Er is altijd bereidheid tot nadenken, zelfs meedenken. Dat is nu eenmaal onderdeel van de opdracht tot en het mandaat voor behartiging van belangen. Maar, let op, het zwaartepunt daarvan is verschoven. Artikel 50, het zwaartepunt ligt dus niet bij het oude geheel, maar het geheel minus de Britten. Daarmee is voor de EU de focus nu komen te liggen op de belangen van de resterende lidstaten. Dankzij het spel en theater in en van het VK is de relatie VK/EU er een van termijnbepaling geworden.hoevenpe schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:47:
In hoeverre is dit wensdenken van de Britse kant of wordt er daadwerkelijk nog nagedacht over manieren om aan hun eisen tegemoet te komen?
[...]
Ik mag hopen dat ze in Brussel hun poot stijf houden.
De situatie van spel en theater is wat het is omdat de Britten met gegeven ruimte daar voor gekozen hebben. Het resultaat daarvan is dat het zwaartepunt verder verschuift. Daarmee verliest de Kwestie Brexit gewicht in relatie tot andere uitdagingen.
Er zal altijd bereidheid blijven tot overleg, tot samenwerking. Nu net zo als wanneer de klok vijf voor twaalf slaat. Het is altijd van belang om communicatie een constante te houden, gezien de alternatieven.
Zie echter de verschuivingen, dat heeft gevolgen. Wil het VK zaken vermijden, dan kan dat enkel nog zonder spel of theater, en enkel met heel wat meer moeite en investering dan tot nu toe. Wil het VK zaken niet vermijden, so be it. Daar is de EU focus op gedegen voorbereiding en termijnbepaling voor. Level playing field blijft de kritieke vereiste. Lukt het niet om dat nu vast te leggen, dat zal dat fundament van elke volgende interactie en doelstelling zijn.
Er zal geen storm zijn, daar zijn de belangen te groot voor. Of dat nu zakelijk is of maatschappelijk, zoals de Britse gepensioneerden die erachter komen dat bij een no-deal ze geen NHS dekking meer hebben, maar waar de EU lidstaten (in tegenstelling tot het VK) beleidsruimte voor hebben afgesproken.
Er zullen ter dege rimpels zijn, met zowel krapte als vereiste van flinke aanpassingen. Kunnen we dat aan? Ik denk van wel. Zolang we nu reeds de keuze maken om niet louter in termen van problemen te denken en ons niet langer blind de staren op wat in het VK de revue passeert, maar de hoofden hier bij elkaar te steken en in termen van kansen hier te denken én samen te werken.
In mijn optiek heeft het inmiddels (veel) meer nut om ons te richten op verkenning van eigen voorbereidingen, investeringen, reserveringen, signalen, kansen en complicaties. Misschien is dat hard, maar ik kan geen baten zien bij continu naar het VK kijken, wel bij daar de vinger aan de pols houden maar als eerste naar uitdagingen hier te kijken.
Ik zou best graag ook hier daar wat meer van zien. Wie loopt waar tegenaan? Wie ziet of hoort wat? Hoe kijkt het bedrijf ernaar? Wie is al terug, wie overweegt terug te komen? Hoe denkt men over informatievoorziening hier? Wat is welke angst? Waar ligt welke kans?
Edit. Even wat verwijzingen.
1. Voorbereiding op financiële en economische gevolgen, en consequenties voor de Douane, Rekenkamer.
2. Het Brexitloket, van de Overheid.
3. Praktische hulp bij Brexit vragen, van de KvK.
4. Brexit-vouchers, van de Overheid. Ja, geld voor vragen.
5. Hulp bij Brexit, via MKB Nederland.
Er is veel voorbereiding, maar, men moet er wat mee én voor doen. We kunnen gerust stellen dat de Nederlandse Overheid, net als de overige EU27 lidstaten, in ieder geval de informatievoorziening goed op orde heeft.
Toch komt vaak voorbij dat er relatief weinig naar gegrepen wordt, er wordt veel meer gekeken naar wat allemaal in het VK voorbij komt, mij treft dat als wel een beetje riskant. In tegenstelling tot VNO-NCW is bij MKB Nederland er veel meer focus op het uitwerken van kansen uit Brexit, maar opnieuw, bedrijven en ondernemers zullen door de deur moeten gaan.
Op niveau's van individu, werknemer of zelfstandige is de informatievoorziening meer gecompliceerd. Dat hebben we in het topic hier al de revue zien passeren. Daar blijven onzekerheden liggen.
[ Voor 19% gewijzigd door Virtuozzo op 31-01-2019 12:44 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.