Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja hier ben ik dus niet van onder de indruk.
En dat heeft niks met DDR5 te maken en alles met wat ze daar hebben gebruikt als test voor DDR4. Want ik mis dus elke verantwoording waarom er DDR4 is gekozen met zulke slechte timings. Het is een high end platform en dan neem je zulke goedkope en slecht getimde RAM. Ik vermoed dat het Hynix chips zijn gezien de timings, maar ik ben nu te lui dat te gaan opzoeken. :P

Maar dit had zoveel beter gekund. Je neemt een setje 3600MT/s 14-14-14-34 (ja, dat heel erg dure spul) en draait daar verschillende configuraties op.
-3200 14-14-14-34 Gear 1 voor een relatief late frequentietest met goede latency's.
-4000 16-16-16-36 Gear 2 voor hoge frequentie met alsnog goede latency's. En als dit niet werkt, dan ga je timings verlagen naar bijvoorbeeld 18-18-18-40 Gear 2 om te kijken of het dan wel werkt.
-3600 14-14-14-34 Gear 1 voor de ultieme test. Niet alleen zit je daar zowel qua frequenties als timings gewoon uitstekend, maar je test meteen ook wat de geheugencontroller nu echt kan. En als dit niet stabiel blijkt te zijn, dan weet je dat ook meteen. Zou ook geen schande moeten zijn als dit niet stabiel is. Menig CPU zit ik dit niet zomaar halen. Voor de meeste mensen is dit ook puur theoretisch omdat dit soort setjes gewoon veel te duur zijn.

Zo kan je niet alleen de geheugencontroller testen, maar ook zien waar Alder Lake op reageert. Ik vermoed namelijk dat Alder Lake weinig geeft om de veel hogere frequenties omdat zodra je naar Gear 2 moet, alle winst verdwenen is. Daar kom je pas net overheen als je een paar duizend MT/s boven de Gear 2 grens gaat. En als ik zo door de comments ga, dan lijkt 3800MT/s wel het maximale voor Gear 1. Zeer vergelijkbaar met Zen 3 dus.

Komt nog eens bij dat ik dat G.Skill setje 6000MT/s 36-36-36-76 niet eens kan vinden. Ze hebben maximaal 5600MT/s met die timings.
https://www.gskill.com/products/1/165/374/Trident-Z5-RGB

Zal dus iets zijn dat Intel heeft geleverd om er beter uit te komen. Lijkt vooralsnog niet een groot succes. Want ik vermoed dat met goede RAM die toepasselijk zou zijn voor een high end build, je 3200 14-14-14-34 of 3600 16-16-16-36 setjes, je nog minder winst gaat zien met DDR5.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:58
Beetje raar dat ze niet DDR5-4800MT/s hebben meegenomen ook, het maximum wat 'officieel' ondersteund wordt :P

Eigenlijk alleen maar bevestiging van wat ik al een beetje concludeerde dus, DDR5 moet het eigenlijk vooral hebben van de mogelijkheid in de toekomst te kunnen uitbreiden met geheugen dat wél een stuk sneller is als DDR5 was volwassener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Elke nieuwe geheugenstandaard heeft een kantelpunt, dat was bij de vorige generaties niet anders. Kijkend naar de Tweakers benchmarks dan wordt DDR5 pas interessant vanaf pak'm beet 6000 MT/s.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:34
Het plaatje dat geschetst wordt door de metingen is er eentje van enkele procentjes prestatieverschil. De gebruikte 3200 14-18-18 & 3600 16-20-20 dimms vervangen door 3200 14-14-14 & 3600 16-16-16 zal daar niets serieus aan veranderen, dat is achter-de-komma-werk.

Denk ook dat DDR5 pas echt interessant voor gaming wordt wanneer de latency van de hele keten verder verlaagd kan worden (gaming is, zoals nu ook weer aangetoond, niet zo afhankelijk van ruwe bandbreedte).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Grote uitzondering is natuurlijk in geval van recente IGP's, die hebben niet veel speelruimte in bandbreedte meer over bij DDR4. Maar de IGP's van Alder Lake zijn nog niet dermate krachtig dat die echt tegen een bottleneck aanlopen, daar gaat vooral AMD van DDR5 profiteren.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
bwerg schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:22:
Grote uitzondering is natuurlijk in geval van recente IGP's, die hebben niet veel speelruimte in bandbreedte meer over bij DDR4. Maar de IGP's van Alder Lake zijn nog niet dermate krachtig dat die echt tegen een bottleneck aanlopen, daar gaat vooral AMD van DDR5 profiteren.
Dat weet ik zo net niet, AMD heeft immers vrijwel geen IGP's op hun desktop cpu's, tenzij dit gaat veranderen (zijn wel geruchten over) zal AMD hier op de desktop ook niet echt van gaan profiteren denk ik, tenzij AMD het volledig anders gaat doen en straks al hun desktop cpu's ook met een dikke IGP uit gaat rusten.

Ik denk echter eerder dat AMD, als ze iedere desktop cpu van een GPU gaan voorzien, ze voor dezelfde route kiezen als Intel. In de desktop Sku's en mobile Sku's die vaak met dGPU's gepaired worden een zwakkere versie en in de mobile Sku's die vaak geen dGPU meekrijgen een dan weer een zwaardere variant.

Waar de Alderlake desktop Sku's een IGP hebben met 32EU's zullen bepaalde Alderlake Mobile Sku's de variant krijgen met 96EU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Fucitol schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:58:
Ietwat bijzondere discussie hier; wordt er eerst aangegeven dat de nieuwe Intel generatie efficiënter is, gaat het daarna een tijd lang over het bouwen van een AMD systeem (waarvan, let wel, de 'kinderziektes' eigenlijk nét opgelost zijn, mensen met een VR headset weten dat ik de USB-problemen bedoel..).

Daarnaast voor renderen, de totaal hoeveelheid gegenereerde warmte is toch lager bij een hogere efficiëntie? En de Intel CPUs zullen heter lopen inderdaad, dus een (erg) goede koeler is wel een vereiste en helaas is er weinig keuze voor een ~250watt lucht koeler (die is er wel). Afgezien daarvan, CPU's worden doorgaans niet meer te heten het verbruik zal dan ook dalen om te zorgen dat dat niet gebeurd, ten koste van performance uiteraard.

Voor mijn beoogde toepassingen VR met met name single-threaded workload (race sims zijn vaak slecht geoptimaliseerd) is deze nieuwe generatie echt wel de moeite waard. Zeker met een zwaar belaste enkele core scoren ze erg goed met een laag verbruik.
Ik denk niet dat ik negatief was over intel's nieuwe CPU's. Ik had/heb ze nog steeds in mijn hoofd voor een nieuwe build, maar het feit dat mijn systeem vaak dagen lang 24/7 loopt is warmteontwikkeling en het daarbij horende gebruik wel iets wat je in het achterhoofd moet houden. Mijn 4770K loopt al op 60 graden 24/7 en dat merk je wel aan de warmere kamer en dat is met waterkoeling.. (custom 240). Maar aangezien ik al een 5900X heb liggen en daarbij eventueel naar de Zen 3 refresh kan upgraden met enkel de CPU is dat eigenlijk gewoon voordeliger en een heel stuk goedkoper. Natuurlijk had ik graag het snelle DDR5 geheugen en PCIe 5.0, dan ben je tenminste future proof. Maar aan de andere kant, niks aan DDR4 en PCIe 4.0 is langzaam. Dus nee, ik ben niet negatief over intel en hun nieuwe chips.. het werd tijd dat ze weer eens mee kunnen met AMD, al zal dat niet heel lang duren.. maar AMD is nog steeds aan de top, enkel nu met betere concurrentie. En dat is voor iedereeen goed. :)

En dat de bugs nu pas eruit zijn, is alleen maar prima voor mij. Ik heb niks met VR, maar begrijp dat het voor mensen die er wel wat mee hebben vervelend is. En dat de bugs er waren, dat weet ik.

[ Voor 4% gewijzigd door V3g3ta op 10-11-2021 18:37 ]

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dennism schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:15:
Dat weet ik zo net niet, AMD heeft immers vrijwel geen IGP's op hun desktop cpu's, tenzij dit gaat veranderen (zijn wel geruchten over)

[...]

In de desktop Sku's en mobile Sku's die vaak met dGPU's gepaired worden een zwakkere versie en in de mobile Sku's die vaak geen dGPU meekrijgen een dan weer een zwaardere variant.
Alle geruchten nu wijzen erop dat Rembrandt enkel met IGP's komt, niet zonder, en dat Rembrandt RDNA 2 krijgt, met flink sterkere IGPs dan de huidige vega's. Het zou nog steeds kunnen dat Rembrandt uberhaupt niet naar desktop komt, of dat desktop gewoon een gehalveerde IGP krijgt, natuurlijk. Ik hoop het niet (en het zou ook een mooie "selling point" zijn van Zen3+ t.o.v. Alder Lake zolang Zen4 er nog niet is, wat wel eens Q4 2022 kan worden).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Dennism
bwerg schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:16:
[...]

Alle geruchten nu wijzen erop dat Rembrandt enkel met IGP's komt, niet zonder, en dat Rembrandt RDNA 2 krijgt, met flink sterkere IGPs dan de huidige vega's. Het zou nog steeds kunnen dat Rembrandt uberhaupt niet naar desktop komt, of dat desktop gewoon een gehalveerde IGP krijgt, natuurlijk. Ik hoop het niet (en het zou ook een mooie "selling point" zijn van Zen3+ t.o.v. Alder Lake zolang Zen4 er nog niet is, wat wel eens Q4 2022 kan worden).
Hou er wel rekening mee dat AMD met meerdere producten kom, er komt een refresh van Zen 3 op de desktop, volgens de geruchten geen Zen 3+, maar wel V-Cache (ook geen IGP), en voor het mobile segment en waarschijnlijk OEM desktop segment komen ze met Rembrandt (Zen3+ met RDNA2), er is natuurlijk een mogelijkheid dat Rembrandt naar de DiY desktop komt, net als dat Cezanne 8 maand na release naar de DiY desktop is gekomen maar dat zal dan zijn als opvolgers voor de 5600G e.d., de 'main competition' voor Alderlake op de DiY desktop markt zoals het er nu voorstaat moet Zen 3 met V-Cache worden, niet Rembrandt. Rembrandt zal echter wel concurreren met Alderlake in Mobile en de OEM markt.

De geruchten waar ik het over had is AMD mogelijk vanaf Zen 4 een IGP in iedere Zen cpu wil gaan stoppen in het consumenten segment en dus niet meer alleen in de monolitische APU's zoals Cezanne en straks Rembrandt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:28
V3g3ta schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:35:
[...]
Mijn 4770K loopt al op 60 graden 24/7 en dat merk je wel aan de warmere kamer en dat is met waterkoeling.. (custom 240).
Tja, de warmte van de kamer staat dan ook los van de gebruikte koeling en is volledig afhankelijk van het verbruik. Al zou je 2880 aan rad oppervlakte gebruiken, die ruimte zal toch echt dezelfde temperatuur bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TechPowerup: Windows 10 & Intel Core i9-12900K Alder Lake Performance Review - E-Cores Causing Any Trouble?

Intel Core "Alder Lake" is a very interesting processor architecture, and given Arm SoCs have had Hybrid architectures for over eight years now, the latest Intel chips can only be considered a step in the right direction. While there's people claiming that Intel only introduced E-cores to dial up core counts, we think there's actual tangible benefits to this new approach, and we're just at the beginning of this journey. The "Gracemont" E-cores operate in an optimized performance/watt band, and turned out to be a lot faster than expected, enabling Intel to sneak up on AMD's high-core count "Zen 3" processors. Under the right circumstances, the new cores can be made to contain lightweight background tasks, and contribute to reduced system power consumption. This, however, comes with the requirement of software optimization (as with Arm big.LITTLE in its initial days back in 2013).

The main reason Intel is recommending Windows 11 over Windows 10 has to do with changes to the thread scheduler, the piece of Windows that decides which core(s) to run any of the hundreds of concurrently running threads on. Intel has worked closely with Microsoft to make sure the new operating system queries all the right capabilities and is set up to benefit from "Thread Director"—a dedicated piece of silicon in the processor that recommends how to distribute threads to Windows. The big difference compared to mechanisms like CPPC2 "Preferred Cores" is that Thread Director runs continuously on the CPU (it's independent and doesn't use up CPU time) and monitors the situation with millisecond accuracy. CPPC2 is only a static recommendation that can't change while the system is running. In their press briefings, Intel clarified that Thread Director uses a pre-trained AI model internally. It does not "learn"—the model and its decisions are fixed and deterministic. Going forward, Intel does have the ability to update that model, possibly through microcode updates wrapped into motherboard BIOS updates. I think it should also be possible to distribute those changes through Windows Update for those motherboards that no longer receive BIOS updates (in a couple of years). To the best of my knowledge, nothing is set in stone yet regarding updates, so we'll have to be patient.

Windows 11 also comes with some improvements to its API for software developers to use, so they can tell the operating system whether something is a background thread, important, or even time-critical or not. Much of this functionality has existed in Windows for years, so it's not like Windows 10 is totally unable to make such scheduling decisions.

......

Overall, Alder Lake represents an advancement in processor design, and we're forced to recall many of the teething problems we faced with newer processors some 18 years ago—yeah, we were still grown up nerds back then. Features like HyperThreading and multi-core were new. OS schedulers and software became aware, and began benefiting from these. Games were slower to leverage parallelization even back then, but eventually caught up. In today's context, eight P-cores with insane IPC/clocks is all a game really needs, but developers will begin to see the value in E-cores for all the lightweight tasks, such as audio mixing or the network stack, under others. Windows 11 will certainly get better as a gaming OS with time, but we feel Windows 10 is the better OS for gaming right now, even on Alder Lake. There's also reports that Alder Lake's Hybrid architecture is breaking certain DRM solutions, such as older versions of Denuvo, rendering many games unplayable. In that sense, Windows 10 with E-cores enabled emerges as a safe bet. It's still faster than competing Ryzen processors at gaming due to the sheer IPC uplift of the "Golden Cove" P-cores.

So the decision to upgrade to Windows 11 should depend a lot on what you mainly do with your PC. Quite a few productivity apps are able to leverage the Hybrid architecture, and will benefit from Windows 11. Quite a few are penalized for it, but the solution isn't quite running Windows 10, but disabling E-cores, or manually adjusting the affinity of those apps. With gaming, Windows 10 seems to have a distinct advantage with E-cores disabled, more so because it doesn't have compatibility issues. If you're a gamer, stick with Windows 10 until you're compelled to upgrade. If you do more than just gaming, consider Windows 11, and toggle the E-cores on or off based on your requirements. What's probably the most important takeaway from this article is that Windows 10 works very well with Alder Lake despite the lack of support for the Hybrid architectures or Thread Director. In the vast majority of cases, you'll barely notice any difference between Windows 10 and Windows 11, so it comes back to whether you can you live with the Windows 11 start menu changes.

[ Voor 120% gewijzigd door Help!!!! op 13-11-2021 10:52 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Weer wat nieuwe details in relatie tot Aurora:

Anandtech - Intel: Sapphire Rapids With 64 GB of HBM2e, Ponte Vecchio with 408 MB L2 Cache

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 15-11-2021 18:18 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bij HardwareUnboxed hebben ze eens een interessante test gedaan. Ze hebben Alder Lake hun P en E cores eens lopen testen in games door bewust een aantal cores uit te schakelen. Deze resultaten zijn vervolgens ook afgezet tegen de 5800X en 11900K.

Resultaat is dat met 4 E cores en de altijd relatief CPU agnostische RX6900XT, je enorm veel verliest tegenover 4 P cores. De combinatie van 2 P en 2 E cores is op zijn best vergelijkbaar met een 5800X, maar meestal alsnog minder goed. Je hebt die E cores dus wel, maar voor games lijk je ze absoluut niet te willen gebruiken. Want bij Horizon Zero Dawn zakte bijvoorbeeld je framerate met 4 E cores in tot vergelijkbaar met de FX-8350...

En als je dan kijkt naar hoe de niet K series i5's, blijkbaar geen E cores hebben, tja die zouden voor gaming workloads dan wel eens vergelijkbaar kunnen uitvallen met de 12600K. Immers zijn de E cores nutteloos. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:41:
Bij HardwareUnboxed hebben ze eens een interessante test gedaan. Ze hebben Alder Lake hun P en E cores eens lopen testen in games door bewust een aantal cores uit te schakelen. Deze resultaten zijn vervolgens ook afgezet tegen de 5800X en 11900K.

[YouTube: E-Cores Suck For Gaming! Intel 12th-Gen Core Alder Lake Architectural Benchmark]

Resultaat is dat met 4 E cores en de altijd relatief CPU agnostische RX6900XT, je enorm veel verliest tegenover 4 P cores. De combinatie van 2 P en 2 E cores is op zijn best vergelijkbaar met een 5800X, maar meestal alsnog minder goed. Je hebt die E cores dus wel, maar voor games lijk je ze absoluut niet te willen gebruiken. Want bij Horizon Zero Dawn zakte bijvoorbeeld je framerate met 4 E cores in tot vergelijkbaar met de FX-8350...

En als je dan kijkt naar hoe de niet K series i5's, blijkbaar geen E cores hebben, tja die zouden voor gaming workloads dan wel eens vergelijkbaar kunnen uitvallen met de 12600K. Immers zijn de E cores nutteloos. :)
Hadden die E cores niet weinig cache? Bij Intel zie je namelijk dat de highend cpus eigenlijk 80% van hun winst tenopzichte van de lager geplaatste cpus krijgen van de extra cache die ze hebben; niet eens van het aantal extra cores. Dit heeft HWU ook getest een tijdje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:54:
[...]

Hadden die E cores niet weinig cache? Bij Intel zie je namelijk dat de highend cpus eigenlijk 80% van hun winst tenopzichte van de lager geplaatste cpus krijgen van de extra cache die ze hebben; niet eens van het aantal extra cores. Dit heeft HWU ook getest een tijdje terug.
Dat vermoedde ze ook als het probleem. :)
Maar wat het ook precies moge zijn, het neemt niet weg dat die cores voor gaming gewoon niks opleveren. Prestatieregressie en problemen met DRM is niet bepaald wenselijk. Het zal waarschijnlijk de 12400/12500/12600 dus niet treffen dat er geen E cores zijn en die zullen goedkoper uitvallen. Als de 5600X dan ook eens fors in prijs gaat zakken, er een 5600 komt alsmede een "6600X" met 3D cache, dan zou het gaming CPU landschap misschien eens wat minder droevig worden. Dan nog de GPU's. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
Wat ik alleen wel een beetje mis is een testcase voor 2P.

Dan had je in de vergelijking tussen dat en 2P+2E kunnen zien of een situatie waarin de P cores alleen niet meer genoeg rekenkracht bieden het toevoegen van Ecores een positieve bijdrage levert, het helemaal niks uitmaakt, of zelfs een verslechtering is :P
Dat is namelijk de situatie waarin toekomstige games mogelijk terecht komen bij een 6P+0E vs 6P+4E processor.

De conclusie is nu dat E cores tot de helft trager zijn dan P cores, interessant om te weten maar ook niet geheel onverwacht voor de meeste mensen volgens mij.

Daarnaast wil ik ook wel eens zien wat een hoop achtergrondapplicaties doen met de gamingperformance op dit soort CPUs. Het concept klinkt heel leuk, 6 snelle cores dedicated voor gaming en 4 langzame cores welke al je windows en achtergrond taken kunnen oppikken zonder de P cores daarmee lastig te vallen :P Maar werkt dat in de praktijk ook zo?

[ Voor 11% gewijzigd door !mark op 01-12-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Patrick van STH legt uit hoe Raja Koduri denkt dat intel zijn performance in de komende jaren gaat opkrikken: [Video: https://yewtu.be/watch?v=7CpDQ5WZiSU]
In dat licht is de aankondiging die vandaag op de FP staat dat lichttechnologie een rol gaat spelen geen grote verrassing.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:41:

[YouTube: E-Cores Suck For Gaming! Intel 12th-Gen Core Alder Lake Architectural Benchmark]

Zie die test nu pas, maar vind ik het eigenlijk maar een vreemde test, met veel voorspelbare resultaten.
Maar ik zou eerder tests verwachten waarbij je 6 of 8 P cores pakt (wat toch wel de sweetspot is tegenwoordig) en dat dan vergeleken met bijv.6+4 / 8 + 4 en 8+8 configs.

Dat 4 E-cores langzamer is dan 4 P-cores vind ik wel redelijk 'water is nat' gebied.

Terwijl ik als potentieel koper eigenlijk juist zou willen weten wat de impact is van de E-cores terwijl ik aan het gamen ben, zorgen ze er bijv. voor dat ik minder FPS verlies wanneer ik op het 2de scherm met Discord / Videocapture / verwerking / andere zaken bezig ben, wat doen ze bijv. voor Streaming, is bijvoorbeeld een 6+4 12600K beter dan een toekomstige 12600 in zo'n scenario.

Dat je in een vrij 'klinische' test niet veel verschil merkt in gaming had ik ook niet verwacht, maar ik zou nu juist willen zien wat het brengt in een scenario (zoals mijn eigen PC) die niet continu test vanaf een relatief schoon image met juist een boel achtergrond zaken open.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:05

CMT

Dennism schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:08:
[...]

Zie die test nu pas, maar vind ik het eigenlijk maar een vreemde test, met veel voorspelbare resultaten.
Maar ik zou eerder tests verwachten waarbij je 6 of 8 P cores pakt (wat toch wel de sweetspot is tegenwoordig) en dat dan vergeleken met bijv.6+4 / 8 + 4 en 8+8 configs.

Dat 4 E-cores langzamer is dan 4 P-cores vind ik wel redelijk 'water is nat' gebied.

Terwijl ik als potentieel koper eigenlijk juist zou willen weten wat de impact is van de E-cores terwijl ik aan het gamen ben, zorgen ze er bijv. voor dat ik minder FPS verlies wanneer ik op het 2de scherm met Discord / Videocapture / verwerking / andere zaken bezig ben, wat doen ze bijv. voor Streaming, is bijvoorbeeld een 6+4 12600K beter dan een toekomstige 12600 in zo'n scenario.

Dat je in een vrij 'klinische' test niet veel verschil merkt in gaming had ik ook niet verwacht, maar ik zou nu juist willen zien wat het brengt in een scenario (zoals mijn eigen PC) die niet continu test vanaf een relatief schoon image met juist een boel achtergrond zaken open.
Precies, het is ook een situatie waarbij de Ryzen CPU het wat beter doen of deden dan Intel.
Daar zou dus nog een groot onderscheid mee zichtbaar kunnen worden.
Jammer genoeg test bijna niemand wat het effect is van streamen / opname + gamen tegelijk.
Meestal hebben gamers ook wel iets anders open staan zoals music / youtube / netflix wanneer er niet echt met aandacht gegamed hoeft te worden (farmen in een MMO bijvoorbeeld).

Tegenwoordig wil elk stukje software ook continue actief blijven voor de ene update.
Ik heb op dit moment van schrijven, 162 processen open staan in ruststand... en mijn programma pakket is zelfs vrij beperkt.

Maar eerlijk gezegd begint 1080P ook een beetje achterhaald te worden.
2560x1440 is nu de gangbare resolutie en 3440x1440 wint behoorlijk in aanwas.
Dat laatste omdat veel mensen op een UW overstappen vanwege het thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

12400 review.

Tja, de prijs is gezien huidige marktomstandigheden natuurlijk goed zodra de moederborden ook wat betaalbaar worden. En presteren doet die 12400 ook zeker wel. Maar ergens ben ik wel wat teleurgesteld dat de 12400, de 5600X dus niet matched. Het gat met de 12600K is er ook zeker als je bewust gaat testen op maximale framerates. Je lijkt dus geen uniforme scaling meer te hebben waar je alleen wat clock speed verliest met lagere SKU's. Nee, het is een impact als je niet de 12600K hebt. Want ik vermoed dat de 12500 of 12600 niet veel beter zullen zijn aangezien die dezelfde vermogenslimieten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Die laatste video van Ian Cutress; zou hij nu voor Intel werken?
Het zou me ook niet verbazen als hij bij Linux in hun nieuwe lab zou gaan werken (geruchten in de laatste Linus stream van zaterdag). Dan heb je ineens reviews met de kwaliteit van GamersNexus en de diepgang van Anandtech in videoformaat (althans daar hoop ik op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 02:04:
Die laatste video van Ian Cutress; zou hij nu voor Intel werken?
Het zou me ook niet verbazen als hij bij Linux in hun nieuwe lab zou gaan werken (geruchten in de laatste Linus stream van zaterdag). Dan heb je ineens reviews met de kwaliteit van GamersNexus en de diepgang van Anandtech in videoformaat (althans daar hoop ik op).
Tenzij Linus zijn hiring policy heeft aangepast (of Ian wil verhuizen naar Canada) lijkt me dat laatste niet te gebeuren, daar Linus voor zover ik weet alleen mensen uit zijn regio aanneemt (Vancouver dacht ik?), terwijl Ian volgens mij in London woont :)

Zou LTT wel een nodige boost in kennis geven, LTT is vaak vermakelijk, maar de review kwaliteit ligt uiteraard vaak niet al te hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 22-02-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Zou LTT wel een nodige boost in kennis geven, LTT is vaak vermakelijk, maar de review kwaliteit ligt uiteraard vaak niet al te hoog.
LTT is dan ook meer influencer dan reviewer :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Misschien ligt het aan mij, maar zou je niet willen dat het blok in het verlengde ligt van de IHS, in plaats van een millimeter of twee eronder?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Gaat het er niet alleen om dat het mobo niet kan buigen :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Doe je dat niet juist door het contactoppervlak te vergroten? Misschien snap ik niet zo goed hoe dit precies werkt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb het vluchtig doorgelezen maar wat ik ervan begrijp is dat de koelerbevestiging zo'n kracht uitoefent dat het mobo deels krom trekt op de plek van de cpu en daarmee ook de cpu's wat krom trekken. Hierdoor maakt de koeler geen 100% contact meer met de cpu heatspreader.

Het device zorgt ervoor dat het mobo niet kromtrekt en de cpu koeler wel volledig contact maakt met de cpu. Dat de cpu iets boven het device uitsteekt maakt niet zolang je de koeler maar kruislings/gelijkmatig aandraait.

Normaal gesproken heeft de koelerfabrikant bij het ontwerp er nl. rekening mee gehouden dat je de koeler niet te hard kan aandraaien en de cpu beschadigen. Daar zou dit device als het goed is rekening mee moeten houden.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:12:
Heb het vluchtig doorgelezen maar wat ik ervan begrijp is dat de koelerbevestiging zo'n kracht uitoefent dat het mobo deels krom trekt op de plek van de cpu en daarmee ook de cpu's wat krom trekken. Hierdoor maakt de koeler geen 100% contact meer met de cpu heatspreader.

Het device zorgt ervoor dat het mobo niet kromtrekt en de cpu koeler wel volledig contact maakt met de cpu. Dat de cpu iets boven het device uitsteekt maakt niet zolang je de koeler maar kruislings/gelijkmatig aandraait.

Normaal gesproken heeft de koelerfabrikant bij het ontwerp er nl. rekening mee gehouden dat je de koeler niet te hard kan aandraaien en de cpu beschadigen. Daar zou dit device als het goed is rekening mee moeten houden.
Volgens mij heeft het niets met de drukkracht van de koeler te maken maar met de kracht die het klemmechanisme op de socket uitvoert en daarmee de cpu krom trekt. Vandaar ook de ' oplossing' om onder de socket washers te plaatsen zodat de drukverdeling beter kan plaats vinden.
YouTube: Rambling about the LGA1700 washer mod
Oh wacht, dit is de beugel die een Taiwanees bedrijf ontwikkeld had en geen beugel voor een koeler. Ik heb deze beugel eerder voorbij zien komen en het nadeel daarvan is dat de cpu niet vast zit, waar je rekening mee moet houden met montage. Persoonlijk denk ik dat nylon washers monteren minder ingewikkeld is en net zo goed werkt dan deze beugel.

[ Voor 12% gewijzigd door regmaster op 22-04-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:12:

Zoals @regmaster ook al schrijft heeft het niet met de druk van de cpu koeler te maken maar met het klem mechanisme van het socket zelf. Dat mechanisme drukt alleen in het midden van de cpu wat bij de vorige generatie Intel cpu's geen punt was. Echter de 12th gen Intel cpu's zijn rechthoekig en niet meer vierkant waardoor de cpu in het midden ietwat kan doorbuigen.

Zelf heb ik ontdekt dat je niet persé zo'n bracket hoeft te gebruiken maar ietwat meer koelpasta ook afdoende kan zijn. Beste is dus ietwat meer koelpasta gebruiken en die goed uitstrijken en de hele cpu bedekken met pasta. Uiteraard bedoel ik met meer koelpasta natuurlijk niet een dikke klodder pasta maar ietwat meer dan de doorsnee rijstkorrel.

Ik gebruik daarbij Noctua NT-H1 koelpasta en heb prima temps met een NZXT Kraken 120 op een Intel i5 12600 K.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiD1CkHX30sKhytyOWm8WMOdEfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KOmsOM41YkSNGaBLgCq5EkTR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9T7kNne1tEnFzR9w4AGBHlDPns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l2R4NxgZ9jkYiJSQ2M8n6rCc.png?f=user_large

Verder kan je ook op Youtube het filmpje van Der8auer even bekijken want die heeft ook een bracket ontworpen voor dit probleem en legt ook uit hoe en wat.
YouTube: Temperatur Tuning für Intel 12th Gen CPUs - Thermal Grizzly Contact ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Niet heel verrassend mochten de (productie) banden aangehaald worden denk ik:

Intel CEO Pat Gelsinger Visits Samsung for Possible Collaboration Talks

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:14

SG

SG surft naar info hardewaren

Dennism schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:08:
[...]

Nou eigenlijk is meer het probleem de games. Dat is software dat niet ontwikkeld is voor extreem smp schaling zelf denk ik dat de complexiteit van de software maar ook de vele en grote variatie in data en de onderlinge afhankelijkheid daarvan om verwerken dat games zwaar afhankelijk zijn voor cpu hardware optimalisatie zoals dat cores ook de l2 caches van andere cores moeten kunnen benaderen en dat in goede lijnen te houden is complexiteit op cache gebied dat is iets dat ecores missen. De geavanceerde branch predictors en de out of order executie. In pro software is de taak en splitsen van data verdeling beter verdeeld met minder data sharing en dan kunnen de e-cores hun ding doen. Pro software is de nadruk op goed smp design en hoge smp schaling ook doel op zich. Niet voor games. 16 threads is de max meer heeft geen voordeel.

Zelfde als de enorme epyc cache waar future gen meer dan 1GB L3 krijgen met V-cache.
Dat heeft te maken dat in die gevallen waar je niet fijn de data van mem naar cache kan streamen dmv prefetch. Maar de compute algoritmes er extreem veel compute afhankelijkheden zijn dat zeer hoog gehalte aan random mem acces krijgt is belangrijk dat grote compute blokken in geheel in cache kunnen en de cache deze random acces opvangen. En daar kan je ook voor optimaliseren. Zoals pro hpc waar de code base de load in chunk opsplits in de grote van de totale cache.
Sommige games of game engines die puur vanila OOP zijn, zijn van die random acces gedrochten. En die zullen het dan stuk beter doen met meer cache. Waar de meer functional en data oriented multithreaded waar compute architectuur het data sharen wat dramatischer gemijd kan worden zou e-cores het ook stuk beter kunnen doen.
Want dan kan de prefetcher zijn werk goed doen en kan de compute task de data streamen.
Gamedev hebben de nood om die 4 of 16 of meer ecores te benutten niet. Omdat mainstream low budget heden pas de 6 cores ontstijgt en consoles APU 8c/16T de standaard is.
Dus als je van je triple A game een 100mil unit sale kaskraker wil produceren is smp schaling voorbij 16 threads niet belangrijk. En medium load van 6 cores 12 threads max.

Maar een gpgpu compute zou op dgpu of die igpu maar ook e-cores kunnen.
De physics engine zou gpgpu maar ook e-cores kunnen benutten.
OpenCL zou je als je kan kiezen multithreaded task met non shared data kunnen verwerken op de ecores. Je zou een apparte trheadpool voor zulke task kunnen maken. Of deel van de threads op lagere affiniteit zetten of thread manager die bewust de e-cores kan kiezen.
Geen idee of ms thread libary voor win11 dit ondersteund of dat OpenCL je harde manier kan kiezen tussen p-cores e-cores.

Wat zelfs mogelijk is dat je HEDT intel met 8 p-cores en heel veel ecores. En igpu.
Je misschien wel de ecores als software /reference gpu aansturing kan gebruiken.
Ik weet dat je in directx device enumeratie je alle gpu devices kan opvragen maar je ook de keuze hebt voor een reference en software geen idee hoe dat nu met dx12 zit. En of Vulkan daar flexibler in is. Al hoop ik dat openCL je die ecores directer kan targeten zodat gpgpu compute ipv gpu op e-cores kan pakken.

Game Dev zijn er niet geinteresseerd. Maar Physics sdk Havol of Physx zou dat wel kunnen om fine grain op igpu of ecores te laten runnen als er ook dgpu is.

Het probleem is dan dat een console game deze extra zware load uiteraard niet verwerken kan.
En je afzet markt dan beperkt wordt tot 12900 en 13900 met veel ecores.
Of game pc met dgpu en igpu waar de igpu ipv ecores dan benut kan worden.
Een 5000 zen met dgpu zou je dan echt die 16core 32t moeten hebben of Threadripper .

Dat zou wel kunnen maar dan zou je AI en fine grain physics ook in game setting schaalbaar zijn.
Bijvoorbeeld Battelfield 2. Tegen heel veel bots. Een complexere destructie optie in nextgen BF titel.
En uiteraard singleplayer als je online gamed dan beperk je gameplay features die dan ook gesync moeten worden.
Dit vereist aanzienlijk resources die niet zo zeer de sales vergroten maar wel de game engine team extra belasten en de artteam ook. En dus de hele productie groter maar ook stuk complexer maakt. Dus dev doen dat niet.
Voor dev is belangrijker dat content productie asset pipelijn efficient verloopt. Dat 100 a 200 team productief is en dus de engine en asset pipeline daar meest optimaal in zijn.

Doet mij denken aan de Physx PPU met e-cores kan in games zeker veel mee meer doen. Maar ja de devs staan niet te springen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als het om physics gaat zitten er toch veel floating point berekeningen bij, ik vraag me af of e-cores daar veel bij gaan helpen. de iGPU zou daar wel bij kunnen helpen. Die heeft veel meer rekeneenheden daarvoor, en de huidige bibliotheken ervoor zijn ook veel meer op GPU's gericht.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Gezien de heisa over disabled van AVX512 en de reden ervoor, op de P-cores omdat de e-cores dat niet hebben, is ook indirect de hint dat ze wel tot AVX256 hebben. Dat juist het cache systeem L1 L2 L3 vereenvoudigd en elk stuk kleiner is. Geen SMT dus je hebt geen 6 tot 10 pipelines nodig maar 3 tot max 6 zou dan ook zat zijn. En dat allemaal maakt de ecore fractie van een P-core , ook minder stages maakt het ook kleiner en beperkt klok schaling. Maar de performance per diesize en vermogen is stuk beter. 8P cores vs 32ecores
Waar 16 p-cores de p-cores voor all-core dramatisch lager geklokt moeten worden hoeft dat stuk minder bij 64 e-cores.

Uiteraard zal je met Vulkan en Directx3d beide de compute task uitsluiten wat met gpu kunnen doen. Maar mogelijk kan je daar wel OpenCL voor gebruiken.
Bij game installatie kan game testen wat waar beste compute kan worden en bij initialiseren of creatie van threads of threadpools kan mogelijk ook expliciet gekozen worden tussen p en e-cores
Als zeer zware task voorhanden is die goed onafhankelijk split baar is kan het over de p en e cores en igpu en dgpu compute worden tot alle task stukjes verwerkt zijn.

Misschien is detectie van e-p cores niet nodig omdat als de task onafhankelijk genoeg is loopt het ook redelijk zij het iets minder op e-core. En is dat task voldoende kan splitten in 200 chunks dat pcore vs e-core 3+3 vs 2 chunk gemiddeld verwerken. Heb je maar 7 chunk dan 3T op p-cores 4t op e-cores. Waar de e-cores iets wat langer overdoen.
Vereist andere aanpak van software architectuur dat algoritmes pakt programmeer methoden die task goed kunnen splitsen in kleine onafhankelijke chunck mooi achtermekaar zodat prefetch en cache vriendelijk is.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 16:57
Is er hier nog enig enthousiasme voor Raptor Lake?

YouTube: Intel Raptor Lake deep-dive

Meer L2 L3 cache zou goed moeten zijn voor games, gegeven de 5800X3D.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Niet super, ik steun vooralsnog liever AMD dan Intel. En aangezien het nu lijkt dat het elkaar niet heel veel zal ontlopen boeit het me niet zo.

Uiteindelijk zijn er heel wat factoren die bepalen of ik tzt voor Intel of AMD kies maar dat wordt pas duidelijk als er (veel) meer bekend is.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Misschien wel voor de HEDT variant van Raptor Lake. Maar ik moet eerst nog maar eens zien of dat een interessante propositie wordt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:59:
Niet super, ik steun vooralsnog liever AMD dan Intel. En aangezien het nu lijkt dat het elkaar niet heel veel zal ontlopen boeit het me niet zo.

Uiteindelijk zijn er heel wat factoren die bepalen of ik tzt voor Intel of AMD kies maar dat wordt pas duidelijk als er (veel) meer bekend is.
Zelfde gevoel, zolang AMD geen rare Intel fratsen gaat uithalen (degene waar ze ooit beboet voor zijn). Zal ik zolang het redelijk gelijk is AMD blijven kopen.
Intel kan genoeg kwijt aan de normale consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:20:
Bij GamersNexus zijn ze nu ook in Intel hun socket 1700 probleem gedoken.
Het is het hele verhaal van hoe hun socket bevestiging werkt, druk testen op verschillende CPU's en vergelijken met Thermal Grizzly hun oplossing.
[YouTube: Investigating Intel's CPU Socket Problems | Thermal Grizzly Contact Frame Benchmark]
Had hem net gezien en inderdaad de grote van het nieuwe socket in combinatie met maar aan een kant een hefboompje om het in plaats te houden. Met de oplossing (IHS) van der8auer kan je zo'n 7 graden winnen wat best significant is.
Vergeleken met Threadripper en dat mounting systeem of x99 is de huidige oplossing van Intel cheap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Intel Raptor Lake-S CPU-attached NVMe Storage Remains on PCIe Gen4

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/SoHty8EpZ5wajWlP.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 05-07-2022 18:19 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Intel lijkt niet slecht bezig:

Intel "Raptor Lake" ES Posts 9.4% Higher Single-Core Performance Than "Alder Lake"

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 14-07-2022 08:10 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:23
Ook de vermogenspiek van 420 Watt gezien bij de MT test...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

kdeboois schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:42:
[...]

Nee, maar is ES hè .... O-) :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik heb niet idee dat ze Intel 7 ineens super efficiënt gaan krijgen op 5,5 GHz. We wachten rustig op production silicon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Beetje extra energie is een stuk goedkoper dan manuren op een dag.

En het meeste werk wat gedaan wordt is single core en dan valt het energiegebruik een stuk lager uit

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 14-07-2022 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38
[...]

Persoonlijk hecht ik hier nul waarde aan. Ten eerste zegt power draw niets zonder ook naar de prestaties te kijken. Als je voor iedere 1% aan extra power meer als 1% prestaties haalt is het een vooruitgang in prestaties per watt. Per taak is het verbruik dus lager.
Daarnaast moet je ook naar idle kijken en daar doet intel het veel beter als AMD en mijn pc staat zo'n 12 uur per dag idle te draaien. Dat compenseert al snel 70-120 wh afhankelijk van welke chip je gebruikt.

Daarnaast moet ik wel zeggen zat ik niet snap waar AMD, Nvidia en Intel mee bezig zijn. Ik kan met een lichte undervolt op mijn GPU (6900xt) power draw verlagen met 35% voor een verlies van 2 a 3% prestaties. En een Intel 12900k kan je letterlijk de power draw van halveren voor 5-7% prestatie verlies. Hoeveel dit voor een AMD cpu is weet ik niet omdat ik die niet gehad heb maar voor een Nvidia gpu is het bijna vergelijkbaar als een AMD gpu.
Ze gaan ergens gewoon te ver met het oprekken van de power draw zonder goede reden.een paar procent is geen reden om een gpu wel of niet voor te kopen.
Een 3080 is trager als een 6900xt maar ik zou zo inruilen zodat ik kan streamen bijvoorbeeld.
Bizar dat ik naar de undervolt+ underclock poer draw moet gaan zoeken om te zien wat de werkelijke kosten voor me gaan zijn. Want nooit en te nimmer laat ik mijn hardware vol open draaien met deze stroomprijs lol.

Al metal word er te veel gefocust op intel power draw en word het een heethoofd genoemd terwijl hij in idle juist veel koeler draait en in de meeste applicaties niet eens zo veel verbruik en even efficiënt is als een vergelijkbare AMD cpu en over de hele dag wel eens zuiniger kan zijn.

Beide cpu merken hebben plus en min punten maar stroomverbruik is er geen van. Dat is om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Alleen zijn er op de totale cpu verkoop amper mensen die undervolten.

Draai je de cpu voluit dan moet wel nog steeds die (piekverbruik) warmte afgevoerd worden.

Eigenlijk zou elke fabrikant een heel licht simpel appje moeten meeleveren waarmee je kan kiezen tussen "Prestaties as advertised, de benchmark setting" en een "Efficiency Sweetspot Setting"

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
computerjunky schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:08:
[...]

Persoonlijk hecht ik hier nul waarde aan. Ten eerste zegt power draw niets zonder ook naar de prestaties te kijken. Als je voor iedere 1% aan extra power meer als 1% prestaties haalt is het een vooruitgang in prestaties per watt. Per taak is het verbruik dus lager.
Daarnaast moet je ook naar idle kijken en daar doet intel het veel beter als AMD en mijn pc staat zo'n 12 uur per dag idle te draaien. Dat compenseert al snel 70-120 wh afhankelijk van welke chip je gebruikt.

Al metal word er te veel gefocust op intel power draw en word het een heethoofd genoemd terwijl hij in idle juist veel koeler draait en in de meeste applicaties niet eens zo veel verbruik en even efficiënt is als een vergelijkbare AMD cpu en over de hele dag wel eens zuiniger kan zijn.

Beide cpu merken hebben plus en min punten maar stroomverbruik is er geen van. Dat is om het even.
Hier lees ik 1 Watt verschil in idle tussen een 5950X en een 12900K https://www.techpowerup.c...der-lake-12th-gen/20.html

Waar ga jij die 70 - 120 Wh vandaan halen als ik vragen mag ?

Het punt van een 420 Watt maximale dissipatie is dat het feitelijk een thermisch verhaal wordt om de maximale prestaties er uit te halen. Zelf met een flinke AIO is zo'n systeem niet lang bruikbaar op deze vermogen en kwa efficiency zal het dramatisch uitpakken. Leuk voor de benchmark, maar niet te gebruiken, dus MARKETING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Help!!!! schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:52:
^
Alleen zijn er op de totale cpu verkoop amper mensen die undervolten.

Draai je de cpu voluit dan moet wel nog steeds die (piekverbruik) warmte afgevoerd worden.

Eigenlijk zou elke fabrikant een heel licht simpel appje moeten meeleveren waarmee je kan kiezen tussen "Prestaties as advertised, de benchmark setting" en een "Efficiency Sweetspot Setting"
Vraag is natuurlijk wat dat piekverbruik is, is dat een 1ms waarde?
Immers zou volgens de geruchten de 13th gen hetzelfde TDP en PL krijgen als 12th gen. Dus 125W TDP en 241 PL2 voor de 13900K t.o.v. de 12900K

Zo'n waarde van 420W zou ik dus op het eerste gezicht ook niet serieus nemen, want dat moet of een 1ms piek waarde zijn oid, of het geteste systeem moet eigenlijk wel overklokt zijn, in dat laatste geval gaan de powerlimits namelijk het raam uit.

Op die 1ms piek waarden ga jij je koeling niet baseren. Dat doe je bij Intel of op de TDP waarde (en dan neem je voor lief dat je zal moeten inleveren op boost) of op PL2 (dan kan je 24/7 de geadverteerde boost draaien).

Ga je overklokken zonder powerlimits kan je natuurlijk nog zwaardere koeling nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
kdeboois schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:40:

Het punt van een 420 Watt maximale dissipatie is dat het feitelijk een thermisch verhaal wordt om de maximale prestaties er uit te halen. Zelf met een flinke AIO is zo'n systeem niet lang bruikbaar op deze vermogen en kwa efficiency zal het dramatisch uitpakken. Leuk voor de benchmark, maar niet te gebruiken, dus MARKETING
Ik zou me eerder afvragen waar die 420W op gebaseerd is, misschien zijn op het geteste systeem de powerlimits wel verwijderd of meten ze een of andere 1ms piekspanning

Aangezien de 12900K en 13900K op dezelfde moederborden gebruikt gaan worden ligt het immers niet voor de hand dat de power limits omhoog zijn, en die zijn bij Intel 125W PL1 / TDP en 241 PL2.

Ik zou een leak waarbij 420W gemeten wordt dus ook niet direct serieus nemen, maar even de daadwerkelijke specs afwachten voordat er conclusies worden getrokken op basis van mogelijk / waarschijnlijk foutieve of onvolledige informatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 15-07-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dennism schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Ik zou me eerder afvragen waar die 420W op gebaseerd is, misschien zijn op het geteste systeem de powerlimits wel verwijderd of meten ze een of andere 1ms piekspanning

Aangezien de 12900K en 13900K op dezelfde moederborden gebruikt gaan worden ligt het immers niet voor de hand dat de power limits omhoog zijn, en die zijn bij Intel 125W PL1 / TDP en 241 PL2.

Ik zou een leak waarbij 420W gemeten wordt dus ook niet direct serieus nemen, maar even de daadwerkelijke specs afwachten voordat er conclusies worden getrokken op basis van mogelijk / waarschijnlijk foutieve of onvolledige informatie.
kdeboois in "Intel Nieuwsdiscussietopic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Waar kan ik herleiden uit die post waar die 420W piek op gebaseerd is ?

Zowel deze post:

Als deze:

Geven geen enkel inhoudelijk inzicht over wat er exact gemeten is, op welke wijze dat gedaan is (immers software metingen geven vaak verkeerde waardes bij ES / nog niet gelanceerde chips) op welke wijze het test systeem geconfigureerd is (worden de stock powerlimits gerespecteerd of niet (is dat namelijk niet zo, dan kan dit resultaat direct de prullenbak in) of andere relevante zaken.

Heel veel waarde heeft deze post op deze wijze dus niet, er is echt meer duiding nodig en een linkje naar die 2 posts van jou voorziet daar niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dennism schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Zowel deze post:

Als deze:

Geven geen enkel inhoudelijk inzicht over wat er exact gemeten is, op welke wijze dat gedaan is (immers software metingen geven vaak verkeerde waardes bij ES / nog niet gelanceerde chips) op welke wijze het test systeem geconfigureerd is (worden de stock powerlimits gerespecteerd of niet (is dat namelijk niet zo, dan kan dit resultaat direct de prullenbak in) of andere relevante zaken.

Heel veel waarde heeft deze post op deze wijze dus niet, er is echt meer duiding nodig en een linkje naar die 2 posts van jou voorziet daar niet in.
Dennism schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Zowel deze post:

Als deze:

HW info heeft het ook opgepikt: https://nl.hardware.info/...6-sneller-dan-voorgangerr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Maar ook daar geen antwoord op de belangrijkste vraag: Zijn de officiële power limits gerespecteerd of niet. Als dat niet zo is, waar het op lijkt, dan heeft deze test 0 waarde. Maar goed, van HWI had ik ook niet direct verwacht dat ze fatsoenlijk onderzoek doen, dat doen ze immers al tijden niet meer. Veel meer dan copy pasten doen die nieuwsposters daar helaas niet, ook een waardeloos artikel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dennism schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Maar ook daar geen antwoord op de belangrijkste vraag: Zijn de officiële power limits gerespecteerd of niet. Als dat niet zo is, waar het op lijkt, dan heeft deze test 0 waarde. Maar goed, van HWI had ik ook niet direct verwacht dat ze fatsoenlijk onderzoek doen, dat doen ze immers al tijden niet meer. Veel meer dan copy pasten doen die nieuwsposters daar helaas niet, ook een waardeloos artikel dus.
Ja het is erg vroege informatie uit een voor mij vage bron. Hiep hiep hoera geluiden over de versnelling konden kritiekloos geuit worden. Een kanttekening over een randvoorwaarde (vermogen) daarbij blijkbaar niet. Fijne dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
kdeboois schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Ja het is erg vroege informatie uit een voor mij vage bron. Hiep hiep hoera geluiden over de versnelling konden kritiekloos geuit worden. Een kanttekening over een randvoorwaarde (vermogen) daarbij blijkbaar niet. Fijne dag verder.
Wat is dit voor vreemde reactie? Ik vraag je alleen je kanttekening te duiden, wat je schijnbaar niet wil of kan. Die kanttekening is immers belangrijk en bepaalt mede de validiteit van de performance sprong, als die cpu immers 420W continu verstookt tijdens het behalen van dat resultaat, hebben we niets aan dat resultaat, want een retail cpu zal geen 420W PL2 krijgen, daar zijn de huidige moederborden immers niet voor ontworpen en daar moet deze cpu wel in werken.

Het is dus om juist die snelheidsverbetering op waarde te kunnen schatten, belangrijk om te weten of:

1. Die 420W inderdaad verbruikt werd, of dat het een meetfout is geweest.
2. Als het inderdaad 420W was, was dit een 1`ms of kleiner piek, of werd er 420W verbruikt over een langere perdiode tijdens het draaien van de benchmarks.
3. Als de 420W inderdaad verbruikt werd, zijn de officiele powerlimits gerespecteerd of was deze tester aan het overclocken als dit namelijk het geval is kan dit resultaat direct het raam uit, want zal het niet representatief zijn voor een retail Sku die niet overclocked wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dennism schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:37:
[...]

Wat is dit voor vreemde reactie? Ik vraag je alleen je kanttekening te duiden, wat je schijnbaar niet wil of kan. Die kanttekening is immers belangrijk en bepaalt mede de validiteit van de performance sprong, als die cpu immers 420W continu verstookt tijdens het behalen van dat resultaat, hebben we niets aan dat resultaat, want een retail cpu zal geen 420W PL2 krijgen, daar zijn de huidige moederborden immers niet voor ontworpen en daar moet deze cpu wel in werken.

Het is dus om juist die snelheidsverbetering op waarde te kunnen schatten, belangrijk om te weten of:

1. Die 420W inderdaad verbruikt werd, of dat het een meetfout is geweest.
2. Als het inderdaad 420W was, was dit een 1`ms of kleiner piek, of werd er 420W verbruikt over een langere perdiode tijdens het draaien van de benchmarks.
3. Als de 420W inderdaad verbruikt werd, zijn de officiele powerlimits gerespecteerd of was deze tester aan het overclocken als dit namelijk het geval is kan dit resultaat direct het raam uit, want zal het niet representatief zijn voor een retail Sku die niet overclocked wordt.
Doe je onderzoek en rapporteer. Ik schets nog even kort mijn reactie op een jubel bericht uit diezelfde vage bron. Veel is nog onbekend maar mag daarom mijn inziens prima gedeeld worden.

Al jouw vragen zijn valide maar niet te beantwoorden. Wat wil je van mij in deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
kdeboois schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:23:
[...]

Doe je onderzoek en rapporteer. Ik schets nog even kort mijn reactie op een jubel bericht uit diezelfde vage bron. Veel is nog onbekend maar mag daarom mijn inziens prima gedeeld worden.

Al jouw vragen zijn valide maar niet te beantwoorden. Wat wil je van mij in deze ?
Uit jouw eerste reactie maakte ik op dat jij er vanuit ging dat die 420W zondermeer klopt, terwijl daar gezien de geruchten (o.a. een Pl2 van 241W voor de 13900K) flink wat vraagtekens bij te zetten zijn. Vandaar dat ik verwachte dat jij meer informatie had dan tot dan toe bekend was, waarna ik om meer duiding vroeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 15-07-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ter info: De Intel kwartaalresultaten vallen fors tegen en de forecast is ook niet best.

o.a. https://www.zerohedge.com...-outlook-chips-act-passes

En: https://www.techpowerup.c...s-retire-3d-xpoint-memory

[ Voor 61% gewijzigd door Help!!!! op 29-07-2022 09:20 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
deleted

[ Voor 164% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Dit topic staat in Processors, Moederborden & Geheugen - maar een steeds groter deel van de thread begon te gaan over Intel's Arc GPUs. Op veler verzoek heb ik alles (uit afgelopen paar maanden) daarover afgesplitst naar een nieuw topic in Videokaarten en Beeldschermen: Intel Arc Nieuwsdiscussietopic

Graag daar dus discussies over Arc GPUs, dan kan het hier weer gezapig gaan over de i3/5/7/9 en consorten van de komende Lake generaties :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG

SG

Binnenkort kunnen Arm vs x86 als zijnde Zen4 met M1 en M2 op tsmc N5 vergelijken.
Als die Meteorlake uit is kunnen we ML vs M3 beide op N3 de Arm vs X86 doen.
Naast Apple silicon vs iNtel tiled CPU/Soc’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit zou misschien de Raptor Lake lijn zijn.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fah-diGUsAAQmP6?format=png&name=small

We lijken dus wederom drie aparte chips te hebben. B is een 8+16 die gebinned zou worden tot 6+8 (13600KF). Vervolgens de tweede voor i5 en de derde voor i3.

Het lijkt er dus op dat Intel voornamelijk het verschil tussen i3/i5/i7/i9 wil vergroten.
Los hiervan weten we dat de E-cores hetzelfde zijn als in Alder Lake. Voor de P-cores is de verwachting voor zover ik heb kunnen opmaken, een paar procent sneller. Wat je dadelijk goed kan krijgen is dat Zen 4 iets sneller is in relatief lichte taken en taken die geen gebruik maken van E-cores. Maar als die wel gebruikt worden, dan gaat Raptor Lake nog interessant worden.

Ook weten we dat die "efficiency" cores niet bepaald efficiënt zijn als ze gebruikt worden in combinatie met de P-cores. Verbruik kan nog interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:25:

Ook weten we dat die "efficiency" cores niet bepaald efficiënt zijn als ze gebruikt worden in combinatie met de P-cores. Verbruik kan nog interessant worden.
Zet de turbo maar aan >:)

nieuws: Gerucht: Intel Core i9-13900K krijgt 'extreme performance mode' met 350W-tdp

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:25:
Dit zou misschien de Raptor Lake lijn zijn.
[Twitter]

[Afbeelding]

We lijken dus wederom drie aparte chips te hebben. B is een 8+16 die gebinned zou worden tot 6+8 (13600KF). Vervolgens de tweede voor i5 en de derde voor i3.

Het lijkt er dus op dat Intel voornamelijk het verschil tussen i3/i5/i7/i9 wil vergroten.
Los hiervan weten we dat de E-cores hetzelfde zijn als in Alder Lake. Voor de P-cores is de verwachting voor zover ik heb kunnen opmaken, een paar procent sneller. Wat je dadelijk goed kan krijgen is dat Zen 4 iets sneller is in relatief lichte taken en taken die geen gebruik maken van E-cores. Maar als die wel gebruikt worden, dan gaat Raptor Lake nog interessant worden.
Interessant dat nu bijna de hele range E-Cores krijgt volgens dit lijstje, naar die mogelijkheid hintte ik een paar maand geleden al, maar ik had eigenlijk niet verwacht dat ze het (volledig) zouden doen voor Non-K i5 Sku's. Dit kan AMD nog wel eens pijn gaan doen in het midden en lagere segment, waar het ze eerder eigenlijk alleen pijn deed in het hogere tot hogere middensegment.

De verschillen worden trouwens hierdoor niet direct kleiner over de gehele linie, De i9 krijgt krijgt een verdubbeling t.o.v. Alder Lake, de i7 blijft gelijk, daar dit dus inderdaad een vergroting in. Maar lager in de stack komt de i5 juist veel dichter bij de i7, Dat was 8P+8E t.o.v. 6P+4P of 6+0 bij Alder Lake en wordt nu 8P+8E t.o.v. 6P+8E en 6P+4E, waar de I3 gelijk lijkt te blijven t.o.v. Alder Lake.
Dit blijft wel een beetje een vreemde stelling die telkens terug lijkt te komen. Maar mensen lijken te vergeten dat die E-Cores vooral efficient zijn qua die space gebruik, je kan 4 E-Cores kwijt in de ruimte van 1 P-core en die 4 E-Cores dragen meer bij aan de performance dan 1 P-core in multithreaded workloads, waarbij ze meer perf / watt leveren dan die ene P-Core in een MT workload. Uiteindelijk zorgen ze dus wel degelijk voor efficiëntie zowel op performance per die space als performance / watt.

Immers een Sku met 8 P-Cores en 8 E-Cores zal meer werk verzetten bij een gelijke PL2 in een MT workload dan een 10 P-Cores - 0 E-Core Sku.

Verbruik alleen zegt ook niet over efficiëntie, iets kan best heel veel verbruiken, maar nog steeds heel efficient zijn. Net als dat iets dat heel weinig verbruikt inefficient kan zijn, als de prestaties er ook niet zijn.

Al verwacht ik niet dat Raptor Lake in de buurt kom van Zen 4 qua efficiëntie, die achterstand zullen ze zeker niet zomaar in lopen. Maar ook hier ga je hetzelfde zien als bij videokaarten zo lijkt het AMD gaat bijv. voor de hoger gepositioneerde Sku's naar een PPT van 230W, wat aardig dicht bij Intel stock PL2 van 241W gaat komen. Echter is er nu ook weer een gerucht dat ofwel Intel of ofwel de moederbord makers met een trucje komen waarbij Intels stock power limits weer teniet gedaan gaan worden. Iets wat de moederbord makers tot Alder Lake eigenlijk vaak standaard ook al deden.

Maar goed, voordat we het over efficiëntie kunnen hebben, eerst maar eens zien dat de reviewers het eens fatsoenlijk gaan meten, vooralsnog komt dat helaas maar weinig voor. Vaak is het een CB23 of iets dergelijks draaien, stroom verbruik meten (al dan niet ook nog eens aan de muur, ipv cpu only) en klaar, max verbruik is het enige dat ze duiden.

Terwijl je eigenlijk efficiëntie moet meten per workload, zoals bijv. Igor liet zien. Dan zie je ineens dat Alder Lake, zoals verwacht wanneer het daadwerkelijk 241W verbruikt het aflegt tegen Zen 3 in bijv. productivity workloads. Maar je ziet ook dat Alder Lake, het ondanks de hogere powerlimits, in gaming kan winnen qua efficiëntie van Zen 3. Iets dat je vaak niet ziet in reviews omdat reviewers vaak simpelweg alleen een MT workload testen en daar een efficiëntie cijfer op baseren, dat natuurlijk niet toepasbaar is op andere workloads, maar ze wel duiden alsof dat wel zo is.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 19-08-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

E-cores zijn compacte cores ook gestript van complexere cache systeem. Wat voor goed ontwikkelde SMP ontwikkelde software geen probleem is. En dan is 4:1 diespace verhouding dat e-cores betere performance tdp per diespace geven. Alleen desktop cpu moet ook meest slecht gescheven code goed kunnen verwerken waar je grote geavanceerde shared cache systemen grote meerwaarde hebben.
Daarnaast Zen3 valt tussen pcore en ecore in waarbij Zen4 door avx512 dat enigzins verschuift.
Dus 2 e-cores == zen3 smt. Maar zen4 heeft ook flink hogere klok. En AVX512.

Wordt spannend deze cpu battle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• SG

SG

computerjunky schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:08:
[...]

Daarnaast moet ik wel zeggen zat ik niet snap waar AMD, Nvidia en Intel mee bezig zijn. Ik kan met een lichte undervolt op mijn GPU (6900xt) power draw verlagen met 35% voor een verlies van 2 a 3% prestaties. En een Intel 12900k kan je letterlijk de power draw van halveren voor 5-7% prestatie verlies. Hoeveel dit voor een AMD cpu is weet ik niet omdat ik die niet gehad heb maar voor een Nvidia gpu is het bijna vergelijkbaar als een AMD gpu.
Ze gaan ergens gewoon te ver met het oprekken van de power draw zonder goede reden.een paar procent is geen reden om een gpu wel of niet voor te kopen.
Een 3080 is trager als een 6900xt maar ik zou zo inruilen zodat ik kan streamen bijvoorbeeld.
Bizar dat ik naar de undervolt+ underclock poer draw moet gaan zoeken om te zien wat de werkelijke kosten voor me gaan zijn. Want nooit en te nimmer laat ik mijn hardware vol open draaien met deze stroomprijs lol.

Je snap dat niet omdat jij niet hoeft druk te maken over een productie run van 10000 cpu die 100% binnen de datasheet spect moeten werken. En je undervolt eigenlijk je buiten de spect gaat en dus 95% een lichte undervolt buiten spects wel aankunnen
Extremer maar 70% firma kan deze mogelijk sorteren voor Mobile versie voor laptops.
En de gekozen Vcc/Vdd is uiteraard niet op die grens van 99,999% maar ook nog met marge.
SMT bestukking moet dus die rail feed vol met gpu aan de spect voldoen.
Naast VRM toleranties. Ook opgevangen worden. En rimpel Vpp toleranties.

Naast OC is undervolten ook out of spects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Laatst online: 04:58

ZenTex

Doet maar wat.

Mja, hij ergens heeft wel gelijk.
Paak hem beet 9000 van die 10000 CPUs staan inefficiënt te draaien zodat die 1000 cpus voor een hoger bedrag verkocht kunnen worden. (getal even uit m'n duim gezogen)

Leuk voor een tweaker die met een lichte undervolt minder verbruik realiseert en lagere temperaturen op de koop toe, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw Boostkloks en prijzen Intel Raptor Lake onthuld door Canadese retailer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov7DxYCt9xAvc1JQTerF7BmA6h4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HUXovXmRf10WBGVLZfRtJWtS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Help!!!! op 26-08-2022 13:34 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Intel 13th Gen Core "Raptor Lake" Launch and Availability Dates Confirmed

A leaked Intel company document detailing the "go to market" (GTM) plan for its 13th Gen Core "Raptor Lake" desktop processors, reveals key dates associated with it.

Intel will likely hold a launch event for the 13th Gen Core "Raptor Lake" processors on September 27, 2022 (when it's September 28 in Taiwan). This happens to be the same day AMD's Ryzen 7000 "Zen 4" processors go on sale.
Pre-orders for these processors will open on October 13, 2022 (or October 14 in Taiwan). This is when you'll be able to order one online.

October 20 is when the processors will be available to purchase off the shelf (October 21 in Taiwan). This document does not deal with review NDAs, so we'll have to guess that reviews go live somewhere between September 27 and October 13.

[ Voor 67% gewijzigd door Help!!!! op 30-08-2022 14:36 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 16:16
Jajaja, "leaked" vlak na AMD's aankondiging, en dezelfde launch date ook nog, dat soort dingen blijven toch uiterst toevallig. :+

Laat niet af dat de strijd tussen Zen 4 en Raptor Lake zeer interessant gaat worden, vooral aan de budgetkant.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• Ludewig
  • Niet online
DDR5 vs DDR4 performance test van hardware unboxed:

YouTube: I Bought The Cheapest DDR5 Memory, It's Time To Leave DDR4

Het lijkt erop dat DDR4-4800 op dit moment een prima optie is. Vermoedelijk zijn de timings van de snellere setjes nog erg slecht waardoor deze niet optimaal worden benut. Dat zagen we eigenlijk ook bij de introductie van DDR4.

Met name voor AM5 kan het dan een optie zijn om een 16GB 4800 setje te pakken en dan later over te stappen naar een nieuwe generatie DDR5, en dan bijvoorbeeld 32 GB 6000 te pakken met lekkere timings. Al kunnen we natuurlijk het beste de AM5 tests afwachten om te zien hoe die geheugencontroller en dat platform zich gedraagt.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En met die slides is het vermoeden dat al een tijd rondging is bevestigd.
Vanaf de 13600 en lager is Raptor Lake helemaal geen Raptor Lake. Nee, dat zijn Alder Lake chips.
13600 en 13500 zijn 6c/8c chips en de 13400 is min of meer de 12600K. Die moeten het dus opnemen tegen de 7600X en nu begin ik de prijs van de 7600X dan ook te begrijpen. Die kan het zomaar gaan winnen met enig gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:38:
En met die slides is het vermoeden dat al een tijd rondging is bevestigd.
Vanaf de 13600 en lager is Raptor Lake helemaal geen Raptor Lake. Nee, dat zijn Alder Lake chips.
13600 en 13500 zijn 6c/8c chips en de 13400 is min of meer de 12600K. Die moeten het dus opnemen tegen de 7600X en nu begin ik de prijs van de 7600X dan ook te begrijpen. Die kan het zomaar gaan winnen met enig gemak.
Dat dit gerucht rondgaat is zeker, maar ik zie deze slide dat niet bevestigen. Dit zijn immers zo te zien de launch Sku's, de Non-K Sku's worden pas in 2023 verwacht en zullen dus normaal gesproken ook nooit op deze slide staan of ze nu wel of niet gebaseerd zijn op een nieuwe die.

Dit is bijvoorbeeld een vergelijkbare gelekte Alder Slide slide van voor de launch, ook geen Non-K Sku te zien:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.neow.in/news/images/uploaded/2021/10/1635332072_alder_lake-s_pricing.jpg

Wat 13600 Non-K en lager exact gaat zijn zal verwacht ik pas op CES bekend worden, echter vraag ik me wel of die Non-K Sku's de directe concurrent van de 7600X gaan worden, normaliter zal dat immers niet het geval zijn, maar zal de 13600K(F) dat zijn.

En zullen de Non-K Sku's voornamelijk concurreren in het OEM en DiY segment t.o.v. AMD komende Non-X Sku's.

Voor CES zullen we dan vast iets als onderstaande zien leaken.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/01/Intel-Alder-Lake-S-Desktop-Slide2.jpg

Waarin duidelijk zal worden wat, wat gaat zijn en welke geruchten klopten en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@DaniëlWW2 Ah dat is dus weer een andere slide als deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/mcqv62Rhy6iuOaTo.jpg Die ik dacht die bedoeld werd uit de link van Help

Deze slide maakt het inderdaad wel wat duidelijker.

Maar goed, verder zal dat weinig veranderen denk ik, ik verwacht nog steeds dat Intels 65W Sku's niet direct gaan concurreren met de 7600X, al zullen ze mogelijk wel een negatieve prijs druk geven als AMD niet snel iets heeft in het 65W segment en de 7600X hun laagst gepositioneerde Sku blijft na CES, zoals bij Zen 3 ook langere tijd het geval was met de 5600X. Want ook met Alder Lake dies zie ik de 5600 en lager het niet direct winnen van een 13600 en lager, daar ze het nu al lastig genoeg hebben tegens Intels 6+0 Alder Lake die en dit gaat een hoger gepositioneerde Alder Lake die zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 11-09-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:03:
@DaniëlWW2 Ah dat is dus weer een andere slide als deze:

[Afbeelding] Die ik dacht die bedoeld werd uit de link van Help

Deze slide maakt het inderdaad wel wat duidelijker.

Maar goed, verder zal dat weinig veranderen denk ik, ik verwacht nog steeds dat Intels 65W Sku's niet direct gaan concurreren met de 7600X, al zullen ze mogelijk wel een negatieve prijs druk geven als AMD niet snel iets heeft in het 65W segment en de 7600X hun laagst gepositioneerde Sku blijft na CES, zoals bij Zen 3 ook langere tijd het geval was met de 5600X. Want ook met Alder Lake dies zie ik de 5600 en lager het niet direct winnen van een 13600 en lager, daar ze het nu al lastig genoeg hebben tegens Intels 6+0 Alder Lake die en dit gaat een hoger gepositioneerde Alder Lake die zijn.
Dus dan krijgen we hopelijk begin volgend jaar ook de 7600 en is de consument blij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:36:
[...]

Dus dan krijgen we hopelijk begin volgend jaar ook de 7600 en is de consument blij. :+
Ik hoop niet alleen een 7600, eigenlijk zou ik graag eens zien dat AMD eindelijk het volume heeft om achter de OEM markt aan te gaan, maar dan is 1 Sku niet genoeg vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:41:
[...]

Ik hoop niet alleen een 7600, eigenlijk zou ik graag eens zien dat AMD eindelijk het volume heeft om achter de OEM markt aan te gaan, maar dan is 1 Sku niet genoeg vrees ik.
offtopic:
Nou het vermoeden dat Dragon Range ook gebruik maakt van Zen 4 chiplets, is er ook al even. Maar uiteindelijk denk ik dat AMD weinig interesse heeft in desktop OEM en liever achter de laptops aangaat. We gaan denk ik niks onder de 7600 zien, zeker omdat N5 inmiddels ook volwassen is en Zen 4 vrij klein is. Aardige kans dat de meeste chips met meer dan 2c beschadigd/kapot, helemaal niet gaan werken.

Komt bij dat je tegenwoordig naar honderden miljoenen per chip kijkt om een chip productie gereed te maken en AMD kiest er bewust voor om het bij een chip te laten. Zen 4C is al een trendbreuk en die is voor servers. Daarnaast heb je een of twee laptop chips en dat is de focus. Op het moment is Rembrandt perfect voor de meeste laptops en die zit op de oudere N6 node waardoor capaciteit een minder groot probleem is. Voor de meer krachtige systemen komen er dus Dragon Range alsmede Phoenix.

Intel kan gewoon meer doen. Die kunnen zonder (financiële) problemen meerdere desktop/laptop chips uitbrengen, maar zelfs bij Intel zien we nu dat ze niet de hele generatie meer verversen. De goedkopere Raptor Lake chips zijn nu Alder Lake en dat is ongetwijfeld om kosten te besparen. Het is ook Intel dus we weten dat ze elke generatie een paar jaar blijven maken. Wat ze dus nu lijken te doen is Raptor Lake op een lager productievolume zetten en een groot deel van de markt gaan bedienen met de C0 Alder Lake chips.

Het enige dat Intel niet kan is een nieuwe server CPU generatie uitbrengen. :z
Blijkbaar zijn er nu ook al twaalf steppings geweest. :P
https://www.techpowerup.c...ty-to-february-march-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38
Ik zou graag zien dat Intel volgende generatie ook een pure gamers chip uit brengt. Alle E-Cores eraf en die ruimte benutten voor meer caches.
Gebaseerd op de informatie die we uit de 5800X3D hebben denk ik dat dat beesten van chips kunnen zijn en daardoor ook de frequentie iets minder hoog hoeft te zijn wat de power draw zeer ten goede komt.
Ik heb als 95% gamer echt nul interesse in E-Cores. sterker nog als ik een 13th gen zou gaan kopen zet ik de E-Cores uit omdat ik niet wil downgraden naar Windows 11.

En ik denk dat AMD zelf ook heel wat moeite gehad heeft met chiplets in het begin. het is niet voor niets dat zhet zo lang geduurt heeft om dat werkend te krijgen en eigenlijk pas bij 5xxx was het on par per core met monolithic. (was wel beter bij veel cores maar het ging door de latency wel ten koste van per core prestaties).

Gelukkig voor Intel kost een nieuwe stepping Intel veel minder als het AMD zou kosten omdat ze alles in house maken en dus geen winsten van andere bedrijven hoeven te spekken.

Ergens ben ik ook wel benieuwd wat een Intel cpu met alleen maar E-Cores zou doen voor servers of threadripper tegenhanger. As je de oppervlakte van de 12900k neemt en de 8 P cores gebruikt voor E-Cores heb je al 32 E-cores. Benut vervolgens de igpu ruimte ook en dan kan je al naar de 52 cores toe dus met een beetje grotere die kan je 64 E-Cores op een die plakken.
Als de e cores lineair schalen in prestatie dan kom je dus theoretisch uit op een cinebench r23 score van 80.000 a 85.000. Wat de power draw zou zijn geen idee maar ik denk dat dat wel mee valt gezien het totale verbruik en verbruik van de 12900k met alleen P-cores.

Toch jammer dat de productie zo duur en complex is. Het lijkt mij wel grappig om chips on demand te kunnen maken om zo snel veel verschillende variaties te kunnen testen. Op welk punt heeft meer cache toevoegen bijvoorbeeld geen zin meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Raptor Lake komt dus voort uit alweer een vertraging van de Intel roadmap. Meteor Lake was vertraagt dus komen ze nu hiermee. Veranderd dus niks aan de GPU of I/O, alleen wat verbeteringen in de P core en natuurlijk meer E-cores

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Deze vind jij denk ik ook wel leuk @Werelds. Intel die gewoon eens zegt hoe lang een CPU ontwikkelingscyclus duurt en hoe lang validatie tegenwoordig is. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUclnQzwTgNwYoDdd2m8Om0iVQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhGHRUvVc31W22zTmDJ4Ugy8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
@DaniëlWW2 mja, en die laatste 12 maanden kunnen iteratief worden als de validatie mislukt :p

Tijdlijn voor CPU's (en GPU's, SoC's) is echt veel langer dan velen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:29:
@DaniëlWW2 mja, en die laatste 12 maanden kunnen iteratief worden als de validatie mislukt :p

Tijdlijn voor CPU's (en GPU's, SoC's) is echt veel langer dan velen denken.
He, ik heb bewust niet vermeld dat ook Raptor Lake niet had moeten bestaan omdat het misging met Meteor Lake. :P
Dit is het ideale scenario, ter demonstratie als het eens goed gaat alsmede demonstreren hoe lang validatie is. :+

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste