Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 01:37
Deze moet ik vast heel serieus nemen:
Job
Hi [Koos Werkloos],

Thanks for accepting my request [Ik heb niets geaccepteerd]. Hope you doing good!!!

Reason i get in touch with you is I have an exciting job opportunity for " Tester Role in , Netherlands Location(Remote Work

If interested kindly allow me discuss more on this role.

Regards,
[naam recruiter]

[naam recruiter]
Team Lead - UK/Europe Staffing at [recruitmentbedrijf]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 15:54
Edit: nevermind ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Bwana op 24-10-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:11
Weer een mooie binnen. Ik doe niets met Microsoft 365, ook nooit gedaan, staat ook zo op LinkedIn.
Goedemiddag Joosie,

Voor een directe eindklant ben ik op zoek naar een ervaren Microsoft 365 consultant. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het optimaliseren van de hybride Microsoft 365-omgeving en het leiden van cruciale projecten.

[...]

Ik hoor heel graag van je! Bij voorbaat mijn excuses als ik laat of niet reageer. Helaas is dit niet altijd mogelijk in verband met het aantal reacties, maar ik waardeer de reacties en de interesse!

Met vriendelijke groet / With kind regards,

Recruiter
Associate Sales Team Manager

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
joosie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:36:
Weer een mooie binnen. Ik doe niets met Microsoft 365, ook nooit gedaan, staat ook zo op LinkedIn.

[...]
je voelt je ook meteen belangrijk na de laatste 2 regels....
Alsof de mensen in de rij staan om voor deze recruiter aan de slag te gaan en hij/zij omkomt in de reacties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vandaag op LinkedIn gechat met weer eens een Brit. Ook irritant: op Firefox krijg ik bij het versturen "Your message could not be posted. Tap to try again" of iets dergelijks; switchen naar desktopweergave lost het op. Lekker gebruikertje richting de app pesten.

Over dark patterns: ik ben nog steeds zwaar teleurgesteld in hun mailnotificaties: "X just messaged you", body: "1 new message awaits your response". Toon dat bericht gewoon in de mail, dammit!

Maar goed, de recruiter zocht een DevOps Engineer, met verder nul informatie en de afsluiter:
When are you available for a call?
Die heeft dus ook de cursus "doorpakken voor recruiters" gevolgd, met net zo'n kansloos zinnetje als "op welk nummer ben je het best te bereiken?".

Enig heen en weer verder kwam eruit dat het een opdracht voor de Europese Commissie zou zijn, maar hij wilde niets loslaten over de opdracht, de supplier, enzovoorts: ik kreeg antwoorden van een of twee woorden en uiteindelijk een lachwekkend Word-document.
Job Description
As a DevOps Engineer at [Your Company Name][sic], you will be responsible for bridging the gap between software development and IT operations. Your primary focus will be to streamline our software delivery pipeline, enhance system reliability, and optimize infrastructure, ultimately supporting our mission to deliver high-quality software products to our customers.
En:
Key Responsibilities:
• Infrastructure as Code (IaC):
• Create and manage infrastructure using IaC tools like Terraform, Ansible, or CloudFormation.
En nog meer signalen dat het hele document door ChatGPT was gegenereerd. Ik heb hem bedankt voor de poging tot datamining en geblokkeerd.

Of heb ik mezelf nu een baan voor Europa door de neus geboord?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:33:
Vandaag op LinkedIn gechat met weer eens een Brit.
[...]
Of heb ik mezelf nu een baan voor Europa door de neus geboord?
Sinds wanneer heeft een Brit nog iets te maken met de Europese Commissie, daar zijn ze nou net een paar jaar terug uitgestapt toch :+

Dat terzijde, lijkt het me inderdaad een slechte poging tot je gegevens verkrijgen. Als ik trouwens goed begrijp dat er echt letterlijk '[Your Company Name]' in de tekst stond, dan is dat wel echt hilarisch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gaan we weer:

Zojuist whatsapp recruiter spam. onbekend nummer +20
Zogenaamd de naam Oscar Stewart, met een bedrijfsaccount
2e bericht:
mijn naam is Mathilda, van Recruitment, ons bedrijf heeft een aantal flexibele vacatures.
Verder wordt ik nu helemaal gek van de recruiters die mijn willen inhuren voor 1-hour paid advice, $300-450
Soms wel 4 per dag, via linkedin en per email.

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 06-11-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:00
Get!em schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:24:
Gaan we weer:

2e bericht:
[...]

Verder wordt ik nu helemaal gek van de recruiters die mijn willen inhuren voor 1-hour paid advice, $300-450
Deze heb ik inmiddels ook gehad maar dan via whatsapp als bericht.

[ Voor 11% gewijzigd door Puddi Puddin op 06-11-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Get!em schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:24:
Gaan we weer:

2e bericht:
[...]

NFI, maar dit heeft toch niets te maken met 'Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen' dit is simpelweg phishing.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

True schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:24:
[...]

NFI, maar dit heeft toch niets te maken met 'Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen' dit is simpelweg phishing.
Klopt, je hebt gelijk. De Recruitment branche wordt hier misbruikt om te phishen.
Helaas is het wel zo dat van alle recruitment berichten die binnenkomen de scheidslijn tussen goed en fout steeds grijzer wordt en dat het zelfs voor weldenkende mensen lastiger wordt om ze te onderscheiden. Kun je ooit nog een bericht van een recruiter die koud binnenkomt vertrouwen? En op basis van wat? Zelfs als het bericht is ondertekend door een gerenommeerd recruitment bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VexedFowl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-12-2023
All,

Ik ben niet heel erg slim geweest. Ik heb al een tijdje niet meer hoeven te solliciteren en word zoals zovelen momenteel op linkedin met berichten overladen.

Nou heb ik via 2 verschillende recruitment bureaus uiteindelijk opdezelfde functie gesolliciteerd. Echter zat er een paar dagen tussen beide vacatures en kwamen de namen niet helemaal overeen. Het leken 2 afzonderlijke functies. Achterna blijkt bij 1 van de recruiters de vacature door ChatGPT gehaald te zijn. Na onderzoek blijkt als je beide naast elkaar houd er wel overeenkomsten zijn maar ook verschillen.

Nou heeft het bedrijf waar je uiteindelijk terecht zou komen natuurlijk beide aanvragen afgewezen met het verhaal of dat ik dus blijkbaar via 2 verschillende bureaus aan het solliciteren ben. Na wat heen en weer gemail naar beide partijen is er een beetje een touwtrek situatie ontstaan.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

Nuttige info is wellicht.

Firma 1 is een UK gebasseerde recruitment bureau met aanzienlijk hogere verloning dan Firma 2 die wel gewoon nederlands is.

Firma 1 kwam als eerste naar buiten met het bericht dat er nog een recruitment bureau mee deed en of ik even per mail wou bevestigen dat ik met hun in zee wou.

Firma 2 heeft me gezegd dat het wel goed zou komen en heeft me later opgebeld en gezegd dat ze het zelfde bericht hadden ontvangen. Alleen gaf deze aan mij 5 dagen eerder te hebben aangeboden dan Firma 1 en daarmee het eerst recht verhaal te bezitten?

Ik probeer in mijn communicatie te achterhalen wie er nou als eerste was. Maar ik kan van Firma 1 geen schriftelijke bevestiging vinden (Die is wellicht telefonisch geweest) en van firma 2 wel.

TLDR:
1 functie, 2 recruiters. Hoe los ik dit op?

Hoe zouden jullie hier mee om gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

VexedFowl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:24:
All,

Ik ben niet heel erg slim geweest. Ik heb al een tijdje niet meer hoeven te solliciteren en word zoals zovelen momenteel op linkedin met berichten overladen.

Nou heb ik via 2 verschillende recruitment bureaus uiteindelijk opdezelfde functie gesolliciteerd. Echter zat er een paar dagen tussen beide vacatures en kwamen de namen niet helemaal overeen. Het leken 2 afzonderlijke functies. Achterna blijkt bij 1 van de recruiters de vacature door ChatGPT gehaald te zijn. Na onderzoek blijkt als je beide naast elkaar houd er wel overeenkomsten zijn maar ook verschillen.

Nou heeft het bedrijf waar je uiteindelijk terecht zou komen natuurlijk beide aanvragen afgewezen met het verhaal of dat ik dus blijkbaar via 2 verschillende bureaus aan het solliciteren ben. Na wat heen en weer gemail naar beide partijen is er een beetje een touwtrek situatie ontstaan.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

Nuttige info is wellicht.

Firma 1 is een UK gebasseerde recruitment bureau met aanzienlijk hogere verloning dan Firma 2 die wel gewoon nederlands is.

Firma 1 kwam als eerste naar buiten met het bericht dat er nog een recruitment bureau mee deed en of ik even per mail wou bevestigen dat ik met hun in zee wou.

Firma 2 heeft me gezegd dat het wel goed zou komen en heeft me later opgebeld en gezegd dat ze het zelfde bericht hadden ontvangen. Alleen gaf deze aan mij 5 dagen eerder te hebben aangeboden dan Firma 1 en daarmee het eerst recht verhaal te bezitten?

Ik probeer in mijn communicatie te achterhalen wie er nou als eerste was. Maar ik kan van Firma 1 geen schriftelijke bevestiging vinden (Die is wellicht telefonisch geweest) en van firma 2 wel.

TLDR:
1 functie, 2 recruiters. Hoe los ik dit op?

Hoe zouden jullie hier mee om gaan?
Lekker direct bij de werkgever. Jammer voor die recruitment partijen. Hadden ze maar open kaart moeten spelen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 07:15

HSG

En weer een recruiter die mij mailt voor een nieuwe baan met de klassieke afknapper.

"salaris op basis van kennis en ervaring".

Doei. ;w
boxlessness schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Toevallig heb ik morgen een gesprek geregeld door een recruiter van Good Company. Nu neem ik de verhaaltjes over "hoe fantastisch en dynamisch een bedrijf wel niet is", en "hoe uniek en fantastisch mijn cv is" wel met een korreltje zout, maar wat mij erg op viel is hoe erg ik gestuurd wordt in wat wel/niet te zeggen en hoe me te gedragen in het eerste gesprek.

Ik ben heel benieuwd wat ze over mij verteld hebben bij die bedrijven, want mijn gevoel is dat ze zaken erg aandikken. Toevallig is mijn gesprekspartner morgen een oud-collega, dus ik verwacht een open en informeel gesprek. Ik zal eens poolsen hoe hun contact is met de recruiter.
Is het wat geworden bij The Good Compagny? Ik zie ze ook regelmatig op LinkedIn voorbij komen waarbij ze hele lappen teksten schrijven over hoe wel niet anders ze zijn tegenover andere IT-bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
HSG schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:33:
En weer een recruiter die mij mailt voor een nieuwe baan met de klassieke afknapper.

"salaris op basis van kennis en ervaring".

Doei. ;w

[...]

Is het wat geworden bij The Good Compagny? Ik zie ze ook regelmatig op LinkedIn voorbij komen waarbij ze hele lappen teksten schrijven over hoe wel niet anders ze zijn tegenover andere IT-bedrijven.
Tot nu toe heb ik niet het idee dat ze de zaak verdraaien noch mijn cv ophemelen. Maar de functies waar ze mee komen zijn geen vooruitgang ten opzichte van wat ik nu heb.
Ik werk als sr developer/tech lead voor wat elders een respectabel architectensalaris is (dat komt o.a. doordat mijn contract op 36u gebaseerd is), met de luxe dat ik thuis kan werken wanneer ik dat wil (onze organisatie is verspreid over heel NL, dus bijna alles gaat sowieso al via MSteams).
Dus wanneer men met een functie aan komt zetten met een (net) matchend salaris, maar twee dagen verplicht kantoor en een uur enkeltje-reistijd, dan is dat niet echt aantrekkelijk.
Met onze huidige thuissituatie/indeling kan ik een uur (verplichte) reistijd niet combineren met mijn verplichtingen thuis. Wanneer mijn vrouw haar opleiding af heeft en de zorg uit gaat dan heb ik meer flexibiliteit... nog twee jaartjes... :)

Mijn kritiek is dan ook voornamelijk dat men niet luistert naar mijn wensen, en dat men ook niet die informatie van te voren bij de klant uitvraagt. Ik krijg iedere keer van recruiter vage "toezeggingen" dat ze het salaris "wel kunnen matchen", en dat "ze bij de klant regelmatig thuiswerken en heel flexibel zijn". Maar bij de gesprekken komt dan toch naar voren dat er minder flexibiliteit is dan voorgespiegeld (en dat is het goed recht van het bedrijf overigens).
Dan heb ik liever dat recruiter zegt dat ze niks voor mij kunnen betekenen, dan dat ze me aan het lijntje houden.

Tot nu toe is het een beetje een 13-in-een-dozijn recruitment bureau. Wat ik dan wel positief vind is dat ze niet met functies bij detacheerders aan komen zetten, maar dat het wel "echte" bedrijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 10:00
boxlessness schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:50:
[...]

Tot nu toe heb ik niet het idee dat ze de zaak verdraaien noch mijn cv ophemelen. Maar de functies waar ze mee komen zijn geen vooruitgang ten opzichte van wat ik nu heb.
Ik werk als sr developer/tech lead voor wat elders een respectabel architectensalaris is (dat komt o.a. doordat mijn contract op 36u gebaseerd is), met de luxe dat ik thuis kan werken wanneer ik dat wil (onze organisatie is verspreid over heel NL, dus bijna alles gaat sowieso al via MSteams).
Dus wanneer men met een functie aan komt zetten met een (net) matchend salaris, maar twee dagen verplicht kantoor en een uur enkeltje-reistijd, dan is dat niet echt aantrekkelijk.
Met onze huidige thuissituatie/indeling kan ik een uur (verplichte) reistijd niet combineren met mijn verplichtingen thuis. Wanneer mijn vrouw haar opleiding af heeft en de zorg uit gaat dan heb ik meer flexibiliteit... nog twee jaartjes... :)

Mijn kritiek is dan ook voornamelijk dat men niet luistert naar mijn wensen, en dat men ook niet die informatie van te voren bij de klant uitvraagt. Ik krijg iedere keer van recruiter vage "toezeggingen" dat ze het salaris "wel kunnen matchen", en dat "ze bij de klant regelmatig thuiswerken en heel flexibel zijn". Maar bij de gesprekken komt dan toch naar voren dat er minder flexibiliteit is dan voorgespiegeld (en dat is het goed recht van het bedrijf overigens).
Dan heb ik liever dat recruiter zegt dat ze niks voor mij kunnen betekenen, dan dat ze me aan het lijntje houden.

Tot nu toe is het een beetje een 13-in-een-dozijn recruitment bureau. Wat ik dan wel positief vind is dat ze niet met functies bij detacheerders aan komen zetten, maar dat het wel "echte" bedrijven zijn.
Zelfde geval hier. Ik noem een salaris die na mijn ogen wat aan de hoge kant is en men die recruiter geeft aan dat dit goed haalbaar is. Vervolgens 3 gesprekken later blijken ze er allemaal een op een onder te zitten en qua techniek en werkzaamheden staan ze verweg. Ik moest me vooral niet druk maken omtrent reisvergoeding en thuiswerk mogelijkheden maar bespreekbaar tijdens een gesprek hó maar. Je kunt toch gewoon met het OV? Ja dat kan kom ik echter op het huidige traject tientallen keren te laat is dat een probleem? Nee dat is dan niet de bedoeling. 8)7 |:(. Verder toezegging gekregen dat ze gingen bluffen het gewenste salaris wat ik voor ogen had werd dan weg gezet als hij verdiend dit al. Maar snel afgekapt ik regel het voortaan zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

boxlessness schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:50:
[...]

Dus eigenlijk zou je meer gaan werken voor hetzelfde salaris en moet je twee dagen verplicht naar kantoor? Zo ja dan snap ik dat je dan "nee" zegt.

Maar goed ik zie The Good Compagny als de zoveelste IT-detacheer bedrijf die beweren dat ze tof, te gek, legendarisch zijn met te gekke collega's en meer. Het enige waar ze nog meer onderscheiden is dat je een dikke gamelaptop krijgt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door HSG op 17-11-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
HSG schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:06:
[...]

Dus eigenlijk zou je meer gaan werken voor hetzelfde salaris en moet je twee dagen verplicht naar kantoor? Zo ja dan snap ik dat je dan "nee" zegt.

Maar goed ik zie The Good Compagny als de zoveelste IT-detacheer bedrijf die beweren dat ze tof, te gek, legendarisch zijn met te gekke collega's en meer. Het enige waar ze nog meer onderscheiden is dat je een dikke gamelaptop krijgt. ;)
Mwa, met zo'n fortnight kiddo laptop krijg je mij geen meeting in. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

Arloid schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:29:
[...]

Mwa, met zo'n fortnight kiddo laptop krijg je mij geen meeting in. :+
Mij ook niet. Ik heb liever een licht model die je makkelijk mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
HSG schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:06:
[...]

Ik heb het idee dat we een ander bedrijf in gedachten hebben. Ik ben in contact met GoodCompany, een recruitmentbureau... TheGoodCompany is volgens mij een andere... denk ik.
Maar idd, tot nu toe geen enkel aantrekkelijke lead. Ik krijg soms een beetje last van imposter-syndrome wanneer ik zie wat elders in de tech industrie (vooral high-tech/embedded) betaald wordt. Ik weet dat fintech over het algemeen hogere salarissen biedt, maar daar ligt mijn interesse totaal niet. Mijn huidige werk is ook healthcare related, dus het gevoel van maatschappelijk-relevant werk doen kan ik ook moeilijk los laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

boxlessness schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:30:
[...]

Ik heb het idee dat we een ander bedrijf in gedachten hebben. Ik ben in contact met GoodCompany, een recruitmentbureau... TheGoodCompany is volgens mij een andere... denk ik.
Maar idd, tot nu toe geen enkel aantrekkelijke lead. Ik krijg soms een beetje last van imposter-syndrome wanneer ik zie wat elders in de tech industrie (vooral high-tech/embedded) betaald wordt. Ik weet dat fintech over het algemeen hogere salarissen biedt, maar daar ligt mijn interesse totaal niet. Mijn huidige werk is ook healthcare related, dus het gevoel van maatschappelijk-relevant werk doen kan ik ook moeilijk los laten.
Dan hebben wij het inderdaad allebei over een ander bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:26
sirdanilot schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:35:
Wat is jullie ervaring met sollicitaties via videobellen versus op locatie?
Mijn ervaring als zelfstandige is dat vrijwel alle eerste gesprekken remote zijn.
Soms ook het 2e gesprek. Het scheelt gewoon zoveel tijd aan beide kanten.
Zonder reistijd is het zoveel makkelijker in te plannen om even te praten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:12
Even een leuk weetje: de bedrijfsnaam Searchlite is uitgefaseerd (waarschijnlijk aan hun slechte reputatie ten onder gegaan). Ze heten nu Elevation Partners. Ze vielen al een tijdje daaronder (deel van de Elevation Group samen met theNextGen, zie hiervoor ook een paar posts in dit topic), maar gebruiken nu die naam rechtstreeks voor hun praktijken.

Dus vooralsnog hebben we:
Bonque -> &Work
Searchlite -> Elevation Partners
iSense -> Experis
Phind -> Loyal Interim

Ben benieuwd wie er nog meer van naam gaat wisselen.

Ow en fun fact: Yer heeft mijn Google review laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Chromoris schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:26:
Even een leuk weetje: de bedrijfsnaam Searchlite is uitgefaseerd (waarschijnlijk aan hun slechte reputatie ten onder gegaan). Ze heten nu Elevation Partners. Ze vielen al een tijdje daaronder (deel van de Elevation Group samen met theNextGen, zie hiervoor ook een paar posts in dit topic), maar gebruiken nu die naam rechtstreeks voor hun praktijken.

Dus vooralsnog hebben we:
Bonque -> &Work
Searchlite -> Elevation Partners
iSense -> Experis
Phind -> Loyal Interim

Ben benieuwd wie er nog meer van naam gaat wisselen.

Ow en fun fact: Yer heeft mijn Google review laten verwijderen.
Klein detail: iSense is meer dan gewoon een naamswijziging.
Het is werkelijk een samengaan van iSense en Peak-IT, dat weer onderdeel is van ManPowerGroup.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Gisteren een gesprek op locatie. De recruiter had natuurlijk gezegd dat alles al helemaal in kannen en kruiken was en ik meteen een aanbod zou krijgen. Maar dat viel wel tegen denk ik.

Volgende week hoor ik het wel maar ik denk ook niet dat dat iets wordt.

Verder continu Indiase recruiters die helemaal geen Nederlands spreken maar wel recruiten voor bedrijven in Nederland. Dan moet ik altijd per se de titel van mijn laatste functie aanpassen naar de titel van de nieuwe functie op mijn cv van die recruiter . Ik doe het maar want in discussie met iemand uit India heeft in mijn ervaring geen zin. Hier komt voorlopig ook niks uit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In jouw positie ga ik echt niet zeggen dat je geen recruiters moet gebruiken. Maar Indiase recruiters? Waarom zou je dat doen? Die Googlen dezelfde banen als je zelf ook wel kan Googlen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
sirdanilot schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:03:
Gisteren een gesprek op locatie. De recruiter had natuurlijk gezegd dat alles al helemaal in kannen en kruiken was en ik meteen een aanbod zou krijgen. Maar dat viel wel tegen denk ik.

Verder continu Indiase recruiters die helemaal geen Nederlands spreken maar wel recruiten voor bedrijven in Nederland. Dan moet ik altijd per se de titel van mijn laatste functie aanpassen naar de titel van de nieuwe functie op mijn cv van die recruiter . Ik doe het maar want in discussie met iemand uit India heeft in mijn ervaring geen zin. Hier komt voorlopig ook niks uit.
Waarom zou je uberhaupt in gesprek gaan met een recruiter die niet-exclusief, niet in opdracht en vanuit het buitenland werft? Dat is echt *het* type recruiter dat je keihard moet negeren, die gaan nies voor je doen en verkleinen vooral je kans op een baan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:47
sirdanilot schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:03:

Mijn persoonlijke ervaring met niet Nederlands sprekende recruiters is direct naar de prullenbak! Zelfs al is het voor een internationaal bedrijf is het inhuren van een goedkoop Indisch bedrijf een red flag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lui uit India spammen werkelijk elke vacature vol met niet relevante CV's. Vaak ook van Indiers zelf die dan wel als kennismigrant hier willen werken.

Het is zelfs zo dat er standaard afwijzingen zijn gedefinieerd in recruitment software om deze lui snel af te wijzen.

Ga er niet mee in zee, je komt echt niet door de eerste selectie heen en veroorzaakt alleen maar ergernis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chromoris
Die lui uit India hebben hun vacatures van Google Translate af gehaald. Die hebben hier echt geen poot aan de grond. Sterker nog, ze willen jouw CV gebruiken om een voet binnen de deur te krijgen. Ook zodat ze dan hun Indische kennismigranten hier kunnen spammen.

Negeren & niet mee in zee gaan. 99,9% van de tijd resulteert het in een directe afwijzing, want Indische recruiter.
spijkerhoofd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:56:
[...]

Mijn persoonlijke ervaring met niet Nederlands sprekende recruiters is direct naar de prullenbak! Zelfs al is het voor een internationaal bedrijf is het inhuren van een goedkoop Indisch bedrijf een red flag.
Idd behoorlijke Red flag: ofwel de Indische recruitment toko liegt (komt heel vaak voor), ofwel het grote bedrijf houdt wat zeer discutabele outsourcingspraktijken erop na (verteld ook wat over het betreffende bedrijf).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boxlessness
Ik had vorige week weer een gesprek voor SW architect bij een bedrijf op 1 uur reistijd (in optimale condities...die nooit optimaal zijn). Ik had al (meerdere keren) bij recruiter aangegeven dat reistijd en verplichte kantoordagen voor mij een dealbreaker zijn in verband met de strakke/onregelmatige planning hier thuis...
Maar nee, "het bedrijf is super flexibel, en iedereen werkt daar veel thuis, geen probleem"...

Dus in het gesprek introduceer ik me en vertel waar ik woon...
- "Dat is wel ver weg... vind je de reistijd geen probleem? Want in deze rol verwachten we dat je drie dagen per week op kantoor bent"
- "Ja, dat is inderdaad een probleem, met zo'n reistijd zitten er te weinig uren in een dag met onze thuisplanning. Maar recruiter had me verteld dat voornamelijk thuiswerken een optie was. Ik vond het voor deze rol al uitzonderlijk dat voornamelijk remote een optie was..."

Het gesprek was binnen het kwartier klaar... efficiënt.

Een dag later belt recruiter me om te bespreken hoe het was gegaan... ik vertelde hem dat het kwa reistijd niet gaat, en dat ze voor die rol iemand drie dagen per week op kantoor verwachten. Hij klonk een combinatie van verbaasd en boos... ik denk dat hij niet happy is dat ik het onderwerp thuiswerken en reistijd toch bij ieder gesprek wel aansnijd omdat dat belangrijk voor me is. Hij stuurt me ook in de aanloop van zo'n eerste gesprek in wat ik vooral wel en niet moet zeggen.

Ik ben er nu ook wel weer een beetje klaar met die recruiter... hij komt niet echt met passende leads (ik kan me ook voorstellen dat ik een lastig profiel en wensen heb), en zelf zoeken is efficiënter...
Misschien eens internationaal gaan zoeken naar remote functies. Ik las in het salaristopic dat men in Duitsland staat te springen om (remote) personeel. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
boxlessness schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:57:
Een dag later belt recruiter me om te bespreken hoe het was gegaan... ik vertelde hem dat het kwa reistijd niet gaat, en dat ze voor die rol iemand drie dagen per week op kantoor verwachten. Hij klonk een combinatie van verbaasd en boos... ik denk dat hij niet happy is dat ik het onderwerp thuiswerken en reistijd toch bij ieder gesprek wel aansnijd omdat dat belangrijk voor me is. Hij stuurt me ook in de aanloop van zo'n eerste gesprek in wat ik vooral wel en niet moet zeggen.

Ik ben er nu ook wel weer een beetje klaar met die recruiter... hij komt niet echt met passende leads (ik kan me ook voorstellen dat ik een lastig profiel en wensen heb), en zelf zoeken is efficiënter...
Name and shame, kan ook in mo-tags. Is dat zo'n bureau recruiter bij zo'n recruitment toko (of heeft hij daar gewerkt/begin carrière gemaakt)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 12:51
boxlessness schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:57:
Ik had vorige week weer een gesprek voor SW architect bij een bedrijf op 1 uur reistijd (in optimale condities...die nooit optimaal zijn). Ik had al (meerdere keren) bij recruiter aangegeven dat reistijd en verplichte kantoordagen voor mij een dealbreaker zijn in verband met de strakke/onregelmatige planning hier thuis...
Maar nee, "het bedrijf is super flexibel, en iedereen werkt daar veel thuis, geen probleem"...

Dus in het gesprek introduceer ik me en vertel waar ik woon...
- "Dat is wel ver weg... vind je de reistijd geen probleem? Want in deze rol verwachten we dat je drie dagen per week op kantoor bent"
- "Ja, dat is inderdaad een probleem, met zo'n reistijd zitten er te weinig uren in een dag met onze thuisplanning. Maar recruiter had me verteld dat voornamelijk thuiswerken een optie was. Ik vond het voor deze rol al uitzonderlijk dat voornamelijk remote een optie was..."

Het gesprek was binnen het kwartier klaar... efficiënt.

Misschien eens internationaal gaan zoeken naar remote functies. Ik las in het salaristopic dat men in Duitsland staat te springen om (remote) personeel. :p
Mij gaan vertellen wat ik wel en niet moet zeggen bij een gesprek is voor mij al een red flag en kap ik de hele bende af als ze daarmee beginnen.
Ik ben er op een zelfde manier 10 jaar geleden ook eens ingetuind (toen had ik nog amper ervaring) maar dan op salaris niveau.
Mijn salaris eis was geen enkel probleem. 2 gesprekken verder, aanbod gekregen en jawel: lager dan wat ik toen al verdiende :+ .

Ik maak zelf wel uit wat ik zeg op een gesprek. Als ze mij dat gaan vertellen weet ik al dat ze onzin verkocht hebben bij dat bedrijf om mij op gesprek te kunnen krijgen.
Sowieso altijd zelf een kopie van je CV meenemen zodat je de "creatief met letters" recruiter gelijk de kop in drukt.

Voor mij nog steeds de gouden regels:
- Alleen corporate recruiters krijgen van mij een antwoord.
- Noem je geen bedrijfsnaam waar je voor recruite (hence why ik alleen nog met corporate recruiters praat)? Dan kan je al helemaal geen reactie verwachten.
- Hagelschoten in mijn dm? Jij krijgt block.
- Mij toevoegen zonder enige onderlinge connectie of tekst? Block.
- India, UK recruiters: block.

Klinkt wellicht wat agressief maar die lui zijn me al jaren veel te agressief richting mij en zit er totaal niet op te wachten. Ik ben helemaal klaar met die lui.
Als ik wat anders moet heb ik mijn eigen netwerk en een handje vol recruiters die ik wél vertrouw.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• boxlessness
Csotranme schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:28:
[...]

Mij gaan vertellen wat ik wel en niet moet zeggen bij een gesprek is voor mij al een red flag en kap ik de hele bende af als ze daarmee beginnen.
Ik ben er op een zelfde manier 10 jaar geleden ook eens ingetuind (toen had ik nog amper ervaring) maar dan op salaris niveau.
Mijn salaris eis was geen enkel probleem. 2 gesprekken verder, aanbod gekregen en jawel: lager dan wat ik toen al verdiende :+ .

Ik maak zelf wel uit wat ik zeg op een gesprek. Als ze mij dat gaan vertellen weet ik al dat ze onzin verkocht hebben bij dat bedrijf om mij op gesprek te kunnen krijgen.
Sowieso altijd zelf een kopie van je CV meenemen zodat je de "creatief met letters" recruiter gelijk de kop in drukt.

- Noem je geen bedrijfsnaam waar je voor recruite (hence why ik alleen nog met corporate recruiters praat)? Dan kan je al helemaal geen reactie verwachten.

Klinkt wellicht wat agressief maar die lui zijn me al jaren veel te agressief richting mij en zit er totaal niet op te wachten. Ik ben helemaal klaar met die lui.
Als ik wat anders moet heb ik mijn eigen netwerk en een handje vol recruiters die ik wél vertrouw.
Bij mij gaan dat soort sturende opmerkingen ook het ene oor in, het andere uit. Maar het valt me wel heel erg op, en het geeft me een sterke "ik ben je aan het verkopen"-vibe.
Daarbij is een belletje met hem vaak ook een minuut of 10, en ik krijg dan niet meer info dan ik in twee minuten had kunnen lezen in de vacaturetekst die ook online staat... this meeting could have been an email.

Maar ik reageer tegenwoordig al helemaal niet meer op recruiters via linkedin. Als ik zo terug kijk dan zijn het gros van de recruiters van detachering/consultancy toko's, waar ik al helemaal geen invloed meer heb over werktijden en reisafstand, want dat is klant-afhankelijk. En de rest recruiten in naam van een bedrijf, waarvan sommige de naam niet noemen. Gelukkig hebben ze me in India nog niet ontdekt. :p

Ik heb ook het idee dat mijn definities wat betreft hybride werken en flexibele tijden wat flexibeler/vrijer zijn dan wat een bedrijf in een vacature vaak bedoelt. In die zin denk ik dat hybride posities inmiddels helemaal afvallen.
Naming and shaming vind ik ook niet helemaal terecht, omdat mijn profiel/wensen naar mijn idee lastig is: ik breng veel domeinkennis mee (oncologie & research) welke op weinig plekken toegevoegde waarde heeft, plus mijn flexibiliteit is beperkt. Dus een goede value-proposition naar een andere werkgever buiten dat domein is lastig te maken.
Maar dan nog zou ik liever van een recruiter horen dat hij/zij/hun niets voor me kan betekenen, in plaats van maar wat plekken proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 15:48

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:15
Csotranme schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:28:
[...]

Zolang recruiters concreet zijn en echt aantonen mijn profiel gelezen te hebben krijgen ze (meestal) een reactie, ook als ik niet op zoek ben, en meestal houdt ik ook dat lijstje wel aan. Corporate recruiters en recruiters die echt in opdracht werken en een bedrijfsnaam noemen hebben hun zaken meestal goed op orde, de rest niet. Van de de berichten die ik dit jaar op LinkedIn heb gehad, was er maar eentje echt de moeite waard om op te reageren, de rest was allemaal bagger (aantal die zonder controle met freelance aan komen, paar Engelse teksten die ook nog eens voor functies in België en Luxemburg waren).

Al zijn ook corporate recruiters niet heilig, pas geleden had ik er eentje die duidelijk mijn profiel niet gelezen had, want die had doodleuk in zijn bericht de vraag staan of ik het bedrijf al kende, terwijl ik daar een paar jaar geleden al in dienst ben geweest. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar gezien ik niet zo heel veel andere banen heb gehad en het bericht verder ook geen enkel inhoudelijk aanknopingspunt met mijn profiel had, gok ik dat dat gewoon een dertien in een dozijn hagelschot was.
Ik kan het artikel niet lezen (en heb geen zin om uit te zoeken of ik om de registratie heen kan), maar met die vraagstelling is het niet zo gek dat bijna iedereen wel regelmatig benaderd wordt, want de andere antwoorden zijn nooit en bijna nooit. Wel apart trouwens dat de grafiek op meer dan 100% uit lijkt te komen.

• Csotranme
Transportman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:08:
[...]

Zolang recruiters concreet zijn en echt aantonen mijn profiel gelezen te hebben krijgen ze (meestal) een reactie, ook als ik niet op zoek ben, en meestal houdt ik ook dat lijstje wel aan. Corporate recruiters en recruiters die echt in opdracht werken en een bedrijfsnaam noemen hebben hun zaken meestal goed op orde, de rest niet. Van de de berichten die ik dit jaar op LinkedIn heb gehad, was er maar eentje echt de moeite waard om op te reageren, de rest was allemaal bagger (aantal die zonder controle met freelance aan komen, paar Engelse teksten die ook nog eens voor functies in België en Luxemburg waren).

Al zijn ook corporate recruiters niet heilig, pas geleden had ik er eentje die duidelijk mijn profiel niet gelezen had, want die had doodleuk in zijn bericht de vraag staan of ik het bedrijf al kende, terwijl ik daar een paar jaar geleden al in dienst ben geweest. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar gezien ik niet zo heel veel andere banen heb gehad en het bericht verder ook geen enkel inhoudelijk aanknopingspunt met mijn profiel had, gok ik dat dat gewoon een dertien in een dozijn hagelschot was.

[...]

Ik kan het artikel niet lezen (en heb geen zin om uit te zoeken of ik om de registratie heen kan), maar met die vraagstelling is het niet zo gek dat bijna iedereen wel regelmatig benaderd wordt, want de andere antwoorden zijn nooit en bijna nooit. Wel apart trouwens dat de grafiek op meer dan 100% uit lijkt te komen.
Je hebt altijd "slechte" ertussen zitten. Dat is met ieder beroep zo.
Ook corporate recruiters slaan de plank wel eens mis maar véél minder dan de rest.

Zelfs non-corporate recruiters die wel serieus mn profiel lezen maar weigeren de eindklant te noemen nadat ik er naar vraag negeer ik.
Ik wil weten met welke toko ik te dealen heb.
"Eén toonaangevende partij in de financiële sector in de randstad" zegt mij echt helemaal niks en kan ik niks mee.
Ik wil gewoon weten met wie ik aan tafel ga zitten.
Anders lekker niet.

Overigens hier ook een ervaring met een corporate recruiter voor een andere toko van dezelfde eigenaar waar ik voorheen gewerkt heb.
Eigenaar is niet helemaal koosjer dus wil er niks meer mee te maken hebben maar dat kon zij niet weten uiteraard. Enkel dat ik voor een toko van dezelfde eigenaar gewerkt heb.

Edit: ik hou overigens ook altijd mijn ogen open.
Ik ben niet het figuur die meer dan 5 jaar bij dezelfde werkgever blijft hangen tot nu toe.
Dat weet mijn huidige werkgever ook. Dus als ze me op waarde schatten en me graag willen behouden moeten ze er wel wat voor doen.

Neem dus zelf het initiatief/overhand.
Heb collega's zien vertrekken omdat ze niet kregen wat ze eigenlijk wilde hebben.
Die zijn "dom". In de IT kan je een hoop eisen stellen aan je werkgever gelukkig. Maak daar gebruik van 😉 .

[ Voor 9% gewijzigd door Csotranme op 30-11-2023 23:43 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Transportman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:08:
[...]

Ik kan het artikel niet lezen (en heb geen zin om uit te zoeken of ik om de registratie heen kan), maar...
En nog een vraag die dan in me opkomt: hoe heeft de zichtbaarheid van werknemers zich ontwikkeld?

Want ik krijg weinig berichten van recruiters, maar ik heb dan ook geen LinkedIn of vergelijkbare accounts. Alsnog wel telefonische spam, geen idee hoe ze aan mijn nummer komen.

Als meer mensen op LinkedIn zitten is het niet gek dat de spam meestijgt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
Laatste dagen wordt ik helemaal gek van zogenaamde recruiters… via whatsapp bellen of sturen ze berichten voor een leuke bijbaan met goede verdiensten…

Via linkedin is het weer even wat rustiger maar zou me niet verbazen als dat in januari weer aantrekt. Standaard berichten als je profiel sluit goed aan en heb je interesse in een andere baan (2 loonschalen lager met waar je nu zit etc..)…

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
koentjuh1987 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:56:
Laatste dagen wordt ik helemaal gek van zogenaamde recruiters… via whatsapp bellen of sturen ze berichten voor een leuke bijbaan met goede verdiensten…

Via linkedin is het weer even wat rustiger maar zou me niet verbazen als dat in januari weer aantrekt. Standaard berichten als je profiel sluit goed aan en heb je interesse in een andere baan (2 loonschalen lager met waar je nu zit etc..)…
Of de belofte: "Wij garanderen een netto salaris wat je nu bruto verdient" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik krijg opeens whatsapp spam op zowel mijn privé als werksim (die ik NERGENS deel), heel irritant. Generiek berichtje van een Amerikaans nummer (+1), in het Nederlands van een of andere miep van een recruitment toko (NL) er specifiek achter, met Kunnen we even praten?

Ehm, nee? :S Ga weg, ik weet echt niet waar ze m'n nummer vandaan halen maar schijtirritant zeg.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
SmurfLink schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:52:
Ik krijg opeens whatsapp spam op zowel mijn privé als werksim (die ik NERGENS deel), heel irritant. Generiek berichtje van een Amerikaans nummer (+1), in het Nederlands van een of andere miep van een recruitment toko (NL) er specifiek achter, met Kunnen we even praten?

Ehm, nee? :S Ga weg, ik weet echt niet waar ze m'n nummer vandaan halen maar schijtirritant zeg.
Precies dit ja… vraag is vergelijkbaar ene keer Nederlands nummer andere keer Amerika of India…

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat zijn geen recruiters maar scammers. En ja ik weet dat sommige in dit topic had onderscheidt niet maken, maar dit zijn echt scammers die namen van legitieme recruiters misbruiken. (Volgens mij werkt het iets als dat ze een baan voor je hebben vanaf huis die lekker makkelijk is en je €10k per maand betaald, alleen moet je €2000 borg betalen zodat werkgever zeker is dat je betrouwbaar bent ofzo. En die ben je dan dus kwijt).

En er zijn lekken van telefoonnummers geweest, dus daar kan het vandaan zijn, maar daarnaast wordt een groot gedeelte van de mogelijke mobiele nummers in Nederland gebruikt, dus willekeurige nummers genereren (binnen de legitieme ruimte) kom je heel eind mee om random mensen te spammen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 01-12-2023 14:58 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik ben teleurgesteld in de plusminus twintig recruiters die ik het afgelopen halfjaar heb gesproken. Heb een sarcastische post getikt voor op LinkedIn, maar ik denk niet dat het goed is voor m'n toekomstige baankansen, dus jullie mogen het met m'n epistel doen:

Recruiter gezocht!

Deze kersverse vader en ervaren dotnetter zoekt voor in het nieuwe jaar een nieuwe freelance-opdracht, en bij gebrek aan mogelijkheden vanuit m'n netwerk moet ik helaas teruggrijpen naar een recruiter. Ik heb er het afgelopen half jaar twintig persoonlijk gesproken, en nog meer via portalen.

Een bloemlezing van wat ik niet zoek:

• Vertellen dat jullie (veel) relevante opdrachten per week binnenkrijgen, nog voor je weet wat ik doe en zoek.
• Een (in)mail sturen zonder enige inhoud, niet vertellen om wat voor opdracht het gaat - C# en SQL gebruikt letterlijk iedereen die .NET doet; vertel me wat voor project het is, bij welk soort bedrijf en wat voor ontwikkelaar ze zoeken.
• Niet willen vertellen om welk bedrijf het gaat - dan is het dus geen relatie van jullie, maar heb je via-via iets gehoord of heb je de opdracht van een marktplaats waar ik ook gewoon bij kan.
• Liegen over exclusiviteit - er zijn maar weinig grote bedrijven die maar één externe recruiter in de arm nemen.
• Liegen over via-via - ik praat ook gewoon met de opdrachtgever, en weet dus via wie ik ergens terechtkom en dat jullie me weer aan een andere recruiter of marktplaats verhuren.
• Liegen over jullie marge - als ik het maximumtarief van een klant weet (al dan niet via een andere recruiter), doe dan niet alsof dat lager ligt zodat jullie nog meer marge kunnen hanteren.
• Bellen vanuit een kippenhok waarin je nog twintig ex-marketing-studenten hoort bellen, en waar een gong wordt geluid wanneer er een match is geplaatst. Een beetje te veel Wolf of Wall Street gekeken?
• Mij willen aanbieden voor veel te weinig, en daar zelf € 15-20 per uur aan willen overhouden - voor wát dan, de hele dag een beetje bellen en te laat mijn facturen betalen?
• Recruiters van buiten Nederland, die denken dat Zeist hetzelfde is als Utrecht en die me opdrachten aanbieden die ik zelf ook al op diverse marktplaatsen heb zien voorbijkomen.
• Jullie LinkedIn volspammen met snoepreisjes voor de hoogst scorende agents/recruiters/Senior Recruitment Specialist Professionals - ik weet wie dat betaalt.
• Vergeten wat ik in ons 15-45 minuten durende telefoon- of Teamsgesprek heb gezegd over wat ik doe, en irrelevante opdrachten aanleveren.
• Een paar weken nadat ik zo'n intake heb gehad, een collega van hetzelfde bedrijf laten bellen om "eens even kennis te maken en jouw wensen in kaart te brengen". Zoeken jullie nog iemand die een CRM kan inrichten of bouwen?
• Vergeten wat ik heb gezegd over reistijd - meer dan een uur enkele reis is een no-go, dus kom niet aan met opdrachten buiten de aangegeven regio.
• Liegen over het maximale tarief - als ik heb aangegeven wat ik minimaal wil hebben, kom dan niet na een paar dagen vragen of er nog een paar euro af kan.
• Nooit, maar dan ook nooit feedback geven na een reactie van mij op een opdracht.
• Na ons initiële contact nooit meer reageren op een LinkedIn-bericht.
• Een site hebben zonder werkende zoekfunctie.
• Geld vragen aan de opdrachtgever, en de opdrachtnemer verplichten Premium te nemen à € 3 per gewerkt uur, anders is er geen contact mogelijk. Ook niet via de bij de vacature genoemde telefoonnummers en e-mailadressen. Nog ergere boevenpraktijken dan TicketMaster.
• Opdrachten verzamelen die op ándere sites te vinden zijn, en dat moet € 35 per maand kosten?
• Blijven vragen of flexlance/freshlance/midlance/loondienst een optie is. Als het water me zo hoog aan de lippen zou staan, weet ik voldoende bedrijven uit mijn netwerk die me zó zouden aannemen.
• Mails afsluiten met het standaardzinnetje uit de LOI-cursus Doorpakken voor Recruiters: "op welk nummer ben je het beste te bereiken?". Alsof ik meerdere telefoonnummers heb, gesorteerd op bereikbaarheid, en jullie anders het nummer zou geven waarop ik minder vaak bereikbaar ben? WTF is dat voor Amerikanisme?

Het lijkt wel alsof iedereen die een beetje kan programmeren freelancer is geworden, en alsof iedereen die dat níet kan, recruiter is geworden of een vacature- of verzamelsite is begonnen. Wat een zinloze industrie, om moedeloos van te worden. :)

Verder ben ik wél leuk op feestjes! Dus: wie kan mij helpen aan een opdracht, of aan een betrouwbare recruiter die die voor mij zoekt binnen diens netwerk?

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 03-12-2023 13:31 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:57:
Dat zijn geen recruiters maar scammers. En ja ik weet dat sommige in dit topic had onderscheidt niet maken, maar dit zijn echt scammers die namen van legitieme recruiters misbruiken. (Volgens mij werkt het iets als dat ze een baan voor je hebben vanaf huis die lekker makkelijk is en je €10k per maand betaald, alleen moet je €2000 borg betalen zodat werkgever zeker is dat je betrouwbaar bent ofzo. En die ben je dan dus kwijt).

En er zijn lekken van telefoonnummers geweest, dus daar kan het vandaan zijn, maar daarnaast wordt een groot gedeelte van de mogelijke mobiele nummers in Nederland gebruikt, dus willekeurige nummers genereren (binnen de legitieme ruimte) kom je heel eind mee om random mensen te spammen.
Ik heb een paar namen door Linkedin gehaald en die bestonden niet. Dus ik denk niet dat ze namen van Legitieme recruiters gebruiken maar gewoon random gegenereerde. Maar thanks voor de verdere uitleg, verklaart weer wat het verdienmodel is van deze scam. Daar was ik oprecht wel benieuwd naar.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 20:54

Nog geen last van, maar dat is gewoon instablock.
Overigens geldt dat ook voor recruiters die me bellen. Dat nummer is niet openbaar. Je hebt het vast via via of via een of ander tooltje weten te scrapen, maar mij daarop ongevraagd bellen betekent dat ik je afpoeier en je nummer als spam meld.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09

Heeft weinig met recruiters te maken. Dit is gewoon een scam. Het gaat niet om echte banen. Ze laten je een laptop e.d. kopen die je nodig hebt voor je werk van een site van hen met de belofte dat je het geld terugkrijgt. En dat gebeurt dan natuurlijk niet, en de laptop krijg je nooit.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 04-12-2023 08:51 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
CodeCaster schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:36:
Ik ben teleurgesteld in de plusminus twintig recruiters die ik het afgelopen halfjaar heb gesproken. Heb een sarcastische post getikt voor op LinkedIn, maar ik denk niet dat het goed is voor m'n toekomstige baankansen, dus jullie mogen het met m'n epistel doen:
Ben het helemaal met je eens, en ook met het stukje dat je dit soort dingen beter niet kunt posten ;) LinkedIn is nogal van de toxic positivity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/...ople_in_hr_pls_be_honest/

Bijzonder om te volgen, vooral hoe negatief veel mensen HR zien, maakt maar weer eens duidelijk dat er echt nog veel kwalitatief zeer laag HR volk bij bedrijven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Het komt ook omdat HR in principe een administratieve afdeling is. Zorgen dat de informatie in het systeem komt, salaris wordt uitbetaald, salarisschalen worden bedacht, mensen worden aangenomen/ontslagen. Verwerking ziekte processen etc.

Het is echt de taak van de manager om te zorgen dat mensen zich ontwikkelen, trainingen volgen (indien ze dat willen/moeten). HR ondersteund daar alleen maar in d.m.v. systemen en processen.

Mensen verlaten daarom ook niet een bedrijf maar hun manager...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Homeland schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:22:
Bijzonder om te volgen, vooral hoe negatief veel mensen HR zien, maakt maar weer eens duidelijk dat er echt nog veel kwalitatief zeer laag HR volk bij bedrijven zit.
Niks ten nadele van de goeie HR mensen maar ik heb af en toe ook wel het idee dat het een beetje raar volk aantrekt. Mensen die in het 'vak' zitten om zich als een soort manager op te kunnen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
jongetje schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:44:
Het komt ook omdat HR in principe een administratieve afdeling is. Zorgen dat de informatie in het systeem komt, salaris wordt uitbetaald, salarisschalen worden bedacht, mensen worden aangenomen/ontslagen. Verwerking ziekte processen etc.
Het is meestal wel meer dan dat hoor. Ook legal aspecten en zaken als conflicten en hoe tevreden mensen zijn enzo ligt vaak bij HR. En dat geeft sommige mensen het naieve beeld dat HR er voor hen is, terwijl HR natuurlijk in dienst staat van het bedrijf. Zo lang jouw belangen (zoals blij zijn in je werk) alignen met dat van het bedrijf is het prima, maar zodra die belangen conflicteren gaan ze echt niet voor jou opkomen. En dat vergeten mensen wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:25:
[...]

Niks ten nadele van de goeie HR mensen maar ik heb af en toe ook wel het idee dat het een beetje raar volk aantrekt. Mensen die in het 'vak' zitten om zich als een soort manager op te kunnen stellen.
Er zitten genoeg idioten tussen inderdaad, wat ik vaak zie zijn dat of de ouderen die het al 30+ jaar doen en compleet vastgeroest zitten in hun manier van denken en handelen. Of de mensen die HR in rollen en vanuit een compleet andere discipline ineens HR Manager oid. worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Csotranme
Weer een mooie in mn linkedin inbox:
Goedemorgen!

Nee, ik ben geen stalker! Maar onder het mom van de aanhouder wint toch nog een bericht..

Eerder heb ik je een bericht gestuurd voor de functie van etc etc
Mevrouw heeft me alleen nooit eerder een bericht gestuurd :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 13:40
Csotranme schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:31:
Weer een mooie in mn linkedin inbox:

[...]

Mevrouw heeft me alleen nooit eerder een bericht gestuurd :+
Die zijn altijd feest. Had kort geleden eentje in de inbox ook. Die stuurde me rond 11:56 een berichtje. Kreeg om 12:04 een tweede bericht met de titel "Even een reminder ;)". Ze had me namelijk wel enige tijd geleden een bericht gestuurd en wellicht was deze mij ontschoten -___-

Hele vrouw nog nooit gezien of gesproken, dus ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
PRoCx schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:47:
[...]

Die zijn altijd feest. Had kort geleden eentje in de inbox ook. Die stuurde me rond 11:56 een berichtje. Kreeg om 12:04 een tweede bericht met de titel "Even een reminder ;)". Ze had me namelijk wel enige tijd geleden een bericht gestuurd en wellicht was deze mij ontschoten -___-

Hele vrouw nog nooit gezien of gesproken, dus ja..
Hey, geen woord aan gelogen, acht minuten is ook 'enige tijd geleden' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je niet reageert zijn ze toch hun linkedIn-credits kwijt? Misschien dat ze hun berichtjes zo schrijven dat mensen die snel happen wel reageren, en mensen die niet happen zo cynisch worden van het berichtje zijn dat ze ook geneigd zijn om een snedige reactie terug te sturen. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Homeland schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:00:
[...]

Er zitten genoeg idioten tussen inderdaad, wat ik vaak zie zijn dat of de ouderen die het al 30+ jaar doen en compleet vastgeroest zitten in hun manier van denken en handelen. Of de mensen die HR in rollen en vanuit een compleet andere discipline ineens HR Manager oid. worden.
Hoe rol je daar in dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Homeland schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:22:
https://www.reddit.com/r/...ople_in_hr_pls_be_honest/

Bij onze ontslagronde begin dit jaar hoorde ik ook wel dat de HR dames die alle ontslagen afhandelden best wel veel nare berichten kregen in hun inbox. Ik kan het me ook wel voorstellen als je brood wordt afgenomen maar dat vind ik dan ook weer absoluut niet netjes. Dat lijkt mij een vervelende en psychologisch zware taak.

Ik hield het toen gewoon zakelijk maar toen ik vroeg om het ontslaggesprek op te nemen werd ze ook kwaad die van HR. Blijkbaar al te veel nare reacties ontvangen van de anderen die waren ontslagen. Terwijl ik dit enkel wilde opnemen om juridische redenen, ik nam het de HR persoon absoluut niet kwalijk dat ik werd ontslagen want daar gaat deze niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
bwerg schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:26:
Als je niet reageert zijn ze toch hun linkedIn-credits kwijt? Misschien dat ze hun berichtjes zo schrijven dat mensen die snel happen wel reageren, en mensen die niet happen zo cynisch worden van het berichtje zijn dat ze ook geneigd zijn om een snedige reactie terug te sturen. :+
Oh is dat zo, dat je ze harder raakt met niet reageren ?

Ik kreeg laatst een Duitse recruiter die mij een bericht stuurde in het Duits over een baan in Duitsland. Waarschijnlijk in de war geraakt met Dutch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
sirdanilot schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:44:
[...]
Ik nam het de HR persoon absoluut niet kwalijk dat ik werd ontslagen want daar gaat deze niet over.
Misschien die persoon niet maar de afdeling is wel degelijk verantwoordelijk voor de functies en plaatsing in het bedrijf/functiehuis.

Zo was mijn rol ook eens boventallig omdat ze 1 medior en 3 senior functies hadden bedacht. En ik zat einde van de medior schaal en mocht dus niet op een senior plek (er waren 3 medior en 1 senior collega). Vervolgens bleef die plek dus leeg na de reorganisatie en namen ze iemand zonder ervaring aan... (die na een half jaar weer weg was).
Ik mocht op een andere afdeling aan de slag waar wel plek was voor een medior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 13:40
MDKorpel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:23:
[...]

Hey, geen woord aan gelogen, acht minuten is ook 'enige tijd geleden' :+
Fair point :-P. Voelde alleen wel een beetje onprofessioneel..

Gisteren trouwens ook een nieuwe ervaring waarvan ik me even afvroeg hoe jullie hier tegenaan kijken. Werd gebeld uit het niets. Ik vraag altijd van "joh hoe kom jij aan mijn nummer? ". Hij had het over een PreContactTool, (https://precontacttool.com/) die wat ik ervan begrijp gewoon een LinkedIn profiel ziet en dan het internet afzoekt naar contactgegevens.

Ik ben altijd vrij bewust bezig met hoe publiek mijn gegevens zijn. Googlen op mijn naam geeft alleen wat logische publieke informatie (publieke facebook posts, instagram profiel e.d. ), maar verder houdt het snel op. Googlen op mijn nummer geeft geen enkel resultaat eigenlijk.

Waar haalt die tool mijn informatie dan vandaan? Ik vul alleen mijn telefoonnummer in als het achter een authenticatie zit in een account ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Meestal uit een datalek of doorverkocht door een louche service.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 15:48
KVK....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:31
Reageren op inmail berichten geeft de ander inderdaad hun credit terug.

Hmm, je zou dat ook in je voordeel kunnen laten werken met een reactie als:
"Hoi, ik heb geen interesse in de baan waar je over schrijft, maar bij deze toch je inmail credit terug!

Indien je mij ook financieel wilt ondersteunen, maak dan bij je volgende aankopen gebruik van mijn onderstaande affiliatie links:
<lijst met links>"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
bwerg schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:26:
Klopt inderdaad. Bij een InMail moeten ze credits gebruiken. Reageer jij niet? Dan zijn ze die kwijt.

Daarom zie je ook vaak die cheap ass fake recruiters uit UK en India een berichtje sturen bij een connectie verzoek. Die kost namelijk niks.

Ik reageer gewoon niet op hagelschoten. Stik maar in je credits en ze krijgen een block.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
Csotranme schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:54:
[...]

Klopt inderdaad. Bij een InMail moeten ze credits gebruiken. Reageer jij niet? Dan zijn ze die kwijt.

Daarom zie je ook vaak die cheap ass fake recruiters uit UK en India een berichtje sturen bij een connectie verzoek. Die kost namelijk niks.

Ik reageer gewoon niet op hagelschoten. Stik maar in je credits en ze krijgen een block.
Meende me te herinneren dat inMail credits niet heel duur zijn voor een "goede" recruitment toko. Maar dan nog legt LinkedIn bepaalde beperkingen op als er niet vaak genoeg een antwoord op een bericht gestuurd wordt. Ik geloof dat als je interactie percentage onder een bepaalde grens komt, je geen bulk berichten meer mag uitsturen.
Geen bericht terug is hoe dan ook de beste actie.

En wat betreft de cheap ass recruiters die connectie verzoeken sturen: Daar altijd een "ik ken deze persoon niet". Wanneer dat iets te vaak gebeurd, dan blokkeert LinkedIn die personen. En als er iets te veel misbruik komt van een bepaald domein/etc, dan gooit LinkedIn daar hoogstwaarschijnlijk een block op. Want ze willen dat er betaald wordt voor InMail, en niet dat connectieverzoeken misbruikt worden daarvoor.

Had graag hier input op gehad van onze resident recruiter in dit topic, maar ik zie dat zijn account + bijdragen verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Chromoris schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:26:
[...]

Meende me te herinneren dat inMail credits niet heel duur zijn voor een "goede" recruitment toko. Maar dan nog legt LinkedIn bepaalde beperkingen op als er niet vaak genoeg een antwoord op een bericht gestuurd wordt. Ik geloof dat als je interactie percentage onder een bepaalde grens komt, je geen bulk berichten meer mag uitsturen.
Geen bericht terug is hoe dan ook de beste actie.

En wat betreft de cheap ass recruiters die connectie verzoeken sturen: Daar altijd een "ik ken deze persoon niet". Wanneer dat iets te vaak gebeurd, dan blokkeert LinkedIn die personen. En als er iets te veel misbruik komt van een bepaald domein/etc, dan gooit LinkedIn daar hoogstwaarschijnlijk een block op. Want ze willen dat er betaald wordt voor InMail, en niet dat connectieverzoeken misbruikt worden daarvoor.

Had graag hier input op gehad van onze resident recruiter in dit topic, maar ik zie dat zijn account + bijdragen verdwenen zijn.
Whuh? Mark Joosten? Of een ander? (Er zitten hier meer recruiters weet ik.)
Zou wel zonde zijn. :( Ik waardeer zijn bijdagen altijd erg, ook al zijn we het lang niet altijd met elkaar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:14:
[...]

Whuh? Mark Joosten? Of een ander? (Er zitten hier meer recruiters weet ik.)
Zou wel zonde zijn. :( Ik waardeer zijn bijdagen altijd erg, ook al zijn we het lang niet altijd met elkaar eens.
Als je zoekt op zijn naam in dit topic dan vind je inderdaad een anoniem account terug.

Teveel gespamd?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Stukfruit schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:22:
[...]

Als je zoekt op zijn naam in dit topic dan vind je inderdaad een anoniem account terug.

Teveel gespamd?
Ik had niet het idee dat hij heel erg aan het spammen was. Die indruk heeft hij op mij iig nooit gewekt.
Maar goed, ik weet niet wat er achter de schermen is gebeurt.
Kan ook zijn dat hij Tweakers gewoon zat was. :)
(Hij is overigens gewoon actief op LinkedIn, dus als je het *echt* wil weten, kun je 'm via LI benaderen. Zijn online platform is hier wel vaker genoemd.)

[ Voor 14% gewijzigd door unezra op 07-12-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
unezra schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:31:
[...]

Ik had niet het idee dat hij heel erg aan het spammen was. Die indruk heeft hij op mij iig nooit gewekt.
Maar goed, ik weet niet wat er achter de schermen is gebeurt.
Kan ook zijn dat hij Tweakers gewoon zat was. :)
(Hij is overigens gewoon actief op LinkedIn, dus als je het *echt* wil weten, kun je 'm via LI benaderen. Zijn online platform is hier wel vaker genoemd.)
Ik heb hem ook niet echt zien spammen, hoogstens wat tong in cheek hints naar zijn eigen platform.
Hopelijk is het een vrijwillige keuze zonder externe druk geweest. Ik meende me wel te herinneren dat zijn concullega recruiters niet altijd even blij waren met zijn openhartigheid en berichten.
Kan zijn dat hij geen zin meer heeft gehad in die drama, of dat hij (gezien de krapte in de arbeidsmarkt) zich genoodzaakt voelde om zich wat minder bloot te stellen aan kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Whuut is de enige leuke Recruiter verdwenen???? :'(

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Tylen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:12:
Whuut is de enige leuke Recruiter verdwenen???? :'(
Zitten/zaten er wel meer. :)
Maar recruiter, gheh,die term is hij allergisch voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
unezra schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:24:
[...]

Zitten/zaten er wel meer. :)
Maar recruiter, gheh,die term is hij allergisch voor...
Ik solliciteerde laatst op een business development functie maar dat was dan ook gewoon een soort recruiting bleek toen ik even belde.

Ongeschikt bevonden voor die functie en eerlijk gezegd lijkt het me niet mijn droombaan.

Noem het beestje gewoon bij de naam, is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 18:13
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chromoris
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat geld trouwens ook in het algemeen: als je een probleem hebt met een recruiter, speel het via de privacy wetgeving. Daarna kan je vanuit dat uitgangspunt naar de Autoriteit Persoonsgegevens stappen. Ze hebben het daar druk, dus het zal altijd even duren. Maar als je hun werk goed genoeg voorbereid/voorkauwt, dan is de kans dat het AP ook echt wat gaat doen een heel stuk groter.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heb de afgelopen tijd uitgebreid met recruiters mogen spreken. Ervaringen zijn wisselend. Hieronder een samenvatting van mijn ervaringen.

Ik werk zelf al een aantal jaar voor internationale tech bedrijven (vaak Silicon Valley, remote vanuit NL, gericht op Europese markt), en dat is echt een andere markt dan lokaal. Zie deze blog voor meer achtergrond over de drie 'tiers' van bedrijven in NL.

Nu heb je veel slechte recruiters (ik noem ze 'bottomfeeders') in NL, maar ook hele goede. Maar die kennen en snappen dus vooral tier 1 en 2. Dit weten die goede overigens zelf ook. Als ik strikt lokaal zou zoeken zou ik het altijd via 1 van deze recruiters spelen, de rest kost alleen maar tijd en kans op success is laag.

Na mijn ongeveer 25 jaar tech ervaring ken ik er in NL ongeveer een hand vol die ik vertrouw. Niet heel veel dus. ;) Zonder uitzondering zijn dat 1-pitters/zelfstandig en altijd direct met de klant werken/direct introduceren, altijd duidelijk over of en hoeveel ze zelf opstrijken en altijd jouw belang voorop (zien jou ook als klant). Je ziet ook dat deze recruiters vaak direct door bedrijven worden ingehuurd om bijvoorbeeld een specifieke afdeling of nieuw onderdeel/line of business te vullen met goede mensen.

De rest (en ik ben misschien oneerbiedig hier) zijn gewoon mensenhandelaars. Je bent alleen maar onderdeel van volume, weinig persoonlijks aan. Daar doe ik dus geen zaken mee. Goede recruiters zijn schaars en dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant ook makkelijk te onthouden en onderhouden qua netwerken.

Dan tier 3: Deze is eigenlijk niet te benaderen voor de meeste recruiters in NL, dus iemand zoals ik kan geen gebruiken maken van 'normale' recruiters. Tier-3 kun je onderverdelen in twee sub-categorien: big-tech en VC/equity/pre-IPO.

De big-tech categorie is vrij eenvoudig: maken bijna nooit gebruik van externe recruiters, hebben eigen/vaste processen en mensen hiervoor. Verwacht niet altijd een persoonlijke aanpak. Ze krijgen zo veel sollicitanten dat ze vaak niet eens actief op zoek gaan, maar gewoon kijken wat er binnenkomt op een vacature. Vaak lange processen ook en veel interviews/tests. Beloningen liggen hier een stuk hoger dan gebruikelijk in NL,wat bij mij tot hilarische gesprekken met tier1/2 recruiters leidde toen ik vertelde wat ik wilde hebben qua salaris. :+ Niveau om binnen te komen is vaak heel erg hoog (zegt overigens niet veel of dat ook voor je dagelijkse werk daar geldt). Heb over deze groep weinig te zeggen, heb wisselende ervaringen met big tech.

De VC/equity/pre-IPO categorie is lastiger: dit zijn vaak weer 1-pitters of hele kleine, gespecialiseerde bedrijven die voor VC/equity funds startups/scaleups vullen met top-talent. Vaak uit de VS of UK. En die adverteren niet echt; jij benadert hun niet, zij benaderen jou. Ook heel veel via het informele circuit, dus een netwerk met goede referenties is heel belangrijk. Ik ken er ook hier een handjevol en mijn ervaring hier is heel erg goed. Heel erg persoonlijke benadering, ze werken heel snel, transparant, geen bullshit, ze weten dat jij weet wat je waard bent.

Hier komen voor mij persoonlijk de leukste jobs vandaan, maar ook het meeste risico; doe dus je research vooraf en vraag over funding/runway, entities/payrolling, beloningen/voorwarden, pensioen, expenses, opties en meer due diligence. Voordeel: er ligt vaak niks in beton, dus je gaat in de regel onderhandelen over een pakket voorwaarden en je kan zelf ook heel veel inbrengen/toevoegen, maar kan ook complex zijn om te vergelijken. Opties zijn in theorie veel waard, maar pre-IPO niks (of heel weinig). RSUs zijn direct veel waard maar heb een cliff/vesting scheme. En zo is er meer.

Die laatste categorie recruiters is vrij zeldzaam, zijn er echt maar heel weinig van wereldwijd. En de huidige markt in het internationale tech/software landschap is sowieso raar op dit moment, maar dat is een ander topic.

Uitsmijter: voor VS bedrijven is de Europese markt altijd heel lastig; cultuur, taal en tijdsverschillen maken het lastig die vanuit de VS te bedienen. Je hebt als lokaal verlengstuk dus echt waarde voor ze en daar betalen ze ook voor.

Zo, nu een drankje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Laatst online: 14-09 21:58
Mooi geschreven :)

Dan geef je 'n duimpje, maar een dergelijke reactie voldoet niet aan onze huisregels.

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 12-12-2023 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Deze is ook raar, nog niet eerder zo'n inMail gehad. Nog nooit van dit bedrijf gehoord en dan moet ik een review invullen? Zou dit echt voor hun werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHkXcT0hvl7C_qPtN_bXyWLL0yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cx1VVqliOZxPrUOESFmpllVU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:11
Wackmack schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:11:
Deze is ook raar, nog niet eerder zo'n inMail gehad. Nog nooit van dit bedrijf gehoord en dan moet ik een review invullen? Zou dit echt voor hun werken?

[Afbeelding]
Ik heb ze een eerlijke review gegeven. Als we dat nu allemaal doen, dan zijn we zo van die clubs af.

https://g.co/kgs/QE4C9c

[ Voor 3% gewijzigd door joosie op 11-12-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris

[Afbeelding]
Is het misschien van een recruiter die je ooit in je netwerk hebt gehad? Veel van die gladde jongens willen nog wel eens voor zichzelf beginnen. En dan krijg je idd dit soort gedrag (een uitvloeisel van wat ze "geleerd" hebben bij de grote toko's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Chromoris schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 02:56:
[...]

Is het misschien van een recruiter die je ooit in je netwerk hebt gehad? Veel van die gladde jongens willen nog wel eens voor zichzelf beginnen. En dan krijg je idd dit soort gedrag (een uitvloeisel van wat ze "geleerd" hebben bij de grote toko's).
Vivid *is* een grote toko.
* >250 medewerkers
* >10 jaar oud

https://vividresourcing.com/about-us/

Maar er staat me iets van bij dat we daar ook een keer een wat al té opdringerige verkoper hadden die deed of 'ie preferred supplier was. Niet subtiel tegen geweest. Hoeft niet meer terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Laatst online: 14-09 21:58
<knip> Zie vorige ingreep. Gelieve dit soort reacties niet via het forum te doen.

[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 12-12-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

[Afbeelding]
Jezelf een jong bedrijf noemen maar "Wereldwijde marktleiders op het gebied van technische werving" op je website zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:04
Een paar weken geleden op gesprek geweest bij een bedrijf. Fijn gesprek aan de telefoon gehad met een vriendelijke mannelijke HR werknemer. Eenmaal op kantoor met de vrouwelijke HR manager... ik was het liefste na een half uur weggerend. Werkelijk elk verhaal over ervaringen of elk verhaal dat ik begon te vertellen werd bijna direct overgenomen door bovengenoemde HR manager. Omdraaien en haar verhaal of ervaring daar uitgebreid over vertellen. Oh wat leuk je hebt een dochter? IK HEB ER 3, EN O WAT ZIJN ZE LEUK, JA DE ENE HEET .. EN DE ANDERE ... Ik doe een vervreemde blik naar de HR medewerker die er ook bij zit en niets zegt. Kijkt met een overduidelijke blik van "tsja, hier heb ik elke dag mee te dealen". Vaak genoeg geprobeerd het gesprek terug te pakken, word er alsnog door deze mevrouw overheen gepraat.

Uit ervaring weet ik dat je verder dan HR moet kijken, echter zat deze mevrouw ook in het MT. Daar zou ik in deze positie wel mee moeten dealen. Moeilijk moeilijk dus, helaas weer alle HR clichés waarheid.

[ Voor 6% gewijzigd door jellybrah op 13-12-2023 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sirdanilot
Ik informeerde naar een zijinstroomtraject als docent Informatica

Maar weet je wat ze zeggen? 'Je moet een ICT gerelateerde vooropleiding hebben ze kijken niet naar werkervaring'. En dat is dus om te mogen starten met de lerarenopleiding Informatica voortgezet onderwijs.

Dus ik heb 4,5 jaar werkervaring in de ICT, maar dat telt volgens hen niet mee. Ik zei vind je dat zelf niet equivalent of zelfs beter dan een net afgestudeerde MBO er?

Hij zei ja maar ik ga daar niet over. Ik zei vind je het dan gek dat er een lerarentekort is? Zei hij nee daar heb je helemaal gelijk in.

Is dit niet best wel bizar eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
sirdanilot schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:28:

Maar weet je wat ze zeggen? 'Je moet een ICT gerelateerde vooropleiding hebben ze kijken niet naar werkervaring'. En dat is dus om te mogen starten met de lerarenopleiding Informatica voortgezet onderwijs.

Dus ik heb 4,5 jaar werkervaring in de ICT, maar dat telt volgens hen niet mee. Ik zei vind je dat zelf niet equivalent of zelfs beter dan een net afgestudeerde MBO er?

Hij zei ja maar ik ga daar niet over. Ik zei vind je het dan gek dat er een lerarentekort is? Zei hij nee daar heb je helemaal gelijk in.

Hangt er vanaf.

Als het primair een lerarenopleiding is, met vooral aandacht voor didactische vaardigheden, vind ik het niet raar dat ze daarnaast OOK een (afgeronde) IT opleiding vragen. Enkel 4,5 jaar IT ervaring zegt niet zo heel erg veel, plus dat het ook goed kan dat je in die tijd jezelf de nodige verkeerde dingen hebt aangeleerd. IT audodicten zijn niet noodzakelijkerwijs in het voordeel ten opzichte van, of equivalent aan, mensen met een formele IT opleiding.

Kortom, op basis van bovenstaande is niet in te schatten of je rant terecht of onterecht is.

(En wat let je, als je verder de IT in wil, om alsnog een IT opleiding te doen en later alsnog het onderwijs in te gaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
unezra schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:23:
[...]

Hangt er vanaf.

Als het primair een lerarenopleiding is, met vooral aandacht voor didactische vaardigheden, vind ik het niet raar dat ze daarnaast OOK een (afgeronde) IT opleiding vragen. Enkel 4,5 jaar IT ervaring zegt niet zo heel erg veel, plus dat het ook goed kan dat je in die tijd jezelf de nodige verkeerde dingen hebt aangeleerd. IT audodicten zijn niet noodzakelijkerwijs in het voordeel ten opzichte van, of equivalent aan, mensen met een formele IT opleiding.
Jij vindt serieus een opleiding zonder werkervaring een hogere kwalificatie dan werkervaring?

Want ik ben geen enkele werkgever tegengekomen die deze mening heeft.

'Misschien heb je jezelf de verkeerde dingen aangeleerd', dat zou kunnen ja. Wat nou als er een manier zou zijn om dat te testen voordat je aan de lerarenopleiding begint, bijvoorbeeld met een capaciteitentest..... :o
Kortom, op basis van bovenstaande is niet in te schatten of je rant terecht of onterecht is.

(En wat let je, als je verder de IT in wil, om alsnog een IT opleiding te doen en later alsnog het onderwijs in te gaan?)
Een opleiding kost meestal geld, dat moet je dan dus wel hebben. Bovendien moet je ook in je levensonderhoud kunnen voorzien tijdens de opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
sirdanilot schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:48:
[...]

Jij vindt serieus een opleiding zonder werkervaring een hogere kwalificatie dan werkervaring?
Dat staat er niet. :)
Er zijn genoeg werkgevers die een afgeronde opleiding als harde eis (knockout criterium) hebben om uberhaupt op gesprek te mogen. Paar jaar geleden nog tegen zo'n bedrijf aangelopen (OGD) waar een hbo/wo P een harde eis was en ik dus, ondanks 25+ jaar IT ervaring, niet op gesprek mocht komen.

Daarnast, merkbaar, wil je ooit de overstap naar management maken, is het *niet* hebben van een afgeronde hbo/wo opleiding stevig in je nadeel, ongeacht je werkervaring.
'Misschien heb je jezelf de verkeerde dingen aangeleerd', dat zou kunnen ja. Wat nou als er een manier zou zijn om dat te testen voordat je aan de lerarenopleiding begint, bijvoorbeeld met een capaciteitentest..... :o

[...]

Een opleiding kost meestal geld, dat moet je dan dus wel hebben. Bovendien moet je ook in je levensonderhoud kunnen voorzien tijdens de opleiding.
Deeltijdopleiding. Doe je er wat langer over, kun je er wel een fulltime baan naast hebben om in je levensonderhoud en opleidingskosten te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Volgens jouw eigen eerdere posts is jouw ICT ervaring dichtbij de nul. Je hebt sales gedaan, en support medewerker voor server hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:32
Je zou een opleiding kunnen zien als een capaciteitentest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Want dat is een feilloze methode...

En natuurlijk, dat kan helpen, maar net als dat het mogelijk is dat je 4 jaar HBO hebt gedaan en alleen goed bent geworden in juiste antwoord op tentamens geven, is het nog een stuk beter mogelijk dat je trucjes van capaciteitentests hebt geleerd.

Anyway, ja als je genoeg ervaring hebt wordt op een moment je opleiding een stuk minder belangrijk, afhankelijk natuurlijk van het vakgebied waar we het over hebben en je ervaring. Maar gebaseerd op je eerdere posts is dat niet het geval bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Sissors schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:05:
[...]

En natuurlijk, dat kan helpen, maar net als dat het mogelijk is dat je 4 jaar HBO hebt gedaan en alleen goed bent geworden in juiste antwoord op tentamens geven, is het nog een stuk beter mogelijk dat je trucjes van capaciteitentests hebt geleerd.

Anyway, ja als je genoeg ervaring hebt wordt op een moment je opleiding een stuk minder belangrijk, afhankelijk natuurlijk van het vakgebied waar we het over hebben en je ervaring. Maar gebaseerd op je eerdere posts is dat niet het geval bij jou.
De ellende is dat *een* opleiding, dus niet minder belangrijk lijkt te worden op het moment dat je richting management wil. Zolang je in technische rollen blijft zitten lijkt werkervarin op den duur inderdaad vaak zwaarder te wegen dan opleiding, maar dat is ook *enkel* in een krapte zoals nu. Zodra de krapte af neemt, gaat er weer harder geselecteerd worden op opleiding.

WIl je vertikaal omhoog in een organisatie, is het minder belangrijk *wat* voor opleiding je hebt gevolgd, als het maar op hbo/wo niveau is en in sommige gevallen, is minimaal master een harde eis.

Niet dat iedereen maar vertikaal omhoog moet willen, ik geef enkel aan waar de knockout criteria liggen en dat is wel iets om rekening mee te houden voor diegenen die wél vertikaal willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Sissors schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:02:
[...]

Volgens jouw eigen eerdere posts is jouw ICT ervaring dichtbij de nul. Je hebt sales gedaan, en support medewerker voor server hardware.
Niet alleen klopt dat niet, het is ook niet gerelateerd aan de post die ik hier maak, want het betrof enkel informeren over een zijinstroomtraject in zijn algemeenheid, niet mijn eigen specifieke situatie. Ik heb mij namelijk nog niet aangemeld ervoor. Ze zeiden 'je kan het natuurlijk altijd proberen maar in onze ervaring accepteert de onderwijsinstelling dit niet. Heeeeel soms maken ze in Delft een uitzondering'. Dat was de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
unezra schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:56:
[...]

Dat staat er niet. :)

[...]

Er zijn genoeg werkgevers die een afgeronde opleiding als harde eis (knockout criterium) hebben om uberhaupt op gesprek te mogen. Paar jaar geleden nog tegen zo'n bedrijf aangelopen (OGD) waar een hbo/wo P een harde eis was en ik dus, ondanks 25+ jaar IT ervaring, niet op gesprek mocht komen.
En wat vond jij zelf van deze feedback? Mij klinkt dat namelijk best wel belachelijk in de oren, iemand met 25 jaar IT ervaring is goud waard.
Daarnast, merkbaar, wil je ooit de overstap naar management maken, is het *niet* hebben van een afgeronde hbo/wo opleiding stevig in je nadeel, ongeacht je werkervaring.
Allez maar dat gaat om überhaupt *een* diploma, niet om specifiek een HBO diploma richting ICT.
[...]

Deeltijdopleiding. Doe je er wat langer over, kun je er wel een fulltime baan naast hebben om in je levensonderhoud en opleidingskosten te voorzien.
Maar dat is wel erg duur natuurlijk. Bovendien werk je dan meer dan 40 uur per week in totaal, want de opleiding is ongeveer 20 uur (afhankelijk van het programma) en een fulltime baan ben je ook al gauw 40 uur in de week mee bezig, dan loop je dus ook het risico op een burn out.

En stel je wil een HBO opleiding ICT deeltijd doen, maar je hebt al een WO master in een andere richting, dan vraag ik mij ten zeerste af of dit wel de investering waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:03:
[...]

Je zou een opleiding kunnen zien als een capaciteitentest.
Een opleiding is geen test, wel kun je tests krijgen tijdens je opleiding of tijdens de selectie voor je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Sissors schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:05:
[...]

Niks is feilloos , ook niet de eis dat iemand HBO ICT heeft zoals je zelf al aangeeft.

En vanaf wanneer heb je dan 'genoeg' ervaring? Ik vind 6 jaar werkervaring best wel redelijk wat eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:31

Ik vind deze post bizar. 4.5 jaar werkervaring in technische sales is iets heel anders dan mensen leren hoe je moet programmeren.

Non discussie wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
sirdanilot schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:27:
[...]
En wat vond jij zelf van deze feedback? Mij klinkt dat namelijk best wel belachelijk in de oren, iemand met 25 jaar IT ervaring is goud waard.
Ik vond het vrij absurd gezien het net OGD is die het dus niet boeit *wat* voor opleiding je hebt gedaan. Als je maar een hbo/wo propedeuse hebt of bent afgestudeerd. Tegelijkertijd, OGD is niet de enige. De harde realiteit is dat, hoe oneerlijk ook, het niet hebben van een diplma deuren keihard dicht houd. Hoe veel werkervaring je ook hebt.

Dit soort afwijzingen voor je ook maar op gesprek mag, heeft wel meegespeeld alsnog 2,5 jaar geleden te gaan studeren.
[...]
Allez maar dat gaat om überhaupt *een* diploma, niet om specifiek een HBO diploma richting ICT.
Klopt, maar zoals gezegd, ik kan me voorstellen dat als een lerarenopleiding ICT zich vooral richt op didactische vaardigheden, ze een hbo/wo ICT diploma als harde eis hebben.
[...]
Maar dat is wel erg duur natuurlijk. Bovendien werk je dan meer dan 40 uur per week in totaal, want de opleiding is ongeveer 20 uur (afhankelijk van het programma) en een fulltime baan ben je ook al gauw 40 uur in de week mee bezig, dan loop je dus ook het risico op een burn out.
Klopt. Ik werk 36 uur, vaak 40 (maar bouw daarmee wel tvt uren op, meeruren krijg ik niet uitbetaald) en studeer daarnaast nog tussen de 10 en 15 uur per week. Gecombineerd dus ergens tussen de 45 en 55 uur per week. (Al is het wel vaker zo dat de weken dat ik fors meer werk, ik iets minder studeer en studieuren zijn redelijk variabel. Vlak voor een tentamen of met een moeilik vak studeer ik meer dan op andere momenten.)

Officieel gaan ze bij half tempo uit van 840 uur per jaar, dus gemiddeld 16 uur per week (30 EC * 28 uur per EC), maar in de praktijk is het voor veel studenten wat minder en zul je eerder op 600 uur per jaar, rond de 11 uur per week gemiddeld uitkomen. (Alleen, vakanties, ziek, drukte op je werk, etc, maakt dat het alsnog rond de 15 uur per week is dat je in moet calculeren omdat er wat weken weg vallen dat zelfs die 12 uur niet realistisch is.)

Duur, mja, hangt er vanaf. Dit is mijn eerste wo opleiding, kost €2112 per jaar. (In mijn geval betaald mijn werkgever dat, maar zou die dat niet doen, zou ik het zelf bekostigen.) Als je al een andere wo opleiding hebt, zit je vast aan het instellings collegegeld, dat is hoger. Deeltijdonderwijs is sowieso vaak duurder dan voltijdonderwijs. (BIj de OU, dat *enkel* deeltijd aanbied maar waarbij je wel voltijd tempo of meer kunt studeren, scheelt het grofweg een factor 1,5 ten opzichte van voltijd.)
En stel je wil een HBO opleiding ICT deeltijd doen, maar je hebt al een WO master in een andere richting, dan vraag ik mij ten zeerste af of dit wel de investering waard is.
Of het de investering waard is, is een overweging die jij / ieder voor zich moet bepalen. Het is een *forse* investering qua tijd en geld. Tegelijkertijd, op een hbo of wo ICT opleiding leer je praktische vaardigheden die zinvol vakgerelateerd zijn plus dat het deuren opent die anders gesloten blijven. De vraag is dus vooral hoe veel tijd, geld en energie je over hebt voor het open krijgen van die deuren én eventueel hoger salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
sirdanilot schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:29:
[...]
Een opleiding is geen test, wel kun je tests krijgen tijdens je opleiding of tijdens de selectie voor je opleiding.
Toch wel en op meerdere vlakken.

Enerzijds is een hbo/wo diploma een zinvolle test van je werk- en denkniveau, maar ook discipline, manier van denken, communiceren, etc. Daarom is het voor een aantal bedrijven en in functies die zich daar toe lenen (je neemt geen chirurg aan met een master muziekwetenschappen) beperkt relevant *welke* opleiding je hebt gedaan, als het maar hbo/wo is en in sommige gevallen, als het maar een masterdiploma is.

Anderzijds leer je tijdens een opleiding vakrelevante zaken. Ze brengen je werkelijk vakkennis bij. Daar zijn de tentamens ook op geeent. Tentamens zijn vaak divers testen enerzijds het kunnen reproduceren van bestaande kennis (vaak met MC tentamens), anderzijds het kunnen interpreteren van kennis en daar nieuwe inzichten uit op doen (vaak in de vorm van papers/essays/etc).

Ieder tentamen is in feite een assessment van opgedane kennis allen hét grote verschil met een regulier assessment binnen een bedrijf, is dat een tentamen in de basis gaat over kennis die je recent hebt opgedaan in de vorm van een vak, een cursus, terwijl een assessment bij een potentiële werkgever gaat over kennis die je de afgelopen jaren hebt opgedaan.

Pagina: 1 ... 75 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic