Tommie12 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:22:
[...]
Ik snap de VM fans toch echt niet meer.
[...]
Weet je wat een fantastische fiets is? Dat is een fiets die goed rijdt, en die gewoon zijn ding doet zonder problemen.
Waarom zijn jullie zo tolerant? Waarom blijven jullie geloven in een product dat al honderden keren bewezen heeft gewoon inherent onbetrouwbaar te zijn?
Ik begrijp het ook niet meer. Ik vermeld er wel bij dat ik geen VanMoof bezit.
Wel heb ik een algemene interesse in vervoer, techniek, fietsen, en de combinatie van dat alles. Dus daarom lees ik toch regelmatig mee in dit topic, om een beetje op de hoogte te zijn. Ik kom ook af en toe wel eens voorbij aan die VanMoof 'experience' shops, of zie ze soms op straat, dus de interesse blijft wel. Het is een mooie, in het oog springende, strakke fiets. Maar daarmee is alles toch wel gezegd.
Sowieso, na een aantal ervaringen met onbetrouwbare producten (andere domeinen) blijf ik gewoon kilometers verwijderd van dit soort 'rommel' (excuses, maar wat ik hier lees kan echt niet, niveau amateur). Fabrikanten die niet het minimum huiswerk kunnen doen om een relatief redelijk product op de markt te zetten, komen er niet in. Van het product tot
aftersales en tijdige reparaties.
Wat mij betreft mag het dan een heel aantal trapjes minder IoT/connected/integrated zijn, als je in ruil maar een hogere betrouwbaarheid en serviceability krijgt.
De ervaringen die ik hier lees zijn extreem verontrustend. No way dat zo een fiets, met slecht geprogrammeerde apps, connectiviteit, en blijkbaar ondermaatse onboard electronica en circuitry het 5 jaar goed doet. Laat staan tien jaar!

Ga aan je grootouders eens uitleggen dat een fiets geen 30 jaar meegaat. Ik ken mensen die nog op hun grootmoeders fiets rondrijden...
En ja, ik ken het aloude riedeltje, "
je leest enkel de negatieve ervaringen op fora". Denk er dan ook aan dat de consumenten die zich vrij dure 'fashion' elektrische fietsen kunnen veroorloven als plezier uitgave, die ze een tijdschriftje op het vliegtuig hebben gezien (wat voor Vanmoofs in Parijs, Amsterdam, Berlijn, ... toch vaak het geval zal zijn), echt niet de weg naar fora of internet zullen vinden.
Ze gaan er zelf geen tijd aan besteden, de VanMoof kost minder dan een Vuitton handtas. Na een jaar zijn ze er op uitgekeken. De fiets beland dan ergens in een donker hoekje van de garage. Een beetje zoals gewone consumenten voor een Alibaba elektrische step scooter van 300 euro ook geen moeite gaan doen als die na 6 maand compleet gaar is. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat VanMoof meer voor de vermogende fashion shopper gaat.
Dan las ik hier nog argument: 'een fiets waar niets aan rammelt'

Ik heb al in geen jaren op een fiets gezeten waar iets aan rammelt. Eender welke kwaliteitsfiets van eender welke van de 50 andere fietsmerken die ik zo uit het hoofd kan opnoemen, rammelt niet. En als die wel rammelt, is alles standaard en uitwisselbaar, dat er geen enkel probleem is om er zelf iets aan te veranderen/vast te zetten.
VanMoof heeft gewoon als voordeel gehad dat ze zowat de eerste in de markt waren met een 'hipster' fiets. Die uitvoerig in de mainstream pers werd beschreven. Artikeltje in new york times, vogue, noem maar op... Nu zwemmen ze in het durfkapitaal, waarom nog moeite doen voor een deugdelijk product.
En dat allemaal na, het moet gezegd, een eerste visueel unieke, geniale design vondst. Het originele concept van VanMoof en USP was
niets meer of minder dan die bovenbuis die naar voor en achter doorliep, om netjes de koplamp en achterlicht in te kunnen verwerken. Robuust, breekt niet af, kan niet gestolen worden. Geniaal 'apple' design. Verder was het gewoon een normale fiets. Een fiets die je zelf kan afmonteren met degelijk materiaal, wanneer de originele slijtage componenten stilletjes aan opgebruikt raakten. Een niet-elektrische VanMoof met riem zou ik nog wel overwegen...
Probeer dat nu maar eens met de huidige, veel te ver geïntegreerde fiets, met te veel niet-standaard onderdelen.
Welke levensduur verwachten jullie eigenlijk van deze fiets?
Hierboven schreef iemand dat een fiets maar 5 jaar moet meegaan, omdat 'ie dan volledig is afgeschreven. Dan mag ie op de afvalberg, en vervangen door een nieuw exemplaar.

Een
FIETS. Ik heb te veel respect voor het concept 'fiets', en wat het heeft betekend als eenvoudige en robuuste mobiliteits- oplossing voor de gewone man en vrouw in de voorbije 150 jaar, dat ik gewoon niet kan aanvaarden dat de economische levensduur van een hippe 'wegwerp' fiets tegenwoordig 5 jaar is.
Hoofdzakelijk omwille van alle elektronica en app-connectivity.
Nog zo een punt. De meeste van die tech innovators zijn te tam om zelf controls en schermpjes op hun apparaten te monteren (bezuinigen, gemakkelijkste oplossingen), om zo het apparaat op zichzelf staand te maken (het ziet er dan ook minder hip uit). Dus rollen ze al die functionaliteit maar af naar een volledig ander device (jouw phone) voor scherm en input, waarbij ze behalve de app nauwelijks controle hebben over die device. Dus moet je twee dingen aan elkaar koppelen via onbetrouwbare software, protocols, handshakes, enz... Meestal via bluetooth, de meest kaduke obscure slecht werkende standaard die je maar kan vinden met alle error codes tot gevolg. Als VanMoof er na 5 jaar geen zin meer in heeft om hun oude apps te porten naar iOS 20 of 21 (Sonos gevalletje), dan sta je daar met je dure fiets.
Nee, ik ben best wel te vinden voor een pure fashion aankoop in tech of elektronica. Een apparaat wat helemaal niet hoeft, maar gewoon omdat het kan. Maar absoluut niet voor een fiets.
Dan maar eender welk bewezen, betrouwbaar en robuust fietsmerk. Waar je bij iedere fietsenmaker mee terecht kan en vrij modulair is. Dan maar minder hip over de weg snorren