Dit is slechts een deel, je moet soms wat extra doen. Als je voor deze ‘patch’ je CPU al moest beperken, dan is dat nu nog steeds nodig.Dennism schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:00:
[...]
Dit valt nog niet definitief te zeggen, Intel geeft aan dat het opvolgen van hun instructie moet voorkomen dat cpu's nog door dit issue defect raken.
Instructie van Intel:
Flash de laatste bios (minimaal microcode 0x129)
Zorg dat de bios is ingesteld op de Intel Default settings (als de moederbord fabrikant hun zaakjes op orde heeft gebeurt dit nu automatisch na een 'reset to default' in de bios.
Of dit inderdaad de problemen volledig oplost moet nog blijken de komende tijd, maar de eerste tests gedaan door onafhankelijke reviewers lijken hoopvol te zijn. Maar het is ook zeker niet uitgesloten dan Intel hun guidance omtrent dit probleem de komende tijd nog wel zal updaten en mogelijk met nog nieuwere microcode zal komen.
Nadat je dit gedaan hebt is het, omdat in Nederland al de wettelijke rechten en verplichtingen voortkomende uit de overeenkomst in principe tussen jou en de verkopen lopen het verstandigst om een RMA te doen via de verkoper. Als je een boxed cpu hebt kan het ook via Intel, maar daar heb je mogelijk minder wettelijke rechten mochten er complicaties optreden.
Gebruik HWiNFO64 en Cinebench R23 om de instellingen te testen. Als de temperatuur van je cores nog steeds boven de 90 graden komt, moet je de Long/Short Duration Power Limit (PL1 en PL2) verlagen, zodat de temperaturen onder de 90 graden blijven.
Zie je te hoge temperaturen in de eerste minuut, verlaag dan eerst de Short Duration Power Limit (PL2) totdat je acceptabele waarden hebt. Blijven de waarden te hoog na de eerste minuut, pas dan de Long Duration Power Limit (PL1) aan. Zorg ervoor dat je wat marge overhoudt voor warme dagen.
Vervolgens kun je proberen de CPU Lite Load zoveel mogelijk te verlagen tot je een stabiele instelling hebt gevonden. Als je merkt dat de prestaties instorten na het verlagen van de CPU Lite Load, overweeg dan om IA CEP uit te schakelen. Is het systeem niet stabiel, dan moet je de CPU Lite Load wat hoger zetten. Lager is beter, maar mits het stabiel is.
Je kunt Cinebench en OCCT gebruiken om de stabiliteit te testen. Voorheen gebruikte ik
Undervolting settings:
* CPU Core Voltage Mode: Adaptive + Advanced Voltage Offset (V/F Point)
* V/F points 5 and higher (x43 - x54) adjusted with -0.150
ik denk dat het nog steeds kan, maar ik heb begrepen dat de CPU Lite Load wat gemakkelijker is. Met mijn huidige instellingen zijn de prestaties hetzelfde gebleven: R23 26,729 met een i7-13700K (12-15% lager dan toen ik niet naar de temperatuur keek, en ook crashes had met UE5).
:strip_exif()/f/image/z0WbZKsJd9628eoOHqnP4KPu.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oSMyTeFdYm06YXbJXD0Dl1CH.jpg?f=user_large)