DaniëlWW2 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:39:
Tja ik weet niet of ik nu zo onder de indruk ben.
Ik had namelijk meer verwacht qua prestaties. Dat Alder Lake, Zen 3 ging verslaan was eigenlijk al duidelijk. Het probleem is dat "Zen 3+" eraan komt. Het is ook wel duidelijk dat Intel bewust heeft gekozen voor een behoorlijk hoog standaard verbruik om maar sneller te zijn. En dat gaat weer gepaard met hogere kosten voor het platform.
Problematischer vind ik eigenlijk het technologische aspect. Alder Lake is een complexe CPU met twee aparte type cores. Dat kan niet gemakkelijk zijn om te ontwikkelen. Het maakt direct vergelijken tussen processoren ook lastig. Want de 12600K haar interessante positie nu, komt vooral omdat het 6c/12t P cores en 4 E cores zijn. Dat komt tegenover 6c/12t van de 5600X te staan. Zoals je ziet heeft de 12600K gewoon meer hardware.
De CPU is verder monolithisch op Intel "7" en heeft een groter oppervlakte (circa 200mm2) op "7" dan een Zen 3 + chiplet op 12nm. Dat brengt vervolgens weer extra productiekosten met zich mee. Dat zou in principe geen groot probleem moeten zijn voor Intel, als ze daadwerkelijk de capaciteit voor "7" hebben en de yields na jaren nu eindelijk goed zijn. Dan verbruikt Alder Lake gewoon veel stroom. DDR5 is veel te duur voor de geringe prestatiewinst waardoor je beter DDR4 kan nemen. PCI-E 5.0 is voor de meeste mensen ook niet relevant en dat zal ook niet snel veranderen en het platform is op het moment kostbaar met Z690 wat begint rond de €200.
Ik kan me gewoon de gedachte niet afschudden dat als je zo'n complexe CPU ontwerpt, je er ook een forse verbetering eruit moet halen tegenover de beste meer traditionele CPU's. En dat zie ik gewoon niet. Het is fors beter dan Skylake of Rocket Lake, maar dat is niet de concurrentie. En als die concurrentie werkelijk met circa 15% sneller komt aanzetten door de introductie van 3D stacked cache, dan hebben die niet alleen nog een technologisch voordeel erbij, maar dan verslaan ze ook zo Alder Lake weer.
Je zegt dat de 12600k meer hardware heeft als de 5600x en daar heb je gelijk in maar je vergeet dan weer dat de 12900k minder hardware heeft als de 5900x (8 cores 8 hyperthreading en 8 E cores vs 12 Volwaardige cores en 16 extra threads daar van) en die wel met een groot deel van de applicaties verslaat.
Daarnaast zegt dit niets over de werking van de E cores. Misschien zijn die wel helemaal niets aan het doen.
Word overigens nog lastig om dat uit te vogelen tenzij intel met software komt waar we deze uit kunnen schakelen maar we kunnen nu niet stellen of deze cores wel wat doen en dus bijdragen aan de prestatie in die applicaties en games of dat het 100% power core performance is.
En het is ronduit indrukwekkend dat intel met 8+8T+8E bijna gelijk is in CB en sneller in een paar andere applicaties als een volwaardige 16 core 32 thread cpu.
En misschien zijn er extra kosten ivm met de die space maar ik denk dat intel ook weer goedkoper is per die als AMD omdat ze eigen fabrieken gebruiken en dus niet de winst van TSMC betalen. Misschien zijn ze onder de streep wel goedkoper uit per cpu. Dat zullen we nooit weten want die data gaan ze ons echt niet geven.
Verder heb je het over een chiplet maar je moet wel kijken naar het aantal chiplets en de IO die tezamen. Zo heeft de 5900X een IO die en nog een tweetal chiplets. Dan zit amd op namelijk 2x 80.7 + 125 (I/O) = 286.4mm2 oftewel 43% meer silicon. En de rest van 1 chiplet kan je zelf wel uitrekenen.
En dan zit er bij intel nog een GPU op ook. Bij AMD moet je dus nog een GPU aanschaffen wat je raad het al nog meer silicon is.
Al met al valt het dus wel mee qua kosten denk ik.
En nee PCI-E 5.0 is niet erg nuttig (zolang er geen hardware is die het gebruikt) maar datzelfde geld voor 4.0 en qua ddr5 zal je ooit een stap moeten zetten.
Persoonlijk zie ik wel applicaties voor 5.0 zo kan je makkelijker een 10 Gbit netwerk kaartje op een 1x slot proppen zonder je GPU of capture kaart lanes om zeep te helpen. Als je nooit naar 5.0 gaat zal dat kaartje er ook nooit komen. En als we in rap tempo naar een PCI-E 6.0 gaan kunnen we misschien in de toekomst af met goedkopere borden die minder lanes hebben omdat zaken als een gpu dan maat 4 lanes nodig hebben. Blijkbaar zit daar een kostenbesparing anders zou AMD geen 6600 uit brengen met 8 lanes.
Al met al is het gewoon een solide setup zij het peperduur helaas. Maar qua prijs had ik geen wonderen verwacht in deze tijd. Maar dit is toch wel een leapfrog in specificaties en prestaties op meerdere aspecten. Zeker de streaming prestaties zijn erg indrukwekkend en mogelijk een oplossing for amd's gpu streaming probleem (ja wat mensen ook zeggen zonder een threradripper kan je gewoon niet in fatsoenlijke kwaliteit streamen naar youtube als je al een game speelt die ook veel cpu nodig heeft het kost gewoon te veel cpu kracht).
Al met al is het gewoon een puike setup (zelfs met budget ddr4) al ben ik niet blij met het stroomverbruik van de 12900k maar dat is voornamelijk op stress workloads waarmee je vaak al beter af ben met een 5950x. Voor gamen is het zelfs minder en voor meer prestaties.
En ja AMD kan met de nieuwe chip sneller zijn maar dat is tch ook de bedoeling. Nu hebben ze motivatie. die hadden ze niet als Intel een 12900k met de prestaties van een 11900k +5% had neergezet. AMD heeft al laten zien met de prijs stelling van de 5xxx ook gewoon een bedrijf te zijn die winst voorop zetten.
Al met al een prima product voor de groep voor wie dit de betere keuze is. Ik kan niet wachten op de 13900k en wat AMD in Q1 gaat lanceren. Wel hoop ik dat intel voor de volgende 2 generaties wel socket 1700 aan houd. zeker met deze prijzen.
Mijn 9900k gaat in ieder geval niet vervangen worden door deze setup omdat ik de eerste generatie van een tech altijd over sla en met het hele windows 10 > 11 verhaal is er nog te veel onduidelijk maar dat gaat hopelijk komende weken allemaal duidelijk worden.