Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 112 Laatste
Acties:
  • 573.218 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 22:31
Toppe schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:13:
[...]

Wat voor sensor is het? Hoe is hij aangesloten?
Het is een Xiaomi Mijia Temperature Sensor, en via Zigbee2MQTT aangesloten op domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, ik heb mijn temperatuur sensors weer terug maar het lijkt erop dat ze telkens na een tijdje weer offline gaan. Het helpt om dan 1 stekker uit de GPIO te trekken en opnieuw te plaatsen. Maar dit is niet ideaal. Ik kan niet altijd bij die GPIO om dit te doen. Is er een alternatief zodat die sensors wel weer geladen worden?!

Misschien een bepaalde service te herstarten zodat de devices onder w1 weer herkend worden?

Liefst automatisch ook nog dat een script zelf herkent dat de sensor niet meer aanwezig zijn?!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
JorisV schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:54:
Ik heb een temperatuursensor die gemiddeld 1.23°C hoger is dan mijn thermostaat. Ik probeer dat te corrigeren bij edit en adjustment, maar dat veranderd niet. Iemand enig idee hoe ik de meting kan corrigeren?
Wel invoeren als -1.23 en niet als -1,23. Maar dat had je vast wel geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 22:31
jobr schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:11:
[...]

Wel invoeren als -1.23 en niet als -1,23. Maar dat had je vast wel geprobeerd :)
Inderdaad. Als je komma gebruikt, wordt het gedeelte achter de komma gewoon weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JorisV schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:13:
[...]

Inderdaad. Als je komma gebruikt, wordt het gedeelte achter de komma gewoon weggehaald.
Bij mij werkt het wel in de stable version.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Toppe schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:30:
@jobr het gas verbruik loggen lukt om die zelfde reden dan ook niet? Ik krijg namelijk wel het totaal gebruik (wat dus op de meter staat) maar geen huidig gebruik. Had graag namelijk per dag willen zien wat ik verbruik in Grafan

@Dacuuu mijn sensor kan wel achter de comma meten, alleen Domoticz accepteert geen cijfers achter de comma ;)
“”SELECT derivative(mean("value"), 1h) FROM "device_Gas" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1h) fill(previous)””

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3J5A94kPfQofOrf63F5thgo7/medium.png

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
Weet jij of er al een fix is voor gbridge?, Ik krijg het maar niet meer werkend :|
thecompany schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:07:
[...]

Ik heb hetzelf ook even geprobeerd en ik krijg dezelfde foutmelding. Blijkbaar is er iets gewijzigd aan de kant van gBridge. Ik vraag het de developer even.

Edit: Een tijdelijke workaround is het gebruiken van poort 1883 ipv 8883 maar dit is wel een non-secure poort.

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:40
joostnl schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:25:
Weet jij of er al een fix is voor gbridge?, Ik krijg het maar niet meer werkend :|

[...]
Ook niet op poort 1883? Ik ben zelf overgestapt naar Openhab dus gebruik het niet meer

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26
fabstar81 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:50:
[...]

ja klopt. ik kwam er gisteren achter dat het eigenlijk niet om zigbee2mqtt ging, maar puur om een bridge vanuit Domoticz naar de MSQTT server te doen.

zigbee2mqtt werkt bij mij niet fantastisch nadat ik op andere pi ben overgestapt. maar heeft niks met de MQTT server te maken natuurlijk. die werkt gewoon prima :)

en dus had ik het gisteren in poep en scheet geregeld, met MQTT :)
even in de settings van de module MQTT aanzetten via de optie INTERNET en voila. werkt. Domoticz maakt automagisch nieuwe devices aan. Veel ook. temperatuur (intern zo te zien), verbruik, positie, en schakelaar. niiice!!!
@fabstar81

Ik heb nu ook ene paar shelly's,
En wil ze iegenlijk gebruiken zonde tasmota.. eigenlijk "gewoon"met de mqtt in de shelly.
Maar ik heb een slave domoticz draaien, en als de plugin erop zet, een crash...

Dus het lijkt me dat het ook met Mqtt naar Mqtt moet kunnen.
Heb jij dit mss zo werkend.
Of ook via plugin?

Zou je mss je settings kunnen delen?
Thanks

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

@Dylantje2, Ik heb de Shelly gewoon op mijn master draaien. waarom heb je domoticz als slave draaien dan?
Weet niet of je crash van de plugin te maken heeft met master of slave.
Heb je wel al een mosquitto service draaien??

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 26-12-2019 12:12 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Dylantje2
JorisV schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:56:
[...]

Het is een Xiaomi Mijia Temperature Sensor, en via Zigbee2MQTT aangesloten op domoticz.
in domoticz
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C5Gkfsr/Screen-Shot403.png

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2
fabstar81 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:10:
@Dylantje2, Ik heb de Shelly gewoon op mijn master draaien. waarom heb je domoticz als slave draaien dan?
Weet niet of je crash van de plugin te maken heeft met master of slave.
Heb je wel al een mosquitto service draaien??
Sorry

Ik test alles eerst op mijn slave..

Ik heb in Domoticz alles draaien aangezien ik mqtt ook gebruik voor node-red icm mijn Warmtepomp.

Maar ik ben dat flashen van alles een beetje bue.
En als ik mqtt eindelijk een klein beetje snap zou het gewoon altijd met elkaar moeten kunnen praten

Dus het lijkt me dat shelly toch direct met Domoticz zou moeten kunnen praten.
Alleen wat ik ook google shelly en domoticz alles flasht eerst
En die zoek plugin, veroorzaakt crashes..

Het zou toch zonder moeten kunnen?

Dylantje2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:09:
[...]

@fabstar81

Ik heb nu ook ene paar shelly's,
En wil ze iegenlijk gebruiken zonde tasmota.. eigenlijk "gewoon"met de mqtt in de shelly.
Maar ik heb een slave domoticz draaien, en als de plugin erop zet, een crash...

Dus het lijkt me dat het ook met Mqtt naar Mqtt moet kunnen.
Heb jij dit mss zo werkend.
Of ook via plugin?

Zou je mss je settings kunnen delen?
Thanks
Tasmota met MQTT, waarom zou je geen Tasmota willen draaien? In dat geval zou je kunnen kijken naar ESPEasy, zelfde principe :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Dylantje2
Toppe schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:29:
[...]

Tasmota met MQTT, waarom zou je geen Tasmota willen draaien? In dat geval zou je kunnen kijken naar ESPEasy, zelfde principe :)
Ik heb esp en tasmota.
Tsamota op sonoff dual en 4 [ doet espeasy minder ]
Espeasy is makkelijkste op nodemcu met 12 sensoren

Maar het flashen van de Shelly is een crim
Kost me al twee boardjes..[ bricked oid ]

Shelly heeft een mqtt on board.
Domoticz ook

Dus dat was mijn gedachte mqtt to mqtt ..
Alleen is dat mqtt zwaardere kost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:59
fabstar81 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:59:
OK, ik heb mijn temperatuur sensors weer terug maar het lijkt erop dat ze telkens na een tijdje weer offline gaan. Het helpt om dan 1 stekker uit de GPIO te trekken en opnieuw te plaatsen. Maar dit is niet ideaal. Ik kan niet altijd bij die GPIO om dit te doen. Is er een alternatief zodat die sensors wel weer geladen worden?!

Misschien een bepaalde service te herstarten zodat de devices onder w1 weer herkend worden?

Liefst automatisch ook nog dat een script zelf herkent dat de sensor niet meer aanwezig zijn?!
Zo te horen ligt het aan de bedrading of de weerstand. 1-wire moet gewoon 24/7/365 "online" blijven. Verschillende kabellengtes kan een probleem zijn. Zelf heb ik de 4,7kOhm weerstand welke in alle howto's aangeraden wordt vervangen met een 2,3kOhm weerstand. Ook heb ik een 1-wire sensor op een eigen GPIO pin omdat ik die samen met de anderen steeds na een poosje onvindbaar was (had ook een veel langere kabel dan de rest). Het is wat experimenteren met het vinden van de juiste weerstand. Oh en een goede voeding voor de Pi is ook belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:46
Dylantje2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:32:
[...]

Ik heb esp en tasmota.
Tsamota op sonoff dual en 4 [ doet espeasy minder ]
Espeasy is makkelijkste op nodemcu met 12 sensoren

Maar het flashen van de Shelly is een crim
Kost me al twee boardjes..[ bricked oid ]

Shelly heeft een mqtt on board.
Domoticz ook

Dus dat was mijn gedachte mqtt to mqtt ..
Alleen is dat mqtt zwaardere kost
Ik reageer even hier, dan hebben anderen er misschien ook iets aan.
Ik gebruik de Shelly's out of the box, dus geen Tasmota. Heb wel het flashspul liggen maar vond nog geen reden om dat te doen. Nadat ik ze de eerste keer heb ingesteld zet ik de gateway op een ongebruikt intern IP adres zodat ze in elk geval niet zomaar naar huis kunnen bellen. Cloud staat uiteraard uit (kan ook niet anders met de volgende instelling aan).

Ik stel de Shelly bij 'Internet and Security' - Advanced Developer Settings - Enable [...] via MQTT in.
Als je een MQTT server hebt draaien ligt daar voor de hand wat je moet invullen (alleen user, password en server/poort).

Dan gebruik ik https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT, ook gewoon geïnstalleerd zoals het er er staat, voor zover ik me herinner. Zelfde serverinstellingen, nieuwe hardware accepteren en even later verschijnen de Shelly's in je apparatenlijst.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Dylantje2
Wiley99 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:23:
[...]

Ik reageer even hier, dan hebben anderen er misschien ook iets aan.
Ik gebruik de Shelly's out of the box, dus geen Tasmota. Heb wel het flashspul liggen maar vond nog geen reden om dat te doen. Nadat ik ze de eerste keer heb ingesteld zet ik de gateway op een ongebruikt intern IP adres zodat ze in elk geval niet zomaar naar huis kunnen bellen. Cloud staat uiteraard uit (kan ook niet anders met de volgende instelling aan).

Ik stel de Shelly bij 'Internet and Security' - Advanced Developer Settings - Enable [...] via MQTT in.
Als je een MQTT server hebt draaien ligt daar voor de hand wat je moet invullen (alleen user, password en server/poort).

Dan gebruik ik https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT, ook gewoon geïnstalleerd zoals het er er staat, voor zover ik me herinner. Zelfde serverinstellingen, nieuwe hardware accepteren en even later verschijnen de Shelly's in je apparatenlijst.
Thanks...

Maar ook hier weer die plugin?
Ik heb meer mqtt en wil eigenlijk zonder plugin kunnen praten...

Maar er is ook zoiets als:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RPBFgKY/Screen-Shot405.png
Publish
Tls
Certificaat

• Wiley99
Dylantje2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:36:
[...]
Thanks...

[Afbeelding]
Publish
Tls
Certificaat
Ik weet niet of je dat kan gebruiken omdat je dan aan het domoticz topic vastzit. Ik heb nog niet geëxperimenteerd met het wijzigen van het topic in de Shelly (als je dat op domoticz zet werkt het misschien).
Certificaat en TLS is waarschijnlijk alleen nodig als je PKI authenticatie op je MQTT server hebt en dan kun je dat gewoon leeg laten; Maar ook dat weet ik niet zeker.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:40
Ik zit even te puzzelen met Blockly en kom er niet zo goed uit. Laat ik even voorop stellen, dit is de eerste keer dat ik een event en Blockly gebruik, dus kans is heel groot dat ik iets kleins over het hoofd zie.

Wat is de setup:
- Domoticz
- Qubino ZMNHVD1 Flush Dimmer 0-10V ZWave module op mijn mechanische ventilatie (afgekort MV).
- Een temperatuur/luchtvochtigheid sensor van Xiaomi aangesloten via Zigbee2MQTT.

Nu kan ik de mechanische ventilatie handmatig bedienen via de Switches tabblad door hem aan/uit te zetten en aan de slider te zitten. En nu kan ik netjes de temperatuur en luchtvochtigheid uitmeten via de chip en deze update ook gewoon goed met juiste waarden. Maar nu wil ik dat aan elkaar knopen met een heel basic event.

Het uiteindelijke doel is:
Luchtvochtigheid > 70%: MV 100%
Luchtvochtigheid 60-70%: MV 75%
Luchtvochtigheid: < 60 %: MV 50%

Maar om makkelijk te beginnen heb ik dit gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fSuz0T6qKbvJoC9deCqDXJhm/full.png

Dit zijn de temperatuur sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AJHOBKkOw1k3GN8tQCSFiDDA/full.png

Luchtvochtigheid is nu 58%. Dat is volgens mij kleiner dan 60%, dan had ik zodra ik op "SAVE" druk, verwacht dat hij op 50% gezet zou worden. Maar dat is dus niet het geval. Wat doe ik hier precies fout?

Waar ik zelf misschien nog aan zit te denken: De badkamersensor (1 stuks), heb ik nu twee waardes gegeven bij de temperatuur overzicht. Een losse voor de temp en een losse voor de luchtvochtigheid. Zorgt dit voor verwarring in het systeem (omdat hij dus uit twee waardes kan kiezen)?

[ Voor 9% gewijzigd door Robkazoe op 26-12-2019 15:28 ]

tsjoender schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:43:
[...]

Zo te horen ligt het aan de bedrading of de weerstand. 1-wire moet gewoon 24/7/365 "online" blijven. Verschillende kabellengtes kan een probleem zijn. Zelf heb ik de 4,7kOhm weerstand welke in alle howto's aangeraden wordt vervangen met een 2,3kOhm weerstand. Ook heb ik een 1-wire sensor op een eigen GPIO pin omdat ik die samen met de anderen steeds na een poosje onvindbaar was (had ook een veel langere kabel dan de rest). Het is wat experimenteren met het vinden van de juiste weerstand. Oh en een goede voeding voor de Pi is ook belangrijk.
Die voeding zou nog kunnen, is oude USB, maar is ook oude rpi, denk model 1.

De bekabeling twijfel ik eigenlijk niet aan. Heb alles gesoldeerd en geïsoleerd en heb alleen gebruik gemaakt van de originele kabels aan de sensors. Uiteraard heb ik wel 3 UTP aders gebruikt als transportlijn maar de Sensors zijn daar allemaal met hun eigen kabels van max 1 meter op aangesloten. Die zijn ook allen even lang.

Weerstand is inderdaad 4.7kOhm. Het rare is gewoon dat ze het altijd doen, en dan ineens niet. Het opnieuw aansluiten van 1 van de stekkers is voldoende om ze weer te laten verschijnen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 20:11
joostnl schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:25:
[...]
Ik heb het hier werkend sinds kort, gaat prima. Is er iets gewijzigd in de Domoticz plugin of bij gBridge zelf?

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

• Wiley99
Robkazoe schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:27:

Waar ik zelf misschien nog aan zit te denken: De badkamersensor (1 stuks), heb ik nu twee waardes gegeven bij de temperatuur overzicht. Een losse voor de temp en een losse voor de luchtvochtigheid. Zorgt dit voor verwarring in het systeem (omdat hij dus uit twee waardes kan kiezen)?
Ik vind Blockly niet echt handig en programmeer liever in dzVents. Maar om toch te proberen: op de achtergrond maakt Domoticz wel onderscheid tussen de twee apparaten (devices) maar om het ook voor jou duidelijk te maken zou je even de vochtsensor BadkamerH kunnen noemen, dan weet je of je de juiste gekozen hebt. (Zou alleen verschil uit maken als die tempsensor toevallig ook nog de LV meestuurt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Sinds vandaag over op Telegram voor de notificaties, voorheen gebruikte ik Pushbullet. Telegram heeft meer opties wat mij betreft. Het overzetten was eenvoudig :)

• Wiley99
Peutpeut schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:13:
Sinds vandaag over op Telegram voor de notificaties, voorheen gebruikte ik Pushbullet. Telegram heeft meer opties wat mij betreft. Het overzetten was eenvoudig :)
Wat voor opties gebruik je zoal dan? Ik gebruik het al lange tijd voor notificaties maar vrij 'plat', gewoon in één chat alle notificaties bij elkaar...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:45
Wiley99 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:31:
[...]

Wat voor opties gebruik je zoal dan? Ik gebruik het al lange tijd voor notificaties maar vrij 'plat', gewoon in één chat alle notificaties bij elkaar...
Dat werkt harstikke mooi toch? Ik gebruik het al anderhalf jaar in combi met een android tablet aan de muur. De tablet leest door middel van een appje en google speech synth alle berichten op en op zijn scherm vertoont hij de floorplans van domoticz en het domoticz security keypad

Enkele voorbeeldjes...

De hond heeft nog geen eten gehad,

De wasmachine is klaar

De grijze container moet vanavond aan de weg gezet worden,

Thermostaat op 22 graden gezet,

Het rechterbovenluik staat open, zet het dicht voor ik de airco aan kan zetten,

ik heb de luchtdroger aangezet,

Ventilatie geactiveerd, ik zorg voor frisse lucht.

climate control geactiveerd, ik houd de ruimte koel

Jingleblablabla…. kerstboom is aan.

Ik zet de afzuigkap en de bijbehorende verlichting aan...

Ik heb de verlichting buiten aangezet.

Welkom chris, goedemorgen

Ik zet alle entertainment systemen voor video aan.

De woonkamer deur staat al een tijdje los, het toch. Doe je hem ook even dicht?

Movienight geactiveerd, ik zet de systemen aan en de lampen goed, "naam vrouw" pak jij chips en bier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0bkSofmXLgwrnaIqA3Hy7TIF/full.jpg

En dan heb ik nog een extra telegram kanaal via http, deze ontvang ik op mijn telefoon en laat ten alle tijden de berichten zien die daarop binnen komen ongeacht blok of niet.

Hierop krijg ik berichten over de alarm status, welke deur open is, welke ruimte er rook is, in welke ruimte er een abnormale temperatuur geconstateerd is, in welke ruimte er beweging is en wat voor meldingen dan ook die belangrijk zijn in geval van brand/alarm/inbraak of wat dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Dat is oprecht erg mooi, maar het zijn nog steeds gewoon tekstberichten die me een status vertellen, deur nog open, deurbel gaat, gasverbruik, server down, scripts vastgelopen, noem maar op. Er zijn ook mensen die knoppen in Telegram hebben gemaakt die weer terug met domoticz communiceren (ergens in dit topic).

Maar ik ken telegram verder niet goed, dus vroeg me ook af wat er nog meer zou kunnen met die bots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Wiley99 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:31:
[...]

Telegram luistert wel naar de informatie die je meestuurt zoals SOUND_NONE en PRIORITY_LOW zodat ik stille meldingen krijg. Dit gebruik ik voor een samenvatting van het verbruik van die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:36:
[...]

Thanks...

[Afbeelding]
Publish
Tls
Certificaat
Wat werkt er precies niet of juist wel? En wat wil je bereiken?

Ik gebruik precies hetzelfde als @Wiley99 en draait perfect. Dus geen shelly geflashed maar gewoon origineel in combinatie met Shelly_MQTT plugin. Vraag mij ook af of het wel zonder die plugin kan. Er moet iets een vertaling maken van MQTT berichten naar domoticz. Naast shelly draai ik nog meer plugins die luisteren naar mijn MQTT server zonder enige problemen. Daarnaast, of je gaat flashen of niet, moet je hoe dan ook een MQTT server draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
fabstar81 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:43:
[...]

Die voeding zou nog kunnen, is oude USB, maar is ook oude rpi, denk model 1.

De bekabeling twijfel ik eigenlijk niet aan. Heb alles gesoldeerd en geïsoleerd en heb alleen gebruik gemaakt van de originele kabels aan de sensors. Uiteraard heb ik wel 3 UTP aders gebruikt als transportlijn maar de Sensors zijn daar allemaal met hun eigen kabels van max 1 meter op aangesloten. Die zijn ook allen even lang.

Weerstand is inderdaad 4.7kOhm. Het rare is gewoon dat ze het altijd doen, en dan ineens niet. Het opnieuw aansluiten van 1 van de stekkers is voldoende om ze weer te laten verschijnen.
Mijn advies, gebruik zoveel mogelijk draden (ook een eventueel shield) voor de gnd,
Voor de "transportlijn" is 1 draad meer dan voldoende, het probleem wat je kunt hebben is ground bounce, vandaar de zoveel mogelijk draden voor de gnd.

Lengtes hoeven niet te matchen, het is geen gecontroleerde impedantie. (Integendeel)
Wat misschien zou helpen is wat kleinere condensators bij de sensoren tussen de voeding en gnd.

Met de weerstand kun je ook wat experimenteren, maar lager als 2k zou ik niet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je bedoelt dus dikkere draad voor de gnd, @DjAntoon? Heb nu 1 ader van UTP kabel, niet echt mogelijk om weer te vervangen tenzij door alles weer los te solderen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@fabstar81 Ik gebruik 1 draad voor "transport"oftewel signaal. 2 draden parallel voor de voeding en de rest gnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:50:
@fabstar81 Ik gebruik 1 draad voor "transport"oftewel signaal. 2 draden parallel voor de voeding en de rest gnd.
Dat had ik beter kunnen doen ja...

Heb nu de draden losgetrokken en 1 ader per draad gebruikt. Nou ja, volgende keer beter.

Gaat nu weer een tijd goed... Maar gisteren in 2 uur 2 keer moeten repareren.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chrisje1983
Mijn oude china tablet van de post hierboven was een weekje geleden overleden, bij de mediamarkt kwam ik de aktie tegen van de Lenovo p10 4gb ram, 64 gb opslag voor 168 euro ipv 240 euro in de tweakers price watch bij de meeste shops (amazon 200 euro maar leverbaar vanaf 9 januari) !

Wel even online bestellen en winkel kiezen voor afhalen, online zijn ze uitverkocht.

Ik heb er vanwege de prijs meteen maar 2 gekocht, kan ik er ook nog een aan de muur in de werkkamer hangen. Nu nog even nieuwe houten framepjes maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tj78s4LSKbasUvnqr70Im6Yr/full.jpg

Voor mensen die het ook interessant vinden, hier de goedkope linkjes.

linkje zwart 64gb 4gb

https://www.mediamarkt.nl...0-64gb-zwart-1597390.html

linkje wit 64gb 4gb

https://www.mediamarkt.nl...p10-64gb-wit-1597391.html

Ik voed ze doormiddel van een meanwell power supply, 5v, 5 amp. Even volt tijdens load opschroeven naar 5.150 volt en ik kan ze opladen met een 15 meter lange 1.5 mm2 kabel welke ik ipv thermostaat zwakstroom kabels door de pvc leidingen heb getrokken.

Automatisch scherm aan als je ervoor staat doe ik door de fully kiosk app in de achtergrond te draaien, die heeft motion detection door middel van de front camera en bij motion zet hij het scherm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21
Chrisje1983 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:25:
Ik voed ze doormiddel van een meanwell power supply, 5v, 5 amp. Even volt tijdens load opschroeven naar 5.150 volt en ik kan ze opladen met een 15 meter lange 1.5 mm2 kabel welke ik ipv thermostaat zwakstroom kabels door de pvc leidingen heb getrokken.
Leuke setup zo! Wat verbruikt dat nu, zo'n always-on-tablet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
Dat is afhankelijk van wie er thuis is en hoevaak het scherm aanspringt omdat er iemand voor staat.

De voeding springt alleen aan als er iemand aanwezig is in de woonkamer en de tijd tussen 08:00 en 22:00 zit. De oude chinese tablet (batterij 4000mAh) zat de volgende dag meestal nog op 70% batterij, als ik niet de hele nacht aan het spoken was. Ik vermoed dan ook dat het stroom verbruik minder is dan je telefoon die je de hele dag bij je hebt en meer dingen doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Mijn oude china tablet van de post hierboven was een weekje geleden overleden, bij de mediamarkt kwam ik de aktie tegen van de Lenovo p10 4gb ram, 64 gb opslag voor 168 euro ipv 240 euro in de tweakers price watch bij de meeste shops (amazon 200 euro maar leverbaar vanaf 9 januari) !

Wel even online bestellen en winkel kiezen voor afhalen, online zijn ze uitverkocht.

Ik heb er vanwege de prijs meteen maar 2 gekocht, kan ik er ook nog een aan de muur in de werkkamer hangen. Nu nog even nieuwe houten framepjes maken

[Afbeelding]

linkje zwart 64gb 4gb

linkje wit 64gb 4gb

Automatisch scherm aan als je ervoor staat doe ik door de fully kiosk app in de achtergrond te draaien, die heeft motion detection door middel van de front camera en bij motion zet hij het scherm aan.
Erg tof, zoiets wil ik op termijn ook nog.
Welke app gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Toppe schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:10:
Iemand trouwens een idee?

Ik wil mijn actuele verbruik berekenen ook op de momenten dat de zonnepanelen terugleveren. In Domoticz schiet het verbruik naar 0 terwijl dit niet klopt... Je verbruikt namelijk wel energie ;)
Ik draai zoiets elke minuut:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        local usage = domoticz.devices('ElectraVerbruik P1').usage                      -- usage power Watt
        local usageDelivered = domoticz.devices('ElectraVerbruik P1').usageDelivered    -- return power Watt

local verbruikPower = solarPower + usage - usageDelivered
        if (verbruikPower < 0 ) then
            domoticz.log('VerbruikPower lower then 0: '..verbruikPower..' Watt. Adjusted to 0.', domoticz.LOG_DEBUG)
            verbruikPower = 0
        end

solarPower is dan het actuele power van de omvormer.
Wel ervoor zorgen dat als je P1 data binnenkomt je op dat moment ook je power van de omvormer uitleest. Dus een trigger op je P1 electra device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
Peutpeut schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:26:
[...]

Erg tof, zoiets wil ik op termijn ook nog.
Welke app gebruik je hiervoor?
Dat is inderdaad domoticz zelf, 2 keer chrome in fullscreen naast elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:08:
[...]

Ik draai zoiets elke minuut:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        local usage = domoticz.devices('ElectraVerbruik P1').usage                      -- usage power Watt
        local usageDelivered = domoticz.devices('ElectraVerbruik P1').usageDelivered    -- return power Watt

local verbruikPower = solarPower + usage - usageDelivered
        if (verbruikPower < 0 ) then
            domoticz.log('VerbruikPower lower then 0: '..verbruikPower..' Watt. Adjusted to 0.', domoticz.LOG_DEBUG)
            verbruikPower = 0
        end

solarPower is dan het actuele power van de omvormer.
Wel ervoor zorgen dat als je P1 data binnenkomt je op dat moment ook je power van de omvormer uitleest. Dus een trigger op je P1 electra device.
Als je data actueel is dan werkt dat ja, probleem is dat mijn omvormer niet ‘live’ de data doorgeeft :(

Ben trouwens aardig onderweg met Grafana en krijg mooie resultaten en inzichten. De grafieken zijn veel duidelijker en beter instelbaar dan in Domoticz zelf :+

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 27-12-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wil gebruikmaken van een plugin om Mi Flora sensors uit te lezen. Echter deze plugin werkt niet.

Op de RPI draait een docker image van Domoticz.

Deze fout komt voor:
bluepy not found: No module named 'bluepy'.
Bluepy is wel geïnstalleerd, maar binnen de docker wordt deze niet herkend.

Dit gebeurt bij het opstarten:
19:33:51.770 Status: (Flora) Started.
19:33:51.930 Status: (Flora) Entering work loop.
19:33:51.931 Status: (Flora) Initialized version 1.0.0, author 'blauwebuis'
19:33:51.933 (Flora) Creating the master Mi Flower Mate poll switch. Flip it to poll the sensors.
19:33:51.934 (Flora) Manual mode is selected
19:33:51.936 (Flora) Created device: Flora - #0 Moisture
19:33:51.938 (Flora) Created device: Flora - #0 Temperature
19:33:51.940 (Flora) Created device: Flora - #0 Light
19:33:51.942 (Flora) Created device: Flora - #0 Conductivity
19:34:57.411 Status: User: Admin initiated a switch command (432/Flora - update Mi Flowermates/On)
19:34:57.421 (Flora) amount of Flower Mates to now ask for data: 1
19:35:01.979 (Flora) getting data from sensor: C4:7C:8D:66:xx:xx
19:35:01.983 (Flora) poller error
19:36:08.609 Error: Flora hardware (10) thread seems to have ended unexpectedly
19:36:22.611 Error: Flora hardware (10) thread seems to have ended unexpectedly
Kan iemand mij helpen om dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Toppe schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:32:
[...]

Als je data actueel is dan werkt dat ja, probleem is dat mijn omvormer niet ‘live’ de data doorgeeft :(

Ben trouwens aardig onderweg met Grafana en krijg mooie resultaten en inzichten. De grafieken zijn veel duidelijker en beter instelbaar dan in Domoticz zelf :+
Dan zul je een extra KWHmeter moeten opnemen in de aansluiting van de omvormer die je bijv met modbus gaat uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:54:
[...]

Dan zul je een extra KWHmeter moeten opnemen in de aansluiting van de omvormer die je bijv met modbus gaat uitlezen.
Klopt, moet dan alleen wel de installatie bij de omvormer gaan aanpassen. Anders pakt de wasmachine nog stroom vóór de meter en krijgen we dus geen eerlijke data ;)

Nog een ander dingetje voor de Grafana kenners... haha :+

Ik heb deze statistiek: https://snapshot.raintank...7dUmpdxFhYaEAotS3cCxXL5kd

Echter wil ik geen waterverbruik zien als er geen stroom verbruik is... maar krijg het niet voor elkaar...

Ik heb onderstaande query:
SELECT mean("value") FROM "Percentage" WHERE ("idx" = '23') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(previous)

[ Voor 36% gewijzigd door Toppe op 27-12-2019 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024

[Afbeelding]

linkje zwart 64gb 4gb

linkje wit 64gb 4gb

Ik ben wel benieuwd hoe het frame eruit ziet, ook wanneer het aan de muur hangt, ik neem aan dat je de usb laadkabel dan niet ziet zitten? Hoe heb je die weggewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
ProfaNe schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:40:
[...]

Wat werkt er precies niet of juist wel? En wat wil je bereiken?

Ik gebruik precies hetzelfde als @Wiley99 en draait perfect. Dus geen shelly geflashed maar gewoon origineel in combinatie met Shelly_MQTT plugin. Vraag mij ook af of het wel zonder die plugin kan. Er moet iets een vertaling maken van MQTT berichten naar domoticz. Naast shelly draai ik nog meer plugins die luisteren naar mijn MQTT server zonder enige problemen. Daarnaast, of je gaat flashen of niet, moet je hoe dan ook een MQTT server draaien.
Oke
Ik heb een mqtt Server in Domoticz draaien
Ik heb Domoticz wat mqtt praat
Ik heb een Shelly die out of the box met Mqtt praat
Waarom kan ik niet direct zonder te flashen deze aan elkaar knopen.
Nu schijn je node-red te kunnen gebruiken voor een koppeling tussen shelly en Domoticz.

Via de ontwikkelaar van de pluging een flow gekregen, maar snap niet hoe hij werkt.:
In de flow de aanpassing domoticz in en domoticz uitmaar zonder idx enz enz
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ws6gfKb/Screen-Shot420.png

Maar ook in het Node-red topic, lijkt het lastig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01-2024
Misschien dat één van jullie de oplossing heeft, ik ben al dagen aan het puzzelen maar ik kom er niet uit.
Via Domoticz heb ik een virtueel device aangemaakt "electra (actueel + teller)", deze voer ik informatie door middel van de JSON code. Dit is een automatisch script die elke minuut wordt uitgevoerd en de data uit de StecaGrid omvormer haalt om richting Domoticz te zenden. So Far So good.

Nu het probleem, na 00:00 begint hij de dag met de waarde van afgelopen nacht in het week overzicht. In het overzicht van de laatste 3 dagen zie je dit probleem niet echter de energie opgewekt balkjes gaan pas oplopen als de waarde van de dag er voor is bereikt.
In het beginscherm klopt de waarde "Energie Vandaag". ik heb al diverse opties geprobeerd zoals het laten doortellen van waarden etc, etc.
Hieronder een screendump ter verduidelijking.

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door Poelie op 28-12-2019 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Poelie En als je enkel tussen sunrise en sunset de waarden doorstuurt?
Heb je het dan nog?

@Dylantje2 Ken je dit programmatje al?
http://mqtt-explorer.com/ Dan wordt alles wat zichtbaarder.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2019 11:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:02:
Heb je het dan nog?

@Dylantje2 Ken je dit programmatje al?
http://mqtt-explorer.com/ Dan wordt alles wat zichtbaarder.
En dan voor op mijn windows of hem installeren op de odroid?
Windows store grrr
Of zijn er alternatieve downloads?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Poelie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:20:
Misschien dat één van jullie de oplossing heeft, ik ben al dagen aan het puzzelen maar ik kom er niet uit.
Via Domoticz heb ik een virtueel device aangemaakt "electra (actueel + teller)", deze voer ik informatie door middel van de JSON code. Dit is een automatisch script die elke minuut wordt uitgevoerd en de data uit de StecaGrid omvormer haalt om richting Domoticz te zenden. So Far So good.

Nu het probleem, na 00:00 begint hij de dag met de waarde van afgelopen nacht in het week overzicht. In het overzicht van de laatste 3 dagen zie je dit probleem niet echter de energie opgewekt balkjes gaan pas oplopen als de waarde van de dag er voor is bereikt.
In het beginscherm klopt de waarde "Energie Vandaag". ik heb al diverse opties geprobeerd zoals het laten doortellen van waarden etc, etc.

[Afbeelding]
Dan moet je de totaal opbrengst doorsturen naar die sensor en niet de dagopbrengst, heb ik ook gehad. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Poelie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:20:

[Afbeelding]
Hmm dat lijkt heel erg op dit: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=30195
klump4u schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:21:
[...]

Dan moet je de totaal opbrengst doorsturen naar die sensor en niet de dagopbrengst, heb ik ook gehad. _/-\o_
Het lijkt meer op een bugje in de week grafiek volgens mij. Dit gedrag was er namelijk eerder niet, maar ik kan het mis hebben natuurlijk..

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dylantje2
Ik draai op een windows laptop.
Windows store? Die link eronder is een directe link

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn Shelly's (en Domoticz) praten mqtt met mijn Mosquitto server op de Rpi.
Ook een paar wifi dimmers doen dat, zodra een mqtt id bekend is heb je geen ip meer nodig.
Wel zal je per device de mqtt commando's moeten weten, daar dient volgens mij dat Shelly script voor.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:06:
[...]

Oke
Nu schijn je node-red te kunnen gebruiken voor een koppeling tussen shelly en Domoticz.

Via de ontwikkelaar van de pluging een flow gekregen, maar snap niet hoe hij werkt.:
[Afbeelding]

exporteer je flow code eens
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5KfVZGU.png

Op deze pagina vind je mqtt domoticz info: https://www.domoticz.com/wiki/MQTT

Ik heb geen shelly, maar met deze flow kan je bijv een lamp aan/uit zetten.

code:
1
[{"id":"83e6d422.779e28","type":"tab","label":"Domoticz","disabled":false,"info":""},{"id":"45425e45.10b75","type":"inject","z":"83e6d422.779e28","name":"","topic":"","payload":"{\"command\": \"switchlight\", \"idx\": 111, \"switchcmd\": \"On\" }","payloadType":"json","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":294.6666679382324,"y":174.55555725097656,"wires":[["95133338.203e2"]]},{"id":"95133338.203e2","type":"mqtt out","z":"83e6d422.779e28","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"","retain":"","broker":"e1d6f880.b26ee8","x":547.0000038146973,"y":173.55555725097656,"wires":[]},{"id":"e1d6f880.b26ee8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.1.76","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

[ Voor 41% gewijzigd door Dacuuu op 28-12-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:15:
[...]
Windows store grrr
Of zijn er alternatieve downloads?
Onder de knop die naar de store leidt zie je Portable en Installer staan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe kan je een script vanuit domoticz, wat op een andere rpi staat, laten starten?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Dacuuu schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:35:
[...]

exporteer je flow code eens
[Afbeelding]

Op deze pagina vind je mqtt domoticz info: https://www.domoticz.com/wiki/MQTT

Ik heb geen shelly, maar met deze flow kan je bijv een lamp aan/uit zetten.

code:
1
[{"id":"83e6d422.779e28","type":"tab","label":"Domoticz","disabled":false,"info":""},{"id":"45425e45.10b75","type":"inject","z":"83e6d422.779e28","name":"","topic":"","payload":"{\"command\": \"switchlight\", \"idx\": 111, \"switchcmd\": \"On\" }","payloadType":"json","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":294.6666679382324,"y":174.55555725097656,"wires":[["95133338.203e2"]]},{"id":"95133338.203e2","type":"mqtt out","z":"83e6d422.779e28","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"","retain":"","broker":"e1d6f880.b26ee8","x":547.0000038146973,"y":173.55555725097656,"wires":[]},{"id":"e1d6f880.b26ee8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.1.76","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]
@AUijtdehaag Thanks hoe simpel kan leven zijn...
@Speedy-Andre Ik zou graag direct met shelyy praten ipv alles flashen met tasmota

@Dacuuu Uhm ..
Ik heb geen echte flow...
Ik heb alleen een paar nodes staan zoals ik hem zou willen zien.
code:
1
[{"id":"2239b354.cd845c","type":"tab","label":"Franks","disabled":false,"info":""},{"id":"d32759af.f46f08","type":"mqtt in","z":"2239b354.cd845c","name":"Domoticz","topic":"Domoticz","qos":"2","datatype":"auto","broker":"734a852b.3ac33c","x":120,"y":200,"wires":[["751cc733.6530f8"]]},{"id":"3145fea5.d3d752","type":"mqtt out","z":"2239b354.cd845c","name":"","topic":"Domoticz","qos":"2","retain":"true","broker":"734a852b.3ac33c","x":1040,"y":360,"wires":[]},{"id":"1557247.82275dc","type":"debug","z":"2239b354.cd845c","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":750,"y":280,"wires":[]},{"id":"b909921b.93acf","type":"function","z":"2239b354.cd845c","name":"0 on","func":"msg.payload = {\n    relay:0,\n    on:true\n    };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":340.00586891174316,"y":305.5371084213257,"wires":[["751cc733.6530f8"]]},{"id":"984f7c40.8f30b","type":"function","z":"2239b354.cd845c","name":"0 off","func":"msg.payload = {\n    relay:0, \n    on:false\n    };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":333.12890625,"y":394.75391960144043,"wires":[["751cc733.6530f8"]]},{"id":"e72ffd8c.ead6a","type":"inject","z":"2239b354.cd845c","name":"Turn On","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":195,"y":305.7304677963257,"wires":[["b909921b.93acf"]]},{"id":"8ea693e3.fdb4b","type":"inject","z":"2239b354.cd845c","name":"Turn Off","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":192.11914825439453,"y":393.73046588897705,"wires":[["984f7c40.8f30b"]]},{"id":"62d70417.59e62c","type":"inject","z":"2239b354.cd845c","name":"Poll Status","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":199.00586700439453,"y":464.7343816757202,"wires":[["751cc733.6530f8"]]},{"id":"751cc733.6530f8","type":"shelly-switch","z":"2239b354.cd845c","hostname":"192.168.5.132","description":"standard lamp","x":556.0058670043945,"y":360.826171875,"wires":[["1557247.82275dc","3145fea5.d3d752"]]},{"id":"734a852b.3ac33c","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.5.70","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"Domoticz","birthQos":"2","birthRetain":"true","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

Je kunt de shelly voorbeeld flow vinden:
https://github.com/windkh...ree/master/shelly/example
Alleen hoe hij dan met domoticz praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelie
klump4u schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:21:
[...]

Heb ik geprobeerd maar dan krijg ik om 00:00 een dikke balk... zie link hieronder.
Afbeelding
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:02:
Heb je het dan nog?
Dat doe ik inmiddels, ik stop na 22:00 met het doorsturen van de waarden en begin pas na 02:00 weer met nieuwe waarden verzenden.. helaas helpt het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Poelie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:57:
[...]

Heb ik geprobeerd maar dan krijg ik om 00:00 een dikke balk... zie link hieronder.
Afbeelding

[...]

Dat doe ik inmiddels, ik stop na 22:00 met het doorsturen van de waarden en begin pas na 02:00 weer met nieuwe waarden verzenden.. helaas helpt het niet...
Probleem van Domoticz, pieken in de grafieken..
Maar Rob weet ook niet waar het door komt.

Ik ben al weken aan het stoeien met Zwave die ook verkeerde value's doorstuur...
Dacht dat het alleen aan Zwave lag....
Maar het is ook bij de P1 enz enz

Al mijn hele DB leeg gehaald en zwav aangepast enz enz enz
Maar op onverklaarbare momenten pieken..
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KzdHxQF/Screen-Shot421.png :'( :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 28-12-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelie
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:04:
[...]

Probleem van Domoticz, pieken in de grafieken..
Maar Rob weet ook niet waar het door komt.

Ik ben al weken aan het stoeien met Zwave die ook verkeerde value's doorstuur...
Dacht dat het alleen aan Zwave lag....
Maar het is ook bij de P1 enz enz

Al mijn hele DB leeg gehaald en zwav aangepast enz enz enz
Maar op onverklaarbare momenten pieken..
[Afbeelding] :'( :'(
Bij mijn P1 geen problemen, ook andere sensoren die ik op dezelfde manier aanstuur lijkt het goed te gaan..
Echter, voor de dagopbrengst wil je elke dag weer op 0 beginnen.. dit wil gewoon niet lukken, terwijl het overzichtsscherm wel de correcte waarde geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Poelie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:07:
[...]

Bij mijn P1 geen problemen, ook andere sensoren die ik op dezelfde manier aanstuur lijkt het goed te gaan..
Echter, voor de dagopbrengst wil je elke dag weer op 0 beginnen.. dit wil gewoon niet lukken, terwijl het overzichtsscherm wel de correcte waarde geeft.
Kijk naar 28 december dan? Of hoe verklaar je die piek?
Doordat het er ergens iets mis gaat in de overdacht in Domoticz klopt er eea niet
Welke hardware heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelie
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:19:
[...]

Kijk naar 28 december dan? Of hoe verklaar je die piek?
Doordat het er ergens iets mis gaat in de overdacht in Domoticz klopt er eea niet
Welke hardware heb je het?
Die piek is alleen wanneer je hem laat doortellen, in de eerste post had ik dat al opgelost.. (link). maar de laatste liet ik zien om aan te tonen dat doortellen niet helpt.
Het is een StecaGrid omvormer, data wordt geupload via een script gebruikmakende van de JSON. dezelfde data gaat ook naar PVOutput.org. data zelf ziet er goed uit, Domoticz draait op een RPI 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
Om de shelly via mqtt met domoticz te laten praten moet je de shelly plugin in de domoticz folder instaleren via de link https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT.
Heb gister op deze manier alles geinstalleerd en een dimmer geplaatst. even via de app van shelly de dimmer keer laten schakelen en hij verscheen bij de nieuwe apparaten in domoticz.
De dimmer werkt nu dus via domoticz en de normale schakelaar, op deze manier zet je het gebruik via de shelly app wel uit.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chrisje1983
vwtune schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:10:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe het frame eruit ziet, ook wanneer het aan de muur hangt, ik neem aan dat je de usb laadkabel dan niet ziet zitten? Hoe heb je die weggewerkt?
Gelukkig documenteer ik alles en maak ik overal foto's van ;)

Onderste deel is van triplex 8mm dik, 1 stuk waaruit ik een rechthoek heb gezaagd, bovenop het triplex frame heb ik vuren houten latjes in verstek gelijmt en geschroeft om het mooi af te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sEfMd2VCiqsDn8O0TN0N5Ez2/full.jpg

De achterkant, hier heb ik met een vijl klankkastjes uitgeveild voor de 2 speakers en aan de zijkant een kleine uitsparing voor de haakse usb (de uitsparing was achteraf gezien nog veel te ruim, zo klein zijn die haakse usb stekkers)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cGyhgt6oPYTXRVDXVSHhrZvO/full.jpg

Heel veel schuren en schroeven en naden wegwerken met plamuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YxPO5p1T5dcBg7G6Q2X9M0Hr/full.jpg

Nog meer schuren en nog een keer plamuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lWqkBaH3PKs2TO0jypbrezL0/full.jpg

tablet passen, en 4 metalen hoekjes gemaakt met een klein/groot gat erin om ze over 4 schroeven heen te schuiven. (wat je niet ziet is een klein gaatje bovenop het frame om met een tanden stoker de power button te kunnen bereiken voor het geval dat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QEIAjZtPpJ6MJba2lKSsum7h/full.jpg

Haaks usb connectortje van de Ali wireless coil af getrokken en wat langer gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e8Hn6QEWl8y2b6j1zuG1dRBH/full.jpg

Mooi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yWpostC6srpm3MRMfJimEkPd/full.jpg

Spuiten, (gaatje gemaakt voor de front cam, dit om met motion detectie het scherm aan en uit te schakelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jWVR9pXeVXXrf3HLsZ1Ig4s9/full.jpg

Spuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mbu3Ya81uRtJ6L2uvJp4zXRt/full.jpg

Klaar, op deze plek hing de thermostaat, de zwakstroom kabel voor de thermostaat heb ik eruit getrokken en er een 3 aderige 1.5 mm2 kabel van 15 meter door heen getrokken, dat ging flink zwaar maar het is gelukt. In de cv ketel ruimte heb ik een meanwell power supply van 5 volt, 5 amp welke geschakeld wordt door een mqtt relaytje door domoticz. Ik heb voor meanwell gekozen omdat ik geen gezeik wil, je standaard 5v 2amp usb lader voor de tablet zou ik niet gebruiken in combi met een lange kabel. Ook een dikke kabel is belangrijk anders heb je over een lange lengte veel weerstand en laad je tablet nog niet op.
Daarnaast wil je geen goedkope chinese voedingen gebruiken want dan heb je grote kans op ghosting op je capacitieve touchscreen, met de meanwell heb je hier in elk geval zeker geen last van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wOu46CIg1czlQS4q81CMTY0E/full.jpg

Klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sgwZxZX24gDLxDwLd6F62NHe/full.jpg

De dupoint, had ik meteen al vervangen voor kabelschoentjes, maar had daar geen foto's van. Nu wel, de grijze verf is grond verf voor onder het spuitwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tg9gVbgKAGIXuWOEJriyM63Q/full.jpg

En de Ali wireless charge coil welke als donor diende voor de haakse micro usb stekker. Let even op als je een donor wireless coil koopt welke micro usb stekker erop zit, ze zijn er met haaks naar "boven" en "beneden"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hGbZtlpNlkDLvUKpbIIscl1R/full.jpg

Linkje van de wireless coils donor welke ik heb gebruikt.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dPAK4rt

[ Voor 13% gewijzigd door Chrisje1983 op 28-12-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
martenjw schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:47:
Om de shelly via mqtt met domoticz te laten praten moet je de shelly plugin in de domoticz folder instaleren via de link https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT.
Heb gister op deze manier alles geinstalleerd en een dimmer geplaatst. even via de app van shelly de dimmer keer laten schakelen en hij verscheen bij de nieuwe apparaten in domoticz.
De dimmer werkt nu dus via domoticz en de normale schakelaar, op deze manier zet je het gebruik via de shelly app wel uit.
Dat is wat ik bedoel..
Een plugin icm Domoticz...
Waarom niet "gewoon" mqtt - mqtt
Die plugins gaan nog wel eens eol en dan?
Zou toch out of the box moeten kunnen 8)7

Edit:
Chrisje1983 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:13:
[...]

Gelukkig documenteer ik alles en maak ik overal foto's van ;)

Onderste deel is van triplex 8mm dik, 1 stuk waaruit ik een rechthoek heb gezaagd, bovenop het triplex frame heb ik vuren houten latjes in verstek gelijmt en geschroeft om het mooi af te werken.

[Afbeelding]

De achterkant, hier heb ik met een vijl klankkastjes uitgeveild voor de 2 speakers en aan de zijkant een kleine uitsparing voor de haakse usb (de uitsparing was achteraf gezien nog veel te ruim, zo klein zijn die haakse usb stekkers)

[Afbeelding]

Heel veel schuren en schroeven en naden wegwerken met plamuur.

[Afbeelding]

Nog meer schuren en nog een keer plamuren.

[Afbeelding]

tablet passen, en 4 metalen hoekjes gemaakt met een klein/groot gat erin om ze over 4 schroeven heen te schuiven. (wat je niet ziet is een klein gaatje bovenop het frame om met een tanden stoker de power button te kunnen bereiken voor het geval dat)

[Afbeelding]

Haaks usb connectortje van de Ali wireless coil af getrokken en wat langer gemaakt.

[Afbeelding]

Mooi!

[Afbeelding]

Spuiten, (gaatje gemaakt voor de front cam, dit om met motion detectie het scherm aan en uit te schakelen)

[Afbeelding]

Spuiten.

[Afbeelding]

Klaar, op deze plek hing de thermostaat, de zwakstroom kabel voor de thermostaat heb ik eruit getrokken en er een 3 aderige 1.5 mm2 kabel van 15 meter door heen getrokken, dat ging flink zwaar maar het is gelukt. In de cv ketel ruimte heb ik een meanwell power supply van 5 volt, 5 amp welke geschakeld wordt door een mqtt relaytje door domoticz. Ik heb voor meanwell gekozen omdat ik geen gezeik wil, je standaard 5v 2amp usb lader voor de tablet zou ik niet gebruiken in combi met een lange kabel. Ook een dikke kabel is belangrijk anders heb je over een lange lengte veel weerstand en laad je tablet nog niet op.
Daarnaast wil je geen goedkope chinese voedingen gebruiken want dan heb je grote kans op ghosting op je capacitieve touchscreen, met de meanwell heb je hier in elk geval zeker geen last van.

[Afbeelding]

Klaar

[Afbeelding]

De dupoint, had ik meteen al vervangen voor kabelschoentjes, maar had daar geen foto's van. Nu wel, de grijze verf is grond verf voor onder het spuitwerk.

[Afbeelding]

En de Ali wireless charge coil welke als donor diende voor de haakse micro usb stekker. Let even op als je een donor wireless coil koopt welke micro usb stekker erop zit, ze zijn er met haaks naar "boven" en "beneden"

[Afbeelding]

Linkje van de wireless coils donor welke ik heb gebruikt.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dPAK4rt
Nice...
Volgende keer zou ik MDF gebruiken, en lijm icm korte koploze..Of vanaf de achterkant schroeven 8)
Scheelt je heel veel plamuur en erger schuurwerk..
Ken je fullykiosk?
Je Cam als ipcam in Domoticz zicht met ipcam ?

Ik heb mijn voeding op domoticz af en toe en aan uit.
Aangezien de hitte voor alles fataal kan zijn..

[ Voor 73% gewijzigd door Dylantje2 op 28-12-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
ivm ban sorry :'(

[ Voor 99% gewijzigd door Dylantje2 op 28-12-2019 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisje1983
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:53:
[...]

Nice...
Volgende keer zou ik MDF gebruiken, en lijm icm korte koploze..Of vanaf de achterkant schroeven 8)
Scheelt je heel veel plamuur en erger schuurwerk..
Ken je fullykiosk?
Je Cam als ipcam in Domoticz zicht met ipcam ?

Ik heb mijn voeding op domoticz af en toe en aan uit.
Aangezien de hitte voor alles fataal kan zijn..
Ik ben niet zo'n fan van mdf vanwege het makkelijke beschadigen op de kopse kant. Ik doe eigenlijk alles met hout om die reden, maar het was inderdaad een stuk makkelijker en sneller geweest.

Dit meubeltje, had een tekening gemaakt en dacht het in 4 dagen te doen, dat werden 7 maanden :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gGPRRLeG9Lta7aqNPXkG2DDN/full.jpg

Ik ken fully en gebruik fully kiosk ook maar alleen voor de motion detection functie, voor de rest draait fully in de achtergrond. Fully kan niet 2 keer naast elkaar draaien in splitscreen mode dus was fully verder helaas zinloos voor mij.

Alle camera's heb ik aan een synology hangen, ik doe daar nog niet zo heel veel mee binnen domoticz. Ik heb er wel een aantal op de cam view maar eigenlijk nooit gebruikt vooralsnog.

[ Voor 17% gewijzigd door Chrisje1983 op 28-12-2019 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
Chrisje1983 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:10:
[...]

Ik ken fully en gebruik fully kiosk ook maar alleen voor de motion detection functie, voor de rest draait fully in de achtergrond. Fully kan niet 2 keer naast elkaar draaien in splitscreen mode dus was fully verder helaas zinloos voor mij.

Alle camera's heb ik aan een synology hangen, ik doe daar nog niet zo heel veel mee binnen domoticz. Ik heb er wel een aantal op de cam view maar eigenlijk nooit gebruikt vooralsnog.
Mss Dashticz ..V3?
Kan ook erg leuk opgebouwd worden..
En kun je mss zelfs wel nog mooiere custom opzet maken
Kan me voorstellen dat je lock venster kleiner zou kunnen, waardoor....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:15:
[...]

Mss Dashticz ..V3?
Kan ook erg leuk opgebouwd worden..
En kun je mss zelfs wel nog mooiere custom opzet maken
Kan me voorstellen dat je lock venster kleiner zou kunnen, waardoor....
Voor ik aan de floorplan op de tablet begon, heb ik dashticz geprobeerd. Ik kan daar echt niet mee overweg om mijn eigen lay out te maken. Het werdt zo frustrerend dat ik dat idee maar heb laten zitten en met een floorplan aan de gang ben gegaan. Het is eigenlijk ook alleen maar voor overzicht, en met de floorplan heb je heel veel overzicht. Even makkelijk om te kijken waar in welke ruime wat aan staat. Bedienen doe ik nauwelijks, alleen de thermostaat en alarm pincode wordt ie voor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:53:
[...]

Dat is wat ik bedoel..
Een plugin icm Domoticz...
Waarom niet "gewoon" mqtt - mqtt
Die plugins gaan nog wel eens eol en dan?
Zou toch out of the box moeten kunnen 8)7
Het doel van een plugin systeem is juist om dingen die niet in de basissoftware kunnen flexibel toe te kunnen voegen, al dan niet door derden. Als je alles in één log systeem wil hebben, kan er ook veel meer kapot gaan. Componenten die je apart kan aanpassen zijn dan beter. (En je hoeft niet van bèta naar bèta te hoppen, dat is veel risicovoller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
Wiley99 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:21:
[...]

Het doel van een plugin systeem is juist om dingen die niet in de basissoftware kunnen flexibel toe te kunnen voegen, al dan niet door derden. Als je alles in één log systeem wil hebben, kan er ook veel meer kapot gaan. Componenten die je apart kan aanpassen zijn dan beter. (En je hoeft niet van bèta naar bèta te hoppen, dat is veel risicovoller).
Ik weet niet hoe lang je al domoticz draai...
Maar als iets problemen heeft opgeleverd de afgelopen jaren zijn het wel de plugins..

Alleen het blijft toch een "simpele" gedachten waarom een plugin terwijl alles mqtt praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:25:
[...]

Mijn advies, gebruik zoveel mogelijk draden (ook een eventueel shield) voor de gnd,
Voor de "transportlijn" is 1 draad meer dan voldoende, het probleem wat je kunt hebben is ground bounce, vandaar de zoveel mogelijk draden voor de gnd.

Lengtes hoeven niet te matchen, het is geen gecontroleerde impedantie. (Integendeel)
Wat misschien zou helpen is wat kleinere condensators bij de sensoren tussen de voeding en gnd.

Met de weerstand kun je ook wat experimenteren, maar lager als 2k zou ik niet gaan.
Ik lees hier iemand die hetzelfde probleem lijkt te hebben. Hij reset middels domoticz 1 van de gpio pins als er een nul waarde wordt gemeten.

Ikzelf zie dit ook wel als oplossing want in praktijk komt wat ik doe op zelfde neer. Ik haal 1 van de kabels uit de rpi of het breadbord en de sensoren worden weer herkend. Ik zou deze oplossing op deze rpi dan ook willen implementeren ware het niet dat ik op de rpi die de temperaturen monitort, geen domoticz heb draaien.

Bestaat er iets op (bash) script niveau om bij 0-waarden de gnd bijvoorbeeld uit te schakelen vooraleer hij de cat request doet om de waardes in domoticz op de andere rpi te updaten?

Mijn huidige script ziet er als volgt uit :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
GNU nano 2.7.4                                 Bestand: temp.sh                                            
TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-000004e09c32/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=689&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b7a42aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=707&nvalue=0&s
$echo $VAR        

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b8984aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=708&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b8e6caa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=709&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b9939aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=710&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b9b60aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=711&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143ba404aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=712&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143bf2f4aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=713&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143bed48aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=714&nvalue=0&s
$echo $VAR

De 3.3 v voeding die ik volgens de tutorial heb gebruikt, zit op gpio pin 1

[ Voor 51% gewijzigd door fabstar81 op 28-12-2019 23:42 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:04:
[...]

Ik weet niet hoe lang je al domoticz draai...
Maar als iets problemen heeft opgeleverd de afgelopen jaren zijn het wel de plugins..

Alleen het blijft toch een "simpele" gedachten waarom een plugin terwijl alles mqtt praat
Dat zeg ik, jij draait voor alles een Updatebeta, ik draai alleen stable. Dan zijn ook de plugins stabieler of apart te updaten.

Daarom ben ik heel voorzichtig met het advies "update gewoon even alles". Ik hou ook niet van "ff opnieuw installeren" als oplossing omdat het je niets over de oorzaak vertelt.

Anyway, mqtt met die Shelly's is misschien best werkend te krijgen zonder plugin (mijn eerdere suggestie geprobeerd?), maar de genoemde plugin neemt mij de zorgen uit handen dus ik ben er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

@fabstar81
Ik heb bij lange kabels de weerstand van 4,7 op het einde van de kabel bij de 1 meter kabel aansluiting van de DS18b20, en de DS18b20 draaien op een python script en niet in Domoticz zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks, @klump4u, zal er bij de volgende string rekening mee houden. Er zijn weer 10 sensors onderweg voor de vloerverwarmingverdeler te monitoren en de douche-WTW.

Voor nu ben ik op zoek om in het bash script rekening te houden met als er 0-waardes gelezen worden.

Ik wil dan dat hij die niet doorstuurt naar domoticz op de andere rpi en ik wil in de tussentijd dan de voeding pin van de GPIO uit en aanschakelen

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:58:
Thanks, @klump4u, zal er bij de volgende string rekening mee houden. Er zijn weer 10 sensors onderweg voor de vloerverwarmingverdeler te monitoren en de douche-WTW.

Voor nu ben ik op zoek om in het bash script rekening te houden met als er 0-waardes gelezen worden.

Ik wil dan dat hij die niet doorstuurt naar domoticz op de andere rpi en ik wil in de tussentijd dan de voeding pin van de GPIO uit en aanschakelen
Als ik het goed terug gelezen heb dan gebruik je een Pi waarop je sensoren worden aangesloten, waarom kijk je niet naar een alternatief? Die zijn goedkoper, sneller te implementeren en minder onderhoud.

Ik gebruik bijvoorbeeld Tasmota en ESPEasy door elkaar heen en die communiceren met Domoticz via MQTT. Nieuwe sensoren heb ik binnen 2 minuten softwarematig geconfigureerd. De community is redelijk groot en snel, via Discord heb je vaak binnen een half uurtje wel reactie op je vraag. En anders is het openen van een issue op Github heel eenvoudig.

Ik zit nu juist met een ander dilemma: er draait ondertussen ‘zoveel’ op de Pi dat ik wil kijken om bepaalde delen te gaan splitsen. Grafana slurpt ondertussen aardig wat resources op en ik wil niet meer zonder sommige software zoals Pi-Hole. Maar goed, wat ga ik dan doen? Denk dat er een tweede Pi naast komt draaien (wellicht rPi4) met daarop alle software op Domoticz na. Scheelt namelijk weer een hoop werk :)

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 29-12-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:35:
[...]
Ik zit nu juist met een ander dilemma: er draait ondertussen ‘zoveel’ op de Pi dat ik wil kijken om bepaalde delen te gaan splitsen. Grafana slurpt ondertussen aardig wat resources op en ik wil niet meer zonder sommige software zoals Pi-Hole. Maar goed, wat ga ik dan doen? Denk dat er een tweede Pi naast komt draaien (wellicht rPi4) met daarop alle software op Domoticz na. Scheelt namelijk weer een hoop werk :)
Hier staat het zooitje ook verdeeld over 2x een Pi2. Sommige dingen draai ik in docker, andere niet. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Toppe, het klopt dat ik de sensoren op een pi heb hangen. Die hangt nu naast de ketel en gebruik ik omdat ik die nou eenmaal had liggen en er dus geen spullen voor moest kopen. Anders ligt die pi niks te doen en dat kost ook wat.

Daarnaast, stel dat ik in de toekomst wat dingen wil splitsen dan heb ik al een pi up and running. :+

Ik wil gewoon een oplossing om een gpio pin in en uit te schakelen middels bash script, dan heb ik een stabiele monitoring.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:06:
[...]

Oke

[Afbeelding]

Zo te zien ben je al aardig ver ;)

Het flashen of niet flashen van de Shelly maakt in jou verhaal echt totaal niets uit...

Het gaat hier dus alleen om je koppeling MQTT en Domoticz. Waarom niet gewoon die plugin gebruiken die hier voor gemaakt is 8)7 ? Die gaat echt niet zomaar EOL gezien het heel veel gebruikt wordt :P Als ik de repository bekijk zie ik dat nieuwe devices van Shelly gewoon netjes supported wordt. Laatste commit is van 21 November. Dit gaat nog wel even mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Ik heb nu zelf een keer een probleem. Ik zou graag een netwerkspeedtester willen toevoegen aan Domoticz. Ik heb dus de volgende link gevolgd: https://www.domoticz.com/...ad/Upload/Ping_monitoring.

Het script werkt wanneer ik dit uitvoer via SSH, echter toont het script geen waardes in Domoticz. Het script is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
#!/bin/bash

#setup
host=192.168.0.201:8080
#idx for download, upload and ping
idxdl=275
idxul=276
idxpng=277
idxbb=274

# speedtest server number
# serverst=xxxx

# no need to edit
# speedtest-cli --simple --server $serverst > outst.txt
speedtest=$(speedtest-cli --simple)

png=$(echo "$speedtest" | sed -ne 's/^Ping: \([0-9]*\.[0-9]*\).*/\1/p')
download=$(echo "$speedtest" | sed -ne 's/^Download: \([0-9]*\.[0-9]*\).*/\1/p')
upload=$(echo "$speedtest" | sed -ne 's/^Upload: \([0-9]*\.[0-9]*\).*/\1/p')

# output if you run it manually
echo "Download = $download Mbps"
echo "Upload =  $upload Mbps"
echo "Ping =  $png ms"

# Updating download, upload and ping ..
wget -q --delete-after "http://$host/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$idxdl&svalue=$download" >/dev/null 2>&1
wget -q --delete-after "http://$host/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$idxul&svalue=$upload" >/dev/null 2>&1
wget -q --delete-after "http://$host/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$idxpng&svalue=$png" >/dev/null 2>&1

# Reset Broadband switch
wget -q --delete-after "http://$host/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$idxbb&svalue=0" >/dev/null 2>&1

# Domoticz logging
wget -q --delete-after "http://$host/json.htm?type=command&param=addlogmessage&message='speedtest.net-logging'" >/dev/null 2>&1
Dat werkt dus niet. Ik heb bij wijze van test de laatste regel aangepast naar:
code:
1
wget "http://$host/json.htm?type=command&param=addlogmessage&message='speedtest.net-logging'"

Ik krijg dan echter de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
--2019-12-29 12:44:48--  http://192.168.0.201:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=275&svalue=50
Connecting to 192.168.0.201:8080... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 401 Unauthorized

Username/Password Authentication Failed.

Blijkbaar mag ik vanuit SSH de link niet openen. Ik heb echter in Domoticz instelt dat Localhost geen login gegevens nodig heeft. Dus dat is erg vreemd.

Vervolgens heb ik ook geprobeerd de link aan te passen en username/password toe te voegen, zoals hier beschreven. De link is dan:
Echter daar krijg ik dezelfde foutmelding zoals hierboven te zien.

Vreemd genoeg werkt de link vanuit mijn laptop prima. (zowel met als zonder logingegevens), heeft er iemand tips/ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rens-br schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:49:
Ik heb nu zelf een keer een probleem. Ik zou graag een netwerkspeedtester willen toevoegen aan Domoticz. Ik heb dus de volgende link gevolgd: https://www.domoticz.com/...ad/Upload/Ping_monitoring.

Het script werkt wanneer ik dit uitvoer via SSH, echter toont het script geen waardes in Domoticz. Het script is als volgt:

[...]

Dat werkt dus niet. Ik heb bij wijze van test de laatste regel aangepast naar:
code:
1
wget "http://$host/json.htm?type=command&param=addlogmessage&message='speedtest.net-logging'"

Ik krijg dan echter de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
--2019-12-29 12:44:48--  http://192.168.0.201:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=275&svalue=50
Connecting to 192.168.0.201:8080... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 401 Unauthorized

Username/Password Authentication Failed.

Blijkbaar mag ik vanuit SSH de link niet openen. Ik heb echter in Domoticz instelt dat Localhost geen login gegevens nodig heeft. Dus dat is erg vreemd.

Vervolgens heb ik ook geprobeerd de link aan te passen en username/password toe te voegen, zoals hier beschreven. De link is dan:

[...]

Echter daar krijg ik dezelfde foutmelding zoals hierboven te zien.

Vreemd genoeg werkt de link vanuit mijn laptop prima. (zowel met als zonder logingegevens), heeft er iemand tips/ideeën?
Voeg het IP van je pi eens bij “ LOCAL NETWORKS (NO USERNAME/PASSWORD):”. Ik zelf gebruik zelfs een wildcard: 192.168.1.*

En je zou het op van je Pi ook eens onder de proxy instellingen van je Pi kunnen invoeren

Afgelopen dagen met Grafana zitten spelen, toch wel blij met het resultaat tot nu toe: https://snapshot.raintank...6s5h5y3PmZ1ftn9ef?orgId=2

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 29-12-2019 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Toppe schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:54:
Voeg het IP van je pi eens bij “ LOCAL NETWORKS (NO USERNAME/PASSWORD):”. Ik zelf gebruik zelfs een wildcard: 192.168.1.*
Daar staat die al :) Zowel 127.0.0.1, als 192.168.0.201, als localhost. Ik zal de wildcard eens proberen.
En je zou het op van je Pi ook eens onder de proxy instellingen van je Pi kunnen invoeren
Daar staat die ook al vanwege Caddy.

Edit: Maar even een reboot gedaan van mijn Pi, en voila ineens werkt het wel. Schiet mij maar lek...

Vreemd genoeg geeft het script echter wel altijd aan dat de uploadsnelheid maar 4Mbit/s is i.p.v. 100Mbit/s. Erg vreemd.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 29-12-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dylantje2 en iedereen natuurlijk :)

Ik hou nu de graaddagen bij via mindergas.nl maar wil ze eigenlijk ook in Grafana opnemen maar hoe kan je nou eenvoudig het aantal graaddagen in Domoticz opnemen? Ik heb wel een LUA script gevonden maar gebruik liever dzVents in combinatie met mijn eigen verkregen data voor de temperatuur (idee is buienradar temp + eigen temp / 2 voor betrouwbare data?)

Merk wel dat ik de laatste tijd stukken minder tijd heb om dit soort eenvoudige vraagstukken te kunnen oplossen. Lijkt wel of mijn hoofd los zit en ik tijd te kort kom.. ondanks dat ik 10 dagen vrij ben in de afgelopen 14 dagen :+

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 29-12-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt deze Shelly (er zijn meer types?) ook met de ouderwetse bouwmarkt-halogeenset-met-trafo ? Want dat zou voor mij een mooie oplossing zijn, dan kan ik de laatste KaKu dimmer uitfaseren.

Iemand een idee?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
Zojuist Domoticz Google Assistant Server python geinstalleerd en na wat problemen met reverse proxy lijkt het nu als een zonnetje te werken. Kan nu met de stem de lampen e.d. bedienden. De komende tijd maar eens wat commando's testen.

Een aantal tips voor andere die het willen gebruiken:
  • Ik maak gebruik van Caddy voor remote proxy en mijn file ziet er als volgt uit:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

ga.domein.nl {
            proxy / http://192.168.0.201:3030 {
                   insecure_skip_verify
                   websocket
                   transparent
         }
    }
    Vervolgens kan je dan de volgende links gebruiken:
  • In Domoticz heb ik een kamer aangemaakt voor mijn GA spul, met daarin de devices die via GA bestuurd kunnen worden. Je moet dan in de configuratie de IDX van de kamer gebruiken. Een tweede optie is om een gebruiker aan te maken en bij die gebruiker de devices selecteren. Dat werkte hier echter niet, omdat GA en Domoticz op hetzelfde apparaat draait en ik heb ingesteld dat er vanaf localhost geen login vereist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Dylantje2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:04:
MQTT zegt niets over de inhoud van de berichten.

Als jij kan praten en je buurman ook wil dat nog niet zeggen dat je hem kunt verstaan/begrijpen (zeker als hij bijv chinees praat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
rens-br schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:12:
Zojuist Domoticz Google Assistant Server python geinstalleerd en na wat problemen met reverse proxy lijkt het nu als een zonnetje te werken. Kan nu met de stem de lampen e.d. bedienden. De komende tijd maar eens wat commando's testen.

Een aantal tips voor andere die het willen gebruiken:
  • Ik maak gebruik van Caddy voor remote proxy en mijn file ziet er als volgt uit:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

ga.domein.nl {
            proxy / http://192.168.0.201:3030 {
                   insecure_skip_verify
                   websocket
                   transparent
         }
    }
    Vervolgens kan je dan de volgende links gebruiken:
  • In Domoticz heb ik een kamer aangemaakt voor mijn GA spul, met daarin de devices die via GA bestuurd kunnen worden. Je moet dan in de configuratie de IDX van de kamer gebruiken. Een tweede optie is om een gebruiker aan te maken en bij die gebruiker de devices selecteren. Dat werkte hier echter niet, omdat GA en Domoticz op hetzelfde apparaat draait en ik heb ingesteld dat er vanaf localhost geen login vereist is.
Top! Dit kan ik dus gebruiken in plaats van bijvoorbeeld gBridge? Dat gebruik ik momenteel, nadeel hiervan is dat ik afhankelijk ben van een remote server en er zijn kosten aan verbonden. Ondanks dat werkt het wel heel gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
Toppe schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:36:
@Dylantje2 en iedereen natuurlijk :)

Ik hou nu de graaddagen bij via mindergas.nl maar wil ze eigenlijk ook in Grafana opnemen maar hoe kan je nou eenvoudig het aantal graaddagen in Domoticz opnemen? Ik heb wel een LUA script gevonden maar gebruik liever dzVents in combinatie met mijn eigen verkregen data voor de temperatuur (idee is buienradar temp + eigen temp / 2 voor betrouwbare data?)

Merk wel dat ik de laatste tijd stukken minder tijd heb om dit soort eenvoudige vraagstukken te kunnen oplossen. Lijkt wel of mijn hoofd los zit en ik tijd te kort kom.. ondanks dat ik 10 dagen vrij ben in de afgelopen 14 dagen :+
In Domoticz zit een graadagen dingetje [ instellingen/meters/tellers
Maar niemand weet wat je er eigenlijk mee kunt.

Ik zou hem ook wel in Domoticz willen hebben
Maar het is een aparte berekening icm jaargetijden enz

Deze staat nog op mijn lijstje, mss dat jullie er al iets mee kunnen:
https://ehoco.nl/gasverbruik-per-graaddag-tonen-in-domoticz/

Als jullie iets hebben houd ik me aanbevolen

@Toppe
Welkom in de wereld die ouders heet
Tel je dagen voor je het weet, staan ze tegen je "he Oudje" moet je nog niet naar bed... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Peutpeut schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:40:
Top! Dit kan ik dus gebruiken in plaats van bijvoorbeeld gBridge? Dat gebruik ik momenteel, nadeel hiervan is dat ik afhankelijk ben van een remote server en er zijn kosten aan verbonden. Ondanks dat werkt het wel heel gemakkelijk.
Dat lijkt mij wel. Ik heb geen ervaring met gBridge, maar ik lees hier en daar dat de support daarvan (langzaam) wegvalt.

Overigens moet je voor deze methode wel een domein hebben, reverse proxy instellen en poort 443 en 80 naar buiten open zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
rens-br schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:09:
[...]

Dat lijkt mij wel. Ik heb geen ervaring met gBridge, maar ik lees hier en daar dat de support daarvan (langzaam) wegvalt.

Overigens moet je voor deze methode wel een domein hebben, reverse proxy instellen en poort 443 en 80 naar buiten open zetten.
Dat vergat ik ook te noemen als een van de nadelen van gBridge. Over de kosten gesproken, deze kreeg ik enkele dagen later weer terug gestort op mijn rekening zonder bericht van de ontwikkelaar, ben benieuwd hoe het komende maand gaat.

Caddy heb ik al draaien dankzij de uitgebreide uitleg van je elders in dit topic 8)
Op deze manier kan ik op afstand bij Domoticz en de Unifi Controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Peutpeut schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:17:
Caddy heb ik al draaien dankzij de uitgebreide uitleg van je elders in dit topic 8)
Op deze manier kan ik op afstand bij Domoticz en de Unifi Controller.
Dan zou ik lekker overstappen op de plugin, met de tips hierboven heb je alles in 30 minuten draaiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Klinkt goed, dan zet ik dat op het lijstje erbij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:44:
[...]

In Domoticz zit een graadagen dingetje [ instellingen/meters/tellers
Maar niemand weet wat je er eigenlijk mee kunt.

Ik zou hem ook wel in Domoticz willen hebben
Maar het is een aparte berekening icm jaargetijden enz

Deze staat nog op mijn lijstje, mss dat jullie er al iets mee kunnen:
https://ehoco.nl/gasverbruik-per-graaddag-tonen-in-domoticz/

Als jullie iets hebben houd ik me aanbevolen
Ik ga er vanmiddag wel even naar kijken. Zo extreem ingewikkeld kan het niet zijn lijkt me :)
Dylantje2 schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:44:
@Toppe
Welkom in de wereld die ouders heet
Tel je dagen voor je het weet, staan ze tegen je "he Oudje" moet je nog niet naar bed... _/-\o_
Haha, gister toevallig twee foto's naast elkaar gezet wanneer ze 1 week is en 8 weken... Wat een reus is ze nu :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
@M.v.Veelen zou die shelly dimmer gewoon bestellen en proberen, je kan hem in de app als 2 verschillende dimmers instellen, leading edge en trailing edge dat heeft met de fase aansnijding te maken, een van beide moet wel werken denk ik.
werkt het niet kan je hem altijd terug sturen en weten wij ook of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martenjw schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:33:
@M.v.Veelen zou die shelly dimmer gewoon bestellen en proberen, je kan hem in de app als 2 verschillende dimmers instellen, leading edge en trailing edge dat heeft met de fase aansnijding te maken, een van beide moet wel werken denk ik.
werkt het niet kan je hem altijd terug sturen en weten wij ook of het werkt.
Ja, dat is een optie, al had ik liever vooraf geweten of deze gaat werken icm het setje halogeenspots. Ik ga dan toch maar bestellen ;-)

Ik heb de gewone (dus niet de SL versie) dimmer besteld.

Ik heb alles met Tasmota draaien en ga deze dan ook daarmee flashen. Wordt vervolgd.

[ Voor 11% gewijzigd door M.v.Veelen op 30-12-2019 09:55 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:10
Ik probeer momenteel mijn watersensor weer aan de praat te krijgen na een re-install.
Uit mijn documentatie moet ik het volgende commando gebruiken om de sensor aan te maken.

curl --insecure "http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=createvirtualsensor&idx=17&sensorname=Water&sensortype=113"

Doe ik dit, dan krijg ik een RFXMEter counter met kWh meter. Echter zoek ik de sensortype welke een waterdruppel geeft + liter / m3 als meting.

Enig idee wat hier de juiste sensortype voor is?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
fabstar81 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:45:
[...]

Ik lees hier iemand die hetzelfde probleem lijkt te hebben. Hij reset middels domoticz 1 van de gpio pins als er een nul waarde wordt gemeten.

Ikzelf zie dit ook wel als oplossing want in praktijk komt wat ik doe op zelfde neer. Ik haal 1 van de kabels uit de rpi of het breadbord en de sensoren worden weer herkend. Ik zou deze oplossing op deze rpi dan ook willen implementeren ware het niet dat ik op de rpi die de temperaturen monitort, geen domoticz heb draaien.

Bestaat er iets op (bash) script niveau om bij 0-waarden de gnd bijvoorbeeld uit te schakelen vooraleer hij de cat request doet om de waardes in domoticz op de andere rpi te updaten?

Mijn huidige script ziet er als volgt uit :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
GNU nano 2.7.4                                 Bestand: temp.sh                                            
TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-000004e09c32/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=689&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b7a42aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=707&nvalue=0&s
$echo $VAR        

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b8984aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=708&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b8e6caa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=709&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b9939aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=710&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143b9b60aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=711&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143ba404aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=712&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143bf2f4aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=713&nvalue=0&s
$echo $VAR

TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143bed48aa/w1_slave | grep -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://x:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=714&nvalue=0&s
$echo $VAR

De 3.3 v voeding die ik volgens de tutorial heb gebruikt, zit op gpio pin 1
Ik zie dit als symptoom bestrijding, niet als een goede oplossing. Maar dat komt misschien ook omdat ik veel meer een hardware electronica man ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
Toppe schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:46:
Zijn er mensen die hier Monit gebruiken in combinatie met Telegram? Ik heb liever geen e-mail notificaties maar wél Telegram notificaties aangezien ik Telegram uitsluitend gebruik voor mijn Domotica...
Yes. Dit heb ik vandaag ingesteld en werkt perfect.

Ik heb het volgende gebruikt:Ik heb de guide op Domoticz wiki gevolgd met betrekking tot het installeren, vervolgens de monit2telegram plugin geinstalleerd, bot aangemaakt en getest dat die werkt.

Daarna heb ik delen gebruikt uit de wiki om tot de volgende oplossing te komen:
  1. Maak een 'start_domoticz.sh' via:
    code:
    1
    2
    3

sudo touch /etc/monit/start_domoticz.sh 
    sudo chmod +x /etc/monit/start_domoticz.sh
    sudo nano /etc/monit/start_domoticz.sh
    Met als inhoud:
    code:
    1
    2
    3

#!/bin/sh
    /usr/local/bin/monit2telegram
    /etc/init.d/domoticz.sh restart
  2. Maak een 'telegram_bot_notifications.sh' aan via:
    code:
    1
    2
    3

sudo touch /etc/monit/telegram_bot_notifications.sh
    sudo chmod +x /etc/monit/telegram_bot_notifications.sh
    sudo nano /etc/monit/telegram_bot_notifications.sh
    Met als inhoud:
    code:
    1
    2

#!/bin/sh
    exec /usr/local/bin/monit2telegram
  3. Zet vervolgens in '/etc/monit/monitrc' het volgende:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11

## Domoticz
    check process domoticz with pidfile /var/run/domoticz.pid
    start program = "/etc/monit/start_domoticz.sh"
    stop program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
    if failed
    url http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=getversion
      and content = '"status" : "OK"'
    for 2 cycles
    then exec "/etc/monit/start_domoticz.sh" else if succeeded then exec "/etc/monit/telegram_bot_notifications.sh"
    if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot"
    if cpu usage > 70% for 3 cycles then exec "/etc/monit/start_domoticz.sh"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb nog een telegram vraagje. Ik heb dit opgezet, en als ik de test button bij telegram onder settings > notifications indruk krijg ik op de telefoon in de telegram app: Domoticz test message!
Hetzelfde als ik bij setup > more options > send notifications, iets intyp en send.

Maar mijn notifications vanuit de scripts komen niet door via telegram op de mobiel.
Ik heb gelijktijdig Google Cloud Messaging draaien en dat komt wel door op de mobiel.
Pagina: 1 ... 66 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!