People as things, that’s where it starts.
Dat van die grenzen wordt ook nog moeilijk. Gaat de grens tussen Ierland en NI dan dicht en zo ja, hoe dan? Ierland heeft al aangegeven dat niet te willen en gezien de hoeveelheid overgangen is dat ook nog niet zo makkelijk denk ik.Blokker_1999 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:43:
[...]
Indien er een no-deal komt is er helemaal niets. Dan gaan in de nacht van 29 op 30 maart de grenzen dicht en is er geen enkel plan om mensen of goederen over die grens te krijgen.
Heeft de WHO daar regels voor dan? Ik denk dat je WTO bedoelt.Goederen moeten ineens via WHO regels de grens over terwijl voor mensen er een visum zal nodig zijn maar er is op dit moment helemaal geen mogelijkheid om een visum te krijgen.
Ierland en het VK zullen hun grenzen moeten beveiligenn, willen of niet. Dat wordt een hoop politie/douane zetten op zowat alle grensovergangen en op kleinere wegen gewoon fysieke barrieres zetten om ze af te sluiten.Verwijderd1 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:48:
[...]
Dat van die grenzen wordt ook nog moeilijk. Gaat de grens tussen Ierland en NI dan dicht en zo ja, hoe dan? Ierland heeft al aangegeven dat niet te willen en gezien de hoeveelheid overgangen is dat ook nog niet zo makkelijk denk ik.
[...]
Heeft de WHO daar regels voor dan? Ik denk dat je WTO bedoelt.
En ik dacht aan de Nederlandse naam
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Meer met een pistool tegen het hoofd bij de kliffen van Dover. Geef me wat ik wil of ik schiet mezelf dood.RobinHood schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:47:
Ah, duidelijk. GB blaast zichzelf dus midden in een weiland op en verwacht op die manier iets te veranderen.
De vraag is alleen of we die moeten classificeren als economische vluchtelingen of politieke vluchtelingen.Dat gaan interessante tijden worden. Ik ga dus werk genoeg hebben als taaldocent, ik voorzie Britse vluchtelingen, Duinkerken, maar dan de andere kant op
Gaat meer over de vrijheden van goederen, kapitaal, personeel etc. Verdrag van Maastricht dus wat ze niet willen erkennen als leidend. Ben je ook snel klaar in de onderhandelingen...hoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:47:
[...]
Dat lijkt me sowieso het geval, maar dit lijkt meer over de EU als organisatie te gaan. Kan het over verplicht meedoen met EU verkiezingen te maken hebben en wil je dat als EU nog wel? Dan krijg je opeens er 50 ERG en UKIP types bij en Nederland loopt 3 extra zetels mis.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
The institutions of the European Union are the seven principal decision making bodies of the European Union (EU). They are, as listed in Article 13 of the Treaty on European Union:hoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:47:
[...]
Dat lijkt me sowieso het geval, maar dit lijkt meer over de EU als organisatie te gaan. Kan het over verplicht meedoen met EU verkiezingen te maken hebben en wil je dat als EU nog wel? Dan krijg je opeens er 50 ERG en UKIP types bij en Nederland loopt 3 extra zetels mis.
the European Parliament,
the European Council,
the Council of the European Union,
the European Commission,
the Court of Justice of the European Union,
the European Central Bank and
the Court of Auditors.[1]
Institutions are distinct from agencies of the European Union, and advisory bodies to the European Union.
Bron
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Ja, dat is al uitgezocht. Het VK heeft het recht om hun verzoek tot uittreden uit de EU eenzijdig in te trekken.Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:51:
Maar kunnen ze artikel 50 zomaar intrekken dan? Of hoe zit dat precies?
De komende 17 dagen en 2 uur kunnen ze dat inderdaad nog doen, zonder goedkeuring van de EU.Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:51:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ze kunnen het intrekken ja, eenzijdig zelfs. Gaat absoluut niet gebeuren omdat dit "minachting van de kiezer" zou zijn. Het land bewust de afgrond insturen, dat is waar de representatieve democratie voor is uitgevonden.Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:51:

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
maar zijn waarschijnlijk te koppig om het te doenhoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:52:
[...]
De komende 17 dagen en 2 uur kunnen ze dat inderdaad nog doen, zonder goedkeuring van de EU.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
erh WTO iddVerwijderd1 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:48:
Heeft de WHO daar regels voor dan? Ik denk dat je WTO bedoelt.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 22:30
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Daar ben ik nog niet zo zeker van. De brexiteers willen absoluut geen gezichtsverlies lijden. En Corbyn is alleen maar erop uit om May te laten vallen. Die draagt al helemaal niks constructiefs toe in het debat.Blokker_1999 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:46:
[...]
Ik verwacht dat ze nog altijd liever geen Brexit zien. En een no-deal is iets dat niemand wenst. De economische schade aan beide kanten zal groot zijn.
Door wie dan? De redelijke mensen die denken zoals wij hier zijn niet echt de schandpaalnagelaars en de rest loopt juist achter de ERG aan. If anything zijn ze boos op May omdat zij in hun ogen de reden is dat het allemaal in de soep gelopen is.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:47:
[...]
Dit is denk ik anders. May haar politieke krediet is echt wel op. Ze zit er nog omdat werkelijk niemand haar nu wil vervangen. May weet dat ook wel en door nu juist de fractiediscipline te laten vallen, kan ze als remainer nog een ultieme wraak proberen te nemen door de ERG vleugel uit te schakelen. Die kunnen publiekelijk aan de schandpaal genageld worden na 29 maart.
Is het de taak van Ierland als lidstaat of is het de taak van de EU? Sowieso neem ik aan dat de EU hier ook wel een rol in gaat spelen, net zoals we in de EU gezamenlijk de buitengrenzen van Schengen bewaken (maar Ierland zit daar niet in want CTA).Blokker_1999 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:49:
[...]
Ierland en het VK zullen hun grenzen moeten beveiligenn, willen of niet. Dat wordt een hoop politie/douane zetten op zowat alle grensovergangen en op kleinere wegen gewoon fysieke barrieres zetten om ze af te sluiten.
Either way, de troubles zullen wel terugkomen. Een paar dagen terug waren er al een paar bombrieven.
Ah ja, dat kan inderdaad ook nog. ;pEn ik dacht aan de Nederlandse naamWereld Handels Organisatie.
Tevens denk ik dat Europa er ook langzamerhand klaar mee is. Dat men ze gewoon een zetje wil geven en byby wil zeggen. So long and thanks for all the fish.tweakduke schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:53:
[...]
Daar ben ik nog niet zo zeker van. De brexiteers willen absoluut geen gezichtsverlies lijden. En Corbyn is alleen maar erop uit om May te laten vallen. Die draagt al helemaal niks constructiefs toe in het debat.
Dat ze niet op medelijden of gunsten moeten rekenen, de EU zal geen rekening houden met de belangen of problemen van het VK. De fluwelen handschoenen worden afgedaan.hoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:43:
Hoe moet ik dit lezen, vooral die laatste zin over de 'EU institutions'?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat is gewoon wat voormelere praat voor 'de EU' de EU bestaat uit een aantal constucties (institutions).hoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:43:
[...]
Hoe moet ik dit lezen, vooral die laatste zin over de 'EU institutions'?
In feite zegt hij gewoon dat belang van de EU niet in het gedring mag komen door deze onzin..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Aangezien we geen Europese politiemacht hebben en ook de douane standaard per lidstaat gaat zal het aan Ierland zijn om de grens te beschermen. Zij kunnen waarschijnlijk eventueel wel versterking vragen van andere landen, maar eenvoudig zal dat niet zijn omdat procedures overal anders zullen zijn. Gaat het een perfecte afsluiting van de grens zijn? Uiteraard niet. Dat gaat tijd kosten om alles goed op te zetten. En niemand gaat dat willen voorbereiden totdat er echt geen optie meer is om het te voorkomen.Verwijderd1 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:56:
[...]
Is het de taak van Ierland als lidstaat of is het de taak van de EU? Sowieso neem ik aan dat de EU hier ook wel een rol in gaat spelen, net zoals we in de EU gezamenlijk de buitengrenzen van Schengen bewaken (maar Ierland zit daar niet in want CTA).
Either way, de troubles zullen wel terugkomen. Een paar dagen terug waren er al een paar bombrieven.
Politiek zeker niet, tenzij May alle remainers tegen de muur zet.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:50:
[...]
De vraag is alleen of we die moeten classificeren als economische vluchtelingen of politieke vluchtelingen.![]()
Maar ik vraag me oprecht af wat we gaan doen als het daar inderdaad goed fout gaat qua voedseltekorten, medicijntekorten etc, en er mensen inderdaad met hun bootje naar Scheveningen varen.
People as things, that’s where it starts.
Komt nog bij dat Corbyn zelf ook Brexiteer is, hij wil ook alles op het eiland zelf regelen. Alleen aan de andere kant van het spectrum. Terug naar machtige bonden, eigen maakindustrie eerst etc. Leuk net na de industriële revolutie , maar dat is alweer een tijd geleden. De beste man leeft in lang vervlogen tijden.tweakduke schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:53:
[...]
Daar ben ik nog niet zo zeker van. De brexiteers willen absoluut geen gezichtsverlies lijden. En Corbyn is alleen maar erop uit om May te laten vallen. Die draagt al helemaal niks constructiefs toe in het debat.
Het probleem is dat al deze politici, zelf geen centje pijn hebben, sommige verdienen zelfs aan een harde Brexit. De gewone man is degene die op de blaren zit.
Het is belachelijk dat er elke keer om niets gestemd wordt, een mooi duurbetaald stukje theater vol eigenbelang en geen enkel moreel besef.
Daar lijkt het inderdaad op:gambieter schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:58:
Dat ze niet op medelijden of gunsten moeten rekenen, de EU zal geen rekening houden met de belangen of problemen van het VK. De fluwelen handschoenen worden afgedaan.
Michel Barnier
The EU has done everything it can to help get the Withdrawal Agreement over the line. The impasse can only be solved in the #UK. Our “no-deal” preparations are now more important than ever before.

Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad
Welke redelijkheid? In Groot Brittannië zijn de politieke verhoudingen al verziekt en de jarenlange recessie moet nog komen. De westerse wereld gaat toch alweer langzaam richting recessie, en dit gaat echt niet helpen. Wat je nu ziet bij zowel Labour als de Conservatives, de extreme flanken, die gaan de standaard zijn de komende jaren. Er is geen midden meer, en deze zelfvernietiging van de Britse economie gaat ook echt niet helpen. Het enige dat de niet extreme Tories nog kunnen doen, is de ERG buitenspel proberen te zetten. Dan kan de andere vleugel proberen aan de macht te blijven om verder te gaan met hun eigen deregulering. Vervolgens schuiven ze alle problemen lekker af op Corbyn, de ERG en natuurlijk de EU.Verwijderd1 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:56:
[...]
Door wie dan? De redelijke mensen die denken zoals wij hier zijn niet echt de schandpaalnagelaars en de rest loopt juist achter de ERG aan. If anything zijn ze boos op May omdat zij in hun ogen de reden is dat het allemaal in de soep gelopen is.
Grote schommeling moet je niet verwachten. Het resultaat van de stemming was al lang bekend, net zoals het resultaat van de stemming morgen. Het grote vraagteken is wat er Donderdag zal gebeuren. Als je wil wachten, wacht dan tot vrijdag. Maar als het resultaat positief is voor de markten kan de Pond weer stijgen ook.lukadad schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:12:
Wat denken jullie, nog even wachten om nog iets te bestellen op amazon.co.uk? Zal de GBP morgen nog dieper zakken?
Het grootste probleem lijkt me dat dit eigenlijk ook geen optie is. Ze nu terug kunnen naar de status quo door het intrekken van artikel 50... maar die status quo gaat niet zo blijven; die status quo war ja mal. En het hele circus gaat dan weer een keer beginnen over 2 a 3 jaar, de bevolking daar heeft echt niet opeens het EU-licht gezien.Blokker_1999 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:46:
[...]
Ik verwacht dat ze nog altijd liever geen Brexit zien. En een no-deal is iets dat niemand wenst. De economische schade aan beide kanten zal groot zijn.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Wij hebben dus wel Frontex en sturen gewoon de Marine naar de Middellandse Zee om onze buitengrens te bewaken.Blokker_1999 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:59:
[...]
Aangezien we geen Europese politiemacht hebben en ook de douane standaard per lidstaat gaat zal het aan Ierland zijn om de grens te beschermen. Zij kunnen waarschijnlijk eventueel wel versterking vragen van andere landen, maar eenvoudig zal dat niet zijn omdat procedures overal anders zullen zijn. Gaat het een perfecte afsluiting van de grens zijn? Uiteraard niet. Dat gaat tijd kosten om alles goed op te zetten. En niemand gaat dat willen voorbereiden totdat er echt geen optie meer is om het te voorkomen.
Zie Wikipedia: Operation Sophia
Straight outta the Commons... it’s Still M.A.Y. (featuring Snoop Mogg)
https://www.facebook.com/.../videos/1065597810301271/
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
1. Machtspolitiek corrumpeert zichzelf in focus op gebruik, eindigend in zelf gebruikt worden.
2. Partijpolitiek ondermijnt democratisch bestel voor opdracht van behartiging collectief belang.
3. Proteststemmen voedt direct of indirect enkel machts- en partijpolitiek, ongeacht waar het als signaal van stem aan gegeven wordt, ongeacht waar het signaal voor staat of voor welke reden het gegeven wordt.
4. Kennis en kunde gaan verloren dankzij bovenstaande, worden vervangen door theater, marketing en spel, waarna politieke opdracht voor zowel vertegenwoordiging als behartiging breekt.
Ik denk dat menigeen hier er zo nog wel een paar kan opnoemen.
Mijn optiek: tijd voor een eigen Brexit post-mortem. Ondertussen liggen er flink wat uitdagingen klaar. Waar gaten vallen liggen kansen. Farmaceutische industrie, logistiek, voedingsmarkten, toegepast wetenschappelijk onderzoek, IT, ga zo door. Gaten die we zelf zullen moeten vullen, of ze worden onderdeel van Britse chantagepolitiek. Kansen die we zelf zullen moeten nemen, of we riskeren zelf in spiralen van austerity te komen. Opnieuw.
Markten zijn nooit een nuttige observatie, behoudens bij intentie tot manipulatie.Blokker_1999 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:15:
[...]
Grote schommeling moet je niet verwachten. Het resultaat van de stemming was al lang bekend, net zoals het resultaat van de stemming morgen. Het grote vraagteken is wat er Donderdag zal gebeuren. Als je wil wachten, wacht dan tot vrijdag. Maar als het resultaat positief is voor de markten kan de Pond weer stijgen ook.
Punt hier, er is geen terugkeer naar status quo post ante, zoals dat heet. Dat is niet hetzelfde als status quo, het is een verwijzing naar relatie en escalatie.ijdod schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:20:
[...]
Het grootste probleem lijkt me dat dit eigenlijk ook geen optie is. Ze nu terug kunnen naar de status quo door het intrekken van artikel 50... maar die status quo gaat niet zo blijven; die status quo war ja mal. En het hele circus gaat dan weer een keer beginnen over 2 a 3 jaar, de bevolking daar heeft echt niet opeens het EU-licht gezien.
Die draaiboeken liggen al bijna een jaar klaar. De uitdaging in deze is niet de voorbereiding of allocatie van middelen, dit is een domein van besluitvorming lidstaten voor verzoeken naast of in ondersteuning van eigen voorbereidingen.Verwijderd1 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:21:
[...]
Wij hebben dus wel Frontex en sturen gewoon de Marine naar de Middellandse Zee om onze buitengrens te bewaken.
Zie Wikipedia: Operation Sophia
[ Voor 43% gewijzigd door Virtuozzo op 12-03-2019 21:30 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Je maakt er al een post-mortem van, maar de komende dagen zal er nog een hoop gebeuren. Bijna zeker komt er een verzoek tot extensie of A50 wordt unilateraal ingetrokken.
It ain't over till thee fat lady sings, en in dit geval was de lady haar stem kwijt dus moeten we imo nog even wachten voordat echt duidelijk is wat er nu gaat gebeuren...
De eerste uitgebreide reactie is trouwens van Rutte:
Allemaal erg strak geregisseerd, bijna een letterlijke kopie van eerdere tekst hier.Mark Rutte
@MinPres
I regret the outcome of tonight's #Brexitvote. It is disappointing that the UK government has been unable to ensure a majority for the Withdrawal Agreement agreed by both parties in November, even after multiple additional assurances from the EU. A solution must come from London.
The EU continues to stand by the Withdrawal Agreement, including the backstop, which serves to prevent a hard border in Ireland and preserve the integrity of the single market unless and until alternative arrangements can be found.
With only 17 days left until March 29th, the Dutch government will keep working tirelessly to make sure the damage for NL and Dutch citizens living and working in the UK is minimised in the now more likely case of a no-deal #Brexit.
Should the UK hand in a reasoned request for an extension, I expect a credible and convincing justification. The #EU27 will consider the request and decide by unanimity. The smooth functioning of the EU institutions needs to be ensured.
[ Voor 65% gewijzigd door hoevenpe op 12-03-2019 21:41 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Artikel 50 intrekken is politieke zelfmoord.hoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:37:
@Virtuozzo
Je maakt er al een post-mortem van, maar de komende dagen zal er nog een hoop gebeuren. Bijna zeker komt er een verzoek tot extensie of A50 wordt unilateraal ingetrokken.
It ain't over till thee fat lady sings, en in dit geval was de lady haar stem kwijt dus moeten we imo nog even wachten voordat echt duidelijk is wat er nu gaat gebeuren...
Een verlenging heeft alleen zin in een paar situaties. Nieuwe verkiezingen of een referendum.
De labour brexit oftewel Norway reken ik niet mee daar die situatie perfect onder de tranisitiefase oftewel de deal kan worden onderhandeld. Beide situaties willen zowel Labour als de Tories niet echt. Zou het misschien net redden maar verwacht ik pas in de laatste week op tafel.
Blijft over No deal waar men bijna automatisch naar toewandeld.
Nee, ik wijs op de bittere noodzaak voor die oefening. Kwestie van eigenbelang. Brexit is een stuk drama, maar het is ook een probleem, een spiegel en meer dan een kans.hoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:37:
@Virtuozzo
Dit staat los van alle uitdagingen en verder verloop van voorbereiding en procedures.
Misschien klinkt dit zuur, maar het is klaar. Brexit is brexit, prima - wij gaan verder. Dat zijn we aan ons zelf verschuldigd. Geen chantagepolitiek, geen klippen, geen drama, herstel relatie is een termijnproject van procedures en processen. Ondertussen is er werk aan de winkel, brexit politics = british politics. Niet de onze.
Voila.De eerste uitgebreide reactie is trouwens van Rutte:
[...]
Allemaal erg strak geregisseerd, bijna een letterlijke kopie van eerdere tekst hier.
Nou, coördinatie? Op Europees niveau? Onvoorstelbaar toch?Cyberpope schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:43:
En onze Rutte gaat ook los op twitter. Dat er wel een hele goede reden bij het verzoek tot uitstel moet zitten. Vooropgezet plannetje dat afgesproken is binnen Europa?
Ja, ik besef dat dit heel hard kan overkomen, maar no deal is het, tenzij er heel snel heel veel verschuivingen plaatsvinden in het VK. Dat is aan hen, niet aan ons. We hebben gedaan wat mogelijk was, meer nog dan dat, herhaaldelijk.D-dark schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:44:
[...]
Artikel 50 intrekken is politieke zelfmoord.
Een verlenging heeft alleen zin in een paar situaties. Nieuwe verkiezingen of een referendum.
De labour brexit oftewel Norway reken ik niet mee daar die situatie perfect onder de tranisitiefase oftewel de deal kan worden onderhandeld. Beide situaties willen zowel Labour als de Tories niet echt. Zou het misschien net redden maar verwacht ik pas in de laatste week op tafel.
Wat men zich ook bedenkt, men zal uitkomen bij dat plaatje van getrapte opties wat hier eerder voorbij kwam, of bij de WTO. That's it.
[ Voor 34% gewijzigd door Virtuozzo op 12-03-2019 21:49 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Tekst van zijn laatste tweet komt wel erg bekend voorCyberpope schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:43:
En onze Rutte gaat ook los op twitter. Dat er wel een hele goede reden bij het verzoek tot uitstel moet zitten. Vooropgezet plannetje dat afgesproken is binnen Europa?
The smooth functioning of the EU institutions needs to be ensured.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Hij moet ook wel vooraan, tenslotte is Nederland de zwakste schakel in de Europese ketting in deze, daarbij is Nederland voor het VK telkens de eerste ingang geweest.gws24 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:50:
[...]
Tekst van zijn laatste tweet komt wel erg bekend voor![]()
[...]
Dat de boodschap uniform is, dat is het tweede signaal. Het eerste is de bron als signaal, geen ingang voor het Britse beleid van pogingen om Europese structuren te passeren.
Natuurlijk helpt het Mark ook voor profileren, maar goed, dat is t.z.t. een onderwerp voor een ander topic.
Het topic: 'Mark Rutte als opvolger van Donald Tusk' toevallig?Virtuozzo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:53:
Natuurlijk helpt het Mark ook voor profileren, maar goed, dat is t.z.t. een onderwerp voor een ander topic.

verzoek tot extensie: daar mogen ze over stemmen, de hele kamer zegt: JA! uitstel, graag.hoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:37:
@Virtuozzo
May krijgt dat mee, gaat naar de EU: oi! Juncker, ik wil uitstel.
Juncker: ik wil het wel voorleggen aan de lidstaten, wat is je plan?
May: mijn plan is dat ik uitstel wil
Juncker: prima, wat ga je doen met dat uitstel
May: ....
(buiten het punt dat ze bij uitstel dus verkiezingen voor de EU moeten gaan houden, dat ding waar ze ook geen rekening mee hadden gehouden. Ik denk niet dat uitstel enige kans van slagen gaat hebben, vooral als je daar hetzelfde probleem gaat krijgen: wat gaat men vragen? 1 week? 2 maanden? 2 jaar? 10 jaar? Dit is ene iets andere stemming, met precies hetzelfde riedeltje als de voorgaande 2 jaren en er is nog altijd geen realiteitszin of een plan of wat dan ook.
-edit-
mark rutte was me dus voor ;P
[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 12-03-2019 21:58 . Reden: gescooped door de minpres :'( ]
Afijn, maar laten we eerlijk zijn. Dit is een confrontatie met daadwerkelijke realiteit voor een politieke dynamiek die elk fundament van streven naar collectief belang niet kan overwegen omdat men al lang en breed veel te diep zit in de natuurlijke consequenties van bankieren op machtspolitiek en partijpolitiek.polthemol schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:56:
[...]
verzoek tot extensie: daar mogen ze over stemmen, de hele kamer zegt: JA! uitstel, graag.
May krijgt dat mee, gaat naar de EU: oi! Juncker, ik wil uitstel.
Juncker: ik wil het wel voorleggen aan de lidstaten, wat is je plan?
May: mijn plan is dat ik uitstel wil
Juncker: prima, wat ga je doen met dat uitstel
May: ....
(buiten het punt dat ze bij uitstel dus verkiezingen voor de EU moeten gaan houden, dat ding waar ze ook geen rekening mee hadden gehouden. Ik denk niet dat uitstel enige kans van slagen gaat hebben, vooral als je daar hetzelfde probleem gaat krijgen: wat gaat men vragen? 1 week? 2 maanden? 2 jaar? 10 jaar? Dit is ene iets andere stemming, met precies hetzelfde riedeltje als de voorgaande 2 jaren en er is nog altijd geen realiteitszin of een plan of wat dan ook.
Pur sang, oogsten wat zelf gezaaid is. Ook wat dit aangaat. Dit drama is op elk terrein een schoolvoorbeeld van onbeheersbaarheid van termijneffecten volgend op beslissingen genomen op basis van selectief belang en/of geloofsgedrag.
Zelfs het drama van afwezigheid van kennis & kunde is herleidbaar tot gekende organisatorische complicaties van gulzig gedrag, geïnstitutionaliseerd in loyaliteitsnetwerken en onvermijdbare perverse prikkels.
Ik zie je bijna het hoofd schudden, maar dit is onderdeel van menselijke spectra van gedrag. Wij volgen dezelfde lijnen, zijn net zo menselijk, we kunnen er wel naar blijven kijken maar als we er geen lering uit trekken riskeren we vrij blind om op vergelijkbare wijzen te destabiliseren.
De Britse politiek loopt tegen de realiteit aan. Die vraagt meer dan oneliners en marketing, die vraagt meer dan sociale media consumptie en theater van hier & nu mooie show maken.
De Britse burger & bedrijf lopen daar net zo keihard tegen aan.
De realiteit is complex, het kost moeite, het vereist participatie - consistent.
Zonder dat, staat uiteindelijk iedereen te jammeren als tante May à la "ja maar" + "ik wil" + "weet je wel".
Brexit? Spiegel voor de vroege 21e eeuw.
Maar als er nieuwe verkiezingen komen dan ga je er met een paar maanden uitstel niet komen. Een referendum heeft een uitslag, maar na verkiezingen moet een nieuw parlement een nieuwe premier kiezen die zijn strategie moet bepalen en team gaat samenstellen. Dan begint het circus van voor af aan.D-dark schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:44:
[...]
Artikel 50 intrekken is politieke zelfmoord.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Zo abrupt zal het (waarschijnlijk) niet gaan; ik las daar een tijdje terug een interessant artikel over (het is ondertussen al wel weer een paar weken oud overigens). De EU zal in het geval van een no-deal Ierland waarschijnlijk een grace period gunnen om de grensbewaking op te tuigen.Blokker_1999 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:43:
Dan gaan in de nacht van 29 op 30 maart de grenzen dicht (...)
Varadkar heeft daar echter (begrijpelijkerwijs) helemaal geen zin in, wat hem voor een onmogelijke keuze stelt: of hij stelt grensbewaking in met alle gevolgen van dien (o.a. problemen voor grensarbeiders, economische schade en de reële kans dat de grensposten doelwit worden van geweld, wat makkelijk kan escaleren tot deel 2 van de Troubles), of hij laat de grens open waarmee hij Ierland effectief buiten de single market plaatst (want dan moet de rest van de EU controleren aan de Ierse grens) en de economie een enorme knauw krijgt. Als added bonus zit Ierland in het tweede scenario volgens mij ook effectief in een soort "unie" met het VK (want open grens), dus als het VK vervolgens uit arren moede een "chloorkippendeal*" sluit dan mag Ierland daar van meegenieten.
Wat overigens ook wel interessant is, is dat de brexit qua grenzen zijn schaduw vooruit werpt. Er zijn (al een poosje) vrachtschepen onderweg die hun bestemming pas na Brexit-day zullen bereiken. De reders moeten daar nu dus al rekening mee houden qua douane-formaliteiten. Heeft wel wat weg van The Terminal
*: Een deal waarvoor het VK zijn standaarden moet verlagen of dingen toelaten die nu nog niet toegestaan zijn.
In dat scenario (wat hopelijk niet bewaarheid wordt) kan ik je garanderen dat heel wat politici die nu bij vluchtelingenvraagstukken heel comfortabel voor opvang in de regio pleiten opeens van mening zijn dat de last eerlijk verdeeld moet worden.RobinHood schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:59:
Maar ik vraag me oprecht af wat we gaan doen als het daar inderdaad goed fout gaat qua voedseltekorten, medicijntekorten etc, en er mensen inderdaad met hun bootje naar Scheveningen varen.
[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 12-03-2019 23:01 ]
Visueel weergegeven:Tory MPs propose 'Malthouse compromise plan B' amendment, calling for transition with no backstop

Al tijden geleden als non-optie uitgesloten, zowel door Barnier als EU27 als, nu ja, eigenlijk alles en iedereen. Dat is het drama van BJ, Malthouse plan A / B / C / D / whatever.hoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:13:
Het eerste plan voor een extensie is er al:
[...]
Visueel weergegeven:
[Afbeelding]
No go. Voorbeeld van dominante stupiditeit om dat drama weer van stal te halen.
Ze leggen het er wel heel erg dik bovenop:Virtuozzo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:53:
Dat de boodschap uniform is, dat is het tweede signaal. Het eerste is de bron als signaal, geen ingang voor het Britse beleid van pogingen om Europese structuren te passeren.
Zoek de verschillen...Chance of no-deal Brexit has 'significantly increased', says EU
And this is from a spokesman for Donald Tusk, the president of the European council:
We regret the outcome of tonight’s vote and are disappointed that the UK government has been unable to ensure a majority for the withdrawal agreement agreed by both parties in November.
On the EU side we have done all that is possible to reach an agreement. Given the additional assurances provided by the EU in December, January and yesterday, it is difficult to see what more we can do. If there is a solution to the current impasse, it can only be found in London.
The EU, for its part, continues to stand by the withdrawal agreement, including the backstop, which serves to prevent a hard border in Ireland and preserve the integrity of the single market unless and until alternative arrangements can be found.
With only 17 days left to 29 March, today’s vote has significantly increased the likelihood of a no-deal Brexit. We will continue our no-deal preparations and ensure that we will be ready if such a scenario arises.
Should there be a UK reasoned request for an extension, the EU27 will consider it and decide by unanimity. The EU27 will expect a credible justification for a possible extension and its duration. The smooth functioning of the EU institutions will need to be ensured.
Cool, de EU heeft integraal de boodschap van Rutte overgenomenhoevenpe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:37:
[...]
Ze leggen het er wel heel erg dik bovenop:
[...]
Zoek de verschillen...
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Op naar IndyRef2Nicola Sturgeon told she's not 'bright enough' for May's Brexit deal
Russell (Scotland's Constitutional Relations Secretary) said: "When I met the Prime Minister with the First Minister to discuss what we thought we might be discussing, and indeed this was what was being said publicly, we would discuss compromise positions.
"What we actually heard was an explanation of why we simply weren't bright enough to understand how good her deal was. Obviously she wasn't either because her deal changed."
He added: "I must be honest about this, the Prime Minister is not a person who seems willing to listen to what the devolved administrations want to say, still less to compromise as a result of that."
Het gaat vaak over 'fakenews', tabloids en andere manieren om de publieke opinie te beïnvloeden, de kwaliteitsmedia kunnen er ook wat van. Zo kwam net dit bericht voorbij op de Guardian:
Eerste wat ik dacht was 'Waar is Merkel mee bezig?' Ze ondermijnt zo het ondubbelzinnige gezamenlijke standpunt van de EU over de Europese verkiezingen en de noodzaak van een coherent plan.Angela Merkel has said that securing EU leaders’ agreement on a Brexit delay up until the end of June will be “easy”, according to senior diplomatic sources.
Ga je verder lezen in de link dan blijkt 2 alinea's later dat deze opmerkingen enkele weken geleden in Egypte gedaan zijn en toen was het al niet het EU standpunt. Door nu willens en wetens dit bericht als 'nieuw nieuws' de wereld in te gooien kan ik niet anders zien als een poging om de stemmingen te beïnvloeden.
[ Voor 33% gewijzigd door hoevenpe op 13-03-2019 08:32 ]
Bij May begint het wel te dagen dat, als ze om uitstel vragen, er wel een goede reden voor moet zijn:
meer: https://www.bbc.com/news/world-47542925Speaking after her defeat on Tuesday, Mrs May said: "Voting against leaving without a deal and asking for an extension does not solve the problems we face. The European Union will want to know what use we mean to make of such a extension, and this house will have to answer that question."
Een hectisch weekje dus daar. Ik ben heel benieuwd hoe deze soap verder gaat.
Het blijft de 50%+1 gedacht, cq winner takes al gedachte. Het zit in ieder geval niet in de genen van May om een brede consensus te bouwen. Ze had natuurlijk eerst brede steun moeten bouwen voordat ze überhaupt A50 ging activeren. Waar we hier tot in den treuren kunnen blijven polderen zien ze in Angelsaksische landen niet waarom ze iemand zouden moeten overtuigen die technisch gezien geen beslissende stem heeft.hoevenpe schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:04:
Dit artikel is exemplarisch over de arrogante manier waarop de Britse regering met Brexit is omgegaan: tegen je Schotse ambtgenoot zeggen dat ze 'te dom is om het te snappen' helpt niet echt om aan consensus te bouwen:
Mijn voorspelling: No deal gaat van tafel, er wordt gestemd voor uitstel, maar vervolgens kunnen ze het niet eens worden over wat ze met dat uitstel willen bereiken. Desalniettemin gaat de EU akkoord met uitstel, al is het maar zodat men zich nog een extra maandje kan voorbereiden. De harde Brexiteers gaat ondertussen weer proberen om May uit te zwaaien en dat mislukt weer. Overigens sluit ik ook niet uit dat er nog een keer over de WA deal gestemd gaat worden, want het referendum lijkt de enige stemming ooit waarover mensen hun mening niet mogen veranderen.dr.lowtune schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:26:
Vandaag dus de vote over de no-deal brexit? Wat denken we hier, gaan ze voor de no-deal, of stemmen ze tegen no-deal en krijgen we nog een paar weken met pijnlijke momenten?
Bij May begint het wel te dagen dat, als ze om uitstel vragen, er wel een goede reden voor moet zijn:
[...]
meer: https://www.bbc.com/news/world-47542925
Ik durf niet te voorspellen wat er gebeurt als het einde van de 1,5 maand uitstel in zicht komt.
[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 13-03-2019 08:42 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
oh zonder meer, maar ik hoop ten zeerste dat de EU niet mee gaat in dit spel wat May en consorten (naja de hele britse politiek zowat) aan het spelen is. Als je na 2 jaar geen plan hebt en nog altijd niet weet wat je wil, dan weet je dat na 2 jaar en 2 maand ook nog nietVirtuozzo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:06:
[...]
Afijn, maar laten we eerlijk zijn. Dit is een confrontatie met daadwerkelijke realiteit voor een politieke dynamiek die elk fundament van streven naar collectief belang niet kan overwegen omdat men al lang en breed veel te diep zit in de natuurlijke consequenties van bankieren op machtspolitiek en partijpolitiek.
En er zijn zeker ook lessen uit te trekken voor de lidstaten. Ook in Nederland heb je net zo goed partijpolitiek in actie boven het daadwerkelijke belang van het land en ik betwijfel of de spiegel die de brexit geeft gebruikt gaat worden

Ze gaan tegen no-deal stemmen.dr.lowtune schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:26:
Vandaag dus de vote over de no-deal brexit? Wat denken we hier, gaan ze voor de no-deal, of stemmen ze tegen no-deal en krijgen we nog een paar weken met pijnlijke momenten?
[...]
Het punt is dat de politieke tegenstanders van May er niet mee kunnen aankomen om vóór may's onpopulaire deal de stemmen, terwijl ze weten dat het beter is dan no-deal. Stemmen vóór may's deal zou politieke zelfmoord zijn. Geen van de opties is populair of wat ze willen en daar voor stemmen zou voor de partij en / of persoon politiek gezien slecht zijn.
No-deal is echter nog slechter en dat weten ze. Dit zal verwacht ik met een nog grotere meerderheid verliezen.
Uitstel zal alleen plaatsvinden als de EU vindt dat er voldoende mogelijkheid is dat er ook daadwerkelijk een oplossing komt. Dus May zal een soft deal moeten onderhandelen, in de customs union blijven, maar ook vrij verkeer van mensen, een harde grens moeten accepteren tussen I en NI, een 2e referendum toestaan óf article 50 intrekken. Ik verwacht dat de EU geen uitstel zal goedkeuren zonder 1 van die 4 opties.
Maar ik verwacht niet dat een van die 4 opties er zullen komen en áls ze er komen moet dit alsnog door de house of commons komen, maar waarschijnlijk zal ook dat worden weggestemd door partij / persoonlijke belangen.
Dikke kans dat de onenigheid in UK zo groot is dat geen enkele optie wordt geaccepteerd en het gewoon een no-deal wordt. Een kleine kans is er nog dat de politici herkennen dat no-brexit wellicht het meest populaire is onder het volk en ze daarmee weg kunnen komen zonder politiek gezichtsverlies, maar voorlopig lijken de politici daarvoor te koppig.
[ Voor 10% gewijzigd door aicaramba op 13-03-2019 08:48 ]
Tegen, er is absoluut geen meerderheid in de commons voor rucksichtlos de cliff-edge af, op de die-hard brittania-fundies van de ERG na heeft iedereen door dat dat vrij desastreus zou zijn. Een fatsoenlijk deel van de commons is stiekem (ondanks wat de party-line is bij zowel labour als torries) eigenlijk voor Remain, en die zullen hoe dan ook liever zich nog vastklampen aan de strohalmpjes van A50 intrekken of uitstel, dan nu al springen.dr.lowtune schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:26:
[...]
Vraag me af hoe lang het duurt voordat iemand het intrekken van A50 als optie durft te noemen, uitstel lijkt erg onwaarschijnlijk, omdat ze dan met een fatsoenlijk voorstel moeten komen hoe ze met die extra tijd WEL tot een fatsoenlijke oplossing gaan komen.
Daar ben ik persoonlijk het meeste benieuwd naar, vanavond wordt een redelijk voorspelbare stemming, morgen zullen ze (als er voor uitstel gestemd wordt) ook een plan moeten gaan formuleren, ik hoop stiekem op een hele avond vol allerlei ammendments met voorstellen "We want 2 months of delay, so we can research the possibility of genetically engineering horses into unicorns!" "CLEAR THE LOBBY!!" etc...
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Veel remainers hebben tegen de deal gestemd, omdat ze niet uit de EU willen. Niet met deal, niet zonder deal.vectormatic schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:42:
[...]
Tegen, er is absoluut geen meerderheid in de commons voor rucksichtlos de cliff-edge af, op de die-hard brittania-fundies van de ERG na heeft iedereen door dat dat vrij desastreus zou zijn. Een fatsoenlijk deel van de commons is stiekem (ondanks wat de party-line is bij zowel labour als torries) eigenlijk voor Remain, en die zullen hoe dan ook liever zich nog vastklampen aan de strohalmpjes van A50 intrekken of uitstel, dan nu al springen.
Vraag me af hoe lang het duurt voordat iemand het intrekken van A50 als optie durft te noemen, uitstel lijkt erg onwaarschijnlijk, omdat ze dan met een fatsoenlijk voorstel moeten komen hoe ze met die extra tijd WEL tot een fatsoenlijke oplossing gaan komen.
Daar ben ik persoonlijk het meeste benieuwd naar, vanavond wordt een redelijk voorspelbare stemming, morgen zullen ze (als er voor uitstel gestemd wordt) ook een plan moeten gaan formuleren, ik hoop stiekem op een hele avond vol allerlei ammendments met voorstellen "We want 2 months of delay, so we can research the possibility of genetically engineering horses into unicorns!" "CLEAR THE LOBBY!!" etc...
Ik had het logischer gevonden om de ‘leave without a deal’-stemming eerder te houden. Dan was meteen het speelveld duidelijk. Of nog beter, meteen stemmen over leave of remain. Dat was nog duidelijker geweest. Dan hadden ze daarbinnen hun strategie kunnen bedenken.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Maar ik ben erg benieuwd. Sowieso durf ik nog wel in te zetten dat men vanavond tegen no-deal brexit stemt. Daarna zal men wel gaan voor verlenging. Dan zijn we weer 2 dagen kwijt. Maar wat daarna? En in welke volgorde? Die aanvraag van verlenging zal vast zonder goede reden zijn, want men is toch te verdeeld om het eens te kunnen worden over wat ze willen. Het VK weet enkel dat ze geen Brexit willen, geen No-deal Brexit, geen geen Brexit en geen May deal....
Ik zie de EU geen verlenging geven zonder dat er koppen gaan rollen. Ik denk dat de enige reële optie is om de EU te overtuigen het uitschrijven van nieuwe verkiezingen / May afzetten. Geen woorden maar daden. Ik zit er niet diep genoeg in om in te kunnen schatten hoe groot die kans is.
No-deal Brexit blijft nu de default optie en gezien de verdeeldheid zie ik eigenlijk de klok daar naartoe wel aftikken. het zal niet voor begin volgende week zijn dat de EU een verlenging (want ik denk dat de Britten daar om zullen vragen, maar zonder goede reden door de verdeeldheid) zal afwijzen als he top deze manier doorgaat. Blijft er anderhalve week over...

Volgens mij is dat genoeg tijd om nog te kunnen stemmen over de eis van een unicorn. Vervolgens is er genoeg tijd overvoor Stef Blok om een opblaas unicorn te halen en deze, samen met Brexit (dat blauwe monster) op het vliegtuig te zetten voor de grens dicht gaat.
Alleen als er voor gestemd wordt vandaag heeft deze stemming betekenis.
[ Voor 19% gewijzigd door jaapstobbe op 13-03-2019 09:18 ]
Tuurlijk niet, twee jaar lang is er geroepen dat "the peoples vote" gerespecteerd moeten worden, Remain alleen maar noemen als optie is politieke zelfmoord.GENETX schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:15:
Maar dan, is er een meerderheid voor remain te vinden?
No Deal blijft inderdaad de default, en is denk ik ook nog steeds het meest waarschijnlijke, uitstel kan alleen met een hele goede reden, en waar bijvoorbeeld een referendum nog te doen zou zijn voor de EU verkiezingen, zou een GE al betekenen dat we voorbij die grens gaan, en de UK dus ook verkiezingen moet gaan organiseren voor het europarlement, buitengewoon bizar natuurlijk.
Je beantwoord em zelf al, de stemming vandaag gaat niet over het uitsluiten van een No Deal, dat kan immers niet zolang No Deal de default uitkomst is, en er geen andere oplossing in zicht is. De stemming vandaag gaat over het opgeven van poging om die No Deal te voorkomen, het lot te accepteren en maar gewoon van de cliff af te springen, dan is dat in ieder geval duidelijk.jaapstobbe schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:17:
Deze stemming tegen no deal is toch een wassen neus? No Deal blijft nog steeds mogelijk en met een behoorlijke kans ook. Snap niets van deze stemming vandaag.
Alleen als er voor gestemd wordt vandaag heeft deze stemming betekenis.
Een stemming om No Deal te voorkomen zou iets in de trant van "Als er geen deal is, moet de regering op 29 maart art 50 intrekken" zijn als motie, maar daar is de britse politiek niet toe in staat.
[ Voor 39% gewijzigd door vectormatic op 13-03-2019 09:22 ]
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Ik denk dat remain of referendum onder het volk de meest populaire keuze is of iig populairder dan no-deal. Alleen er zijn andere redenen waarom dat absoluut niet genoemd mag worden. Maar om exact te weten waarom weet ik niet genoeg van politiek.vectormatic schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:19:
[...]
Tuurlijk niet, twee jaar lang is er geroepen dat "the peoples vote" gerespecteerd moeten worden, Remain alleen maar noemen als optie is politieke zelfmoord.
No Deal blijft inderdaad de default, en is denk ik ook nog steeds het meest waarschijnlijke, uitstel kan alleen met een hele goede reden, en waar bijvoorbeeld een referendum nog te doen zou zijn voor de EU verkiezingen, zou een GE al betekenen dat we voorbij die grens gaan, en de UK dus ook verkiezingen moet gaan organiseren voor het europarlement, buitengewoon bizar natuurlijk.
Want er zijn 4 opties:
1. May-deal
2. No-deal
3. Verlengen
4. A50 intrekken
1 is gisteren weg gestemd
2 wordt vanavond weg gestemd
3 gaan ze geen concensus over krijgen/ akkoord vanuit de EU
dus 4 blijft over
Zie 2 posts hier boven.rik86 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:23:
Als er vanavond tegen No-Deal gestemd wordt, geeft dat May niet het mandaat om A50 in te trekken?
Want er zijn 4 opties:
1. May-deal
2. No-deal
3. Verlengen
4. A50 intrekken
dus 4 blijft over
nummer 2 wordt niet weggestemd vandaag. Er wordt simpelweg niet voor gestemd.
Het scenario: Verlenging vragen, deze niet krijgen, klok laten verlopen bestaat ook nog: no deal.rik86 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:23:
Als er vanavond tegen No-Deal gestemd wordt, geeft dat May niet het mandaat om A50 in te trekken?
Want er zijn 4 opties:
1. May-deal
2. No-deal
3. Verlengen
4. A50 intrekken
dus 4 blijft over
Verlenging krijgen, deze krijgen en alsnog de klok laten verlopen zie ik als waarschijnlijk.dr.lowtune schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:26:
Het scenario: Verlenging vragen, deze niet krijgen, klok laten verlopen bestaat ook nog: no deal.
https://www.vrt.be/vrtnws...brexit-wat-gebeurt-er-nu/
1 - No Deal
2 - Opnieuw stemming over May-Deal
3 - Grote heronderhandeling
4 - Nieuw referendum
5 - Nieuwe verkiezingen
6 - Nieuwe vertrouwensstemming
7 - Geen Brexit
en dan zijn er onderaan nog enkele andere opties, zoals May's ontslag in verschillende vormen..
Wat een chaos toch
[ Voor 55% gewijzigd door KipCurreh op 13-03-2019 09:35 ]
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
"Your attempt at securing a brexit deal has been rejected, Abort (No deal, vanavond/29 maart), Retry (uitstel om nog iets vaags te proberen), Cancel (Art 50 intrekken)"
Wat zie jij dan als reden voor uitstel? De UK zal in ieder geval met een soort van geloofwaardig plan moeten komen om dat uitstel te krijgen, en de EU is er aardig klaar mee. Die hebben ook wel door dat als May aankomt met "Laat me nog 2 maanden dooronderhandelen, en dan loods ik de huidige WA wel door de commons", dat dat 0,0 kans van slagen heeft.ph4ge schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:32:
[...]
Verlenging krijgen, deze krijgen en alsnog de klok laten verlopen zie ik als waarschijnlijk.
Niet als kritiek bedoeld overigens, ik zie zelf gewoon niet zo snel welke uitweg er nog is. De huidige deal is een product van rode lijnen van de UK en een niet te veranderen positie van de EU, tenzij er iets drastisch verandert in de UK kan je onderhandelen tot je een ons weegt...
Nog een tip:Government to slash tariffs to zero in case of no-deal Brexit
Tariffs will be slashed to zero on 87% of imports to the UK as part of a temporary no-deal plan to prevent a £9bn price shock to business and consumers, the government has announced. But tariffs will apply to certain goods including beef, lamb, pork, poultry and some dairy products to “support farmers and producers who have historically been protected through high EU tariffs”.
The announcements were made in a last ditch attempt to concentrate the minds of MPs who will be voting later on Wednesday to reject a no-deal Brexit after Theresa May’s humiliating 149-vote defeat. The government described the announcement as a “modest liberalisation” of tariffs designed to minimise disruption to business and price shock in the supermarkets.
The measures also raised immediate concerns about Northern Ireland being turned into a smugglers’ paradise after it was revealed that tariffs would not apply to goods crossing from the Republic of Ireland into Northern Ireland. The Irish European affairs minister, Helen McEntee, said the prospect of tariffs on beef and dairy exports to the UK from the republic would be “absolutely disastrous for Irish agriculture”.
In de auto is BBC radio 5 live op AM 693kHz te beluisteren, het heeft nu een soort 'crisis-programma' met experts, meningen, etc.
Zo ver heb ik nou ook weer niet doorgevraagdPlasma_Wolf schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:35:
En hoe lang duurt het voor het ingeblikte voedsel op is? Dat komt ook ergens vandaan. Wat komt het vandaan? Produceert het VK genoeg? En zo niet, hoeveel zijn ze bereid om de EU om noodsteun te vragen?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
29 maart bedoel je.Joris748 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:51:
Laats ze op 31 maart maar over de klif gaan. Dan kan de EU op 1 april een touw over de rand gooien, dat ze vast mogen pakken als ze onder normale voorwaarden lid willen worden van de EU. Zonder alle voordeeltjes waar de UK de afgelopen 30 jaar voor gelobbyd heeft.
Ik denk nog steeds dat het voor heel europa beter is als ze of niet weggaan, of geordend weggaan.
[ Voor 11% gewijzigd door aicaramba op 13-03-2019 09:59 ]
No-deal wordt vanavond afgewezen, uitstel wordt niet verleend vanwege onvoldoende valide redenen en dan zie ik May een dag of zoiets voor de deadline A50 nog net op tijd intrekken, haar ontslag indienen en dan aan Britse parlement en volk mededelen dat het haar enige keus was na afwijzing "no deal" en geen verlenging en dat het aan haar opvolger en nieuw regering is om "de wil van het Britse volk te realiseren".
Waarna uiteraard er niets meer concreets gerealiseerd kan worden en het VK "gewoon" EU lid blijft in de praktijk. Alleen met een hoop schade op diverse vlakken en een probleem rond de Europese verkiezingen waar ze dan nog snel aan meedoen? Of de Britse zetels in EU parlement blijven leeg voor een paar jaar?
Natuurlijk was dat beter. Maar dat willen ze niet. Of eigenlijk, dat kunnen ze niet.aicaramba schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:58:
[...]
29 maart bedoel je.
Ik denk nog steeds dat het voor heel europa beter is als ze of niet weggaan, of geordend weggaan.
Verwijderd
Dit zie ik ook als een redelijk mogelijk scenario. Alleen zijn al veel bedrijven verhuisd en hebben ze dus een dure les gehad...arsimo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:00:
Ik zie langzamerhand het volgende scenario gebeuren:
No-deal wordt vanavond afgewezen, uitstel wordt niet verleend vanwege onvoldoende valide redenen en dan zie ik May een dag of zoiets voor de deadline A50 nog net op tijd intrekken, haar ontslag indienen en dan aan Britse parlement en volk mededelen dat het haar enige keus was na afwijzing "no deal" en geen verlenging en dat het aan haar opvolger en nieuw regering is om "de wil van het Britse volk te realiseren".
Waarna uiteraard er niets meer concreets gerealiseerd kan worden en het VK "gewoon" EU lid blijft in de praktijk. Alleen met een hoop schade op diverse vlakken en een probleem rond de Europese verkiezingen waar ze dan nog snel aan meedoen? Of de Britse zetels in EU parlement blijven leeg voor een paar jaar?
...en alle diplomatieke relaties zijn vergiftigd door hun gedrag waardoor ze internationaal nergens meer fatsoenlijk kunnen functioneren...Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:03:
[...]
Dit zie ik ook als een redelijk mogelijk scenario. Alleen zijn al veel bedrijven verhuisd en hebben ze dus een dure les gehad...
Waarmee ze nog afhankelijker van de EU worden.phYzar schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:10:
[...]
...en alle diplomatieke relaties zijn vergiftigd door hun gedrag waardoor ze internationaal nergens meer fatsoenlijk kunnen functioneren...
Waardoor ik zo verschrikkelijk hard ga lachen.Joris748 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:14:
[...]
Waarmee ze nog afhankelijker van de EU worden.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dat zou een leuk scenario zijn, al hun oude afspraken waarmee ze feitelijk al alleen veel van de voordelen hadden en weinig van de nadelen zijn dan gelijk klaar. Een 'gewoon' lid.Joris748 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:14:
[...]
Waarmee ze nog afhankelijker van de EU worden.
Maar dit hele circus heeft hopelijk tot gevolg dat de jongeren in het VK zich veel meer politiek gaan organiseren. Hopelijk is het voor hun een eye opener.
uit artikel de samenvatting:
enDus wat gaan de Britten met dat uitstel doen? Nieuwe verkiezingen? Een nieuw referendum? Wat betreft beide opties liggen geen concrete plannen klaar.
Redelijk platgeslagen schetsing van de weg dus, of in nog kortere variant, het VK weet niet wat het wil, is stuurloos en dwars en de EU is er een beetje klaar mee."Vandaag en morgen stemt het parlement over no deal en mogelijk over uitstel. Dus zij bepalen, May niet", zegt Van Kleef. "En als ze voor dat uitstel gaan, dan moet May daarmee naar Brussel en dan bepaalt de EU dus. Eigenlijk is May alleen nog maar de boodschapper, slechts in naam nog premier."
Ik verwacht eigenlijk dat de stemmingen die nog komen heel erg symbolisch van aard gaan zijn in de praktijk en dat er ook geen uitstel gaat komen (als men uitstel had willen hebben, dan hadden ze verkiezingen moeten organiseren, dat hebben ze niet gedaan, omdat May haar taktiek leek te zijn om zoveel mogelijk bruggen te verbranden zodat er geen alternatief meer beschikbaar was buiten haar plan. Gezien het drama van de laatste 2 jaar en de schofferingen vanuit de britse politiek richting de EU en hun totale gebrek aan wat dan ook van visie, denk ik dat de EU dan wel voor ze zal gaan kiezen)
@aicaramba een harde grens tussen Ierland en Noord-Ierland is alleen mogelijk als het VK het Goede vrijdag akkoord verscheurt. De implicaties daarvan zouden zijn dat je als Britse regering in feite het startschot geeft voor Troubles v2, je hebt je als overheid dan gewoon niet aan een verdrag gehouden. De eerste bommen waren al gesignaleerd, dus verwacht maar dat er wat ex-IRA leden klaar staan om terug in actie te schieten. Het lijkt me daarom de allerslechtste keuze mogelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 13-03-2019 10:24 ]
Verzin iets. Wat mij betreft is uitstel zodat we ons nog even kunnen voorbereiden op een harde Brexit al genoeg. Te lang hebben bedrijven en personen gedacht dat het wel goed zou komen en afgewacht, nu gaan er echt voorbereidingen beginnen. En dan telt ineens elke dag extra voorbereiding, ook voor de EU. Tot aan de EP verkiezingen doet uitstel niemand pijn.vectormatic schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:41:
Wat zie jij dan als reden voor uitstel? De UK zal in ieder geval met een soort van geloofwaardig plan moeten komen om dat uitstel te krijgen, en de EU is er aardig klaar mee. Die hebben ook wel door dat als May aankomt met "Laat me nog 2 maanden dooronderhandelen, en dan loods ik de huidige WA wel door de commons", dat dat 0,0 kans van slagen heeft.
Nee, natuurlijk niet. Alleen handhaven is op (de korte termijn) onmogelijk.hoevenpe schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:45:
Ondertussen worden de no-deal plannen bekend gemaakt, vraag me af of dit wel allemaal mag van de WTO en of dit in overeenstemming is met GATT:
De conservatieven schijnen het Malthaus compromis weer nieuw leven in te willen blazen. Ze leren het ook nooit, ze kunnen onderling wel besluiten dat varkens kunnen vliegen maar daarmee stijgt er geen een op.
Als de politieke schade beperkt zou blijven tot May haar carriere zou dit prima zijn. De diplomatieke/economische schade is inmiddels een gegeven, en zou misschien onder dit scenario zelfs wel het meeste beperkt worden, dus hebben we het even niet over.arsimo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:00:
dan zie ik May een dag of zoiets voor de deadline A50 nog net op tijd intrekken, haar ontslag indienen en dan aan Britse parlement en volk mededelen dat het haar enige keus was na afwijzing "no deal" en geen verlenging en dat het aan haar opvolger en nieuw regering is om "de wil van het Britse volk te realiseren".
Maar ik vraag me heel erg af wat dit met de britse politiek intern zou doen, er zou moord, brand en hoogverraad aan "de democratie" geschreeuwd worden, en het kleine beetje vertrouwen wat John with the Cap nog zou hebben in westminster is dan compleet weg.
Het zou het land in een ongekende politieke crisis storten
Maar de voorbereiding die er is bij bedrijven, is wel ge-ent op 29 maart, daar in schuiven is ook schadelijk (zie de autofabriek in de UK die al een sluiting heeft ingepland, en niet meer kan terugdraaien, dus hoe dan ook dicht gaat)ph4ge schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:24:
[...]
Verzin iets. Wat mij betreft is uitstel zodat we ons nog even kunnen voorbereiden op een harde Brexit al genoeg. Te lang hebben bedrijven en personen gedacht dat het wel goed zou komen en afgewacht, nu gaan er echt voorbereidingen beginnen. En dan telt ineens elke dag extra voorbereiding, ook voor de EU.
En geloofwaardigheidstechnisch kan de EU ook niet eerst "er moet wel een heeeeel goede reden" zijn roepen, en dan vervolgens een bierviltje met "we want to sleep on it" er op gekrast accepteren
[ Voor 29% gewijzigd door vectormatic op 13-03-2019 10:29 ]
Om daarna Chequers opnieuw te bespreken zeker? Wat een kansloos verhaal weer...ph4ge schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:24:
De conservatieven schijnen het Malthaus compromis weer nieuw leven in te willen blazen.
Nee, zolang ze niet duidelijk aangeven welke rode lijnen er van tafel gaan is no-deal over 16 dagen voor de EU beter dan een bad deal. Uitstel zonder reden ondermijnt onze geloofwaardigheid, bedenk je dat andere landen ook meekijken.
Zo stelt Rees-Mogg dat de EU een uitstel dient aan te bieden. Nou, nee, zo is de procedure dus niet.
Boris Johnson is ook weer opgedoken, met de stelling dat er voldoende tijd is om een betere deal met de EU te onderhandelen. Natuurlijk kun je op twee weken het werk van twee jaar herhalen, natuurlijk.
Nigel Farrage is er ook weer, met de uitspraak dat de EU onderhandelaar Barnier bang is voor een WTO Brexit. Nu ja, leuke uitspraak, maar wie vertrekt er ook al weer? De EU uit de EU? Nee, het VK uit de EU.
Nigel Dodds van de DUP is er van overtuigd dat het een goed idee is om alles stil te leggen tot 2021 om daarna met onderhandelingen te beginnen, maar samen met Damian Green, Iain Duncan Smith denkt hij ook dat dit misschien een beetje problematisch zijn omdat de EU met complicaties zoals verkiezingen zit.
Wat moet je er van zeggen.
Goodbye and thanx for all the fish?Virtuozzo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:27:
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Ik begrijp wel dat dat ook geen realistische optie is. Maar alle andere opties niet worden goedgekeurd is dat wel de realiteit. Tenzij geen brexit.polthemol schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:20:
@aicaramba een harde grens tussen Ierland en Noord-Ierland is alleen mogelijk als het VK het Goede vrijdag akkoord verscheurt. De implicaties daarvan zouden zijn dat je als Britse regering in feite het startschot geeft voor Troubles v2, je hebt je als overheid dan gewoon niet aan een verdrag gehouden. De eerste bommen waren al gesignaleerd, dus verwacht maar dat er wat ex-IRA leden klaar staan om terug in actie te schieten. Het lijkt me daarom de allerslechtste keuze mogelijk.
Is er al wat rond over de visrechten dan
Verwijderd
De vissen kunnen toch ook hierheen zwemmen(verhuizen)?vectormatic schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:31:
[...]
Is er al wat rond over de visrechten dan
Jammer dan, het is de UK die uitstel zou vragen, die moet dit soort belangen maar wegen. Ik geloof niet dat er aan onze kant van het Kanaal dit soort zaken spelen.vectormatic schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:26:
Maar de voorbereiding die er is bij bedrijven, is wel ge-ent op 29 maart, daar in schuiven is ook schadelijk (zie de autofabriek in de UK die al een sluiting heeft ingepland, en niet meer kan terugdraaien, dus hoe dan ook dicht gaat)
Aan onze kant van het Kanaal zullen politici uiteindelijk toch proberen te doen wat in hun ogen het beste is, en zich niet teveel stuk staren op zo'n uitspraak. "Uitstel van een maand ter voorbereiding op harde Brexit" is een prima reden.vectormatic schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:26:
En geloofwaardigheidstechnisch kan de EU ook niet eerst "er moet wel een heeeeel goede reden" zijn roepen, en dan vervolgens een bierviltje met "we want to sleep on it" er op gekrast accepteren
Zat vanochtend met verbazing in de auto naar BBC radio 5 live te luisteren, de sfeer is als in de eerste dagen van de Golfoorlog of net na 9/11 en tegelijk laten ze de een na de ander aan het woord die zegt dat no-deal nu het beste is voor het trotse Britse volk.Virtuozzo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:27:
Wat in ieder geval niet de bedoeling is is een nieuw referendum, de uitslag uit 2016 is heilig waarbij opviel dat de Labour mevrouw 'remain' als optie in een referendum niet wou bevestigen.
Het is klaar...
Ja.
Zoals Udo Bullmann zojuist ook zegt, er is reëel risico dat de situatie brexit Europa gaat besmetten met verlamming en subversieve escapades, terwijl er al zo veel op ons bord ligt.
Bot gesteld, bite the bullet, serve the example, take on the next challenge.
[ Voor 47% gewijzigd door Virtuozzo op 13-03-2019 10:39 ]
je hebt nog een mogelijkheid wat kan gebeuren dan: In Noord-Ierland en Schotland was er geen groot draagvlak voor de Brexit. Stel Noord-Ierland zou op die manier voor de bus worden gegooid door het parlement, kun je een onafhankelijkheidsstemming gaan krijgen, al helemaal als dat in 1 klap het hele grensissue oplost.aicaramba schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:31:
[...]
Ik begrijp wel dat dat ook geen realistische optie is. Maar alle andere opties niet worden goedgekeurd is dat wel de realiteit. Tenzij geen brexit.
Nu ben ik de bron terug aan het zoeken en iki twijfel even of het over alleen Schotland ging of dat Noord-Ierland er ook onder viel, maar voor onafhankelijkheid zouden ze geen toestemming van het VK nodig hebben meende ik.
Ik kan op het moment het filmpje niet bekijken, dus wat wordt er ongeveer gezegd?
Is het mogelijk om een korte samenvatting te geven? Het is een beetje lastig om hier video te streamen
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Pompi schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:39:
[...]
Ik kan op het moment het filmpje niet bekijken, dus wat wordt er ongeveer gezegd?
Kort gezegd, er is geen vertrouwen meer in het VK, er is geen ruimte meer om op Londen te blijven wachten, het is klaar. De EU gaan uit van een no deal brexit, de EU focus daarbij ligt op bufferen op basis van strikt eigen belang. Brexit is een crash, maar het is ook een kans voor lidstaten nu.Standeman schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:40:
[...]
Is het mogelijk om een korte samenvatting te geven? Het is een beetje lastig om hier video te streamen
Je kan die stream trouwens altijd terugkijken, ook segmenten reserveren zoals bij die clip gedaan, tot op de seconde. Of downloaden, taal kiezen, ga zo door. Best een prettig systeem.
[ Voor 19% gewijzigd door Virtuozzo op 13-03-2019 10:45 ]
[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 13-03-2019 10:49 ]
De UK fabriek was een voorbeeld, en er zullen allicht minder problemen spelen aan deze kant van het kanaal, maar ze zullen er hoe dan ook zijn. Naar mijn weten heeft Ford een fabriek in de UK, die daar autos bouwt met motoren/versnellingsbakken uit Keulen. Als het JIT-verkeer tussen die twee fabrieken een deuk oploopt (of de UK fabriek tijdelijk dicht gaat), zal de fabriek in Keulen daar toch ook iets mee moeten..ph4ge schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:33:
[...]
Jammer dan, het is de UK die uitstel zou vragen, die moet dit soort belangen maar wegen. Ik geloof niet dat er aan onze kant van het Kanaal dit soort zaken spelen.
[...]
Aan onze kant van het Kanaal zullen politici uiteindelijk toch proberen te doen wat in hun ogen het beste is, en zich niet teveel stuk staren op zo'n uitspraak. "Uitstel van een maand ter voorbereiding op harde Brexit" is een prima reden.
En zeker, onze politici moeten uitgaan van wat het beste is voor ons, maar beeldvorming over hoe consequent we met onze uitspraken handelen is er daar een van. Als we ons compleet door de britten laten ringeloren, denkt vervolgens spanje straks "goh, zon spexit is vast een mooi slaatje uit te slaan" oid... (of een Trump die denkt van alles te kunnen eisen omdat de EU toch wel inbindt op het laatste moment), het is een beetje een "we do not negotiate with terrorists" momentje... jammer van de gijzelaars, maar toegeven kan lange termijn veel schadelijker zijn.
1 voor Ja/Nee op no-deal brexit
1 voor ja/nee op uitstel
Zou het niet zo kunnen zijn dat deze beiden ook tot een nee leiden?
Dit topic is gesloten.