Dat is het officiele verhaal. Maar zoals het er nu (politiek, naar buiten) uitziet heeft Boris de deal er doorheen.Philpend schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:43:
[...]
De Deal is nog niet aangenomen want Bercow is er niet mee akkoord dat er nu over gepraat/gestemd wordt. Over de uittredingswetgeving is in de eerste stemming alleen besloten dat die verder behandeld wordt, ook daar is nog geen besluit over genomen.
Het enige wat imo vast staat is dat Boris deze deal nooit meer op tijd door het parlement krijgt, dus de 50p muntjes met 31 oktober erop weer omgesmolten mogen worden...
Wat dus voor Boris het slechtste scenario is want framen als people vs parliament is zo een stuk lastiger geworden.jaapstobbe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:45:
Maar zoals het er nu (politiek, naar buiten) uitziet heeft Boris de deal er doorheen.
[ Voor 48% gewijzigd door hoevenpe op 22-10-2019 20:47 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
No deal komt er nooit want dan kunnen ze in een kwartiertje Artikel 50 revoken als het moet.
Ik zit dit nu te volgen, maar ik begin er steeds minder van te snappen. En ik heb het idee dat het parlement het ook steeds minder snapt, wat het uitstel, of de "pause" nu betekent?
Ahja, easiest deal action ever. Waar heb ik dat eerder gehoord... Ook voor revocation gaat men geen meerderheid vinden...jaapstobbe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:45:
No deal komt er nooit want dan kunnen ze in een kwartiertje Artikel 50 revoken als het moet.
Running down the clock. No deal is nog steeds de defaultRoD schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:47:
Ik zit dit nu te volgen, maar ik begin er steeds minder van te snappen. En ik heb het idee dat het parlement het ook steeds minder snapt, wat het uitstel, of de "pause" nu betekent?
[ Voor 34% gewijzigd door GENETX op 22-10-2019 20:47 ]
Er moet dus nog een 3e reading en dan langs de lords nog en dan is de brexit deal done?
edit: ohnee ze moeten ook nog stemmen over de deal zelf...
edit: ohnee ze moeten ook nog stemmen over de deal zelf...
[ Voor 26% gewijzigd door Basekid op 22-10-2019 20:49 ]
Het punt is ook dat er allen maar YES/NO gestemd kan worden en niet noDeal/Revoke. Anders was je zo klaarGENETX schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:47:
[...]
Ahja, easiest deal action ever. Waar heb ik dat eerder gehoord... Ook voor revocation gaat men geen meerderheid vinden...
neen, juist niet. Als er in de tweede stemming vanavond wel was ingestemd met 'afraffelen' in drie dagen dan had ik ook de verwachting dat hij er wel doorheen zou komen. Door langer de tijd te nemen geeft de meerderheid aan er echt inhoudelijk over te willen discussiëren en dus te gaan komen met heel veel verschillende meningen en amendementen. Het kan nog steeds zo zijn dat ze er niet uit gaan komen en er een no-deal volgt.jaapstobbe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:45:
[...]
Dat is het officiele verhaal. Maar zoals het er nu (politiek, naar buiten) uitziet heeft Boris de deal er doorheen.
Belangrijk daarin is of er uitstel komt van de EU.
Dat was altijd al het beoogde narrative. Al voor het referendum. Ergens is het verbazingwekkend hoe uitgekiend dat is in consistentie, bankierend op show, spel, normalisatie en murw maken. Aan de andere kant, het is het enige wat men hoeft te doen, wat men gewend is.D-dark schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:44:
[...]
Wordt het toch nog Parlement vs het Volk in de verkiezingen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
De speaker wilde niet dat alles opnieuw besproken werd en dus werd de wet, de implementatie ervan en de manier waarop ze met de EU verder gaan gescheiden en opnieuw ingediend. Deed May destijds ook, wat nu er deels doorheen is is de wet, maar de implementatie ervan en toekomst met EU niet. De wetsvoorstel zelf moet nog besproken worden voordat het een wet wordt, maar dat willen ze niet in drie dagen doen (zeker niet als ze al 1200 dagen oid bezig zijn).Philpend schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:43:
[...]
De Deal is nog niet aangenomen want Bercow is er niet mee akkoord dat er nu over gepraat/gestemd wordt. Over de uittredingswetgeving is in de eerste stemming vanavond alleen besloten dat die verder behandeld wordt (second reading) , ook daar is nog geen besluit over genomen.
Default is nog steeds no-deal per 31.10
Wettelijk moet BJ nu verlenging aanvragen, de EU kan dat weigeren maar zit belang bij verlenging, zeker omdat de HoC de uittredingswet wil bespreken
Wat ik bedoel is dat Boris een Brexit overwinning heeft gehaald, en bejubeld wordt op verschillende media dat hij de unity heeft teruggebracht. Zo ziet het er uit voor de leek.Philpend schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:49:
[...]
neen, juist niet. Als er in de tweede stemming vanavond wel was ingestemd met 'afraffelen' in drie dagen dan had ik ook de verwachting dat hij er wel doorheen zou komen. Door langer de tijd te nemen geeft de meerderheid aan er echt inhoudelijk over te willen discussiëren en dus te gaan komen met heel veel verschillende meningen en amendementen. Het kan nog steeds zo zijn dat ze er niet uit gaan komen en er een no-deal volgt.
Belangrijk daarin is of er uitstel komt van de EU.
Met de vraag: Wat doen die amendments dan... Of de EU is het er mogelijk weer niet mee eens, of het is niet Brexit genoeg voor hardliners, waardoor de BoJo WAB ook wordt afgeschoten... Als er al een meerderheid is na 21 dagen grondig doorspitten uiteraard

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 22-10-2019 20:53 ]
Als ik het goed begrijp niet meer, mits de EU met exact de gevraagde 3 maanden uitstel akkoord gaat. Dan moet Johnson het accepteren of mis ik iets?GENETX schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:47:
Running down the clock. No deal is nog steeds de default
Ah, duidelijk. Ben een paar dagen wezen reizen dus geen tijd gehad om weer eens de soap te volgenjaapstobbe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:41:
[...]
Nee je loopt een paar dagen achter. De deal is aangenomen maar er moet meer tijd komen om deze wetgeving te bekijken en goed te keuren waardoor de 31e niet gehaald kan worden. En daarom is Boris nu aan het jengelen
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
EU is nog steeds niet akkoord, dus no-deal per 31.10 is nog steeds default.hoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:53:
[...]
Als ik het goed begrijp niet meer, mits de EU met exact de gevraagde 3 maanden uitstel akkoord gaat. Dan moet Johnson het accepteren of mis ik iets?
morgen komen er een flink aantal stemminegn over amendementen volgens mij.
De EU is mogelijk wel akkoord. Alleen moet het VK wel de wetten implementeren lijkt me. Zolang de britten geen grenscontrol in de Ierse zee instellen, lijkt me de EU niet akkoord te gaan met een enorme loophole in de grensPhilpend schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:54:
[...]
EU is nog steeds niet akkoord, dus no-deal per 31.10 is nog steeds default.
het gaat om uitstel, niet om een akkoord over de deal.GENETX schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:55:
[...]
De EU is mogelijk wel akkoord. Alleen moet het VK wel de wetten implementeren lijkt me. Zolang de britten geen grenscontrol in de Ierse zee instellen, lijkt me de EU niet akkoord te gaan met een enorme loophole in de grens
MPs reject Johnson's Brexit timetable; a major defeat for the PMjaapstobbe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:50:
[...]
Wat ik bedoel is dat Boris een Brexit overwinning heeft gehaald, en bejubeld wordt op verschillende media dat hij de unity heeft teruggebracht. Zo ziet het er uit voor de leek.
MPs have voted to reject the government’s timetable for the passage of the bill that would implement the prime minister’s Brexit deal.
They voted against by 322 to 308; a majority of 14.
Boris Johnson said earlier today he would withdraw the bill and seek a general election if he lost the vote.
Johnson 'pauses' Brexit legislation
Boris Johnson has confirmed he will set aside the bill that would implement his deal, despite the fact the Commons has just backed it, after his proposal to fast-track it through parliament was rejected by MPs.
He says he does not want a delay and will continue to discuss with EU27 leaders until they decide whether or not to grant one.
Wat je ziet is een mediatoepassing waar slim gebruik gemaakt wordt van de aanwezige verwarring en verlamming, Boris doet alsof hij de show beheerst, bankiert daarbij op Labour leden die al met hem meegingen, zo ontstaat een narrative van beheersing en vooruitgang conform agenda.
Daarbij is het goed om in het achterhoofd te houden, Boris hoeft nergens te winnen, hij hoeft enkel maar vaak genoeg te verliezen om uiteindelijk alles murw te krijgen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
De EU wacht met uitstel totdat het duidelijk is wat de Britten willen. Dán besluiten ze welk uitstel er wordt aangeboden.
Ook leuk dat BoJo geen uitstel wil, en daarom de Brexit discussie op pauze set... 🤔
Ook leuk dat BoJo geen uitstel wil, en daarom de Brexit discussie op pauze set... 🤔
[ Voor 26% gewijzigd door L-project op 22-10-2019 20:59 ]
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Formeel wel maar die gaan echt niet de kastanjes voor Johnson uit het vuur halen, reken maar op 31 januari...Philpend schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:54:
EU is nog steeds niet akkoord, dus no-deal per 31.10 is nog steeds default.
Ik kan me niet voorstellen dat de conservatives dit hele feest hebben opgetuigd voor het winnen van een election.Virtuozzo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:50:
[...]
Dat was altijd al het beoogde narrative. Al voor het referendum. Ergens is het verbazingwekkend hoe uitgekiend dat is in consistentie, bankierend op show, spel, normalisatie en murw maken. Aan de andere kant, het is het enige wat men hoeft te doen, wat men gewend is.
Hmm er is nog een land met net zo'n kleuter aan het roer...waar was dat ook alweer....Virtuozzo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:56:
[...]
Daarbij is het goed om in het achterhoofd te houden, Boris hoeft nergens te winnen, hij hoeft enkel maar vaak genoeg te verliezen om uiteindelijk alles murw te krijgen.
ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat ze niet instemmen met uitstel, maar in deze brexit-soap kon ik mij een heleboel dingen niet voorstellenhoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:57:
[...]
Formeel wel maar die gaan echt niet de kastanjes voor Johnson uit het vuur halen, reken maar op 31 januari...
Ik denk dat de grootste nuance zit in het feit dat het HoC wel verder wil praten over de WAB, maar dat deze niet daadwerkelijk vanavond is geimplementeerd in wetgeving. Daar wil men extra tijd voor. De WAB is volgens mij nu Limbo als ik het goed op de achtergrond hoorhoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:57:
[...]
Formeel wel maar die gaan echt niet de kastanjes voor Johnson uit het vuur halen, reken maar op 31 januari...
Ik neem aan, maar voor mij is het ook niet helder meer, dat de EU ook daadwerkelijk de wet geimplementeerd wil zien aan britse zijde om met een agreement op 31 oktober uit elkaar te gaan in OORRRRDDEEERRRR
En inderdaad, uitstel zal de EU wel verlenen. Maar zoals eerder vandaag gesteld, BoJo heeft meerdere manieren om te "winnen".
[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 22-10-2019 21:02 ]
Secondair effect, maar met bonus. Daarbij, Boris kan niet vervangen worden als leider. Kwestie van stabiliteit, en dat is voor beheersing van perceptie enorm van belang.Basekid schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:58:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat de conservatives dit hele feest hebben opgetuigd voor het winnen van een election.
En als we eerlijk zijn, dit is een Britse traditie. Everything is about party politics.
Tja, machtspolitiek. Heel effectief, maar de paar kwetsbaarheden ervan zijn dan ook gruwelijk. In combinatie met Angelsaksische school is dat ... nu ja, pijnlijk.jaapstobbe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:58:
[...]
Hmm er is nog een land met net zo'n kleuter aan het roer...waar was dat ook alweer....
Spiegeltje voor politiek in Nederland.
@Philpend
De EU is tot op heden consistent en voorspelbaar geweest, zie niet waarom die nu opeens rare dingen gaan doen.
Boris heeft inmiddels alle vergaderingen over de deal deze week geschrapt, daarmee is 31 oktober definitief onhaalbaar. Opvallend ook dat hij net wel zei dat het VK de EU zal verlaten maar zonder datum erbij.
Brexit, de politieke variant van Soldaat van Oranje de Musical is net weer voor 3 maanden verlengd...
De EU is tot op heden consistent en voorspelbaar geweest, zie niet waarom die nu opeens rare dingen gaan doen.
Boris heeft inmiddels alle vergaderingen over de deal deze week geschrapt, daarmee is 31 oktober definitief onhaalbaar. Opvallend ook dat hij net wel zei dat het VK de EU zal verlaten maar zonder datum erbij.
Brexit, de politieke variant van Soldaat van Oranje de Musical is net weer voor 3 maanden verlengd...
Tja, het is voor Boris een vrij vernederende nederlaag, maar dat is voor hem niet nieuw. Ook als burgemeester van Londen ging het weinig anders. Zijn politieke vermogens zijn dan ook niet gebaseerd op winnen, maar op het murw maken met show en steekspel.hoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:02:
@Philpend
Als uitstel eraan komt en je wilt dat niet, dan stel je dat uitstel toch gewoon uit.L-project schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:56:
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Ik weet dat je al veel hebt gepost hierover, maar ik snap nu nog steeds niet wie volgens jou nou achter deze hele saga zit. Ik ben niet zo goed in tussen de regels in lezenVirtuozzo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:02:
[...]
Secondair effect, maar met bonus. Daarbij, Boris kan niet vervangen worden als leider. Kwestie van stabiliteit, en dat is voor beheersing van perceptie enorm van belang.
En als we eerlijk zijn, dit is een Britse traditie. Everything is about party politics.
[...]
Tja, machtspolitiek. Heel effectief, maar de paar kwetsbaarheden ervan zijn dan ook gruwelijk. In combinatie met Angelsaksische school is dat ... nu ja, pijnlijk.
Spiegeltje voor politiek in Nederland.

Bedoel je dus het oud geld als individu? Of de grote bedrijven? Of de russen?
Grappig dat zo iemand toch komt boven drijven. Je wordt (zou je zeggen) niet zomaar burgemeester of PM. En het lijkt voor meer personen op het wereldtoneel te gelden. Enfin, je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Zeker als ie af en toe een haas in zijn schoot krijgt geworpen.Virtuozzo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:05:
Zijn politieke vermogens zijn dan ook niet gebaseerd op winnen, maar op het murw maken met show en steekspel.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Wat ik niet begrijp: nu er een meerderheid in tweede lezing voor de deal is waarom niet verder en met een beperkt uitstel alsnog de EU verlaten?
Als Boris op 15 november met deal eruit is vergeeft het electoraat hem dat heus wel, hij heeft tenslotte Brexit geleverd.
Als Boris op 15 november met deal eruit is vergeeft het electoraat hem dat heus wel, hij heeft tenslotte Brexit geleverd.
Oud geld is inderdaad een dingetje in het VK, zeker daar waar oude politiek ondergeschikt geraakt is aan lobby van multinationals en de City. Zo langzamerhand zijn de verschillende actoren en belangen naar de achtergrond verdwenen, het heeft een eigen leven gekregen.Basekid schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:09:
[...]
Ik weet dat je al veel hebt gepost hierover, maar ik snap nu nog steeds niet wie volgens jou nou achter deze hele saga zit. Ik ben niet zo goed in tussen de regels in lezen![]()
Bedoel je dus het oud geld als individu? Of de grote bedrijven? Of de russen?
De agenda is nog steeds dezelfde: termijneffecten van destabilisatie voor ingangen vanuit het oude denken van "never waste a good crisis".
De meeste pijlen zijn daarbij gericht op de EU, met het VK als hefboom, primair gericht op het wars zijn van regels die gebruik maken / veroorzaken van crises moeilijker of onmogelijk maken.
Dan zijn er nog pijlen gericht op het VK zelf, primaire focus die van austerity als basisvereiste voor herinrichting van het Britse bestel.
Er lopen heel wat partijen, organisaties, bedrijven en meer door elkaar heen daarbij. De architectuur voor het kanaliseren daarvan is en blijft dezelfde, de grouping rond het voormalige Cambridge Analytica. Het toeval wil dat een van de architecten van de toepassing Brexit tegenwoordig de rechterhand is van Boris ..
De grootste aanjagers zijn te herleiden in het volgen van de financiering. En net als bij Trump, Orban et alii komt daar telkens weer Robert Mercer en zijn horde confessionele en corporatistische fundamentalisten om de hoek kijken. Dat eerste Amerikaanse, het tweede transnationaal - oligarchen.
Peter Principle, organisational bias, party politics - er zijn een flink aantal basale, zelfs ordinaire, syndromen van bestuur- en organisatiekunde die zich nestelen vanuit de voor macht- en partijpolitiek vereisten van gedragslijnen.mekkieboek schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:13:
[...]
Grappig dat zo iemand toch komt boven drijven. Je wordt (zou je zeggen) niet zomaar burgemeester of PM. En het lijkt voor meer personen op het wereldtoneel te gelden. Enfin, je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Zeker als ie af en toe een haas in zijn schoot krijgt geworpen.
Laat dat een tijdje sudderen, op een laag pitje van sociaal-economische segregatie (het resultaat van politieke segregatie en nestelen van gentrificatie als instrument van electoraal bereik), doe er een scheutje regentisme bij, een snufje corporatisme en je krijgt een dynamiek waar vorm en kreet belangrijker worden voor selectie, presentatie en verkoop dan functie of inhoud.
Zodra dat stadium bereikt is wordt de politieke school en organisatie bitter kwetsbaar voor hefboomfuncties. Zoals in het VK de kwestie UKIP, of in Nederland de kwestie FvD.
Op gegeven moment volgt dan een verschuiving van politieke blik naar binnen, blinde vlekken dienen zich aan, dan krijg je Cameron.
Op gegeven moment volgt politisering, vervolgens polarisering, en dan wordt het theater. Dan krijg je afbraak van de traditionele remmen van Civil Service, en Boris.
Op gegeven moment sleept dat iedereen mee, raakt alles murw, en in de minst slechte scenario's volgt een verschuiving naar corporatisme. In de ergste, het opgeven van demos cratos.
Je zegt grappig, maar bedenk dat Nederland niet ver af zit, en op dezelfde lijn van ontwikkeling zit.
[ Voor 41% gewijzigd door Virtuozzo op 22-10-2019 22:47 ]
Edit. Dubbel.
[ Voor 98% gewijzigd door Virtuozzo op 22-10-2019 21:24 ]
Virtuozzo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:17:
Je zegt grappig, maar bedenk dat Nederland niet ver af zit, en op dezelfde lijn van ontwikkeling zit.
offtopic:
Check, quotjes waren op zijn plaats geweest
Alleen een Spock komt weg met 'fascinating' terwijl de boel in de brand staat. Maar dat is fictie.

Alleen een Spock komt weg met 'fascinating' terwijl de boel in de brand staat. Maar dat is fictie.
Spock had inmiddels kramp in zijn vingers gehad van het bewusteloos maken van personen betrokken.mekkieboek schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:53:
[...]
offtopic:
Voorbeeldje: Jacob Rees-Mogg replied:
Zonder blikken of blozen ...I am not unsympathetic to the point about time, it is simply the deadline of 31 October which was set by the European Union and, therefore, we are compressed in the time available to get this bill delivered, which is why I was willing to support the programme motion and felt that it was reasonable under the circumstances.
Naar de letter heeft hij wel gelijk: 31 oktober was een arbitraire datum als onderdeel van het EU compromis tussen Macron en de andere regeringsleiders...Virtuozzo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:59:
Zonder blikken of blozen ...
De datum kwam van Britse zijde in het traject van correspondentie, overgenomen als zowel compromis als gebaar. Daar zit een lesje in, zelfs in die weg zit er bij de Britten een consistente agenda. Dubbele bodems.hoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:02:
[...]
Naar de letter heeft hij wel gelijk: 31 oktober was een arbitraire datum als onderdeel van het EU compromis tussen Macron en de andere regeringsleiders...
Ja maarhoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:02:
[...]
Naar de letter heeft hij wel gelijk: 31 oktober was een arbitraire datum als onderdeel van het EU compromis tussen Macron en de andere regeringsleiders...
1 maand was te kort. May's deal was dead
3 maanden was te kort. Torie leiderschapsverkiezing en congress seizoen wat er aan komt.
6 maanden. Nog te kort vanwege Torie leiderschapsverkiezing, congress seizoen, heronderhandelingen en kabinet welke naar de overeenkomst moet kijken.
1 jaar. Zolang kunnen we Brexit toch niet uitstellen. Wees eens optimistisch
Moraal. Elk uitstel hoelang ook is altijd de schuld van de EU
Dat heeft de EU in de beeldvorming dan niet lekker aangepakt, vergelijkbaar met de backstop die uit de koker van de Britten zelf kwam.Virtuozzo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:05:
De datum kwam van Britse zijde in het traject van correspondentie, overgenomen als zowel compromis als gebaar.
Wellicht een idee om niet meer met ze te overleggen en echt eens een voldongen feit te creëren. Ontregel de boel maar eens, ontneem het initiatief en biedt een verlenging aan die ze niet verwachten.
Is het forceren van een no-deal vanuit de EU niet een optie om de Brexit terug te draaien?
En dan gewoon zo hard spelen dat ze revoken? Als het revoken van artikel 50 ook ná de deadline nog mag... Geeft voor de EU ook een sterk signaal af dat samenwerking beter is dan alleen handelen...
Als het protest maar groot genoeg is zwicht iedere overheid... Soms is er niet eens veel nodig (boerenprotest bij provinciehuizen) en soms veel (gele hesjes Parijs, dat duurde ff voordat Macron 'iets' deed).
En dan gewoon zo hard spelen dat ze revoken? Als het revoken van artikel 50 ook ná de deadline nog mag... Geeft voor de EU ook een sterk signaal af dat samenwerking beter is dan alleen handelen...
jaapstobbe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:45:
[ Voor 17% gewijzigd door Nox op 22-10-2019 22:19 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het is niet de taak van de EU om zelf initiatief te ontplooien bij de verwijdering, via art50, van een lidstaat.hoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:16:
[...]
Dat heeft de EU in de beeldvorming dan niet lekker aangepakt, vergelijkbaar met de backstop die uit de koker van de Britten zelf kwam.
Wellicht een idee om niet meer met ze te overleggen en echt eens een voldongen feit te creëren. Ontregel de boel maar eens, ontneem het initiatief en biedt een verlenging aan die ze niet verwachten.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Interessant commentaar van Verhofstadt uit het Guardian LIveblog:
Edit: 3 weken = 21 dagen, de reguliere tijd die er eigenlijk nodig is om een wet zoals deze door het Britse Parlement te krijgen!
Drie weken? Dat klinkt niet als een uitstel tot januari...You’re all thinking: another extension. I am thinking: another three weeks listening to Farage
Edit: 3 weken = 21 dagen, de reguliere tijd die er eigenlijk nodig is om een wet zoals deze door het Britse Parlement te krijgen!
[ Voor 21% gewijzigd door Amphiebietje op 22-10-2019 22:27 ]
Interessant artikel over de ongezonde verbanden tussen het Britse journaille en No.10. In het artikel staan meerdere uitgewerkte voorbeelden met namen en rugnummers:
British journalists have become part of Johnson’s fake news machine
It’s chilling. From the Mail, The Times to the BBC and ITN, everyone is peddling Downing Street’s lies and smears. They’re turning their readers into dupes.
De Benn act vraagt om een uitstel van 3 maanden.Amphiebietje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:21:
Interessant commentaar van Verhofstadt uit het Guardian LIveblog:
Drie weken? Dat klinkt niet als een uitstel tot januari...
De EU kan uiteraard een tegenvoorstel doen.
Pas als het bevestigd is weten we het zeker.
2 weken uitstel zou genoeg tijd zijn voor het parlement om de wet te behandelen en een extra EU top.
Technisch uitstel zogezegd zonder dat men de EU de schuld kan geven van onnodig Brexit uitstel.
De bal terugkaatsen zogezegd
Los van wat @YakuzA al aangaf, er is al teveel gebeurd, en er is teveel duidelijk van agenda / aanjagers / doelen. Wanneer iets toxisch blijkt te zijn, is het verstandig om dat binnen te houden?Nox schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:17:
Is het forceren van een no-deal vanuit de EU niet een optie om de Brexit terug te draaien?
En dan gewoon zo hard spelen dat ze revoken? Als het revoken van artikel 50 ook ná de deadline nog mag... Geeft voor de EU ook een sterk signaal af dat samenwerking beter is dan alleen handelen...Als het protest maar groot genoeg is zwicht iedere overheid... Soms is er niet eens veel nodig (boerenprotest bij provinciehuizen) en soms veel (gele hesjes Parijs, dat duurde ff voordat Macron 'iets' deed).
[...]
Zou er niet te veel achter zoeken, iedere maand is +- 1 week plenair, waar Guy dus bij Nigel moet zitten.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dat niet, maar is het verstandig om de duur van het uitstel intern met de Britten af te stemmen zodat het Cummings het beste uitkomt of doen we vanaf nu wat hem het leven lastiger maakt?YakuzA schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:20:
Het is niet de taak van de EU om zelf initiatief te ontplooien bij de verwijdering, via art50, van een lidstaat.
Ze hebben bewezen onbetrouwbaar en van kwade wil te zijn, dat heeft consequenties...
Verlenging in 3, 2, 1...
Following PM @BorisJohnson’s decision to pause the process of ratification of the Withdrawal Agreement, and in order to avoid a no-deal #Brexit, I will recommend the EU27 accept the UK request for an extension. For this I will propose a written procedure.
— Charles Michel (@eucopresident) 22 oktober 2019
En de PR lag ook al klaar, het is zo voorspelbaar:
[ Voor 20% gewijzigd door hoevenpe op 22-10-2019 22:39 ]
Ja, die is de moeite waard om eens rustig in perspectief te zetten.hoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:23:
Interessant artikel over de ongezonde verbanden tussen het Britse journaille en No.10. In het artikel staan meerdere uitgewerkte voorbeelden met namen en rugnummers:
[...]
Ergens is het pure ironie. In het VK heeft men een decennium achter een BBC zitten aanjagen als oneerlijke concurrentie voor commerciële media, gevolgd door een decennium van het als spreekbuis van politiek labelen.
Ondertussen ging de politisering rustig door, maar via lobby en externe consultatie waarbij politiek zich moest verbinden aan commerciële media. TV werd entertainment, journalistiek werd gemarginaliseerd, kranten werden de primaire informatiekanalen. In koppeling met sociale media.
En al die kanalen zijn in het VK direct of indirect (via de lokale feedmechanismen) private ondernemingen. Het resultaat van het mixen van die dynamiek met de post Cambridge Analytica drama's is een dynamiek waarin centrale sturing mogelijk is.
De complicatie zit hem in de verwarring hierbij. Het is geen politieke sturing. Het is sturing die gebruik maakt van positioneren binnen politiek. Wie zit naast Boris? Wie is telkens de bron op Nr. 10?
Cummings. Briljante toepassing van puntdruk positioneren, zo pervers het ook is.
Nee, laten we vooral publiek bestel en toegankelijkheid van journalistiek over media heen nog wat afbreken.
Dear Boris
The conditions are :
The EU is willing to give the VK an extension until 31 oct 2044
The VK will be a full member of the EU
The VK will go and drive on the good side of the road (wich is the right side)
The VK will change to the metric system .
The VK will change there currency to Euro .
Those changes will be made before 31 Oct 2020 .
If the VK does not decide to accept these condititions before 31 Oct 2019 then it will be seen by the EU as a no deal Brexit.
with regards D Tusk and J C Juncker
The conditions are :
The EU is willing to give the VK an extension until 31 oct 2044
The VK will be a full member of the EU
The VK will go and drive on the good side of the road (wich is the right side)
The VK will change there currency to Euro .
Those changes will be made before 31 Oct 2020 .
If the VK does not decide to accept these condititions before 31 Oct 2019 then it will be seen by the EU as a no deal Brexit.
with regards D Tusk and J C Juncker
"Beautiful Clean Coal"
Dus uitstel tot 31 januari, in de tussentijd misschien een election? Torries winnen doordat het een 1-issue stembusgang is en dan is het toch voorbij de 31e.
Moet er natuurlijk wel genoeg stemmen voor een election zijn... tja
Een beetje off topic maar niet werkelijk: de conservatieven hebben de opvolger van cambridge analytica inmiddels ingehuurd voor de verkiezingscampagne. Gaat weer flink smerig worden.
https://www.theguardian.c...-online-election-campaign
https://www.theguardian.c...-online-election-campaign
Gelukkig zouden we dat in Nederland nooit doen. Oh wacht.Virtuozzo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:38:
In het VK heeft men een decennium achter een BBC zitten aanjagen als oneerlijke concurrentie voor commerciële media, (...)
lijkt me absoluut een zeer slechte oplossing vanuit EU-zicht:Basekid schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:52:
Dus uitstel tot 31 januari, in de tussentijd misschien een election? Torries winnen doordat het een 1-issue stembusgang is en dan is het toch voorbij de 31e.
een lang uitstel met verkiezingen in de tussentijd.
Voor de EU is het uitgangspunt dat ze geen uitstel verlenen voor een 'her-onderhandeling' van de bestaande en uit EU-zicht geaccepteerde deal...
Maar als er een nieuwe verkiezing komt zal dit het politieke evenwicht duidelijk doen veranderen en is de kans ook zeer groot dat de britten de gevolgen daarvan gebruiken om hun eigen onderhandelingspositie als veranderd te zien en dan _toch_ een aanpassing eruit te willen slepen, alweer, net als verwacht werd na ieder uitstel.
Het scenario dat er een meerderheid voor het terugtrekken van artikel-50 zou ontstaan is totaal onwaarschijnlijk (zowel Labour als de Tories zetten nooit daarop in, en evenmin de DUP, of de Brexit-party... LibDems en groenen zelf halen nooit een meerderheid)...
Maar zelfs als dat gebeurt door een wonderbaarlijke draai in de kiezersgunst is dat vermoedelijk enkel verder beschadigend voor de positie van het VK tov. Europa, je kunt de afgelopen 3,5 jaar niet zomaar 'terugdraaien' en doen alsof niks gebeurt is.
EU heeft eigenlijk helemaal te behalen aan een lang verder uitstel, de deal ligt er gewoon en er lijkt een kleine, maar ook redelijk stabiele meerderheid voor te zijn, dus een 4 weken uitstel zou volgens moeten voldoen en vooral niet toestaan dat de engelsen in de tussentijd 'eerst wat anders gaan doen', of dat nu een reces is of nieuwe verkiezingen en dan later weer tetrugkomen op ratificatie en implementatie van de deal...
heel duidelijk een deadline zetten op het doorzetten nu en per direkt, zonder verder gedraal.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
@Philpend
De Comic Sans tweets, kinderachtige filmpjes en alle andere vreemde PR is dus onderdeel van dit plan. Aandacht creëren, viraal gaan, ophef veroorzaken, etc. het werkt.
Moet eerlijk bekennen dat ik niet anders verwacht had, het instrument is extreem effectief gebleken. Zolang het niet verboden is doen ze niets verkeerd, hooguit kan je het onethisch noemen maar daar win je geen verkiezingen (meer) mee...
De Comic Sans tweets, kinderachtige filmpjes en alle andere vreemde PR is dus onderdeel van dit plan. Aandacht creëren, viraal gaan, ophef veroorzaken, etc. het werkt.
Moet eerlijk bekennen dat ik niet anders verwacht had, het instrument is extreem effectief gebleken. Zolang het niet verboden is doen ze niets verkeerd, hooguit kan je het onethisch noemen maar daar win je geen verkiezingen (meer) mee...
Wat te doen met 3 maanden uitstel;
- stemmen over verkiezingen
- campagne voeren (valse beloftes doen)
- he het is al kerst, recess!
- nieuwe invulling HoC (i guess)
- k*t, tijd is alweer op en we willen nog steeds niets....EU, onze wet zegt; verlengen?
- stemmen over verkiezingen
- campagne voeren (valse beloftes doen)
- he het is al kerst, recess!
- nieuwe invulling HoC (i guess)
- k*t, tijd is alweer op en we willen nog steeds niets....EU, onze wet zegt; verlengen?
Ik verwacht eerder uitstel tot de zomer, met de mogelijkheid om elke 1e van de maand de EU te verlaten als alle wetgeving voor deze deal op orde is. Daarmee haal je effectief no-deal voor langere tijd van tafel en geef je ze de ruimte voor een referendum, verkiezingen of het accepteren van de deal.
ik denk niet dat er verkiezingen gaan komen. BoJo had van te voren een grote mond, maar meestal wordt de soep tocht wat koeler gegeten. Hij ligt immers ook niet dood in een greppel.
Ook al wordt er uitstel tot 31/1 gegeven, betekent toch nog niet dat ze er niet op 30/11 uit kunnen stappen?
Het is nu, volgens mij, gewoon een kwestie van de interne wetgeving op orde krijgen en de deal accepteren (waar dus een meerderheid voor is). Of mis ik iets?
Ook al wordt er uitstel tot 31/1 gegeven, betekent toch nog niet dat ze er niet op 30/11 uit kunnen stappen?
Het is nu, volgens mij, gewoon een kwestie van de interne wetgeving op orde krijgen en de deal accepteren (waar dus een meerderheid voor is). Of mis ik iets?
Dat betekent, stam + t .
Zover ik het begrijp is er een meerderheid voor de wetgeving die nodig is voor een deal (2e reading passed), maar nog niet over de deal zelf.Apache4u schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:08:
ik denk niet dat er verkiezingen gaan komen. BoJo had van te voren een grote mond, maar meestal wordt de soep tocht wat koeler gegeten. Hij ligt immers ook niet dood in een greppel.
En die meerderheid is ook half tot stand gekomen om de mogelijkheid te hebben om amendments toe te voegen aan de wetgeving. Zo werd er bijv al geoppert om een total customs unions als amendment toe te voegen...
Effectief in het genereren van aandacht. Wel vraag ik me af hoe je kunt bepalen hoe effectief deze middelen zijn voor het einddoel: stemmen voor of tegen.hoevenpe schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:59:
@Philpend
...
Moet eerlijk bekennen dat ik niet anders verwacht had, het instrument is extreem effectief gebleken.
Maar effectief of niet, het feit dat partijen er gebruik van willen maken (en dat andere partijen er aan verdienen) geeft aan hoe ziek het systeem is geworden.
Dat kon met het huidige uitstel ook al. 31/10 was slechts de deadline waarop er iets moest zijn. Eerder was volledig (en expliciet) mogelijk.hoevenpe schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:07:
Ik verwacht eerder uitstel tot de zomer, met de mogelijkheid om elke 1e van de maand de EU te verlaten als alle wetgeving voor deze deal op orde is. Daarmee haal je effectief no-deal voor langere tijd van tafel en geef je ze de ruimte voor een referendum, verkiezingen of het accepteren van de deal.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Het VK is al over op het metrisch stelsel, officieel... In de praktijk hebben ze er nog wat moeite meeleekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 06:29:
[...]
[...]

Maareh, Brexit is helemaal van de agenda voor vandaag (afgezien wat er bij PMQ langskomt)?
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Langer dan drie maand uitstel lijkt me onverstandig; dat nodigt uit tot verder dralen. De regering is nu ook pas op het laatste moment serieus in actie gekomen, en dat was niet per ongeluk. Drie maand lijkt me wel genoeg om de huidige deal het parlementaire proces van amenderen en finale goed- dan wel afkeuring te laten doorlopen. Als ze het uiteindelijk afwijzen horen we over drie maand wel wat ze dan weer van plan zijn.
Ik kan me iets herinneren dat ze zo een ruim 3 jaar geleden al begonnen zijn dus 3 maanden uitstel gaat echt niet meer helpen .NMH schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:53:
Langer dan drie maand uitstel lijkt me onverstandig; dat nodigt uit tot verder dralen. De regering is nu ook pas op het laatste moment serieus in actie gekomen, en dat was niet per ongeluk. Drie maand lijkt me wel genoeg om de huidige deal het parlementaire proces van amenderen en finale goed- dan wel afkeuring te laten doorlopen. Als ze het uiteindelijk afwijzen horen we over drie maand wel wat ze dan weer van plan zijn.
Ze proberen weer de beslissing bij de EU te leggen terwijl ze zelf zo nodig uit de EU wilden omdat ze zelf wilden beslissen .
Het is nu wel eens genoeg geweest en de EU moet gewoon uitstel weigeren en per 31 Okt 2019 de VK uit de EU zetten .
Dat hele circus van die muppets heeft nu ondertussen wel genoeg geld en moeite gekost !
"Beautiful Clean Coal"
De EU gaat nooit voor het VK besluiten. Dan kan de EU niet meer zeggen dat No-Deal de keuze van het VK was. De enige keuze die de EU actief wil maken is voor een Deal, alleen het VK kan voor No-Deal kiezen (actief of passief).leekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:02:
[...]
Ik kan me iets herinneren dat ze zo een ruim 3 jaar geleden al begonnen zijn dus 3 maanden uitstel gaat echt niet meer helpen .
Ze proberen weer de beslissing bij de EU te leggen terwijl ze zelf zo nodig uit de EU wilden omdat ze zelf wilden beslissen .
Het is nu wel eens genoeg geweest en de EU moet gewoon uitstel weigeren en per 31 Okt 2019 de VK uit de EU zetten .
Dat hele circus van die muppets heeft nu ondertussen wel genoeg geld en moeite gekost !
Volgens mij willen ze helemaal niet uit de EU maar niemand wil gezichtsverlies lijdenleekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:02:
[...]
Ik kan me iets herinneren dat ze zo een ruim 3 jaar geleden al begonnen zijn dus 3 maanden uitstel gaat echt niet meer helpen .
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Het is onderhand tijd om voor die besluiteloze Engelsen die keuze te maken of is 3 maanden verlengen en daarna weer een verlenging een reele optie in dit drama ?L-project schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:17:
[...]
De EU gaat nooit voor het VK besluiten. Dan kan de EU niet meer zeggen dat No-Deal de keuze van het VK was. De enige keuze die de EU actief wil maken is voor een Deal, alleen het VK kan voor No-Deal kiezen (actief of passief).
Het is zomaar mogelijk dat ze op dat eiland nog 5 jaar de tijd nodig hebben en dan alsmaar blijven verlengen ?
De tijd , moeite , energie en het geld dat allemaal al ruim 3 jaar is verspild kost ondertussen meer aan de EU dan een no deal exit en laten we gewoon eerlijk zijn die VK beslist helemaal niets !!
[ Voor 7% gewijzigd door leekers op 23-10-2019 14:27 ]
"Beautiful Clean Coal"
Surprise surprise, Boris en Corbyn zijn niet tot een gezamelijke beslissing gekomen over een tijdlijn. Ze zijn weer terug in hun standaard one-liners feest tijdens de PMQ.
Mwah ik denk wel dat de tijd/geld die we nu besteden minimimaal is vergeleken met een no-deal. Ik ben er ook klaar mee maar merk er persoonlijk niks van. Als we echter een no-deal hebben betwijfel ik of dat zo blijft.leekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:26:
[...]
Het is onderhand tijd om voor die besluiteloze Engelsen die keuze te maken of is 3 maanden verlengen en daarna weer een verlenging een reele optie in dit drama ?
Het is zomaar mogelijk dat ze op dat eiland nog 5 jaar de tijd nodig hebben en dan alsmaar blijven verlengen ?
De tijd , moeite , energie en het geld dat allemaal al ruim 3 jaar is verspild kost ondertussen meer aan de EU dan een no deal exit en laten we gewoon eerlijk zijn die VK beslist helemaal niets !!
Kijk dat bedoel ik nu , hoelang kunnen we als EU nog mee doorgaan en wat voor signaal geeft het af aan andere landen als de EU elke verlenging maar weer keer op keer accepteert .Basekid schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:27:
Surprise surprise, Boris en Corbyn zijn niet tot een gezamelijke beslissing gekomen over een tijdlijn. Ze zijn weer terug in hun standaard one-liners feest tijdens de PMQ.
"Beautiful Clean Coal"
Volgens mij is het overduidelijk dat dit een kwestie is van het Vervelend Koninkrijk in eigen sop laten gaar koken. Enig ingrediënt wat wij hoeven toevoegen is geduld, wat misschien lastig is maar een goede skill om te hebbenleekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:32:
[...]
Kijk dat bedoel ik nu , hoelang kunnen we als EU nog mee doorgaan en wat voor signaal geeft het af aan andere landen als de EU elke verlenging maar weer keer op keer accepteert .
[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 23-10-2019 14:51 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Wat voor signaal geven we af als we echter geen uitstel verlenen? Dan is de EU de boeman en laten we zien hoe we leavers "straffen".leekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:32:
[...]
Kijk dat bedoel ik nu , hoelang kunnen we als EU nog mee doorgaan en wat voor signaal geeft het af aan andere landen als de EU elke verlenging maar weer keer op keer accepteert .
Door ze steeds uitstel te geven kaats je de bal steeds terug naar de UK en kan iedereen zien hoe 1. uittreden helemaal niet zo makkelijk is als land (en dus volgende exits minder aantrekkelijk maakt) en B. hoe al deze ellende toch echt door de UK zelf komt en dat die de enige partij is die deze extra tijd nodig heeft.
Verwijderd
Het signaal dat de EU lidmaatschap graag in stand houdt, desnoods op een minder klassieke manier.leekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:32:
Maar dan krijg je ook minder zeggenschap, en willen bedrijven mogelijk minder graag in zo’n land investeren.
Waarom zou je daar op tegen zijn?
Misschien wel maar hoe lang kun je geloofwaardig blijven als EU als je elke keer maar weer blijft verlengen en nieuwe overeenkomsten blijft sluiten ?Basekid schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:36:
[...]
Wat voor signaal geven we af als we echter geen uitstel verlenen? Dan is de EU de boeman en laten we zien hoe we leavers "straffen".
Door ze steeds uitstel te geven kaats je de bal steeds terug naar de UK en kan iedereen zien hoe 1. uittreden helemaal niet zo makkelijk is als land (en dus volgende exits minder aantrekkelijk maakt) en B. hoe al deze ellende toch echt door de UK zelf komt en dat die de enige partij is die deze extra tijd nodig heeft.
Dit is de 3e Brexit deal met de VK en wat nu weer 5 jaar verlengen en weer een nieuwe deal maken en dan weer met zijn allen voor de tv ?
Genoeg is genoeg dan maar een keer door de zure appel heen maar je laat in ieder geval wel zien dat er geen loopje met je genomen kan worden als EU zijnde .
"Beautiful Clean Coal"
Verwijderd
Wat is volgens jou het doel van de EU? Wat willen we/ze* bereiken en hoe?leekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:41:
Genoeg is genoeg dan maar een keer door de zure appel heen maar je laat in ieder geval wel zien dat er geen loopje met je genomen kan worden als EU zijnde .
* Zelf even bedenken welke van de twee je wilt lezen
Ik zie voornamelijk een helder en consistent communicerende EU: we willen eigenlijk niet dat het VK uit de EU gaat, maar als het dan toch gebeurt, dan mét een fatsoenlijke Deal. Aangezien er bij een No-Deal alleen maar verliezers zijn aan beide kanten, wil de EU voorkomen dat er een No-Deal gaat plaatsvinden, en zal ze zelf daar nooit voor kiezen.leekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:32:
[...]
Het is een enorm frustrerend proces, absoluut. Maar die emoties kunnen en mogen geen drijfveer zijn om een besluit te nemen; de Britten doen dat al voldoende. Door als een volwassen partij te blijven reageren laat je juist een sterk, loyaal, en eensgezinde EU zien, die alles onder controle heeft. Buiten het VK de Brexit aanhang ziet de wereld echt wel dat het VK hier zo'n ontzettende rotzooi aan het maken is.
[ Voor 0% gewijzigd door L-project op 23-10-2019 14:51 . Reden: missend woord ]
Proest... dan haal je een stukje riool als de Telegraaf aan... en wat voor belang zou adformatie bij dat stukje hebben denk je...NMH schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:36:
[...]
Gelukkig zouden we dat in Nederland nooit doen. Oh wacht.
Ik ben blij dat de EU wat politieker en geduldiger is als alle comments die zeggen: Gooi ze er maar uit, of, laat ze er maar zonder deal uit gaan.
No-deal heeft negatieve effecten voor de gehele EU, zware negatieve effecten voor UK, Ierland en west-europese landen, waaronder Nederland. Ik ben blij dat de EU UK de tijd geeft om erachter te komen wat ze willen en óf ze wel echt uit de EU willen. Wellicht komen ze er na 5 extensions achter dat Brexit helemaal niet is wat ze willen, omdat Brexit altijd slechter uit pakt dan er in blijven. En mocht UK uiteindelijk alsnog zonder deal eruit gaan heeft de EU in ieder geval alle kansen gegeven om voor een andere oplossing te kiezen, wat de EU als trading partner alleen maar een beter aanzien geeft.
No-deal heeft negatieve effecten voor de gehele EU, zware negatieve effecten voor UK, Ierland en west-europese landen, waaronder Nederland. Ik ben blij dat de EU UK de tijd geeft om erachter te komen wat ze willen en óf ze wel echt uit de EU willen. Wellicht komen ze er na 5 extensions achter dat Brexit helemaal niet is wat ze willen, omdat Brexit altijd slechter uit pakt dan er in blijven. En mocht UK uiteindelijk alsnog zonder deal eruit gaan heeft de EU in ieder geval alle kansen gegeven om voor een andere oplossing te kiezen, wat de EU als trading partner alleen maar een beter aanzien geeft.
Dat je altijd openstaat voor dialoog en dat je een ander land niet in het ravijn duwt uit irritatie? Dat je als instantie niet emotioneel maar politiek handelt? Dat je koste wat kost probeert om het slechtste scenario (voor beiden) te voorkomen.leekers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:32:
[...]
[ Voor 26% gewijzigd door aicaramba op 23-10-2019 15:57 ]
Gesprek tussen een journalist (AB) en de persvoorlichter van Johnson (PMOS):

Succes met de single market, de Britten lijken de harde grens tussen het VK en NI niet heel serieus te nemen. Wat gebeurd er als ze er met de pet naar gooien? Welke juridische mogelijkheden heeft men na Brexit nog?

Succes met de single market, de Britten lijken de harde grens tussen het VK en NI niet heel serieus te nemen. Wat gebeurd er als ze er met de pet naar gooien? Welke juridische mogelijkheden heeft men na Brexit nog?

[ Voor 16% gewijzigd door hoevenpe op 23-10-2019 15:41 ]
Magisch denken, wel wakker blijven he hoevenpe. De goede importfee en haar Ierse gnoompjes gaan dat natuurlijk doen.hoevenpe schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:40:
[Afbeelding]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Adem in, adem uit. Steek wat wierook aan en lees wat Bercow:aicaramba schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:23:
Ik ben blij dat de EU wat politieker en geduldiger is als alle comments die zeggen: Gooi ze er maar uit, of, laat ze er maar zonder deal uit gaan.
The Honorable Gentleman has got to learn the art of patience
And if he is patient,
if he... deploys zen,
he will find that it is ultimately to everybody’s advantage
John Simon Bercow, MP |
Het valt me trouwens op dat hij het hier expliciet heeft over goederen die NI verlaten en het VK binnenkomenhoevenpe schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:40:
[Afbeelding]
Ik denk niet dat dit een foutje is, want anders had hij het wel gehad over goederenverkeer 'tussen'.
En dat is juist iets dat de EU volgens mij niet zo veel zal boeien. Het gaat er 'ons' vooral om dat de goederen die de EU binnenkomen voldoen aan onze standaarden en dat er indien nodig invoerrechten betaald worden. De andere kant op boeit het volgens mij weinig. Of zie ik dat verkeerd? Ik zit niet zo in die import/export materie. Maar ik heb er natuurlijk wel veel over gelezen. Ziedaar zelfs een daadwerkelijk voordeel van Brexit!

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 23-10-2019 21:10 ]
Niet dat ik een expert ben, maar ik denk dat er beide kanten op wel iets moet gebeuren. Goederen die belastingtechnisch of douanetechnisch in de NI geproduceerd worden hoeven niet gecheckt te worden; dat is binnen het VK. Maar goederen die van buiten het VK naar binnen komen via NI moeten op dezelfde manier behandeld worden als wanneer ze via zeg Calais komen. Dat heeft inderdaad een veel kleiner risico dan het verkeer de andere kant op.GekkePrutser schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:07:
[...]
Het valt me trouwens op dat hij het hier expliciet heeft over goederen die NI verlaten en het VK binnenkomenHij rept met geen woord wat er gebeurt de andere kant op.
Ik denk niet dat dit een foutje is, want anders had hij het wel gehad over goederenverkeer 'tussen'.
En dat is juist iets dat de EU volgens mij niet zo veel zal boeien. Het gaat er 'ons' vooral om dat de goederen die de EU binnenkomen voldoen aan onze standaarden en dat er indien nodig invoerrechten betaald worden. De andere kant op boeit het volgens mij weinig. Of zie ik dat verkeerd? Ik zit niet zo in die import/export materie.
Je hebt gelijk dat het van VK naar NI een veel complexer verhaal gaat zijn. Alles wat binnen het NI blijft zou theoretisch vrij verhandeld kunnen worden (want VK douane unie, maar zodra het de grens met Ierland over gaat (hé, gebruikte ik daar het woord grens?) moet het wel aangegeven worden en door de hele molen. Dus dan wel checks en papierwinkel.
Ouch, ik krijg nu spontaan hoofdpijn. Dit gaat nog veel gezeik opleveren.
Ja, het Brexit is wel enorm leerzaam.GekkePrutser schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:07:
[...]
Ziedaar zelfs een daadwerkelijk voordeel van Brexit!Bewustzijn van de mensen over de complexiteit van douaneprocessen
[ Voor 8% gewijzigd door L-project op 23-10-2019 21:22 ]
Verwijderd
Ik kan er nog wel een bedenken: het maakt de verbintenis binnen de rest van Europa mogelijk sterker.GekkePrutser schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:07:
[Ziedaar zelfs een daadwerkelijk voordeel van Brexit!Bewustzijn van de mensen over de complexiteit van douaneprocessen
Iedereen ziet nu wat een ingewikkeld proces het VK doormaakt, en de scheiding is nota bene alleen nog maar in de papieren fase.
Voor wat het waard is, Macron gooit de kont weer tegen de krib om er maximale druk op te houden:
Zou beter zijn dan nog eens 3 maanden waarin men niets opschiet, de afgelopen 7 maanden hebben ze ook verprutst.Emmanuel Macron demands new Brexit deadline of Nov 15
Emmanuel Macron is set to force an emergency EU summit by insisting that any delay to the Oct 31 Brexit deadline can last no longer than 15 days. Donald Tusk, the president of the European Council, has told EU leaders to support a three-month “flextension” until 31 January, 2020.
The French President’s hardline stance, designed to exert maximum pressure on MPs in London to back the deal, has horrified diplomats in Brussels, who fear the short delay raises the risk of an accidental no deal Brexit. But it will be a boon to Boris Johnson who has called for any Brexit extension to be as short as possible.
Eerlijk gezegd kun je die muppets in de VK 25 jaar verlenging geven want in de VK zelf gaan ze er van hun leven niet meer uitkomen zelf .hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:08:
Voor wat het waard is, Macron gooit de kont weer tegen de krib om er maximale druk op te houden:
[...]
Zou beter zijn dan nog eens 3 maanden waarin men niets opschiet, de afgelopen 7 maanden hebben ze ook verprutst.
De enige manier om deze belachelijke impasse te doorbreken is een no deal per 31 okt 2019 en daarna kunnen we eens achteruit leunen in onze rookstoelen hoe die geniussen in het parlement hun "beslissingen" zelf gaan nemen en hun economie gaat "exploderen van succes"
Met een no deal kan Europa tenminste de grenzen dichtspijkeren met de VK en voorkomen dat er deals worden geschonden en misbruikt !
[ Voor 8% gewijzigd door leekers op 24-10-2019 09:28 ]
"Beautiful Clean Coal"
Als we grenzen gaan dichtspijkeren dan verwacht ik dat Nederland heel wat EU noodfondsgeld nodig zal hebben....
@leekers: Dat is als je het wilt forceren, maar aangezien, zoals vaker gezegd, een groot deel van de taak van de EU is om de lieve vrede te bewaren, en we binnen Europa slechte ervaringen hebben, is het niet in ons belang om een doorbraak te forceren. Ik denk dat de EU liever 5 extra onderhandelaars aan het werk ziet, dan een miljoen Europeanen zonder werk.
Op zich zou 15 dagen extra de Britten de tijd geven om alsnog deze deal door het parlement te krijgen en daarmee de transitieperiode te starten. Zonder voorwaarden 3 maanden extra gaan ze hoogstwaarschijnlijk verspillen aan nieuwe verkiezingen...
@hoevenpe: Waarbij anti-Brexit parlementariërs dan nog een referendum aan de wet die verkiezingen toestaat kunnen koppelen. Vraag is dan wat de vraagstelling wordt. Sowieso wil niemand verkiezingen rond kerst, en dus zal na de 3 maanden er nog wel een verlenging komen.
Maar dan is er licht aan het einde van de spreekwoordelijke tunnel, is de WA geaccepteerd en is het een heldere keuze tussen dat of remain. Is er inderdaad gelijk een langere verlenging nodig aangezien een referendum een veel langere voorbereidingstijd nodig heeft.SkiFan schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:49:
Waarbij anti-Brexit parlementariërs dan nog een referendum aan de wet die verkiezingen toestaat kunnen koppelen.
Wat je niet wilt is dat ze nu net als de vorige keer vakantie gaan vieren en/of in een interne machtsstrijd verzeild raken. De deal is er in tweede lezing doorheen gekomen, nu even doorbijten lijkt me en ja of nee binnen een paar weken...
Met een korte periode dwingen we ze naar een ja, dan is het of ja, of een harde Brexit. Met een langere periode kan het anders lopen.
Dat zijn toch ook de enige keuzes die voorliggen: deze deal of no deal.SkiFan schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:53:
Met een korte periode dwingen we ze naar een ja, dan is het of ja, of een harde Brexit.
Kies in hemelsnaam, desnoods no deal maar doe het dan tenminste snel...
Het hele proces is gestart door Cameron om de tories aan de macht te houden, zo lang mogelijk. Als dat nog steeds het beoogde doel is, naast de agenda voor vrijere marktwerking, verkopen van gezondheidszorg en nog wat van die zaken dan is een lange verlenging geen issue. Als er een moment komt dat ze zeker de verkiezingen gaan winnen dan zullen ze dat wel gaan doen. Voorlopig gaan ze voor zolang mogelijk blijven zitten.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:54:
[...]
Dat zijn toch ook de enige keuzes die voorliggen: deze deal of no deal.
Kies in hemelsnaam, desnoods no deal maar doe het dan tenminste snel...
Het liedje kan hetzelfde blijven, we hebben een deal maar die vervelende oppositie wil ons die niet geven.
Het helpt overigens niet dat Labour gegijzeld wordt door een seniele communist die denkt dat de rode revolutie het land kan gaan redden. Ook hij is gewoon een Brexiteer. En ook hij wil maar 1 ding No. 10.
Zolang ze bij Labour dat laten doorsudderen gaan ze de verkiezingen echt niet winnen. Dat weten ze dus ook zij zijn gebaat bij dit gedoe. En maar hopen dat het tij gaat keren. Ze willen gewoon geen verlies nemen.
Het jammere is dat er nu dan wel een realistisch pad ligt naar een Deal; of in ieder geval een WA, maar dat allerlei partijen nu weer de kans ruiken om er weer van alles bij te halen die de zaak vertragen of uiteindelijk kunnen laten mislukken.
Nee, er is geen kans op een referendum; nee, er is geen mogelijkheid tot aanpassen of heronderhandelen; nee, Remain/Revoke is ook geen realistische optie meer. Als men een Deal wil zal men nu moeten handelen en deze wetgeving er door rammen.
Volgens mij snappen ze ook totaal niet dat heel veel zaken nog moeten worden vastgelegd in de vervolgonderhandelingen, en is het parlement er zelf bij als er wetten en regels gaan veranderen. Iets met 'Taking back control' ofzo...
Nee, er is geen kans op een referendum; nee, er is geen mogelijkheid tot aanpassen of heronderhandelen; nee, Remain/Revoke is ook geen realistische optie meer. Als men een Deal wil zal men nu moeten handelen en deze wetgeving er door rammen.
Volgens mij snappen ze ook totaal niet dat heel veel zaken nog moeten worden vastgelegd in de vervolgonderhandelingen, en is het parlement er zelf bij als er wetten en regels gaan veranderen. Iets met 'Taking back control' ofzo...
Vrees dat Macron gelijk heeft.
De Britten reageren zoals we nu in de praktijk zien alleen onder directe druk.
15 dagen uitstel geeft ze met volgende week meegerekend in de praktijk 3 weken om de WA te behandelen.
Mocht er uitkomen dat men dit aan het volk wil voorleggen in een referendum dan kan er daarvoor een paar maanden uitstel gegeven worden.
De Britten reageren zoals we nu in de praktijk zien alleen onder directe druk.
15 dagen uitstel geeft ze met volgende week meegerekend in de praktijk 3 weken om de WA te behandelen.
Mocht er uitkomen dat men dit aan het volk wil voorleggen in een referendum dan kan er daarvoor een paar maanden uitstel gegeven worden.
Wat houdt ons tegen om nu gewoon doodleuk te zeggen goed, jullie krijgen 50 jaar uitstel. Probleem opgelost.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
De britten moeten dat ook accepteren en hun eigen uittredingswet aanpassen.boe2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:33:
Wat houdt ons tegen om nu gewoon doodleuk te zeggen goed, jullie krijgen 50 jaar uitstel. Probleem opgelost.
Er paar maanden terug werd er ook geroepen dat er niet aan de WA getornd kon worden, toch ligt er nu een ander papiertje dan toen. (weliswaar mogelijk gemaakt door de britten, die een rode lijn hebben laten varen), toen werd het ook niet voor mogelijk gehouden dat de britten NI onder de bus zouden gooien.L-project schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:25:
Het jammere is dat er nu dan wel een realistisch pad ligt naar een Deal; of in ieder geval een WA, maar dat allerlei partijen nu weer de kans ruiken om er weer van alles bij te halen die de zaak vertragen of uiteindelijk kunnen laten mislukken.
Ik heb persoonlijk geen hoop/voorspelling meer in deze kwestie, maar feit is wel dat met de huidige WA approved voor second reading, we verder zijn dan ooit. Dat die deal vervolgens slecht is voor de UK is een tweede, maar dat is de consequentie van hun keuze om uit de EU te willen.
Persoonlijk, vanuit zowel ons als brits perspectief geredeneerd zou het niet meer dan redelijk zijn als de britten nu een timetable afstemmen intern om de boel conform de normale gang van zaken (dus geen 3 dagen ramsessie) door beide huizen te krijgen, en de EU daar het benodigde uitstel voor verleent. Dat geeft de britten de kans om de huidige WA fatsoenlijk te beoordelen. Wat er vervolgens afgesproken moet worden als ie er niet doorheen komt weet ik dan ook weer niet...
Het vervelende is alleen dat BJ zo vasthoudt aan die 31 oktober, die 15 NOV van macron zou iig het parlement de tijd geven om de boel netjes te bekijken, maar waarom BJ dat niet wil? Is ie bang dat als men de tijd krijgt naar de deal te kijken dat de boel wordt afgekeurd? Wil ie toch stiekem een no-deal?
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Absoluut mee eens dat het parlement die tijd moet krijgen. Het er in een paar dagen doorheen rammen is nu sowieso niet meer mogelijk. Maar dan moeten de Britten, en dan met name het parlement, hier wel duidelijkheid in verschaffen. En aangezien blijkbaar het parlement maar beperkt haar eigen agenda bepaalt, zijn we weer afhankelijk van BoJo en zijn trawanten.vectormatic schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:44:
[...]
Er paar maanden terug werd er ook geroepen dat er niet aan de WA getornd kon worden, toch ligt er nu een ander papiertje dan toen. (weliswaar mogelijk gemaakt door de britten, die een rode lijn hebben laten varen), toen werd het ook niet voor mogelijk gehouden dat de britten NI onder de bus zouden gooien.
Ik heb persoonlijk geen hoop/voorspelling meer in deze kwestie, maar feit is wel dat met de huidige WA approved voor second reading, we verder zijn dan ooit. Dat die deal vervolgens slecht is voor de UK is een tweede, maar dat is de consequentie van hun keuze om uit de EU te willen.
Persoonlijk, vanuit zowel ons als brits perspectief geredeneerd zou het niet meer dan redelijk zijn als de britten nu een timetable afstemmen intern om de boel conform de normale gang van zaken (dus geen 3 dagen ramsessie) door beide huizen te krijgen, en de EU daar het benodigde uitstel voor verleent. Dat geeft de britten de kans om de huidige WA fatsoenlijk te beoordelen. Wat er vervolgens afgesproken moet worden als ie er niet doorheen komt weet ik dan ook weer niet...
Bingo!Het vervelende is alleen dat BJ zo vasthoudt aan die 31 oktober, die 15 NOV van macron zou iig het parlement de tijd geven om de boel netjes te bekijken, maar waarom BJ dat niet wil? Is ie bang dat als men de tijd krijgt naar de deal te kijken dat de boel wordt afgekeurd? Wil ie toch stiekem een no-deal?
Geen van de partijen die er toe doen proberen rationeel vanuit het landsbelang dit proces te doorlopen. Da's de enige reden waarom het zo'n godvergeten puinzooi is.
Dit topic is gesloten.