Sometimes you need to plan for coincidence
En denk je nu dat ik deze gepaired krijg met mijn zigbee2mqtt setup, nope.
Ik heb al van alles geprobeerd en al 10 batterijen er doorheen gejaagd maar het pairen wil niet lukken.
De eerste button die ik had die bleek achtreraf stuk te zijn want die knipperde als een malle en een batterij was er in een week doorheen, deze deed ook verder niets en het gekke is dat deze zich spontaan gepaired had maar hoe geen idee.
Uiteindelijk een nieuwe gekregen want hij is echt stuk en ik probeer deze nu te pairen maar na een paar uurtjes geef ik het voor vanavond op.
Je schijnt dus de reset button ingedrukt te moeten houden tot led 3x knippert, daarna zou hij nog 1x moeten knipperen en dan zou je moeten wachten maar als wacht ik een uur er gebeurt niets.
Andere zeggen weer dat je om de 2~3 seconden een knop moet indrukken, de 1 zegt de reset de andere zeggen de grote eigenlijke button maar ook dat werkt niet.
De reset vasthouden en ipv 3x led knipperen een keer meer of minder maar dat maakt ook niets uit.
Iemand nog een idee?
Voor de zekerheid: je hebt wel pairing aan staan, zodat nieuwe apparaten toegelaten worden?schumi2004 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:07:
Ik hoop dat iemand mij helpen kan, ik heb hier 2x een Xiaomi smart button (eigenlijk 1) type nummer: WXKG12LM
En denk je nu dat ik deze gepaired krijg met mijn zigbee2mqtt setup, nope.
Ik heb al van alles geprobeerd en al 10 batterijen er doorheen gejaagd maar het pairen wil niet lukken.
De eerste button die ik had die bleek achtreraf stuk te zijn want die knipperde als een malle en een batterij was er in een week doorheen, deze deed ook verder niets en het gekke is dat deze zich spontaan gepaired had maar hoe geen idee.
Uiteindelijk een nieuwe gekregen want hij is echt stuk en ik probeer deze nu te pairen maar na een paar uurtjes geef ik het voor vanavond op.
Je schijnt dus de reset button ingedrukt te moeten houden tot led 3x knippert, daarna zou hij nog 1x moeten knipperen en dan zou je moeten wachten maar als wacht ik een uur er gebeurt niets.
Andere zeggen weer dat je om de 2~3 seconden een knop moet indrukken, de 1 zegt de reset de andere zeggen de grote eigenlijke button maar ook dat werkt niet.
De reset vasthouden en ipv 3x led knipperen een keer meer of minder maar dat maakt ook niets uit.
Iemand nog een idee?
Met de temperatuur sensoren druk ik ook ongeveer 5 seconden de reset knop in tot het ledje begint te knipperen. Daarna druk ook ongeveer iedere 1 tot 2 secondenop de reset knop tot het gepaird is.
Allow pairing staat aan jaLifelogger schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:33:
[...]
Voor de zekerheid: je hebt wel pairing aan staan, zodat nieuwe apparaten toegelaten worden?
Met de temperatuur sensoren druk ik ook ongeveer 5 seconden de reset knop in tot het ledje begint te knipperen. Daarna druk ook ongeveer iedere 1 tot 2 secondenop de reset knop tot het gepaird is.
Zie je iets van leds knipperen als ie paired is of is het gewoon goed geluk?
Heb zigbee2mgtt log open staan maar er gebeurt niets.
Je hebt in de zigbee config pairen aanstaan, heb je daarna de zigbee service al eens opnieuw gestart.
Daarnaast heb je in bijv Domoticz je zigbee pairing ook wel aanstaan bij de Zigbee hardware?
Als je de reset knop indrukt, zie je normaal op de sensor wat knipperen. In kijk dan meestal gelijk in de logs of ik iets zie binnen komen. En druk vaak dan nog om de seconde op de reset knop tot de log melding maken dat het klaar is.schumi2004 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 00:01:
[...]
Allow pairing staat aan ja
Zie je iets van leds knipperen als ie paired is of is het gewoon goed geluk?
Heb zigbee2mgtt log open staan maar er gebeurt niets.
Dit inderdaad. Hij knippert heel kort heel snel zodra hij in pairing mode komt, daarna iedere seconde ofzo even op de knop duwen om hem "wakker te houden" tot de pairing geslaagd is (wat dan weer in de logs van zigbee2mqtt the zien is)Lifelogger schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 08:43:
[...]
Als je de reset knop indrukt, zie je normaal op de sensor wat knipperen. In kijk dan meestal gelijk in de logs of ik iets zie binnen komen. En druk vaak dan nog om de seconde op de reset knop tot de log melding maken dat het klaar is.
Dat herken ik ook van andere devices, kort heel snel knipperen. Dat zie ik met deze switch niet gebeuren, hou ik hem misschien te lang of kort vast wellicht?Hmmbob schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:29:
[...]
Dit inderdaad. Hij knippert heel kort heel snel zodra hij in pairing mode komt, daarna iedere seconde ofzo even op de knop duwen om hem "wakker te houden" tot de pairing geslaagd is (wat dan weer in de logs van zigbee2mqtt the zien is)
Het bizarre is dat er geen enkele melding in de logs komt, ook niet met log level debug.
Wat heb ik verder nagekeken/geprobeerd:
permit_join: true in configuration.yaml
input_boolean.zigbee_permit_join in home assistant
De documentatie nagelezen mbt pairing instructions en deze gevolgd.
De devices waren al een keer eerder gepaired dus ik heb een bericht gepublished naar zigbee2mqtt/bridge/config/remove met de friendly_name. Ik krijg keurig een device_removed message terug.
Mijn setup bestaat uit een cc2531 als coordinator, een cc2531 als router en een Ikea Tradfri repeater.
Tijdens het pairen hou ik de motion sensor of lamp op ongeveer 10 cm van de coordinator. Ik heb als test ook de Tradfri repeater uitgeschakeld, dat levert helaas geen ander resultaat op.
Zigbee2mqtt versie is 1.6.0.
Iemand nog tips?
Ik vind het ook tegenvallen met en zonder antenne.Marcel-Jan schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:36:
Mooie foto, @Slaut . Ik kan je zeggen dat mijn CC2531 stick er beduidend minder mooi uitziet nadat ik hem onder handen heb genomen. Solderen voor een newbee is zo makkelijk nog niet.
Maar ik heb nu een RP-SMA antenne en ik heb het laatste stukje gesoldeerd en hij werkt. De linkquality van de verder gelegen sensoren laat hogere getallen zien. Toch ontvangt hij de meest verre sensoren niet. Dus ik ga over op plan B: een extra router installeren in de andere kamer.
Of mijn soldering is niet in orde of ik verwacht er teveel van.
Helaas heb ik niet goed bijgehouden wat de quality voor antenne mod was maar als ik als referentie het verste device neem dan lijkt er geen verschil te zijn.
Dit zijn ook de enige 2 sensoren die op de zigbee zijn aangemeld.
Dan werkt het weer en na enige tijd wordt er niets meer ontvangen in domoticz.
Ik dien dan bij hardware zigbee device pairing even uit te zetten en dan weer aan te zetten.
Op beide sensoren dien ik dan even het knopje in te drukken en alles werkt weer een tijdje.
Ik denk toch dat ik maar een Conbee stick moet gaan bestellen.
klinkt als een bereik issue om eerlijk te zijn.etienne001 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:18:
Met de Xiaomi hum temp sensoren blijf ik last houden.
Ik dien dan bij hardware zigbee device pairing even uit te zetten en dan weer aan te zetten.
Op beide sensoren dien ik dan even het knopje in te drukken en alles werkt weer een tijdje.
Ik heb 8 van die sensors en af en toe vallen ze weg. Die in de diepvries krijgt maar eens in de 2 dagen in signaal door die geisoleerde muren
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
En moet jij dan ook de pairing in Domoticz aan en uit zetten?Kodess schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:10:
[...]
klinkt als een bereik issue om eerlijk te zijn.
Ik heb 8 van die sensors en af en toe vallen ze weg. Die in de diepvries krijgt maar eens in de 2 dagen in signaal door die geisoleerde muren
Alleen op het knopje drukken werkt namelijk niet, het ledje knippert dan 1x en dat was het.
Als er verbinding is zie je het ledje een aantal keren knipperen
Ik probeer een tradfri lamp te binden aan een tradfri motion sensor... Maar tot nu toe lukt dat niet.
Hmm nee, als ik druk en hij is binnen bereik stuurt ie een berichtje. Volgens mij gewoon met 1x knipperen niet meer. Ik kan ook het laatste bericht zien en dan zie ik wel vaak dat de linkquality zeer laag is, soms 0etienne001 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:31:
[...]
En moet jij dan ook de pairing in Domoticz aan en uit zetten?
Alleen op het knopje drukken werkt namelijk niet, het ledje knippert dan 1x en dat was het.
Als er verbinding is zie je het ledje een aantal keren knipperen
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hmmmm dan lijkt het toch meer een domoticz dingetje...Kodess schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:32:
[...]
Hmm nee, als ik druk en hij is binnen bereik stuurt ie een berichtje. Volgens mij gewoon met 1x knipperen niet meer. Ik kan ook het laatste bericht zien en dan zie ik wel vaak dat de linkquality zeer laag is, soms 0
de ene heeft een quality van 5 en de andere van 23..
Wat is de afstand van je sensoren naar je coördinator? Tevens heb je vlakbij je coördinator een WiFi accespoint / router of een Hue / TRADFRI bridge?etienne001 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:18:
Met de Xiaomi hum temp sensoren blijf ik last houden.
Dit kan wel degelijk effect hebben op het bereik van je devices.
Ik draai nu denk ik ruim een jaar met Zigbee2MQTT, met een paar enkele sensoren ook wat issues gehad vooral de afstand leek wel eens een probleem na het installeren van meerdere routers in het netwerk (Osram outlet, 2x Ikea outlet, 2x Ikea leddriver, 1x Ikea E14 lamp, CC2530 router) heb ik totaal geen issues met Zigbee2MQTT +- 40 devices door het hele huis en tuin.
Sinds afgelopen weekend draai ik op de Dev versie met Herdsman en het pairen van nieuwe devices is echt een verademing
Dat zijn wel hele lage getallen hoor, dan heb je echt een bereik probleem. Ik zou voorstellen om inderdaad wat routers in je netwerk te plaatsen (lampen, slimme stekkers, dimmers, etc)etienne001 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:39:
[...]
Hmmmm dan lijkt het toch meer een domoticz dingetje...
de ene heeft een quality van 5 en de andere van 23..
Hoe is het een verademing dan? Wat is er aangepast? Ik dacht dat het alleen een refactor slag was om de code beter onderhoudbaar te maken...Imperial Guard schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 06:37:
Sinds afgelopen weekend draai ik op de Dev versie met Herdsman en het pairen van nieuwe devices is echt een verademing
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb idd Ikea TRADFRI lampen aangemeld op een Ikea hub, deze zit vlakbij de coördinator.Imperial Guard schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 06:37:
[...]
Wat is de afstand van je sensoren naar je coördinator? Tevens heb je vlakbij je coördinator een WiFi accespoint / router of een Hue / TRADFRI bridge?
Dit kan wel degelijk effect hebben op het bereik van je devices.
Ik draai nu denk ik ruim een jaar met Zigbee2MQTT, met een paar enkele sensoren ook wat issues gehad vooral de afstand leek wel eens een probleem na het installeren van meerdere routers in het netwerk (Osram outlet, 2x Ikea outlet, 2x Ikea leddriver, 1x Ikea E14 lamp, CC2530 router) heb ik totaal geen issues met Zigbee2MQTT +- 40 devices door het hele huis en tuin.
Ook staat mijn (wifi) router vlakbij de coördinator.
De afstanden naar de sensoren zijn niet zo gek groot, max 5 meter.
Ik zal vanavond de coördinator eens verlengen met een kabel van 5 meter, kijken of dit enigszins effect heeft op het bereik.
Het pairen van de Xiaomi devices loopt veel beter, ook de response van de lampen voelt net wat beter aan.Kodess schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:48:
[...]
Dat zijn wel hele lage getallen hoor, dan heb je echt een bereik probleem. Ik zou voorstellen om inderdaad wat routers in je netwerk te plaatsen (lampen, slimme stekkers, dimmers, etc)
[...]
Hoe is het een verademing dan? Wat is er aangepast? Ik dacht dat het alleen een refactor slag was om de code beter onderhoudbaar te maken...
Ik gebruik nu met mijn net verkregen Innr's een zigbee2mqtt group.
Ik moet zeggen dat het niet fantastisch werkt... meer mensen last van?
In HA zet ik mijn groep aan, gebeurt niks, ik zet 3 lampen apart aan.
Dan dim ik mijn groep, dan reageert hij wel. Soms.
Uit doen van de groep werkt dan wel. Maar daarna weer aan niet... heel apart.
Nog niet veel kunnen onderzoeken, maar vroeg me af of er meer mensen groups via HA hadden geprobeerd.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
1
2
3
4
5
6
7
8
| 2019-10-22 10:31:27.220 Status: (Zigbee) Entering work loop. 2019-10-22 10:31:27.220 Status: (Zigbee) Initialized version 0.0.19 2019-10-22 10:31:27.428 Error: (Zigbee) 'onMessage' failed 'KeyError'. 2019-10-22 10:31:27.428 Error: (Zigbee) ----> Line 193 in '/home/pi/domoticz/plugins/zigbee2mqtt/plugin.py', function onMessage 2019-10-22 10:31:27.428 Error: (Zigbee) ----> Line 106 in '/home/pi/domoticz/plugins/zigbee2mqtt/plugin.py', function onMessage 2019-10-22 10:31:27.428 Error: (Zigbee) ----> Line 167 in '/home/pi/domoticz/plugins/zigbee2mqtt/mqtt.py', function onMessage 2019-10-22 10:31:27.428 Error: (Zigbee) ----> Line 146 in '/home/pi/domoticz/plugins/zigbee2mqtt/plugin.py', function onMQTTPublish 2019-10-22 10:31:27.428 Error: (Zigbee) ----> Line 37 in '/home/pi/domoticz/plugins/zigbee2mqtt/device_storage.py', function update |
Versies zijn momenteel:
Zigbee2MQTT version: latest dev
Python version: 2.7.13
Domoticz version: 4.11389
Plugin version: v0.0.19
5120Wp Oost/West - PV Output
Ik betwijfel of z2m-dev al werkt met de huidige versie van de plugin. Ik zou het met z2m 1.6.0 proberen.JustinoFTW schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:34:
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is in Domoticz? Gister alles even geupdatet, aangezien mijn Zigbee2mqtt schijnbaar als sinds 27-09 offline was (foutieve USB-device binding)
Versies zijn momenteel:
Zigbee2MQTT version: latest dev
Python version: 2.7.13
Domoticz version: 4.11389
Plugin version: v0.0.19
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Werkt perfect bij mij. Ik heb 2 Innr kleur lampen en een Hue ambiance (alleen wit tinten) plafonniere.Kodess schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 00:00:
Vanavond mijn Innr vervangers voor mijn Tradfri binnen gekregen. Kreeg ik ook niet verbonden. Alles opnieuw geinstalleerd, uiteindelijk mijn stick opnieuw geflashed en dat hielp. Ook al was het precies dezelfde .hex file
Ik gebruik nu met mijn net verkregen Innr's een zigbee2mqtt group.
Ik moet zeggen dat het niet fantastisch werkt... meer mensen last van?
In HA zet ik mijn groep aan, gebeurt niks, ik zet 3 lampen apart aan.
Dan dim ik mijn groep, dan reageert hij wel. Soms.
Uit doen van de groep werkt dan wel. Maar daarna weer aan niet... heel apart.
Nog niet veel kunnen onderzoeken, maar vroeg me af of er meer mensen groups via HA hadden geprobeerd.
Voor deze 3 lampen heb ik dit in configuration.yaml van Zigbee2mqtt staan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| devices: '0x001788010337c2b9': friendly_name: slaapkamer retain: false '0x00158d0002d4c19d': friendly_name: 'Slaapkamer Lamp Links' retain: false '0x00158d0002d4c2bf': friendly_name: 'Slaapkamer Lamp Rechts' retain: false groups: '1': friendly_name: Slaapkamer retain: false devices: - '0x00158d0002d4c19d' - '0x00158d0002d4c2bf' - '0x001788010337c2b9' |
Vervolgens het volgende in mijn slaapkamer.yaml package file toegevoegd:
1
2
3
4
5
6
7
8
| light: - platform: mqtt schema: json name: Slaapkamer_all command_topic: "zigbee2mqtt/Slaapkamer/set" state_topic: "zigbee2mqtt/Slaapkamer" color_temp: true brightness: true |
Vervolgens kan ik light.slaapkamer_all gebruiken om alle 3 de lampen tegelijk aan te sturen. Zoals gezegd, werkt goed.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Enable joining aan, debug log aan, factory reset met Hue Dimmer, lampen knipperen netjes, lamp uit en aan schakelen.
Maar geen enkele melding in de log te zien.. Wat zie ik over het hoofd?
Hassio en Z2M heb ik ook al opnieuw opgestart.
Z2M versie: 1.6.0 Coordinator versie 20190608
[ Voor 14% gewijzigd door stefanroelofs op 22-10-2019 14:32 ]
Ik heb dit dus ook gehad, weet niet of het hetzelfde issue is.stefanroelofs schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:29:
Nou wil ik weer een aantal Hue lampen toevoegen, krijg ik ze met geen mogelijkheid gepaired...
Enable joining aan, debug log aan, factory reset met Hue Dimmer, lampen knipperen netjes, lamp uit en aan schakelen.
Maar geen enkele melding in de log te zien.. Wat zie ik over het hoofd?
Hassio en Z2M heb ik ook al opnieuw opgestart.
Z2M versie: 1.6.0 Coordinator versie 20190608
Draai al een half jaar Z2M met Aqara sensors, vorige week Tradfri lampen gekocht, kreeg ze niet gepaired, terug gestuurd. Gisteren Innr lampen, ook niet gepaired, uiteindelijk alles doorgetest: nieuwe docker container, andere host etc etc.
Als laatste redmiddel de coordinator opnieuw geflashed, gewoon dezelfde file nog een keer geflashed. Werkte meteen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
En Philips hue filament is nog alleen Bluetooth lijkt het? Want Philips vind ik meestal toch het mooiste.
En nog geen mega fitting... lastig zoeken en fysieke winkels niet echt in de buurt...
De Hue Filament lampen staat op meethue over dat deze naast met Bluetooth ook met de Bridge werken. Gezien de Bridge geen Bluetooth ondersteund bevestigd dit dat deze lampen ook met Zigbee werken. Naast dat ik al meende dat alle nieuwe Hue lampen nu Bluetooth en Zigbee ondersteunen. Of deze lampen ook werken met Zigbee2Mqtt durf ik dan weer niet te zeggen. En mogelijk dan ook dat deze nog niet werken met de stable versie maar wel al met een dev versie.trekker22 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:16:
Zijn er nu al filament lamp die wit kleur instellingen heeft? Die van innr lijken me wel wat.
En Philips hue filament is nog alleen Bluetooth lijkt het? Want Philips vind ik meestal toch het mooiste.
En nog geen mega fitting... lastig zoeken en fysieke winkels niet echt in de buurt...
https://www.beaumotica.nl...rmwit-licht-flame-a60-e27RobertMe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:32:
[...]
De Hue Filament lampen staat op meethue over dat deze naast met Bluetooth ook met de Bridge werken. Gezien de Bridge geen Bluetooth ondersteund bevestigd dit dat deze lampen ook met Zigbee werken. Naast dat ik al meende dat alle nieuwe Hue lampen nu Bluetooth en Zigbee ondersteunen. Of deze lampen ook werken met Zigbee2Mqtt durf ik dan weer niet te zeggen. En mogelijk dan ook dat deze nog niet werken met de stable versie maar wel al met een dev versie.
Inderdaad. Dacht alleen Bluetooth omdat er niks anders aan symbool bijstond.
Maar dus ook zigbee👍🏻
Drie besteld. Is type a60 en is al bekend bij zigbee2mqtt alleen met ander uiterlijk. Dus ben benieuwd of die out of the box werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door trekker22 op 22-10-2019 20:13 ]
Dank voor de tip, totaal niet over na gedacht!imdos schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:07:
[...]
Ik betwijfel of z2m-dev al werkt met de huidige versie van de plugin. Ik zou het met z2m 1.6.0 proberen.
Terug gegaan naar de Master branch en nu geen enkele foutcode
Fijn dat het (weer) werkt.JustinoFTW schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:17:
[...]
Dank voor de tip, totaal niet over na gedacht!
Terug gegaan naar de Master branch en nu geen enkele foutcode
Voor iedereen met Domoticz; Ik heb een issue aangemaakt op github voor de domoticz plugin ob.v. de informatie.
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Daarnaast ben ik ook erg benieuwd of de Hue wandzenders out of the box werken, steeds meer merken van schakelmateriaal brengen ee hue versie uit, deze bijvoorbeeld:
https://www.karwei.nl/ass...CFicQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
trekker22 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:29:
[...]
https://www.beaumotica.nl...rmwit-licht-flame-a60-e27
Inderdaad. Dacht alleen Bluetooth omdat er niks anders aan symbool bijstond.
Maar dus ook zigbee👍🏻
Drie besteld. Is type a60 en is al bekend bij zigbee2mqtt alleen met ander uiterlijk. Dus ben benieuwd of die out of the box werkt.
[ Voor 22% gewijzigd door rorie op 23-10-2019 10:22 ]
Topper!imdos schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:14:
[...]
Fijn dat het (weer) werkt.
Voor iedereen met Domoticz; Ik heb een issue aangemaakt op github voor de domoticz plugin ob.v. de informatie.
Ik zal hem ook even volgen, mocht er iets getest moeten worden kan ik altijd even omschakelen.
werken niet out of the box, en ik dacht dat zelf toevoegen vrij makkelijk was, maar komt er nog niet echt uit, ook omdat ik docker gebruik...rorie schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:14:
Ben heel erg benieuwd of deze Philips Hue filament out of the box samenwerken met zigbee2mqtt, dan bestel ik er ook gelijk een paar. Hou ons op de hoogte!
Daarnaast ben ik ook erg benieuwd of de Hue wandzenders out of the box werken, steeds meer merken van schakelmateriaal brengen ee hue versie uit, deze bijvoorbeeld:
[...]
Weet iemand hoe dit zit, kun je in Docker de JS bestanden aanpassen om een device werkend te krijgen die nog niet ondersteund is?
https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html
[ Voor 11% gewijzigd door trekker22 op 23-10-2019 12:53 ]
Dat zou moeten werken (zo heb ik het ook ooit gedaantrekker22 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:29:
[...]
werken niet out of the box, en ik dacht dat zelf toevoegen vrij makkelijk was, maar komt er nog niet echt uit, ook omdat ik docker gebruik...
Weet iemand hoe dit zit, kun je in Docker de JS bestanden aanpassen om een device werkend te krijgen die nog niet ondersteund is?
https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html
docker exec -it zigbee2mqtt-prod /bin/sh
Hiermee open je een shell in je docker container (mijne heet dus zigbee2mqtt-prod). Hier kan je bijvoorbeeld je file aanpassen met vi (ik weet niet welke editor je het liefst gebruikt, en of deze dus in de container zit)...
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Inmiddels opgelostsloth schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:36:
Problemen met pairen
Opnieuw pairen was niet nodig, en het lukte al na 1 keer om de Ikea lampen te pairen
Enige probleem wat ik nog heb is een Xiaomi Aqara motion sensor die geen verbinding met een router uit de buurt wil maken, de sensor blijft vast houden aan de coordinator waar deze mee gepaired is.
Ik heb in dit topic gezocht, je kan kennelijk een end device niet forceren om een router te gebruiken, toch? In het geval van die Xiaomi dingen zou je enkele dagen moeten wachten waarna de sensor automagisch zelf besluit toch maar de kortste/betere link quality netwerk route (dus de router) te nemen?
[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 23-10-2019 16:55 ]
Daarnaast wil ik hem straks koppelen aan mijn HASS.IO home assistant die draait op een raspberry pi
Nu vroeg ik mij af zigbee2mqtt direct kan koppelen aan de GU10 lampen, of dat ik toch ook nog de remote TRÅDFRI e1524 nodig heb.
Een lijst met ondersteunde lampen e.d. staat hier. Ik neem aan dat deze lamp al wel ondersteund is. De afstandsbediening is enkel voor het gemak of de WAFjerxjac schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:40:
Nu vroeg ik mij af zigbee2mqtt direct kan koppelen aan de GU10 lampen, of dat ik toch ook nog de remote TRÅDFRI e1524 nodig heb.
Thx voor de tip! Hele avond geprobeerd om vanalles te pairen en niks werkte. Even de firmware opnieuw geflashed, en zonder problemen 8 nieuwe devices aangesloten. Wel raar!!Kodess schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:54:
[...]
Als laatste redmiddel de coordinator opnieuw geflashed, gewoon dezelfde file nog een keer geflashed. Werkte meteen.
Het enige wat handig is om zelf te hebben is dat snoertje, zonder de CC-debugger. Die kost ook maar een halve euro oid meer dan de helemaal kale stick.
Wellicht interessant voor de TS, dat er ook alternatieve mogelijkheden zijn, die geen dure debugger vereisen.
Ziet er zo uit overigens:
F:\DIY-projecten\Flashen van CC2531 Zigbee-stick\CCLoader-master\Windows>CCLoade r_x86_64.exe 4 CC2531ZNP-Prod.bin 0 Copyright (c) 2013 RedBearLab.com CCLoader_x86_64.exe version 0.5 Comport : COM4 Bin file: CC2531ZNP-Prod.bin Device : Default (e.g. UNO) Comport open! <Baud:115200> <data:8> <parity:none> <stopbit:1> <DTR:off> <RTS:off> File open! Block total: 512 Enable transmission... Request sent already! /********************************************************************/ * If there is no respond last for 3s, please press "Ctrl+C" to exit! * And pay attention to : * 1. The connection between computer and Arduino; * 2. The connection between Arduino and CC2540; * 3. Whether the device you using is Leonardo or not; * 4. Other unexpected errors. /********************************************************************/ Waiting for respond from Arduino... Uploading firmware... 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 2 3 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 4 3 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 6 3 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 8 3 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 Upload successfully! File closed! Comport closed!
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Nee je hebt de remote niet nodig om te koppelen.jerxjac schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:40:
Ik ben in het bezit van 3 TRÅDFRI Led-lamp GU10 , vandaag heb ik mijn CC2531 usb stick binnen gehad die ik binnenkort wil flashen.
Daarnaast wil ik hem straks koppelen aan mijn HASS.IO home assistant die draait op een raspberry pi
Bizar he?stefanroelofs schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:15:
[...]
Thx voor de tip! Hele avond geprobeerd om vanalles te pairen en niks werkte. Even de firmware opnieuw geflashed, en zonder problemen 8 nieuwe devices aangesloten. Wel raar!!

@sloth had ook issues die daarmee opgelost waren.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb de handleiding gevolgd van https://www.zigbee2mqtt.io/information/docker.html
De shepherd-converters repository heb ik gecloned en staat onder /data/zigbee-shepherd-converters.
Ook heb ik de map /lib/extension aangemaakt met daarin het bestand homeassistant.js voor de HomeAssistant integratie.
Voor het starten van de container gebruik ik dit commando
sudo docker run \
-it \
--name=zigbee2mqtt \
-v /home/User/dockercontainers/zigbee2mqtt/data:/app/data \
-v /home/User/dockercontainers/zigbee2mqtt/data/zigbee-shepherd-converters:/app/node_modules/zigbee-shepherd-converters \
-v /home/User/dockercontainers/zigbee2mqtt/data/lib/extension/homeassistant.js:/app/lib/extension/homeassistant.js \
--device=/dev/ttyACM0 \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
koenkk/zigbee2mqtt
Het opstarten van de container lukt, maar het valt mij op dat ik direct de onderstaande melding krijg
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 11:28:36 AM Connecting to MQTT server at mqtt://"IP"
(node:16) UnhandledPromiseRejectionWarning: TypeError: device.getEndpoint is not a function
at Object.configure (/app/node_modules/zigbee-shepherd-converters/devices.js:1394:37)
at queue.push (/app/lib/extension/deviceConfigure.js:53:30)
at Queue.start (/app/node_modules/queue/index.js:145:17)
at Queue.(anonymous function) [as push] (/app/node_modules/queue/index.js:59:12)
at DeviceConfigure.configure (/app/lib/extension/deviceConfigure.js:49:24)
at zigbee.getAllClients.forEach (/app/lib/extension/deviceConfigure.js:25:22)
at Array.forEach (<anonymous>)
at DeviceConfigure.onZigbeeStarted (/app/lib/extension/deviceConfigure.js:21:37)
at extensions.filter.forEach (/app/lib/controller.js:114:75)
(node:16) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). (rejection id: 1)
(node:16) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are deprecated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the Node.js process with a non-zero exit code.
Op een bericht van een Philips Hue motion sensor geeft de container het volgende bericht
No converter available for '9290012607' with cid 'msOccupancySensing', type 'attReport' and data '{"cid":"msOccupancySensing","data":{"occupancy":1}}'
Wat ik al vreemd vindt, want deze motion sensor is standaard aanwezig in devices.js ?
Verder heb ik het probleem dat gepairde lampen worden weergeven in de HomeAssistant omgeving, maar zodra ik een lamp aan/uit zet vanuit MQTT of HomeAssistant dan crashed de container met onderstaande output.
/app/lib/extension/devicePublish.js:182
const convertedResults = converter.convert(key, json[key], json, topic.type, topic.postfix, options);
TypeError: converter.convert is not a function
at keys.forEach (/app/lib/extension/devicePublish.js:182:48)
at DevicePublish.onMQTTMessage (/app/lib/extension/devicePublish.js:168:14)
at results.extensions.filter.map (/app/lib/controller.js:152:27)
at Array.map (<anonymous>)
at Controller.onMQTTMessage (/app/lib/controller.js:152:14)
at MQTT.onMessage (/app/lib/mqtt.js:108:18)
at MqttClient.emit (events.js:182:13)
at MqttClient._handlePublish (/app/node_modules/mqtt/lib/client.js:1162:12)
at MqttClient._handlePacket (/app/node_modules/mqtt/lib/client.js:351:12)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.6.0 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.6.0 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR! /root/.npm/_logs/2019-10-25T09_41_57_911Z-debug.log
Weet iemand wat er ontbreekt of wat ik fout doe waardoor ik deze problemen ervaar?
Huh?dustyrick schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:46:
Ik ben al een paar dagen bezig om zigbee2mqtt werkend te krijgen in een docker omgeving, maar loop tegen een aantal problemen aan.
Ik heb de handleiding gevolgd van https://www.zigbee2mqtt.io/information/docker.html
De shepherd-converters repository heb ik gecloned en staat onder /data/zigbee-shepherd-converters.
Ook heb ik de map /lib/extension aangemaakt met daarin het bestand homeassistant.js voor de HomeAssistant integratie.
sudo docker run \
-it \
--name=zigbee2mqtt \
-v /home/User/dockercontainers/zigbee2mqtt/data/zigbee-shepherd-converters:/app/node_modules/zigbee-shepherd-converters \
-v /home/User/dockercontainers/zigbee2mqtt/data/lib/extension/homeassistant.js:/app/lib/extension/homeassistant.js \
--device=/dev/ttyACM0 \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
koenkk/zigbee2mqtt
Het opstarten van de container lukt, maar het valt mij op dat ik direct de onderstaande melding krijg
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 11:28:36 AM Connecting to MQTT server at mqtt://"IP"
(node:16) UnhandledPromiseRejectionWarning: TypeError: device.getEndpoint is not a function
at Object.configure (/app/node_modules/zigbee-shepherd-converters/devices.js:1394:37)
at Queue.(anonymous function) [as push] (/app/node_modules/queue/index.js:59:12)
at DeviceConfigure.onZigbeeStarted (/app/lib/extension/deviceConfigure.js:21:37)
(node:16) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). (rejection id: 1)
(node:16) [DEP0018] DeprecationWarning: Unhandled promise rejections are deprecated. In the future, promise rejections that are not handled will terminate the Node.js process with a non-zero exit code.
Op een bericht van een Philips Hue motion sensor geeft de container het volgende bericht
No converter available for '9290012607' with cid 'msOccupancySensing', type 'attReport' and data '{"cid":"msOccupancySensing","data":{"occupancy":1}}'
Wat ik al vreemd vindt, want deze motion sensor is standaard aanwezig in devices.js ?
Verder heb ik het probleem dat gepairde lampen worden weergeven in de HomeAssistant omgeving, maar zodra ik een lamp aan/uit zet vanuit MQTT of HomeAssistant dan crashed de container met onderstaande output.
const convertedResults = converter.convert(key, json[key], json, topic.type, topic.postfix, options);
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
Weet iemand wat er ontbreekt of wat ik fout doe waardoor ik deze problemen ervaar?
Je hebt die twee extra -v's niet nodig. Alleen je app/data
Dan hoef je alleen maar homeassistant: true in je config te zetten en niet iets geks met js
Die converters heb je alleen nodig als je apparaten hebt die nog niet als supported devices staan aangegeven.
edit:
Lijkt erop dat de guide beetje outdated is.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik draai gewoon vanuit docker-compose met de docker image die door Koenk zelf onderhouden wordt (https://hub.docker.com/r/koenkk/zigbee2mqtt/):dustyrick schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:46:
Ik ben al een paar dagen bezig om zigbee2mqtt werkend te krijgen in een docker omgeving, maar loop tegen een aantal problemen aan.
sudo docker run \
-it \
--name=zigbee2mqtt \
--device=/dev/ttyACM0 \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
koenkk/zigbee2mqtt
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
{code}
zigbee2mqtt:
container_name: zigbee2mqtt
image: koenkk/zigbee2mqtt:latest
volumes:
- ./zigbee2mqtt:/app/data
devices:
- /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0:rwm
restart: on-failure
depends_on:
mosquitto:
condition: service_started
{code}
Draait als een tierelier.
In het verleden heb ik wel een KaKu (433) deurbel gehad, maar graag zou ik nu een Zigbee deurbel willen.
Wat gebruiken jullie als smart deurbel (zonder camera)?
Nu heb ik een aantal sensors van xiaomi besteld die ik via een Zigbee stick c2541 in koppelen aan mijn HA.
Maar nu kom ik met geen mogelijkheid uit.. Heb de mosquitto broker add-on en de zigbee2mqtt add-on geïnstalleerd volgens de handleiding. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de sensoren te vinden via mijn HA..
Dit is de log van mosquitto broker add-on
[16:36:38] INFO: Setup mosquitto configuration
[16:36:38] WARNING: SSL not enabled - No valid certs found!
[16:36:38] INFO: No local user available
[16:36:38] INFO: Initialize Hass.io Add-on services
[16:36:38] INFO: Initialize Home Assistant discovery
[16:36:38] INFO: Start Mosquitto daemon
1572014198: mosquitto version 1.6.3 starting
1572014198: Config loaded from /etc/mosquitto.conf.
1572014198: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1572014198: ├── Username/password checking enabled.
1572014198: |-- *** auth-plug: startup
1572014198: ├── TLS-PSK checking enabled.
1572014198: └── Extended authentication not enabled.
1572014198: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1572014198: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1572014198: Opening websockets listen socket on port 1884.
1572014198: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1572014248: New connection from 172.30.33.2 on port 1883.
[INFO] found mqtt on Home Assistant
1572014249: New client connected from 172.30.33.2 as mqttjs_83f63942 (p2, c1, k60, u'mqtt').
1572014253: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[INFO] found homeassistant on local database
1572014253: New client connected from 172.30.32.1 as auto-1DB53A52-F988-5FC0-8ED4-786647730835 (p2, c1, k60, u'homeassistant').
dit is de log van de zigbee2mqtt add-on
./run.sh: line 16: [Info] Configuration backup found in /share/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk. Skipping config backup.: No such file or directory
[Info] Socat is DISABLED and not started
2019-10-25T16:37:20: PM2 log: Launching in no daemon mode
2019-10-25T16:37:21: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2019-10-25T16:37:21: PM2 log: App [npm:0] online
> zigbee2mqtt@1.6.0 start /zigbee2mqtt-1.6.0
> node index.js
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:26 PM Logging to directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2019-10-25.16-37-24'
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:26 PM Starting zigbee2mqtt version 1.6.0 (commit #unknown)
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:26 PM Starting zigbee-shepherd
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM zigbee-shepherd started
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM Coordinator firmware version: '20190608'
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM Currently 0 devices are joined:
zigbee2mqtt:warn 10/25/2019, 4:37:28 PM `permit_join` set to `true` in configuration.yaml.
zigbee2mqtt:warn 10/25/2019, 4:37:28 PM Allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:warn 10/25/2019, 4:37:28 PM Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM Zigbee: allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM Connecting to MQTT server at mqtt://core-mosquitto
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM zigbee-shepherd ready
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:29 PM Connected to MQTT server
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:29 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:29 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.6.0","commit":"unknown","coordinator":20190608,"log_level":"info","permit_join":true}'
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:40:08 PM Successfully reenabled joining
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:42:48 PM Successfully reenabled joining
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:45:28 PM Successfully reenabled joining
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:48:08 PM Successfully reenabled joining
Misschien dat er aan de logs te zien is dat ik iets verkeerd ingesteld heb?
Een omgebouwde normale deurbelmsvds schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:21:
Ik vroeg me af of jullie nog tips hadden voor een waterdichte deurbel (alleen button, geen camera) die werkt met zigbee2mqtt? Ik zie in het lijstje met supported devices een Konke Multi-function button staan en Xiaomi heeft een aantal types wireless switches. Maar geen van alleen is volgens mij waterdicht.
In het verleden heb ik wel een KaKu (433) deurbel gehad, maar graag zou ik nu een Zigbee deurbel willen.
Wat gebruiken jullie als smart deurbel (zonder camera)?
https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb precies hetzelfde probleem. Geen error messages in de logs, maar als ik mijn Tradfri lampen reset, vind z2m ze gewoonweg niet.erikkyw schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:50:
Ik draai HA op een raspberry pi 4 en heb via de hub van ikea verschillende lampen draaien en dit werkt perfect.
Nu heb ik een aantal sensors van xiaomi besteld die ik via een Zigbee stick c2541 in koppelen aan mijn HA.
Maar nu kom ik met geen mogelijkheid uit.. Heb de mosquitto broker add-on en de zigbee2mqtt add-on geïnstalleerd volgens de handleiding. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de sensoren te vinden via mijn HA..
Dit is de log van mosquitto broker add-on
[16:36:38] INFO: Setup mosquitto configuration
[16:36:38] WARNING: SSL not enabled - No valid certs found!
[16:36:38] INFO: No local user available
[16:36:38] INFO: Initialize Hass.io Add-on services
[16:36:38] INFO: Initialize Home Assistant discovery
[16:36:38] INFO: Start Mosquitto daemon
1572014198: mosquitto version 1.6.3 starting
1572014198: Config loaded from /etc/mosquitto.conf.
1572014198: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1572014198: ├── Username/password checking enabled.
1572014198: |-- *** auth-plug: startup
1572014198: ├── TLS-PSK checking enabled.
1572014198: └── Extended authentication not enabled.
1572014198: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1572014198: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1572014198: Opening websockets listen socket on port 1884.
1572014198: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1572014248: New connection from 172.30.33.2 on port 1883.
[INFO] found mqtt on Home Assistant
1572014249: New client connected from 172.30.33.2 as mqttjs_83f63942 (p2, c1, k60, u'mqtt').
1572014253: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[INFO] found homeassistant on local database
1572014253: New client connected from 172.30.32.1 as auto-1DB53A52-F988-5FC0-8ED4-786647730835 (p2, c1, k60, u'homeassistant').
dit is de log van de zigbee2mqtt add-on
./run.sh: line 16: [Info] Configuration backup found in /share/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk. Skipping config backup.: No such file or directory
[Info] Socat is DISABLED and not started
2019-10-25T16:37:20: PM2 log: Launching in no daemon mode
2019-10-25T16:37:21: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2019-10-25T16:37:21: PM2 log: App [npm:0] online
> zigbee2mqtt@1.6.0 start /zigbee2mqtt-1.6.0
> node index.js
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:26 PM Logging to directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2019-10-25.16-37-24'
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:26 PM Starting zigbee2mqtt version 1.6.0 (commit #unknown)
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:26 PM Starting zigbee-shepherd
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM zigbee-shepherd started
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM Coordinator firmware version: '20190608'
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM Currently 0 devices are joined:
zigbee2mqtt:warn 10/25/2019, 4:37:28 PM `permit_join` set to `true` in configuration.yaml.
zigbee2mqtt:warn 10/25/2019, 4:37:28 PM Allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:warn 10/25/2019, 4:37:28 PM Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM Zigbee: allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM Connecting to MQTT server at mqtt://core-mosquitto
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:28 PM zigbee-shepherd ready
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:29 PM Connected to MQTT server
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:29 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:37:29 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.6.0","commit":"unknown","coordinator":20190608,"log_level":"info","permit_join":true}'
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:40:08 PM Successfully reenabled joining
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:42:48 PM Successfully reenabled joining
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:45:28 PM Successfully reenabled joining
zigbee2mqtt:info 10/25/2019, 4:48:08 PM Successfully reenabled joining
Misschien dat er aan de logs te zien is dat ik iets verkeerd ingesteld heb?
Wat gaat hier mis?
vanavond heb ik ook geprobeerd om een tradfri LED1842G3 filamentlamp te connecten met zigbee2mqttXplosivv schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 11:51:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem. Geen error messages in de logs, maar als ik mijn Tradfri lampen reset, vind z2m ze gewoonweg niet.
het pairen was geen probleem maar het aansturen werkte niet.
uiteindelijk gevonden dat deze lamp nog niet in de standaardversie van zigbee2mqtt ondersteund wordt maar wel in de dev branche
misschien werkt dit ook voor jou
http://zigbee2mqtt.io/how...switch-to-dev-branch.html
Helaas niet, ik heb de lampen al eens werkend gekregen, maar moest vanwege wat omstandigheden Home Assistant opnieuw installeren. Zover ik kan zien, precies dezelfde setup als voorheen, maar niets werkt tot dusver.H143 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:51:
[...]
vanavond heb ik ook geprobeerd om een tradfri LED1842G3 filamentlamp te connecten met zigbee2mqtt
het pairen was geen probleem maar het aansturen werkte niet.
uiteindelijk gevonden dat deze lamp nog niet in de standaardversie van zigbee2mqtt ondersteund wordt maar wel in de dev branche
misschien werkt dit ook voor jou
http://zigbee2mqtt.io/how...switch-to-dev-branch.html
Ik heb sinds vandaag een CC2531 USB stick deze heb ik geflashed via de handleiding van zigbee2mqtt.io.
Ik maak gebuik van Hassio en daarom ook van de "add-on for zigbee2mqtt" .
Alles lijkt te werken alleen ik zie in mijn Hassio de gekoppelde devices niet (in zowel Devices als Integrations).
Onder intergrations staat er alleen "This integration has no devices."
Wanneer ik in de logs kijk van Zigbee2MQTT addon zie ik daar het net gekoppelde apparaat terug komen deze staat teven ook in de devices.yaml
Ik maak gebruik van Mosquitto als broker. Zie hier mij config:
config zigbee2mqtt :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| { "data_path": "/share/zigbee2mqtt", "devices": "devices.yaml", "groups": "groups.yaml", "homeassistant": true, "permit_join": false, "mqtt": { "base_topic": "zigbee2mqtt", "server": "mqtt://10.0.0.15:1883", "user": "gebruikersnaam", "password": "wachtwoord" }, "serial": { "port": "/dev/ttyACM0" }, "advanced": { "pan_id": 6754, "channel": 11, "network_key": [ 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 13 ], "availability_blacklist": [] }, "ban": [], "whitelist": [], "queue": {}, "socat": { "enabled": false, "master": "pty,raw,echo=0,link=/dev/ttyZ2M,mode=777", "slave": "tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5", "restartdelay": 1, "initialdelay": 1, "options": "-d -d", "log": false } } |
Main configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
| mqtt: broker: 10.0.0.15 # This will have to be your mqtt broker, Mosquitto addon is recommended. port: 1883 username: username password: wachtwoord discovery: true |
En verder de standaard config van Koenkk in mijn configuration.yaml.
In de logs komen verder geen foutmeldingen naar voren.
Wat me verder nog opvalt is dat de zigbee card binnen lovelance ook niet correct werkt.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
Alvast bedankt
En ik denk dat deze ook in uw HA configuration.yaml moet staan :
discovery_prefix: homeassistant
[ Voor 38% gewijzigd door francisp op 30-10-2019 04:30 . Reden: discovery_prefix: homeassistant toegevoegd. ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| mqtt: broker: 127.0.0.1 discovery: true password: !secret mqtt_p birth_message: topic: 'hass/status' payload: 'online' will_message: topic: 'hass/status' payload: 'offline' |
Vervolgens in een package file (kan evt ook in configuration.yaml) heb ik dit ook nog:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
| # Group group: zigbee_group: view: false control: hidden name: Zigbee2mqtt entities: - input_boolean.zigbee_permit_join - timer.zigbee_permit_join - sensor.zigbee2mqtt_bridge_state - switch.zigbee2mqtt_main_join - automation.enable_zigbee_joining - automation.disable_zigbee_joining - automation.disable_zigbee_joining_by_timer - input_select.zigbee2mqtt_log_level - automation.zigbee2mqtt_log_level # Input select for Zigbee2mqtt debug level input_select: zigbee2mqtt_log_level: name: Zigbee2mqtt Log Level options: - debug - info - warn - error initial: info icon: mdi:format-list-bulleted # Input boolean for enabling/disabling joining input_boolean: zigbee_permit_join: name: Allow devices to join initial: off icon: mdi:cellphone-wireless # Timer for joining time remaining (300 sec = 5 min) timer: zigbee_permit_join: name: Time remaining duration: 300 # Sensor for monitoring the bridge state sensor: - platform: mqtt name: Zigbee2mqtt Bridge state state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state" icon: mdi:router-wireless # Switch for enabling joining switch: - platform: mqtt name: "Zigbee2mqtt Main join" state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join" command_topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join" payload_on: "true" payload_off: "false" # Automations automation: - id: 110enable_zigbee_join alias: Enable Zigbee joining initial_state: on hide_entity: true trigger: platform: state entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join to: 'on' action: - service: mqtt.publish data: topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join" payload: 'true' - service: timer.start data: entity_id: timer.zigbee_permit_join - id: 110disable_zigbee_join alias: Disable Zigbee joining initial_state: on hide_entity: true trigger: - entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join platform: state to: 'off' action: - data: payload: 'false' topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join" service: mqtt.publish - data: entity_id: timer.zigbee_permit_join service: timer.cancel - id: 110disable_zigbee_join_timer alias: Disable Zigbee joining by timer initial_state: on hide_entity: true trigger: - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.zigbee_permit_join action: - service: mqtt.publish data: topic: "zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join" payload: 'false' - service: input_boolean.turn_off data: entity_id: input_boolean.zigbee_permit_join |
Ik probeer dus uitgerekend de use case die in de documentatie benoemd wordt te maken, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb een Tradfri motion sensor en een Tradfri lamp, die nu in Domoticz met een blockly werkt. Maar, ik heb liever dat die sensor die lamp gewoon direct aanstuurt (maar wel in Domoticz zichtbaar is). Werkt sneller en onafhankelijk van Domoticz en coordinator.
Maar, als ik ze bind, via Zigbee2MQTT Assistant bijvoorbeeld, dan zie ik in het log dat de binding gelukt is, maar het werkt niet. Als ik de blockly uitschakel, gaat de lamp dus gewoon niet aan.
De groups workaround die voor de Tradfri remote gebruikt kan worden, werkt ook niet... want de motion sensor lijkt niet in een group te zitten.
Heeft iemand dit toevallig wel voor elkaar gekregen?
Volgens de uitleg:
Use Docker images postfixed with the -dev tag.
Dus ik heb in dock-compose file:
container_name: zigbee2mqtt
image: koenkk/zigbee2mqtt-dev
maar ik krijg dan:
joris@nuc:~/docker/zigbee2mqtt$ docker-compose up
Pulling zigbee2mqtt (koenkk/zigbee2mqtt-dev:)...
ERROR: The image for the service you're trying to recreate has been removed. If you continue, volume data could be lost. Consider backing up your data before continuing.
Continue with the new image? [yN]y
Pulling zigbee2mqtt (koenkk/zigbee2mqtt-dev:)...
ERROR: pull access denied for koenkk/zigbee2mqtt-dev, repository does not exist or may require 'docker login'
Moet het toch anders?
EDIT image: koenkk/zigbee2mqtt:latest-dev lijkt wel te werken, denk dat de docs niet correct zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 30-10-2019 20:12 ]
Deze werken dus prima als je overstapt naar de DEV branch. Met 500 lumen geven ze wel niet heel licht tov van de 1000 lumen ikea die ik eerst had. Echter met 3 lampen boven ons eiland geeft het genoeg licht om je niet in de vingers te snijden, en anders alle spotjes volle bak aan :-)rorie schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:14:
Ben heel erg benieuwd of deze Philips Hue filament out of the box samenwerken met zigbee2mqtt, dan bestel ik er ook gelijk een paar. Hou ons op de hoogte!
[...]
Ja en nee. Als je koenkk/zigbee2mqtt opgeeft doe je dat zonder tag. Docker maakt daar dan impliciet de latest tag van en dus is het gelijk aan koenkk/zigbee2mqtt:latest. De -dev toevoeging klopt dan dus wel. Maar als de docs letterlijk koenkk/zigbee2mqtt:latest stond. Dan wist je zeker wat je moest doen.trekker22 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:59:
EDIT image: koenkk/zigbee2mqtt:latest-dev lijkt wel te werken, denk dat de docs niet correct zijn.
Weer wat geleerd, bedankt!RobertMe schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:58:
[...]
Ja en nee. Als je koenkk/zigbee2mqtt opgeeft doe je dat zonder tag. Docker maakt daar dan impliciet de latest tag van en dus is het gelijk aan koenkk/zigbee2mqtt:latest. De -dev toevoeging klopt dan dus wel. Maar als de docs letterlijk koenkk/zigbee2mqtt:latest stond. Dan wist je zeker wat je moest doen.
trekker22 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:26:
[...]
Deze werken dus prima als je overstapt naar de DEV branch. Met 500 lumen geven ze wel niet heel licht tov van de 1000 lumen ikea die ik eerst had. Echter met 3 lampen boven ons eiland geeft het genoeg licht om je niet in de vingers te snijden, en anders alle spotjes volle bak aan :-)
https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html is dit de vervanger?
[ Voor 29% gewijzigd door Mistacal op 31-10-2019 11:41 ]
__/`\__/`\__
Dit kreeg ik van Koenkk door:rorie schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:07:
En een wandzender van bijvoorbeeld Niko Hue, zit deze ook in de dev branch?
[...]
Koenkk commented 17 hours ago •
edited
Just search this file for the model, e.g. https://github.com/Koenkk...b/master/devices.js#L1119. LWA004 is supported in the dev branch.
Moet je dus wel model nummer weten.
De Dev branch is wel goed stabiel hier en ook goede range op alle devices!
[ Voor 7% gewijzigd door trekker22 op 31-10-2019 12:17 ]
Bedankt! Werkt zonder de extra volumes nu. In de guide staat dan wat foutieve informatie.Kodess schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:13:
[...]
Huh?
Je hebt die twee extra -v's niet nodig. Alleen je app/data
Dan hoef je alleen maar homeassistant: true in je config te zetten en niet iets geks met js
Die converters heb je alleen nodig als je apparaten hebt die nog niet als supported devices staan aangegeven.
edit:
Lijkt erop dat de guide beetje outdated is.
Wat mij verder opvalt is dat ik een 6 tal identieke Ikea Tradfri GU10 spotjes geïnstalleerd hebt. Deze zijn allemaal aangemeld bij de concentrator, maar reageren zelden op de verstuurde commando's. Sommige reageren nooit. De spots hangen op 3 meter afstand van de CC2531 module.
Verder heb ik 5 Philips Hue lampen op 6 meter afstand, deze reageren altijd. Is dit het verschil tussen Philips en Ikea of is hier iets anders aan de hand?
@PuckStar ^^^Mistacal schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:35:
iemand al opgemerkt dat de link (in de first post) naar de lijst met ondersteunende apparaten kapot is?
Volgens mij staat er niets verkeerds (voor zover ik kan zien). Welk stukje tekst staat die verkeerde link?Mistacal schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:35:
iemand al opgemerkt dat de link (in de first post) naar de lijst met ondersteunende apparaten kapot is?
@PuckStar Sorry het was het 2e deel van de FP, ik dacht dat het erbij hoorde vanwege de opmaak maar het was slechts een reactie van iemand. Eerste linkjeIce T schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:04:
Ondersteunde apparaten:
Klik hier voor een lijst van alle apparaten.
Pairing
Stukje van @dof, over het pairen:
[...]
Behuizingen:
Een aantal behuizingen om te 3D printen, voor de zigbee2mqtt stick en optionele extra routers:
https://www.thingiverse.com/search?q=Zigbee2mqtt
[ Voor 7% gewijzigd door Mistacal op 01-11-2019 10:08 ]
__/`\__/`\__
Ok ja die kan ik niet aanpassenMistacal schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:08:
[...]
@PuckStar Sorry het was het 2e deel van de FP, ik dacht dat het erbij hoorde vanwege de opmaak maar het was slechts een reactie van iemand. Eerste linkje
Zal @Ice T moetn doen.
in de config heb ik niets meer staan.
maar ik lees dat mensen dit gebruiken
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| mqtt: discovery: true broker: [YOUR MQTT BROKER] # Remove if you want to use builtin-in MQTT broker birth_message: topic: 'hass/status' payload: 'online' will_message: topic: 'hass/status' payload: 'offline' |
waar kan ik dit dan het beste plaatsen of is dit uberhaubt niet meer nodig?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Sinds een aantal jaren draai ik al Domoticz op een Pi3. In eerste instantie met 433Mhz spul, daarna met Zwave erbij en sinds een week of twee ook met zigbee2mqtt op een cc2531. Installeren van die laatste ging vanwege geen/gebrekkige kennis niet vanzelf maar is met wat forum-zoekwerk toch gelukt. Tot vandaag, want nu ist stuk en kom ik er niet uit.
Omdat het bereik van de cc2531 stick nogal beperkt is bij mij heb ik een tweetal Tradfri sockets in het netwerk gehangen in de veronderstelling dat die als router zouden fungeren voor de Aqara sensoren. Helaas geen verbetering, de sensoren die het verst weg zijn van de coordinator kregen geen beter bereik (na een paar dagen, herstarts, opnieuw pairen,..). Dus vanmiddag dacht ik: laat ik de zigbee2mqtt software eens updaten, misschien helpt dat.
Volgens deze guide: https://www.zigbee2mqtt.i.../running_zigbee2mqtt.html (stap 6)
Na opnieuw opstarten kon ik in Domoticz niets meer met de aqara sensoren en tradfri sockets. Niet opnieuw toevoegen, niet uitlezen, niet schakelen. Oh oh... Her en der wat gelezen over mensen met problemen na updaten. Via putty handmatig opstarten met 'npm start' geeft een foutmelding "error while starting zigbee-herdsman" en nog een rits andere foutmeldingen daarna. In de Domoticz log krijg ik geen foutmeldingen.
Advies op diverse fora: over naar de dev branch. Dat heb ik dus gedaan (denk ik?) via https://www.zigbee2mqtt.i...switch-to-dev-branch.html (alles uitgevoerd wat onder 'bar- metal' staat). Geen effect.
Nu is het probleem natuurlijk dat ik eigenlijk niet weet wat ik doe. In hoofdlijnen snap ik het wel, maar in detail blijf het overtypen van commando's in putty. Als iemand me kan vertellen wat hier mis gaat en wellicht een oplossing weet...graag! Opnieuw beginnen kan ook (het liefst niet heel Domoticz), maar dan moet ik wel weten hoe ik een 'clean install' kan doen.
De reden waarom zigbee2mqtt niet wil opstarten staat er meestal een beetje onder. Het zou handig zijn als je dat ook even post.everb schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:28:
[noob in nood]
Via putty handmatig opstarten met 'npm start' geeft een foutmelding "error while starting zigbee-herdsman" en nog een rits andere foutmeldingen daarna.
Dit is wat "npm start" in putty geeft:francisp schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:37:
[...]
De reden waarom zigbee2mqtt niet wil opstarten staat er meestal een beetje onder. Het zou handig zijn als je dat ook even post.
----
> zigbee2mqtt@1.6.0 start /opt/zigbee2mqtt
> node index.js
zigbee2mqtt:info 2019-11-02T17:08:10: Logging to directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2019-11-02.18-08-09'
zigbee2mqtt:info 2019-11-02T17:08:10: Starting zigbee2mqtt version 1.6.0 (commit #7669682)
zigbee2mqtt:info 2019-11-02T17:08:10: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:error 2019-11-02T17:08:10: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt:error 2019-11-02T17:08:10: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt:error 2019-11-02T17:08:10: Exiting...
zigbee2mqtt:error 2019-11-02T17:08:10: Error: Error while opening serialport 'Error: Error Resource temporarily unavailable Cannot lock port'
at Znp.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:114:32)
at Generator.next (<anonymous>)
at /opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:8:71
at new Promise (<anonymous>)
at __awaiter (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:4:12)
at SerialPort.serialPort.open (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:112:49)
at SerialPort._error (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/stream.js:197:14)
at binding.open.then.err (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/stream.js:241:12)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! /home/pi/.npm/_logs/2019-11-02T17_08_10_657Z-debug.log
----
En dit is de log:
----
0 info it worked if it ends with ok
1 verbose cli [ '/usr/bin/node', '/usr/bin/npm', 'start' ]
2 info using npm@6.12.1
3 info using node@v10.16.3
4 verbose run-script [ 'prestart', 'start', 'poststart' ]
5 info lifecycle zigbee2mqtt@1.6.0~prestart: zigbee2mqtt@1.6.0
6 info lifecycle zigbee2mqtt@1.6.0~start: zigbee2mqtt@1.6.0
7 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.6.0~start: unsafe-perm in lifecycle true
8 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.6.0~start: PATH: /usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/node-gyp-bin:/opt/zigbee2mqtt/node_modules/.bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/us$
9 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.6.0~start: CWD: /opt/zigbee2mqtt
10 silly lifecycle zigbee2mqtt@1.6.0~start: Args: [ '-c', 'node index.js' ]
11 silly lifecycle zigbee2mqtt@1.6.0~start: Returned: code: 1 signal: null
12 info lifecycle zigbee2mqtt@1.6.0~start: Failed to exec start script
13 verbose stack Error: zigbee2mqtt@1.6.0 start: `node index.js`
13 verbose stack Exit status 1
13 verbose stack at EventEmitter.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/index.js:332:16)
13 verbose stack at EventEmitter.emit (events.js:198:13)
13 verbose stack at ChildProcess.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/lib/spawn.js:55:14)
13 verbose stack at ChildProcess.emit (events.js:198:13)
13 verbose stack at maybeClose (internal/child_process.js:982:16)
13 verbose stack at Process.ChildProcess._handle.onexit (internal/child_process.js:259:5)
14 verbose pkgid zigbee2mqtt@1.6.0
15 verbose cwd /opt/zigbee2mqtt
16 verbose Linux 4.4.50-v7+
17 verbose argv "/usr/bin/node" "/usr/bin/npm" "start"
18 verbose node v10.16.3
19 verbose npm v6.12.1
20 error code ELIFECYCLE
21 error errno 1
22 error zigbee2mqtt@1.6.0 start: `node index.js`
22 error Exit status 1
23 error Failed at the zigbee2mqtt@1.6.0 start script.
23 error This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
24 verbose exit [ 1, true ]
----
Bedankt voor het meedenken!
1
| Error: Error while opening serialport 'Error: Error Resource temporarily unavailable Cannot lock port' |
Op welke USB poort zit de stick? Pas je config daarop aan.
Dat had ik al gecontroleerd, maar misschien kijk ik ergens overheen? Stick zit op ttyACM1 (heb de stick er fysiek ook niet uit gehad).Vorkie schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:27:
@everb De foutmelding staat er gewoon in?
code:
1 Error: Error while opening serialport 'Error: Error Resource temporarily unavailable Cannot lock port'
Op welke USB poort zit de stick? Pas je config daarop aan.
ls -l /dev/serial/by-id
----
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Nov 1 18:29 usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949EEA7-if00 -> ../../ttyACM1
----
nano /opt/zigbee2mqtt/data/configuration.yaml
----
homeassistant: false
permit_join: true
mqtt:
base_topic: zigbee2mqtt
server: 'mqtt://xxxx:1883'
user: pi
password: xxxxxx
serial:
port: /dev/ttyACM1
devices:
'0x00158d00044b01e4':
friendly_name: '0x00158d00044b01e4'
retain: false
'0x00158d0003cb35bc':
friendly_name: '0x00158d0003cb35bc'
----
serial:
port: >-
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949EEA7-if00
Werkte bij mij indertijd goed (ben overgeschakeld op een coordinator via Wifi)
En als je zigbee2mqtt start via npm start
doe dan eerst zeker een
sudo systemctl stop zigbee2mqtt
anders zal je de foutmelding
Error while opening serialport 'Error: Error Resource temporarily unavailable Cannot lock port'
ook krijgen.
[ Voor 37% gewijzigd door francisp op 03-11-2019 10:34 . Reden: manueel starten toegevoegd. ]
Als ik dat doe gaat er iets mis. Heb de lijn uit je bericht 1 op 1 gekopieerd in de .yaml.francisp schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:22:
Probeer dan eens met
serial:
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949EEA7-if00
Werkte bij mij indertijd goed (ben overgeschakeld op een coordinator via Wifi)
En als je zigbee2mqtt start via npm start
doe dan eerst zeker een
anders zal je de foutmelding
Error while opening serialport 'Error: Error Resource temporarily unavailable Cannot lock port'
ook krijgen.
nano /opt/zigbee2mqtt/data/configuration.yaml
---
homeassistant: false
permit_join: true
mqtt:
base_topic: zigbee2mqtt
server: 'mqtt://xxxx:1883'
user: pi
password: xxxxx
serial:
devices:
'0x00158d00044b01e4':
friendly_name: '0x00158d00044b01e4'
'0x00158d0003cb35bc':
friendly_name: '0x00158d0003cb35bc'
'0x00158d00025f2424':
friendly_name: '0x00158d00025f2424'
---
npm start
---
> node index.js
/opt/zigbee2mqtt/lib/util/yaml.js:21
throw error;
^
YAMLException:
====================================================================
Your YAML file '/opt/zigbee2mqtt/data/configuration.yaml' is invalid
Use e.g. https://jsonformatter.org/yaml-validator to find and fix the is sue.
====================================================================
can not read a block mapping entry; a multiline key may not be an implicit key a t line 11, column 8:
devices:
^
at generateError (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/js-yaml/lib/js-yaml/loader.j s:167:10)
at throwError (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/js-yaml/lib/js-yaml/loader.js:1 73:9)
at readBlockMapping (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/js-yaml/lib/js-yaml/loade r.js:1073:9)
at composeNode (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/js-yaml/lib/js-yaml/loader.js: 1359:12)
at readDocument (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/js-yaml/lib/js-yaml/loader.js :1519:3)
at loadDocuments (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/js-yaml/lib/js-yaml/loader.j s:1575:5)
at load (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/js-yaml/lib/js-yaml/loader.js:1596:19 )
at Object.safeLoad (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/js-yaml/lib/js-yaml/loader .js:1618:10)
at Object.read (/opt/zigbee2mqtt/lib/util/yaml.js:7:21)
at read (/opt/zigbee2mqtt/lib/util/settings.js:287:20)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional log ging output above.
npm ERR! /home/pi/.npm/_logs/2019-11-03T12_08_33_663Z-debug.log
---
En met de originele .yaml krijg ik nu weer iets anders:
----
> node index.js
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:41: Logging to directory: '/opt/zigbee2mqtt/d ata/log/2019-11-03.13-25-40'
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:41: Starting zigbee2mqtt version 1.6.0 (commi t #7669682)
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:41: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: zigbee-herdsman started
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: Coordinator firmware version: '{"type":"z Stack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintre l":3,"revision":20190608}}'
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: Currently 3 devices are joined:
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: 0x00158d00044b01e4 (0x00158d00044b01e4): Not supported (EndDevice)
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: 0x00158d0003cb35bc (0x00158d0003cb35bc): MCCGQ11LM - Xiaomi Aqara door & window contact sensor (EndDevice)
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: 0x00158d00025f2424 (0x00158d00025f2424): Not supported (EndDevice)
zigbee2mqtt:warn 2019-11-03T12:25:43: `permit_join` set to `true` in configura tion.yaml.
zigbee2mqtt:warn 2019-11-03T12:25:43: Allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:warn 2019-11-03T12:25:43: Set `permit_join` to `false` once you joi ned all devices.
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: Zigbee: allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: Connecting to MQTT server at mqtt://192.1 68.2.40:1883
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: Connected to MQTT server
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/s tate', payload 'online'
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d 0003cb35bc', payload '{"contact":true,"linkquality":5,"battery":100,"voltage":31 25}'
zigbee2mqtt:info 2019-11-03T12:25:43: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/c onfig', payload '{"version":"1.6.0","commit":"7669682","coordinator":{"type":"zS tack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel ":3,"revision":20190608}},"log_level":"info","permit_join":true}'
----
Op de laatste regel blijft hij hangen.
In de domoticz log is er nu deze foutmelding:
2019-11-03 13:25:52.226 Error: zigbee2mqtt hardware (6) thread seems to have ended unexpectedly
[ Voor 49% gewijzigd door everb op 03-11-2019 13:29 ]
1
| hier je code |
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2019 13:55 ]
Ga ik doen! Kan ik vanuit putty dan direct copy-pasten in het code blok?Hmmbob schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:54:
@everb: Je yaml is nu niet te controleren door ons omdat je geen code blocks gebruikt. Ik geef het 100% kans dat er iets mis is met de spaties in je yaml. Deel je yaml code nu nog eens, maar dan in [ code] blocks? Bijv:
YAML:
1hier je code
Helaas wil Domoticz nu helemaal niks meer
[ Voor 5% gewijzigd door everb op 03-11-2019 14:47 ]
1
2
3
| serial: port: >- /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949EEA7-if00 |
Met m'n ~30 lampen, 20+ sensoren en 10+ remotes heb ik eigenlijk nauwelijks problemen met m'n Conbee zigbee stick en de deCONZ software, behalve dat er gemiddeld eens in de zoveel weken een Tradfri warmwitte GU10 spot offline gaat en pas terug komt wanneer je 'm van de stroom hebt gehad.
Mogelijk crashed de firmware van de lamp, maar om wat zaken uit te sluiten, zou ik 1 kamer met spots eens aan zigbee2mqtt kunnen hangen om te ervaren of 't daarmee ook gebeurt.
[ Voor 69% gewijzigd door JBS op 04-11-2019 23:02 ]
Is er een slimme manier om al deze 'oude' Zigbee-apparaten over te zetten naar Zigbee2mqtt? Of moet ik er echt een keer een avondje voor gaan zitten en alles handmatig toevoegen/aanpassen (namen, automations, etc)?
Nog niet maar ben van plan dit weekend de CC26X2R1 te bestellen en over te stappen.JBS schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:12:
Hier nog geen ervaringen met de nieuwe LAUNCHXL-CC1352P-2 of LAUNCHXL-CC26X2R1 (https://github.com/Koenkk...29#issuecomment-543121459) in combinatie met de Z-Stack 3 https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/1429?
Met m'n ~30 lampen, 20+ sensoren en 10+ remotes heb ik eigenlijk nauwelijks problemen met m'n Conbee zigbee stick en de deCONZ software, behalve dat er gemiddeld eens in de zoveel weken een Tradfri warmwitte GU10 spot offline gaat en pas terug komt wanneer je 'm van de stroom hebt gehad.
Mogelijk crashed de firmware van de lamp, maar om wat zaken uit te sluiten, zou ik 1 kamer met spots eens aan zigbee2mqtt kunnen hangen om te ervaren of 't daarmee ook gebeurt.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C
Anoniem: 1268236
Ik wil er trouwens ook best voor betalen als iemand mij kan ondersteunen. Ik ben een nieuwe productlijn aan het opzetten in Nederland, waar ik mij voornamelijk richt op de kwaliteit en looks van het product.
Is dat ding gewoon aan te sluiten via USB of moet er nog een USB to serial kabel tussen? Wil er ook wel mee gaan testen, de CC2531 is hier namelijk erg instabiel.Bojan023 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:57:
Ik heb sinds gisteren de CC1352P-2 draaien op de laatste firmware en dev-branch. Het is super stabiel en retesnel. Ik had niet verwacht zo'n groot verschil te merken. Voor de beeldvorming: 15 Ikea lampen, 20 Aqara sensoren en een drietal remotes werken vlekkeloos. Migreren was een kwestie een fluitje van een cent, het duudrde langer om sommige sensoren in pairing modus te zetten dan het pairen zelf ;-)
Zie dat ze inmiddels ook stappen aan het zetten zijn om de Conbee stick te supporten, dat zou ook nog wel een mooi alternatief zijn.
Maar merk je er in dagelijks gebruik iets van? Ik gebruik al maanden de standaard stick en alles werkt eigenlijk perfect. Leuk dat pairen snel is, maar dat doe je maar één keer.Bojan023 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:57:
Ik heb sinds gisteren de CC1352P-2 draaien op de laatste firmware en dev-branch. Het is super stabiel en retesnel. Ik had niet verwacht zo'n groot verschil te merken. Voor de beeldvorming: 15 Ikea lampen, 20 Aqara sensoren en een drietal remotes werken vlekkeloos. Migreren was een kwestie een fluitje van een cent, het duudrde langer om sommige sensoren in pairing modus te zetten dan het pairen zelf ;-)
Wat voor een apparaten zijn dit? Je zou me ze altijd toe kunnen sturen.Anoniem: 1268236 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:04:
Heeft iemand ergens een handleiding hoe je 'unsupported' zigbee apparaten toe kan voegen? Ik heb de handleiding van Koenkkk gezien, maar daar wordt ik niet wijzer van.
Ik wil er trouwens ook best voor betalen als iemand mij kan ondersteunen. Ik ben een nieuwe productlijn aan het opzetten in Nederland, waar ik mij voornamelijk richt op de kwaliteit en looks van het product.
Anoniem: 1268236
Ik heb je een bericht gestuurd.Koenkk schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:29:
[...]
Wat voor een apparaten zijn dit? Je zou me ze altijd toe kunnen sturen.
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.60d74c4d9kRoPN
Wat heb ik al geprobeerd?
- Firmware van de debugger geüpdatet via de tool van TI
- Op macOS en Windows hetzelfde probleem
- Kabels op alle manieren aangesloten

- Geflasht zonder de Debugger maar met een Wemos D1. Deze ziet de CC2531 niet, dus wellicht is er iets verkeerd met het 'programming board'
[ Voor 7% gewijzigd door peligro2k op 10-11-2019 20:18 ]
Als ik de debugger aansluit op de CC2531 en 1x op het resetknopje van de debugger druk wordt het lampje meteen groen (mits beiden ingeplugd in USB). Sluit je de kabel goed aan op de CC2531? En wellicht dat je de kabel door kan meten of alle connectoren wel goed zijn?peligro2k schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:15:
Het lukt mij tot nu toe niet om een CC2531 te programmeren met een CC Debugger. Het lampje op de debugger blijft altijd rood. Als ik de CC2531 en de CC Debugger onafhankelijk aansluit op mijn computer worden ze allebei herkent. Aan elkaar gekoppeld lijkt de Debugger de sniffer niet te zien.
Bedankt voor de reactie. Zo heb ik het momenteel aangesloten. https://photos.app.goo.gl/ZRrvy3TY1H3nu8m86triet schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:22:
[...]
Als ik de debugger aansluit op de CC2531 en 1x op het resetknopje van de debugger druk wordt het lampje meteen groen (mits beiden ingeplugd in USB). Sluit je de kabel goed aan op de CC2531? En wellicht dat je de kabel door kan meten of alle connectoren wel goed zijn?
Er zit een mini-USB aansluiting op en kabeltje wordt ook nog meegeleverd. Tot dusver aan te raden!KRASH schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:16:
[...]
Is dat ding gewoon aan te sluiten via USB of moet er nog een USB to serial kabel tussen? Wil er ook wel mee gaan testen, de CC2531 is hier namelijk erg instabiel.
Zie dat ze inmiddels ook stappen aan het zetten zijn om de Conbee stick te supporten, dat zou ook nog wel een mooi alternatief zijn.
Ondanks de CC2351 best stabiel was, konden met name veel gelijktijdige berichten wel eens verloren gaan. Tevens werkt alles veel sneller. Hier een direct merkbare impact qua bursts handling, snelheid en stabiliteit.TrekVogel schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:25:
[...]
Maar merk je er in dagelijks gebruik iets van? Ik gebruik al maanden de standaard stick en alles werkt eigenlijk perfect. Leuk dat pairen snel is, maar dat doe je maar één keer.
i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C
Mijn huidige oplossing met CC2351 stick met Hass.io werkt prima, waarschijnlijk veel beter dan "officiële" oplossingen zelfs. Maar ik ben toch wel benieuwd om dit te testen. Waar heb je deze gekocht?Bojan023 schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:32:
[...]
Er zit een mini-USB aansluiting op en kabeltje wordt ook nog meegeleverd. Tot dusver aan te raden!
[...]
Ondanks de CC2351 best stabiel was, konden met name veel gelijktijdige berichten wel eens verloren gaan. Tevens werkt alles veel sneller. Hier een direct merkbare impact qua bursts handling, snelheid en stabiliteit.
Ik ben zelf ook altijd erg tevreden geweest over de CC2351, deed wat het moest doen en dat tegen zeer lage kosten. Wat helaas wel eens gebeurde is dat als een aantal lampen gelijktijdig werden aangestuurd (terwijl ook sensoren verkeer genereerden op de 'achtergrond') met als resultaat dat bij dergelijke bursts soms één of enkele willekeurige lampen buiten de boot vielen bijvoorbeeld. Of dat lampen niet geheel gelijktijdig aan/uitgingen met een verschil van +- een seconde. Allemaal geen ramp maar op den duur toch wel irritant soms.TrekVogel schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:21:
[...]
Mijn huidige oplossing met CC2351 stick met Hass.io werkt prima, waarschijnlijk veel beter dan "officiële" oplossingen zelfs. Maar ik ben toch wel benieuwd om dit te testen. Waar heb je deze gekocht?
Anyway, in mijn situatie was er direct een merkbare verbetering qua responsie en qua stabiliteit niet op aan te merken; rock solid so far.
Ik heb via de officiële website van Texas Instruments besteld, mijn exemplaar is uit Duitsland gekomen binnen twee werkdagen.
edit: webshop info toegevoegd
[ Voor 7% gewijzigd door Bojan023 op 10-11-2019 23:22 ]
Dit topic is gesloten.
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.