DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:27:
Heel bot, maar mensen die pre-builds kopen hebben in de regel toch geen idee wat ze kopen.
Daarvoor zijn benchmarks bespreken eigenlijk volstrekt zinloos. Vrijwel iedereen die wel die benchmarks op zal zoeken, zal heel snel zien dat de 11700K een grap is. Dat is zo voor gamers en voor mensen die productiviteitstaken uitvoeren. Want ook daar is de 5800X, nota bene de minst interessante Zen 3 processor uit de hele lijn, al beter.
Ben ik deels zeker met je eens, maar laten we niet vergeten dat de mensen die wel naar dat soort zaken kijken, zeker binnen het consumenten segment een niche zijn. En niet de groep die bepaald of een product uiteindelijk financieel succesvol gaat zijn. Dat Rocketlake voor ons Tweakers niet heel erg spannend ging zijn was eigenlijk allang duidelijk, Alderlake zal er eerste zijn waar Intel mogelijk weer met een interessant product, met de nadruk op mogelijk. Pas als de OEM's RocketLake links laten liggen heeft Intel wat dat betreft een groter probleem.
Wat Intel hier doet is voornamelijk een product lanceren dat qua performance enigzins in de buurt komt van Zen 3, voor schijnbaar vergelijkbare prijzen (voor de consument), OEMs gaan die prijzen uiteraard niet betalen en daar zal het nog een stuk goedkoper zijn. Verder zorgt Intel voor wat marketing checkboxes (denk aan PCIE4.0) wat voor de OEM's belangrijk zal zijn.
Het enige dat Rocket Lake echt beter doet is AVX512. Je kan het echt reduceren tot de volgende vraag: Weet je wat AVX512 is? Zo ja, dan kan je Rocket Lake overwegen als je het nodig hebt. Zo nee dan Zen 3.
Voor de DiY niche zeker, AVX512 zal sowieso over het algemeen geen grote rol spelen, het feit dat Zen 3, zeker de populaire sku's slecht verkrijgbaar is mogelijk des te meer. Zeker zakelijk gezien blijft AMD lastig, de verkrijgbaarheid is vaak slecht, het portfolio vaak matig, terwijl daar toch nog altijd een groot deel van het geld zit.
Hetzelfde geld voor moederborden. Je kan voor minder dan €200, een zeer goed B550 moederbord krijgen. Voor €150 kan je al iets heel erg goeds en uitgebreid krijgen. Om dit monster een beetje normaal te draaien, zal er veel meer nadruk op VRM's gelegd moeten worden in de ontwerpen en dat zal ten koste gaan van andere componenten. Daarnaast kan je hier niet meer wegkomen met relatief normale koeling en moet je eigenlijk naar een AIO of een enorme luchtkoeler. Hoe moederborden nu werken met de ATX standaarden, helpt hier ook echt niet. Zo lang als dit de standaard zal zijn en blijven, zullen CPU's met dit soort verbruiksgetallen, problematisch blijven. En met voedingen met een enkele 12A rail, moet je ook meer opletten met wat voor videokaart je ernaast zet. De platformkosten zullen waarschijnlijk hoger zijn dan een 5800X systeem en vaak minder presteren dan zelfs de voorganger 10700K.
Dit is precies hetzelfde als met Bulldozer waar je beter nog snel even een Phenom II 1090T kon kopen of natuurlijk de 2500K.
Ook hier grotendeels met je eens, al moet ik wel zeggen dat ik voor €150 geen B550 kon vinden met een redelijke uitrusting en dan zijn mijn eisen echt niet heel overdreven, het enige dat is wilde was een fatsoenlijke hoeveelheid I/O, Denk aan 6+ usb op de achterkant, met het liefst minimaal een USB-C, USB-C front connector, 2.5GbE lan en Wifi-Ax. Zaken als RGB kunnen me gestolen worden, toch was het heel lastig een fatsoenlijk moederbord te vinden, zeker op USB lijken heel veel fabrikanten enorm te besparen, iets dat bijv. Steve van HWU ook meermaals benadrukte bij Budget moederbord reviews.
Verder verwacht ik echt niet dat de VRM's zo spannend worden, nu heb ik de Z490 reviews niet heel erg gevolgd, maar volgens mij was er, afgezien van een enkel Asrock budget bord, in de reviews van HWU en GN nu niet echt een probleem met de VRM's om bijv. een, zelfs flink overklokte, 10900K te draaien. Intel heeft dat soort zaken in de regel vrij goed voor elkaar met moederbord fabrikanten en AMD wordt er trouwens ook beter in.
Het belang van goede VRM's moet zeker niet onderschat worden, maar als je ziet wat voor overkill er tegenwoordig qua VRM op veel bordjes ziet moeten we ook niet gaan doen dat dit soort cpu's alleen kunnen draaien op een top-of-the-line moederbord van €600. Bestaande H470, en 500 serie B en H moederborden zullen deze cpu's immers ook moeten ondersteunen en die hebben in de regel een stuk minder VRM kwaliteit dan een gemiddeld Z serie bord.
Qua koeling, als je deze cpu's (zwaar) wil gaan overklokken en daarnaast 24/7 zware workloads gaan draaien zal je inderdaad zware koeling nodig hebben, maargoed, dat is niets nieuws. Bij normaal gebruik zal dat alleszins meevallen verwacht ik. Maar het is wel iets om op te letten.
Ik denk dat we het grotendeels ook wel eens zijn, dit is niets voor het DiY segment (tenzij bij de release blijkt dat deze review er volledig naast zit, maar daar ga ik niet vanuit, al sluit ik niet uit dat deze early review ook niet het volledige plaatje laat zien). Ik denk alleen niet dat je op basis daarvan het product ook direct kan afschrijven voor alle segmenten van de markt. Uiteindelijk gaat het er om hoeveel geld ermee verdiend gaat worden, en ik verwacht dat, ondanks het tegenvallende product , die verdiensten 'gewoon' weer aanzienlijk gaan zijn en dat zal verwacht ik de grote tegenstelling met Bulldozer zijn.