GlowMouse schreef op maandag 4 november 2019 @ 23:23:
Ik vind deze crowdfundingactie erg knullig. Onder de 2,5 miljoen hoef je niet aan de prospectusplicht te voldoen (goedkeuring AFM), maar essentiële informatie ontbreekt en er wordt niet op risico's gewezen.
(...)
Als je de
kleine lettertjes leest, blijkt dat je als crowdfunder in eerste instantie wordt gebruikt om druk op KPN te zetten:
Ik denk dat je hier precies de spijker op zijn kop slaat, maar ik vind dat niet knullig, vooral heel logisch.
Op dit moment is xs4all een uitstekend functionerende zelfstandige dochter van KPN. Dat willen ze het liefst blijven, al dan niet als dochter. De onderhandelingen daarover lopen nog. Je kunt dus geen crowdfunding beginnen met als harde belofte 'we gaan een nieuwe provider oprichten'. Niemand zit op 2 providers te wachten, en een nieuwe beginnen betekent DUS het einde van xs4all, zover zijn ze nog niet.
Maar met 2.5 miljoen op zak (mogelijk al binnen een paar dagen) heb je wel een veel betere onderhandelingspositie tov KPN. Argumenten als 'klanten klikken makkelijk op een protestlinkje, maar financieel risico dragen door over te stappen willen ze niet' en 'er is geen alternatief voor klanten' zijn een stuk minder waard geworden.
Er zijn heel veel scenario's:
- De status quo blijft in stand, xs4all blijft zelfstandig
- Er komt een compromis. Het merk xs4all blijft bestaan als 'premium' merk van kpn, maar er wordt langzaam aan de zelfstandigheid getornd. Te weinig om protest te veroorzaken, genoeg om over 10 jaar xs4all niet meer te herkennen.
- Er komt een buy-out, xs4all verlaat kpn
- KPN gaat door met de plannen, xs4all houdt op te bestaan, en deze groep richt xs4ever op
In de eerste 2 gevallen is je geld dus vooral een dreigmiddel. Je krijgt, na aftrek van kosten, een fors deel meteen terug
In het 3e geval zal de pot waarschijnlijk ingebracht moeten worden. Ik vermoed dat je een optie krijgt tussen het geld als achtergestelde lening laten staan, of omzetten in aandelen
In het 4e geval is je geld hard nodig voor opstartkosten
Maar al die scenario's zijn nu nog zo vaag als dat ik ze hier schets. Je kunt daar nog helemaal geen prospectus voor schrijven, want je weet niet welke kant het op gaat. Optie 4 is uiteraard in uitwerking, en daarover vertellen ze de 11e veel meer, maar de investering nu geeft optie 1-3 ook nog de ruimte.
Kunnen deze mensen elk van de scenario's tot een goed einde brengen? Ik denk het wel. Als er een groep mensen is die in nederland een nieuwe ISP kan beginnen, dan zijn dezen het.
Investeer je om winst te maken? Ren dan vooral weer snel weg. Je geld is geen donatie, maar verwacht ook niet dat je er al te veel van terugziet. Het risico is groot, maar met een beetje geluk hebben we straks nog steeds een provider die privacy en internetvrijheid hoog in het vaandel heeft.