@
klump4u In mijn geval wil ik dus meer weten dan alleen het totale verbruik, ongeacht herkomst (PV of net).
Mijn wensen:
- Opwekking PV (actueel vermogen en totale opwek die dag )
- Verbruik huishouden (actueel vermogen en totaal verbruik die dag)
- Uitsplitsing verbruik huishouden: hoeveel kWh zijn er die dag direct vanuit PV geconsumeerd en hoeveel kW moesten worden afgenomen uit het net.
Mijn SDM120 meters lees ik uit via modbus en leveren de volgende info:
- Totaal actieve energie (kWh)
- Import actieve energie (kWh)
- Export actieve energie (kWh)
- Spanning (V)
- Stroomsterkte (A)
- Actief vermogen (W)
- Frequentie (F)
- Arbeidsfactor (PF)
Even
hardop typend denkend om de boel te hebben zoals ik het wens:
Om 0:00 bewaren we de standen van Totaal, Import en Export (123) op de meter van de hele installatie en Export (3) op de meter die alleen aan de PV-hangt.
Dan is totale opwek die dag: de actuele Export op de PV-meter minus de waarde om 0:00 uur.
Verbruik vanuit net: de actuele Import op de meter van de hele installatie minus de waarde om 0:00 uur.
Totale verbruik huishouden: verschil tussen totale opwek die dag en Totaal meter huishouden.
Direct verbruikt vanuit PV: totale verbruik huishouden minus verbruik vanuit net.
De actuele vermogens spreken natuurlijk voor zich. Daarnaast zou ik alles kunnen uitrekenen a.d.h.v. van actuele vermogens (haal ik per 2 seconde op) i.p.v. de ingebouwde tellers in de meter zelf, maar die laatste lijken me accurater omdat ik niet écht realtime de vermogens ontvang.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX