computerjunky schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:08:
Persoonlijk vind ik het er ook beter uit zien als AMD Ryzen 7000. Zelfde prijzenvoor de cpu = goedkoper) , goedkopere borden dat maakt het voor AMD verdomde lastig. en dan kan je aankomen met ja maar AM% heeft een upgrade path maat die gaat volledig mank nu De intel combo is dermate veel goedkoper dat je over 2 generatied gewoon een nieuw bord kan kopen deze kan verkopen en nog goedkoper uit ben.
nou nee je vergelijkt oude alderlake platform de straat prijzen van spul dat al hele tijd beschikbaar is. Naast DDR4 nou als ddr4 zo belangrijk is ,dan is beste performance dan ook niet.
Er komen nu de 1st toptier introductie mobo met early adopter hoge marges uit. Dat is mogelijk maar 20% van wat er aan mobo komen gaat. De target nu is voor early adopters die AM5 moeten hebben voor zen4 later 3d , zen5 , zen5 3d , naast dat platform ook 3 gen g-kaarten zal zien.
AMD zal flink wat aan de prijs van borden en de cpu's moeten gaan doen als deze chips goed presteren.
dat komt met de tijd als 80% van andere mobo sku en instap chipset er komen. Ondertussen ook raptorlake er is. Met 4090 benches en reviews. En de zen4 lijn ook vooral naar onderen uitgebreid wordt. Naast dat retail op deze msrp wat gezondere marge hebben en dus kortingen op AMD hardware wel kan. Dat zal met raptorlake lastiger zijn.
Dat van die (ECO Mode) vind ik eigenlijk wel interessant maar nieuw nieuw. Het was al lang bekend dat als je de 12900k limiteerde op 150 watt en dus 40% van mijn power af nam je maar een paar procent prestatie verloor. Zelfde geld voor videokaarten. Het hele overclocked vanuit de fabriek is de reden dat chips tegenwoordig zo absurd veel slurpen.
intel en amd cpu zijn allemaal zuinig. Maar de nadruk ligt bij top performance. Undervolten underklokken en meer normale curve dat beter bij de sweetspot past van performance vermogen.
Ik ben verder erg benieuwd naar de 13700k ik heb geen interesse in de E-Cores dus ik denk niet dat de 13900k verder wat toe zal voegen op 400 mhz TVB na. En dat is dan 3% prestaties voor 50% power draw, no thx.
Na de teleurstellende AMD prijzen, gaming power draw en idle power draw is de 13700k mijn laatste hoop en anders wacht ik wel nog een jaartje. De 7700X3D zal helaas dezelfde idle power draw issues hebben en bijbehorend moederbord power draw dus eigenlijk valt die al af voordat hij uit is of ook maar bevestigd.
Met die AMD master software kan je ook vermogen curve zidanig aanpassen dat die onder de 50 hraden gaat. Mogelijk dat die 95 graden wall ook omlaag kan. Naast dat raptorlake 7..x3d wil. Erslaan ook aanzienlijk meer gaan trekken met 6ghz en ks model rete duur zal worden.
En of die Raptorlake het werkelijk wel zo beter doet op vermogen verbruik als voor de kroon moet gaan.
Helemaal waar ik kijk tegenwoordig minder naar peak frames en meer fram times. Nu ik eenmaal gewend ben aan hogere fps merk ik het meteen als er een dip is. Dat is dus een grotere prioriteit dan meer max fps.
Ik verwacht dat met all core load de power draw van de 13900k niet mals gaat zijn en dan is voor die 100% belastende workload de efficiëntie compleet overboord. Maar voor gaming en lage workloads en idle zal intel wederom gaan winnen. Dat hebben ze gewoon al jaren veel beter voor elkaar bij de high end chips.
Ik ben eigenlijk wel geinterresseerd in e-cores voor 8 of 16 ecore homeserver.
En ook benieuwd of met goede manier van multithreadende aanpak die ecores wel goed ook in games kan benutten. Of moet wachten op zen5 dan komt AMD ook met big little iets.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K