Ik quote maar uit de start post van de algeme ebike draad. Die post is wat ouder, maar zeker relevant (al zijn voorwielmotoren tegenwoordig totaal verdrongen uit het midden en hoge segment)
roffeltjes in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"Motor in het voorwiel
Dit is waarschijnlijk het meest gebruikte systeem, maar wordt ingehaald door de Middenmotor. Het heeft wel als nadeel dat je voorwiel in gladdere situaties de neiging heeft om te spinnen, bijvoorbeeld als er grind op de weg ligt of het wegdek nat is. Dit kan soms tot wat onrustig rijgedrag leiden.
Voordelen:
-Relatief goedkoop
-Geen belasting op de transmissie
Nadelen:
-Relatief lange kabelboom tussen naaf, accu en display. Deze kabelboom loopt ook nog langs het balhoofd waardoor het erg vaak beweegt. Veel beweging is niet goed voor electro kabels/stekkers, het lijdt uiteindelijk tot kabelbreuk.
-Meer stekkers dan de andere systemen, waardoor er meer risico is op corrosie.
-Zwakste motoren (maar prima voor Nederland).
-Laagste efficiëntie per watt
-Bij glad wegdek is een voorwielmotor soms link.
-Hoge fietsenrekken zijn problematisch vanwege het gewicht van het voorwiel.
En dan heeft een VM niet eens een torque sensor, wat een duidelijke aanwijzing is dat we het hier hebben over een goedkoop model.
Ja, een fiets met rotatiesensor kan prima fietsen, ik twijfel geen seconde aan de blije verhalen hier, het is alleen gewoon low tech budget.
De onderdelen zijn merkloos (en goedkoop) zeg je, welke onderdelen zitten er dan op de VM? En hoe weet je dat ze goedkoop zijn, heb je bronnen? Nu zeg je dingen zonder onderbouwing, en ik wil je best geloven maar niet op je blauwe ogen.
De meeste onderdelen zijn merkloos. In fietsenland is dat synoniem aan goedkoop. De enige onderdelen die ik kan traceren zijn de remmen, Tektro. Tektro is absoluut een goedkoop B-merk.
Ik neem aan dat je dit gaat wegwuiven als argument, maar ik wil dit ook wel onderbouwen.
1. There's no such thing as a free lunch:
- VM kiest een prijsvechters prijspeil.
- VM claimt in zijn jaarcijfers een flinke marge te hebben op het product.
De onderdelen zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid goedkoop.
2. Binnen fietsenland zijn er een aantal hoog aangeschreven leveranciers,
- Qua aandrijving is de instapper Shimano Nexus/Alfine of een Shimano Derailleur systeem. Deze systemen zijn bewezen erg goed.
--Daarboven vind je Enviolo en Rohloff.
-- Sram en Sturmey Archer zijn op dit gebied minder hoog aangeschreven.
- Qua remmen: Idem ditto. Shimano is de baseline.
-- Magura komt ook voor (velgremmen), maar is minder ideaal.
- Bij een fiets van Accell of Derby kan ik de meeste overige onderdelen traceren naar (duitse) importeurs. Veel voorkomende voorbeelden:
-- XLC
-- Shumpert (Ergotec en andere merken)
Dit zijn geen spannende spulletjes, maar wel bewezen sterk en voor de FM ook zonder issue te bestellen en te vervangen. Bij een VM heb je werkelijk geen idee wat het is en waar het vandaan komt.
3. VM is een heel kleine speler. Je kan niet zomaar je eigen onderdelen ontwerpen en dan laten produceren met een heel hoge standaard en dan nog een marge maken. Sowieso kan Shimano dingen met metaal die anderen niet kunnen, dat is een kwestie van expertise maar ook gewoon van botte schaalvoordelen.
Shimano is namelijk een bedrijf wat heel weinig CNC* gebruikt, maar wat onderdelen koud smeed. Dat kan alleen als je heeeel veel onderdelen eruit poept, want anders zijn de mallen en technologie gewoon niet lonend.
* Je hebt in bepaalde gevallen (dynamische belasting) eigenlijk nog liever gestanst staal dan CNC alu omdat dat laatste veel kritischer ligt. Er zijn goede CNC spullen, maar hier heb je weer een prijskaartje en dan nog is koud gesmeed superieur.
[
Voor 6% gewijzigd door
roffeltjes op 07-10-2020 10:17
]