Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Philpend
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16:41
@RM-rf Wat wettelijk verplicht is en wat Boris gaat doen kunnen toch twee verschillende zaken zijn? De prorogation was ook onwettelijk, het betalen van overheidsgeld aan zijn minnares was ook onwettelijk en de belofte van 350 miljoen pond extra per week voor de NHS was ook een leugen. Moet ik nog even doorgaan?

Philpend wijzigde deze reactie 04-10-2019 14:01 (39%)

• polthemol
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13:52
RM-rf schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:55:
[...]

hij is wettelijk daartoe gedwongen... de Benn Act (European Union (Withdrawal) (No. 2) Act 2019) stelt exact dat, dat hij voor 19 october een brief moet sturen waar hij de Europese Raad om verder uitstel vraagt, als voorheen er geen voorstel tot een uittredingsakkoord door het House of Commons aangenomen is.
BJ geeft enkel aan dat hij zich aan deze wet zal houden.

[...]

Hoe hij dat doet en wat hij er verder omheen doet is redelijk vrij, hij kan erop gokken dat de europese raad zijn verzoek afwijst, eventueel erop gokken dat hij een tweede brief erna kan sturen (en dat de EU die ook aanneemt) of proberen via diplomatie ervoor te zorgen dat een andere lidstaat een eventueel verleend uitstel zou veto-en...
Maar wettelijk is hij idd gedwongen die brief te sturen voor 19 october, mits het House geen uittredings-akkoord toegestemd heeft.

BoJo kan blijven roepen dat hij denkt dat Engeland op 31 october de EU verlaten zal hebben, los ervan of hij die brief versturen moet.
de EU heeft herhaaldelijk aangegeven dat om uitstel nogmaals te doen er een plan moest zijn. Macron was er de vorige keer al vrij helder in, Merkel is na de vorige keer al heel helder geweest.

Denk ook even aan Tusk zijn woorden bij de vorige uitstel: 'use this time wisely'. Er is helemaal niets gebeurt met die extra tijd, buiten interne partijpolitiek verder uitvoeren en nog een zuivering van jewelstie bij de Tories.

Ik verwacht dat de EU heel concreet gaat kijken: is er een voorstel/concreet en realistisch plan bij het verzoek om uitstel? Wat is de schade als we nog eens uitstel gaan geven en weer tijd kwijt zijn met de rest van onze agenda en wat is het risico dat de Britse MEP's waar we momenteel mee zittne opgescheept, de boel gaan dwarsbomen zodra elk agendapunt automatishc op brexit uit gaat komen.

Johnson zal dit ook wel inschatten en om aan die wet te voldoen is vervolgens eignelijk het enige dat hij een verzoek om uitstel doet bij de EU met mondeling erbij: 'oh nee, er zit geen plan bij en dat gaat er ook niet komen.'. Hij voldoet aan de wet, de EU stopt ermee en klaar.

• Philpend
Gewoon vanwege het zwarte-pieten spel (en om boris een hak te zetten, ja politici zijn ook maar mensen) zal de eu nog wel een verder uitstel verlenen.

Ik verwacht wel dat de uitkomst van volgende verkiezingen in het VK voor de EU een belangrijke graadmeter gaat zijn. Bij een conservatieve regering zal het onderhandelen al snel voorbij zijn, bij een regering van labour en LibDem zullen ze echt nog een serieuze poging wagen.

Overigens hoop ik, maar betwijfel ik ten zeerste, of er daadwerkelijk om uitstel gevraagd gaat worden. Zo niet is de brexit een feit per 31.10.

Philpend wijzigde deze reactie 04-10-2019 14:22 (14%)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

gambieter schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:50:
Hongaarse bobo's waren gisteren op bezoek bij Johnson in nr 10. Mogelijk hopen ze op een EU land dat een veto uitspreekt over de verlenging. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat er een land is, zelfs niet Hongarije, dat haar eigen toekomst in de EU gaat verkloten om Johnson en zijn bandieten te helpen.
Deze stromingen (Trump, Brexit, Bolsano en ja ook de Hongaren) zijn in staat om zichzelf in de voet te schieten. Dus reken er niet te hard op.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Topicstarter
Cyberpope schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:26:
Deze stromingen (Trump, Brexit, Bolsano en ja ook de Hongaren) zijn in staat om zichzelf in de voet te schieten. Dus reken er niet te hard op.
Zekers, het kan ook meer omkoping van personen zijn, maar de EU zal hier zeker rekening mee houden. Hongarije heeft een reputatie...

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Philpend
Wat natuurlijk ook nog kan is dat boris op 19.10 een brief stuurt met verzoek om uitstel en op 20.11 een brief stuurt waarbij hij dat verzoek weer intrekt. Lijkt mij eigenlijk de meest simpele oplossing. Volgens mij is hij dan in lijn met de tekst van de wet en is er toch een no-deal brexit per 31.10.

Voor zover ik kan zien is er niks in die benn-act opgenomen dat hem verbied om het verzoek weer in te trekken. Uiteraard is het zwaar tegen de geest van de wet, maar zeer mogelijk wel binnen de letter van de wet. Een rechtszaak daarover gaat sowieso heel lang duren.

Philpend wijzigde deze reactie 04-10-2019 15:37 (4%)

In de Daily Mail wordt deze ommezwaai van Boris "niet heel goed" ontvangen. Ook Farage ruikt bloed:

https://twitter.com/Nigel_Farage/status/1180107694327390213

Heb zo'n gevoel dat Theresa May gniffelend met een glas wijn op de sofa zit. Boris loopt aan alle kanten vast.

Lees je eigen post nou nog eens - Telkens een contextloze tweet plaatsen is net zo goed link droppen, daar is al vaker op gewezen.

Ramzzz wijzigde deze reactie 05-10-2019 10:54 (16%)

• Philpend
@hoevenpe Ommezaai? In elk artikel wat ik hier over lees staat ook meteen vermeld dat als het aan Boris ligt er toch sprake zal zijn van Brexit per 31.10. Kennelijk heeft Boris een list, maar die gaat hij uiteraard niet nu uit de doeken doen.

Het aanvragen van uitstel zal hem door de achterban vergeven worden, zolang de brexit per 31.10 maar gewoon doorgaat.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Topicstarter
Philpend schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:28:
Wat natuurlijk ook nog kan is dat boris op 19.10 een brief stuurt met verzoek om uitstel en op 20.11 een brief stuurt waarbij hij dat verzoek weer intrekt. Lijkt mij eigenlijk de meest simpele oplossing. Volgens mij is hij dan in lijn met de tekst van de wet en is er toch een no-deal brexit per 31.10.

Voor zover ik kan zien is er niks in die benn-act opgenomen dat hem verbied om het verzoek weer in te trekken. Uiteraard is het zwaar tegen de geest van de wet, maar zeer mogelijk wel binnen de letter van de wet. Een rechtszaak daarover gaat sowieso heel lang duren.
Belangrijk in dat plan is of de EU zich wat van die tweede brief hoeft aan te trekken ;)

Philpend schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:01:
Het aanvragen van uitstel zal hem door de achterban vergeven worden, zolang de brexit per 31.10 maar gewoon doorgaat.
Als hij verlenging aanvraagt (en de EU dat geeft) is het voor hem einde oefening, zoveel is wel duidelijk uit de commentaren in de DM.

Zie (nog) niet hoe hij zich hieruit liegt deze keer...

• Philpend
gambieter schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Belangrijk in dat plan is of de EU zich wat van die tweede brief hoeft aan te trekken ;)
Uiteraard wel, want het is een officiële brief van de enige officiële vertegenwoordiger van het VK.

Uiteraard weet ik ook niet of Boris deze list in gedachten heeft, er zijn er meerdere mogelijk.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Topicstarter
Philpend schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:09:
Uiteraard wel, want het is een officiële brief van de enige officiële vertegenwoordiger van het VK.

Uiteraard weet ik ook niet of Boris deze list in gedachten heeft, er zijn er meerdere mogelijk.
Nee, dat is niet automatisch zo. Het gaat erom of die brief binnen de regels past. Het uitstelverzoek doet dat zeker, de tweede brief mogelijk (waarschijnlijk) niet.

• Philpend
Binnen wiens regels? Het wordt pas interessant als de EU met een officieel "ja"heeft geantwoord voordat de tweede brief verstuurd word, want dan is er sprake van een overeenkomst. Dus mogelijk stuurt hij de tweede brief tien minuten na de eerste.

Waarop baseer jij dat de tweede brief waarschijnlijk niet geaccepteerd wordt?

• L-project
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:29
BoJo en/of de regering hebben wel het volgende aangegeven bij de rechtbank:

He has also promised the court that he will not frustrate the Benn act, by which is meant that he will not send two letters, one saying can I have an extension and another saying don’t give me one, he won’t collude with foreign governments to attempt to persuade those foreign governments to veto an extension.
(Zie ook https://t.co/gsJIMEUkV3 en The Guardian)

Dus er is toegezegd dat hij géén tweede brief gaat sturen, of het op een andere manier gaat frustreren.

Dit betekent volgens mij alleen maar dat ze nog een of meer andere manieren hebben gevonden om het proces te frustreren.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:59
Even een twitterdraadje via threadreaderapp.com in één bericht gemaakt, hier de eerste tweet ervan:

No longer wanted in Downing St: a ditch

The potential latest in a long series of constitutional climbdowns from the govt.
As I wrote yesterday the EU is certain an extension is coming with elections soon afterwards. Given Johnson’s proposals are so suboptimal for them, even compared to May’s deal, there is every incentive for them to sit, wait and bide their time.

Lots of briefing from Downing St which adverts to another letter being written simultaneously, urging EU not to accept. This is all optics and nonsense. The EU will extend because the only alternative is no deal as the Johnson plans are so far away from being ready/acceptable.

Moreover, the Act specifies that he cannot frustrate the aim of the legislation. If he wrote another letter he'd find himself in court. Contrary to all the silly briefing (and the loopholes Cummings spoke of when he talked to me) it's a tightly/cleverly drafted bit of law.
De wettekst stelt dus dat het doel niet tegengehouden mag worden, of op de een of andere manier gefrustreerd. Johnson moet dus de een verlenging vragen, en mag er niet bij zeggen "Ik wil dit niet, gewoon nee zeggen en dan mag ik in het VK zeggen dat we eruit gaan". Hij mag enkel en alleen vragen "Ik wil een verlenging".

Maar ja, de Hongaren zijn al op bezoek geweest. Eén land met een veto en de verlenging gaat niet door, en dat kan in het geheim wel even besproken worden. Dan is de vraag, is Orban liever een vriendje van Johnson dan van de EU, ten koste van wat de EU diplomatiek/politiek dan nog tegen Orban kan doen? Logica zegt dat elk lidstaat van de EU het beste in goede overeenstemming met de EU als geheel kan zijn, maar logica bestaat niet bij de populisten. Ze roepen en doen enkel wat iets voor hen persoonlijk wat oplevert.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:23
Ik zie het toch een beetje als win-win voor Johnson maar misschien mis ik iets.

- Geen extensie en hij heeft zijn zin, no-deal Brexit.
- Wel een extensie betekent hoogstwaarschijnlijk verkiezingen en vrijwel zeker (als je nog in polls gelooft) een meerderheid voor de Tories. NIet dat dat automatisch tot een deal met de EU leidt maar in mijn optiek is Johnson's primaire doel om premier te blijven en niet Brexit tot stand te doen komen, hij is een opportunist uit op persoonlijke glorie.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Brexit, where platform capitalism met surveillance capitalism.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Philpend
Ik kon in de tekst van de benn act niet terugvinden dat boris de geest van de wet niet mag frustreren.

Wat ik wel gevonden heb:
If, following a request for an extension under subsection (4) but before the end of 30 October 2019, the condition in subsection (1) or the condition in subsection (2) is met, the Prime Minister may withdraw or modify the request.
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2019/26/enacted/data.htm

Je zou dus kunnen zeggen dat als er geen toestemming is van het parlement voor de brexit, boris ook niet het recht heeft om het verzoek tot uitstel te wijzigen. In die zin zou dus de tweede brief illegaal kunnen zijn, want het wijzigt de eerste brief. (edit: illegaal voor de Britse wet, het bestuur van de EU mag alleen kijken naar wat de officiele vertegenwoordiger van een land aangeeft).
Omdat hij inmiddels ook bij de rechtbank heeft aangegeven geen tweede brief te zullen schrijven lijkt de kans mij daarop klein. Kennelijk een andere list, ik ben heel erg benieuwd.

Philpend wijzigde deze reactie 04-10-2019 17:04 (7%)

• Plasma_Wolf
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:53:
Ik zie het toch een beetje als win-win voor Johnson maar misschien mis ik iets.

- Geen extensie en hij heeft zijn zin, no-deal Brexit.
- Wel een extensie betekent hoogstwaarschijnlijk verkiezingen en vrijwel zeker (als je nog in polls gelooft) een meerderheid voor de Tories. NIet dat dat automatisch tot een deal met de EU leidt maar in mijn optiek is Johnson's primaire doel om premier te blijven en niet Brexit tot stand te doen komen, hij is een opportunist uit op persoonlijke glorie.
Hangt heel erg af van hoe het ontwikkeld en hoe Farage met de Brexit-partij uitpakt. Ik heb er even twee polls bijgehaald, vanuit een projectie-website.

https://flavible.co.uk/polls/1407. 27% voor de Tories, 16% voor de Brexit-partij en het resultaat is geen meerderheid voor welke partij dan ook.

https://flavible.co.uk/polls/1413. 34% voor de Tories, 12% voor de Brexit-partij en het resultaat is een absolute meerderheid voor de Tories. In een politieke situatie zo volatiel als deze is een swing van 7 procentpunt helemaal niet ondenkbaar, en dat kan heel goed uitpakken voor het remain-kamp, of desastreus.

De stabiele factor, LibDem en Labour veranderen nauwelijks in de peilingen en blijven constant tussen 20 en 25%. Constant te laag, en de constante die daarvoor zorgt is Corbyn. Hij wil alles, hij wil de grote man zijn, hij wil concessies van iedereen en is niet bereid om ook maar iets toe te geven, en daarmee speelt hij zijn grootste tegenstander volledig in de kaart. Jo Swinson is al een aantal samenwerkingen aangegaan, maar met iemand als Corbyn is het totaal onmogelijk.

Kijk vooral naar de kiesdistricten in het zuiden. Daar zit de winst van de LibDems, ze worden moeiteloos groter dan Labour, dat verliest. En de Tories verliezen ook veel stemmen, maar blijven 5 tot 7 procentpunt boven de LibDems. Als Labour een lijstverbinding aan zou gaan met de LibDems, kleurt het hele zuiden van het land oranje, in districten die hoe dan ook niet naar Labour zullen gaan.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 19:03
Philpend schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:54:
Kennelijk een andere list, ik ben heel erg benieuwd.
Een creatieve mogelijke loophole die ik laatst tegenkwam is gebaseerd op het feit dat onder de Benn Act parlementaire goedkeuring van een deal genoeg is om de verplichting van Johnson om om uitstel te vragen te laten vervallen, terwijl het niet genoeg is om daadwerkelijk de unie met een deal te verlaten; daarvoor moet de deal nog in wetgeving vastgelegd worden.

De truc zou dan bestaan uit het parlement een deal presenteren en te zorgen dat die goedgekeurd wordt. Dit zou dan een deal moeten zijn waar in ieder geval een deel van de oppositie en/of dissidenten mee kan leven. Vervolgens stemt de ERG ook zogenaamd morrend voor en de deal wordt goedgekeurd. Daarmee vervalt de verplichting om verlenging te vragen onder de Benn Act. En vervolgens introduceert Johnson simpelweg niet de benodigde wetgeving (of het wordt weggestemd) waarna het VK alsnog zonder deal buiten staat op 31 oktober.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:23
Het is een puinhoop bij de Tories maar die hebben tenminste nog het excuus dat ze iets te verliezen hebben.

Labour is nu een paar jaar bezig met het experiment Corbyn en inmiddels heeft dat toch wel bewezen een mislukking te zijn. Vreemd dat daar nog geen conclusies getrokken worden. Om nog maar eens een Blackadder-quote van stal te halen, there are amoebae on Saturn who would be more fit to be leader of the Labour Party.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 08:57
Virtuozzo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:54:
Brexit, where platform capitalism met surveillance capitalism.
offtopic:
Toegegeven, ik moest eea opzoeken op 'hut internet' (und fuer 'platform capitalism' gibt's nur eine deutsche wiki :), 8)7 ). Maar inderdaad, dat is een treurig onderdeel van deze tragedie. Het is ook merkwaardig, de technologie die dit voor de grote jongens mogelijk maakt, stelt de gewone man ook in staat om zich beter te informeren, weerbaar te maken. Ik denk beter dan vroegah. Althans, in theorie. Hoe anders is de praktijk.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

mekkieboek schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

offtopic:
Toegegeven, ik moest eea opzoeken op 'hut internet' (und fuer 'platform capitalism' gibt's nur eine deutsche wiki :), 8)7 ). Maar inderdaad, dat is een treurig onderdeel van deze tragedie. Het is ook merkwaardig, de technologie die dit voor de grote jongens mogelijk maakt, stelt de gewone man ook in staat om zich beter te informeren, weerbaar te maken. Ik denk beter dan vroegah. Althans, in theorie. Hoe anders is de praktijk.
Off topic is het niet 8)

Technologie is niet neutraal. We zijn gewend het te benaderen als het maken en gebruiken van een hamer. Maar wat we geschapen hebben werkt niet enkel op omstandigheden in, het werkt op ons als mensen in. Direct, indirect, met mens erbij, zonder mens erbij.

De structuren die we kennen zijn daar nooit voor ontworpen. Wij ook niet. Wel nu, dat schept uitdagingen. Helemaal omdat oude spoken opduiken en gebruik maken van de kwetsbaarheden.

Virtuozzo wijzigde deze reactie 04-10-2019 20:44 (15%)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• r_bleumer
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:11
@Virtuozzo Het oude fascisme en totalitarisme spook doel je neem ik aan op?

Nonsensical line goes here <---

r_bleumer schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:47:
@Virtuozzo Het oude fascisme en totalitarisme spook doel je neem ik aan op?
Autoritarisme -> populisme / corporatisme / oligarchie

• r_bleumer
@Virtuozzo Dat zijn de voorliggende stapjes op de trap. Volgende stapjes zijn extreem nationalisme en oorlog.

• j-phone
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:26
r_bleumer schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:33:
@Virtuozzo Dat zijn de voorliggende stapjes op de trap. Volgende stapjes zijn extreem nationalisme en oorlog.
Nationaal socialisme (Nederland voor de Nederlanders of xenofobisch gedrag in andere landen) leid maar tot één ding, oorlog.

Binnen welke verbinding dan ook heb je rekening te houden met anderen. Xenofoben hebben dat niet door. Het probleem in dit soort denken zit hem dan ook in het feit dat (bijvoorbeeld) Nederlanders denken 'Nederland voor de Nederlanders', maar ook de fransen denken 'Frankrijk voor de Fransen'.

Voila, daar heb je dus één stroming te pakken met twee verschillende belangen. Iets wat de xenofoob niet snapt.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18:56

Amphiebietje

In de blubber

Volgende constitutionele crisis in zicht i.v.m. Johnson die zichzelf tegenspreekt:

https://www.theguardian.c...al-crisis-no-brexit-delay

Toch een paar quotes die mij mijn hoofd doen schudden :N :
Senior government insiders suggest that to confront the challenge from the Brexit party, the Conservatives would have to promise to strike an even tougher bargain than the one the prime minister is currently offering to Brussels.
But the Irish deputy prime minister, Simon Coveney, speaking after a meeting in Belfast with the Northern Ireland secretary, struck a more upbeat note, saying a deal was “not mission impossible”.
Wat is toch het probleem bij de Britten om te begrijpen dat (i) als het huidige Britse voorstel naar de vuilnisbak wordt verwezen alles wat nog meer in het voordeel van het VK is dat ook zal zijn, en (ii) dat er een deal ligt die te accepteren is of niet, en dat als de EU-leden zeggen dat een deal mogelijk is, die deal wordt bedoeld? |:(

Het is alsof ze daar denken dat hun gehele land een zeer stabiel genie is... 7(8)7

• Plasma_Wolf
De supporters van de Tories en de Brexit-partij zijn er heilig van overtuigd dat met deze 'deal' het VK de consessies doet en dat de EU weigert toe te geven. Ze hebben niet eens meegekregen dat de EU met de backstop al een behoorlijke consessie heeft gedaan, en dat de GFA, alle rode lijnen van het VK en alle rode lijnen van de EU bij elkaar de May-deal als standaard uitkomst geven.

Daarnaast zijn ze er heilig van overtuigd dat dit ook nog geen echte Brexit is, en dat het VK weer een grote macht wordt om rekening mee te houden als er een no-deal Brexit komt.

Wat jaren aan onzin met de gedachten van mensen kunnen doen...

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Virtuozzo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:22:
Autoritarisme -> populisme / corporatisme / oligarchie
r_bleumer schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:33:
j-phone schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 02:40:
Nationaal socialisme (Nederland voor de Nederlanders of xenofobisch gedrag in andere landen) leid maar tot één ding, oorlog.
Was het het voorkomen van oorlog niet de belangrijkste reden om de EU op te richten? Dat lijkt nogal eens op de achtergrond te raken, ik vermoed omdat we gelukkig ook een lange periode geen oorlog meer hebben gehad.

Recent werd door Buitenhof een gesprek uitgezonden met een biograaf van Johnson en een hoogleraar hedendaagse geschiedenis en Europese integratie: https://www.vpro.nl/buite...s-johnson-en-brexit~.html

Daarin komt o.a. een mogelijk naoorlogs gedachtegoed aan bod, dat nu wordt aangeboord door de brexiteers. Als ik die mogelijke gedachte probeer samen te vatten: ‘Wij hebben de oorlog gewonnen, wij zijn nooit bezet geweest, wij hebben de EU bevrijd van het kwaad, waarom zouden we dan samenwerken met een coalitie van brekebenen en verliezers? Waarom zijn we niet de baas?’

In het gesprek wordt verder (kort) benoemd dat deze “winnaars” het nut van de EU als vredesproject wellicht niet goed onderkennen. Maar zoals ik al begon: dat doen wel meer landen/Europeanen niet meer lijkt het.
Amphiebietje schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:17:
Wat is toch het probleem bij de Britten (...) Het is alsof ze daar denken dat hun gehele land een zeer stabiel genie is... 7(8)7
Gezien bovenstaande denken ze / een deel van de bevolking dat wellicht ook.

• NMH
Palo Alto schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:03:
Was het het voorkomen van oorlog niet de belangrijkste reden om de EU op te richten? Dat lijkt nogal eens op de achtergrond te raken, ik vermoed omdat we gelukkig ook een lange periode geen oorlog meer hebben gehad.
Klopt, dat was de reden voor de oprichting van de EGKS, het eerste begin van de Europese eenwording:
De strekking hiervan was oorlogen tussen de erfvijanden Frankrijk en Duitsland "materieel onmogelijk te maken" door "de gehele Frans-Duitse productie van kolen en staal te plaatsen onder een gemeenschappelijke Hoge Autoriteit".
En het is vandaag nog steeds een van de doelstellingen. :)

En ja, mensen lijken de lessen uit het verleden maar al te gemakkelijk te vergeten. Men ziet het als vanzelfsprekend dat we hier in west-Europa al bijna 75 jaar zonder oorlog samenleven en niet als verdienste van de Europese integratie. Zelfde als met de anti-vaccinatie beweging nu; vroeger was men blij met de prik omdat men wist wat de ziektes waartegen gevaccineerd wordt anders aanrichten; nu maakt men zich daar niet meer druk over maar wel over de minieme kans dat het kind er mogelijk bijwerkingen van ondervind. Allemaal zorgerlijke ontwikkelingen.

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
[...]
Daarin komt o.a. een mogelijk naoorlogs gedachtegoed aan bod, dat nu wordt aangeboord door de brexiteers. Als ik die mogelijke gedachte probeer samen te vatten: ‘Wij hebben de oorlog gewonnen, wij zijn nooit bezet geweest, wij hebben de EU bevrijd van het kwaad, waarom zouden we dan samenwerken met een coalitie van brekebenen en verliezers? Waarom zijn we niet de baas?’
Hier is zo enorm veel mis mee... :F

Ten eerste is het maar kantjeboord geweest destijds, enige reden dat ze niet zijn gevallen toen was de toevalligheid dat ze een eiland waren waardoor Hitler zijn tanks niet kon gebruiken en hun toenmalige voorsprong op radargebied waardoor hun vliegtuigen veel effectiever waren dan de Duitse. Ze waren niet echt beter ofzo, ze hadden gewoon geluk met een betere strategische positie.

Ten tweede was het zonder Amerika, Canada en enorm veel Europese expat soldaten nooit gelukt om Europa te bevrijden. En de enorme bevoorrading aan GB vanuit Amerika tijdens de oorlog heeft GB er doorheen geholpen. Zonder dat hadden ze het nooit gehaald.

Ten derde is dat 'de baas' eigenlijk ook wel zo geweest maar dan voor Amerika die eigenlijk (voor West Europa) de grote winnaar was. Denk aan de positie van Amerika op wereldtoneel. Het Marshall plan waarmee Amerika eigenlijk invloed heeft gekocht, de vele Amerikaanse bases op Europees gebied, de NAVO...

Ten vierde, waar hebben we het nog over, dit is allemaal 70 jaar geleden.

Maargoed ik snap nu wel beter waarom die Brexit de oudere generatie zo aanspreekt want in heel veel van hen leeft de oorlog nog.

• r_bleumer
Yup, de oorlog gewonnen, ik zal dat die 8.000 kerels hier in het Reichswald (5 km verderop hier) nog eens vertellen. Zullen ze fijn vinden om te horen.

Boris Johnson moet zich de ogen uit de kop schamen om zich zo voor een bruin karretje te laten spannen.

On another note; hier in NL is het parlement voorliegen een politieke doodzonde die tot een wantrouwensvotum leidt. Hoe zit dat in het VK eigenlijk?

r_bleumer wijzigde deze reactie 05-10-2019 13:05 (4%)

• Palo Alto
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: het is niet mijn gedachtegoed, maar wordt gepostuleerd als mogelijke verklaring van hetgeen we zien gebeuren. Ik ben het met je eens dat er weinig van klopt.
r_bleumer schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:04:
On another note; hier in NL is het parlement voorliegen een politieke doodzonde die tot een wantrouwensvotum leidt. Hoe zit dat in het VK eigenlijk?
Goeie vraag. Dat soort klassieke regels lijken her en der in de wereld wel een heel andere betekenis te krijgen.

• Plasma_Wolf
Het punt van 'wij hebben de oorlog gewonnen' is niet het argument van diegenen die in de oorlog gevochten hebben. Een aantal veteranen zijn bij herdenkingen aan bet woord geweest en ze herkennen in de retoriek van de hardline Brexiters de stijl van Nazi-Duitsland, en zeggen erbij dat het een enorm verlies om dit soort ideeen aan de macht te zien terwijl ze daar 75 jaar geleden tegen gevochten hebben.

De generatie daarna, daar zit de arrogantie en 'entitlement', samen met het zien van het 'afbrokkelen van het Britse rijk' en de opkomst van de EU - 'het 4e rijk' dat voor het extreme Brexit-sentiment zorgt. En dit sentiment is niet in de afgelopen jaren opgebouwd, er zijn decennia aan vooraf gegaan on hier te komen.

Nu leven ze in een waan van exceptionalisme (ik dacht dat dat een woord was) waardoor ze niet inzien dat ze escaleren in het verminderen van de Britse positie in de wereld.
Weimar en Versailles. oude spoken.

En zoals altijd, het belang van taal.

Bijna niemand wil toegeven dat enkel al de woorden en de woordkeuze hen doet beïnvloeden.

Maar nee, ik ben mezelf.
Ik heb een sterke persoonlijkheid.
Ik luister daar niet naar.
Ik ben hoog opgeleid.

Maar de realiteit is anders. Heel anders.

Taal en terminologie bepalen denken én voelen, of we het nu willen toegeven of niet.

Precies dat is waarom de recente trends van herdefiniëren zo extreem gevaarlijk zijn. Begin er mee en je verliest de beheersing.

Flinke les daar voor het Nederlandse. Van participatiemaatschappij naar omvolken en deugmensen.

En wie is het altijd weer die de gegeven ingang gebruikt om samenlevingen te ontwrichten? Juist. Het oudste spook van allemaal. De feodale machtswellusteling van toegang en vermogen die altijd weer alles doet om mensen voor het karretje te spannen.

Geen pun intended, maar het zou verboden moeten worden. En ja, media laten als Fourth Estate een steek vallen. Gebruik van foute term? Geen toegang, afsluiten.

Virtuozzo wijzigde deze reactie 05-10-2019 14:30 (112%)

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

In het gesprek wordt verder (kort) benoemd dat deze “winnaars” het nut van de EU als vredesproject wellicht niet goed onderkennen.
Het probleem is volgens mij meer dat de Britten zich geen Europeanen voelen. Zij zien WO1 en WO2 als Europese oorlogen en omdat zij geen Europeanen zijn is het niet hun probleem.
Ofwel: De EU is een goed idee zolang de Fransen en Duitsers meedoen. De Britten hoeven niet mee te doen want het was niet hun oorlog.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17:17
Lijkt erop dat het vandaag de taak van Rutte was om Boris te woord te staan.
Merkel en Macron waren zoals we al wisten druk bezig met andere dingen.

https://www.dailymail.co....in-British-proposals.html

Dutch PM digs in heels over Brexit deal: Netherlands' leader Mark Rutte tells Boris Johnson in phone call that EU will never accept a customs border in Ireland and that 'questions remain' over British proposals

D-dark wijzigde deze reactie 05-10-2019 21:52 (20%)

• NMH
@D-dark
Rutte zegt niet zoveel nieuws, de plannen van het VK zijn strijdig met het GFA en daarmee onacceptabel. Dat de comments bij de DM voor de verandering op ons los gaan maakt het niet een uniek Nederlands standpunt.

Veel opmerkelijker en interessanter is wat Barnier vandaag gezegd heeft, hij lijkt geen hoop meer te hebben en haalt voor zijn doen keihard uit naar de Britten:
Michel Barnier: blame Boris Johnson for a no-deal Brexit

In what appeared to be the opening shots in a blame game as both sides sense failure, Barnier said he could not see how a deal could be done unless the British side came forward with revised proposals within days. “If they do not change, I do not believe, on the basis of the mandate I have been given by the EU27, that we can advance,” Barnier said on Saturday at an event in Paris organised by Le Monde.

But he added: “I want to be extremely clear. No deal will never be Europe’s choice. It would be – and note the conditional tense, because I hope still to find a deal – it would always be the UK’s choice, not ours. We’re ready for it, we’ve taken measures to protect our citizens and our businesses. But we do not want it.” His comments came as Downing St made clear it would not give any substantial ground and that the onus was on the EU to show flexibility.

• D-dark
hoevenpe schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:11:
@D-dark
Rutte zegt niet zoveel nieuws, de plannen van het VK zijn strijdig met het GFA en daarmee onacceptabel. Dat de comments bij de DM voor de verandering op ons los gaan maakt het niet een uniek Nederlands standpunt.

Veel opmerkelijker en interessanter is wat Barnier vandaag gezegd heeft, hij lijkt geen hoop meer te hebben en haalt voor zijn doen keihard uit naar de Britten:

[...]
Klopt. De Eu zegt nu keihard dat ze een beter voorstel willen hebben. Afkoel periode van een weekend waarin de Engelsen daarover kunnen nadenken.

Plan B van buiten de EU commissie omgaan en hopen op de regeringsleiders is ook zo goed als afgeschoten. Merkel en Macron die geen tijd hadden. Rutte die na overleg met Merkel via de telefoon het gecombineerde Duits-Nederlandse standpunt verwoord.

Daarnaast morgen nog een ongewenste vreemdeling op bezoek. :+
Nevertheless, No 10 said that the Brexit secretary, Stephen Barclay, would travel to the Netherlands on Sunday,
D-dark schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:28:
Nevertheless, No 10 said that the Brexit secretary, Stephen Barclay, would travel to the Netherlands on Sunday,
offtopic:
De Britten hebben gehoord dat er in Den Haag altijd wat te ritselen valt, blijkt het over Richard de Mos te zijn gegaan... :P

• D-dark
hoevenpe schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:35:
[...]

offtopic:
De Britten hebben gehoord dat er in Den Haag altijd wat te ritselen valt, blijkt het over Richard de Mos te zijn gegaan... :P
offtopic:
Zucht, de engelse diplomatieke dienst is niet meer wat het geweest is. Een Haagse wethouder verwarren voor een hooggeplaatst lid van de Nederlandese (in den haag gesitueerde) regering
D-dark schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:41:
offtopic:
Zucht, de engelse diplomatieke dienst is niet meer wat het geweest is.
offtopic:
Wie weet dat een terrasvergunning aan de Lange Voorhout en een paar extra parkeerplaatsen voor de Britse ambassade genoeg zijn voor een deal, je weet het nooit... (was net een grap voor de duidelijkheid ;))

In de categorie "toezeggingen van Theresa May die door de shredder gaan": de chloorkip...
Brexit: Boris Johnson moves to scrap environment safeguards to get deal with Trump

The “level playing field”, included in the Brexit deal negotiated by the former prime minister, was a commitment to abide by rules similar to the EU’s in exchange for market access. But right-wingers in Mr Johnson’s new cabinet want the commitments downgraded to give the UK more flexibility to lower its standards for American goods.

EU officials say that British negotiators are particularly keen to jettison EU restrictions on genetically modified foods – a key demand of American trade negotiators. One EU official with knowledge of the Brexit talks suggested US trade officials appeared to have been in contact with British negotiators and told them standards would need to be slashed if there was any chance of a US trade deal.
Op naar Puerto Rico 2.0 dus, zonder stemrecht want zo stom is Trump nou ook weer niet...

• D-dark
hoevenpe schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:55:
[...]

offtopic:
Wie weet dat een terrasvergunning aan de Lange Voorhout en een paar extra parkeerplaatsen voor de Britse ambassade genoeg zijn voor een deal, je weet het nooit... (was net een grap voor de duidelijkheid ;))

In de categorie "toezeggingen van Theresa May die door de shredder gaan": de chloorkip...

[...]

Op naar Puerto Rico 2.0 dus, zonder stemrecht want zo stom is Trump nou ook weer niet...
Ik vermoed dat het eerder de ban op genetisch gemanipuleerde gewassen wordt. Trump heeft nog wat Soja in de aanbieding vanwege wat handelsongemakken met China. (Chloorkippen zijn denk ik een brug te ver voor de Britten. Grootgebrachte niet chloorgewassen kippen gevoed met genetisch gemanipuleerde Soja, hmm dat valt minder op.

offtopic:
met de huidige stand van zaken vervagen de grenzen tussen grappig en realiteit ;)
Het vooral heel voorspelbaar: de EU kan met zich niet veroorloven om deze clowns nog langer een veto te geven in onze interne besluitvorming, ze moeten er nu uit met of zonder deal.
Boris Johnson to sabotage EU if forced to delay Brexit

Boris Johnson would veto the EU’s seven-year budget and send a Eurosceptic commissioner to Brussels to “disrupt” the bloc’s workings if he were forced into a Brexit delay, under plans being discussed by ministers.

Senior Government figures are considering a series of proposals to “sabotage” the EU’s structures if Brussels refuses to agree a new deal or let Mr Johnson deliver Brexit without one.
@Virtuozzo Dessert-suggestie voor de allesbepalende EU top van 19 oktober? O-)
Eton mess

Few desserts say summer like Eton mess. Crunchy meringue, whipped cream and strawberry sauce is a winning combination, best served al fresco

hoevenpe wijzigde deze reactie 06-10-2019 00:08 (16%)

• j-phone
@hoevenpe
Boris Johnson would veto the EU’s seven-year budget and send a Eurosceptic commissioner to Brussels to “disrupt” the bloc’s workings if he were forced into a Brexit delay, under plans being discussed by ministers.
Het vreemde is dan nog dat de EU hem nergens toe dwingt. Er zitten wat mensen met issues aan de andere kant van het kanaal.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• D-dark
hoevenpe schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:30:
Het vooral heel voorspelbaar: de EU kan met zich niet veroorloven om deze clowns nog langer een veto te geven in onze interne besluitvorming, ze moeten er nu uit met of zonder deal.
Ach. Revenge is a dish best served cold. Men wil toch een Free Trade Agreement? Denk dat we daar na de Brexit nog een paar dagen over moeten slapen. Zulke belangrijke overeenkomsten willen we toch niet te snel en gehaast afsluiten.

@hoevenpe mag ik voor het hoofgerecht Gagh voorstellen.

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:08

qadn

Pinnacle of Perversion

j-phone schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:35:
@hoevenpe

[...]

Het vreemde is dan nog dat de EU hem nergens toe dwingt. Er zitten wat mensen met issues aan de andere kant van het kanaal.
Precies, hij zal netjes en braaf om uitstel moeten komen vragen over een paar weken.
Nou ja, dat of de bak in.

Dit is puur om uitstel onacceptabel te maken voor de EU, maar toch netjes uitstel te kunnen vragen.

Niet dat ik berichtgeving in de Telegraph over iets zou vertrouwen. Kan ook puur media FUD zijn.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

D-dark schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:41:
[...]

offtopic:
Zucht, de engelse diplomatieke dienst is niet meer wat het geweest is. Een Haagse wethouder verwarren voor een hooggeplaatst lid van de Nederlandese (in den haag gesitueerde) regering
offtopic:
Pssst...deze week was politiek Den Haag in rep en roer, door eerst een corruptieonderzoek met in de hoofdrol @hoevenpe 's favoriete wethouder waardoor het college uiteindelijk viel, dan het boerenprotest waar afspraken door de gemeenteraad herhaaldelijk zijn aangepast omdat ze de situatie niet in de hand hadden (de boeren waren excellent georganiseerd, de politie en het gemeentebestuur moeten terug naar school), en daarna het vernietigende rapport van de OVV over de bijna-vuurstorm in Scheveningen dat de incompetentie van het gemeentebestuur en vooral Krikke nog eens benadrukte (zie hier).

Het is dat ze niet ook nog aan het roepen waren dat Den Haag onafhankelijk van NL moest worden met behoud van volledig open grenzen en subsidies, maar gelijktijdig geen verhuizingen vanuit de rest van NL naar Den Haag meer wilde, behalve als het rijke bdrijven betreft, maar die mogen geen niet-Haagse medewerkers meenemen, en ook dat ze vrijhandel akkoorden met de rest van NL willen die hen meer voordelen zouden brengen dan als ze deel uitmaken van NL terwijl ze gelijktijdig mensen die al decennia lang in Den Haag wonen proberen de stad uit te werken door te stellen dat die parasieten zijn.

Nee, zo erg was het nog niet. :+
De crux: "in leaving, the UK cannot ask us to change what we are".

Het syndroom: "it’s out in force".

Twee centrale zaken in de hele kwestie, beide komen neer op hetzelfde, de hedendaagse confrontatie met dezelfde krachten, dezelfde mentaliteit, dezelfde gevaren.

Het wordt nog veel erger, het is dat het in de Times staat anders had ik het niet geloofd:
‘Sack me if you dare,’ Boris Johnson will tell the Queen

Boris Johnson will dare the Queen to sack him rather than resign as prime minister in an attempt to drive through Brexit on October 31, cabinet ministers have revealed. In an unprecedented escalation of the constitutional crisis, senior aides said Johnson would not stand aside if his proposals were rejected by Brussels and MPs tried to unseat him to avert a no-deal Brexit.

They said Johnson was prepared to “squat” in Downing Street even if MPs declare no confidence in his government and agree a caretaker prime minister to replace him. Sources say MPs and peers have even discussed the idea of Commons Speaker John Bercow taking on the job, although some involved in the talks do not think he could command majority support.
Begrijp ik het goed dat in het geval dat het parlement hem wegstuurt hij tot 1 november de deur van No.10 op slot doet? We dan met 2 Britse regeringen zitten die elkaar niet erkennen en de Queen zal moeten ingrijpen met alle constitutionele gevolgen van dien. Zo bont heeft mijn 'favoriete' Haagse wethouder het zelfs niet eens gemaakt...

Ze zijn echt van het padje daar:
Poll shows Conservative party 15 points ahead of Labour

The Conservatives have opened up a 15-point lead over Labour following the party conference season, according to the latest Opinium poll for the Observer. The Tories are up two points to 38%, compared with a week ago, while Labour is down one point on 23%. The Liberal Democrats have dropped five points to 15%.

Boris Johnson continues to enjoy a comfortable lead over Jeremy Corbyn when voters are asked who would make the best prime minister – 36% say Johnson and just 16% Corbyn. Boris Johnson’s Brexit plans, made public last week, were more popular than Theresa May’s deal had been, the poll found. When asked about May’s deal in February, 45% said it was a bad deal and just 14% that it was good for the UK. By contrast only 22% say Johnson’s plan is bad for the UK with 27% saying it is good.

hoevenpe wijzigde deze reactie 06-10-2019 10:38 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Met dit soort voorstellen zou ik mij zelfs kunnen voorstellen dat een "aanslag" door "Noord-Ierse" "terroristen" op Westminster o.i.d. de volgende escalatie zou kunnen zijn, om daarna de noodtostand uit te roepen - insta-Brexit, parlemtn kan pas na 2-3 weken er iets aan doen.

Dat is overigens, vermoed ik, een van de redenen dat Boris iedereen loopt op te jutten met referenties aan WO I/II, hopen dat iemand doorslaat en kolossaal over de schreef gaat, zodat Boris daarna kan claimen "Kijk, nu moet ik wel de noodtoestand uitroepen!". Minpuntje zou natuurlijk zijn als hij zelf om zeep geholpen wordt...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
Amphiebietje schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:38:
Met dit soort voorstellen zou ik mij zelfs kunnen voorstellen dat een "aanslag" door "Noord-Ierse" "terroristen" op Westminster o.i.d. de volgende escalatie zou kunnen zijn, om daarna de noodtostand uit te roepen - insta-Brexit, parlemtn kan pas na 2-3 weken er iets aan doen.

Dat is overigens, vermoed ik, een van de redenen dat Boris iedereen loopt op te jutten met referenties aan WO I/II, hopen dat iemand doorslaat en kolossaal over de schreef gaat, zodat Boris daarna kan claimen "Kijk, nu moet ik wel de noodtoestand uitroepen!". Minpuntje zou natuurlijk zijn als hij zelf om zeep geholpen wordt...
Minpuntje voor wie behalve hemzelf?

Te koop: 2005 Ducati ST3

• Philpend
Amphiebietje schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:38:

Ik kan mij zelfs voorstellen dat BoJo die noord- ierse terroristen niet eens nodig heeft om de noodtoestand uit te roepen; het is toch logisch dat de noodtoestand uitgeroepen moet worden als ‘de wil van het volk’ met voeten getreden wordt?

En dat de hoogste rechters dat uiteindelijk niet met je eens zijn is ook niet zo’n probleem, de no-deal is dan inmiddels een feit.

Philpend wijzigde deze reactie 06-10-2019 12:07 (6%)

"The people" are a slippery slope.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:14

ToolkiT

brit-tweaker

GekkePrutser schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:52:
[...]

Hier is zo enorm veel mis mee... :F

Ten eerste is het maar kantjeboord geweest destijds, enige reden dat ze niet zijn gevallen toen was de toevalligheid dat ze een eiland waren waardoor Hitler zijn tanks niet kon gebruiken en hun toenmalige voorsprong op radargebied waardoor hun vliegtuigen veel effectiever waren dan de Duitse. Ze waren niet echt beter ofzo, ze hadden gewoon geluk met een betere strategische positie.

Ten tweede was het zonder Amerika, Canada en enorm veel Europese expat soldaten nooit gelukt om Europa te bevrijden. En de enorme bevoorrading aan GB vanuit Amerika tijdens de oorlog heeft GB er doorheen geholpen. Zonder dat hadden ze het nooit gehaald.

Ten derde is dat 'de baas' eigenlijk ook wel zo geweest maar dan voor Amerika die eigenlijk (voor West Europa) de grote winnaar was. Denk aan de positie van Amerika op wereldtoneel. Het Marshall plan waarmee Amerika eigenlijk invloed heeft gekocht, de vele Amerikaanse bases op Europees gebied, de NAVO...

Ten vierde, waar hebben we het nog over, dit is allemaal 70 jaar geleden.

Maargoed ik snap nu wel beter waarom die Brexit de oudere generatie zo aanspreekt want in heel veel van hen leeft de oorlog nog.
Je vergeet de Russen. zonder het oostfront had de westerse coalitie geen schijn van kans tegen de nazi's...

Iets opbeurenders:
https://twitter.com/emporersnewc/status/1113547733300842497

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Palo Alto
  • Niet online
ToolkiT schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:53:
Je vergeet de Russen. zonder het oostfront had de westerse coalitie geen schijn van kans tegen de nazi's...
Ik weet niet of het duidelijk is waarom de WOII redenering (‘VK als winnaar’) naar voren werd gebracht, maar het idee is dat je daarmee zou kunnen begrijpen wat de brexiteers gebruiken als brandstof om hun plannen uit te voeren. Of het wel of niet historisch hout snijdt buiten het VK is voor de brexit achterban volledig irrelevant.

In Nederland bestaan ook pijnlijke of moeilijke dossiers, waarvan we in Nederland blijven roepen dat de rest van wereld ernaast zit. Soms heb je gelijk en loop je voorop, maar regelmatig sla je met een geïsoleerde mening de plank volledig mis. Het probleem is daarbij dat mensen die incompetent zijn, juist heel zelfverzekerd zijn van hun handelen. Je kunt overigens de mate van (in)competentie onmogelijk zelf beoordelen zonder hulpmiddelen of reflectie van anderen. Dat geldt voor iedereen, ook voor mij, dus je kunt dit hele verhaal zo nodig ook negeren :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• j-phone
@Palo Alto The Peter principle is breder toepasbaar.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Het is denk ik eerder dat bepaalde incompetenties als competenties worden gezien (onterecht, of eventueel terecht, als incompetentie de beoogde competentie is (en soms wordt de incompetentie misschien ook gewoon over het hoofd gezien)).

begintmeta wijzigde deze reactie 06-10-2019 22:51 (8%)

• j-phone
begintmeta schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:47:
[...]

Het is denk ik eerder dat bepaalde incompetenties als competenties worden gezien (onterecht, of eventueel terecht, als incompetentie de beoogde competentie is (en soms wordt de incompetentie misschien ook gewoon over het hoofd gezien)).
Met the Peter principle promoveer je vanzelf naar incompetentie.

Edit: het ging mij er meer om dat Dunning-Kruger een te zware verklaring kan zijn.

j-phone wijzigde deze reactie 06-10-2019 22:54 (9%)

• begintmeta
  • Niet online
j-phone schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:52:
...

Met the Peter principle promoveer je vanzelf naar incompetentie.
...
En dat is dus iets anders dan wat ik vrees wat er aan de hand is, de peter principle komt eigenlijk neer op het stukje 'en soms wordt de incompetentie misschien ook gewoon over het hoofd gezien' in mijn post, waarna het op het 'eindniveau' zichtbaar wordt, en het opschuiven in de hierarchie stopt. Ik denk echter dat men in veel gevallen ofwel gewoon incompetentie niet ziet, ofwel incompetentie de eigenlijke competentie is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• j-phone
@begintmeta Blinde ideologie proberen te verklaren is ook lastig. We proberen hier, in dit topic, rationele verklaringen te verzinnen voor menselijk gedrag wat voortkomt uit pure ideologie ingegeven door persoonlijk gewin.

• begintmeta
  • Niet online
j-phone schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:08:
... We proberen hier, in dit topic, rationele verklaringen te verzinnen voor menselijk gedrag wat voortkomt uit pure ideologie ingegeven door persoonlijk gewin.
Ik ben er zoals ik al eerder had geïmpliceerd van overtuigd dat de 'rationele verklaring' te vinden zal zijn in de manier waarop allerlei mensen met hun ervaring van de realiteit omgaan.
@j-phone
Het Peter Principle suggereert dat Johnson en Trump in hun vorige functies wel capabel, kundig en effectief zijn geweest, dat lijkt me niet het geval.

Boris heeft nog nooit ergens een succes van gemaakt, tenzij het de rol van 'clown/bliksemafleider' betreft. Daar is hij als PM ook een ster in, dus imo geen Peter Principle in zijn geval.

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:23

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:59:
@j-phone
Het Peter Principle suggereert dat Johnson en Trump in hun vorige functies wel capabel, kundig en effectief zijn geweest, dat lijkt me niet het geval.

Boris heeft nog nooit ergens een succes van gemaakt, tenzij het de rol van 'clown/bliksemafleider' betreft. Daar is hij als PM ook een ster in, dus imo geen Peter Principle in zijn geval.
Nieuwe week, nieuwe kansen! Ik ben benieuwd wat we deze week weer vol verwondering mogen aanschouwen!

(het is allemaal zo chaotisch dat ik er niet op durf te gokken wat het volgende is wat komt).

Als ze zich maar een beetje gedeisd houden, want eind van de week moet ik naar dat eiland toe...

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

hoevenpe schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:59:
@j-phone

Als Burgemeester van London was hij wel OK.. maar dat was denk ik meer ondanks dan dankzij zijn input..

https://yougov.co.uk/topi...ayor-boris-public-verdict
Grappig genoeg in de poll wint hij met 52%..

• Palo Alto
  • Niet online
begintmeta schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:22:
Ik ben er zoals ik al eerder had geïmpliceerd van overtuigd dat de 'rationele verklaring' te vinden zal zijn in de manier waarop allerlei mensen met hun ervaring van de realiteit omgaan.
j-phone schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:08:
@begintmeta Blinde ideologie proberen te verklaren is ook lastig. We proberen hier, in dit topic, rationele verklaringen te verzinnen voor menselijk gedrag wat voortkomt uit pure ideologie ingegeven door persoonlijk gewin.
Maar beiden zijn weinig bruikbaar als handvat in een discussie met het VK. Begrip van de historische achtergrond is in mijn optiek wezenlijk om aan de tegenpartij duidelijk te kunnen maken wat de fundamentele insteek is van de EU. Sowieso mis ik de ideologische gedachte, en lijkt de discussie te blijven hangen op een economische. Als je technocratisch blijft onderhandelen, is vanuit het VK de opportunistische houding ook vrij eenvoudig van toepassing te verklaren op de Europeanen zelf, en dat doen de brexiteers volgens mij ook (zie verderop).

De cognitieve bias haalde ik eigenlijk aan omdat er in de reacties in dit topic regelmatig onbegrip lijkt te zijn voor de Brexit achterban. Dat onbegrip is er vanuit het VK evenzeer voor typische Europese standpunten. Zelfinzicht in dat fenomeen doet je waarschijnlijk meer open staan voor alternatieven. En dat punt kwam in het Buitenhof interview ook naar voren: door te blijven hameren op een “either you’re with us, or you’re against us” standpunt, doe je de waarden van de EU eigenlijk ook geen recht.

Diezelfde cognitieve bias lijkt nadrukkelijk ook van toepassing op het brexiteer denken. Als er één ding is wat je voornamelijk leert op Eton (en eerlijk gezegd op de meeste business-schools en corporale universiteiten in Nederland en het buitenland), dan is het zelfverzekerdheid tonen. Mensen lijken van nature een zelfverzekerde leider meer te willen volgen, dan een onzekere. Maar de aangehaalde cognitieve bias maakt duidelijk dat de onzekere leider wellicht beter in staat is om met een onzekere omgeving om te gaan dan de zelfverzekerde leider die niet buiten het eigen kader kan denken. Het “boss knows best” principe is één van de technieken waarmee ook populisten hun achterban bespelen. Heb je er ooit één horen zeggen dat het niet zeker is of doel ‘xyz’ gehaald wordt? Dat willen de meeste mensen niet horen van een leider, want dat maakt ze zelf onzeker en angstig. Maar onzekerheid hoort bij de werkelijkheid.

De brexiteers hebben naar ik vermoed echt niet door dat vrede de onderlegger is, blijven daardoor inzetten op een economische deal en kunnen simpelweg niet buiten de bestaande gedachte treden.

offtopic:
Overtuiging door zelfverzekerdheid kun je dagelijks aanschouwen in de media, omdat ook journalisten steeds vragen naar de bekende weg. “Kunt u garanderen dat”, “Weet u zeker dat dit niet opnieuw gaat gebeuren?“, “U had toch beloofd dat er iets anders zou gebeuren?” etc. De kramp waarmee sommige maatschappelijke thema’s worden aangevlogen, wordt denk ik ook aangedreven door dergelijke “zekerheids-journalistiek”. Helaas worden de journalisten die blijk geven van inzicht in onzekerheid waarschijnlijk ook door hun lezers (en hoofdredacteuren) als minder doortastend gezien.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

hoevenpe schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:30:
[...]

Het wordt nog veel erger, het is dat het in de Times staat anders had ik het niet geloofd:

[...]

Begrijp ik het goed dat in het geval dat het parlement hem wegstuurt hij tot 1 november de deur van No.10 op slot doet? We dan met 2 Britse regeringen zitten die elkaar niet erkennen en de Queen zal moeten ingrijpen met alle constitutionele gevolgen van dien. Zo bont heeft mijn 'favoriete' Haagse wethouder het zelfs niet eens gemaakt...
Ik vraag me af hoe lang hij dat volhoud als men simpelweg zegt:
Ok you squat downing street? dan halen we alle security weg en gooien we de poort open..
Ik vermoed dat er best wel wat noord ieren een woordje met hem willen spreken.. en hij heel snel eieren voor zijn geld kiest.. want laten we wel zijn hij is natuurlijk een lafaard ten top.. grote bek maar als het er op aan komt geen ballen..

• begintmeta
  • Niet online
Palo Alto schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:27:
... dat maakt ze zelf onzeker en angstig. Maar onzekerheid hoort bij de werkelijkheid.
...
Daarom denk ik dus ook dat de omgang met de realiteit een zwaarwegende factor is, of dat nog verder uit te splitsen valt weet ik niet, dat wordt dan misschien ook gewoon onrealistisch reductionistisch.

begintmeta wijzigde deze reactie 07-10-2019 10:40 (10%)

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

dr.lowtune schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:35:
[...]

Nieuwe week, nieuwe kansen! Ik ben benieuwd wat we deze week weer vol verwondering mogen aanschouwen!

(het is allemaal zo chaotisch dat ik er niet op durf te gokken wat het volgende is wat komt).

Als ze zich maar een beetje gedeisd houden, want eind van de week moet ik naar dat eiland toe...
Europa nuken?
“I think we should appoint somebody with about twenty years experience ... we should appoint somebody who’s incredibly well-known throughout the institutions, somebody who can be absolutely relied upon at all times to support our exit from the European Union,” he said.

“And therefore I unashamedly back Nigel Farage to be our next European commissioner in the event, in the unfortunate event, should it transpire, though I think it unlikely, that we have to remain in.”

Baker, who leads the pro-Brexit European Research Group of MPs in the U.K. parliament, said the idea would be “inspired by the film Armageddon,” referring to a 1998 science fiction movie.

There is a scene where “they're trying to save the world, and so what they do is they land on the asteroid, and they put a nuclear weapon in the heart of the asteroid, and Nigel Farage is that nuclear weapon,” Baker said.

https://www.politico.eu/article/arise-commissioner-farage/
:F

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:35
Schattig idee, maar gaat niet werken :-)

• Philpend
Farage gaat natuurlijk nooit goedgekeurd worden door het EP, maar Boris kan als officiele vertegenwoordiger van het VK in de Europese Raad natuurlijk enorm de voortgang frustreren door gebruik te maken van de uitgebreide veto mogelijkheden die elk EU-land heeft.

Zo’n opmerking over het voordragen van Farage heeft natuurlijk vooral binnenlands effect, richting Europa is het vooral de volgende bij voorbaat mislukte chantagepoging zonder inhoud.

Het is al vaker gezegd; de volgende verkiezingen in het VK zullen cruciaal zijn, kiest het VK weer voor een conservatieve regering dan ben je ze als Europa liever kwijt dan rijk.

Philpend wijzigde deze reactie 07-10-2019 12:43 (17%)

• Plasma_Wolf
Ik vind dat ze het moeten doen. Het is geen chantagepoging, maar een mogelijkheid om Farage in Europa voor eens en voor altijd politiek af te maken. Er zijn al twee Eurocommissarissen geweigerd omdat ze bij de hoorzitting geen goed antwoord hebben gegeven op de vragen over hun financiën of hun bijbaantjes. Er hoeft maar een behoorlijk onderzoekend lid van het EP te zijn en de vragen die Farage gaat krijgen zullen voor hem erger zijn dan hij ze ooit heeft gehad in zijn leven.

Voor de perceptie in het VK maakt het waarschijnlijk niet uit. De populisten zullen het wel kunnen spinnen tot 'hoe durft dat ondemocratische maar democratisch gekozen Europarlement waarvan we altijd hebben gezegd dat het jaknikkers zijn die doen wat ondemocratische aangestelde Eurocommissarissen willen, zomaar Farage kritische vragen te stellen? En daarmee wederom aan te tonen dat het geen jaknikkers zijn en ervoor zorgen dat Eurocommissarissen juist wel een democratisch mandaat hebben?'

Misschien dat wat meer mensen erachter komen dat Farage geen 'man of the people' is maar een zelf-verrijkende charlatan.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Plasma_Wolf schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:44:
Ik vind dat ze het moeten doen. Het is geen chantagepoging, maar een mogelijkheid om Farage in Europa voor eens en voor altijd politiek af te maken. Er zijn al twee Eurocommissarissen geweigerd omdat ze bij de hoorzitting geen goed antwoord hebben gegeven op de vragen over hun financiën of hun bijbaantjes. Er hoeft maar een behoorlijk onderzoekend lid van het EP te zijn en de vragen die Farage gaat krijgen zullen voor hem erger zijn dan hij ze ooit heeft gehad in zijn leven.
"They are refusing our candidate because they are afraid of someone that isn't afraid to speak the truth. Another example of the EU forcing its will onto us!"

Nee dank je.

I like bacon!

• Philpend
Farage zal er geen seconde van wakker liggen of hij in Europa politiek afgemaakt wordt, het enige dat voor hem telt is hoe er in het VK over hem gedacht wordt, en afgemaakt worden door het EP zal hem alleen maar populairder maken bij zijn potentiele achterban.

En de spin zal vooral zijn: ‘zie je wel hoe ondemocratisch europa is, de kandidaat van het Britse volk wordt zomaar geweigerd’. Een onderscheid tussen het gehate ‘Europa’ en het EP zal echt niet gemaakt worden, veel te moeilijk en genuanceerd voor de gemiddelde brexiteer.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09:31
YouTube: Does Johnson Want Hungary to Block an Extension - Brexit Explained

TL;DR, samenvatter en vertolker van alle Brexitontwikkeling maakt melding van een opvallende samenkomst van Hongaarse diplomaten en het kabinet-Johnson. Wel een beetje speculatief, maar Johnson zo een beetje kennende, en afgaande op eerdere beweringen, lijkt me dit toch wel het verdikt van meer dan drie jaar Brexit.

Is dit dan het eindspel?

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Goed moment voor diplomatieke spanningen met de VS! Het zit die Engelsen ook niet mee!

https://www.ad.nl/buitenl...odrijden-tiener~a1c08288/

TLDR; vrouw van diplomaat rijdt tiener dood en vlucht het land uit, met wat diplomatieke spanning tot gevolg.

• Philpend
Een veto op verlenging van artikel 50 is absoluut een optie. Maar bedenk daarbij dat Hongarije( of de Poolse optie) ongetwijfeld een netto-ontvanger is in zijn relatie met de EU en van het VK weinig terug kan krijgen in ruil voor deze ‘vriendendienst’. De gevolgen van een veto door Hongarije of Polen op verlenging zou zomaar erg schadelijk kunnen zijn voor die landen als ze daarmee de andere EU-landen voor het hoofd stoten. Anderzijds is het wel een mogelijkheid als Duitsland of Frankrijk het ook helemaal zat is, maar niet zelf de trekker wil overhalen.

To be continued.....

• NMH
Een andere optie is dat Hongarije het VK en de EU tegen elkaar uitspeelt. Eerst bij Johnson op de koffie en daar eventueel een voorstel aanhoren, wetende dat de EU collega's dat met argusogen bekijken. Dan bij een volgende EU bijeenkomst laten vallen dat men een veto overweegt en kijken wat de EU bereid is toe te geven aan Hongarije om dat veto te voorkomen.

Maar wellicht ging het overleg in London heel ergens anders over. :)

• Philpend
dr.lowtune schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:27:
Goed moment voor diplomatieke spanningen met de VS! Het zit die Engelsen ook niet mee!

https://www.ad.nl/buitenl...odrijden-tiener~a1c08288/

TLDR; vrouw van diplomaat rijdt tiener dood en vlucht het land uit, met wat diplomatieke spanning tot gevolg.
Ach, boris kan altijd nog dreigen dat de handelsovereenkomst tussen het VK en de US niet doorgaat >:)

Wel leuk hoe de BBC in haar artikel hierover een heel subtiele opmerking maakt:
This is further evidence the adjective "special" should rarely be used to describe the alliance between both countries.

En breaking news: de schotse rechter gaat Boris niet verplichten om uitstel aan te vragen omdat hij al heeft beloofd dat te zullen doen:
The judge said it would be "destructive of one of the core principles of constitutional propriety and of the mutual trust that is the bedrock of the relationship between the court and the Crown" if Mr Johnson reneged on his assurances to the court. Door de eisers zal hoger beroep worden aangetekend.
(Bron: https://www.bbc.com/news/...tion=live-reporting-story

Philpend wijzigde deze reactie 07-10-2019 14:32 (45%)

• mat.hi.as
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:09
Philpend schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

En breaking news: de schotse rechter gaat Boris niet verplichten om uitstel aan te vragen omdat hij al heeft beloofd dat te zullen doen:
The judge said it would be "destructive of one of the core principles of constitutional propriety and of the mutual trust that is the bedrock of the relationship between the court and the Crown" if Mr Johnson reneged on his assurances to the court. Door de eisers zal hoger beroep worden aangetekend.
Wat heeft dit precies voor impact? Die wet (Benn-act) is aangenomen, dus daar zal hij zich toch gewoon aan moeten houden? En wat heeft een Schotse rechter hiermee te maken?

• D-dark
mat.hi.as schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Wat heeft dit precies voor impact? Die wet (Benn-act) is aangenomen, dus daar zal hij zich toch gewoon aan moeten houden? En wat heeft een Schotse rechter hiermee te maken?
Volgens de Benn-act (wet) moet Boris in bepaalde situaties via een brief aan de EU uitstel van Artikel 50 vragen. In de media verkondigt hij dat hij liever in een greppel ligt en het VK de 31e de EU verlaat.

Gevolg is dat A en B met elkaar in conflict zijn. Aangezien het VK uit meerdere delen bestaat (Schotland, Engeland, Wales, Noord Ierland) is er een rechtspraak aangevraagd bij het onderdeel van het VK welke het meest gelegen is om een dwingende uitspraak te doen dat de Regering (lees Boris) zich aan de wet moet houden.

Aangezien de verdediging vanuit de regering heeft aangekondigt dat de regering zich aan de wet gaat houden heeft de rechtbank besloten dat er geen reden is om de regering te dwingen zich aan de wet te houden

Onafhankelijk van de uitkomst is een hoger beroep bij de hoger gerechtshof van de VK te verwachten

D-dark wijzigde deze reactie 07-10-2019 16:48 (6%)

• Player1S
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18:52

Player1S

Formerly known as L1nt

Eigenlijk ben ik wel een enorme ramptoerist want stiekem wil ik eigenlijk best wel meemaken dat Boris gewoon geen uitstel aanvraagt waardoor de harde Brexit een feit is.

Ben echt benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Gaat Boris de bak in? Gaat de regering proberen de Brexit (tijdelijk) terug te draaien? Of halen ze de schouders op en gaan door met besluiteloos zijn terwijl het land in de afgrond dondert?

Player1S: Mixer

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09:31
Philpend schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:09:
Nee, BoJo zal wel uitstel aanvragen. Hij is nog nét niet rogue genoeg om daadwerkelijk de wet te overtreden. Niet binnen de lijntjes kleuren wil niet direct ook zeggen dat je dan maar een aansteker onder de kleurplaat houdt.

… maar dat wil niet zeggen dat hij zijn uitstel ook krijgt. Als hij belooft dat

- Hij de Benn-act zal respecteren en;
- Toch op 32 oktober zal uittreden

wat op zich natuurlijk tegenstrijdig lijkt, dan liggen de oplossingen voor de hand. Zoek de regeringsleider met de grootst mogelijke hekel aan Brussel, en vraag hem zijn veto uit te spreken. Het was mooi geweest als de Schotse rechter zich ook daar alvast over had uitgelaten - maar zoveel geluk hadden we blijkbaar niet.
Helixes schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:55:
[...]

Nee, BoJo zal wel uitstel aanvragen. Hij is nog nét niet rogue genoeg om daadwerkelijk de wet te overtreden. Niet binnen de lijntjes kleuren wil niet direct ook zeggen dat je dan maar een aansteker onder de kleurplaat houdt.

… maar dat wil niet zeggen dat hij zijn uitstel ook krijgt. Als hij belooft dat

- Hij de Benn-act zal respecteren en;
- Toch op 32 oktober zal uittreden

wat op zich natuurlijk tegenstrijdig lijkt, dan liggen de oplossingen voor de hand. Zoek de regeringsleider met de grootst mogelijke hekel aan Brussel, en vraag hem zijn veto uit te spreken. Het was mooi geweest als de Schotse rechter zich ook daar alvast over had uitgelaten - maar zoveel geluk hadden we blijkbaar niet.
Het maakt niets uit wat hij zegt of doet. Het enige wat voor hem van belang is, dat is er zorg voor dragen dat er geen constructief proces is - van bewustwording, van handeling, van communicatie.

Het is een klassieke toepassing, fail it forward.

Dat is waarom hij vandaag zegt dat hij geen idee heeft van de bezwaren van de EU tegen zijn voorstel, dat het voorstel alle verdragen respecteert, dat het in alles voorziet, maar de details niet gepubliceerd wil hebben, er ook geen discussie over, en dat het onderhandelingsteam van de Britten niet zelfstandig mag communiceren.

Het enige waar het nu om gaat is de arena te scheppen voor het blame game. That's it.

Virtuozzo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:59:
Het enige waar het nu om gaat is de arena te scheppen voor het blame game. That's it.
Blame and threats, meer lijken ze niet te kennen inderdaad. Dit staat nu op de DM, met een grote korrel zout nemen maar geeft wel hun gedachtenwereld weer:
Brexit 'war cabinet' led by Michael Gove draws up No Deal dossier warning Ireland could be hit by medical shortages and border delays to use as 'leverage' against Dublin if withdrawal talks break down

Michael Gove's Brexit operations committee drew up the document warning that the Republic could suffer a shortage of medicines, customs delays at the border with Northern Ireland and a loss of access to fishing grounds off Ulster.

The document was leaked to the Times as Brexit talks appeared on the brink of collapse, with the EU goading Mr Johnson over what a 'mess' he is in. The leaked details will raise memories of a suggestion by Priti Patel, now the Home Secretary, in December last year, that the UK use potential food shortages in Ireland under No Deal as a bargaining tool in negotiations.
Lijkt heel erg op de manier waarop de 'whip' in het Britse systeem de individuele MP's chanteert om met de regering te stemmen. Betwijfel of het effect heeft want de overige EU landen kunnen medicijnen naar Dublin vliegen indien nodig.
Nou ja, het is alweer een tijd geleden dat er nog een luchtbrug was ...

Had niet het gevoel dat Blok vanochtend zo 'enthousiast' was... :F
In the Commons James Duddridge, the Brexit minister, has just said that his boss, the Brexit secretary Stephen Barclay, is going around Europe “whipping up support and enthusiasm” for the PM’s Brexit deal.
Er wordt nu al gesproken over nieuwe verkiezingen begin januari, vlak voor het einde van de geplande verlenging tot de 31e van die maand. Moet eerlijk zeggen dat ik hoop dat ze er op 31 oktober uitvliegen zonder deal, dit gaat helemaal nergens meer over. Niet nog een keer dit circus begin volgend jaar aub...

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Met elke dag die verstrijkt wordt de politiek in het VK idioter en ongeloofwaardiger. Het probleem is alleen dat het volk het daar niet doorheeft. Brexit is natuurlijk een proces, maar als we het volk daar met verdere verlengingen niet tot bewustzijn kunnen laten komen, dan heeft verder verlengen geen zin meer. Ik denk dat dat punt nu gekomen is.

De enige goede reden voor nog meer uitstel is als er nog een paar vette krenten uit de pap gehaald kunnen worden.

• D-dark
hoevenpe schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:10:
[...]

Blame and threats, meer lijken ze niet te kennen inderdaad. Dit staat nu op de DM, met een grote korrel zout nemen maar geeft wel hun gedachtenwereld weer:

[...]

Lijkt heel erg op de manier waarop de 'whip' in het Britse systeem de individuele MP's chanteert om met de regering te stemmen. Betwijfel of het effect heeft want de overige EU landen kunnen medicijnen naar Dublin vliegen indien nodig.
Zat eraan te komen.

Michael Gove's Brexit operations committee drew up the document warning that the Republic could suffer a shortage of medicines, customs delays at the border with Northern Ireland and a loss of access to fishing grounds off Ulster.

Gelukkig dat de alternatieve routes naar Europa vanuit Ierland al worden opgetuigd.
Theorie hier achter is dat mocht er een "No Deal" komen als men het leven van Ierland maar slecht genoeg maakt ze wel met een compromis instemmen of hierom vragen. Is Ierland akkoord dan volgt de EU vanzelf.

• D-dark
Virtuozzo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:59:
[...]

Dat is waarom hij vandaag zegt dat hij geen idee heeft van de bezwaren van de EU tegen zijn voorstel, dat het voorstel alle verdragen respecteert, dat het in alles voorziet, maar de details niet gepubliceerd wil hebben, er ook geen discussie over, en dat het onderhandelingsteam van de Britten niet zelfstandig mag communiceren.

Tot nog toe lijkt zijn strategie (Cummings) te werken.

De bedoeling is om er bij het volk doorheen te krijgen dat Boris alles doet om een Brexit te realiseren en dat elk uitstel de schuld van Europa of het Parlement is. Die boodschap wordt opgepakt.
Ga je dan nieuwe verkiezingen krijgen dan is de bedreiging van Farage (Brexit partij) grotendeels afgewend daar Johnson als het redelijke alternatief gezien wordt.

In de toekomst als hij een meerderheid heeft en de DUP niet meer nodig is kan hij zijn plan dan door het kabinet loodsen en met het huidige plan in Europa aankloppen van take it or leave it.

Zijn plan lijkt voor de bühne goed en degelijk te zijn. Kijk je dieper is het een gatenkaas en wensdenken.
Maar elke politicus die dat opnoemt is een doemdenker of op de betaallijst van de EU ;)

Daarnaast doen alsof je aan het onderhandelen bent. Brexit secretaris op roadtrip en de technische details van de overeenkomst geheim houden. Zogenaamd vanwege confidentele onderhandelingen. Kan het parlement er geen lastige vragen over stellen. 8)

D-dark wijzigde deze reactie 07-10-2019 18:37 (8%)

Welke onderhandelingen ...

• D-dark
D.O.A. is misschien de meest geschikte afkorting.

Hmm, de theoretische onderhandelingen met de Europese unie als ik de officiële communicatie vanuit de Engelse regering mag geloven.

In de praktijk weet iedereen dat er een over de schutting gegooid idee is. Pas op het allerlaatste moment er iets van een technisch uitgewerkte semi-detail overeenkomst beschikbaar komt. Al is de kans 50 - 50 dat die niet op tafel komt daar men het voorstel toch niet serieus wil nemen. :o en het geen zin heeft om te publiceren.

Probleem alleen is dat dit in de old-skool Eton gedachten van het Angelsaksisch denken een volstrekt logische situatie is. Het idee dat er in de rest van de wereld (en de EU) niet serieus over gedaan wordt is onbestaanbaar. Het VK is een zelfbenoemde ex-koloniale wereldmacht. Elk woord van de premier is daarom belangrijk. Kritiek is alleen van binnenuit toegestaan.

offtopic:
snackbar politiek. kleine hapklare brokken van informatie. snel vullend en gauw weer honger

D-dark wijzigde deze reactie 07-10-2019 19:03 (4%)

D-dark schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:59:
D.O.A. is misschien de meest geschikte afkorting.
Het is nog veel erger, op 'magische wijze' heeft de Guardian de juridische tekst en de zeer gedetailleerde bezwaren in handen gekregen. Het is één grote gatenkaas in de interne markt:
Revealed: the EU's point-by-point rejection of Johnson's Brexit plan
  • The British have been warned that the proposed Stormont veto provides the DUP with an opportunity to block the all-Ireland regulatory zone from ever materialising.
  • The proposals for a customs border were said to risk a major disruption of the all-Ireland economy. EU negotiators have pointed out that it has been rejected by groups representing Northern Irish business.
  • The UK is seeking a fallback of no controls, checks and border infrastructure, even if the DUP vetoes Northern Ireland’s alignment with the single market. The bloc’s internal market would be left wide open for abuse, the commission has said, in its rejection of the proposal.
  • The UK’s proposal leaves it up to a joint EU-UK committee to work out how to avoid customs checks and infrastructure near the Irish border once there are two customs territories and sets of rules on the island of Ireland, without offering a plan B if no such solution is agreed.
  • The UK has called for reform of the common transit convention so as to avoid the need for new infrastructure in the shape of transit offices on either side of the border for the scanning of goods that have passed through multiple territories. Brussels has refused as it would lead other non-EU countries to seek similar exemptions, endangering the internal market.
  • The text affords what is seen as an unacceptable wholesale exemption for small and medium-sized businesses from customs duties and processes but it fails to provide details on how to then combat smuggling.
  • On VAT, the British negotiators were told that the proposals fail to offer any solutions as to how to avoid payments and checks at the border.
  • Under the UK’s proposals all the state aid and level playing field conditions agreed to by Theresa May in order to reassure the EU that Northern Ireland businesses would not enjoy a competitive advantage have been deleted. But Northern Irish firms would still be able to compete in the single market for electricity.
  • The UK would have access to an unlisted number of EU databases to allow it to police the customs border on the island of Ireland and the regulatory border between Great Britain and Northern Ireland. Whitehall would maintain such access even if the DUP vetoed alignment with the single market.
Je zou bijna denken dat de EU ook weet hoe de 'blame game' gespeeld wordt, ze zullen dit toch niet bewust naar de Britse media gelekt hebben? O-)

Het wordt nog wat als straks ook nog de WTO om de hoek komt kijken, ben geen expert maar onbeperkte staatssteun en geen importheffingen voor Ierland lijkt me wel een dingetje... 8)

• k995
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-11 15:40
hoevenpe schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:01:
[...]

Het is nog veel erger, op 'magische wijze' heeft de Guardian de juridische tekst en de zeer gedetailleerde bezwaren in handen gekregen. Het is één grote gatenkaas in de interne markt:

[...]

Je zou bijna denken dat de EU ook weet hoe de 'blame game' gespeeld wordt, ze zullen dit toch niet bewust naar de Britse media gelekt hebben? O-)

Het wordt nog wat als straks ook nog de WTO om de hoek komt kijken, ben geen expert maar onbeperkte staatssteun en geen importheffingen voor Ierland lijkt me wel een dingetje... 8)
Doet me altijd denken aan dit :

https://www.theguardian.c...o-deal-brexit-say-experts

UK cannot simply trade on WTO terms after no-deal Brexit, say experts
UK may face seven-year wait for frictionless trade under WTO rules if it crashes out of EU

Ook WTO zal maanden tot jaren duren voor alles geregeld is.

• aicaramba
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19-11 13:54
Bundin schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

"They are refusing our candidate because they are afraid of someone that isn't afraid to speak the truth. Another example of the EU forcing its will onto us!"

Nee dank je.
Ik denk dat het vrij weinig uitmaakt wat de EU doet. De schuld wordt toch wel bij de EU gelegd.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• D-dark
hoevenpe schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:01:

Maar even gesorteerd op impact en belang

- Total blocking voor de EU.

The British have been warned that the proposed Stormont veto provides the DUP with an opportunity to block the all-Ireland regulatory zone from ever materialising.

The UK is seeking a fallback of no controls, checks and border infrastructure, even if the DUP vetoes Northern Ireland’s alignment with the single market. The bloc’s internal market would be left wide open for abuse, the European commission has said in its rejection of the proposal.

On VAT, the British negotiators were told that the proposals fail to offer any solutions as to how to avoid payments and checks at the border.

The UK would have access to an unlisted number of EU databases to allow it to police the customs border on the island of Ireland and the regulatory border between Great Britain and Northern Ireland. Whitehall would maintain such access even if the DUP vetoed alignment with the single market.

- Geen preferente situatie

The proposals for a customs border were said to risk a major disruption of the all-Ireland economy. EU negotiators have pointed out that it has been rejected by groups representing Northern Irish business.

The UK’s proposal leaves it up to a joint EU-UK committee to work out how to avoid customs checks and infrastructure near the Irish border once there are two customs territories and sets of rules on the island of Ireland, without offering a plan B if no such solution is agreed.

The text affords what is seen as an unacceptable wholesale exemption for small and medium-sized businesses from customs duties and processes, but it fails to provide details on how to then combat smuggling.

Onderhandelbaar,

The UK has called for reform of the common transit convention so as to avoid the need for new infrastructure in the shape of transit offices on either side of the border for the scanning of goods that have passed through multiple territories. Brussels has refused as it would lead other non-EU countries to seek similar exemptions, endangering the internal market.

Under the UK’s proposals all the state aid and level-playing-field conditions Theresa May agreed to in order to reassure the EU that Northern Ireland businesses would not enjoy a competitive advantage have been deleted. But Northern Irish firms would still be able to compete in the single market for electricity.

(Noord Ierland status aparte vanwege Goede Vrijdag akkoord en Elektriciteit alleen met wat extra toezeggingen)
Je zou bijna denken dat de EU ook weet hoe de 'blame game' gespeeld wordt, ze zullen dit toch niet bewust naar de Britse media gelekt hebben?
Natuurlijk niet. Via de vriend van de vriend van de vage kennis laten uitlekken ;)
Pagina: 1 ... 104 ... 118 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True