Ik ga even wat quoten van je:
En als je 433 niet werkt, moet je mss toch eens beter RTFM...
In het verleden heb ik hobbymatig een volledig domotica platform geprogrammeerd inclusief hardware. Denk aan dingen zoals stembesturing etc. Dit was meer om te kijken hoe bepaalde dingen werkte dan dat het breed inzetbaar was (tenslotte was het volledig geprogrammeerd naar eigen wens).
Er zijn zoveel mensen die dit protocol gebruiken..
Ik heb hier en daar ook 433Mhz schakelingen zitten, waarom MOET dat beveiligd zijn?
Dit dus, ik wil niet dat het überhaupt mogelijk is dat de buurman de lampen aan of uit zet. En juist omdat zoveel mensen 433MHz gebruiken wordt die kans wel steeds groter. Ja, met het koppelen van een zender/ontvanger via KAKU heb je het probleem minder maar nog steeds geen garantie dat het niet kan.
Een tempsensor van 10euri, zet daar eens een zwave alternatief tegen over?
Ik heb het over Zigbee/Zwave, Zigbee volstaat prima. Overigens gaf ik ook aan dat een bedraad exemplaar ook zou volstaan welke via MQTT kan communiceren. Maar voor de rekensom:
KAKU/433: €10 voor de sensor, €50 voor een ontvanger. Kost je €60.
Xiaomi: €12 voor de sensor, €10 voor de ontvanger. Kost je €22.
Wat betreft je wind sensor: Tja, dat is lastiger te krijgen dan 433MHz maar niet onmogelijk.
Maar toen ik begon met domotica, had je Xiaomi ..
Domeinnaam van KAKU is geregistreerd in 2000, toen was Xiaomi nog niet bezig met de domotica markt.
En Zwave was kaopt duur..
En als je echt weet wat een batterij device met je MESH zwave kan doen, koop je er nooit geen meer.
RTFM: Zwave is simpelweg de grootste speler op het gebied van draadloze Domotica, ze hebben het grootste aanbod op het gebied van zenders, ontvangers, schakeleenheden, ga zo maar door.
Als Zwave zo slecht zou zijn als jij doet voorkomen dan zijn waren ze allang uitgerangeerd. Kijk vooral even
hier voor een overzicht van alle bedrijven die Zwave omarmen. Een aantal namen: ASSA ABLOY, SmartThings, Aeotec, Bosch, Confio, Danfoss, Devolo, Eaton, Enerwave, FIBARO, FireAngel, Hank, Hoger, Hornbach, LG, Poly-Control (Danalock), Steinel, Toshiba, Webee, Yale... Zoals je ziet, niet de kleinste namen. Laten we de discussie over kwaliteit van Zwave dus maar buiten beschouwing. RTFM! Wat betreft de prijs: Ik koop misschien liever een derdehansje terwijl jij een nieuwe wagen rijdt. Prima, ieder zijn ding.
@
M.v.Veelen, ik gebruik de discovery plugin niet en krijg geen foutmeldingen. Al eens geprobeerd zonder discovery plugin?