Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotikoo
  • Registratie: September 2023
  • Niet online
Beste forumleden,

Graag zou ik om jullie advies vragen. Momenteel bevind ik me in een lastige positie. Even wat achtergrondinformatie!

spoiler: Achtergrond
Zes jaar geleden ben ik afgestudeerd als universitair psycholoog, om precies te zijn in de arbeidspsychologie met prima cijfers en een uitstekende thesis. Door een domme fout van mij is mijn carrière daarna op zijn zachts gezegd niet makkelijk gegaan. Ik heb namelijk geen praktijkstage gelopen. Het was niet verplicht, ik had al studievertraging en ik wilde niet het risico lopen om nog meer vertraging te hebben (wat vaak gebeurt bij stages).

Gaandeweg heb ik van mezelf geleerd dat het onpersoonlijke en vooral commerciële aspect van arbeidspsychologie totaal niet bij me past. De meeste arbeidspsychologen komen namelijk in hr of recruitment terecht. Ik wil er voor het personeel zijn, niet voor het bedrijf. Wederom mijn fout dat ik me niet goed oriënteerde toen ik mijn afstudeerrichting koos.

De logische stap is dus om over te stappen naar de klinische psychologie: de ggz. Het is alom bekend dat de wachtlijsten enorm zijn. Maar wat een drama is het om daarin te komen zonder een master in de klinische psychologie. Voor de kenners: ik kan geen LOGO-verklaring krijgen, omdat ik wat mastervakken mis. Met veel geluk en nog veel meer solliciteren heb ik via mijn netwerk een baan gevonden in de ggz. Uiteindelijk heb ik een half jaar gewerkt als psychodiagnosticus. Ik voerde psychologisch onderzoek uit naar intelligentie, persoonlijkheidsstoornissen, ad(h)d etc. Echter, de werkbegeleiding daar was zeer ondermaats. Wekelijks wel een overleg, maar verder moest ik alles zonder begeleiding en zonder meekijken van een supervisor uitvogelen. Voor vrijwel alle functies in de ggz willen ze behandelervaring en ik heb daar precies 0 minuten van. Het is praktisch onmogelijk om in de ggz te rollen zonder werkervaring en de juiste kwalificaties en ik heb echt alles geprobeerd, ook poh-ggz. Behandelingen moeten gedeclareerd worden en zorgverzekeraars hebben daar eisen voor wat betreft de kwalificaties van de zorgverlener. Ik weet dat ik het kán, maar ik mág het niet doen.

Inmiddels heb ik al een paar jaar een ongeschoolde bijbaan op minimumloon om rond te komen. Het salaris is daardoor verre van genoeg om de vakkendeficiënties te betalen aan de Open Universiteit. Ik heb mijn ambities in de psychologie dus laten varen (ook omdat de bureaucratie daar een hel is).

Tijd voor een carrièreswitch! In de IT zitten snakken ze naar personeel. Alleen voor mij de vraag: waar moet ik beginnen? Het is zo breed! Het voelt weer alsof ik in vwo-3 zit en geen beeld heb van de perspectieven in het werkveld. Ik voel me daardoor verlamd en ik weet ook niet in hoeverre ik er eigenlijk geschikt voor ben.

Profielschets van mij:

Ik heb sterke people skills: een vlotte babbel, kan goed met mensen omgaan en razendsnel hun vertrouwen winnen. Verder denk ik erg in efficiëntie, kan ik van nature problemen snel doorgronden, patronen zien en een oplossing aanbieden. Ik zou een goede psycholoog zijn en op de werkvloer ben ik ook de huispsycholoog voor mijn collega's. Voor de mensen die into de MBTI zijn: ik ben een rasechte ENFP. Jaja, de MBTI wordt niet zo serieus genomen in de academische psychologie, maar het geeft wel aanknopingspunten om een beeld van me te hebben. Ook ben ik een goede schrijver en kan ik me heel exact uitdrukken, ook al zit ik niet te wachten om de hele dag rapporten te tikken. Tot slot pak ik nieuwe kennis snel op: leren is eigenlijk nooit een probleem voor me geweest en ik kan tijdens werkzaamheden snel schakelen.

Waar ik minder goed in ben: bureaucratie, sterke hiërarchie, monotoon werk, administratieve taken en micromanagement.

Wat ik zoek in een baan: een bruisende werkplek met veel (real life!) interactie met collega's. Ruimte voor creativiteit en humor, en werken op basis van korte projecten in een platte en vooral informele organisatie/branche. Korte lijnen en zo min mogelijk overhead. Ik doe graag een skillset op waarmee ik bij eventueel emigratie (privéredenen) ook snel een baan op niveau kan vinden in Engeland of de Verenigde Staten. Met het oog op dat laatste dacht ik dus als eerst aan IT, omdat die hard skills gemakkelijk grensoverschrijdend zijn.

Kunnen jullie mij aanknopingspunten geven om over na te denken? Ik zit nu nogal in een niemandsland met mijn oriëntatie.

Beste antwoord (via Robotikoo op 14-10-2023 15:55)

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Toch even een reactie van een Psycholoog die in de IT terecht gekomen is en er nu deels weer uit is ;-).

Wat was mijn pad:
* Data scientist - primair verder groeien op statistische kennis - werkervaring opdoen met testmanagement processen, data-analyse verder dan SPSS (dus R, begin van met python, Business Intelligence dashboarding tooling, etc.), scrum.
* InfoSec - Toevallig binnen dezelfde startup vanwege risico psychologie achtergrond de stap. Gemakkelijke onderwerpen vanuit psychologie zitten hem vooral in de zgn. Human Factor - awareness op informatieveiligheid: Hoe krijg je mensen zo ver om maatregelen tegen risico's op te volgen (bijv. moeilijke passworden gebruiken, etc.).
* Privacy / Compliance - opvolging vanuit Info Sec pad - ook hier zie je weer zaken als awareness, gedrag en cultuur, groepsvorming, besluitsvorming processen, risicocommunicatie. Doorworstelen van wetteksten moet je wel liggen, maar die stof is net zo droog als sommige psychologie boeken...

Kortom, al deze sectoren (en sommige zelfs wat op 1 hoop gegooid) kennen een rol of zien meerwaarde voor iemand met een psychologische achtergrond.

Vraag is vooral wat je wil - en dan meer in mate van waar krijg je wél energie van in een organisatie en qua werk en waar niet van. Random voorbeeld: data analyse is een leuk pad in de IT en zeker als je ook een programmeer taal wil leren (primair zou ik zeggen python/SQL), maar als je niet van de cijfers bent of hier dag in, dag uit mee bezig wil zijn moet je het niet doen.

Daarnaast nog de vraag of je IT IT wil doen, of IT supported goed genoeg vindt. Veel sectoren zijn sterk IT afhankelijk (fin dienstverlening, Consumer goods) en hebben simpelweg een leger aan IT'ers, maar zijn geen IT bedrijf. Je zou zelfs bij defensie of de politie kunnen aankloppen voor IT gerelateerde functies (hoewel ze wss meer ervaring vereisen).

De tip hierboven van het uitstralen en bedenken wat je wilt is doorslaggevend en een must als je ergens binnen wil komen. Je achtergrond is in veel gevallen namelijk ondergeschikt.

Mocht je meer willen weten DM maar :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-06 13:54
Zelf ben ik vanaf een finance achtergrond meer richting IT terecht gekomen in de rol als business analyst binnen een data applicatie, maar veel van mijn collega developers zijn hier ook via mijn huidige detacheerder terecht gekomen.
Mijn werkgever werkt met een detavast constructie en had veel oog voor persoonlijke vaardigheden(wat ik iets te overdreven vond), maar het heeft mij wel een stuk de goede richting in geholpen uiteindelijk.
Wellicht dat zoiets ook voor jou kan werken, het salaris is op het begin niet top vind ik maar uiteindelijk kan je via een detacheerder veelal wel een switch maken die anders lastig zou zijn zonder ervaring en opleiding. Mocht je benieuwd zijn naar mijn detacheerder kan je me een berichtje sturen.
Verder zijn er veel detacheerders die opleiden tot IT gerelateerde banen, van scrummaster tot tester, developer of business analyst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Praat eens met https://www.sogyo.nl/

Daar kom ik regelmatig 'zij instromers' van tegen
(Geen aandelen of connectie, maar lijken toegankelijk voor mensen die willen)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:08
Wat ik een beetje mis in die profielschets, is waarom IT? Tijdens sollicitaties zal je op die vraag een beter antwoord moeten hebben dan "ik wil emigreren en wil daarom vaardigheden opdoen waarmee ik in het buitenland ook makkelijk een baan kan vinden", wat dat antwoord geeft meerdere rode vlaggen voor een bedrijf om jou als niet IT'er op een IT functie aan te nemen (vertrek je zodra je de vaardigheden hebt en een bedrijf dus heel veel tijd en geld in je heeft gestoken, ben je wel gemotiveerd genoeg in jouw keuze of is het een soort wanhoop). Ik heb wel eens sollicitatiegesprekken gevoerd met mensen die nauwelijks tot geen IT-achtergrond hebben maar toch een IT-functie wilden, en de meesten konden de "waarom IT?" niet goed onderbouwen.

Verder, wil je echt de harde IT hebben (programmeur) of meer de zachte IT (scrum master, product owner, analist/ontwerper) of iets er tussenin (beheerder, tester)*? Gezien jouw achtergrond denk ik dat de harde kant niet de juiste keuze gaat zijn voor jou, of je moet privé al jaren programmeren, anders loop je er als starter toch tegenaan dat je een bepaalde basis mist. Analist/ontwerper lijkt denk ik het beste te passen, dat lijkt het meeste op jouw sterke punten te leunen maar houdt afstand van de bureaucratie/politiek waar een scrum master of product owner toch in getrokken wordt (even los van wat de theorie over die rollen zegt). Tester of beheerder lijkt me ook nog wel een mogelijkheid met jouw profiel.

*Uiteindelijk zijn rollen wel meer fluïde dan het onderscheid dat ik hier maak, een programmeur moet ook zijn code testen en beheerders ondersteunen, beheerders en testers moeten toch vaak het nodige scripten maar ook afstemmen met gebruikers, analisten en ontwerpers moeten wel weten wat er technisch mogelijk/wenselijk is.

P.S.: Ga vooral niet de "huispsycholoog" zijn voor jouw collega's, de meeste IT'ers die ik ken hebben daar absoluut geen behoefte aan, al helemaal niet als het om een directe collega gaat die dat doet.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-06 10:39
Het eerste wat ik al mis: wat is je affiniteit met IT ? Heb je al ervaring in de IT ? Programmeren, beheer, etc. Dat stuk mis ik in je post. Zoals hierboven gezegd, zoek een antwoord op de vraag "waarom IT ?"

Als ik een inschatting mag geven op je kansen in de IT.. Servicedesk / helpdesk medewerker met weinig ervaring waardoor je onderaan de ladder zal moeten beginnen.

En ik zou goed nadenken over het vermelden van de emigratie. Als je dat vermeldt denk ik niet dat veel werkgevers in Nederland in jou willen investeren om je na een paar jaar te zien vertrekken.
Dan zou ik, als je doel is om binnen een paar jaar te emigreren, al een baan gaan zoeken in de US / Engeland. Er zijn best bedrijven die mensen remote zoeken en waar je dus na een paar jaar de overstap naar het buitenland kunt maken.

En ik zou inderdaad niet de psycholoog op de werkvloer gaan uithangen. Daar kunnen niet heel veel mensen tegen..

Come to think of it.. Iets in de richting van jobcoaching niks voor jou?

Succes in ieder geval in je zoektocht :)

[ Voor 49% gewijzigd door nextware op 30-09-2023 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Er zijn zat bedrijven die dit (mensen met een niet IT studie de IT inbrengen) doen. Zelf goede ervaringen met personeel van bijvoorbeeld Calco. Die mikken volgens mij op WO niveau en zitten veelal bij mooie bedrijven.

Er is wel iets in je profiel omschrijving dat me direct opvalt en wat misschien niet helpt: de dingen die je minder goed kan zijn nogal ‘hol’ omschreven; het zijn dingen waar je over het algemeen ook niet om gewaardeerd wordt als je ze wel hebt of goed kan (even los van het feit of dat terecht is). Waar zitten je echte ontwikkel punten? En weet wat men opschrijft als je dat niet weet (“weinig zelfreflectie”)…

Ook is de wereld fors groter; je lijkt een vrij commercieel profiel te hebben, waardoor er veel andere opties zijn, productmanagement achtingen dingen brengen commercie en inhoud vaak mooi bij elkaar, marketing is misschien een optie? Of meer een snijvlak rol als productowner? Wat vind je precies interessant aan it? En welk element van it precies zoek je?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 18:35
Heb je al eens met de grote detacheerders gepraat in NL?

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:00
Wat denk je van Scrum Master?

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-06 23:19
Ik heb een aantal collega’s die binnen gekomen zijn via https://www.createment.com/nl/ (geen aandelen :P). Zij zijn ook vanuit allerlei verschillende richtingen de IT in gestroomd. En volgens mij heb je nog wel meer van dit soort bedrijven.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Robotikoo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:32:
*knip*

Waar ik minder goed in ben: bureaucratie, sterke hiërarchie, monotoon werk, administratieve taken en micromanagement.

*knip*
Ik doe graag een skillset op waarmee ik bij eventueel emigratie (privéredenen) ook snel een baan op niveau kan vinden in Engeland of de Verenigde Staten.

*knip*
Als je gaat emigreren naar een van deze landen, moet je juist rekening houden met een totaal andere arbeidscultuur dan in Nederland. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar ik hoor altijd dat het juist qua hiërarchie, bureaucratie en administratieve taken specifiek in de VS allemaal vele malen extremer is dan in NL.

Zou iets als individuele coach/teamcoach niet bij je passen? Dat kan bij veel grote bedrijven en (overheids)organisaties. Eventueel gedetacheerd/op projectbasis. Je ondersteunt dan teams of collega's die vastlopen in hun ontwikkeling. Dan heb je ook echt wat aan je studie, en ben je zeker niet puur voor de werkgever bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:58
Helemaal niet wat je vraagt, maar zou je niet tussentijds in het onderwijs willen stappen? Platte organisatie, zeer bruisend, geen micromanagement en voldoet aan bijna alle andere eisen aan je werkplek... betaalt vrijwel direct een prima salaris en biedt de mogelijkheid om betaald verder te studeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Wat je vertelt is een bekend verhaal (voor mij, IT’er maar ook opleider en coach). Je haalt op je sloffen je masterdiploma. Om daarna uit te vinden dat je niet zo past bij de beroepen die horen bij de opleiding.

Verder schrijf je “[ik wil er] niet voor het bedrijf [zijn]” en “de werkbegeleiding daar was zeer ondermaats” en “ook omdat de bureaucratie daar een hel is”.
Maar. Het is normaal dat werknemers er voor het bedrijf zijn. Het is normaal dat werkbegeleiding ondermaats is (want werkbegeleiding is duur en de werkgever wil dat mensen die dat nodig hebben asap vertrekken). Het is normaal dat organisaties bureaucratisch georganiseerd zijn (want als je dat niet doet: chaos).
Mocht je de illusie hebben dat dit in de IT anders is, zul je van een koude kermis thuiskomen. Als je IT’er zou worden, kom je vrijwel zeker in de detachering terecht. Daar ben JIJ het verdienmodel. Je bent er niet voor de klant, maar voor je werkgever. Begeleiding krijg je minimaal. En (zeker de grotere) IT-projecten zijn (heel (heel)) erg bureaucratisch ingericht. (Als je details wil, kan ik die met veel liefde rant geven).

Kortom, waarom IT? Wanneer schreef je je eerste programma, gewoon voor de lol? Op je 11e, 15e of voor je lego projectje op je 8e? Bouw je je eigen pc en repareer je die van anderen? Installeer je de WiFi voor je ouders?
Of weer anders geformuleerd: wat vind je leuk aan 8-10 uur per dag naar een beeldscherm kijken, omringd door collega’s die ook 8-10 uur per dag naar hun beeldscherm kijken?

Dus: vraag je af wat je echt wil! Dat zal niet gemakkelijk zijn. Als je als extra voorwaarde stelt dat je naadloos naar een goedbetaalde baan in het buitenland wil overstappen: dat maakt het heel veel moeilijker.
Denk breed.
Zonet ook al genoemd: leerkracht (https://onderwijscommunit...ijs-psycholoog-wordt-juf/). Installatietechniek. Medewerker kinderopvang. Vrachtwagenchauffeur.

Tenslotte: ik ken nogal wat mensen (ook academisch opgeleid) die uiteindelijk besloten een laaggeschoolde baan te nemen waar ze om 5 uur klaar mee waren, en dan voor de avonden en de weekenden te leven. Of, op dezelfde manier, een baan als programmeur voor een niet-leuke werkgever. Niks mis mee 😉

• altavo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-10-2023
Er zijn al een aantal partijen genoemd die IT-traineeships aanbieden, specifiek ook voor mensen zonder IT-gerelateerde opleiding - Sogyo, Calco, Createment; aan dat rijtje kun je in ieder geval ook nog Qquest en OGD toevoegen. Van al die partijen ken ik mensen die zo hun start in de IT hebben gemaakt, vanuit zeer verschillende studieachtergronden. (Overigens, de grote detacheerders bieden volgens mij ook vaak traineeships aan, maar daarvan weet ik niet of die over het algemeen openstaan voor zij-instromers).
Bij de meeste van dit soort traineeships werken ze met een detavast constructie: na X maanden 'opleiding'/'omscholing' wordt je gedetacheerd bij een van hun klanten voor een periode van meestal rond een jaar of twee; aan het eind van die periode krijg je meestal de mogelijkheid om intern bij de klant in dienst te gaan (noot 1: dat moet de betreffende klant je op dat moment wel aanbieden natuurlijk; noot 2: je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om niet op zo'n aanbod in te gaan). Hou echter wel rekening met een aantal zaken:

- Zoals hierboven door meerdere mensen gevraagd, zullen ook de aanbieders van dit soort traineeships je vragen wat je affiniteit met de IT is - en daarmee dus eigenlijk ook waarom je in de IT zou willen werken. Ook krijg je vaak te maken met enige vorm van assessment (of meerdere), om te helpen bepalen of ze je geschikt vinden voor het traineeship.
- Bij een dergelijk traineeship krijg je vrijwel altijd te maken met een amortisatieregeling - dat wil zeggen, de 'kosten' voor de X maanden opleiding die je krijgt worden als een soort lening opgezet, die afbouwt over een bepaalde periode (meestal gelijk aan de detavast periode). Als je voor het einde van die afbouwperiode zelf ontslag neemt, zullen ze (een deel van) die kosten op jou willen verhalen.

Daar staan gelukkig wel een aantal positievere zaken tegenover, van wat ik hoor uit mijn kennissenkring:

- In principe krijg je in de X maanden 'opleiding' voldoende zaken aangereikt om een aardig solide basis te vormen, en vaak krijg je mogelijkheden om gedurende de detavast periode nog verdere trainingen te volgen.
- Bij dit soort traineeships wordt je gedetacheerd als junior - dus hoewel er zeker wat standaard dingen van je verwacht worden (zelfstandig werken, redelijk snel dingen kunnen oppakken, etc.), zou het zowel bij de klant als bij je werkgever duidelijk moeten zijn dat je niet meteen alles weet en kunt.
- Als je ~2 jaar bij een klant gedetacheerd hebt gezeten, en ze tevreden zijn over wat je tegen die tijd weet en kunt, is er meestal een goede kans dat ze je ook daadwerkelijk intern in dienst willen nemen - waarbij ik van meerdere mensen gehoord heb dat ze daarbij ook een degelijke sprong in salaris hebben kunnen bedingen.

TL;DR:
- Ga bij jezelf na waarom je de IT in zou willen (en wat jou daarvoor geschikt maakt), en zorg dat je dat aan een ander kunt uitleggen.
- Doe onderzoek naar de verschillende traineeships en wat er bij komt kijken.
- Weet je zeker dat je via een traineeship de IT in wil, kijk dan welke partij je het best lijkt te bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-06 15:12
ID-College schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:48:
Heb je al eens met de grote detacheerders gepraat in NL?
Dan kan TS aan de slag op de servicedesk voor een paar jaar.

Makkelijke opstap, maar weinig vooruitgang

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:38
Ik denk dat je via een traineeship vast wel ergens kan in stromen en op een deta-vast plek kan komen in een technisch beroep. Ik vraag me alleen wel af of je daar gelukkig van zou worden. Je wensen gaan over de interactie met mensen en cultuur van de organisatie. Ik lees niks over waarom je de techniek leuk zou vinden. Met zo'n traineeship neem je een 'shortcut' die eigenlijk niet kan als je op hetzelfde niveau wilt presteren als je collega's. Dat betekend dat je de ontbrekende kennis alsnog op moet doen door veel zelfstudie. Als je eenmaal een start hebt gemaakt dan zal je nog jaren bezig zijn met een inhaalslag. Dit vergt echt een flinke dosis intrinsieke motivatie. Ik denk dat alle zij instromers wel flink onderschatten wat ze allemaal moeten leren.

Er zijn ook niet technische beroepen in de it. Zoals product owner of scrum master. Wellicht zou je dat eens kunnen onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:58
TS, ik snap je wens om over te stappen heel goed. Soms kom je er gaandeweg achter dat je op het verkeerde pad zit en dan kan je beter omkeren. Maar zoals anderen mis ik wel een beetje het waarom juist de IT.

Heb je overwogen een jobcoach of loopbaan begeleider in de hand te nemen? Gewoon om goed in kaart te brengen wat je nou echt leuk vindt? Alleen in de IT kan je al ontzettend veel kanten op.

Qua begeleiding als junior, ik herken dat van alle functies die ik heb gehad. In verschillende branches waarin ik heb gewerkt. Toen ik de overstap maakte naar de IT en daar als junior in de detachering kwam was het ook gewoon je moet zelfstandig en zelfredzaam zijn. Daar moet je volgens mij in dit werkveld ook gewoon tegen kunnen. Ik heb ooit iemand in mijn team gehad, super slimme gast. Maar die kon daar dus niet tegen. Die stortte volledig in als je hem even iets alleen liet doen. Zolang je hem hielp ging het goed, stelde die super slimme inzichtvolle vragen en had die goede ideeën. Maar zodra die even solo moest werken raakte die volledig verdwaald in niet alle antwoorden weten. Wat ook gewoon niet bestaat.

Qua bureaucratie en hiërarchie, als je pech hebt kom je ook dat gewoon tegen in de IT. Mijn eerste opdracht was niks anders dan politiek, wetgeving, belangenconflicten, machtsverhoudingen etc.

Ik probeer maar te zeggen, de IT kent veel van de problemen die je schetst ook, en ik denk dat als je dit gaat doen puur en alleen om te emigreren je misschien bedrogen uitkomt. Doe gewoon even goed onderzoekt wat je wil en waar je echt blij van wordt. Staar je daarbij niet blind op alleen de technische kant van de IT, er is veel meer dan alleen development en machine learning. Zodra je weet waar je heen wil en waarom, maak je een plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Gezien je goede soft-skills hebt; wellicht kun je een traineeship volgen als project manager of sales manager in IT. Dan hoef je niet precies te weten op detail niveau welk vinkje of welk schuifje je moet instellen in een complexe configuratie, maar dan kan je aan de klant uitleggen waarom je voor een bepaalde oplossing moet kiezen die je bedrijf aanbiedt.

Enige affiniteit met IT is dan wel handig maar je kan denk ik gemakkelijker instromen. Je psychologische achtergrond helpt dan bij het 'lezen' van de klanten. Dit geldt voor zowel sales als project manager.

Met sales zit je meer aan de voorkant met klanten. Als project manager tussen de klant en de technische / functionele IT in. Bureaucratie is er in dat geval meestal niet als je bij een kleiner IT bedrijf begint (max 100 man).

IT recruitment zou misschien ook wat zijn?

Als je echt hands on de diepte in wil met IT (programmeren, functioneel / technisch applicatiebeheer / systeembeheer, cloud beheer etc) dan zijn daar ook veel IT traineeships voor.
Ik heb zelf ook ooit een traineeship gedaan en voor zover ik weet zit je sowieso ruim boven het minimum loon als je daar mee start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:58
retoohs schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:14:
Ik denk dat je via een traineeship vast wel ergens kan in stromen en op een deta-vast plek kan komen in een technisch beroep. Ik vraag me alleen wel af of je daar gelukkig van zou worden. Je wensen gaan over de interactie met mensen en cultuur van de organisatie. Ik lees niks over waarom je de techniek leuk zou vinden. Met zo'n traineeship neem je een 'shortcut' die eigenlijk niet kan als je op hetzelfde niveau wilt presteren als je collega's. Dat betekend dat je de ontbrekende kennis alsnog op moet doen door veel zelfstudie. Als je eenmaal een start hebt gemaakt dan zal je nog jaren bezig zijn met een inhaalslag. Dit vergt echt een flinke dosis intrinsieke motivatie. Ik denk dat alle zij instromers wel flink onderschatten wat ze allemaal moeten leren.

Er zijn ook niet technische beroepen in de it. Zoals product owner of scrum master. Wellicht zou je dat eens kunnen onderzoeken.
Dit inderdaad ook. Zelfs betrekkelijk lichte technische functies als test automatisering vragen gewoon tijd en eigen inzet om goed onder de knie te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 15:42
Je schrijft een enorm epistel met eerlijk gezegd echt nul aanknopingspunten om je advies te geven. Wat wil je doen in "de IT"? Waar heb je affiniteit mee?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Met jouw achtergrond ligt iets met UX/UI en gebruik van IT in het algemeen voor de hand. Veel IT-ers missen de people skills en kijken vooral vanuit techniek. Aar de materie. Wat meteen weer een kloof schept tussen makers en gebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-06 11:03

Profielschets van mij:

Ik heb sterke people skills: een vlotte babbel, kan goed met mensen omgaan en razendsnel hun vertrouwen winnen. Verder denk ik erg in efficiëntie, kan ik van nature problemen snel doorgronden, patronen zien en een oplossing aanbieden. Ik zou een goede psycholoog zijn en op de werkvloer ben ik ook de huispsycholoog voor mijn collega's. Voor de mensen die into de MBTI zijn: ik ben een rasechte ENFP. Jaja, de MBTI wordt niet zo serieus genomen in de academische psychologie, maar het geeft wel aanknopingspunten om een beeld van me te hebben. Ook ben ik een goede schrijver en kan ik me heel exact uitdrukken, ook al zit ik niet te wachten om de hele dag rapporten te tikken. Tot slot pak ik nieuwe kennis snel op: leren is eigenlijk nooit een probleem voor me geweest en ik kan tijdens werkzaamheden snel schakelen.

Wat ik zoek in een baan: een bruisende werkplek met veel (real life!) interactie met collega's. Ruimte voor creativiteit en humor, en werken op basis van korte projecten in een platte en vooral informele organisatie/branche. Korte lijnen en zo min mogelijk overhead. Ik doe graag een skillset op waarmee ik bij eventueel emigratie (privéredenen) ook snel een baan op niveau kan vinden in Engeland of de Verenigde Staten. Met het oog op dat laatste dacht ik dus als eerst aan IT, omdat die hard skills gemakkelijk grensoverschrijdend zijn.

Kunnen jullie mij aanknopingspunten geven om over na te denken? Ik zit nu nogal in een niemandsland met mijn oriëntatie.
Wat mij opvalt dat je inderdaad mondig bent, erg makkelijk goede dingen over jezelf kan zeggen en graag iets wil bereiken. Je staat werkelijk te popelen lijkt het. Het is dan inderdaad zaak om jezelf goed te oriënteren en ik zou beginnen bij het begin; op zoek naar een intrinsieke motivatie voor de IT. Die ga je nodig hebben in elk sollicitatie gesprek, maar eigenlijk ook gewoon om te zoeken wat je wil. Vervolgens kom je erachter of je dingen wil maken, vormgeven, automatiseren, adviseren en ga zo maar door en van daaruit steeds een stapje dieper.

Dat was het positieve gedeelte, nu het kritische :+
Ik zie bij je minder goede skills geen minder goede persoonlijke skills, maar meer ergernissen buiten jezelf op de werkvloer. Dat vindt ik opvallend en dat zou ik ook niet antwoorden als men vraagt naar je minder goede eigenschappen e.g. ik kan niet zo goed plannen.

Ik vind wat je zoekt niet perse bij de IT passen, althans mijn ervaring is dat je veel verschillende mensen tegen komt waar 1 gemeen goed is en dat is de passie voor techniek. De gesprekken hebben humor en is leuk, maar alles op basis van ook veel gepraat over techniek. Ook is de bedrijfsstructuur in de IT sterk afhankelijk van het bedrijf. Je moet ook in deze cultuur 'passen' en gaat ook nadelen tegen komen, die nadelen overwin je doordat je je vak leuk vindt. Met een wens om te emigreren kun je maar zover komen lijkt mij. Wellicht dat je de motivatie reden vindt als je je meer gaat verdiepen in de functies en rollen binnen de IT?

Je klinkt erg zoekende, misschien een stapje terug en niet perse op de IT focussen, maar eerst op jezelf en waar je enthousiast van word en blijft? Vervolgens heb je ook grotere kans van slagen om goed te worden in het werk wat je gaat doen. Ik las pas ook iets van dat mensen die altijd gemotiveerd lijken zoals topsporters niet perse een grotere passie voelen dan ons, maar gewoon beter zijn in de saaie periodes van het vak e.g. weer diezelfde training doorlopen. Dus in jouw woorden, erg goed zijn in het monotone werk wat er bij veel dingen gewoon ook bij hoort.

Kritisch om alvast aan je verhaal te kunnen werken, maar hopelijk ook om je gewoon wat meer naar jezelf te laten kijken. Komen de juiste beslissingen vanzelf. Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat mij opvalt is dat TS op vrijdagavond 19.12 uur zijn vraag om hulp hier heeft gepost en sindsdien nog geen enkele reactie heeft gegeven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:46:
Wat mij opvalt is dat TS op vrijdagavond 19.12 uur zijn vraag om hulp hier heeft gepost en sindsdien nog geen enkele reactie heeft gegeven.
Maar heeft wel moeite gestoken in zijn 1st post (y) waardoor een hit-and-run mij onwaarschijnlijk lijkt.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robotikoo
  • Niet online
Hi allemaal. Bedankt voor de reacties. Ik heb het hele weekend gewerkt en morgen ben ik een dagje vrij (waarin ik van 's ochtends tot 's avonds privé-afspraken heb staan). Ik moet het allemaal even laten bezinken en ik verwacht dat ik deze week inhoudelijk zal reageren. Ik waardeer jullie input en kritiek, dus ik wil ook de tijd nemen voor een goede reactie.

Het is dus zeker geen hit-and-run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-06 20:38
kevlar01 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:26:
Gezien je goede soft-skills hebt; wellicht kun je een traineeship volgen als project manager of sales manager in IT. Dan hoef je niet precies te weten op detail niveau welk vinkje of welk schuifje je moet instellen in een complexe configuratie, maar dan kan je aan de klant uitleggen waarom je voor een bepaalde oplossing moet kiezen die je bedrijf aanbiedt.

Enige affiniteit met IT is dan wel handig maar je kan denk ik gemakkelijker instromen. Je psychologische achtergrond helpt dan bij het 'lezen' van de klanten. Dit geldt voor zowel sales als project manager.

Met sales zit je meer aan de voorkant met klanten. Als project manager tussen de klant en de technische / functionele IT in. Bureaucratie is er in dat geval meestal niet als je bij een kleiner IT bedrijf begint (max 100 man).

IT recruitment zou misschien ook wat zijn?

Als je echt hands on de diepte in wil met IT (programmeren, functioneel / technisch applicatiebeheer / systeembeheer, cloud beheer etc) dan zijn daar ook veel IT traineeships voor.
Ik heb zelf ook ooit een traineeship gedaan en voor zover ik weet zit je sowieso ruim boven het minimum loon als je daar mee start.
Mag ik vragen, kan sales manager een instapbaan (na master met werkervaring maar zonder relevante) zijn? Of moet je altijd eerst een paar jaar coldcallen als junior of zoiets? I.a.w. hoe wordt je sales manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-06 20:38
Beste forumleden,

Graag zou ik om jullie advies vragen. Momenteel bevind ik me in een lastige positie. Even wat achtergrondinformatie!

spoiler: Achtergrond
Zes jaar geleden ben ik afgestudeerd als universitair psycholoog, om precies te zijn in de arbeidspsychologie met prima cijfers en een uitstekende thesis. Door een domme fout van mij is mijn carrière daarna op zijn zachts gezegd niet makkelijk gegaan. Ik heb namelijk geen praktijkstage gelopen. Het was niet verplicht, ik had al studievertraging en ik wilde niet het risico lopen om nog meer vertraging te hebben (wat vaak gebeurt bij stages).

Gaandeweg heb ik van mezelf geleerd dat het onpersoonlijke en vooral commerciële aspect van arbeidspsychologie totaal niet bij me past. De meeste arbeidspsychologen komen namelijk in hr of recruitment terecht. Ik wil er voor het personeel zijn, niet voor het bedrijf. Wederom mijn fout dat ik me niet goed oriënteerde toen ik mijn afstudeerrichting koos.

De logische stap is dus om over te stappen naar de klinische psychologie: de ggz. Het is alom bekend dat de wachtlijsten enorm zijn. Maar wat een drama is het om daarin te komen zonder een master in de klinische psychologie. Voor de kenners: ik kan geen LOGO-verklaring krijgen, omdat ik wat mastervakken mis. Met veel geluk en nog veel meer solliciteren heb ik via mijn netwerk een baan gevonden in de ggz. Uiteindelijk heb ik een half jaar gewerkt als psychodiagnosticus. Ik voerde psychologisch onderzoek uit naar intelligentie, persoonlijkheidsstoornissen, ad(h)d etc. Echter, de werkbegeleiding daar was zeer ondermaats. Wekelijks wel een overleg, maar verder moest ik alles zonder begeleiding en zonder meekijken van een supervisor uitvogelen. Voor vrijwel alle functies in de ggz willen ze behandelervaring en ik heb daar precies 0 minuten van. Het is praktisch onmogelijk om in de ggz te rollen zonder werkervaring en de juiste kwalificaties en ik heb echt alles geprobeerd, ook poh-ggz. Behandelingen moeten gedeclareerd worden en zorgverzekeraars hebben daar eisen voor wat betreft de kwalificaties van de zorgverlener. Ik weet dat ik het kán, maar ik mág het niet doen.

Inmiddels heb ik al een paar jaar een ongeschoolde bijbaan op minimumloon om rond te komen. Het salaris is daardoor verre van genoeg om de vakkendeficiënties te betalen aan de Open Universiteit. Ik heb mijn ambities in de psychologie dus laten varen (ook omdat de bureaucratie daar een hel is).

Tijd voor een carrièreswitch! In de IT zitten snakken ze naar personeel. Alleen voor mij de vraag: waar moet ik beginnen? Het is zo breed! Het voelt weer alsof ik in vwo-3 zit en geen beeld heb van de perspectieven in het werkveld. Ik voel me daardoor verlamd en ik weet ook niet in hoeverre ik er eigenlijk geschikt voor ben.

Profielschets van mij:

Het klinkt alsof je jezelf voor de gek houd, zie geen enkele affiniteit met IT. Weet je zeker dat je de vakkendeficiënties aan de Open Universiteit niet kunt betalen? Volgens mij zijn die met korting bijna gratis voor minima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

In de UX Research zijn ze meestal dol op mensen met een achtergrond in psychologie
https://uxplanet.org/appl...-ux-research-548e4c960d44

Dat is een terrein waar IT en psychologie elkaar raken en zeker een hoop mensen gezocht worden (maar ze ook snel mensen ontslaan als die gewoonweg niet blijken te functioneren binnen hun taak)

echter, als je een probleem hebt met zelf dingen uitzoeken, gezien die klacht: "maar verder moest ik alles zonder begeleiding en zonder meekijken van een supervisor uitvogelen" vraag ik me wel een beetje af of je wel een zelfstandig HBO- of universitair werkniveau hebt... al dat geklaag over waarom je overal mislukte, maakt dat helaas eerder sterker, Ik mis daar een beetje wat introspectie.

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 03-10-2023 11:10 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

proef schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Mag ik vragen, kan sales manager een instapbaan (na master met werkervaring maar zonder relevante) zijn? Of moet je altijd eerst een paar jaar coldcallen als junior of zoiets? I.a.w. hoe wordt je sales manager?
Het is uiteindelijk ook maar een jobtitle. Je zal als start altijd als junior beginnen, maar dat is niet per se verkeerd toch? Als je het werk leuk vind en het goed doet, dan komen er ook kansen om door te groeien.

Als je bij een klein bedrijf begint als enige in sales, dan ben je al gauw iemand die alles doet. Maar zoiets als junior account manager (waarbij je IT klanten beheert) is prima mogelijk lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robotikoo
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal even een reactie geven op de punten die jullie hebben aangekaart. Ik waardeer de kritische opmerkingen!

Waarom IT? Wat is mijn affiniteit?

Om eerlijk te zijn: het is een opportunistische keuze. Echte grondige affiniteit heb ik niet; meer dan dagelijks hier de Frontpage bezoeken en wat YouTube-kanalen bekijken over wetenschap en techniek, doe ik niet. En inhoudelijke raakvlakken: ik had op het vwo NT+NG en was tijdens mijn studie goed in statistiek en SPSS, maar dat is ook al jaren geleden. Ik ben wel iets handiger met huis-tuin-en-keuken-IT dan de meesten om me heen, maar daarmee ga ik ook geen potten breken natuurlijk. Ik heb in mijn kring mijn situatie uitgelegd en ik hoor vaak terug dat ik de IT in moet gaan: veel vraag naar en veel omscholingsmogelijkheden. Dat was de sterkte aanleiding om dit topic te beginnen. Ik weet natuurlijk dondersgoed dat ik dit antwoord niet moet geven bij een sollicitatie, maar tegen jullie wil ik wel transparant zijn, want daar help ik mezelf het meest mee, ook al merk ik dat sommige users zich wellicht licht beledigd voelen. Ik vind het prettig dat jullie hier kritisch op zijn en als dit topic uitloopt en eindigt in een advies in een totaal andere branche: prima!

Mijn zwakke punten?

Inderdaad waar dat ze hol zijn omschreven. Ik zal het wat verduidelijken. Ik heb erg moeite om interne structuur aan te brengen. Dus concrete voorbeelden zijn: zelfstandig plannen, mensen of complexe processen aansturen en daarvan het overzicht houden. Ik functioneer het beste als de structuur extern met duidelijke kaders en taakomschrijvingen wordt opgelegd. Ik ben dus veel beter in inhoudelijk werk dan aansturend werk. Zet mij dus alsjeblieft niet in een managementfunctie waarin ik meerdere partijen tevreden moet houden, die aan moet sturen en dat ik parallel meerdere projecten heb lopen die niet aan elkaar zijn gerelateerd. Ik werk het beste aan de frontlinie in plaats van in het commandocentrum als jullie deze analogie begrijpen.

Ook verwerk ik informatie snel, maar is mijn werkgeheugen beperkt. Dit heeft als gevolg dat ik me snel overspoeld voel. Eenmaal op gang, gaat het me gemakkelijk af.

Ik ben creatief en brainstormen is een van mijn sterkste kanten. Al die ideeën in de praktijk brengen, is dan weer mijn zwakste kant. Ik heb denk ik meer dan de gemiddelde wo'er tijd nodig om mijn ideeën uit te werken en optimaliseren. Ik kan dus iemand snel een originele suggestie voor een oplossing geven, maar die oplossing van A tot Z uitwerken in een gedetailleerd stappenplan en dat implementeren: daar heb ik wel even tijd voor nodig. Ik zit dus meer in mijn hoofd dan in de buitenwereld.

Verder twijfel ik aan mijn leidinggevende capaciteiten. Tuurlijk zal ik niet in zo'n rol beginnen, maar ik ben veel te amicaal en ik verwacht niet dat dat in combinatie met het eerste punt wel zo effectief is. Ook kan ik best wel passief zijn en uitstelgedrag vertonen. Hierin heb ik dus wederom een duidelijk externe structuur nodig. Symptomatisch zou je zeggen dat ik ADD heb.

Tot slot ben ik best koppig. Dit kan voor problemen zorgen gezien mijn behoefte aan externe structuur. Als ik oneens ben met een werkwijze, kan ik daar moeilijk in meegaan, ook al heb ik het nodig om productief te zijn. Tegenstrijdig, ik weet het. Uiteindelijk kan ik als het moet natuurlijk wel mijn koppigheid opzijzetten.

En over de twijfels over mijn werk-/denkniveau: ik moest inderdaad alles zelf uitvogelen bij die baan als psychodiagnosticus. Vanaf dag 1 zat ik al zelfstandig psychologische onderzoeken af te nemen en mijn eerste cliënt was suïcidaal. Binnen anderhalve maand had ik het gros van de interpretatie van de testen onder de knie (dat is het moeilijkste gedeelte, niet het afnemen). Iets waar master-stagairs een half jaar aanloop voor moeten hebben met intensieve begeleiding, maakte ik dus mij veel sneller eigen; zelfs met een andere afstudeerrichting als achtergrond. Dus nee, ik twijfel niet aan mijn capaciteiten.

Ik denk inderdaad dat de harde kant van IT sowieso niets voor mij is. En nu ik jullie reacties lees, vraag ik me af of ik dit wel überhaupt moet ondernemen. Ik neig sterk naar van niet en ik ben al met één oog weer verder aan het kijken. Ik begrijp en waardeer jullie kritische opmerkingen, maar ik hoop dat jullie je in mijn situatie kunnen verplaatsen en van mijn kant begrijpen dat ik al erg lang met een frustratie rondloop. Als jullie me vrijwel unaniem dit afraden, dan is dat maar zo en vertrouw ik op jullie expertise. Dan zal ik snel verder kijken naar andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Robotikoo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:58:
[...] ik had op het vwo NT+NG en was tijdens mijn studie goed in statistiek en SPSS [...]
doet mij vermoeden dat de richting van data analyse en dashboards bouwen je wel zou moeten liggen. aangevuld met wat query skills.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Even een zijstap, denk ook eens aan (information-) security-achtige bedrijven. Die hebben ook vaak psychologen in dienst om menselijk gedrag te kunnen duiden en voorspellen, om bijvoorbeeld trainingen op te zetten met uitleg over phishing of ceo-fraude oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Heeft geen zin om nu reacties te posten want TS werkt het hele weekend en morgen staat zijn hele agenda al vol met privé afspraken waardoor er op zijn vroegst a.s. donderdag weer een stukje retoriek verwacht mag worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robotikoo
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

doet mij vermoeden dat de richting van data analyse en dashboards bouwen je wel zou moeten liggen. aangevuld met wat query skills.
Ja, ik heb onlangs gesproken met iemand in die wereld en kreeg die tip ook mee.
Frieda schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:53:
Even een zijstap, denk ook eens aan (information-) security-achtige bedrijven. Die hebben ook vaak psychologen in dienst om menselijk gedrag te kunnen duiden en voorspellen, om bijvoorbeeld trainingen op te zetten met uitleg over phishing of ceo-fraude oid.
Dit lijkt me oprecht interessant. Dankjewel voor de tip! Ik ga eens op onderzoek uit. Ik ken iemand die in de cybersecurity is gerold vanuit een andere achtergrond.
Yaksa schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:32:
Heeft geen zin om nu reacties te posten want TS werkt het hele weekend en morgen staat zijn hele agenda al vol met privé afspraken waardoor er op zijn vroegst a.s. donderdag weer een stukje retoriek verwacht mag worden.
Je weet niet wat er in andermans leven speelt, dus dat passief-agressieve cynisme mag je bij je houden. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:08
Robotikoo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:58:
Waarom IT? Wat is mijn affiniteit?

Om eerlijk te zijn: het is een opportunistische keuze. Echte grondige affiniteit heb ik niet; meer dan dagelijks hier de Frontpage bezoeken en wat YouTube-kanalen bekijken over wetenschap en techniek, doe ik niet. En inhoudelijke raakvlakken: ik had op het vwo NT+NG en was tijdens mijn studie goed in statistiek en SPSS, maar dat is ook al jaren geleden. Ik ben wel iets handiger met huis-tuin-en-keuken-IT dan de meesten om me heen, maar daarmee ga ik ook geen potten breken natuurlijk. Ik heb in mijn kring mijn situatie uitgelegd en ik hoor vaak terug dat ik de IT in moet gaan: veel vraag naar en veel omscholingsmogelijkheden. Dat was de sterkte aanleiding om dit topic te beginnen. Ik weet natuurlijk dondersgoed dat ik dit antwoord niet moet geven bij een sollicitatie, maar tegen jullie wil ik wel transparant zijn, want daar help ik mezelf het meest mee, ook al merk ik dat sommige users zich wellicht licht beledigd voelen. Ik vind het prettig dat jullie hier kritisch op zijn en als dit topic uitloopt en eindigt in een advies in een totaal andere branche: prima!
Ik mis hier nog steeds het waarom je de IT in zou willen. Als dit je antwoord gaat zijn bij een sollicitatie of alleen al uitstraalt, kan je daarna meteen weer naar buiten. Je zal na moeten denken over wat je echt wilt, want dat zal je goed kunnen onderbouwen en dan worden sollicitaties al veel kansrijker.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Toch even een reactie van een Psycholoog die in de IT terecht gekomen is en er nu deels weer uit is ;-).

Wat was mijn pad:
* Data scientist - primair verder groeien op statistische kennis - werkervaring opdoen met testmanagement processen, data-analyse verder dan SPSS (dus R, begin van met python, Business Intelligence dashboarding tooling, etc.), scrum.
* InfoSec - Toevallig binnen dezelfde startup vanwege risico psychologie achtergrond de stap. Gemakkelijke onderwerpen vanuit psychologie zitten hem vooral in de zgn. Human Factor - awareness op informatieveiligheid: Hoe krijg je mensen zo ver om maatregelen tegen risico's op te volgen (bijv. moeilijke passworden gebruiken, etc.).
* Privacy / Compliance - opvolging vanuit Info Sec pad - ook hier zie je weer zaken als awareness, gedrag en cultuur, groepsvorming, besluitsvorming processen, risicocommunicatie. Doorworstelen van wetteksten moet je wel liggen, maar die stof is net zo droog als sommige psychologie boeken...

Kortom, al deze sectoren (en sommige zelfs wat op 1 hoop gegooid) kennen een rol of zien meerwaarde voor iemand met een psychologische achtergrond.

Vraag is vooral wat je wil - en dan meer in mate van waar krijg je wél energie van in een organisatie en qua werk en waar niet van. Random voorbeeld: data analyse is een leuk pad in de IT en zeker als je ook een programmeer taal wil leren (primair zou ik zeggen python/SQL), maar als je niet van de cijfers bent of hier dag in, dag uit mee bezig wil zijn moet je het niet doen.

Daarnaast nog de vraag of je IT IT wil doen, of IT supported goed genoeg vindt. Veel sectoren zijn sterk IT afhankelijk (fin dienstverlening, Consumer goods) en hebben simpelweg een leger aan IT'ers, maar zijn geen IT bedrijf. Je zou zelfs bij defensie of de politie kunnen aankloppen voor IT gerelateerde functies (hoewel ze wss meer ervaring vereisen).

De tip hierboven van het uitstralen en bedenken wat je wilt is doorslaggevend en een must als je ergens binnen wil komen. Je achtergrond is in veel gevallen namelijk ondergeschikt.

Mocht je meer willen weten DM maar :)
Pagina: 1