Half juni hoorde ik via een freelancersgroep van een aankomende overheidsopdtacht. Paste perfect bij mijn profiel (senior back-end .NET integrator/inspirator, om het beestje maar een naampje te geven), en ook bij mijn omstandigheden (ik was rustig aan op zoek naar iets nieuws per eind oktober).
Via de Inhuurkaart een recruiter uitgezocht die als preferred supplier mij mocht gaan vertegenwoordigen bij de opdrachtgever. Telefoontje gepleegd, situatie uitgelegd, verteld via welke persoon (ook via hen werkzaam) ik bij ze was terechtgekomen, mijn profiel uitgelegd, cv opgestuurd, allemaal prima: zodra de opdracht uitgezet zou worden, zou er contact met me worden opgenomen.
Tweeënhalve maand niks. Zo gaat dat. Wie schetst mijn verbazing als plots deze opdracht, door genoemde preferred supplier nota bene (en de dagen erna ook door anderen) op 31 augustus op freelance.nl wordt geplaats!
Ik bel m'n recruiter, en oh, ja, goed dat je belt, stuur je cv nog eens, we gaan je aanbieden. Ik ben maar niet op m'n strepen gaan staan over ons eerdere contact; ten eerste omdat ik ze nu eenmaal nodig heb en ten tweede is het vast lastig om een notitie te maken in hun systeem bij een opdracht die nog niet bestaat, of zo.
Toen begon het aanbestedingsspelletje. Ik krijg de aanvraag binnen, vul in dat ik aan alle eisen en wensen voldoe en waarom, en stuur de bups terug naar said recruiter. Krijg ik terug dat ik nog wat specifieke zaken beter kan laten terugkomen in mijn cv bij eerdere opdrachten, ik herschrijf de boel behoorlijk en dien het nogmaals in. Naar mijn bescheiden mening was ik 100% match op de opdracht, and then some, dus ik vraag 95% van het maximumtarief.
Komt de recruiter terug: waarom ik € 10 meer vraag dan het maximum? Ik: wut? Zij: oepsie, ik had een andere aanvraag open hihi nevermind.
Dus de aanvraag wordt ingediend en het wachten begint. Op 22 september, een vrijdag, antwoord in mijn mailbox van de recruiter: mijn tarief is lager dan de uitgenodigde kandidaten, maar mijn kwaliteit is door de opdrachtgever beoordeeld als 20/50, dus ik word niet uitgenodigd voor een gesprek. Ik bel de recruiter nog in dezelfde minuut terug, maar krijg geen gehoor. Ook mijn antwoordende mail moet tot maandag op antwoord wachten, want volgens diens signature wordt er op vrijdag niet gewerkt. Bedankt voor de micdrop.
Er wordt me verteld dat er navraag gedaan gaat worden over de afwijzing, antwoord daarop volgt:
Excuus voor de verwarring, tarief was veel hoger dan de uitgenodigde kandidaten.
[...]
Hoofdzakelijk web-ervaring, kleine commerciële opdrachten, geen overheid.
Wait what? Web-ervaring is wat ze vroegen en wat ik heb, maar absoluut niet mijn core business: mijn cv puilt uit van de database-optimalisaties, schrijven van SP's en ETL-processen, het inrichten en verbeteren van CI/CD-workflows, integreren van API's, enzovoorts, enzovoorts.
Daarnaast heb ik twee jaar voor een onderdeel van de Rechtspraak gewerkt. Is dat geen overheid? En ik heb drie jaar voor de commerciële tv gewerkt, naast een jaar voor een internationaal opererende rederij van formaat. Soit, geen namen als ASML, Philips, Booking, Funda of wat zij dan ook grote commerciële partijen vinden, maar dan hadden ze voor dat tarief al helemaal niemand kunnen vinden.
Dus dat steekt.
Zijn volgens mij vier mogelijkheden:
- Ik ben daadwerkelijk geen goede fit. Kan ik mee leven, maar ik begrijp niet waarom.
- De cv-beoordeler bij de opdrachtgever weet niet hoe kwaliteit eruitziet (
) - De recruiter heeft de verkeerde cv ingediend. Zou me niet verbazen.
- De aanbesteding was een onderhandse verlenging: ze hadden iemand zitten die door z'n verlengingen heen was, maar nog wilde blijven.
Misschien gooi ik met deze post m'n toekomstige kansen in bij deze recruiter en opdrachtgever, maar op deze manier wíl ik niet eens meer via of bij hen werken.
[
Voor 5% gewijzigd door
CodeCaster op 03-10-2023 08:07
]