JPvdB schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:52:
Gisteren heb ik een podcast zitten luisteren van futureshock, De andere kant van Brexit.
https://www.vpro.nl/progr...cast/Future-Shock-22.html
Er hoort ook nog een tegenlicht uitzending bij, Die heb ik nog niet bekeken..
https://www.vpro.nl/progr...9/Eigen-handel-eerst.html
Ik vond het wel een verfrissende kijk op de mogelijk positieve kanten van Brexit voor de inwoners van GB.
Door niet meer bij de EU te horen kan GB economische vernieuwingen door gaan voeren die ze nu niet kunnen. Denk aan lokaal produceren voor de lokale markt. Iets wat mij ook erg aanstaat ivm met milieu en lokale werkgelegenheid.
Ik zeg niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen maar het was gewoon eens fijn om niet alleen maar populistisch geschreeuw te horen maar ook eens argumenten waarom een Brexit ook voordelen kan opleveren.
Sorry hoor. Het is een opeenvolging van retoriek die we kennen uit het Brexit/Trump kamp. En uiteraard zonder enige onderbouwing. Een paar uit het eerste filmpje.
- De ex-commonwealth landen zijn hun bijna natuurlijke handelspartners (niet de EU)
- Ze doen eigenlijk meer zaken met de rest van de wereld dan met de EU. En dat is goed voor het VK en slecht voor de EU.
- Ze hebben een diensteneconomie en de EU gaat over goederen. Dus dat past niet.
- De (andere) EU-lidstaten zijn in verval en daarom is het beter voor het VK om eruit te stappen (want het VK is immers een parel)
- Het VK kan in z'n eentje veel sneller, betere handelsverdragen afsluiten dan dat die logge EU dat kan. Zeker omdat die EU niet alleen de belangen van het VK bejegend
- Zaken doen met de rest van de wereld is nu lastig voor het VK
- Een permanent handelstekort is bad for you
- De populisten maken de heldere keuze. Links heeft nog altijd geen verhaal.
- Wel aangeven dat de EU met het vertrek van het VK zwakker wordt. Maar niet ingaan op de positie van het VK.
Na 19 minuten heb ik het opgegeven.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.