Review: problemen, ervaring & aanpassingen, algemeen & wensen
Ik heb nu ruim 1.100 km met de S3 gefietst en wil even een korte review geven. Geen lang verhaal, alleen wat ervaringen, constateringen, aanpassingen, wensen etc.
Hopelijk is het bruikbaar voor mensen die nieuw op dit forum zijn en meer info zoeken over de S3.
Problemen
Achterwiel:
Nieuw uit de doos trapte het achter wiel door. Er is door VM een nieuw wiel gestuurd en die werkt naar behoren.
Hij trapt nog wel af en toe door van 2 naar 3 en in z’n 4. Maar alleen als ik kracht zet. Draai ik rond met heel licht kracht zetten dan gaat het schakelen vrijwel vloeiend. Wel is die kleine doortrap in 4 er nog.
Accu.
Ik vond dat de accu de laatste tijd snel leeg ging, ook in de EU stand met ondersteuning op 4. Ik haalde ongeveer 3km per ‘accu bolletje’. Daar zijn er 21 van dus ongeveer 60 km. Dit klopte ook met de accu afname in de app.
Nadat ik de fiets 2x hard gereset heb, >10 seconden de resetknop indrukken is deze ‘storing’ weg.
Nu haal ik in de EU stand 5km per accu bolletje, dus ongeveer 100 op een lading. Laatste stuk van 11 km dat ik gefietst heb was er 11% accu verbruikt. <<toevoeging 22-05: Dat was gister op een stuk met wind mee, ik heb ‘s avonds nog een ronde gefietst met wind mee en tegen en de ‘eindstand’, inclusief die eerste 11 km was 28 km gefietst met 40% accu. Dat zou dan op 70km op een volle lading bij EU+4 uitkomen. Is al weer wat meer als voor de reset.>>
Vreemd dat dit zo werkt met zo’n reset, maar zal wel een elektronica en software glitch zijn geweest?
Ervaring & aanpassingen
Versnelling:
Ik gebruik de 4e versnelling eigenlijk niet meer omdat ik die te zwaar vind trappen. Zelfs bij 34 km/u, maar kan hem niet op een hogere snelheid laten inschakelen dan 30km/u, in EU stand althans.
Dus in de EU stand rijd ik nu altijd maximaal in z’n 3.
De snelheid staat meestal in EU. Vooral omdat ik vaak samen met mijn vrouw fiets op haar Giant Ebike en die gaat maximaal 26. Moet ik alleen en verder, dan gaat ie in happy mode, het bereik is dan 40km. Maximaal!
Banden:
Ik heb Schwalbe Supermoto banden gemonteerd en die gaan als een malle! De grip is super, zeker in de regen en rollen echt superglad en
smooth.
Bel:
De elektronische bel is 3x niets. Weet nog niet of ik er een analoge bel op zet.
Handvatten:
Ik heb behoorlijk grote en brede handen (mijn handen zijn even breed als de handvatten) en heb de dunne standaard handvatten daarom vervangen voor ESI grips Extra Chuncky. De dikste handvatten die ik kon vinden, maar vind ze nog wel redelijk hard. Bredere kan helaas niet of moet ze uit laten steken, maar dan hangen ze over de stuurbuis uiteinden heen. Ik wil nog wel op zoek gaan naar nog dikkere en zachtere exemplaren.
Reflectoren ed.:
Op de Schwalbe banden zitten reflectiestrepen dus dat probleem is getackeld. Voor de reflector achter heb ik in de bagagedrager een beugel gemaakt en daar een Axa Juno achterlicht/reflector combi gemaakt. Deze moet je zelf inschakelen en gaat vanzelf uit bij 1 minuut stilstand zonder beweging. Voor mij is dit een must aangezien het standaard achterlicht snel geblokkeerd wordt door iets wat je op je bagagedrager vervoert.
Ik blijf het raar vinden dat er geen reflector aan de achterkant zit, ook niet in het achterlicht zoals bij de ES1 nog het geval was. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand de meegeleverde rode reflector om zijn zadelpen heeft gemonteerd.
Pedalen:
De standaard pedalen heb ik vervangen voor anti slip exemplaren na een tip hier op het forum was dat geloof ik. Bevallen heel goed, ik glijd er nooit meer vanaf en ze zijn wat breder wat prettier fietst. De standaard pedalen zijn klein en bij nattigheid spekglad, was er al een paar keer afgegleden. (Maat 47,5....)
Algemeen & wensen
Stuurhouder:
Ik wilde een Loopmount bestellen, maar die zijn uitverkocht. En kosten nu 69 euro! Ik weet niet of ze altijd zo duur waren, maar heb nu een
alternatief van 18 euro gevonden, dat er net zo stevig en eigenlijk hetzelfde uitziet. Voor die prijs het proberen waard. Ik gebruik voor de Velo app toch een oude iPhone 7 plus met een Spigen Ultra hoes, dus mocht deze houder ineens uit elkaar vallen is de schade beperkt.
“
Oordeel:”
Ondanks alle problemen die iedereen heeft en ik ook had met ‘alleen’ het achterwiel vind ik het nog steeds wel een fijne fiets. Rammelvrij, voelt degelijk aan. Niet te zwaar voor op een fietsdrager.
Al met al wel tevreden dus, al is het nog steeds belachelijk dat sommigen van ons belabberde exemplaren geleverd krijgen die barsten van de defecten en dat dat soms ook nog geeneens adequaat opgelost wordt.
En toch doet VM ook niet moeilijk als ik ze bel, ook in het verleden niet. (Op een keer na dan).
Ik kan me dan ook wel voorstellen dat sommigen er helemaal klaar mee zijn en geen vertrouwen meer in VM hebben.
Wensen:
Mijn wens is dat er nog een keer een S model komt met uitneembare accu, beter schakelende automaat, of met handschakeling. (Ik ben oprecht benieuwd hoe de Veloretti automaat schakelt!) En af-fabriek normale banden met reflectie en goede anti lek.
De verlichting mag ook wat feller vind ik en een dagrij verlichting in de vorm van bijvoorbeeld de brandende halo die er nu al in zit.
Op naar de 2.000.
[
Voor 29% gewijzigd door
Eddy 6 pack op 22-05-2021 09:59
]
Volvo 6 en 5 cilinder addict. Trots berijder van V70 T6 AWD Polestar & C70 T5 Dynaudio