Dank je, even een aanvullende vraag, moet je het basis station ook altijd aangesloten hebben om de data te ontvangen of zijn de sensor zelf ook via wifi verbonden ? Ik zou het liefst dat laatste hebben eigenlijk.Xtremer schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:19:
[...]
Na het sneuvelen van mijn oude Homewizard weerstation ben ik over gestapt op de Alecto WS-5500
Deze weerstation kan verbonden worden via WiFi, en ondersteund 2 protocollen.
Voor 1 van de 2 protocollen is ook een Domoticz Plugin gemaakt.
Deze plug-in, genaamd PWS, is hier te vinden. -> https://github.com/Xorfor/Domoticz-PWS-Plugin)
Zeer uitgebreid weerstation met zon en UV sensor, en ook wind.
ik gebruik zelf de zonesensor om mijn verlichting binnen aan te sturen, beter dan tijd gebaseerd.
Waardes worden elke 16 seconden geupdate richting Domoticz.
Het basis station is de ontvanger, en heeft de WiFi verbinding.
Deze zal dus aangesloten moeten zijn, en ook onder spanning (Op batterij wordt de Wi-Fi uitgezet)
Ik vind het wel prettig dat het geen WiFi ontvangers zijn, dit is wel stabiel, en zuinig qua batterij.
De zender heb ik voorzien van lithium batterijen, er zit ook een accu in en een zonnepaneel.
Ik ben van goede hoop dat ik maar maximaal 1 keer per jaar naar mijn sensoren toe met.
Deze zal dus aangesloten moeten zijn, en ook onder spanning (Op batterij wordt de Wi-Fi uitgezet)
Ik vind het wel prettig dat het geen WiFi ontvangers zijn, dit is wel stabiel, en zuinig qua batterij.
De zender heb ik voorzien van lithium batterijen, er zit ook een accu in en een zonnepaneel.
Ik ben van goede hoop dat ik maar maximaal 1 keer per jaar naar mijn sensoren toe met.
@Wiley99 @niki_lauda Anybody?
De laatste keer dat ik een image van mij SD-kaartje wilde maken had ik netjes afgesloten, stroom van de Pi, kaartje eruit, image gemaakt, kaartje er weer in, stekker er weer in, domoticz restart, maar domoticz met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen.
De net gemaakte image terug gezet op een reserve SD-kaartje en bam, domoticz deed het gelukkig weer. Dat domoticz niet meer aan de praat te krijgen was is mij eerder overkomen na het maken van een image. Heb toen een wat oudere image teruggezet, dus een paar weken data in domoticz , influx en grafana kwijt. Wel backups op een USB-stick terug tot begin mei. Nu heb ik een paar vragen:
Om herhaling te voorkomen. Is het mogelijk een image te maken van de SD-kaart zonder deze uit de Pi te halen?
Hoe dan?
Of is het beter eerst domoticz te stoppen alvorens voor de Pi netjes te stoppen?
Influx zet alle backups achter elkaar. Terugzetten lukt mij alleen met de laatste,
De laatste keer dat ik een image van mij SD-kaartje wilde maken had ik netjes afgesloten, stroom van de Pi, kaartje eruit, image gemaakt, kaartje er weer in, stekker er weer in, domoticz restart, maar domoticz met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen.
De net gemaakte image terug gezet op een reserve SD-kaartje en bam, domoticz deed het gelukkig weer. Dat domoticz niet meer aan de praat te krijgen was is mij eerder overkomen na het maken van een image. Heb toen een wat oudere image teruggezet, dus een paar weken data in domoticz , influx en grafana kwijt. Wel backups op een USB-stick terug tot begin mei. Nu heb ik een paar vragen:
Om herhaling te voorkomen. Is het mogelijk een image te maken van de SD-kaart zonder deze uit de Pi te halen?
Hoe dan?
Of is het beter eerst domoticz te stoppen alvorens voor de Pi netjes te stoppen?
Influx zet alle backups achter elkaar. Terugzetten lukt mij alleen met de laatste,
code:
maar daar zit die data ook niet in. Ik moet dus een oudere backup gebruiken en daar de stukjes data die ik mis uit vissen. Dat laatste lukt mij wel, maar hoe zet ik een influx backup van zeg 30 juni terug?
1
| sudo influxd restore -portable -db Kamstrup -newdb Kamstrup_bak /mnt/USBbackup/Influxdb |
[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 24-08-2020 01:42 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
@Xtremer Eindelijk dacht ik iets gevonden te hebben voor mijn Ventus W830
Volgens de github pagina moet deze ook werken, maar ik krijg geen PWS in mijn domoticz hardware lijst.
Domoticz herstart, pi gereboot, maar geen verandering.
Accepteer nieuwe hardware staat op groen, dus dat kan het haast niet zijn.
Enig idee waar ik zoeken moet?
Volgens de github pagina moet deze ook werken, maar ik krijg geen PWS in mijn domoticz hardware lijst.
Ik heb het volgende rolgordijn gekocht en werkt via de afstandsbediening perfect.
https://nl.aliexpress.com...teKey=white_backgroup_101
Nu krijg ik hem alleen met geen mogelijkheid in domoticz werkend want rfxcom pikt het signaal van de remote niet op, terwijl het wel een 433.92 zender is. Wanneer ik in rfxmanager kijk, en ik druk op de remote van het rolgordijn dan zie ik ook niet dat hij een signaal ontvangt. Wat kan ik doen om het werkend te krijgen? Ik had speciaal de 433.92 versie van het rolgordijn gekocht omdat ik er vanuit ging dat het zou werken zoals normaal.
Iemand (@b_weijenberg )deze toevallig ook in gebruik of tips?
Nu krijg ik hem alleen met geen mogelijkheid in domoticz werkend want rfxcom pikt het signaal van de remote niet op, terwijl het wel een 433.92 zender is. Wanneer ik in rfxmanager kijk, en ik druk op de remote van het rolgordijn dan zie ik ook niet dat hij een signaal ontvangt. Wat kan ik doen om het werkend te krijgen? Ik had speciaal de 433.92 versie van het rolgordijn gekocht omdat ik er vanuit ging dat het zou werken zoals normaal.
Weet je zeker dat je verbinding hebt met de weerstation?papafrank99 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:10:
@Xtremer Eindelijk dacht ik iets gevonden te hebben voor mijn Ventus W830
Heb je ook in de domoticz log's gekeken?
In de log kan ik niets vinden over een weerstation.
Nu heb ik deze vlak na de installatie leeg gemaakt, geen idee of ik dit nu nog kan zien.
Dus geen idee of ik verbinding heb,waarschijnlijk niet.
Ik heb geen errors gekregen tijdens de installatie via putty.
Nu heb ik deze vlak na de installatie leeg gemaakt, geen idee of ik dit nu nog kan zien.
Dus geen idee of ik verbinding heb,waarschijnlijk niet.
Ik heb geen errors gekregen tijdens de installatie via putty.
Wat je kunt doen, is even contact opnemen met de gasten van RFXCom (support@rfxcom.com), zij hebben wel vaker eea bij een volgende update toegevoegd. Vaak kun je zelf iets instellen om het signaal uit te lezen en een enkele keer moet je de afstandsbediening opsturen (die je dan ook weer terugkrijgt).vwtune schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:40:
Ik heb het volgende rolgordijn gekocht en werkt via de afstandsbediening perfect.
De stappen die ik moest doen voor een deurbel een paar jaar terug:
Maar heb jij geen extra kosten erbij gekregen omdat je > 22 EUR hebt geïmporteerd? Of heb je mazzel gehad?Graag met Pro1 firmware testen en dan alleen undec on.
Je ontvangt dan RAW data als het goed is.
Let wel op dat je de data pakt die je op het moment ontvangt als je de knop indrukt.
[ Voor 6% gewijzigd door M.v.Veelen op 24-08-2020 16:57 ]
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb nog nooit extra kosten erbij gekregen en toch meer dan eens bestellingen van > 22 EUR (tot bijna 50 EUR) via Ali gehad.M.v.Veelen schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:55:
[...]
Maar heb jij geen extra kosten erbij gekregen omdat je > 22 EUR hebt geïmporteerd? Of heb je mazzel gehad?
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Zeker. Ik gebruik hiervoor Raspibackup. Ik maak een dd-backup, oftewel de volledige 8 GB van mijn SD kaart worden naar mijn netwerk-share gekopieerd (automatisch 1 x per week) als image. Duurt 12 minuten bij mij.Copitano schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 01:34:
@Wiley99 @niki_lauda Anybody?
Is het mogelijk een image te maken van de SD-kaart zonder deze uit de Pi te halen?
Hoe dan?
Altijd beter om Domoticz dan even uit te zetten. Raspibackup kan dat voor je doen, inclusief na de backup Domoticz weer opstarten.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 25-08-2020 09:22 ]
Thanks ga ik dat even proberen.M.v.Veelen schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:55:
[...]
Wat je kunt doen, is even contact opnemen met de gasten van RFXCom (support@rfxcom.com), zij hebben wel vaker eea bij een volgende update toegevoegd. Vaak kun je zelf iets instellen om het signaal uit te lezen en een enkele keer moet je de afstandsbediening opsturen (die je dan ook weer terugkrijgt).
[...]
Maar heb jij geen extra kosten erbij gekregen omdat je > 22 EUR hebt geïmporteerd? Of heb je mazzel gehad?
Geen importkosten overigens, ik bestel wel vaker boven de 21 euro (soms zelfs paar honderd euro), je moet gewoon geen snelle shipping willen want dan krijg je het standaard wel. je moet altijd kiezen voor ALiexpres shipping standard.
ik ontvang dan wel data, maar wat moet ik daar dan mee doen?M.v.Veelen schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:55:
[...]
Wat je kunt doen, is even contact opnemen met de gasten van RFXCom (support@rfxcom.com), zij hebben wel vaker eea bij een volgende update toegevoegd. Vaak kun je zelf iets instellen om het signaal uit te lezen en een enkele keer moet je de afstandsbediening opsturen (die je dan ook weer terugkrijgt).
[...]
Ik heb dit aan het begin van het jaar gedaan voor een Byron deurbel, en later dit jaar nog een keer, maar heb alleen antwoord gehad dat ze druk hadden en er (nog) geen tijd voor hadden. Op de laatste mails heb ik helemaal geen antwoord gehad.M.v.Veelen schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:55:
Wil je er natuurlijk niet vanaf praten, proberen kan altijd
Mijn domoticz installatie loopt om de een of andere reden niet stabiel. Soms doet hij het maanden goed zonder reboot. Soms moet ik elke 5 minuten mijn RPI herstarten of domoticz opnieuw opstarten.
Vaak crashed hij met een vage error om de 5 minuten. Als ik dan wat dzvents script disable houdt hij het plotseling weer een dag vol en daarna crasht hij weer iedere 5 minuten. Snap er echt helemaal niks van waarom Domoticz zich zo random instabiel gedraagt. Gisteren deed ik een update naar de laatste beta, maar de daarmee werd het alleen maar erger. Gelijk de backup terug gezet en die deed het vervolgens spontaan weer prima tot vanochtend. Vanochtend opnieuw de beta geinstalleerd en die draait nu vervolgens wel gewoon i.t.t. gisteren.
Ik ben bang dat ik maar eens een volledige herinstallatie moet uitvoeren. Ik was al van plan om te migreren naar een RPi4... Echter vind ik het zonde om de hele database opnieuw te moeten opbouwen. De oude database vertrouw ik alleen niet meer en die kan ik ook niet meer gebruiken op de stable release. En ik ben bang dat ik met de deze database opnieuw het systeem instabiel maak (ondanks alle integrity checks die worden aangeraden). Eventueel kan ik met een sqlite editor de interessante data handmatig overzetten.
Herkent iemand deze klachten?
Ik draai overigens op een RPI3, die boot van SD-kaart en vervolgens via USB op een SSD werkt.
Vaak crashed hij met een vage error om de 5 minuten. Als ik dan wat dzvents script disable houdt hij het plotseling weer een dag vol en daarna crasht hij weer iedere 5 minuten. Snap er echt helemaal niks van waarom Domoticz zich zo random instabiel gedraagt. Gisteren deed ik een update naar de laatste beta, maar de daarmee werd het alleen maar erger. Gelijk de backup terug gezet en die deed het vervolgens spontaan weer prima tot vanochtend. Vanochtend opnieuw de beta geinstalleerd en die draait nu vervolgens wel gewoon i.t.t. gisteren.
Ik ben bang dat ik maar eens een volledige herinstallatie moet uitvoeren. Ik was al van plan om te migreren naar een RPi4... Echter vind ik het zonde om de hele database opnieuw te moeten opbouwen. De oude database vertrouw ik alleen niet meer en die kan ik ook niet meer gebruiken op de stable release. En ik ben bang dat ik met de deze database opnieuw het systeem instabiel maak (ondanks alle integrity checks die worden aangeraden). Eventueel kan ik met een sqlite editor de interessante data handmatig overzetten.
Ik draai overigens op een RPI3, die boot van SD-kaart en vervolgens via USB op een SSD werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door FunFair op 25-08-2020 11:52 ]
Tsja, vaak zit het hem toch in de scripten.FunFair schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:49:
Mijn domoticz installatie loopt om de een of andere reden niet stabiel. Soms doet hij het maanden goed zonder reboot. Soms moet ik elke 5 minuten mijn RPI herstarten of domoticz opnieuw opstarten.
Mijn Domoticz crashte bijvoorbeeld bij gebruik van mijn zonnepaneel script in combinatie met uitval van internet. Dan konden bepaalde zaken niet meer uitgelezen worden en crashte de boel.
Doet dan random aan, maar perfect verklaarbaar (als je het eenmaal weet).
vraagje:
Ik zag een mooi Weerstation, betreft de Renkforce draadloos weerstation WH2315 en vroeg me af of iemand deze ook in gebruik heeft in combinatie met Domoticz
Artikelnummer: 2203406
Fabrikantnummer: RF-4406812
EAN: 4064161002071
Ik zag een mooi Weerstation, betreft de Renkforce draadloos weerstation WH2315 en vroeg me af of iemand deze ook in gebruik heeft in combinatie met Domoticz
Artikelnummer: 2203406
Fabrikantnummer: RF-4406812
EAN: 4064161002071
If you see me collapse, pause my Garmin!🚶🏃
Ik herken je klachten niet, hier draaien we Domoticz op een Pi3B+ die ook vanaf een SD kaart boot mbv Berryboot en vervolgens draait op een SSD.FunFair schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:49:
Let wel dat Zwave, bij mijn weten, nog niet werkt zoals het hoort icm een Pi4. Of het moet intussen aangepast zijn. Voorheen was het nodig om een USB2.0 hub te gebruiken.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Bij mij werkt de berryboot niet meer na update laatste versie buster en firmware update.Peutpeut schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:25:
[...]
Ik herken je klachten niet, hier draaien we Domoticz op een Pi3B+ die ook vanaf een SD kaart boot mbv Berryboot en vervolgens draait op een SSD.
Let wel dat Zwave, bij mijn weten, nog niet werkt zoals het hoort icm een Pi4. Of het moet intussen aangepast zijn. Voorheen was het nodig om een USB2.0 hub te gebruiken.
Daarvoor draaide domoticz ook meer dan een jaar stabiel zonder reboot tot . . . . ik dacht te gaan updaten.
Nu gestopt daardoor met domoticz
Maar zou het wel weer graag aan de gang krijgen.
Eventueel nog ander SD kaartje en andere voeding proberen om die als oorzaak uit te sluiten.. veel "random Pi" problemen worden uiteindelijk daardoor veroorzaakt.FunFair schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:49:
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
De Pi3B+ zou met de laatste bootloader ook native USB boot vanaf een SSD ondersteunen. Ik ga mijn Pi3B+ ook omzetten op die manier als we gaan verhuizen, dan bouw ik alles vanaf het begin opnieuw op, mooi moment om dat aan te pakken.SpikeHome schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:42:
[...]
Bij mij werkt de berryboot niet meer na update laatste versie buster en firmware update.
Daarvoor draaide domoticz ook meer dan een jaar stabiel zonder reboot tot . . . . ik dacht te gaan updaten.
Ik heb voor ook voor een (dezelfde ?) Byron deurbel contact met ze gehad (in 2018) en die hebben ze toen binnen enkele dagen toegevoegd. Niet geschoten is altijd mis toch?Sandolution schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:15:
[...]
Ik heb dit aan het begin van het jaar gedaan voor een Byron deurbel, en later dit jaar nog een keer, maar heb alleen antwoord gehad dat ze druk hadden en er (nog) geen tijd voor hadden. Op de laatste mails heb ik helemaal geen antwoord gehad.
Wil je er natuurlijk niet vanaf praten, proberen kan altijd
Type: Byron BY37 Bell Push
[ Voor 3% gewijzigd door M.v.Veelen op 25-08-2020 16:48 ]
¯\_(ツ)_/¯
Dat is super! Scheelt een hoop gedoe.de Peer schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
Zeker. Ik gebruik hiervoor Raspibackup. Ik maak een dd-backup, oftewel de volledige 8 GB van mijn SD kaart worden naar mijn netwerk-share gekopieerd (automatisch 1 x per week) als image. Duurt 12 minuten bij mij.
Altijd beter om Domoticz dan even uit te zetten. Raspibackup kan dat voor je doen, inclusief na de backup Domoticz weer opstarten.
Ineens heel (te) veel over te vinden. Wel veel jargon. Ga ik eens goed op studeren. Thx
Even nog een start vraag: Kan ik op mijn (Windows 10) laptop die via een bekabeld netwerk contact kan maken met de Pi ee netwerk-share maken en zoja hoe doe ik dat dan?.
Rechtsklik op een map in Windows 10 die je wilt delen en klik eigenschappen en dan 'delen'. Dan is het een gedeelde map.Copitano schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:10:
[...]
Dat is super! Scheelt een hoop gedoe.Heb inmiddels het nodige over Raspibackup gevonden via Google.
Ineens heel (te) veel over te vinden. Wel veel jargon. Ga ik eens goed op studeren. Thx
Even nog een start vraag: Kan ik op mijn (Windows 10) laptop die via een bekabeld netwerk contact kan maken met de Pi ee netwerk-share maken en zoja hoe doe ik dat dan?.
Wat ik vervolgens heb gedaan is samba installeren op mijn raspberry en daarmee de Windows share mounten.
Details daarvoor zijn wel te vinden via Google. Er zijn veel raspibackup tutorials. Ik ben zelf ook niet heel handig met Linux etc maar had dit in een uurtje werkend.
Ik ga er mee aan de slag. Als het niet lukt meld ik het wel.de Peer schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:26:
[...]
Rechtsklik op een map in Windows 10 die je wilt delen en klik eigenschappen en dan 'delen'. Dan is het een gedeelde map.
Wat ik vervolgens heb gedaan is samba installeren op mijn raspberry en daarmee de Windows share mounten.
Details daarvoor zijn wel te vinden via Google. Er zijn veel raspibackup tutorials. Ik ben zelf ook niet heel handig met Linux etc maar had dit in een uurtje werkend.
Ook een keer gehad en opgelost door BerryBoot opnieuw op de SD kaart te kopiëren en daarna werkte het weer. SD in je PC / Berryboot downloaden en uitpakken en kopiëren naar SD.SpikeHome schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:42:
[...]
Bij mij werkt de berryboot niet meer na update laatste versie buster en firmware update.
Maakt voor de zekerheid wel eerst een image van je SD kaart zodat je terug kunt naar het punt voor je dit test.
ja dat al geprobeerd,MikeOO schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:38:
[...]
Ook een keer gehad en opgelost door BerryBoot opnieuw op de SD kaart te kopiëren en daarna werkte het weer. SD in je PC / Berryboot downloaden en uitpakken en kopiëren naar SD.
Maakt voor de zekerheid wel eerst een image van je SD kaart zodat je terug kunt naar het punt voor je dit test.
De disk en al mag allemaal leeg ook begin vanaf scratch.
dit heb ik al met een paar usb2ssd converters geprobeerd maar nog niet werkend gekregen.Peutpeut schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:50:
[...]
De Pi3B+ zou met de laatste bootloader ook native USB boot vanaf een SSD ondersteunen. Ik ga mijn Pi3B+ ook omzetten op die manier als we gaan verhuizen, dan bouw ik alles vanaf het begin opnieuw op, mooi moment om dat aan te pakken.
Wel met een usb hdd van 3tb maar dat vond ik zonde om die daarvoor te gebruiken.
Dat is jammer, het zou native moeten werken. Ik ga er binnenkort mee aan de slag, nog te vroeg om nu alle domotica al af te bouwen.SpikeHome schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:59:
[...]
dit heb ik al met een paar usb2ssd converters geprobeerd maar nog niet werkend gekregen.
Wel met een usb hdd van 3tb maar dat vond ik zonde om die daarvoor te gebruiken.
Hoe heb je het precies gedaan, voor zover ik begrepen heb zou je een image kunnen flash op een HDD/SSD waar vanaf de Pi dan zou moeten kunnen booten.
Bron: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.mdRaspberry Pi 3B+, Compute Module 3+
The Raspberry Pi 3B+ and Compute Module 3+ support USB mass storage boot out of the box. The steps specific to previous versions of Raspberry Pi do not have to be executed.
The procedure is the same as for SD cards - simply image the USB storage device with the operating system image.
After preparing the storage device, connect the drive to the Raspberry Pi and power up the Pi, being aware of the extra USB power requirements of the external drive. After five to ten seconds, the Raspberry Pi should begin booting and show the rainbow splash screen on an attached display. Make sure that you do not have an SD card inserted in the Pi, since if you do, it will boot from that first.
Ik ben erg benieuwd. WIj hebben allemaal plisse gordijnen, en zou dat graag motorizeren.vwtune schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:40:
Werk het ook op vouwgordijnen?
Ik heb de indruk dat het hier al vaker voorbij is gekomen maar ik wil het nog eens aanhalen. Ik gebruik Domoticz icm met InfluxDB en Grafana voor het weergeven van grafieken. Nu wil ik ook grafieken maken op basis van een maand. Dit met name voor gebruik van gas, stroom en bij diverse apparaten zoals de diepvries en koelkast.
Het is dus vooralsnog blijkbaar niet mogelijk, het enige wat ik kan vinden is dat het vanaf versie 1.8 wel zou kunnen volgens dit issue: https://github.com/influxdata/influxdb/issues/3991
Iemand een aanvulling die me in de goede richting kan helpen of een workaround?
Het is dus vooralsnog blijkbaar niet mogelijk, het enige wat ik kan vinden is dat het vanaf versie 1.8 wel zou kunnen volgens dit issue: https://github.com/influxdata/influxdb/issues/3991
Heb het script net ook gebruikt, na wat aanpassingen gemaakt te hebben:Baseje schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:45:
Een collega van me was enige tijd geleden van Domoticz overgestapt naar Home Assistant alleen wilde hij graag zijn slimme meter historie behouden. Vandaag bezig geweest met een Powershell script hiervoor zodat de data geimporteert kan worden in DSMR Reader (https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader)
Ook bij mij gelukt oude data te importeren middels Powershell en API en de volgende stappen;
Domoticz to DSMRReader.zipVervolgens kan het wel even duren voordat gegevens zichtbaar worden in DSMR Reader Archief.
- Export database binnen Domoticz
- Open de database middels 'DB browser for SQLite' (https://sqlitebrowser.org/)
- Exporteer de tabellen 'Meter_Calendar' en 'Multimeter_Calendar' met als seperator ';'.
- Zet de API binnen DSMR Reader aan en kopieer de key.
- Open het powershell script middels de Powershell ISE.
- Pas het powershell de volgende zaken aan: 'LOCATIE CSV' , 'APIKEY' en 'URL-DSMR' met de gegevens zoals eerder geëxporteerd.
- Start vervolgens het Powershell script, waarna je flink een aantal API calls ziet gebeuren.
- Het powershell script importeert de CSV's en zorgt ervoor dat exact de juiste conventie gepusht word per API call. Dit gebeurd voor iedere meting om 00.00 en om 23.59 (Dit zodat de dagen gevuld worden).
Overigens zagen we pas de gegevens van het terugleveren nadat we middels de P1 kabel werkelijk een teruglevering hadden, echter dan ook wel netjes in de historie.
code:
was 29 bij jou.1
| {$_.DeviceRowID -eq "1"} |
code:
toegevoegd aan Invoke-WebRequest (ivm missen IE op mijn bak, ook al lijtk dit een deprecated optie te zijn... 1
| -UseBasicParsing |

Heb de data van Augustus zo erin gezet, even kijken of dit bij de volgende scheduled "Generate day and hour statistics" wordt gedaan. Zo ja, ga ik mijn overige historie er ook inzetten.
Heb geprobeerd op github dat script te vinden, maar dat lukt me niet. Kan zodoende ook geen commentaar oid achterlaten met een verwijzing naar dit script.. Enig idee hoe het script te vinden?
@Peutpeut
Ik heb er zelf niet meer goed naar gekeken, maar een tijdje terug kwam ik tot hier:
kraades in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
Onder deze post wordt aangegeven dat er ook een Flux plugin voor Grafana is.
Ik heb deze zelf nooit geprobeerd dus ik weet niet of dit werkt.
Ik heb er zelf niet meer goed naar gekeken, maar een tijdje terug kwam ik tot hier:
👉🏻 Blog 👈🏻
Dank voor je reactie. Ik heb Flux inmiddels geïnstalleerd en Grafana meteen geüpdatet. Verder kom ik ook niet want ik ken Flux niet dus queries maken is de volgende stap. Voorbeelden kan ik helaas ook niet vinden. Wellicht toch eenvoudiger om in Domoticz te regelen dat er het dagelijkse verbruik wordt opgeteld bij een maand verbruik en dit dan door te sturen naar InfluxDB en weer te geven in Grafana.kraades schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:28:
@Peutpeut
Mocht er iemand handig zijn met Flux, ik houdt me aanbevolen.
Versie 1.8 is er al dus dan kun je het toch gaan gebruiken. Moet je wel Flux gebruiken voor queries.Peutpeut schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:08:
Ik heb de indruk dat het hier al vaker voorbij is gekomen maar ik wil het nog eens aanhalen. Ik gebruik Domoticz icm met InfluxDB en Grafana voor het weergeven van grafieken. Nu wil ik ook grafieken maken op basis van een maand. Dit met name voor gebruik van gas, stroom en bij diverse apparaten zoals de diepvries en koelkast.
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 26-08-2020 19:20 ]
Klopt, maar de Flux queries komen op mij niet zo intuïtief over, ik ben slechts een eenvoudige verpleegkundige van beroep en moet me daar in verdiepen om dat echt te begrijpen en er mee te kunnen werkenjobr schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:19:
[...]
Versie 1.8 is er al dus dan kun je het toch gaan gebruiken. Moet je wel Flux gebruiken voor queries.
@Peutpeut
Ik dacht nog wel te weten dat dit flux script werkte.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ga ik binnenkort proberen, dank!kraades schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:49:
@Peutpeut
ik runde domoticz op de pi3 met een pidrive en berryboot dat ging jaren super stabiel met stretch.Peutpeut schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:25:
[...]
Dat is jammer, het zou native moeten werken. Ik ga er binnenkort mee aan de slag, nog te vroeg om nu alle domotica al af te bouwen.
Hoe heb je het precies gedaan, voor zover ik begrepen heb zou je een image kunnen flash op een HDD/SSD waar vanaf de Pi dan zou moeten kunnen booten.
[...]
Bron: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md
vanwege update naar nieuwe versie wilde ik updaten naar buster, vanaf dat moment werkte het niet meer de stappen van buster upgrade gevolgd en daar zat ook de firmware upgrade in.
Dan zou het moeten werken als ook de bootloader een update heeft gehad. Dit kun je checken door onderstaande op je command line in the voeren:SpikeHome schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:06:
[...]
ik runde domoticz op de pi3 met een pidrive en berryboot dat ging jaren super stabiel met stretch.
vanwege update naar nieuwe versie wilde ik updaten naar buster, vanaf dat moment werkte het niet meer de stappen van buster upgrade gevolgd en daar zat ook de firmware upgrade in.
vcgencmd bootloader_version
Je zou dan een recente datum moeten zien in het resultaat.
[ Voor 28% gewijzigd door Peutpeut op 27-08-2020 08:40 ]
Ja dat staat goed, maar niet alle controllers worden ondersteund is mijn ervaring, en dat kan je ook wel lezen als je erop googeld.Peutpeut schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:39:
[...]
Dan zou het moeten werken als ook de bootloader een update heeft gehad. Dit kun je checken door onderstaande op je command line in the voeren:
Dat had ik ook gelezen ja. Ik vermoed dat ik met de controller besteld via Ali nu geluk gehad heb danSpikeHome schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:46:
[...]
Ja dat staat goed, maar niet alle controllers worden ondersteund is mijn ervaring, en dat kan je ook wel lezen als je erop googeld.
Als die motor in de buis van jouw vouwgordijn past, dan wel ja. Als ik jou was zou ik gewoon 1 bestellen en daarmee spelen om te kijken of het werkt zoals jij zou willen, daarna bestel je er meer.Maeslant schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Ik ben erg benieuwd. WIj hebben allemaal plisse gordijnen, en zou dat graag motorizeren.
Werk het ook op vouwgordijnen?
Heb het toegevoegd als command op github dacht ik,dog4life schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:24:
[...]
Heb het script net ook gebruikt, na wat aanpassingen gemaakt te hebben:
code:was 29 bij jou.
1 {$_.DeviceRowID -eq "1"}
code:toegevoegd aan Invoke-WebRequest (ivm missen IE op mijn bak, ook al lijtk dit een deprecated optie te zijn...
1 -UseBasicParsing
Heb de data van Augustus zo erin gezet, even kijken of dit bij de volgende scheduled "Generate day and hour statistics" wordt gedaan. Zo ja, ga ik mijn overige historie er ook inzetten.
Heb geprobeerd op github dat script te vinden, maar dat lukt me niet. Kan zodoende ook geen commentaar oid achterlaten met een verwijzing naar dit script.. Enig idee hoe het script te vinden?
Telang geleden alweer haha!
en welke heb jij besteld danPeutpeut schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:09:
[...]
Dat had ik ook gelezen ja. Ik vermoed dat ik met de controller besteld via Ali nu geluk gehad heb dan
Is er iemand die me een hint kan geven om vanaf node red via mqtt naar domoticz met één bericht meerdere devices van een nieuwe waarde te voorzien ?
Ik krijg een bericht van een externe bron binnen waarvan de data bedoeld is voor een 8tal devices/sensoren in domoticz, de berichten komen allemaal tegelijk binnen dus.
Ik krijg een bericht van een externe bron binnen waarvan de data bedoeld is voor een 8tal devices/sensoren in domoticz, de berichten komen allemaal tegelijk binnen dus.
Hmmm, ook eens geprobeerd. Ik krijg dit, maar alles werkt hier goed op Buster.Peutpeut schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:39:
[...]
Dan zou het moeten werken als ook de bootloader een update heeft gehad. Dit kun je checken door onderstaande op je command line in the voeren:
pi@raspberrypi:/ $ vcgencmd bootloader_version unknown
Blijkbaar is dat commando alleen voor de 4, op de 3B+ werkt het bij mij ook niet. Geen idee waarom want mijn kennis is beperktCopitano schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:50:
[...]
Hmmm, ook eens geprobeerd. Ik krijg dit, maar alles werkt hier goed op Buster.
pi@raspberrypi:/ $ vcgencmd bootloader_version unknown
Dat is deze: https://a.aliexpress.com/_BT51sg
Werkt bij mij op de Pi 4 om vanaf te booten, dus zonder SD kaart.
Het is bij mij inderdaad een 3B+. Never mind. Het werktPeutpeut schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:22:
[...]
Blijkbaar is dat commando alleen voor de 4, op de 3B+ werkt het bij mij ook niet. Geen idee waarom want mijn kennis is beperkt
Ik gebruik nog geen zwave. Intussen zijn de problemen opgelost. Heb de Rpi4 geinstalleerd en die boot volledig van SSD op de USB3 poort. Stuk sneller ook nog (na wat aanpassingen i.v.m. quircks of iets dergelijks).Peutpeut schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:25:
[...]
Ik herken je klachten niet, hier draaien we Domoticz op een Pi3B+ die ook vanaf een SD kaart boot mbv Berryboot en vervolgens draait op een SSD.
Wel apart, want mijn scripts ontvangen data, maar halen zelf geen data op. Weet wel dat de openurl functie soms kan blijven hangen, maar dit was wel erg snel. Ik heb de database nu hersteld op een frisse installatie en nu werkt alles weer stabiel.de Peer schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:01:
[...]
Tsja, vaak zit het hem toch in de scripten.
Mijn Domoticz crashte bijvoorbeeld bij gebruik van mijn zonnepaneel script in combinatie met uitval van internet. Dan konden bepaalde zaken niet meer uitgelezen worden en crashte de boel.
Doet dan random aan, maar perfect verklaarbaar (als je het eenmaal weet).
Dit is ook apart, gezien hij alleen maar bootte vanaf SD om direct alles op de SSD te gaan doen. Heb de SSD ook vervangen voor een andere die ik had liggen. Ga maar eens kijken of er fouten zijn ontstaan op de SSD.JanPedaal schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:30:
[...]
Eventueel nog ander SD kaartje en andere voeding proberen om die als oorzaak uit te sluiten.. veel "random Pi" problemen worden uiteindelijk daardoor veroorzaakt.
Heb net alles gemigreerd van de Rpi3 naar Rpi4. Wel even gedoe, maar zo te zien draait het stabiel (en voelt ook weer wat sneller aan, maar dat kan natuurlijk placebo zijn)
-edit-
Weer een vastloper. Toch nog maar eens kritisch naar mijn scripts gekeken. Wat blijkt, ik roep een dzvents script elke minuut op, maar in hetzelfde script definieer ik een functie die elke minuut ook iets checkt, wat totaal overbodig is. Ik denk (hoop) dat, dat het probleem was.
[ Voor 6% gewijzigd door FunFair op 28-08-2020 16:04 ]
Vandaag zijn onze slimme E en G meters omgewisseld (wegens E meter defect) ik wil deze nieuwe meters evenals de oude uitlezen met de P1 poort, echter kloppen de meterstanden niet (zijn wederom +/- 0 )
Hoe kan ik dit het beste in Domoticz aan pakken? nieuwe apparaten aanmaken en vervangen ? ik heb geen idee.
Hoe kan ik dit het beste in Domoticz aan pakken? nieuwe apparaten aanmaken en vervangen ? ik heb geen idee.
dzVents scriptje maken. Laatste meterstand van de oude meter optellen bij de nieuwe en terug zetten in een dummy.tingbrouwer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:53:
Vandaag zijn onze slimme E en G meters omgewisseld (wegens E meter defect) ik wil deze nieuwe meters evenals de oude uitlezen met de P1 poort, echter kloppen de meterstanden niet (zijn wederom +/- 0 )
Ik heb inmiddels iets voor elkaar met Flux, het is gelukt met deze query:kraades schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:49:
@Peutpeut
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| from(bucket: "domoticz") |> range(start: 2020-04-01T00:00:00Z, stop: 2020-08-31T23:59:59Z) |> filter(fn: (r) => r.idx == "339") |> drop(columns: ["idx", "current-1", "Instant", "Usage", "Status", "name"]) |> window(every: 1d) |> max() |> window(every: 1mo) |> cumulativeSum() |> max() |
Uitgangspunt hiervoor is een dummy met het dagelijkse verbruik die wordt geüpdatet als er een nieuwe waarde vanuit de slimme meter binnen komt.
Dit levert dan het volgende panel op:
https://snapshot.raintank...J4YNkOf7bR7gw2Vr4zJOaO8R5
/f/image/G2BeBWoOVkrCiLRJ9UlhSweR.png?f=fotoalbum_large)
Niet geheel naar wens en ik ben bang dat dit ook niet mogelijk is dus het volgende is dat ik het in Domoticz via DzVents ga doen die per maand het verbruik bijhoudt. Nu heb hetzelfde principe om het dagelijkse verbruik op te slaan in een dummy en die dummy wordt vervolgens naar InfluxDB gestuurd. Kleinigheidje: de query duurt een kleine 30 seconden met de data die er tot vandaag in staat.
Ik heb sinds kort dus een Shelly Plug S, in een poging mn sluipverbruik omlaag te krijgen.
Nu lijkt het wattage prima te gaan, maar op de een of andere manier gaat het verbruik een stuk minder soepel. Blijft naar mijn idee veel te laag. Herkent iemand dit? Staat niet op 0, maar mijn koelkast bijvoorbeeld pendelt van 1.1 naar 21.1 watt, en blijft vandaag op 0.186Wh staan.
Nu lijkt het wattage prima te gaan, maar op de een of andere manier gaat het verbruik een stuk minder soepel. Blijft naar mijn idee veel te laag. Herkent iemand dit? Staat niet op 0, maar mijn koelkast bijvoorbeeld pendelt van 1.1 naar 21.1 watt, en blijft vandaag op 0.186Wh staan.
Mijn Domoticz crashed bijna dagelijks.
Ik heb een simpele setup met wat tasmota lampjes en een switch via mqtt, alles geschakeld door timers.
Dit alles draait op een rpi B+ waar ook pihole, unbound, pivpn en de Ubiquiti controller op draaien.
Heb al een andere voeding en andere sd kaart geprobeerd, dit mocht niet baten.
Het probleem is dat als ik domoticz restart de log ook opnieuw start zodat ik niet kan zien waar het fout gaat.
De rest blijft overigens probleemloos draaien.
Is er een manier om de oude logfile via ssh te lezen?
Ik heb een simpele setup met wat tasmota lampjes en een switch via mqtt, alles geschakeld door timers.
Dit alles draait op een rpi B+ waar ook pihole, unbound, pivpn en de Ubiquiti controller op draaien.
Het probleem is dat als ik domoticz restart de log ook opnieuw start zodat ik niet kan zien waar het fout gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door pinojo123 op 29-08-2020 19:35 ]
Dat is nogal behoorlijk wat, vooral de Unifi controller gebruikt behoorlijk veel RAM in mijn geval. Je kunt eens kijken of je niet aan het randje van zijn kunnen zit vwb RAM.pinojo123 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:33:
total used free shared buff/cache availablePeutpeut schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:17:
[...]
Dat is nogal behoorlijk wat, vooral de Unifi controller gebruikt behoorlijk veel RAM in mijn geval. Je kunt eens kijken of je niet aan het randje van zijn kunnen zit vwb RAM.
Mem: 432Mi 256Mi 88Mi 11Mi 87Mi 116Mi
Swap: 99Mi 99Mi 0B
Swap staat op 0B free, zou dat het kunnen zijn?
Dat is inderdaad niet de bedoeling. Je zou eens dmesg kunnen door spitten (sudo dmesg | less). Met de verwachting dat de out of memory killer ten tijde van een gebrek aan RAM heeft gehandeld. Mogelijk verklaart dat je issues.pinojo123 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:06:
[...]
total used free shared buff/cache available
Mem: 432Mi 256Mi 88Mi 11Mi 87Mi 116Mi
Swap: 99Mi 99Mi 0B
Swap staat op 0B free, zou dat het kunnen zijn?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen;
ik werk met een P1 usb kabel en een raspberry Pi maar loop tegen het volgende aan:
Ik wil graag het werkelijk Actueel stroom gebruik weergeven, maar zie nu alleen wat ik van het net afneem. En eventueel teruglever.
Ik wil graag mijn pv opbrengst (die ik los meet via de s0 countermodule) er bij optellen anders weet ik natuurlijk niet mijn actuele gebruik is.
Is hier een manier voor om dit Actueel verbruik weer te geven? Bijvoorbeeld los in een dummy switch?
Bijvoorbeeld:
PV opbrengst 396 W
Power (P1) -190 W
Actueel verbruik 206 W
Groeten
ik werk met een P1 usb kabel en een raspberry Pi maar loop tegen het volgende aan:
Ik wil graag het werkelijk Actueel stroom gebruik weergeven, maar zie nu alleen wat ik van het net afneem. En eventueel teruglever.
Ik wil graag mijn pv opbrengst (die ik los meet via de s0 countermodule) er bij optellen anders weet ik natuurlijk niet mijn actuele gebruik is.
Is hier een manier voor om dit Actueel verbruik weer te geven? Bijvoorbeeld los in een dummy switch?
Bijvoorbeeld:
PV opbrengst 396 W
Power (P1) -190 W
Actueel verbruik 206 W
Groeten
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Even weer een vraagje.... Intussen een nieuw pi en script werkt weer. Maar. Moet er tussen de s0 meter en GPIO poort 23 een 10k weerstand? Ik lees op internet dat GPIO 23 een eigen weerstand al heeft.... Ik hoor het graag van u.klump4u schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:01:
@DjAntoon
S0 van de kwh meter naar gnd en gpio 23 van de pi.
In Domoticz een dummie sensor maken , type Electric (instant+counter)
In onderstaand python script je ip van domoticz aanpassen, de IDX van de dummie sensor en op regel 31 staat: ELEC_DELTA += 0.5, dit is een 0.5 omdat mijn kwh meter 2000 pulsen geeft, heeft je kwh meter 1000 pulsen dan zet je dit op 1.
Naam van het script b.v.: kwh.py
Als je dit script in de map home/pi plaatst op de pi moet je zorgen dat het automatisch mee opstart als je pi reboot.
Doe dan : sudo nano /etc/rc.local
type onder de laatste regel die begint met een # het volgende : python /home/pi/kwh.py &
saven en rebooten.
Python:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 #!/usr/bin/python import time import json import urllib2 import threading import logging import logging.handlers import os from gpiozero import DigitalInputDevice GET_URL = 'http://192.168.0.17:8080/json.htm?type=devices&rid=%d' SET_URL = 'http://192.168.0.17:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=%d&svalue=%d' ELEC_DELTA = 0 ELEC_IDX = 22 ELEC_GPIO = 23 ELEC_COUNTER_LOCK = threading.Lock() ELEC_LAST_TIME = 0 ELEC_POST_TIME = 0 def elec_intr(): tme = time.time() global ELEC_DELTA global ELEC_LAST_TIME global ELEC_POST_TIME with ELEC_COUNTER_LOCK: ELEC_LAST_TIME = tme if ELEC_POST_TIME == 0: ELEC_POST_TIME = ELEC_LAST_TIME else: ELEC_DELTA += 0.5 logging.debug( 'Electricity counter tick: %d' % ELEC_DELTA ) def main(): global ELEC_DELTA global ELEC_LAST_TIME global ELEC_POST_TIME global ELEC_COUNTER syslog = logging.handlers.SysLogHandler(address='/dev/log', facility='local1') syslog.setFormatter(logging.Formatter('local_sensors.py: %(levelname)s %(message)s')) logging.getLogger().addHandler(syslog) logging.getLogger().setLevel(logging.INFO) while True: try: res = json.load(urllib2.urlopen(GET_URL % ELEC_IDX)) if res['status'] != 'OK': raise Exception('Domoticz json error') break except Exception as e: logging.warning( e ) time.sleep(30.0) ELEC_COUNTER = int(float(res['result'][0]['Data'][:-4]) * 1000) # ELEC_COUNTER = <Your initial count here * 1000, don't forget to remove after Domoticz updated!> logging.info( 'Current electricity counter is: %d' % ELEC_COUNTER ) elecSensor = DigitalInputDevice(ELEC_GPIO, pull_up=True) elecSensor.when_deactivated = elec_intr os.nice(-20) logging.info('Polling loop starting') while True: time.sleep(60) with ELEC_COUNTER_LOCK: if ELEC_LAST_TIME > ELEC_POST_TIME: ELEC_LOAD = ELEC_DELTA * 3600 / ( ELEC_LAST_TIME - ELEC_POST_TIME ) else: ELEC_LOAD = 0 ELEC_COUNTER += ELEC_DELTA ELEC_DELTA = 0 ELEC_POST_TIME = ELEC_LAST_TIME if ELEC_LOAD != 0: try: res = json.load(urllib2.urlopen((SET_URL+';%d') % (ELEC_IDX, int(ELEC_LOAD), ELEC_COUNTER))) if res['status'] != 'OK': raise Exception('Domoticz json error') logging.info('Elec load %.2f counter %d' % (ELEC_LOAD, ELEC_COUNTER) ) except Exception as e: logging.warning( e ) if __name__=="__main__": main()
[ Voor 6% gewijzigd door Ironburn op 30-08-2020 17:52 ]
Inderdaad. de waarden eerst individueel uitlezen uit je P1.ErikVers schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:31:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen;
Bijvoorbeeld:
PV opbrengst 396 W
Power (P1) -190 W
Actueel verbruik 206 W
Groeten
Bij mij gaat dat zo:
power1, power2, power3, power4, power5, power6 = devicechanged['Slimme meter']:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)")
waarbij power1, power2, power3 etc de verschillende waarden zijn die ik uit de P1 uitlees.
Vervolgens je s0 countermoduel er bij optellen. En dan een dummy aanmaken en die updaten met:
local stroomverbruik = Getal1 + getal2(jouw s0)
commandArray[#commandArray +1] = {['UpdateDevice'] = '670|0|' .. stroomverbruik..';0'}
Waarbij 670 het idx nummer van die nieuwe dummy is.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 30-08-2020 18:18 ]
Wij hebben een Jablotron Oasis, en ik weet dat daar verschillende modules voor te krijgen zijn. Maar of je zoiets met Domoticz kunt koppelen? Geen idee. Waarom wil je dat als ik vragen mag?Brutuss schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:04:
Zijn er hier mensen die hun Jablotron 100 systeem gekoppeld hebben aan Domoticz?
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik heb de Unifi controller tijdelijk even uitgeschakeld, lijkt inderdaad de veroorzaker.Peutpeut schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:17:
[...]
Dat is nogal behoorlijk wat, vooral de Unifi controller gebruikt behoorlijk veel RAM in mijn geval. Je kunt eens kijken of je niet aan het randje van zijn kunnen zit vwb RAM.
Dank @Peutpeut en @Remi1115
Ik heb nu ook een "Uitgang module" erin waar ik dan weer een Fibaro Universal op heb aangesloten.Kuusj schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:23:
[...]
Wij hebben een Jablotron Oasis, en ik weet dat daar verschillende modules voor te krijgen zijn. Maar of je zoiets met Domoticz kunt koppelen? Geen idee. Waarom wil je dat als ik vragen mag?
Zo ziet Domoticz te status van het alarm. (Aan of Uit). Hier kan ik dan diverse dingen aan koppelen zoals het aan of uit gaan van verlichting, airco, radio enz.
Aangezien de Jablotron 100 series een netwerk aansluiting heeft zou het naar mijn mening makkelijke moeten zijn deze te benaderen zonder al te veel extra modules.
Ik wil dan ook nog een ingang module pakken en hier ook Smart Implant van Fibaro aanhangen zodat Domoticz het alarm ook kan in en uitschakelen. (Mocht je het zelf vergeten zijn bijvoorbeeld). Domoticz ziet dat er niemand meer thuis is maar het alarm staat nog uit en dus ook verlichting, radio en de airco.
@de Peer
Klinkt logisch, heb je een voorbeeld of printscreen wat bij dummy hoort als script of instelling (waar kan ik dat wat jij noemt als updaten, invoeren)
Klinkt logisch, heb je een voorbeeld of printscreen wat bij dummy hoort als script of instelling (waar kan ik dat wat jij noemt als updaten, invoeren)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Kun je invoeren als lua device script of time script. Maar enige handigheid daarmee is dan wel nodig.ErikVers schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:45:
@de Peer
Dat is er wel eentje die behoorlijk wat van je hardware vraagt. Ik heb eventueel nog een Pi4 (4Gb) over die tzt ter overname beschikbaar komt.pinojo123 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:35:
[...]
Ik heb de Unifi controller tijdelijk even uitgeschakeld, lijkt inderdaad de veroorzaker.
Dank @Peutpeut en @Remi1115
Vandaar dat ik hoopte dat ik iets kon namaken van een ander 😋🙈de Peer schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:14:
[...]
Kun je invoeren als lua device script of time script. Maar enige handigheid daarmee is dan wel nodig.
Welke versie?pinojo123 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:33:
Mss als hij ff loopt veel hardware uitzetten
Heb je plugins? die via ftp ff eruit gooien
Zoveel mogelijk uit en dan stapje voor stapje iets aan zetten
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
ook maar besteld dan, afwachten maar weer.Peutpeut schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:24:
[...]
Dat is deze: https://a.aliexpress.com/_BT51sg
Werkt bij mij op de Pi 4 om vanaf te booten, dus zonder SD kaart.
Op de Domoticz Wiki staat een voorbeeld LUA-script. Zelf niet gebruikt, dus geen idee of het goed werkt.ErikVers schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:42:
[...]
Vandaar dat ik hoopte dat ik iets kon namaken van een ander 😋🙈
Virtual Meter
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Werkt goed hoor, ook via Amazon te bestellen. Iets duurder maar wel sneller geleverdSpikeHome schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:47:
[...]
ook maar besteld dan, afwachten maar weer.
Bing
Moest paar " goed zetten maar hij werkt!!!JanPedaal schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:28:
[...]
Op de Domoticz Wiki staat een voorbeeld LUA-script. Zelf niet gebruikt, dus geen idee of het goed werkt.
Virtual Meter
Je bent je gewicht in goud waard :-)
Dat valt af en toe ook tegen... Mijn pakje via amazon kwam volgens mij ook direct uit China.bing69 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:22:
[...]
Werkt goed hoor, ook via Amazon te bestellen. Iets duurder maar wel sneller geleverd
Je moet ook even goed opletten wie de verkoper is als het niet Amazon is. Even op de naam klikken en je ziet het adres.DjAntoon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:07:
[...]
Dat valt af en toe ook tegen... Mijn pakje via amazon kwam volgens mij ook direct uit China.
Die weerstand moet dan wel tussen de 3,3 v en de draad tussen de S0 en gpio poort, kan tussen de 1 en 10K.Ironburn schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
Even weer een vraagje.... Intussen een nieuw pi en script werkt weer. Maar. Moet er tussen de s0 meter en GPIO poort 23 een 10k weerstand? Ik lees op internet dat GPIO 23 een eigen weerstand al heeft.... Ik hoor het graag van u.
Kan ook op andere gpio poorten.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
hi hiii,
bijna elke nacht crasht domoticz bij mij om 0:08. Ik heb al mijn scripts nagelopen, maar ik zie nergens een trigger om rond die tijd iets te doen. is er bij iemand iets bekend van een intern script oid wat loopt en zorgt dat mijn installatie crasht?
bijna elke nacht crasht domoticz bij mij om 0:08. Ik heb al mijn scripts nagelopen, maar ik zie nergens een trigger om rond die tijd iets te doen. is er bij iemand iets bekend van een intern script oid wat loopt en zorgt dat mijn installatie crasht?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Backup?fabstar81 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:11:
hi hiii,
Ja misschien, maar kan ook een extra zijn naar een NAS of zo?
Hij loopt nu elke keer vastDjAntoon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:07:
[...]
Ja misschien, maar kan ook een extra zijn naar een NAS of zo?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Beste even voor mijn duidelijkheid:klump4u schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:44:
[...]
Die weerstand moet dan wel tussen de 3,3 v en de draad tussen de S0 en gpio poort, kan tussen de 1 en 10K.
Kan ook op andere gpio poorten.
Ik heb nu aangesloten : GPIO23 - weerstand - +s0, - s0 - ground
Wat bedoelt u dan met de 3,3v??
Het script heeft 2 dagen goed gedraaid en nu doet hij weer niks in Domoticz..... Zucht....
Moet de aansluiting naar de raspberry pi het zelfde zijn als arduino?
Bijv: 3,3v - weerstand - gpio23 - s0+, s0 min - grond?
Zoals dit bijv:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mFEA2FDJSPAyl2ZmipeJtljQ.jpg?f=user_large)
Even je afbeelding geleend huizebruin voor de duidelijkheid.
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt
[ Voor 18% gewijzigd door Ironburn op 02-09-2020 08:59 ]
Ja zoals in het schema inderdaad, die weerstand is er om het signaal(de puls) stabieler te maken.Ironburn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:55:
[...]
Beste even voor mijn duidelijkheid:
Ik heb nu aangesloten : GPIO23 - weerstand - +s0, - s0 - ground
Wat bedoelt u dan met de 3,3v??
Het script heeft 2 dagen goed gedraaid en nu doet hij weer niks in Domoticz..... Zucht....
Moet de aansluiting naar de raspberry pi het zelfde zijn als arduino?
Bijv: 3,3v - weerstand - gpio23 - s0+, s0 min - grond?
Zoals dit bijv:
[Afbeelding]
Even je afbeelding geleend huizebruin voor de duidelijkheid.
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zoals het schema van die arduino?klump4u schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:15:
[...]
Ja zoals in het schema inderdaad, die weerstand is er om het signaal(de puls) stabieler te maken.
Heb ik dan al die tijd geluk gehad dat het alleen met gpio23 en de ground werkte???
Het heeft ruim een jaar prima gewerkt tussen gpio23 ground.... Ik sta verbaasd...
Na mijn domoticz installatie te hebben vernageld
, maar besloten de boel opnieuw te gaan opbouwen.
Scripts had ik gelukkig nog bewaard.
Nu heb ik een vreemd iets waar ik maar niet uit kom.
Ik gebruik onderstaande script in dzvents woor het schakelen van mijn verlichting. Echter werkt die niet op de lamp die aangestuurd dient te worden, als ik een andere lamp aanstuur werkt het allemaal perfect.
Ik ben even het spoor bijster.

Scripts had ik gelukkig nog bewaard.
Nu heb ik een vreemd iets waar ik maar niet uit kom.
Ik gebruik onderstaande script in dzvents woor het schakelen van mijn verlichting. Echter werkt die niet op de lamp die aangestuurd dient te worden, als ik een andere lamp aanstuur werkt het allemaal perfect.
Ik ben even het spoor bijster.
Dit is het debug log van de lamp die geschakeld dient te worden.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 return { on = { devices = { 58,42 } }, execute = function(domoticz, device) --Declarations local Light = domoticz.devices(57) --Lampen keuken local TimeofDay = domoticz.devices(58) --DayNight local Motion = domoticz.devices(42) -- HBS --Function if ((Motion.active) and (TimeofDay.state == 'Avond')) then Light.cancelQueuedCommands() Light.dimTo(100)-- Turn on 100% for 1 minutes Light.switchOff().afterMin(1) domoticz.log('Verlichting keuken avond') elseif ((Motion.active) and (TimeofDay.state == 'Nacht')) then Light.cancelQueuedCommands() Light.dimTo(15) Light.switchOff().afterMin(1) domoticz.log('Verlichting keuken nacht') end end }
En deze als ik een andere lamp laat schakelen.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 2020-09-02 21:48:13.001 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Verlichting keuken: Device: "Keuken (Zigbee2MQTT)", Index: 42 2020-09-02 21:48:13.002 Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Keuken: Switch device adapter 2020-09-02 21:48:13.003 Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Time of day: Switch device adapter 2020-09-02 21:48:13.003 Status: dzVents: Debug: Constructed timed-command: Set Level 100 2020-09-02 21:48:13.004 Status: dzVents: Debug: Constructed timed-command: Off 2020-09-02 21:48:13.004 Status: dzVents: Debug: Constructed timed-command: Off AFTER 60 SECONDS 2020-09-02 21:48:13.004 Status: dzVents: Info: Verlichting keuken avond 2020-09-02 21:48:13.004 Status: dzVents: Info: ------ Finished Verlichting keuken 2020-09-02 21:48:13.004 Status: dzVents: Debug: Commands sent to Domoticz: 2020-09-02 21:48:13.004 Status: dzVents: Debug: - Cancel = {["type"]="device", ["idx"]=57} 2020-09-02 21:48:13.004 Status: dzVents: Debug: - Keuken = Set Level 100 2020-09-02 21:48:13.004 Status: dzVents: Debug: - Keuken = Off AFTER 60 SECONDS 2020-09-02 21:48:13.004 Status: dzVents: Debug: =====================================================
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 2020-09-02 21:49:56.892 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Keuken", value: "On" 2020-09-02 21:49:56.892 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Verlichting keuken: Device: "Keuken (Zigbee2MQTT)", Index: 42 2020-09-02 21:49:56.894 Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Toog_dimmer: Switch device adapter 2020-09-02 21:49:56.896 Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Time of day: Switch device adapter 2020-09-02 21:49:56.896 Status: dzVents: Debug: Constructed timed-command: Set Level 100 2020-09-02 21:49:56.896 Status: dzVents: Debug: Constructed timed-command: Off 2020-09-02 21:49:56.896 Status: dzVents: Debug: Constructed timed-command: Off AFTER 60 SECONDS 2020-09-02 21:49:56.896 Status: dzVents: Info: Verlichting keuken avond 2020-09-02 21:49:56.897 Status: dzVents: Info: ------ Finished Verlichting keuken 2020-09-02 21:49:56.897 Status: dzVents: Debug: Commands sent to Domoticz: 2020-09-02 21:49:56.897 Status: dzVents: Debug: - Cancel = {["type"]="device", ["idx"]=69} 2020-09-02 21:49:56.897 Status: dzVents: Debug: - Toog_dimmer = Set Level 100 2020-09-02 21:49:56.897 Status: dzVents: Debug: - Toog_dimmer = Off AFTER 60 SECONDS 2020-09-02 21:49:56.897 Status: dzVents: Debug: =====================================================
@Spikkerm Kan je die lamp überhaupt wel uit en aan zetten met Domoticz? Is de verbinding met de lamp wel in orde?
Ik niet hoor. Waarschijnlijk heb je de interne "weak" pull up in de RPI enabled, deze zorgt er ook voor dat je signaal hoog blijft, echter afhankelijk van je bedrading sensor etc, etc. is het niet zeker dat deze het signaal hoog genoeg krijgt, en ook vooral snel genoeg. Een externe kan daar mee helpen, en zou ik altijd aanbevelen. Zeker als de bekabeling wat langer word, of misschien in de buurt van mogelijke stoorbronnen komtIronburn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:49:
[...]
Zoals het schema van die arduino?
Heb ik dan al die tijd geluk gehad dat het alleen met gpio23 en de ground werkte???
Het heeft ruim een jaar prima gewerkt tussen gpio23 ground.... Ik sta verbaasd...
Ja kan de lamp gewoon schakelen en dimmen binnen domoticz.JeroenE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:30:
@Spikkerm Kan je die lamp überhaupt wel uit en aan zetten met Domoticz? Is de verbinding met de lamp wel in orde?
@Spikkerm Hm, en als je een tijdelijk scriptje maakt wat iedere minuut af gaat en je gewoon de lamp gelijk aan zet (dus zonder verdere andere waardes te controleren), werkt het dan ook?
Ik probeer als leek Domoticz te installeren op een oude laptop, want ik wil af van de RPI.
Dus ik heb Raspberry OS installatie stick gemaakt en na de standaard config en update heb ik op de makkelijke manier Domoticz geïnstalleerd.
Daarna is de site niet bereikbaar want connection refused, en de service start niet omdat libssl1.1 mist.
Wil ik deze (na lang zoeken) ook weer op de makkelijke manier installeren dan krijg ik de melding dat deze uit de repo is verwijderd.
Pak ik hem handmatig van Openssl.org dan mis ik weer een ander pakket welke ik vervolgens ook weer niet kan compilen want weer een melding.
Je kan mij niet vertellen dat iedereen hier mee worstelt want ik kan ook erg weinig en vooral sterk verouderde informatie vinden.
Wie heeft er een simpele beschrijving (het liefst met syntaxes voor de CLI) hoe ik dit kan verhelpen?
Fiy: PiHole draait wel en is wel bereikbaar.
Ik heb de standaard Raspberry OS x32 gedownload.
Hiervoor begonnen met OpenSUSE maar direct al fouten bij het installeren van Domoticz.
Ik weet het even niet meer.
Dus ik heb Raspberry OS installatie stick gemaakt en na de standaard config en update heb ik op de makkelijke manier Domoticz geïnstalleerd.
Daarna is de site niet bereikbaar want connection refused, en de service start niet omdat libssl1.1 mist.
Wil ik deze (na lang zoeken) ook weer op de makkelijke manier installeren dan krijg ik de melding dat deze uit de repo is verwijderd.
Pak ik hem handmatig van Openssl.org dan mis ik weer een ander pakket welke ik vervolgens ook weer niet kan compilen want weer een melding.
Je kan mij niet vertellen dat iedereen hier mee worstelt want ik kan ook erg weinig en vooral sterk verouderde informatie vinden.
Wie heeft er een simpele beschrijving (het liefst met syntaxes voor de CLI) hoe ik dit kan verhelpen?
Fiy: PiHole draait wel en is wel bereikbaar.
Ik heb de standaard Raspberry OS x32 gedownload.
Hiervoor begonnen met OpenSUSE maar direct al fouten bij het installeren van Domoticz.
Ik weet het even niet meer.
Waarom pak je geen Ubuntu 18.04 LTS en de huidige stable versie Domoticz?sanscorp schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:36:
Ik probeer als leek Domoticz te installeren op een oude laptop, want ik wil af van de RPI.
Kun je tenminste voldoende info vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 03-09-2020 19:33 ]
Heb nu net Ubuntu 20 er op staan.
of is 18.04 beter?
En dan zou ik ook graag willen weten waarom
haha
of is 18.04 beter?
En dan zou ik ook graag willen weten waarom
Ik heb onderstaand scriptje gemaakt.JeroenE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:45:
@Spikkerm Hm, en als je een tijdelijk scriptje maakt wat iedere minuut af gaat en je gewoon de lamp gelijk aan zet (dus zonder verdere andere waardes te controleren), werkt het dan ook?
Dit werkt op alle lampen, maar weer niet op de gene die ik wil schakelen.
Heb ook al een nieuw device aangemaakt in domoticz, maar ook dat is geen oplossing.
Handmatig schakelen in domoticz werkt wel perfect, zowel dimmen als aan/uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| return { on = { timer = { 'every minute', } }, execute = function(domoticz, timer) local Light = domoticz.devices(85) Light.switchOn() end } |
Ja zoals de arduino.Ironburn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:49:
[...]
Zoals het schema van die arduino?
Is deze lamp anders dan de anderen? Welk protocol gebruik je? Z-wave, Zigbee, Wifi?Spikkerm schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:25:
[...]
Ik heb onderstaand scriptje gemaakt.
Heb ook al een nieuw device aangemaakt in domoticz, maar ook dat is geen oplossing.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 return { on = { timer = { 'every minute', } }, execute = function(domoticz, timer) local Light = domoticz.devices(85) Light.switchOn() end }
Ik gebruik zigbee en wifi.Peutpeut schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:48:
[...]
Is deze lamp anders dan de anderen? Welk protocol gebruik je? Z-wave, Zigbee, Wifi?
De desbetreffende lamp die geen zin heeft is wifi, alle andere lampen die ik ook heb geprobeerd en wel reageren op een script zijn wifi en zigbee.
edit.
Nog eens extra gekeken of andere wifi dimmers wel werken op mijn script.
Dit werkt wel.
De wifi lampen/dimmers werken allemaal op tasmota.
Er is dus een lamp hier in huis die niet schakelt via een script. Handmatig is geen enkel probleem
[ Voor 24% gewijzigd door Spikkerm op 04-09-2020 09:40 ]
Vreemd. Als het wel schakelt via een handmatige actie dan is de connectie dus het probleem niet. Heb je in de log foutmeldingen? Wordt het script wel uitgevoerd en is dit zichtbaar in de logging?Spikkerm schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:23:
[...]
Ik gebruik zigbee en wifi.
De desbetreffende lamp die geen zin heeft is wifi, alle andere lampen die ik ook heb geprobeerd en wel reageren op een script zijn wifi en zigbee.
edit.
Nog eens extra gekeken of andere wifi dimmers wel werken op mijn script.
Dit werkt wel.
De wifi lampen/dimmers werken allemaal op tasmota.
Er is dus een lamp hier in huis die niet schakelt via een script. Handmatig is geen enkel probleem
Je kunt onder Settings > Other, bij dZvents aangeven op welk niveau je de logging wil hebben, je zou dit tijdelijk op Debug kunnen zetten voor wat meer informatie rondom het script wat je uitvoert.
[ Voor 3% gewijzigd door Peutpeut op 04-09-2020 10:07 ]
@Peutpeut een paar reacties hierboven had aik al de debug log gedeeld. Ik zie er geen rare dingen in…Peutpeut schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:07:
[...]
Vreemd. Als het wel schakelt via een handmatige actie dan is de connectie dus het probleem niet. Heb je in de log foutmeldingen? Wordt het script wel uitgevoerd en is dit zichtbaar in de logging?
Je kunt onder Settings > Other, bij dZvents aangeven op welk niveau je de logging wil hebben, je zou dit tijdelijk op Debug kunnen zetten voor wat meer informatie rondom het script wat je uitvoert.
Misschien zie jij er wel wat in.
Klopt het dat je in dit testscript een ander device pakt (85) tov je orginele script (57)?Spikkerm schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:25:
[...]
Ik heb onderstaand scriptje gemaakt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 return { on = { timer = { 'every minute', } }, execute = function(domoticz, timer) local Light = domoticz.devices(85) Light.switchOn() end }
Voor de zekerheid ook een "Light.dimTo(100)" commando toevoegen om te kijken of dat wel werkt..,
[ Voor 6% gewijzigd door D.de.Ruiter op 04-09-2020 11:23 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!