Nice, die pagina had ik zelf nog niet ontdekt!
Voor het gemak even een foto van die website gebruikt om het aansluiten (hopelijk) wat te verduidelijken.
Het printplaatje is behoorlijk klein dus solderen durfde ik niet aan. In plaats daarvan heb ik een kabeltje gemaakt met pins die precies op de soldeerpunten gedrukt kan worden. Het is een beetje priegelen, maar als hij eenmaal geflasht is hoef je er nooit meer aan te komen.
Aansluiten op de FTDI-adapter gaat als volgt:
(Printplaat <-> FTDI-dapter)
3V3 <-> VCC
GND <-> GND
RX <-> TX
TX <-> RX
I00 <-> GND (Alleen nodig tijdens het bootproces.)
De laatste verbinding in het rijtje (I00 <-> GND) is alleen nodig wanneer je de printplaat boot. Hiermee zorg je ervoor dat de flashmodus geactiveerd worden. Ik heb extra los kabeltje aan de GND-pin van de FDTI-adapter vastgemaakt, zodat ik die alleen tijdens het bootproces even tegen het I00 contactpunt hoef te houden.
Om het samen te vatten:
1. Download
NodeMCU Flasher via GitHub.
2. Download het benodigde
Tasmota .bin-bestand - ik gebruikte sonoff.bin - via GitHub.
3. Koppel de FTDI-adapter aan je computer via USB.
3. Open NodeMCU Flasher, selecteer de juiste Serial port (of kies voor Auto-select). Klik op de Browse-knop om het .bin-bestand te selecteren dat je in stap 2 hebt gedownload.
Baud rate: 115200
Flash mode: Dual Output (DUOT)
Erase flash: yes, wipes all data
4. Koppel het I00 punt op de printplaat met de GND-pin op je FTDI-adapter en druk vervolgens de overige pins tegen de juste contactpunten. Je kunt vervolgens eventueel de I00-verbinding verbreken.
5. Zorg dat de overige contactpunten blijven aangesloten en klik op de "Flash NodeMCU"-knop.
6. Wacht totdat het flashen voltooid is. In de console van NodeMCU krijg je hier een bevestiging van.
Done!
Je kunt de stekker nu weer in elkaar schroeven. Wanneer je hem vervolgens in het stopcontact steekt zal hij een eigen wifi-netwerk aanmaken. Maak verbinding met dit netwerk (sonoff-XXXX) en stel je wifi-gegevens in. Hierna is hij te benaderen als elk ander Tasmota-apparaat.
De module dient nog wel juist geconfigureerd te worden (Configuration > Configure Module) om de ingebouwde knop en LED te laten werken.
Mijn instellingen zijn als volgt: