Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.564 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:46
Jorconmgn schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:50:
Vraagje:

Ik heb een Pine A64 (ooit via Kickstarter besteld om wat te spelen), maar wil nu domoticz installeren.
Is er iemand die dit gedaan heeft en kan uitleggen wat ik moet doen?
Ik heb al wat gezocht en gezien dat het mogelijk is, maar wat hulp/feedback zou welkom zijn.
misschien heb je hier alvast een basis?:

https://forum.pine64.org/archive/index.php?thread-2424.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
bing69 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:08:
[...]

Zoals belooft de twee scripts, de startwaarde van de twee lampen is bij mij 38%. Normaal stuur ik ze aan via Domoticz, Homebridge en Google. Het zijn Ikea lampem die op een Hue Bridge zitten. Sinds kort heb ik ook Zigbee2Mqtt in gebruik, op het moment hoofdzakelijk voor het Xiaomi spul. Had echter ook een Ikea schakelaar liggen waar ik niet mee kon. Dankzij Zigbee2Mqtt kon ik deze ook gebruiken en voor de WAF factor besloten deze te gaan gebruiken.
En voor de IDX liefhebbers, ik ben dat niet. En mede voor de WAF liefhebbers, mijn vrouw schakelt of met Siri op haar watch/Iphone "Kantoor aan" , met de fysieke knop of met de Ikea knop!

Met dank aan de geweldige meedenkers kwam er dit uit de bus:

Licht omhoog
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
return {
    active = true,
    on = {
        devices = {
            'Kantoor (Brightness Up)'
                }
        },

execute = function(domoticz,devices)
            local lightState = domoticz.devices('kantoorlampen').state
            local lightLeft = domoticz.devices('Kantoor links')
            local lightRight = domoticz.devices('Kantoor rechts')
            local switchUp = domoticz.devices('Kantoor (Brightness Up)')
            local switchDown = domoticz.devices('Kantoor (Brightness Down)')

if (lightState == 'On') and (switchUp.state == 'Click') then
            if(lightRight.level < 90) then
                domoticz.log('Licht sterkte aangepast')
                lightRight.dimTo(lightRight.level + 10)
                lightLeft.dimTo(lightLeft.level + 10)
            end
        end

end
}

Licht omlaag
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
return {
    active = true,
    on = {
        devices = {
            'Kantoor (Brightness Down)'
                }
        },

execute = function(domoticz,devices)
            local lightState = domoticz.devices('kantoorlampen').state
            local lightLeft = domoticz.devices('Kantoor links')
            local lightRight = domoticz.devices('Kantoor rechts')
            local switchUp = domoticz.devices('Kantoor (Brightness Up)')
            local switchDown = domoticz.devices('Kantoor (Brightness Down)')

if (lightState == 'On') and (switchDown.state == 'Click') then
            if(lightRight.level >= 40) then
                domoticz.log('Licht sterkte aangepast')
                lightRight.dimTo(lightRight.level - 10)
                lightLeft.dimTo(lightLeft.level - 10)
            end
        end

end
}
En je moet hiervoor ook nog variabelen aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
bvsteyn schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:56:
Toch weer een vraag omdat ik er niet uitkom. Heb Monit geinstalleerd en wil daar de nodige services aan toe voegen die gemonitord moeten worden. Domoticz werkt prima en ook wordt mijn tweede pi (met pihole erop) middels ping gemonitord. Nu wil ik Mosquitto er aan toe voegen. Hiervoor moet de Monitrc worden aangepast met een dergelijke syntax:

code:
1
2
3
4
check process mosquitto with pidfile /var/run/mosquitto.pid
     start program = "/sbin/start mosquitto"
     stop program = "/sbin/stop mosquitto"
     if failed port 1883 protocol mqtt then alert

Maar.... in /var/run/ staat geen pid file van mosquitto. Heb mijn mosquitto file onder /etc/init.d al een aantal keren herschreven op basis van info op het internet. Maar krijg het niet voor elkaar dat er een pid file verschijnt. Wie heeft hier verstand van?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
pi@DomoPi:/etc/mosquitto $ sudo systemctl status mosquitto
● mosquitto.service - Mosquitto MQTT v3.1/v3.1.1 Broker
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mosquitto.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: active (running) since Sun 2020-02-16 15:54:33 CET; 2s ago
     Docs: man:mosquitto.conf(5)
           man:mosquitto(8)
 Main PID: 12635 (mosquitto)
    Tasks: 1 (limit: 2200)
   Memory: 668.0K
   CGroup: /system.slice/mosquitto.service
           └─12635 /usr/sbin/mosquitto -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf

Feb 16 15:54:33 DomoPi systemd[1]: Starting Mosquitto MQTT v3.1/v3.1.1 Broker...
Feb 16 15:54:33 DomoPi mosquitto[12635]: Loading config file /etc/mosquitto/conf.d/mosquitto.conf
Feb 16 15:54:33 DomoPi mosquitto[12635]: 1581864873: mosquitto version 1.5.7 starting
Feb 16 15:54:33 DomoPi mosquitto[12635]: 1581864873: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
Feb 16 15:54:33 DomoPi mosquitto[12635]: mosquitto version 1.5.7 starting
Feb 16 15:54:33 DomoPi mosquitto[12635]: 1581864873: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
Feb 16 15:54:33 DomoPi mosquitto[12635]: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
Feb 16 15:54:33 DomoPi systemd[1]: Started Mosquitto MQTT v3.1/v3.1.1 Broker.
Feb 16 15:54:33 DomoPi mosquitto[12635]: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
Sommige services hebben geen PID file of soms worden ze niet opgeruimd bij het beëindigen van de service of het vastlopen daarvan. Ik heb alle hosts die ik draai op mijn beide Pi's ook obv ping gemonitord, bijvoorbeeld InfluxDB:

code:
1
2
check host InfluxDB with address 192.168.1.100
if failed port 8086 then alert

Zo is er vast nog meer mogelijk maar zoveel Linux kennis heb ik niet. Er kwam nog meer informatie naar boven toen ik de vraag hier op het forum stelde.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Peutpeut schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:57:
[...]

Sommige services hebben geen PID file of soms worden ze niet opgeruimd bij het beëindigen van de service of het vastlopen daarvan. Ik heb alle hosts die ik draai op mijn beide Pi's ook obv ping gemonitord, bijvoorbeeld InfluxDB:

code:
1
2
check host InfluxDB with address 192.168.1.100
if failed port 8086 then alert

Zo is er vast nog meer mogelijk maar zoveel Linux kennis heb ik niet. Er kwam nog meer informatie naar boven toen ik de vraag hier op het forum stelde.
Ok, dank! Ga ik daar eens naar kijken. Heb jij geprobeerd om met het wrapper script te werken voor services zonder PID file? Mijn kennis op Linux vlak is ook beperkt, maar anders ga ik gewoon wat proberen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vwtune
vwtune schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:26:
Ik ben blij :P

Al een hele tijd ben ik opzoek naar het kunnen besturen van digitale led strips icm Domoticz, al een paar keer in dit forum gevraagd, maar schijnbaar geen interesse of iemand die het in gebruik heeft in welke vorm dan ook. Sinds kort is het mij dan eindelijk gelukt door heel simpel een Nodemcu of Wemos D1 mini hiervoor te gebruiken icm de plugin welke is geschreven door Aircoookie: https://github.com/Aircoookie/WLED
Wanneer je dit op je ESP8266 boardje hebt geflashed, zal je deze https://github.com/frustreermeneer/domoticz-wled-plugin moeten installeren om het in Domoticz zichtbaar te maken.
De plug-in geschreven door frustreermeneer (bekend hier???) zorgt ervoor dat je via Domoticz de kleuren en effecten (en dat zijn er veel :9~ ) en snelheid van het effect kan instellen en hiermee dus ook kan gaan gebruiken in gebeurtenissen /scripts.

Je kan dus eigenlijk alles wat, bijvoorbeeld een H801 met Tasmota, ook kan, maar dan meer (werkt ook gewoon met normale rgb strips) en het is goedkoper 8) 8) 8) 8) 8)

[Afbeelding]

Leuke projecten maken voor komende kerst ;)
Inmiddels ben ik al een stukje verder en in de hal van de eerste verdieping aan beide kanten van de muren een digitale ledstrip gemonteerd. Deze wordt getriggerd door een Xiaomi bewegingssensor en op bepaalde tijden. De effecten (inclusief snelheid en intensiteit hiervan) kan ik afzonderlijk instellen. Binnenkort ga ik dit ook aan de zijkanten van de trappen op de begane grond en eerste etage plaatsen.

Hier een video van mijzelf om een idee te krijgen:
YouTube: WLED Hal Domoticz

Op dit moment zijn er ongeveer 100 effecten welke getriggerd kunnen worden welke je kan voorzien van bepaalde kleuren. Het staat bij mij altijd aan, ook in de nacht, dan wordt het gebruikt als statisch nachtverlichting. voor elk bepaalde event kan je een bepaalde kleur en effect toekennen.

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Hierin zitten de ledstrips, het is dus difuus, wel prijzig, maar super mooi 8)

[ Voor 11% gewijzigd door vwtune op 17-02-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
bvsteyn schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Ok, dank! Ga ik daar eens naar kijken. Heb jij geprobeerd om met het wrapper script te werken voor services zonder PID file? Mijn kennis op Linux vlak is ook beperkt, maar anders ga ik gewoon wat proberen..
Nee, dat zegt me niets. Voorlopig voldoet dit waarvoor het bedoelt is, mij waarschuwen als er iets niet naar behoren werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
vwtune schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:32:
[...]

Inmiddels ben ik al een stukje verder en in de hal van de eerste verdieping aan beide kanten van de muren een digitale ledstrip gemonteerd. Deze wordt getriggerd door een Xiaomi bewegingssensor en op bepaalde tijden. De effecten (inclusief snelheid en intensiteit hiervan) kan ik afzonderlijk instellen. Binnenkort ga ik dit ook aan de zijkanten van de trappen op de begane grond en eerste etage plaatsen.

Hier een video van mijzelf om een idee te krijgen:
YouTube: WLED Hal Domoticz

Op dit moment zijn er ongeveer 100 effecten welke getriggerd kunnen worden welke je kan voorzien van bepaalde kleuren. Het staat bij mij altijd aan, ook in de nacht, dan wordt het gebruikt als statisch nachtverlichting. voor elk bepaalde event kan je een bepaalde kleur en effect toekennen.
Ziet er gaaf uit! Hoe heb je de stroomvoorziening er naar toe geregeld? Want dat vind ik altijd wel een puntje namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:02
vwtune schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:39:
[...]

En je moet hiervoor ook nog variabelen aanmaken?
Bedoel je in Domoticz of in DZvents?
Als je in Domoticz bedoelt dan had ik dat in de eerste opzet wel gedaan maar ben ik hier gecorrigeerd/
In Dzvents werk ik bijna altijd met local variabelen

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
bing69 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Bedoel je in Domoticz of in DZvents?
Als je in Domoticz bedoelt dan had ik dat in de eerste opzet wel gedaan maar ben ik hier gecorrigeerd/
In Dzvents werk ik bijna altijd met local variabelen
Dus alles staat puur en alleen in een DZvents script, thats it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
bvsteyn schreef op maandag 17 februari 2020 @ 06:01:
[...]

Ziet er gaaf uit! Hoe heb je de stroomvoorziening er naar toe geregeld? Want dat vind ik altijd wel een puntje namelijk..
Thanks, twee vliegen in 1 klap gedaan. Wij hebben drie jaar geleden dit huis gekocht, er lag nog vloerbedekking op deze etage.... Dit heb ik afgelopen jaar vervangen door laminaat en omdat ik toen al wist dat ik op bepaalde plekken op de 1e etage verlichting zou plaatsen, meteen onder het laminaat kabels getrokken naar die plekken, evenals de beide trappen, waar ik dit ook nog ga plaatsen. Je ziet 0, 0 kabels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
vwtune schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:55:
[...]

Dus alles staat puur en alleen in een DZvents script, thats it?
Yep, nu wel! :)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 12:31
Ik heb een LG tv met WebOS 4 uit 2019 en ik wil deze met Google Home bedienen.
De Google Assistant is volgens mij nog niet beschikbaar voor Nederland, klopt dat?

Ik zie dat er een plugin is zodat je het via Domoticz kan besturen. Iemand die dit ook al op WebOS 4 heeft draaien met dezelfde plugin, is dat mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:14
StoOker schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:56:
Ik heb een LG tv met WebOS 4 uit 2019 en ik wil deze met Google Home bedienen.
De Google Assistant is volgens mij nog niet beschikbaar voor Nederland, klopt dat?

Ik zie dat er een plugin is zodat je het via Domoticz kan besturen. Iemand die dit ook al op WebOS 4 heeft draaien met dezelfde plugin, is dat mogelijk?
Ook naar gekeken tijdje terug maar nog niet kunnen regelen. Lees dan ook even met belangstelling mee.
(de huidige WebOS plugin is niet geschikt voor OS4+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:08
De geheugenkaart van m'n Raspberry Pi was plotseling corrupt, waardoor de Domoticz database niet meer goed leesbaar was. Deze heb ik leesbaar kunnen maken met deze tip.

Inmiddels heb ik een schone installatie gedaan en Domoticz weer opnieuw ingesteld. De waarden van de P1 meter heb ik uit de oude database met SQLiteStudio over kunnen zetten. In Domoticz is deze informatie ook weer zichtbaar. Ik heb alleen een probleem met het navigeren tussen de jaren, omdat 2019 en 2020 ontbreken in het menu. Deze jaren staan wel in de database :? Iemand een tip hoe ik dit kan fixen? Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eGLtCXpXRhdJmNvmVd372a8s/medium.png

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door koos.d op 17-02-2020 16:03 . Reden: thumbnail ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:06:
[...]

Op de zelfde data pin bedoel je? Gecombineerd gaat niet werken :+

Ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat je overstapt en dan zegt ‘had ik dit maar eerder gedaan’ d:)b
ik moet dus andere GPIO gebruiken voor die DHT sensor? een andere als waarop de DS18b20 zijn aangesloten?

ik had helaas niet genoeg tijd om de huidige DS18b20 sensoren op PIN 17 aan te sluiten om zodoende te checken of het script van imdos werkt op die pin. als hij er nu uitvliegt, dan kan ik er de komende week niet bij.

daarna zal ik als laatste proberen om de sensors op die pin te doen en de reset op pin 17 te doen. als dát niet lukt, dan ga ik maar alle sensoren loshalen en op de ESP aansluiten.... ik wil tenslotte ook nog op het dak 2 sensoren op de zonnecollectors plaatsen en een DHT voor de omgevingstemperatuur/luchtvochtigheid. kan ik die mooi erbij prakken.

en in de tussentijd kan ik wel tot een werkbaar script komen om op pin 17 het voltage aan te passen naar 0 en weer naar 3.3 volt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 12:25
Lux_Gamer schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Bedankt voor je reactie, hierbij de screenshot. heb niet alle twee de if statements ter gelijkertijd actief maar dit geeft het makkelijker weer.
[Afbeelding]

Ik heb net dZvents bekeken en leek me niet echt gebruiksvriendelijk tegenover blockly, ik begin me net een beetje wegwijs te maken in c/c++ (Arduino) om nu nog een programmeertaal erbij te nemen.

Ik neem aan dat een lichtje aanzetten bij zonsondergang niet te geavanceerd is voor blockly, graag zou ik dit voor simpele dingen willen gebruiken.

hopelijk kan iemand me doormiddel van de geposte screenshots helpen.

alvast bedankt.
Iemand een idee? is het een bug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 07:17
Ik heb echt werkelijk geen idee waarom het bovenste script het wel doet en het onderste niet. Maar dat is ook precies de reden waarom ik met een enorme boog om Blocky heen loop. Het is zo ondoorzichtig.

Dzvents heb je zo door, dat is echt helemaal niet moeilijk. Maar ik ben in een goede bui, dus je krijgt het script van me cadeau:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {
        timer = {
            'at sunset'
        }
    execute = function(domoticz, device)
         --Declarations
        local maan               = domoticz.devices(102) --maan lamp?

--Function
        maan.switchOn().checkFirst()
    end
}

Het enige wat je nu nog moet doen is op de plek van '102' de IDX van je Maan ding invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik begin me meer en meer te ergeren aan het niet de juiste status hebben van apparaten in Domoticz tov de echte status. Vooral op zwave gebied is het steeds vaker drama.

In het verleden had ik een script om de status te corrigeren waardoor het goed kwam omdat dan de status goed gezet werd. Maar helaas sinds december 2018!!! werkt dit niet meer en is er ook niemand die er iets mee lijkt te doen (https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=25950)
ervaren jullie dit ook en hoe krijgen jullie de status goed?

[ Voor 5% gewijzigd door commentator op 17-02-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10
commentator schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:12:
Ik begin me meer en meer te ergeren aan het niet de juiste status hebben van apparaten in Domoticz tov de echte status. Vooral op zwave gebied is het steeds vaker drama.

In het verleden had ik een script om de status te corrigeren waardoor het goed kwam omdat dan de status goed gezet werd. Maar helaas sinds december 2018!!! werkt dit niet meer en is er ook niemand die er iets mee lijkt te doen (https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=25950)
Domoticz en zwave m2 wat ellende
Maar wat heb je voor settings?
Is je mesh oke?
Anders een keer domoticz stoppen je hele config map verwijderen via ftp [ alleen al je settings kwijt ] en dan een update doen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:26:
[...]

Maar wat heb je voor settings?
Is je mesh oke?
Anders een keer domoticz stoppen je hele config map verwijderen via ftp [ alleen al je settings kwijt ] en dan een update doen
mesh is oke, zelfs compleet nieuwe setup op een andere pi met een andere stick
maar zie het probleem ook op andere plekken terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
commentator schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:27:
[...]

mesh is oke, zelfs compleet nieuwe setup op een andere pi met een andere stick
maar zie het probleem ook op andere plekken terug
Welke probelem.
Ik heb regelmatig pikes in mijn grafieken.
Verder wel stabiel, na vele malen ellende...

Shelly rules..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 14:37
Met 4.10549 werkte bij mij nog alles prima, dat was omstreeks maart 2019.
Vanaf OZW1.6 is het werkelijk een ramp, ik moet bijna dagelijks domoticz herstarten om controle terug te krijgen. Als het bij mij fout gaat merk ik het aan lampen die 's morgens door een script aangezet worden, maar toch uit zijn. Als ik dan in de GUI (of telefoon) kijk dan staan ze wel aan. Ik kan dan schakelen wat ik wil in de GUI of de telefoon, maar er gebeurt dan niets.

Zie ook: Z-wave kabouters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Nu online
het niet de juiste status hebben van apparaten in Domoticz tov de echte status.
zie de dmoticzforum link voor het hele verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
In OZW panel gebeurt er op dat moment ook niets meer bij mij. Als ik dan in OZW panel een soft reset doe, dan zie ik wel weer data binnenkomen, maar de bediening vanuit de domoticz gui werkt dan nog steeds niet.

Ik heb al geprobeerd om met een crontab een restart te maken om 4:15 in de morgen, maar dat wil nog niet werken...

Zaterdagnacht bedacht ik me ineens dat ik 's nachts een backup maak naar mijn nas om 01:00. Zou het dan fout kunnen gaan?

[ Voor 36% gewijzigd door DjAntoon op 17-02-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
als je geen data van je setting/screen post is er niets te vinden

JE zou je config ook kunnen verwijderen
Maar wat vaak een probleem was/ beta stable enz en een versie van ozw is totaal naders dan een oude, en Als je dus een oude config hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Ik hikte er al even tegenaan maar vanavond toch maar eens aan begonnen. Tijd voor Domoticz-Google-Assistent (DZGA). Dit draait inmiddels! Een vollediger en sneller systeem dan gBridge, dat zal wel moeten ook want die loopt af op 15 maart. Dit scheelt tevens weer een plugin, de gBridge plugin kan nu verwijderd worden uit Domoticz. DZGA hoeft niet op hetzelfde systeem te draaien als Domoticz, DZGA draait op de Pi4 en staat in verbinding met de Pi3 waar Domoticz op draait.

Oh, en het is nog gratis ook! 8) (Als je de kosten voor een publieke domeinnaam buiten beschouwing laat.)

Link:
https://github.com/DewGew/Domoticz-Google-Assistant

De tip kwam al eerder van iemand hier op het forum, weet niet meer precies wie, dus credits naar diegene voor het tippen! _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Peutpeut op 17-02-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Peutpeut schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:49:
Ik hikte er al even tegenaan maar vanavond toch maar eens aan begonnen. Tijd voor Domoticz-Google-Assistent (DZGA). Dit draait inmiddels! Een vollediger en sneller systeem dan gBridge, dat zal wel moeten ook want die loopt af op 15 maart. Dit scheelt tevens weer een plugin, de gBridge plugin kan nu verwijderd worden uit Domoticz. DZGA hoeft niet op hetzelfde systeem te draaien als Domoticz, DZGA draait op de Pi4 en staat in verbinding met de Pi3 waar Domoticz op draait.

Oh, en het is nog gratis ook! 8) (Als je de kosten voor een publieke domeinnaam buiten beschouwing laat.)

Link:
https://github.com/DewGew/Domoticz-Google-Assistant

De tip kwam al eerder van iemand hier op het forum, weet niet meer precies wie, dus credits naar diegene voor het tippen! _/-\o_
Dombo71 vraagje..
Luistert google met dit ook 24/7 mee?
Of kun je dit afschermen cq omzeilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Dylantje2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:08:
Luistert google met dit ook 24/7 mee?
Of kun je dit afschermen cq omzeilen
Dit zorgt alleen voor de koppeling tussen Google Assistant en Domoticz. Het 'afluisteren' gebeurd nog steeds op het apparaat met de microfoon die je thuis hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:08
Zijn er inmiddels al werkende open source voice control projecten, of alternatieven voor Alexa/domoticz integratie?

Ik begin mij behoorlijk te irriteren aan de Alexa, het werkte in het begin perfect.
Ik gebruik een hele hoop nodemcu boardjes met daarop tasmota, elk boardje geeft mij 4 x een philips hue emulatie welke Alexa kan vinden.
Elke hue emulatie in tasmota op het nodemcu boardje koppel ik aan een idx, waarmee ik dus dummy switches in domotitcz activeer welke weer scenes starten.

Inmiddels geeft Alexa irritante comments als "that value is out of range for the device climate control"
Alexa zet het wel netjes aan of uit, maar wil dus ook hue settings zoals color en of dim % aanpassen die niet bestaan in de hue emulatie, vandaar die irritante reacties. Alexa was in het begin niet zo slim, en zei netjes "oke

Toen ik hiermee begon werd controlicz een betaalde service dus die heb ik links laten liggen en kwam ik op het idee om tasmota op nodemcu boardjes te plaatsen, zijn er inmiddels andere alternatieven om domoticz te koppelen aan Alexa? Wij gebruiken het best veel in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:31

Juist met zwave is de status 100% ik heb nooit problemen met zwave
Dylantje2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:26:
[...]
Vreemd heb zeer goede ervaringen met zwave juist altijd.
zou juist zwave adviseren omdat dit altijd goede status weer geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Arachnan schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:39:
Kleine situatieschets: ik gebruikte al zo'n 2 jaar Domoticz om mijn P1 meter uit te lezen en dat werkte prima op mijn Raspberry Pi 3+.
Sinds kort Domoticz overgezet naar mijn Synology NAS en de USB kabel daarin geplugged. Geen problemen tot dusver. Config export en daarna import op mijn NAS en de historische data e.d. is bewaard.

De Raspberry Pi gebruik ik nu om Home Assistant te draaien, maar daar wil ik ook graag de gegevens in krijgen van mijn slimme meter. Reden dat ik niet direct de P1 uitlees met Home Assistant is dat ik de historische vergelijking in de grafieken met Domoticz veel fijner vindt werken.

Wat is de beste manier om de P1 data uit Domoticz naar Home Assistant te pushen of andersom? (als dat om wat voor reden dan ook makkelijker is)
Kan iemand mij in de juiste richting sturen om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daar gaan we!
* Toppe Pakt popcorn

@Arachnan waarom gebruik je geen InluxDB met Grafana voor je P1? Daar heb je helemaal volledige controle over je data. Zie mijn dashboard hier

Ik weet verder niet of HA een soort HTTP protocol heeft om het een en ander weg te schrijven. Sowieso kan het een aardige belasting worden op je systeem omdat P1 data elke seconde binnen komt. Als je dan ook de data wilt weg schrijven naar een ander platform dan lijkt met mij op je eerste oog vragen om problemen.

[ Voor 93% gewijzigd door Toppe op 18-02-2020 10:14 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
SpikeHome schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:58:
[...]

Juist met zwave is de status 100% ik heb nooit problemen met zwave

[...]
Vreemd heb zeer goede ervaringen met zwave juist altijd.
zou juist zwave adviseren omdat dit altijd goede status weer geeft.
Op welke versie draai je, met welke OZW versie? Ik vermoed OZW 1.4...
Hoeveel devices hangen eraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
DjAntoon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:27:
[...]

Op welke versie draai je, met welke OZW versie? Ik vermoed OZW 1.4...
Hoeveel devices hangen eraan?
Klopt versie 1.4 en een 11 devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Nou dan update maar eens, lekker naar OZW1.6 en plaats er nog eens een 30 z wave devices bij. Ik denk niet dat je dan nog zo happy bent. Ik kan helaas niet terug naar een domoticz versie van een jaar geleden (die ik wel heb als backup), want dat kost me een berg tijd, maar oh wat zou ik het graag doen.

Afgelopen nacht heeft de crontab met een automatische domoticz restart voor het eerst gewerkt. Wat fijn dat het licht aan was toen ik uit de badkamer kwam, en dat met 1 druk op een schakelaar alles uitging toen ik het huis verliet. Maar heel jammer dat het op deze manier moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Toppe schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:01:
Daar gaan we!
* Toppe Pakt popcorn

@Arachnan waarom gebruik je geen InluxDB met Grafana voor je P1? Daar heb je helemaal volledige controle over je data. Zie mijn dashboard hier

Ik weet verder niet of HA een soort HTTP protocol heeft om het een en ander weg te schrijven. Sowieso kan het een aardige belasting worden op je systeem omdat P1 data elke seconde binnen komt. Als je dan ook de data wilt weg schrijven naar een ander platform dan lijkt met mij op je eerste oog vragen om problemen.
Nog niet eerder over nagedacht, Domoticz sensors bouwden de grafieken automagisch ;)
Bedankt voor de tip in ieder geval! Ik ga me er eens in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
DjAntoon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:54:
Nou dan update maar eens, lekker naar OZW1.6 en plaats er nog eens een 30 z wave devices bij. Ik denk niet dat je dan nog zo happy bent. Ik kan helaas niet terug naar een domoticz versie van een jaar geleden (die ik wel heb als backup), want dat kost me een berg tijd, maar oh wat zou ik het graag doen.

Afgelopen nacht heeft de crontab met een automatische domoticz restart voor het eerst gewerkt. Wat fijn dat het licht aan was toen ik uit de badkamer kwam, en dat met 1 druk op een schakelaar alles uitging toen ik het huis verliet. Maar heel jammer dat het op deze manier moet...
waarom updaten als het goed werkt 8)7 8)7
ok 30 devices heb ik niet komt elk jaar wel een device of 3 bij momenteel.
Maar zwave zou gewoon feiloos moeten werken en heb zelf geen slechter ervaringen.
Maak gelukkig elke dag een db backup en maandelijks een full backup tenzij ik zelf veel belangrijke zaken wijzig dan maak ik een extra full backup

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 18-02-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Tja ik ben ook niet perse van het updaten, maar je kunt niet eindeloos op een oude versie blijven. Ik heb ook de keus gemaakt om zigbee2mqtt te gaan gebruiken, wat bij mij wel perfect werkt, en buienradar werkt nu ook prima. Jammer dat z wave nu zo onbetrouwbaar is.

Momenteel komt er wel een nieuw dilemma bij, de nieuwste updates draaien alleen op buster en ik zit natuurlijk op stretch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Beetje apart, ik kijk zojuist in mijn logging en precies afgelopen nacht om 00:00 uur kreeg ik allemaal errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 2020-02-18 00:00:00.894 Error: dzVents: Error: (2.4.29) module 'Gordijn Slaapkamer DZ Live' not found:
2020-02-18 00:00:00.894 no field package.preload['Gordijn Slaapkamer DZ Live']
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/share/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/share/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live/init.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live/init.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file './Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/dzVents/runtime/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/dzVents/runtime/device-adapters/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/dzVents/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/../lua/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/modules/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/data/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/modules/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live.so'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/loadall.so'
2020-02-18 00:00:00.894 no file './Gordijn Slaapkamer DZ Live.so'
2020-02-18 00:00:00.894 Error: dzVents: Error: (2.4.29) module 'Keuken Verlichting DZ' not found:
2020-02-18 00:00:00.894 no field package.preload['Keuken Verlichting DZ']
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/share/lua/5.2/Keuken Verlichting DZ.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/share/lua/5.2/Keuken Verlichting DZ/init.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Keuken Verlichting DZ.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Keuken Verlichting DZ/init.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file './Keuken Verlichting DZ.lua'

Dit lijstje is nog wel langer, maar verder niet anders dan de fouten die ik al heb geplaatst hier, alleen hebben ze dan betrekking op andere scripts.

de laatste 2 regels van de fouten in de logging zijn:
code:
1
2
 2020-02-18 00:00:00.896 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/loadall.so'
2020-02-18 00:00:00.896 no file './Voordeur verlichting DZ.so'

zoals je ziet, allemaal om 00:00:00 uur, daarna zijn er geen fouten meer voorgekomen, maar draait de boel wel gewoon normaal.
Iemand een idee wat dit betekent/ waarom die fouten opeens kwamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
vwtune schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:26:
Beetje apart, ik kijk zojuist in mijn logging en precies afgelopen nacht om 00:00 uur kreeg ik allemaal errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 2020-02-18 00:00:00.894 Error: dzVents: Error: (2.4.29) module 'Gordijn Slaapkamer DZ Live' not found:
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/share/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/share/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live/init.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live/init.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/dzVents/runtime/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/dzVents/runtime/device-adapters/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/dzVents/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/../lua/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/modules/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/data/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/modules/Gordijn Slaapkamer DZ Live.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Gordijn Slaapkamer DZ Live.so'
2020-02-18 00:00:00.894 Error: dzVents: Error: (2.4.29) module 'Keuken Verlichting DZ' not found:
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/share/lua/5.2/Keuken Verlichting DZ.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/share/lua/5.2/Keuken Verlichting DZ/init.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Keuken Verlichting DZ.lua'
2020-02-18 00:00:00.894 no file '/usr/local/lib/lua/5.2/Keuken Verlichting DZ/init.lua'

Dit lijstje is nog wel langer, maar verder niet anders dan de fouten die ik al heb geplaatst hier, alleen hebben ze dan betrekking op andere scripts.

code:
1
2

zoals je ziet, allemaal om 00:00:00 uur, daarna zijn er geen fouten meer voorgekomen, maar draait de boel wel gewoon normaal.
Draai je cron-apt? Misschien net een update aan het installeren om 00:00?

Hier overigens ook "ineens" een hele hoop gezeik met de laatste updates, na jarenlang zonder al teveel problemen op domoticz te draaien. Na de in-place upgrade naar buster om de laatste beta's te draaien werkte mn certbot (letsencrypt) en/of python niet meer lekker, dus ik dacht dit is dan een mooi moment om weer een keer met een schone buster installatie te werken ipv daar tijd in te steken. Die laatste beta's fixten trouwens wel weer de hoge cpu-load issues die ik had (paar pagina's terug), die is nu ineens weer netjes 5-6%.

Anyway, dus de Z-wave en domoticz config geback-upt, volledig nieuwe buster installatie gedaan, resultaat: domoticz liep elk ~uur om een totaal onbekende (iig niet-gelogde) reden helemaal vast. Vriendin steeds over de zeik dat de verlichting t niet deed. Na 2 avonden kutviolen leek het iets in z-wave 1.6 te zijn, maar heb het verder niet kunnen vinden/fixen. Dus heb ik de oude VM maar weer teruggezet en alles draait nu weer een paar dagen stabiel. Als ik binnenkort weer eens tijd heb nog maar eens een poging doen voor een verse install en anders blijf ik er verder wel vanaf en zet ik er een nginx vm voor om https te doen...

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Nu online
DjAntoon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:54:

1.4 of 1.6 maakt voor mij niet uit. Merk bij allebei hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
ronjansen87 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:34:
[...]

Draai je cron-apt? Misschien net een update aan het installeren om 00:00?

Hier overigens ook "ineens" een hele hoop gezeik met de laatste updates, na jarenlang zonder al teveel problemen op domoticz te draaien. Na de in-place upgrade naar buster om de laatste beta's te draaien werkte mn certbot (letsencrypt) en/of python niet meer lekker, dus ik dacht dit is dan een mooi moment om weer een keer met een schone buster installatie te werken ipv daar tijd in te steken. Die laatste beta's fixten trouwens wel weer de hoge cpu-load issues die ik had (paar pagina's terug), die is nu ineens weer netjes 5-6%.

Anyway, dus de Z-wave en domoticz config geback-upt, volledig nieuwe buster installatie gedaan, resultaat: domoticz liep elk ~uur om een totaal onbekende (iig niet-gelogde) reden helemaal vast. Vriendin steeds over de zeik dat de verlichting t niet deed. Na 2 avonden kutviolen leek het iets in z-wave 1.6 te zijn, maar heb het verder niet kunnen vinden/fixen. Dus heb ik de oude VM maar weer teruggezet en alles draait nu weer een paar dagen stabiel. Als ik binnenkort weer eens tijd heb nog maar eens een poging doen voor een verse install en anders blijf ik er verder wel vanaf en zet ik er een nginx vm voor om https te doen...
Zover ik weet, draai iik geen cron-apt en zit ik nog op de debian versie (geen buster)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
vwtune schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:43:
[...]

Zover ik weet, draai iik geen cron-apt en zit ik nog op de debian versie (geen buster)
Offtopic: Dat is Stretch (distro versienaam), beide zijn Debian :+.

Hmm, als er geen updates draaien, dan kan ik niets anders bedenken dan dat domoticz precies om 00u de lua scripts opnieuw genereert vanuit de Events editor, dat ze daarom even niet beschikbaar zijn. Een storage issue oid lijkt me ook sterk precies om klokslag 12u. Draai je dit gordijn script op een bepaalde tijd, elke minuut of met een device als trigger?

[ Voor 25% gewijzigd door RonJ op 18-02-2020 11:50 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
ronjansen87 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:47:
[...]

Offtopic: Dat is Stretch (distro versienaam), beide zijn Debian :+.

Hmm, als er geen updates draaien, dan kan ik niets anders bedenken dan dat domoticz precies om 00u de lua scripts opnieuw genereert vanuit de Events editor, dat ze daarom even niet beschikbaar zijn. Een storage issue oid lijkt me ook sterk precies om klokslag 12u. Draai je dit gordijn script op een bepaalde tijd, elke minuut of met een device als trigger?
haha, je hebt gelijk: Stretch

Ik snap hem ook niet, het gordijn script draait bij sunset en tussen bepaalde tijden inclusief device als trigger, maar die zijn 100% zeker niet precies om 00:00 uur. (tussen 09:00 en 11:00 uur staat die)
Keukenverlichting geeft ook die error, dus het is niet alleen het gordijn overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door vwtune op 18-02-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
vwtune schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:26:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

code:
1
2

Ik zou eens moeten kijken, maar ja ik zie ze ook. Mijn idee is wel dat het misschien met backuppen te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
DjAntoon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:13:
[...]

Ik zou eens moeten kijken, maar ja ik zie ze ook. Mijn idee is wel dat het misschien met backuppen te maken heeft.
jij ziet ze ook? afgelopen nacht in jouw logging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Nee afgelopen weken, meerdere keren. Ik denk alleen (ook?) op andere tijdstippen.

[ Voor 38% gewijzigd door DjAntoon op 18-02-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 12:25
rens-br schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:04:
[...]

Ik heb echt werkelijk geen idee waarom het bovenste script het wel doet en het onderste niet. Maar dat is ook precies de reden waarom ik met een enorme boog om Blocky heen loop. Het is zo ondoorzichtig.

Dzvents heb je zo door, dat is echt helemaal niet moeilijk. Maar ik ben in een goede bui, dus je krijgt het script van me cadeau:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {
        timer = {
            'at sunset'
        }
         --Declarations
        local maan               = domoticz.devices(102) --maan lamp?

--Function
    end
}

Het enige wat je nu nog moet doen is op de plek van '102' de IDX van je Maan ding invullen.
Bedankt voor het helpen!
Jammer dat het lijkt dat blockly niet helemaal goed geïmplementeerd is in Domoticz.
Met het zetje in de rug heb ik de DZevents code gebruikt, het werkte niet direct maar naar wat zoek werk op de wiki heb ik de code werkend gekregen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
return {
    on = {
        timer = {
           'at sunset'
        }
        },
         --Declarations
        local maan               = domoticz.devices(1) --maan lamp?

--Function
    end
}

Blijkbaar is de
code:
1
on = {}
nodig om de lamp aan en uit te zetten.

Nogmaals bedankt. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie T
Ik heb sinds gisteren Domoticz To Google Assistant werkend op mijn Synology. Relatief eenvoudig en werkt probleemloos.

Zie alle devices terug in Google Home en kan ze probleemloos aansturen.
Mocht iemand wat meer info willen hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
SpikeHome schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:00:
[...]

Maar zwave zou gewoon feiloos moeten werken en heb zelf geen slechter ervaringen.
Maak gelukkig elke dag een db backup en maandelijks een full backup tenzij ik zelf veel belangrijke zaken wijzig dan maak ik een extra full backup
Hier ook op 1.6 met 29 devices op dit moment, nergens last van. Alles werkt naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
ik ben bezig met het installeren van influxdb en grafana. Via de handleiding van https://eye-vision.homeip.net/domoticz-influx-en-grafana/
Gaat goed. Tot het moment dat ik het volgende moet doen:

code:
1
sudo systemctl enable grafana-server

Ik krijg dan de onderstaande foutmelding:

code:
1
Failed to enable unit: Too many levels of symbolic links

Wat moet ik doen?

[ Voor 3% gewijzigd door anconakip op 18-02-2020 18:10 ]

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:08
Gezien open z-wave 1.6 bij een aantal wel stabiel draait, ligt het misschien aan de combi open z-wave en z-wave interface?

Ik zit overigens nog zonder problemen op 1.4 met een aeotec stick en 57 devices.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/klXZiRfefNAFzsBqxBLA18yV/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisje1983 op 18-02-2020 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
SpikeHome schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:00:
[...]

Geloof niet dat je het helemaal door hebt..
Ik draai een beta, en dan heb niet altijd de keuze tussen je zwave versie
Meer dan 40 Zwave heb ik er aan gehad, ik draai vanaf 2012 mee in domoticz..

Ik vrees dat je de ellende niet wilt hebben, die ik al mee heb gemaakt..

Laat maar eens een batterij device helemaal leeg in je netwerk hangen.

Je dagelijkse backup is niets waardt als je niet waar het ooit mis is gegaan.
Ik heb wel eens alles afgeleerd en helemaal fresh begonnen.
eerst begonnen met al mijn batterij devices eruit te gooien, rookmelders en motion enz enz
Nu ook langzaam mijn andere sensoren [ als ik er bij kom ]
Mijn hue, en mijn xiaomi wil ik eruit hebben
Ik bouw alles van zwave af, Shelly rules icm Z2M [ laats voor 250 verkocht en voor 100 euro vergelijkbare shelly ]
Nu pikes in mij grafieken bij zwave, geen oplossing.
Plotseling devices weg, of dood en moeten opnieuw geleerd worden.
Mijn irritatie, die pieken,,

Ik denk dat het protocol soms te ingewikkeld is om alles van elk merk aan elkaar te knopen zoals ozw doet.

Maar er zijn mensen die er bij zweren....

Shelly opensource protocol..
Iets anders dan een gesloten protocol wat "gekraakt" is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
Ik vrees dat je de ellende niet wilt hebben, die ik al mee heb gemaakt.
Zegt genoeg toch? Die anderen zeggen: ik draai stable, nooit problemen.

Dat is het verschil tussen bèta en stabiel: experimenteel en bewezen

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
anconakip schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:48:
ik ben bezig met het installeren van influxdb en grafana. Via de handleiding van https://eye-vision.homeip.net/domoticz-influx-en-grafana/
Gaat goed. Tot het moment dat ik het volgende moet doen:

code:
1

Ik krijg dan de onderstaande foutmelding:

code:
1
Failed to enable unit: Too many levels of symbolic links

Wat moet ik doen?
Je kan eens proberen de symbolische links weg te gooien en daarna opnieuw
code:
1

Waar vind je de links:
code:
1
sudo find / -name grafana-server.service

(gokje, bron met vergelijkbaar probleem met mariadb)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
als we het dan toch over een zwave versus zigbee2mqtt battle hebben...

wat IK nou zo irritant vind, is dat in Domoticz op het dashboard bij zigbee devices als laatste update tijd staat, wanneer het device voor het laatst is gezien. bij zwave is die tijd de laatste keer dat de status is gewijzigd. vele malen relaxter vind ik dat laatste.

iemand dáár nu een oplossing voor?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
fabstar81 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:26:
als we het dan toch over een zwave versus zigbee2mqtt battle hebben...

wat IK nou zo irritant vind, is dat in Domoticz op het dashboard bij zigbee devices als laatste update tijd staat, wanneer het device voor het laatst is gezien. bij zwave is die tijd de laatste keer dat de status is gewijzigd. vele malen relaxter vind ik dat laatste.

iemand dáár nu een oplossing voor?
Persoonlijk vind ik het eerste juist weer beter aangezien ik daaraan kan opmaken dat die devices online en dus bedienbaar zijn. Het enige wat ik van ZWAVE heb zijn thermostaat kranen door heel mijn huis en sommige moet ik handmatig weer tot leven brengen omdat hij dan niet meer online is, dat kan ik dus niet zien als er geen last seen status is bij ZWAVE.

[ Voor 15% gewijzigd door vwtune op 19-02-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Als ik grafana ga installeren op mijn pi, kan ik dan de poort waarop hij bereikbaar is veranderen? Ik draai namelijk ook een nefit easy server welke al poort 3000 gebruikt.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
mmmm, grafana wil totaal niet installeren. Ik krijg allerlei foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Bezig met uitpakken van grafana (6.6.1) ...
dpkg: fout bij verwerken van archief /var/cache/apt/archives/grafana_6.6.1_armhf.deb (--unpack):
 poging tot overschrijven van '/usr/share/grafana/public/vendor/bootstrap/bootstrap.js', wat ook in pakket grafana-data 2.6.0+dfsg-3 zit
dpkg-deb: fout: subproces plakken werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 /var/cache/apt/archives/grafana_6.6.1_armhf.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Ik snap er niets meer van.

[ Voor 28% gewijzigd door anconakip op 19-02-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
anconakip schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:46:
mmmm, grafana wil totaal niet installeren. Ik krijg allerlei foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Bezig met uitpakken van grafana (6.6.1) ...
dpkg: fout bij verwerken van archief /var/cache/apt/archives/grafana_6.6.1_armhf.deb (--unpack):
 poging tot overschrijven van '/usr/share/grafana/public/vendor/bootstrap/bootstrap.js', wat ook in pakket grafana-data 2.6.0+dfsg-3 zit
dpkg-deb: fout: subproces plakken werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 /var/cache/apt/archives/grafana_6.6.1_armhf.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Ik snap er niets meer van.
Sudo al geprobeerd?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domoticz v4.10717
Raspbian GNU/Linux 9 (stretch)
Raspberry Pi 2 Model B
RFXtrx433E

Gisteren werkte de RFXtrx433E niet meer.
Na een herstart, disable/enable van de RFXtrx433E, USB stekker eruit/erin zonder positief resultaat uiteindelijk maar de hardware gewisseld (ik had een identieke Raspberry Pi 2 Model B als backup liggen).
Hierna werkt de RFXtrx433E weer naar behoren (met dezelfde software / SD kaartje).

Mijn eerste idee was dat de USB poort "kapot" was maar nu blijkt dat op de originele Raspberry Pi de USB poorten gewoon in orde zijn (USB disk en de RFXtrx433E worden herkend).

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? (en hoe ik de RFXtrx433E weer herkend kan laten worden)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Dit is de uitkomst na sudo.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 18:01

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik heb sinds een aantal dagen dat er geen grafieken meer worden weergegeven. Eveneens zijn mijn dzvents scripts niet meer zichtbaar. ik zie op internet veel soortgelijke problemen. Het enige verschil is dat zijn nog wel de achtergronden van de grafieken zien en geen data. Ik zie helemaal niks op de log pagina van welke schakelaar/meter dan ook.

Iemand hier ook last van? ik heb 4.11707 draaien. Heb niet gerommeld met versies van domoticz waardoor de database in de war raakt. Heb cache en cookies al verwijderd. Incognito modes mocht ook niet baten. Heb tevens meerdere skins geprobeerd naast de standaard default skin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Sr_Ogel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:27:
Ik heb sinds een aantal dagen dat er geen grafieken meer worden weergegeven. Eveneens zijn mijn dzvents scripts niet meer zichtbaar. ik zie op internet veel soortgelijke problemen. Het enige verschil is dat zijn nog wel de achtergronden van de grafieken zien en geen data. Ik zie helemaal niks op de log pagina van welke schakelaar/meter dan ook.

Iemand hier ook last van? ik heb 4.11707 draaien. Heb niet gerommeld met versies van domoticz waardoor de database in de war raakt. Heb cache en cookies al verwijderd. Incognito modes mocht ook niet baten. Heb tevens meerdere skins geprobeerd naast de standaard default skin.
Ik heb dit ook een aantal keer bemerkt. Als ik de pagina dan vernieuwde, de pagina waar de grafieken op zouden moeten komen, dan werkte dit wel. Op dit moment heb ik er geen last van, het doet zich bij mij dus niet consequent voor. Ik zit overigens ook nog op een andere versie en nog op Stretch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 18:01

Sr_Ogel

Klop klop klop

Peutpeut schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:53:
[...]

Als ik de pagina dan vernieuwde, de pagina waar de grafieken op zouden moeten komen, dan werkte dit wel. Op dit moment heb ik er geen last van,
Vernieuwen loste nog niks op. Heb nu gewoon het interne ip adres gebruikt en dan doen ze het wel. Het zit dus kennelijk ergens in de reverse proxy. Kan nog niet ontdekken wat precies. De log geeft geen verheldering in ieder geval. ik ga nog even stoeien.

Hij doet het weer nadat ik mijn nginx config heb aangepast.

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=29291

code:
1
2
3
4
5
6
7
proxy_pass http://192.168.1.190:8080;
proxy_set_header Host $host;
proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr;
proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for;
proxy_http_version 1.1;
proxy_set_header Upgrade $http_upgrade;
proxy_set_header Connection "Upgrade";

[ Voor 28% gewijzigd door Sr_Ogel op 19-02-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 09:53
kraades schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:45:
Domoticz v4.10717
Raspbian GNU/Linux 9 (stretch)
Raspberry Pi 2 Model B
RFXtrx433E

Gisteren werkte de RFXtrx433E niet meer.
Na een herstart, disable/enable van de RFXtrx433E, USB stekker eruit/erin zonder positief resultaat uiteindelijk maar de hardware gewisseld (ik had een identieke Raspberry Pi 2 Model B als backup liggen).
Hierna werkt de RFXtrx433E weer naar behoren (met dezelfde software / SD kaartje).

Mijn eerste idee was dat de USB poort "kapot" was maar nu blijkt dat op de originele Raspberry Pi de USB poorten gewoon in orde zijn (USB disk en de RFXtrx433E worden herkend).

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? (en hoe ik de RFXtrx433E weer herkend kan laten worden)
Heb dit ook weleens aan de hand gehad. De RFXcom werd gewoon opeens helemaal niet meer herkend terwijl er eigenlijk niks anders was. Oplossing hiervoor bleek in het hardware tabblad, bij je RFXcom de “serial port” (usb aansluiting” te wijzigen. In mijn geval van dev/ttyUSB1 naar dev/ttyUSB 0. Toen werd de RFXcom weer gezien.

ehhhh..HOI

• bing69
Sr_Ogel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:27:

Het werkt eenmalig na Domoticz opnieuw in de browser te openen. Daarna weer niet. Afsluiten en openen werkt dan weer voor een device... 8)7

Verversen van het scherm werkt ook :+

[ Voor 10% gewijzigd door bing69 op 20-02-2020 07:54 ]

Bing

krizzziz schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:13:
[...]

Heb dit ook weleens aan de hand gehad. De RFXcom werd gewoon opeens helemaal niet meer herkend terwijl er eigenlijk niks anders was. Oplossing hiervoor bleek in het hardware tabblad, bij je RFXcom de “serial port” (usb aansluiting” te wijzigen. In mijn geval van dev/ttyUSB1 naar dev/ttyUSB 0. Toen werd de RFXcom weer gezien.
Bedankt voor je reactie. Mijn andere USB poorten zijn al bezet (S0 water, P1 energie, USB stick) en werken goed. Het gekke is dat de poort niet meer reageert op de RFXcom maar ook niet op een USB stick. Commando lsusb laat dan niets meer zien. Mijn eerste reactie was: USB poort kapot. Zeker toen ik de RPi wisselde en daarna alles weer werkte zonder software aanpassingen (idem SD kaartje). Toen ik echt de oude RPi probeerde met andere software werkte de USB poort weer goed.

👉🏻 Blog 👈🏻

• vwtune
Wanneer ik van bepaalde devices de log wil openen, dan reageert domoticz niet meer en loopt eigenlijk gewoon vast, dit kan ik alleen oplossen door heel de RPI opnieuw te starten. Waar kan dit aan liggen?

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23
Robbie T schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:56:
Ik heb sinds gisteren Domoticz To Google Assistant werkend op mijn Synology. Relatief eenvoudig en werkt probleemloos.

Zie alle devices terug in Google Home en kan ze probleemloos aansturen.
Mocht iemand wat meer info willen hoor ik het graag!
Heb het ook werkend, alleen 1 vervelende bug (denk ik). Als ik zeg: "Hey Google, zet de <device: bv buitenlampen> uit", gaan de lampen netjes uit, maar antwoordt hij met: "Er is een onbekende fout opgetreden voor <device: bv buitenlampen>"
Heb jij dit ook? of enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Robbie T
soepah schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:30:
[...]

Heb het ook werkend, alleen 1 vervelende bug (denk ik). Als ik zeg: "Hey Google, zet de <device: bv buitenlampen> uit", gaan de lampen netjes uit, maar antwoordt hij met: "Er is een onbekende fout opgetreden voor <device: bv buitenlampen>"
Enige wat ik kan bedenken is de koppeling met Homegraph api, heb je deze ook ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
soepah schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:30:
[...]

Dat had ik ook, na wat zoekwerk op Github zou hier geen duidelijk aanwijsbare oorzaak voor zijn. Ik ben opnieuw begonnen met instellen en nu werkt het wel bij bijna alles. Ik had het nog bij een tweetal scenes gehad, daar heb ik nu groups van gemaakt en dan verdwijnt die melding ook. Daaruit maak ik op dat het opnieuw toevoegen van het apparaat misschien de oplossing zou zijn.

Soms werkt het opnieuw toevoegen van dit device in DZGA ook, dus even verbergen door een $ voor de naam te zetten, DZGA herstarten en dan de $ weer weghalen en nogmaals herstarten.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23
@Robbie T en @Peutpeut: Bedankt voor jullie input, Heb de Homegraph api wel enabled, Zie ook wel dat er api-calls zijn gemaakt, resultaat is 100% foutmelding.
Krijg nu ook een foutmelding als ik vanuit de DGA web-view een sync probeer uit te voeren:
Page not found!: 404 Client Error: Not Found for url: https://homegraph.googleapis.com/v1/devices:requestSync

Ik gebruik wel de (experimentele?) Docker instance om het te draaien. Heb dus de smart-home-key.json in /dzGA/config staan, eerste keer bij Sync werkte dit perfect en haalde hij ook netjes de apparaten op..

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Robbie T
soepah schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:12:
@Robbie T en @Peutpeut: Bedankt voor jullie input, Heb de Homegraph api wel enabled, Zie ook wel dat er api-calls zijn gemaakt, resultaat is 100% foutmelding.
Krijg nu ook een foutmelding als ik vanuit de DGA web-view een sync probeer uit te voeren:
Page not found!: 404 Client Error: Not Found for url: https://homegraph.googleapis.com/v1/devices:requestSync

Ik gebruik wel de (experimentele?) Docker instance om het te draaien. Heb dus de smart-home-key.json in /dzGA/config staan, eerste keer bij Sync werkte dit perfect en haalde hij ook netjes de apparaten op..
Ik heb het ook eerst geprobeerd met docker, maar kreeg het daarin niet lekker werkend. Ben toen overgeschakeld naar de standaard installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
kraades schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:22:
[...]

Bedankt voor je reactie. Mijn andere USB poorten zijn al bezet (S0 water, P1 energie, USB stick) en werken goed. Het gekke is dat de poort niet meer reageert op de RFXcom maar ook niet op een USB stick. Commando lsusb laat dan niets meer zien. Mijn eerste reactie was: USB poort kapot. Zeker toen ik de RPi wisselde en daarna alles weer werkte zonder software aanpassingen (idem SD kaartje). Toen ik echt de oude RPi probeerde met andere software werkte de USB poort weer goed.
Wat voor voeding gebruik je (en op welke pi-versie)? Je voedt best wel wat apparaten over de USB bus zo namelijk. Heb dit ook wel eens gehad enkele jaren terug, toen een powered USB-hub ertussen gezet en nooit meer problemen gehad. Kan zijn dat je nét op het randje zat en nu over de jaren heen condensators e.d. net wat minder worden je problemen krijgt.

All-electric.

imdos schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Nee; dus niet pin 1 of 17; want die kun je blijkbaar niet schakelen. Maar een vrije GPIO pin pakken en die op hoog zetten ( direction IN; ON/1). Bijvoorbeeld GPIO14; pin 8 uit het plaatje.
dan wordt het scriptje dus (heb GPIO17 gekozen want schijnt dat je bij voorkeur de groene eerst moet gebruiken)?

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
#echo 17 > /sys/class/gpio/unexport
echo 17 > /sys/class/gpio/export
echo "out" > /sys/class/gpio/gpio17/direction
sleep 3
echo 0 > /sys/class/gpio/gpio17/value
sleep 5
echo 1 > /sys/class/gpio/gpio17/value
echo 17 > /sys/class/gpio/unexport

zal het dan goed gaan? ik neem tenminste aan dat ik nadat ik de 0 naar value heb geschreven, ik hem weer high moet zetten aan het eind van het script? (de echo 1 heb ik erbij gezet)

als ik van het weekend thuis ben zal ik de kabel omprikken naar GPIO17 (pin nummer 11) en dan moet het hopelijk lukken.

na een restart trouwens...is GPIO17 dan automatisch weer 3.3 volt ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 20-02-2020 14:43 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

fabstar81 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:32:
[...]

dan wordt het scriptje dus (heb GPIO17 gekozen want schijnt dat je bij voorkeur de groene eerst moet gebruiken)?
Geen idee wat je daar zegt over groen. Maar zolang het maar een vrije GPIO poort is (geen GND, 3,3V, 5V, of I2C of SPI).
fabstar81 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:32:
zal het dan goed gaan? ik neem tenminste aan dat ik nadat ik de 0 naar value heb geschreven, ik hem weer high moet zetten aan het eind van het script? (de echo 1 heb ik erbij gezet)

als ik van het weekend thuis ben zal ik de kabel omprikken naar GPIO17 (pin nummer 11) en dan moet het hopelijk lukken.

na een restart trouwens...is GPIO17 dan automatisch weer 3.3 volt ingesteld?
Ja; je moet hem zelf op 1 zetten om de spanning er op te zetten. Zowel in het einde van je reset-script als bij initialisatie/reboot.
Of je checkt de status altijd bij het aanroepen van je bash script en zet hem daarna goed.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• jvr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 18:15

jvr

Hoi mede tweakers,

Ik loop al enige tijd klemmet de Tuya TS0201 (Temp/luchtvochtigheidsmeter)
Deze lijkt netjes in zigbee2mqtt aangemeld te worden.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0201.html

Maar in Domoticz komt deze er niet bij (instellingen -> apparaten), ondanks de mqtt plugin.

2020-02-20 14:47:16.114 (zigbee2mqtt) Zigbee2mqtt bridge is online
2020-02-20 14:47:16.192 (zigbee2mqtt) Received available devices list from bridge
2020-02-20 14:47:16.192 (zigbee2mqtt) Device TS0201 0xec1bbdfffe79b2c3 (0xec1bbdfffe79b2c3)
2020-02-20 14:47:16.192 (zigbee2mqtt) Device TS0201 0xec1bbdfffe79b2c7 (0xec1bbdfffe79b2c7)

Is het een verkeerde aanname dat deze er automatisch bij komt en werkt dit toch effe anders?

Thanks!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
jvr schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:16:
Is het een verkeerde aanname dat deze er automatisch bij komt en werkt dit toch effe anders?
Het is een tijd geleden dat ik devices heb toegevoegd via zigbee2mqtt, maar is het niet nodig om 'Accepteer nieuwe Hardware/Sensoren' te activeren en op de knop te drukken in settings?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
In de hardware tab, op zigbee2mqqt selecteren dan op update klikken. Dan herstart de plugin.
Dit werkt meestal bij mij
jvr schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:16:
Hoi mede tweakers,

Ik loop al enige tijd klemmet de Tuya TS0201 (Temp/luchtvochtigheidsmeter)
Deze lijkt netjes in zigbee2mqtt aangemeld te worden.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0201.html

Maar in Domoticz komt deze er niet bij (instellingen -> apparaten), ondanks de mqtt plugin.

2020-02-20 14:47:16.114 (zigbee2mqtt) Zigbee2mqtt bridge is online
2020-02-20 14:47:16.192 (zigbee2mqtt) Received available devices list from bridge
2020-02-20 14:47:16.192 (zigbee2mqtt) Device TS0201 0xec1bbdfffe79b2c3 (0xec1bbdfffe79b2c3)
2020-02-20 14:47:16.192 (zigbee2mqtt) Device TS0201 0xec1bbdfffe79b2c7 (0xec1bbdfffe79b2c7)

Thanks!!!!
imdos schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:47:
[...]

Geen idee wat je daar zegt over groen. Maar zolang het maar een vrije GPIO poort is (geen GND, 3,3V, 5V, of I2C of SPI).

[...]

Ja; je moet hem zelf op 1 zetten om de spanning er op te zetten. Zowel in het einde van je reset-script als bij initialisatie/reboot.
Of je checkt de status altijd bij het aanroepen van je bash script en zet hem daarna goed.
thanks.

in rc.local hoef ik dan eigenlijk alleen maar deze 3 regels toe te voegen:

Bash:
1
2
3

of moet ik daar nog iets met sudo?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• roynolf
  • Laatst online: 05-12-2023
helaas, dit is niet de bedoeling op een discussieforum

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 21-02-2020 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

fabstar81 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:59:
[...]

thanks.

in rc.local hoef ik dan eigenlijk alleen maar deze 3 regels toe te voegen:

Bash:
1
2
3

of moet ik daar nog iets met sudo?
die 2e lijkt mij overbodig. Eigenlijk heb je enkel de laatste nodig; maar mogelijk werkt het niet zonder de 1e. sudo is niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door imdos op 20-02-2020 17:17 ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Na veel zoeken en zelf nadenken over een mogelijke manier, lukt het mij niet om mijn badkamer raam te laten bewegen zoals ik het wil.

Ik gebruik een fakro zwave raam motor welke een open en dicht functie heeft. stoppen doe je doormiddel van 1x de tegenovergestelde commando te versturen (bijvoorbeeld raam gaat open dan commando dicht om te stoppen)

Graag zou ik namelijk op een bepaald moment (tegelijkertijd met het starten van de afzuiging) het raam 5 seconden open laten gaan en dan stoppen. op deze manier loopt er een klein beetje tocht om de vochtige lucht af te voeren maar niet merkbaar kouder te worden.

als ik mijn verlichting uit doe draait de ventilator nog 10 minuten na. in dit geval wil ik dan dus dat het raam nog 10 seconden open gaat zodat het wat sneller doortocht. waarna na 10 minuten het raam dus weer helemaal dicht moet om de stookkosten te besparen.

Met de volgende blockly stuur ik nu al de ventilator en de spiegel verlichting aan.
Op wat voor manier zou ik een toevoeging kunnen maken (in blockly aangezien mijn programmeerskills afwezig zijn)?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GKgOo2a.png

• Dylantje2
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:52:
Na veel zoeken en zelf nadenken over een mogelijke manier, lukt het mij niet om mijn badkamer raam te laten bewegen zoals ik het wil.

Ik gebruik een fakro zwave raam motor welke een open en dicht functie heeft. stoppen doe je doormiddel van 1x de tegenovergestelde commando te versturen (bijvoorbeeld raam gaat open dan commando dicht om te stoppen)

Graag zou ik namelijk op een bepaald moment (tegelijkertijd met het starten van de afzuiging) het raam 5 seconden open laten gaan en dan stoppen. op deze manier loopt er een klein beetje tocht om de vochtige lucht af te voeren maar niet merkbaar kouder te worden.

als ik mijn verlichting uit doe draait de ventilator nog 10 minuten na. in dit geval wil ik dan dus dat het raam nog 10 seconden open gaat zodat het wat sneller doortocht. waarna na 10 minuten het raam dus weer helemaal dicht moet om de stookkosten te besparen.

Met de volgende blockly stuur ik nu al de ventilator en de spiegel verlichting aan.
Op wat voor manier zou ik een toevoeging kunnen maken (in blockly aangezien mijn programmeerskills afwezig zijn)?

Alvast bedankt.

[Afbeelding]
groter of gelijk aan of gewoon = aan

Verwijderd

Dylantje2 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:40:
[...]

groter of gelijk aan of gewoon = aan
En wat wil je daarmee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Je hebt bij de check of je lamp aan is gebruik gemaakt van 'groter of gelijk' aan, maar daar kan je gewoon '=' gebruiken. Een lamp is namelijk 'aan' of 'uit'.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bvsteyn schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 06:04:
[...]

Je hebt bij de check of je lamp aan is gebruik gemaakt van 'groter of gelijk' aan, maar daar kan je gewoon '=' gebruiken. Een lamp is namelijk 'aan' of 'uit'.. ;)
De lamp is dimbaar, als ik dit niet gebruik en de lamp staat niet op 100% dan start het script niet.

Op deze manier dus wel. Maakt trouwens helemaal niet uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Toppe schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:25:
[...]

Wat voor informatie zou je willen? Het is een discussie topic dus iedereen kan je in grote lijnen voorzien van een antwoord
Het betreft dus een nieuw te bouwen woning. Ik zou graag de woning zo optimaal mogelijk automatiseren.
Hierbij had ik al aan volgende automatisatie gedacht:
  • Deurbel, kan maar 1 keer om de x aantal seconden gebeld worden
  • Deurbel, wanneer gebeld wordt en we niet thuis zijn (geofencing) krijgen we een bericht met foto op onze smartphone
  • Sturing van radiatoren in de verschillende kamers op basis van programma maar ook op basis van bewegingssensors
  • We voorzien een beduidend grondoppervlak om groenten te gaan telen. Daarbij had ik graag een drainage aangestuurd via een vochtheidsmeter en de weersvoorspelling
  • Een sprinklerinstallatie aansturen om het gras te bevochtigen
  • Bewegingsdetectoren die lichtgroepen kunnen inschakelen als we thuis zijn maar ook kunnen dienen als alarmdetectie als het huis in 'niet thuis'-status staat
  • Detectoren die kunnen vaststellen of een deur of raam opengaat en ons hiervan verwittigen als dat gebeurt
  • Huis in offline modus schakelen (stroom afsluiten, lichtpunten uitschakelen, detectoren (beweging + deur en ramen aan) wanneer al onze gezinsleden zich buiten een bepaalde radius (in meter) van onze woning bevinden
  • Vakantiemodus kunnen inschakelen
  • Aansturen van ledstrips in verschillende kamers
  • Afzuiging van de het toilet en badkamer aansturen
  • Ventilatie aansturen
  • Aansturen screens (raampartij woongedeelte) op basis van temperatuursmeting en lichtinval
Vergeet ik nog iets wat jullie een must vinden?

Graag had ik van bovenstaande zoveel als mogelijk aangestuurd of op zijn minst raadpleegbaar (status) gesteld via een app. Een leuk extraatje zou zijn om dit ook in de woning op een tablet te visualiseren.

Aangezien het nog een nieuw te bouwen woning betreft, had ik graag zoveel mogelijk bekabeling voorzien (indien mogelijk).

De tijdslijn geeft voorlopig aan dat de bouwpromotor zal starten in november 2020. Ik geef mezelf tot september de tijd om te zien of bovenstaande haalbaar is.

Zoals eerder gesteld, heb ik een minieme ervaring als het over lezen van schakelingen gaat. Al moet ik eerlijk bekennen dat het zo'n 15 jaar geleden is dat ik dit voor het laatst heb gedaan. Maar ik heb genoeg motivatie om mezelf 'te autodidacteren' en er iets moois van te maken.

Ik kijk uit naar jullie input en feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:28:
[...]

De lamp is dimbaar, als ik dit niet gebruik en de lamp staat niet op 100% dan start het script niet.

Op deze manier dus wel. Maakt trouwens helemaal niet uit toch?
Mij maakt het ook niks uit..probeerde alleen het cryptische commentaar van @Dylantje2 uit te leggen.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bvsteyn schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:04:
[...]

Mij maakt het ook niks uit..probeerde alleen het cryptische commentaar van @Dylantje2 uit te leggen.. :+
Ik wist dat er op tweakers een aantal taal/interpunctie nazi's waren. Maar elkaars functionerende code bekritiseren is nieuw voor mij }) })

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
roynolf schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:35:
[...]

Hierbij had ik al aan volgende automatisatie gedacht:
[list]
• Deurbel, kan maar 1 keer om de x aantal seconden gebeld worden
Kan je doen door er een scriptje tussen te zetten.
• Deurbel, wanneer gebeld wordt en we niet thuis zijn (geofencing) krijgen we een bericht met foto op onze smartphone
Standaard functionaliteit in domoticz, stel je camera in: https://www.domoticz.com/wiki/Camera_Setup en voeg dan bij de voordeur camera onderaan de device settings je deurbel(knop) als trigger device toe.
• Sturing van radiatoren in de verschillende kamers op basis van programma maar ook op basis van bewegingssensors
Dan zal je dit script een beetje moeten aanpassen: https://www.domoticz.com/wiki/Thermostat_control
Als je het niet per ruimte op beweging wil regelen maar meer als je thuis bent kun je ook 1 dummy switch maken voor presence, kan je die status gebruiken voor je alarm, deurbel en verwarming.
• We voorzien een beduidend grondoppervlak om groenten te gaan telen. Daarbij had ik graag een drainage aangestuurd via een vochtheidsmeter en de weersvoorspelling
• Een sprinklerinstallatie aansturen om het gras te bevochtigen
Dat is prima te scripten. Je kan dan ofwel een commercieel product nemen om de waterstroom te regelen (e.g. gardena smart), via een relais oid waterschakelaars van bijv. rainbird schakelen of echt DHZ gaan en eea met wasmachine-waterschakelaars en een relaisbordje regelen, zo heb ik t gedaan.
• Bewegingsdetectoren die lichtgroepen kunnen inschakelen als we thuis zijn maar ook kunnen dienen als alarmdetectie als het huis in 'niet thuis'-status staat
Dat kan eenvoudig, het makkelijkste in mijn ervaring is als je bewegingssensor en dimmer/schakelaar in hetzelfde protocol neemt (e.g. beide zwave of zigbee), dan kan je ze direct linken zodat het blijft werken als je met je domoticz/controller aan t pielen bent. Alarm kan je simpel scripten in een lua of dzvents scriptje. Als voorbeeld:
commandArray = {}
if ((otherdevices['AlarmSwitch'] == 'On' and otherdevices['AlarmDelay'] == 'Off') and (devicechanged['Motion Hal Beneden'] == 'On' or devicechanged['Motion Hal Boven'] == 'On' or devicechanged['Motion Keuken'] == 'On' or devicechanged['Motion Woonkamer'] == 'On' or devicechanged['Voordeur'] == 'Open' or devicechanged['Achterdeur'] == 'Open')) then
commandArray['SendNotification']='Alarm! Motion was detected while away from home!'
commandArray['AlarmDelay']='On FOR 1'
end
return commandArray
• Detectoren die kunnen vaststellen of een deur of raam opengaat en ons hiervan verwittigen als dat gebeurt
Dat kan prima. Ik gebruik daar zelf bijv. een combinatie van Aeon Labs Recessed Door Sensors en Aeon Labs Door/Window Sensor 6 voor de draai-kiep ramen voor.
• Huis in offline modus schakelen (stroom afsluiten, lichtpunten uitschakelen, detectoren (beweging + deur en ramen aan) wanneer al onze gezinsleden zich buiten een bepaalde radius (in meter) van onze woning bevinden
Dat kan door een scene te triggeren als je presence schakelaar aan/uit gaat. Detectoren staan wel altijd aan, dus je moet meer een conditie toevoegen voor je een actie erop triggered.
• Vakantiemodus kunnen inschakelen
Dat kan door een dummy schakelaar in je relevante scripts op te nemen.
• Aansturen van ledstrips in verschillende kamers
Niet anders dan een reguliere dimmer.
• Afzuiging van de het toilet en badkamer aansturen
Dat gaat prima, getriggered op luchtvochtigheid: https://www.domoticz.com/wiki/Humidity_control
of voor het Toilet, simpel scriptje bakken op beweging/licht als trigger.
• Ventilatie aansturen
Dat kan prima via domoticz, moet je even uitzoeken hoe je WTW/ventilatiebox kan worden aangestuurd, e.g. RS232, modbus, 2/3-standen 230VAC, 0-10V, etc. etc.

Je kan ook prima een losstaand systeem gebruiken dat met co2 sensoren in de ruimtes werkt.
• Aansturen screens (raampartij woongedeelte) op basis van temperatuursmeting en lichtinval
[/list]
Ook met een simpel scriptje te doen.

Kortom, alles wat je wil kan prima, maar dat gaat je wel even tijd kosten om alles goed werkend te krijgen en bijv. LUA en DZvents scripting te leren. Wil je dat niet, dan kan je beter voor een homey oid gaan, of zelfs een KNX systeem van een installateur.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Zou je dit dan niet exact zo toepassen voor je raam met als toevoeging een tegenactie van 1 seconde? (Dus dit deel:

IF Afzuiging = ON --> RAAM open AAN voor de duur van 5 seconden. Daarna RAAM dicht AAN voor de duur van 1 seconden. Daar bouw je dan een timer tussen door op het moment dat je licht uit gaat je raam open te laten gaan en bij de UIT actie van je ventilatie deze weer dicht te laten gaan.

Elke OPEN en DICHT actie zul je dan echter moeten laten volgen door een omgekeerde actie van 1 seconde. Tenzij hij bij dicht vanzelf stopt met draaien (sommige motoren blijven in de DICHTGAAN stand staan, en draaien tot ze daadwerkelijk stopgezet worden. Dit moet je testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Vanochtend nog een klusje geklaard waar ik al langer tegenaan hikte, het updaten van Strecht naar Buster en naar de laatste beta van Domoticz.

So far so good, al/pas* een uurtje draait Domoticz nu zonder problemen. :) De update verliep ook zonder issues, ik heb daarvoor deze handleiding gebruikt: https://ehoco.nl/upgrade-...tch-naar-raspbian-buster/

* = doorhalen wat niet van toepassing is

[ Voor 9% gewijzigd door Peutpeut op 21-02-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
ronjansen87 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:06:
[...]

Kan je doen door er een scriptje tussen te zetten.

[...]

Standaard functionaliteit in domoticz, stel je camera in: https://www.domoticz.com/wiki/Camera_Setup en voeg dan bij de voordeur camera onderaan de device settings je deurbel(knop) als trigger device toe.

[...]

Dan zal je dit script een beetje moeten aanpassen: https://www.domoticz.com/wiki/Thermostat_control
Als je het niet per ruimte op beweging wil regelen maar meer als je thuis bent kun je ook 1 dummy switch maken voor presence, kan je die status gebruiken voor je alarm, deurbel en verwarming.

[...]

Dat is prima te scripten. Je kan dan ofwel een commercieel product nemen om de waterstroom te regelen (e.g. gardena smart), via een relais oid waterschakelaars van bijv. rainbird schakelen of echt DHZ gaan en eea met wasmachine-waterschakelaars en een relaisbordje regelen, zo heb ik t gedaan.

[...]

Dat kan eenvoudig, het makkelijkste in mijn ervaring is als je bewegingssensor en dimmer/schakelaar in hetzelfde protocol neemt (e.g. beide zwave of zigbee), dan kan je ze direct linken zodat het blijft werken als je met je domoticz/controller aan t pielen bent. Alarm kan je simpel scripten in een lua of dzvents scriptje. Als voorbeeld:

[...]

[...]

Dat kan prima. Ik gebruik daar zelf bijv. een combinatie van Aeon Labs Recessed Door Sensors en Aeon Labs Door/Window Sensor 6 voor de draai-kiep ramen voor.

[...]

Dat kan door een scene te triggeren als je presence schakelaar aan/uit gaat. Detectoren staan wel altijd aan, dus je moet meer een conditie toevoegen voor je een actie erop triggered.

[...]

Dat kan door een dummy schakelaar in je relevante scripts op te nemen.

[...]

Niet anders dan een reguliere dimmer.

[...]

Dat gaat prima, getriggered op luchtvochtigheid: https://www.domoticz.com/wiki/Humidity_control
of voor het Toilet, simpel scriptje bakken op beweging/licht als trigger.

[...]

Dat kan prima via domoticz, moet je even uitzoeken hoe je WTW/ventilatiebox kan worden aangestuurd, e.g. RS232, modbus, 2/3-standen 230VAC, 0-10V, etc. etc.

Je kan ook prima een losstaand systeem gebruiken dat met co2 sensoren in de ruimtes werkt.

[...]

Ook met een simpel scriptje te doen.

Kortom, alles wat je wil kan prima, maar dat gaat je wel even tijd kosten om alles goed werkend te krijgen en bijv. LUA en DZvents scripting te leren. Wil je dat niet, dan kan je beter voor een homey oid gaan, of zelfs een KNX systeem van een installateur.
Bedankt alvast voor de tijd die je genomen hebt om mijn verhaal van een antwoord te voorzien.
Ik heb voldoende energie om dit op te nemen in mijn vrije tijd. Ik voorzie weinig problemen om de LUA Dzevents script syntax aan te leren aangezien ik een informatica achtergrond heb.

Volgende vraag lijkt me echt een NOOB vraag maar ik struikel over het concept 'Switch' in Domoticz.
Is een switch een speciaal type schakelaar (geen enkelpolige of drukknop)? Is een switch een relais waar dan op zijn beurt een lamp aan verbonden is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat (RPI+Domoticz) een drukknop van NIKO zou kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
roynolf schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:16:
[...]

Bedankt alvast voor de tijd die je genomen hebt om mijn verhaal van een antwoord te voorzien.
Ik heb voldoende energie om dit op te nemen in mijn vrije tijd. Ik voorzie weinig problemen om de LUA Dzevents script syntax aan te leren aangezien ik een informatica achtergrond heb.

Volgende vraag lijkt me echt een NOOB vraag maar ik struikel over het concept switch in Domoticz.
Is een switch een speciaal type schakelaar (geen enkelpolige of drukknop)? Is een switch een relais waar dan op zijn beurt een lamp aan verbonden is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat (RPI+Domoticz) een drukknop van NIKO zou kunnen aansturen.
Vragen staat vrij :+

Een switch in domoticz is een type apparaat, dat kan zowel een virtueel apparaat zijn (status veranderd alleen in domoticz, die gebruik je bijvoorbeeld in scripts) of direct gekoppeld aan hardware binnen domoticz (status veranderd in domoticz en fysiek, of andersom). Domoticz is via allerlei protocollen te koppelen aan vrijwel alle domotica-hardware die je maar kan bedenken. Een drukknop van NIKO dus ook. Maar om even in je voorbeeld van deze fabrikant alleen al te blijven, NIKO maakt allerlei drukknoppen:
"Gewone", bi-stabiele schakelaars: Die koppel je bijvoorbeeld aan een kleine zwave/zigbee/klikaanklikuit of een van de tientallen andere draadloze dimmers of schakelaatr, die weer verbonden zijn met een gateway die aan domoticz hangt. Of, je bedraad ze ergens centraal en kijkt met een PLC (wederom, allerlei mogelijke manieren) of ze gesloten zijn of niet.
Pulsdrukkers: Idem. Handiger met dimmen e.d.
Zigbee schakelaars: Zijn direct draadloos te koppelen aan je zigbee gateway, die weer aan domoticz hangt
KNX Schakelaars: Zijn bedraad te koppelen aan een KNX-gateway, die bijv. via het MQTT protocol of een API weer koppelen aan domoticz. Etc. etc.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar het komt erop neer dat je altijd eindigt met meerdere fabrikanten of systemen, die je via een veelvoud aan koppelvlakken kunt verbinden met domoticz als spin in het web. Het belangrijkste is de keuze tussen draadloos en/of centraal bedraad.

Zoek eens naar de eerder verschenen stukken op de tweakers frontpage over domotica, daar wordt al heel veel achtergrond en basiskennis over de mogelijkheden gegeven. Of kijk bijvoorbeeld eens rond bij een zaak als robbshop.nl en in de folders van schakelmateriaal fabrikanten voor wat er allemaal aan hardware mogelijk is.

Als je daar eerst eens wat keuzes op hoofdlijnen in maakt, dan kunnen we je hier vast helpen met specifieke keuzes of vragen. Enig eigen onderzoek wordt daarbij meestal wel gewaardeerd :P

All-electric.

Pagina: 1 ... 81 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!