ocf81 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:21:
[...]
In de basis ben ik het hier met je eens, maar ik wil wel opmerken dat er van de van buiten ingehuurde in-house recruiters wel een grote variatie in commitment is. Soms staat die zo ver van de organisatie dat die dan weinig meer voor je kan betekenen dan van die zeldzame goede externe recruiter.
Ik denk dat de meeste goede recruiters sowieso niet bezig zijn met onze banen/rollen. Of het nu inhouse of een extern ingehuurde recruiter, ik ben er nog geen 1 tegen gekomen die goed was (ook al vind hij/zij van wel). De betere ervaringen zijn volgens mij hoger in de voedselketen te vinden (ceo niveau etc) waar daadwerkelijk kandidaten doorgelicht worden in plaats van linkedin af te struinen en zoveel mogelijk berichten te sturen met de hoop een aantal reacties te krijgen van mensen die toevallig weg willen.
Voor de "normale" ICT banen is het simpelweg een kwestie van nummers. Genoeg contacten om uit te blijven putten, genoeg bedrijven om die profielen aan te bieden en dan weer door hoppen van de 1 naar de ander. Je moet een beetje geluk hebben om op het juiste moment bij de juiste persoon aan te kloppen en hoe meer je benaderd hoe meer kans.
Men kan nog zo hard roepen dat men exclusief werkt voor bepaalde bedrijven, dat men echt alleen de beste mensen benaderd maar als je niet vanaf bericht 1 aan kan geven dat je voor bedrijf x werkt, daar een goede relatie mee hebt omdat jij echt het recruitment proces doet en niet alleen maar CV's aanlevert dan verlies je wat mij betreft al het vertrouwen want klaarblijkelijk is het niet exclusief en ben je dus alleen maar een CV vergaarder, ook al kun je leuke filmpjes maken.
Case in point, deze dame die echt haar best doet voor zoveel mogelijk engagement met de wildste verhalen op linkedin over slechte klanten (wat ook weer een tegenstelling is dat ze alleen voor de beste bedrijven werkt maargoed) en dat bedrijven toch gewoon alle MBO'ers moeten aannemen (want tja dat werkt voor haar natuurlijk kei goed). Toch altijd leuk om met een bakje popcorn te lezen wat voor een theater stuk die nu weer geschreven heeft, maar toch aankomen met dit soort generieke berichten en zelfs filmpje (cringe warning):
:fill(white):strip_exif()/f/image/jhuTV2XUWpkJOP4iM6io7UUs.png?f=user_large)
(overigens was dit niet het bericht naar mij maar naar een concullega)
Dan schaar ik haar nog wel bij de "beter dan gemiddeld" recruiters maar de bottom line is wel dat het nog steeds een niks zeggend bericht is met een "veren in je reet stop filmpje" die ze ook naar iedereen stuurt. Ik post toch niks op linkedin dus je hebt alleen maar m'n CV, hoe weet je nu of ik daadwerkelijk ook iets kan? Niet, CV ziet er goed genoeg uit dus hup, proberen. Als het een ja is is het gewoon doorzetten van het CV naar het bedrijf. Niks geen uitgebreide screening/gesprekken/checks. Allemaal marketing/fugazi die leuke praat op linkedin.
Toen ik haar confronteerde met dat ik niet val voor dit soort generieke berichten en vind dat ze de plank behoorlijk mis slaat met het filmpje omdat we elkaar nog nooit gesproken hebben: "oh niet zo bedoeld hoor om veren in je reet te stoppen, doei." Yup, op naar het volgende nummer wat er misschien wel voor valt, als enkeling in het grotere plaatje niet interessant want het zou te veel werk zijn om daadwerkelijk een gesprek aan te gaan.
De recruiters die echt goed waren en simpelweg heel duidelijk in de communicatie zijn in de afgelopen 15 jaar toch echt op 1 hand te tellen, die werkten echt exclusief en pikten je er uit om specifieke ervaringen en of bedrijven, ook al ging ik uiteindelijk niet mee want ik zat al goed.