Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:36:
[...]
Nee, juist niet. Vaak wordt er maar een ding gedraait, wat er bij VDI's niet gebeurt. Juist de context switches (onder zware load) is waar Intel veel performance verliest. Dus 16% is erg optimisch, als bron kan ik mijn ervaring noemen gezien ik dagelijks met die systemen werk. Juist bij zware belasting als wat die VDI's hebben merk je het en juist dan heb je de performance nodig.
Mijn servers, die weinig worden belast (en maar een echte taak hebben) hebben veel minder performance verlies daarentegen. Boottijden van de service is wel iets omhoog gegaan, maar dat is maar 10%.
Dus nee, 16% is erg optimisch in die workloads die we draaien. Het is erg leuk dat er maar 16% verlies wordt gemeten in die benchmarks, maar die benchmarks focussen maar op een aspect en zijn nooit in staat om alle combinaties van workloads te testen. Plus zijn ze vaak door VMWare of dergelijken gedaan, dus alles met een roze bril.
[...]
Beetje sneu, jij komt met 16% die je vast ergens vandaan hebt gehaalt. Als jij niet in staat bent of dat wilt plaatsen voeg je weinig aan de discussie toe en kan je beter niks plaatsen imho. Jij gaat de discussie met mij aan, die wil ik best voeren en vaak breng je dan beide standpunten naar voren. Mijn ervaring is dat ik dagelijks servers beheer en met die VDI's werk. Jij noemt dan dat je ergens op het internet 16% hebt gevonden, maar wil niet de moeite nemen om dat te plaatsen.
Dit voegt niks toe aan je geloofwaardigheid

.
Ik vind 16% bij VDI scenario's niet optimistisch, het is zelfs meer verlies in performance dan dat ik in het algemeen tegen kom bij onze relaties.
als je spreekt over VDI in relatie tot Meltdown / Spectre / MDS e.d. en afgenomen performance spreek je normaliter over het percentage minder sessies dat je kwijt kan op een host. En dat test je uiteraard door exact dezelfde workload te vergelijken met en zonder actieve mitigaties.
Een observatie als "Gruwelijk traag"is bij VDI scenario's eigenlijk net zo weinig zeggend als de 16% claim van Gekke Jantje. Er zijn teveel factoren, zeker bij VDI implementaties, naast spectre / meltdown / MDS patches die voor performance degradaties kunnen zorgen in VDI scenario's
Wij zien bij onze relaties in tests als bovenstaande bij VDI's scenario's zo'n 5 tot 10% verlies in concurrent sessies per host, afhankelijk van de gebruikte hardware en het OS binnen de VM's, oudere hardware (Xeon's uit de haswell generatie of eerder) en / of oudere OS versie's zoals Windows 7 hebben meer verlies dan Broadwell / Skylake-SP clusters en / of gebruik van Windows 10.
Echter doordat je normaliter in een VDI deployment je een redelijke overcapaciteit hebt, de zaak moet immers ook doordraaien als er een of meerdere nodes uitvallen mag de gebruiker eigenlijk niets merken van deze impact. Gebeurt dat wel dan zou ik eerst eens die VDI omgeving onder de loep gaan nemen of daar niet ergens een resource issue in zit of bijvoorbeeld een misconfiguratie in de image(s), in plaats van het domweg bij security patches neer te leggen en niet verder te kijken dan de observatie "Gruwelijk traag". Zeker daar wij juist een trend zien dat met de latere updates er juist weer performance teruggewonnen wordt en de impact juist minder wordt.
Ik heb nog geen omgeving gezien waar deze security patches voor de eind gebruikers een grote impact hebben gehad, ook heeft geen van onze relaties naar aanleiding van deze security patches meer hardware moeten aankopen tot nu toe.
Op basis van mijn observaties met VDI implementaties zou ik dan ook zeker moeten zeggen helaas dat het er op lijkt dat op de VDI implementatie waar jij op werkt er helaas meer aan de hand is dan alleen het uitrollen van deze security patches.