Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat is inderdaad een punt van aandacht wat meer kritiek is, veel meer, dan de douane details. De EU kan een aantal dingen doen, zie relevantie level plating field, afhankelijk van ontwikkelingen in zekere eigen lidstaten, kuch.SkiFan schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:30:
@Virtuozzo Vraag dadelijk is: Hoe gaan we de macht van de City verder inperken? Zijn daar al plannen voor?
Maar wat men omschrijft als the city, is een gedrocht met vele tentakels die in veel frappante landen ver reiken. Dit is een onderwerp van belastingstelsels en belastingverdragen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ligt dat niet buiten de context van dit verdrag, bijv. door Euro-clearing alleen nog maar in EU/Euro landen toe te staan?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
spanje had al gezegd hier geen probleem mee te hebben.Bonsaiboom schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:17:
Op de brexit Reddit heb ik daar wel een aardige post over gezien. Schotland voldoet niet aan de eisen om bij de EU te komen en het zou nog politiek gevoelig liggen ivm Catalonië en Lombardije. Zo hebben ze bv geen eigen munt.
Een generieke maatregel gericht op 'third countries' is daarvoor afdoende, hebben de Britten over 14 dagen 6 maanden(?) geen enkele invloed meer op.SkiFan schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:42:
Kan wel buiten de scope van dit verdrag liggen, maar het lijkt me toch van belang om de Britse banken en financiële firma's aan onze regelgeving te kunnen onderwerpen.
Dat is inderdaad een van de belangrijkste prioriteiten in strategisch extern beleid. Het punt hier is dat de EU dit al lang als onderdeel van dat beleid stelt, het is geen voetnoot in of van Brexit.SkiFan schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:42:
@hoevenpe Kan wel buiten de scope van dit verdrag liggen, maar het lijkt me toch van belang om de Britse banken en financiële firma's aan onze regelgeving te kunnen onderwerpen. Een financiële crisis is wel voldoende. Als de Britse banken omvallen omdat ze bij de volgende crisis niet genoeg kapitaal hebben, omdat BoJo Cummings de kapitaaleisen losgelaten heeft, gaan er hier ook banken omvallen die gered moeten worden.
M.a.w., kritieke prioriteit.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik weet het, ik ben het met je eens - en dat zijn er velen. Het probleem bij die strategische uitdaging van behartiging van belangen van Europese bevolking en economische activiteit is nog steeds Den Haag als verlengstuk van externe consultatie. Op vrijwel dezelfde wijze als in het VK. Meer kan ik daar niet over zeggen.SkiFan schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:50:
@Virtuozzo Dat weet ik, da's de opmaat voor de bankenunie. Maar als de Britten zich op eenvoudige wijze daaraan kunnen onttrekken, zou dat vergaande gevolgen kunnen hebben. Dat kun je alleen maar dempen door eisen aan onze banken te stellen, die daardoor weer een competitief nadeel krijgen. Hoe beperk je dat dan weer.
moet je er veel meer over zeggen dan? We hoeven slechts het woord dividentbelasting uit te spreken en het is vrij evident alVirtuozzo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:54:
[...]
Ik weet het, ik ben het met je eens - en dat zijn er velen. Het probleem bij die strategische uitdaging van behartiging van belangen van Europese bevolking en economische activiteit is nog steeds Den Haag als verlengstuk van externe consultatie. Op vrijwel dezelfde wijze als in het VK. Meer kan ik daar niet over zeggen.
Het past bij het City-punt:
https://youtu.be/v_yrWQ7JW64
Opname uit 2015, een debat tussen Joris Luyendijk en Onno Ruding in Buitenhof. Luyendijk kaart hetzelfde issue aan ook wat @Virtuozzo vaker aangeeft: Nederland rent hard achter de Angelsaksische mentaliteit aan. Onno Ruding is vooral heel druk bezig amoreel te zijn en grofweg de status quo als 'relatief ok' neer te zetten en het immens mooie 'we hebben al veel gedaan hoor!'.
Dit is in the end 'the City' die we moeten vrezen en in feite denk ik ook een groot deel van de groepen die achter de harde Brexit zitten.
[ Voor 34% gewijzigd door polthemol op 17-10-2019 11:04 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Edit: Boris bevestigd het nu ook
We’ve got a great new deal that takes back control — now Parliament should get Brexit done on Saturday so we can move on to other priorities like the cost of living, the NHS, violent crime and our environment #GetBrexitDone #TakeBackControl
— Boris Johnson (@BorisJohnson) 17 oktober 2019
Habemus Brexit!
[ Voor 18% gewijzigd door hoevenpe op 17-10-2019 11:38 ]
das nog niet door het parlement toch?hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:36:
Ze schijnen eruit te zijn, we gaan het zien...
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
We’ve got a great new deal that takes back control — now Parliament should get Brexit done on Saturday so we can move on to other priorities like the cost of living, the NHS, violent crime and our environment #GetBrexitDone #TakeBackControl
— Boris Johnson (@BorisJohnson) 17 oktober 2019
Ook Boris zelf heeft getweet.
Shifting the blame. Parliament.
De EU heeft ook haar best gedaan/schone handen: er is heronderhandeld over de WA, iets wat expliciet uitgesloten was bij het verkrijgen van de verlenging.Virtuozzo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:39:
Shifting the blame. Parliament.
https://www.nu.nl/brexit/...d-koninkrijk-is-rond.html
nee, Habemus Witdrawaldeal secundus
zegt verder nog niet veel, het komt aan op de vraag of de Commons ermee instemmen of niet.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Spreken /= onderhandelen. Politieke verklaring 😎hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:41:
[...]
De EU heeft ook haar best gedaan/schone handen: er is heronderhandeld over de WA, iets wat expliciet uitgesloten was bij het verkrijgen van de verlenging.
PD is niet juridisch bindend, hoe lang voordat Boris daarachter komt?Virtuozzo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:43:
Spreken /= onderhandelen. Politieke verklaring 😎
Ze zijn alleen vergeten Arlene het heugelijke nieuws te vertellen...
[ Voor 39% gewijzigd door hoevenpe op 17-10-2019 11:46 ]
Volgens the guardian wel.eric.1 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:46:
Leuk en aardig, maar DUP staat er (toch) nog steeds niet achter?
Edit: al is dat zojuist weer ontkracht.
[ Voor 9% gewijzigd door aicaramba op 17-10-2019 11:47 ]
DUP: “Read our statement. It hasn’t changed.” #Brexit
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Nog niet. Ze krijgen zo een stok voor naast de wortel. Dan zal er gekozen moeten worden.eric.1 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:46:
Leuk en aardig, maar DUP staat er toch nog steeds niet achter?
Johnson kan nu iig claimen dat hij zijn best heeft gedaan? Als zaterdag de deal wordt verworpen zijn we weer geen moer verder...

Dat. En ik vraag me af of er signifikante wijzigingen zijn tov de May deal... ik vermoed wat show voor de buhne maar inhoudijk weinig.mat.hi.as schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:49:
Dit is toch precies hetzelfde punt als May heeft gehaald? Deal met EU, maar in UK zelf niet rond?
[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 17-10-2019 11:51 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Straks blokkeert Bercow een vote 'omdat er niet voor de 4e keer over dezelfde deal gestemd mag worden'.ijdod schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:51:
[...]
Dat. En ik vraag me af of er signifikante wijzigingen zijn tov de May deal... ik vermoed wat show voor de buhne maar inhoudijk weinig.
it's the circle of lifePolycom schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:50:
Dus straks weer 'the noooooes haf it, the noooooes haf it' en dan krijgen we weer een breaking news melding?![]()
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Queen's speech, reset van parlementaicaramba schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:54:
Straks blokkeert Bercow een vote 'omdat er niet voor de 4e keer over dezelfde deal gestemd mag worden'.
Het Grote Brittannie is nu afhankelijk van Arlene Foster en Mark Francois, taking back control..Basekid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:48:
Vage situatie... Wel deal, geen support door DUP en dus waarschijnlijk ook niet door ERG.
Johnson kan nu iig claimen dat hij zijn best heeft gedaan? Als zaterdag de deal wordt verworpen zijn we weer geen moer verder...
De laatse heeft z'n prio's wel goed voor elkaar tenminste, een duidelijke doelstelling
Er is naar ik begrepen heb geen backstop meer maar een permanente oplossing waarbij Noord Ierland de jure in de VK maar de facto in de EU zit. Eigenlijk bijna precies wat May in eerste instantie had afgesproken maar de DUP en de ERG afschoten.ijdod schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:51:
Dat. En ik vraag me af of er signifikante wijzigingen zijn tov de May deal... ik vermoed wat show voor de buhne maar inhoudijk weinig.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Is het niet een nieuw 'politiek jaar' na de troonrede?aicaramba schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:54:
[...]
Straks blokkeert Bercow een vote 'omdat er niet voor de 4e keer over dezelfde deal gestemd mag worden'.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
https://ec.europa.eu/comm...iations-united-kingdom_en
Ondertussen lijkt het erop dat een meerderheid deze deal kan accepteren als het eerst in een tweede referendum aan de bevolking voorgelegd wordt met 'remain' als alternatief.
Brexit Season 4 wordt dus nog gekker: straks stemmen ze tegen en blijkt Season 1 t/m 3 een rare droom te zijn geweest net als bij Dallas season 9...
[ Voor 57% gewijzigd door hoevenpe op 17-10-2019 12:15 ]
"Beautiful Clean Coal"
Maar juist deze optie is voor de Unionisten van de DUP een nog groter verlies...Virtuozzo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:47:
[...]
Nog niet. Ze krijgen zo een stok voor naast de wortel. Dan zal er gekozen moeten worden.
noord-ierland dat praktisch al uit het Koninkrijk gesneden wordt, dat is vooor de Unionisten juist hun grootste angstdroom.
En dat de Stormont meer zeggenschap krijgt lijkt al helemaal een groot gevaar, aangezien die nu al disfunctioneel is.
grotendeels omdat die vanaf het begin al opgezet is als instrument om ongewensde meerderheden te controleren en besluitvorming tegen te gaan, wat nu juist ook de Troubles erger deed worden.
Deze deal lijkt juist een beetje als een stiekeme poging van de engelsen welbewust noord-ierland uit de Unie te schuiven omdat het teveel problemen oplevert...
het zal ongekend een sterke ondersteuning voor een Ierse eenheid gaan vormen als het tot een langdurige pat-stelling rondom handelsakkoorden komt, maar Ierland dus langdurig onder eu-regels blijft vallen en de grens in de ierse zee praktisch gaat liggen.
De DUP die hiermee instemt is gewoon imho een 100% ongeloofwaardig scenario.
Het zou 180° ingaan tegen datgene waar zij voor strijden, nl. een blijvende en sterke rol van noord-ierland binnen het Verenigd Koninkrijk.
Het zou gekkenwerk zijn als BoJo zn hoop op een meerderheid voor dit plan inzet op het overtuigen van de DUP.
Ik kan me hooguit voorstellen dat BoJO misschien denk via een (geheime) deal met Labour, de missende stemmen te kunnen krijgen.
Ook Labour heeft veel te verliezen met aanhoudende brexit-onduidelijkheid omdat er wel degelijk een risico is dat daardoor de greens en libdems hen overstijgen.... Brexit loopt ook als splijtzwam door Labour zelf.
Corbyn gaat ook geen campagne op brexit-thema's winnen, omdat zijn booodschap daarover iedere overtuigingskracht mist, hij is nog ongeloofwaardiger daarover dan de Tories.
Corbyn zou mogelijk kunnen inzetten op een strategie dat als brexit eenmaal niet meer het hoofdthema heeft, hij mogelijk de conservatieven op onverwachte en nieuwe thema's kan pakken, gezondheidszorg, economie, armoede... inclusief de aantijging dat de tories deze thema's te lang hebben laten liggen..
in bepaalde brexiteer-media merk je ook al dat de brexit-moeheid toeslaat en dat ze ook bewust berichtgeving daarover vervangen door gezondheids-thema's.
Officiele toestemming mee te stemmen met BoJo zal Labour onder geen beding geven, maar ze kunnen ook bepaalde whips laten vallen en de afgevaardigden vrijheid geven zelf te bepalen of ze meestemmen oop persoonlijke grond, en daarmee de tories netaan genoeg stemmen geven hun plan erdoorheen te krijgen, eventueel onder een agreement dan zsm nieuwe verkiezingen te houden, die BoJo denkt dan vast te winnen op basis van zn 'deliver-brexit' belofte;
Terwijl Labour dan ervoor wil zorgen de campagne snel af te brengen van Brexit, die ook iedere brit vast snel zal willen vergeten, en op bv gezondheidszorg te focussen, en daarmee de tories makkelijk in verklaringsnood te brengen;
Ik zou dat zelfs niet eens een slechte strategie vinden voor Labour, die hebben volgens mij het meest te winnen als de "get-over-with-it" gewoon toetreft en de politiek weer doorgaat met nieuwe thema's.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Sorry what? No way dat Johnson een voorstel gaat neerleggen dat conditioneel is op goedkeuring middels een tweede referendum. Toch? Of heb ik iets gemist? Have pigs started flying in frozen hell?hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:12:
De deal:
https://ec.europa.eu/comm...iations-united-kingdom_en
Ondertussen lijkt het erop dat een meerderheid deze deal kan accepteren als het eerst in een tweede referendum aan de bevolking voorgelegd wordt met 'remain' als alternatief.
Brexit Season 4 wordt dus nog gekker: straks stemmen ze tegen en blijkt Season 1 t/m 3 een rare droom te zijn geweest net als bij Dallas season 9...
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Labour eist dat wel en als je die mee hebt krijg je een meerderheid.Dr. Strangelove schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:25:
[...]
Sorry what? No way dat Johnson een voorstel gaat neerleggen dat conditioneel is op goedkeuring middels een tweede referendum. Toch? Of heb ik iets gemist?
En hij heeft voldaan aan de Benn Act, dus uitstel vragen hoeft niet meerBrent schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:25:
Een ding is zeker, deze deal gaat niet door het HoC. Maar nu kan Boris wijzen naar DUP, en dat is waar het hem om ging.
-my bad. Zoals aangegeven door RM-rf, klopt dit niet
[ Voor 8% gewijzigd door mat.hi.as op 17-10-2019 12:32 ]
Labour is daar best vaag over. En no way dat de pro-Brexit wing van de Tories een tweede refendum accepteert. Politieke zelfmoord voor Johnson.Basekid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:26:
[...]
Labour eist dat wel en als je die mee hebt krijg je een meerderheid.
Guess what Corbyn riep :Basekid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:20:
Labour heeft al aangegeven dat deze deal (nog) slechter is dan die van May. Maar dat roepen ze sowieso automatisch dus geen idee hoe iedere MP gaat stemmen.
Corbyn: Deal 'won't bring the country together'
Labour leader Jeremy Corbyn says the PM's deal is "even worse" than Theresa May's, which was rejected three times by Parliament.
"These proposals risk triggering a race to the bottom on rights and protections: putting food safety at risk, cutting environmental standards and workers' rights, and opening up our NHS to a takeover by US private corporations," Mr Corbyn says.
"This sell-out deal won't bring the country together and should be rejected. The best way to get Brexit sorted is to give the people the final say in a public vote."
"Beautiful Clean Coal"
nee hoor, de Benn act treed in werking als voor 19 october het Lagerhuis niet heeft ingestemd met een uittredingsakkoord...mat.hi.as schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:26:
[...]
En hij heeft voldaan aan de Benn Act, dus uitstel vragen hoeft niet meer
Het zal dus aankomen erop of BoJo voor de allereerste keer een stemming in het Lagerhuis zou kunnen winnen ondanks dat hij geen eigen meerderheid heeft en afhankelijk is van andere partijen om hem een meerderheid te geven.
verliest hij die, moet hij de EU om uitstel vragen
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Boris Johnson has said he is confident he can get deal through parliament, says Barnier
Q: Did you get an assurance that Johnson would get a majority for this?
Barnier says, when Boris Johnson spoke to Jean-Claude Juncker this morning, he presumes Johnson had faith in his ability to get a majority. He has said he has confidence in his ability to win the vote.
Is toch wel een verschil dat nu blijkbaar het Noord Ierse parlement de handel kan opzeggen wanneer ze het willen?DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:40:
Dus, is dit nu werkelijk de "May deal", maar dan de backstop vervangen voor een echte interne grens of?
Met een harde grens tot gevolg.Sissors schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:41:
[...]
Is toch wel een verschil dat nu blijkbaar het Noord Ierse parlement de handel kan opzeggen wanneer ze het willen?
Als de DUP en SinnFein het erover eens zijn, hell freezes over first...Sissors schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:41:
Is toch wel een verschil dat nu blijkbaar het Noord Ierse parlement de handel kan opzeggen wanneer ze het willen?
Tenzij SinnFein wegloopt en Stormont dus stil komt te liggen. Dan blijft de deal staan.dr.lowtune schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:41:
Met een harde grens tot gevolg.
[ Voor 28% gewijzigd door hoevenpe op 17-10-2019 12:43 ]
Ach ja, dit is een gevalletje 'Only Nixon can go to China'. voor de Tories.DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:40:
Dus, is dit nu werkelijk de "May deal", maar dan de backstop vervangen voor een echte interne grens of?
Dus voor de EU geen direct risico op deze "concessie"hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:42:
[...]
Als de DUP en SinnFein het erover eens zijn, hell freezes over first...
[...]
Tenzij SinnFein wegloopt en Stormont dus stil komt te liggen. Dan blijft de deal staan.
Je moet Boris toch een paar kruimels geven....dr.lowtune schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:47:
Dus voor de EU geen direct risico op deze "concessie"
Misschien gewoon de plug uit dat eiland trekken .hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:49:
[...]
Je moet Boris toch een paar kruimels geven....
"Beautiful Clean Coal"
VK minus Schotland doorschuiven naar Manhattan.leekers schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:51:
[...]
Misschien gewoon de plug uit dat eiland trekken .
[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-10-2019 12:55 ]
Volkswagen is wolfsburg... Opel is russelsheim... Wat gebeurt er met Vauxhall's?hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:56:
Begrijp ik het goed dat inwoners uit Noord-Ierland straks tariefvrij een Opel uit Wolfsburg kunnen kopen maar 10% of meer extra kwijt zijn voor een Nissan uit Sunderland?
Waarom ook niet. Dan wordt de Theems weer een zijrivier van de Rijn, net als toen de Noordzee in een van de laatste ijstijden droog lag.Dr. Strangelove schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:54:
Noordzee droog leggen en Flevopolder-West van maken.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Samen met Opel verkocht door GM aan PSA. Dus die mooie Britse auto's waren Amerikaans en nu dus FransVirtuozzo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:03:
Vauxhall is vergane Britse glorie.
Deze deal geeft PSA tot eind 2020 om de productie in het VK gecontroleerd af te bouwen. Zelfde geldt voor Airbus.phYzar schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:05:
Dus die mooie Britse auto's waren Amerikaans en nu dus Frans
He will not ask for a extension and will not accept one if offered
LOL Zat er net aan te denken (zie boven)
[ Voor 9% gewijzigd door leekers op 17-10-2019 13:10 ]
"Beautiful Clean Coal"
Je moet niet bluffen als iedereen in je kaarten kan kijken.Basekid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:08:
NEW: Am told by govt source that Johnson will tell EU leaders that it’s this deal or no deal - but no delays.
Spreekt het niet soort van voor zich dat de EU deze deal wel accepteert? Ik heb niet direct het idee dat er licht zit tussen de EU onderhandelaars en de rest van de EU politiek, in tegenstelling tot wat de britten doen, namelijk onderhandelen zonder enige vorm van achterban-checkBasekid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:08:
NEW: Am told by govt source that Johnson will tell EU leaders that it’s this deal or no deal - but no delays.
Posturing om maar de grote man te lijken en naar andere te kunnen wijzen als de boel inevitabelly de prullenbak in gaat?
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Ik vind het ook vaag. De waarschuwing is vooral van toepassing op de commons want de EU zal niet tegenstemmenvectormatic schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:15:
[...]
Spreekt het niet soort van voor zich dat de EU deze deal wel accepteert? Ik heb niet direct het idee dat er licht zit tussen de EU onderhandelaars en de rest van de EU politiek, in tegenstelling tot wat de britten doen, namelijk onderhandelen zonder enige vorm van achterban-check
Posturing om maar de grote man te lijken en naar andere te kunnen wijzen als de boel inevitabelly de prullenbak in gaat?
https://ec.europa.eu/comm...political_declaration.pdf
Aantal opvallende zaken
Political Declaration is out. Much of it is unchanged but gone is commitment to “a trading relationship on goods that is as close as possible”. Instead a “free trade agreement”. This matters. Higher trade barriers = greater economic cost.
Commitment to “single customs territory” has been scrapped, confirming the need for checks at the border. Plan is that goods will not attract tariffs (as part of free trade agreement) but only if they satisfy “rules of origin” checks. This will make some UK/EU trade more costly.
Commitments around fishing access are unchanged. UK will be “independent coastal state” but commits to an agreement offering “access to waters and quotas”. At least 7 EU states fish in UK waters. EU unlikely to agree to a trade deal unless its happy with ongoing access.
Pic 1: 2018 Political Declaration commits to customs arrangements that “obviate the need for checks on rules of origin”
Pic 2: 2019 Political Declaration envisages an FTA “with appropriate & modern accompanying rules of origin”
Any thoughts from the UK car industry?
[ Voor 69% gewijzigd door SkiFan op 17-10-2019 13:27 ]
De status: Johnson heeft een 20tal leden van zijn eigen partij gewipt een tijdje terug en die zijn geschorst voor de Tories. Dit waren de gematigdere stemmers. Gezien de politiek op loyaliteit is gebaseerd, op basis waarvan verwacht hij dat ze voor zijn plan stemmen?
De DUP lag altijd al dwars en nu wederom: weer is het niet goed, weer hetzelfde probleem
Johnson zelf: geeft eerst niet aan of hij wel of niet voor de uitstelwet wil gaan, geeft nu in de dying seconds aan die wet lekker te zullen negeren (let even op: een premier die een wet keihard negeert, ookal zei een rechter hgem dat niet te doen...)
Er is wederom geen overleg geweestr met de parlementsleden, er is niets gedaan wat de 1/3de verdeling over alle opties oplost. Dit is dus precies dezelfde casus zoals May die had, alleen met nog minder stemmers die voor gaan zijn.
Mijn idee: Johnson heeft zijn dansje gedaan, zijn clownsneus met verve gedragen, de tijd tikt door, de voorstelling is bijna afgelopen. De harde brexit komt er aan.
Of Boris gaat ervan uit dat de oppositie nu mee gaat stemmen omdat ze geen harde Brexit willen. De wet is een interne Britse aangelegenheid. Als Boris geen uitstel vraagt is het te laat, of de EU moet de wet als brief met de aanvraag van uitstel beschouwen. Dit is al eens geopperd. Ik snap ook niet waarom de media zo blij bericht geven, maar aan de andere kant in deze moderne tijden verkopen goed gebalanceerde artikelen niet meer, dus ja.polthemol schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:28:
Apart die bijna-juich stemming die er is in krantenartikelen / nieuws.
De status: Johnson heeft een 20tal leden van zijn eigen partij gewipt een tijdje terug en die zijn geschorst voor de Tories. Dit waren de gematigdere stemmers. Gezien de politiek op loyaliteit is gebaseerd, op basis waarvan verwacht hij dat ze voor zijn plan stemmen?
De DUP lag altijd al dwars en nu wederom: weer is het niet goed, weer hetzelfde probleem
Johnson zelf: geeft eerst niet aan of hij wel of niet voor de uitstelwet wil gaan, geeft nu in de dying seconds aan die wet lekker te zullen negeren (let even op: een premier die een wet keihard negeert, ookal zei een rechter hgem dat niet te doen...)
Er is wederom geen overleg geweestr met de parlementsleden, er is niets gedaan wat de 1/3de verdeling over alle opties oplost. Dit is dus precies dezelfde casus zoals May die had, alleen met nog minder stemmers die voor gaan zijn.
Mijn idee: Johnson heeft zijn dansje gedaan, zijn clownsneus met verve gedragen, de tijd tikt door, de voorstelling is bijna afgelopen. De harde brexit komt er aan.
De euforie loopt op de financiele markten er alweer een beetje uit.
Die drie partijen krijg je sowieso nooit allemaal tevreden.
Krijg je dan uberhaupt ooit een deal...
Er ligt een akkoord, een nieuw akkoord. Het parlement gaat hiermee instemmen, onder druk van BoJo. Hij zegt letterlijk, en het is dit akkoord of geen akkoord. Het is economisch onverantwoord om hier niet mee in te stemmen lijkt me. Ik denk dat er genoeg mensen binnen Labour zijn die er ook zo over denken.
Maar goed, dat is puur wat ik zelf verwacht.
Dat betekent, stam + t .
Het nadeel van de economie gegijzeld houden voor je eigen politieke gewin is dat je er vanuit gaat dat de andere partijen wél het landsbelang boven partijbelang zetten. Dat is in de Brexit saga echter nog niet vaak voorgekomen.Apache4u schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:54:
ik denk niet dat er een harde brexit komt. Voor mij is het vrij simpel:
Er ligt een akkoord, een nieuw akkoord. Het parlement gaat hiermee instemmen, onder druk van BoJo. Hij zegt letterlijk, en het is dit akkoord of geen akkoord. Het is economisch onverantwoord om hier niet mee in te stemmen lijkt me. Ik denk dat er genoeg mensen binnen Labour zijn die er ook zo over denken.
Maar goed, dat is puur wat ik zelf verwacht.
dat die wet intern is, weet ik zeer goed. Je moet je bedenken echter dat je hier dus een premier hebt zitten die even keihard aangeeft als beleid te hebben om tegen de wet en tegen de uitspraak van een rechter in te gaan.CornermanNL schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:40:
[...]
Of Boris gaat ervan uit dat de oppositie nu mee gaat stemmen omdat ze geen harde Brexit willen. De wet is een interne Britse aangelegenheid. Als Boris geen uitstel vraagt is het te laat, of de EU moet de wet als brief met de aanvraag van uitstel beschouwen. Dit is al eens geopperd. Ik snap ook niet waarom de media zo blij bericht geven, maar aan de andere kant in deze moderne tijden verkopen goed gebalanceerde artikelen niet meer, dus ja.
De euforie loopt op de financiele markten er alweer een beetje uit.
Dan weet je meteen waarom oa. de EU 0 vertrouwen heeft in deze clown.
Ik heb niet het idee dat het Boris heel veel boeit of hij wel opf geen deal krijgt. Hij wil Churchill zijn, dat is alles.
De DUP en Farage stemmen vanuit een principe, een principe waarop hun hele partij is gebouwd.Basekid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:43:
Labour tegen, DUP tegen, Farage tegen
Die drie partijen krijg je sowieso nooit allemaal tevreden.
Krijg je dan uberhaupt ooit een deal...
Labour/Corbyn heeft tot dusver vanuit partijpolitiek gestemd. Alles waar de Conservatives mee komen is slecht en dus tegenstemmen. Dat heeft Labour tot dusver voornamelijk windeieren gelegd. Een deel van het Labour electoraat verschuift zich naar LibDem/Greens.
Een tegenstem van Labour betekent naar alle waarschijnlijkheid een no-deal waar de DUP en Labour de schuld van gaan krijgen. It's all in the blame game.
Corbyn zou kunnen voorstemmen om dit vervolgens de capitaliseren om weer stemmen te krijgen door zich slim te positioneren. "Corbyn heeft met deze voorstem het GB gered van een economische ondergang, maar het land wel uit de handen van Brussel gehaald." Aangezien Farage en DUP dan exit zijn en het nog maar de vraag is of Johnson en Cummings een plan hebben om aan de macht te blijven na een Brexit.
Vraag is of Corbyn voldoende competent is om dit in te zien.
Het negeren van de Benn Act kan voor Johnson ook de nodige gevolgen hebben.
We are shaping the future
want partijpolitiek heeft Corbyn zo geweldig geholpen tot nu toe. Als Corbyn slim zou zijn en het hem daadwerkelijk mo iets anders dan zijn eigen ego zou gaan, dan was hij al onvoorwaardelijk opgestapt een ruim jaar geleden.Skyaero schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:18:
Corbyn zou kunnen voorstemmen om dit vervolgens de capitaliseren om weer stemmen te krijgen door zich slim te positioneren. "Corbyn heeft met deze voorstem het GB gered van een economische ondergang, maar het land wel uit de handen van Brussel gehaald." Aangezien Farage en DUP dan exit zijn en het nog maar de vraag is of Johnson en Cummings een plan hebben om aan de macht te blijven na een Brexit.
Corbyn is net zo slecht als BoJo of een May of het gros van de Tories. Ze moeten kappen met hun partijpolitiek en elkaar vliegen af zitten vangen en eens met een idee komen.
Maar dat wil Corbyn juist niet, en terecht. Uit de Yellowhammer-documenten blijkt wat de gevolgen zullen zijn voor het VK, en die zijn niet bepaald positief. Als er uiteindelijk een no deal-brexit gebeurt (wat ik betwijfel) dankzij toedoen van Corbyn, zal de kiezer dit Corbyn juist zwaar aanrekenen.Skyaero schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:18:
[...]
De enige manier waarop Corbyn een no deal-brexit wilt, is als dit door de Tories wordt geregeld. Dan kan hij daar bij verkiezingen van profiteren - "De Tories hebben ons deze ellende bezorgd, stem op Labour zodat we het kunnen oplossen en van ons land een land maken for the many, not the few."
De Benn Act geeft o.a. Labour een backstop: ze kunnen deze deal wegstemmen, en er is nog een mechanisme om no deal te voorkomen. Mits de EU daarmee instemt natuurlijk. Mocht de EU nou zeggen 'Nee, je krijgt geen verlenging' dan zie ik nog wel een 'Revoke A50'-motie ingediend worden.
We are shaping the future
(we kunnen dromen...)
Zoor zover ik weet niet, enige voorwaarde die het gerechtshof wat zich hierover uitsprak was dat een revoke oprecht de wens om te blijven moet vertegenwoordigen, en geen onderdeel moet zijn van een spelletjeDryhte schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:35:
... en dan kan de rekening gepresenteerd worden aan de UK? Hoeveel miljard heeft dit grapje inmiddels gekost?
(we kunnen dromen...)
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Oude les. Partijpolitiek geeft voorsprong, overwicht, netwerk - en zo meer. Tot een bepaald punt. Wet remmende voorsprong ten gevolge van saaie, ordinaire maar onvermijdelijke consequenties van menselijke sociale psychologie. Zoals Peter Principle, Bias, etc.
In het bedrijfsleven zie je exact dezelfde processen, net als bij een bejaardensoos. Singuliere focus op correlatie tussen eigen organisatie en intern belang is nooit slim.
Het is een voetbalcompetitie: iedereen wil als eerste eindigen en dat resulteert met name in het pootje lappen van je tegenstander op dat moment, daar moet je van winnen.Virtuozzo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:44:
[...]
Oude les. Partijpolitiek geeft voorsprong, overwicht, netwerk - en zo meer. Tot een bepaald punt. Wet remmende voorsprong ten gevolge van saaie, ordinaire maar onvermijdelijke consequenties van menselijke sociale psychologie. Zoals Peter Principle, Bias, etc.
In het bedrijfsleven zie je exact dezelfde processen, net als bij een bejaardensoos. Singuliere focus op correlatie tussen eigen organisatie en intern belang is nooit slim.
Maar ik heb altijd stille hoop dat mensen samenleven al iets meer zien dan een voetbalcompetitie. Ik twijfel er met momenten aan of ik dan niet heel erg naiëf ben, dat terzijde
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Corbyn zit nu sowieso in moeilijk vaarwater. Als hij tegenstemt krijgt hij de schuld van no-deal, als hij voor stemt geeft hij Boris een overwinning. Het is hem dan dus wél gelukt om een deal te sluiten.Alex) schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:28:
[...]
Maar dat wil Corbyn juist niet, en terecht. Uit de Yellowhammer-documenten blijkt wat de gevolgen zullen zijn voor het VK, en die zijn niet bepaald positief. Als er uiteindelijk een no deal-brexit gebeurt (wat ik betwijfel) dankzij toedoen van Corbyn, zal de kiezer dit Corbyn juist zwaar aanrekenen.
De enige manier waarop Corbyn een no deal-brexit wilt, is als dit door de Tories wordt geregeld. Dan kan hij daar bij verkiezingen van profiteren - "De Tories hebben ons deze ellende bezorgd, stem op Labour zodat we het kunnen oplossen en van ons land een land maken for the many, not the few."
De Benn Act geeft o.a. Labour een backstop: ze kunnen deze deal wegstemmen, en er is nog een mechanisme om no deal te voorkomen. Mits de EU daarmee instemt natuurlijk. Mocht de EU nou zeggen 'Nee, je krijgt geen verlenging' dan zie ik nog wel een 'Revoke A50'-motie ingediend worden.
Dat is een syndroom van machtspolitiek, partijpolitiek en het Peter Principle ja.SnowDude schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:57:
Tja veel politici gaan uit van Zero Sum games
Verergerd door de effecten over de tijd heen van invloed op onderwijs en perspectief op economische en politieke activiteit van wat wij hier neo-liberalisme noemen.
Zero sum denken is duur. Heel duur.
van het liveblog van The Guardian.EU will not grant any further extension, says Juncker, implying MPs must choose between this deal and no deal
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Iedereen blij.
Boris krijgt Brexit op 31 oktober, met of zonder deal.
Popcorn staat klaar voor Super-Saturday...
Waarschijnlijk om Corbyn onder druk te zetten voor te stemmen.hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:25:
Juncker zegt dus: bekijk het maar met je Benn-act, wij zijn er klaar mee.
Boris krijgt Brexit op 31 oktober, met of zonder deal.
Popcorn staat klaar voor Super-Saturday...
Dit topic is gesloten.