Brexit en de Britse politiek: Deel 2. Eindspel of Reboot? Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 125 Laatste
Acties:
  • 658.970 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 17:09

superwashandje

grofheid alom

oh dat zeker, maar daar reageer ik niet op ;) @ToolkiT noemde het een naive houding dat de britten geloven dat de EU er alles aan doet om no deal te voorkomen. Alleen een verlenging geven als ze met een goede reden komen zou ik persoonlijk niet scharen onder "alles doen om no deal te voorkomen".

edit: verduidelijking van mijn zin :P

[ Voor 19% gewijzigd door superwashandje op 15-03-2019 11:38 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:13
ph4ge schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:30:
In alle eerlijkheid, leiders als Merkel en Tusk hebben zich zeer welwillend uitgelaten over uitstel. Natuurlijk moeten de Britten met een goede reden komen maar dan zal het wel geaccepteerd worden.
Dat is ook de teneur van de Europese kranten, geïnterpreteerd vanuit Brits perspectief:
'Painful intrusion of reality': European press view on possible Brexit delay

France’s Libération rejoiced that at long last one thing looked more or less likely: “Britain will not be leaving the EU on 29 March.” Except, it added, the country was traversing a period “so utterly extraordinary, so totally unprecedented, in which all the existing logic of votes and established political forces has been so completely overturned, that nothing, nothing at all, can any longer be predicted.”

In the Netherlands, De Volkskrant said preparations for May’s “third time lucky vote” were well under way, although it was by no means clear she would win it. “Some true hardline Brexiters would rather the government falls than that May’s deal passes,” it said. Its Dutch counterpart NRC Handelsblad said delaying Brexit “has bought time but remains far from a solution”.
Ik betwijfel of de EU de 'ballen' ervoor heeft om daadwerkelijk nee te zeggen, ook al zou dat voor de geloofwaardigheid van de EU geen slechte zaak zijn. Reken maar dat China, Rusland en de VS toekijken hoe men in Brussel hiermee omgaat, of de EU bereid is een lijn te trekken en zich daaraan te houden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:50
Ben wel erg benieuw hoe het gaat lopen.
Zelf zou ik ze 2 maanden uitstel geven en als er dan niks is, geen uitstel en dan is het echt no-deal. Nog 1 maand om alles uit te voeren naar no-deal.

Wat ik me wel af ga vragen hoe de schotten zullen reageren. Die wouden misschien wel eens uit de UK stappen en dan proberen om in de EU te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50

vectormatic

Warlock of the doorlock

Calamor schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:44:
Wat ik me wel af ga vragen hoe de schotten zullen reageren. Die wouden misschien wel eens uit de UK stappen en dan proberen om in de EU te komen.
Ik ben eerder benieuwd naar de noord ieren, als ik het goed begrijp kunnen de schotten alleen een referendum houden bij gratie van westminster, terwijl de noord-ieren dat conform de GFA zelf mogen afkondigen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:25

Roozzz

Plus ultra

Jebus4life schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:38:
Werkelijk iedereen die ik spreek is de situatie/berichtgeving beu en wil dat er een oplossing komt (de situatie is ook gewoon te absurd voor woorden).

Tuurlijk is het beter te zoeken naar een oplossing, Maar de EU riskeert de perceptie waarmee ze al jaren kampt te versterken; een reeks zwakke technocraten die geen beslissingen durven nemen zonder eindeloos te palaveren. Als je uitzicht hebt op een oplossing is het logisch dat je blijft werken/zoeken ernaar, maar we zitten nu al bijna 3 jaar in dit proces,maar zelfs voorbij de horizon zie ik momenteel geen oplossing opdoemen. Er is bij de Britten nergens een meerderheid voor.
Grappig dat jij dit zo ziet. Ik zie juist het tegenovergestelde. Europa is in dit proces uitermate duidelijk in de genomen beslissingen en zijn daar meer dan standvastig in (Vraag dat maar na aan May :> ). Ondanks dat er potentieel 27 landen zijn die het eens moeten worden, zijn en blijven de rangen keurig gesloten. Het is het UK dat geen flauw benul heeft, maar Europa kan je dat hier echt niet verwijten.

Dat ze blijven openstaan voor een toekomstige constructieve relatie, doet daar niets aan af. Het tijdspad is nu eenmaal zo procedureel afgesproken en loopt bijna af. Het UK wilt daar nu aanpassingen aan doen, maar binnen het EU is dat alleen een optie indien er hele goede redenen voor zijn.

Op mij wekt dit alles niet de indruk van een "reeks zwakke technocraten die geen beslissingen durven nemen" en is dit hele proces voor het beeld van de EU zeker niet negatief.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

Lijkt op spam en is offtopic, dus weg.

[ Voor 79% gewijzigd door janvanduschoten op 15-03-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 20:14

Plasma_Wolf

Student

De situatie in Noord-Ierland is totaal anders. Daar gaat het uiteindelijk toch om de unionists tegen de de republicans. Zo zal er ook gestemd worden bij een referendum en daarbij volgt eenzelfde verdeling als nu in het VK heeft plaatsgevonden. Onafhankelijk over wat de uitslag is, zal zo'n referendum sektarische onenigheid oproepen, en waarschijnlijk sektarisch geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
superwashandje schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:34:
oh dat zeker, maar daar reageer ik niet op ;) @ToolkiT noemde het een naive houding dat de britten geloven dat de EU er alles aan doet om no deal te voorkomen. Alleen een verlenging geven als ze met een goede reden komen zou ik persoonlijk niet scharen onder "alles doen om no deal te voorkomen".

edit: verduidelijking van mijn zin :P
Ik doelde eigenlijk op dat het naïef was van May/UK parliament om te verwachten dat ze zonder slag of stoot uitstel zou krijgen..
alienfruit schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:55:
[mbr]Lijkt op spam en is offtopic, dus weg.[/]
<offtopic>
Nee daar geen burgers gegeten.. beetje zonde als je ergens bent eet ik graag lokale cuisine om meer mee te krijgen van lokale cultuur.. Diner is vaak enige tijd dat je hebt op zakenreis om wat cultuur op te snuiven..
Dus Libanees (lokale partner was van libanese afkomst), Yemeni, en Saudi stijl gegeten..

Wel veel burger ketens daar, alle westerse ketens zie je er, ook de US brands die je in Europa niet ziet..
</offtopic>

[ Voor 34% gewijzigd door ToolkiT op 15-03-2019 12:08 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Roozzz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:53:
Dat ze blijven openstaan voor een toekomstige constructieve relatie, doet daar niets aan af. Het tijdspad is nu eenmaal zo procedureel afgesproken en loopt bijna af. Het UK wilt daar nu aanpassingen aan doen, maar binnen het EU is dat alleen een optie indien er hele goede redenen voor zijn.
Ik deel je constatering, maar wil daar wel bij aantekenen dat de komende 2 weken daarin bepalend gaan zijn: geven ze op het laatste moment toe aan lang uitstel zonder dat de Britten aangegeven hebben wat ze gaan veranderen dan is het in de beeldvorming toch weer de EU die slappe knieën heeft. Macron, Tusk, Rutte, Verhofstadt en anderen hebben grote woorden gebruikt, dan moet je ook doorpakken en nu 'nee' durven zeggen.

Dat laatste heb ik mijn twijfels over, ben bang dat we de komende 21 maanden het nog steeds over cake, cherries, fudge en unicorns hebben met tegelijkertijd 40+ stokende Farage's in het EP. De boel van binnenuit frustreren en naar de hand zetten, als ze tot eind 2020 lid blijven hebben ze formeel zelfs nog een veto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
hoevenpe schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:19:
[...]

Ik deel je constatering, maar wil daar wel bij aantekenen dat de komende 2 weken daarin bepalend gaan zijn: geven ze op het laatste moment toe aan lang uitstel zonder dat de Britten aangegeven hebben wat ze gaan veranderen dan is het in de beeldvorming toch weer de EU die slappe knieën heeft. Macron, Tusk, Rutte, Verhofstadt en anderen hebben grote woorden gebruikt, dan moet je ook doorpakken en nu 'nee' durven zeggen.

Dat laatste heb ik mijn twijfels over, ben bang dat we de komende 21 maanden het nog steeds over cake, cherries, fudge en unicorns hebben met tegelijkertijd 40+ stokende Farage's in het EP. De boel van binnenuit frustreren en naar de hand zetten, als ze tot eind 2020 lid blijven hebben ze formeel zelfs nog een veto.
Tot nog toe is er geen strobreed toegegeven, dus ik denk niet dat de EU zich als een pushover gaat opstellen in de laatste twee weken.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
Third time lucky?
https://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-47579033
"The definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results."

in a related note ;)
http://waterfordwhispersn...-trying-to-follow-brexit/

[ Voor 27% gewijzigd door ToolkiT op 15-03-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
j-phone schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:22:
Tot nog toe is er geen strobreed toegegeven, dus ik denk niet dat de EU zich als een pushover gaat opstellen in de laatste twee weken.
Punt is wel dat er nu weinig te onderhandelen valt: als May dinsdag de draft niet geaccepteerd krijgt heeft ze niets om aan te bieden. Haar eigen partij heeft gisteren met grote meerderheid impliciet voor 'no-deal' gestemd dus haar rode lijnen staan als een huis. Het referendum is gisteren weggestemd dus wat hou je over? Men praat al openlijk over artikel 62 om de backstop te slopen, overduidelijk bad faith.

Gaat de EU ze werkelijk van de klif af laten wandelen? Of wordt ook vanuit EU perspectief de hete aardappel 21 maanden vooruit schuiven wenselijker geacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

hoevenpe schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:19:
[...]

Ik ben met @j-phone in deze. Ik kan het me niet voorstellen dat ze nu eenvoudig gaan bewegen.
Zeker met verkiezingen in aantocht levert "gratis" verlenging alleen maar risico's voor de EU op. Ik zie het niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
Ook interesant, ik kreeg van de week een brief van mijn local MP (Wikipedia: Matt Rodda) met de vraag wat wij van de Brexit situatie vinden (multiple choice)..
Labour is blijkbaar aan het peilen was de constituency nu eigenlijk wil.. beetje laat maar ja beter laat dan nooit..

Ook wel raar om een brief te krijgen met een 'houses of parliament' enveloppe..
Ik dacht ff: ze hebben me gevonden! ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ToolkiT op 15-03-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:09
hoevenpe schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:32:
Gaat de EU ze werkelijk van de klif af laten wandelen?
Waarom zou de EU ze moeten stoppen? Ze willen het zelf?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
LordSinclair schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:59:
Waarom zou de EU ze moeten stoppen? Ze willen het zelf?
Ze vragen uitstel, daarmee ligt de bal weer in Brussel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:09
hoevenpe schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:00:
[...]

Ze vragen uitstel, daarmee ligt de bal weer in Brussel.
De bal ligt nu nog bij de UK, want ze moeten nog met een behoorlijk plan komen waarom ze het wel zien gebeuren als ze het uitstellen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:06
Wat hebben we nu aan uitstel?

Een kort uitstel is zinloos, wat kan het VK met een paar weken extra doen dat ze nu niet kunnen? Accepteer de deal van May of wijs hem af, en eruit met no deal.

Een lang uitstel schuift alles op de lange baan en vergroot de onzekerheid op zowel politiek als economisch gebied enorm en neemt de druk van de ketel bij het VK en de idioten in Westminster. Er is met de huidige verhoudingen geen reden om aan te nemen dat er snel duidelijkheid komt.

Ik zeg **** off now en laten we beginnen met het herdefiniëren van de relaties vanaf de grond. Dat lijkt me een stuk gezonder voor iedereen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Zoveel opties liggen er niet.

Een tweede referendum is volstrekt zinloos. Alles wijst erop dat het land nog steeds tot op het bot verdeeld is en er weer een uitslag binnen 5 punten van elkaar uit zal komen. Ongeacht de winnaar zal de verliezer zich bestolen voelen.

Nieuwe verkiezingen leiden tot meer vertraging en garanderen ook geen meerderheid voor May's deal.

Verder onderhandelen over de backstop is slecht voor het image van de EU en zal andere landen op ideeën brengen, nl. dat je 'gewoon' kan uittreden en eindeloos door kan zeiken totdat je je eigen interne zooi op orde hebt. Een heel slecht signaal zo vlak voor de Europese verkiezingen die naar alle waarschijnlijkheid leiden tot een derde van het EP gevuld met populistische anti-Europese partijen met een blocking minority.

Ik vind het erg om te zeggen maar ik ben het met de ERG eens; no deal is preferable.

[ Voor 40% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-03-2019 15:42 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
Nou, een lang uitstel kan nog tot gevolg hebben dat de hele discussie, inclusief verkiezingen en referendum in het VK opnieuw gevoerd kan worden. Dat lijkt me op zich een goede zaak.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
SkiFan schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:39:
Nou, een lang uitstel kan nog tot gevolg hebben dat de hele discussie, inclusief verkiezingen en referendum in het VK opnieuw gevoerd kan worden. Dat lijkt me op zich een goede zaak.
en je verwacht dan een andere uitkomst? De brexit-kant heeft ook na het referendum keihard hun leugens volgehouden, het parlement is tot op het bot verdeeld en kan nauwelijks iets overeenkomen, waarbij er ook nog eens bijna 0 kennis aanwezig is op het gebied van wat de EU nu eigenlij kis en hoe het werkt.

Waarom verwacht je dat het opeens zou veranderen? :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18
@SkiFan Hoe dan? Die discussie hebben ze al jaren kunnen hebben. Ze hadden ook zelf al ruim voor eind maart verkiezingen of een referendum uit kunnen schrijven. Het volk had massaal de straat op kunnen gaan...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Als er iets gaat veranderen dan is dat in de komende 14 dagen, de druk loopt extreem op en no-deal anders onafwendbaar.

Als volgende week de rode lijnen nog steeds staan dan staan ze over 21 maanden nog steeds. Met UKIP in het EP en de City nog steeds als financiële vrijstaat.

Nee, doe mij maar no-deal als de draft niet aangenomen wordt en/of de rode lijnen niet verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
ijdod schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:43:
@SkiFan Hoe dan? Die discussie hebben ze al jaren kunnen hebben. Ze hadden ook zelf al ruim voor eind maart verkiezingen of een referendum uit kunnen schrijven. Het volk had massaal de straat op kunnen gaan...
Ik was deze week weer eens in het VK en tuurlijk, n=klein maar de meeste van mijn gesprekspartners zijn Remainers en iedereen zegt hetzelfde: We don't care anymore, we decided to leave, let's just leave. Dan maar no deal.

Als er een duidelijker doodvonnis is over de stupiditeit van een referendum over dergelijke complexe zaken dan is dit het. De belangrijkste beslissing die in het VK genomen is sinds 1939 en het overgrote deel van de bevolking maakt het niet meer uit als ze als lemmingen van de klif gaan duiken met zijn allen.

Hoever heen moet je zijn als je dit scenario als volk accepteert? Dat je niet de straat op gaat om de politici die je in deze puinhoop hebben gebracht in de Thames te gooien? Dat je niet inziet dat het feit dat het je niks kan schelen bewijs is dat je als Jan met de Pet gewoon totaal ongekwalificeerd bent om een mening over dit soort complexe zaken te hebben?

Criminal negligence, dat is wat het is, van iedereen in Westminster. David Cameron voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Dr. Strangelove De protesten zijn door Westminster dan ook welgevoeglijk genegeerd. Het volk is monddood gemaakt met Brexit means Brexit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
ijdod schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:43:
Blijkbaar moeten ze eerst tegen de muur lopen voordat dat indaalt. Ergens heb ik er geen medelijden meer mee, maar aan de andere kant weer wel. De politici hebben hun schaapjes al lang op het droge, de gewone burger wordt (laat ik dat woord maar niet noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

En daarnaast, al die gevolgen zijn nu nog hypothetisch, sure er roepen mensen dat er straks tekorten zijn in de supermarkten, maar vooralsnog heeft iedereen nu te eten.

Ik ben zeer benieuwd wat we aan protesten gaan zien als shit echt de spreekwoordelijke ventilator raakt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02
SkiFan schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:39:
Ja leuk een land bij de EU die er helemaal niet bij wil. Zal lekker werken dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
idef1x schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:02:
Formeel hebben ze tijdens een verlenging nog steeds een veto, dus als ze hun zin niet krijgen kan het nog leuk worden...

In het EP doen ze trouwens ook aan kantoorhumor :P
The excellent beer mats made by Led By Donkeys (@ByDonkeys) being placed on #NigelFarage’s seat in the European Parliament...

[ Voor 30% gewijzigd door hoevenpe op 15-03-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
[...]

Grofweg een kwart van de bevolking heeft actief voor brexit gestemd.. en een groot deel daarvan is misleid door leugens en vals sentiment..
Dus je opmerking is wel erg kort door de bocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

ToolkiT schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:34:
[...]

Grofweg een kwart van de bevolking heeft actief voor brexit gestemd.. en een groot deel daarvan is misleid door leugens en vals sentiment..
Datzelfde deel is grotendeels nog steeds zo misleid, en uiteindelijk gaat het er over wat voor europarlementariers ze gaan leveren, als 51% voor brexit stemde, kan je met een beetje pech een hoopje nigel farage klonen krijgen.

Daarnaast heb je ook nog steeds te maken met de nationale regering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[...]

Een land waarvan het zeurgedrag van de leiders over ‘teveel betalen’ al decennia ieders neus uitkwam, en alle krediet verspeeld heeft.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
vectormatic schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:37:
[...]

Datzelfde deel is grotendeels nog steeds zo misleid, en uiteindelijk gaat het er over wat voor europarlementariers ze gaan leveren, als 51% voor brexit stemde, kan je met een beetje pech een hoopje nigel farage klonen krijgen.

Daarnaast heb je ook nog steeds te maken met de nationale regering...
Helaas gaat de misleiding idd nog steeds door bij sommige MPs: https://www.indy100.com/a...it-eu-states-euro-8817251

de tegenreactie is wel weer grappig: https://twitter.com/hashtag/McVeyFacts?src=hash

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Het is tenslotte vrijdagmiddag :+
Moment of Brexit tenderness as adorable British MPs think Article 50 extension is up to them

In an endearing scene that melted hearts all over Europe, amusingly bossy British politicians stomped their feet and insisted that they would tell the EU to give an extension to Article 50 despite having less say on the matter than a part-time assistant to a Flemish regional minister.

MP Mark Francois, 53 and ½, was one of many in Westminster who spoke out about the deal while wearing a lovely blazer that made him look like a future heart breaker as long as he stops scoffing chocolate. Although he voted against it, Mark was adamant Brussels would do as it was told.

“I got my own army uniform and every time we play war I’m the one who’s the chief. I’ll tell those boys in Brocksalls that they better give an extension or else. And Jacob said I could do it because Jacob is my friend and he also said I can come to his house and ride one of his ponies if I want. Do you collect pogs? I’ve got hundreds!”

Although the EU did not take an official stance, the Commissioner for Trade, Sigmiund Wilhelms said that the vote left many in EU capitals sighing and cooing. He went on, “It’s so sweet they think it’s up to them. The truth is the Slovenian intern who works in Barnier’s office will have more impact on the decision to grant or refuse an extension. But weren’t they all so cute?

“Now run along, I’ve got to decide where the new Airbus factory is going.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:32:
Ik vind het erg om te zeggen maar ik ben het met de ERG eens; no deal is preferable.
Tja, de deal van May is eigenlijk beter. Groot Brittannië blijft dan min of meer in de EU zitten, maar heeft totaal geen invloed meer op beleid. Britse bevolking niet het slachtoffer en de Britse politiek heeft zichzelf uitgeschakeld. Geweldige deal eigenlijk. Helaas lijken ze dat in het parlement ook te beseffen. Politici doen altijd zo moeilijk als het gaat om macht opgeven. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:40
Het wordt vrees ik hoe dan ook een uitstel, ik verwacht tot het nieuwe EP aantreedt. Ierland zal niet accepteren dat het nu op een no deal uitdraait en de andere landen zullen wel volgen.
Er zal die maanden weinig veranderen, maar waarschijnlijk net genoeg om een nog iets aangepaste deal te accepteren. Dus dan wordt er op het laatste moment weer een compromis gesloten waar niemand echt blij mee is.

Hoe vaak ik afgelopen maanden wel niet gelezen heb dat het nu echt de laatste kans is.. Zo zal het dit keer ook niet zijn en zal er weer op 1 of andere manier de beslissing uitgesteld worden.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ondertussen is May de DUP aan het paaien door ze gunsten in NI te beloven die de spanning daar nog meer zal laten toenemen en voor de EU onacceptabel zijn:
DUP: 'constructive dialogue' with government

There had been a “constructive dialogue” between the DUP and the government, said the party’s deputy leader, Nigel Dodds following his talks with the attorney general and ministers.

He added that the talks would continue to also focus on the issue of the so-called ‘Stormont Lock’ and how it can be provided for. The lock in question relates to a series of assurances on Northern Ireland and its place in the UK, which the government published in January.

Those commitments give a restored Northern Ireland Assembly at Stormont - which has not sat for two years - a say on any future laws that the European Union may pass if the backstop comes into force. A government paper promised that this “Stormont lock” on the backstop would be a legally binding commitment.
Dit kan toch helemaal niet? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@hoevenpe

Mwa, als de noord ieren gewoon afscheiden en zich bij de republiek voegen, hebben ze daarna gewoon invloed op toekomstige europese wetgeving

Wat May hier anders mee kan bedoelen, geen idee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:52

NMH

Moderator General Chat
ToolkiT schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:34:
Ik denk dat het volk hier niet zozeer het issue is, maar meer de politiek. Ik zit niet in Brussel zoals @Virtuozzo, maar het kan bijna niet anders dan dat de verhoudingen en dynamiek in Brussel veranderd zijn sinds het VK heeft aangegeven te willen uittreden. Zie het als een echtpaar waar een van beide heeft aangegeven een scheding te willen, maar die vooralsnog nog wel onder een dak wonen. Wat moet je bijvoorbeeld als Britse vertegenwoordiger in Brussel als er zaken worden besproken die pas in effect komen na de Brexit (wanneer die ook maar is)? Je afzijdig houden of er bij betrokken blijven? Wellicht dat je zelfs achterdocht krijgt bij andere landen die heel erg gaan opletten of er geen ulterior motives spelen in het laatste geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
SkiFan schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:54:
@Dr. Strangelove De protesten zijn door Westminster dan ook welgevoeglijk genegeerd. Het volk is monddood gemaakt met Brexit means Brexit.
Onzin. Er staat een handvol die-hards op de green voor de Houses of Parliament, niet meer dan er normaal staan om te protesteren tegen weet ik veel. Niemand die je verhindert de straat op te gaan in het VK om te protesteren tegen deze gang van zaken. Moet je eens kijken hoe deze situatie in Parliament zou omslaan als er een paar honderdduizend man de straat opgingen om voor Remain te gaan betogen, of een tweede referendum te eisen.

Het is te makkelijk om altijd maar naar de politiek te wijzen, maar als burger heb je ook een verantwoordelijkheid, en het aantal mensen dat op moment werkelijk nog een sjoeche geeft is minimaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-03-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:33:
Moet je eens kijken hoe deze situatie in Parliament zou omslaan als er een paar honderdduizend man de straat opgingen om voor Remain te gaan betogen, of een tweede referendum te eisen.
20 October 2018: https://www.bbc.co.uk/news/uk-45925542. Meer dan een half miljoen mensen in London, geen enkel effect. Twaalf neonazi's in gele hesjes daarentegen...
Het is te makkelijk om altijd maar naar de politiek te wijzen, maar als burger heb je ook een verantwoordelijkheid, en het aantal mensen dat op moment werkelijk nog een sjoeche geeft is minimaal.
Op 23 maart is er weer een demonstratie waar zeker zoveel mensen worden verwacht. De politiek is hier echt het probleem: beide grote partijen zijn te laf en worden geleid door mensen die Brexit willen tegen elke prijs: May omdat ze buitenlanders haat en geen gezichtsverlies wil, en Corbyn omdat hij een ideologische fixatie heeft waar andere mensen hun hersenen hebben zitten, en hij buitenlanders ook niet ziet zitten (net als joden).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:33:
[...]

Onzin. Er staat een handvol die-hards op de green voor de Houses of Parliament, niet meer dan er normaal staan om te protesteren tegen weet ik veel. Niemand die je verhindert de straat op te gaan in het VK om te protesteren tegen deze gang van zaken. Moet je eens kijken hoe deze situatie in Parliament zou omslaan als er een paar honderdduizend man de straat opgingen om voor Remain te gaan betogen, of een tweede referendum te eisen.
de 23e is een demonstratie geplanned daarvoor.. ik ben benieuwd wat de opkomst en de reactie is..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
The Times spotprent:
Afbeeldingslocatie: https://www.thetimes.co.uk/imageserver/image/methode%2Ftimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F4bbe7f0c-468e-11e9-924d-9729bcd51a7f.jpg?crop=2847%2C1898%2C544%2C145&resize=630
De elementen in deze spotprent die men in /r/ukpolitics heeft gezien
-De brexit unicorn
-De brexit afgrond
-12 noon, als in de tijd is op
-"kicking the can down the road", uitstel op uitstel
-May heeft zichzelf al in beide voeten geschoten
-May die dreigt met zichzelf (en daarmee de UK) iets aan te doen als ze haar zin niet krijgt
-"Lame duck" .. als in verlamd (eendevoet)
-May als zombie, wat symbolisch is voor haar deal/het proces
-De steen die ze draagt is Sisyphus(De steen/deal rolt weer naar beden als 'ie boven lijkt)
-May is blind aan 1 oog, en Corbyn heeft 1 oog dicht: geen visie hebben.
-De gier: de concurrentie of radicalen ?

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
defiant schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:45:
The Times spotprent:
[Afbeelding]
-De brexit unicorn
-De brexit afgrond
-May die dreigt met zichzelf (en daarmee de UK) iets aan te doen als ze haar zin niet krijgt
-De steen die ze draagt is Sisythus (De steen/deal rolt weer naar beden als 'ie boven lijkt)
Lijkt me redelijk compleet. De aasgier kan van alles zijn: Trump, de Chinezen, de DUP, de ERG, etc. Kleine correctie: het is Sisyphus.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
defiant schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:45:
The Times spotprent:
[Afbeelding]
-De brexit unicorn
-De brexit afgrond
-De steen die ze draagt is Sisyphus(De steen/deal rolt weer naar beden als 'ie boven lijkt)
De unicorn is een "verkleed" paard. Dat zel wel "beating a dead horse" (May deal) representeren. Ik kan me nog een soortgelijke cartoon over haar Chequers plan herinneren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
NMH schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:08:
[...]

De unicorn is een "verkleed" paard. Dat zel wel "beating a dead horse" (May deal) representeren. Ik kan me nog een soortgelijke cartoon over haar Chequers plan herinneren. :)
De unicorn staat voor het feit dat de UK steeds maar iets wilt wat niet bestaat (voorzover ze al wisten wat ze wilden).

Wel toegang tot de vrije markt maar geen freedom of movement bijvoorbeeld.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
NMH schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:08:
"Flogging a dead horse" is de bekendere versie ;)

Intussen probeert Geoffrey Cox aan te komen met de conventie van Wenen, waarin staat dat men een verdrag mag opzeggen als er onvoorziene problemen op gaan treden. Men voorziet het niet leuk te vinden met de backstop en wil dus claimen dat het onvoorzien is.

Eigenlijk elke expert, zelfs de pro-Brexit ERG legale adviseurs zeggen dat het onzin is, maar ja, politiek.

Mooie opmerking op Twitter:
Spain will be pleased to know that the treaty of Utrecht can be voided unilaterally.
In 1713 kon men tenslotte niet voorspellen dat de Engelsen (Britten) hun eigen rundvlees zouden eten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
gambieter schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:18:
[...]

Intussen probeert Geoffrey Cox aan te komen met de conventie van Wenen, waarin staat dat men een verdrag mag opzeggen als er onvoorziene problemen op gaan treden. Men voorziet het niet leuk te vinden met de backstop en wil dus claimen dat het onvoorzien is.

Eigenlijk elke expert, zelfs de pro-Brexit ERG legale adviseurs zeggen dat het onzin is, maar ja, politiek.

Mooie opmerking op Twitter:

[...]

In 1713 kon men tenslotte niet voorspellen dat de Engelsen (Britten) hun eigen rundvlees zouden eten...
Ik meen gelezen te hebben dat Cox wel vond dat dit niet gebruikt moest worden voor de backstop maar dat de politiek hier geen boodschap aan had?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
gambieter schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:39:
[...]

20 October 2018: https://www.bbc.co.uk/news/uk-45925542. Meer dan een half miljoen mensen in London, geen enkel effect. Twaalf neonazi's in gele hesjes daarentegen...

[...]

Op 23 maart is er weer een demonstratie waar zeker zoveel mensen worden verwacht. De politiek is hier echt het probleem: beide grote partijen zijn te laf en worden geleid door mensen die Brexit willen tegen elke prijs: May omdat ze buitenlanders haat en geen gezichtsverlies wil, en Corbyn omdat hij een ideologische fixatie heeft waar andere mensen hun hersenen hebben zitten, en hij buitenlanders ook niet ziet zitten (net als joden).
In de peilingen staan de Tories notabene op winst! Als de kiezer een signaal wilde afgeven dan zouden UKIP en de LibDems in de lift zitten maar dat is niet het geval. Nou niet echt een signaal van afkeuring van het beleid van de grote partijen.

Natuurlijk, eens in het half jaar de straat op gaan is wel erg Brits. Gele hesjes it ain't maar eerlijk is eerlijk, dat zit niet in de cultuur. Ook al is de impact van Brexit mogelijk groter en zeker lastiger aan te pakken dan de issues in Frankrijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-03-2019 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
https://youtu.be/kNe8qK_-wUI

Een iets oudere video (januari 2019) waar Sabine Weyand het hele proces uitlegt. Vrij verhelderend voor hoe de procedures werkten en wie met wat is gekomen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 07:23:
In de peilingen staan de Tories notabene op winst! Als de kiezer een signaal wilde afgeven dan zouden UKIP en de LibDems in de lift zitten maar dat is niet het geval. Nou niet echt een signaal van afkeuring van het beleid van de grote partijen.
Het alternatief is Corbyn, dus vindt je het gek? De SNP in Schotland staat wel op grote winst, die zijn de hele tijd consistent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

hoevenpe schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 08:38:
[...]

Het alternatief is Corbyn, dus vindt je het gek? De SNP in Schotland staat wel op grote winst, die zijn de hele tijd consistent geweest.
Nuja, eigenlijk het beste pro-europa initiatief zouden de LibDems zijn..
Maar helaas is dat qua positie eerder een conservatief-liberale beweging die heel erg staat voor het beleid zoals onder Cameron gevoerd werd. (Terugtreden van overheid, zelfs hun afkeer van de wens weg uit europa te gaan lijkt zelfs grotendeels gestoeld te zijn in een afkeer van de bepalingsdwang en extra regelgevingen die dan uit london zullen komen en die de grenzen ophouden waardoor er nog minder open concurrentie is)

Probleem is dat dat ook weinig populair is juist onder de groepen die voor Remain zijn,
En het ook geen daadwerkelijke bekentenis is dan echt politiek actief _in_ de europese politieke samenwerking te zijn.
(Een aloud probleem van de engelsen is dat ze zich bijna allemaal als 'buitenstaanders' in europa zien: UKIP is eigenlijk de enige engelse politieke organisatie die zich heel bewust ook binnen een europees politiek proces positioneerde en een europese visie had, interessant genoeg)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
hoevenpe schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 08:38:
[...]

LibDems zijn wel degelijk een pro-Europees alternatief, zeker omdat ze op veel andere posities ook Conservative-stemmers kunnen aanspreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Nederland is in ieder geval aan het voorsorteren voor een no deal Brexit. Mijn Britse vriendin had gisteren haar tijdelijke verblijfsvergunning en werkvergunning binnen van de IND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:58:
[...]

LibDems zijn wel degelijk een pro-Europees alternatief, zeker omdat ze op veel andere posities ook Conservative-stemmers kunnen aanspreken.
Met hun leiderschapsverkiezing van 12 weken hebben ze zich wel netjes als non-alternatief veilig gesteld.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:03:
Met hun leiderschapsverkiezing van 12 weken hebben ze zich wel netjes als non-alternatief veilig gesteld.
Is het werkelijk zo geraffineerd?
Puntje gemaakt met het verloren referendum amendement en daarna wegrennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als het Verenigd Koninkrijk de Brexit met langer dan drie maanden uit wil stellen, dan zullen ze mee moeten doen met de Europese verkiezingen in mei. Zo niet, dan kan haar EU-lidmaatschap eenzijdig worden stopgezet. Dat schrijven onder meer The Guardian en Financial Times op basis van gelekte documenten.

Donderdag schaarde het Britse Lagerhuis zich in een stemming achter een uitstel van de Brexit. Hierbij werd echter niet gestemd over de duur van een uitstel.

Volgens premier Theresa May zijn er twee opties: een kortlopend uitstel om haar Brexit-akkoord door het Lagerhuis te krijgen, of een langdurig uitstel tot na juli. De korte optie heeft volgens het document slechts de goedkeuring van de Europese Unie nodig.

Bij een langdurig uitstel tot na juni moeten de Britten alsnog meedoen aan de Europese verkiezingen. "Als deze verkiezingen niet worden gehouden, dan moet het uitstel meteen beëindigd worden voor het Europese Parlement bijeenkomt op 2 juli", citeert Financial Times het document.
Bron: https://www.nu.nl/brexit/...uropese-verkiezingen.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Eens kijken of ik het goed begrijp, als May de draft dinsdag niet door het parlement krijgt zal de EU met een tegenvoorstel komen:
EU Official Floats 2-Stage Delay to Brexit

European Commission Vice President Frans Timmermans told Germany's Funke newspaper group in comments published Saturday that Britain must know why it needs a delay. He added that "as long as this isn't clear, Brexit can only be delayed for a few weeks, solely to avoid a chaotic withdrawal March 29."

Timmermans said: "During this time, the British must tell us what they want: new elections? A new referendum? Only after that can we talk about a several-month extension."
Ze krijgen dus een paar weken uitstel, ruim voor de EU verkiezingen om een concreet realistisch inhoudelijk plan te maken met daarin een lange verlenging tot eind 2020. Als dit door de EU geaccepteerd wordt dan krijgen ze deze verlenging en doen ze mee met de verkiezingen eind mei anders no-deal.

Zo zet men de druk er extreem op, wordt het Britse parlement gedwongen een draai te maken als ze no-deal echt willen voorkomen. Grens in de Ierse zee, blijven binnen de CU/SM/ECJ/FoM of een tweede referendum zijn geldige redenen, meer fudge niet. Wat er ook gebeurd de bal ligt zo in de beeldvorming weer bij de Britten, is het niet de EU die 'nee' zegt.

Just my 2ct... :)

Afbeeldingslocatie: https://www-telegraph-co-uk.cdn.ampproject.org/i/s/www.telegraph.co.uk/content/dam/news/2019/03/15/BOB160319-xxlarge_trans_NvBQzQNjv4Bqeo_i_u9APj8RuoebjoAHt0k9u7HhRJvuo-ZLenGRumA.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 16-03-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:19:
[...]

Is het werkelijk zo geraffineerd?
Puntje gemaakt met het verloren referendum amendement en daarna wegrennen...
Hanlon's razor.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Skyaero schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:01:
Nederland is in ieder geval aan het voorsorteren voor een no deal Brexit. Mijn Britse vriendin had gisteren haar tijdelijke verblijfsvergunning en werkvergunning binnen van de IND.
Verwerpelijk dat Nederland niet wacht op de uiteindelijk resultaat van Brexit ipv dit te doen. Ik kan niet eens settled status krijgen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
j-phone schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:15:
[...]

De unicorn staat voor het feit dat de UK steeds maar iets wilt wat niet bestaat (voorzover ze al wisten wat ze wilden).

Wel toegang tot de vrije markt maar geen freedom of movement bijvoorbeeld.
Snap ik en ik sprak dat ook niet tegen. Ik bedoelde het als een extra punt. :)
gambieter schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:18:
[...]

Ah, ik kende hem als beating, maar flogging lijkt inderdaad de meer gebruikte versie.

Voor wat betreft dat de "Wenen-escape"; ik kan me niet voorstellen dat iemand dat ooit gaat accepteren. Ik ben geen jurist, maar dat is volgens mij meer voor situaties als "Ja, we hebben jullie destijds een permanente marinebasis op eiland X beloofd, maar helaas staat dat eiland twee meter onder water door de zeespiegelstijging."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alienfruit schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 13:16:
[...]

Verwerpelijk dat Nederland niet wacht op de uiteindelijk resultaat van Brexit ipv dit te doen. Ik kan niet eens settled status krijgen :(
Moeten wij ons schamen voor gedegen voorbereiding aan onze kant waar een Britse Overheid faalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:41

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Ook als dat uiteindelijke resultaat pas twee voor twaalf komt?
De kans op een no-deal brexit is immens groot, vooral te zien als je verder kijkt dan enkel de Nederlandse pers. Juist alleen maar goed dat er i.i.g. nog wat voorbereid wordt.

Is er trouwens in alle discussies en verhalen omtrent uitstel ook besproken in het HoC wat het gevolg is voor bedrijven die aangegeven hebben om na 29 maart een maand dicht te zijn o.i.d.?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[...]

Wat is hier verwerpelijk aan? Wees juist blij dat men zich adequaat voorbereidt op het worst case scenario... Wordt er toch een deal gesloten is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Ik snap werkelijk niet wat jouw status te maken heeft met een (voor haar doen enigszins) voortvarende IND. Dat jij geen stus hebt is klote, maar wat heeft de NL IND daar nu mee te maken? Denk je echt dat het makkelijker daar zou gaan als NL ook zou treuzelen? Misschien mis ik de logica maar ik zie het niet.

Ik snap je frustratie overigens, lijkt mij heel bevreemdend als je plots statusloos (niet statenloos, dat is erger) kan worden. Maar dat risico was al twee jaar aanwezig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Wat had je nu verwacht? Dat is hoe de Britten het spel al de hele tijd spelen: laat de EU maar over de brug komen d:)b

Als ik jou was was ik al aan 't uitkijken naar een andere job op het vasteland. Al een hele tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 16-03-2019 19:34 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 12:27

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het zou mogelijk kunnen zijn dat de EU heel erg voorzichtig aan het worden is met een kort uitstel.

Naar verluid van de Guardian zijn er redenen om aan te nemen dat dit is besproken in de EU

Uit de guardian : https://www.theguardian.c...of-theresa-may-government

De uitdaging zou in het feit zitten dat een kort uitstel wordt gegeven waarbij het VK geen Europese verkiezingen hoeft te houden en waarbij May het niet red en wordt vervangen en een eventuele opvolger artikel 50 revoked voor juli.

In dat geval zou de EU juridisch vleugellam zijn. Uiteraard zal men dat ten alle tijden willen voorkomen in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Indoubt

Das een pittige, eigenlijk elk scenario waarin de UK eerst een kort uitstel krijgt, geen verkiezingen houdt, en daarna alsnog niet voor eind juni er uit gaat, zij het via langer uitstel of via een revoke....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Indoubt schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:41:
De uitdaging zou in het feit zitten dat een kort uitstel wordt gegeven waarbij het VK geen Europese verkiezingen hoeft te houden en waarbij May het niet red en wordt vervangen en een eventuele opvolger artikel 50 revoked voor juli.
Ik vraag me af of je dat af zou kunnen dekken door een juridisch bindende afspraak met het VK te maken dat de EU ze uitstel verleent in ruil voor het opgeven van het recht om artikel 50 nog weer in te trekken.

Iets anders interessants wat ik in dat artikel zag:
And more Tory MPs currently opposing May’s Brexit deal have told party whips they would back it if the prime minister announced she would quit this summer.
Ik vraag me af wat de achterliggende gedachte daar is. Vind men het eigenlijk niet zo'n slechte deal maar stemt men tegen in een poging om May te wippen? Of is de hoop daar dat een nieuwe PM beter in staat is om een goede future relationship vorm te geven? (Of God verhoede naar Brussel gaat om te morrelen aan de WA...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Naar mijn mening: De enige reden om May te vervangen is om de WA open te kunnen breken.

Hoe langer ik erover denk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat uitstel helemaal niet wenselijk is en zelfs de EU in een deadlock kan houden.

Waarom toegeven aan een land met absurde eisen als de andere 27 landen dan geen wetten meer kunnen maken op Europees niveau.

Of de soep zo heet wordt gegeten weet ik niet maar een ernstig risico is er zeker aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Britain split over prospect of second Brexit vote, poll finds
But more people would vote to Remain if there were a second ballot, according to Opinium
Toby Helm Political editor
Published: 18:30 Saturday, 16 March 2019
Follow Toby Helm
Exactly the same proportion of voters believe there should be a second referendum on Brexit as think the UK should leave the EU without a deal, according to the latest Opinium poll for the Observer.

The survey shows the country split down the middle, with 43% supporting a delay to Brexit in order to hold a second public vote and 43% believing the UK should simply quit without any agreement with Brussels.

If a second referendum were held with the options of accepting Theresa May’s deal or remaining in the EU on the ballot paper, 46% said they would back remain, against 36% who would vote to leave on the terms of the prime minister’s proposal.
Het is een beetje een valse poll, want optie drie staat niet als optie bij de referenda, maar het geeft wel aan hoe verdeeld het land is.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/l10amnjd6vl21.jpg

Van reddit.

8) ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:27
Deze vond ik ook wel geinig _/-\o_

Brexit Cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Een vriend is tijdens de St Patricks Day feesten zijn paspoort kwijtgeraakt (gerold waarschijnlijk) en nu is de UK ambassade op vakantie tot Dinsdag en kan dus niet terug naar de VK. Yikes, dat is erg lullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ik vind het vooral opmerkelijk dat met 12 dagen voor Brexit er bijna niets lijkt te gebeuren: May doet een poging de DUP om te kopen en Corbyn zegt dat hij later wel een referendum wil maar niemand lijkt de EU de helderheid te willen/kunnen bieden die noodzakelijk is voor een verlenging.

Hoop zo dat de EU haar poot stijf houdt deze week en door de zure appel heen bijt: nog eens 3 weken, 3 maanden of 3 jaar er gaat niets veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:45:
er bijna niets lijkt te gebeuren
Stilte is slechts zichtbaar beeld. Beeld is niet noodzakelijkerwijze hetzelfde als realiteit. Daarbij, zo stil is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:28
Virtuozzo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:17:
[...]

Stilte is slechts zichtbaar beeld. Beeld is niet noodzakelijkerwijze hetzelfde als realiteit. Daarbij, zo stil is het niet.
Daarnaast is er ook nog een wel bekende gezegde:

De stilte voor een storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:17:
Stil is het zeker niet, maar dan vooral in het VK waar mogelijke opvolgers van May als Davis, Raab en Patel zich druk aan het profileren zijn. Mijn beeld is dat er in het VK nog geen besef lijkt te zijn dat het de EU menens is, dat een verlenging over 12 dagen geen vanzelfsprekendheid is. Er geen druk diplomatiek verkeer tussen Londen en Brussel gaande is om de noodzakelijke garanties en duidelijkheid voor donderdag te krijgen, May geen plan B heeft voor als MV3 opnieuw faalt.

Natuurlijk zien we niet alles, stilte voor de storm inderdaad. Misschien zoek ik er teveel achter maar jij bent de afgelopen dagen inhoudelijk niet echt op dingen ingegaan, wellicht zit jij nu ook in de 'tunnel'... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoevenpe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:49:
[...]
jij bent de afgelopen dagen inhoudelijk niet echt op dingen ingegaan
Nee, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
In dat geval succes de komende dagen, zal wel hectisch worden. Las al dat Selmayr niet gerust is op de mogelijkheid tot obstructie dus nu iets over het hoofd zien geeft later mogelijk veel ellende. (y)

(als je echt invloed hebt: zorg dan dat de klif van vrijdag op zaterdag valt, vinden de ICT'ers die systemen moeten aanpassen fijn en de beurzen zijn dan 2 dagen dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-10 21:38
hoevenpe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:49:
[...]

Misschien zoek ik er teveel achter maar jij (@Virtuozzo - redactie) de afgelopen dagen inhoudelijk niet echt op dingen ingegaan, wellicht ben zit jij nu ook in de 'tunnel'... ;)
Dat vermoeden kreeg ik ook al. Spannende dagen, op kantoor had ik het onderwerp in de ochtend met twee collega's een beetje aangesneden, peilen hoe men er over denkt. Die discussie liep ietswat uit de hand en iedereen begon zijn mening te geven. En ik sta weer versteld dat 40% de mening heeft "just get it over and done with" , en 25% procent denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen. De rest is tegen de Brexit maar frappant genoeg zijn dat alle jongeren op kantoor, 1 man wiens dochter verloofd is met een Deen, en een collega die binnenkort met pensioen gaat en die zijn pensioen geld in aandelen heeft zitten.

Ik stapte trouwens snel uit de discussie aangezien er behoorlijk felle reacties richting de EU waren - vele Britten denken echt dat deze bende op een of andere manier te verwijten is aan de EU, en niet hun eigen incompetente regering.

Dit speelt zich trouwens af in de buurt van Middlesbrough, dicht bij Sunderland waar de Nissan giga fabriek staat...

Ik ben nogsteeds van plan om op termein uit Engeland te vertrekken maar kijk de kat nog even uit de boom....

[ Voor 7% gewijzigd door The_Butler op 18-03-2019 08:43 ]

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Butler schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:58:
[...]

Ik ben nog steeds van plan om op termein uit Engeland te vertrekken maar kijk de kat nog even uit de boom....
Investeer in gedegen voorbereiding en reservering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
Virtuozzo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:59:
[...]

Investeer in gedegen voorbereiding en reservering.
Kan je iets concreter zijn? - reservering van vliegtuig tickets?
Spaargeld is al 60% omgezet naar Euro's.

[ Voor 8% gewijzigd door The_Butler op 17-03-2019 16:06 ]

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
The_Butler schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:58:
Ik stapte trouwens snel uit de discussie aangezien er behoorlijk felle reacties richting de EU waren - vele Britten denken echt dat deze bende op een of andere manier te verwijten is aan de EU, en niet hun eigen incompetente regering.
Zou niet graag in je schoenen staan nu. Heb ook projecten in het VK gedaan en een paar maanden geleden heb ik wel gemerkt dat het onderwerp taboe is en dat als EU burger een grapje erover maken een doodzonde is, zelfs als het veel milder is dan wat er in de tabloids en op satirische programma's te zien is. Alsof alleen Britten hard over May en haar bende mogen zijn, heel onwerkelijk en zelfs wat beangstigend.

Lijkt me ook lastig dat je geen idee hebt wanneer de klif nu werkelijk komt, over 12 dagen of over een paar weken? 30 juni of toch pas 2021. Zo kan je je als persoon en/of bedrijf toch niet voorbereiden. :|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Butler
hoevenpe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:10:
[...]

Lijkt me ook lastig dat je geen idee hebt wanneer de klif nu werkelijk komt, over 12 dagen of over een paar weken? 30 juni of toch pas 2021. Zo kan je je als persoon en/of bedrijf toch niet voorbereiden. :|
Klopt... ik heb expres geen koophuis genomen, en mijn werk heeft een grote klus in Zuid Afrika lopen waar ik de lead engineer voor ben. Mij was twee jaar geleden al gevraagd of ik interesse had om daar naartoe te verhuizen, ik had dit toen afgeslagen maar ik ben er vrijwel zeker van dat ik dit alsnog kan doen. Zo niet dan kom ik terug naar Nederland, waar helaas wel een probleem is met woonruimte - je moet voor zowel huren als kopen toch een half jaar aan loonstrokkjes laten zien enzo... maar dat is meer iets voor het forum topic persoonlijke financien...

maar ja, hier en daar wel wat slapeloze nachten ja.... vooral het gevoel dat je niks kan 'opbouwen' - vorige week nog zagen we een leuke kast voor mijn dochter op haar kamer, maar je denkt direct, heeft dit wel zin om nu te kopen? Idem met het kopen voor planten voor in de tuin, het afsluiten van auto verzekering, sportschool lidmaatschap etc... Het hangt als een donkere wolk bij alles wat je doet over je heen.

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:45:
Ik vind het vooral opmerkelijk dat met 12 dagen voor Brexit er bijna niets lijkt te gebeuren: May doet een poging de DUP om te kopen en Corbyn zegt dat hij later wel een referendum wil maar niemand lijkt de EU de helderheid te willen/kunnen bieden die noodzakelijk is voor een verlenging.
Ga er maar van uit dat de EU27 heel druk bezig is met het Brexit-verhaal. Ik vermoed dat er momenteel heel wat diplomatiek verkeer tussen de EU27 heen en weer gaat om een gezamenlijk standpunt te formuleren zodat als de Britten volgende week om een kort dan wel lang uitstel vragen er een gemeenschappelijk antwoord klaar ligt. Zie ook het artikel dat hier eerder gepost is over de "war gaming" van de EU en dit fragment uit de persconferentie van Rutte waarin hij aangeeft dat de EU bijna full-time bezig is om de Brexit te managen.

Wat ook wel een fraai fragment uit die persconferentie is:
RTL: Meneer Rutte, zou u niet voor de duidelijkheid voor NL vrachtwagenchauffeurs en NL vissers gewoon moeten pleiten voor een lang uitstel?
Rutte: Wat heeft dat voor zin?
RTL: Zekerheid.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Toch bijzonder dat de Noord-Ierse Taliban zoveel invloed heeft:
Brexit: No new vote on May's deal without DUP support - chancellor

The PM's plan is expected to be voted on for a third time in the coming days. But Philip Hammond told the BBC's Andrew Marr that it would only be put to MPs if "enough of our colleagues and the DUP are prepared to support it". He did not rule out a financial settlement for Northern Ireland if the DUP backed the deal.

The party, which has 10 MPs in the Commons, received £1bn as part of a confidence and supply agreement with the Tories after the last election - giving the government a working majority. Mr Hammond said they did not have the numbers "yet" to secure Mrs May's deal, adding: "It is a work in progress".

But he warned that, even with the DUP's support, a "short extension" would be needed to pass legislation in Parliament, adding that it was now "physically impossible" for the UK to leave the EU on 29 March.
Dus extra geld, toezeggingen en wetgeving. Heet zoiets niet stemmen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:41:
Toch bijzonder dat de Noord-Ierse Taliban zoveel invloed heeft:

[...]

Dus extra geld, toezeggingen en wetgeving. Heet zoiets niet stemmen kopen?
Nope, dat noemen we onderhandelingen. Gaat in Nederland echt niet anders hoor als er een coalitie gesmeed moet worden. Hier was de Christenunie nodig om een meerderheid te verkrijgen en reken maar dat die ook met een wensenlijstje zijn aangekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
NMH schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:00:
Nope, dat noemen we onderhandelingen. Gaat in Nederland echt niet anders hoor als er een coalitie gesmeed moet worden. Hier was de Christenunie nodig om een meerderheid te verkrijgen en reken maar dat die ook met een wensenlijstje zijn aangekomen.
Op zich ben ik dat met je eens, maar dit gaat over principiële zaken die direct betrekking hebben op de Noord-Ierse toekomst. Kan me niet voorstellen dat de DUP hierover koehandel gaat bedrijven, dat is toch wat anders dan de meloen doorslikken van de dividendbelasting. Zie ze daarom ook niet voorstemmen zolang de backstop ongewijzigd blijft.

Weet niet of deze column hier al eerder langsgekomen is, in een paar minuten wordt het dossier Brexit ontrafeld en de eindconclusie (ook voor ons) stemt niet heel hoopvol. De op westerse waarden gebaseerde wereldorde staat op het spel:

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The_Butler schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:01:
[...]

Kan je iets concreter zijn? - reservering van vliegtuig tickets?
Spaargeld is al 60% omgezet naar Euro's.
Netwerken, voor eventualiteit van alternatieven voor arbeid, maar ook reserveringen voor eventualiteit verhuizing of minder rigoureuze maar vooralsnog onvoorziene kosten. Afbouw van vaste verbindingen (zoals lasten e.d.), opbouw van vermogen buiten / niet eigen aan VK.

Brexit of geen brexit, het VK gaat te maken krijgen met termijneffecten die in alle scenario's veel rimpels geven. Afhankelijk van wat na welke brexit dan ook de politieke macht krijgt is het waarschijnlijk dat die rimpels op basis van austerity modellen gevolgd dan wel gebruikt zullen worden.

Misschien een factor die vaak over het hoofd gezien wordt, er is reële kans (al is deze vaak regionaal bepaald) dat scenario's van brexit kunnen leiden tot verheviging van, nu ja, zekere sentimenten met smaak van xenofobie. Tegenwoordig lijken we vergeten te zijn hoe diep zoiets kan snijden, en hoe makkelijk. Wat zeker op gebied van arbeid, maar ook wonen en onderwijs, onvoorziene effecten kan hebben.

Zoals eerder gesteld, ik zie geen scenario van rauwe crash. Ik zie wel talloze paden met talloze rimpels. Aangezien voor mens en gezin zelfs kleine rimpels makkelijk grote effecten kunnen veroorzaken én er dat pijnlijke potentieel van xenofobie is, valt mijn optiek samen te vatten als investeren in opbouw buiten VK met zo klein mogelijke voetafdruk binnen het VK. Dat is niet enkel beschermend, dat kan ook op termijn meer reikwijdte voor opties binnen het VK geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Of in meer normalere mensentaal. Als wij - een gemixt Pakistaans/Nederlands koppel - nu al enorme xenofobisch gedrag ondervinden, dan wil je niet weten (maar je zou het wel moeten proberen in te schatten) wat er straks gaat gebeuren. De voorbeelden zijn er al. Van opmerkingen in de trant van ‘jij geniet toch niet van $randomEngelsSucces’ - rond het WK, tot aan meer agressieve aanvaringen in de pub en opmerkingen over op je graf dansen etc. Alles komt nu al langs. Dat gaat hoe dan ook niet minder worden. Het is te hopen dat het bij woorden blijft, maar ik vrees met grote vrees dat het xenofobisch gedrag zich gaat uiten door meer concrete uitingen. In de politiek - waarbij beslissingen genomen worden waarbij vooral de autochtone Britten profijt hebben - tot op de straat.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Is dat niet iets wat vooral gaat spelen in het geval van een harde Brexit? Het meest voor de hand liggende scenario is imo uitstel tot 2021. Tot dat moment veranderd er voor de gemiddelde Brit niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:28
hoevenpe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:07:
Is dat niet iets wat vooral gaat spelen in het geval van een harde Brexit? Het meest voor de hand liggende scenario is imo uitstel tot 2021. Tot dat moment veranderd er voor de gemiddelde Brit niet veel.
Zo voor de hand liggend zou ik dat niet beschouwen. Echt, momenteel is het nog steeds anything goes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
De Duitsers hebben er lol mee:

De inwoners van Saarland, genaamd "Saarlafisten" ....

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 17-03-2019 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sir_Lion schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:14:
Zo voor de hand liggend zou ik dat niet beschouwen. Echt, momenteel is het nog steeds anything goes.
De rode draad in deze Brexit slapstick is dat elke keer de Britten heel veel babbels hebben maar op het allerlaatste moment halsoverkop naar Brussel/Straatsburg vliegen om daar de paar kruimels te ondertekenen die de EU hen uit piëteit en eigenbelang aanbiedt. Ook deze keer komt er waarschijnlijk een hoepeltje waar May door mag springen om zo het blikje 21 maanden voor zich uit te kunnen schoppen, niet dat ik daar voor ben maar zo is het tot nu toe steeds gegaan.

Rutte is ondertussen op May in aan het hakken:
Mark Rutte likens Theresa May to Monty Python’s limbless knight

“I have a lot of respect for Theresa May. She reminds me occasionally of that Monty Python character where all his arms and legs are cut off and then says to his opponent: let’s call it a draw,” Rutte said in an interview on the “WNL op Zondag” TV show, Bloomberg reported.

The U.K. parliament last week voted in favor of seeking a Brexit extension, but Rutte said if May asks for a delay at the European Council this week, he wants to know how long a postponement would be for. “If the British ask for a delay, interesting, but ... what do you want with that delay?” Rutte said.

The Dutch PM said that, while the U.K. is “in a very bad position right now,” he respects his British counterpart. “She’s doing incredibly, she goes on and on.”
Vooral die laatste zin, dat is gewoon trollen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
“She’s doing incredibly, she goes on and on.”

Die kan wel op meerdere manieren uitgelegd worden ja. De vriendelijke manier, iemand die inderdaad doorzet.

Of de Clint Eastwood manier:

Nag, nag, nag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Creatief diplomatiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Het wordt in de Britse media breed opgepikt, wat ook ruimte biedt voor de achterliggende harde boodschap:
Dutch PM compares Theresa May to Monty Python limbless knight

Mark Rutte, who appeared visibly irritated last week at the failure of MPs to pass the Brexit deal, admitted feeling “angry” at the impasse in Westminster. He said his frustration was focused on the posturing of those seeking to make party political points during a major national crisis but praised May’s “incredible” resilience in the face of repeated knock-backs in the House of Commons.

Rutte accused Labour and the Tory MPs in the European Research Group of putting party politics above the national interest. “They continue to play games internally,” he said. “That faction within her own party; Labour, everyone is only concerned with party politics and who can win the next election. There is a country currently at stake. A whole country with 75 million people. I can get very angry about it.”

He added: “This is the only deal on the table. And then they say, yes, but we don’t want it because we found hair in the soup. Yes – but what is it you want? They ask for a postponement. Yes – but for how long and what do you want it for?”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zo diplomatiek lijkt het me nu ook weer niet, elke leek kan daar zo doorheen prikken. Het helpt niet om May net op dit moment te vernederen; als je wil dat de Britten die handel tekenen (en er zijn er bij de ERG die het blijkbaar overwegen) dan kan je je verkneukelen aan de zijlijn maar ga je geen extra zout in de wonde strooien.

Kans is reëel dat May sowieso moet vertrekken als pasmunt voor de ratificatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Borromini schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:45:
[...]

Zo diplomatiek lijkt het me nu ook weer niet, elke leek kan daar zo doorheen prikken. Het helpt niet om May net op dit moment te vernederen; als je wil dat de Britten die handel tekenen (en er zijn er bij de ERG die het blijkbaar overwegen) dan kan je je verkneukelen aan de zijlijn maar ga je geen extra zout in de wonde strooien.

Kans is reëel dat May sowieso moet vertrekken als pasmunt voor de ratificatie.
Ik zou eerder opmerken dat het best hypocriet is. Maar, dit is een geopolitiek domein, geen nationaal.

Tenslotte volgt Mark uitermate strikt machtspolitiek denken op prioritaire basis van partijpolitiek. Ik merk dit op als VVD lid, dat zeg ik hier bewust bij. Opnieuw, Brexit is voor Nederland een spiegel - tenslotte volgen we voor ordening, inrichting en kaders van politiek gedrag een brede en vergevorderde verschuiving naar het Angelsaksische model.

Daarbij, even alle gekheid op een stokje, Mark werd bij de Kwestie Dividendbelasting - waar partijstructuur opvallend buiten spel stond net als reële politiek - intern ook door menigeen van dezelfde vergelijking voorzien op de dag van dat pijnlijke kamerdebat waar oppositie en zelfs coalitie door de muren van marketing brak en de toolbox bloot deed leggen.

Bot gesteld en zonder pun intended, wil men meer of minder marketing? Brexit en het VK laten zien waar je op uitkomt als je voor meer kiest op basis van huidig politiek gedrag. Politiek gedrag gaat schuiven, de proteststem wordt een hefboom van niet-politieke organisatie en uiteindelijk staat iedereen in loopgraven van emotie en moeheid waar men graag eigenbelang laat varen.

Enfin, je opmerking is terecht, maar let wel, de houdbaarheidsdatum van May is al beperkt geworden in haar overeenkomst binnen partij na die vertrouwenskwestie. Vergeet ook niet dat veel van de stijfheid van DUP / ERP verbinding grote voet heeft in het aanblijven van May als leverancier op partijpolitieke basis. Ik wijs hier op twee drukpunten.

Afhankelijkheidsrelaties zijn ondanks machtsbereik inherent fragiel van aard omdat afhankelijkheden divers en menselijk zijn.

Dat gezegd zijnde, er komt altijd een punt waarop een politiek leider in positie niet langer effectief is. In relaties tussen landen of verdragsstelsels komt zo'n moment sneller dan wanneer het een interne kwestie is, enkel omdat de betrekkingen vele malen complexer en derivaat zijn waarbij veel variabelen niet beheersbaar zijn op dat niveau, maar afhankelijk van interne stabiliteit.

Dat is waarom een politiek instabiel land botweg zwakker staat in welke onderhandeling van IB dan ook, dan een politiek stabiel land. Pijnlijk punt van eerlijkheid, het VK is politiek uitermate instabiel. Dat breekt.

Wanneer een instabiele politieke dynamiek merkt dat men vanuit bij de andere kant aanwezige perceptieproblematiek bij hun leider geschaad kan worden, kunnen er drie dingen gebeuren. Men gaat de markt op van koehandel voor nieuwe leider, men schaart zich achter de leider (ongeacht of dit nu in of buiten beeld is, zie bijvoorbeeld politieke keuzes Labour), of de volledige dynamiek implodeert.

Zie dit niet buiten context van het recente "lek" (wargaming) maar ook niet buiten context van Brits perspectief op persoon daarbij betrokken aan EU zijde.

Maar goed, Mark's uitspraak is diplomatiek, omdat er geen herleidbaar affront geboden wordt, maar wel creatief omdat er beeld / marketing bij gegeven wordt. Dat kan effectief zijn, maar we moeten ook beseffen dat dit een zekere grens opzoekt. Er zitten risico's bij, zeker gezien de voedingsbodems van emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hevige discussie tussen een voormalige parlementariër (>20 jaar), een professor geschiedenis en een schrijver van Figaro. Zoals bij elke Brexit-discussie komen ze geen stap verder.
Pagina: 1 ... 40 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.