Brexit en de Britse politiek: Deel 2. Eindspel of Reboot? Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 125 Laatste
Acties:
  • 658.911 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:49

Plasma_Wolf

Student

Nou wacht even, hiermee houden Labour en de DUP de uitkomst van het referendum in stand. Dit is het dichtst bij de Brexit die alle leave-politici hebben beloofd. Geen lid meer van die kwaadaardige EU en wel alle handelsvoordelen behouden.

Dat de leave-politici dat intussen verraad aan de democratie noemen omdat het 'geen echte Brexit' is maakt niet uit toch? ;)

Dat de eenhoorns er niet komen omdat het VK nog gelimiteerd is in de handel (geen handelsverdragen met landen zonder dat het in de hele EU zo kan) maakt ook niet uit, toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

De DUP will toch niet voor een customs union gaan. Blijkbaar had de eerdere media het niet correct. Of dit media bericht. Who can tell?

Reality stranger than fiction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:51
Voor iemand die de details niet dagelijks (meer) volgt is het eigenlijk niet meer bij te houden wat ze allemaal aan het uitspoken zijn daar.

Iedere keer als er weer een "do or die" moment aan komt is er weer een "oooorrrrrr" alternatieve (procedurele) wending....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:14
@eric.1
More Vim and Oomph? Simples...

Brexit means Brexit :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
Wat ik niet snap.. een meaningful vote is dus niet de withdrawlagreement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric.1 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:01:
Voor iemand die de details niet dagelijks (meer) volgt is het eigenlijk niet meer bij te houden wat ze allemaal aan het uitspoken zijn daar.

Iedere keer als er weer een "do or die" moment aan komt is er weer een "oooorrrrrr" alternatieve (procedurele) wending....
Brexit-moe voor het vierde jaar op rij woord van het jaar. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13

Rannasha

Does not compute.

Basekid schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:14:
Wat ik niet snap.. een meaningful vote is dus niet de withdrawlagreement?
Correct. De "Meaningful Vote" (MV) is slechts een stemming over de vraag of men de voorgestelde withdrawal agreement in principe in orde vindt.

Het is geen officele wet. Dat zou de Withdrawal Agreement Bill (WAB) moeten worden. Deze tekst bevat de volledige wettelijke uitwerking van de afspraken tussen de EU en het VK. Het is een veel langer document en het bevat allerlei implementatie-details waar het VK intern nog over kan discussieren.

De regering wil graag een stemming over de MV, omdat dit een simpele ja/nee stemming zou moeten zijn. De behandeling van de WAB zal meer tijd kosten en veel MPs zullen wellicht nog allerlei wijzigingen hierin willen aanbrengen.

Maar er wordt ook gesuggereerd dat het instemmen met de MV in principe voldoende is voor Johnson om het verzoek tot uitstel bij de EU in te kunnen trekken (zonder de Benn Act, die dit verzoek tot uitstel voorschreef, te overtreden). Als het vervolgens niet lukt om voor het einde van de maand de WAB door het parlement heen te krijgen, zou het VK als nog zonder deal de EU verlaten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ah! bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:29
Rannasha schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:20:
Maar er wordt ook gesuggereerd dat het instemmen met de MV in principe voldoende is voor Johnson om het verzoek tot uitstel bij de EU in te kunnen trekken (zonder de Benn Act, die dit verzoek tot uitstel voorschreef, te overtreden). Als het vervolgens niet lukt om voor het einde van de maand de WAB door het parlement heen te krijgen, zou het VK als nog zonder deal de EU verlaten.
De benn-act heeft het inderdaad over de overeenkomst met de EU, niet over de daaraan verbonden wetgeving. Dus een enkele agreement met de deal legt de weg voor boris open om van de verlenging af te komen en wellicht alsnog een no-deal te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Philpend schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:33:
Dus een enkele agreement met de deal legt de weg voor boris open om van de verlenging af te komen en wellicht alsnog een no-deal te forceren.
Zo interpreteer ik het ook, bij een met minimale meerderheid geaccepteerde MV is de kans dat alle bijbehorende wetgeving door het parlement komt vrijwel nihil (paar ERG'ers stemmen tegen en je bent er).

Tenzij Labour haar verantwoordelijkheid neemt, maar dat kost ze de onvermijdelijke verkiezingen. Win-win voor Boris...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Malantur schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:34:
[...]

Wat is dan het nut nog van de hele Brexit? Een hoop geld uitgeven voor het andere kleurtje van paspoort?
Nou, dan gaan ze dus de "May deal" alsnog accepteren, maar die heet dan anders. Ik wil May haar gezicht zien als ze dat doen en de stemming bekend is. :+

Maar Brexit heeft dan ook een enorm nut. De Britse politiek verliest vrijwel alle invloed op EU beleid en moet vrijwel al het EU beleid blijven doorvoeren en handhaven. Dat noem ik een win/win/ha ha scenario. Win voor de EU omdat de Britse sabotage voorbij is. Win voor de Britse bevolking omdat ze niet worden geslachtofferd aan dit belachelijke plan en "ha ha" aan alle no deal Brexit idioten die dachten dat ze wel wat rijker konden worden aan het slopen van de Britse economie. Die gaan juist flink gepakt worden door EU regels omtrent financiën en belastingen die zijn ingevoerd of op tafel liggen. Denk aan zaken zoals daadwerkelijk belasting betalen. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:58
Ongelofelijk, zouden die politici zelf doorhebben dat ze in een apen kabinet zitten. Dat de geschiedenis ze zal achtervolgen als meest incompetente politici?

Mijn voorkeur heeft ondertussen om geen uitstel meer te verlenen. Dan maar die de zure appel heen bijten en gedupeerden compenseren. Lijkt me bijna goedkoper dan dat de EU zich inlaat met de Engelse politiek.... En dat zal ook snel duidelijk maken aan de Engelsen zelf wat het ze kost, die fantastische keuze van de helft van hen..

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

wowly schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:19:
Ongelofelijk, zouden die politici zelf doorhebben dat ze in een apen kabinet zitten. Dat de geschiedenis ze zal achtervolgen als meest incompetente politici?

Mijn voorkeur heeft ondertussen om geen uitstel meer te verlenen. Dan maar die de zure appel heen bijten en gedupeerden compenseren. Lijkt me bijna goedkoper dan dat de EU zich inlaat met de Engelse politiek.... En dat zal ook snel duidelijk maken aan de Engelsen zelf wat het ze kost, die fantastische keuze van de helft van hen..
Gedupeerden als in: EU leden neem ik aan, we hoeven aan Britse zijde natuurlijk niks te compenseren. Misschien kunnen we die ~39miljard die we nog van ze krijgen dan daar voor gebruiken!

Overigens vraag ik me af of die appel indertijd voor ons niet minder zuur is geworden, we hebben immers de tijd gehad om voorbereidingen te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
wowly schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:19:
Heb meer het gevoel dat we naar een politieke 'Wie is de Mol' zit te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
Indoubt schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:29:
Wow

Labour, met behulp van de oppositie en de DUP, lijkt een amendemnet in stemming te willen brengen die de regering verplicht binnen de Custom union the blijven.

Er lijkt voldoende support te zijn voor dit amendment.

Over vreemde draaien gesproken.....
Komen ze na meer dan 3 jaar nog eens mee... 8)7 Hoe frustrerend moet het zijn als je voor de EU werkt en met dit soort besluiteloos gedrag te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Nuke it from orbit, it is the only way!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:54:
[...]
Nou, dan gaan ze dus de "May deal" alsnog accepteren
Is vanuit de EU de May-deal nog beschikbaar sinds het maken van de Boris-deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 11:20
dr.lowtune schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:24:
[...]

Gedupeerden als in: EU leden neem ik aan, we hoeven aan Britse zijde natuurlijk niks te compenseren. Misschien kunnen we die ~39miljard die we nog van ze krijgen dan daar voor gebruiken!

Overigens vraag ik me af of die appel indertijd voor ons niet minder zuur is geworden, we hebben immers de tijd gehad om voorbereidingen te treffen.
Misschien moet jij even met deze bus rond rijden:
Afbeeldingslocatie: https://labourlist.org/wp-content/uploads/2018/06/Screen-Shot-2018-06-18-at-10.30.36-440x222.png
>:)

Die 39 miljard is geld dat ze betalen voor kosten die de EU maakt, onderandere lopende projecten en loon voor politici. Er is dus al een bestemming voor dat geld, dus dat kan geen nieuwe bestemming krijgen.
(Ik denk toch niet dat ze meer moeten betalen dan wat ze reeds beloofd hadden aan de EU?)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
@Malantur De rekening van 39 Miljard zal ongetwijfeld lager zijn geworden doordat ze A) niet meer aan nieuwe projecten meedoen en B) in die 9 maanden gewoon bijdrage hebben betaald.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Malantur schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:43:
[...]

Misschien moet jij even met deze bus rond rijden:
[Afbeelding]
>:)

Die 39 miljard is geld dat ze betalen voor kosten die de EU maakt, onderandere lopende projecten en loon voor politici. Er is dus al een bestemming voor dat geld, dus dat kan geen nieuwe bestemming krijgen.
(Ik denk toch niet dat ze meer moeten betalen dan wat ze reeds beloofd hadden aan de EU?)
Het is politiek, :+ magisch geld, gratis geld....alles is mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SkiFan schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:46:
@Malantur De rekening van 39 Miljard zal ongetwijfeld lager zijn geworden doordat ze A) niet meer aan nieuwe projecten meedoen en B) in die 9 maanden gewoon bijdrage hebben betaald.
BoJo is vergeten om de 39 miljard omlaag bij te stellen in de BoJo Deal :+
(hij was te druk bezig met CTRL+C/CTRL+V uit de May deal)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 21-10-2019 15:22 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:21
En nog meer goed nieuws vanuit de EU.
Never change a winning team.

Michel Barnier will lead a "U.K. Task Force" in the next European Commission, effectively continuing his work as EU Brexit negotiator into the next phase of talks on a future trading arrangement, report

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

phYzar schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:42:
[...]

Is vanuit de EU de May-deal nog beschikbaar sinds het maken van de Boris-deal?
Ik denk dat het de EU echt helemaal niks kan schelen, als er maar wat komt. Als er dan toch een voorkeur is, dan denk ik de May deal. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat voor een puinhoop was het geworden als de Britten in 2015 niet voor David Cameron hadden gestemd... O-)

Boem: Bercow zegt nee...

[ Voor 48% gewijzigd door hoevenpe op 21-10-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Geen vote vandaag!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philpend
Zonder Bercow had het VK zich al veel eerder en veel dieper in de nesten gewerkt. Respect voor die man, die gaat nu weer een hele shitload aan beledigingen en bedreigingen over zich heen krijgen terwijl hij eigenlijk de enige is die zijn werk fatsoenlijk doet.

Bercow says he is stating the obvious: “When you make a judgement on these matters that is controversial, some people are going to be pleased and some are going to be displeased.”

“I have simply sought to discharge my obligations and to do what I believe to be right, and that is what the speaker has to do.”

[ Voor 38% gewijzigd door Philpend op 21-10-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
dr.lowtune schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:24:
[...]
Misschien kunnen we die ~39miljard die we nog van ze krijgen dan daar voor gebruiken!
Die 39 miljard waarvan ze inmiddels maand na maand aan hebben betaald :D (edit: iemand was me al voor)

[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 21-10-2019 17:05 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind juist dat Bercow, hoewel erudiet en grappig, zijn boekje te buiten gaat. Hij gaat als een bully tekeer vandaag. All-in-all wordt het voor de Tories behoorlijk lastig nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06
Blijf het bijzonder vinden dat je iets wat fundamenteel de positie van een land in de wereld aan gaat je er 1) met een 50% + 1 stem referendem, 2) parlementaire meerderheid door heen kan rammen.

Maar geldt hier ook trouwens:

https://www.denederlandse...derheidsvereiste_europese

Van der Staaij probeerde het, maar no-go.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
desmond schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:06:
Ik vind juist dat Bercow, hoewel erudiet en grappig, zijn boekje te buiten gaat. Hij gaat als een bully tekeer vandaag. All-in-all wordt het voor de Tories behoorlijk lastig nu.
say whot? Bercow een bully? Die gast wordt elke keer als hij het proces probeert te volgen bij zijn enkels afgezaagd door nota bene zijn eigen partij, met het punt dat hij partijdig zou zijn... Veel Torries waren nog te zuur om hem op zijn vermeende laatste dag te bedanken/ te applausideren voor zijn diensten. Dat laat vrij hard zien hoe intens verrot het allemaal is bij de Torries.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:16:
[...]

say whot? Bercow een bully? Die gast wordt elke keer als hij het proces probeert te volgen bij zijn enkels afgezaagd door nota bene zijn eigen partij, met het punt dat hij partijdig zou zijn... Veel Torries waren nog te zuur om hem op zijn vermeende laatste dag te bedanken/ te applausideren voor zijn diensten. Dat laat vrij hard zien hoe intens verrot het allemaal is bij de Torries.
Eens met met de opmerkingen over de Tories hoor, maar de laatste 25 minuten brandt hij er toch een paar af, zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:16:
[...]

say whot? Bercow een bully?
Volgens mij zijn de bully claims vooral van staffers over gedrag buiten de chamber?
John Bercow is among prominent MPs who could come under investigation over bullying claims after the government took steps towards opening up the Commons complaints system to include historical allegations.

The Commons speaker, who is the subject of bullying allegations from former staff, is the most high-profile MP accused of wrongdoing and among the most likely to face an inquiry if the current process is changed.

Mr Bercow is accused by several staff members of intimidating and threatening behaviour. He has strongly denied the allegations, and last year the Commons standards committee blocked an investigation into the claims.

https://www.independent.c...rule-change-a9001976.html
Maar dat heeft verder weinig met Brexit of procedure in het HoC te maken.
desmond schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:19:
[...]

Eens met met de opmerkingen over de Tories hoor, maar de laatste 25 minuten brandt hij er toch een paar af, zeg.
De Tories blijven er ook maar over zeuren. Als het in hun (ERG) voordeel uitkomt juichen ze mee (bijvoorbeeld JRM toen de May deal niet nog eens voorbij mocht komen). Het gaat allemaal om de simpele 'same question rule', toch?.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NMH schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Komen ze na meer dan 3 jaar nog eens mee... 8)7 Hoe frustrerend moet het zijn als je voor de EU werkt en met dit soort besluiteloos gedrag te maken hebt.
Besluiteloosheid?

Dit is het niveau van politieke en bestuurlijke professionaliteit aldaar. Nee, dit is geen grap. Het is ook geen steek. Dit is volstrekt serieus.

Frustrerend? Dat woord komt niet in de buurt van de realiteit. Aan de andere kant, we moeten eerlijk zijn. De verschillen tussen Britse en Nederlandse politiek in termen van partijpolitiek & opportunisme versus deskundigheid zijn zo groot niet meer.

Eigenlijk is dat misschien nog wel een van de nuttige mogelijke effecten op termijn van dit alles. Verminderde blootstelling aan Angelsaksisch denken en politieke school. Gezien de realiteit én consequenties daarvan lijkt mij dat er toch wel enige lering getrokken mag worden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
desmond schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:19:
En terecht. Daar zijn niet genoeg vlammenwerpers voor beschikbaar.

Mooi:
John Bercow reads out a note sent to him by Jacob Rees-Mogg, praising his decision to block Theresa May's attempt at another meaningful vote - made on similar grounds to today's decision
Burn baby burn. De ERG vond het prachtig toen May geblokkeerd werd, en nu willen ze dat hij honderdtachtig graden draait en hen wel hetzelfde gunt. Zo werkt precedent nu eenmaal niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 11:53

odan

The dark side is within all!

loekf2 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:12:
Blijf het bijzonder vinden dat je iets wat fundamenteel de positie van een land in de wereld aan gaat je er 1) met een 50% + 1 stem referendem, 2) parlementaire meerderheid door heen kan rammen.

Maar geldt hier ook trouwens:

https://www.denederlandse...derheidsvereiste_europese

Van der Staaij probeerde het, maar no-go.
het britse volk kreeg tenminste een stem. toen wij de europese grondwet massaal afwezen, veranderden ze een paar woordjes eraan gaven het een nieuwe naam en drukten het er door zonder de burger nogmaals te vragen.
gambieter schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:32:
[...]

En terecht. Daar zijn niet genoeg vlammenwerpers voor beschikbaar.

Mooi:

[...]

Burn baby burn. De ERG vond het prachtig toen May geblokkeerd werd, en nu willen ze dat hij honderdtachtig graden draait en hen wel hetzelfde gunt. Zo werkt precedent nu eenmaal niet.
may's voorstel is 3 keer over gestemd de 4e keer werd geblokt, dit voorstel is inprincipe nog niet 1 keer overgestemd.

[ Voor 27% gewijzigd door odan op 21-10-2019 17:35 ]

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ondertussen weer een dag verspild. Gaat lekker voor Boris Dominic, nog maar 10 dagen en hij heeft zijn doel bereikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

Ian Blackford, the leader of the SNP at Westminster, wants to know the whereabouts of Boris Johnson, who he says has been utterly humiliated by his defeat in the House of Commons on Saturday.

The unsigned letter which was sent to Brussels at the weekend “lacked respect,” he adds.

Barclay replies that the crux of the issue was that the prime minister had complied with the law and had set out his well-known views on the issue.

There isn’t any word from him about where Johnson is.
Nu ben ik toch wel benieuwd waar Boris Johnson is.
Zit hij in een achterkamertje met een groepje mensen de volgende schaakzet te bedenken? :?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
@drooger
Hij ligt ergens in een greppel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
odan schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:33:
may's voorstel is 3 keer over gestemd de 4e keer werd geblokt, dit voorstel is inprincipe nog niet 1 keer overgestemd.
Daar waren nog verschillen tussen, al kun je debatteren of die significant waren, hier is dat niet het geval. En er is zaterdag wel over gestemd, terugtrekken helpt niet daarvoor.

De wet is iets waar de pro-Brexit figuren zich keer op keer niet aan willen houden. Enig medelijden is dan ook compleet misplaatst.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 21-10-2019 17:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
odan schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:33:
het britse volk kreeg tenminste een stem. toen wij de europese grondwet massaal afwezen, veranderden ze een paar woordjes eraan gaven het een nieuwe naam en drukten het er door zonder de burger nogmaals te vragen.
kreeg een stem? Nee, het was een raadgevend referendum, met extreem zwakke eisen. Cameron was arrogant genoeg om op voorhand te roepen dat hij de uitkomst ging uitvoeren EN! hij voerde nauwelijks campagne. Moet je blij mee zijn met zoiets dan ja.

Wij hebben ook een raadgevend referendum in NL en het is precies dat: raadgevend. Wil je ander beleid, moet je op een andere partij stemmen de volgende keer :)
May heeft de voorstellen steeds gewijzigd waardoor het een ander voorstel was. De laatste keer was dat met pijn en moeite zelfs nog dat dat lukte, daarna sprong Bercow ervoor. Johnson zijn idee is om letterlijk dezelfde vraag vandaag nog eens op tafel te gooien en daarvan zegt Bercow: 'bekijk het maar'.

Boris Johnson heeft in zijn gehele regeringsperiode zijn hand keer op keer immens overspeeld. Het is totale incompetentie in actie wat je ziet. De enige vraag is misschien wel, wie heeft er baat bij dat je zo een immense prutser aan het roer hebt staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is wat Boris nu aan het doen is, briefing over gewijzigd voorstel - zoals May dat deed. In hoeverre daar akkoord mee gegaan wordt, dat is nog een dingetje.

Maar inderdaad, Boris bankiert op elan en show, en op de aanwijzingen van Cummings. Die laatste zijn en blijven opmerkelijk effectief, zie bijvoorbeeld gedrag onder de Tories die whipped zijn (back into the fold), Boris blijkt vooralsnog echter een bad salesman. De competentie ontbreekt.

Er is dan ook meer directe sturing nodig dan wat er nu is. Een strijd van achterkamers en chantabiliteit.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
NMH schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Nog niet half zo frustrerend als het is om in de UK te wonen en te werken als EU-burger zijnde ;)

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:47:
Boris blijkt vooralsnog echter een bad salesman. De competentie ontbreekt.

Er is dan ook meer directe sturing nodig dan wat er nu is. Een strijd van achterkamers en chantabiliteit.
De deal is toch ook niet te verkopen, aan de DUP althans? En het gaat ook in tegen een eerder amendement van de ERG wat remainers nu gebruiken om de deal tegen te houden.

Specifieke tekst waar het om gaat, uit de Taxation (Cross-border Trade) Act 2018:
It shall be unlawful for Her Majesty’s Government to enter into arrangements under which Northern Ireland forms part of a separate customs territory to Great Britain.

http://www.legislation.go...018/22/section/55/enacted

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd1 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:52:
[...]

De deal is toch ook niet te verkopen, aan de DUP althans? En het gaat ook in tegen een eerder amendement van de ERG wat remainers nu gebruiken om de deal tegen te houden.

Specifieke tekst waar het om gaat, uit de Taxation (Cross-border Trade) Act 2018:

[...]
Tja, politics isn't about reality, but about managing perceptions. Angelsaksische school. Deal, geen deal, welke deal, het is veel minder relevant dan de perceptie van dominantie. Het is nog steeds een arena van partijpolitiek en politiek netwerk. Het gaat nog steeds niet om het land, de economie of de mensen.

Onderschat daarbij niet hoe alles daar een zero sum dynamiek is. Ergens is het bizar, maar dan herinner ik mij weer hoe verklaarbaar het is vanuit ordinaire sociale psychologie, aanwezige omstandigheden & belangen en de structuren ter plaatse.

If we can't have our cake, nobody will have cake. Kleutergedrag.

Persoonlijk is wat mij inmiddels veel meer stoort het gebrek aan perspectief en initiatief bij de Nederlandse politiek, overheid en bedrijfsleven. Beste mensen, afwachten geeft nooit garanties. Hoe het ook afloopt, je kan het voortouw nemen voor kansen, of je kan putten dempen. Zo complex is de keuze ook niet.

Farmaceutische industrie bijvoorbeeld. Shipping & logistics. Secondaire productie. Er zijn flink wat sectoren en gebieden waar men heel wat van interne uitdagingen zonder weinig moeite aan kan pakken juist door in te springen op de gaten die in het VK en door Brexit vallen.

In Frankrijk, Duitsland, zelfs Spanje en potverdorie de Baltische staten wordt er hard aan de weg getimmerd. En als ik zie hoe een Nedcar aan het sukkelen - is terwijl in de regio nog steeds de faciliteit en know-how aanwezig zijn voor heractivering van toelevering / fabricage componenten die er was - maar ondertussen in Tsjechië onderhandeld wordt over productie in relatie tot auto industrie die ooit verdeeld is in stukjes waaronder het VK, tja. Om het over de passiviteit van rederijen nog niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 09:24
Virtuozzo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:03:
[...]
Farmaceutische industrie bijvoorbeeld. Shipping & logistics. Secondaire productie. Er zijn flink wat sectoren en gebieden waar men heel wat van interne uitdagingen zonder weinig moeite aan kan pakken juist door in te springen op de gaten die in het VK en door Brexit vallen.
Om niet te zeggen dat het helemaal niet gebeurt. Familielid is eindelijk weer aan de bak, bij een uit Engeland naar NL overgekomen bedrijf, rechtstreeks dankzij Brexit daar vertrokken. Wel waar dat meer zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Lijk idd dat wij vooral bedrijven willen binnenhalen ipv kansen creëren voor bestaande bedrijven.

Zo te zien hebben we echter nog wel ff.. Of het is opeens de 31e, kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Verwijderd1 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:52:
[...]

[...]
Minder spannend dan het lijkt. Als alle nieuwe wetten niet mogen afwijken van eerdere wetgeving dan houd je weinig meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theturtle schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:09:
[...]

Om niet te zeggen dat het helemaal niet gebeurt. Familielid is eindelijk weer aan de bak, bij een uit Engeland naar NL overgekomen bedrijf, rechtstreeks dankzij Brexit daar vertrokken. Wel waar dat meer zou kunnen.
Ik maak onderscheid tussen wat overkomt, en gaten die vallen. Je ziet inderdaad dat er sprake is van bedrijven die de overtocht maken - beperkt, maar het komt voor. Er was enige vrees dat dit juist segmenten zou betreffen die in het VK grote schade veroorzaakt hebben, dat valt vooralsnog mee.

In Frankrijk, Duitsland, België en elders zie je bedrijven in de gaten stappen. Dat is afwezig in het Nederlandse. Terwijl de kansen zich opstapelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
En een nieuwe reden waarom 31 oktober wellicht niet haalbaar is: er is een wet die voorschrijft dat een verdrag als dat met de EU over uittreding eerst 21 dagen ter inzage moet liggen voordat het geratificeerd kan worden. Ben benieuwd hoe Boris zich hieronder uit gaat proberen te draaien. Pas na de officiële ratificatie is een verdrag echt van kracht en zou er geen no-deal meer mogelijk moeten zijn. Als verzekeringspolis zal er wel weer een wetje nodig zijn dat boris dwingt te ratificeren zodra mogelijk (en dit keer zelfs in de tekst van de wet de bepaling dat Boris moet ondertekenen....).

Meanwhile, the Sun’s Tom Newton Dunn has been reporting on a fresh headache for the government (and anyone struggling to keep up with Brexit-related acronyms frankly):

"Remember CRAG? It's a fresh headache for the Govt's bid to pass the Brexit deal by October 31. The Constitutional Reform and Governance Act (2010) requires any treaty be laid before the House for 21 days before it can be ratified. The Brexit deal is such as treaty 1."

[ Voor 35% gewijzigd door Philpend op 21-10-2019 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Remember CRAG? It's a fresh headache for the Govt's bid to pass the Brexit deal by October 31. The Constitutional Reform and Governance Act (2010) requires any treaty be laid before the House for 21 days before it can be ratified. The Brexit deal is such as treaty 1.
The government is coming under fire this evening over confirmation by the Brexit Secretary, Stephen Barclay, that Northern Irish businesses will have to complete exit declarations when sending goods to Great Britain under the terms of the Brexit deal
Wat een shitshow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 11:53

odan

The dark side is within all!

polthemol schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:43:
[...]

kreeg een stem? Nee, het was een raadgevend referendum, met extreem zwakke eisen. Cameron was arrogant genoeg om op voorhand te roepen dat hij de uitkomst ging uitvoeren EN! hij voerde nauwelijks campagne. Moet je blij mee zijn met zoiets dan ja.

Wij hebben ook een raadgevend referendum in NL en het is precies dat: raadgevend. Wil je ander beleid, moet je op een andere partij stemmen de volgende keer :)
als je een referendum uitschrijft ook al is het raadgevend zul je daar toch wat mee moeten doen. hier in nederland gebruikt de regering het om hun achterwerk mee af te vegen in het kleine kamertje, in engeland doen ze wat het volk koos.

en wij hadden raadgevende referenda, die er nu niet meer zijn want elke keer als er 1 was stemde het volk precies in de tegenovergestelde richting van die bloedzuigers in den haag.
polthemol schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:43:

May heeft de voorstellen steeds gewijzigd waardoor het een ander voorstel was. De laatste keer was dat met pijn en moeite zelfs nog dat dat lukte, daarna sprong Bercow ervoor. Johnson zijn idee is om letterlijk dezelfde vraag vandaag nog eens op tafel te gooien en daarvan zegt Bercow: 'bekijk het maar'.

Boris Johnson heeft in zijn gehele regeringsperiode zijn hand keer op keer immens overspeeld. Het is totale incompetentie in actie wat je ziet. De enige vraag is misschien wel, wie heeft er baat bij dat je zo een immense prutser aan het roer hebt staan...
juist die vraag is zaterdag niet over gestemd...

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
odan schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:47:

ah, maar kan het misschien zijnd at het nog eens niet om het stemmen zelf gaat, maar het 'ter stemming aanbieden', wat wel degelijk zaterdag heeft plaats gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:07

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:30:

Frustrerend? Dat woord komt niet in de buurt van de realiteit.
Ik heb nu een beeld voor me van ofwel een medicijnenfabrikant die erg blij is met de enorm gestegen verkopen van Prozac in Brussel, ofwel EU-onderhandelaars die na werktijd gaan lopen te boksen tegen bokszakken in de kleuren van de Union Jack als therapie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Brexit, the gift that keeps on giving. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
Brexit is juist het perfecte voorbeeld waarom referenda een heel slecht idee zijn.

Wanner mag er nu weer gestemd worden dan? Als er uitstel is? Dat is een andere situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Iemand die nog begrijpt wat de komende uren/dagen gaat gebeuren? Het is voor mij niet meer te volgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@hoevenpe CHAOS.

Ik vraag me ook af of we op 1 november gelijktijdig mensen gan krijgen die vinden dat Brexit heeft plaatsgevonden en anderen die vinden dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
Wat ik begrijp is dat ze nu eerst een deel van de Brexit wetgeving (WAB) gaan bespreken, die is vandaag aan de MP's aangeboden. Wanneer ze weer over het uittredingsverdrag met de EU zelf gaan spreken is een goede vraag. Dat hangt er ook vanaf wanneer Boris dat verdrag weer ter bespreking voor wil leggen en of Bercow het bespreken dan wel goedkeurt. Bespreking van de WAB zal overigens ook al tot flink wat vuurwerk leiden. Ook deze probeert de regering er in hoge snelheid doorheen te jassen, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren :)

The leader of the House of Commons, Jacob Rees-Mogg, is on his feet in the House of Commons and tells MPs that the government will try to pass key Brexit legislation through the Commons in three days this week.
He added that the Withdrawal Agreement Bill would be debated at second reading and committee stage on Tuesday, with further discussion on Wednesday before the conclusion of proceedings on Thursday.

(Bron: The Guardian)

Ter info: https://www.bbc.com/news/uk-politics-50125338 (What is the Withdrawal Agreement Bill?)

[ Voor 52% gewijzigd door Philpend op 21-10-2019 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Daar ik ook best wat latent xenofobie trouwens.. maar wat minder openlijk en niet naar europeanen..
Oh zeker. En met een Brits-Pakistaanse vrouw en twee kindjes met dubbele nationaliteit kan het zijn dat we daar nog wel last van krijgen, maar datzelfde geldt voor Nederland.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
[...]

als je een referendum uitschrijft ook al is het raadgevend zul je daar toch wat mee moeten doen. hier in nederland gebruikt de regering het om hun achterwerk mee af te vegen in het kleine kamertje, in engeland doen ze wat het volk koos.
En dat heeft men gedaan.
Gestemd voor inwerkingtreding van de artikel 50 procedure zonder zicht te hebben waar men heel wil gaan.
De situatie is onveranderd t.o.v. toen alleen weet men nu beter wat de nadelen allemaal zijn.
Heeft men de wil van het volk gerespecteerd Ja, is de uitkomst die nu op tafel ligt in het belang van het volk Nee. Zie daar de gordiaanse knoop.

Referenda zijn op zich prima instrumenten om iets te vragen.
Probleem is alleen dat de voorwaarden die noodzakelijk zijn om het te laten slagen enigszins lastig zijn.
- Het probleem waarover gestemd wordt is eenduidig, niet al te ingewikkeld of gecompliceerd
- Iedereen die stemt is goed geïnformeerd
- In de campagnes wordt alleen de waarheid verkondigd en geen al te wilde speculaties.
- In de campagnes beperkt men zich tot alleen de feiten die rechtstreeks op de vraag van toepassing zijn.
- iedereen die stemt beperkt zich tot de vraag en stemt niet op randzaken die er niets mee te maken hebben.
- iedereen die stemt doet dat op rationaliteit en niet emotionaliteit

Zoals je ziet zijn deze voorwaarden in de praktijk bijna niet haalbaar.
Het beste alternatief is dan de volksraadpleging waarin je een aantal dagen in gesprek gaat met een gemêleerd gezelschap.
In zekere zin wel. Letwin amendement was in stemming aangenomen. Gevolg daarvan was dat verdere stemming op dat moment inweze zinloos was geworden. Was er dan doorheen gekomen met ongeveer een zelfde aantal stemmen.

Had de regering vandaag nog een stemming willen hebben dan had men een uitbreiding kunnen indienen dat als de wet er voor de 31e er niet doorheen komt men uitstel aanvraagt totdat alle wetten gerealiseerd zijn. Het zogenaamde technische uitstel waar men het over heeft. De keuze was om dezelfde vraag nogmaals voorteleggen aan het parlement en met de verduidelijking van Bercow op de WA van May wist de regering dat dondersgoed. Morgen kan men dan stemmen over de definitieve inhoud van de overeenkomst wat weer een nieuwe vraag is.

[ Voor 23% gewijzigd door D-dark op 21-10-2019 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:55
Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/news/624/cpsprodpb/C77F/production/_109317015_brexit_flowchartsv2_640_21oct-nc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Waarom staat er eigenlijk nog "renegotiation" als optie bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
Stel dat het VK in de komende weken voor een Brexit naar Noors model (soft-brexit) zou kiezen dan is de EU naar ik verwacht maar al te bereid om te heronderhandelen. Niet dat ik geloof dat dit zal gebeuren, maar als theoretische mogelijkheid...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Renegotiation volgt op het Britse onvermogen onderscheid te maken tussen negotiation en reneging. Men heeft geen enkel idee meer van concepten en structuren van onderhandeling. Dus valt men terug op de labels en terminologie in dienst van perceptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Amphiebietje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:06:
Waarom staat er eigenlijk nog "renegotiation" als optie bij?
Theoretisch is het mogelijk, in deze chaos mag je niets meer uitsluiten. De May variant met VK-brede backstop opnieuw of een Norway+ variant zoals @Philpend opmerkte.

Het is sowieso een vreemd schouwspel erbij we vanuit EU perspectief hopen dat Johnson de deal erdoor krijgt en de oppositie faalt. Totale waanzin, niets is meer wat het lijkt. Kunnen we aub chaos met Ed Miliband krijgen?

War Is Peace, Freedom Is Slavery, Ignorance Is Strength

En daar gaat het GFA onder de bus?
Gove has confirmed that direct rule of Northern Ireland by Westminster would be necessary if Stormont is not back up and running once Brexit goes through. But he says it’s a step “no one should take lightly”.

[ Voor 64% gewijzigd door hoevenpe op 21-10-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Laatst online: 17:58
Buiten dat het misschien beter is (voor de eu) om door de zure appel heen te bijten volg ik wel de mening van Virtuozzo, in NL had ik enorme ondernemerszin verwacht om zo veel als mogelijk uit UK te slepen, maar zowel Nedcar als de medicijnen industrie evenals de financiële sector heb ik weinig horen juichen/ actie zien ondernemen... Als ze dat goed hadden gedaan had dat de verliezen behoorlijk kunnen compenseren. Daarnaast had ik verwacht dat ze veel know-how uit de UK hadden gesleept door werknemers de voordelen te laten zien van NL/EU. Hoor ik ook vrij weinig van. Ik snap dat dat sneu zou zijn voor de britten, maar he, aangezien ons onderwijs al enige jaren down the drain is lijkt me dit wel een gemiste kans....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:15:
we vanuit EU perspectief hopen dat Johnson de deal erdoor krijgt
Eh?
wowly schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:32:
Buiten dat het misschien beter is (voor de eu) om door de zure appel heen te bijten volg ik wel de mening van Virtuozzo, in NL had ik enorme ondernemerszin verwacht om zo veel als mogelijk uit UK te slepen, maar zowel Nedcar als de medicijnen industrie evenals de financiële sector heb ik weinig horen juichen/ actie zien ondernemen... Als ze dat goed hadden gedaan had dat de verliezen behoorlijk kunnen compenseren. Daarnaast had ik verwacht dat ze veel know-how uit de UK hadden gesleept door werknemers de voordelen te laten zien van NL/EU. Hoor ik ook vrij weinig van. Ik snap dat dat sneu zou zijn voor de britten, maar he, aangezien ons onderwijs al enige jaren down the drain is lijkt me dit wel een gemiste kans....
Hoe minder van financiële sector des te beter. Architecten.

De rest, ja. De passiviteit is stuitend.

[ Voor 71% gewijzigd door Virtuozzo op 21-10-2019 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat lijkt me toch het meest wenselijke scenario? Deze WA geaccepteerd: vrede in Ierland veiliggesteld, de rechten van onze burgers relatief goed geregeld, de rekening betaald en no-deal voorkomen.

Alle alternatieven zijn slechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:33:
[...]

Eh?

[...]

Hoe minder van financiële sector des te beter. Architecten.

De rest, ja. De passiviteit is stuitend.
Nedcar/VDL was bezig om fabriekswerk uit het VK te halen.

De financiële sector aldaar is een gezwel van jewelste, daar wil je niet mee opgescheept zitten :/ Buiten dat je als land een zekere hoeveelheid maakindustrie wil hebben natuurlijk.

Maar goed, volgens mij zijn er maar een paar secotern waar ik wat van langs zag komen hier en daar om mensen/bedrijven weg te halen:
- financiële;
- medisch (EMA vooral);
- wat universitaire, maar ik gok dat dat vooral 'onderzoekers jatten' is, waarbij heel gericht mensen worden gehaald :)

Hebben we geen bedrijf wat voorziet in software voor frictieloze grenspasseringen? Daar is msischien nog markt voor ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:43:
Hebben we geen bedrijf wat voorziet in software voor frictieloze grenspasseringen? Daar is msischien nog markt voor ;P
Hans Maessen was toch druk bezig op dat vlak? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Dat lijkt me toch het meest wenselijke scenario? Deze WA geaccepteerd: vrede in Ierland veiliggesteld, de rechten van onze burgers relatief goed geregeld, de rekening betaald en no-deal voorkomen.

Alle alternatieven zijn slechter...
Met de deal is noDeal niet perse voorkomen.. het blijft dooronderhandelen over de details..
sommige mensen zeggen dat boJo juist dan een nodeal wil forceren..
En mijn rechten? Ik moet het allemaal nog zien hoe daar mee word omgegaan..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@ToolkiT
Ik begrijp je zorgen, maar wat is het alternatief? Je moet er vanuit EU perspectief toch niet aan denken dat ze A50 intrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:52:
@ToolkiT
Ik begrijp je zorgen, maar wat is het alternatief? Je moet er vanuit EU perspectief toch niet aan denken dat ze A50 intrekken...
Waarom niet? Voor het EU budget is dat iig beter..
En voor mijn rechten absoluut!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

in engeland doen ze wat het volk koos.
Ik zal even gemist hebben hoe ze de afgelopen dagen toch die miljoenen voor de NHS voor elkaar gekregen hebben, en hoe ze volledige vrijheid van regelgeving voor elkaar gekregen hebben in combinatie met volledig open grenzen naar Europa. Of je moet selectief shoppen in verkiezingsbeloften om te definiëren wat "het volk koos", natuurlijk, om op je gewenste conclusie uit te komen - zoals elke Brexiteer nu continu doet.

Maar geef vooral af op politici die je vertellen dat je iets niet krijgt omdat dingen niet gratis blijken te zijn, ondanks dat dat beloofd is door figuren die nooit de details hoeven uit te werken omdat ze continu vanaf de zijlijn roepen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philpend
Philpend schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:25:
En een nieuwe reden waarom 31 oktober wellicht niet haalbaar is: er is een wet die voorschrijft dat een verdrag als dat met de EU over uittreding eerst 21 dagen ter inzage moet liggen voordat het geratificeerd kan worden. Ben benieuwd hoe Boris zich hieronder uit gaat proberen te draaien. Pas na de officiële ratificatie is een verdrag echt van kracht en zou er geen no-deal meer mogelijk moeten zijn. Als verzekeringspolis zal er wel weer een wetje nodig zijn dat boris dwingt te ratificeren zodra mogelijk (en dit keer zelfs in de tekst van de wet de bepaling dat Boris moet ondertekenen....).

Meanwhile, the Sun’s Tom Newton Dunn has been reporting on a fresh headache for the government (and anyone struggling to keep up with Brexit-related acronyms frankly):

"Remember CRAG? It's a fresh headache for the Govt's bid to pass the Brexit deal by October 31. The Constitutional Reform and Governance Act (2010) requires any treaty be laid before the House for 21 days before it can be ratified. The Brexit deal is such as treaty 1."
maar even mijzelf quoten :+

Inmiddels blijkt in de voorgestelde Brexitwetgeving een bepaling opgenomen te zijn die deze wet voor het brexitverdrag buiten werking stelt. Boris blijft maar gefixeerd op 31.10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
Philpend schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:08:
[...]

Inmiddels blijkt in de voorgestelde Brexitwetgeving een bepaling opgenomen te zijn die deze wet voor het brexitverdrag buiten werking stelt. Boris blijft maar gefixeerd op 31.10.
ja maar jij gaat ervanuit dat hij 31-10-2019 bedoeld.. maar dat zegt hij nooit.. kan ook 2035 zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Philpend schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:08:
[...]

De macht van de herhaling. Bekend verkiezingsmechanisme.
In de nieuwe verkiezingen wordt de slogan: Op 31-10 hadden we met een overeenkomst de EU kunnen verlaten. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ToolkiT schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:12:
ja maar jij gaat ervanuit dat hij 31-10-2019 bedoeld.. maar dat zegt hij nooit.. kan ook 2035 zijn ;)
Bij Boris is alles mogelijk inderdaad, maar vermoed het niet... ;)

Om terug te komen op je eerdere opmerking: begrijp heel goed dat het intrekken van A50 voor jou persoonlijk het beste is, maar je moet toch ook inzien dat daarmee in het VK een halve burgeroorlog uitbreekt? Dat de regering openlijk ter kwader trouw is en geen middel schuwt om haar zin door te drammen. Stel je voor dat Cummings in de EU blijft met een veto? Farage en zijn minions in het EP blijven?

Er is zoveel schade aangericht, totaal gebrek aan vertrouwen ontstaan. We kunnen niet terug naar 2016 alsof er niets veranderd is helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Als je niet blijft heb je ook een halve burgeroorlog toch? De overige 48% wilde blijven.

Zoveel veto power heeft de UK uiteindelijk niet begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
Basekid schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:24:
Als je niet blijft heb je ook een halve burgeroorlog toch? De overige 48% wilde blijven.

Precies.. en daarom moet er ook een 2e (of eigelijk 3e als je die uit jaren 70 meeteld) referendum komen om wel een mandaat te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Om het heel bot te stellen, vanuit ons perspectief staat er dan een heel groot hek omheen. Is het land zo goed en kwaad als het kan in quarantaine geplaatst, waarbij ik voor remainers qua fysiek geweld een kleiner risico zie.
Nog genoeg te blokkeren, bijv. de nieuwe EU begroting. Cummings kan heel veel schade aanrichten, hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij de EU wil vernietigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

how how, blijf heel ver weg van die percentages.

Er was echt niet zo een geweldige opkomst bij het referendum en die percentages zijn intens flawed. De praktijk is momenteel dat een minderheid van het land (die ook nog eens zwaar misleid is geworden met desinformatie) het lot lijkt te bepalen vanwege Cameron zijn big mouth.

De polls over remain of leave vliegen sinds die tijd alle kanten op, maar wil je het daadwerkelijke percentage weten, dan zal er ene nieuw referendum moeten worden gehouden. Tot die tijd is het zelfs aannemelijk dat het gros van de mensen wil blijven zelfs (tegen stemmers zijn altijd beter gemotiveerd om te gaan namelijk, dan mensen die stemmen voor de status quo en al helemaal bij een raadgevend referendum).

Dus als je gaat heb je ook volgens jouw redenering een halve burgeroorlog, als je blijft ook. Moraal: er is eigenlijk helemaal geen draagvlak voor deze beslissing, politiek gezien is het zelfs zelfmoord wat men doet (tenminste, vanuit de optiek van zinnige politiek bedrijven, maar als we de britten ergens niet van kunnen beschuldigen is het dat wel :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
oke oke oke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
En de soep wordt altijd heter opgediend dan ze gegeten wordt.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Een halve burgeroorlog als Brexit wordt afgeblazen? Natuurlijk zullen er wel groeperingen zijn die zullen gaan protesteren als het feestje wordt afgeblazen, maar een burgeroorlog? Nee.

Kijk naar afgelopen zaterdag. Honderdduizenden mensen gingen naar Londen om te protesteren voor een people's vote. En ook bij eerdere protestacties voor remain of een tweede referendum was de opkomst gigantisch. Op pro-leave bijeenkomsten was dat wel anders, daar komen een paar honderd mensen op af (die dan wel zorgen dat ze goed in beeld komen).

Ik vermoed dat een aanzienlijk deel van de mensen die in 2016 op leave hebben gestemd, mensen zijn die in een pub tegen hun buren/vrienden/collega's zitten hun gal te spuwen over 'die buitenlanders' en 'de diknekken in Brussel die van onze knaken op vakantie gaan'. Die mensen kregen in 2016 de kans om zich uit te spreken tegen het establishment, gevoed door NHS-leuzen op een rode bus en een flinke hoeveelheid advertenties op Facebook.

Dat zijn geen mensen die een burgeroorlog starten als Brexit niet doorgaat. Dat zijn mensen die in de pub opnieuw gaan mopperen over hoe slecht het gaat met hun land ('ze kunnen niet eens iets simpels als Brexit voor elkaar krijgen, als ik PM zou zijn...') en die na een tijdje weer mopperen over iets anders. Over hoe slecht Machester United het bijvoorbeeld doet.

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plasma_Wolf

Plasma_Wolf

Student

Onderschat de overredingskracht van de populist niet. Er zal geen burgeroorlog komen zoals wij een burgeroorlog gewend zijn, en Brexit-stemmers zijn ook niet echt zichtbaar, zeker niet als je daar de People's Vote march tegenover stelt

Maar deze groeperingen en individuen zijn wel actief, en veel meer kunnen weer geactiveerd worden door nieuw opgezette campagnes.

Daarnaast heb je voor een 'burgeroorlog' ook geen grote groepen mensen nodig, je hebt aan een relatief kleine groep zeer activistische mensen al genoeg. Aan de kant van de People's Vote ligt de nadruk erg op het activeren van een grote groep mensen. Aan de kant van de Brexiters zal, mocht Brexit volledig geannuleerd worden, de focus liggen op het opzwepen van het racistisch sentiment, met uitingen van geweld als gevolg. Dit is al gebeurd. Op de dag dat Farage met zijn Breaking Point poster kwam, werd Jo Cox vermoord door iemand die in die bubbel van haat zat.

Niet lang geleden heeft haatspecialist Julia Hartley-Brewer (NIET opzoeken) het adres gedeeld van een advocaat, Jo Maugham. Enkele jaren geleden heeft Maugham zijn huisadres in een krant gezet omdat hij bezig was met een project in zonnepanelen, en in de regio samenwerking zocht. Dit was voordat iemand in het land wist wie hij was, en het woord Brexit was nog niet bedacht. Hartley-Brewer zocht het krantenartikel op en linkte het op Twitter waardoor duizenden (10k? 100k?) volgers het direct konden lezen, terwijl zij juist haat zaait onder haar volgers, tegenover mensen die kritiek hebben op de Brexit-trein. Maughan heeft een aantal zaken ingediend bij de Schotse rechtbank over de wettelijke legaliteit van de acties van de regering omtrent Brexit.

Het resultaat: de mensen die hem met de dood bedreigen weten waar hij woont, en hij is sinds Hartley-Brewer het adres heeft gedeeld niet meer thuis geweest. Hier meer.

Nog even extra :r
Hartley-Brewer probeert de schuld af te schuiven op Maughan, door te beweren dat hij het adres heeft gedeeld met Jan en alleman (Ja natuurlijk, de mensen die hem nu met de dood bedreigen hebben zelf het krantenartikel gevonden :F ze kunnen zelf nauwelijks lezen en ze weten niet eens dat er een krantenartikel is met een adres :r )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Linksom of rechtsom moeten ze er wel uit. Ik kan me voorstellen dat het vertrouwen van Brussel in de Britten totaal weg is. Daarnaast hebben de Britten al moedwillig de nodige schade aan hun economie opgelopen en ik vind niet dat de EU ze hoeft te helpen om te herstellen van die zelfverminking.

We moeten het proces goed sturen en de overige lidstaten beschermen. Instandhouding van de eenheid is belangrijker dan het pleasen van het enfant terrible. Het VK mag zijn eigen (geimporteerde, met tariffs) boontjes doppen.

Of zoals Fleetwood Mac ooit zong: "you can go your own way" :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plasma_Wolf

Plasma_Wolf

Student

Dit spreekt voor zich :)

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/wardrobe.png

Mouse-over tekst: If you'd just agree to hold your meetings in here, you'd have PLENTY of time to figure things out before the deadline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:03:
[...]
[..]
Om het over de passiviteit van rederijen nog niet te hebben.
Jouw opmerking over rederijen en logistiek lijkt gemaakt te zijn zonder kennis over deze zaken?

Het VK is totaal niet duidelijk richting enige partij over wat er zal gebeuren, dit inclusief rederijen. Je kan als rederij bijna niks voorbereiden. Het is totaal niet duidelijk wat mogelijk de nieuwe regels zouden kunnen zijn.

Verder vervoert een rederij lading namens anderen. Waarom zou een rederij in een "gat" moeten springen? Welk gat? Een rederij vervoert gewoonlijk lading over grote afstanden. De hoeveelheid lading tussen het VK en de rest van Europa valt behoorlijk mee (voor een rederij).

Hoeveel denk je dat het onderhouden van 1 scheepvaartsroute kost? Iets aanpassen voor niets is een enorme kostenpost. Zo'n route doet bijvoorbeeld over China, Nederland, Duitsland, Engeland aan. Wat voor aanpassing zie je gebeuren hierin? Waarom is het volgens jou makkelijk mogelijk om aanpassingen hierin te maken?

Verder begrijp ik totaal niet waarom brexit een kans voor een rederij zal zijn? Een rederij bepaalt niet waar de lading vandaan komt en naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

“I am consulting the leaders on how to react, and will decide in the coming days. It is obvious that the result of these consultations will very much depend on what the British parliament decides, or doesn’t decide. We should be ready for every scenario.”
...aldus Tusk....zijn manier om er toch wat druk op te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
dr.lowtune schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:24:
...aldus Tusk....zijn manier om er toch wat druk op te houden?
Mwah...
“But one thing must be clear: as I said to Prime Minister Johnson on Saturday, a no-deal Brexit will never be our decision.”
Gewoon verlenging dus, alleen nog onduidelijk hoe lang en onder welke voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:26:
[...]

Mwah...

[...]

Gewoon verlenging dus, alleen nog onduidelijk hoe lang en onder welke voorwaarden.
En als Boris de voorwaarden niet accepteert, dan hebben we geen uitstel? Hij hoeft, volgens zichzelf, immers niet te onderhandelen over het uitstel en de EU kan hem niet zomaar carte blanche geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
Boris heeft aangegeven niet over voorwaarden te gaan onderhandelen omdat naar zijn mening de benn-act hem niet daartoe verplicht. Maar de benn act geeft wel helder aan dat hij actie moet ondernemen als de EU een andere datum voorsteld dan gevraagd. Gaat de EU andere voorwaarden stellen (verkiezingen, referendum etc.) dan zal hij daar niet formeel op reageren en, omdat no-deal default is, zal er dan per 31.10 sprake zijn van een no-deal brexit.

Wellicht dat de EU hem ook meer dan 1 brief gaat sturen, 1 met een formele akkoordverklaring zonder nadere voorwaarden en 1 brief met een heleboel opmerkingen.......

[ Voor 5% gewijzigd door Philpend op 22-10-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Philpend schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:39:
Boris heeft aangegeven niet over voorwaarden te gaan onderhandelen omdat naar zijn mening de benn-act hen niet daartoe verplicht. Maar de benn act geeft wel helder aan dat hij actie moet ondernemen als de EU een andere datum voorsteld dan gevraagd. Gaat de EU andere voorwaarden stellen (verkiezingen, referendum etc.) dan zal hij daar niet formeel op reageren en, omdat no-deal default is, zal er dan per 31.10 sprake zijn van een no-deal brexit.

Wellicht dat de EU hem ook meer dan 1 brief gaat sturen, 1 met een formele akkoordverklaring zonder nadere voorwaarden en 1 brief met een heleboel opmerkingen.......
Of gewoon een niet ondertekende brief met :

"computer says no"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
De EU gaat Boris echt niet helpen, als men de aangevraagde verlenging tot 31 januari verleend zal dit conform de Benn-Act door de VK geaccepteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
dr.lowtune schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Of gewoon een niet ondertekende brief met :

"computer says no"
Dan kan natuurlijk ook, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben.

Maar mijn inschatting gaat dat ook leiden tot een no-deal brexit in plaats van een aanmoediging zijn om met de huidige deal akkoord te gaan. Een wetsvoorstel van 110 pagina’s en ruim 120 pagina’s toelichting daarop met majeure gevolgen voor de toekomst van je land ga je niet in een paar dagen afraffelen.

Wat mij betreft geeft de EU op korte termijn het gevraagde uitstel zodat er in ieder geval tijd is om normaal na te kunnen denken. Overigens is dat geen garantie dat ze er niet wederom een zootje van maken, maar het zou kunnen helpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Philpend op 22-10-2019 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Philpend schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

Een wetsvoorstel van 110 pagina’s en ruim 120 pagina’s toelichting daarop met majeure gevolgen voor de toekomst van je land ga je niet in een paar dagen afraffelen.
Inderdaad hoe kun je in godsnaam als een serieus te nemen parlement dit in 3 dagen erdoor te jagen zonder jezelf belachelijk te maken ?

Ik weet dat het britse parlement al als muppets wordt bekeken in de wereld maar dit slaat werkelijk alle normen .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
leekers schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:54:
[...]

Inderdaad hoe kun je in godsnaam als een serieus te nemen parlement dit in 3 dagen erdoor te jagen zonder jezelf belachelijk te maken ?

Ik weet dat het britse parlement al als muppets wordt bekeken in de wereld maar dit slaat werkelijk alle normen .
dit ga je krijgen als beide kanten elkaar vol continu vliegen blijven afvangen: de nasty trucjes om andere kanten buitenspel te zetten, zoals shit laat aanleveren, min tijd geven, niet horen enz. Tijd verspillen hebben ze collectief gedaan, niet alleen de Torries, ook Labour enz. waren daar volop bij betrokken.

Maar goed, Corbyn is er zelf ook niet vies van met zijn jarenlange weigering om wat dan ook effectief te vinden of te doen. Het is zuur voor de Britten maar het gros van de parlementsleden in het VK verdienen elkaar. Jammer dat het land alleen burgers heeft, want dit parlement verdient vooral een droge lap grond zonder inwoners, dan zou het nog amusant zijn ook.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 22-10-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Philpend schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

Dan kan natuurlijk ook, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben.

Maar mijn inschatting gaat dat ook leiden tot een no-deal brexit in plaats van een aanmoediging zijn om met de huidige deal akkoord te gaan. Een wetsvoorstel van 110 pagina’s en ruim 120 pagina’s toelichting daarop met majeure gevolgen voor de toekomst van je land ga je niet in een paar dagen afraffelen.

Wat mij betreft geeft de EU op korte termijn het gevraagde uitstel zodat er in ieder geval tijd is om normaal na te kunnen denken. Overigens is dat geen garantie dat ze er niet wederom een zootje van maken, maar het zou kunnen helpen.
Zijn iets minder pagina's dan 110. Groot gedeelte is identiek aan de May Deal. Alleen de backstop sectie is vervangen door Boris zijn deal.

Wat betreft een technische verlenging om hier beter naar te kijken. Dat kan indien er de intentie is dat deze deal erdoorheen komt. Zolang die er niet is weet de EU niet of er kort of langer uitstel benodigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-dark schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:34:
[...]

Zijn iets minder pagina's dan 110. Groot gedeelte is identiek aan de May Deal. Alleen de backstop sectie is vervangen door Boris zijn deal.

Wat betreft een technische verlenging om hier beter naar te kijken. Dat kan indien er de intentie is dat deze deal erdoorheen komt. Zolang die er niet is weet de EU niet of er kort of langer uitstel benodigd is.
Er zitten wat randjes aan ... een slimme Brit zou nu al terug gaan denken aan een zeker boekwerk waar de Tories enkele jaren geleden de ronde mee deden. Corporatistisch neo-feodalisme als grootste goed, de arbeider als component, rechten na plichten - waar rechter überhaupt van toepassing zijn. De agenda is nog steeds dezelfde.

Je zal dan maar als Europeaan in het VK werken bij die doelen en dat denken.

Pagina: 1 ... 112 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.