Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Mijn 3770K doet het nog prima hoor. Ik snap niet alleen waarom er geen nieuws komt over de Comet lake s. Wat is daar aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De performance impact is enorm. Pas bij gedeelde systemen, dus cloud of VDI's zou je het aan willen zetten; het komt bij het punt dat je haast beter af bent met je thinclient.
The Brutal Performance Impact From Mitigating The LVI Vulnerability

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 14:13
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 00:31:
De performance impact is enorm. Pas bij gedeelde systemen, dus cloud of VDI's zou je het aan willen zetten; het komt bij het punt dat je haast beter af bent met je thinclient.
The Brutal Performance Impact From Mitigating The LVI Vulnerability
Maar, wat betekent dit voor de simpele thuisgebruiker? Klopt het dat er daadwerkelijk fysieke toegang tot de computer nodig is om dit lek te misbruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door ruftman op 13-03-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ruftman schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Maar, wat betekent dit voor de simpele thuisgebruiker? Klopt het dat er daadwerkelijk fysieke toegang tot de computer nodig is om dit lek te misbruiken?
Als je de enige gebruiker bent dan zal het meevallen. Als ik het goed begrijp zijn dit soort aanvallen bedoelt om buiten een sandbox te komen. Dus vooral interessant voor aanvallers om cloud omgevingen en VDI's aan te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 18:36

EaS

Intel kills off a server program:
SemiAccurate has learned that Intel has just canceled a major server program. This one is a major failure and a crushing retreat from their main market. If you have been waiting for Intel to crack under the competitive pressure from AMD, it just happened.

Ice Lake Xeon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
Eigenlijk geen idee, verwacht eigenlijk Ice Lake Xeon niet, daar werd immers al weinig meer van verwacht. Dus dat zie ik niet direct als "Major Failure" en "Crushing defeat".
Als ik zou moeten gokken zou ik eerder denken aan Sapphire Rapids, de cpu die o.a. in Aurora zou moeten komen.

Edit: Cooper Lake dus die deels gecancelled is, vraag me af dat nu zo groot is als Charlie deed voorkomen aangezien het "gewoon" weer een 14nm geweest zou zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Dennism op 16-03-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nope, Cooper Lake.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Achtergrondverhaal Anandtech bij schrappen Cooper Lake.

Intel’s Cooper Lake Plans: The Chip That Wasn’t Meant to Exist, Fades Away

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Intel 10th Generation Core Desktop Series Presentation Leaked

Veel was al bekend.

The next slide reveals all that's new with the 10th generation Core processor family, starting with clock speeds of up to 5.30 GHz, the desktop debut of Intel's Thermal Velocity Boost technology, HyperThreading being enabled across the board (Core i9 thru Core i3), native support for DDR4-2933, new CPU- and memory-overclocking features, and new platform I/O through the 400-series chipset. Next up, we see overclocker-relevant new features. Apparently, these processors allow you to toggle HyperThreading on a per-core basis. Until now, you could toggle HTT only across all cores. Next up, is "overclocking" for the PCI-Express x16 link (PEG) and DMI chipset bus. There are improved V/F curve controls with this generation. Intel is preparing to announce updated XTU and Performance Maximizer utilities. There are some packaging-level refinements, too, such as a physically thinner die (Z-height), making way for a thicker IHS. The internal TIM is still solder.

[ Voor 78% gewijzigd door Help!!!! op 29-04-2020 08:38 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 11:34
is er ook al meer bekend wanneer de 10e generatie Intel uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Nope dat niet echt maar wel het verbruik.

https://videocardz.com/ne...ning-and-overclockability

202 watts at stock cpu only! Dat is 70 meer dan de 3950x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
pannalicour schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:25:
Nope dat niet echt maar wel het verbruik.

https://videocardz.com/ne...ning-and-overclockability

202 watts at stock cpu only! Dat is 70 meer dan de 3950x.
Hou er wel rekening mee dat wat een mobo fabrikant "stock" noemt, normaliter niet Intel stock is. Mobo fabrikanten zetten bijvoorbeeld de Tau waarde normaliter standaard op 0 en de PL2 waarde veel hoger dan Intels standaard waardes waardoor een cpu oneindig kan boosten zolang de koeling voldoende is.

Die waardes die ze daar laten zien zijn veel te hoog voor waardes die Intels specificaties volgen.

Daarnaast zijn dit zo te zien waardes genomen tijdens een belasting op alle cores, waardoor vrijwel geen van deze waardes stock kan zijn, zeker niet die van 200W+

Dit lijkt meer op een standaard WCCFtech onzin artikel dan een artikel waar echter waardevolle informatie in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Tegelijkertijd: Of je laat een CPU langer/oneindig boosten en hebt betere scores in de benchmarks of je houdt je strikt aan de intel specs en de benchmarks zijn minder.

Ik hoor eigenlijk ook nooit mensen die een DIY mobo kopen zeggen: Ik heb de door de mobofabrikant aangepaste waarden teruggezet naar de intel waarden.

Als je een intel desktop DIY set koopt zal je volgensmij meestal redelijk hogere waarden zien dan de door intel opgegeven waarden.

Op zich prima zolang je vooraf maar weet wat je ongeveer mag verwachten.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Dennism schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:59:
[...]

Hou er wel rekening mee dat wat een mobo fabrikant "stock" noemt, normaliter niet Intel stock is. Mobo fabrikanten zetten bijvoorbeeld de Tau waarde normaliter standaard op 0 en de PL2 waarde veel hoger dan Intels standaard waardes waardoor een cpu oneindig kan boosten zolang de koeling voldoende is.

Die waardes die ze daar laten zien zijn veel te hoog voor waardes die Intels specificaties volgen.

Daarnaast zijn dit zo te zien waardes genomen tijdens een belasting op alle cores, waardoor vrijwel geen van deze waardes stock kan zijn, zeker niet die van 200W+

Dit lijkt meer op een standaard WCCFtech onzin artikel dan een artikel waar echter waardevolle informatie in staat.
Ok maar het is nog steeds de 9900k met 2 extra cores en 4 extra threads op 14nm. Dus zo vergezocht is het niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
pannalicour schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Ok maar het is nog steeds de 9900k met 2 extra cores en 4 extra threads op 14nm. Dus zo vergezocht is het niet lijkt me.
Nogmaals, dat hangt er erg vanaf wat je "stock" noemt, een 9900K die volledig op Intel specs draait, hetgeen eigenlijk stock zou moeten heten, verbruikt geen 200W tijdens een langere workload, die mag maximaal +-118W (1,25x TDP) verbruiken over een aantal seconden (8 in de datasheet (https://www.intel.com/con...amily-datasheet-vol-1.pdf pagina 102), maar sommige bronnen spreken over 28 seconden voor bijvoorbeeld de 9900KS

Een 9900K op een MSI moederbord die de stock specificatie van Intel volledig negeert en dus eigenlijk out of the box al aan het overklokken is (vaak zelfs zonder dat de gebruiker het weet) kan echter makkelijk 200W verbruiken over een langere workload.

Vandaar dus ook dat het WCCFtech artikel vooral nietszeggend is daar de testmethode en gebruikte parameters niet bekend zijn.
Help!!!! schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:16:
^
Tegelijkertijd: Of je laat een CPU langer/oneindig boosten en hebt betere scores in de benchmarks of je houdt je strikt aan de intel specs en de benchmarks zijn minder.

Ik hoor eigenlijk ook nooit mensen die een DIY mobo kopen zeggen: Ik heb de door de mobofabrikant aangepaste waarden teruggezet naar de intel waarden.

Als je een intel desktop DIY set koopt zal je volgensmij meestal redelijk hogere waarden zien dan de door intel opgegeven waarden.

Op zich prima zolang je vooraf maar weet wat je ongeveer mag verwachten.
Dat klopt uiteraard, wil je meer performance ga je buiten spec draaien, wil je minder verbruik ga je binnen spec draaien.

Ik vraag me echter wel af of de gemiddelde DiY koper weet dat zijn hardware eigenlijk standaard overklokt is, zelfs wanneer hij denkt op "Stock" te draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 08-05-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Dennism schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:44:
[...]

Nogmaals, dat hangt er erg vanaf wat je "stock" noemt, een 9900K die volledig op Intel specs draait, hetgeen eigenlijk stock zou moeten heten, verbruikt geen 200W tijdens een langere workload, die mag maximaal +-118W (1,25x TDP) verbruiken over een aantal seconden (8 in de datasheet (https://www.intel.com/con...amily-datasheet-vol-1.pdf pagina 102), maar sommige bronnen spreken over 28 seconden voor bijvoorbeeld de 9900KS

Een 9900K op een MSI moederbord die de stock specificatie van Intel volledig negeert en dus eigenlijk out of the box al aan het overklokken is (vaak zelfs zonder dat de gebruiker het weet) kan echter makkelijk 200W verbruiken over een langere workload.

Vandaar dus ook dat het WCCFtech artikel vooral nietszeggend is daar de testmethode en gebruikte parameters niet bekend zijn.

[...]

Dat klopt uiteraard, wil je meer performance ga je buiten spec draaien, wil je minder verbruik ga je binnen spec draaien.

Ik vraag me echter wel af of de gemiddelde DiY koper weet dat zijn hardware eigenlijk standaard overklokt is, zelfs wanneer hij denkt op "Stock" te draaien.
Jij snapt toch wel dat ik niet Intel ''stock'' bedoel, aangezien de bron die ik plaatste niet over Intel stock wordt gepraat. Ik snap sowieso niet waarom je Intel ''stock'' naar voren haalt.

Met stock wordt duidelijk bedoeld in dat artikel all 10 cores turbo tegen de 4.8 a 4.9 ghz. Er is zelfs een plaatje toegevoegd in dat artikel om het makkelijker te maken.

Gezien bovenstaande en mijn eerdere reactie, als je die 10900k stock (dus 4.9 ghz) volledige belasting doet gaat die rond de 200 watt gebruiken aldus dat artikel.

En dat lijkt ook wel logisch aangezien de 9900ks met een all core speed van 5 ghz ', 2 cores en 4 threads minder dan de 10900k al op 186 watt zit aldus Gamersnexus.

Geen hond koopt een 9900k of 10900k processor om het op Intel ''stock'' te draaien. Dat zou betekenen dat de 9900k bij een volledige belasting op maximaal 3.6ghz draait. Daar leg je geen 500 euro's voor neer. Zie link hieronder.

https://images.anandtech....95W%20Freq%20Response.png

Verder is bijna geen een moederbordfabrikant die zich aan de Intel '' stock'' houdt. Alleen bepaalde specifieke gevallen:

'' So while Intel defines a value for PL1, PL2, and Tau, almost zero consumer motherboard manufacturers actually follow it''.

MSI is motherboard manufactures' ergo Intel tdp wordt niet gevolgd. Msi at stock is dus wat consument te maken krijgt in de praktijk.

Dus Intel ''stock'' tdp in de praktijk voor de 9900k en 10900k is bullshit en totaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
pannalicour schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Jij snapt toch wel dat ik niet Intel ''stock'' bedoel, aangezien de bron die ik plaatste niet over Intel stock wordt gepraat. Ik snap sowieso niet waarom je Intel ''stock'' naar voren haalt.
Als het geen Intel stock is, is het in principe geen stock, maar een overklok. Dat een Intel cpu 200W doet overklokt is overduidelijk en ook geen enkele discussie, maar benoem het dan ook op wat het is, een overklok.

Dat vrijwel geen enkele DiY moederbord fabrikant de stock settings respecteert (waar Anand trouwens volledig gelijk in heeft) betekent nog niet dat het dan ineens geen overklok meer is.

Je zou het natuurlijk kunnen benoemen als "MSI stock" of "Asus Stock", maar dat maakt het er ook niet duidelijker op.aangezien iedere koper zonder specifieke kennis zal terugvallen op de Intel specificaties en dus een product zal verwachten dat daar aan voldoet en niet standaard een (zwaar) overklokt product verwacht omdat een moederbord fabrikant voor de consument ontzichtbaar de specs negeert. Een enkeling zoals wij zal weten hoe het zit en daadwerkelijk een veel hoger stroomverbruik verwachten omdat we weten dat er standaard overklokt wordt. Echter de gemiddelde consument verwacht gewoon een product volgens de specificaties die geadverteerd worden en ja, de 9900K wordt geadverteerd met een kloksnelheid van 3.6Ghz bij een volledige belasting.

Ik ben het met je eens dat door deze trucjes van de mobo makers het TDP van K-Sku's er eigenlijk niet toe doet in het DiY segment, echter zou dat niet zo moeten zijn en dit soort, naar mijn mening, extreem slechte artikelen van bijvoorbeeld WCCFtech helpt daar niet aan mee. Gelukkig doen de grote OEM's dat een stuk beter en volgen die normaliter de Intel spec wel en is het geadverteerde TDP daar dus wel relevant. En die markt is een stuk groter dan de DiY markt.

Verder is het natuurlijk duidelijk dat de fabrikanten dit zo doen om maar de hoogste performance te halen, en aangezien het afwijken van de standaard specificatie mag van Intel is het zelfs logisch dat ze dit doen en zeker een deel van de DiY gebruikers zal het hogere stroomverbruik niet interesseren, daar heb je zeker gelijk in.Die hebben inderdaad liever 4.x Ghz All core in plaats van 3.x Ghz met een lager verbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 08-05-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dennism schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:44:
[...]
Alleen een (erg) kleine groep enthusiasts en professionals realiseren zich dit voldoende denk ik. Alhoewel hier de laatste jaren wel meer over gepubliceerd wordt door de reviewsites. O.a. Anandtech heeft hier volgensmij een aantal interessante behoorlijk in-depth artikelen over geschreven.

De realiteit blijft natuurlijk wel dat veel, zo niet alle mobofabrikanten in de DIY markt dit truukje toepassen waardoor de intel verbruiksopgaven in de DIY markt niet het goede beeld geven aan heel veel kopers.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Dennism schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:37:
[...]

Als het geen Intel stock is, is het in principe geen stock, maar een overklok. Dat een Intel cpu 200W doet overklokt is overduidelijk en ook geen enkele discussie, maar benoem het dan ook op wat het is, een overklok.

Dat vrijwel geen enkele DiY moederbord fabrikant de stock settings respecteert (waar Anand trouwens volledig gelijk in heeft) betekent nog niet dat het dan ineens geen overklok meer is.

Je zou het natuurlijk kunnen benoemen als "MSI stock" of "Asus Stock", maar dat maakt het er ook niet duidelijker op.aangezien iedere koper zonder specifieke kennis zal terugvallen op de Intel specificaties en dus een product zal verwachten dat daar aan voldoet en niet standaard een (zwaar) overklokt product verwacht omdat een moederbord fabrikant voor de consument ontzichtbaar de specs negeert. Een enkeling zoals wij zal weten hoe het zit en daadwerkelijk een veel hoger stroomverbruik verwachten omdat we weten dat er standaard overklokt wordt. Echter de gemiddelde consument verwacht gewoon een product volgens de specificaties die geadverteerd worden en ja, de 9900K wordt geadverteerd met een kloksnelheid van 3.6Ghz bij een volledige belasting.

Ik ben het met je eens dat door deze trucjes van de mobo makers het TDP van K-Sku's er eigenlijk niet toe doet in het DiY segment, echter zou dat niet zo moeten zijn en dit soort, naar mijn mening, extreem slechte artikelen van bijvoorbeeld WCCFtech helpt daar niet aan mee. Gelukkig doen de grote OEM's dat een stuk beter en volgen die normaliter de Intel spec wel en is het geadverteerde TDP daar dus wel relevant. En die markt is een stuk groter dan de DiY markt.

Verder is het natuurlijk duidelijk dat de fabrikanten dit zo doen om maar de hoogste performance te halen, en aangezien het afwijken van de standaard specificatie mag van Intel is het zelfs logisch dat ze dit doen en zeker een deel van de DiY gebruikers zal het hogere stroomverbruik niet interesseren, daar heb je zeker gelijk in.Die hebben inderdaad liever 4.x Ghz All core in plaats van 3.x Ghz met een lager verbruik.
Nou ik weet niet of ik het overklok ga noemen als msi het zelf als stock benoemd. Ik quote wat zij zeggen. Tsja als jij het overklok noemt dan mag dat van mij. Maar ik ga hun woorden niet verdraaien. En trouwens de overklok die jij noemt, zal de garantie (last time I checked) niet doen vervallen van desbetreffende product(en) waarschijnlijk omdat het een "automatisch" overklok is, ingeschakeld door de moederbord-fabrikanten. En nogmaals daar zal de consument (niet oem) in de praktijk te maken hebben, aangezien het (als het goed is) automatisch is ingeschakeld.

Is ook logisch want consument doet niks verkeerds in feite. Start zijn pc op voila 5 ghz all core. In zijn beleving is het gewoon stock en niks overklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
pannalicour schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:36:
[...]

Nou ik weet niet of ik het overklok ga noemen als msi het zelf als stock benoemd. Ik quote wat zij zeggen. Tsja als jij het overklok noemt dan mag dat van mij. Maar ik ga hun woorden niet verdraaien. En trouwens de overklok die jij noemt, zal de garantie (last time I checked) niet doen vervallen van desbetreffende product(en) waarschijnlijk omdat het een "automatisch" overklok is, ingeschakeld door de moederbord-fabrikanten. En nogmaals daar zal de consument (niet oem) in de praktijk te maken hebben, aangezien het (als het goed is) automatisch is ingeschakeld.

Is ook logisch want consument doet niks verkeerds in feite. Start zijn pc op voila 5 ghz all core. In zijn beleving is het gewoon stock en niks overklokt.
Garantie ligt natuurlijk gecompliceerder, in het geval van een pre-build systeem zal het inderdaad geen issue zijn. De verkoper gegarandeerd dan immers het complete product.

Koop jij echter een los MSI mobo en een losse Intel CPU dan zal de fabrieksgarantie van Intel vervallen op het moment dat de CPU buiten spec gedraaid wordt. En dat kan dus wel een probleem zijn wanneer dit buiten spec draaien gebeurt zonder dat de gebruiker dit in veel gevallen weet. MSI zal uiteraard wel fabrieksgarantie geven op wat zij als "stock" zien voor hun moederbord, maar de CPU zullen zij niet garanderen.

Net als dat in Nederland de verkoper ook geen zaken hoeft te garanderen die buiten spec zijn gebruikt.

Gelukkig is de discussie over garantie vaak niet heel relevant daar cpu's vrijwel nooit stuk gaan en mocht dat wel gebeuren Intel zeer coulant is en zelfs cpu's buiten garantie altijd vervangt in mijn ervaring. Maar zeggen dat dit geen invloed kan hebben op de garantie klopt niet bij zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Dennism schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:17:
[...]

Garantie ligt natuurlijk gecompliceerder, in het geval van een pre-build systeem zal het inderdaad geen issue zijn. De verkoper gegarandeerd dan immers het complete product.

Koop jij echter een los MSI mobo en een losse Intel CPU dan zal de fabrieksgarantie van Intel vervallen op het moment dat de CPU buiten spec gedraaid wordt. En dat kan dus wel een probleem zijn wanneer dit buiten spec draaien gebeurt zonder dat de gebruiker dit in veel gevallen weet.

Maar zeggen dat dit geen invloed kan hebben op de garantie klopt niet bij zelfbouw.
Ik heb het over MCE, en daar wordt het volgende over gezegd:

Getting all 8-cores at 5GHZ is almost as easy as a push of a button as long as you have one of the more feature-rich motherboards. If you do, you’ll find the Multi-Core Enhancement (MCE) option. This essentially automatically overclocks your CPU to factory-approved levels, which doesn’t void your warranty. For the i9-9900K, turning it on instantly set all of my cores to i9-9900K without issue. I saw an immediate bump in performance in games and in tools like CineBench.

MCE betekent feitelijk buiten de specs om van Intel.

Wordt geen onderscheid gemaakt tussen zelfbouw en complete systeem.

Bron: venturebeat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
pannalicour schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Ik heb het over MCE, en daar wordt het volgende over gezegd:

Getting all 8-cores at 5GHZ is almost as easy as a push of a button as long as you have one of the more feature-rich motherboards. If you do, you’ll find the Multi-Core Enhancement (MCE) option. This essentially automatically overclocks your CPU to factory-approved levels, which doesn’t void your warranty. For the i9-9900K, turning it on instantly set all of my cores to i9-9900K without issue. I saw an immediate bump in performance in games and in tools like CineBench.

MCE betekent feitelijk buiten de specs om van Intel.

Wordt geen onderscheid gemaakt tussen zelfbouw en complete systeem.

Bron: venturebeat.com
Het is leuk dat Venturebeat.com dat aangeeft, heb je misschien ook een link naar het artikel of beter nog de bron waarop zij dat baseren?

Intels eigen voorwaarden ( https://www.intel.com/con....5x11_for_Web_English.pdf ) zeggen immers het volgende:
WHAT THIS LIMITED WARRANTY DOES NOT COVER:
any Product which has been modified or operated outside of Intel’s publicly available specifications, including where clock frequencies or voltages
have been altered
, or where the original identification markings have been removed, altered or obliterated. Intel assumes no responsibility that the
Product, including if used with altered clock frequencies or voltages, will be fit for any particular purpose and will not cause any damage or injury.
Wat niet overeenkomt met de venturebeat statement, want laat MCE nu juist dat dikgedrukte doen, het laat de processor all core langer en op een hogere frequentie draaien dan binnen Intels fabrieksspecificaties,. wat je zelf ook al aangeeft. Ik zou dan toch eerder op informatie van Intel vertrouwen dan op informatie van een 3de partij zoals venturebeat. Nu ken ik venturebeat zelf niet goed, maar er zijn genoeg (tech)sites die verkeerde informatie omtrent garantie's verspreiden.

Intel verkoopt trouwens ook een verzekering om je te verzekeren tegen defecten bij overklokte cpu's ( https://tuningplan.intel.com/ ), ook al iets wat aangeeft dat dit binnen Intels garantie valt, anders heeft immers die verzekering ook geen nut.

Edit: Linus heeft er trouwens ook een techquickie over zag ik net: YouTube: Why Does Overclocking Void Your Warranty? waarin functies als MCE en soortgelijken ook worden aangehaald.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 09-05-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Dennism schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:02:
[...]

Het is leuk dat Venturebeat.com dat aangeeft, heb je misschien ook een link naar het artikel of beter nog de bron waarop zij dat baseren?
Ja hoor, ik geef je zelfs nog een paar bij:

Bron 1: https://venturebeat.com/2...tel-core-i9-9900k-review/

''To MCE or not?
For the last five years or so, most Intel motherboards have provided an extra setting typically called “Multi-Core Enhancement.” MCE allows each motherboard maker to set higher targets for boost clocks. It’s technically overclocking, but it also isn’t because it’s enabled from the factory, so it doesn’t actually void your warranty''.

Bron 2: https://www.pcworld.com/a...core-i9-9900k-review.html

Technically, this is an overclock. Typically we are told that overclocking a system is liable to void the warranty on both the processor and the motherboard. With the case of the processor, typically what Intel put on the shelves is a safe speed – they are not pushing any competition to the limits, so these processors have breathing room and this ‘overclock’ should not harm longevity. Nevertheless, Intel is usually very willing to replace processors (if I extrapolate the stories of returns I have heard). With motherboards, they are designed to hold the top turbo bin at single core loads, so full threaded load should not be much of an issue. Given that it is the motherboard manufacturers themselves that apply this, it would be reasonable that RMAs would be honored.

Bron 3: https://www.anandtech.com...the-debate-about-free-mhz

[i]Intels eigen voorwaarden ( https://www.intel.com/con....5x11_for_Web_English.pdf ) zeggen immers het volgende:

Wat niet overeenkomt met de venturebeat statement, want laat MCE nu juist dat dikgedrukte doen, het laat de processor all core langer en op een hogere frequentie draaien dan binnen Intels fabrieksspecificaties,. wat je zelf ook al aangeeft. Ik zou dan toch eerder op informatie van Intel vertrouwen dan op informatie van een 3de partij zoals venturebeat. Nu ken ik venturebeat zelf niet goed, maar er zijn genoeg (tech)sites die verkeerde informatie omtrent garantie's verspreiden.

Ik ga eerder mee met de uitspraak van een officiele site dan van forum-leden met alle respect.

Intel verkoopt trouwens ook een verzekering om je te verzekeren tegen defecten bij overklokte cpu's ( https://tuningplan.intel.com/ ), ook al iets wat aangeeft dat dit binnen Intels garantie valt, anders heeft immers die verzekering ook geen nut.
[/quote]

Uhh, ik denk dat die verzekering eerder doelt op handmatige overklokt, die jij via multipliers en voltage invoert. Er wordt niks gezegd over MCE. Nu kan er worden beweerd dat MCE hetzelfde is maar dat is een aanname vind ik.

Je moet het mijns inziens andersom zien, aangezien moederbordfabrikanten , het merendeel dan, standaard de MCE ingeschakeld hebben, maakt garantie op CPU al om mee te beginnen zinloos. Hoe dan ook, als het niet via intel verhaald kan worden dan via de moederbordfabrikant. Je kan mij toch niet wijsmaken dat een leek de kapotte cpu door door MCE bij niemand kan verhalen omdat zijn moederbord die functie op enabled heeft gezet. Waar zie jij de schuld van de consument in?

Edit: Linus heeft er trouwens ook een techquickie over zag ik net: YouTube: Why Does Overclocking Void Your Warranty? waarin functies als MCE en soortgelijken ook worden aangehaald.
[/quote]

Dit filmpje zegt niks over MCE, dus ik wordt daar niet wijzer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
pannalicour schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:11:

Ik ga eerder mee met de uitspraak van een officiele site dan van forum-leden met alle respect.
Dat is dan ook niet mijn uitspraak, maar de officiële garantie voorwaarden van Intel die ik quotte en naar linkte. Hierbij nogmaals de link: https://www.intel.com/con....5x11_for_Web_English.pdf

Dat lijkt mij een stuk betrouwbaarder dan een site als venture, maar goed als jij venturebeat betrouwbaarder vind dan de officiele documentatie van de fabrikant moet je dat uiteraard zelf weten.
Uhh, ik denk dat die verzekering eerder doelt op handmatige overklokt, die jij via multipliers en voltage invoert. Er wordt niks gezegd over MCE. Nu kan er worden beweerd dat MCE hetzelfde is maar dat is een aanname vind ik.
Die verzekering dekt defecten die optreden tijdens het buiten spec draaien van een cpu, of dat nu handmatig is, of via een methode als MCE. De wijze waarop je buiten spec draait is daarvoor niet belangrijk.
Je moet het mijns inziens andersom zien, aangezien moederbordfabrikanten , het merendeel dan, standaard de MCE ingeschakeld hebben, maakt garantie op CPU al om mee te beginnen zinloos. Hoe dan ook, als het niet via intel verhaald kan worden dan via de moederbordfabrikant. Je kan mij toch niet wijsmaken dat een leek de kapotte cpu door door MCE bij niemand kan verhalen omdat zijn moederbord die functie op enabled heeft gezet. Waar zie jij de schuld van de consument in?
Er is nergens een schuld van de consument en dat is nu juist ook het probleem hier. De moederbord fabrikanten draaien een product buiten spec zonder medeweten van de consument, dat hoort simpelweg niet. Buiten spec draaien is prima, leuk zelfs als Tweaker zijnde, maar het moet wel de keuze van de consument zijn, niet de keuze van de moederbord fabrikant.

En dat maakt het ook een probleem wanneer er wat misgaat. Koop je Mobo + cpu bij dezelfde verkoper kun je deze verantwoordelijkheid binnen de Nederlandse wetgever bij de verkoper leggen, deze verkoopt je immers de hardware die buiten spec draait.

Koop je moederbord en cpu bij verschillende verkopers gaat dat al lastiger worden. Ik verwacht in dat geval dat juridisch gezien nog steeds de verkoper van het moederbord aansprakelijk zal zijn, echter grote kans dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan. Nederlandse verkopers houden immers helaas nogal van afschuiven en vooral niet van het toegeven van aansprakelijkheid. Een fabrikant aansprakelijk stellen is onder Nederlands recht vaak vrij lastig aangezien fabrikanten hier wettelijk gezien geen garantie hoeven te geven. Een moederbord fabrikant aansprakelijk stellen kan wel, maar zal niet gemakkelijk zijn als die fabrikant niet meewerkt en het juridisch afgehandeld moet worden.
[/quote]

Dit filmpje zegt niks over MCE, dus ik wordt daar niet wijzer van.
hoe je het beestje noemt is niet heel erg belangrijk, MCE is slechts een van de vele methoden / benamingen die gebruikt worden door Moederbord fabrikanten om cpu's buiten spec te draaien (volgens mij is MCE van oorsprong MCE al wordt deze term nu ook regelmatig in meer algemene zin gebruikt om diverse automatische overklok systemen te benoemen). Staar je echter niet blind op de term MCE. MCE of soortgelijke systemen staan namelijk zelfs in veel gevallen niet eens standaard aan, de meeste fabrikanten doen het een stuk subtieler door op de moederborden enkel de PL2 en Tau waardes aan de te passen, wat eigenlijk nog veel stiekemer is, aangezien de consument de PL2 en Tau standaard waardes niet achteraf kan aanpassen daar deze instellingen niet toegankelijk zijn voor de consument op setup niveau waardoor je als consument eigenlijk nooit je hardware daadwerkelijk op stock kan draaien tenzij je met speciale software aan de slag gaat.

Maar goed, het hele garantie verhaal is sowieso niet zo spannend. Intel is zeer coulant en zoals al aangegeven, je moet normaliter echt flink je best doen om een cpu kapot te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Dennism schreef op zondag 10 mei 2020 @ 01:23:
[...]

Dat is dan ook niet mijn uitspraak, maar de officiële garantie voorwaarden van Intel die ik quotte en naar linkte. Hierbij nogmaals de link: https://www.intel.com/con....5x11_for_Web_English.pdf

Dat lijkt mij een stuk betrouwbaarder dan een site als venture, maar goed als jij venturebeat betrouwbaarder vind dan de officiele documentatie van de fabrikant moet je dat uiteraard zelf weten.

[...]

Die verzekering dekt defecten die optreden tijdens het buiten spec draaien van een cpu, of dat nu handmatig is, of via een methode als MCE. De wijze waarop je buiten spec draait is daarvoor niet belangrijk.

[...]

Er is nergens een schuld van de consument en dat is nu juist ook het probleem hier. De moederbord fabrikanten draaien een product buiten spec zonder medeweten van de consument, dat hoort simpelweg niet. Buiten spec draaien is prima, leuk zelfs als Tweaker zijnde, maar het moet wel de keuze van de consument zijn, niet de keuze van de moederbord fabrikant.

En dat maakt het ook een probleem wanneer er wat misgaat. Koop je Mobo + cpu bij dezelfde verkoper kun je deze verantwoordelijkheid binnen de Nederlandse wetgever bij de verkoper leggen, deze verkoopt je immers de hardware die buiten spec draait.

Koop je moederbord en cpu bij verschillende verkopers gaat dat al lastiger worden. Ik verwacht in dat geval dat juridisch gezien nog steeds de verkoper van het moederbord aansprakelijk zal zijn, echter grote kans dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan. Nederlandse verkopers houden immers helaas nogal van afschuiven en vooral niet van het toegeven van aansprakelijkheid. Een fabrikant aansprakelijk stellen is onder Nederlands recht vaak vrij lastig aangezien fabrikanten hier wettelijk gezien geen garantie hoeven te geven. Een moederbord fabrikant aansprakelijk stellen kan wel, maar zal niet gemakkelijk zijn als die fabrikant niet meewerkt en het juridisch afgehandeld moet worden.

[...]

hoe je het beestje noemt is niet heel erg belangrijk, MCE is slechts een van de vele methoden / benamingen die gebruikt worden door Moederbord fabrikanten om cpu's buiten spec te draaien (volgens mij is MCE van oorsprong MCE al wordt deze term nu ook regelmatig in meer algemene zin gebruikt om diverse automatische overklok systemen te benoemen). Staar je echter niet blind op de term MCE. MCE of soortgelijke systemen staan namelijk zelfs in veel gevallen niet eens standaard aan, de meeste fabrikanten doen het een stuk subtieler door op de moederborden enkel de PL2 en Tau waardes aan de te passen, wat eigenlijk nog veel stiekemer is, aangezien de consument de PL2 en Tau standaard waardes niet achteraf kan aanpassen daar deze instellingen niet toegankelijk zijn voor de consument op setup niveau waardoor je als consument eigenlijk nooit je hardware daadwerkelijk op stock kan draaien tenzij je met speciale software aan de slag gaat.

Maar goed, het hele garantie verhaal is sowieso niet zo spannend. Intel is zeer coulant en zoals al aangegeven, je moet normaliter echt flink je best doen om een cpu kapot te krijgen.
Laat ik eerst beginnen met dat ik het apart vind dat om bronnen word gevraagd en daarna toch wordt gezegd ja Intel statement>>rest. Dat kan, maar vraag dan niet om bronnen. Tijd verloren voor niks

Intels statement is een standaard algemeen '' we cover our asses statement'' Een review, zie 3 bronnen, roept niet zomaar iets over garantie. Het is een aanname aan mijn kant maar het kan goed zijn dat deze sites zich goed hebben geïnformeerd over de kwestie. Dit kan ook makkelijk een juridische kwestie worden voor hen.

En daarnaast wordt door die websites specifiek op Mce ingegaan in samenhang met garantie. En Intel zegt gewoon iets algemeen.

Daarnaast als je de statement van Intel leest, komt het bij mij over dat de consument een actie heeft of moet uitvoeren. En laat nu net dit niet het geval zijn bij Mce.

Maarja hoevaak deze situatie nu echt voorkomt, ik heb geen flauw idee.

Ik wil het verder hierbij laten wat betreft
MCE want dit begint een beetje af te dwalen over waar ik het in eerste instantie over had: consumenten krijgen te maken met een 200 watt 10900k bij volledige belasting '' at stock'' aldus msi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
pannalicour schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:34:
[...]

Laat ik eerst beginnen met dat ik het apart vind dat om bronnen word gevraagd en daarna toch wordt gezegd ja Intel statement>>rest. Dat kan, maar vraag dan niet om bronnen. Tijd verloren voor niks
Dat ben ik niet met je eens, die bronnen heb ik gebruikt om te bekijken of zij linken naar bijvoorbeeld nationale wetgeving of iets in die trant of een andere juridische correcte onderbouwing hebben hadden voor om hun bewering te staven.Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat zij, daar het Amerikaanse sites zijn, bijvoorbeeld die uitspraak baseren op wetgeving in de US.

Zeker geen verloren tijd, echter doordat ze hun uitspraken niet duiden niet echt bruikbaar en dat is inderdaad jammer.
Daarnaast als je de statement van Intel leest, komt het bij mij over dat de consument een actie heeft of moet uitvoeren. En laat nu net dit niet het geval zijn bij Mce.
Bij MCE moet de consument juist wel zelfs actie ondernemen, want bij vrijwel ieder moederbord staat MCE standaard uit, dat moet dus normaliter worden aangezet. Het zijn juist andere trucjes dan MCE die er voor zoder dan standaard, zonder tussenkomst van de consument, er feitelijk al overklokt word. MCE is wat dat betreft waarschijnlijk helemaal niet relevant in deze discussie.
MCE want dit begint een beetje af te dwalen over waar ik het in eerste instantie over had: consumenten krijgen te maken met een 200 watt 10900k bij volledige belasting '' at stock'' aldus msi.
Dat klopt, en daar blijf ik dus bij dat MSI dat anders had moeten verwoorden, bijvoorbeeld door aan te geven, 200W verbruik bij MSI's af-fabriek overclock bijvoorbeeld, het zou namelijk goed kunnen dat afhankelijk van de toegepaste instellingen een cpu op een MSI bord meer verbruikt dan bijvoorbeeld een Asus bord, of omgekeerd af fabriek.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 10-05-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anand heeft hier een aantal aardige gerelateerde artikelen over geschreven. Probleem is ook reviews. Past één fabrikant waarden aan, dan komt de rest er slechter uit. En dan gaan die het ook weer doen.

M.n. het tweede artikel gaat er diep op in.

MultiCore Enhancement: The Debate About Free MHz

Why Intel Processors Draw More Power Than Expected: TDP and Turbo Explained

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 10-05-2020 10:27 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Help!!!! schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:26:
Anand heeft hier een aantal aardige gerelateerde artikelen over geschreven. Probleem is ook reviews. Past één fabrikant waarden aan, dan komt de rest er slechter uit. En dan gaan die het ook weer doen.

M.n. het tweede artikel gaat er diep op in.

MultiCore Enhancement: The Debate About Free MHz

Why Intel Processors Draw More Power Than Expected: TDP and Turbo Explained
Uiteraard, dit is gewoon een "wapenwedloop" tussen de mobo fabrikanten. ik snap ook perfect waarom ze het doen. Neemt alleen niet weg dat het niet netjes is om dit te doen zonder dit duidelijk aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Inderdaad.

Zelf zou ik het liefst zien dat mobo's conform 'Intel/AMD standaard' uitgeleverd worden en je met een setting de waarden die de Mobo fabrikant blijkbaar acceptabel vindt kunt gebruiken.

Maar zonder verplichting vanuit Intel/AMD zie ik het helaas niet gebeuren.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Weer een nieuwe security flaw. Ditmaal in Thunderbolt. Toegang tot de hardware is wel vereist.

Unfixable Flaw Found in Thunderbolt Port that Unlocks any PC in Less Than 5 Minutes

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
https://www.tweaktown.com...h-liquid-cooling/amp.html

10900k @4.8 ghz verbruikt 235 watt en de warmte loopt op richting de 90 graden en meer bij full loaded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:28
Help!!!! schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:44:
Weer een nieuwe security flaw. Ditmaal in Thunderbolt. Toegang tot de hardware is wel vereist.

Unfixable Flaw Found in Thunderbolt Port that Unlocks any PC in Less Than 5 Minutes
In de basis was dit ook wel te verwachten gezien je met Thunderbolt eigenlijk PCI-E exposed, maar 'unlocks any PC in less than 5 minutes'. Je kunt ook gewoon een USB ROM-drive of USB stick met een Windows setup erin pluggen, booten vanaf DVD/USB en via een prompt iets doen als YouTube: Reset Administrator Password Windows 10 Without Software - QUICK
Kost misschien nog wel minder tijd ook en het is veel goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
pannalicour schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:43:
https://www.tweaktown.com...h-liquid-cooling/amp.html

10900k @4.8 ghz verbruikt 235 watt en de warmte loopt op richting de 90 graden en meer bij full loaded.
Niet anders dan logisch, dit ligt in lijn met wat je mag verwachten kijkende naar soortgelijke overclocks en de daaruit voortvloeiende resultaten van bijvoorbeeld de 9900K, ik denk dat we de 300W+ wel gaan zien bij beste exemplaren die nog wat hoger kunnen klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Dennism schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Niet anders dan logisch, dit ligt in lijn met wat je mag verwachten kijkende naar soortgelijke overclocks en de daaruit voortvloeiende resultaten van bijvoorbeeld de 9900K, ik denk dat we de 300W+ wel gaan zien bij beste exemplaren die nog wat hoger kunnen klokken.
Vraag mij wel af waarom Intel een dergelijk cpu maakt? 9900k blijft voorlopige de king of gaming. 10 cores zijn nu nog niet nodig. De 14nm++ wordt al bijna maximaal benut. Qua verbruik zitten we tegen de threadripper aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Wanneer MOGEN die reviews uitkomen van Intel? Ik ben de laatste die zulke vragen op deze manier stel, maar iedereen is daar zo vaag in. Wat is dat toch met websites zoals deze? Zo stil en schijnheilig maar ondertussen achter de schermen volop testen en wachten als een braaf meisje tot ze groen licht hebben. Ik snap het '' embargo'' gedoe maar kom op, sites gaan ermee om alsof het staatsgeheimen zijn.

Modbreak:Ik heb je vraag verplaatst naar het Intel topic want wat het in AMD nieuws deed is me niet helemaal duidelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 20-05-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:58
Hardware Unboxed heeft het over "some big reviews in the next couple of days". Geen idee of dat is waar je op doelt, maar er komt dus wat aan.

Ik zit persoonlijk vooral te wachten op de 4000U serie. Dat AMD goede power performance neerzet met 45 Watt H-series weten we nu wel (de Ryzen 5 4600H rent rondjes om vergelijkbare CPU's van Intel en is al helemaal ruim sneller dan de snelste 3000H serie processor).

Maar al die chips worden gecombineerd met een dGPU die ik niet hoef. Ik ben benieuwd naar de performance en het uithoudingsvermogen van 15 Watt thin & lights met 4000U serie chips!

[ Voor 61% gewijzigd door Jerrythafast op 20-05-2020 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

pannalicour schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:00:
Wanneer MOGEN die reviews uitkomen van Intel? Ik ben de laatste die zulke vragen op deze manier stel, maar iedereen is daar zo vaag in. Wat is dat toch met websites zoals deze? Zo stil en schijnheilig maar ondertussen achter de schermen volop testen en wachten als een braaf meisje tot ze groen licht hebben. Ik snap het '' embargo'' gedoe maar kom op, sites gaan ermee om alsof het staatsgeheimen zijn.
Heb je de titel van dit topic gelezen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:31
Borromini schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:17:
[...]

Heb je de titel van dit topic gelezen?
Ik snap zijn vraag wel.
Op het moment dat bekend is hoe de nieuwe Gen 10 presteert kan dat positieve gevolgen hebben voor de prijzen van de huidige Ryzens, mits er niet teveel prestatieverschil is uiteraard. :+

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Inderdaad irritant. Maar ja die sites hebben allemaal een NDA getekend. Als ze die breken kan intel ze a) aanklagen voor geleden schade en b) volgende keer krijgen ze dan geen gratis CPUs om te testen dus geen views dus site kaput.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Dat komt omdat de journalisten die deze informatie hebben hiervoor een NDA hebben getekend. Het breken van een NDA kan (= dat mag de NDA uitdelende partij bepalen) leiden tot een dure rechtszaak met een grote schadevergoeding ter gevolg. Zo gek is dat toch niet?

spuit 11...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Rechtszaak of niet, het is sowieso netjes om je aan de gemaakte afspraken met de fabrikant te houden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
XWB schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:48:
Rechtszaak of niet, het is sowieso netjes om je aan de gemaakte afspraken met de fabrikant te houden.
Maar dan ben je een braaf meisje :+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Help!!!! schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Inderdaad irritant. Maar ja die sites hebben allemaal een NDA getekend. Als ze die breken kan intel ze a) aanklagen voor geleden schade en b) volgende keer krijgen ze dan geen gratis CPUs om te testen dus geen views dus site kaput.
Dan teken je niks, koop je het product zelf en beoordeel je extra streng. Durf ik te wedden dat bedrijven ze alsnog gratis gaan geven om te testen. Topsites hebben echt wel het geld om een cpu te halen. Oke het duurt dan wat langer maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

pannalicour schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:28:
[...]

Dan teken je niks, koop je het product zelf en beoordeel je extra streng. Durf ik te wedden dat bedrijven ze alsnog gratis gaan geven om te testen. Topsites hebben echt wel het geld om een cpu te halen. Oke het duurt dan wat langer maar toch.
Ja, en juist dan zit je naast de allereerste tests en clicks en views. Het is beter voor de journalistiek, maar het zijn wel balansdingetjes.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
[...]

Maar dan weten ze, net als jij, dus weer niet wanneer die embargo datum zal gaan plaatsvinden en dat was juist je vraag, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Racing_Reporter schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Ja, en juist dan zit je naast de allereerste tests en clicks en views. Het is beter voor de journalistiek, maar het zijn wel balansdingetjes.
Journalistiek is relatief in deze. Dit zijn geen zaken die het publiek nù moet weten. De enige factor die hier vanuit het publiek speelt is ongeduld, dit is geen handel met voorkennis of een ander louche zaakje. Ook dat maakt het de sop de kool niet waard, los van het feit dat je door zo'n NDA te breken één keer de primeur hebt, en daarna door de fabrikant genegeerd wordt...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Paprika schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Maar dan weten ze, net als jij, dus weer niet wanneer die embargo datum zal gaan plaatsvinden en dat was juist je vraag, toch?
Ja is het al bekend wanneer dat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanky74
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
De Comet Lake desktop line-up begint nu in de pricewatch te verschijnen. Dit zijn de huidige prijzen:Nog best wel redelijk competitief gezien de omstandigheden! Goed dat de competitie aan blijft, dat zet hopelijk ook weer wat prijsdruk op Zen3 later dit jaar.

Edit: Van in 2017 een Core i7-7700 voor €329 naar in 2020 een Core i3-10100 voor €139. Je vraagt je wel eens af waar we nu zonder AMD geweest waren (waarschijnlijk nog op het niveau van de 8000-serie).

[ Voor 10% gewijzigd door Balance op 20-05-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Het zal aan mij liggen maar vind het aan de hoge kant als je de featureset en het verbruik meeneemt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je een IGP nodig hebt dan is zijn het leuke opties, maar anders kunnen ze zich niet echt meten met de Ryzen 3000 serie nee, daarvoor zijn ze gewoon te duur. Ik hoop zelf dat AMD in de volgende generatie (5000 serie) of de generatie daarna (6000 serie) ook over gaat naar meer CPU's met IGP's.

Een beetje zoals Intel nu heeft met Icy Lake met G1, G4 en G7 grafische chips verdeelt over de volledige lineup. Waarbij AMD het dan als een losse chiplet implementeert. Dan is bijvoorbeeld zoiets mogelijk:

Quadcore's:
Ryzen 3 5100
Ryzen 3 5100G3
Ryzen 3 5300X
Ryzen 3 5300G5
Ryzen 3 5300G7

Hexacore's:
Ryzen 5 5500
Ryzen 5 5500G3
Ryzen 5 5600X
Ryzen 5 5600G5
Ryzen 5 5600G9

Octocore's:
Ryzen 7 5700X
Ryzen 7 5700G3
Ryzen 7 5800X
Ryzen 7 5800G5
Ryzen 7 5800G9

Dodeca- en hexadecacore's:
Ryzen 9 5900X
Ryzen 9 5900G3
Ryzen 9 5950X
Ryzen 9 5950G3
Ryzen 9 5950G9

Waarbij de G dan staat voor het aantal Navi CU's. Door de IGP in een losse chiplet te stoppen kun je CPU's maken zonder IGP en kleine en grote IGP's hebben zonder dat je van alles hoeft uit te schakelen waardoor je goedkoper kunt produceren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism

[modbreak]Ik heb je vraag verplaatst naar het Intel topic want wat het in AMD nieuws deed is me niet helemaal duidelijk.[/]
Als je een release verwacht van Intel of AMD gewoon even zoeken op product + embargo is vaak het makkelijkst. Begin mei was al bekend dat de embargo voor deze release op 20 mei zou verlopen, die geheimzinnigheid valt best mee.

Aangezien zowel de embargo's van Intel als AMD, en volgens mij Nvidia ook eigenlijk altijd om 15:00 onze tijd verlopen hoef je alleen de datum maar uit te vogelen en die is normaliter ruim van te voren wel te vinden op het grote internet ;)

Verder heeft het weinig met schijnheiligheid te maken, in deze branche zijn review embargo's heel normaal, iedere fabrikant gebruikt ze zodat duidelijk is wanneer pers / nieuwsberichten of reviews beschikbaar mogen komen.

Zo wisten bijvoorbeeld alle grote techsites al minimaal 2 weken voor de release van de AMD 3100 en 3300 chips dat AMD voornemens was om de support van de 400 series chipsets te stoppen (waar ze nu op terug gekomen zijn), echter zat die informatie onder embargo en mochten ze er dus niets over zeggen tot het verlopen van dat embargo.

Gebruik je dit soort zaken niet dan wordt het waarschijnlijk een grote puinzooi aangezien iedere techsite dan gaat "vechten" om de clicks, door maar zo snel mogelijk de publiceren, dat zal waarschijnlijk weinig goeds doen voor de kwaliteit.
[...]

Juist dat wat langer duurt kan dodelijk zijn voor een site, vrijwel alle "hype" (en dus ook de clicks en de inkomsten) is rondom het verlopen van het embargo, je wil niet een week later zijn, dat kost je gewoon geld en bij techsites of techtubers moet de schoorsteen ook gewoon roken. Volgens was het Steve van Hardware Unboxed die wel eens uitlegde dat bijvoorbeeld ook het aanpassen of updaten (bijvoorbeeld mocht er nieuwe informatie binnenkomen) van reviews vrijwel nooit zin heeft omdat veruit de meeste traffic de eerste 24 uur na het verlopen van een embargo is en dat er daarna veel minder naar gekeken wordt.

Er zullen er een paar zijn die zelf alle hardware zouden kunnen kopen, review later plaatsen en daar alsnog een goede boterham mee kunnen verdienen (al is het dan nog steeds de vraag hoe lang ze dat vol kunnen houden), maar het overgrote deel moet het gewoon hebben van de hype rondom producten en de daarbij horende marketing mogelijkheden.

[ Voor 32% gewijzigd door Dennism op 21-05-2020 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
@Help!!!! en @-The_Mask- Ik ben het toch niet helemaal met jullie eens. Voor productiviteit, zeker, AMD heeft gewoon een flinke voorsprong. Maar voor gaming, wat nog steeds veruit de grootste markt is voor deze serie processoren, staat Intel simpelweg nog aan de leiding. Als je kijkt naar deze 95-percentielen van AnandTech:

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph15785/116096.pngAfbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph15785/116104.png

Je ziet dat Intel simpelweg heer en meester is. Dat komt puur door de core-to-core latencies, die bij de huidige Ryzen chips nog best wel hoog is voor CPU-kernen die op andere CCXen (CPU Complex) zitten. Met Zen3 gaat dat waarschijnlijk veranderen, gezien deze één gezamenlijke L3-cache heeft van 16MB in plaats van de 2x 8MB die de huidige Ryzen CPUs hebben.

Oftewel: Als je alleen maar gamed, ga voor Intel. Als je productiviteit draait: Ga voor AMD. Doe je van beide wat, dan pas wordt het een interessante afweging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxt-hObThFVLC7kM2ezc2jsvPPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdyBD5XzsEZaG3hIwVttvUGj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kijkt nu naar metingen die niet representatief zijn voor 99,9% van de gamers. Vooral HWI/Tweakers is gewoon slecht, men zegt dat men het gaat oplossen maar vooralsnog zien we dat niet terug. De kennis om serieuze hardwarereviews te maken lijkt er niet meer te zijn namelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 21-05-2020 11:49 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@-The_Mask- Kom maar met andere data dan :). Techspot zegt hetzelfde, en ik ben nog geen reviews tegengekomen die aangeven dat AMD het wint op gaming.
Let’s start by addressing that question based purely on the performance we've seen so far. When it comes to gaming, the new 10-core Intel processor was up to 18% faster than the 3900X, but on average it was ~7% faster and frankly you’d be hard pressed to tell the difference. In fact, for the vast majority of games it’ll simply be impossible. Not to mention that the 7% difference was seen at 1080p with an RTX 2080 Ti. If we compare the 1440p data, the 10900K is just 5% faster than the 3900X when comparing average frame rate and 1% low data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Balance
Je refereert puur aan prestaties terwijl mijn post ging over het totaalpakket en dan vind ik intel totaal niet overtuigen.

Volgensmij staat in de Techspot quote precies waarom die Intel cpu's de (meer)prijs niet waard zijn en dan is het verbruik en het ontbreken van PCI-e4 nog niet eens genoemd.

Dat gezegd hebbende, voor (1080p) gamers die de allersnelste gamecpu willen hebben en andere factoren niet relevant vinden moeten zeker voor die intel gaan.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zou zo niet weten welke site wel een representatief beeld geeft, aangezien ik eigenlijk geen review bekeken heb. Maar ik kan je wel vertellen dat alles vanaf een Core i5 10400 en Ryzen 5 3600 wel snel genoeg is voor moderne games de komende jaren.

En als je nog wat langer met de CPU wil doen kies je een Ryzen 7 3700X of Core i7 10700. Maar in beide gevallen geeft de AMD CPU meer waar voor je geld.

[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 21-05-2020 12:01 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik ben heel benieuwd naar de reviews van de i5-10400 en i5-10400F. Deze zullen de 'native' 6-core die krijgen. Dit kan vermoedelijk de latency iets meer verlagen (kortere ring-bus). Ook zijn ze niet buitensporig hoog geklokt, dus het stroomverbruik zou acceptabel moeten zijn. Voor minder dan €200 zouden het écht wel goede processoren moeten zijn die beter presteren dan een i7-8700 van €300 twee jaar terug.
Meanwhile for the six core i5 parts, Intel is apparently using a mix of two dies. The company has a native 6C Comet Lake-S design, but they're also using harvested dies as well. At this point it appears that the K/KF parts – the i5-10600K and i5-10600KF – get the harvested 10C design, while all of the rest of the i5s and below get the native 6C design.
Verder ben ik het eens dat de totaal package van Intel niet super aantrekkelijk is, maar qua pure gaming prestaties zijn ze simpelweg nog de beste en sommige mensen zullen daarom voor Intel kiezen.

En laten we wel wezen, het is alleen maar fijn dat Intel nog ergens de beste in is, anders zou AMD ook laks worden. Nu hebben ze al de prijs van de Ryzen 9 3900 iets verlaagt naar het niveau van de i7-10700K.

[ Voor 7% gewijzigd door Balance op 21-05-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar dan heb je het over mensen met een full HD 360Hz TN monitor die niet overklokken en bijvoorbeeld alleen maar Counter Strike spelen op lage instellingen. Dat is de markt voor een i9 10900K. Dat is waarschijnlijk nog geen eens 0,01% van de game markt. Dan heb je dus nog een extreem grote groep die beter een AMD CPU kan kopen voor gaming.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 21-05-2020 12:31 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Balance schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:40:
Je ziet dat Intel simpelweg heer en meester is. Dat komt puur door de core-to-core latencies, die bij de huidige Ryzen chips nog best wel hoog is voor CPU-kernen die op andere CCXen (CPU Complex) zitten. Met Zen3 gaat dat waarschijnlijk veranderen, gezien deze één gezamenlijke L3-cache heeft van 16MB in plaats van de 2x 8MB die de huidige Ryzen CPUs hebben.
Is dat wel zo? De hoge boost clock van Intel zal er ook wat met te maken hebben.

Maar er is een keerzijde:

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph15785/116012.png

:X

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

125W hé :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Een hoog verbruik is toch juist handig in deze thuisblijf tijden, want dan wordt je kamer meteen ook opgewarmd. Oh wacht, het wordt weer zomer :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@XWB Of course, puur was een slechte woordkeuze, voornamelijk dus.

Stroomverbruik slaat idd nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:32:
[...]

Is dat wel zo? De hoge boost clock van Intel zal er ook wat met te maken hebben.

Maar er is een keerzijde:

[Afbeelding]

:X
Tja, dat je zwaar overclocked (al lijkt Anand te suggereren dat het geen overclock zou zijn, daar zou ik graag een officieel statement van zien, daar alle officiele Intel documentatie op dit vlak dit wel als overclock duid) een hoog verbruik hebt mag niet verbazingwekkend zijn, ben benieuwd met welk bord / setting Anand getest heeft. Steve van Hardware Unboxed had het er juist over dat Intel in de review kit juist een moederbord heeft meegestuurd (een Asus bord) dat de Intel specificaties correct volgt, iets was moederbord fabrikanten niet vaak doen en dus best uitzonderlijk is.

Het langduring verbruik dat Steve zag lag dan ook onder het verbruik van bijvoorbeeld een systeem met een AMD 2700X, het systeem 10900K zat voor het hele systeem op 205W (De package power moet dus nog flink wat lager gelegen hebben), met MCE aan zie je ook bij HWU het totale systeem verbruik naar de 300W gaan, wat meer in lijn ligt met de 250W package power die Anand meet, ik vraag me dus af of Anand niet met MCE aan getest heeft, of dat Anand een ander bord gebruikt heeft dan het bord uit de Intel review kit en daarmee een bord gepakt heeft dat zich standaard niet aan de Intel specificaties houd.

Steve gaf namelijk ook aan dat het MSI bord dat hij ook getest had de 10900K standaard op 4.9Ghz all core draaide en met MSI's variant van MCE aan zelfs op 5.1Ghz all core, dan kom je wel aan zo'n verbruik ;)

In de review van HWU zie je dan ook 2 resultaten terugkomen, het stock resultaat en het resultaat met MCE aan. Waar je bij de application benchmarks ziet dat de 10900K met MCE aan ook vaak wat beter presteert dan de 10900K op stock, wat je ook zou verwachten. Is dat bij de games vrijwel niet zo, ik vraag me dus wel af of ze daar alleen games getest hebben die niet het uiterste van de cpu vragen, of dat ze alleen games getest hebben die niet alle cores belasten waardoor het verbruik sowieso lager is en de 10900K op stock dus sowieso niet aan zijn powerbudget komt.

Hier de review van HWU: YouTube: Intel Core i9-10900K Review, Gaming & Application Benchmarks

Opzich wel een interessante manier van benchmarken, al mag het van mij best wat uitgebreid worden, ik zou bijvoorbeeld best eens willen zien terugkomen in reviews wat een systeem nu daadwerkelijk verbruikt tijdens het draaien van bijvoorbeeld hun game benchmarks of andere workloads. Dat zou ik een stuk interessanter vinden dan enkel het verbruik testen op een zware workstation achtige workload, of zelfs met een prime95 achtige workload die vrijwel niemand ooit op zo'n systeem zal gaan draaien (behoudens in test situaties).

Zo begin ik me steeds meer af te vragen of die absurd hoge all core frequenties met bijv. MCE (of andere trucjes van de moederbord fabrikanten) buiten de benchmarks wel veel opleveren en of het hogere verbruik dat rechtvaardigt, Als ik zo naar de resultaten van Steve kijk, zou ik, als ik in de markt zou zijn voor een Intel cpu, eerder binnen spec draait en kiezen voor het lagere verbruik dan buitenspec voor een kleine performance winst en een veel hoger verbruik.

Niet dat ik in de markt ben voor een Intel systeem, want ik zie geen enkele reden om op dit moment Intel te komen als Tweaker, behoudens als je (extreem) wil gaan overklokken voor de hobby, want is dat is op AMD systemen over het algemeen gewoon extreem saai.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennism op 21-05-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel Tiger Lake Processor Spotted with Boost of 5 GHz

Intel is preparing to launch its next-generation Tiger Lake lineup of processors for the middle of 2020. The processors are based on the new "Willow Cove" CPU core, which supposedly brings even more IPC gains compared to previous "Golden Cove" CPU cores found in Ice Lake processors. The Tiger Lake lineup will use Intel's advanced 10 nm+ manufacturing process. This alone should bring some gains in frequency compared to the 10 nm Ice Lake processor generation, which was spotting a maximum of 4.1 GHz boost frequency on 28 W TDP model named Core i7-1068NG7. This processor is labeled as the highest-performing Ice Lake parts available today and the best 10 nm products available so far from Intel.

Thanks to the popular hardware leaker Rogame, we have evidence that the gains from 10 nm+ manufacturing process are real and that Tiger Lake will show us an amazing boost frequency of 5 GHz. In the benchmark, an unknown OEM laptop was spotted running the benchmark with a Tiger Lake CPU. This CPU is a 4 core, 8 threaded model with a base frequency of 2.3 GHz and a surprising boost frequency of 5 GHz. This information should, of course, be taken with a grain of salt until we get more information about the Tiger Lake lineup and their specifications.

https://www.techpowerup.c...otted-with-boost-of-5-ghz

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@pannalicour (en andere geïnteresseerden uiteraard) nog even terugkomende op onze discussie van laatst, Gamers Nexus heeft vandaag een best interessant filmpje gepost over juist die materie waar ze diepen ingaan op de specs, het stock of niet vraagstuk, de shady trucjes van de moederbord fabrikanten om maar bovenaan te staan en hoe je dit zou moeten benoemen maar ook testen in bijvoorbeeld reviews als techreviewer en meer van dat soort zaken. Ook komen er wat voorbeelden langs van verkeerd gebruik van reviewdata, waarbij hij zelf een voorbeeld geeft van een lezer die een 300W verbruik bij een overclock resultaat als stock aanmerkte terwijl het daadwerkelijke stock resultaat ook in dezelfde grafiek stond.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 23-05-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw:
Intel Reassures Investors of its Server Processor Roadmap: Ice Lake-SP in 2020, Sapphire Rapids in 2021

Dus blijkbaar op korte termijn 10nm servercpu's. :? Ben benieuwd.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Die staan al een flinke tijd voor Q4 op de planning, ben benieuwd waar ze exact mee gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ice Lake Xeon staat al tenminste sinds 2018 op de publieke roadmaps.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ja, maar dat ze nu toch op korte termijn komen ging het om. Er stond qua 10nm al jaren van alles op hun roadmap.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Laatst online: 17:54

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Wanneer komen de i9 10900k processors beschikbaar? Mijn pre-order al vanaf medio mei gedaan maar nog niets bij mijn leverancier bekend over de levertijd.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Techno Overlord schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:22:
Wanneer komen de i9 10900k processors beschikbaar? Mijn pre-order al vanaf medio mei gedaan maar nog niets bij mijn leverancier bekend over de levertijd.
De eerste batch is volgens mij al uitverkocht, gezien het feit dat Intel nog altijd capaciteitsproblemen lijkt te hebben zou een 2de batch best wel even kunnen duren daar de DiY nu niet Intels hoogste prioriteit lijkt te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Je kunt altijd een tray versie nemen:
https://www.caseking.de/i...isvergleich.geizhals.feed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik bestel liever in Nederland. Boxed of tray maakt volgens mij niet uit want bij de boxed versie krijg je dit keer geen koeler afaik.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Nederland zal geen hoge prioriteit hebben, zoals gebruikelijk voor hardware overigens, dus dat wordt wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Paprika schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:02:
Nederland zal geen hoge prioriteit hebben, zoals gebruikelijk voor hardware overigens, dus dat wordt wachten.
Da's mooi kwalitatief uitermate teleurstellend. Ik heb vandaag ALLE onderdelen binnen, inclusief custom made PSU kabels die én gemaakt moesten worden én vanuit de USA verstuurd gingen worden. Echter, nog geen CPU. 8)7

Forever raver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Ik heb vandaag een half dozijn Mini-ITX moederborden met LGA1200 socket (voor 10e generatie Comet Lake) aan de Pricewatch toegevoegd. Eerst stonden er enkel Z490 moederborden in, nu ook goedkopere H410, B460 en H470 versies. Leuk voor bijvoorbeeld HTPCs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Wilde ze inderdaad ook net posten:

Officiële link van Intel: https://www.intel.com/con...-technical-resources.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Wij hebben vorige week een pricewatch: Intel Core i7-10700 Boxed samen met een pricewatch: Asus Prime Z490-A verkocht aan een klant, dus ik denk binnenkort. Weet niet meer welke leverancier (en mag het ook niet zeggen trouwens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

chim0 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 06:30:
[...]

Wij hebben vorige week een pricewatch: Intel Core i7-10700 Boxed samen met een pricewatch: Asus Prime Z490-A verkocht aan een klant, dus ik denk binnenkort. Weet niet meer welke leverancier (en mag het ook niet zeggen trouwens).
Ja die 10700 wil je eigenlijk niet kopen. Het is óf de i5 10600K óf de i9 10900K. Ik zie wel op meerdere plaatsen de tray versie van de i9 10900K staan met een levertijd van 5 werkdagen. Ik had ergens op YouTube gezien dat de boxed versies dit keer geen koeler gaan bevatten. Wat is dan nog de meerwaarde van een boxed versus een tray versie vraag ik mij dan af. De één heeft een mooi doosje en de ander niet?

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Techno Overlord schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Ja die 10700 wil je eigenlijk niet kopen. Het is óf de i5 10600K óf de i9 10900K. Ik zie wel op meerdere plaatsen de tray versie van de i9 10900K staan met een levertijd van 5 werkdagen. Ik had ergens op YouTube gezien dat de boxed versies dit keer geen koeler gaan bevatten. Wat is dan nog de meerwaarde van een boxed versus een tray versie vraag ik mij dan af. De één heeft een mooi doosje en de ander niet?
K versie's hebben al redelijk lang geen box koeler meer. Boxed betekent inderdaad een mooi doosje en wat case badges e.d. Tray is gewoon de cpu zonder verpakking.

Zie ook bijv:

https://www.intel.com/con...000029613/processors.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Dennism schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:44:
[...]

K versie's hebben al redelijk lang geen box koeler meer. Boxed betekent inderdaad een mooi doosje en wat case badges e.d. Tray is gewoon de cpu zonder verpakking.

Zie ook bijv:

https://www.intel.com/con...000029613/processors.html
Ja dan klopt het dus. Wel vreemd dat die tray versies voor 60+ euro meer weg gaan dan de boxed versies.

Forever raver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het volgende lek:
https://www.phoronix.com/...srbds-vulnerability&num=1

Gelukkig heeft Intel wel direct microcode updates om dit te fixen. Geen idee hoeveel impact dit gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Jim Keller Resigns from Intel, Effective Immediately

Intel has just published a news release on its website stating that Jim Keller has resigned from the company, effective immediately, due to personal reasons. Jim Keller was hired by Intel two years ago to the role as Senior Vice President of Intel’s Silicon Engineering Group, after a string of successes at Tesla, AMD, Apple, AMD (again), and PA Semiconductor.

This news is breaking. This piece will update frequently over the next hour.

https://www.anandtech.com...tel-effective-immediately

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 18:36

EaS

-The_Mask- schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:22:

Jim Keller Resigns from Intel, Effective Immediately

Intel has just published a news release on its website stating that Jim Keller has resigned from the company, effective immediately, due to personal reasons. Jim Keller was hired by Intel two years ago to the role as Senior Vice President of Intel’s Silicon Engineering Group, after a string of successes at Tesla, AMD, Apple, AMD (again), and PA Semiconductor.

This news is breaking. This piece will update frequently over the next hour.

https://www.anandtech.com...tel-effective-immediately
Ondanks dat het als een verrassing komt, verbaast het me niet. Niet in de eerste plaats omdat hij eigenlijk nergens lang lijkt te blijven hangen, maar ook om iets wat onlangs in dit interview naar boven kwam:
Why Intel is betting its chips on microprocessor mastermind Jim Keller. Deze beste man moet zich als het ware kunnen "voeden" binnen een bedrijf. Hij moet er zelf rijker van worden. Niet financieel maar geestelijk. De verziekte bedrijfscultuur binnen Intel leek mij daar al mee botsen. Vond het al vreemd dat hij daar überhaupt ooit aan de bak is gegaan. Maar goed, het telefoontje van Raja zal weer zeer overtuigend zijn geweest toen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
bovendien is 2 jaar vrij kort in silicon land. Lijkt mij vrij weinig om veel ge-innoveerd te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Enige invloed op ontwerp zal toch niet voor Meteor Lake op 7nm verschijnen. Maar ik vraag me nu af of hij niet per direct is vertrokken omdat Keller niet door de bureaucratie van Intel heen kwam om te doen wat hij wil, namelijk een echt vanaf de grond af nieuwe CPU architectuur neerzetten. Dat heeft Intel hard nodig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar dat wil en doet hij helemaal niet, volgens hem zelf. Lees het artikel maar. Wat hij doet is verbeteren en optimaliseren, simpel gezegd.

[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 12-06-2020 09:37 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zou AMD hem teruggelokt hebben met een grote zak geld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
bluebear schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:15:
bovendien is 2 jaar vrij kort in silicon land. Lijkt mij vrij weinig om veel ge-innoveerd te hebben...
Of het vrij weinig is week ik niet, Jim werkt vrijwel overal waar ie komt maar een paar jaar en heeft toch altijd vrij veel invloed gehad (of heeft ten minste altijd veel credits gekregen voor zijn invloed)

Bij AMD heeft ie bijv. 1x 1 jaar en 1x 3 jaar gewerkt.
4 jaar bij broadcom
4 jaar bij Apple
2 jaar bij Tesla
En nu straks tussen de 2.5 en 3 jaar bij Intel.

Hij zit dus nooit ergens heel lang. Hij komt, doet zijn ding en gaat weer. En vaak pas nadat ie vertrokken is (soms zelfs pas enkele jaren later) zie je wat hij daadwerkelijk gedaan heeft.

Wat de reden van vertrek is zal dus gissen blijven. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd of hij nog steeds namens Intel zal spreken op Hotchips. Gebeurt dat bijvoorbeeld wel dan verwacht ik eigenlijk niet dat de relatie slecht is geworden. De wijze van vertrek is echter niet vreemd, volgens mij is ie vrijwel overal vrij plotseling (en onverwacht) vertrokken.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 12-06-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Intel marketing...

Als ze nu gewoon de focus houden op een goed product ipv onzin verkopne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Voor de liefhebber heeft Anand een in depth achtergrond verhaal over Lakefield:

The Intel Lakefield Deep Dive: Everything To Know About the First x86 Hybrid CPU

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Mail gestuurd naar HIQ24.de (ligt hier 10 minuten over de grens) om te vragen wanneer zij de 10900K op voorraad verwachten. Hun antwoord: waarschijnlijk 7 juli.

*fingers crossed*

Forever raver!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel's 7nm is Broken, Company Announces Delay

Intel announced today in its Q2 2020 earnings release that it has now delayed the rollout of its 7nm CPUs by six months relative to its previously-planned release date. Intel's press release also says that yields for its 7nm process are now twelve months behind the company's internal targets, meaning the company isn't currently capable of producing its 7nm process in an economically viable way.

Here's the snippet from Intel's press release:

"The company's 7nm-based CPU product timing is shifting approximately six months relative to prior expectations. The primary driver is the yield of Intel's 7nm process, which based on recent data, is now trending approximately twelve months behind the company's internal target."

It's unclear how Intel will reconcile a six month delay to its 7nm processors with a year delay to its internal 7nm yield projections, but it is possible the company had a built-in buffer in its roadmap. The delay reflects yet another setback as Intel still struggles to overcome the multi-year yield issues it has encountered with its 10nm process. Those delays have allowed its competitors, like AMD, to seize an opportunity to wrest the process node leadership position from Intel for the first time in the company's history. That's triggered a price war in the market as Intel fights a true x86 competitor with a better node, not to mention the Amazon's new Graviton 2 ARM chips based on TSMC's 7nm node. The announcement also exacerbates the recent news that rock star chip architect Jim Keller had left the company.

(Image credit: Intel)
Intel CFO George Davis has previously indicated that the company's process tech would lag its its competitors until 2021 until 7nm arrived in 2021, and that the company would regain the lead with its 5nm process at an undefined time:

""As we said back at our analyst day in May of 19: Look, this isn't just going to be the best node that Intel has ever had. It's going to be less productive than 14nm, less productive than 22nm, but we're excited about the improvements that we're seeing and we expect to start the 7nm period with a much better profile of performance over that starting at the end of 2021."

That plan to regain a competitive footing has now obviously shifted due to the 7nm delay. Intel had planned to speed the delivery of its 7nm node to offset the underperforming 10nm, which it said would not perform as well as other nodes. At the time, Davis noted that the company was trying to be clear with investors about the impacts of 10nm on the company's gross margins: "...but the fact is that I wanted to be clear what was happening during the 10nm generation. The fact is, it isn't going to be as strong a node as people would expect from 14nm or what they'll see in 7nm."

"Also, we were at a time when in order to regain process leadership we had to accelerate the overlap between 10nm, 7nm, and then 7nm and 5nm, so the cost that you're absorbing, starting in particular in 2021, you’ve got this intersection of the performance of 10nm, the investment in 7nm, and were also well into starting the investment in 5nm: All of those elements just combine to impact gross margin."

This news was just released in Intel's financial earnings with no forewarning and the company says it will announce more details during its earnings call, so we're digging deeper. The company has its earnings briefing shortly and we've reached out for further context. We'll update this post as we learn more.

Breaking news...more to come..

https://www.tomshardware....-year-behind-expectations

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Intel's 7nm is the new 10nm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel Says First 10nm Desktop CPUs Land in Second Half of 2021

Alder Lake-S is coming, but not soon
Intel's announcement today that its 7nm process will be delayed until late 2022 or early 2023 sent shockwaves through the industry, but the company also revealed that its first 10nm CPUs for the desktop won't come to market until the second half of 2021. AMD's continued push with its 7nm Ryzen processors has caught Intel flat footed as it continues to lose market share in the desktop PC market, so the relatively long wait for 10nm processors could prove to be a significant disadvantage for Intel.

Intel's Alder Lake-S chips are known to come with a hybrid architecture, meaning they will come with both a collection of larger and smaller cores much like ARM's big.LITTLE architecture. That means Alder Lake-S won't feature a traditional chip architecture, and even though Intel has paved the path with its Lakefield 3D processors, that approach presents challenges for both manufacturing and software support. It's unclear if Intel will use 3D packaging for the new chips, which could complicate the fabrication process.

The new chips will land in a new LGA1700 socket, and are also expected to use the new DDR5 specification. According to Intel's announcement today, we won't see the new chips until the second half of 2021. Intel's upcoming 14nm Rocket Lake processors will serve as the stopgap, but the company hasn't revealed when those chips will come to market.

https://www.tomshardware....nd-in-second-half-of-2021

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
In ieder geval wel ook weer serieuze problemen.

Alderlake-S blijft trouwens voor mij een vreemd geval. Ik zie de logica niet om daar een LITTLE.big concept van te maken. Je kunt gewoon zo goed als niks hiermee winnen op de desktop. Enige wat ik kan bedenken is dat de snelle core's zowel op 10nm als 14nm ontwikkelen, waarbij de 14nm versie alleen gebruikt gaat worden als 10nm helemaal mislukt. Waarbij de rest dan wel op 10nm wordt gemaakt.

Kleine core's en een geïntegreerd chipset op 10nm zal niet de moeilijkheid zijn voor Intel. Grote core's op hoge klokfrequenties is de moeilijkheid. Het is natuurlijk niet logisch het zo te doen qua verbruik en diesize. Maar het is wel een manier waarbij je kunt zeggen dat je 10nm gebruikt en je hebt weer iets minder druk op het volbezette 14nm productieproces.

[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 24-07-2020 18:23 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste