Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Bron: https://www.bndestem.nl/b...der-dan-van-may~a495dd27/De brexitvoorstellen van de Britse premier Boris Johnson hebben een grotere negatieve impact op de Britse economie dan die van zijn voorganger Theresa May. Dat concludeert het onafhankelijke onderzoeksbureau The UK in a Changing Europe.
[...]
De hogere kosten van het plan van Johnson zitten hem erin dat zijn idee geen voorstellen voor een gelijk speelveld heeft en geen of beperkte vrijhandel mogelijk maakt met de EU na de brexit. Het Johnson-plan komt daardoor neer op een daling van 7 procent van het bruto nationaal product per hoofd van de bevolking in tien jaar, vergeleken met in de EU blijven. Dat zou bij de plannen van May 5,5 procent zijn. Een no-dealbrexit is nog duurder en komt neer op een daling van 8,7 procent.
What a surprise
Virussen? Scan ze hier!
https://www.theguardian.c...it-deal-second-referendum
Jeremy Corbyn has poured cold water on the idea that Labour could support an attempt to attach a referendum to Boris Johnson’s Brexit deal at next Saturday’s emergency sitting of parliament.
He said he would instead be keen to see a Labour-style Brexit deal, including a customs union, and guarantees on workers’ rights and environmental standards, put to the public.
Wil niet samenwerken, wil een (onmogelijke?) deal, wil geen referendum als de deal door een ander is gemaakt..As the Scottish National party gather for its annual conference in Aberdeen, Corbyn denied Labour would consider a formal coalition with the SNP after a general election. “We’re not going into coalition with anybody,” he said.
https://www.theguardian.c...-amid-pessimism-over-deal
Kortom, oude wijn in nieuwe zakken.Boris Johnson executed a major policy U-turn at the end of last week by accepting that there could not be a customs border on the island of Ireland, raising some optimism on both sides of the channel.
Under his alternative proposal as briefed by Barnier, a pared-down version of Theresa May’s customs partnership, Northern Ireland would leave the EU customs union. But the UK would agree to enforce the bloc’s customs rules and tariffs on goods moving from Britain to Northern Ireland. There would be a rebate system to compensate affected businesses.
Barnier told the ambassadors that it would involve an untried system of tracking goods and he spoke of the risks that would be facing the single market. “There were lots of ifs and maybes – too many,” said one EU diplomat of the discussions.
Als Boris zo doorgaat, en als Cummings struikelt (of er gaten vallen in de drivers van het draaiboek) dan konden ze zelf nog wel eens elke mogelijke weg na welk Brexit "einde" dan ook onwrikbaar beperken tot de prijs van Noord-Ierland én fair play frameworks.
Ik zal het in praktische zin even scherpstellen vanuit strategisch perspectief:
- Kun je Boris Johnson vertrouwen
- Kun je zijn kabinet en verbindingen vertrouwen
- Kun je de functionaliteit en bestendigheid van Britse politiek vertrouwen
- Kun je tegenwicht bieden, procedureel en in perspectief op termijn, aan de Britse toolbox (chantagepolitiek)
De detaildiscussies en zelfs de zogeheten principepunten zijn niet langer relevant. Dat zijn afgeleiden van condities, van omstandigheden van gedragslijnen en aanwezige inertie + doelstellingen (reëel / vermeend).
Nu is de reflex bij velen - om naar detailniveau en procedureel perspectief bij technisch-economisch denken te kijken - goed te begrijpen. Ook verklaarbaar. Het probleem met die benadering, zoals Barnier zegt, is dat die insteek conditioneel is aan primaire vraagstukken.
Dat heeft in een aantal lidstaten opmerkelijke consequenties. Om te beginnen een confrontatie met de beperkingen van aanwezig politiek gedrag én aanwezig perspectief daarbij.
In mijn optiek is niet voldaan aan voorwaarden voor structuurverschuiving van aanwezige verbindingen in het Britse. Cummings is de dominante actor. De drivers hanteren nog steeds hetzelfde draaiboek. Weliswaar is de druk intern opgelopen, maar de beste bondgenoot-uit-stupiditeit die ze hebben is Corbyn. Hard, maar waar.
Tenzij er iets wezenlijk verandert continueert dat nog steeds dezelfde dynamiek, dezelfde toolbox, onveranderde doelstellingen, onveranderd gedrag.
De verleiding hier is subtiel. Met name daar waar men, zoals in het Nederlandse, zelf kennis & kunde van IB & diplomatie e.d. afgebroken heeft. Bot gezegd, zullen we nu toch maar hen er een procedureel perspectief van laten maken, ja?
Mijn optiek: nee.
De prijs is te hoog, het is een prijs van grondvesten, van principes, van ordening & inrichting. Daarbij, zo hard als dit mag klinken, inmiddels is er meer te winnen bij Brexit dan te verliezen. Op termijn, op verschillende manieren, verschillende wegen. Maar als ik al kijk naar de blootstelling van het Nederlandse aan het Angelsaksische en de consequenties daarvan? Nee.
Het is nog steeds mogelijk dat het VK terecht komt in een traject als Zwitserland. Niet als model, maar als voorbeeld van procedureel perspectief en traject. Ongeacht waar dat eindigt, een weg die de EU dient voor Europese belangen. Waar op heel lange termijn ook de Britse belangen baat bij hebben, gezien hun prestaties uit het verleden (pun intended).
Het is waarschijnlijker dat ze Trump achterna gaan, doorslaan in feodaal corporatisme, en daarmee tegen de lamp lopen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar hoe discussies verlopen bij onderwerpen als status van Europese burgers in het VK na Brexit, en ik zie daar beleidsdiscussie voorbij komen die primair gaat over het gebruik van regelgeving van (eenvoudig gezegd) knijpen en masseren zodat Europeanen in het VK gebruikt kunnen worden om invloed uit te oefenen op eigen werkeloosheidscijfers .... auw. Dat soort denken, hard. Tekenend.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Boris zal komende week kleur moeten bekennen, te vertrouwen is hij niet dus alleen totaal juridisch dichtgetimmerde voorstellen zijn nog acceptabel.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
De EU zegt:hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:04:
Eigenlijk zegt de EU vanavond, het gaat niet lukken voor het einde van de week. Zeg het maar, verlengen en rustig verder praten of 'unfriendly' no deal?
Boris zal komende week kleur moeten bekennen, te vertrouwen is hij niet dus alleen totaal juridisch dichtgetimmerde voorstellen zijn nog acceptabel.
- zoals zaken ervoor staan is de procedurele weg de enige realistische
- dat kan een begin hebben, dat begin daar kun je uitstel voor vragen
- daarna gaan we nog een decennium door want jouw rode lijnen zetten dat vast
- maar als je over die klippen wil, prima
- want dit is geen basis voor realistisch gesprek
- het is zelfs niet genoeg voor control narrative van blame game
- want je poging kwam over als een u-bocht
- dus prima, we willen het ook best als een stap nemen
- dan moeten we je wel kunnen vertrouwen
- bewijs maar
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Lijkt mij de realistischer versie.hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:04:
Eigenlijk zegt vraagt de EU het VK vanavond, het gaat niet lukken voor het einde van de week. Zeg het maar, verlengen en rustig verder praten of 'unfriendly' no deal?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En al vele weken geleden:
French President Emmanuel Macron said Friday that Europe must not remain a "prisoner" to the uncertainties and delays of the Brexit process as Prime Minister Theresa May again seeks parliamentary approval of a new exit deal.
https://www.france24.com/...it-macron-uk-may-prisoner
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dat is niet wat ik eruit opmaak: wel dat het lastig blijft en dat men vanavond een doorbraak nodig heeft om deze week goedkeuring te kunnen verlenen. Lees: Boris moet voor middernacht zijn rode lijnen laten vallen...SkiFan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:27:
Barnier heeft zojuist de landen gebriefed, dat ie geen overeenkomst verwacht deze week.
En jij verwacht dat dat gaat gebeuren? Barnier is denk ik gewoon realistisch en zegt diplomatiek dat het lastig is maar ondertussen weet iedereen dat het niet gaat gebeuren.hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:31:
[...]
Lees: Boris moet voor middernacht zijn rode lijnen laten vallen...
[ Voor 17% gewijzigd door gws24 op 15-10-2019 12:41 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Accepteerd men de backstop in de zee dan kan het voor de EU top geregeld zijn.
Blijft men creatief worden met controles in Vliegvelden en Havens dan kan het wat langer duren.
Noord Ierse backstop in de zee heeft de voorkeur vanuit de EU. Alleen DUP is niet blij.
Dat hangt er helemaal vanaf hoe wanhopig Johnson is, bij de BBC zijn de eerste flyers voor de komende verkiezingen al uitgelekt. Lijkt erop dat Boris geen geschikte greppel heeft kunnen vinden...gws24 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:41:
En jij verwacht dat dat gaat gebeuren?

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 15-10-2019 12:49 ]
ik denk ook dat vanuit de EU men beseft dat enkel een akkoord met de engelse regering nog niks zegt, als deze regering een eventueel akkoord niet door het parlement krijgt, is men geen steek verder.gws24 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:41:
[...]
En jij verwacht dat dat gaat gebeuren? Barnier is denk ik gewoon realistisch en zegt diplomatiek dat het lastig is maar ondertussen weet iedereen dat het niet gaat gebeuren.
Dan gold voor May en de toenmalige WA, en heeft deze hele mess en Pat-stelling nu veroorzaakt (een dode kat op de tafel die maar niet weggaat), maar BoJo lijkt voorlopig daarin helemaal geen verandering te kunnen aanbrengen, hoezeer hij rhetorisch bolde statements doet, over het 'zeker-erdoorheen-zijn van zijn brexit op 31 oktober, zij het met of zonder deal.
Iets dat vermoedelijk ook vooral bedoeld is als poging een eventuele parlementaire meerderheid te forceren.
Als minister-president heeft BoJo parlementair juist een ongekende serie nederlagen in het Lagerhuis gekend die nog nooit een PM heeft ervaren; Sterker nog, hij heeft tot nu toe alle stemmingen verloren.
De EU _kan_ natuurlijk niet over het hoofd zien dat het sluiten met een deal met de engelse regering, welke dan betekent dat ze een eerrder gesloten deal al hebben laten 'heronderhandelen' een ongekend slecht signaal is als deze deal vervolgens wéér afgewezen wordt in de Commons;
Ze moet en zal van BoJO ook garanties vragen die duidelijk maken dat hij het succes van een stemming kan en zal afdwingen, desnoods door een knieval tov de oppositie
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Sowieso denk ik niet dat BoJo serieus is, dit is alleen maar politiek gewin. Ik acht de kans vrij groot dat de HoC deze deal wegstemt, waardoor BoJo alsnog uitstel moet aanvragen (en krijgt) en daarna eindelijk de verkiezingen krijgt waar hij al een tijdje op aast. Hij kan dan schermen met 'Ik heb de EU zo ver gekregen om ons een nieuwe deal te geven' wat hem ongetwijfeld stemmen oplevert. Stemmen die anders wellicht naar de Brexit party zouden gaan.
Zolang Labour een zwakke leider heeft ('nog liever no deal dan Corbyn als PM') en samenwerking tussen de verschillende oppositiepartijen onmogelijk lijkt te zijn, is de kans op een grote zege voor Johnson tenslotte aanwezig. Al zou het uitermate vermakelijk zijn als Johnson zijn eigen zetel verliest.
We are shaping the future
Neen, als er geen brexit is per 31.10 verwacht ik juist dat heel veel stemmen naar de brexit partij gaan. Veel fanatieke brexiteers willen juist een no-deal brexit, maar in ieder geval een brexit per 31.10. Boris heeft dit laatste ook zo vaak beloofd dat hij in grote problemen komt als hij niet levert. En bij elke deal die hij wel zou sluiten zal de brexit partij heel hard roepen dat dit geen echte brexit is en dat hij de wil van het volk verraad.Alex) schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:27:
Hij kan dan schermen met 'Ik heb de EU zo ver gekregen om ons een nieuwe deal te geven' wat hem ongetwijfeld stemmen oplevert. Stemmen die anders wellicht naar de Brexit party zouden gaan.
.
Boris heeft zichzelf zo in de hoek gemanouvreerd dat eigenlijk alleen een no-deal brexit per 31.10 ‘goed genoeg’ is. Wellicht dat hij wel pro-brexit labour stemmers aan zich kan binden als hij met een deal thuiskomt.
[ Voor 12% gewijzigd door Philpend op 15-10-2019 18:10 ]
In september riep BoJo nog om 'nieuwe verkiezingen', en daagde hij de oppositie uit om hem weg te stemmen. Ik ga ervan uit dat BoJo's plan was om de verkiezingen dan pas na de leave-datum te houden, waardoor het voor het parlement onmogelijk zou worden om vertrekken zonder deal tegen te houden (dit i.v.m. de regels in de Fixed Term Parliaments Act). De Benn Act stak hier een stokje voor, en in oktober heb ik BoJo niet meer gehoord over verkiezingen.
Boris Johnson roept al sinds hij in beeld kwam om Theresa May te vervangen, dat hij een nieuwe deal zou regelen. Dat er flink onderhandeld zou worden, ook al bleek uit berichten van o.a. The Guardian dat dat niet het geval was. Dankzij de Benn Act kan hij de troefkaart "no deal" niet meer inzetten tegen de EU, en omdat Labour niet meeging in zijn oproep tot vervroegde verkiezingen staat hij redelijk met z'n rug tegen de muur.
Door nu met een getweakte WA naar het lagerhuis te gaan kan Johnson zich presenteren als iemand die 'een goede oplossing' heeft onderhandeld. Als BoJo volgende week de uitstelbrief moet sturen aan de EU zonder dat hij iets significants heeft gepresenteerd aan het lagerhuis, denk ik dat veel leavers niet meer op de Conservatives zullen stemmen ('die leveren toch niet') maar juist op de Brexit party: "laat Nigel maar eens proberen een deal te krijgen".
Die getweakte WA gaat ongetwijfeld weggestemd worden, maar dat kan BoJo dan weer gebruiken als ammunitie: "De Regering heeft een goede deal onderhandeld om de EU te verlaten, maar is wederom tegengewerkt door een lagerhuis dat niet handelt conform de wil van het volk." - een boodschap die bij veel kiezers zal binnenkomen. Want, vergeet niet, veel Britten zien Boris Johnson als iemand die 'de wil van het volk' probeert te implementeren maar die steeds wordt tegengewerkt door 'die vervelende remainers'.
Die verkiezingen gaan er komen - zodra de extension letter is verstuurd verwacht ik dat Labour een motie van wantrouwen voorstelt, waarvoor een meerderheid is. En omdat er geen meerderheid is voor een 'government of national unity' komen er uiteindelijk nieuwe verkiezingen (in december).
Waar ik 'BoJo' schrijf moet je overigens vooral 'Cummings' lezen. Ik heb niet het idee dat BoJo heel goed is in dit soort politieke schaakspellen. En dan ga ik er nog van uit dat BoJo echt geen no deal wil, en dat hij bij aanname van de WA er ook voor zorgt dat deze ook echt geïmplementeerd wordt.
Dat is het verschil tussen ons; ik ga er vanuit dat Johnson (en Cummings, vooral Cummings) eigenlijk alleen maar een no-deal wil. Wat er nu gebeurt is in mijn visie vooral een blame-game zodat BoJo straks kan zeggen dat hij alles geprobeerd heeft, "maar ja, die vreselijke EU".Alex) schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:18:
En dan ga ik er nog van uit dat BoJo echt geen no deal wil, en dat hij bij aanname van de WA er ook voor zorgt dat deze ook echt geïmplementeerd wordt.
Wat Boris wil is volgens mij vanaf de dag na 31.10 handelsverdragen sluiten, maar dat kan eigenlijk alleen bij een no-deal. Hoe hij dat voor elkaar wil krijgen gezien de benn-act is mij nog een raadsel, maar ik verwacht eigenlijk dat hij nog ergens een truuk achter de hand heeft.
.
Op het nieuws klonk het alsof de hele grens bij noord Ierland definitief in de zee kwam te liggen.Alex) schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:27:
The Guardian bericht dat BoJo inderdaad z'n rode lijnen heeft laten vallen, waarmee een Noord-Ierse backstop (en dus een grens in de Ierse zee) een mogelijkheid is. Succes om dat door de DUP en de ERG goedgekeurd te krijgen.
Sowieso denk ik niet dat BoJo serieus is, dit is alleen maar politiek gewin. Ik acht de kans vrij groot dat de HoC deze deal wegstemt, waardoor BoJo alsnog uitstel moet aanvragen (en krijgt) en daarna eindelijk de verkiezingen krijgt waar hij al een tijdje op aast. Hij kan dan schermen met 'Ik heb de EU zo ver gekregen om ons een nieuwe deal te geven' wat hem ongetwijfeld stemmen oplevert. Stemmen die anders wellicht naar de Brexit party zouden gaan.
Zolang Labour een zwakke leider heeft ('nog liever no deal dan Corbyn als PM') en samenwerking tussen de verschillende oppositiepartijen onmogelijk lijkt te zijn, is de kans op een grote zege voor Johnson tenslotte aanwezig. Al zou het uitermate vermakelijk zijn als Johnson zijn eigen zetel verliest.
Tijd om maar weer eens zelf wat bronnen te zoeken
Je guardian link lijkt idd beter te kloppen.
Heb alleen geen idee hoe hij dit ooit door de HoC wil gaan loodsen.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 15-10-2019 19:14 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Cummings wordt vaak voorgesteld als architect, hij is veel meer een zetbaas. Voorman. Hij drijft de sturing van het kabinet aan (waar wel wat over gezegd zou mogen worden, maar goed).Philpend schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:32:
[...]
Dat is het verschil tussen ons; ik ga er vanuit dat Johnson (en Cummings, vooral Cummings) eigenlijk alleen maar een no-deal wil. Wat er nu gebeurt is in mijn visie vooral een blame-game zodat BoJo straks kan zeggen dat hij alles geprobeerd heeft, "maar ja, die vreselijke EU".
Wat Boris wil is volgens mij vanaf de dag na 31.10 handelsverdragen sluiten, maar dat kan eigenlijk alleen bij een no-deal. Hoe hij dat voor elkaar wil krijgen gezien de benn-act is mij nog een raadsel, maar ik verwacht eigenlijk dat hij nog ergens een truuk achter de hand heeft.
.
Vergeet echter niet in dit alles dat hij geplaatst is als vertegenwoordiger van een belangencluster. Een waar de focus primair gericht is op termijneffecten, waar Brexit als kwestie een hefboom is.
Dit even terzijde.
Zitten we nu nog steeds weer de blame-game te kijken of wordt er oprecht onderhandeld vanuit het VK?
Ben ondertussen het spoor bijster...
Waarom maak je de aanname dat er bij, naast op volgend op een onderhandeling, of dat nu deze of een volgende is, en of die nu geëngageerd of fake is, er geen blame-game of ander spel zal zijn?hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:15:
@Virtuozzo
Zitten we nu nog steeds weer de blame-game te kijken of wordt er oprecht onderhandeld vanuit het VK?
Ben ondertussen het spoor bijster...
British politics. There's nothing left but the game. British politicians know little other than showmanship.
Voelt nogal tegenstrijdig om als je samen tot een werkbaar compromis komt daarna de ander de schuld te geven voor wat je met zelf geaccepteerd hebt. Maar het blijven Britten, rare jongens zoals Obelix al zei.Virtuozzo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:35:
Waarom maak je de aanname dat er bij, naast op volgend op een onderhandeling, of dat nu deze of een volgende is, en of die nu geëngageerd of fake is, er geen blame-game of ander spel zal zijn?
Snap vooral niet waarom men maanden 'no deal' leek na te streven en nu toch bij het kruisje van de oorspronkelijke backstop wil tekenen. Sterker nog, las in de Guardian dat het geen backstop meer is maar een permanente oplossing voor de Ierse grens en gelijktijdig een definitief raamwerk voor een FTA en gelijk speelveld. Wat is er de afgelopen week veranderd bij de mensen achter Johnson en Cummings?
Samen? Er is slechts één kant die het werk gedaan heeft. Daarom zijn we drie jaar drama verder. Dan toegeven dat Eton syndroom et alii een probleem is? Nee, sociale psychologie.hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:55:
[...]
Voelt nogal tegenstrijdig om als je samen tot een werkbaar compromis komt daarna de ander de schuld te geven voor wat je met zelf geaccepteerd hebt. Maar het blijven Britten, rare jongens zoals Obelix al zei.
Snap vooral niet waarom men maanden 'no deal' leek na te streven en nu toch bij het kruisje van de oorspronkelijke backstop wil tekenen. Sterker nog, las in de Guardian dat het geen backstop meer is maar een permanente oplossing voor de Ierse grens en gelijktijdig een definitief raamwerk voor een FTA en gelijk speelveld. Wat is er de afgelopen week veranderd bij de mensen achter Johnson en Cummings?
Ik kan weinig zeggen over de details in de marge, helemaal niet over gebeurtenissen en acties buiten de arena. Soms moet je deuren voor en van anderen dicht doen.
Zoals eerder opgemerkt, Brexit is niet de kwestie, Brexit is een hefboom. Dat zou je duidelijk moeten maken dat de strijd elders zit.
We naderen het eindspel.hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:55:
[...]
Voelt nogal tegenstrijdig om als je samen tot een werkbaar compromis komt daarna de ander de schuld te geven voor wat je met zelf geaccepteerd hebt. Maar het blijven Britten, rare jongens zoals Obelix al zei.
Het VK moet gezien worden als een harde onderhandelaar en elke concessie een gunst. No Deal is dan de stoere praat.
Zoals je nu ziet accepteert nu zelfs de ERG dat men alle belangrijke doelstellingen hiermee behaalt.
Engeland geen backstop maar Noord Ierland. Geen gelijkspel bepalingen. Eind transitie periode 31-12-2020.
Waarom dan nu voor No Deal gaan terwijl 95% van je doelstellingen al bereikt is.
Daarnaast bestaat altijd nog de mogelijkheid dat de EU geen verlenging toestaat en je alsnog No deal krijgt.
Gaat de rest van het parlement tegen stemmen dan kan niemand zeggen dat het aan de Torie partij / Boris ligt. Zelfs de dissidenten gaan hier voor stemmen. Stemt de rest van het parlement tegen dan kan je mooi de verkiezingen ingaan.
Ach, en als er in de kranten teveel tegengas gegeven wordt dan kan de onderhandelde deal altijd nog afgekraakt worden onder het mom van ik heb het geprobeerd en dit is de schuld van de inflexibele EU
Koudwatervrees plus dat BoJo kennelijk populair genoeg is om deze deal te kunnen verkopen, in tegenstelling tot May.hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:55:
Wat is er de afgelopen week veranderd bij de mensen achter Johnson en Cummings?
Maar de handtekeningen staan nog niet, alles is nog mogelijk.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Een Nexflix original Brexit documentaire, gefilmd vanuit het perspectief van deze verborgen groep. Dat zou nog eens boeiende inzichten opleveren...
Dat is inderdaad een van de redenen waarom er kennelijk wel kansen zijn dat een deal die Boris eventueel sluit door een meerderheid geaccepteerd zou kunnen worden. Een groot deel van de ERG kamerleden lijkt Boris zo'n beetje carte blanche te geven; 'Want we vertrouwen hem"ph4ge schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:22:
[...]
Koudwatervrees plus dat BoJo kennelijk populair genoeg is om deze deal te kunnen verkopen, in tegenstelling tot May.
Maar de handtekeningen staan nog niet, alles is nog mogelijk.

https://www.theguardian.c...deal-says-jacob-rees-mogg
Interessant artikel waarin gekeken wordt naar overwegingen vanuit verschillende groepen kamerleden om voor/tegen te stemmen bij een deal.
Mijn inschatting is dat de deal voor de DUP veel te ver gaat (Maar Boris biedt financiële compensatie voor extra kosten, dus wellicht dat dat als smeergeld kan werken), het zou dan dus afhangen van hoeveel Labour MP's durven te stemmen voor de deal, ervan uitgaande dat de meeste tory-rebellen ook voor zullen stemmen.
[ Voor 16% gewijzigd door Philpend op 15-10-2019 23:09 ]
Gezien alle mensen die bojo uit de partij heeft gezet is de DUP geen machtsfactor meer voor hem.Philpend schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:01:
[...]
Dat is inderdaad een van de redenen waarom er kennelijk wel kansen zijn dat een deal die Boris eventueel sluit door een meerderheid geaccepteerd zou kunnen worden. Een groot deel van de ERG kamerleden lijkt Boris zo'n beetje carte blanche te geven; 'Want we vertrouwen hem"![]()
https://www.theguardian.c...deal-says-jacob-rees-mogg
Interessant artikel waarin gekeken wordt naar overwegingen vanuit verschillende groepen kamerleden om voor/tegen te stemmen bij een deal.
Mijn inschatting is dat de deal voor de DUP veel te ver gaat (Maar Boris biedt financiële compensatie voor extra kosten, dus wellicht dat dat als smeergeld kan werken), het zou dan dus afhangen van hoeveel Labour MP's durven te stemmen voor de deal, ervan uitgaande dat de meeste tory-rebellen ook voor zullen stemmen.
Die kunnen hem niet meer aan een meerderheid meer helpen. Verder was de deal met de DUP ook iets van May waar hij zich ongetwijfeld tegen wil afzetten.
PSN
Ik verwijs in mijn vorige post naar die eruitgegooide conservatieve MP's onder de term 'tory-rebellen'. Ik verwacht dat die wel voor gaan stemmen want zij stemden voor de benn-act om een no-deal te voorkomen.YakuzA schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:15:
[...]
Gezien alle mensen die bojo uit de partij heeft gezet is de DUP geen machtsfactor meer voor hem.
Die kunnen hem niet meer aan een meerderheid meer helpen. Verder was de deal met de DUP ook iets van May waar hij zich ongetwijfeld tegen wil afzetten.
Verder verwijs ik weer naar het gelinkte artikel, ze komen allemaal voorbij
En ik heb natuurlijk ook niet de wijsheid in pacht, wellicht komt er helemaal geen deal tot stand.
[ Voor 7% gewijzigd door Philpend op 15-10-2019 23:20 ]
Hoop dat de EU zegt dat het genoeg is, het originele plan van begin 2018 of no-deal. Het laatste wat je moet doen is onder tijdsdruk en vermoeid juridische details afraffelen, daar komen later brokken van.
https://www.vrt.be/vrtnws...xitloos-nieuwskanaal.app/Bent u die brexitberichten ook zo beu als koude pap? Aan de andere kant van Het Kanaal is de nieuwsmoeheid daarover onmiskenbaar, zo blijkt. Nieuwszender Sky News heeft een opmerkelijke oplossing bedacht: een kanaal dat al het nieuws brengt, behálve dat over de brexit.
[ Voor 46% gewijzigd door drooger op 16-10-2019 08:07 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Zoals verwacht ligt de DUP heel erg dwars, maar zou Boris noord-ierland miljarden ponden hebben aangeboden als compensatie. Ook de EU en Dublin zouden een financiele bijdrage overwegen.
https://www.theguardian.c...-deal-looms-politics-live
[ Voor 7% gewijzigd door Philpend op 16-10-2019 09:17 ]
Waarom zou de EU bijdragen aan die bribe?The Irish Times also noted the offer of “a multimillion-euro package of investment funded by the EU, London and Dublin.”
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Fishermen urged to remove gear from non-UK waters ahead of Brexit
With two weeks until Brexit, fishermen who have deployed static gear in non-UK waters are being urged to get ready by removing it ahead of 23:00 hours on 31 October. The UK will become an independent coastal state after Brexit and there will be no automatic right to fish in the waters of EU or other states. An agreement on fishing has been agreed with Norway until the end of 2019. However, access to fish in EU waters will be a matter for future negotiation.
After Brexit, leaving gear in EU waters or hauling it will be a breach of new licences that will be issued to vessel owners in the run-up to 31st October. The new licences will limit UK fishermen to working UK waters or those of countries where a post-Brexit fisheries agreement is in place such as Norway.
Dit is natuurlijk wel heel plat heel veel geld aanbieden om de DUP van zijn principes (geen verschil in behandeling tussen noord-ierland en de rest van het VK) af te laten stappen. Maar kennelijk zou dat kunnen werken.
[ Voor 9% gewijzigd door Philpend op 16-10-2019 09:25 ]
Sowieso heb ik mijn twijfels over de nieuwe deal, customs border in de Ierse Zee? Dan haalt de EU dus de facto de verantwoording over Noord-Ierland naar binnen. Lijkt me een shitty plan dat voor narigheid kan gaan zorgen.
Hilarisch natuurlijk ook; May schoot dit exacte plan zes maanden terug af als volledig onacceptabel voor de UK en nu wil Boris er de savior of Brexit mee gaan worden? WOFTAM.
[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-10-2019 09:28 ]
@rik86 De SNP heeft gisteren al aangekondigd weer een nieuw referendum over onafhankelijk te gaan aanvragen in London.
[ Voor 21% gewijzigd door Philpend op 16-10-2019 09:30 ]
Niet dat dat automatisch een situatie oplevert op de lange duur die voor iedereen goed is (Versaille 1919

"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning."
Boris Johnson wil de nieuwe Churchill zijn, misschien moeten we hem aan deze woorden herinneren.
Heh. Is al eens gesuggereerd geworden om op te nemen in referentie in een draft voor scenario specifieke speech Juncker of Tusk.Plasma_Wolf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:39:
Om Churchill te quoten:
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning."
Boris Johnson wil de nieuwe Churchill zijn, misschien moeten we hem aan deze woorden herinneren.
Naar ik begrijp toch van afgezien, beetje te prikkelend.
Dit verbaasd me altijd hoeveel zelfs in het VK denken dat een no deal betekend dat ze gewoon magisch "onder wto regels" kunnen handel gaan drijven.Dr. Strangelove schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:32:
No deal is een hersenschim. Zoals ik vorige week al schreef, no deal is een startpunt voor verdere onderhandelingen en naar mijn mening, onderhandelingen waarbij de EU nog veel meer dan voorheen de dominante partner is.
Niet dat dat automatisch een situatie oplevert op de lange duur die voor iedereen goed is (Versaille 1919) maar no deal is niet no deal. No deal betekent dat we met een in elk geval stevig ontnuchterd UK verder gaan onderhandelen na 31/10. En ik denk eerlijk gezegd dat dat beter is dan nu een slappe halve deal maken waar toch niemand echt happy mee gaat zijn.
Neen zo werkt dat niet, no deal betekend gewoon geen akkoord en dus geen regels en heeeeel moeilijke handel tot men die WTO regels kan invoeren en dat hangt af van onderhandelingen met alle WTO leden.
Ach ja, hij zal Darkest Hour gekeken hebben en denken dat omdat Churchill het zwaar had in zijn eerste maanden en daarna zegevierde hij ook wel de weg uit het labyrinth zal vinden.Plasma_Wolf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:39:
Om Churchill te quoten:
Daarbij vergetend dat Churchill ervaring, visie, intelligentie and a pair of big brass ones had. Allemaal zaken waar Johnson alleen van kan dromen.
Johnson’s U.K. Government Fears Brexit Deal Slipping Away
Boris Johnson’s government is pessimistic about the chances of securing a Brexit deal as his Northern Irish allies are resisting plans that have been drawn up in talks in Brussels, according to a British official.
According to EU officials, Britain has made several big concessions in recent days to secure a deal, including on the critical issue of the Irish border. Talks went on late Tuesday night and there appeared to be momentum toward a deal. But EU officials say Johnson won’t give the green light to an accord unless he is sure the DUP will back it.
Zo kan Johnson wel mooi de DUP onder een mooie rode dubbeldekkerbus gooien.
Vandaag een variant op Shakespear lijkt het wel.Plasma_Wolf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:39:
Om Churchill te quoten:
To Deal or not To Deal

Ik verwacht dat er een voorstel komt maar dat deze verworpen wordt door de commons.
edit; wat ik er van begrijp heeft de DUP wel een (hele kleine) opening gegeven: ze zijn niet perse tegen de voorgestelde grens in de Ierse zee, maar vrezen dat de band tussen noor-ierland en de rest van het VK minder sterk zal worden. Als Boris daar handig op inspeelt kan hij wellicht de DUP overtuigen
Kennelijk gaat Boris niet de gok nemen dat wellicht een deel van de Labour MP's voor gaat stemmen.
[ Voor 23% gewijzigd door Philpend op 16-10-2019 12:43 ]
Terwijl dat toch juist een weg richting een iets lichtere toekomst zou kunnen zijn, iets met "cross party" of zo...Philpend schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:26:
Kennelijk gaat Boris niet de gok nemen dat wellicht een deel van de Labour MP's voor gaat stemmen.
En daarnaast, ik kan me best voorstellen dat als boris de klok zodanig weet af te laten lopen dat het letterlijk "my way or the highway" is, dat een grote meerderheid liever NI onder de bus gooit en de schade beperkt, dan met een No Deal en Troubles 3.0 de afgrond in springt.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Als hij het gevoel krijgt dat hij teveel weggeeft waardoor de Brexit Party teveel stemmen gaat pakken in de General Election dan doet hij het niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-10-2019 12:42 ]
Ben ik met je eens, maar wat de Labour MP's gaan doen is heel erg onzeker, en het lijkt alsof Boris alleen een deal wil sluiten als hij 99,9% zeker is dat het voorstel ook wordt aangenomen.vectormatic schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:41:
Terwijl dat toch juist een weg richting een iets lichtere toekomst zou kunnen zijn, iets met "cross party" of zo...
Gezien de totaal getroubleerde relatie tussen Tory en Labour kan ik mij dat wel voorstellen. Boris zal nog geen enkele garantie van Labour hebben, lijkt mij.Philpend schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:46:
[...]
Ben ik met je eens, maar wat de Labour MP's gaan doen is heel erg onzeker, en het lijkt alsof Boris alleen een deal wil sluiten als hij 99,9% zeker is dat het voorstel ook wordt aangenomen.
Het gaat dan ook niet om steun van de Labour partij, maar om steun van (mogelijk 19) Labour MP's die in afwijking van de partijlijn eventueel toch in zouden willen stemmen.desmond schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:52:
[...]
Gezien de totaal getroubleerde relatie tussen Tory en Labour kan ik mij dat wel voorstellen. Boris zal nog geen enkele garantie van Labour hebben, lijkt mij.
Een normaal land had toch al eerder tot de conclusie gekomen dat er zinnigere problemen zijn die aandacht nodig hebben.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Maar aangezien de EU 350 miljoen per week kost, verdienen ze dat zo weer terug in 3 jaarSkiFan schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:09:
En om dan te bedenken dat A) deze hele grap al 55 miljard gekost heeft en B ) de onderhandelingen met betrekking tot de relatie na de Brexit nog moeten beginnen...
Een normaal land had toch al eerder tot de conclusie gekomen dat er zinnigere problemen zijn die aandacht nodig hebben.

PSN
Oh, wacht....
Virussen? Scan ze hier!
Het is nou ook weer niet dat die band zo enorm sterk is.Philpend schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:26:
edit; wat ik er van begrijp heeft de DUP wel een (hele kleine) opening gegeven: ze zijn niet perse tegen de voorgestelde grens in de Ierse zee, maar vrezen dat de band tussen noor-ierland en de rest van het VK minder sterk zal worden. Als Boris daar handig op inspeelt kan hij wellicht de DUP overtuigen
Als het aan het volk in Engeland had gelegen, dan was Noord-Ierland volgens mij een half jaar geleden al afgestoten.
De weg naar het Britse rijk kan toch niet wachten op "gedoe om een provincie"?
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Johnson is de minst slechte optie, in de ogen van de Britten dan...
https://www.theguardian.c...ncessions-on-irish-border
Volgens de Guardian vind er vanavond wederom overleg plaats tussen Boris en de DUP.
Ik vind het eerlijk gezegd heel wat dat er op onderhandelaarsniveau een akkoord is, ik had dat niet meer verwacht. wat mij ook opvalt is dat 'A source from nr 10'' (Cummings) al een paar dagen niets van zich heeft laten horen, kennelijk heeft boris gezegd dat hij even zjjn mond moet houden. Of er nu ook sprake kan zijn van een echt akkoord hangt er uiteraard vanaf of Boris de DUP zo ver kan krijgen.
[ Voor 29% gewijzigd door Philpend op 16-10-2019 19:43 ]
Dit lijkt wel heel erg op Brexit Season 2...
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
[ Voor 4% gewijzigd door rik86 op 16-10-2019 21:50 ]
Ik moet het nog zien, maar misschien is NI er ook klaar mee en is dit een opstap naar onafhankelijkheid van het VK. Om de vrede te bewaren wellicht. Die problematiek is mij te complex.rik86 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:50:
Tsja, als May geen tussentijdse verkiezingen had uitgeschreven was dit ongeveer ook de deal geworden volgens mij
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ondertussen gaan de voorbereidingen in het VK gewoon door...

En daar is de brief van Arlene: no surrender!
We zijn weer terug bij de Benn-act dus...DUP issues statement saying the 'could not support' deal as it stands
The DUP has issued a statement fromArlene Foster and Nigel Dodds saying that “as things stand, we could not support what is being suggested on customs and consent issues and there is a lack of clarity on VAT.
“We will continue to work with the Government to try and get a sensible deal that works for Northern Ireland and protects the economic and constitutional integrity of the United Kingdom.”
[ Voor 49% gewijzigd door hoevenpe op 17-10-2019 08:05 ]
Overigens lijkt Deal 2.0 gewoon de May-deal te zijn maar anders verwoord en met een paar kleine voornamelijk cosmetische aanpassingen.
Ze willen gewoon niet, maar ja, dat krijg je wanneer mensen te koop staan. Highest bidder wins.
Niet helemaal, vooral op het gebied van 'consent' lijkt het VK wel wat consessies te hebben gekregen. De nieuwe backstop kan na 4 jaar door Stormont eenzijdig worden opgezegd, complex en onwaarschijnlijk maar het kan:Amphiebietje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:08:
Overigens lijkt Deal 2.0 gewoon de May-deal te zijn maar anders verwoord en met een paar kleine voornamelijk cosmetische aanpassingen.
Vooral punt 15 is grappig, een defacto veto voor SinnFein over het opzeggen van de backstop.Ok, here, late in the day, is what @rtenews understands EU and UK negotiators have agreed as the revised backstop. Bear with me...I’ll break it down into Customs and Consent
1/ Customs: Northern Ireland is legally in the UK’s customs territory, but would it would apply the EU’s rules and procedures on tariffs.
2/ Northern Ireland would also be aligned with the rules of the single market for industrial goods and agri-food products, meaning both regulatory and customs checks and controls on the Irish Sea for goods going from Great Britain to Northern Ireland.
3/ However, the extent of the controls would be reduced thanks to a series of tariff exemptions.
4/ There would be an automatic exemption for personal goods and possessions carried by those travelling back and forth between Northern Ireland and Great Britain, or, for example, if an individual was moving house.
5/ However, there would potentially be a broader category of goods and tradable products that could be exempt from tariffs and controls if there was no risk whatsoever of such goods entering EU’s single market across the land border.
6/ These categories of goods would be decided on in the future by the Joint Committee of EU and UK officials by consensus.
7/ The Joint Committee was established in the original Withdrawal Agreement as a way for both sides to manage the new arrangements.
8/ The intensity and scope of Irish Sea checks would be limited by a risk-analysis. However, the EU would, through the Joint Committee, have a veto over which kinds of goods would enjoy an exemption from tariffs and controls.
9/ There would also be a system of rebates for goods shipped from Great Britain to Northern Ireland if those goods attracted an EU tariff that was higher than the UK tariff.
10/ Consent: The mechanism essentially provides a qualified opt-out of the revised backstop arrangements via the NI Assembly
11/ Northern Ireland would take on the new customs and regulatory regime for four years after the end of the transition period, which is due to conclude at the end of 2020.
12/ At that point Stormont would have to take a view as to whether or not to opt out of the new arrangements
13/ If Stormont voted to opt out, then there would be a two year cooling off period, during which all sides would have to find an alternative way of complying with the Good Friday Agreement and avoiding a hard border.
14/ If at the end of the two years no alternative was found, then the Protocol would lapse, meaning Ireland would be back to a hard border scenario.
15/ However, if the Stormont Assembly were to collapse during that period, then the default would be that the Protocol arrangements would continue to apply (ie, the revised backstop)
16/ But there will be also be important variations on how Stormont votes for a potential exit.
17/ If Stormont decides to use a simple majority vote, which is seen as less favourable to the DUP, then if that vote to opt out does not succeed, then Stormont would vote again four years on an opt out.
18/ However, if Stormont decided to go for a cross-community majority vote, which is seen as more favourable to the DUP, and the vote did not pass, then Stormont would have to wait another eight years before having another opt-out vote.
19/ Complex, convoluted, politically fraught, but does it square the circle? It’s a weighted approach that gives the DUP cover but the opt out might never take effect because if a hard border looms SInn Féin could just collapse the assembly and the default is the revised backstop
Dat is toch niet gek? In May’s versie zou er geen harde grens in de Ierse zee gekomen zijn...Virtuozzo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:21:
Maar de DUP klaagt wel dat ze in de May deal meer brood zagen dan in de huidige aanpassingen ...
[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 17-10-2019 08:34 ]
Hoe dom moet je zijn om naar deze klucht te kijken en denken: "goe bezig". Zelfs al ben je pro brexit dan nog de manier waarop is gewoonweg rampzalig .hoevenpe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:44:
Brexit in een notendop:
[Afbeelding]
Johnson is de minst slechte optie, in de ogen van de Britten dan...
Als je in een zwakke positie zit in een machtsdynamiek en je geen beheersing hebt is het vrij logisch dat je bij elke volgende stap wat moet inleveren. Je hebt immers geen beheersing. Eieren, geld, kiezen.
De crux hier is dat men gewoon niets wil, en dat laten ze blijken.
Noord-Ierland uit de UK.
Federatie of aansluiting met Ierland
Als ik dan een beetje mag dromen:
UK lekker aanmodderen
Schotland ontevreden
Zucht naar onafhankelijkheid
Schotland breekt
Engeland en Wales de para's van Europa.
We zitten gewoon in het laatste hoofdstuk van het draaiboek. Als dit voorbij is gaan we op naar het vervolgboek. De geschiedenis herhaalt zich een beetje.....
Spring zo in het vliegtuig naar Brussel, wie weet kan ik nog wat stemmingmakerij meemaken
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ze bepalen niet het lot van de EU, ze bepalen de interne problematiek in de ‘soon to be smaller UK’hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 07:59:
Wat een wanvertoning weer, 10 dinosauriërs uit Noord-Ierland bepalen blijkbaar het lot van de hele EU. Het veel grotere Schotland heeft niets te zeggen en het is het maar de vraag of hij ook met de DUP een meerderheid heeft, de 21 gezuiverde Tories lijken niet echt happig.
PSN
nou, nou, nu kun je veel zeggen van het DUP, maar klagen doen ze niet. Ze zeggen gewoon overal nee tegen ;PVirtuozzo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:21:
Maar de DUP klaagt wel dat ze in de May deal meer brood zagen dan in de huidige aanpassingen ...
Ze willen gewoon niet, maar ja, dat krijg je wanneer mensen te koop staan. Highest bidder wins.
Ik snap ook niet de berichten van 'hoop op een akkoord'. Dit is identiek dezelfde shit sandwich die al eens gegeten is. Voor geen enkele optie een meerderheid in het parlement: dan ben je klaar als VK en boeit het 0,0 wat voor een akkoord je bereikt met de EU.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Yup. In ieder geval zijn er op de achtergrond wat rekeningen gestuurd. Zie “where is Cummings”.polthemol schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:24:
[...]
nou, nou, nu kun je veel zeggen van het DUP, maar klagen doen ze niet. Ze zeggen gewoon overal nee tegen ;P
Ik snap ook niet de berichten van 'hoop op een akkoord'. Dit is identiek dezelfde shit sandwich die al eens gegeten is. Voor geen enkele optie een meerderheid in het parlement: dan ben je klaar als VK en boeit het 0,0 wat voor een akkoord je bereikt met de EU.
En ik begrijp dat het allemaal voor de bühne is. Als opmaak voor de volgende verkiezingen, Boris gaat er dan in met zijn enorme Brexit 'overwinning' , als de man die dingen gedaan krijgt.
Labour heeft geen schijn van kans dankzij meneer Corbyn , die nog steeds denkt dat de communistische heilstaat buiten de EU de beste optie is voor het VK , Farage verliest omdat hij te weinig heeft gedaan om zijn achterban uit de EU te krijgen.
LibDems en Greens zijn simpelweg te klein en/of hebben teveel steken laten vallen. Dus volgend jaar is de NHS dood en begraven, zijn medicijnen 600% duurder , eet iedereen daar gemodificeerde mais en bonen uit blik en is het VK de facto een soort Puerto Rico.
[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 17-10-2019 09:30 . Reden: tikfouten festival hersteld ]
Waar is Cummings inderdaad? Heeft die zijn hand vorige week overspeeld met zijn aanval op Merkel...Virtuozzo schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:25:
Yup. In ieder geval zijn er op de achtergrond wat rekeningen gestuurd. Zie “where is Cummings”.
Dat is omdat May een vrouw is, ze hadden haar gewoon nodig om voor de bus te gooien, uitstel te krijgen en Boris in een 'winnende' positie te krijgen. Die mannen hadden het nooit kunnen accepteren dat een vrouw de Brexit deal over de streep zou krijgen.Basekid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:37:
Mwah gekke is dat er meer steun voor een Boris deal lijkt te zijn, ook al is het zo goed als hetzelfde als een die met May is besproken... de ERG is iig stuk minder skeptisch.
Mwah, er wordt gewoon iets/iemand anders onder de bus gegooid.CornermanNL schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:41:
[...]
Dat is omdat May een vrouw is, ze hadden haar gewoon nodig om voor de bus te gooien, uitstel te krijgen en Boris in een 'winnende' positie te krijgen. Die mannen hadden het nooit kunnen accepteren dat een vrouw de Brexit deal over de streep zou krijgen.
Voor de May deal was May bereid zichzelf onder de bus te laten gooien om het te laten werken.
Boris gooit Noord Ierland onder de bus voor de aangepaste May deal.
PSN
En daarna komt de datum van 31 oktober toch dichtbij. Een no-deal Brexit mag niet meer volgens de Britse wet toch?
Dat zal helaas zeker wel hebben meegespeeld. Je ziet het wel breder in de huidige politiek, waar de weerstand tegen politieke correctheid (whatever that is...) flinke schade kan gaan toebrengen aan de emancipatie.CornermanNL schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:41:
[...]
Dat is omdat May een vrouw is, ze hadden haar gewoon nodig om voor de bus te gooien, uitstel te krijgen en Boris in een 'winnende' positie te krijgen. Die mannen hadden het nooit kunnen accepteren dat een vrouw de Brexit deal over de streep zou krijgen.
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Uitstel moet aangevraagd worden door Johnson (/PM). Of EU die goedkeurt is een tweede...TheBrut3 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:57:
Kortom: Er is straks weer een deal met de EU, maar de Britten gaan hem niet goedkeuren. Dan zijn ze/we net zo ver als met May toch?
En daarna komt de datum van 31 oktober toch dichtbij. Een no-deal Brexit mag niet meer volgens de Britse wet toch?
Dat is zeker zo in belang van partij, land en door haar enorm vervormde plichtsbesef als ze was heeft ze dat gedaan, maar ik vrees dat het op zijn minst niet meegeholpen heeft dat ze een vrouw is. Maar dat was slechts mijn observatie. Blijft natuurlijk een enorme domper voor het land. Ik wist altijd wel dat er een eiland mentaliteit heerste maar dat deze zo uitgebuit kon worden door de Brexit beweging is wel wrang.YakuzA schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:52:
[...]
Mwah, er wordt gewoon iets/iemand anders onder de bus gegooid.
Voor de May deal was May bereid zichzelf onder de bus te laten gooien om het te laten werken.
Boris gooit Noord Ierland onder de bus voor de aangepaste May deal.
Eerst jaren van austerity en andere zaken en dan alles op een hoop vegen en de EU over de schuld van geven. En het werkt. Als een trein.
Ja oké, ik had mijn what-if iets langer moeten maken.mat.hi.as schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:57:
Uitstel moet aangevraagd worden door Johnson (/PM). Of EU die goedkeurt is een tweede...
What-if BJ formeel uitstel vraagt, maar op de achtergrond heeft hij gelobbyd dat de EU deze afwijst? Dan volgt er toch gewoon een no-deal?
Hier in lees ik ook dat als ze tegen de backstop stemmen na die 4 jaar, ze binnen 2 jaar een alternatief moeten regelen, anders komt er een harde grens. Prima pressiemiddel.hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:22:
[...]
Niet helemaal, vooral op het gebied van 'consent' lijkt het VK wel wat consessies te hebben gekregen. De nieuwe backstop kan na 4 jaar door Stormont eenzijdig worden opgezegd, complex en onwaarschijnlijk maar het kan:
[...]
Vooral punt 15 is grappig, een defacto veto voor SinnFein over het opzeggen van de backstop.
[...]
Dat is toch niet gek? In May’s versie zou er geen harde grens in de Ierse zee gekomen zijn...
Ik denk dat het eventueel ontvlechten van Schotland en de rest van het VK nog een veel heidenser karwei wordt dan het ontvlechten van het VK en de EU.CornermanNL schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:29:
Je zou maar in Schotland wonen, en afgedaan worden als 2e rang burger en geen enkele stem hebben in het hele proces. Ik zou zeggen Indyref 2 , en wegwezen.
Ik ben daar wel benieuwd naar , maar met een spoedprocedure Schotland toevoegen aan de EU en dan snel er uit crashen een optieNMH schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:03:
Wat ik me nog wel afvraag, in het voorstel zoals dat nu uit lijkt te kristalliseren, wie wordt er dan verantwoordelijk voor het handhaven van de "grens" tussen Noord Ierland en de rest van het VK? Het lijkt me dat de EU dat niet geheel aan de Britten over wil laten, aangezien het toch een soort EU buitengrens wordt.
[...]
Ik denk dat het eventueel ontvlechten van Schotland en de rest van het VK nog een veel heidenser karwei wordt dan het ontvlechten van het VK en de EU.
Zouden de Tories hier in hun scenario's eigenlijk rekening mee hebben gehouden met een onafhankelijk Schotland ?
De manier van afscheiden zal nogal relevant zijn, als 't in onderlinge overeenstemming is zal de EU 't niet zo'n enorm probleem vinden, als 't is zoals Catalonië 't pas probeerde, dan gaat een Spanje bijv. toetreding VETO-en gok ik
Westminster heeft al gezegd dat de Schotten geen nieuw referendum meer krijgen, daarmee zou het eerder vergelijkbaar zijn met Catalonië.rik86 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:23:
De manier van afscheiden zal nogal relevant zijn, als 't in onderlinge overeenstemming is zal de EU 't niet zo'n enorm probleem vinden, als 't is zoals Catalonië 't pas probeerde, dan gaat een Spanje bijv. toetreding VETO-en gok ik
Catelonië is onderdeel van EU land Spanje.
Let op het subtiele verschil.
Daar heb je gelijk in, Slovenië en Kroatië konden ook gewoon lid worden...D-dark schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:27:
Let op het subtiele verschil.
Dit topic is gesloten.