Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:16
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:27:
Raptor Lake komt dus voort uit alweer een vertraging van de Intel roadmap. Meteor Lake was vertraagt dus komen ze nu hiermee. Veranderd dus niks aan de GPU of I/O, alleen wat verbeteringen in de P core en natuurlijk meer E-cores

[Twitter]
Dat was grotendeels toch al wel bekend, afgezien van het stukje over de Meteor Lake vertraging, waar natuurlijk wel geruchten over waren, maar wat dan wel weer haaks staat op informatie die Charlie heeft: https://www.semiaccurate....-intel-delay-meteor-lake/

Die juist aangeeft dat Meteor Lake niet vertraagd is, maar dat dit vanaf de eerst bekend geworden informatie altijd een Q4/23 product is geweest.

De vraag zal dus ook mogelijk zijn of Meteor Lake wel vertraagd is, of dat er simpelweg een te grote periode tussen Alder en Meteor Lake zat qua planning, waar ze Raptor Lake tussen gepositioneerd hebben om o.a. de jaarlijkse OEM refresh maar te hebben, mocht Raptor Lake inderdaad initieel niet gepland geweest zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 13-09-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-05 18:41

CMT

Hier is schijnbaar al een review te vinden van een retail Raptorlake 13900k: https://www.bilibili.com/read/cv18648273
Met o.a core to core latencies:
Afbeeldingslocatie: https://i0.hdslb.com/bfs/article/bc8e4e79ba5df58a3c226dda16fd19ebbd845f07.png@942w_626h_progressive.webp

Ik kan er helaas verder geen kaas van maken met zoveel Chinees, maar de AIDA plaatjes zijn ook wel interessant.
Afbeeldingslocatie: https://i0.hdslb.com/bfs/article/3f0af2c08676cd45a91a3195cd31ddd94c3e4fb0.png@900w_864h_progressive.webp

In het AMD nieuwsdiscussie topic, was het nadeel van een mogelijke lage FCLK en geheugen latency penalty een tijdlang besproken. Maar het ziet er dus voor het blauwe kamp niet veel beter uit.
Het gaat een hele interessante vergelijking worden zo meteen met Intel 8P+16E cores v.s. AMD '16P' cores :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-05 22:02
Ik zit het juiste topic te zoeken maar kan er niet 1 vinden. Mocht het hier niet passen kan een mod deze even weghalen.
*knip* dit is geen nieuws, dus nee dit hoort niet hier ;). Wacht benchmarks af, op YT is tegenwoordig voor elke game met elke processor wel iets te vinden.

[ Voor 62% gewijzigd door br00ky op 19-09-2022 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Intel innovation event gaat zo beginnen. Ben benieuwd of we hier nog wat meer over Raptorlake gaan horen :)

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus ik vermoed dat Intel best eerlijk is over Raptor Lake hun gaming prestaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mASRN5ukZRNZ5MVq7FvTR8bCQWc=/fit-in/1280x/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2005372804.jpeg?f=imagegallery

Want ondanks de slogans suggereert de data eigenlijk dat de 5800X3D nog steeds de koning van gaming blijft. :z
Eigenlijk ook wat we bij AMD al zaken. Je komen erg dichtbij, maar de 58003XD blijft dat beetje extra houden in bepaalde games zonder de nadelen.

Dus het idee dat Raptor Lake opeens zoveel sneller zou zijn, kan ook weer ophouden. Andere workloads lijken ook aardig in lijn te vallen met AMD hun eigen uplifts met Zen 3. Dit gaat dus gewoon behoorlijk op elkaar zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmpmJme6HgtjmMFnulHnDiR5uWg=/fit-in/1280x/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2005372802.jpeg?f=imagegallery

Qua prijzen lijkt het ook vergelijkbaar uit te vallen. Dit gaat denk ik gelijkspel worden waar je eindeloos kan discussiëren over een paar procent hier en daar.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-05 14:35
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:55:
Dus ik vermoed dat Intel best eerlijk is over Raptor Lake hun gaming prestaties.

[Afbeelding]

Want ondanks de slogans suggereert de data eigenlijk dat de 5800X3D nog steeds de koning van gaming blijft. :z
Wow. Ik moest echt even kijken voor ik doorhad dat de 5800X3D dus geen apart balkje is, maar dat streepje dat boven de 5950X zweeft. Wat een ontzettend fraai staaltje misleidende grafiekerij ten behoeve van marketing, die kan zo als voorbeeld in een studieboek over visualisatie. Je merkt dat ze het heel vervelend vonden dat ze het ding niet gewoon helemaal weg konden laten, omdat er dan gegarandeerd opmerkingen zouden volgen, maar dit is bijna erger. :P

[ Voor 10% gewijzigd door MneoreJ op 27-09-2022 19:08 ]

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MneoreJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:06:
[...]

Wow. Ik moest echt even kijken voor ik doorhad dat de 5800X3D dus geen apart balkje is, maar dat streepje dat boven de 5950X zweeft. Wat een ontzettend fraai staaltje misleidende grafiekerij ten behoeve van marketing, die kan zo als voorbeeld in een studieboek over visualisatie. Je merkt dat ze het heel vervelend vonden dat ze het ding niet gewoon helemaal weg konden laten, omdat er dan gegarandeerd opmerkingen zouden volgen, maar dit is bijna erger. :P
Yup en daarom weet ik eigenlijk ook dat die de koning blijft. Ze konden het niet negeren, maar wel zo klein mogelijk maken. :)

En de Intel show is trouwens dramatisch slecht. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:55:
Eigenlijk ook wat we bij AMD al zaken. Je komen erg dichtbij, maar de 58003XD blijft dat beetje extra houden in bepaalde games zonder de nadelen.

Dus het idee dat Raptor Lake opeens zoveel sneller zou zijn, kan ook weer ophouden. Andere workloads lijken ook aardig in lijn te vallen met AMD hun eigen uplifts met Zen 3. Dit gaat dus gewoon behoorlijk op elkaar zitten.
Effectief kijken we dus naar +15% ST en +41% MT, ik vind dat significant sneller dan Alder Lake en indrukwekkender dan wat Zen 4 neergezet heeft. Als we dat vergelijken met de gehele lijn van AMD in plaats van alleen de 58003XD, dan durf ik best stellen dat AMD toch echt meer Zen processors met 3D V-Cache zal moeten uitbrengen om competitief te blijven.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:24:
[...]

Effectief kijken we dus naar +15% ST en +41% MT, ik vind dat significant sneller dan Alder Lake en indrukwekkender dan wat Zen 4 neergezet heeft. Als we dat vergelijken met de gehele lijn van AMD in plaats van alleen de 58003XD, dan durf ik best stellen dat AMD toch echt meer Zen processors met 3D V-Cache zal moeten uitbrengen om competitief te blijven.
Heb alleen even snel over het FP artikel heen gelezen maar waarom is dat zoveel indrukwekkender dan :?

Volgens het FP artikel:
'De verbeterde singlethreadedprestaties zijn volgens Intel vooral te danken aan de hogere kloksnelheden, hoewel ook de grotere hoeveelheid cache daar een bijdrage aan levert.
De betere multithreadedprestaties zijn volgens Intel vooral te danken aan de toegenomen hoeveelheid E-cores in combinatie met de hogere kloksnelheden.'

Dus met name hogere kloksnelheden en aardig wat extra cores erbij stoppen.

Het lijken me verder prima cpu's en het is ook fijn dat de USD prijzen op de i5-13600K na gelijk gebleven zijn.
Met de te verwachten gestegen mobo prijzen ook voor intel lijkt me dat een goede zet.

Ik zal de reviews bekijken maar ik verwacht helemaal niet dat de verschillen erg groot zijn. Voordeel Intel is grosso modo vooral lagere platform kosten icm DDR 4 en voor AMD is het voordeel een platform dat nog toekomst heeft.

ps: Die hele gaming focus weet ik ook niet wat ik daar mee aan moet. Op hogere resoluties ben je toch vooral GPU limited? Mensen met dure GPU's en CPU's of die deze willen aanschaffen zitten toch niet meer op 1080p, Esports fanaten daargelaten :? Zelfs 1440p (non ultrawide) lijkt me dan al aardig op zijn retour.

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 27-09-2022 19:45 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 07:53
Help!!!! schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:35:
[...]

Heb alleen even snel over het FP artikel heen gelezen maar waarom is dat zoveel indrukwekkender dan :?

Volgens het FP artikel:
'De verbeterde singlethreadedprestaties zijn volgens Intel vooral te danken aan de hogere kloksnelheden, hoewel ook de grotere hoeveelheid cache daar een bijdrage aan levert.
De betere multithreadedprestaties zijn volgens Intel vooral te danken aan de toegenomen hoeveelheid E-cores in combinatie met de hogere kloksnelheden.'

Dus met name hogere kloksnelheden en aardig wat extra cores erbij stoppen.

Het lijken me verder prima cpu's en het is ook fijn dat de USD prijzen op de i5-13600K na gelijk gebleven zijn.
Met de te verwachten gestegen mobo prijzen ook voor intel lijkt me dat een goede zet.

Ik zal de reviews bekijken maar ik verwacht helemaal niet dat de verschillen erg groot zijn. Voordeel Intel is grosso modo vooral lagere platform kosten icm DDR 4 en voor AMD is het voordeel een platform dat nog toekomst heeft.

ps: Die hele gaming focus weet ik ook niet wat ik daar mee aan moet. Op hogere resoluties ben je toch vooral GPU limited? Mensen met dure GPU's en CPU's of die deze willen aanschaffen zitten toch niet meer op 1080p, Esports fanaten daargelaten :? Zelfs 1440p (non ultrawide) lijkt me dan al aardig op zijn retour.
Gamen op 1080p is juist slim, meer FPS voor minder geld en het verschil is voor de meeste mensen niet erg groot in kwaliteit naar hogere resoluties voor een monitor van 24" of kleiner.

VR is natuurlijk een heel ander verhaal, maar met pancake gaming zijn zoveel mensen nog op een lagere resolutie dan 4K aan het spelen op een monitor.

Dan nog, meer dan 120Hz is voor verreweg de meeste mensen niet interessant, zelfs 90Hz is volgens mij voor het merendeel van de mensen ruim voldoende. Wat wel scheelt met een CPU, is de 1% lows of 0.1% lows. Microstutters is iets waar veel mensen niet blij van worden.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ik vind eigenlijk mits correct deze nog het meest indrukwekkend, vandaar ook dat ik me afvraag of dit wel kan kloppen, gezien ook de 300W+ leaks

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/09/INTEL-13TH-GEN-CORE-RAPTOR-LAKE-PRESENTATION-28.jpg

• CMT
  • Laatst online: 12-05 18:41

CMT

Dit is nou waar AMD marketing mee had moeten komen in eerste instantie..
Ironisch dat Intel zich nu richt op efficiëntie (schaling) en AMD juist op maximale prestaties. :/
Het verklapt ook een beetje dat de efficiëntie van Zen4 en Raptor Lake dicht bij elkaar moeten liggen.
Afgeleid van de slide zou de prestatie winst nog ca. 10% moeten zijn met 88W PPT. Oftewel ca. 31% verlies t.o.v. de max.

De 7950X verliest met 88W PPT pakweg 20% multicore prestaties en weet dan 12% beter te presteren dan de 5950X.

Ik kan uit de link van Intel (rechtsonder op de slide), helaas niet opmaken met welke belasting het vermogen is gemeten. Maar dat maakt verder niet uit voor de relatieve verschillen.

[ Voor 47% gewijzigd door CMT op 28-09-2022 01:35 ]

• Help!!!!
  • Niet online
Koldur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:06:
[...]

Gamen op 1080p is juist slim, meer FPS voor minder geld en het verschil is voor de meeste mensen niet erg groot in kwaliteit naar hogere resoluties voor een monitor van 24" of kleiner.
Ik zie het nog steeds niet. Misschien als je alleen en heel veel (esports) gamed of zeer beperkt budget hebt of beschikbaar wil stellen. Waarom zou je anders nog een 24" @1080p willen. Dat had ik 15 jaar geleden ofzo en was blij dat ik op een gegeven moment naar een 1440p 144hz kon overstappen. Een grotere monitor met hogere resolutie heeft zoveel meerwaarde op het gebied van werkruimte. Je quality of life gaat met sprongen omhoog.
Dan nog, meer dan 120Hz is voor verreweg de meeste mensen niet interessant, zelfs 90Hz is volgens mij voor het merendeel van de mensen ruim voldoende. Wat wel scheelt met een CPU, is de 1% lows of 0.1% lows. Microstutters is iets waar veel mensen niet blij van worden.
Als je een 1080p monitor met 120hz hebt, dan heb je ook minder aan een moderne cpu die 250 FPS genereert.

Ik begrijp de usecase voor esporters en mensen met een klein budget maar dat laatste dan vooral mensen die tweedehands een vorige generatie willen kopen. Want waarom zou je met een klein budget dit soort dure cpu'
s en gpu's gelijk nieuw kopen.

De tests op lagere resoluties hoeven van mij niet weg, ze geven bepaalde inzichten echter dat hele 'goed' voor gaming blijf ik wat overtrokken vinden want ik denk dat mensen die dit nieuw kopen meestal toch echt al op hogere resoluties dan 1080p en zelfs 1440p zitten of daar zo snel mogelijk naar toe willen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dennism schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:11:
Ik vind eigenlijk mits correct deze nog het meest indrukwekkend, vandaar ook dat ik me afvraag of dit wel kan kloppen, gezien ook de 300W+ leaks

[Afbeelding]
Let wel: multi-threaded performance.

De 13-serie krijgt er gewoon een hele sloot aan e-cores bij. En we zien al dat de prestatieschaling bij turbo-kloksnelheden vrij dramatisch is. Dus als je 200-300MHz lager klokt heb je waarschijnlijk al genoeg ruimte in je verbruik vrijgemaakt om die vele extra e-cores in te kunnen zetten. 300MHz is in prestaties nauwelijks te merken, 8 e-cores is in perfect multi-threaded schalende applicaties juist sterk te merken. Het gaat dan om 25% meer threads bij de i9 13900K vergeleken met de 12900K.

Beetje cache erbij, wat optimalisatie van Intel' 7-node, cherry-pick een mooie benchmark waar die cache net even heel veel toevoegt en dan zijn deze cijfers niet heel ondenkbaar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Koldur
Help!!!! schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:38:
[...]

Ik zie het nog steeds niet. Misschien als je alleen en heel veel (esports) gamed of zeer beperkt budget hebt of beschikbaar wil stellen. Waarom zou je anders nog een 24" @1080p willen. Dat had ik 15 jaar geleden ofzo en was blij dat ik op een gegeven moment naar een 1440p 144hz kon overstappen. Een grotere monitor met hogere resolutie heeft zoveel meerwaarde op het gebied van werkruimte. Je quality of life gaat met sprongen omhoog.

[...]

Als je een 1080p monitor met 120hz hebt, dan heb je ook minder aan een moderne cpu die 250 FPS genereert.

Ik begrijp de usecase voor esporters en mensen met een klein budget maar dat laatste dan vooral mensen die tweedehands een vorige generatie willen kopen. Want waarom zou je met een klein budget dit soort dure cpu'
s en gpu's gelijk nieuw kopen.

De tests op lagere resoluties hoeven van mij niet weg, ze geven bepaalde inzichten echter dat hele 'goed' voor gaming blijf ik wat overtrokken vinden want ik denk dat mensen die dit nieuw kopen meestal toch echt al op hogere resoluties dan 1080p en zelfs 1440p zitten of daar zo snel mogelijk naar toe willen.
Ook op 1080p heb je er wat aan, veel minder low 1% en 0,01% dat maakt voor mij wel echt een verschil en vele met mij. FPS is niet het enige wat belangrijk is, stabiele framerate is voor de meeste niet esporters veel belangrijker.
Zelfde geldt voor 4K(ish), wat voor mij prettig is met VR. Ik zie daar wel een verschil met mijn Huidige 12700K tegenover de 10700K.

Het grotere scherm/hogere resolutie ding is echt heel persoonlijk. Ik zie echt niet veel mensen om mij heen met hoger dan 1080p monitor gamen en soms 1440p, meeste mensen gamen voor zover ik weet <4K en dan nog, is en blijft dat erg persoonlijk.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

OMD

Koldur schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:28:
[...]

Ook op 1080p heb je er wat aan, veel minder low 1% en 0,01% dat maakt voor mij wel echt een verschil en vele met mij. FPS is niet het enige wat belangrijk is, stabiele framerate is voor de meeste niet esporters veel belangrijker.
Zelfde geldt voor 4K(ish), wat voor mij prettig is met VR. Ik zie daar wel een verschil met mijn Huidige 12700K tegenover de 10700K.

Het grotere scherm/hogere resolutie ding is echt heel persoonlijk. Ik zie echt niet veel mensen om mij heen met hoger dan 1080p monitor gamen en soms 1440p, meeste mensen gamen voor zover ik weet <4K en dan nog, is en blijft dat erg persoonlijk.
Veel mensen die nu nog op 1080p zitten weten niet beter. Als je eenmaal bent overgestapt naar 1440p bijvoorbeeld wil je nooit meer terug. Dat is niet echt iets persoonlijks, daar zijn meerdere testen geweest.

Enige wat een 1080p beter doet is FPS en dat het minder kost (dit is vaak nog de belangrijkste reden)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Koldur
OMD schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:50:
[...]

Veel mensen die nu nog op 1080p zitten weten niet beter. Als je eenmaal bent overgestapt naar 1440p bijvoorbeeld wil je nooit meer terug. Dat is niet echt iets persoonlijks, daar zijn meerdere testen geweest.

Enige wat een 1080p beter doet is FPS en dat het minder kost (dit is vaak nog de belangrijkste reden)
Ik heb de test gedaan en ben van mening dat 4K op een 24" weinig meerwaarde biedt. Dus het is wel persoonlijk hoor ;)

Nooit gezegd dat 1080p beter is, maar 4K niet voor iedereen meerwaarde biedt.

En dan nog blijft staan, dat ook bij 4K de low 1% en 0,1% beter zijn met betere CPU's en dat is iets waar volgens onderzoeken de meerderheid zegt de meerwaarde te ervaren/in te zien.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

OMD

Koldur schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb de test gedaan en ben van mening dat 4K op een 24" weinig meerwaarde biedt. Dus het is wel persoonlijk hoor ;)

En dan nog blijft staan, dat ook bij 4K de low 1% en 0,1% beter zijn met betere CPU's en dat is iets waar volgens onderzoeken de meerderheid zegt de meerwaarde te ervaren/in te zien.
Ah, ik wist neit dat je het specifiek over 24" had. Dat zou ik persoonlijk ook iets minder hebben.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Dennism
bwerg schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:15:
[...]

Let wel: multi-threaded performance.

De 13-serie krijgt er gewoon een hele sloot aan e-cores bij. En we zien al dat de prestatieschaling bij turbo-kloksnelheden vrij dramatisch is. Dus als je 200-300MHz lager klokt heb je waarschijnlijk al genoeg ruimte in je verbruik vrijgemaakt om die vele extra e-cores in te kunnen zetten. 300MHz is in prestaties nauwelijks te merken, 8 e-cores is in perfect multi-threaded schalende applicaties juist sterk te merken. Het gaat dan om 25% meer threads bij de i9 13900K vergeleken met de 12900K.

Beetje cache erbij, wat optimalisatie van Intel' 7-node, cherry-pick een mooie benchmark waar die cache net even heel veel toevoegt en dan zijn deze cijfers niet heel ondenkbaar.
Uiteraard gaat het over MT performance, immers bij ST performance ga je zelfs in boost geen hoog verbruik zien, een enkele core zal immers zelfs op volle belasting niet verder komen dan enkele tientallen watts.

Waar ik juist op inhaakte zijn alle geruchten dat juist bij MT workloads het verbruik enorm te lucht in zou schieten in die 'performance modus' waarna gehint werd, die nodig zou zijn om die 40%+ prestatie winst te bewerkstelligen.

Vandaar dat ik aangeef dat ik het erg knap zou vinden als Intel het gelukt is om dit screenshot te bewerkstellingen, en dan uiteraard niet in een cherrypicked benchmark, want daar hebben we niets aan, maar in het algemeen.

Hier bijv. een link naar een van die geruchten:
https://videocardz.com/ne...d-power-and-5-8-ghz-clock

Dan zie je dat Intel in een algemeen gebruikte benchmark (CB23)

48% hoger scoort bij 350W verbruikt, al is die 12900K score wel wat laag volgens mij, ik zie ze over het wat hogere scores, wat de winst ook wat lager zou maken. Als ik kijk naar de scores van de laatste 12900K die ik onder handen heb gehad (+-28000 over meerdere runs) zou het verschil zo'n 44-45% zijn.
30% hoger bij beide op +-250W

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 28-09-2022 10:13 ]

• Help!!!!
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:54:
[...]

Waarom zou je uberhaupt 4k op je 24" willen? Dat is inderdaad geen logische combinatie. Je icoontjes e.d. worden dan megaklein.

Jij gaat steeds uit van een 24" terwijl mijn stelling juist is dat mensen die geen fanatieke (FPS) E-sporter zijn of aspiraties hebben iha een combinatie van een groter scherm en hogere resolutie willen omdat je dan meer werkruimte hebt en het er scherp/goed blijift uitzien en veel games een stuk meer immersie bieden.

Echter de gebruikelijke eerste stap boven een 24", een 27" ultrawide, ziet er al snel niet meer uit op 1080p vanwege te grote afstand tussen de pixels dus kies je dan al gauw voor 1440p.

Mijn verwachting is dat mensen die deze cpu's en gpu's kopen op zijn minst een 27" 1440p ultra wide hebben of willen hebben maar al snel naar een 30-34' ultrawide monitor kijken.

Ik heb zelf niet zo op de frame time verschillen gelet in deze situatie want dat kan wel een goed argument zijn maar zal eens kijken of ik ergens kan vinden wat bijv. het verschil is in frametimes tussen een 5800X, 5800X3D en 7700X op 4k en hoe significant dat is.

PC Specs

• Dennism
Help!!!! schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:17:
[...]

Jij gaat steeds uit van een 24" terwijl mijn stelling juist is dat mensen die geen fanatieke (FPS) E-sporter zijn of aspiraties hebben iha een combinatie van een groter scherm en hogere resolutie willen omdat je dan meer werkruimte hebt en het er scherp/goed blijift uitzien en veel games een stuk meer immersie bieden.
Dat weet ik eigenlijk zo net nog niet, nu ken ik niet veel E-sporters, maar degenen die ik ken die competitief gamen en Shooters spelen, zie ik ook juist vaak met relatief kleine schermen en lage resoluties om maar zoveel mogelijk FPS te halen.

Kijk ik echter in het algemeen is 1440P zeker het mest gekocht op dit moment, met 27" 1440P 144hz+ de laatste jaren in mijn omgeving 100% favoriet. Ultrawide lijkt dan in mijn omgeving in ieder geval weer niche te zijn, met slechts enkele gebruikers., 4K is in opkomst, maar ook nog relatief klein.

• Koldur
Help!!!! schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:17:
[...]

Waarom zou je uberhaupt 4k op je 24" willen? Dat is inderdaad geen logische combinatie. Je icoontjes e.d. worden dan megaklein.

Echter de gebruikelijke eerste stap boven een 24", een 27" ultrawide, ziet er al snel niet meer uit op 1080p vanwege te grote afstand tussen de pixels dus kies je dan al gauw voor 1440p.

Mijn verwachting is dat mensen die deze cpu's en gpu's kopen op zijn minst een 27" 1440p ultra wide hebben of willen hebben maar al snel naar een 30-34' ultrawide monitor kijken.

Ik heb zelf niet zo op de frame time verschillen gelet in deze situatie want dat kan wel een goed argument zijn maar zal eens kijken of ik ergens kan vinden wat bijv. het verschil is in frametimes tussen een 5800X, 5800X3D en 7700X op 4k en hoe significant dat is.
Ik denk dat mensen, zowel jij als ikzelf, teveel vanuit ons eigen referentie kader kunnen denken. Maar ik weet dat rond mij er maar weinig mensen zijn die groter dan 24" monitoren gebruiken. Dus er is echt voldoende use case voor 24" 1080p.

Maar frame times is iets wat ik bij reviews van nieuwe CPU's bijna altijd als positief punt terug zie en in mijn use case, wat enigszins niche is, VR helemaal belangrijk is. En in dat geval praat ik 4Kish resolutie.
Dat was echt een vooruitgang dat ik van 10700K naar een 12700K ging.

• Help!!!!
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:53:
[...]

Ik denk dat mensen, zowel jij als ikzelf, teveel vanuit ons eigen referentie kader kunnen denken. Maar ik weet dat rond mij er maar weinig mensen zijn die groter dan 24" monitoren gebruiken. Dus er is echt voldoende use case voor 24" 1080p.

Maar frame times is iets wat ik bij reviews van nieuwe CPU's bijna altijd als positief punt terug zie en in mijn use case, wat enigszins niche is, VR helemaal belangrijk is. En in dat geval praat ik 4Kish resolutie.
Dat was echt een vooruitgang dat ik van 10700K naar een 12700K ging.
Dennism schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:45:
[...]

Dat weet ik eigenlijk zo net nog niet, nu ken ik niet veel E-sporters, maar degenen die ik ken die competitief gamen en Shooters spelen, zie ik ook juist vaak met relatief kleine schermen en lage resoluties om maar zoveel mogelijk FPS te halen.
[...]
Kijk ik echter in het algemeen is 1440P zeker het mest gekocht op dit moment, met 27" 1440P 144hz+ de laatste jaren in mijn omgeving 100% favoriet. Ultrawide lijkt dan in mijn omgeving in ieder geval weer niche te zijn, met slechts enkele gebruikers., 4K is in opkomst, maar ook nog relatief klein.
Kijk ik in de PW dan zie ik onder de 25 meest bekeken modellen:

24" 1920*1080p - 1x
27" 2560*1440p - 7x
27" 3840*2160p - 2x
29" 2560*1080p - 1x
=>30" en =>3440*1440p ultrawide - 14x

Als je naar resolutie kijkt zijn 16 vd 25 3440*1440 of zelfs hoger.

In de top 10 staat weliswaar op één de 27" 2560*1440p, op tien staat de 24" 1920*1080p. De overige acht plekken zijn voor resoluties 3440*1440p of hoger.

Misschien dat mensen uiteindelijk allemaal die 24" kopen maar de interesse ligt duidelijk bij de grotere en hogere resolutie monitoren. En als ze allemaal 24" kopen lijkt mij dan vooral een budget reden want als er zoveel mensen een 24" wensen dan zou je veel meer 24" verwachten in de meest bekeken monitoren.

[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2022 11:27 ]

PC Specs

• Koldur
Help!!!! schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:23:
[...]

[...]

Kijk ik in de PW dan zie ik onder de 25 meest bekeken modellen:

24" 1920*1080p - 1x
27" 2560*1440p - 7x
27" 3840*2160p - 2x
29" 2560*1080p - 1x
=>30" en =>3440*1440p ultrawide - 14x

Als je naar resolutie kijkt zijn 16 vd 25 3440*1440 of zelfs hoger.

In de top 10 staat weliswaar op één de 27" 2560*1440p, op tien staat de 24" 1920*1080p. De overige acht plekken zijn voor resoluties 3440*1440p of hoger.

Misschien dat mensen uiteindelijk allemaal die 24" kopen maar de interesse ligt duidelijk bij de grotere en hogere resolutie monitoren. En als ze allemaal 24" kopen lijkt mij dan vooral een budget reden want als er zoveel mensen een 24" wensen dan zou je veel meer 24" verwachten in de meest bekeken monitoren.
Om niet teveel off-topic te gaan, denk ik dat de meeste mensen die op onder 30" gamen, al een monitor hebben en zodoende niet inde pricewatch hoeven te kijken ;)

Mijn monitor is ook al jaren oud, geen reden om deze te vervangen, zeker niet omdat G-Sync capable monitoren echt relatief veel duurder zijn geworden en ik dat een zeer fijne toevoeging vind.
N=1, maar de meeste mensen om mij heen doen het gewoon ook nog met hun jaren oude monitor.

• Help!!!!
  • Niet online
Ik denk dat mensen die op een 24" gamen iha geen interesse hebben om een nieuwe raptor lake / zen 4 'good for gaming' aan te schaffen want totale overkill.

En voorzover ze dat wel hebben zullen ze al snel in de PW gaan kijken naar een andere hogere resolutie monitor.

Want wat de PW aangeeft is dat bij mensen die naar een monitors kijken er vooral interesse is in high res en dat koop je pas weer als je de cpu en gpu horsepower hebt en die horsepower heb pas je als je de laatste of nieuwste generatie cpu's en gpu's koopt.

En zo is de cirkel weer rond :) ;)

PC Specs

• Koldur
Help!!!! schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:45:
Ik denk dat mensen die op een 24" gamen iha geen interesse hebben om een nieuwe raptor lake / zen 4 'good for gaming' aan te schaffen want totale overkill.

En voorzover ze dat wel hebben zullen ze al snel in de PW gaan kijken naar een andere hogere resolutie monitor.

Want wat de PW aangeeft is dat bij mensen die naar een monitors kijken er vooral interesse is in high res en dat koop je pas weer als je de cpu en gpu horsepower hebt en die horsepower heb pas je als je de laatste of nieuwste generatie cpu's en gpu's koopt.

En zo is de cirkel weer rond :) ;)
Wel heel erg gebaseerd op aannames, ik heb niet de harde cijfers, jij ook niet, dus we zullen er zonder die cijfers niet ons gelijk kunnen halen.
Wat mij opvalt is dat je het frame times argument wederom buiten beschouwing laat. Dat is echt een ding voor velen. Dat is op alle resoluties een welkome verbetering.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 21:02
Persoonlijk vind ik het er ook beter uit zien als AMD Ryzen 7000. Zelfde prijzenvoor de cpu = goedkoper) , goedkopere borden dat maakt het voor AMD verdomde lastig. en dan kan je aankomen met ja maar AM% heeft een upghrade path maat die gaat volledig mank nu De intel combo is dermate veel goedkoper dat je over 2 generatied gewoon een nieuw bord kan kopen deze kan verkopen en nog goedkoper uit ben.

AMD zal flink wat aan de prijs van borden en de cpu's moeten gaan doen als deze chips goed presteren.

Dat van die (ECO Mode) vind ik eigenlijk wel interessant maar nieuw nieuw. Het was al lang bekend dat als je de 12900k limiteerde op 150 watt en dus 40% van mijn power af nam je maar een paar procent prestatie verloor. Zelfde geld voor videokaarten. Het hele overclocked vanuit de fabriek is de reden dat chips tegenwoordig zo absurd veel slurpen.

Ik ben verder erg benieuwd naar de 13700k ik heb geen interesse in de E-Cores dus ik denk niet dat de 13900k verder wat toe zal voegen op 400 mhz TVB na. En dat is dan 3% prestaties voor 50% power draw, no thx.
Na de teleurstellende AMD prijzen, gaming power draw en idle power draw is de 13700k mijn laatste hoop en anders wacht ik wel nog een jaartje. De 7700X3D zal helaas dezelfde idle power draw issues hebben en bijbehorend moederbord power draw dus eigenlijk valt die al af voordat hij uit is of ook maar bevestigd.
Koldur schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:16:
Wat mij opvalt is dat je het frame times argument wederom buiten beschouwing laat. Dat is echt een ding voor velen. Dat is op alle resoluties een welkome verbetering.
Helemaal waar ik kijk tegenwoordig minder naar peak frames en meer fram times. Nu ik eenmaal gewend ben aan hogere fps merk ik het meteen als er een dip is. Dat is dus een grotere prioriteit dan meer max fps.
CMT schreef op woensdag 28 september 2022 @ 01:07:
Dit is nou waar AMD marketing mee had moeten komen in eerste instantie..
Ironisch dat Intel zich nu richt op efficiëntie (schaling) en AMD juist op maximale prestaties. :/
Het verklapt ook een beetje dat de efficiëntie van Zen4 en Raptor Lake dicht bij elkaar moeten liggen.
Afgeleid van de slide zou de prestatie winst nog ca. 10% moeten zijn met 88W PPT. Oftewel ca. 31% verlies t.o.v. de max.

De 7950X verliest met 88W PPT pakweg 20% multicore prestaties en weet dan 12% beter te presteren dan de 5950X.

Ik kan uit de link van Intel (rechtsonder op de slide), helaas niet opmaken met welke belasting het vermogen is gemeten. Maar dat maakt verder niet uit voor de relatieve verschillen.
Ik verwacht dat met all core load de power draw van de 13900k niet mals gaat zijn en dan is voor die 100% belastende workload de efficiëntie compleet overboord. Maar voor gaming en lage workloads en idle zal intel wederom gaan winnen. Dat hebben ze gewoon al jaren veel beter voor elkaar bij de high end chips.

[ Voor 23% gewijzigd door computerjunky op 28-09-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kwam het volgende van Linus tegen:

Vooral die geheugen configuraties zijn opvallend; dat in combinatie met het feit data Raptor Lake meer cache krijgt en dus minder afhankelijk is van snel geheugen.

• computerjunky
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:09:
[YouTube: Play Fair, Intel]

Vooral die geheugen configuraties zijn opvallend; dat in combinatie met het feit data Raptor Lake meer cache krijgt en dus minder afhankelijk is van snel geheugen.
Meh ik vind het niets zeggend. Ze hebben gewoon overal de specs gepakt qua ram speed. Dat doen zo goed als alle reviewers al jaren maar nu ineens is het in het "nadeel" van AMD? Intel heeft voor eigen chips ook ddr5 4800 en ddr5 5600 voor 12 en 13th gen gepakt ipv ddr5 6000 of zelfs 6400.
Daarnaast zijn het eigenlijk alleen game benchmarks die baat hebben bij sneller geheugen en daar heeft de 5000 serie al niks in te brengen tegenover 12th gen dus ik zie het probleem niet. En de 5800X3d heeft weer minder baat bij sneller geheugen is uit reviews gebleken.

Al met al dus een hoop heisa om helemaal niets. Als intel resultaten van 3600 CL16 bij AMD gebruikt had en 6000+ cl36 voor DDR5 had het gat alleen maar groter geweest. AMD mag intel dus wel bedanken voor een spec to spec vergelijking.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 28-09-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

computerjunky schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:16:
[...]

Meh ik vind het niets zeggend. Ze hebben gewoon overal de specs gepakt qua ram speed. Dat doen zo goed als alle reviewers al jaren maar nu ineens is het in het "nadeel" van AMD? Intel heeft voor eigen chips ook ddr5 4800 en ddr5 5600 voor 12 en 13th gen gepakt ipv ddr5 6000 of zelfs 6400.
Daarnaast zijn het eigenlijk alleen game benchmarks die baat hebben bij sneller geheugen en daar heeft de 5000 serie al niks in te brengen tegenover 12th gen dus ik zie het probleem niet. En de 5800X3d heeft weer minder baat bij sneller geheugen is uit reviews gebleken.

Al met al dus een hoop heisa om helemaal niets. Als intel resultaten van 3600 CL16 bij AMD gebruikt had en 6000+ cl36 voor DDR5 had het gat alleen maar groter geweest. AMD mag intel dus wel bedanken voor een spec to spec vergelijking.
Ik was even vergeten dat 3600 voor Zen 3 ook nog officieel out of spec is. Blijkbaar is het 3200, heeft AMD markteting (van 3600 en BLCK clocks) toch een keertje wat goeds gedaan :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Intels Gelsinger: "Ik ben veel gevraagd of Moore's Law dood is. NEEEEEEEE dat is niet waar!"

Aantal aardige dingen in het artikel:

* Moore's law niet dood
* Gelsinger had bij zijn vorige intel baan 10 punten die hij wilde realiseren waarvan 9 gelukt zijn. Het 10e punt, een dGPU, heeft hij nu alsnog gerealiseerd. Dus ik zie ze toch nog wel even doorgaan hiermee.
* Er komt begin volgend jaar een 6ghz Raptor Lake in kleine oplage.

Daarnaast geef Koduri aan dat ze zich aan de roadmap gaan houden:

Raja Koduri: “Je kunt ons aan de Arc-roadmap houden”

En blijkbaar ligt er een 34core Raptor Lake-S in het verschiet.

Intel stelt per ongeluk 34-koppige Raptor Lake-processor tentoon

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2022 16:13 ]

PC Specs

• computerjunky
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:26:
[...]

Ik was even vergeten dat 3600 voor Zen 3 ook nog officieel out of spec is. Blijkbaar is het 3200, heeft AMD markteting (van 3600 en BLCK clocks) toch een keertje wat goeds gedaan :+.
Tja het is niet wat wij als eindgebruikers gewend zijn en gebruiken maar het is helaas wel de spec.

Op de intel site kan je trouwens zien welke specs ram er gebruikt zijn. In het geval van de DDR4 was dit cl14-14-14 dus wel echt snel 3200 geheugen.

https://edc.intel.com/con...-core-desktop-processors/

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:09:
[YouTube: Play Fair, Intel]

Zo opvallend is dat juist niet, ik vind het eerder opvallend dat Linus er zo op hamert, Intel doet daar immers juist wat correct is. Ze testen 13th Gen met DDR5-5600, wat de max supported speed is vanuit Intel, ze testen 12th Gen met DDR5-4800 wederom omdat dit de max supported speed is, en bij Zen 3 doen ze hetzelfde, ze pakken de maximale snelheid die AMD officieel ondersteund, namelijk 3200MT/s. Dat had een Linus direct door moeten hebben, terwijl zijn commentaar door laat schemeren dat ie dit simpelweg niet wist.

Ik vind het bijvoorbeeld eerder vreemd dat AMD test met configuraties die ze zelf als overclock zien en waar ze in principe bij defecten geen fabrieksgarantie meer geven. Eigenlijk zou Zen 4 dus ook getest moeten worden op DDR5-5200 en niet de overklok waarmee nu getest wordt.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:09:
Intels Gelsinger: "Ik ben veel gevraagd of Moore's Law dood is. NEEEEEEEE dat is niet waar!"

Aantal aardige dingen in het artikel:

* Moore's law niet dood
* Gelsinger had bij zijn vorige intel baan 10 punten die hij wilde realiseren waarvan 9 gelukt zijn. Het 10e punt, een dGPU, heeft hij nu alsnog gerealiseerd. Dus ik zie ze toch nog wel even doorgaan hiermee.
* Er komt begin volgend jaar een 6ghz Raptor Lake in kleine oplage.

Daarnaast geef Koduri aan dat ze zich aan de roadmap gaan houden:

Raja Koduri: “Je kunt ons aan de Arc-roadmap houden”

En blijkbaar ligt er een 34core Raptor Lake-S in het verschiet.

Intel stelt per ongeluk 34-koppige Raptor Lake-processor tentoon
Gelukkig gaat Intel dan ook echt door met ARC. Alchemist gaat gewoon low end worden. We kijken weer bij Battlemage of ze fors verbeteren en daarmee tenminste in het middensegment komen. :)

Oh en die 6GHz CPU zal er zijn tegen de 7800X3D. Betwijfel alleen of die dat gaat winnen. :)

• Dennism
Geen idee of het een officieel Intel account is maar vind deze toch wel leuk.

• Help!!!!
  • Niet online
Intel gaat blijkbaar de concurrentie met Epyc aan mbv fixed-function hardware componenten:

Intel Outs First Xeon Scalable "Sapphire Rapids" Benchmarks, On-package Accelerators Help Catch Up with AMD EPYC

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Q & A met Pat Gelsinger

Uit zijn antwoorden blijkt o.a. dat hij voorlopig niet gaat stoppen met dGPU's.

[ Voor 243% gewijzigd door Help!!!! op 30-09-2022 21:47 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 22:52
Megekko heeft de preorder voor de 13700k en kf voor 550 en 520 euro.....

Twijfel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
meljor schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:13:
Megekko heeft de preorder voor de 13700k en kf voor 550 en 520 euro.....

Twijfel...
Ik vind het nogal prijzig in vergelijk met de vorige serie dus ik help je mee twijfelen haha. Wil eigenlijk wachten tot Cyber Monday periode, dan gaat hopelijk de 12 (12700F) nog een beetje zakken. Dan heb je ook een prima systeem (kom van de 8600k af).

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Royeboi schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Ik vind het nogal prijzig in vergelijk met de vorige serie dus ik help je mee twijfelen haha. Wil eigenlijk wachten tot Cyber Monday periode, dan gaat hopelijk de 12 (12700F) nog een beetje zakken. Dan heb je ook een prima systeem (kom van de 8600k af).
Dat is sowieso een mega stap vooruit.

Ik heb een 5800x en 12400f ddr4 en heb de "upgrade jeuk" .

5800x3d of 13700(f,k,kf) zal ik waarschijnlijk doen maar dan moet het wel genoeg opleveren. Beide natuurlijk onnodig maar wel leuk.

Hangt ook van de prijzen af voor de rx 7000 serie en of die echt wel wat meer cpu nodig hebben voor 1440p en 4k.

Nog ff geduldig zijn en alle reviews afwachten is het beste, maar duurt langgg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 15:58

SG

SG surft naar info hardewaren

computerjunky schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:08:
Persoonlijk vind ik het er ook beter uit zien als AMD Ryzen 7000. Zelfde prijzenvoor de cpu = goedkoper) , goedkopere borden dat maakt het voor AMD verdomde lastig. en dan kan je aankomen met ja maar AM% heeft een upgrade path maat die gaat volledig mank nu De intel combo is dermate veel goedkoper dat je over 2 generatied gewoon een nieuw bord kan kopen deze kan verkopen en nog goedkoper uit ben.
nou nee je vergelijkt oude alderlake platform de straat prijzen van spul dat al hele tijd beschikbaar is. Naast DDR4 nou als ddr4 zo belangrijk is ,dan is beste performance dan ook niet.
Er komen nu de 1st toptier introductie mobo met early adopter hoge marges uit. Dat is mogelijk maar 20% van wat er aan mobo komen gaat. De target nu is voor early adopters die AM5 moeten hebben voor zen4 later 3d , zen5 , zen5 3d , naast dat platform ook 3 gen g-kaarten zal zien.
AMD zal flink wat aan de prijs van borden en de cpu's moeten gaan doen als deze chips goed presteren.
dat komt met de tijd als 80% van andere mobo sku en instap chipset er komen. Ondertussen ook raptorlake er is. Met 4090 benches en reviews. En de zen4 lijn ook vooral naar onderen uitgebreid wordt. Naast dat retail op deze msrp wat gezondere marge hebben en dus kortingen op AMD hardware wel kan. Dat zal met raptorlake lastiger zijn.
Dat van die (ECO Mode) vind ik eigenlijk wel interessant maar nieuw nieuw. Het was al lang bekend dat als je de 12900k limiteerde op 150 watt en dus 40% van mijn power af nam je maar een paar procent prestatie verloor. Zelfde geld voor videokaarten. Het hele overclocked vanuit de fabriek is de reden dat chips tegenwoordig zo absurd veel slurpen.
intel en amd cpu zijn allemaal zuinig. Maar de nadruk ligt bij top performance. Undervolten underklokken en meer normale curve dat beter bij de sweetspot past van performance vermogen.
Ik ben verder erg benieuwd naar de 13700k ik heb geen interesse in de E-Cores dus ik denk niet dat de 13900k verder wat toe zal voegen op 400 mhz TVB na. En dat is dan 3% prestaties voor 50% power draw, no thx.
Na de teleurstellende AMD prijzen, gaming power draw en idle power draw is de 13700k mijn laatste hoop en anders wacht ik wel nog een jaartje. De 7700X3D zal helaas dezelfde idle power draw issues hebben en bijbehorend moederbord power draw dus eigenlijk valt die al af voordat hij uit is of ook maar bevestigd.
Met die AMD master software kan je ook vermogen curve zidanig aanpassen dat die onder de 50 hraden gaat. Mogelijk dat die 95 graden wall ook omlaag kan. Naast dat raptorlake 7..x3d wil. Erslaan ook aanzienlijk meer gaan trekken met 6ghz en ks model rete duur zal worden.
En of die Raptorlake het werkelijk wel zo beter doet op vermogen verbruik als voor de kroon moet gaan.
Helemaal waar ik kijk tegenwoordig minder naar peak frames en meer fram times. Nu ik eenmaal gewend ben aan hogere fps merk ik het meteen als er een dip is. Dat is dus een grotere prioriteit dan meer max fps.
Ik verwacht dat met all core load de power draw van de 13900k niet mals gaat zijn en dan is voor die 100% belastende workload de efficiëntie compleet overboord. Maar voor gaming en lage workloads en idle zal intel wederom gaan winnen. Dat hebben ze gewoon al jaren veel beter voor elkaar bij de high end chips.
Ik ben eigenlijk wel geinterresseerd in e-cores voor 8 of 16 ecore homeserver.
En ook benieuwd of met goede manier van multithreadende aanpak die ecores wel goed ook in games kan benutten. Of moet wachten op zen5 dan komt AMD ook met big little iets.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
SG schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:24:
[...]
nou nee je vergelijkt oude alderlake platform de straat prijzen van spul dat al hele tijd beschikbaar is. Naast DDR4 nou als ddr4 zo belangrijk is ,dan is beste performance dan ook niet.
Er komen nu de 1st toptier introductie mobo met early adopter hoge marges uit. Dat is mogelijk maar 20% van wat er aan mobo komen gaat. De target nu is voor early adopters die AM5 moeten hebben voor zen4 later 3d , zen5 , zen5 3d , naast dat platform ook 3 gen g-kaarten zal zien.
Hoe lang iets uit is doet er toch niet toe. het is voor gaming even snel en dermate veel goedkoper dat je alsnog later kan upgraden door dan een nieuw bord te komen en je onder de streep hetzelfde kwijt ben.

De de hoofd reden voor mij bij 7000 is toch echt de power draw. Mijn pc staat lange dagen aan en met de huidige power kosten is 15 a 20 watt meer idle power draw aan het einde van 4 jaar wat ik met mijn pc doe toe een gratis moederbord.

Ik ben nog wel op zoek naar benchmarks van meer moederborden en idle power draw. Misschien waren de bij de cpu geleverde borden gewoon ruk of zit er iets van inefficiënte wifi/bluetooth modules op die wat mij betreft uit kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 15:58

SG

SG surft naar info hardewaren

computerjunky schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:42:
Hoe lang iets uit is doet er toch niet toe. het is voor gaming even snel en dermate veel goedkoper dat je alsnog later kan upgraden door dan een nieuw bord te komen en je onder de streep hetzelfde kwijt ben.
doet er veel toe als stabiliteit en bios updates en revisies afwachten en idealer miment van aanschaffen en dat is niet nu. Gezien crisis kan hogere aanbod vs lage vraag de algehele markt de prijzen gaan drukken en dan is msrp minder van belang maar de straat prijzen. Naast dat milking van mobo makers voor early adopters deze crisis gen vsn korte duur kan zijn. Gezien marges hoog zijn op mobo kunnen ze ook meer korting geven als ze het slecht kwijt kunnen.
De de hoofd reden voor mij bij 7000 is toch echt de power draw. Mijn pc staat lange dagen aan en met de huidige power kosten is 15 a 20 watt meer idle power draw aan het einde van 4 jaar wat ik met mijn pc doe toe een gratis moederbord.
dat is jouw tate use case ik zou dat liever voor homeserver die taken toespelen en dan speeld idke grotere rol.
Ik ben nog wel op zoek naar benchmarks van meer moederborden en idle power draw. Misschien waren de bij de cpu geleverde borden gewoon ruk of zit er iets van inefficiënte wifi/bluetooth modules op die wat mij betreft uit kunnen
ja wifi en bt is ook iets wat niet wil. Maar 10gb nic onboard wel. Ipv zware OC mobo meer no nonsense versie.
Ik heb TR systeem maar ook mac mini. Voor daily driver zou Nuc erbij ideaal zijn. Die worlstation gamerig kan dan uit. En zuinige nuc aan. En dan krijg je dus een raptorlake mobil nuc

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:47
computerjunky schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:42:
[...]

Hoe meet jij je idle power draw?

Voor zover ik het begrijp zijn consumenten modellen van stroommeters redelijk accuraat bij een wat grotere power draw maar juist bij laag verbruik verliezen ze aan nauwkeurigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
DLSS schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Hoe meet jij je idle power draw?

Voor zover ik het begrijp zijn consumenten modellen van stroommeters redelijk accuraat bij een wat grotere power draw maar juist bij laag verbruik verliezen ze aan nauwkeurigheid.
Ik meet zelf niet ik heb die data uit recente reviews. Al kan je met bijvoorbeeld HWinfo64 wel je cpu stroomverbruik zien maar niet je moederbord verbruik.

En je heb ook gewoon stroomverbruik meters die perfect tot op de halve watt nauwkeurig zijn. Ik heb zelf wifi schakelaars mer stroom meters ingebouwd en die zijn zeer accuraat.
Vooral oudere modellen zijn pas accuraat vanaf 5 watt or meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik ben aan het wachten op met name de 13700k reviews. Wat ik nu kan vinden gaat hij het single core winnen van de 12900k maar verliezen in multicore?

Dat kan toch helemaal niet als het aantal cores exact gelijk is en de clocks hoger en ook nog meer cache.....mis ik iets? Iemand duidelijke leaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
^
Waar heb je dat dan gelezen ? Kan het me eigenlijk niet voorstellen.

FWIW: Intel Raptor Lake-CPU’s aanzienlijk duurder dan Alder Lake bij Caseking

[ Voor 65% gewijzigd door Help!!!! op 07-10-2022 16:56 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik weet niet meer waar precies en kan misschien ook een vroege ES versie zijn geweest.

Maar het is toch een feit dat hij sowieso wel sneller gaat dan zijn dan de 12900k? op papier lijkt ie beter iig.

prijzen kloppen wel: megekko kan ze ook al bestellen voor ongeveer die prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 15:59
Je merkt de ongunstige euro-dollar koers met de nieuwe generatie Intel-processoren wel. De USD-adviesprijzen zijn flink omlaag gegaan voor de i7 en i9:
  • i5-12600K $328 / $329 i5-13600K
  • i7-12700K $460 / $419 i7-13700K
  • i9-12900K $658 / $599 i9-13900K
Ondertussen zijn de introductieprijzen in euro's alleen maar omhoog gegaan:
  • i5-12600K €299 / €419 i5-13600K
  • i7-12700K €449 / €549 i7-13700K
  • i9-12900K €619 / €769 i9-13900K
Dit maakt deze generatie wel echt een heel stuk minder aantrekkelijk. Voor €449 (of zelfs minder, op basis van de adviesprijs in de VS) was de kans een stuk groter dat ik voor een i7-13700K was gegaan. Nu kijk ik het eerst maar even aan, in ieder geval tot de introductie van Zen4 3D en Intels non-K processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPvW
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-03 13:36
Ik heb jullie hulp nodig. Ik was bezig met een nieuwe pc te bouwen. Hij was in principe klaar maar toen werd ineens aangekondigd dat er een nieuwe i9 kwam. Dat terwijl ik net de i9-12900 binnen had. Dus dacht ik stuur hem terug en pre-order de nieuwe 13900. Alleen besef ik me net dat het mogelijk niet ondersteunt wordt door mijn moederbord. Ik heb een Gigabyte Z690 AORUS PRO LGA1700 ATX.
Daar staat de nieuwe i9 niet in het lijstje. Dus ben bang dat ik straks probleem heb... Alleen zie ik bij geen enkele AORUS dat de 13900 wordt ondersteunt. Bij andere merken wel.
Zouden ze gewoon de lijsten niet geüpdatet hebben? Of moet ik de 13900 maar annuleren en toch maar de 12900 kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
@EPvW

Dit heeft alleen niks met nieuws te maken. 13900 is nog niet gereleased dus de lijsten zijn neem ik aan ook nog niet geupdate en het bios met ondersteuning zal waarschijnlijk ook nog niet uit zijn. Gaat vast goed komen, even geduld tot de release en misschien iets langer tot het bios klaar is.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPvW
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-03 13:36
Excuus! Ik had niet door dat het het nieuws topic was. Ik had gezocht op moederbord en i9 en kwam direct hier terecht. Niet goed opgelet... Mea culpa!
Alsnog bedankt voor je reply! Ik hoop dat je gelijk hebt. Als de mods dit zien mogen ze mijn berichten weg halen gezien dus verkeerde topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Fwiw, Intel lijkt ook qua MT performance goed mee te gaan doen:

‘Intel Core i9-13900K komt in de buurt van AMD Ryzen 9 7950X in Blender’

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Wanneer komen de reviews van de nieuwe cpu's? Kan er niks over vinden maar zijn volgens mij vanaf morgen al leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostb1te1992
  • Registratie: November 2015
meljor schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:05:
Wanneer komen de reviews van de nieuwe cpu's? Kan er niks over vinden maar zijn volgens mij vanaf morgen al leverbaar?
Je hebt waarschijnlijk zelf het antwoord al geformuleerd, ik gok dat morgen of vannacht om 12 uur de eerste reviews komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

in een of andere tijdszone, ik neem aan niet de Nederlandse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Toch raar dat ze nergens iets concreets noemen qua datum/tijd?

Ze "leaken" al maanden en ze liggen al weken bij de reviewers maar verder melden ze nooit wat.

Ik moet een keuze maken tussen 5800x naar 5800x3d, Of 12400f naar 13700K dus ze snappen mijn haast toch wel :)

[ Voor 28% gewijzigd door meljor op 19-10-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
meljor schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:01:
Toch raar dat ze nergens iets concreets noemen qua datum/tijd?

Ze "leaken" al maanden en ze liggen al weken bij de reviewers maar verder melden ze nooit wat.

Ik moet een keuze maken tussen 5800x naar 5800x3d, Of 12400f naar 13700K dus ze snappen mijn haast toch wel :)
Vaak zijn tech reviews (AMD, Nvidia en Intel) om 15:00 onze tijd op release dag of een dag ervoor. Morgen middag 15:00 zou dus mijn gok zijn voor verlopen NDA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik kom nu pas erachter dat 13e generatie Intel om de hoek staat. Ik stond op het punt een 12400F te kopen zodra ik mijn oude ebike has verkocht, maar misschien toch even wachten. Alhoewel ik niet zo gauw weet wanneer de 13400 uitkomt. De 13600KF gaat me toch wat duur worden, en volgens mij brengen ze de rest niet meteen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
13400 komt pas volgend jaar eerste kwartaal oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Intel gooit wel mijn hele gedachtegang overhoop. Ik had besloten om een 12400F te kopen, maar zo begin ik toch weer te twijfelen. Aan de andere kant, de 12600KF kost een keer 302 euro. De 13600K wordt minstens 389. De 12400F kost 200, en de nieuwe i5 is volgens uitgelekte PassMark scores 2x zo sterk, maar dus ook 2x zo duur. Als de 13400 ook weer duurder wordt dan de 12400 heeft het niet veel zin om daarop te wachten. Nou ja, kan wel, maar kost ook weer meer geld. Maar als de 13400 ook iets van 200 euro gaat kosten, kan ik misschien beter wachten.

Mogelijk verkijk ik me dan wel erg op multithreaded scores. Ik heb nu een 7700K. Ik kom wel eens een keer tegen dat ik eigenlijk een hexacore met hyperthreading nodig heb, maar daarna wordt het nut van meer cores al gauw veel minder. En mijn huidige 7700K bottleneckt soms toch wel in games. Onlangs kon ik goedkoop aan een 6900XT komen, en mijn framerate is in sommige spellen totaal niet vooruit gegaan. Ik speel nogal eens dingen, van DotA 2 (wat vij weinig van de GPU vergt en dat doo rmijn CPU niet sneller is geworden) tot de nieuwe Spider-Man spellen (die toch wel baat hebben bij de GPU). Maar ja, de 7700K is hoe dan ook wel een bottleneck.

Lastig om alle info te parsen. Ik zou bijna willen dat die nieuwe generatie niet nu al uitkwam, puur zodat ik minder info had om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Amanoo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 00:20:
Intel gooit wel mijn hele gedachtegang overhoop. Ik had besloten om een 12400F te kopen, maar zo begin ik toch weer te twijfelen.
...
Maar als de 13400 ook iets van 200 euro gaat kosten, kan ik misschien beter wachten.
Eerder kwam al in dit topic voorbij dat de 13400 in technisch opzicht gewoon een 12'de generatie gaat zijn. Misschien wat hogere kloksnelheden en ze kunnen er altijd wat e-cores opplakken.

Je zegt dat de nieuwe i5's twee keer zo sterk worden, maar gezien er geen significante wijzigingen zijn in architectuur of productieprocedé verwacht ik dat dus echt niet. Ja, wat extra e-cores of kloksnelheid is altijd mooi meegenomen maar verwacht echt geen wonderen. Die extra cache bij de i5 K-versies gaat wel wat opleveren maar dat krijg je in de lagere regionen dus niet.

En over prijzen, tja, dat is altijd koffiedik kijken en zo kun je blijven wachten.
Lastig om alle info te parsen. Ik zou bijna willen dat die nieuwe generatie niet nu al uitkwam, puur zodat ik minder info had om mee te werken.
Dan doe je alsof die nieuwe serie er niet is en koop je een 12'de generatie, klaar. :+

[ Voor 15% gewijzigd door bwerg op 20-10-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 10:36
Mijn i5-13600KF komt vanmiddag binnen als het goed is! Ik ga voor de eerste keer die BIOS flashback functie van Asus nodig hebben, ik ben benieuwd hoe het gaat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-05 09:23
bwerg schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Eerder kwam al in dit topic voorbij dat de 13400 in technisch opzicht gewoon een 12'de generatie gaat zijn. Misschien wat hogere kloksnelheden en ze kunnen er altijd wat e-cores opplakken.

Je zegt dat de nieuwe i5's twee keer zo sterk worden, maar gezien er geen significante wijzigingen zijn in architectuur of productieprocedé verwacht ik dat dus echt niet. Ja, wat extra e-cores of kloksnelheid is altijd mooi meegenomen maar verwacht echt geen wonderen. Die extra cache bij de i5 K-versies gaat wel wat opleveren maar dat krijg je in de lagere regionen dus niet.

En over prijzen, tja, dat is altijd koffiedik kijken en zo kun je blijven wachten.

[...]

Dan doe je alsof die nieuwe serie er niet is en koop je een 12'de generatie, klaar. :+
Een 13600K kan echt wel 2x zo snel zijn tegenover een 12400 aangezien het 20 vs 12 threads zijn. Ook de 13400 heeft meer cache dankzij de extra E-cores al is het wel niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

napata schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Een 13600K kan echt wel 2x zo snel zijn tegenover een 12400 aangezien het 20 vs 12 threads zijn. Ook de 13400 heeft meer cache dankzij de extra E-cores al is het wel niet zo veel.
offtopic:
Ah, verkeerd geinterpreteerd. Ik dacht dat 13th gen twee keer zo snel zou zijn als 12th gen. Dat in zijn algemeenheid niet, een hoger model 13th tegenover een lager model 12th gen natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crunch
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik heb een 13900K in bestelling staan bij Megekko, gaat ie van 20-10 eerst naar 31-10 en nu naar niet bekend :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik had gisteravond een nieuwe Intel build besteld bij MeGekko. i9-13900K, DDR5 @6000Mhz Cas 30, Gigabyte Aurora Master Z790 en WD 850X m.2 2TB schijfjes. Samen met mijn RTX 4090.

Nu check ik, geen enkele winkel heeft de nieuwe Intel cpu's en geen enkele winkel bied nog z790 aan. Wat is dat nou weer voor een sloom gedoe.
Zo stond ie 20-10 levering en nu onbekend zelfde immo met het mobo. ppfff :/

Tevens geen enkele grote tech reviewer nog met benchmarks op youtube. Dit is toch heel anders dan de GPU kaarten.

[ Voor 9% gewijzigd door Xtr3me4me op 20-10-2022 10:24 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crunch
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12-2022
Xtr3me4me schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:24:
Ik had gisteravond een nieuwe Intel build besteld bij MeGekko. i9-13900K, DDR5 @6000Mhz Cas 30, Gigabyte Aurora Master Z790 en WD 850X m.2 2TB schijfjes. Samen met mijn RTX 4090.

Nu check ik, geen enkele winkel heeft de nieuwe Intel cpu's en geen enkele winkel bied nog z790 aan. Wat is dat nou weer voor een sloom gedoe.
Zo stond ie 20-10 levering en nu onbekend zelfde immo met het mobo. ppfff :/

Tevens geen enkele grote tech reviewer nog met benchmarks op youtube. Dit is toch heel anders dan de GPU kaarten.
Ik heb mijn 4090 al binnen van Megekko, maar inderdaad mijn Z790 en 13900K niet leverbaar. Op release date.... dat had ik niet verwacht van Intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Crunch schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Ik heb mijn 4090 al binnen van Megekko, maar inderdaad mijn Z790 en 13900K niet leverbaar. Op release date.... dat had ik niet verwacht van Intel
Ja mijn 4090 had ik dag 1 al vanuit MeGekko en is toevallig ook de Aurora Master versie, dacht mooi de nieuwe moederborden zijn ook leverbaar en tevens ook Aurora Master, dacht leuke combi.

Mja ben bang dat ik nog wel even moet wachten op mijn order. Niks leverbaar, schiet lekker op ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Crunch schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Hou er rekening mee dat dit soort zaken normaliter tot 06:00 PST op Embargo staan, het is dus niet te verwachten dat winkels ineens om op launchdag om 09:00 s'morgens onze tijd al verkopen. Beschikbaar is immers normaliter pas op Embargo verloop tijd en dat is dus normaal gesproken 15:00 onze tijd.

Er is dus best kans dat er dus tussen 15:00 en 16:00 ineens voorraad beschikbaar komt, een andere optie is dat daar deze producten al enige tijd in pre-order beschikbaar zijn geweest dat natuurlijk de dag 1 voorraad al verkocht is, mocht de vraag naar 13th wel hoog zijn (AMD's 7000 serie liep immers geen storm, dus zou ik dat bij 13th gen ook niet direct verwachten, al is daar mogelijk wel iets meer animo voor alleen al vanwege het feit dat je geen nieuw platform nodig hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Xtr3me4me schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:24:

Review embargo verloopt zeer waarschijnlijk om 15:00 vanmiddag onze tijd (06:00 PST), dat je nog geen reviews ziet is dus op zich vrij logisch.

Heel veel anders is dat trouwens niet, de RTX 4090 reviews kwamen ook allemaal om 15:00 online, net als de beschikbaarheid in de winkels. Zie ook dit topic dat ineens om 15:00 tot leven kwam op release dag ;) t0mmiiiii in "[ZT][NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen"

[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 20-10-2022 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Dennism schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Review embargo verloopt zeer waarschijnlijk om 15:00 vanmiddag onze tijd (06:00 PST), dat je nog geen reviews ziet is dus op zich vrij logisch.
Ik verwacht dat er om 14:59 een tweakers redacteur met de muis bij de "publish" knop zit te wachten! :)
Ben toe aan een systeem upgrade dus al het nieuws over de AMD en Intel processors slik ik als zoete koek.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Sprong gister ook paar uurtjes van onbekend naar morgen leverbaar dus zegt idd nog niets

Azerty heeft 13700k voorraad volgens website.

[ Voor 21% gewijzigd door meljor op 20-10-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 12:58
JohnnyV76 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Ik verwacht dat er om 14:59 een tweakers redacteur met de muis bij de "publish" knop zit te wachten! :)
Ben toe aan een systeem upgrade dus al het nieuws over de AMD en Intel processors slik ik als zoete koek.
Ik verwacht dat dat automatisch gaat haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

meljor schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:13:
Sprong gister ook paar uurtjes van onbekend naar morgen leverbaar dus zegt idd nog niets

Azerty heeft 13700k voorraad volgens website.
Ik wacht wel op MeGekko na 15:00. Bestelling staat in pre-order net als me mobo. Dus merken het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:35:
[...]

Want +41% MT is niet indrukwekkend genoeg voor je? :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Want +41% MT is niet indrukwekkend genoeg voor je? :p
Is niet echt antwoord op mijn vraag zoals ik hem bedoelde :P :) Je maakte de vergelijking met Zen4. In die zin vind ik het niet indrukwekkender. AMD presenteerde overigens, uit mijn hoofd ergens tussen 32% en 48% MT winst.

De intel MT winst is volgens dat artikel hoofdzakelijk tot stand gekomen door er extra (e)cores aan te plakken icm met wat kloksnelheidverbetering.
AMD haar winst is voornamelijk kloksnelheid (inhaalslag) en deels coreverbetering gerelateerd. In theorie had AMD er ook een extra chiplet erop kunnen plakken en dan was, andere bottlenecks daargelaten, hun MT winst door het dak gegaan.

Het is dus zeker een mooie winst maar voor mij niet indrukwekkender :P

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 20-10-2022 14:57 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Is niet echt antwoord op mijn vraag zoals ik hem bedoelde :P :) Je maakte de vergelijking met Zen4. In die zin vind ik het niet indrukwekkender. AMD presenteerde overigens, uit mijn hoofd ergens tussen 32% en 48% MT winst.
Die +41% was een gemiddelde van een set benchmarks, er zullen dus ook uitschieters bijzitten. Voor de vergelijking met Zen 4 zou je voor laatstgenoemde dus ook naar het gemiddelde kunnen kijken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is jullie inschatting zal het intel 1700 + ddr5 platform nog een generatie doen na de 13th-gen.

En wanneer zou die 14th Gen komen, 2-3-4-5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
gp500 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:30:
Wat is jullie inschatting zal het intel 1700 + ddr5 platform nog een generatie doen na de 13th-gen.
Het gerucht gaat dat 14th Gen (Meteor Lake) een nieuwe LGA 1851 socket krijgt.
Wanneer Zen 5 komt, dus waarschijnlijk ergens in 2024.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Die +41% was een gemiddelde van een set benchmarks, er zullen dus ook uitschieters bijzitten. Voor de vergelijking met Zen 4 zou je voor laatstgenoemde dus ook naar het gemiddelde kunnen kijken.
Obv dit plaatje kom ik dan op 43%.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:53
Sinds de 1e Core i-cpu heeft Intel nog nooit langer dan 2 generaties met 1 socket gedaan :)

Wat tot nu toe bekend is, is socket 1851 voor Meteor Lake (14e gen), ook voor Arrow Lake te gebruiken (15e gen).
Normaliter gewoon 1 generatie per jaar.
Of daar dan daadwerkelijk (grote) veranderingen inzitten is afwachten.

Raptor Lake is nu de 13e generatie geworden, als de nieuwe architectuur van Meteor Lake op tijd was geweest, dan was het een flink aangepakte chip geweest. Nu is het vooral meer cores en meer mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism

Ik zou daar niet op rekenen, Intel doet sinds jaar en dag 2 generaties per chipset, zelfs als het socket niet of nauwelijks veranderd. Dat lijkt ook iets te zijn waar vooral hun OEM partners erg blij van worden.

Ik vraag me dus eigenlijk ook niet af of Intel meer generaties per socket gaat doen, maar eerder of AMD er niet minder zal gaan doen zodra ze meer voet aan de grond krijgen in de OEM markt. AMD heeft het immers al geprobeerd met de 400 en 500 series chipsets, maar is daar op terug moeten komen na backlash uit de community. Het zou mij echter niet verbazen als ze dat plan niet hebben later varen maar het ergens nog weer gaan proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 20-10-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
jaja: TPU: Intel Core i9-13900K Review - Power-Hungry Beast

[ Voor 45% gewijzigd door Help!!!! op 20-10-2022 15:02 ]

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sportief van Intel om AMD hun extreme verbruik wat te laten verbleken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja verwachte zoiets al, maar valt nog wat meer tegen dan ik dacht wbt de tijdspanne.

Het is wel jammer idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-05 09:23
Eigenlijk zou Intel, net zoals AMD, gewoon een harde limiet moeten opleggen. Dan zit je niet met dergelijk negatieve reviews die klagen over stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Snelle conclusie: Nette prestaties, onverwacht 'scherp' geprijst maar vaak erg hoog energie verbruik.

Nu ben ik meer in de markt voor een 7700x / 7700x3D klasse cpu dus is dit sowieso niet voor mij bedoeld. Zou graag de i7-13700K review zien alsmede een geupdate review gecombineerd met de 4090. TPU gaat deze laatste binnenkort nog plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 20-10-2022 15:19 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Voor gaming lijkt de 13600K wel een match te zijn:

Intel Core i5-13600K Review - Best Gaming CPU
The Core i5-13600K leads the performance-segment of the company's swanky new 13th Gen Core "Raptor Lake" desktop processor family. This $300-ish market segment attracts a wide range of users, from gamers to creators on a budget. You get almost the entire feature-set of the series, at a lower core-count. It joins the Core i9-13900K, which we've also reviewed for you today; besides the i7-13700K. While the Core i5 desktop processor series have historically spanned mid-range prices, Intel has done several value-additions to Core i5 over the years, such that it created two sub-series—the Core i5 K/KF-series, and the non-K/KF; with the two having distinct CPU core-configurations, L3 cache sizes, and other features.
Wetende dat Meteor Lake toch een nieuwe socket krijgt, kan je net zo goed een 13600K met DDR4 halen en heb je een goedkoop gaming platform.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 20-10-2022 15:27 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Mja, maar zoals je hier ziet. Dit is puur in benchmarking met Power limit unlocked. Ja het verbruikt veel, maar als je het gewoon op stock houd en op waterkoeling houd. Is het een top CPU.

Ik ben in ieder geval blij met de i9-13900k die ik besteld heb. Ik denk op de Z790 met driver updates en bios updates de boel ook mooi gladgestreken zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 10:36
Dan heb ik goed gegokt! :D Ben op dit moment een nieuwe game pc aan het bouwen met een i5-13600KF! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Daarbij:

Windows 11 22H2 has the new core scheduler for 13th Gen along with all the improvements to thread director.

Daarbij vraag ik mij af of de tech reviewers ook de laatste buildversie geïnstalleerd hebben voor de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
napata schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:16:
Eigenlijk zou Intel, net zoals AMD, gewoon een harde limiet moeten opleggen. Dan zit je niet met dergelijk negatieve reviews die klagen over stroomverbruik.
Dit inderdaad, ik vraag me ook wel af hoe ze nu testen. Zijn dit borden waar de moederbord fabrikanten weer trucjes uithalen of hanteren ze wel netjes de PL2 van +-250W, de reviews lijken te suggereren dat het eerste weer aan de gang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:25:
Mja, maar zoals je hier ziet. Dit is puur in benchmarking met Power limit unlocked. Ja het verbruikt veel, maar als je het gewoon op stock houd en op waterkoeling houd. Is het een top CPU.

Ik ben in ieder geval blij met de i9-13900k die ik besteld heb. Ik denk op de Z790 met driver updates en bios updates de boel ook mooi gladgestreken zal worden.
In ieder geval GamersNexus testte altijd op een manier waarbij de default powerlimits e.d. gechecked en gerespecteerd worden. En dat doen ze volgensmij nog steeds. Dus ze passen evt. mobo settings aan en zetten deze terug naar intel/amd spec.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:32:
Daarbij:

Windows 11 22H2 has the new core scheduler for 13th Gen along with all the improvements to thread director.

Daarbij vraag ik mij af of de tech reviewers ook de laatste buildversie geïnstalleerd hebben voor de test.
Interessant punt. Denk nog niet iedereen want 22H2 is nog erg nieuw en dan zijn de resultaten uit het verleden niet meer correct en vergelijkbaar tenzij ook opnieuw getest.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Help!!!! schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

In ieder geval GamersNexus testte altijd op een manier waarbij de default powerlimits e.d. gechecked en gerespecteerd worden. En dat doen ze volgensmij nog steeds. Dus ze passen evt. mobo settings aan en zetten deze terug naar intel/amd spec.
Hun review ga ik nu net checken om te kijken of ze dat nog steeds doen. Voor de echte goede power tests zal het echter wachten zijn op Igor zijn uitgebreidere reviews verwacht ik

Igor zijn initiele resultaten zijn al wel een stuk genuanceerder dan bijv. Steve van HWU was.

1440P gaming:

Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/10/24-QHD-Power-Draw.png

Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/10/25-QHD-Efficiency.png

Autocad waar de 13900K wel een vreemde uitschieter heeft.

Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/10/91-ACAD-Power-Draw.png

Blender:

Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/10/93-Blender-Power-Draw.png

Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/10/94-Blender-Efficiency-1.png

[ Voor 47% gewijzigd door Dennism op 20-10-2022 15:47 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste