Jawel maar hij wordt wel iets duurder.
Een extra raspberry pi (zero) kopen, een relayboardje kopen (0,50 cent ali) Domoticz installeren, het relayboardje op de gpio's van je nieuwe raspberry pi zetten, verder heb je op deze raspberry domo install niks nodig.
Dan maak je gebruik van een simpel blockly of script met ping.
if: ping domoticz server = on and relay is off
do: set relay on
if ping domoticz server = off and relay is on
do: set relay off
De extra raspberry pi met domoticz laat je heel tijd pingen naar de domoticz host, komt de ping niet meer terug dan is de voorwaarde weg om het extra relay open te zetten. Het relay zal sluiten, dit extra relay zet je in serie met het het sonoff zwakstroom relay en de cv schakeling, of je zet het extra relay tussen de voeding van de cv en het zwakstroom cv relay.
Het sonoff relay wat je heb gelinkt heeft een dc/ac voeding ingang, toevallig gebruik ik dit relay ook bij de cv ketel, 24 volt ac van de ketel naar voeding ingang sonoff relay, contact van cv ketel naar sonoff relay.
Ik heb overigens nog nooit een domoticz crash gehad, wel heb ik een keer nadat de cv was ingeschakeld door domoticz, de raspberry pi een shutdown gegeven omdat ik de sd-card wou backuppen, en dat zijn net de leuke momenten. Het werd natuurlijk erg warm in huis en toen begreep ik dat de cv natuurlijk nooit meer werd uitgeschakeld en kwam ik dus achter mijn programma foutje
Ik heb nog zitten denken om een nodemcu hier voor in te zetten die kan pingen naar de domoticz host om te kijken of hij nog alive is, maar dan zal ik dat zelf in lua moeten programmeren en dat is voor mij nog onbekend terrein. De bekende firmwares zoals tasmota en espeasy hebben die mogelijkheid helaas niet. En een raspberry had ik nog over en relays liggen dus dit was de makkelijkste oplossing die save is.
Een nodemcu is in elk geval goedkoper als een raspberry.
EDIT> sossolutions heeft tot en met morgen 18 maart de raspberry pi zero W in de aanbieding voor 11 euro gratis verzenden. Heb je alsnog een hele goedkope oplossing die ervoor zorgt dat je cv ketel in geval van een crash van domoticz toch uitgeschakeld wordt.
Succes!
[
Voor 6% gewijzigd door
Chrisje1983 op 17-03-2019 19:53
]