
[...]

Beetje zoeken:

Theoutlettablet® Ersatz-Ladegerät 42V 2A für Elektroroller Xiaomi Mijia M365 Skateboard https://www.amazon.de/dp/B07JP5R1RP/
Thanks, ik heb hem gelijk besteld. Zat wel op Amazon te kijken maar had deze niet zo snel gezien tussen de wirwar aan opladers.

Edit: Ik heb een paar flinke tikken op mijn oplader (met mijn hand) gegeven en hij doet het weer... Vertrouw het nog niet helemaal tho, dus ik laat mijn bestelling staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Frikandel op 17-07-2019 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:04
Zo vanaf vandaag ben ik ook de trotse eigenaar van een M365 Pro. Wat is dit een ontzettend gaaf ding is dit.

Nu is mijn vraag waar hebben jullie hem verzekerd. Ik heb de ANWB voorbij zien komen, iemand nog een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:32
Ik moet zeggen dat rondrijden toch wel een paranoïde ervaring is. Bij elke auto denk ik dat het politie kan zijn. Het rijdt niet relaxed zal ik maar zeggen.

Nadeel is dat waar ik woon de politie waarschijnlijk tijd genoeg heeft om me staande te houden als ik ze tegenkom.

Ik hoop maar dat ik de zomer door kom zonder inbeslagname of enorme boete en dat er volgend voorjaar een nieuwe wet is. In de winter zal het ding toch stil staan.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-10-2020
Phusebox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 05:34:
Ik moet zeggen dat rondrijden toch wel een paranoïde ervaring is. Bij elke auto denk ik dat het politie kan zijn. Het rijdt niet relaxed zal ik maar zeggen.

Nadeel is dat waar ik woon de politie waarschijnlijk tijd genoeg heeft om me staande te houden als ik ze tegenkom.

Ik hoop maar dat ik de zomer door kom zonder inbeslagname of enorme boete en dat er volgend voorjaar een nieuwe wet is. In de winter zal het ding toch stil staan.
Misschien een verzekeringsplaatje kopen? Of heb je dat al?
Ik weet wel dat dit erg weinig zin heeft maar het kan agenten toch een andere indruk geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dedoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:07
ben echt al 3 keer aangehouden.
netjes mn verzekeringspapieren erbij en ik mocht mn weg vervolgen.
De agent die mij de eerst keer heeft aangehouden rijd nu ook op een step.
Heb netjes uitgelegd waar en hoe ik hem hem verzekerd.
DutchFatBoys schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Misschien een verzekeringsplaatje kopen? Of heb je dat al?
Ik weet wel dat dit erg weinig zin heeft maar het kan agenten toch een andere indruk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
dedoi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:02:

[...]
En dat is dus via de ANWB als Segway?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedoi
Unigarant Scootmobielverzekering.
Phusebox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:09:
[...]

En dat is dus via de ANWB als Segway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02
dedoi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:21:
Unigarant Scootmobielverzekering.

[...]
Goede, krijg je dan een plaatje of sticker op de step? Heb je verder nog additionele stappen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
mr.DJ95 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Goede, krijg je dan een plaatje of sticker op de step? Heb je verder nog additionele stappen gedaan?
Mjeh, overal moet je een merk kiezen dus eigenlijk ben je dan bezig aan valsheid in geschriften. (Overdreven, ik weet.)

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 18-07-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedoi
ik heb een sticker gekregen.
ik kon toen Xiaomi m365 ingevuld,, merk/anders en toen kon ik Xiaomi m365 invullen.
Maar das al weer 1.5 jaar geleden...
Phusebox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:08:
[...]

Mjeh, overal moet je een merk kiezen dus eigenlijk ben je dan bezig aan valsheid in geschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
dedoi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:11:
ik heb een sticker gekregen.
ik kon toen Xiaomi m365 ingevuld,, merk/anders en toen kon ik Xiaomi m365 invullen.
Maar das al weer 1.5 jaar geleden...

[...]
Kan dus nu niet meer, je moet een van de merken kiezen uit de dropdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Heb de vraag gesteld via het contact formulier of je "overig' of Xiaomi op het plaatje kan krijgen.

Heb jij eventueel een verzekering nummer waaraan ik kan refereren bij Unigarant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
dedoi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:02:

[...]
Vragen ze niet naar een kenteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedoi
Ja die staat op mn verzekeringspapieren.
En mn kenteken heb ik mijn spatbord geplakt.
DutchFatBoys schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Vragen ze niet naar een kenteken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
mr.DJ95 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:38:
Heb de vraag gesteld via het contact formulier of je "overig' of Xiaomi op het plaatje kan krijgen.

Heb jij eventueel een verzekering nummer waaraan ik kan refereren bij Unigarant.
Keep us posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
dedoi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:53:

[...]
Hoe heb jij een kenteken gekregen voor je step dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:50
dedoi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:53:

[...]
Bedoel je kenteken of verzekeringsplaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedoi
Ik heb een verzekeringsplaatje/sticker
Jochemd13 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Bedoel je kenteken of verzekeringsplaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is er ergens een lijstje van e-steps die wel in NL de weg op mogen? Er zijn er aantal RDW gekeurt naar ik heb begrepen. (Lijken wel grotere modellen te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:54
eL_Jay schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:49:
Is er ergens een lijstje van e-steps die wel in NL de weg op mogen? Er zijn er aantal RDW gekeurt naar ik heb begrepen. (Lijken wel grotere modellen te zijn)
Correct me if I'm wrong, maar als het geheel automatisch rijdt zonder dat jij iets doet (voet op grond voor snelheid maken) gaat het hem niet worden op dit moment..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Brammos85 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:01:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar als het geheel automatisch rijdt zonder dat jij iets doet (voet op grond voor snelheid maken) gaat het hem niet worden op dit moment..
Er zijn. Een aantal stepverhuurders die aangeven dat Ze RDW gekeurt zijn en je verzekerd de weg/duinen/bos mee op mag (meer offroad modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:47
Yup, Unigarant Scootmobielverzekering is een verzekering voor een Ninebot ES2. Krijg hopelijk volgende week de sticker, kosten vielen me ook mee, goeie vier tientjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
dezeppo schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:15:
Yup, Unigarant Scootmobielverzekering is een verzekering voor een Ninebot ES2. Krijg hopelijk volgende week de sticker, kosten vielen me ook mee, goeie vier tientjes...
Hoe dan want dat merk staat er helemaal niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Phusebox schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:19:
[...]

Hoe dan want dat merk staat er helemaal niet bij?
Ik heb het via mijn tussenpersoon gedaan, op zijn portaal stond deze er wel tussen, als elektrische step, onder overig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezeppo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KdeVEbWR178GFTc4P0gbrzjk/thumb.png

klein stukje uit de polis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:41
Sorry dat ik het zeg, maar dit is dus even fout als iedereen het hier doet.
Verzekeren onder het verkeerde voertuig.
De goedgekeurde Segway welke hier bedoel wordt is zo'n segway "hoverboard" achtige versie. welke ook daadwerkelijk door RDW goedgekeurd is op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
bleufred1 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar dit is dus even fout als iedereen het hier doet.
Verzekeren onder het verkeerde voertuig.
De goedgekeurde Segway welke hier bedoel wordt is zo'n segway "hoverboard" achtige versie. welke ook daadwerkelijk door RDW goedgekeurd is op de weg.
Er stond letterlijk "elektrische step" in het lijstje van wat overig mocht betreffen. Ik mag er natuurlijk niet mee de weg op volgens de wet, dat schrijf ik ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
dezeppo schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:49:
[...]

Er stond letterlijk "elektrische step" in het lijstje van wat overig mocht betreffen. Ik mag er natuurlijk niet mee de weg op volgens de wet, dat schrijf ik ook niet.
Als je nu iemand in je tuin aanrijdt ben je in ieder geval verzekerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Phusebox schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:53:
[...]

Als je nu iemand in je tuin aanrijdt ben je in ieder geval verzekerd. :+
Kijk, dat bedoel ik!

(Het zou natuurlijk ook een (wat groter) bedrijfsterrein kunnen zijn, natuurlijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
Jezus, niet dat ze denken dat ze de wetten is moeten gaan aanpassen...
Maar dit geld wel niet landelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DutchFatBoys schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Ze zijn al geruime tijd bezig met het aanpassen/ bedenken van de nieuwe wegenverkeerswet
Dat is niet als een afhaalmaaltijd binnen 30min geroggeld.
Los dat het stint drama alles wat electrisch is en geen auto even op pauze heeft gezet.

Ik verwacht nog steeds ergens rond september dat er wat duidelijkheid kan komen. Met misschien ingangsdatum 01012020 of 01062020

Tot die tijd. Steppen op eigen risico...
Zowel nep-verzekerd als niet verzekerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 17:51:
[...]

Ze zijn al geruime tijd bezig met het aanpassen/ bedenken van de nieuwe wegenverkeerswet
Dat is niet als een afhaalmaaltijd binnen 30min geroggeld.
Los dat het stint drama alles wat electrisch is en geen auto even op pauze heeft gezet.

Ik verwacht nog steeds ergens rond september dat er wat duidelijkheid kan komen. Met misschien ingangsdatum 01012020 of 01062020

Tot die tijd. Steppen op eigen risico...
Zowel nep-verzekerd als niet verzekerd.
Ja maar dit nieuwsartikel liet het wel blijken alsof er niet echt vooruitgang in zit, of beter gezegd dat er al wat vooruitgang is geboekt/dat ze er wel mee bezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij hadden ze vorig jaar aug/SEP een concept klaar.
Maar voordat dat concept naar buiten kon komen is er een stint tegen een trein gereden.
Daarna ging alles begrijpelijk op pauze.

Ergens januari dit jaar is vermeld dat de stint in een spoedtraject komt, wegens zijn maatschappelijke nut bij de kinderopvang,.

De rest zou ergens in of rond september duidelijk en bekend worden,
Nu moet je na september een datum pakken wanneer het in gaat, dus een gokje van mijn kant is 01012020 of 01062020.

En het is niet makkelijker geworden vrees ik.
Je hebt een step die 25km kan met een persoon zonder helm.
Waar gaat die rijden? Op het fietspad is logisch.
Maar snorscooters, gaan in steeds meer steden verplicht de rijbaan op met helm... En die doen ook 25km... Dus gaat de step dan ook maar de rijbaan op? Ik snap wel dat dit een paar slimme mensen aardig wat tijd kost om hier regels voor te maken... nog even los van wat je gaat eisen van een step kwa voorzieningen type goedkeur, verlichting, snelheden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Als groot risico blijft dat ze de Xiaomi steps straks niet gaan toestaan en je met een step zit die niet mag en niks meer waard is. Maar goed. Beter dat dan helemaal geen toestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:23:
Maar snorscooters, gaan in steeds meer steden verplicht de rijbaan op met helm... En die doen ook 25km... Dus gaat de step dan ook maar de rijbaan op? Ik snap wel dat dit een paar slimme mensen aardig wat tijd kost om hier regels voor te maken... nog even los van wat je gaat eisen van een step kwa voorzieningen type goedkeur, verlichting, snelheden etc.
Tegenhanger is de elektrische fiets, die gaat ook 25km. Zonder helm, op het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchFatBoys schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Ehh...geldt wel of niet landelijk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:23:
Volgens mij hadden ze vorig jaar aug/SEP een concept klaar.
Maar voordat dat concept naar buiten kon komen is er een stint tegen een trein gereden.
Daarna ging alles begrijpelijk op pauze.

Ergens januari dit jaar is vermeld dat de stint in een spoedtraject komt, wegens zijn maatschappelijke nut bij de kinderopvang,.

De rest zou ergens in of rond september duidelijk en bekend worden,
Nu moet je na september een datum pakken wanneer het in gaat, dus een gokje van mijn kant is 01012020 of 01062020.

Zie niet zoveel problemen bij bovenstaande. De regels voor snorfietsen gedeeltelijk toepassen. Ik denk dat voorlopig die regel voor helm en rijbaan blijft in Amsterdam.
En de meeste steppen hebben al de voorzieningen die nodig zijn en die ontbreken kunnen makkelijk worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchFatBoys schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 19:50:
[...]

En de meeste steppen hebben al de voorzieningen die nodig zijn en die ontbreken kunnen makkelijk worden toegevoegd.
dat ligt aan wat de eisen zijn, en die zijn nog niet bekend,
misschien is er wel iemand helemaal gek in zijn kop en is 1 van de eisen zijwieltjes.

ik weet het niet, en ik zit in een spaanse situatie, weinig last van nld momenteel.
Maar hoop wel dat er wat duidelijkheid komt na de vakanties
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 19:11:
[...]

Ehh...geldt wel of niet landelijk? :?
tuurlijk is dit landelijk, net als met die minicrossbrommers. niet goedgekeurd konden altijd al gewoon in beslag genomen worden. Net als de step. het enige verschil is dat de publieke opinie over een step vs een klote mini crossbrommer is dat een step minder gevaarlijk is, en minder irritant...

dus het zal van agent tot agent verschillen of ze direct inbeslag nemen, of eerst waarschuwen. of een boete geven voor ''iets anders'' (plaats op de weg, verzekering etc.

ik verwacht eigenlijk niet dat de agenten van hogerhand een bevel krijgen om de steps direct en altijd in te nemen, zoals nu is bij bv meer dan 50kmpu te hard rijden,.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2019 20:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjendj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:11
De minister gemaild (e-mailadres staat op haar LinkedIn pagina). Op de vraag hoe het staat met soepelere regelgeving en mogelijkheden tot het doen van een proef kreeg ik het volgende antwoord:

Geachte heer xxxxxx,

Hiermee reageer ik op uw bericht met betrekking tot bijzondere bromfietsen. U vraagt of er gesprekken gaande zijn om de regelgeving over bijzondere bromfietsen/elektrische steps aan te passen en of er proef mogelijk is om voor een elektrische step een tijdelijke individuele goedkeuring te krijgen.
Sinds 2 mei is er een nieuw aangescherpt toelatingskader beschikbaar, de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, die u online kunt vinden op https://wetten.overheid.nl/BWBR0035848/2019-05-02. U zou dus nu een officiële aanvraag kunnen indienen voor de aanwijzing van een bijzondere bromfiets/elektrische step. Aan de hand van dit kader wordt vastgesteld of motorvoertuigen aantoonbaar veilig genoeg zijn alvorens ze gebruikt mogen worden op de openbare weg.
Ik vind het onwenselijk als weggebruikers met nog niet goedgekeurde voertuigen in de openbare ruimte op deze voertuigen gaan rijden. Er heeft dan geen enkele check op de veiligheid van die voertuigen plaatsgevonden. Dat staat ook haaks op de ambitie van mij en de Tweede Kamer om juist verkeersveiligheid en innovatie weer beter met elkaar in balans te brengen in het nieuwe beleidskader, door meer oog te hebben voor de verkeersveiligheid.
Kortom, pas als een elektrisch stepje is aangewezen, kan er mee op de openbare weg geëxperimenteerd worden.
Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen of opmerkingen dan kunt u deze mailen naar publiek@minienw.nl. Wilt u dan bovenstaand kenmerk vermelden?

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
Namens deze,
Hoofd afdeling Verkeersveiligheid,

F.A. van der Windt

[ Voor 5% gewijzigd door arjendj op 19-07-2019 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:10
Bij Fnac kan je nu de pro bestellen voor €499 (in voorraad).
Ik heb de bestelling gisterenavond gedaan en kreeg daarjuist een mailtje met tracking id dat hij verzonden is.

https://www.nl.fnac.be/Xi...ooter-PRO-Black/a13399537

Wel vreemd dat je via google de pro kan terugvinden op de Fnac website maar als je zoekt op de Fnac website zelf is hij nergens te vinden ;)

Anyway goede prijs lijkt me ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gvrsnor schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:24:
Ik heb de bestelling gisterenavond gedaan en kreeg daarjuist een mailtje met tracking id dat hij verzonden is.

Wel vreemd dat je via google de pro kan terugvinden op de Fnac website maar als je zoekt op de Fnac website zelf is hij nergens te vinden ;)

Das inderdaad een prima prijsje! Maar met de groeiende inbeslagname van die stepjes vraag ik me toch sterk af of het de moeite waard is in Nederland op het moment.

Daarnaast vind ik de term "Plooibaar" op FNAC voor "Inklapbaar" wel helemaal briljant. Bedankt, Belgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
In die wet staan in ieder geval geen gekke dingen waardoor ik meteen grote problemen zie om het ding ooit op de weg te krijgen. Max 25 kmu en 1 kW vermogen daar voldoet hij aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:45:
In die wet staan in ieder geval geen gekke dingen waardoor ik meteen grote problemen zie om het ding ooit op de weg te krijgen. Max 25 kmu en 1 kW vermogen daar voldoet hij aan.
Ik zie grote en kleine problemen.

21-1 accu kan in geval van gevaar makkelijk afgekoppeld worden.

22-2 Indien een elektronisch systeem wordt toegepast voor de regeling van de snelheid, dient deze redundant te zijn uitgevoerd. In geval van een storing mag het voertuig in ieder geval niet abrupt versnellen of vertragen.

31-1 De bijzondere bromfiets is voorzien van ten minste twee onafhankelijke en goed werkende remsystemen, is getest overeenkomstig VN/ECE-reglement nr. 78 en voldoet aan de daarin genoemde remvertragingen en remafstanden.

31-6 Alle wielen zijn geremd. Remmen van wielen op één as worden door dezelfde remhendel of hetzelfde rempedaal bediend

31-8 De bijzondere bromfiets heeft een noodstopsysteem als daardoor het risico op een gevaarlijke situatie minder wordt.

36-1a rode opvallende retroreflecterende lijnmarkering of één of twee rode retroreflectoren, aangebracht aan de achterzijde van het voertuig op een hoogte van minimaal 0,15 m en maximaal 0,90 m;

36-1b witte of gele opvallende retroreflecterende markering of één of twee ambergele zijretroreflectoren, aangebracht aan de zijkant van het voertuig.

37-d twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig; en

37-e één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig

Niet onoplosbaar, maar veel zal afhangen van hun interpretatie.

Is een noodstop bv rood en een knop. Of is de uitknop ook een noodstop...
Is redundant uitvoeren voor hun dubbel. Of een systeem dat regeleenheid van de snelheid kan uitschakelen bij storing.

Dit is trouwens even heel globaal. Misschien dat ik morgen tijd heb hem letter voor letter door te lezen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2019 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:03
Je zou denken dat de politie in Amsterdam Zuid-Oost toch andere prioriteiten zou hebben, beetje apart dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

arjendj schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:19:
De minister gemaild (e-mailadres staat op haar LinkedIn pagina). Op de vraag hoe het staat met soepelere regelgeving en mogelijkheden tot het doen van een proef kreeg ik het volgende antwoord:

Geachte heer xxxxxx,

Hiermee reageer ik op uw bericht met betrekking tot bijzondere bromfietsen. U vraagt of er gesprekken gaande zijn om de regelgeving over bijzondere bromfietsen/elektrische steps aan te passen en of er proef mogelijk is om voor een elektrische step een tijdelijke individuele goedkeuring te krijgen.
Sinds 2 mei is er een nieuw aangescherpt toelatingskader beschikbaar, de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, die u online kunt vinden op https://wetten.overheid.nl/BWBR0035848/2019-05-02. U zou dus nu een officiële aanvraag kunnen indienen voor de aanwijzing van een bijzondere bromfiets/elektrische step. Aan de hand van dit kader wordt vastgesteld of motorvoertuigen aantoonbaar veilig genoeg zijn alvorens ze gebruikt mogen worden op de openbare weg.
Ik vind het onwenselijk als weggebruikers met nog niet goedgekeurde voertuigen in de openbare ruimte op deze voertuigen gaan rijden. Er heeft dan geen enkele check op de veiligheid van die voertuigen plaatsgevonden. Dat staat ook haaks op de ambitie van mij en de Tweede Kamer om juist verkeersveiligheid en innovatie weer beter met elkaar in balans te brengen in het nieuwe beleidskader, door meer oog te hebben voor de verkeersveiligheid.
Kortom, pas als een elektrisch stepje is aangewezen, kan er mee op de openbare weg geëxperimenteerd worden.
Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen of opmerkingen dan kunt u deze mailen naar publiek@minienw.nl. Wilt u dan bovenstaand kenmerk vermelden?

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
Namens deze,
Hoofd afdeling Verkeersveiligheid,

F.A. van der Windt
Was het niet zo dat praktisch alleen de fabrikant deze keuring kon laten doen?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg dit topic al geruime tijd, nadat ik een Xiaomi Mi 365 in Polen heb gebruikt. Geweldig vervoersmiddel, en in Polen heel normaal om te gebruiken, hier helaas nog niet.
Ik heb bij diverse instanties navraag gedaan, en heb daarbij wel een interessante link gekregen waar duidelijk te zien is welke types wél en niet zijn 'vrijgegeven', en wat de spelregels zijn....is het is van de politie academie, dus betrouwbaar. Doe er je voordeel mee :)

https://webapps.politieacademie.nl/bijzondere-bromfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gvrsnor schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:24:

Reeds ontvangen? ben benieuwd naar je ervaring met FNAC... ik lees namelijk veel negatieve reviews.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
Inmiddels ruim 300 kilometer gereden en tijdens mijn normale rondjes/routes nog geen andere step tegengekomen. Zit ik Vrijdag op het terras in Almere zie ik overal stepjes verschijnen, zonder licht en langs de politie. Die keek niet om en deed niks.

Waren vooral de low end stepjes, bijvoorbeeld die je cadeau krijgt bij een bankstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:10
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Reeds ontvangen? ben benieuwd naar je ervaring met FNAC... ik lees namelijk veel negatieve reviews.
Komt morgen aan volgens de tracking. Ik ben er dan wel niet dus zal voor woensdag zijn, zal hier iets laten weten.
Fnac bestaat al 60+ jaar en is echt wel te vertrouwen. De service is mss niet zoals bol etc maar ze gaan je geld niet stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:30

KrazyJay

gvrsnor schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:31:
[...]

Komt morgen aan volgens de tracking. Ik ben er dan wel niet dus zal voor woensdag zijn, zal hier iets laten weten.
Fnac bestaat al 60+ jaar en is echt wel te vertrouwen. De service is mss niet zoals bol etc maar ze gaan je geld niet stelen.
Een goede vriend van me heeft bij de Fnac de witte gekocht, maar had binnen 3 weken 3 keer een lekke achterband. Die had er genoeg van, en is eens gaan horen bij Fnac, en kreeg een nieuwe M365 mee in doos. Ik zou toch eerder bij de Fnac kopen dan vanuit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had even gecheckt hoe dat nou zit met die legale stepjes van Micro. Korte samenvatting:

Er waren er 2: de Falcon X3 en de Condor X3. De Condor is niet meer leverbaar in NL-versie; gerucht gaat dat er een opvolger komt. Toch even de specs naast elkaar...

Falcon X3 / Condor X3
gewicht 7,9 kg / 10,8 kg
range 10 km / 20 km
wielen 125 en 150 mm / 200 en 200 mm
banden PU / rubber met EVA foam core
dek van de Condor is groter
accu LiIon 90 Wh / 208 Wh
verlichting achter / voor en achter
prijs 899 / 1099

Een hoop geld allemaal. Als je het in percentages uitdrukt is (was) de Condor wel de betere optie, maar voor minder dan het dubbele van de meerprijs koop je een complete M365.

Conclusie is wel dat je met een hele kleine aanpassing een M365 wel legaal zou moeten kunnen krijgen als importeur / fabrikant. De gashendel moet er af en er moet een soort bewegingssensor in die ondersteunt als je afzet...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murfie121
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-01-2022
Ik zie in dit topic een aantal mensen die de m365 Als scootmobiel hebben verzekerd. Unigarant zag ik voorbij komen bijvoorbeeld. Hebben jullie hem dan gewoon als Segway aangemeld en was dit met toestemming van Unigarant? Daarnaast vroeg ik mij af of het plaatsten van de sticker echt nodig is... hiermee valt hij natuurlijk alleen maar meer op en toont het aan dat het een electrisch voertuig betreft, wat nou als je wel de verzekering afsluit maar de sticker er niet op plakt? Het is immers geen kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:14
Vandaag mijn m365 pro ontvangen, stukje gereden, opgeladen. Toen heb ik via Mi Home de firmware geüpdate naar de laatste versie. Ik heb toen een stuk gereden en nu wil hij niet opladen. Hij reageert niet op de lader, ook nog op een andere lader van een m365, beide laders werken wel op een andere step.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:44
Hij gaat nog wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
Ja! Hij werkt gewoon prima behalve het opladen doet helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
jugger naut schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:40:
[...]

Ja! Hij werkt gewoon prima behalve het opladen doet helemaal niets.
Dan zou ik precies eens een keertje kijken of je de step terug kan downgraden van versie zolang je nog batterij hebt! :)
Ff opzoeken, zal wel al iemand hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

murfie121 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:09:
Ik zie in dit topic een aantal mensen die de m365 Als scootmobiel hebben verzekerd. Unigarant zag ik voorbij komen bijvoorbeeld. Hebben jullie hem dan gewoon als Segway aangemeld en was dit met toestemming van Unigarant? Daarnaast vroeg ik mij af of het plaatsten van de sticker echt nodig is... hiermee valt hij natuurlijk alleen maar meer op en toont het aan dat het een electrisch voertuig betreft, wat nou als je wel de verzekering afsluit maar de sticker er niet op plakt? Het is immers geen kenteken.
Het plaatsen van die sticker is juist het enige wat je aan de verzekering zal hebben. De pakkans verlagen.
Want of je daadwerkelijk ook echt verzekerd bent is nog maar de vraag. (het is geen Segway / scootmobiel, je mag er nog steeds niet mee op de openbare weg etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:41:

Conclusie is wel dat je met een hele kleine aanpassing een M365 wel legaal zou moeten kunnen krijgen als importeur / fabrikant. De gashendel moet er af en er moet een soort bewegingssensor in die ondersteunt als je afzet...
Maar wil iemand de step dan nog? Het is juist fijn omdat je niks hoeft te doen, als ik zelf moet steppen kan ik net zo goed een fiets pakken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:43:
[...]

Maar wil iemand de step dan nog? Het is juist fijn omdat je niks hoeft te doen, als ik zelf moet steppen kan ik net zo goed een fiets pakken ofzo.
Dat is de vraag ja. Het is m.i. erg afhankelijk van hoe vaak je moet bij-steppen. Als zo'n ding met één schop 100 m ver rolt met 20+ km/h, dan is dat prima natuurlijk. Maar als je continu moet bij-steppen, wordt het een heel ander verhaal. Je kan het systeem ook een beetje faken heb ik begrepen; door je gewicht te verplaatsen 'denkt' het systeem dat je stept. Volgens mij zie je dat in dit filmpje: YouTube: Uitpakparty: elektrische step Emicro One met step-ondersteuning (ik kan het even niet checken nu), maar je ziet de reviewer ook flink bijtrappen af en toe...

De kwaliteit van Micro-stepjes is trouwens wel erg goed. Ik heb zelf een Micro One Black en die is echt bijzonder degelijk; ook het inklap-mechanisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:26:
Je kan het systeem ook een beetje faken heb ik begrepen; door je gewicht te verplaatsen 'denkt' het systeem dat je stept. Volgens mij zie je dat in dit filmpje: YouTube: Uitpakparty: elektrische step Emicro One met step-ondersteuning (ik kan het even niet checken nu), maar je ziet de reviewer ook flink bijtrappen af en toe...
faken door een soort "step" beweging te maken...jaja "step" beweging...' :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
jugger naut schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:05:
Vandaag mijn m365 pro ontvangen, stukje gereden, opgeladen. Toen heb ik via Mi Home de firmware geüpdate naar de laatste versie. Ik heb toen een stuk gereden en nu wil hij niet opladen. Hij reageert niet op de lader, ook nog op een andere lader van een m365, beide laders werken wel op een andere step.

Iemand tips?
Met dit weer worden de batterij en motor erg warm en duurt het even voordat de computer het laden toestaat. Laat hem dus even binnen in de schaduw een half uurtje staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
mr.DJ95 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Met dit weer worden de batterij en motor erg warm en duurt het even voordat de computer het laden toestaat. Laat hem dus even binnen in de schaduw een half uurtje staan.
Hij werkte na een tijdje inderdaad weer! Enig idee waar de limieten precies zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
jugger naut schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:33:
[...]

Hij werkte na een tijdje inderdaad weer! Enig idee waar de limieten precies zitten?
Verwijderd in "Het grote elektrische steps topic"
:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
jugger naut schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:33:
[...]

Zie dat er door mede-stepper Bottom Line al antwoord is gegeven. Limiet ligt inderdaad op 40 graden, dat haal je met deze temperatuur makkelijk. Die van mij heeft al 2 keer een rood tekentje gehad dat hij te warm werd tijdens het rijden. Ik vraag wel veel van die step om mij met mijn 1,97cm en 105kg met 32km/h te vervoeren kilometers lang met dit weer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevindb15
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09-2024
Volg deze topic al een geruime tijd, helaas is het nog steeds allemaal illegaal. Hopen dat we in september wat meer duidelijkheid hebben. Zijn jullie alleen geïnteresseerd in de elektrische step of ook bijvoorbeeld in andere plevs ? Vind bijv de onewheel helemaal het einde.. zou het ooit legaal worden in Nederland denk ik dat er strenge eisen komen en dat een bijvoorbeeld boosted rev nooit toegelaten zou worden.... Terwijl dat voor mij toch echt een instant buy iss ben gewoon even benieuwd naar jullie mening 🧐

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi! Eerste berichtje hier :-)

Ik ben in het bezit van een Ninebot ES4 (voor de langere tochtjes), Skotero Speeder (verplaatsing binnen Amsterdam), Ninebot One E+ (nog lerende erop te rijden) en een Onewheel+ XR (sinds gisteravond dus nog niks op gedaan).

Ik kan niet wachten tot het legaal wordt en ik zonder angst kan rijden. Naar aanleiding van dit forum heb ik veel gezocht naar WA-verzekeringen maar kan niet vinden waar dat mogelijk is. Ik weet dat het ook daarmee illegaal blijft maar alle stapjes helpen. Op de ES4 heb ik ook een klein spiegeltje links en ik rij altijd met helm met verlichting voor en achter en richtingaanwijzers. Ook rij ik door Amsterdam zo passief mogelijk: iedereen krijgt van mij voorrang ook al hebben ze dat niet. Alles om een goede naam aan stepjes-rijders te bezorgen en de kans op legaliteit te verhogen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyLukeNL
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Wat denken jullie eigen dat het wordt in Nederland qua regels wanneer ze worden toegestaan.
Zoals in veel plekken gewoon rijden zonder helm met een max van 20/25kmh..(hoop 25)
of dat je hem moet verzekeren en nummerplaatje erop moet. misschien een helm op ect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon rijden tot 25 is mijn grote wens dat het gaat worden. Helm kan ik ook nog begrijpen.
Het zou mij echter niet verbazen als NL het enige land gaat worden waar het niet gelegaliseerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:38:
Gewoon rijden tot 25 is mijn grote wens dat het gaat worden. Helm kan ik ook nog begrijpen.
Het zou mij echter niet verbazen als NL het enige land gaat worden waar het niet gelegaliseerd gaat worden.
Ondanks dat ik graag een e-step zou willen hoop ik stiekem dat ze illegaal blijven. Nederlanders zijn op de fiets al echt tokkievolk (wielrenners, scholieren, doorsnee Amsterdammer). Legale e-steps gaan de nodige doden en gewonden opleveren als ik de overlast bekijk bij onze veel minder asociale zuiderburen. In Brussel is al een stepdode gevallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bottom line
En hoeveel doden vallen er door elektrische fietsen? Schaf dan ineens dat ook maar af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyLukeNL
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Toch vindt ik het oneerlijk dat de e-step altijd de schuld krijgt bij ongelukken. Nee het is de persoon die niet goed oplette imo. Heel jammer. En ook fietsers/automobilisten krijgen veel ongelukken met veel gewonden en doden. En dat zal bij e-step niet veel anders zijn. Alleen omdat het iets nieuws is wordt het meteen onder een vergrootglas gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
LuckyLukeNL schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:21:
Toch vindt ik het oneerlijk dat de e-step altijd de schuld krijgt bij ongelukken. Nee het is de persoon die niet goed oplette imo. Heel jammer. En ook fietsers/automobilisten krijgen veel ongelukken met veel gewonden en doden. En dat zal bij e-step niet veel anders zijn. Alleen omdat het iets nieuws is wordt het meteen onder een vergrootglas gehouden.
een auto (grote) of Zelfs elektrische fiets (hoogte) in een voetgangers gebied valt erg op en valt daardoor beter te ontwijken. Een step valt niet op in een voetgangers gebied, omdat deze net zo hard gaan als een elektrische fiets vind ik ze in ieder geval erg gevaarlijk. En dan kan je wel zeggen dat een step/auto/fiets/scooter niets te zoeken heeft in een voetgangers gebied, dat is helemaal waar. Maar in een land waar bijna iedereen denk dat de regels niet voor hem/haar gelden EN waar niet gehandhaafd wordt is dit wachten op ongelukken.
offtopic:
Elke keer als ik terug kom uit het buitenland valt me altijd direct op hoe asociaal Kwalitatief Uitermate Teleurstellend volk wij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doineann
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11-2024
Video van een waarschijnlijk al bij vele van jullie bekende Youtuber, over PLEVs met een oproep tot legalisatie en regelgeving. Ik denk dat ie in deze video ook voor velen van ons spreekt:

YouTube: MY RESPONSE TO ELECTRIC SCOOTER ACCIDENTS IN LONDON 🇬🇧

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
Leuk nieuws van Technozom. Ze hebben een nieuwe versie van de PRO die een VIN nummer heeft. Geen idee hoe ze dit hebben gedaan en of dit wel gaat werken. In ieder geval goed dat ze wel iets aan het proberen zijn.
Verder kan de RED nu een max. snelheid van 33 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchFatBoys schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:53:
Leuk nieuws van Technozom. Ze hebben een nieuwe versie van de PRO die een VIN nummer heeft. Geen idee hoe ze dit hebben gedaan en of dit wel gaat werken. In ieder geval goed dat ze wel iets aan het proberen zijn.
nou als ze hem dan ook laten keuren door het rdw dan gaat het ergens op lijken.
misschien tegen die tijd koop ik er 1 voor in nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Lijkt met sterk dat ze een echt vin nummer hebben. Dat zou moeten inhouden dat ze een WMI hebben gekregen. En die krijg je niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Waar zie je dat dan? Ik kom dat VIN nummer nergens tegen op Facebook of de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
nst6ldr schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:47:
[...]

Waar zie je dat dan? Ik kom dat VIN nummer nergens tegen op Facebook of de site.
Heb contact met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Nieuwsbrief, of ben je medewerker? Ik heb niks tegen Technozom ofzo (ik heb helemaal géén step, wacht op legalisering), maar het is nog een beetje vaag. Ik zou graag wat meer details horen. Als fabrikant kunnen ze namelijk de procedure bij de RDW aangaan en - mits ze door de keuring komen - de steps als legaal vervoersmiddel verkopen. Dat zou ik best kopen, alleen zie ik nog geen tekenen hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
nst6ldr schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:39:
[...]

Nieuwsbrief, of ben je medewerker? Ik heb niks tegen Technozom ofzo (ik heb helemaal géén step, wacht op legalisering), maar het is nog een beetje vaag. Ik zou graag wat meer details horen. Als fabrikant kunnen ze namelijk de procedure bij de RDW aangaan en - mits ze door de keuring komen - de steps als legaal vervoersmiddel verkopen. Dat zou ik best kopen, alleen zie ik nog geen tekenen hiervan.
Beide niet. Ik praat met ze via marktplaats chat. Ik weet ook niet meer dan dat ze er mee bezig zijn en het erg lastig is, de step moet aan een aantal eisen voldoen zoals bekend is. De meeste van deze eisen zijn haalbaar maar de belangrijkste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

DutchFatBoys schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:15:
[...]

Beide niet. Ik praat met ze via marktplaats chat. Ik weet ook niet meer dan dat ze er mee bezig zijn en het erg lastig is, de step moet aan een aantal eisen voldoen zoals bekend is. De meeste van deze eisen zijn haalbaar maar de belangrijkste niet.
Laat me raden: de gashendel en voortstuwing ipv ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:50
Zelf heb ik laatst geïnformeerd naar de KIQ scooter die hier laatst langs kwam en ik vroeg naar of deze gemaakt worden om legaal de openbare weg op te mogen, dit is het antwoord:
Momenteel is er in Nederland nog geen wetgeving omtrent de elektrische step. De overheid is er wel mee bezig, maar wanneer dit uitkomt weet nog niemand.

In Amsterdam wordt de elektrische step momenteel gedoogd, je ziet ze daar ook steeds meer en meer. Wij zijn al bezig met het ontwikkelen van de KIQ2 en deze step wordt ontwikkeld volgens de Duitse wetgeving. Helaas zal deze step pas in 2020 uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyshray
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-05-2021
Deze ochtend mijn eerste rit met de Xiaomi M365 Pro door centrum Gent, viel zeer goed mee. Over tramsporen rijden ging bijvoorbeeld verrassend gemakkelijk!

De bestelling van de M365 Pro is uiteindelijk bij Fnac België toch nog doorgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFatBoys
nst6ldr schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:32:
[...]

Laat me raden: de gashendel en voortstuwing ipv ondersteuning?
Ja maar daar willen ze niet naar toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjendj
Hmm gewoon een idee waar ik over na denk en benieuwd ben hoe jullie er over denken. De step is legaal als er een sensor op zit die alleen gas geeft bij daadwerkelijk steppen. Dan valt de step immers onder de elektrische fiets.

Wat als je de gas hendel vervangt door een arduino die middels een of meerdere sensoren controleert of je stept. Dan is de step identiek aan deze: https://www.rtlnieuws.nl/...tep-met-stepondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
arjendj schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:31:
Hmm gewoon een idee waar ik over na denk en benieuwd ben hoe jullie er over denken. De step is legaal als er een sensor op zit die alleen gas geeft bij daadwerkelijk steppen. Dan valt de step immers onder de elektrische fiets.

Wat als je de gas hendel vervangt door een arduino die middels een of meerdere sensoren controleert of je stept. Dan is de step identiek aan deze: https://www.rtlnieuws.nl/...tep-met-stepondersteuning
Maar dan nog moet die volgens mij gekeurd worden.

Beetje raar trouwens dat ze dan niet ook de verkoop van die dingen verbieden. Vandaag zag ik ook weer een goedkope kloon in het Makro krantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjendj
Phusebox schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:42:
[...]

Maar dan nog moet die volgens mij gekeurd worden.
Volgens mij niet. Alleen Speed-elecs hoeven gekeurd te worden. Je kan en mag immers ook een bestaande fiets ombouwen zolang er sprake is van ondersteuning en de motor gebruik maakt van een sensor om de beweging van de gebruiker te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 21:46
arjendj schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:31:
De step is legaal als er een sensor op zit die alleen gas geeft bij daadwerkelijk steppen. Dan valt de step immers onder de elektrische fiets.
Dat lijkt me véél te makkelijk geredeneerd. Een step is een step, geen fiets.

Maar dan zet je er toch een zadel op?

Dan lijkt de vereiste dat het ding alleen ondersteunend mag werken lastig uitlegbaar: als je zit kun je geen noemenswaardige kracht zetten.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat men zou stellen dat een fiets ook wordt gekenmerkt door een trapmechanisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Daarbij is de ondersteuning bij een fiets ook continu, waardoor de motor, zolang je maar trapt, mag ondersteunen.

Maar ja. We leven niet voor niks in het meest bekrompen land ter wereld dat zich graag voordoet als beste jongetje van de klas maar ondertussen Europese wetgeving aan de laars lapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch is het geen rare gedachte. Een step zonder motor is legaal. Voorzie je die van ondersteuning zoals een elektrische fiets, dan doe je het zelfde als een Bafang-setje op een fiets schroeven. Inderdaad geen zadel en volledige verlichting. Maar dat heeft de legale step zonder motor ook niet. De Micro stepjes met lagale ondersteuning zitten precies zo in elkaar. Die kosten 900 piek; makkelijk verdiend door het weglaten van een gashendel en toevoegen van een bewegingssensor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjendj
Een zadel is niet vereist. Zie ook de "Loopband fiets". Deze fiets is goedgekeurd als gewone elektrische fiets. Als dit is goedgekeurd zie ik niet in waarom een step met stemondersteuning niet zou mogen. Het enige verschil is immers dat je stept inplaats van loopt. Blijft alleen de vraag hoe je het best kan meten dat er daadwerkelijk gestept wordt. Zou een Arduino met accelerometer het detecteren en op basis daarvan gas kunnen geven of de stroom richting de motor kunnen onderbreken.

Afbeeldingslocatie: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/gallery/cbhippowebsite/tests/fietsverzekering/afbeeldingen/loopbandfiets-4-lopifit.jpg/loopbandfiets-4-lopifit.jpg/cbhippowebsite%3Aplcl

We raar dat op de site van de consumentenbond dit staat:
Wat is een elektrische loopbandfiets?
De elektrische loopbandfiets, of lopifit, is een relatieve nieuwkomer in het verkeer. In plaats van trappen op pedalen, wandel je hierbij op een loopband. Verzekeraars zien de elektrische loopbandfiets als een elektrische step (tot 25 km/u), waardoor de aansprakelijkheidsdekking onder de aansprakelijkheidsverzekering valt.

[ Voor 61% gewijzigd door arjendj op 31-07-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arjendj schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:34:
[...]

Een zadel is niet vereist. Zie ook de "Loopband fiets". Deze fiets is goedgekeurd als gewone elektrische fiets. Als dit is goedgekeurd zie ik niet in waarom een step met stemondersteuning niet zou mogen. Het enige verschil is immers dat je stept inplaats van loopt. Blijft alleen de vraag hoe je het best kan meten dat er daadwerkelijk gestept wordt. Zou een Arduino met accelerometer het detecteren en op basis daarvan gas kunnen geven of de stroom richting de motor kunnen onderbreken.

[Afbeelding]

We raar dat op de site van de consumentenbond dit staat:

[...]
Ik weet niet waarom je mij quote, maar ik stel min of meer het zelfde. Zadel en verlichting (volledig) en dergelijke heeft de Micro ook niet. En die is legaal. Dus met weinig inspanning zou een fabrikant een voor NL legale versie moeten kunnen aanbieden, bijvoorbeeld van de M365. Maar ja; er wordt waarschijnlijk genoeg verdiend in al die andere landen en de bij-stepoptie is voor andere markten niet echt sexy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Maar als je zelf een fiets mag aanpassen van normaal naar elektrisch, dan zou een step met aangepaste firmware ook voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:59:
Maar als je zelf een fiets mag aanpassen van normaal naar elektrisch, dan zou een step met aangepaste firmware ook voldoende moeten zijn?
Een voorzichtige ‘ja’, echter los je dit niet alleen met firmware op. Je hebt een sensor nodig, moet zaken weghalen etc.
Het is meer aan jou hoeveel risico je wilt nemen; ik zou altijd wel de bevestiging zwart op wit willen hebben, maar 1 schaap over de dam...

Micro heeft specifieke serienummers uitgegeven, maar van een typegoedkeuring is geen sprake. Het is ten slotte maar een stepje. Wat een webshop kan, kan een particulier ook als ik kijk wat ze gedaan hebben. Het is geen typegoedkeuring, maar een bevestiging van de interpretatie van iets met als doel het ding vooral niet te kenmerken als elektrisch aangedreven voertuig...

Wat het voor jou lastig zal maken is dat je met bijvoorbeeld een omgebouwde M365 de schijn tegen hebt als je bijvoorbeeld wordt aangehouden. Terwijl de Micro daadwerkelijk zo geleverd wordt. Ook de versies voor andere landen hebben de step-functie, alleen voor NL worden de andere modi uitgeschakeld..

Edit: het is niet voor niets dat Micro niet precies de motivatie van legaliteit op de site zet. Maar dat zal geen ingewikkeld verhaal zijn...

https://www.micro-step.nl...ersies-serienummer-check/

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murfie121
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-01-2022
Ik had opeens een ingeving en ben benieuwd of iemand hier al eens eerder aangedacht heeft. Omdat de steps hier in NL niet legaal zijn kun je ze ook niet "echt" verzekeren. Als je dan een ongeval krijg kan het zijn dat je alles zelf moet betalen. Maar bestaan er geen verzekeringen voor de step in de landen om ons heen waar het wel toegestaan is? en zo ja als je daar nu een verzekering afsluit voor de step... verzekeringen beperken zich vaak niet tot het land waar die afgesloten is. Dan zou je in ieder geval echt verzekerd rond rijden. Blijft nog steeds dat de step niet op de weg is toegestaan in NL natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjendj
murfie121 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:17:
Ik had opeens een ingeving en ben benieuwd of iemand hier al eens eerder aangedacht heeft. Omdat de steps hier in NL niet legaal zijn kun je ze ook niet "echt" verzekeren. Als je dan een ongeval krijg kan het zijn dat je alles zelf moet betalen. Maar bestaan er geen verzekeringen voor de step in de landen om ons heen waar het wel toegestaan is? en zo ja als je daar nu een verzekering afsluit voor de step... verzekeringen beperken zich vaak niet tot het land waar die afgesloten is. Dan zou je in ieder geval echt verzekerd rond rijden. Blijft nog steeds dat de step niet op de weg is toegestaan in NL natuurlijk.
Ding is dat verzekeraars (bijna) altijd een clausule hebben dat wanneer je iets doet wat niet toegestaan is in de wet je onverzekerd bent. In andere woorden de step op papier verzekeren zelfs in het buitenland is geen garantie dat ze uitkeren bij schade. Daarnaast is het moeilijk om een verzekering te vinden die je accepteert zonder woonadres in het desbetreffende land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je een niet aangedreven step, fiets of e-bike tot 250 W daarvoor specifiek verzekeren? Je leunt dan toch ook op je WA? Als je voertuig in die categorie valt zou m.i. WA genoeg moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-08 00:40
Ik wil graag de Xiaomi M365 Pro kopen.Lijkt mij dat de beste prijs via Geekbuying icm Pools magazijn is. Heeft iemand dit hier ook gedaan?

Ik zie namelijk in de beschrijving staan dat het 250w is. Maar de pro hoort 300w te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Micky83 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:54:
Ik wil graag de Xiaomi M365 Pro kopen.Lijkt mij dat de beste prijs via Geekbuying icm Pools magazijn is. Heeft iemand dit hier ook gedaan?

Ik zie namelijk in de beschrijving staan dat het 250w is. Maar de pro hoort 300w te zijn.
Als ik het nog eens moest doen ging ik hem gewoon bij de fnac halen in België. 499 en gewoon garantie.

Pagina: 1 ... 18 ... 47 Laatste

Let op:
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.

Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.

RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.