Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
pieter.a schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:19:
[...]

Ik vind deze post bizar. 4.5 jaar werkervaring in technische sales is iets heel anders dan mensen leren hoe je moet programmeren.

Non discussie wat mij betreft.
Een hbo opleiding van 4 jaar is dat ook, en een docent informatica leert kinderen echt niet programmeren, hooguit een klein onderdeel van de lesstof gaat over basaal programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
unezra schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:59:
[...]

Ik vond het vrij absurd gezien het net OGD is die het dus niet boeit *wat* voor opleiding je hebt gedaan. Als je maar een hbo/wo propedeuse hebt of bent afgestudeerd. Tegelijkertijd, OGD is niet de enige. De harde realiteit is dat, hoe oneerlijk ook, het niet hebben van een diplma deuren keihard dicht houd. Hoe veel werkervaring je ook hebt.

Dit soort afwijzingen voor je ook maar op gesprek mag, heeft wel meegespeeld alsnog 2,5 jaar geleden te gaan studeren.

[...]

Klopt, maar zoals gezegd, ik kan me voorstellen dat als een lerarenopleiding ICT zich vooral richt op didactische vaardigheden, ze een hbo/wo ICT diploma als harde eis hebben.

[...]

Klopt. Ik werk 36 uur, vaak 40 (maar bouw daarmee wel tvt uren op, meeruren krijg ik niet uitbetaald) en studeer daarnaast nog tussen de 10 en 15 uur per week. Gecombineerd dus ergens tussen de 45 en 55 uur per week. (Al is het wel vaker zo dat de weken dat ik fors meer werk, ik iets minder studeer en studieuren zijn redelijk variabel. Vlak voor een tentamen of met een moeilik vak studeer ik meer dan op andere momenten.)

Officieel gaan ze bij half tempo uit van 840 uur per jaar, dus gemiddeld 16 uur per week (30 EC * 28 uur per EC), maar in de praktijk is het voor veel studenten wat minder en zul je eerder op 600 uur per jaar, rond de 11 uur per week gemiddeld uitkomen. (Alleen, vakanties, ziek, drukte op je werk, etc, maakt dat het alsnog rond de 15 uur per week is dat je in moet calculeren omdat er wat weken weg vallen dat zelfs die 12 uur niet realistisch is.)

Duur, mja, hangt er vanaf. Dit is mijn eerste wo opleiding, kost €2112 per jaar. (In mijn geval betaald mijn werkgever dat, maar zou die dat niet doen, zou ik het zelf bekostigen.) Als je al een andere wo opleiding hebt, zit je vast aan het instellings collegegeld, dat is hoger. Deeltijdonderwijs is sowieso vaak duurder dan voltijdonderwijs. (BIj de OU, dat *enkel* deeltijd aanbied maar waarbij je wel voltijd tempo of meer kunt studeren, scheelt het grofweg een factor 1,5 ten opzichte van voltijd.)

[...]

Of het de investering waard is, is een overweging die jij / ieder voor zich moet bepalen. Het is een *forse* investering qua tijd en geld. Tegelijkertijd, op een hbo of wo ICT opleiding leer je praktische vaardigheden die zinvol vakgerelateerd zijn plus dat het deuren opent die anders gesloten blijven. De vraag is dus vooral hoe veel tijd, geld en energie je over hebt voor het open krijgen van die deuren én eventueel hoger salaris.
Ik vind dit wel een goede uitleg.

Ik vind een nieuwe hbo opleiding deeltijd naast een fulltime baan in mijn geval geen optie. Ik heb al een WO master.

Ik mocht overigens wel de lerarenopleiding Nederlands of Engels gaan doen. Dit terwijl ik van zowel de Nederlandse als de Engelse literatuur niet per se meer af weet dan de gemiddelde WO geschoolde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
sirdanilot schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:21:
[...]
Ik vind dit wel een goede uitleg.

Ik vind een nieuwe hbo opleiding deeltijd naast een fulltime baan in mijn geval geen optie. Ik heb al een WO master.
Dan is het denk ik zaak, als je verder de ICT in wil, te kijken of je een zinvolle combinatie kunt maken tussen je wo studie en ICT. Vaak is daar wel behoefte aan.

Ik weet niet meer welke wo studie je hebt gedaan, maar bij ons (medische diagnostiek) hebben veel laboranten de overstap richting applicatiebeheer gemaakt en dat is *juist* een voordeel, omdat ze de applicaties (of iig het soort applicatie) langere tijd zelf hebben gebruikt én de taal van het lab spreken.

Ook dan zul je waarschijnlijk moeten bijscholen, maar in de vorm van wat korter durende cursussen en da's wellicht qua studiebelasting en duur, beter te overzien dan een volledige deeltijd wo studie. Tegelijkertijd, als je al een wo master op zak hebt, kun je in 2 jaar deeltijd ook een wo ICT diploma halen, al dan niet voorafgegaan door een premaster.

Bijvoorbeeld: https://www.ou.nl/-/macs-...ter-computer-science-msc-
(OU omdat het een van de weinige universiteiten is die echt specifiek geeent is op werkende mensen en ik de OU domweg beter ken, omdat ik er zelf studeer.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SierraPapa
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 13:50
Maar over welke lerarenopleiding heb je het hier nu? Op hbo-niveau wordt je tweedegraads, op wo eerstegraads. Hbo is vaak een volledige opleiding, daar heb je al snel toegang toe want het moet open staan voor mbo en havo. WO is vaak een educatieve master bovenop een reguliere (technische) bachelor. Daar zijn vaak wel eisen voor aansluiting voor omdat ze voortbouwen op kennis die je al in een bachelor zou moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:15
sirdanilot schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:16:
Een hbo opleiding van 4 jaar is dat ook, en een docent informatica leert kinderen echt niet programmeren, hooguit een klein onderdeel van de lesstof gaat over basaal programmeren.
Als ik de examendoelen van het vak informatica lees is dat eigenlijk wel de bedoeling. En de KNAW pleit ervoor die doelen nog een beetje aan te scherpen. Computerarchitectuur, algoritmiek, en computational thinking.

Waarbij het blijkbaar nu al een probleem is dat veel informaticadocenten zonder kwalificaties voor de klas staan.

Eigenlijk is het best onthutsend om dit zo te lezen. In de steentijd, toen ik op de middelbare school zat, mocht je één jaar in de onderbouw "informatica" volgen. Dat werd toen gegeven door een geschiedenisleraar die er wel schik in had. We kregen binair rekenen en een beetje BASIC.

Zoals ik het lees is iedereen het er over eens dat informaticaonderwijs heel belangrijk is (die mening deel ik niet, ik denk dat informatici de schoenmakers en schoorsteenvegers van de toekomst zijn), maar is er nog niets gestandaardiseerd qua lesprogramma. Er is in al die tijd eigenlijk nauwelijks iets verbeterd.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 16-12-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:16:
[...]
Zoals ik het lees is iedereen het er over eens dat informaticaonderwijs heel belangrijk is (die mening deel ik niet, ik denk dat informatici de schoenmakers en schoorsteenvegers van de toekomst zijn), maar is er nog niets gestandaardiseerd qua lesprogramma. Er is in al die tijd eigenlijk nauwelijks iets verbeterd.
Los van dat er wat te zeggen is voor een basis idee te hebben hoe hetgeen wat heel veel van ons leven bepaald werkt, leren we kinderen ook geen wiskunde met het idee dat ze wiskundige worden. Zo ook bij programmeren is het een stukje logisch nadenken wat altijd van pas komt.

Blijft natuurlijk wel dat elk uur dat je aan programmeren besteedt, bij een ander vak weg moet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Dus, iemand nog leuke verhalen over recruiters?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Mr. Awesome schreef op zondag 17 december 2023 @ 07:11:
Wat wil je horen?

Recruiters doen maar 1 ding. Dat is je benaderen als ze zelf daarbij geholpen zijn door het invullen van een vacature. Als dat gedaan is hoor je nooit meer wat van ze. Ik ken echt nul recruiters die investeren in het warm houden van de relatie. Best gek als ze weten dat ik elke 1 a 2 jaar weer een nieuwe opdracht zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:11

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@unezra ik kom bij heel veel van dat soort bedrijven die vereisen dat hun werknemers een hbo/wo opleiding hebben. Maar vervolgens huren ze een lts’er in om hun shit op te lossen omdat ze het zelf niet snappen. Wat is dan de meerwaarde van zo’n papiertje?

[ Voor 195% gewijzigd door Tylen op 17-12-2023 08:15 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:47
Ik werd 2 weken geleden via LinkedIn benaderd.
2 uur later ging me werk telefoon.
Die nam ik op: recruiter aan de lijn.

Ik zeg 2 uur geleden heb je een berichtje gestuurd,

ja, ik wil je er graag meer over vertellen.
Dus ik reageer wel even op je LinkedIn berichtje.

Had ik een reactie gestuurd van:

Wat is salaris indicatie
Welke lease klasse
Wat voor pensioen regeling
Enzovoort

Bleek dus voor een senior functie leaseklasse B te zijn 😂.

Reactie terug gestuurd: hier gaan we nooit uitkomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

joke_name schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:06:
Ik werd 2 weken geleden via LinkedIn benaderd.
2 uur later ging me werk telefoon.
Die nam ik op: recruiter aan de lijn.

Ik zeg 2 uur geleden heb je een berichtje gestuurd,

ja, ik wil je er graag meer over vertellen.
Dus ik reageer wel even op je LinkedIn berichtje.

Had ik een reactie gestuurd van:

Wat is salaris indicatie
Welke lease klasse
Wat voor pensioen regeling
Enzovoort

Bleek dus voor een senior functie leaseklasse B te zijn 😂.

Reactie terug gestuurd: hier gaan we nooit uitkomen.
Wat is leaseklasse b? En wat voor senior rol?? (Senior pakjesbezorger?)

Je bent nu net zo vaag als die recruiter ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:47
Tylen schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:23:
[...]

Wat is leaseklasse b? En wat voor senior rol?? (Senior pakjesbezorger?)

Je bent nu net zo vaag als die recruiter ;).
Yes.
Senior consultant.
Lease klasse b is Renault Clio volgens hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:10
joke_name schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:57:
[...]

Yes.
Senior consultant.
Kan aan mij liggen, maar ik mis nog wel een hoop informatie/context waarom die recruiter hier nou zo de plank misslaat.

Benaderde ie jou voor een functie die duidelijk onder jouw niveau is?

Gaat het om een pakket arbeidsvoorwaarden waarvan de recruiter had kunnen weten dat het voor jou niet interessant zou zijn?

Of vind jij een Renault Vlio gewoon een lelijke auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:37
Consultant is ook wel zo ongeveer de meest nietszeggende term in de IT, of eigenlijk in het bedrijfsleven in het algemeen. :P
En senior betekent veelal: "mijn werkgever vraagt meer geld voor me".

[ Voor 22% gewijzigd door Mugwump op 17-12-2023 11:22 ]

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sirdanilot
Yorro schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:05:
[...]

Kan aan mij liggen, maar ik mis nog wel een hoop informatie/context waarom die recruiter hier nou zo de plank misslaat.

Benaderde ie jou voor een functie die duidelijk onder jouw niveau is?

Gaat het om een pakket arbeidsvoorwaarden waarvan de recruiter had kunnen weten dat het voor jou niet interessant zou zijn?

Of vind jij een Renault Vlio gewoon een lelijke auto?
Ik mag niet eens auto rijden en zelfs ik zou niet voor een baan gaan als een Renault Clio het beste is wat ze te bieden hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jongetje schreef op zondag 17 december 2023 @ 07:55:
[...]

Recruiters doen maar 1 ding. Dat is je benaderen als ze zelf daarbij geholpen zijn door het invullen van een vacature. Als dat gedaan is hoor je nooit meer wat van ze. Ik ken echt nul recruiters die investeren in het warm houden van de relatie. Best gek als ze weten dat ik elke 1 a 2 jaar weer een nieuwe opdracht zoek.
Wees blij. Je wilt niet elke maand (of elk kwartaal, whatever) op random momenten een telefoontje van een recruiter die geen vacature voor je heeft maar alleen “de relatie” warm wil houden. Je wilt ook niet dat de huisarts jou regelmatig gaat bellen om te vragen hoe je je voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Yes.
Senior consultant.
Op zich niet heel gek. Vriend van me is senior developer en heeft een Clio gereden. Maar dat was bewuste keuze: Elke cent bespaard ging naar de winstdeling en kon ie aan het einde van het jaar in eigen zak steken.

Wat ik ermee wil zeggen: Context is alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
sirdanilot schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:53:
[...]

Ik mag niet eens auto rijden en zelfs ik zou niet voor een baan gaan als een Renault Clio het beste is wat ze te bieden hebben
Een Clio is een prima auto als het bedoeld is als gereedschap om je werk te kunnen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Frame164 schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:46:
[...]

Een Clio is een prima auto als het bedoeld is als gereedschap om je werk te kunnen doen.
De implicatie 'senior consultant' met maximaal een B segment auto is voor de ervaringsdeskundigen hier een rode vlag. Dat betekent puur dat men poogt je weg te zetten als senior maar ze niet voor een senior willen betalen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
[...]

Wat wil je horen?

Ik heb nu wel een best goede maar het helpt ook wel mee dat hij hier ook uit de omgeving komt. Hij werkt meer als een accountmanager dan als een typische recruiter. Maar helaas, nog altijd geen baan. Hij was het ook niet eens met een bedrijf hier in de regio dat mij had afgewezen. Onvoldoende ervaring dagelijks beheer, maar die toko heeft wel projecten lopen waar ik ervaring mee heb en een maand terug hadden ze een flinke ransomwareaanval, tsja geen wonder dat dat gebeurt als je hun hiringstrategie ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
[...]

Een fiat panda ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tylen schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:03:
@unezra ik kom bij heel veel van dat soort bedrijven die vereisen dat hun werknemers een hbo/wo opleiding hebben. Maar vervolgens huren ze een lts’er in om hun shit op te lossen omdat ze het zelf niet snappen. Wat is dan de meerwaarde van zo’n papiertje?
Het argument voor dat papiertje lijkt te zijn dat ze flexibel inzetbare mensen willen. Bij een reorganisatie moeten die mensen elders binnen het bedrijf inzetbaar zijn, wellicht in functies waarvoor ze eerst opgeleid moeten worden, en men meent dat dat voor een HBO’er makkelijker is dan voor iemand die zijn vak “in de praktijk” heeft geleerd.

Een LTS’er inhuren om shit op te lossen is geen punt want die is daar maar tijdelijk. Die hoeft dus ook nooit omgeschoold te worden. Het is prima als ie zijn vak in de praktijk heeft geleerd want dat is ook het enige waar je hem voor nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
En zal meestal beter zijn dan de auto waarin mensen rijden als ze hem zelf moeten betalen. Nog afgezien van de vraag of er altijd een verband is tussen de prijsklasse van een lease auto en een salaris. En dat je behoefte aan auto's meer met je gezinssituatie te maken heeft dan met je professionele ontwikkeling.

Ik snap het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
CVTTPD2DQ schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:14:
[...]

En zal meestal beter zijn dan de auto waarin mensen rijden als ze hem zelf moeten betalen. Nog afgezien van de vraag of er altijd een verband is tussen de prijsklasse van een lease auto en een salaris. En dat je behoefte aan auto's meer met je gezinssituatie te maken heeft dan met je professionele ontwikkeling.

Ik snap het ook niet.
Ik mag geen auto rijden maar als ik een rijbewijs zou hebben zou ik gewoon zelf een tweedehands auto kopen, tenzij ze met een mooie leasebak komen aanzetten, en met mooi bedoel ik dan geen renault clio.

Maar goed het is verder niet op mijn persoonlijke situatie van toepassing, iedereen mag dat zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ik heb er eentje waar ik al weken achteraan aan het bellen ben. Werd met een standaardmailtje afgewezen voor een traineeship. Geen enkele feedback.

Ook naar hun kantoor gebeld en die kon de recruiter in kwestie ook niet bereiken.

Nog op een andere gelijkwaardige functie gesolliciteerd met een andere recruiter, ook onbereikbaar.

En dit is toch echt geen klein of onbekend bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
downtime schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:56:
[...]

Wees blij. Je wilt niet elke maand (of elk kwartaal, whatever) op random momenten een telefoontje van een recruiter die geen vacature voor je heeft maar alleen “de relatie” warm wil houden. Je wilt ook niet dat de huisarts jou regelmatig gaat bellen om te vragen hoe je je voelt.
Als een opdracht afloopt, dan weet die recruiter dat precies (die heeft me namelijk binnengehaald voor die termijn en zit er tussen als broker). Dan kun je wat mij betreft prima even contact opnemen voor een volgende opdracht.
Gek genoeg doen ze veel moeite om iemand te vinden om te plaatsen. Maar dat een vervolg te geven bij een einde lijkt mij een gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
jongetje schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:04:
[...]

Als een opdracht afloopt, dan weet die recruiter dat precies (die heeft me namelijk binnengehaald voor die termijn en zit er tussen als broker). Dan kun je wat mij betreft prima even contact opnemen voor een volgende opdracht.
Gek genoeg doen ze veel moeite om iemand te vinden om te plaatsen. Maar dat een vervolg te geven bij een einde lijkt mij een gemiste kans.
Dit en ook als ik nog niet ben geplaatst vind ik het wel fijn om gecontacteerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:32
Ik ken executive search recruiters, gericht op financiële en juridische senior/managent/directie functies, die periodiek contact hebben met hun kandidaten, soms een borrel organiseren en relaties bouwen. Binnen IT ken ik geen enkele in Nederland.
Kwaliteit is echt ver te zoeken bij IT recuiters gericht op senior/management en directie posities.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:39
sirdanilot schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb nu wel een best goede maar het helpt ook wel mee dat hij hier ook uit de omgeving komt. Hij werkt meer als een accountmanager dan als een typische recruiter. Maar helaas, nog altijd geen baan. Hij was het ook niet eens met een bedrijf hier in de regio dat mij had afgewezen. Onvoldoende ervaring dagelijks beheer, maar die toko heeft wel projecten lopen waar ik ervaring mee heb en een maand terug hadden ze een flinke ransomwareaanval, tsja geen wonder dat dat gebeurt als je hun hiringstrategie ziet.
Natuurlijk gaat die recruiter tegen jouw zeggen dat hij het niet eens is met het bedrijf dat jouw afwijst, die recruiter heeft het liefst dat je via hem een baan vindt zodat hij een bonus op kan strijken. En jij blijft niet hangen als hij gaat zeggen het eens te zijn met het bedrijf dat jou afwijst.

Geen idee wat hun hiring strategie met een ransomware aanval te maken heeft, maar als ik ook naar jouw reactie die ik hieronder quote kijk, denk ik dat je beter naar jezelf kan kijken dan naar anderen. Het klinkt namelijk alsof je jezelf de beste vindt en niet kan accepteren dat anderen dat niet zo zien.
sirdanilot schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:38:
[...]

Ik heb er eentje waar ik al weken achteraan aan het bellen ben. Werd met een standaardmailtje afgewezen voor een traineeship. Geen enkele feedback.

Ook naar hun kantoor gebeld en die kon de recruiter in kwestie ook niet bereiken.

Nog op een andere gelijkwaardige functie gesolliciteerd met een andere recruiter, ook onbereikbaar.

En dit is toch echt geen klein of onbekend bedrijf.
Klinkt een beetje wanhopig, en dat gaat je echt niet helpen met iets vinden. Er is niets mis met een keer vragen waarom ze niet met je door willen, maar houdt het bij 1x en accepteer ook dat je daar vaak geen antwoord op zal gaan krijgen. Op vergelijkbare functies solliciteren met verschillende recruiters bij hetzelfde bedrijf komt ook nogal wanhopig over en die recruiters praten echt wel met elkaar over welke sollicitanten ze hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:25

3DDude

I void warranty's

Transportman schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:45:
[...]

Natuurlijk gaat die recruiter tegen jouw zeggen dat hij het niet eens is met het bedrijf dat jouw afwijst, die recruiter heeft het liefst dat je via hem een baan vindt zodat hij een bonus op kan strijken. En jij blijft niet hangen als hij gaat zeggen het eens te zijn met het bedrijf dat jou afwijst.

Geen idee wat hun hiring strategie met een ransomware aanval te maken heeft, maar als ik ook naar jouw reactie die ik hieronder quote kijk, denk ik dat je beter naar jezelf kan kijken dan naar anderen. Het klinkt namelijk alsof je jezelf de beste vindt en niet kan accepteren dat anderen dat niet zo zien.

[...]

Klinkt een beetje wanhopig, en dat gaat je echt niet helpen met iets vinden. Er is niets mis met een keer vragen waarom ze niet met je door willen, maar houdt het bij 1x en accepteer ook dat je daar vaak geen antwoord op zal gaan krijgen. Op vergelijkbare functies solliciteren met verschillende recruiters bij hetzelfde bedrijf komt ook nogal wanhopig over en die recruiters praten echt wel met elkaar over welke sollicitanten ze hebben.
deze meneer heeft al meerdere topics gemaakt..(allemaal gesloten inmiddels) lees dat is rustig door; het ligt aan alles en iedereen behalve hemzelf..

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
[...]
Yes.
Senior consultant.
https://www.shortleaselan...lasse-welke-past-bij-jou/

Valt zo te zien ook een VW Polo en soortgelijken in. Zou daar niet heel verdrietig van worden.
(Los van dat ik persoonlijk gewoon géén leaseauto zou willen tenzij ik echt de godganse dag op de weg zit, maar dat wil ik OOK niet.)

Tegelijkertijd, als het werkelijk gaat om een senior consultantrol met ergens een salaris van tussen de pak 'm beet 4000 en 5000 bruto per maand, zou C (Golf en consorten) logischer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
[...]
Wat wil je horen?

Hangt van het type recruiter af.

Recruiters associeer ik ook meer met werven voor vaste banen, dan voor ZZP'ers die toch vooral zélf in hun opdrachten zullen moeten voorzien. Recruiters die met ZZP'ers lopen te leuren maken in mijn beleving sowieso weinig kans. Als je als ZZP'er graag hulp wil bij werving van opdrachten, zou ik me aansluiten bij een club die specifiek daarop geent is.

[ Voor 26% gewijzigd door unezra op 18-12-2023 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
unezra schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:13:
[...]
Als je als ZZP'er graag hulp wil bij werving van opdrachten, zou ik me aansluiten bij een club die specifiek daarop geent is.
Ik begrijp dat jij geen ZZP-er/Freelancer bent.
Bij aanbestedingsplichtige bedrijven moeten ze de inhuur aanbesteden aan een aantal partijen die personeel moeten werven (waaronder bijvoorbeeld de overheid). Daar kom je niet binnen zonder een broker. Ook veel grotere (en soms ook kleinere) bedrijven werken op die manier. Mijn opdrachten de afgelopen jaren nog nooit direct ingehuurd maar altijd via een broker (inhurende recruitment partij die ook de financiële kant afhandelt.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jongetje schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:29:
[...]

Ik begrijp dat jij geen ZZP-er/Freelancer bent.
Bij aanbestedingsplichtige bedrijven moeten ze de inhuur aanbesteden aan een aantal partijen die personeel moeten werven (waaronder bijvoorbeeld de overheid). Daar kom je niet binnen zonder een broker. Ook veel grotere (en soms ook kleinere) bedrijven werken op die manier. Mijn opdrachten de afgelopen jaren nog nooit direct ingehuurd maar altijd via een broker (inhurende recruitment partij die ook de financiële kant afhandelt.).
Brokers != recruiters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Hoe werven die mensen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik spreek even voor mijzelf maar heb nooit via brokers een opdracht gescoord. Gaat altijd via het netwerk/eindklant en dan word je gekoppeld aan de broker ivm “preferred supplier”.

Maar ik kan ook indenken dat als je via de broker gewerft word dat je ze idd als recruiter moet zien. Oke I stand corrected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
3DDude schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:51:
deze meneer heeft al meerdere topics gemaakt..(allemaal gesloten inmiddels) lees dat is rustig door; het ligt aan alles en iedereen behalve hemzelf..
Zeker als je de afgelopen vijf jaar op de arbeidsmarkt bent gekomen is dit een rare tijd. Bedrijven waren lange tijd absoluut niet kritisch ... en zijn het ineens weer wel.

Maar het maakt eigenlijk niet uit of het een goede of slechte markt is, of hoe fantastisch je wel of niet bent als kandidaat: je bent interessant voor recruiters zolang ze denken dat ze je kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Transportman schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:45:
[...]
Het klinkt namelijk alsof je jezelf de beste vindt en niet kan accepteren dat anderen dat niet zo zien.
De beste waarin precies?
[...]

Hmm anderen op dit forum hebben mij juist de feedback gegeven 'je moet er na een afwijzing natuurlijk wel achteraan bellen'. Dus nu ben ik wel eventjes in de war.

Moet ik bij iedere afwijzing zeggen van 'ok doei' of moet ik er nou achteraan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:32
Brokers zijn geen recruiters.

Brokers hebben vaak een database met CV's of hebben een online platform waar kandidaten CV's uploaden voor een opdracht.

Mijn persoonlijke ervaring als hiring manager is dat brokers helemaal geen moeite doen om een kandidaat te vinden. Je krijgt 6 CV’s waarvan 4 totaal iets anders zijn dan waar je om hebt gevraagd. Wij zoeken een Azure Solutions Architect en krijgen een front-end developer CV waar de term Azure in voorkomt. Iemand die geen enkele ervaring heeft als Solutions Architect.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
CVTTPD2DQ schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:16:
[...]

Zeker als je de afgelopen vijf jaar op de arbeidsmarkt bent gekomen is dit een rare tijd. Bedrijven waren lange tijd absoluut niet kritisch ... en zijn het ineens weer wel.

Maar het maakt eigenlijk niet uit of het een goede of slechte markt is, of hoe fantastisch je wel of niet bent als kandidaat: je bent interessant voor recruiters zolang ze denken dat ze je kunnen plaatsen.
Kritisch ok, maar het kost 2 minuten om even een afgewezen kandidaat terug te bellen en feedback te geven toch? Want nu bel ik steeds de receptie plat, dat lijkt me ook niet gratis voor zo'n bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:51
Had van de week weer eens een originele (corporate) recruiter.
Althans ik had het nog nooit gezien: een persoonlijk filmpje in mn LinkedIn doosje :+

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:48
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:06:
Hmm anderen op dit forum hebben mij juist de feedback gegeven 'je moet er na een afwijzing natuurlijk wel achteraan bellen'. Dus nu ben ik wel eventjes in de war.

Moet ik bij iedere afwijzing zeggen van 'ok doei' of moet ik er nou achteraan bellen?
Je moet afwegen hoe je je tijd/energie zo optimaal besteed wat betreft het vinden van een nieuwe baan. Als je een vacature hebt die goed op jouw ervaring aansluit en je hebt moeite gestoken in een brief specifiek voor die vacature, dan kan ik me voorstellen dat je misschien nog een 2e keer belt om om feedback te vragen.
Heb je zelf een generieke brief gebruikt, dan is de kans natuurlijk relatief groot dat je direct afgewezen wordt en dan moet je ook niet verwachten dat je hele specifieke terugkoppeling krijgt, dus als je dan nog om terugkoppeling gaat vragen dan zou ik het beperken tot 1 mailtje.
Als je gefrustreerd wordt door gebrek aan terugkoppeling en reactie bij nabellen, dan is dat een goede indicatie dat je tijd beter besteed is aan het doen van nieuwe sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Csotranme schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:21:
Had van de week weer eens een originele (corporate) recruiter.
Althans ik had het nog nooit gezien: een persoonlijk filmpje in mn LinkedIn doosje :+
Heb ik wel eens gehad zo een persoonlijk filmpje in mijn LinkedIn box, maar dat was niet in Nederland. Was overigens een ontzettend leuke en goede recruiter die me ook echt actief tips ging geven vóór de sollicitatiegesprekken.

Niks geworden maar daar kreeg ik tenminste gewoon een nette, keurige feedback op. Ik bleek niet enthousiast genoeg over te komen. Nou ja ik ben wel enthousiast maar ik laat dat inderdaad niet merken want ik ben gewoon een nuchtere Zeeuw, als het goed is is het goed en niet 'amazing'. Als je echt dat Amerikaanse overdreven 'Wow ! Amazing !' wil, dan ben ik daar gewoon niet de geschikte kandidaat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
pieter.a schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:24:
[...]

Je moet afwegen hoe je je tijd/energie zo optimaal besteed wat betreft het vinden van een nieuwe baan. Als je een vacature hebt die goed op jouw ervaring aansluit en je hebt moeite gestoken in een brief specifiek voor die vacature, dan kan ik me voorstellen dat je misschien nog een 2e keer belt om om feedback te vragen.
Heb je zelf een generieke brief gebruikt, dan is de kans natuurlijk relatief groot dat je direct afgewezen wordt en dan moet je ook niet verwachten dat je hele specifieke terugkoppeling krijgt, dus als je dan nog om terugkoppeling gaat vragen dan zou ik het beperken tot 1 mailtje.
Als je gefrustreerd wordt door gebrek aan terugkoppeling en reactie bij nabellen, dan is dat een goede indicatie dat je tijd beter besteed is aan het doen van nieuwe sollicitaties.
Als ik het eens ben met een afwijzing ga ik ze natuurlijk niet blijven nabellen.

Maar als ik het er niet mee eens ben dan wil ik er natuurlijk wel even met ze over praten. Ik vind het dan erg jammer als het nodig is om ze wekenlang achterna te bellen ja, maar ik blijf altijd beleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 21:58
/

[ Voor 99% gewijzigd door Stronk op 11-01-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:41
Stronk schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:42:
Ik heb besloten de tips uit de topic toe te passen in mijn communicatie met recruiters, met name het vragen naar concrete informatie met betrekking tot de functie. Helaas krijg ik geen antwoord meer wanneer ik hier naar vraag :o :+

[Afbeelding]
Zo een had ik laatst ook, die vroeg als ik interesse had dat hij de vacature wel even wilde doorsturen. Ik zeg ja hoor ik heb wel interesse. Krijg je geen reactie meer.
Waarom neem je dan contact met me op? Hij probeerde ook helemaal geen telefoonnummer te krijgen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:33:
[...]
Maar als ik het er niet mee eens ben dan wil ik er natuurlijk wel even met ze over praten. Ik vind het dan erg jammer als het nodig is om ze wekenlang achterna te bellen ja, maar ik blijf altijd beleefd.
Het enige wat je daarmee bereikt is irritatie en dat gaat nooit in je voordeel werken als je op zoek naar werk bent.

Mocht je een half jaar later opeens de perfecte baan voor jou voorbij zien komen bij hetzelfde bedrijf zullen ze je never nooit uitnodigen voor een gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
pieter.a schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:03:
[...]

Het enige wat je daarmee bereikt is irritatie en dat gaat nooit in je voordeel werken als je op zoek naar werk bent.

Mocht je een half jaar later opeens de perfecte baan voor jou voorbij zien komen bij hetzelfde bedrijf zullen ze je never nooit uitnodigen voor een gesprek.
Dus je vindt het niet nodig dat een bedrijf eventjes heel kort een afgewezen kandidaat te woord staat?

Stel jij zou de afgewezen kandidaat in kwestie zijn, zou je dan nog bij dat bedrijf willen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:11:
Kritisch ok, maar het kost 2 minuten om even een afgewezen kandidaat terug te bellen en feedback te geven toch? Want nu bel ik steeds de receptie plat, dat lijkt me ook niet gratis voor zo'n bedrijf.
Zo zijn bedrijven; op het moment dat je niet meer interessant voor ze bent hebben ze geen prikkel meer je te vriend te houden.

Als je wat langer meedraait snap je het spel. Je ziet het ook van de andere kant van de tafel: het ene jaar wijs je knettergoede kandidaten af vanwege een kleine fout op het whiteboard. Het volgende jaar neem je gretig mensen aan die bij wijze van spreken niet eens met een whiteboard marker kunnen schrijven.

De kunst is om afwijzingen te incasseren zonder ze persoonlijk te nemen, en niet te lang te blijven steken bij de ideale baan die je had kunnen hebben. Maar tegelijkertijd toch kritisch te blijven over wat je beter kunt doen.

En als je weet hoe dat moet mag je een boek schrijven, want volgens mij zijn er maar weinig mensen die met een ongebutst ego uit een periode van solliciteren en afwijzingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
CVTTPD2DQ schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:15:
[...]

Zo zijn bedrijven; op het moment dat je niet meer interessant voor ze bent hebben ze geen prikkel meer je te vriend te houden.

Als je wat langer meedraait snap je het spel. Je ziet het ook van de andere kant van de tafel: het ene jaar wijs je knettergoede kandidaten af vanwege een kleine fout op het whiteboard. Het volgende jaar neem je gretig mensen aan die bij wijze van spreken niet eens met een whiteboard marker kunnen schrijven.

De kunst is om afwijzingen te incasseren zonder ze persoonlijk te nemen, en niet te lang te blijven steken bij de ideale baan die je had kunnen hebben. Maar tegelijkertijd toch kritisch te blijven over wat je beter kunt doen.

En als je weet hoe dat moet mag je een boek schrijven, want volgens mij zijn er maar weinig mensen die met een ongebutst ego uit een periode van solliciteren en afwijzingen komen.
Nu ja persoonlijk neem ik niks, ik heb gewoon wat vragen aan hen en die worden nu niet beantwoord.

Wat ik beter zou hebben kunnen doen weet ik ook niet, want ik heb niet eens een gesprek met ze gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:13:
[...]

Dus je vindt het niet nodig dat een bedrijf eventjes heel kort een afgewezen kandidaat te woord staat?

Stel jij zou de afgewezen kandidaat in kwestie zijn, zou je dan nog bij dat bedrijf willen werken?
Ik heb jouw specifieke casus hier niet helemaal scherp (wel even snel door de heen en weer reacties terug, maar heb de tijdlijn/feiten niet scherp)

In het algemeen: ik vind dat je als kandidaat zeker inhoudelijke feedback mag verwachten. Jij hebt ook moeite gedaan (neem ik even aan, dus niet alleen een standaard CV of een snelle klik-klik via LinkedIn) dus dat mag je ook terug verwachten.

Dat geldt des te meer als je een gesprek hebt gehad, zou daar dus ook zeker om vragen.

De vraag is of je er 'weken achteraan moet bellen'. Dat ljikt me vooral zonde van je eigen energie. Een of twee belletjes, beter nog een mailtje met een verzoek om feedback.

Maar een vraag van mijn kant @sirdanilot:
Bel jij ook vóórdat je een sollicitatie indient?

Ikzelf heb daar (persoonlijk) een ontzettend sterke voorkeur voor. De eerste vraag is altijd of de vacature überhaupt actueel is. Daarna kun je wat specifieke vragen over de job stellen, ook niet onbelangrijk is wat hun ideale kandidaat is (qua ervaring, persoonlijkheid, belangrijkste eigenschappen, etc).

Ik ben van mening dat als je je energie steekt in het contact vooraf, dat je jezelf ook een hoop tijd en energie bespaart. Je kunt voor jezelf al filteren. Daarnaast zou je zomaar een goede eerste indruk kunnen achterlaten en op het 'uitnodigen' lijstje komen van de hiring manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yorro schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:22:
[...]

Ik heb jouw specifieke casus hier niet helemaal scherp (wel even snel door de heen en weer reacties terug, maar heb de tijdlijn/feiten niet scherp)

In het algemeen: ik vind dat je als kandidaat zeker inhoudelijke feedback mag verwachten. Jij hebt ook moeite gedaan (neem ik even aan, dus niet alleen een standaard CV of een snelle klik-klik via LinkedIn) dus dat mag je ook terug verwachten.

Dat geldt des te meer als je een gesprek hebt gehad, zou daar dus ook zeker om vragen.

De vraag is of je er 'weken achteraan moet bellen'. Dat ljikt me vooral zonde van je eigen energie. Een of twee belletjes, beter nog een mailtje met een verzoek om feedback.

Maar een vraag van mijn kant @sirdanilot:
Bel jij ook vóórdat je een sollicitatie indient?

Ikzelf heb daar (persoonlijk) een ontzettend sterke voorkeur voor. De eerste vraag is altijd of de vacature überhaupt actueel is. Daarna kun je wat specifieke vragen over de job stellen, ook niet onbelangrijk is wat hun ideale kandidaat is (qua ervaring, persoonlijkheid, belangrijkste eigenschappen, etc).

Ik ben van mening dat als je je energie steekt in het contact vooraf, dat je jezelf ook een hoop tijd en energie bespaart. Je kunt voor jezelf al filteren. Daarnaast zou je zomaar een goede eerste indruk kunnen achterlaten en op het 'uitnodigen' lijstje komen van de hiring manager.
Als ik een vraag heb n.a.v. de vacature bel ik wel ja, maar ik doe dit niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:56
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:06:

Gewoon één keer achteraan bellen, geen reactie of vaag antwoord is ook een antwoord.
Als je weken bezig bent met een afwijzing kom je niet sterk over, dan krijg je die baan sowieso niet meer.

Edit: zie dat je in het Cap Gemini draadje dit ook bespreekt en herinner me eerdere discussies in afgesloten draadjes. Als je bij zo'n organisatie al weken niet verder komt dan de receptie dan vermoed ik dat men weinig aan de standaard afwijzing toe te voegen heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door hoevenpe op 18-12-2023 17:35 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:27:
[...]

Als ik een vraag heb n.a.v. de vacature bel ik wel ja, maar ik doe dit niet altijd.
Zoals ik eerder schreef, er is altijd tenminste één vraag: is de vacature nog actueel? (en: staan jullie nog open voor kandidaten?)

Verder kun je er ALTIJD vragen bij verzinnen.

Offtopic: ik heb voor mezelf gewoon een lijstje gemaakt waar ik altijd uit kan putten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:13:
[...]

Ik heb meegemaakt als werknemer in een IT functie dat we nieuwe collega's zochten voor dezelfde positie als ikzelf. We hadden handen te kort voor al het werk
Dan krijg je opeens 40 CV's voor je kiezen. De eerste 20 gaan direct de vuilnisbak in. Veel hebben niet eens de moeite genomen om een brief te schrijven en een groot aantal matcht totaal niet of is erg slecht. Het is dan totaal niet reëel om die mensen allemaal persoonlijk feedback te gaan geven terwijl je eigenlijk niet eens tijd hebt om sollicitatie gesprekken met goede sollicitanten in te plannen.

Ergens afgewezen worden is voor mij niet noodzakelijk een reden om ergens niet meer te willen werken. Waarschijnlijk wel als er op de een of andere manier een nare bijsmaak is ontstaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pieter.a schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:14:
Veel hebben niet eens de moeite genomen om een brief te schrijven en een groot aantal matcht totaal niet of is erg slecht.
Oké ik hap, een brief schrijven 7(8)7 7(8)7 is dit 2005?
De laatste keer dat ik een motivatiebrief schreef was dat voor de Bart Smit om parttime te komen werken in de winkel. Ja ik ben heel gemotiveerd om te komen werken want met dit geld kan ik zowel mijn rijbewijs bekostigen als mijn nog te ontwikkelen alcoholverslaving omdat de collega's zo vreselijk zijn.

Ik zie zeer weinig toegevoegde waarde voor een motivatiebrief, ik heb die in mijn professionele leven ook niet nodig gehad. Ik stuur een kort stukje in de mail met als bijlage mijn cv en dat is het. 4 v.d. 5 keer krijg ik een uitnodiging voor een eerste gesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter.a
Motivatiebrief is wat mij betreft geen harde eis. Echter als je reageert op een vacature die op het eerste gezicht niet bepaald aansluit op je profiel is het misschien handig als je dat wel in een brief uitlegt.
Als je reageert op een senior java developer vacature en uit je CV blijkt dat je dat bent en je ervaring hebt met alle buzzwords uit de vacature dan voegt een brief waarschijnlijk weinig toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@pieter.a ik ben het eens met je motivatie :*)
Om nog even een serieuze noot toe te voegen, meer dan een korte beschrijving hoeft niet nodig te zijn als je profiel aansluit op een vacature. Als dit niet het geval is óf als het een open sollicitatie is ben ik het volledig met je eens dat moverende redenen wel zo handig zijn om dat goed te laten landen.

[ Voor 75% gewijzigd door True op 18-12-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
True schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:19:
[...]

Oké ik hap, een brief schrijven 7(8)7 7(8)7 is dit 2005?
De laatste keer dat ik een motivatiebrief schreef was dat voor de Bart Smit om parttime te komen werken in de winkel. Ja ik ben heel gemotiveerd om te komen werken want met dit geld kan ik zowel mijn rijbewijs bekostigen als mijn nog te ontwikkelen alcoholverslaving omdat de collega's zo vreselijk zijn.

Ik zie zeer weinig toegevoegde waarde voor een motivatiebrief, ik heb die in mijn professionele leven ook niet nodig gehad. Ik stuur een kort stukje in de mail met als bijlage mijn cv en dat is het. 4 v.d. 5 keer krijg ik een uitnodiging voor een eerste gesprek.
Vind het leuk om hierop ff te reageren. Ik heb momenteel een aantal sollicitaties lopen. En nee, niet bij de Bart Smit ;)

Ik heb er dus al 3 gehad waarbij het wel erg op prijs werd gesteld:
Bij alle 3 stond het als een 'verplicht item' in het online systeem (dus niet via Linkedin klik-klik en door), twee daarvan heb ik van tevoren telefonisch gesproken (en zelfs toen werd aangegeven dat ze er écht wat mee deden en het wel graag wilden zien). Bij de derde kon ik ze niet bereiken en stond in de vacature dat zonder cover letter de sollicitatie niet in behandeling werd genomen.

Ik vind het persoonlijk dus ook nogal ouderwets. Maar, aan de andere kant: als je er even tijd in steekt kun je ook voor jezelf wel scherp krijgen waarom je het een leuk bedrijf en functie vindt. Zo ben ik er bij 1 van die 3 wel achter gekomen dat die eigenlijk niet heel hoog (meer) op m'n lijstje stond. Maar ach, had de brief inmiddels af, dus toch maar op de post gedaan (online ja)

Persoonlijk, toen ik aan de andere kant van de tafel zat, vond ik het ook niet nodig. Soms kreeg je ze wel, ook als er niet om gevraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ach met chatgpt is die motivatiebrief ook zo gemaakt:

Onderwerp: Sollicitatie naar de functie Systeembeheerder

Geachte [Ontvanger],

Met veel enthousiasme solliciteer ik naar de functie van Systeembeheerder bij [Bedrijfsnaam], zoals geadverteerd op [vacatureplatform]. Mijn brede technische kennis, gecombineerd met mijn passie voor probleemoplossing en systeemoptimalisatie, maken mij de ideale kandidaat voor deze rol.

In mijn vorige functies als systeembeheerder bij [Vorig Bedrijf] heb ik bewezen dat ik in staat ben om complexe IT-infrastructuur te beheren, netwerkproblemen op te lossen en proactieve maatregelen te nemen om de systeemprestaties te verbeteren. Mijn vaardigheden omvatten het beheren van servers, het implementeren van beveiligingsprotocollen en het bieden van deskundige ondersteuning aan gebruikers.

Wat mij onderscheidt, is mijn vermogen om technische kwesties begrijpelijk te communiceren en mijn sterke focus op klanttevredenheid. Ik ben ervan overtuigd dat mijn toewijding aan het waarborgen van een soepele IT-omgeving bij [Bedrijfsnaam] zal bijdragen aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.

Ik kijk ernaar uit om mijn technische expertise en proactieve benadering in te zetten om de IT-infrastructuur van [Bedrijfsnaam] te versterken. Graag licht ik mijn sollicitatie toe in een persoonlijk gesprek.

Met vriendelijke groet,

[Uw Naam]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Tylen schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:45:
Ach met chatgpt is die motivatiebrief ook zo gemaakt:

Onderwerp: Sollicitatie naar de functie Systeembeheerder

Geachte [Ontvanger],

Met veel enthousiasme solliciteer ik naar de functie van Systeembeheerder bij [Bedrijfsnaam], zoals geadverteerd op [vacatureplatform]. Mijn brede technische kennis, gecombineerd met mijn passie voor probleemoplossing en systeemoptimalisatie, maken mij de ideale kandidaat voor deze rol.

In mijn vorige functies als systeembeheerder bij [Vorig Bedrijf] heb ik bewezen dat ik in staat ben om complexe IT-infrastructuur te beheren, netwerkproblemen op te lossen en proactieve maatregelen te nemen om de systeemprestaties te verbeteren. Mijn vaardigheden omvatten het beheren van servers, het implementeren van beveiligingsprotocollen en het bieden van deskundige ondersteuning aan gebruikers.

Wat mij onderscheidt, is mijn vermogen om technische kwesties begrijpelijk te communiceren en mijn sterke focus op klanttevredenheid. Ik ben ervan overtuigd dat mijn toewijding aan het waarborgen van een soepele IT-omgeving bij [Bedrijfsnaam] zal bijdragen aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.

Ik kijk ernaar uit om mijn technische expertise en proactieve benadering in te zetten om de IT-infrastructuur van [Bedrijfsnaam] te versterken. Graag licht ik mijn sollicitatie toe in een persoonlijk gesprek.

Met vriendelijke groet,

[Uw Naam]
Nou, dat heb ik dus deze week een paar keer ook gedaan. Daar komt op zich geen heel slecht stuk uit. Maar, shit in, shit out.

Wat overigens wél erg goed werkt: als je een alinea hebt en denkt "dat kan korter", laat ChatGPT het eens inkorten. Ik stond verbaasd.

Als je eerst in WORD een opdracht voor 'm uitschrijft, met verwijzing naar de link van de vacature, de link van je linkedin profiel (hij zegt dat ie 't niet kan benaderen, maar kan er wel wat uithalen op een of andere manier) dan komt er best een aardig opzetje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:39
In whatever er nodig is voor die specifieke vacature. Je reacties hier stralen uit dat bedrijven dankbaar zouden moeten zijn dat je voor ze wilt komen werken, maar zo werkt het niet, en zeker niet als die toon tijdens gesprekken ook tevoorschijn komt. Daarnaast krijg ik uit hoe reacties een beetje het gevoel dat de noodzaak voor jou om een baan te vinden best groot is, als die mismatch (of vergelijkbaar) tussen wat je zegt in het gesprek en wat jouw profiel zegt tijdens sollicitaties ook ontstaat, sta je al op gigantische achterstand die eigenlijk niet meer goed te maken is.
[...]

Er is nogal een verschil tussen 1 of 2 keer bellen/mailen en weken lang via meerdere routes bellen. Als het na 1 of 2 keer niet lukt om de recruiter te pakken te krijgen, dan moet je 'ok doei' zeggen en verder gaan met andere sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
pieter.a schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:14:
[...]

Ik heb meegemaakt als werknemer in een IT functie dat we nieuwe collega's zochten voor dezelfde positie als ikzelf. We hadden handen te kort voor al het werk
Dan krijg je opeens 40 CV's voor je kiezen. De eerste 20 gaan direct de vuilnisbak in. Veel hebben niet eens de moeite genomen om een brief te schrijven en een groot aantal matcht totaal niet of is erg slecht. Het is dan totaal niet reëel om die mensen allemaal persoonlijk feedback te gaan geven terwijl je eigenlijk niet eens tijd hebt om sollicitatie gesprekken met goede sollicitanten in te plannen.

Ergens afgewezen worden is voor mij niet noodzakelijk een reden om ergens niet meer te willen werken. Waarschijnlijk wel als er op de een of andere manier een nare bijsmaak is ontstaan.
Oh maar in eerste instantie een standaardafwijzingsmailtje sturen is toch ook niet erg hè, dat is het probleem niet. Maar als iemand vraagt om je even te bellen om e.e.a. toe te lichten dan kan dat heus wel eventjes en dat hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten. Van die 40 sollicitanten zal ook lang niet iedereen daarom vragen.

Het kan ook helpen om de vereisten duidelijker aan te geven op de vacature. Zo kom ik vaak tegen dat rijbewijs B helemaal niet bij de eisen staat, terwijl dit wel het geval is. Zet het er dan gewoon bij, scheelt zowel het bedrijf als de kandidaat een boel werk en gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yorro schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:06:
[...]

Nou, dat heb ik dus deze week een paar keer ook gedaan. Daar komt op zich geen heel slecht stuk uit. Maar, shit in, shit out.

Wat overigens wél erg goed werkt: als je een alinea hebt en denkt "dat kan korter", laat ChatGPT het eens inkorten. Ik stond verbaasd.

Als je eerst in WORD een opdracht voor 'm uitschrijft, met verwijzing naar de link van de vacature, de link van je linkedin profiel (hij zegt dat ie 't niet kan benaderen, maar kan er wel wat uithalen op een of andere manier) dan komt er best een aardig opzetje uit.
Ik maak alle brieven met chat gpt, uiteraard vul ik wel zelf mijn relevante werkervaring in want als je gewoon puur zegt schrijf maar wat dan verzint hij van alles uiteraard.

Niks anders dan wanneer je vroeger een sjabloon opzocht voor een sollicitatiebrief en deze dan invulde. Het werkt gewoon wat makkelijker dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
Ben al zo'n 15 jaar beheerder, sinds 13 jaar database beheerder en kreeg vandaag de volgende mail binnen:
IT Support Specialist
Ik ben op zoek naar een ervaren Support Specialist die graag stappen richting Jr. Systeembeheer wilt maken. Er is ruimte om veel eigen verantwoordelijkheden op te pakken en mee te denken over procesverbeteringen. Klinkt dat interessant? Lees dan vooral verder.
Heb maar terug gestuurd dat ik goed gelachen heb en dat ze als recruitment medewerker het typische we zoeken maar kijken niet mail gestuurd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:13
ge-flopt schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:09:
Ben al zo'n 15 jaar beheerder, sinds 13 jaar database beheerder en kreeg vandaag de volgende mail binnen:

[...]

Heb maar terug gestuurd dat ik goed gelachen heb en dat ze als recruitment medewerker het typische we zoeken maar kijken niet mail gestuurd heeft.
Dit is toch te bizar voor woorden.. Ik reageer er niet meer op.

Vandaag zelfs nog, zag dat iemand mijn LinkedIn had bekeken. Kreeg een paar uur later een bericht, dus ik bij het betreffende bedrijf op de website kijken. En wat denk je? Ze werken niet eens met de technology stack waar ik mee werk 8)7 Waarom dan in hemelsnaam mijn LinkedIn profiel bekijken als je het toch niet leest :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
[...]
*lol*
Ja. Sommigen kijken echt gewoon NIET.

Paar maanden geleden hier ook zoiets, teruggemaild dat als ze een manager voor het team zoeken met bijpassend salaris, ik er misschien over na wilde denken. (`28 jaar IT ervaring waarvan ~3 als manager.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot

[...]

Zou je de recruiter mijn contactgegevens kunnen geven?

PB me in dat geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
sirdanilot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:55:
[...]

Zou je de recruiter mijn contactgegevens kunnen geven?

PB me in dat geval
Ik heb jou de gegevens gestuurd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het is mij gelukt om zonder een recruiter een baan te vinden. Dat is toch wel een verademing. :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:15

HSG

ocf81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:35:
Het is mij gelukt om zonder een recruiter een baan te vinden. Dat is toch wel een verademing. :)
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dank je. Als 40+'er met raar CV toch tegen veel dichte deuren aangelopen helaas. Zelfs mensen die niet op vervolgmails reageerden. En dan hebben we het niet over toko's van 3 man ofzo. Ook Ordina staat in dat rijtje. Blij dat ik nu mijn master te gelde kan gaan maken met iets dat aanpalend is aan software engineering, maar waar ik niet hoef te programmeren :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
ocf81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:35:
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dank je! Wel spannend dat ik nu iets ga doen waar ik eigenlijk nog geen ervaring mee heb.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Laatst online: 17-09 18:13
Waar ik ook nog achter ben gekomen, is dat wanneer een recruiter je CV bij een bedrijf voorlegt, het meestal dan alleen nog via dat bureau kan.

Dus soms zijn er dus recruiters die brutaal je CV zonder toestemming aan velen bedrijven voorleggen, waardoor je bent geïntroduceerd bij die bedrijven en ze jou alleen nog via dat bureau mogen aannemen.

Nemen ze je aan zonder dat bureau, dan kunnen ze een boete krijgen of zijn ze geld aan het bureau verschuldigd.

Dus stel dat je naast een recruiter zelf bij bedrijven aanklopt en je wordt afgwezen, dan is er altijd een mogelijkheid dat een bedrijf je niet mag aannemen, omdat recruiter van bureau X je CV al aan hen heeft voorgelegd.

Sta je als werkzoekende buiten natuurlijk, maar het vertraagt ook je zoektocht naar een nieuwe baan. Blijkbaar is dit een ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

TheFrames schreef op zondag 14 januari 2024 @ 03:11:
Waar ik ook nog achter ben gekomen, is dat wanneer een recruiter je CV bij een bedrijf voorlegt, het meestal dan alleen nog via dat bureau kan.

Dus soms zijn er dus recruiters die brutaal je CV zonder toestemming aan velen bedrijven voorleggen, waardoor je bent geïntroduceerd bij die bedrijven en ze jou alleen nog via dat bureau mogen aannemen.

Nemen ze je aan zonder dat bureau, dan kunnen ze een boete krijgen of zijn ze geld aan het bureau verschuldigd.

Dus stel dat je naast een recruiter zelf bij bedrijven aanklopt en je wordt afgwezen, dan is er altijd een mogelijkheid dat een bedrijf je niet mag aannemen, omdat recruiter van bureau X je CV al aan hen heeft voorgelegd.

Sta je als werkzoekende buiten natuurlijk, maar het vertraagt ook je zoektocht naar een nieuwe baan. Blijkbaar is dit een ding.
Ligt er helemaal aan of er contracten zijn tussen de recruiter en het bedrijf.

Maar je moet je cv ook niet aan jan en alleman geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Tylen schreef op zondag 14 januari 2024 @ 05:42:
[...]

Ligt er helemaal aan of er contracten zijn tussen de recruiter en het bedrijf.

Maar je moet je cv ook niet aan jan en alleman geven.
Niet aan iedereen, maar ik heb in het verleden mijn CV wel met meerdere recruitment partijen gedeeld.

Plus mijn LinkedIn was voor een lange tijd openbaar en deze is 1 op 1 te vergelijken met mijn CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
TheFrames schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:58:
[...]
Niet aan iedereen, maar ik heb in het verleden mijn CV wel met meerdere recruitment partijen gedeeld.

Plus mijn LinkedIn was voor een lange tijd openbaar en deze is 1 op 1 te vergelijken met mijn CV.
LinkedIn profiel openbaaar én bijna 1:1 vergelijkbaar met je werkelijke CV lijkt me anno 2024 zo'n beetje standaard. LinkedIn profiel wordt toch vaak gebruikt als soort van vervanging, volgens mij hebben veel mensen ook niet méér dan enkel hun LinkedIn profiel en als je een .pdf versie van dat profiel download via LinkedIn, is het qua opmaak en inhoud eigenlijk prima bruikbaar.

Zelf, als ik zoek naar kandidaten, check ik regelmatig iemands LinkedIn profiel en vind ik dat niet of is het incompleet, gaat er wel een vlaggetje omhoog. Ik denk serieus dat je je vindbaarheid en baankansen verkleint als je géén openbaar en compleet LinkedIn profiel hebt.

Mij mij zijn de enige verschillen dat op mijn eigen CV de opmaak idd anders is, mijn telefoonnummer er op staat en NIET de skills zoals ik ze wel op LinkedIn heb staan. (Die skills heb ik ook alleen maar toegevoegd om de vindbaarheid te vergroten. Recruiters zoeken daar op. Wil je bij hen naar boven komen, is het denk ik nuttig ze te hebben. Tegelijkertijd heb ik er persoonlijk een hekel aan en zou ik ze op mijn niet-LinkedIn-CV niet willen toevoegen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

unezra schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:51:
[...]

LinkedIn profiel openbaaar én bijna 1:1 vergelijkbaar met je werkelijke CV lijkt me anno 2024 zo'n beetje standaard. LinkedIn profiel wordt toch vaak gebruikt als soort van vervanging, volgens mij hebben veel mensen ook niet méér dan enkel hun LinkedIn profiel en als je een .pdf versie van dat profiel download via LinkedIn, is het qua opmaak en inhoud eigenlijk prima bruikbaar.

Zelf, als ik zoek naar kandidaten, check ik regelmatig iemands LinkedIn profiel en vind ik dat niet of is het incompleet, gaat er wel een vlaggetje omhoog. Ik denk serieus dat je je vindbaarheid en baankansen verkleint als je géén openbaar en compleet LinkedIn profiel hebt.

Mij mij zijn de enige verschillen dat op mijn eigen CV de opmaak idd anders is, mijn telefoonnummer er op staat en NIET de skills zoals ik ze wel op LinkedIn heb staan. (Die skills heb ik ook alleen maar toegevoegd om de vindbaarheid te vergroten. Recruiters zoeken daar op. Wil je bij hen naar boven komen, is het denk ik nuttig ze te hebben. Tegelijkertijd heb ik er persoonlijk een hekel aan en zou ik ze op mijn niet-LinkedIn-CV niet willen toevoegen.)
Ben je er van op de hoogte dat jij niet actief iemands LinkedIn mag openen/zoeken als jij zijn CV voorgeschoteld krijgt? Alleen als je bij de vacature geplaatst hebt dat er antecedentenonderzoek kan plaatsvinden, mag je die erbij zoeken.

Zonder CV zoeken naar een passend LI profiel mag dan overigens wel. Stukje (wellicht wat overtrokken) GDPR/AVG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
True schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Ben je er van op de hoogte dat jij niet actief iemands LinkedIn mag openen/zoeken als jij zijn CV voorgeschoteld krijgt? Alleen als je bij de vacature geplaatst hebt dat er antecedentenonderzoek kan plaatsvinden, mag je die erbij zoeken.

Zonder CV zoeken naar een passend LI profiel mag dan overigens wel. Stukje (wellicht wat overtrokken) GDPR/AVG.
Heb je daar meer info over? Volgens mij plaatsen mensen zelf bewust info op LI en dat is met de bedoeling dat anderen het opzoeken en lezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wolly schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Heb je daar meer info over? Volgens mij plaatsen mensen zelf bewust info op LI en dat is met de bedoeling dat anderen het opzoeken en lezen?
In het kort. Als de naam vanuit een sollicitatie naar voren komt mag je LI niet raadplegen en zoeken naar die naam.

Stel je krijgt een CV onder je neus gedrukt voor een sollicitatiegesprek wat volgende week gepland staat voor het vullen van een functie en het is functie voor een potentiële collega in jouw team. Dan mag jij niet de naam op het CV gaan opzoeken in een zoekmachine of in LI.

Bron: https://www.autoriteitper...winnen-over-sollicitanten

Er staan vier voorwaarden onder 'Sollicitant opzoeken op internet':
U mag als werkgever alleen een sollicitant opzoeken op internet als u aan deze voorwaarden voldoet:
  • U heeft hiervoor een heel goede reden. Bijvoorbeeld omdat de informatie van belang is voor de functie. Een sollicitant ‘zomaar’ opzoeken, uit nieuwsgierigheid, mag niet.
  • U beperkt zich tot het zoeken naar zakelijke informatie over sollicitanten, zoals hun LinkedIn-account. Iemands vakantiefoto’s zullen niet snel relevant zijn voor een functie.
  • U laat sollicitanten van tevoren weten dat u hen mogelijk natrekt op internet. Bijvoorbeeld door het in de vacaturetekst te zetten.
  • Neemt u gegevens van internet over een sollicitant mee in de sollicitatieprocedure? Dan moet u de sollicitant de kans geven deze informatie toe te lichten.
Dus in de post: unezra in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen." staat "als ik zoek naar kandidaten, check ik regelmatig iemands LinkedIn profiel en vind ik dat niet" impliceert dat er gezocht wordt vanuit een naam die al bekend is. Dat mag dus alleen als er aan die vier voorwaarden voldaan wordt.

Deze voorwaarde is erg ingrijpend:
  • Neemt u gegevens van internet over een sollicitant mee in de sollicitatieprocedure? Dan moet u de sollicitant de kans geven deze informatie toe te lichten.
Want als een sollicitant drie rondes moet doorlopen: met HR, met de toekomstig manager en met een manager van een ander team (second opinion) + een baaninhoudelijke collega voor inhoudelijke vragen. Wat al met al zeker niet gek is. Zijn er dus al vijf of meer personen die echt heel nauwkeurig moeten aangegeven wat ze gevonden hebben van de sollicitant omdat dat bewust of onbewust hun idee hierover beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik vraag me wel af hoe dat door een rechter geinterpreteerd wordt. Neem je echt bewust mee dat je hebt gevonden op zijn/haar LinkedIn dat diegene 5 jaar geen werk heeft gehad, dat je dan ernaar moet vragen snap ik. Maar dat je moet zeggen wat je onbewust meeneemt (wat nogal lastig is natuurlijk) lijkt mij wel heel ver gaan.

Ben sowieso benieuwd of dit ooit al voor een rechter is geweest, want ik vermoed zo dat dit heeel erg vaak gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sissors schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:28:
Ik vraag me wel af hoe dat door een rechter geinterpreteerd wordt. Neem je echt bewust mee dat je hebt gevonden op zijn/haar LinkedIn dat diegene 5 jaar geen werk heeft gehad, dat je dan ernaar moet vragen snap ik. Maar dat je moet zeggen wat je onbewust meeneemt (wat nogal lastig is natuurlijk) lijkt mij wel heel ver gaan.

Ben sowieso benieuwd of dit ooit al voor een rechter is geweest, want ik vermoed zo dat dit heeel erg vaak gebeurd.
Maar dit: "Maar dat je moet zeggen wat je onbewust meeneemt (wat nogal lastig is natuurlijk) lijkt mij wel heel ver gaan." maakt nou net dat een degelijke HR-afdeling zegt: iedereen die betrokken is bij een sollicitatie wordt van voor tot achter duidelijk gemaakt dat we het doen met de info die vanuit HR geleverd wordt én dat de naam niet door het bedrijf gaat spoken voordat de desbetreffende sollicitant aangenomen is.

Het dilemma, een degelijke HR-afdeling }) -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
True schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Ja er mag zoveel niet 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En dan krijgen we straks de klachten hier dat je alles moet uploaden bij een sollicitatie omdat het bedrijf nog geen eens zelf iets kan? "Hey HR, kunnen jullie aan de sollicitant vragen of het paper / afstudeerscriptie / iets vergelijkbaars die hij/zij heeft geschreven volgens zijn/haar CV door mij gezocht mag worden op het internet?".

Natuurlijk snap ik dat dat bij genoeg bedrijven geen rol speelt, maar ik zo is jouw oplossing imo ook wel kort door de bocht.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 14-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Tenzij je LinkedIn op je CV staat ;)
Telefoonnummer heb ik vrijwel nooit op mijn CV, wel mijn zakelijk emailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:19
Leuk zo een regel, maar hoe controleer je dat?
Ik kan op Linkedln instellen dat ik anoniem profielen kan bekijken, kan de persoon die solliciteert er nooit achter komen.
Tenzij je het zelf verklapt lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
True schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:37:
[...]

Maar dit: "Maar dat je moet zeggen wat je onbewust meeneemt (wat nogal lastig is natuurlijk) lijkt mij wel heel ver gaan." maakt nou net dat een degelijke HR-afdeling zegt: iedereen die betrokken is bij een sollicitatie wordt van voor tot achter duidelijk gemaakt dat we het doen met de info die vanuit HR geleverd wordt én dat de naam niet door het bedrijf gaat spoken voordat de desbetreffende sollicitant aangenomen is.

Het dilemma, een degelijke HR-afdeling }) -O-
Ik vind het echt weer de typische EU/NL kneuterigheid.

Overal waar ik (in het verleden) gesolliciteerd heb of gesprek gehad heb zag ik dat ze mijn LinkedIn bekeken hadden.
Wat ga je doen dan en eerlijk gezegd wat boeit het?

Ik vind het echt kul. Te kneuterig voor woorden.
Owee owee als je iemand maar durft op te zoeken op internet.
20 zweepslagen voor de recruiter, 10 voor de manager etc.

:F :F

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

Qwerty-273

Meukposter

unezra schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:51:
LinkedIn is bij mij leeg kwa posities en opleidingen, wel gebruik ik het voor het netwerk van huidige en voormalige collega’s. Het staat natuurlijk wel in detail op mijn CV. Om al die informatie zomaar in het openbaar voor iedereen opzoekbaar te maken is voor mij echt een brug te ver. Ik ben dan ook geen zzp’er of consultant die het wellicht inzet als advertentie over voormalige projecten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

Qwerty-273

Meukposter

Csotranme schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:10:
Wat ga je doen dan en eerlijk gezegd wat boeit het?

Ik vind het echt kul. Te kneuterig voor woorden.
Owee owee als je iemand maar durft op te zoeken op internet.
20 zweepslagen voor de recruiter, 10 voor de manager etc.

:F :F
Ik ben wel onderdeel geweest van het doornemen van een mogelijke nieuwe werknemer. Dat was puur het technische kennis stuk. Gesprek verder met manager liep goed en werd een eerste aanbod gedaan. Maar na dat HR de persoon nog na aan het trekken was, dook daar plots de website op van de SM studio van de (toekomstige) werknemer en de partner. Dat was wel de reden om het aanbod in te trekken (ook al was de rest prima in orde en zouden deze activiteiten geen invloed hebben op de werkzaamheden).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

champion16 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:05:
Leuk zo een regel, maar hoe controleer je dat?
Ik kan op Linkedln instellen dat ik anoniem profielen kan bekijken, kan de persoon die solliciteert er nooit achter komen.
Tenzij je het zelf verklapt lol
Zo werkt dat dus niet, je bent wel anoniem, maar wiens pagina jij bekijkt kan wel zien dat je bij jouw werkgever werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6SxguGT9iKjHUV6-DntGM22CSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GZc4HmruANfUvF9vZungo6CQ.png?f=user_large

Als ik in dit voorbeeld komende dinsdag een gesprek heb bij Cap, dan is het wel duidelijk dat iemand heeft lopen rondsnuffelen. Zeker als daar 2 staat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:05
Ik kende de regel niet. Is dat niet zoals als toestemming vragen voor cookies ? :X

Al die regels doen toch helemaal niks. Ik ben zeker niet voor (illegaal) discrimineren, maar als men geen vrouw, allochtoon, oudje etc zoekt, komt ie er echt niet in hoor. Dan pas je niet goed in het team ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Qwerty-273 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Ik ben wel onderdeel geweest van het doornemen van een mogelijke nieuwe werknemer. Dat was puur het technische kennis stuk. Gesprek verder met manager liep goed en werd een eerste aanbod gedaan. Maar na dat HR de persoon nog na aan het trekken was, dook daar plots de website op van de SM studio van de (toekomstige) werknemer en de partner. Dat was wel de reden om het aanbod in te trekken (ook al was de rest prima in orde en zouden deze activiteiten geen invloed hebben op de werkzaamheden).
Nou dat, ik zie er persoonlijk niks kwaads in hoor.
Als werkzoekende eventueel niet en als hiring persoon.

Ik heb in het verleden ook veelvuldig als hiring persoon gesprekken gevoerd en ook ik zoekte aan de hand van de CV als eerste de LinkedIn pagina van kandidaat op.
Ik geef echt geen hol om een CV. Ik vind LinkedIn 10x handiger en duidelijker (hence why ik zelf ook altijd naar LinkedIn refereer. Heb geen "CV").

Ik zie hier echt niet het probleem in. Als je shit te verbergen hebt moet je die zelf verbergen.
Niet met dat vlaggetje GDPR gaan zwaaien.
Als je een fatsoenlijke kandidaat bent, heb je niks tegen een (potentiële) werkgever die je opzoekt op internet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Csotranme schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:47:
Als je een fatsoenlijke kandidaat bent, heb je niks tegen een (potentiële) werkgever die je opzoekt op internet.
Je quote letterlijk een voorbeeld waarbij een fatsoenlijke kandidaat geen aanbieding kreeg omdat die andere legale dingen deed in z'n vrije tijd. Hoeveel meer bewijs wil je hebben dat dit gewoon netjes werkt als de werkgever zich hier aan conformeert? En jij kunt wel zeggen dat jij dat niet doet en dat het bij jouw WG wel netjes mee omgegaan wordt, maar dat is niet altijd zo.

edit:
Csotranme schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:47:
Niet met dat vlaggetje GDPR gaan zwaaien.
Oh en volgens mij was dit altijd al onder WBP (hfst 1. art 8. F bijv.), maar toen was dat al helemaal een hond zonder tanden.

[ Voor 19% gewijzigd door True op 15-01-2024 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
True schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:55:
[...]

Je quote letterlijk een voorbeeld waarbij een fatsoenlijke kandidaat geen aanbieding kreeg omdat die andere legale dingen deed in z'n vrije tijd. Hoeveel meer bewijs wil je hebben dat dit gewoon netjes werkt als de werkgever zich hier aan conformeert? En jij kunt wel zeggen dat jij dat niet doet en dat het bij jouw WG wel netjes mee omgegaan wordt, maar dat is niet altijd zo.

edit:

[...]

Oh en volgens mij was dit altijd al onder WBP (hfst 1. art 8. F bijv.), maar toen was dat al helemaal een hond zonder tanden.
Ik ben dus van mening dat dat gewoon moet kunnen en, in mijn ervaring, doet iedere WG dat ook gewoon.

Ik snap dus best dat je iemand eventueel niet aanneemt omdat hij actief is in een bepaalde "hoek" die niet strookt met je organisatie.

Wat ik dus zeg: als je als kandidaat niet wilt dat dat invloed heeft op sollicitaties doe je dat dus beter niet in het openbaar/op internet.

Zelf hier in het verleden bij een vorige WG ook eens een collega gezien die de laan uit gestuurd werd (met wederzijds goedkeuren, speelde meer) omdat hij o.a. in een porno film mee gedaan had.

Als je niks te verbergen hebt is er geen enkel probleem dat ze je opzoeken.
Heb je dat wel? Dan is het je eigen consequentie wmb.

En de reden: "wat men in zijn privé tijd doet, moet hij zelf weten" ben ik het pertinent mee oneens.
Er kan een grens overgegaan worden dat het weldegelijk schade kan opleveren aan WG met wat werknemer in zijn privé tijd doet.

Edit: nog een voorbeeld, een buurman van me die altijd de ouwe geilerd uithangt overal op internet.
Kwam z'n mogelijke nieuwe WG ook achter. De WG zag er dus ook mooi vanaf.
Het mag dus niet blijkbaar maar ik vind dat je dan dus zelf op de blaren moet zitten.
Hij had gesolliciteerd voor buschauffeur..

[ Voor 15% gewijzigd door Csotranme op 15-01-2024 00:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Csotranme schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:15:
[...]

Ik ben dus van mening dat dat gewoon moet kunnen en, in mijn ervaring, doet iedere WG dat ook gewoon.

Ik snap dus best dat je iemand eventueel niet aanneemt omdat hij actief is in een bepaalde "hoek" die niet strookt met je organisatie.

Wat ik dus zeg: als je als kandidaat niet wilt dat dat invloed heeft op sollicitaties doe je dat dus beter niet in het openbaar/op internet.

Zelf hier in het verleden bij een vorige WG ook eens een collega gezien die de laan uit gestuurd werd (met wederzijds goedkeuren, speelde meer) omdat hij o.a. in een porno film mee gedaan had.

Als je niks te verbergen hebt is er geen enkel probleem dat ze je opzoeken.
Heb je dat wel? Dan is het je eigen consequentie wmb.

En de reden: "wat men in zijn privé tijd doet, moet hij zelf weten" ben ik het pertinent mee oneens.
Er kan een grens overgegaan worden dat het weldegelijk schade kan opleveren aan WG met wat werknemer in zijn privé tijd doet.

Edit: nog een voorbeeld, een buurman van me die altijd de ouwe geilerd uithangt overal op internet.
Kwam z'n mogelijke nieuwe WG ook achter. De WG zag er dus ook mooi vanaf.
Het mag dus niet blijkbaar maar ik vind dat je dan dus zelf op de blaren moet zitten.
Hij had gesolliciteerd voor buschauffeur..
Tegen deze gedachtegang kan ik bijna niet tegen argumenteren, maar ik probeer het nog één keer.
Mijn buurman heet Henk Henkson en ik vind 'm niet aardig. Helaas is hij recent werkloos geworden door een reorganisatie en ik zou liever nieuwe buren willen. Ik maak een mailadresje aan: henkhenkson@gmail.com ik registreer een domeinnaam: henkhenksonsavondzaken.nl en ik zet in een avondje een leuk websiteje op waarbij lijkt dat Henk Henkson in het weekend graag met leer speelt. Ik speel een beetje in op de zoekmachines met SEO en voor 30€ heb ik voor een jaar een website met smaad draaien.

Die overijverige HR-medewerker stuit in alle verbazing op de site henkhenksonsavondzaken.nl denk je dat die dat gaat overleggen met z'n collega? Ja zeker, denk je dat die dat gaat voorleggen aan de sollicitant? Ik denk van niet, want ongemakkelijk.

Resultaat: de goede kandidaat Henk Henkson gaat verder opzoek naar een baan waar ze niet online zoeken óf netjes (hoewel echt netjes vooraf is) achteraf gevraagd wordt of hij die site draait.

Ander voorbeeld:
Thomas de Jong (1) (2) zoekt een baan na zijn master maar iemand anders met zijn naam speelt graag in het weekend met leer.
Denk je dat de HR-medewerker goed kan anticiperen dat dit toevallig iemand anders is met dezelfde naam? Ja wellicht bij Thomas de Jong, maar als we het nu hebben over een naam die wat minder vaak voorkomt en die persoon zit op Twitter/X met voor- achternaam te bashen op 'zwarten'. Met wat voor houding gaat zo'n HR-medewerker zo'n sollicitatiegesprek aan? Is dat een gekleurd perspectief of met een open vizier?

In die gevallen dat jij OSINT toepaste op een CV bij een sollicitatie, denk je dat wat jij vond ook 1:1 correcte (en huidige!) match was van de kandidaat? Of was de kandidaat tijdens zijn VWO wellicht nog wat losser en heeft destijds op Facebook gezegd dat heel Shell neer mag vallen en solliciteert met z'n master nu voor een energiebedrijf?

Als je met droge ogen durft te beweren dat dit soort zoekopdrachten altijd correct worden uitgevoerd én worden opgevolgd(!) kan ik daar niet tegen argumenteren. En met inachtneming van het feit dat dit voor een sollicitant alleen maar slechter kan uitpakken (immers kun je al het goede al kwijt op een CV en/of portfolio met referenties) zie ik dus echt niet in dat dit gedrag goed gepraat mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
@True Ik denk dat die soep niet zo heet gegeten wordt. Zeker als je jje beperkt tot het bekijken van iemands openbare profiel, effectief iemands CV dat je *toch* al in handen hebt want kandidaat, op een site die nadrukkelijk bedoeld is als zakelijk medium en *veel* gebruikt wordt voor een 1e contact tussen potentiële werkgever en potentiële werknemer.

1) Goede reden *heb* je, je wil immers op zoek naar baanrelevante informatie over iemand. Skills, werkverleden, etc. Allemaal zaken die je op iemands LinkedIn profiel vindt.

2) Zakelijke informatie is ook geen probleem. Je zoekt op LinkedIn. Niet op Facebook. LinkedIn profileert zich 100% als zakelijk medium, al lijken sommige mensen dat te vergeten.

3) Tevoren laten weten aan sollicitanten *dat* je mogelijk op sites als LinkedIn kijkt zou een goede toeveging zijn idd. Ik zie het in onze vacatures niet terug. Tegelijkertijd, LinkedIn is een van *de* media waar sollicitanten zelf vaak op zoek gaan en via welk een 1e contact vaak gelegd wordt. Dan is het meteen grijs gebied want je hebt al contact via dat medium, via het profiel van de kandidaat.

4) Kandidaat moet informatie kunnen toelichten lijkt me een no-brainer. Natuurlijk krijgt een kandidaat de kans vragen te beantwoorden. Dat staat totaal los van of je iemands profiel op LinkedIn hebt nagekeken of niet.

Last but not least, je kunt op LinkedIn aangeven dat je profiel gedeeld mag worden met recruiters. Vanaf dat moment geef je dus *zelf* al toestemming dat je profiel bekeken wordt door anderen die de rol van recruiter hebben of een rol in het recruitmentproces (zoals de hiring manager) vervullen.

In the end denk ik dat typisch iemand opzoeken op LinkedIn, geen issues oplevert. Iemands profiel is zo openbaar als diegene zelf bepaald. Het is vrij normaal collega's of mensen die je online leert kennen op te zoeken en in gevallen, actief te connecten. Dan vraag ik me af of zoals op de site van de AP staat, het werkelijk ongeoorloofd is als je iemand vanuit de rol van hiring manager of betrokkene bij het recruitment proces op zoekt, terwijl in alle andere gevallen, het bekijken van iemands profiel gewoon is toegestaan

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 15-01-2024 07:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:28:
[...]
Dat vind ik dus verwerpelijk en, zou de kandidaat daar achter komen, alle reden zijn daar tegen in verweer te komen.

Wat iemand in zijn vrije tijd doet is irrelevant voor iemands functioneren, mág niet worden meegenomen in de sollicitatieprocedure en iemand afwijzen omdat iemand in zijn vrije tijd ook als sekswerker werkt, is net zo belachelijk als iemand afwijzen omdat iemand in zijn vrije tijd piano speelt of bij de plaatselijke carnavalsvereniging zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

unezra schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Dat vind ik dus verwerpelijk en, zou de kandidaat daar achter komen, alle reden zijn daar tegen in verweer te komen.

Wat iemand in zijn vrije tijd doet is irrelevant voor iemands functioneren, mág niet worden meegenomen in de sollicitatieprocedure en iemand afwijzen omdat iemand in zijn vrije tijd ook als sekswerker werkt, is net zo belachelijk als iemand afwijzen omdat iemand in zijn vrije tijd piano speelt of bij de plaatselijke carnavalsvereniging zit.
Dat dat irrelevant is, heb je helemaal gelijk in. Maar ik kan mij goed voorstellen dat een werkgever dat niet wilt ivm de werksfeer tussen de collegas. Ooit heb ik ergens gezeten waar iemand met z’n vrouw naar parenclubs gingen, hele dagen gingen daar de gesprekken over op de werkvloer 😂😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Tylen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:00:
[...]
Dat dat irrelevant is, heb je helemaal gelijk in. Maar ik kan mij goed voorstellen dat een werkgever dat niet wilt ivm de werksfeer tussen de collegas. Ooit heb ik ergens gezeten waar iemand met z’n vrouw naar parenclubs gingen, hele dagen gingen daar de gesprekken over op de werkvloer 😂😂
Ik vind het van de ratten besnuffeld dat mensen hier uberhaupt iets van vinden. Hypocriet ook.

Een werkomgeving waar op die manier wordt gedacht over collega's en er over wordt gesproken, zou ik in geen 100 jaar willen werken.

Nee, ik heb echt nul begrip voor een werkgever die dat niet zou willen in verband met de sfeer tussen de collega's. Als dat is, is er iets grondig mis in je team én je bedrijf.

Het is niet voor niets dat ik zeg dat ik het net zo belachelijk vind iemand daar op af te wijzen, als dat ik het idioot zou vinden iemand af te wijzen omdat iemand piano speelt of lid is van de plaatselijke carnavalsvereniging.

Pagina: 1 ... 76 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic