Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.679 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Peutpeut schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:11:
[...]

Vorig jaar op deze manier ook een stekkerdoos in een dubbel plastic tas gedaan, voldeed prima destijds. Toen ik de boel weer op ging ruimen een aantal weken later was alles netjes droog.

Maar ik moet toegeven, een waterdichte behuizing zou een betere oplossing zijn.
Ik gebruik van Attema de AK2 kabeldoos. Waterdicht en lekker ruim. Sonoff past er met gemak in en ik heb er een inkomende kabel en uitgaande kabel aan zitten. Zal morgen even een fotootje maken als ik het niet vergeet...... :')

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Ziet er netjes uit!

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kattenbeld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09 18:19
Afgelopen week is mijn domoticz gecrashed en vanwege een beschadigde database ga ik alles opnieuw installeren.

Heb de SSD schijf geflashed en een nieuwe image van raspbian erop gezet, hierna domoticz geinstalleerd.
Het eerste wat ik heb toegevoegd als hardware is mijn Onkyo versterker via de ingebouwde plugin.
En verder heb ik python geinstalleerd.
Maar er is iets raar aan de hand, ik krijg namelijk nu het volgende te zien bij de schakelaar pagina:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/JW2iwR6

Ook bij scenes, temperatuur en weer krijg ik hetzelfde te zien.
Als ik ./updatebeta doe en herstart heb ik hetzelfde resultaat.
In het log staan geen foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05

tozzke

aka tozzert

nassan schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:34:
Afgelopen week is mijn domoticz gecrashed en vanwege een beschadigde database ga ik alles opnieuw installeren.

Heb de SSD schijf geflashed en een nieuwe image van raspbian erop gezet, hierna domoticz geinstalleerd.
Het eerste wat ik heb toegevoegd als hardware is mijn Onkyo versterker via de ingebouwde plugin.
En verder heb ik python geinstalleerd.
Maar er is iets raar aan de hand, ik krijg namelijk nu het volgende te zien bij de schakelaar pagina:

[Afbeelding]

Ook bij scenes, temperatuur en weer krijg ik hetzelfde te zien.
Als ik ./updatebeta doe en herstart heb ik hetzelfde resultaat.
In het log staan geen foutmeldingen.
Al eens een keer cache van je browser geleegd? of een andere browser geprobeerd? of incognito mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kattenbeld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09 18:19
tozzke schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:10:
[...]

Al eens een keer cache van je browser geleegd? of een andere browser geprobeerd? of incognito mode?
Thanks, na het legen van de cache zie ik het weer normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deimos000
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-09 21:16
Heeft iemand al eens een KaKu IPcam 2000v2 kunnen koppelen aan Domoticz? Ik heb wat verwoede pogingen gedaan om te zoeken en zelf wat te onderzoeken dmv de open poorten (554, 8099 en 9101) maar ik krijg voor geen mogelijkheid beeld via Domoticz. In de app van KaKu gaat dat wel goed..

Heeft iemand wat hints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:07
Peutpeut schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:44:
[...]

Qua werking geen probleem maar de maker ervan lijkt niet heel actief meer te zijn. Dus vandaar het idee dat het vroeg of laat misschien strand. Daarnaast benieuwd of er mensen zijn met ervaringen met Controlicz tegenover gBridge.

Hier in gebruik met Google Home. Ik heb nog twee mini's liggen. Eentje nog gesealed, de andere één week gebruikt. Mocht je interesse hebben, laat maar weten.

[...]

Sinds eergisteren heb ik een Neo Coolcam buiten in de bosjes liggen in twee plastic zakken voor wat kerstverlichting buiten. Ik was ook benieuwd naar hetzelfde, het schakelen gaat prima. Bij zonsondergang aan en bij zonsopgang uit. Op het koudste moment is hij actief dus blijft hij zelf wel warm was mijn gedachte :)
Volgens mij is de maker op dit moment heek erg druk met het alexa gebeuren. Gezien de crowdfunding actie, krijgt dit denk ik extra aandacht.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij is ongetwijfeld al vaker gevraagd, maar iemand een goeie how-to om je SD kaart te verplaatsen naar een SSD? ik heb namelijk geen zin om volledig opnieuw te beginnen met de volledige configuratie...

Zit zelf te denken aan de Crucial BX500. In het verleden heel veel Crucial verkocht namelijk (nu uit het wereldje) in combinatie met de Sharkoon QuickStore

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 08-12-2019 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Toppe schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:34:
Hij is ongetwijfeld al vaker gevraagd, maar iemand een goeie how-to om je SD kaart te verplaatsen naar een SSD? ik heb namelijk geen zin om volledig opnieuw te beginnen met de volledige configuratie...

Zit zelf te denken aan de Crucial BX500. In het verleden heel veel Crucial verkocht namelijk (nu uit het wereldje) in combinatie met de Sharkoon QuickStore
Ik gebruik vaak deze tutorial: https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=29&t=44177

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Iemand een idee waarom mijn blocky script niet goed werkt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MVFcw31.jpg

De eerst If statement werkt goed voert alleen het eerste stukje uit, maar de tweede If statement met de kamer temperatuur worden allebei uitgevoerd. Zie bijgevoegd log. Zoals je in het log kunt zien is de huidige temperatuur 21.8 graden en zou alleen de Else if uitgevoerd moeten worden.

[ Voor 17% gewijzigd door webje1982 op 08-12-2019 13:39 ]

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
webje1982 schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:33:

[Afbeelding]

De eerst If statement werkt goed voert alleen het eerste stukje uit, maar de tweede If statement met de kamer temperatuur worden allebei uitgevoerd. Zie bijgevoegd log. Zoals je in het log kunt zien is de huidige temperatuur 21.8 graden en zou alleen de Else if uitgevoerd moeten worden.
Wat is je woonkamer temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Als device neem ik aan? Woonkamer Temp, Temp, LaCrosse TX3, 21.8 C

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
webje1982 schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:01:
[...]

Als device neem ik aan? Woonkamer Temp, Temp, LaCrosse TX3, 21.8 C
Ik kan uit je script niet halen dat dagstand temp hetzelfde is als woonkamer temp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36

[Afbeelding]

Je opzet is fout.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5SSXrim.png

Ik heb het zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zL4JNcx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:50
En bij het laatste DO statement staat er een > bij de tijd van 6h00. Dit moet < zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door luukske op 08-12-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
luukske schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:48:
En bij het laatste DO statement staat er een > bij de tijd van 6h00. Dit moet < zijn.
Inderdaad dit ook. Domoticz vind het niet leuk als je over middernacht 00:00 gaat. Duurde ook een tijdje voordat ik dat door had. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 17:14
Zijn er mensen die 2 Philips Hue bridges en 1 Xiaomi bridge aan 1 Domoticz server hebben gekoppeld?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 16:11

[Afbeelding]

Gelijk aan 6 uur AND gelijk aan 23, zou volgens mij OR moeten zijn
Groter als 23 AND kleiner als 6, volgens mij ook OR ivm andere dagen

Maar ik zie niet dat iets schakelt?
Dis is een gedeelte van een grotere blockley?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Shaggie_NB schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:30:
[...]
Ik kan uit je script niet halen dat dagstand temp hetzelfde is als woonkamer temp...
Dit schrijft hij in het log: Warmtepomp Dagstand Temperatuur = {{temperaturedevice[48]}}
Device: 48, Xiaomi Gateway, 8108, 8, Woonkamer Temp, Temp, LaCrosse TX3, 21.0 C
luukske schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:48:
Klopt inderdaad, heb het aangepast.
Dacuuu schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:58:
[...]
Inderdaad dit ook. Domoticz vind het niet leuk als je over middernacht 00:00 gaat. Duurde ook een tijdje voordat ik dat door had. :+
De if statement met de tijd gaat goed. Hij voert alleen de volgende if/else if statement beide uit.
Dylantje2 schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:40:
[...]
Gelijk aan 6 uur AND gelijk aan 23, zou volgens mij OR moeten zijn
Groter als 23 AND kleiner als 6, volgens mij ook OR ivm andere dagen

Maar ik zie niet dat iets schakelt?
Dis is een gedeelte van een grotere blockley?
AND statement met de tijd zou geen probleem moeten zijn ik wil namelijk dat hij schakelt tussen grote dan 6:00 uur AND lager dan 23:00 uur. Als je daar een OR van zou maken dan zou 5:00 uur ook goed zijn want dat is ook lager dan 23:00 uur. Dit is het hele blocky script :)

[ Voor 8% gewijzigd door webje1982 op 08-12-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
webje1982 schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:58:
[...]

Dit schrijft hij in het log: Warmtepomp Dagstand Temperatuur = {{temperaturedevice[48]}}
Device: 48, Xiaomi Gateway, 8108, 8, Woonkamer Temp, Temp, LaCrosse TX3, 21.0 C

[...]

Heb het aangepast, maar de if statement met de tijd gaat goed. Hij voert alleen de volgende if/else if statement beide uit.

[...]

AND statement met de tijd zou geen probleem moeten zijn ik wil namelijk dat hij schakelt tussen grote dan 6:00 uur AND lager dan 23:00 uur. Als je daar een OR van zou maken dan zou 5:00 uur ook goed zijn want dat is ook lager dan 23:00 uur. Dit is het hele blocky script :)
Gelijk aan 6 en dan ook nog gelijk aan 23 Dat kan volgens jou?

Ik zou eerst een simpele maken, zonder dat log enz
Je krijgt altijd een melding als een blockley draait, en aan het nummer kun je welke actie uitgevoerd wordt

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Dylantje2 schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:01:
[...]

Gelijk aan 6 en dan ook nog gelijk aan 23 Dat kan volgens jou?

Ik zou eerst een simpele maken, zonder dat log enz
Je krijgt altijd een melding als een blockley draait, en aan het nummer kun je welke actie uitgevoerd wordt
Het is gelijk/groter dan 06:00 uur AND kleiner/gelijk aan 23:00 uur. Dus tussen 06:00 uur en 23:00 uur. Maar zoals ik al eerder zei dat deze statement gewoon werkt. Het is de If/Else if statement daarna die niet werkt. Zowel de If als de Else if word uitgevoerd. Het loggen doet niks behalve een melding geven in het log. Uiteindelijk moet hij een switch aan of uitzetten als het script goed functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:14
webje1982 schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:14:
[...]

Het is gelijk/groter dan 06:00 uur AND kleiner/gelijk aan 23:00 uur. Dus tussen 06:00 uur en 23:00 uur. Maar zoals ik al eerder zei dat deze statement gewoon werkt. Het is de If/Else if statement daarna die niet werkt. Zowel de If als de Else if word uitgevoerd. Het loggen doet niks behalve een melding geven in het log. Uiteindelijk moet hij een switch aan of uitzetten als het script goed functioneert.
Hoe ziet je Blockly er nu uit dan? Heb je die 'nested' if else eruit gehaald? Dit kan namelijk niet in Blockly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05

tozzke

aka tozzert

[Afbeelding]

Nested if's hebben afaik nooit (goed) gewerkt en je laatste 'Else if' zal altijd true zijn van 23:00u tot middernacht, de >6:00 is overbodig, of je hebt hier een foutje gemaakt en je bedoelt dat het tussen 23:00u en 6:00u moet triggeren? (daar ga ik in onderstaande wel van uit)

maak het zoals onderstaand (blockly maar dan in tekst) en het zal werken:
code:
1
2
3
4
5
6
If [ [ [Time >= [06:00] ] and [Time <= [23:00] ] ] and [Woonkamer Temp] < [21] ]
Do [Write to log ["bladiebla 1"] ]
Else if [ [ [Time >= [06:00] ] and [Time <= [23:00] ] ] and [Woonkamer Temp] > [21.5] ]
Do [Write to log ["bladiebla 2"] ]
Else if [ [Time > [23:00] ] or [Time < [06:00] ] ]
Do [Write to log ["bladiebla 3"] ]

Ik neem overigens aan dat dit een Time blockly is? anders blijft hij continu triggeren (meerdere keren per seconde) met mogelijk instabiliteit/crashen als gevolg. Ingesteld als 'Time' triggert hij elke minuut een keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Knielen schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:54:
[...]
Hoe ziet je Blockly er nu uit dan? Heb je die 'nested' if else eruit gehaald? Dit kan namelijk niet in Blockly.
tozzke schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:57:
[...]

Nested if's hebben afaik nooit (goed) gewerkt en je laatste 'Else if' zal altijd true zijn van 23:00u tot middernacht, de >6:00 is overbodig, of je hebt hier een foutje gemaakt en je bedoelt dat het tussen 23:00u en 6:00u moet triggeren? (daar ga ik in onderstaande wel van uit)

Ik neem overigens aan dat dit een Time blockly is? anders blijft hij continu triggeren (meerdere keren per seconde) met mogelijk instabiliteit/crashen als gevolg. Ingesteld als 'Time' triggert hij elke minuut een keer
Oké duidelijk, dat is een antwoord waar ik wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-09 20:45
Ik heb een MiLight led strip in de keuken liggen. Deze bedien ik met de afstandsbediening. Aan de milight hangt een box1 (Fut039) met 2,4RF. Nu heb ik ook een RFLink aan m'n rpi hangen. Deze herkend Flamingo stopcontacten, dus werkt.
Ik wil nu de MiLight met Box1 koppelen aan Domoticz op de Rpi. Heb daarvoor https://extera.nl/2018/01...adding-an-rflink-gateway/ deze handleiding gevolgd, maar de lichtstrip komt niet in Domoticz te staan.
Is een strip niet te koppelen als er een afstandsbediening aan gekoppeld is?
Iemand tips om de koppeling voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
miles schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:45:
Ik heb een MiLight led strip in de keuken liggen. Deze bedien ik met de afstandsbediening. Aan de milight hangt een box1 (Fut039) met 2,4RF.

Ik wil nu de MiLight met Box1 koppelen aan Domoticz op de Rpi. Heb daarvoor https://extera.nl/2018/01...adding-an-rflink-gateway/ deze handleiding gevolgd, maar de lichtstrip komt niet in Domoticz te staan.
Is een strip niet te koppelen als er een afstandsbediening aan gekoppeld is?
Iemand tips om de koppeling voor elkaar te krijgen?
Ik heb je guide even vlug doorgenomen en het lijkt dat die de RF link controller gebruikt in combinatie met een zelfgebouwde Hub. Maar jij hebt een iBox1 en kan die gewoon direct in Domoticz aanspreken. Volg daarvoor de volgende guide; https://ehoco.nl/milight-ibox2-installeren-domoticz/.

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 09-12-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

DizzyWeb

Ondertiteld

Zucht. Gisteren ging m'n hele zwave netwerk weer eens helemaal over de zeik. De helft van de devices moeten excluden en weer includen om ze uberhaupt bereikbaar te krijgen, eentje zelfs helemaal moeten vervangen... en alsnog werkt er eentje nogsteeds helemaal niet, een andere hapert.

Lijkt wel alsof die dingen opeens allemaal amper bereik meer hebben. Zoveelste keer dat zwave compleet instort... Denk dat ik mijn tussenstekkers eens voor zigbee dingen ga vervangen en voor buiten en in de schuur iets met wifi ga doen.

Sowieso, blijf het bizar vinden dat als ik een zwave apparaat exclude, alles gewoon in de devices lijst blijf staan. De relatie tussen die devices is amper te vinden, dus het blijft en hel om dingen te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DizzyWeb schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:46:
Zucht. Gisteren ging m'n hele zwave netwerk weer eens helemaal over de zeik. De helft van de devices moeten excluden en weer includen om ze uberhaupt bereikbaar te krijgen, eentje zelfs helemaal moeten vervangen... en alsnog werkt er eentje nogsteeds helemaal niet, een andere hapert.

Lijkt wel alsof die dingen opeens allemaal amper bereik meer hebben. Zoveelste keer dat zwave compleet instort... Denk dat ik mijn tussenstekkers eens voor zigbee dingen ga vervangen en voor buiten en in de schuur iets met wifi ga doen.

Sowieso, blijf het bizar vinden dat als ik een zwave apparaat exclude, alles gewoon in de devices lijst blijf staan. De relatie tussen die devices is amper te vinden, dus het blijft en hel om dingen te verwijderen.
ik vind het ook onlogisch dat als je het apparaat verwijdert, de bijbehorende devices ook niet gewoon verwijderd worden. Sowieso vind ik het lastig terugzoeken welke devices bij welk apparaat horen. Er is niet een uniek nummer of zo wat gelinkt is tussen de hardware en devices. dat vind ik jammer.
Peutpeut schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:05:
Iemand die hier zijn Google Home gebruikt met Domoticz? Ik ben er inmiddels achter dat er twee mogelijkheden zijn, Controlicz en gBridge. Ik heb nu de trial-versie van gBridge. Het lijkt alsof dit project niet echt veel ondersteuning meer heeft. Zijn er hier mensen die de betaalde versie gebruiken? Of juist mensen die pleiten voor Controlicz?
ik gebruik Controlicz icm Google. Werkt prima en snel. Nooit gezeur eigenlijk. En voor 17 dollar per jaar of zo. Vond het het wel waard. Heb overigens gBridge nooit gebruikt dus geen vergelijkingsmatieriaal. Had mij net subscribed en 5 minuten later vond ik gBridge. haha 8)7
Toppe schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:56:
@Dylantje2 vooral hoe je de sensor gemonteerd hebt en voorzien hebt van een fatsoenlijke isolatie. Wil tzt het ook hier gaan doen maar zoek nog een betrouwbare oplossing voor de montage.
ik probeer nog steeds mijn zonneboiler temperaturen te meten, heb dan ook 10 dallas ds18d20 (of zo) sensoren liggen maar snap er geen k*t van hoe dit aan te sluiten op je pi. Heb het als eerste probeerd om dit via de GPIO pins en een breadboard te doen, maar dat lukte niet eens met 1 sensor. Laat staan als ik die 10 in serie ga schakelen. Ik heb heel wat tutorials gelezen maar kom er gewoon niet uit. (HEEEEEEEEEEELP!!! :'( :'( :'( :'( :'( )

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
fabstar81 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:38:
[...]

ik vind het ook onlogisch dat als je het apparaat verwijdert, de bijbehorende devices ook niet gewoon verwijderd worden. Sowieso vind ik het lastig terugzoeken welke devices bij welk apparaat horen. Er is niet een uniek nummer of zo wat gelinkt is tussen de hardware en devices. dat vind ik jammer.
Eens. Ik snap niet waarom dat niet in Domoticz zit. Het wordt een uitdaging om e.e.a. te managen op deze manier.

Heb om verschillende redenen al gekeken naar andere opties dan Domoticz, maar kreeg bij de verschillende andere opties Z-Wave niet goed aan de gang. Veel devices werden niet herkend. Zodra ik dat wel werkend heb zijn er weinig redenen over om bij Domoticz te blijven.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
ik gebruik Controlicz icm Google. Werkt prima en snel. Nooit gezeur eigenlijk. En voor 17 dollar per jaar of zo. Vond het het wel waard. Heb overigens gBridge nooit gebruikt dus geen vergelijkingsmatieriaal. Had mij net subscribed en 5 minuten later vond ik gBridge. haha 8)7
Ik heb nu een betaalde subscription op gBridge en dat werkt ook prima :) Wellicht tzt ook Controlicz maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
[...]

ik probeer nog steeds mijn zonneboiler temperaturen te meten, heb dan ook 10 dallas ds18d20 (of zo) sensoren liggen maar snap er geen k*t van hoe dit aan te sluiten op je pi. Heb het als eerste probeerd om dit via de GPIO pins en een breadboard te doen, maar dat lukte niet eens met 1 sensor. Laat staan als ik die 10 in serie ga schakelen. Ik heb heel wat tutorials gelezen maar kom er gewoon niet uit. (HEEEEEEEEEEELP!!! :'( :'( :'( :'( :'( )
Ik wil best proberen te helpen, wat lukt er wel?
Ik heb in een proefopstelling er 14 tegelijk werkend gehad, op dit moment zit er maar 1 op, direct bij de Rpi. Dit werkt probleemloos. Nu de bedrading in orde maken en dan plaats ik ze op mijn vloerverwarming en cv ketel.

Ik heb hetzelfde met mqtt... Dat ging zo fout dat ik maar een backup teruggezet heb. Als ik weer eens wat meer tijd krijg ga ik het opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DjAntoon, ik heb een tutorial (deze denk ik) uitgevoerd en in een proefopstelling de "software" gedownload, de hardware in raspi-config aangezet, breadboard met weerstandje tussen de sensor en het breadboard en vervolgens moet je dan naar een map surfen op je pi om daar de logging op te halen. in die map echter, vind ik geen map zoals die moet heten volgens de tutorial. bovendien is die map die ik wel zie ontoegankelijk én verandert ie steeds van naam.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Peutpeut schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:05:
Iemand die hier zijn Google Home gebruikt met Domoticz? Ik ben er inmiddels achter dat er twee mogelijkheden zijn, Controlicz en gBridge. Ik heb nu de trial-versie van gBridge. Het lijkt alsof dit project niet echt veel ondersteuning meer heeft. Zijn er hier mensen die de betaalde versie gebruiken? Of juist mensen die pleiten voor Controlicz?
Ik gebruik zelf DGA: https://github.com/DewGew/Domoticz-Google-Assistant

Ik heb ook gBridge getest en dat werkt prima, maar ik wil het liefst alles zelf hosten. DGA vond ik het makkelijkst om op te zetten en draait nu een week zonder problemen op mijn PI. Normaal als je voor een self-hosted optie gaat moet je een domeinnaam met geldig certificaat hebben voor de communicatie tussen Google en je applicatie. DGA heeft de optie om gebruik te maken van een Ngrok tunnel zodat je geen poorten hoeft te openen of een domeinnaam hoeft te regelen met een geldig certificaat. Maakt het toch weer wat makkelijker. Verder wordt er nog redelijk hard aan getypt en reageert de developer snel op je vragen via https://www.domoticz.com/...cff1f8d185e93a7&start=160

[ Voor 25% gewijzigd door ProfaNe op 09-12-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@fabstar81
Als je:
ls /sys/bus/
Staat de 1 wire module er dan bij?
Zo ja, is dat nog als je een restart hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Dacuuu schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:57:
[...]

Ben erg benieuwd! Kan je wat meer laten weten hoe ze zijn als je ze aangesloten hebt?
Inmiddels aangesloten. Werkt echt super!! Ook via Google home, dimmen gaat perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:43:
@fabstar81
Als je:
ls /sys/bus/
Staat de 1 wire module er dan bij?
Zo ja, is dat nog als je een restart hebt gedaan?
als die exact 1-wire heet, dan staat die er niet tussen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
fabstar81 schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:42:
[...]

als die exact 1-wire heet, dan staat die er niet tussen.
Zou je de output van de volgende commando's eens kunnen sturen?:
code:
1
2
3
4
sudo lsmod | grep w1
sudo dtoverlay -l
sudo dtoverlay -a
sudo ls -l /sys/bus

En hoe heb je het nu precies aangesloten? Welke pin van de sensor is op welke GPIO pin aangesloten en waartussen zit de weerstand?

[ Voor 17% gewijzigd door tsjoender op 09-12-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:49:
[...]

Zou je de output van de volgende commando's eens kunnen sturen?:
code:
1
2
3
4
sudo lsmod | grep w1
sudo dtoverlay -l
sudo dtoverlay -a
sudo ls -l /sys/bus

En hoe heb je het nu precies aangesloten? Welke pin van de sensor is op welke GPIO pin aangesloten en waartussen zit de weerstand?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
Linux pi-domo 4.19.49v6v7-aufs #1 SMP Tue Jun 11 15:13:27 CEST 2019 armv7l

The programs included with the Debian GNU/Linux system are free software;
the exact distribution terms for each program are described in the
individual files in /usr/share/doc/*/copyright.

Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent
permitted by applicable law.
Last login: Mon Dec  9 14:41:57 2019 from xxxxxxxxxxx
pi@pi-domo:~ $ sudo lsmod | grep w1
pi@pi-domo:~ $ sudo dtoverlay -l
No overlays loaded
pi@pi-domo:~ $ sudo dtoverlay -a
All overlays (* = loaded):
  3dlab-nano-player
  adau1977-adc
  adau7002-simple
  ads1015
  ads1115
  ads7846
  adv7282m
  adv728x-m
  akkordion-iqdacplus
  allo-boss-dac-pcm512x-audio
  allo-digione
  allo-katana-dac-audio
  allo-piano-dac-pcm512x-audio
  allo-piano-dac-plus-pcm512x-audio
  applepi-dac
  at86rf233
  audioinjector-addons
  audioinjector-ultra
  audioinjector-wm8731-audio
  audiosense-pi
  audremap
  balena-fin
  bmp085_i2c-sensor
  dht11
  dionaudio-loco
  dionaudio-loco-v2
  dpi18
  dpi24
  draws
  dwc-otg
  dwc2
  enc28j60
  enc28j60-spi2
  exc3000
  fe-pi-audio
  goodix
  googlevoicehat-soundcard
  gpio-fan
  gpio-ir
  gpio-ir-tx
  gpio-key
  gpio-no-bank0-irq
  gpio-no-irq
  gpio-poweroff
  gpio-shutdown
  hd44780-lcd
  hifiberry-amp
  hifiberry-dac
  hifiberry-dacplus
  hifiberry-dacplusadc
  hifiberry-digi
  hifiberry-digi-pro
  hy28a
  hy28b
  hy28b-2017
  i-sabre-q2m
  i2c-bcm2708
  i2c-gpio
  i2c-mux
  i2c-pwm-pca9685a
  i2c-rtc
  i2c-rtc-gpio
  i2c-sensor
  i2c0-bcm2708
  i2c1-bcm2708
  i2c3
  i2c4
  i2c5
  i2c6
  i2s-gpio28-31
  ilitek251x
  iqaudio-codec
  iqaudio-dac
  iqaudio-dacplus
  iqaudio-digi-wm8804-audio
  jedec-spi-nor
  justboom-dac
  justboom-digi
  ltc294x
  max98357a
  mbed-dac
  mcp23017
  mcp23s17
  mcp2515-can0
  mcp2515-can1
  mcp3008
  mcp3202
  mcp342x
  media-center
  midi-uart0
  midi-uart1
  mmc
  mpu6050
  mz61581
  ov5647
  papirus
  pi3-act-led
  pi3-disable-bt
  pi3-disable-wifi
  pi3-miniuart-bt
  pibell
  piglow
  piscreen
  piscreen2r
  pisound
  pitft22
  pitft28-capacitive
  pitft28-resistive
  pitft35-resistive
  pps-gpio
  pwm
  pwm-2chan
  pwm-ir-tx
  qca7000
  rotary-encoder
  rpi-backlight
  rpi-cirrus-wm5102
  rpi-dac
  rpi-display
  rpi-ft5406
  rpi-poe
  rpi-proto
  rpi-sense
  rpi-tv
  rra-digidac1-wm8741-audio
  sc16is750-i2c
  sc16is752-i2c
  sc16is752-spi1
  sdhost
  sdio
  sdtweak
  smi
  smi-dev
  smi-nand
  spi-gpio35-39
  spi-gpio40-45
  spi-rtc
  spi0-cs
  spi0-hw-cs
  spi1-1cs
  spi1-2cs
  spi1-3cs
  spi2-1cs
  spi2-2cs
  spi2-3cs
  spi3-1cs
  spi3-2cs
  spi4-1cs
  spi4-2cs
  spi5-1cs
  spi5-2cs
  spi6-1cs
  spi6-2cs
  ssd1306
  superaudioboard
  sx150x
  tc358743
  tc358743-audio
  tinylcd35
  tpm-slb9670
  uart0
  uart1
  uart2
  uart3
  uart4
  uart5
  udrc
  upstream
  vc4-fkms-v3d
  vc4-kms-kippah-7inch
  vc4-kms-v3d
  vga666
  w1-gpio
  w1-gpio-pullup
  wittypi
pi@pi-domo:~ $ sudo ls -l /sys/bus
total 0
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 amba
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 clockevents
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 clocksource
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 container
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 cpu
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 event_source
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 genpd
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 gpio
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 hid
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 i2c
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 iscsi_flashnode
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 mdio_bus
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 media
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 mipi-dsi
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 mmc
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 mmc_rpmb
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 nvmem
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 platform
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 scsi
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 sdio
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 serial
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 spi
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 usb
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 usb-serial
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 workqueue
pi@pi-domo:~ $

de exacte aansluiting op GPIO en waar de weerstand zit kan ik pas vanavond beantwoorden. Dan zal ik het er even bijpakken. Denk dat inmiddels de sensor ook los is geraakt door andere spullen in de meterkast.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
fabstar81 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:10:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
Linux pi-domo 4.19.49v6v7-aufs #1 SMP Tue Jun 11 15:13:27 CEST 2019 armv7l

Last login: Mon Dec  9 14:41:57 2019 from xxxxxxxxxxx
pi@pi-domo:~ $ sudo lsmod | grep w1
pi@pi-domo:~ $ sudo dtoverlay -l
No overlays loaded
pi@pi-domo:~ $ sudo dtoverlay -a
  3dlab-nano-player
  adau1977-adc
  adau7002-simple
  ads1015
  ads1115
  ads7846
  adv7282m
  adv728x-m
  akkordion-iqdacplus
  allo-digione
  allo-katana-dac-audio
  applepi-dac
  at86rf233
  audioinjector-addons
  audioinjector-ultra
  audiosense-pi
  audremap
  balena-fin
  bmp085_i2c-sensor
  dht11
  dionaudio-loco
  dionaudio-loco-v2
  dpi18
  dpi24
  draws
  dwc-otg
  dwc2
  enc28j60
  enc28j60-spi2
  exc3000
  fe-pi-audio
  goodix
  googlevoicehat-soundcard
  gpio-fan
  gpio-ir
  gpio-ir-tx
  gpio-key
  gpio-no-bank0-irq
  gpio-no-irq
  gpio-poweroff
  gpio-shutdown
  hd44780-lcd
  hifiberry-amp
  hifiberry-dac
  hifiberry-dacplus
  hifiberry-dacplusadc
  hifiberry-digi
  hifiberry-digi-pro
  hy28a
  hy28b
  hy28b-2017
  i-sabre-q2m
  i2c-bcm2708
  i2c-gpio
  i2c-mux
  i2c-pwm-pca9685a
  i2c-rtc
  i2c-rtc-gpio
  i2c-sensor
  i2c0-bcm2708
  i2c1-bcm2708
  i2c3
  i2c4
  i2c5
  i2c6
  i2s-gpio28-31
  ilitek251x
  iqaudio-codec
  iqaudio-dac
  iqaudio-dacplus
  jedec-spi-nor
  justboom-dac
  justboom-digi
  ltc294x
  max98357a
  mbed-dac
  mcp23017
  mcp23s17
  mcp2515-can0
  mcp2515-can1
  mcp3008
  mcp3202
  mcp342x
  media-center
  midi-uart0
  midi-uart1
  mmc
  mpu6050
  mz61581
  ov5647
  papirus
  pi3-act-led
  pi3-disable-bt
  pi3-disable-wifi
  pi3-miniuart-bt
  pibell
  piglow
  piscreen
  piscreen2r
  pisound
  pitft22
  pitft28-capacitive
  pitft28-resistive
  pitft35-resistive
  pps-gpio
  pwm
  pwm-2chan
  pwm-ir-tx
  qca7000
  rotary-encoder
  rpi-backlight
  rpi-cirrus-wm5102
  rpi-dac
  rpi-display
  rpi-ft5406
  rpi-poe
  rpi-proto
  rpi-sense
  rpi-tv
  sc16is750-i2c
  sc16is752-i2c
  sc16is752-spi1
  sdhost
  sdio
  sdtweak
  smi
  smi-dev
  smi-nand
  spi-gpio35-39
  spi-gpio40-45
  spi-rtc
  spi0-cs
  spi0-hw-cs
  spi1-1cs
  spi1-2cs
  spi1-3cs
  spi2-1cs
  spi2-2cs
  spi2-3cs
  spi3-1cs
  spi3-2cs
  spi4-1cs
  spi4-2cs
  spi5-1cs
  spi5-2cs
  spi6-1cs
  spi6-2cs
  ssd1306
  superaudioboard
  sx150x
  tc358743
  tc358743-audio
  tinylcd35
  tpm-slb9670
  uart0
  uart1
  uart2
  uart3
  uart4
  uart5
  udrc
  upstream
  vc4-fkms-v3d
  vc4-kms-kippah-7inch
  vc4-kms-v3d
  vga666
  w1-gpio
  w1-gpio-pullup
  wittypi
pi@pi-domo:~ $ sudo ls -l /sys/bus
total 0
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 amba
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 clockevents
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 clocksource
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 container
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 cpu
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 event_source
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 genpd
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 gpio
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 hid
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 i2c
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 iscsi_flashnode
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 mdio_bus
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 media
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 mipi-dsi
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 mmc
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 mmc_rpmb
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 nvmem
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 platform
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 scsi
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 sdio
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 serial
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 spi
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 usb
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 usb-serial
drwxr-xr-x 4 root root 0 Jan  1  1970 workqueue
pi@pi-domo:~ $

de exacte aansluiting op GPIO en waar de weerstand zit kan ik pas vanavond beantwoorden. Dan zal ik het er even bijpakken. Denk dat inmiddels de sensor ook los is geraakt door andere spullen in de meterkast.
De benodigde modules zijn niet geladen als ik het zo zie. Als alle draadjes weer op zijn plek zitten dan kun je het beste de stappen nalopen uit de tutorial welke je eerder linkte. Daarna kun je de commandos welke ik gaf weer eens doen en kijken hoe de output er dan uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Heb ik eindelijk die ene zwave schakelaar die maar weigerde weer aan de praat door 'm uit z'n doosje in de schuur te halen, snoer er aan, in stopcontact in huis... werkt. Weer terug in de schuur... werkt.

10 minuten later, weer 3 dode zwave nodes (inclusief die in de schuur).

Lijkt wel alsof het al die dingen opeens een beperktere range hebben en hun repeater functie het 3/4 van de tijd niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ProfaNe schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:35:
[...]

Ik heb ook gBridge getest en dat werkt prima, maar ik wil het liefst alles zelf hosten. DGA vond ik het makkelijkst om op te zetten en draait nu een week zonder problemen op mijn PI. Normaal als je voor een self-hosted optie gaat moet je een domeinnaam met geldig certificaat hebben voor de communicatie tussen Google en je applicatie. DGA heeft de optie om gebruik te maken van een Ngrok tunnel zodat je geen poorten hoeft te openen of een domeinnaam hoeft te regelen met een geldig certificaat. Maakt het toch weer wat makkelijker. Verder wordt er nog redelijk hard aan getypt en reageert de developer snel op je vragen via https://www.domoticz.com/...cff1f8d185e93a7&start=160
Ik heb gbridge inmiddels zelf gehost en dat was een zware bevalling als je dat zonder de docker images doet. Dan is het een stuk makkelijker. Inderdaad is een domeinnaam noodzakelijk. Certificaat is makkelijk met gratis Let's encrypt.

De centrale gBridge heeft er ongeveer een week uit gelegen en deed het plotseling weer. Geen reacties van de ontwikkelaar sinds een paar maanden helaas.

Ik zal DGA ook eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
ProfaNe schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:35:
[...]

Ik zal er eens naar kijken, gratis is goed en zelf hosten kan eventueel ook. Ik heb een domeinnaam waar ik het aan kan koppelen met reverse proxy.

Is er een eenvoudige tutorial? Mijn Linuxkennis is beperkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
jobr schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:26:
[...]

Geen reacties van de ontwikkelaar sinds een paar maanden helaas.
Dat was dus ook mijn overweging om niet te kiezen voor gBridge, maar ondanks dat werkt het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Voor de Kenners onder ons..
Die mss ook een panasonic warmtepomp hebben

https://github.com/Egyras/Panasonic-H-Aquarea/issues/1

Werkt al bijna in Openhab..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:01:
[...]

De benodigde modules zijn niet geladen als ik het zo zie. Als alle draadjes weer op zijn plek zitten dan kun je het beste de stappen nalopen uit de tutorial welke je eerder linkte. Daarna kun je de commandos welke ik gaf weer eens doen en kijken hoe de output er dan uit ziet.
Ik moet natuurlijk wel op de goeie rpi gaan ssh-en. Was ff vergeten dat ik 1-wire op andere pi had geïnstalleerd. Die rpi moet nl later naar boven en dan hoop ik de waardes met dat ding naar mijn master Domoticz te sturen.

Afijn, de output van de 4 commando's met volgens de tutorial aangesloten enkele ds18b20.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
Linux pi-zb 4.19.66+ #1253 Thu Aug 15 11:37:30 BST 2019 armv6l

Last login: Mon Dec  9 21:33:38 2019
pi@pi-zb:~ $ sudo lsmod | grep w1
w1_gpio                 3171  0
w1_therm                7330  0
wire                   32947  2 w1_gpio,w1_therm
pi@pi-zb:~ $ sudo dtoverlay -l
No overlays loaded
pi@pi-zb:~ $ sudo dtoverlay -a
  act-led
  adau1977-adc
  adau7002-simple
  ads1015
  ads1115
  ads7846
  adv7282m
  adv728x-m
  akkordion-iqdacplus
  allo-digione
  allo-katana-dac-audio
  applepi-dac
  at86rf233
  audioinjector-addons
  audioinjector-ultra
  audiosense-pi
  audremap
  balena-fin
  bmp085_i2c-sensor
  dht11
  dionaudio-loco
  dionaudio-loco-v2
  disable-bt
  disable-wifi
  dpi18
  dpi24
  draws
  dwc-otg
  dwc2
  enc28j60
  enc28j60-spi2
  exc3000
  fe-pi-audio
  goodix
  googlevoicehat-soundcard
  gpio-fan
  gpio-ir
  gpio-ir-tx
  gpio-key
  gpio-no-bank0-irq
  gpio-no-irq
  gpio-poweroff
  gpio-shutdown
  hd44780-lcd
  hifiberry-amp
  hifiberry-dac
  hifiberry-dacplus
  hifiberry-dacplusadc
  hifiberry-dacplusadcpro
  hifiberry-digi
  hifiberry-digi-pro
  hy28a
  hy28b
  hy28b-2017
  i-sabre-q2m
  i2c-bcm2708
  i2c-gpio
  i2c-mux
  i2c-pwm-pca9685a
  i2c-rtc
  i2c-rtc-gpio
  i2c-sensor
  i2c0
  i2c0-bcm2708
  i2c1
  i2c1-bcm2708
  i2c3
  i2c4
  i2c5
  i2c6
  i2s-gpio28-31
  ilitek251x
  iqaudio-codec
  iqaudio-dac
  iqaudio-dacplus
  jedec-spi-nor
  justboom-dac
  justboom-digi
  ltc294x
  max98357a
  mbed-dac
  mcp23017
  mcp23s17
  mcp2515-can0
  mcp2515-can1
  mcp3008
  mcp3202
  mcp342x
  media-center
  midi-uart0
  midi-uart1
  miniuart-bt
  mmc
  mpu6050
  mz61581
  ov5647
  papirus
  pi3-act-led
  pi3-disable-bt
  pi3-disable-wifi
  pi3-miniuart-bt
  pibell
  piglow
  piscreen
  piscreen2r
  pisound
  pitft22
  pitft28-capacitive
  pitft28-resistive
  pitft35-resistive
  pps-gpio
  pwm
  pwm-2chan
  pwm-ir-tx
  qca7000
  rotary-encoder
  rpi-backlight
  rpi-cirrus-wm5102
  rpi-dac
  rpi-display
  rpi-ft5406
  rpi-poe
  rpi-proto
  rpi-sense
  rpi-tv
  sc16is750-i2c
  sc16is752-i2c
  sc16is752-spi1
  sdhost
  sdio
  sdtweak
  smi
  smi-dev
  smi-nand
  spi-gpio35-39
  spi-gpio40-45
  spi-rtc
  spi0-cs
  spi0-hw-cs
  spi1-1cs
  spi1-2cs
  spi1-3cs
  spi2-1cs
  spi2-2cs
  spi2-3cs
  spi3-1cs
  spi3-2cs
  spi4-1cs
  spi4-2cs
  spi5-1cs
  spi5-2cs
  spi6-1cs
  spi6-2cs
  ssd1306
  superaudioboard
  sx150x
  tc358743
  tc358743-audio
  tinylcd35
  tpm-slb9670
  uart0
  uart1
  uart2
  uart3
  uart4
  uart5
  udrc
  upstream
  vc4-fkms-v3d
  vc4-kms-kippah-7inch
  vc4-kms-v3d
  vga666
  w1-gpio
  w1-gpio-pullup
  wittypi
pi@pi-zb:~ $ sudo ls -l /sys/bus
totaal 0
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 amba
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 clockevents
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 clocksource
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 container
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 cpu
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 event_source
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 genpd
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 gpio
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 hid
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 i2c
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 iscsi_flashnode
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 media
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 mipi-dsi
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 mmc
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 mmc_rpmb
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 nvmem
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 platform
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 scsi
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 sdio
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 spi
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 usb
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 w1
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 workqueue
pi@pi-zb:~ $

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Niet online
Peutpeut schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:50:
[...]

Ik zal er eens naar kijken, gratis is goed en zelf hosten kan eventueel ook. Ik heb een domeinnaam waar ik het aan kan koppelen met reverse proxy.

Is er een eenvoudige tutorial? Mijn Linuxkennis is beperkt :)
Ik vond het vrij eenvoudig ;)

Tutorial staat hier:

https://github.com/DewGew...stant#manual-installation

En:

https://www.domoticz.com/...stant#Manual_Installation

Vragen stellen kan hier:

https://www.domoticz.com/...hp?f=69&t=27244&start=160

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-09 20:45
rens-br schreef op maandag 9 december 2019 @ 08:59:
Ik heb je guide even vlug doorgenomen en het lijkt dat die de RF link controller gebruikt in combinatie met een zelfgebouwde Hub. Maar jij hebt een iBox1 en kan die gewoon direct in Domoticz aanspreken. Volg daarvoor de volgende guide; https://ehoco.nl/milight-ibox2-installeren-domoticz/.
Ik heb inderdaad iBox1, deze heeft geen wifi, de handleiding voor ibox2 kan ik daardoor niet gebruiken. Ik wil m'n ibox koppelen met m'n rfLink, deze heeft alleen 2.4 verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijn Qubino flush shutter vervangen door een Shelly 2.5 omdat die beter mijn zonnescherm aanstuurt.

Aangezien ik geen rolluik of 2e zonnescherm heb om de Qubino op aan te sluiten, kan ik deze gewoon inzetten als een dual relay switch? Om bijvoorbeeld een dubbele lichtschakelaar te schakelen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 10:57

DaRoot

Some say...

Ik heb een 2tal Shelly 1 switches gekocht, en hierbij nu een paar dingen waar ik niet helemaal uit kom. Mijn Domoticz installatie heeft mosquitto als MQTT broker draaien, heb er ook al een met Tasmota geflashte Sonoff schakelaar aan zitten, werkt prima.
Ik wil als eerste een Shelly 1 gaan gebruiken om een lamp te schakelen die nu een gewone inbouwschakelaar heeft. Shelly 1 komt dan mooi achter de schakelaar te zitten.
Kan ik met de standaard Shelly firmware koppelen met Domoticz via MQTT? Wat ik gelezen heb moet dat lukken, ik lees her en der echter ook dat ik een Shelly plugin zou moeten installeren.
Is het gezien bovenstaande beter om Tasmota erop te zetten?
Kan ik de bestaande schakelaar blijven gebruiken? Dwz als ik via Domoticz de lamp aan zet, gaat dan met 1x omzetten van de schakelaar de boel ook weer uit, of moet ik 2x de schakelaar omzetten?
Blijft dit geheel ook werken mocht de Domoticz installatie onverhoopt niet bereikbaar zijn / niet werken (SD-card corruptie)

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
miles schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:17:
[...]

Ik heb inderdaad iBox1, deze heeft geen wifi, de handleiding voor ibox2 kan ik daardoor niet gebruiken. Ik wil m'n ibox koppelen met m'n rfLink, deze heeft alleen 2.4 verbinding.
Maar de iBox1 heeft wel wifi of jij hebt iets heel anders dan wat ze tegenwoordig de Ibox1 noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Niet online
DaRoot schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:51:
Ik heb een 2tal Shelly 1 switches gekocht, en hierbij nu een paar dingen waar ik niet helemaal uit kom. Mijn Domoticz installatie heeft mosquitto als MQTT broker draaien, heb er ook al een met Tasmota geflashte Sonoff schakelaar aan zitten, werkt prima.
Ik wil als eerste een Shelly 1 gaan gebruiken om een lamp te schakelen die nu een gewone inbouwschakelaar heeft. Shelly 1 komt dan mooi achter de schakelaar te zitten.
Kan ik met de standaard Shelly firmware koppelen met Domoticz via MQTT? Wat ik gelezen heb moet dat lukken, ik lees her en der echter ook dat ik een Shelly plugin zou moeten installeren.
Is het gezien bovenstaande beter om Tasmota erop te zetten?
Kan ik de bestaande schakelaar blijven gebruiken? Dwz als ik via Domoticz de lamp aan zet, gaat dan met 1x omzetten van de schakelaar de boel ook weer uit, of moet ik 2x de schakelaar omzetten?
Blijft dit geheel ook werken mocht de Domoticz installatie onverhoopt niet bereikbaar zijn / niet werken (SD-card corruptie)
Ik heb er twee in gebruik met de default firmware. Je kan dan "lan" modes aanzetten en een MQTT server opgeven. Zie https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#mqtt-support

En https://www.domoticz.com/...t=25656&start=120#p222054

Ik zou niet weten waarom je dan nog zou moeten flashen met custom firmware ;) Je moet dan nog wel een plugin installeren in Domoticz: https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT

Werkt perfect hier. Naar mijn weten kan je je lamp dan nog ook gewoon op de normale manier schakelen. Ik kan dit niet testen want ik heb heb bij beide shelly's geen schakelaar tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
fabstar81 schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:08:
[...]

Ik moet natuurlijk wel op de goeie rpi gaan ssh-en. Was ff vergeten dat ik 1-wire op andere pi had geïnstalleerd. Die rpi moet nl later naar boven en dan hoop ik de waardes met dat ding naar mijn master Domoticz te sturen.

Afijn, de output van de 4 commando's met volgens de tutorial aangesloten enkele ds18b20.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
Linux pi-zb 4.19.66+ #1253 Thu Aug 15 11:37:30 BST 2019 armv6l

Last login: Mon Dec  9 21:33:38 2019
pi@pi-zb:~ $ sudo lsmod | grep w1
w1_gpio                 3171  0
w1_therm                7330  0
wire                   32947  2 w1_gpio,w1_therm
pi@pi-zb:~ $ sudo dtoverlay -l
No overlays loaded
pi@pi-zb:~ $ sudo dtoverlay -a
  act-led
  adau1977-adc
  adau7002-simple
  ads1015
  ads1115
  ads7846
  adv7282m
  adv728x-m
  akkordion-iqdacplus
  allo-digione
  allo-katana-dac-audio
  applepi-dac
  at86rf233
  audioinjector-addons
  audioinjector-ultra
  audiosense-pi
  audremap
  balena-fin
  bmp085_i2c-sensor
  dht11
  dionaudio-loco
  dionaudio-loco-v2
  disable-bt
  disable-wifi
  dpi18
  dpi24
  draws
  dwc-otg
  dwc2
  enc28j60
  enc28j60-spi2
  exc3000
  fe-pi-audio
  goodix
  googlevoicehat-soundcard
  gpio-fan
  gpio-ir
  gpio-ir-tx
  gpio-key
  gpio-no-bank0-irq
  gpio-no-irq
  gpio-poweroff
  gpio-shutdown
  hd44780-lcd
  hifiberry-amp
  hifiberry-dac
  hifiberry-dacplus
  hifiberry-dacplusadc
  hifiberry-dacplusadcpro
  hifiberry-digi
  hifiberry-digi-pro
  hy28a
  hy28b
  hy28b-2017
  i-sabre-q2m
  i2c-bcm2708
  i2c-gpio
  i2c-mux
  i2c-pwm-pca9685a
  i2c-rtc
  i2c-rtc-gpio
  i2c-sensor
  i2c0
  i2c0-bcm2708
  i2c1
  i2c1-bcm2708
  i2c3
  i2c4
  i2c5
  i2c6
  i2s-gpio28-31
  ilitek251x
  iqaudio-codec
  iqaudio-dac
  iqaudio-dacplus
  jedec-spi-nor
  justboom-dac
  justboom-digi
  ltc294x
  max98357a
  mbed-dac
  mcp23017
  mcp23s17
  mcp2515-can0
  mcp2515-can1
  mcp3008
  mcp3202
  mcp342x
  media-center
  midi-uart0
  midi-uart1
  miniuart-bt
  mmc
  mpu6050
  mz61581
  ov5647
  papirus
  pi3-act-led
  pi3-disable-bt
  pi3-disable-wifi
  pi3-miniuart-bt
  pibell
  piglow
  piscreen
  piscreen2r
  pisound
  pitft22
  pitft28-capacitive
  pitft28-resistive
  pitft35-resistive
  pps-gpio
  pwm
  pwm-2chan
  pwm-ir-tx
  qca7000
  rotary-encoder
  rpi-backlight
  rpi-cirrus-wm5102
  rpi-dac
  rpi-display
  rpi-ft5406
  rpi-poe
  rpi-proto
  rpi-sense
  rpi-tv
  sc16is750-i2c
  sc16is752-i2c
  sc16is752-spi1
  sdhost
  sdio
  sdtweak
  smi
  smi-dev
  smi-nand
  spi-gpio35-39
  spi-gpio40-45
  spi-rtc
  spi0-cs
  spi0-hw-cs
  spi1-1cs
  spi1-2cs
  spi1-3cs
  spi2-1cs
  spi2-2cs
  spi2-3cs
  spi3-1cs
  spi3-2cs
  spi4-1cs
  spi4-2cs
  spi5-1cs
  spi5-2cs
  spi6-1cs
  spi6-2cs
  ssd1306
  superaudioboard
  sx150x
  tc358743
  tc358743-audio
  tinylcd35
  tpm-slb9670
  uart0
  uart1
  uart2
  uart3
  uart4
  uart5
  udrc
  upstream
  vc4-fkms-v3d
  vc4-kms-kippah-7inch
  vc4-kms-v3d
  vga666
  w1-gpio
  w1-gpio-pullup
  wittypi
pi@pi-zb:~ $ sudo ls -l /sys/bus
totaal 0
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 amba
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 clockevents
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 clocksource
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 container
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 cpu
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 event_source
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 genpd
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 gpio
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 hid
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 i2c
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 iscsi_flashnode
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 media
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 mipi-dsi
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 mmc
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 mmc_rpmb
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 nvmem
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 platform
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 scsi
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 sdio
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 spi
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 usb
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 w1
drwxr-xr-x 4 root root 0 dec  9 21:33 workqueue
Dat begint er al wat meer op te lijken. De modules zijn in ieder geval geladen. De dtoverlay lijkt er nog niet te zijn. Heb je de regel "dtoverlay=w1-gpio" aan de file /boot/config.txt toegevoegd? Of zit de 1-Wire sensor niet op GPIO #4 zoals in het voorbeeld van de gelinkte howto?

Bestaat de directory /sys/devices/w1_bus_master1/ en zo ja wat is de inhoud (ls -l /sys/devices/w1_bus_master1/)?
Zo nee probeer dan eens het commando:
code:
1
dtoverlay w1-gpio gpiopin=4 pullup=0

Pas eventueel het pin nummer aan als je de sensor op een andere pin aangesloten hebt. Als de sensor goed aangesloten is dan zou je in de directory /sys/devices/w1_bus_master1/ een directory moeten zien welke met 28- begint en een serie hexadecimale cijfers/letters welke het adres van de sensor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
DizzyWeb schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:42:
Heb ik eindelijk die ene zwave schakelaar die maar weigerde weer aan de praat door 'm uit z'n doosje in de schuur te halen, snoer er aan, in stopcontact in huis... werkt. Weer terug in de schuur... werkt.

10 minuten later, weer 3 dode zwave nodes (inclusief die in de schuur).

Lijkt wel alsof het al die dingen opeens een beperktere range hebben en hun repeater functie het 3/4 van de tijd niet doet.
Z wave is een heel traag systeem, dus in dit tempo gaat het nooit werken.
Zorg dat ze netjes included zijn, plaats ze op hun definitieve plek. Vanaf dat moment moet de routing van het netwerk opnieuw gemaakt worden. Dit gaat niet snel.
Doe je zelf een handmatige netwerk heal?
Ik laat elke nacht automatisch een netwerk heal doen.
Heel soms gebeurt het wel eens dat er iets niet werkt en een half uur later weer wel.
Zorg dat er voldoende dekking is, controleer of er voldoende routes zijn naar de controller, 1 verbinding vertrouw ik niet, er moeten meerdere wegen zijn.

Heb je batterij gevoede z wave devices? Deze helpen niet in het opbouwen van het netwerk, dus helpen jeniet. Sterker er zijn voorbeelden bekend van problemen met deze devices die het netwerk verstoren.

Mijn advies, haal de batterijen eruit doe een netwerk heal en wacht eens een dag of meer af.
Bestuur je logs en probeer daar wijzer van te worden. Ik zie wel eens problemen in de log, maar praktisch werkt het dan wel gewoon.
Ik heb 20+ qubino modules, een stuk of 4 neo coolcam tussenstekkers en een 4 tal neo coolcam deurcontacten werkend.

Ik draai wel op een oudere Domoticz versie met 1.4 open z wave!!!

[ Voor 10% gewijzigd door DjAntoon op 10-12-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Dat weet ik allemaal, ik gebruik dit spul al jaren. Na een heal en een dag wachten waren er alleen maar meer dead nodes.

Nee, na een reboot werkt het netwerk een paar minuten, daarna vallen alle routes weg. Het lijkt haast wel alsof het bereik van vrijwel AL mijn zwave switches opeens veel minder geworden is.

Als 1 apparaat met batterij het hele netwerk onderuit trekt... dan is het toch echt gewoon een waardeloos systeem, dat hoort niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:27:
[...]

Dat begint er al wat meer op te lijken. De modules zijn in ieder geval geladen. De dtoverlay lijkt er nog niet te zijn. Heb je de regel "dtoverlay=w1-gpio" aan de file /boot/config.txt toegevoegd? Of zit de 1-Wire sensor niet op GPIO #4 zoals in het voorbeeld van de gelinkte howto?

Bestaat de directory /sys/devices/w1_bus_master1/ en zo ja wat is de inhoud (ls -l /sys/devices/w1_bus_master1/)?
Zo nee probeer dan eens het commando:
code:
1
dtoverlay w1-gpio gpiopin=4 pullup=0

Pas eventueel het pin nummer aan als je de sensor op een andere pin aangesloten hebt. Als de sensor goed aangesloten is dan zou je in de directory /sys/devices/w1_bus_master1/ een directory moeten zien welke met 28- begint en een serie hexadecimale cijfers/letters welke het adres van de sensor zijn.
de mappen die je noemt bestaan allemaal. evenals de toevoeging in /boot/config.txt. de map die moet beginnen met 28 is er zelfs ook.
alleen de vorige keer, stokte het daar volgens mij. die mapnaam veranderde telkens. ben dus benieuwd of ik nu verder kom.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
GNU nano 2.7.4    Bestand: /boot/config.txt               
#sdtv_mode=2
#uncomment to overclock the arm. 700 MHz is the default.    #arm_freq=800                                               # Uncomment some or all of these to enable the optional har$
#dtparam=i2c_arm=on
#dtparam=i2s=on                                             
#dtparam=spi=on

# Uncomment this to enable the lirc-rpi module
#dtoverlay=lirc-rpi                                         
# Additional overlays and parameters are documented /boot/o$
# Enable audio (loads snd_bcm2835)
dtparam=audio=on                                            
# 1-wire settings                                           
dtoverlay=w1-gpio

pi@pi-zb:~ $ cd /sys
pi@pi-zb:/sys $ dir
block  class  devices   fs      module
bus    dev    firmware  kernel  power
pi@pi-zb:/sys $ cd devuces
-bash: cd: devuces: Bestand of map bestaat niet
pi@pi-zb:/sys $ cd devices
pi@pi-zb:/sys/devices $ dir
armv6_1176  kprobe    software  tracepoint  w1_bus_master1
breakpoint  platform  system    virtual
pi@pi-zb:/sys/devices $ cd w1_bus_master1/
pi@pi-zb:/sys/devices/w1_bus_master1 $ ls
28-01143bed48aa            w1_master_pointer
driver                     w1_master_pullup
power                      w1_master_remove
subsystem                  w1_master_search
uevent                     w1_master_slave_count
w1_master_add              w1_master_slaves
w1_master_attempts         w1_master_timeout
w1_master_max_slave_count  w1_master_timeout_us
w1_master_name

pi@pi-zb:/sys/devices/w1_bus_master1 $ ls -l /sys/devices/w1_bus_master1/
totaal 0
drwxr-xr-x 4 root root    0 dec  9 21:33 28-01143bed48aa
lrwxrwxrwx 1 root root    0 dec  9 21:33 driver -> ../../bus/w1/drivers/w1_master_driver
drwxr-xr-x 2 root root    0 dec 10 09:39 power
lrwxrwxrwx 1 root root    0 dec  9 21:33 subsystem -> ../../bus/w1
-rw-r--r-- 1 root root 4096 dec  9 21:33 uevent
-rw-rw-r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_add
-r--r--r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_attempts
-rw-rw-r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_max_slave_count
-r--r--r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_name
-r--r--r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_pointer
-rw-rw-r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_pullup
-rw-rw-r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_remove
-rw-rw-r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_search
-r--r--r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_slave_count
-r--r--r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_slaves
-r--r--r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_timeout
-r--r--r-- 1 root root 4096 dec 10 09:39 w1_master_timeout_us
pi@pi-zb:/sys/devices/w1_bus_master1 $ dtoverlay w1-gpio gpiopin=4 pullup=0
* Must be run as root - try 'sudo dtoverlay ...'
pi@pi-zb:/sys/devices/w1_bus_master1 $ sudo dtoverlay w1-gpio gpiopin=4 pullup=0
pi@pi-zb:/sys/devices/w1_bus_master1 $

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
DizzyWeb schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:38:
Als 1 apparaat met batterij het hele netwerk onderuit trekt... dan is het toch echt gewoon een waardeloos systeem, dat hoort niet te kunnen.
Ik probeer te helpen...

Het is niet mijn ervaring maar ik geloof @Dylantje2

Aangezien het draadloos is ben je afhankelijk van een schone ether in de 868 MHz frequentie band. Misschien zit daar je probleem wel. Is er verder iets veranderd rondom huis? Zonnepanelen erbij?

Heb je een usb verleng kabel tussen je stick en de RPI zitten? Dat gaf mij een veel betere dekking. Hou de stick weg bij andere apparaten, zeker alles wat zend, ook al zit het op andere frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Zonnepanelen waren er al lang. USB verlengkabeltje heb ik er juist maar tussen gedaan toen het spontaan instortte een paar dagen geleden, maakt geen enkel verschil. Devices op een paar meter afstand van elkaar kunnen elkaar amper bereiken.

En het is de zoveelste keer, ook in mijn vorige huis om de haverklap ellende. Zwave gaat er uit hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tsjoender, krijg nou wat, het doet het gewoon!

code:
1
2
3
4
5
6
7
Last login: Tue Dec 10 09:37:05 2019 from 192.168.69.200
pi@pi-zb:~ $ cat /sys/bus/w1/devices/w1_bus_master1/28-01143bed48aa/w1_slave
4a 01 4b 46 7f ff 0c 10 10 : crc=10 YES
4a 01 4b 46 7f ff 0c 10 10 t=20625

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

nu nog Domoticz in krijgen op mijn andere rpi. Daarna eens kijken hoe ik meerdere sensors kan aansluiten. dan kan ik eindelijk mijn zonneboiler en ketel aanvoer en retour monitoren.

8)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7

nu nog Domoticz in krijgen op mijn andere rpi. Daarna eens kijken hoe ik meerdere sensors kan aansluiten. dan kan ik eindelijk mijn zonneboiler en ketel aanvoer en retour monitoren.

8)
Komen er toch twee vragen meteen naar boven:
Waarom wil je hier een Pi voor inzetten?
Waarom wil je Domoticz op je tweede Pi zetten?

Het blijft persoonlijk maar ik zou geloof ik kijken naar een oplossing aan de hand van een NodeMCU of Wemos met ESPEasy/ESPHome/Tasmota er op. Je kan dan namelijk heel eenvoudig al je aangesloten sensoren via MQTT naar je Pi versturen. Het installeren van Domoticz als slave zou ik in elk geval nooit doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Toppe, ik heb deze pi toevallig over toen ik van een rpi1 (of 2, weet niet eens) upgrade naar een rpi3. ik doe er nu niets mee.

bovendien zie ik op internet bash scriptjes die de temperatuur naar mijn domoticz master kunnen pushen via de http-commands op een IDX. dan heb je op de slave eigenlijk geen eens domoticz nodig.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 12:35
Ik heb enige tijd geleden wat problemen gehad met een Aeon zwave stick.
Er vielen steeds meer modules/schakelaars uit. Na veel aanpassen, proberen en trouble-shooten, toch maar een andere stick gehaald. Opnieuw configureren en de boel is wederom ( al enige maanden) werkend.
Alleen....

1 Fibaro Double Switch 2 FGS-223 Z-Wave Plus wil niet meer "includen". Ik heb hem al van stroom afgehad, reset op de module zelf gedaan, maar nada.
Handmatig het licht aan doen werkt op de wandschakelaar wel, je hoort de Fibaro ook een klik geluid maken.

Is er nog een mogelijkheid om te kijken of de switch overleden is, of een ander slimmigheidje om hem weer tot leven te wekken?

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!
en nu? :?

mqtt draait ook op mijn master ivm zigbee2mqtt. dus kan ook.

maar hoe krijg ik de output van cat op de slave naar domoticz dan?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 06:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DizzyWeb schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:53:
En het is de zoveelste keer, ook in mijn vorige huis om de haverklap ellende. Zwave gaat er uit hier.
In het kader van gedeelde smart is halve smart: van alle type verbindingen hier in huis ben ik ook het minst enthousiast over Z-wave..

Laatste heugelijk feit was afgelopen weekend. Mijn vriendin trok per ongeluk de stekker van de server eruit. Na de reboot werkte alles op 433Mhz, Zigbee en Wifi gewoon als voor de reboot. Z-wave? Nee. Stick niet benaderbaar in Domoticz (setup-knopje onder hardware was rood). Uiteindelijk opgelost, stick weer zichtbaar. Is hij alle nodes kwijt. Vervolgens zag hij de nodes weer (laatst gezien: 1 minuut geleden!, klik je vervolgens op die schakelaar, gebeurt er alsnog niks..). Frustrerend.

Nee, Z-wave valt mij na een paar jaar ervaring het meest tegen van alles wat ik in huis heb:

433Mhz: simpele tranceiver, kan nauwelijks iets kapot gaan, goedkoop. Helaas beperkt bereik, niet gecodeerd en geen ontvangstbevestiging.

Zigbee: werkt altijd, maar beperkt aantal producten beschikbaar. Niet heel kosteneffectief.

Z-wave: mooi in theorie. Vaak nodes die verdwijnen (en die je na veel geklooi weer aan de praat krijgt), daardoor in Domoticz ook veel apparaten die qua IDX wijzigen en wat je weer aan moet passen. De standaard configuratiepagina van mijn Z-wavestick ziet er niet uit en is niet gebruiksvriendelijk. Configuratie via Domoticz blijft vaak hangen (wacht ie nou nog op een node die toegevoegd kan worden, of zie ik deze melding alleen maar in beeld omdat het proces vastgelopen is?)

Wifi: werkt, snel. Geen extra controller nodig. Toekomstbestendiger (de kans dat ik over 10 jaar wifi thuis heb acht ik groter dan de kans dat ik een goed functionerend Z-wave netwerk heb). Goedkoop en makkelijk zelf te customizen. Voor €3,50 heb je een ESP8266 bordje en met bijvoorbeeld ESPeasy een super makkelijk te configureren stukje software in je browser.

Alles wat ik nu in mijn domotica uitbreid probeer ik als wifi te krijgen / maken. Daarnaast tolereer ik af en toe een nieuwe Zigbee (Ikea)lamp. Extra Z-wave onderdelen kopen? Nee, echt niet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gizz WiFi is ook niet altijd alles hoor. Heb buiten een aantal Sonoff modules voorzien van Tasmota en die zijn niet altijd benaderbaar, ondanks dat ik toch een aardig WiFi netwerk heb draaien via UniFI. Gek genoeg zijn het ook alléén de Sonoff's die op dat moment niet bereikbaar zijn, de rest van de apparaten werken wel gewoon.

Heb zelf inderdaad ook geen problemen met Zigbee, maar ook niet met Zwave (en dan draai ik ook nog eens op een stick die 'afgeraden' wordt). Althans, geen problemen die het noemen waard zijn. Alleen af en toe een bewegingsmelder die een lamp niet aan of uit zet ondanks dat de status wél "getriggerd" is in Domoticz.

433MHz zouden ze eigelijk moeten verbieden. Iedereen die hiermee een betrouwbaar domotica-proof huis mee wilt opbouwen kan beter maar meteen stoppen... Sorry, maar het is absoluut niet betrouwbaar. Laatst nog eens geprobeerd om 433MHz signalen te ontvangen maar dit werkt voor geen meter. En ik ga voor een weerstation (dat niet van mij is, van de buurman, wel akkoord voor eventueel gebruik) geen €100 investeren voor een RFXCom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
fabstar81 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7

8)
Mooi dat het gelukt is. Als je de Pi toch hebt liggen dan zal dat zeker werken, maar zoals @Toppe al oppert is een ESP8266 wel zo praktisch. Bijvoorbeeld ESPEasy erop. Dan geef je aan wat het IP van Domoticz is en je geeft bij de sensor aan welke idx bijgewerkt moet worden en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Toppe schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:41:
@Gizz WiFi is ook niet altijd alles hoor. Heb buiten een aantal Sonoff modules voorzien van Tasmota en die zijn niet altijd benaderbaar, ondanks dat ik toch een aardig WiFi netwerk heb draaien via UniFI. Gek genoeg zijn het ook alléén de Sonoff's die op dat moment niet bereikbaar zijn, de rest van de apparaten werken wel gewoon.

Heb zelf inderdaad ook geen problemen met Zigbee, maar ook niet met Zwave (en dan draai ik ook nog eens op een stick die 'afgeraden' wordt). Althans, geen problemen die het noemen waard zijn. Alleen af en toe een bewegingsmelder die een lamp niet aan of uit zet ondanks dat de status wél "getriggerd" is in Domoticz.

433MHz zouden ze eigelijk moeten verbieden. Iedereen die hiermee een betrouwbaar domotica-proof huis mee wilt opbouwen kan beter maar meteen stoppen... Sorry, maar het is absoluut niet betrouwbaar. Laatst nog eens geprobeerd om 433MHz signalen te ontvangen maar dit werkt voor geen meter. En ik ga voor een weerstation (dat niet van mij is, van de buurman, wel akkoord voor eventueel gebruik) geen €100 investeren voor een RFXCom.
2 Shelly's besteld voor buiten, ben benieuwd. Over Sonoff vaker dat soort dingen gehoord. Nu zit er een zelfde chip in, dus zal me benieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:43

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Binnenkort komt er een Philips Hue in huis en wordt het feest met Domoticz...

Zojuist viel mij ook op dat mijn weerstation van Mebus (eentje die ik al 8 jaar ofzo heb) ook via een radiografisch signaal werkt, via (vermoedelijk 433 Mhz). Weet iemand of deze spullen bijna altijd compatible zijn met RFlink en Domoticz?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nee, dan krijg ik alleen maar python ellende. of lees ik niet goed?

ik moet dat cat commando dus via MQTT naar mijn domoticz krijgen. ik kan dat niet vinden.

wat ik wel kan vinden is dit commando op het domoticz forum:
code:
1
2
3
TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-00000463dd89/w1_slave | grep  -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
VAR=$(echo "scale=2; $TEMP/1000" | bc)
curl --connect-timeout 60 "http://192.168.1.54:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=51&nvalue=0&svalue=$VAR"

even de parameters aanpassen, device aanmaken in domoticz en het zou moeten werken (denk ik).

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:28:
[...]

nee, dan krijg ik alleen maar python ellende. of lees ik niet goed?

ik moet dat cat commando dus via MQTT naar mijn domoticz krijgen. ik kan dat niet vinden.

wat ik wel kan vinden is dit commando op het domoticz forum:
code:
1
2
3
TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-00000463dd89/w1_slave | grep  -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://192.168.1.54:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=51&nvalue=0&svalue=$VAR"

even de parameters aanpassen, device aanmaken in domoticz en het zou moeten werken (denk ik).
[ur=http://www.steves-internet-guide.com/mosquitto_pub-sub-clients/]hier[/url] staat veel informatie met betrekking tot het versturen van MQTT berichten. Wellicht ga je daar al een eind mee komen. Het ophalen van de temperatuur heb je eigenlijk zelf al gedaan in bovenstaand script, dat werkt dus al!

Ik heb eventueel nog wel een NodeMCU liggen, als je de verzendkosten lapt stuur ik hem naar je op :)
Die is gewoon te flashen via USB zoals hier beschreven. Aansluiten is 't zelfde als een Pi, gewoon de juiste GPIO poort selecteren via de GUI ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 10-12-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Gizz WiFi is ook niet altijd alles hoor. Heb buiten een aantal Sonoff modules voorzien van Tasmota en die zijn niet altijd benaderbaar, ondanks dat ik toch een aardig WiFi netwerk heb draaien via UniFI.
Ik heb 1 Sonoff (bij mijn wasmachine) en die doet het altijd goed. Staat ook alleen aan als de wasmachine wordt gebruikt, misschien dat dat scheelt.

Wat ik bij Z-wave extra vervelend vind is dat je er zo weinig mee kan als het niet werkt. Alsof je geblinddoekt moet troubleshooten. Bij mijn ESP'tjes kan ik nog andere firmware gebruiken of een andere aanpak proberen. Even inloggen op de ESP om te kijken wat er precies niet goed gaat (de communicatie met Domoticz, de sensor zelf waar geen waardes van worden geregistreerd, klapperende firmware waardoor een apparaat steeds reboot, etc.)

Bij Z-wave heb ik een stick (de bekende van Aeotec) waar nog nooit een software-update voor is uitgekomen. Hij zou dus perfect moeten werken, of alle fouten in de software worden gewoon nooit opgelost. Bij de clients kun je niets anders dan op een knopje drukken om hem te includen of excluden. Super handig als dingen dan niet werken. Dan reset je de boel maar weer eens voor de zoveelste keer, heel veel andere handelingen kun je niet echt uitvoeren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 15:49
Voor iedereen met Zwave problemen, test eens met een oudere Domoticz met OpenZwave versie 1.4.
Versie 1.6 gaf bij mij ook veel problemen en ik ben niet de enige.
Terug naar 1.4 en het draait weer foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
DizzyWeb schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:00:
[...]

2 Shelly's besteld voor buiten, ben benieuwd. Over Sonoff vaker dat soort dingen gehoord. Nu zit er een zelfde chip in, dus zal me benieuwen.
Ik heb verschillende apparaten met tasmota/espeasy geflasht, werkt hier 110% stabiel. Nog nooit, werkelijk nooit een probleem mee gehad.

Sonoff s20, s26, stekkers van de action, losse nodemcu chippies van Aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:19:
[...]

Ik heb verschillende apparaten met tasmota/espeasy geflasht, werkt hier 110% stabiel. Nog nooit, werkelijk nooit een probleem mee gehad.

Het hangt er ook vanaf welke Tasmota je draait, 6.7.1 draaide prima. Alle updates tot aan 7.0.0.5 waren waardeloos, constant verlies van signaal. Nu op de meeste 7.x draaien en dat werkt (gelukkig) prima, behalve buiten. De wind zal wel verkeerd staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:19:
[...]

ik heb ook een paar van die losse chippies. geen idee wat ik ermee kan? 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
N!co schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:14:
Voor iedereen met Zwave problemen, test eens met een oudere Domoticz met OpenZwave versie 1.4.
Versie 1.6 gaf bij mij ook veel problemen en ik ben niet de enige.
Terug naar 1.4 en het draait weer foutloos.
Hier hetzelfde, gelukkig voldoende backups. Dus ik kon makkelijk terug.
Ik ben wel benieuwd of deze problemen al minder zijn, gisteren de laatste beta update op een windows machine gezet om wat te gaan testen... Helaas weinig nieuws te vinden over goedwerkende updates.

Mijn probleem waar ik al effe mee zit is dat ik geen notificaties meer door krijg, ik hoopte met een update dat weer werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@fabstar81 Je kunt er allerlei sensoren op aansluiten, relais aansturen enzovoorts. In dit (en andere) topic(s) staan meer dan genoeg voorbeelden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Toppe, @tsjoender,
heb nu volgende script genaamd temp.sh en geplaatst in Downloads van de pi
code:
1
2
3
TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143bed48aa/w1_slave | grep  -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=689&nvalue=0&svalue=$VAR"

vervolgens in crontab -e volgende erin geplempt:
code:
1
* /5 * * * * /home/pi/Downloads/temp.sh

ook nog dit gedaan:
code:
1
sudo chmod +x /home/pi/Downloads/temp.sh

nu zie ik in domoticz de temp device elke 5 minuten geupdate worden, maar de crontab is nu leeg :+ daar snap ik niks van.

daarnaast blijft de temperatuur op 0 staan in domoticz.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:26:
@Toppe, @tsjoender,
heb nu volgende script genaamd temp.sh en geplaatst in Downloads van de pi
code:
1
2
3
TEMP=$(cat /sys/bus/w1/devices/28-01143bed48aa/w1_slave | grep  -E -o ".{0,0}t=.{0,5}" | cut -c 3-)
curl --connect-timeout 60 "http://192.168.69.200:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=689&nvalue=0&svalue=$VAR"

vervolgens in crontab -e volgende erin geplempt:
code:
1
* /5 * * * * /home/pi/Downloads/temp.sh

ook nog dit gedaan:
code:
1
sudo chmod +x /home/pi/Downloads/temp.sh

nu zie ik in domoticz de temp device elke 5 minuten geupdate worden, maar de crontab is nu leeg :+ daar snap ik niks van.

daarnaast blijft de temperatuur op 0 staan in domoticz.
Zet eens op temp.sh op regel 4 (nieuwe regel dus) echo $VAR. Als je dan resultaat krijgt dan zou je kunnen proberen wat er gebeurt als je de URL handmatig uitvoert.

En wat gebeurt er dan als je ./temp.sh doet? Chmod is niet altijd nodig.

Staat je crontab ook niet onder sudo crontab -e?

Met een NodeMCU heb je dit ‘gezeik’ dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Toppe, hij zegt:
code:
1
temp.sh: regel 2: bc: opdracht niet gevonden

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:06:
[...]

code:
1
sudo apt install bc

Wat gebeurt er daarna?
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yes. handmatig wel. nu even wachten tot de cronjob is geweest.

edit: doet het ook _/-\o_ nu nog even wachten of de temperatuur inderdaad wijzigt, blijft nu nog even hetzelfde.

en daarna....proef op de som met meerdere sensoren. dat wordt uitdaging #2. :|

[ Voor 68% gewijzigd door fabstar81 op 10-12-2019 16:51 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
DjAntoon schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:47:
[...]

Ik probeer te helpen...

Het is niet mijn ervaring maar ik geloof @Dylantje2

Aangezien het draadloos is ben je afhankelijk van een schone ether in de 868 MHz frequentie band. Misschien zit daar je probleem wel. Is er verder iets veranderd rondom huis? Zonnepanelen erbij?

Heb je een usb verleng kabel tussen je stick en de RPI zitten? Dat gaf mij een veel betere dekking. Hou de stick weg bij andere apparaten, zeker alles wat zend, ook al zit het op andere frequenties.
@dizzyweb.

Zwave is monsterspul....
Maar batterij en Zwave zijn twee dingen...
Ik wil je best verder helpen.
Maar moet meer van je weten.
Welke hardware
Welke voedingen
Verleng kan niet, dan moet je een powerhub usb hebben
Dan moet ik je devices weten en jij moet zeker weten of ze in de openzwave lijst staan zoals op de wiki van domoticz

Daarnaast zul je meer printscreens moeten plaatsen.
En hoer raar ook ALLE batterijen vernieuwen!!! Zodat je zeker weet dat ze goed zijn.
Of je leert alvast alle batterij sensoren af. En koopt daar xiaomi voor.
Stop domoticz
Login met ftp
Verwijder je Config map
Update en upgrade je systeem
./updatebeta

En dan?
insomniac schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:18:
Ik heb enige tijd geleden wat problemen gehad met een Aeon zwave stick.
Er vielen steeds meer modules/schakelaars uit. Na veel aanpassen, proberen en trouble-shooten, toch maar een andere stick gehaald. Opnieuw configureren en de boel is wederom ( al enige maanden) werkend.
Alleen....

1 Fibaro Double Switch 2 FGS-223 Z-Wave Plus wil niet meer "includen". Ik heb hem al van stroom afgehad, reset op de module zelf gedaan, maar nada.
Handmatig het licht aan doen werkt op de wandschakelaar wel, je hoort de Fibaro ook een klik geluid maken.

Is er nog een mogelijkheid om te kijken of de switch overleden is, of een ander slimmigheidje om hem weer tot leven te wekken?
RTFM de reset, van je device
Dan op je stick afleren.. vast houden tot hij geel wordt.
Dat 2 of 3x
Daarna weer leren

En eerlijk vind ik Zwave ook wel het mindere protocol..

[ Voor 27% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Een RFlink gateway is niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Toppe schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:12:
[...]

Ik investeer dan liever dat bedrag in een Zigbee of zwave weer station, of een bedrade versie via MQTT
MMM
Ik geloof dat Rflink beetje op een dood spoor zit..
Gene fw updates meer gezien..

RFXcom is ook niet duur..

Maar toch is een zigbee of zwave weerstation echt wel overkill

En als je 433 niet werkt, moet je mss toch eens beter RTFM...
Er zijn zoveel mensen die dit protocol gebruiken..
En verboden moeten worden, komop zeg..
Een tempsensor van 10euri, zet daar eens een zwave alternatief tegen over?
Een windmeter zelfde verhaal..
Ik heb hier en daar ook 433Mhz schakelingen zitten, waarom MOET dat beveiligd zijn?
echt overtrokken.. Mee eens dat je geen terugkopeling hebt enz.
Maar toen ik begon met domotica, had je Xiaomi ..
En Zwave was kaopt duur..
En als je echt weet wat een batterij device met je MESH zwave kan doen, koop je er nooit geen meer.
Ik had 50 Zwave waarvan 20+ op batterijen incl rookmelders enz enz
Dagen gekost aan ellende
RFXcom gewoon KOPEN zou ik zeggen, en dan natuurlijk wel kijken wat je belangrijk vindt, qua schakelingen

1 ding koop geen pirren op 433

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:35:
Over Tasmota gesproken, iemand ervaring met versie 7.1.1(.1) ? Ik kreeg bij die versie de volgende foutmeldingen en ben weer teruggegaan naar 6.7.1:

code:
1
2
3
4
5
6
2019-12-05 10:52:03.183 Error: (MQTT discovery) 'onMessage' failed 'TypeError'.
2019-12-05 10:52:03.183 Error: (MQTT discovery) ----> Line 1116 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py', function onMessage
2019-12-05 10:52:03.183 Error: (MQTT discovery) ----> Line 379 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py', function onMessage
2019-12-05 10:52:03.183 Error: (MQTT discovery) ----> Line 151 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py', function onMessage
2019-12-05 10:52:03.183 Error: (MQTT discovery) ----> Line 450 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py', function onMQTTPublish
2019-12-05 10:52:03.183 Error: (MQTT discovery) ----> Line 979 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py', function updateSwitch

Ik gebruik de meest recente versie van de MQTT Discovery plugin. Met Tasmota 6.7.1 heb ik bovenstaande foutmeldingen niet meer.
Toppe schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:22:
[...]

Het hangt er ook vanaf welke Tasmota je draait, 6.7.1 draaide prima. Alle updates tot aan 7.0.0.5 waren waardeloos, constant verlies van signaal. Nu op de meeste 7.x draaien en dat werkt (gelukkig) prima, behalve buiten. De wind zal wel verkeerd staan :)
Ik ben juist teruggegaan naar 6.7.1 omdat ik bij 7.1.1(.1) die foutmeldingen in Domoticz kreeg. Ik draai de laatste Beta Domoticz en zie niet wat de reden van die foutmeldingen kan zijn. Jij wel?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga even wat quoten van je:

En als je 433 niet werkt, moet je mss toch eens beter RTFM...
In het verleden heb ik hobbymatig een volledig domotica platform geprogrammeerd inclusief hardware. Denk aan dingen zoals stembesturing etc. Dit was meer om te kijken hoe bepaalde dingen werkte dan dat het breed inzetbaar was (tenslotte was het volledig geprogrammeerd naar eigen wens).

Er zijn zoveel mensen die dit protocol gebruiken..
Ik heb hier en daar ook 433Mhz schakelingen zitten, waarom MOET dat beveiligd zijn?
Dit dus, ik wil niet dat het überhaupt mogelijk is dat de buurman de lampen aan of uit zet. En juist omdat zoveel mensen 433MHz gebruiken wordt die kans wel steeds groter. Ja, met het koppelen van een zender/ontvanger via KAKU heb je het probleem minder maar nog steeds geen garantie dat het niet kan.

Een tempsensor van 10euri, zet daar eens een zwave alternatief tegen over?
Ik heb het over Zigbee/Zwave, Zigbee volstaat prima. Overigens gaf ik ook aan dat een bedraad exemplaar ook zou volstaan welke via MQTT kan communiceren. Maar voor de rekensom:
KAKU/433: €10 voor de sensor, €50 voor een ontvanger. Kost je €60.
Xiaomi: €12 voor de sensor, €10 voor de ontvanger. Kost je €22.
Wat betreft je wind sensor: Tja, dat is lastiger te krijgen dan 433MHz maar niet onmogelijk.

Maar toen ik begon met domotica, had je Xiaomi ..
Domeinnaam van KAKU is geregistreerd in 2000, toen was Xiaomi nog niet bezig met de domotica markt.

En Zwave was kaopt duur..
En als je echt weet wat een batterij device met je MESH zwave kan doen, koop je er nooit geen meer.
RTFM: Zwave is simpelweg de grootste speler op het gebied van draadloze Domotica, ze hebben het grootste aanbod op het gebied van zenders, ontvangers, schakeleenheden, ga zo maar door.
Als Zwave zo slecht zou zijn als jij doet voorkomen dan zijn waren ze allang uitgerangeerd. Kijk vooral even hier voor een overzicht van alle bedrijven die Zwave omarmen. Een aantal namen: ASSA ABLOY, SmartThings, Aeotec, Bosch, Confio, Danfoss, Devolo, Eaton, Enerwave, FIBARO, FireAngel, Hank, Hoger, Hornbach, LG, Poly-Control (Danalock), Steinel, Toshiba, Webee, Yale... Zoals je ziet, niet de kleinste namen. Laten we de discussie over kwaliteit van Zwave dus maar buiten beschouwing. RTFM! Wat betreft de prijs: Ik koop misschien liever een derdehansje terwijl jij een nieuwe wagen rijdt. Prima, ieder zijn ding.

@M.v.Veelen, ik gebruik de discovery plugin niet en krijg geen foutmeldingen. Al eens geprobeerd zonder discovery plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Toppe schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:53:
Ik ga even wat quoten van je:

[...]

In het verleden heb ik hobbymatig een volledig domotica platform geprogrammeerd inclusief hardware. Denk aan dingen zoals stembesturing etc. Dit was meer om te kijken hoe bepaalde dingen werkte dan dat het breed inzetbaar was (tenslotte was het volledig geprogrammeerd naar eigen wens).

[...]

[...]

Dit dus, ik wil niet dat het überhaupt mogelijk is dat de buurman de lampen aan of uit zet. En juist omdat zoveel mensen 433MHz gebruiken wordt die kans wel steeds groter. Ja, met het koppelen van een zender/ontvanger via KAKU heb je het probleem minder maar nog steeds geen garantie dat het niet kan.

[...]

Ik heb het over Zigbee/Zwave, Zigbee volstaat prima. Overigens gaf ik ook aan dat een bedraad exemplaar ook zou volstaan welke via MQTT kan communiceren. Maar voor de rekensom:
KAKU/433: €10 voor de sensor, €50 voor een ontvanger. Kost je €60.
Xiaomi: €12 voor de sensor, €10 voor de ontvanger. Kost je €22.
Wat betreft je wind sensor: Tja, dat is lastiger te krijgen dan 433MHz maar niet onmogelijk.

[...]

Domeinnaam van KAKU is geregistreerd in 2000, toen was Xiaomi nog niet bezig met de domotica markt.

[...]

RTFM: Zwave is simpelweg de grootste speler op het gebied van draadloze Domotica, ze hebben het grootste aanbod op het gebied van zenders, ontvangers, schakeleenheden, ga zo maar door.
Als Zwave zo slecht zou zijn als jij doet voorkomen dan zijn waren ze allang uitgerangeerd. Kijk vooral even hier voor een overzicht van alle bedrijven die Zwave omarmen. Een aantal namen: ASSA ABLOY, SmartThings, Aeotec, Bosch, Confio, Danfoss, Devolo, Eaton, Enerwave, FIBARO, FireAngel, Hank, Hoger, Hornbach, LG, Poly-Control (Danalock), Steinel, Toshiba, Webee, Yale... Zoals je ziet, niet de kleinste namen. Laten we de discussie over kwaliteit van Zwave dus maar buiten beschouwing. RTFM! Wat betreft de prijs: Ik koop misschien liever een derdehansje terwijl jij een nieuwe wagen rijdt. Prima, ieder zijn ding.

@M.v.Veelen, ik gebruik de discovery plugin niet en krijg geen foutmeldingen. Al eens geprobeerd zonder discovery plugin?
Bedraad naar een buiten tempsensor met mqtt? Dat deden we vroeguh toch??
Wat ik bedoel is dat ik al 433 had terwijl Xiaomi niet werkte in eea
Een 433Mhz is bijna in elk systeem plug en and play.. En dat is soms erg handig en goedkoop
Wat ik toch ook aangeef, kies je devices waarvoor.. En het is echt niet zo dat iedereen meteen je lampen aan en uit schakelt. Ik heb hier en daar wat seizoen 433 schakelaars [ kerst spul ] wat nog nooit door iemand gehackt is...
Je zigbee, is echt niet zo simpel.. een plugin in domoticz is niet voor iedereen simpele oplossing en is alles echt stable?
Ik zeg niet dat Zwave zo slecht is, maar via batterij geeft het heel veel sorres, dat weet je toch ook als je het mesh netwerk snapt. Er zijn mensen die "gewoon" elke 3 maanden ALLE batterijen van de Zwave devices vervangen.... [ ik heb nog 25 zwave, maar het protocol is best complex toch? Zoveel opties.voor iedere noob geschikt? Kwaliteit is zeker goed te noemen. [ maar toch ook een uit gesmeulde ZWave tussenstekker gehad. ]
Xiaomi, mooi spul, ik vrees de dag dat mijn bridge het begeeft....

Als ik opnieuw zou beginnen ging ik wss voor esp achtig... Op een tweede wifi-netwerk

Maar ja ook toen ik begon bestond dat nog niet 8)

Mijn S60 uit 2003 met 525K op teller....zitten we toch op een lijn? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:52:
[...]

Over halen naar een NodeMCU met MQTT gaat niet werken denk ik? :+
Dat vergt weer nieuwe investering, nieuw inlezen en kennis opdoen. En als ik dat flashen alweer lees met verschillende firmwares, verschillende chips voor verschillende doeleindes ben ik al gauw geneigd om de oude rpi daarvoor in te zetten.

Bovendien, mijn ziggo modem raakt al van slag van alle dhcp reserveringen, laat staan als ik daar ook nog dat soort dingen aan ga hangen.

Of ben ik nu erg sceptisch?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:15:
[...]

Dat vergt weer nieuwe investering, nieuw inlezen en kennis opdoen. En als ik dat flashen alweer lees met verschillende firmwares, verschillende chips voor verschillende doeleindes ben ik al gauw geneigd om de oude rpi daarvoor in te zetten.

Bovendien, mijn ziggo modem raakt al van slag van alle dhcp reserveringen, laat staan als ik daar ook nog dat soort dingen aan ga hangen.

Of ben ik nu erg sceptisch?
Ik wil er best eentje naar je opsturen hoor, als het moet zet ik er zelfs nog Tasmota voor je er op ;)

Heb echt nooit ellende met die dingen... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:18
Gizz schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:50:
[...]

In het kader van gedeelde smart is halve smart: van alle type verbindingen hier in huis ben ik ook het minst enthousiast over Z-wave..

Laatste heugelijk feit was afgelopen weekend. Mijn vriendin trok per ongeluk de stekker van de server eruit. Na de reboot werkte alles op 433Mhz, Zigbee en Wifi gewoon als voor de reboot. Z-wave? Nee. Stick niet benaderbaar in Domoticz (setup-knopje onder hardware was rood). Uiteindelijk opgelost, stick weer zichtbaar. Is hij alle nodes kwijt. Vervolgens zag hij de nodes weer (laatst gezien: 1 minuut geleden!, klik je vervolgens op die schakelaar, gebeurt er alsnog niks..). Frustrerend.

Nee, Z-wave valt mij na een paar jaar ervaring het meest tegen van alles wat ik in huis heb:

433Mhz: simpele tranceiver, kan nauwelijks iets kapot gaan, goedkoop. Helaas beperkt bereik, niet gecodeerd en geen ontvangstbevestiging.

Zigbee: werkt altijd, maar beperkt aantal producten beschikbaar. Niet heel kosteneffectief.

Z-wave: mooi in theorie. Vaak nodes die verdwijnen (en die je na veel geklooi weer aan de praat krijgt), daardoor in Domoticz ook veel apparaten die qua IDX wijzigen en wat je weer aan moet passen. De standaard configuratiepagina van mijn Z-wavestick ziet er niet uit en is niet gebruiksvriendelijk. Configuratie via Domoticz blijft vaak hangen (wacht ie nou nog op een node die toegevoegd kan worden, of zie ik deze melding alleen maar in beeld omdat het proces vastgelopen is?)

Wifi: werkt, snel. Geen extra controller nodig. Toekomstbestendiger (de kans dat ik over 10 jaar wifi thuis heb acht ik groter dan de kans dat ik een goed functionerend Z-wave netwerk heb). Goedkoop en makkelijk zelf te customizen. Voor €3,50 heb je een ESP8266 bordje en met bijvoorbeeld ESPeasy een super makkelijk te configureren stukje software in je browser.

Alles wat ik nu in mijn domotica uitbreid probeer ik als wifi te krijgen / maken. Daarnaast tolereer ik af en toe een nieuwe Zigbee (Ikea)lamp. Extra Z-wave onderdelen kopen? Nee, echt niet.
Ik zat 2 weken te klooien met mijn Zwave netwerk, zojuist eindelijk alles weer aan de praat gekregen. De 433 apparaten werken altijd prima, wifi ook. Ben zeer tevreden over de Tuya/LSC led lampen van de Action, werkt prima. 13x gu10, 3x filament bulbs, zero problems. Nu nog kijken hoe ik die moet flashen zodat die niet in de cloud werken... snap daar echt helemaal niks van...

Er is zeker niet iemand in de buurt van Eindhoven die me hierbij wil helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robg1984 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:39:
[...]

Ik zat 2 weken te klooien met mijn Zwave netwerk, zojuist eindelijk alles weer aan de praat gekregen. De 433 apparaten werken altijd prima, wifi ook. Ben zeer tevreden over de Tuya/LSC led lampen van de Action, werkt prima. 13x gu10, 3x filament bulbs, zero problems. Nu nog kijken hoe ik die moet flashen zodat die niet in de cloud werken... snap daar echt helemaal niks van...

Er is zeker niet iemand in de buurt van Eindhoven die me hierbij wil helpen?
Hou er wel rekening mee dat dit ook niet altijd optimaal wilt werken, mijn led strip springt bijvoorbeeld altijd naar standje 100% als ik van kleur wissel. Die fout zit toch echt ergens in de software... maar goed, geen kleur wijzigen en probleem opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:18
Toppe schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:42:
[...]

Hou er wel rekening mee dat dit ook niet altijd optimaal wilt werken, mijn led strip springt bijvoorbeeld altijd naar standje 100% als ik van kleur wissel. Die fout zit toch echt ergens in de software... maar goed, geen kleur wijzigen en probleem opgelost
Je bedoeld de ledstrip van de Action? Dat probleem herken ik bij mijn lampen niet, maar ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk bijna nooit van kleur o.i.d. verander.
Pagina: 1 ... 62 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!