Ik vind dat het VK altijd tekort gedaan wordt als het gaat om hun prestaties in de Wereldoorlogen.
In WOI waren het de Fransen en Britten die Duitsland in 1918 versloegen in de Kaiserschlacht en toen de Amerikanen ten tonele verschenen waren de Duitsers al volop in retreat. Ja, Amerika heeft een groot deel van de Britse war effort gefinancierd maar dat was grotendeels eigenbelang. Amerikanen doen alsof ze Europa toen gered hebben maar ze hebben vooral zichzelf verrijkt in de eerste paar jaar van de oorlog voordat ze zelf een vinger uitstaken.
In WOII heeft het VK met haar koloniën ruim twee jaar lang bijna in haar eentje op alle fronten de Duitsers en de Japanners het hoofd geboden en na een aantal nederlagen het tij weten te keren. Amerika kwam opnieuw laat in de oorlog en heeft ongetwijfeld het einde bespoedigd maar ook hier speelde eigenbelang een grote rol in de keuzes die ze maakten, met name de angst voor de USSR dreef een hoop beslissingen tijdens en vlak na de oorlog. Liever Europa het strijdtoneel maken dan Amerika zelf was het devies.
Daarnaast nog de vele technologische ontwikkelingen die het VK heeft bijgedragen en waar de VS handig gebruik van heeft gemaakt door haar machtspositie aan de onderhandelingstafel. Zoek maar eens uit in welke mate Brits onderzoek de Amerikaanse atoombommen heeft mogelijk gemaakt. En lees dan meteen door hoe Amerika het VK daarvoor bedankt heeft.
Hiermee zeg ik niets over de individuele moed en offers die Amerikaanse soldaten hebben gemaakt voor onze vrijheid, daar heb ik niets dan respect voor. Maar de mythe dat het goede Amerika ons tweemaal gered heeft van het kwaad mag best eens doorbroken worden.
polthemol schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:21:
[...]
fixed it for you
Ik ben benieuwd hoe dit spel gaat aflopen, dit is een soort van Game of Thrones in real life aan het worden, we hebben alleen nog draken nodig. Elke keer als je de nieuwe ontwikkelingen ziet, denk je 'dit kan toch echt niet meer idioter worden zeker?', om de dag erna te zien dat het toch echt nog wel gekker kan

Starring John Bercow as Tyrion Lannister
[
Voor 11% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 29-03-2019 09:30
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.