Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.522 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:55
D.de.Ruiter schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:06:
[...]

Klopt het dat je in dit testscript een ander device pakt (85) tov je orginele script (57)?
@D.de.Ruiter Klopt, dit is een van de lampen de lampen die ik getest heb.
Dit is even snel een kopie van het script.

@Peutpeut Ik heb net een rgb dimmer aangemaakt ipv een normale dimmer. Ik kan nu wel de lamp schakelen.
Heel vreemd allemaal.
Denk dat ik dit maar als een workaround ga gebruiken, of iemand moet nog een ander idee hebben waarom het niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:04
Binnenkort krijgt mijn zonwering een elektrische bediening met een Somfy LT 50 motor. Kan iemand mij vertellen of dat ook gaat werken met Domoticz?
Edit: inmiddels maar even naar verdere specificaties gevraagd bij de leverancier :)

[ Voor 22% gewijzigd door Copitano op 04-09-2020 12:12 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Spikkerm Vreemd, maar fijn dat het (soort van) opgelost is. Wellicht kan je er nu weer een gewone dimmer van maken? Of is dat te simpel gedacht? Of wellicht is de lamp zelf ook van gedachten veranderd en denkt juist de lamp dat het een rgb-lamp is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:55
JeroenE schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:59:
@Spikkerm Vreemd, maar fijn dat het (soort van) opgelost is. Wellicht kan je er nu weer een gewone dimmer van maken? Of is dat te simpel gedacht? Of wellicht is de lamp zelf ook van gedachten veranderd en denkt juist de lamp dat het een rgb-lamp is geworden?
Ik ga me er nog verder in verdiepen, het moet gewoon werken hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
sanscorp schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:36:
Heb nu net Ubuntu 20 er op staan.
of is 18.04 beter?

En dan zou ik ook graag willen weten waarom :) haha
Ik weet zeker dat domoticz 2020.2 werkt met 18.04. 2020.1 deed dat niet. Had te maken met libraries en hoe het gecompiled was.
Van 20 weet ik niet of het werkt. Als het werkt kun je het prima gebruiken.
Neem wel de 20.04 LTS en niet de 20.10. Dan heb je langer support.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 10:30
pinojo123 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

Ik heb de Unifi controller tijdelijk even uitgeschakeld, lijkt inderdaad de veroorzaker.
Dank @Peutpeut en @Remi1115
Ik had ook veel problemen omdat mijn pi's wat volgeladen waren. Daarna de swap eens vergroot en nu draait alles als een zonnetje. Ik heb in /etc/dphys-swapfile de swap size aangepast door deze regel te gebruiken ipv een fixed size: CONF_SWAPFACTOR=2.

Op mijn 3b draait pi-hole, transmission, radarr, sonarr, bazarr, jackett, unifi controller en een vpn. Op mijn 2b: domoticz, dzga, teslamate, grafana, pi-hole en een vpn. zonder problemen.

Ze draaien nu ook allebei vanaf oude laptop HDD's die ik nog had liggen omdat ik voor wat mensen een ssd had ingebouwd. Meteen geen gedoe meer met log2ram en corrupte SD's en het is een stuk sneller dan vanaf de SD.

[ Voor 5% gewijzigd door maart84 op 04-09-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
jobr schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:09:
[...]

Ik weet zeker dat domoticz 2020.2 werkt met 18.04. 2020.1 deed dat niet. Had te maken met libraries en hoe het gecompiled was.
Van 20 weet ik niet of het werkt. Als het werkt kun je het prima gebruiken.
Neem wel de 20.04 LTS en niet de 20.10. Dan heb je langer support.
Inmiddels draait het nadat ik mijn laptop heb moeten repareren na een domme fout :) smd condensator vervangen, Ubuntu 20.04 lts geïnstalleerd en zowel domoticz als pihole draaien zo out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25
Copitano schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:50:
Binnenkort krijgt mijn zonwering een elektrische bediening met een Somfy LT 50 motor. Kan iemand mij vertellen of dat ook gaat werken met Domoticz?
Edit: inmiddels maar even naar verdere specificaties gevraagd bij de leverancier :)
*knip*

Edit mod: komop Dylantje2, je hangt hier lang genoeg rond om te weten dat we wat meer eigen inzet verwachten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2020 16:58 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Als dat met afstandsbediening is dan gaat Somfy IO niet werken. RTS wel (als je rflink/rfxcom hebt).
Indien bedraad dan kun je met een sonoff 4ch pro wat leuks maken. Even in Chrome openen met translator.
Heb ik ook op mijn 3 screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:30:
[...]

Als dat met afstandsbediening is dan gaat Somfy IO niet werken. RTS wel (als je rflink/rfxcom hebt).
Indien bedraad dan kun je met een sonoff 4ch pro wat leuks maken. Even in Chrome openen met translator.
Heb ik ook op mijn 3 screens.
Inmiddels was ik er achter gekomen dat bedraad was aangeboden. Ik had gevraagd om het type dat met domotica te besturen zou zijn. Inmiddels uitgevonden dat het dan RTS moest zijn. Dus opdracht aangepast +€150. Nou ja, vooruit maar. Zat toch ook al te kijken naar rflink/rfxcom voor mijn Klik Aan Klik Uit sensors. Jou oplossing is inderdaad ook heel leuk en veel goedkoper :| . Heb hier nog een groot rolgordijn waarvan de bediening lastig bereikbaar is. Ga eens kijken of ik dat op jou manier kan oplossen met een buismotortje van Ali B misschien :) .

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

Somfy IO i.c.m. Connexoon werkt probleemloos in Domoticz.Het enige nadeel is dat alles via Somfy loopt.
Maar het grote voordeel is dat de rolluiken wel terugkoppelen hoever ze open/gesloten zijn. Ik gebruik bv. 1 rolluik als garagepoort waarbij: als ze langer dan 5 minuten open staat, ze automatisch dicht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
pcc schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:10:
[...]

Somfy IO i.c.m. Connexoon werkt probleemloos in Domoticz.Het enige nadeel is dat alles via Somfy loopt.
Maar het grote voordeel is dat de rolluiken wel terugkoppelen hoever ze open/gesloten zijn. Ik gebruik bv. 1 rolluik als garagepoort waarbij: als ze langer dan 5 minuten open staat, ze automatisch dicht gaat.
Maar dan zit ik nu toch wel goed met de RTS motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rts werkt prima met de Rfxcom waar je nog veel meer mee kan.
Een Somfy Connexoon is net zo duur en kan alleen de IO spullen aansturen tenzij je de Rts versie kiest.
Een IO motor is wellicht duurder dan een Rts.
De meerprijs voor een Rts motor vind ik absurd btw maar misschien is dat incl.een remote.

[ Voor 17% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-09-2020 19:27 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:47
[...]
Klinkt interessant voor een toekomstige uitbreiding hier. Hoe heb je dit geintegreerd? Met deze plugin?:

https://github.com/nonolk/domoticz_tahoma_blind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

tsjoender schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:02:
[...]

Klinkt interessant voor een toekomstige uitbreiding hier. Hoe heb je dit geintegreerd? Met deze plugin?:

https://github.com/nonolk/domoticz_tahoma_blind
Het is inderdaad die plugin. Eigenlijk heel simpel scriptje:

return {
active=true,
on = {
timer = {'every 5 minutes'}
},
execute = function(domoticz, device)
blind = "Somfy - Garage"
domoticz.log(domoticz.devices(blind).level)
if domoticz.devices(blind).level > 11 then
domoticz.devices('Somfy - Garage').dimTo(10).afterMin(5)
end
if domoticz.devices(blind).level < 9 then
domoticz.devices('Somfy - Garage').dimTo(10).afterMin(5)
end
end
}

Dit script runt iedere 5 minuten, als de rolluik open of dicht is, dan gaat hij de poort, na 5 minuten op 10% opening zetten.

Waarom 10%?
De rolluik is mijn enigste toegang tot de garage. Mocht er een probleem zijn met de rolluik dan kan ik deze net voldoende opheffen om in mijn garage te geraken. Als de rolluik volledig dicht is kan ik deze niet opheffen (anti inbraak).

Ter aanvulling: mijn garage is in een ondergrondse garage van een kleine residentie (22 andere garages). Je moet sowieso nog eerst een andere poort voorbij en er is enorme sociale controle..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
[...]

Je hebt gelijk. Alleen ben je afhankelijk van een dure Connexoon. Een RFXCOM (of een veel goedkopere RFLink) is veel universeler. Maar Connexoon heeft ook zijn charmes.
Ik heb met opzet bedraad gekozen. Nu kan dmv een sonoff en domoticz en een rflink (had ik al) de screens bedienen met google home, afstandbediening en hand schakelaar. Extra sensor erop waardoor ik weet of deze open staat. Het is even knutselen maar dan heb je ook wat .

Je kan ook nog een somfy IO afstandsbediening hacken waardoor je deze ook kan bedienen. Hoog knutsel gehalte.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 08-09-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

jobr schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:12:
[...]

Je hebt gelijk. Alleen ben je afhankelijk van een dure Connexoon. Een RFXCOM (of een veel goedkopere RFLink) is veel universeler. Maar Connexoon heeft ook zijn charmes.
Ik heb met opzet bedraad gekozen. Nu kan dmv een sonoff en domoticz en een rflink (had ik al) de screens bedienen met google home, afstandbediening en hand schakelaar. Extra sensor erop waardoor ik weet of deze open staat. Het is even knutselen maar dan heb je ook wat .
Dure Connexoon is relatief. Ik heb hier 7 rolluiken met Somfy IO, de prijs van motor was hetzelfde dan die van de RTS. Op het totale bedrag (ongeveer 6000 euro) was de 90 euro voor de Connexoon bijna verwaarloosbaar. Ter info: ik heb de Connexoon overkocht van een andere tweaker.

Sowieso ga ik over enkele weken/maanden eens testen met een andere "box", waar ik de naam even van kwijt ben. Ik dacht van Velux, deze werkt volledig intern en kan ook overweg met het IO protocol.

Even opgezocht en het is de Velux KLF 200.
Zijn er toevallig tweakers zijn die deze hebben i.c.m. Somfy IO en Domoticz?

[ Voor 5% gewijzigd door pcc op 08-09-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Guys, ik raak een beetje in verwarring nu.
Kennelijk zijn er dus drie in plaats van twee typen Somfy LT50 Motoren?

Of Standaard met handbediende ouderwetse draaischakelaar
Of Met RTS met een afstandsbediening
Of met IO en daar moet dan zo’ n Connexoon bij

Of snap ik het nog niet? Dit avontuur is helemaal nieuw voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ja, maar ze heten net anders :)
Hier een shop die alle soorten heeft.
Let op de diameter en hoe sterk ze zijn, vergelijkbaar met de LT50 kiezen.
Een remote kan je er los bij nemen, zowel voor RTS als IO.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

Speedy-Andre schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:10:
Ja, maar ze heten net anders :)
Hier een shop die alle soorten heeft.
Let op de diameter en hoe sterk ze zijn, vergelijkbaar met de LT50 kiezen.
Een remote kan je er los bij nemen, zowel voor RTS als IO.
Wel opletten dat het verschillende afstandsbedieningen zijn voor IO vs. RTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

pcc schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:16:
[...]
Dure Connexoon is relatief. Ik heb hier 7 rolluiken met Somfy IO, de prijs van motor was hetzelfde dan die van de RTS. Op het totale bedrag (ongeveer 6000 euro) was de 90 euro voor de Connexoon bijna verwaarloosbaar. Ter info: ik heb de Connexoon overkocht van een andere tweaker.
Dan valt het naar verhouding zeker mee. Mijn zonnescherm was €1450 en de Connexoon zie ik voor rond de €150 staan online. Dat vind ik nogal prijzig voor een "nice-to-have" (in mijn geval).
Sowieso ga ik over enkele weken/maanden eens testen met een andere "box", waar ik de naam even van kwijt ben. Ik dacht van Velux, deze werkt volledig intern en kan ook overweg met het IO protocol.

Even opgezocht en het is de Velux KLF 200.
Zijn er toevallig tweakers zijn die deze hebben i.c.m. Somfy IO en Domoticz?
Wat is de reden dat je dit wil proberen? Werkt de Connexoon niet goed in Domoticz?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeowhite
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-11-2023
Hi allemaal!

Op 24 september organiseren wij een Digital Meet-up Smarthome. Nu zijn wij bezig met het programma en leek het ons super leuk als we een rondetafelgesprek (met als host Koen Crijns) kunnen houden met de tweakers-community omtrent smarthome. We hebben hier op 19-08-2020 een oproep voor geplaatst en inmiddels 2 tweakers die aan tafel gaan zitten. Nu zijn we nog op zoek naar 1 of 2 tweakers die zijn of haar huisautomatisering heeft opgebouwd rond een basisstation van Domoticz en ook willen aanschuiven. Ben jij of ken jij iemand die het leuk lijkt? Stuur dan een e-mail naar concepts@tweakers.net of stuur mij even een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

JanPedaal schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:40:
[...]

Dan valt het naar verhouding zeker mee. Mijn zonnescherm was €1450 en de Connexoon zie ik voor rond de €150 staan online. Dat vind ik nogal prijzig voor een "nice-to-have" (in mijn geval).

[...]

Wat is de reden dat je dit wil proberen? Werkt de Connexoon niet goed in Domoticz?
Connexoon werkt perfect in Domoticz maar het gaat nog steeds via de servers van Somfy. Met andere woorden: als het internet niet werkt of de Somfy servers hebben een onderbreking dan kan mijn rolluiken niet bedienen vanuit Domoticz (wel met afstandsbediening, maarja ik ben nu eenmaal een beetje te lui geworden om een afstandsbediening te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Een vraag van geheel andere orde. Eergister na een ongewilde stop van Domoticz om een uur of 5 s' nachts en pas s'avonds ontdekt, nu toch maar een Monit geïnstalleerd. Ik heb deze instructie gevolgd. Op zich lekker stap voor stap en niet heel ingewikkeld. Alleen twijfel ik een beetje of mijn webserverinstellingen wel goed staan. Er zijn daar een aantal keuzes. In het voorbeeld zijn alle comments (#) verwijderd. Dat geeft dus problemen. op zich logisch als je in de eerste regel alleen het apparaat waar domoticz op staat toestemming geeft en de volgende regel iedereen.
Ik wil voorlopig dat Monit allen vanaf apparaten in het thuisnetwerk benadert kunnen worden. Dus mijn laptop, iphone, ipad en uiteraard de pi. Maar nog niet vanaf het internet.
Ik heb dat zo opgelost:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 set httpd port 2812 and
#    use address 192.168.xxx.xxx    # IP van mijn Pi
#    allow 192.168.xxx.xxx          # IP van mijn Pi
allow admin:mijnwachtwoord          # gebruiker'admin' with password 'mijnwachtwoord'
allow 192.168.xxx.xxx/255.255.255.0     # IP van mijn USG This will only allow hosts coming from th$
#     #with ssl {                   # enable SSL/TLS and set path to server certificate
#     #    pemfile: /etc/ssl/certs/monit.pem
#     #}

Als ik dan het commando
code:
1
sudo monit start all
of
code:
1
sudo monit status
geef krijg ik deze foutmelding:
code:
1
Error receiving data -- Connection reset by peer
Hoewel ik monit via de webinterface nu wel op de gewenste apparaten kan openen heb ik nu nog niet echt een lekker safe gevoel dat monit domoticz weer restart als het een keer fout gaat.
Eerder toen ik allen de # voor use address had weggehaald en bij user/passwd had ik die melding niet, maar uitsluitend toegang via de Pi.
Waar ga ik hier de fout in?

[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 09-09-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

code:
1
allow 192.168.xxx.xxx/255.255.255.0

Is deze notatie correct of geef je zo een bereik aan van ip range a tot range b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:59:
code:
1
allow 192.168.xxx.xxx/255.255.255.0

Is deze notatie correct of geef je zo een bereik aan van ip range a tot range b?
De bedoeling is in ieder geval de hele IP range van het interne netwerk omdat apparaten nog wel eens een ander ip adress toegewezen krijgen. De xxx.xxx is daar het adres van Unifi security Gatway achter het Ziggo modem (die staat in bridge)
Dit is het enige relevante wat ik er over kan vinden. Maar dat gaat toch net ergens anders over volgens mij.

[ Voor 26% gewijzigd door Copitano op 09-09-2020 22:54 ]

• rsagterberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-05 13:20
Goedemiddag,

Ik ben begonnen met domoticz op een rasberry pi 3. Met daarbij een MQTT stick. Nu heb ik de uitleg van Koen gevolgd maar loop helaas toch vast bij het pairen van een device.

Hier blijf ik onderstaande melding krijgen. IS er iemand die mij op weg zou kunnen helpen? Met google ben ik er helaas nog niet uitgekomen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2020-09-10 09:43:08.311 (MQTT) Device 0x00158d000476bc10 (0x00158d000476bc10) doesn't have "model" attribute, skipped
2020-09-10 09:43:08.311 (MQTT) This is not the plugin issue, this is issue with your zigbee network
2020-09-10 09:43:08.311 (MQTT) Try to try again later or repair the device
2020-09-10 09:43:40.079 (MQTT) Received available devices list from bridge
2020-09-10 09:45:52.638 (MQTT) Received available devices list from bridge
2020-09-10 09:47:00.807 (MQTT) Received available devices list from bridge
2020-09-10 09:47:02.964 (MQTT) Received available devices list from bridge
2020-09-10 09:47:02.964 (MQTT) Device 0x00158d000476bc10 (0x00158d000476bc10) doesn't have "model" attribute, skipped
2020-09-10 09:47:02.964 (MQTT) This is not the plugin issue, this is issue with your zigbee network
2020-09-10 09:47:02.964 (MQTT) Try to try again later or repair the device
2020-09-10 09:47:34.882 (MQTT) Received available devices list from bridge
2020-09-10 11:58:00.816 Status: ::ffff:192.168.178.12 -> handle abandoned timeout (status=6)
2020-09-10 12:08:11.607 Status: Incoming connection from: 192.168.178.12

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Copitano schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:11:
[...]

De bedoeling is in ieder geval de hele IP range van het interne netwerk omdat apparaten nog wel eens een ander ip adress toegewezen krijgen. De xxx.xxx is daar het adres van Unifi security Gatway achter het Ziggo modem (die staat in bridge)
Dit is het enige relevante wat ik er over kan vinden. Maar dat gaat toch net ergens anders over volgens mij.
Heb je de monit syntax gecheckt met:
monit -t

En wat zijn daar de resultaten van?

[ Voor 3% gewijzigd door Peutpeut op 10-09-2020 15:32 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

• Copitano
Peutpeut schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:32:
[...]

Heb je de monit syntax gecheckt met:
monit -t

En wat zijn daar de resultaten van?
Jep,
pi@raspberrypi:~ $ monit -t
Cannot open the control file '/etc/monit/monitrc' -- Permission denied
pi@raspberrypi:~ $ sudo monit -t
Control file syntax OK

Lijkt goed. Vervolgens
pi@raspberrypi:~ $ monit status
pi@raspberrypi:~ $ sudo monit status
pi@raspberrypi:~ $ sudo service monit status
* monit.service - LSB: service and resource monitoring daemon
   Loaded: loaded (/etc/init.d/monit; generated; vendor preset: enabled)
   Active: active (running) since Wed 2020-09-09 01:35:42 CEST; 1 day 14h ago
     Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
  Process: 20297 ExecReload=/etc/init.d/monit reload (code=exited, status=0/SUCC
    Tasks: 2 (limit: 4915)
   CGroup: /system.slice/monit.service
           `-12448 /usr/bin/monit -c /etc/monit/monitrc

Warning: Journal has been rotated since unit was started. Log output is incomple
lines 1-10/10 (END)...skipping...

Active (running) lijkt mij goed
Een log is er gewoon.
[CEST Sep  9 01:35:42] info     :  New Monit id: 29dd70028751c85f44f4e4a46e8c80b9
 Stored in '/var/lib/monit/id'
[CEST Sep  9 01:35:42] info     : Starting Monit 5.25.2 daemon
[CEST Sep  9 01:35:42] info     : 'raspberrypi' Monit 5.25.2 started
[CEST Sep  9 01:52:30] info     : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc'
[CEST Sep  9 01:52:30] info     : 'raspberrypi' Monit reloaded
[CEST Sep  9 01:57:23] info     : Reinitializing monit daemon
[CEST Sep  9 01:57:23] info     : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc'
[CEST Sep  9 01:57:23] info     : 'raspberrypi' Monit reloaded
[CEST Sep  9 01:58:05] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 01:58:05] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 01:58:35] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 01:58:35] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 02:01:13] info     : Reinitializing monit daemon
[CEST Sep  9 02:01:13] info     : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc'
[CEST Sep  9 02:01:14] info     : 'raspberrypi' Monit reloaded
[CEST Sep  9 02:01:39] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 02:01:39] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 02:06:44] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 02:06:44] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 09:47:06] error    : HttpRequest: error -- client [192.168.xxx.xxx]: HTTP/1.0 404 There is no service named "_viewlog"
[CEST Sep  9 19:29:19] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 19:29:19] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 21:32:15] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 21:32:15] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 22:05:49] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 22:05:49] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 22:08:53] info     : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc'
[CEST Sep  9 22:08:54] info     : 'raspberrypi' Monit reloaded
[CEST Sep  9 22:29:37] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 22:29:37] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep 10 16:03:38] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep 10 16:03:38] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer

Of die compleet is ??? Het lijkt van wel.

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 17:53
Ik wandelde vandaag door de lokale Hornbach en zag daar deze lampen: https://www.hornbach.nl/s...RGB/10240615/artikel.html. Zouden deze werken met Domoticz? Verpakking geeft wel aan met Google en Alexa te werken. Scheelt aanzienlijk met Hue en zelfs met Yeelight.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat is 'gewoon' het zoveelste op Tuya gebaseerde label dus werkt alleen via internet.
Er zijn scripts die met de Tuya server praten zoals die van tixi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Copitano schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:22:
[...]

Jep,
Control file syntax OK

Lijkt goed. Vervolgens

Warning: Journal has been rotated since unit was started. Log output is incomple

Een log is er gewoon.
[CEST Sep  9 01:35:42] info     :  New Monit id: 29dd70028751c85f44f4e4a46e8c80b9
[CEST Sep  9 01:52:30] info     : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc'
[CEST Sep  9 01:57:23] info     : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc'
[CEST Sep  9 01:58:05] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 01:58:05] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 01:58:35] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 01:58:35] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 02:01:13] info     : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc'
[CEST Sep  9 02:01:39] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 02:01:39] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 02:06:44] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 02:06:44] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 09:47:06] error    : HttpRequest: error -- client [192.168.xxx.xxx]: HTTP/1.0 404 There is no service named "_viewlog"
[CEST Sep  9 19:29:19] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 19:29:19] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 21:32:15] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 21:32:15] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 22:05:49] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 22:05:49] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep  9 22:08:53] info     : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc'
[CEST Sep  9 22:29:37] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep  9 22:29:37] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer
[CEST Sep 10 16:03:38] error    : Denied connection from non-authorized client [::1]
[CEST Sep 10 16:03:38] error    : Error receiving data -- Connection reset by peer

Status lijkt goed te zijn inderdaad, aangezien je meerdere meldingen hebt van een connectie die wordt afgekeurd zal het toch daar zitten. Je config file is in orde. Ik zal even kijken wat er in mijn config file staat bij dit onderdeel. Wordt vervolgd.

• jobr
[...]

Jep,
Control file syntax OK

Lijkt goed. Vervolgens

Een log is er gewoon.

Lijkt erop dat je nu ( [::1]) ipv6 intern gebruikt. Dat gaat blijkbaar niet goed. Door die use address die je eerder had aangezet werd dat weer IPv4.

Doe maar eens in beide gevallen netstat -an | grep -i listen |grep 2812
en zie het verschil.
Mogelijk gebruikt monit dan ook nu ipv6 om te connecten? (ken monit verder niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
vespino schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:35:
Ik wandelde vandaag door de lokale Hornbach en zag daar deze lampen: https://www.hornbach.nl/s...RGB/10240615/artikel.html. Zouden deze werken met Domoticz? Verpakking geeft wel aan met Google en Alexa te werken. Scheelt aanzienlijk met Hue en zelfs met Yeelight.
Als je kijkt op:
https://templates.blakadder.com/

En @Speedy-Andre helaas werken niet alle tuya meer..
Schijnt nieuwe chip in te zitten
En met die calex moet geluk hebben oude of nieuwe chip..

Apart ik word hier op gemod..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Peutpeut
[...]

Jep,
Control file syntax OK

Lijkt goed. Vervolgens

Een log is er gewoon.

Mijn settings vwb connectie heb ik als volgt ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
set httpd port 2812
use address 0.0.0.0 # only accept connection from localhost (comment to connect from other hosts)
allow 0.0.0.0/0.0.0.0 # allow anybody to connect to the server and
allow USERNAME:PASSWORD # require user 'admin' with password 'monit', change if your system is accessible from internet
allow 192.168.0.1/255.255.255.0 #This will only allow hosts coming from the local network (change x.x.x.1 to your own LAN IP-range).
allow localhost #use in combination with local network to allow command line to wor'k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:29:
[...]

Lijkt erop dat je nu ( [::1]) ipv6 intern gebruikt. Dat gaat blijkbaar niet goed. Door die use address die je eerder had aangezet werd dat weer IPv4.

en zie het verschil.
Mogelijk gebruikt monit dan ook nu ipv6 om te connecten? (ken monit verder niet)
Gisteravond ging de hele Pi plat :( Helaas pas vanmorgen ontdekt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
[CEST Sep 10 23:24:07] error    : 'domoticz' process is not running
[CEST Sep 10 23:24:07] info     : 'domoticz' trying to restart
[CEST Sep 10 23:24:07] info     : 'domoticz' start: '/etc/init.d/domoticz.sh start'
[CEST Sep 10 23:24:37] error    : 'domoticz' failed to start (exit status 0) -- '/etc/init.d/domoticz.sh start': Starting domoticz.sh (via systemctl): domoticz.service.

[CEST Sep 10 23:29:37] error    : 'domoticz' process is not running
[CEST Sep 10 23:29:37] info     : 'domoticz' trying to restart
[CEST Sep 10 23:29:37] info     : 'domoticz' start: '/etc/init.d/domoticz.sh start'
[CEST Sep 10 23:30:07] error    : 'domoticz' failed to start (exit status 0) -- '/etc/init.d/domoticz.sh start': Starting domoticz.sh (via systemctl): domoticz.service.

[CEST Sep 10 23:35:07] error    : 'domoticz' process is not running
[CEST Sep 10 23:35:07] info     : 'domoticz' trying to restart
[CEST Sep 10 23:35:07] info     : 'domoticz' start: '/etc/init.d/domoticz.sh start'
[CEST Sep 10 23:35:38] error    : 'domoticz' failed to start (exit status 0) -- '/etc/init.d/domoticz.sh start': Starting domoticz.sh (via systemctl): domoticz.service.

[CEST Sep 10 23:40:38] error    : 'domoticz' process is not running
[CEST Sep 10 23:40:38] info     : 'domoticz' trying to restart
[CEST Sep 10 23:40:38] info     : 'domoticz' start: '/etc/init.d/domoticz.sh start'
[CEST Sep 10 23:41:08] error    : 'domoticz' failed to start (exit status 0) -- '/etc/init.d/domoticz.sh start': Starting domoticz.sh (via systemctl): domoticz.service.

[CEST Sep 10 23:46:08] error    : 'domoticz' process is not running
[CEST Sep 10 23:46:08] info     : 'domoticz' trying to restart
[CEST Sep 10 23:46:08] info     : 'domoticz' start: '/etc/init.d/domoticz.sh start'
[CEST Sep 10 23:46:39] error    : 'domoticz' failed to start (exit status 0) -- '/etc/init.d/domoticz.sh start': Starting domoticz.sh (via systemctl): domoticz.service.

[CEST Sep 10 23:51:39] error    : 'domoticz' service restarted 5 times within 5 cycles(s) - exec
[CEST Sep 10 23:51:39] info     : 'domoticz' exec: '/sbin/reboot'
[CEST Sep 10 23:51:39] error    : 'domoticz' process is not running
[CEST Sep 10 23:51:39] info     : 'domoticz' trying to restart
[CEST Sep 10 23:51:39] info     : 'domoticz' start: '/etc/init.d/domoticz.sh start'
[CEST Sep 10 23:51:40] error    : 'domoticz' failed to start (exit status 4) -- '/etc/init.d/domoticz.sh start': Failed to start domoticz.service: Transaction is destructive.
See system logs and 'systemctl status domoticz.service' for details.

[CEST Sep 10 23:51:40] info     : Monit daemon with pid [12448] stopped
[CEST Sep 10 23:51:40] info     : 'raspberrypi' Monit 5.25.2 stopped
[CEST Sep 10 23:52:53] info     : Starting Monit 5.25.2 daemon with http interface at [*]:2812
[CEST Sep 10 23:52:53] info     : Monit start delay set to 300s
[CEST Sep 11 09:40:37] info     : 'raspberrypi' Monit 5.25.2 started
gelukkig startte de boel wel weer op na even de stroom er af
moest wel handmatig domoticz een
code:
1
sudo service domoticz.sh restart
geven. Die start bij mij nooit meteen op na een herstart van de Pi. Netjes 5 pogingen om domoticz te herstarten. Zit dus toch nog iets niet goed in de configuratie van Monit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Peutpeut schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:00:
[...]

Mijn settings vwb connectie heb ik als volgt ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
set httpd port 2812
use address 0.0.0.0 # only accept connection from localhost (comment to connect from other hosts)
allow 0.0.0.0/0.0.0.0 # allow anybody to connect to the server and
allow USERNAME:PASSWORD # require user 'admin' with password 'monit', change if your system is accessible from internet
allow 192.168.0.1/255.255.255.0 #This will only allow hosts coming from the local network (change x.x.x.1 to your own LAN IP-range).
allow localhost #use in combination with local network to allow command line to wor'k
Maar met 0.0.0.0/0.0.0.0 geef je toch iedereen toegang. Dan staat de boel kwa beveiliging toch wagenwijd open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Copitano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:06:
[...]

Maar met 0.0.0.0/0.0.0.0 geef je toch iedereen toegang. Dan staat de boel kwa beveiliging toch wagenwijd open?
Ik heb alles achter een reverse proxy zitten via Caddy, overigens moet je dan ook eerst inloggen met de inloggegevens doe op regel 4 staan.
gelukkig startte de boel wel weer op na even de stroom er af
moest wel handmatig domoticz een
code:
1
geven. Die start bij mij nooit meteen op na een herstart van de Pi. Netjes 5 pogingen om domoticz te herstarten. Zit dus toch nog iets niet goed in de configuratie van Monit.
Mijn config voor Domoticz in Monit. Een herstart wanneer Domoticz niet de status OK teruggeeft, en anders een reboot in het slechtste geval.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  check process domoticz with pidfile /var/run/domoticz.pid
  start program = "/etc/init.d/domoticz.sh restart"
  stop  program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
  if failed
     url http://127.0.0.1:8089/json.htm?type=command&param=getversion
         and content = '"status" : "OK"'
     for 2 cycles
     then restart
  if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot"

[ Voor 53% gewijzigd door Peutpeut op 11-09-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi1115
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:57
Copitano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:04:
[...]
Die start bij mij nooit meteen op na een herstart van de Pi. Netjes 5 pogingen om domoticz te herstarten. Zit dus toch nog iets niet goed in de configuratie van Monit.
Kun je niet systemd gebruiken om hem te starten?

> sudo systemctl enable domoticz.service

zou moeten zorgen dat Domoticz start na het booten van de Pi. Of je moet iets anders gebruiken dan systemd, kan ook.

Via het install script van Domoticz is in ieder geval een systemd service file neergezet hier

[ Voor 8% gewijzigd door Remi1115 op 11-09-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Remi1115 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:30:
[...]

Kun je niet systemd gebruiken om hem te starten?

> sudo systemctl enable domoticz.service

zou moeten zorgen dat Domoticz start na het booten van de Pi. Of je moet iets anders gebruiken dan systemd, kan ook.

Via het install script van Domoticz is in ieder geval een systemd service file neergezet hier
Ik ben daar niet zo heel erg in thuis. Als ik merk dat domoticz offline is doe ik altijd
code:
1
in de meeste gevallen loopt het dan weer. Maar de laatste weken vliegt domoticz er op de meest onverwachtse momenten uit. Gisteravond om 23:19 opnieuw. Monit heeft het in ieder geval niet voor elkaar gekregen de boel weer online te krijgen. In de syslog kan ik zien dat de Pi nog tot middernacht heeft doorgeprutteld om er daarna ook de brui aan te geven.
Draait hier al twee jaar zonder noemenswaardige problemen en nu gaat domo er om de haverklap uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Copitano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:27:
[...]

Ik ben daar niet zo heel erg in thuis. Als ik merk dat domoticz offline is doe ik altijd
code:
1
in de meeste gevallen loopt het dan weer. Maar de laatste weken vliegt domoticz er op de meest onverwachtse momenten uit. Gisteravond om 23:19 opnieuw. Monit heeft het in ieder geval niet voor elkaar gekregen de boel weer online te krijgen. In de syslog kan ik zien dat de Pi nog tot middernacht heeft doorgeprutteld om er daarna ook de brui aan te geven.
Draait hier al twee jaar zonder noemenswaardige problemen en nu gaat domo er om de haverklap uit :(
Wat heb je in monit staan om Domoticz te monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Peutpeut schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:43:
[...]

Wat heb je in monit staan om Domoticz te monitoren?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
## Domoticz
start program = "/etc/init.d/domoticz.sh start"
stop program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
if failed
url http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=getversion
for 2 cycles
then restart
if cpu usage > 70% for 3 cycles then restart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb ondervonden dat 'start' niet werkt, 'restart' wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Speedy-Andre schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:48:
Ik heb ondervonden dat 'start' niet werkt, 'restart' wel.
Ja, bij handmatig via de commandline starten heb ik dat ook ondervonden. Daarom gebruik ik altijd de restart. Dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
if failed
for 2 cycles
then restart
zoasl bij @Peutpeut ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat Monit betreft wel :)
De reboot regel heb ik niet actief, zelden loopt hij dusdanig in de soep dat dit nodig is.

[ Voor 66% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-09-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Copitano schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:54:
[...]

Ja, bij handmatig via de commandline starten heb ik dat ook ondervonden. Daarom gebruik ik altijd de restart. Dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
if failed
for 2 cycles
then restart
zoasl bij @Peutpeut ?
Jep, ik gebruik ook restart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Speedy-Andre schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:08:
Wat Monit betreft wel :)
De reboot regel heb ik niet actief, zelden loopt hij dusdanig in de soep dat dit nodig is.
@Peutpeut Ik ga dat aanpassen en ga de reboot ook even van een # voorzien. Kijken wat er de volgende keer gebeurt. Die foutmelding blijft me nog wel dwars zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:29:
[...]

en zie het verschil.
Die foutmelding blijft me nog wel dwars zitten. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Zowel de laptop als de Pi hangen aan een bedraad netwerk. IPv4 en IPv6 is toch iets van WiFi of heb ik dat altijd verkeerd begrepen. Zoja, suggestie hoe ik dat kan verhelpen?
Heb ik de rechten misschien teveel afgeknepen zou de config in beginsel gewoon moeten werken?

[ Voor 32% gewijzigd door Copitano op 12-09-2020 00:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
@Peutpeut@Speedy-Andre @jobr Net even getest door domoticz bewust uit te zetten. Domoticz offline om 00:23
Resultaat:
code:
1
2
3
4
[CEST Sep 12 00:01:51] info     : 'domoticz' start on user request
[CEST Sep 12 00:26:51] error    : 'domoticz' process is not running
[CEST Sep 12 00:26:51] info     : 'domoticz' trying to restart
[CEST Sep 12 00:26:51] info     : 'domoticz' start: '/etc/init.d/domoticz.sh restart'

Dit zijn nu de instellingen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 set httpd port 2812 and
     use address 192.168.xxx.xxx  # only accept connection from localhost (drop if you use M/Monit)
#    allow 0.0.0.0/0.0.0.0        # allow localhost to connect to the server and
     allow admin:monit      # require user 'admin' with password 'monit'
#    allow 192.168.xxx.yyy/255.255.255.0 #This will only allow hosts coming from the local network (change x.x.x.1 to your own LAN IP-range).
#     #with ssl {            # enable SSL/TLS and set path to server certificate
#     #    pemfile: /etc/ssl/certs/monit.pem
#     #}
het eerste IP adres is van mijn Pi xxx.xxx het tweede van de netwerkrouter (USG) maar nu uit gecomment. Dus eigenlijk mag alleen de Pi toegang krijgen, maar gek genoeg lukt het ook vanaf de laptop. De fout die ik kreeg met
code:
1
sudo monit start all
is nu wel weg :?
en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
## Domoticz
if failed
for 2 cycles
then restart
#if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot"

Nou ja, het lijkt nu wel te werken. Domoticz is weer opgestart dus. :P Even afwachten of het goed blijft gaan zodra domoticz zelf besluit er mee te stoppen :F

[ Voor 70% gewijzigd door Copitano op 12-09-2020 00:51 ]

• Copitano
Werkt! Afgelopen nacht 2x restart in het log.
Vraag me dan alleen af waarom :?

• Dylantje2
[quote.
[/quote]

De vraag is wat heb je veranderd...

@Dylantje2
De vraag is meer: gebruik je nog die *%&# sd kaartjes? :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dylantje2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:10:
@Dylantje2
De vraag is meer: gebruik je nog die *%&# sd kaartjes? :P
Nope niet op de odroids :-)

En jij nog steeds op ha?
Of weer terug?

• Copitano
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:04:
[quote.
[/quote]

De vraag is wat heb je veranderd...
Enphase envoy toegevoegd en er inmiddels ook weer uitgegooid. Kwam alleen maar onzin uit. Ik vertrouw maar weer op mijn P1 en Finder in combinatie met YouLess LS 120 :) @AUijtdehaag yep, nog steeds. Moet nog ff precies uitzoeken hoe het met een USB stick moet. Dan dat eens proberen. Maak nu elke nacht een image van het hele kaartje. :Z

@Copitano Pi3B+ met usb boot mode en een samsung fit plus werkt ook prima.
Of een odroid c4 met emmc en ubuntu 20.04
Envoy kan ook via node-red. Flow heb ik liggen.

@Dylantje2
Ja nog steeds HA, en begin het steeds leuker te vinden. Even wennen dat wel. (Maar dat is //offtopic)
Heel de mitsubsidie sturing en uitlezing zit er al in met modbus rtu.
Node-red met HA werkt ook prettig.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2020 17:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• najtram
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-07-2024
SpikeHome schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:23:
Gebruik dan de blocky als volgt:
If time > 6.00 and < sunrise
and sensorswitch = on
set lamp = on for 10m

verschillende opties gebruikt maar krijg het niet aan de gang.
....
and lamp = off
set lamp = on etc.

• Copitano
Te vroeg gejuicht :( even de deur uit geweest. Domoticz om half acht plat gegaan en niet meer te starten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WH8AMVHQvn0kjoTnS28CpHB6r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QO60IpfFzbZhqPWWKqabVRDe.jpg?f=fotoalbum_large
Ik krijg hier een punthoofd van.

• Dylantje2
Copitano schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:12:
Te vroeg gejuicht :( even de deur uit geweest. Domoticz om half acht plat gegaan en niet meer te starten.
[Afbeelding]
plat is geen omschrijving...

Wat heb je laatste tijd aangepast?
Gebruik je plugins?
Python versie?
Welk hardware heb je.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[Afbeelding]
En belangrijk heb je al eens een andere/nieuwe/goede voeding geprobeerd?

• Copitano
niki_lauda schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:45:
[...]

En belangrijk heb je al eens een andere/nieuwe/goede voeding geprobeerd?
Ja heb ik gelezen. Ik meen(de) een goede voeding te hebben. Is origineel geleverd bij de Pi 5v/2,5A. Heb ik toen niet op bezuinigd. Maar ja, misschien toch nog een slagje zwaarder naar 3A. Ik bedacht later nog..... ik heb tegenwoordig een USB stick met microSD card slot in de Pi gestoken om daar image's van het draaiende kaartje op weg te schrijven. Die dingen gebruiken natuurlijk ook stroom. Misschien is dat de boosdoener. Zal die er eens uit halen en kijken of de boel dan wel blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Ik vind nog ergens een AWST-8802 en blijkt gekoppeld aan een KAKU en een groep genaamd rolluiken in m’n Domoticz installatie. Ik zou deze echter koppelen aan andere apparaten, maar zie niet hoe ik dat zou moeten aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat is er niet vanzelf in gekomen denk ik :+
Waarschijnlijk een scene die je met die schakelaar triggert.
In een scene kan je apparaten toevoegen zoals Kaku schakeldozen of what ever je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Speedy-Andre schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:39:
Dat is er niet vanzelf in gekomen denk ik :+
Waarschijnlijk een scene die je met die schakelaar triggert.
In een scene kan je apparaten toevoegen zoals Kaku schakeldozen of what ever je gebruikt.
Zou je zeggen hè, maar ik zie de schakelaar nergens terugkomen in m’n Domoticz installatie. Ik heb ook alleen groepen, geen scènes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja ik weet niet of er standaard groepen worden gemaakt, bij devices kan je zien wanneer ze zijn gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Copitano schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:10:
[...]
Ja heb ik gelezen. Ik meen(de) een goede voeding te hebben. Is origineel geleverd bij de Pi 5v/2,5A. Heb ik toen niet op bezuinigd. Maar ja, misschien toch nog een slagje zwaarder naar 3A. Ik bedacht later nog..... ik heb tegenwoordig een USB stick met microSD card slot in de Pi gestoken om daar image's van het draaiende kaartje op weg te schrijven. Die dingen gebruiken natuurlijk ook stroom. Misschien is dat de boosdoener. Zal die er eens uit halen en kijken of de boel dan wel blijft draaien.
Ik had een voeding die jaren goed gepresteerd had die dit plotseling niet meer deed. Ook te einde raad voeding vervangen door een andere en mijn problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29
Kan iemand mij vertellen of ik een backup-database van een Domoticz V4.10717 in kan laden op een Domoticz V2020.2 via de Restore-optie in het Settings-menu?
Afgelopen weekend na werkzaamheden aan de meterkast mijn oude install corrupt geraakt en moet nu versneld over naar de nieuwe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
mbuurman schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:55:
Kan iemand mij vertellen of ik een backup-database van een Domoticz V4.10717 in kan laden op een Domoticz V2020.2 via de Restore-optie in het Settings-menu?
Afgelopen weekend na werkzaamheden aan de meterkast mijn oude install corrupt geraakt en moet nu versneld over naar de nieuwe...
Ik zou het risico niet nemen. Kans is groot dat er iets gewijzigd is. Ga je dan vroeg of laat tegen aanlopen.
Ik zou dan eerst tijdelijk die V4 versie installeren, dan een upgrade uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:47
De veiligste manier is denk ik dan om Domoticz te stoppen. De bestaande database file met een move veilig stellen. Dan de backup kopie gemaakt met 4.10717 ervoor in de plaats en Domoticz weer starten. In feite werkt het dan niet anders dan als je een upgrade doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
@tsjoender & @jobr bedankt voor jullie input!

Ik heb de optie van @tsjoender geprobeerd gisteravond en tot op heden draait het stabiel.

Nu zie ik wel dat de Data-Push naar Influx niet helemaal goed gaat... nou ja, het gaat wel goed, maar ik heb nu waarden in verschillende tabellen. Dit hoort wel niet helemaal in dit topic thuis, maar stel de vraag toch maar ;) :

Op de nieuwe PI had ik al een P1-Slimme-meter koppeling zitten, met ruim een jaar aan data in de Influx-database. Nu heb ik de oude Domoticz-database op de nieuwe PI geimporteerd en hebben de Slimme-meter sensoren andere IDX'en gekregen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
> SHOW SERIES
key
---
Gas-usage,idx=180,name=0---Meterkast---Gasmeter
Gas-usage,idx=5,name=0---Meterkast---Gasmeter

Pressure,idx=24,name=2---Zolder---CV-Waterdruk
Pressure,idx=33,name=2---Zolder---CV-Waterdruk

Temperature,idx=26,name=0---Woonkamer---Temperatuur
Temperature,idx=27,name=0---Woonkamer---Temperatuur

Weet iemand of er een manier is om de historische waarden van deze de oude IDX'en in dezelfde tabel te krijgen en daarmee de nieuwe IDX aan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sinds gisteren kan ik het actuele netto-vermogen van mijn aansluiting thuis meten en laden in Domoticz. Alleen klopt er echt niks van de 'computed' totalen :z

Type device: Electric (instant + counter)

Het grootste deel van de dag leveren mijn panelen meer energie dan ik verbruik, op een paar uitschieters van de vaatwasser/wasmachine/kookplaat na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1g-LENhtuXjwbt_Y2oG3-B1Bcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4fvnc8ZVgZNh5qtv0ybHtxU1.png?f=fotoalbum_large

Ondanks dat de lijn duidelijk grotendeels onder de X-as ligt, heb ik volgens Domoticz nu ruim 8kWh verbruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z43FNtZW5so19Dak7JvLX90MgQs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tyhBxUfTRrr9sk32f8ivT0CM.png?f=user_large

Kijk ik niet bij de logs, maar het device zelf, dan zie je wel een totaal dat terugloopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1oF2ZuOWmyL2GMTWHCHH3hnq8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8vngGfwZBMz2uZhgXcKOH1P1.png?f=user_large
Echter, dit totaal reset zichzelf steeds naar 0.. om dan vervolgens weer opnieuw iets in de min te gaan. Het laagste getal wat ik hier heb zien staan was -0,060 kWh.

Waarom gaat deze (ogenschijnlijk) eenvoudige rekensom totaal mis?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:41
Ik heb ook al vele scripts van andere geprobeerd en ook met mijn eigen code vele verschillende tellers/devices geprobeerd maar ik heb nog niemand een fatsoenlijke netto teller zien maken in Domoticz inclusief mijzelf. Het grootste probleem is als je door de 0:00 gaat naar de nieuwe dag (teller). Dan krijg je echt raar gedrag en is niet te corrigeren naar mijn weten.
Ik gebruik nu een 'Usage, Electric' maar zou liever een echte teller zoals 'General, kWh' gebruiken maar die hebben nog meer issues.

Mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
return {
    on = {
        timer = {
            'every 5 minutes',
            'at 00:01',
            'at 23:59'
        }
    },
    execute = function(domoticz)
        local youLessDevice = domoticz.devices('YouLess P1')
        local energyBoughtToday = youLessDevice.counterToday
        local energySoldToday = youLessDevice.counterDeliveredToday
        local energyProducedToday = domoticz.devices('Omvormer PVOutput opwekking').counterToday
        local counterTotalUsageToday = domoticz.devices('Totaal verbruik dag')
        local counterNetUsageToday = domoticz.devices('Netto verbruik dag')

-- Calculate used energy from net and own production
        local energyUsedFromProduction = energyProducedToday - energySoldToday
        local energyTotalUsageToday
        if(energyUsedFromProduction < 0) then
            energyTotalUsageToday = energyBoughtToday
        else
            energyTotalUsageToday = energyBoughtToday + energyUsedFromProduction
        end
        energyTotalUsageToday = energyTotalUsageToday * 1000
        if(energyTotalUsageToday < 100000 and energyTotalUsageToday > 0) then
            if((domoticz.time.matchesRule('at daytime') and (counterTotalUsageToday.actualWatt < energyTotalUsageToday)) or domoticz.time.matchesRule('at nighttime')) then
                counterTotalUsageToday.updateEnergy(energyTotalUsageToday)
            else
                domoticz.log('Ignoring usage -> energyTotalUsageToday: ' .. energyTotalUsageToday .. ' > ' .. counterTotalUsageToday.actualWatt, domoticz.LOG_INFO)
            end
        else
            domoticz.log('Ignoring illegal usage -> counterTotalUsageToday.actualWatt: ' .. counterTotalUsageToday.actualWatt .. ', energyTotalUsageToday: ' .. energyTotalUsageToday, domoticz.LOG_ERROR)
        end

-- Calculate actual energy delta from or to net
        local localkWhNetto = energyBoughtToday - energySoldToday
        localkWhNetto = localkWhNetto * 1000
        local deltakWhNetto = counterNetUsageToday.actualWatt - localkWhNetto
        if(localkWhNetto < 100000 and localkWhNetto > -100000) then
            counterNetUsageToday.updateEnergy(localkWhNetto)
        else
            domoticz.log('Ignoring illegal netto -> localkWhNetto: ' .. localkWhNetto .. ', deltakWhNetto: ' .. deltakWhNetto, domoticz.LOG_ERROR)
        end
    end
}

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik heb dat gedaan, en bij mij ging het goed.
Had sd kaart ineens kapot, nieuwe gemaakt, met verse install, en toen de teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
mbuurman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:37:
Weet iemand of er een manier is om de historische waarden van deze de oude IDX'en in dezelfde tabel te krijgen en daarmee de nieuwe IDX aan te houden?
influxdb kent geen tabellen :)

Je kan toch gewoon op naam ipv idx selecteren ?
Als de naam maar gelijk blijft is dat geen probleem lijkt me.
Huupke schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:49:
Ik heb ook al vele scripts van andere geprobeerd en ook met mijn eigen code vele verschillende tellers/devices geprobeerd maar ik heb nog niemand een fatsoenlijke netto teller zien maken in Domoticz inclusief mijzelf. Het grootste probleem is als je door de 0:00 gaat naar de nieuwe dag (teller). Dan krijg je echt raar gedrag en is niet te corrigeren naar mijn weten.
Ik gebruik nu een 'Usage, Electric' maar zou liever een echte teller zoals 'General, kWh' gebruiken maar die hebben nog meer issues.
Als je een netto teller wilt die elke dag door telt dan moet je die volgens mij voeden met een fictieve tellerstand. Net zoals de P1 device dat doet. Totaalstand is gebaseerd op de tellerstand, niet op wat er elke 5 min bij komt (de increments).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Huupke schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:49:

Mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
return {
    on = {
        timer = {
            'every 5 minutes',
            'at 00:01',
            'at 23:59'
        }
    },
    execute = function(domoticz)
        local youLessDevice = domoticz.devices('YouLess P1')
        local energyBoughtToday = youLessDevice.counterToday
        local energySoldToday = youLessDevice.counterDeliveredToday
        local energyProducedToday = domoticz.devices('Omvormer PVOutput opwekking').counterToday
        local counterTotalUsageToday = domoticz.devices('Totaal verbruik dag')
        local counterNetUsageToday = domoticz.devices('Netto verbruik dag')

-- Calculate used energy from net and own production
        local energyUsedFromProduction = energyProducedToday - energySoldToday
        local energyTotalUsageToday
        if(energyUsedFromProduction < 0) then
            energyTotalUsageToday = energyBoughtToday
        else
            energyTotalUsageToday = energyBoughtToday + energyUsedFromProduction
        end
        energyTotalUsageToday = energyTotalUsageToday * 1000
        if(energyTotalUsageToday < 100000 and energyTotalUsageToday > 0) then
            if((domoticz.time.matchesRule('at daytime') and (counterTotalUsageToday.actualWatt < energyTotalUsageToday)) or domoticz.time.matchesRule('at nighttime')) then
                counterTotalUsageToday.updateEnergy(energyTotalUsageToday)
            else
                domoticz.log('Ignoring usage -> energyTotalUsageToday: ' .. energyTotalUsageToday .. ' > ' .. counterTotalUsageToday.actualWatt, domoticz.LOG_INFO)
            end
        else
            domoticz.log('Ignoring illegal usage -> counterTotalUsageToday.actualWatt: ' .. counterTotalUsageToday.actualWatt .. ', energyTotalUsageToday: ' .. energyTotalUsageToday, domoticz.LOG_ERROR)
        end

-- Calculate actual energy delta from or to net
        local localkWhNetto = energyBoughtToday - energySoldToday
        localkWhNetto = localkWhNetto * 1000
        local deltakWhNetto = counterNetUsageToday.actualWatt - localkWhNetto
        if(localkWhNetto < 100000 and localkWhNetto > -100000) then
            counterNetUsageToday.updateEnergy(localkWhNetto)
        else
            domoticz.log('Ignoring illegal netto -> localkWhNetto: ' .. localkWhNetto .. ', deltakWhNetto: ' .. deltakWhNetto, domoticz.LOG_ERROR)
        end
    end
}
Daarom heb ik een aparte 3-fase kWh-meter geïnstalleerd in mijn groepenkast die puur het netto verbruik meet voordat de zonnepanelen in beeld komen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:41
Oh mijn 'netto' teller is verbruik minus opwek. Ik heb de getallen wel maar krijg het gewoon niet fatsoenlijk in een teller/device

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Hebben meer mensen last met hun Ikea Tradfri gateway die niet meer reageert ? De app was de gateway ook kwijt en vreemd genoeg reageren de lampen op dit moment vanuit Domoticz alleen nog op uitschakelen (eenmalig).

Ik heb het idee dat de gateway een update heeft gehad, hij vermeld dat er nieuwe lampen zijn in de app. Versie 2020-2 van domoticz.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51

Rouwette

Rouwette.com

Pixelmagic schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:51:
Hebben meer mensen last met hun Ikea Tradfri gateway die niet meer reageert ? De app was de gateway ook kwijt en vreemd genoeg reageren de lampen op dit moment vanuit Domoticz alleen nog op uitschakelen (eenmalig).

Ik heb het idee dat de gateway een update heeft gehad, hij vermeld dat er nieuwe lampen zijn in de app. Versie 2020-2 van domoticz.
Geen problemen hier
IKEA Tradfri Plugin - version 0.9.2
Domoticz Version: 2020.2 (build 12377)
Welke versie de Gateway heeft weet ik niet eigenlijk.

https://www.rouwette.com/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

klump4u schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:54:
[...]

Daarom heb ik een aparte 3-fase kWh-meter geïnstalleerd in mijn groepenkast die puur het netto verbruik meet voordat de zonnepanelen in beeld komen.
Maar dan heb je nog steeds niet in Domoticz één teller met het daadwerkelijke verbruik, dus inclusief saldering?

Qua aansluiten ga ik denk ook jouw route bewandelen. Een tweede meter (weer een Eastron SDM120) was al onderweg om louter de zonnepanelen te meten. Ik zal dan de huidige meter anders aansluiten zodat hij alleen de verbruikersgroepen meet. Het rekensommetje voor het nettoverbruik zal ik dan in Node-RED laten plaatsvinden en wellicht de weergave in Grafana i.p.v. Domoticz.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 14:03
[Afbeelding]
Ik ben in een proces van stapgewijs mijn domoticz opnieuw te installeren.
Booten van USB stick (IPV pi drive combi) buster lite, domoticz 2020.2 stable.

Inmiddels (ik was een paar dagen weg) zit ik ook weer op een snel crashent systeem. De laatste toevoegingen waren wat python dingen en docker / zigbee2mqtt assistant. Ik heb nu een iets eerdere image geplaatst en zal eens een paar dagen kijken of dit wel blijft draaien.
Maar ik ben inmiddels wel overtuigd dat ik ook Monit moet gaan gebruiken.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gizz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:05:
[...]

Maar dan heb je nog steeds niet in Domoticz één teller met het daadwerkelijke verbruik, dus inclusief saldering?

Qua aansluiten ga ik denk ook jouw route bewandelen. Een tweede meter (weer een Eastron SDM120) was al onderweg om louter de zonnepanelen te meten. Ik zal dan de huidige meter anders aansluiten zodat hij alleen de verbruikersgroepen meet. Het rekensommetje voor het nettoverbruik zal ik dan in Node-RED laten plaatsvinden en wellicht de weergave in Grafana i.p.v. Domoticz.
Ik heb een teller in Domoticz van het werkelijke stroom verbruik, dus puur het verbruik van alles wat achter de meter zit, of die stroom nu uit het net of van de zonnepanelen komt maakt niks uit. Gewoon S0 pulsen tellen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@klump4u In mijn geval wil ik dus meer weten dan alleen het totale verbruik, ongeacht herkomst (PV of net).

Mijn wensen:
  • Opwekking PV (actueel vermogen en totale opwek die dag )
  • Verbruik huishouden (actueel vermogen en totaal verbruik die dag)
  • Uitsplitsing verbruik huishouden: hoeveel kWh zijn er die dag direct vanuit PV geconsumeerd en hoeveel kW moesten worden afgenomen uit het net.
Mijn SDM120 meters lees ik uit via modbus en leveren de volgende info:
  1. Totaal actieve energie (kWh)
  2. Import actieve energie (kWh)
  3. Export actieve energie (kWh)
  4. Spanning (V)
  5. Stroomsterkte (A)
  6. Actief vermogen (W)
  7. Frequentie (F)
  8. Arbeidsfactor (PF)
Even hardop typend denkend om de boel te hebben zoals ik het wens:

Om 0:00 bewaren we de standen van Totaal, Import en Export (123) op de meter van de hele installatie en Export (3) op de meter die alleen aan de PV-hangt.

Dan is totale opwek die dag: de actuele Export op de PV-meter minus de waarde om 0:00 uur.
Verbruik vanuit net: de actuele Import op de meter van de hele installatie minus de waarde om 0:00 uur.
Totale verbruik huishouden: verschil tussen totale opwek die dag en Totaal meter huishouden.
Direct verbruikt vanuit PV: totale verbruik huishouden minus verbruik vanuit net.

De actuele vermogens spreken natuurlijk voor zich. Daarnaast zou ik alles kunnen uitrekenen a.d.h.v. van actuele vermogens (haal ik per 2 seconde op) i.p.v. de ingebouwde tellers in de meter zelf, maar die laatste lijken me accurater omdat ik niet écht realtime de vermogens ontvang.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:25
@Gizz @Huupke Ik denk dat jullie deze getallen in het verkeerde software pakket willen hebben. Domoticz is mijns inziens niet geschikt voor het langer bewaren van dit soort data, alles wat ouder is dan een jaar kan je al niet meer terug zien. Ik heb er dan ook voor gekozen om mijn PV + verbruiksdata te exporteren naar PVoutput.org. Je hebt dan geen geknoei meer met het juist opslaan van data en het is jaren terug te zien. Enige wat je dan nodig hebt is de actuele opbrengst van je panelen (heb ik met een aparte meter) en je data uit je slimme meter (of als je die niet hebt inderdaad ook een meter die je actuele verbruik meet).

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Knielen Ik push sowieso al dit soort data van Domoticz naar Influx/grafana (voor de lange termijn en omdat Grafana gewoon veel meer kan qua weergave). Maar in dit geval klinkt het logischer om vanuit Node-RED de data (na bewerking) direct naar influx te sturen en een iets simpelere variant van de data naar Domoticz.

Dan heb ik alsnog wat basisstatistieken als ik in de Domoticz-app gluur en voor uitgebreide info ga ik dan naar Grafana :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gizz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:45:
@klump4u In mijn geval wil ik dus meer weten dan alleen het totale verbruik, ongeacht herkomst (PV of net).

Mijn wensen:
  • Uitsplitsing verbruik huishouden: hoeveel kWh zijn er die dag direct vanuit PV geconsumeerd en hoeveel kW moesten worden afgenomen uit het net.
  4. Spanning (V)
  5. Stroomsterkte (A)
  6. Actief vermogen (W)
  7. Frequentie (F)
  8. Arbeidsfactor (PF)

Om 0:00 bewaren we de standen van Totaal, Import en Export (123) op de meter van de hele installatie en Export (3) op de meter die alleen aan de PV-hangt.

Dan is totale opwek die dag: de actuele Export op de PV-meter minus de waarde om 0:00 uur.
Verbruik vanuit net: de actuele Import op de meter van de hele installatie minus de waarde om 0:00 uur.
Totale verbruik huishouden: verschil tussen totale opwek die dag en Totaal meter huishouden.
Direct verbruikt vanuit PV: totale verbruik huishouden minus verbruik vanuit net.

De actuele vermogens spreken natuurlijk voor zich. Daarnaast zou ik alles kunnen uitrekenen a.d.h.v. van actuele vermogens (haal ik per 2 seconde op) i.p.v. de ingebouwde tellers in de meter zelf, maar die laatste lijken me accurater omdat ik niet écht realtime de vermogens ontvang.
Dat kun je dan toch laten uitrekenen.
Pv heb ik apart.
KWh totaal heb ik apart.
Slimme meter uit het net heb ik apart.
Dus kWh totaal - slimme meter = verbruik van de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nee, ik merk de laatste weken wel (steeds de laatste Beta geïnstalleerd) dat de HUE lampen niet altijd aan gaan of in ieder geval niet op de ingestelde sterkte. Ik schakel ze mbv een .sh script waarin ik ze naar de gewenste kleur en sterkte laat schakelen. Het gebeurt niet bij alle lampen maar telkens bij 2 tot 3. Na uitschakelen en opnieuw inschakelen gaat het meestal wel goed.

Daarom wilde ik ook een extra check om de status uit te lezen en als die status niet overeenkomt met wat is opgegeven, dat dan een nieuwe poging wordt gedaan, maar dat is me nooit gelukt.

Misschien heeft eea wel raakvlakken met jouw issue mbt de Tradfri?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman

Ik heb vergelijkbaar gedrag met Domoticz 2020-2 met de Tradfri-plugin 0.9.4.
Ik dacht dat het te maken had met mijn eigen crash en versnelde migratie naar een andere Pi.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

mbuurman schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:17:
[...]

Ik heb vergelijkbaar gedrag met Domoticz 2020-2 met de Tradfri-plugin 0.9.4.
Ik dacht dat het te maken had met mijn eigen crash en versnelde migratie naar een andere Pi.
Ik start de tradfri worker al sinds ik hem gebruik elk uur, daardoor werkte het eigenlijk altijd goed, tot aan gisteren dus, de Ikea app was de bridge kwijt en moest ik nieuw aanmelden, ik vermoed dus een update van de bridge maar kan het niet herleiden. Als ik de worker opnieuw start an kan ik welgeteld één lamp schakelen en de rest werkt dan niet meer.

Ik was toch van plan de Tradfri uit te faseren ten gunste van de Sonoff Zigbee bridge, maar was nog niet zo ver om alles lekker werkend af te configureren. Het lijkt dat ik er wat meer haast mee moet maken.

PVoutput van mijn 4950Wp

• DjAntoon
@Pixelmagic Niet zigbee2mqtt overwogen?

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Niet echt, heb eerder met de Milight zelfbouw gateway te veel bereik gedoe gehad dat ik nu bewust voor een kompleet device gekozen heb. Er zit overigens wel Tasmota op geflashed dus alles werkt wel via mqtt, en verbazend goed moet ik eigenlijk zeggen.

Overigens ben ik verder wel van de knutsel, maar dat ter zijde :+

PVoutput van mijn 4950Wp

• DjAntoon
Ok, de CC2531 zou ik niet adviseren maar de nieuwe TI chip CC2652 is echt wel veel beter, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Nu niet enkel meer als evaluatieboard verkrijgbaar, maar ook als stick oa ZZH.
Ik zou willen dat er ook al router software voor zou zijn.

Ik ben erg benieuwd hoe dat zich verhoud tov conbee etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbuurman
Pixelmagic schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:27:
[...]

Ik start de tradfri worker al sinds ik hem gebruik elk uur, daardoor werkte het eigenlijk altijd goed, tot aan gisteren dus, de Ikea app was de bridge kwijt en moest ik nieuw aanmelden, ik vermoed dus een update van de bridge maar kan het niet herleiden. Als ik de worker opnieuw start an kan ik welgeteld één lamp schakelen en de rest werkt dan niet meer.

Ik was toch van plan de Tradfri uit te faseren ten gunste van de Sonoff Zigbee bridge, maar was nog niet zo ver om alles lekker werkend af te configureren. Het lijkt dat ik er wat meer haast mee moet maken.
Het is een bekend probleem tussen de Ikea-Domoticz-Plugin en de Ikea-bridge.
Zie ook de Github-pagina van de ontwikkelaar:
https://github.com/moroen/IKEA-Tradfri-plugin/issues/114

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51

Rouwette

Rouwette.com

mbuurman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:30:
[...]

Het is een bekend probleem tussen de Ikea-Domoticz-Plugin en de Ikea-bridge.
Zie ook de Github-pagina van de ontwikkelaar:
https://github.com/moroen/IKEA-Tradfri-plugin/issues/114
Oke, ik ervaar geen problemen maar heb ook geen Ikea update uitgevoerd, dat laat ik nu dus ook nog maar even :P

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
Rouwette schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:37:
[...]
Oke, ik ervaar geen problemen maar heb ook geen Ikea update uitgevoerd, dat laat ik nu dus ook nog maar even :P
Ik heb versie 1.11.47 op de Ikea-hub draaien, helaas update de hub bij mij vanzelf... :|

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

Dylantje2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:46:
[...]
Maar de temp sensoren zitten niet heel ver uit elkaar.
En tsja er zijn hele dure sensoren, maar waarom?
Ik heb recent een LMT70 van Texas Instruments gekocht, dat is vziw 1 vd meest accurate die je voor een buitentemp sensor kunt krijgen (+- 0.05C bij 20 graden), en die zijn helemaal niet duur;
https://www.tindie.com/pr...nalog-temperature-sensor/

• DjAntoon
jubeth schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:21:
[...]
Ik heb recent een LMT70 (dacht ik) van Texas Instruments gekocht, dat is vziw de meest accurate die je voor een buitentemp sensor kunt krijgen (+- 0.05C bij 20 graden), en die zijn helemaal niet duur;
https://www.tindie.com/pr...nalog-temperature-sensor/
De afwijking is veel meer een gevolg van niet de juiste omstandigheden.
Niet de juiste hoogte.
Niet de goede beschutting voor wind.
etc.

Bovendien kan je temperatuur sensor heel nauwkeurig zijn, maar dan moet het circuit erachter wel net zo goed zijn, een simpele AD converter kan tegenvallen. Een analoge sensor kan heel goede resultaten geven met de juiste aandacht...

Voor huis tuin en keuken gebruik zal een DS18B20 in vele gevallen waarschijnlijk betere resultaten geven.

• Copitano
Herkent iemand dit bij het updaten van de Pi(3B+):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
W: Doel Packages (main/binary-armhf/Packages) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2
W: Doel Packages (main/binary-all/Packages) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2
W: Doel Translations (main/i18n/Translation-nl_NL) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2
W: Doel Translations (main/i18n/Translation-nl) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2
W: Doel Translations (main/i18n/Translation-en) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2
W: Doel Packages (main/binary-armhf/Packages) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2
W: Doel Packages (main/binary-all/Packages) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2
W: Doel Translations (main/i18n/Translation-nl_NL) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2
W: Doel Translations (main/i18n/Translation-nl) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2
W: Doel Translations (main/i18n/Translation-en) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2

Ik zie dat het alleen betrekking heeft op Grafana, maar kan het de oorzaak zijn van instabiliteit van domoticz?

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Copitano schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:06:
Herkent iemand dit bij het updaten van de Pi(3B+):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar

Ik zie dat het alleen betrekking heeft op Grafana, maar kan het de oorzaak zijn van instabiliteit van domoticz?
Nee, lijkt mij niet. Je geeft twee bronnen op voor grafana bestanden. Niet ernstig.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Gizz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:45:

Mijn wensen:
  4. Spanning (V)
  5. Stroomsterkte (A)
  6. Actief vermogen (W)
  7. Frequentie (F)
  8. Arbeidsfactor (PF)

Zoiets met een combinatie van slimme meter via P1 en een aparte kWh meter op de zonnepanelen via een Youless LS120.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fJgugSv06_8SCdj0CTxe29X3RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQgCE83tRploBlvjE1tI6kpc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWhCAYM1TnFVh31wCyNbxMn0vOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlex082gi0qbcDqiwD0GkO8E.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFauleefxdQ9uzL93I-I3GoImYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxryykOjbtlFXSu8gxas26E5.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

local SM_Actueel1       =domoticz.devices("Power_SM").usageDelivered        
        local SM_Actueel2       =domoticz.devices("Power_SM").usage
        local S0_Actueel        =domoticz.devices("S0").WhActual
        local Verbruikt_Actueel =S0_Actueel - SM_Actueel1 + SM_Actueel2

domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Actueel Verbruik').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Actueel)

domoticz.log('SM_Actueel1: '..SM_Actueel1)
domoticz.log('SM_Actueel2: '..SM_Actueel2)
domoticz.log('S0_Actueel: '..S0_Actueel)    

end
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },
            local Teruggeleverd_Meter   =domoticz.devices("Power_SM").counterDeliveredToday*1000
            local Verbruikt_Meter   =domoticz.devices("Power_SM").counterToday*1000
            local Netto_Verbruikt_Meter =domoticz.devices("Power_SM").counterToday*1000-Teruggeleverd_Meter     
        local Verbruikt_Direkt  =domoticz.devices("S0").WhToday-Teruggeleverd_Meter
        local Verbruikt_Totaal  =(Verbruikt_Direkt+Verbruikt_Meter)/1000
        --local NetLaag     =domoticz.devices("Power_SM").           
        --local NetHoog     =domoticz.devices("Power_SM").
            --local ZonLaag     =domoticz.devices("Power_SM").
            --local ZonHoog     =domoticz.devices("Power_SM").
        --local ZonnestroomVandaag  = 

domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Teruggeleverd Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Teruggeleverd_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Netto Verbruikt Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Netto_Verbruikt_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Direkt').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Direkt)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Totaal').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Totaal)

end
}

[ Voor 8% gewijzigd door Copitano op 18-09-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
DjAntoon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:32:
[...]

Ik ben in een proces van stapgewijs mijn domoticz opnieuw te installeren.
Booten van USB stick (IPV pi drive combi) buster lite, domoticz 2020.2 stable.

Inmiddels (ik was een paar dagen weg) zit ik ook weer op een snel crashent systeem. De laatste toevoegingen waren wat python dingen en docker / zigbee2mqtt assistant. Ik heb nu een iets eerdere image geplaatst en zal eens een paar dagen kijken of dit wel blijft draaien.
Maar ik ben inmiddels wel overtuigd dat ik ook Monit moet gaan gebruiken.
Domoticz draait hier nu (afkloppen) al ruim drie dagen zonder onderbreking. Daarvoor heeft Monit met succes een aantal keren ingegrepen en de boel opnieuw gestart. Voor mij werkt het voor dit moment dus even, al blijf ik een naar gevoel houden bij het instabiele gedrag van domoitcz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Copitano schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 01:59:
[...]

Domoticz draait hier nu (afkloppen) al ruim drie dagen zonder onderbreking. Daarvoor heeft Monit met succes een aantal keren ingegrepen en de boel opnieuw gestart. Voor mij werkt het voor dit moment dus even, al blijf ik een naar gevoel houden bij het instabiele gedrag van domoitcz.
De versie zonder zigbee2mqtt assistent draait nu 2 dagen en 4 uur. Ik denk dat het iets met python drivers en docker te maken heeft:
docker-compose requires Python '>=3.4' but the running Python is 2.7.16

Dit was een foutmelding die voorbij kwam. Nu lijkt het beter te gaan.

Ik heb nog een ander merkwaardig ding met mijn DS18B20 op 1 wire. 15 sensors doen het prima, maar 2 willen niet. Uit de log:
Error: 1-Wire system : error reading value from /sys/bus/w1/devices/28-3c01b556dd69
Error: 1-Wire system : error reading value from /sys/bus/w1/devices/28-3c01b556479b

Deze komen ook niet voor in de: cd /sys/bus/w1/devices

Opvallend is dat al mijn andere werkende sensors eindigen op ff, bijv: 28-031740510eff
Al ooit eerder gezien en toen hielp een reboot van de RPI. (Maar ik wil nu effe afwachten hoelang deze up blijft.)
Iemand bekend met dit?
Pagina: 1 ... 107 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!