Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:38
iDaniel schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:20:
[...]

Gebruik bijvoorbeeld deze https://www.tinytronics.n...boost-converter-xl6009-4a

Je kunt de Pi voeden via de GPIO maar zo heb je geen bescherming tegen overvoltages. Ik zou het niet doen in ieder geval.
Klopt, dat is waarom ik die shim interessant vond, daar zit die beveiliging wel aan/in. Ding lust alleen geen 24v dus dan zou ik er alsnog een 2e stepdown voor moeten hangen, voelt een beetje overbodig.
Vullisbak schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:22:
[...]

Eleganter weer ik niet, maar ik gebruik een LM2596 DC-DC buck converter om de 24V naar 5V te brengen.
Het geheel in een custom 3D geprinte behuizing en op de extrusion van de Ender 3 geschoven.

Iets als dit: https://www.thingiverse.com/thing:3063845
Zoiets was ik ook van plan, maar dan met een andere behuizing: https://www.thingiverse.com/thing:3700643

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
DRuw schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:34:
Toch grappig... De ene naakt het vast en neemt stukken glas mee en bij de ander pleurt het op het bed tijden printen al om.
Ik vind dat magnetische bed aardig printen maar het slijt te hard. Print nu op een gfk plaat met eronder het glazen bed om hem netjes recht te krijgen. Af en toe Dreft erover en plakt prima en komt goed los. Op m'n 5 zit nu glas en ga ik PETG op printen. Zal ook snel gfk worden vermoed ik
Wat is precies zo'n gfk plaat? Ik krijg verschillende resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
BounceMeister schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:11:
[...]

Wat is precies zo'n gfk plaat? Ik krijg verschillende resultaten.
http://www.lerrox.de/gfk/index.php

vertaald vanuit het Duits:
GVK-PANELEN
Onze hoogwaardige glasvezelweefsel / epoxyhars GVK-panelen worden onder meer toegepast in de volgende gebieden:

Industrie: Frontpanelen, isolatieruiten, afstandhouders, kernmateriaal, etc.
Modelbouw: modelvliegtuigen, scheepsmodelbouw, automodelbouw ect.

Structuur: glasfilamentweefsel / epoxyhars vlamvertragend Grens
temperatuurbestendig: ca. 120 ° C
Druksterkte: 200-350 MPa
Kleur: geelachtig groenachtig

Het materiaal heeft een hoge hardheid en glasvezelgehalte . Voor het
bewerken raden wij volhardmetalen gereedschappen en hogesnelheidsspillen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:13
kmichael schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:32:
.................
Alleen het drogen duurt wel 3 dagen.
.................
Wat bedoel je daar precies mee? "drogen"?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Naalroc schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:41:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? "drogen"?
De lijm tussen de spiegel en GFK plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
BounceMeister schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:56:
[...]

Ik zag net dat PEI ook een ander type printbed kan zijn (niet flexibel), maar ik bedoel de spring steel PEI variant. Dus een laagje op een buigbaar plaatje staal.

Ik wil het resultaat van dit filmpje voorkomen:
YouTube: Two Trees PEI Spring Steel 3D Printing Surface Review

Ik neem aan dat glassex geen laagje achterlaat, dus wordt het "knoeien" met houtlijm, 3DLac of iets soortgelijks?

Edit,

Die TwoTrees plaat is een onding, want terwijl ik dit typte is m'n (PLA) print spontaan omgevallen. Was al de hele dag aan het printen. :( Terug naar het standaard Creality flexibele printbed dus!
Toevallig heb ik een tijdje terug dezelfde plaat gekocht die jij hier hebt gehaald. Ik had ontzettend veel problemen met hechting.

Ik heb het schoon gemaakt met water, glassex, aceton en uiteindelijk heb ik besloten om 99% isopropyl alcohol te halen en dat te gebruiken voor het schoon maken.
Ook print ik de eerste laag op een hogere temperatuur dan de rest en doe ik mn part cooler pas aan vanaf layer 5.

Tot nu toe print en hecht alles prima, ik had de part cooler een keer vanaf laag 3 aangezet en toen zag ik al wat lagen los komen. Oh en je bed goed level hebben en op de juiste afstand van je nozzle is erg belangrijk.

Misschien dat mijn ervaring je iets kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-08 11:31
DRuw schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:33:
[...]

die nema kabel zat volgens mij een contra kabeltje bij om die vast te maken aan de bestaande kabel... dacht ik. Ik heb hem in ieder geval zonder gekke dingen kunnen aansluiten.
foto wellicht?
Ik snap wat je bedoeld met die andere connector, stond ook in de handleiding maar blijkbaar is die niet bij mij mee geleverd. Uiteindelijk de draden gesoldeerd en nu werkt het.

Ik kom alleen niet uit bij het aan/uit schakelen van de thermistor. Ik heb de thermistor die bij de kit zat (104GT) gebruikt voor de hotend, in tegenstelling tot de standaard thermistor die bij de E3 zat. Alleen nu wordt zowel het bed als de hotend weergegeven als 0 graden. In de handleiding staat dat ik die 104GT moet zetten op '5' in Marlin. Heb gekeken waar ik dit moest aanpassen, maar kan dit niet helemaal vinden. Ben zelf niet echt thuis in dit soort werk en kon zo even niet op het internet vinden welk variabel ik nu precies moet aanpassen, iemand die toevallig een idee heeft? (SKR V2.0 met meest recente firmware).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat is in het begin in config bestand. Hele rits met opties onder elkaar en daarna staan de hotend en bed en nog een paar opties waar je dan 1,2,0 enz in zet.
Heb het ff niet voor me anders had ik een screentje gemaakt voor je...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-08 11:31
DRuw schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:26:
Ja dat is in het begin in config bestand. Hele rits met opties onder elkaar en daarna staan de hotend en bed en nog een paar opties waar je dan 1,2,0 enz in zet.
Heb het ff niet voor me anders had ik een screentje gemaakt voor je...
Heb het gevonden, wist niet zeker of ik goed zat. Maar je had het over een hele rits aan opties, nou dat kwam me wel bekend voor toen ik aan het zoeken was :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 11:44
Hoi, ik ben er weer eens met een vraag.

Ik was vandaag bezig met de Trianglelabs BL-touch, nu heb ik alles aangesloten en firmware geupdate, maar bij het opstarten hoorde ik dus een elektrische schok. Het eerste wat ik uiteraard deed was kijken waar en wat nou ontploft was maar nu zie ik eigenlijk niks dat mankeert aan mijn mainboard. De oorzaak was waarschijnlijk een fout in de bekabeling waar ik perongeluk pin 4 en pin 6 van de ICSP had verwisseld. 100x controleren en dan doe je het nog...

Kabels gecontroleerd en nu start ik de printer op en werkt de bltouch en lcd niet, maar zodra ik mijn raspberry pi insteek gaan ze plotseling allebij aan. Nu vraag ik mij dus af of ik iets kapot heb gemaakt aan mijn mainboard of hoort dit nou eenmaal zo?

Edit:
Heb al gevonden waardoor het komt (denk ik tenminste), dat wat normaal gesproken via de PSU stroom voorziet aan de LCD en de BLtouch. Vraag mij af of het veilig is om gewoon te printen via USB en dan die ook de stroom te laten voorzien van de BLTouch en LCD.

Edit2:
Iemand anders gevonden met het zelfde probleem. Hoogstwaarschijnlijk kan ik hem nog normaal blijven gebruiken maar heb nu altijd octoprint nodig.

https://www.reddit.com/r/...owered_on_by_psu_and_usb/

[ Voor 30% gewijzigd door Khalon op 22-12-2020 19:29 . Reden: Found it ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:56

-36-

Trust me. I'm an amateur

Khalon schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:18:
Hoi, ik ben er weer eens met een vraag.

Ik was vandaag bezig met de Trianglelabs BL-touch, nu heb ik alles aangesloten en firmware geupdate, maar bij het opstarten hoorde ik dus een elektrische schok. Het eerste wat ik uiteraard deed was kijken waar en wat nou ontploft was maar nu zie ik eigenlijk niks dat mankeert aan mijn mainboard. De oorzaak was waarschijnlijk een fout in de bekabeling waar ik perongeluk pin 4 en pin 6 van de ICSP had verwisseld. 100x controleren en dan doe je het nog...

Kabels gecontroleerd en nu start ik de printer op en werkt de bltouch en lcd niet, maar zodra ik mijn raspberry pi insteek gaan ze plotseling allebij aan. Nu vraag ik mij dus af of ik iets kapot heb gemaakt aan mijn mainboard of hoort dit nou eenmaal zo?

Edit:
Heb al gevonden waardoor het komt (denk ik tenminste), dat wat normaal gesproken via de PSU stroom voorziet aan de LCD en de BLtouch. Vraag mij af of het veilig is om gewoon te printen via USB en dan die ook de stroom te laten voorzien van de BLTouch en LCD.

Edit2:
Iemand anders gevonden met het zelfde probleem. Hoogstwaarschijnlijk kan ik hem nog normaal blijven gebruiken maar heb nu altijd octoprint nodig.

https://www.reddit.com/r/...owered_on_by_psu_and_usb/
Als solderen geen optie is kan je ook een 24v naar 5v step down converter (bv LM2596) op de isp header aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 03:32
Soepstengel schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:10:
[...]

Ik heb de fan op mijn moederboord en de fan op mijn hotend vervangen door nocatua's i.c.m. een step-down converter, werkt prima! Voor de hotend kan je het beste de dikkere versie van de fan nemen, dan heb je net wat meer lucht verplaatsing. Het klopt inderdaad wel wat je zegt dat ze minder capaciteit leveren, maar tot nu toe heb ik daar geen problemen van ondervonden (en met mij heel veel meer, zoek even in dit forum zou ik zeggen).
Bedankt voor de tip, ik heb hier nog wat over gezocht en ik vind veel verschillende oplossingen. Er zijn mensen die gewoon de bestaande 40mm fan vervangen maar ik zie ook constructies met 1, 2 of zelfs 3 fans. Zoals deze waarvan ook een uitgebreide instructable is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOHBdQ-RB7OZwhav5pILKj7HDa8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/kIDm2smOhaDpXNPLPIopipnN.png?f=fotoalbum_medium
https://www.instructables...nt-Fan-Replacement-Guide/

Op zich spreekt het design mij wel aan maar weet iemand of ik die print gewoon van PLA kan maken of dat dat ivm warmte ontwikkeling onverstandig is? Daarnaast is mij niet helemaal duidelijk hoe je meerdere fans aansluit, kun je gewoon 2 of 3 fans koppelen aan dezelfde fan controller of 12 volt aansluiting? (met step down converter uiteraard)
De samenstelling van het plastic is heel anders waardoor je dus (zoals je zelf al zegt) andere temperaturen nodig hebt om het goed te kunnen printen. De tube die je hotend in gaat kan standaard maar tot een bepaalde temperatuur gaan voordat die gaat smelten, de vervangende tube (bekendste van Capricorn) heeft een veel hogere tolerantie voordat die gaat smelten. Daarnaast zijn die tubes vaak ook wat minder flexibel/wat krapper waardoor retraction issues minder een probleem kunnen zijn.
Bedankt voor de toelichting, maar zit er wat betreft verschil in printen ook veel verschil in de uiteindelijke materiaal-eigenschappen? Want voor mijn gevoel leek het allemaal een beetje vergelijkbaar. Wat zou een goede reden kunnen zijn om bijvoorbeeld Nylon te printen in plaats van PetG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khalon
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 11:44
@-36- Moet ik dan voor ieder 5v apparaat zo'n converter erbij plaatsen? Voor de LCD, de BLtouch nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:03
@DRuw thanks voor de pid kalibratie tip. Die kende ik nog niet :)
kmichael schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:32:
Ik heb mijn GFK plaat op een spiegel geplakt van de Ikea.
Wat voor lijm heb je daar voor gebruikt?

@Silvos volgens mij haal je dingen door elkaar.
Je hebt standaard twee fans op je kop zitten. 1 voor je hot-end en 1 part cooler. De hot-end fan is een 40*40*10 (4010) standaard model die velen hier (ik inclusief) vervangen door een 40*40*20 noctua fan met een dc - dc converter er tussen om van 24v, 12v te maken (multimeter benodigd overigens!)
De andere fan is een 4010 radial fan. Deze vervangen velen door o.a. 5015 radial fan(s). Maar deze vind ik vrij rumoerig.
Ik heb de hero me gen 5 met de dual 4010 radial fan uitvoering geprint en gemonteerd. Hier ben ik qua koeling en geluid het meeste over te spreken.
Gewoon in PLA, want als het goed is doet de hot-end fan zijn werk ;)

[ Voor 54% gewijzigd door BlueFlame op 22-12-2020 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
BlueFlame schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:45:
@DRuw thanks voor de pid kalibratie tip. Die kende ik nog niet :)

[...]

Wat voor lijm heb je daar voor gebruikt?
De Bizon puitlijm
https://www.gamma.nl/asso...nsparant-500-ml/p/B484020
Die heb je ook in een kleinere bus.

Er staat wel op tot 50 graden bestendig...... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
BlueFlame schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:45:

@Silvos volgens mij haal je dingen door elkaar.
Je hebt standaard twee fans op je kop zitten. 1 voor je hot-end en 1 part cooler. De hot-end fan is een 40*40*10 (4010) standaard model die velen hier (ik inclusief) vervangen door een 40*40*20 noctua fan met een dc - dc converter er tussen om van 24v, 12v te maken (multimeter benodigd overigens!)
De andere fan is een 4010 radial fan. Deze vervangen velen door o.a. 5015 radial fan(s). Maar deze vind ik vrij rumoerig.
Ik heb de hero me gen 5 met de dual 4010 radial fan uitvoering geprint en gemonteerd. Hier ben ik qua koeling en geluid het meeste over te spreken.
Gewoon in PLA, want als het goed is doet de hot-end fan zijn werk ;)
Beste BlueFlame

Ik snap dat de hot-end origineel 2 verschillende fans heeft; een gewone en een radiale. Echter ik zie veel builds op internet (en ook het plaatje wat ik stuurde) waarbij men de fans vervangt door 2 gewone of zelfs 3 gewone 40x40x20 noctua fans. Waarbij dan een 3d print als custom mount ervoor zorgt dat de gewone fan een radiale luchtstroming heeft.

Ik heb ook wat gelezen in dit topic en wat gegoogled maar ik loop een beetje vast in alle mogelijkheden. Mij leek in ieder geval een custom mount met 2 of 3 stille Noctua fans beter dan 1 stille noctua fan met alsnog een best luidruchtige radiale fan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb uiteindelijk een gfk plaat in gebruik zonder deze vast te lijmen. De lijm zorgde er juist voor dat het perfecte oppervlak van de spiegel en maanlandschap werd...
Heb ze nu geklemd en dat werkt prima gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:15
Silvos schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:41:
[...]

Bedankt voor de tip, ik heb hier nog wat over gezocht en ik vind veel verschillende oplossingen. Er zijn mensen die gewoon de bestaande 40mm fan vervangen maar ik zie ook constructies met 1, 2 of zelfs 3 fans. Zoals deze waarvan ook een uitgebreide instructable is.
[Afbeelding]
https://www.instructables...nt-Fan-Replacement-Guide/

Op zich spreekt het design mij wel aan maar weet iemand of ik die print gewoon van PLA kan maken of dat dat ivm warmte ontwikkeling onverstandig is? Daarnaast is mij niet helemaal duidelijk hoe je meerdere fans aansluit, kun je gewoon 2 of 3 fans koppelen aan dezelfde fan controller of 12 volt aansluiting? (met step down converter uiteraard)
Wat @BlueFlame al zegt inderdaad. Daarnaast, als je net begint is dit echt allemaal niet nodig. De standaard cooling setup is afdoende om gewoon te printen. Betere part cooling is vooral nodig als je hele extreme overhangs wilt gaan printen bijvoorbeeld. Ik zou het voor een beginner niet aanraden om de hele print-head te vervangen door een geprinte hero me, doe dat lekker als je aardig wat printjes hebt gedaan en alles naar behoren werkt. Een hero me kan weer zorgen voor andere problemen die je dan weer moet gaan uitzoeken. Als je daar zin in hebt is dat prima natuurlijk, maar als je verwacht dat het allemaal gelijk gaat werken dan werkt het nogal demotiverend.
Silvos schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:41:
Bedankt voor de toelichting, maar zit er wat betreft verschil in printen ook veel verschil in de uiteindelijke materiaal-eigenschappen? Want voor mijn gevoel leek het allemaal een beetje vergelijkbaar. Wat zou een goede reden kunnen zijn om bijvoorbeeld Nylon te printen in plaats van PetG?
PLA is het meest gangbare filament en het makkelijkst te printen. PetG is iets sterker volgens mij, maar vooral interessant is dat je deze in doorzichtige kleuren hebt (imo). PetG wordt ook gebruikt voor de flesjes frisdrank/water (als vergelijking). Nylon is flexibeler dan PLA en PetG en sterker maar een stuk lastiger te printen.

fyi: er is echt heel veel op internet te vinden over de materialen die je kunt gebruiken met je printer en de pro's/cons's ervan: https://www.simplify3d.com/support/materials-guide/nylon/

[ Voor 3% gewijzigd door Soepstengel op 23-12-2020 08:31 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:03
Silvos schreef op woensdag 23 december 2020 @ 01:37:
[...]

Beste BlueFlame

Ik snap dat de hot-end origineel 2 verschillende fans heeft; een gewone en een radiale. Echter ik zie veel builds op internet (en ook het plaatje wat ik stuurde) waarbij men de fans vervangt door 2 gewone of zelfs 3 gewone 40x40x20 noctua fans. Waarbij dan een 3d print als custom mount ervoor zorgt dat de gewone fan een radiale luchtstroming heeft.

Ik heb ook wat gelezen in dit topic en wat gegoogled maar ik loop een beetje vast in alle mogelijkheden. Mij leek in ieder geval een custom mount met 2 of 3 stille Noctua fans beter dan 1 stille noctua fan met alsnog een best luidruchtige radiale fan.
Top, dan ben je al een end :)
Enige ervaring die ik heb hiermee is een paar pagina's terug in dit topic te vinden. Ik heb er toen twee 40*40*10 noctua fans op gehad voor part cooling maar ik vond de koeling niet voldoende. Twee 40*40*20 zouden het wellicht wel net redden. (Maar geen ervaring mee)
Verder sluit ik me aan bij wat @Soepstengel zegt. Eerst lekker printen en de printer leren kennen en dan pas grote wijzigingen doorvoeren (en die dan het liefst 1 tegelijk). Maar dat moet ieder natuurlijk voor zich bepalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 22:29
Hey, er is iets dat ik me afvraag he. Het standaard bed van mijn ender 3 V2 is van glas en ook ietwat hobbelig voor betere hechting, zou dit ook invloed hebben op de grid van mijn BLTouch? Deze ben ik nu net aan het installeren namelijk! Ervaringen dat dit problemen kan opleveren?

EDIT:
Nog een vraag, zijn er mensen die weten hoe de software precies werkt? Ik krijg de auto-homing nu namelijk nog niet voor elkaar. Ik heb de BLTouch nu geïnstalleerd en ook als ik mijn printer aan zet klikt het pinnetje ervan wel, dus het zou moeten werken. Na het flashen vd software (de laatste vd ender 3 v2 without adapter van hun site: Creality site ) wilde ik het levelen doen om de z-offset en zo goed in te stellen, alleen als ik op auto home of wat dan ook klik, beweegt er niets... Enig idee wat ik fout doe? :)

[ Voor 50% gewijzigd door Niekserr op 23-12-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

Hallo,
Ik heb een schuur gemaakt in de tuin waar mijn huidige 3D (ender3) in komt te staan
Hopelijk kan ik de vochtigheid reduceren to laag genoeg (wat is eigenlijk goed?? )
Nu staat mijn Ender 3 op een LÄCK tafel (bij heel veel mensen denk ) maar ik ga geen LÄCK in de schuur gebruiken.
Ik wil 2 printers boven elkaar maar ook kunnen uitbreiden naar een grotere variant.
De LÄCK is 55x55cm zou 65x65 groot genoeg zijn voor de meeste printers? ook de hoogte ga ik 65cm aanhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URvh7iynkToMAVLEFAhf79e2Yok=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXbGZUN7HEo26iFl3zbedeD0.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook moet ik de rest van de layout van de schuur bepalen (werkbank, kastjes enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Heb de ender 3 v2 besteld, hoop vandaag binnen.

Ik wil echt niet morgen met ASA, PU of Carbon aan de slag.

Stap 1 is het apparaat maar eens goed en zorgvuldig in elkaar knutselen.

Is het verstandig om het bouwen ook op een glazen ondergrond te doen ivm een 100% vlakke basis?
Printer komt ook op glas te staan.

Heb wel de BL touch bijbesteld en 1kg PLA. Ga eerst alles in elkaar zetten, testen / proefstukken maken en daarna pas de BL touch installeren.

Stap voor stap dus, geen haast en nog ontzettend veel (lees: Alles) te leren. Heb geen idee naar firmware, mainboards, Windows software en laat staan 3D design. Wel affiniteit met elektronica en mechanica maar alleen als hobby en absolute basis. Gevoel is er wel.

Als ik ooit toe ben aan ASA (doel is er wel) dan kan ik de nodige upgrades doen.

Nu maar hopen dat het pakket inderdaad vandaag komt :)

Overigens veel lof voor de klantenservice van 123-3d.nl tot nu toe. In comment gevraagd naar afhalen en werd diezelfde dag gebeld. 1 pakket bij PostNL vertraagd en netjes een mail met excuses dus wat dat betreft prima.
Het is nu eenmaal druk en geduld is een schone zaak.

[ Voor 25% gewijzigd door sanscorp op 23-12-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

sanscorp schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:04:

Is het verstandig om het bouwen ook op een glazen ondergrond te doen ivm een 100% vlakke basis?

Heb wel de BL touch bijbesteld en 1kg PLA. Ga eerst alles in elkaar zetten, testen / proefstukken maken en daarna pas de BL touch installeren.

Stap voor stap dus, geen haast en nog ontzettend veel te leren.

Als ik ooit toe ben aan ASA (doel is er wel) dan kan ik de nodige upgrades doen.

Overigens veel lof voor de klantenservice van 123-3d.nl tot nu toe. In comment gevraagd naar afhalen en werd diezelfde dag gebeld. 1 pakket bij PostNL vertraagd en netjes een mail met excuses dus wat dat betreft prima.
Ja .. bouw de printer op een vlakke stevige ondergrond .. Ik heb mensen zo'n ding op een kussen zien bouwen en dan zeuren dat allles scheef enzo is ..
Er komt best wat bij kijken dan lukraak de beschrijving te lezen
YouTube: YouTube

Kijk hier even rond .. zijn best veel GOEDE tutorials te vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 23:09

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

sanscorp schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:04:

Stap voor stap dus, geen haast en nog ontzettend veel (lees: Alles) te leren. Heb geen idee naar firmware, mainboards, Windows software en laat staan 3D design. Wel affiniteit met elektronica en mechanica maar alleen als hobby en absolute basis. Gevoel is er wel.

Ik heb hem nu net een week ongeveer en ben er zeer tevreden over. Heb hier dezelfde ervaring, ook de bltouch besteld maar die is nog niet binnen, al wel 10+ print gedaan op gewoon stock firmware.

Beetje prielen met een papiertje en de draaiknoppen in het begin maar dat went ook wel weer.

Deze video heeft mij heel erg geholpen:
Ender3 v2 build

Let er even op bij 18:11 doet hij er een schroefje in die die er nog niet in had moeten doen want daar moet de belt tighter nog onder. Dat zegt hij ook in zijn video, maar pas nadat hij hem er al op heeft zitten haha. Ik moest hem weer eraf halen en opnieuw op doen. (opzich ook geen ramp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solid Seal schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:16:
Hallo,
Ik heb een schuur gemaakt in de tuin waar mijn huidige 3D (ender3) in komt te staan
Hopelijk kan ik de vochtigheid reduceren to laag genoeg (wat is eigenlijk goed?? )
Nu staat mijn Ender 3 op een LÄCK tafel (bij heel veel mensen denk ) maar ik ga geen LÄCK in de schuur gebruiken.
Ik wil 2 printers boven elkaar maar ook kunnen uitbreiden naar een grotere variant.
De LÄCK is 55x55cm zou 65x65 groot genoeg zijn voor de meeste printers? ook de hoogte ga ik 65cm aanhouden.

[Afbeelding]

Ook moet ik de rest van de layout van de schuur bepalen (werkbank, kastjes enzo)
Nice, hoe droger hoe beter. In mijn werkkamers is de luchtvochtigheid 40% / temp 21, printen met de E5 werkt goed bij deze cijfers. Alleen 123-3D PLA.
Heb zelf ook een schuur met gereedschap staan, zonder verwarming, je merkt dat vocht dan een probleem is. Kan mij voorstellen dat een 3D printer dat ook niet leuk gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Soepstengel schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:28:
Wat @BlueFlame al zegt inderdaad. Daarnaast, als je net begint is dit echt allemaal niet nodig. De standaard cooling setup is afdoende om gewoon te printen. Betere part cooling is vooral nodig als je hele extreme overhangs wilt gaan printen bijvoorbeeld. Ik zou het voor een beginner niet aanraden om de hele print-head te vervangen door een geprinte hero me, doe dat lekker als je aardig wat printjes hebt gedaan en alles naar behoren werkt. Een hero me kan weer zorgen voor andere problemen die je dan weer moet gaan uitzoeken. Als je daar zin in hebt is dat prima natuurlijk, maar als je verwacht dat het allemaal gelijk gaat werken dan werkt het nogal demotiverend.
Nouja het was niet mijn bedoeling om de printer gelijk uit elkaar te halen. Maar hij staat echt recht naast mij en het geluid van de fans ervaar ik als nogal storend. Daarnaast heb ik de printer een week in gebruik en hoor ik nu reeds een eigenaardig geluid uit de fans komen dus die moet vermoedelijk sowieso worden vervangen over niet al te lang.

Kun je voorbeelden noemen van problemen die je kan verwachten met een hero me? Ik heb die instructable bekeken en wat gegoogled op hero me maar ik kan niet echt grote problemen indenken, hooguit dat je zorgvuldig moet zijn met het aansluiten van de fans/step down converters. Overigens al enkele tientallen printjes gemaakt en de printer werkt verder wel prima.
PLA is het meest gangbare filament en het makkelijkst te printen. PetG is iets sterker volgens mij, maar vooral interessant is dat je deze in doorzichtige kleuren hebt (imo). PetG wordt ook gebruikt voor de flesjes frisdrank/water (als vergelijking). Nylon is flexibeler dan PLA en PetG en sterker maar een stuk lastiger te printen.

fyi: er is echt heel veel op internet te vinden over de materialen die je kunt gebruiken met je printer en de pro's/cons's ervan: https://www.simplify3d.com/support/materials-guide/nylon/
Ik had die pagina al voorbij zien komen maar vind dus de informatie lastig te schatten. Bij Polycarbonaat staat bijv dat het goed krachten kan opvangen en goed tegen hitte kan. Ook ASA kan goed krachten opvangen maar heeft daarbij dan nog (betere?) UV bestendigheid. Ook bij Nylon staat dat het goed krachten kan opvangen maar begrijp ik dan weer wat flexibeler is dan Polycarbonaat of ASA.

Als ik dat dan vergelijk met het makkelijker te printen PETG staat hier ook dat het materiaal goed krachten kan opvangen maar dat het iets zachtere oppervlakte zorgt voor sneller slijtage. Op basis van die informatie krijg ik het gevoel dat de verschillen in materiaaleigenschappen vrij subtiel zijn of schat ik dat verkeerd in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

smitae schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:07:
[...]

Nice, hoe droger hoe beter. In mijn werkkamers is de luchtvochtigheid 40% / temp 21, printen met de E5 werkt goed bij deze cijfers. Alleen 123-3D PLA.
Heb zelf ook een schuur met gereedschap staan, zonder verwarming, je merkt dat vocht dan een probleem is. Kan mij voorstellen dat een 3D printer dat ook niet leuk gaat vinden.
Ik heb 'hopelijk' goede isolatie, en ik ga er wel een klein kacheltje inzetten . Maar die 40% @ 21 graden is wel iets om in de gaten te houden.
https://www.coolblue.nl/p...6Hl7uPmbK4txoCu6cQAvD_BwE
is wel iets om aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Ik snap niet helemaal hoe je een step down buck converter gebruikt voor een part cooling fan. Die worden toch met pwm aangestuurd, en dan zou je een step down buck converter aansturen met pwm, kan dat?

Begrijp ik hier iets niet of verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solid Seal schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:31:
[...]

Ik heb 'hopelijk' goede isolatie, en ik ga er wel een klein kacheltje inzetten . Maar die 40% @ 21 graden is wel iets om in de gaten te houden.
https://www.coolblue.nl/p...6Hl7uPmbK4txoCu6cQAvD_BwE
is wel iets om aan te schaffen :)
21 graden is waarschijnlijk niet nodig, maar kun elk geval je temp boven de dauwtemp in je schuur zit wel belangrijk. Dan heb je in elk geval geen last van condens vorming op je spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:06
iDaniel schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:35:
Ik snap niet helemaal hoe je een step down buck converter gebruikt voor een part cooling fan. Die worden toch met pwm aangestuurd, en dan zou je een step down buck converter aansturen met pwm, kan dat?

Begrijp ik hier iets niet of verkeerd?
Volgens mij is daar een vrij simpele oplossing voor. Niet alles via de buck converter laten gaan, maar alleen de -. Er vanuit gaande dat de + gemoduleerd is komt dus wel het gemoduleerde signaal bij de fan aan, en aan de - kant wordt voorkomen dat het voltage te hoog is.

Dat is in ieder geval hoe ik het als leek begrepen meen te hebben. Het kan, en volgens mij op deze manier. Maar uiteraard wel zelf even controleren of mijn verhaaltje klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Silvos schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:30:
[...]

Nouja het was niet mijn bedoeling om de printer gelijk uit elkaar te halen. Maar hij staat echt recht naast mij en het geluid van de fans ervaar ik als nogal storend. Daarnaast heb ik de printer een week in gebruik en hoor ik nu reeds een eigenaardig geluid uit de fans komen dus die moet vermoedelijk sowieso worden vervangen over niet al te lang.

Kun je voorbeelden noemen van problemen die je kan verwachten met een hero me? Ik heb die instructable bekeken en wat gegoogled op hero me maar ik kan niet echt grote problemen indenken, hooguit dat je zorgvuldig moet zijn met het aansluiten van de fans/step down converters. Overigens al enkele tientallen printjes gemaakt en de printer werkt verder wel prima.
Volgens mij moet je een bracket op de hotend carriage plaatsen met de Hero Me. Door die bracket komt je hotend op een andere positie te staan. Na de installatie moet je daarom je hotend calibreren qua positie en dus de firmware aanpassen met offsets. Daarnaast is de gehele Hero Me een stukje groter dan wat er nu opzit, je kunt daardoor ook niet je hele bed volume gebruiken en daar moet je in je firmware/slicer ook nog wat voor aanpassen. Zat mensen hier in het topic die de grootste problemen hebben met de firmware aanpassen. Zeker gezien je eerdere post waarin je aangeeft vorig jaar al een 3d printer gehad te hebben maar daar slechte ervaringen mee had lijkt het me niet verstandig om nu al zo'n grote aanpassing te gaan doen. Als je de positie van je hotend niet goed krijgt kan je weer last gaan krijgen van slechte hechting bijvoorbeeld. Overigens zit er iets van ABL op de Ender 3v2 (niet het beste, maar het zit erop). Dit werkt met je Nozzle, ik weet niet hoe goed dat nog werkt i.c.m. een Hero Me.

Je doet het vooral vanwege de herrie die de printer maakt. Dat begrijp ik, dat vond ik ook. Het vervangen van de fans van het moederboord en hotend hebben het voor mij al een stuk dragelijker gemaakt. Ik zou daar dan eerst eens mee beginnen voordat je aan een Hero Me begint. Een extra fan is snel besteld namelijk. In de begin dagen van mijn printer zat ik overigens gewoon met een koptelefoon op tijdens het printen, of ik was gewoon niet in dezelfde kamer (Octoprint + Camera om in de gaten te houden en rookmelder boven de printer mocht het echt fout gaan).
[b]Silvos schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:30:
Ik had die pagina al voorbij zien komen maar vind dus de informatie lastig te schatten. Bij Polycarbonaat staat bijv dat het goed krachten kan opvangen en goed tegen hitte kan. Ook ASA kan goed krachten opvangen maar heeft daarbij dan nog (betere?) UV bestendigheid. Ook bij Nylon staat dat het goed krachten kan opvangen maar begrijp ik dan weer wat flexibeler is dan Polycarbonaat of ASA.

Als ik dat dan vergelijk met het makkelijker te printen PETG staat hier ook dat het materiaal goed krachten kan opvangen maar dat het iets zachtere oppervlakte zorgt voor sneller slijtage. Op basis van die informatie krijg ik het gevoel dat de verschillen in materiaaleigenschappen vrij subtiel zijn of schat ik dat verkeerd in?
Er zit wel degelijk veel verschil tussen PETG en Nylon. Ik ben er zelf niet heel erg in thuis maar Nylon schijnt een stuk flexibeler te zijn terwijl het niet minder sterk is dan PETG, dat heeft zo zijn toepassingen. Layer bonding schijnt ook een stuk beter te zijn met Nylon. Tot nu toe heb ik nog geen toepassingen gehad waarbij ik echt PETG of Nylon nodig had, maar Nylon schijnt dus ook veel gebruikt te worden voor technische toepassingen vanwege de duurzaamheid (gaat lang mee).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@RobertMe @iDaniel Van wat ik heb gelezen (o.a. hier : https://www.instructables...nt-Fan-Replacement-Guide/) kan het inderdaad maar is het precies andersom.

Juist de min is geschakeld en dat is ook prima. Je sluit de spanningsconverter aan op de nul en +24V van het moederbord. Je hebt dan dus een stabiele uitgangs spanning van +12V (als je de converter daarop afstelt).

De fan gaat dan met de plus aan die +12V en de min aan de oorspronkelijke min van de part fan aansluiting (die dus PWM geschakeld is).

Zoals hier te zien: http://prntscr.com/pvye3q
(afbeelding vanaf hierboven gelinkte pagina)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
Koen Hendriks schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:18:
[...]

Ik heb eigenlijk exact dezelfde instellingen maar dan 45mm/s. Heb dit probleem verder niet. weet niet zeker of dat de oorzaak is maar omdat verder alles 1 op 1 gelijk is kun je het proberen :)

edit: Net nog even naar de foto gekeken, heb zelf nog niet veel ervaring maar het lijkt bijna alsof je nozzle erin heeft geduwd? Misschien je bed nog is goed bekijken / afstellen?
@Koen Hendriks
Inderdaad door de leveling iets aan te passen (iets ruimer zetten) was het probleem opgelost. De Z-maat van de "xyzCalibration_cube" was nu ook goed. Die kubus was met de oude afstelling ook iets te laag. De nozzle schraapte dus over het oppervlak waardoor dat wat ruw aanvoelde. Naar mijn idee komt dit doordat de eerste laag te veel werd aangedrukt en omdat die warm blijft laat deze het hele model iets opveren waardoor de nozzle over het oppervlak schuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Ik op een glazen buildplate aan de achterkant een ''orginele'' buildsurface sticker geplakt van creality.
Met het idee dan kan ik PETG printen zonder dat te vast hecht.
De praktijk leert toch dat het dan nog steeds te goed hecht aan het glas en buildsurface
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37WH9ySXgqangXnYWtwmZnXCrEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6P2XbomUfkeRZAO6gmnr8d5D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hneihwbge1OYuDhH05fHkJuax9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxli4V2Y1A2mTLWvejzWXGtC.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoals jullie kunnen zien gebruik ik nu een lijmstift om te zorgen dat mijn print los komt.
Dat werkt uitstekend.
@sanscorp
Ben trouwens erg benieuwd wat je allemaal van plan bent met die exotische polymeer soorten.
Ik snap dat voor veel praktische toepassingen PLA misschien niet geschikt is, maar vaak kom je met PETG wel een eind.
De zijn trouwens mensen die zeggen dat ze TPU kunnen printen met hun stock ender.
Ben zelfs van plan dit ook nog een keer te testen als ik ergens een klein beetje filament kan ritselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
Ik zie verschillende posts van mensen die de afgelopen dagen een Ender 3-V2 hebben gekregen.
Ook ik ben sinds vorige week een tevreden eigenaar van dit apparaat.
Opbouwen en afstellen is allemaal goed verlopen en er komen inmiddels prima modellen uit.
Onvoorstelbaar voor zo weinig geld. Alles netjes geleverd, goed verpakt, prima service van 123-3D. Alles volgens afspraak. Heel veel info te vinden en vollop hulp van dit forum en diverse websites.
Een echte aanrader! 😊

• iDaniel
Headbuddy schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:09:

De zijn trouwens mensen die zeggen dat ze TPU kunnen printen met hun stock ender.
Ben zelfs van plan dit ook nog een keer te testen als ik ergens een klein beetje filament kan ritselen.
Ikke :*)

Ninjaflex gaat echt perfect als je je settings goed zet, maar wel met de limiet dat alle lagen van je item uit verbonden deel bestaan. Ik heb het gebruikt voor het maken van banden van RC auto'tjes en ik ben er echt heel tevreden over.

[ Voor 5% gewijzigd door iDaniel op 24-12-2020 10:12 ]

• sanscorp
Hij zit in elkaar maar is verre van perfect.

Vooral het recht zetten van zaken vereist een hoop geduld. De basis is recht, staat op een dikke glazen plaat en heb de 8 schroeven aan de zijkanten iets gelost om de wiebel er uit te krijgen.

Ik ben dan ook benieuwd wat jullie methode is om de rest goed haaks te krijgen.

Verder valt mij op dat van de X as, de linker set wielen (dus bij de extruder) ook op de meest losse stand nog behoorlijk vast zitten / stroef loopt. Is hier een fix voor voordat ik het zo uit elkaar ga halen?

Ook de X as motor zit niet recht t.o.v. de rest waardoor de spiraal as niet zo soepel loopt als ik zou willen.

Vreemde is dat de staander wel op 90 graden staat en als ik de motor iets los (zowel aan frame als op de motor) dan zit deze perfect (en sluit onder en aan zijkant mooi aan op frame en staander)

Bed leveling lukt ook nog niet, was gewoon even nieuwsgierig, maar 1 hoek is veel te laag. Eerst maar eens de boel fixen, wieltjes echt goed afstellen en dan nog eens proberen :)

[ Voor 8% gewijzigd door sanscorp op 24-12-2020 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SolidEdge-er
sanscorp schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:33:

Ik ben dan ook benieuwd wat jullie methode is om de rest goed haaks te krijgen.

Verder valt mij op dat van de X as, de linker set wielen (dus bij de extruder) ook op de meest losse stand nog behoorlijk vast zitten / stroef loopt. Is hier een fix voor voordat ik het zo uit elkaar ga halen?
Zorg er voor dat je bij het in elkaar zetten van de X-axis (stap 3 in de handleiding) de delen 12 en 8 goed parallel monteert. In de verbinding zit wat speling als de schroeven nog niet vast zitten. Bij mij was dit de oorzaak dat de wielen van de Z-axis te vast zaten. Ook de X-as was niet horizontaal. Zie de rode lijn in onderstaande afbeelding.

Bij het afstellen van de wielen ook de moer iets losdraaien. Je kan anders moeilijk voelen of je het excentriek de juiste kant op draait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5w1uiN9UIy3OCtepnwrrLJfwYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8LLCSIAG71wJpcUDzk0yxF3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamieater
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 14:21
Ik heb de Ender 3 Pro met behulp van deze video in elkaar gezet: YouTube: Creality Ender 3 Pro - 3D printer - Unbox & Setup

In deze video zitten voornamelijk goede tips met betrekking tot het stabiliseren en uitlijnen van de printer. Ook het afstellen van de wielen wordt goed uitgelegd.

Say what you want to say, BUT don't speak!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:27

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik zie meerdere mensen in dit topic zeer tevreden zijn over GFK-platen. Ik wil met PETG gaan printen en wil niet mijn glasplaat daarmee verpesten.. Waar zou ik GFK-platen kunnen kopen voor een schappelijke prijs? Of zal ik beter voor PEI kunnen gaan? Heeft iemand ervaring met polypropyleen platen?

[ Voor 8% gewijzigd door Rincewind op 24-12-2020 15:36 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:25
DRuw schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:41:
Probeer in de firmware eens het signaal te inverten. Dat moest bij mijn kloon.
@[rgb] ga je nou, op get tweakers forum, aanraden om voor gratis software te betalen?
Klein beetje tijd investeren en een YouTubeje kijken en iedereen kan het... Zeker met die minimale aanpassingen voor een bltouch...
Je hebt je zin gekregen :P
Zoals ik al eerder typte, had ik even tijd nodig als 'beginner' maar ben nu op het punt gekomen dat ik VSCode heb gedownload en zelf ga compileren. De precompilde builds gaven me te weinig inzage in wat mijn printer deed. Weer een hoofdstukje verder...
Inderdaad, veel op YouTube te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 18:55

mutsje

Certified Prutser

Deze afgedrukt, kids zaten met rode oortjes te kijken en vrouw muts vond het hrmmmpffff :+ nu functionele zaken aan het printen als nintendo switch stuurtjes en houders voor ubiquiti stuf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Num1dRxP4WtGV-exEnc-8QX8igY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qev870lvMAfLTHmrRZ1272cw.jpg?f=fotoalbum_large
@mutsje voor aan de voordeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 18:55

mutsje

Certified Prutser

Nee om koekjes mee te maken :+

• sanscorp
Ik had alles al uitgelijnd en vandaag nog eens gechecked. Het iets te strak zetten van de excentrische moer en na het lossen van de 2 andere wieltjes was het verholpen en kan ik alles juist stellen.

De BLtouch is echter voor een v1 gemaakt, zijn de elektrische aansluitingen verder hetzelfde? De bracket heb ik al aangepast (stukje afgeslepen en gaatje geboord) zodat deze past naast de fan op het hot end.

Alles is verder helemaal recht, moet alleen nog eens kijken naar de as die niet 100% lekker zit (wel soepel loopt) en nog 1x de wieltjes controleren en de X as met hot end even checken of deze helemaal recht staat.

Wil je het echt goed hebben dan heb je aan 4u niet genoeg. Bouwen zelf stelt weinig voor.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
iDaniel schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:20:
[...]

Gebruik bijvoorbeeld deze https://www.tinytronics.n...boost-converter-xl6009-4a

Je kunt de Pi voeden via de GPIO maar zo heb je geen bescherming tegen overvoltages. Ik zou het niet doen in ieder geval.
De zekering op de USB ingang zit trouwens alleen op de RPi t/m versie 3, dus als je een RPi 4 hebt maakt het geen verschil. Eventueel kan je zelf een extra zekering er tussen zetten.

De zekering geeft bescherming tegen overbelasting en kortsluiting (= teveel stroom) maar niet tegen te veel spanning. Bij zo'n verstelbare converter is het dus handig om de uitgangsspanning goed in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
Rincewind schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:23:
Ik zie meerdere mensen in dit topic zeer tevreden zijn over GFK-platen. Ik wil met PETG gaan printen en wil niet mijn glasplaat daarmee verpesten.. Waar zou ik GFK-platen kunnen kopen voor een schappelijke prijs? Of zal ik beter voor PEI kunnen gaan? Heeft iemand ervaring met polypropyleen platen?
Ik ben hier zelf ook wel nieuwsgierig naar. De eerste week ging het printen super op de speciale coating van de ender plaat maar de hechting is steeds minder (ondanks goed schoonmaken). Heb met name dat de uiteinden van de eerste lijntjes omhoog blijven steken waardoor hij bij de volgende ronde alles lostrekt. Heb ook al haarlak geprobeerd maar dat werkt ook niet echt.

Ik vond na wat Googlen deze webshop op een 3d print forum, wel uit Duitsland maar net geprijsd. Iemand hier ervaring mee? http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php Edit: ze hebben ook speciale formaten voor 3d printen http://www.lerrox.de/gfk-dauerdruckplatten/index.php
Soepstengel schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:40:

Je doet het vooral vanwege de herrie die de printer maakt. Dat begrijp ik, dat vond ik ook. Het vervangen van de fans van het moederboord en hotend hebben het voor mij al een stuk dragelijker gemaakt. Ik zou daar dan eerst eens mee beginnen voordat je aan een Hero Me begint. Een extra fan is snel besteld namelijk. In de begin dagen van mijn printer zat ik overigens gewoon met een koptelefoon op tijdens het printen, of ik was gewoon niet in dezelfde kamer (Octoprint + Camera om in de gaten te houden en rookmelder boven de printer mocht het echt fout gaan).
Ah, bedankt. Zulk soort problemen waren nog niet in me opgekomen. Ik ga je advies volgen en eerst alleen de hot end en moederbord fan vervangen zonder verdere aanpassingen. Zit daarnaast ook te overwegen vanwege het fijnstof om er een behuizing omheen te zetten, heb nog wat polycarbonaat kanaalplaat liggen, dat scheelt ook weer geluid. (mocht iemand interesse hebben heb nog wel wat over voor meer dan 1 behuizing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:27

Rincewind

Take me in your arms tonight

Silvos schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:51:
[...]
Ik vond na wat Googlen deze webshop op een 3d print forum, wel uit Duitsland maar net geprijsd. Iemand hier ervaring mee? http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php Edit: ze hebben ook speciale formaten voor 3d printen http://www.lerrox.de/gfk-dauerdruckplatten/index.php
Die had ik ook gevonden alleen de verzendkosten zijn €18,50 naar NL. Best fors: dan zijn de verzendkosten hoger dan dat 3 van die plaatjes kosten. Is het nergens in NL te krijgen? Iemand een tip?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik zit me toch af te vragen hoe vlak die GFK plaat van 1 mm is/blijft.

Ik heb nog van zulke plaat liggen, overgebleven van een ander hobby project, en dat is 1,25 mm dik.
Maar het oppervlak is niet 100% vlak, er zit een lichte golving is, wat je kunt zien in het weerschijnen van het licht.
Ook is het tamelijk flexibel, wat het wordt geleverd op een rol, met een diameter van 30-40 cm, als ik me goed herinner; het wordt o.a. gebruikt voor licht doorlatende daken in de carrosseriebouw van vrachtwagens; sterk is het dus wel!
Maar vanwege die bovenstaande eigenschappen, vraag ik me toch wel af hoe bruikbaar GFK plaat is, zelfs als je het met meerdere klemmen rondom op de werkplaat monteert.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je zou een groepsaankoop kunnen starten en op die manier de verzendkosten te drukken.
Als iemand ze besteld kun je ze in Nederland doorsturen als brievenbus post (max 26.5 dus wel op maat maken maar dat moet toch).
Op die manier heb ik ze ook;)
@Naalroc die van Lennox komen niet van een rol volgens mij. Ja ze zijn meegevend maar dat los ik dus op door de glazen plaat eronder te klemmen. Werkt bij mij prima zeker in combinatie met een abl:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat kunststof plaat staat bij mij al jaren tegen de muur, dus dat is wel mooi vlak, maar toch flexibel, en dat blijft het.
Als je het op de glasplaat spant, dan is er dus niets om te voorkomen, dat het in het midden 'bol' gaat staan/ omhoog komt.
Ik weet niet zeker meer of jij dat ook nog eens op de glasplaat had geplakt, met 'iets'?
Zal het toch maar eens gaan proberen dan, heb nog wel een kleine m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:36:
Dat kunststof plaat staat bij mij al jaren tegen de muur, dus dat is wel mooi vlak, maar toch flexibel, en dat blijft het.
Als je het op de glasplaat spant, dan is er dus niets om te voorkomen, dat het in het midden 'bol' gaat staan/ omhoog komt.
Ik weet niet zeker meer of jij dat ook nog eens op de glasplaat had geplakt, met 'iets'?
Zal het toch maar eens gaan proberen dan, heb nog wel een kleine m².
Dat had ik maar dat werkte dus niet:)
En als het midden omhoog staat draai je hem op een klem je hem rondom. Opgelost:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:44

steveman

Comfortabel ten onder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkZbvIFTPt__PNtLU9RTYjB-gCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MmXXASRkMPpwkZCBxjg7NoAN.png?f=fotoalbum_large

Printer gaf min. temp waarschuwing...

De glasplaat van creality die ik gebruik is overigens ook niet helemaal vlak (meer). In het midden zit een lichte kuil :/ Nu moet ik die auto bedleveller nog plaatsen, wellicht dat ie helpt bij dat soort zaken :?

[ Voor 22% gewijzigd door steveman op 25-12-2020 12:49 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:43

aKra

Intentionally left blank.

Ik dacht dat ik ook een GFK plaat had, maar lijkt eerder de 123-3D Polypropyleen plaat te zijn :')

Werkt ook prima qua hechting, iets te goed dus lekker laten afkoelen :+

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:03
steveman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:47:
[Afbeelding]

Printer gaf min. temp waarschuwing...

De glasplaat van creality die ik gebruik is overigens ook niet helemaal vlak (meer). In het midden zit een lichte kuil :/ Nu moet ik die auto bedleveller nog plaatsen, wellicht dat ie helpt bij dat soort zaken :?
Wat ben je daar aan het doen. Dit lijkt wel op het verwarmen. Ziet er in ieder geval erg gek uit in zo'n case.

Ik heb ook 2 glasplaten en beide zijn krom. Beter gewoon een spiegel.

Nog even voor de case. Ik ben nu bezig met een custom case van hout. Lang projectie maar zodra die af is zal ik er een foto van maken. Het is een case van hout die aan de printer wordt bevestigd dus het is geen doosje er omheen. Ben benieuwd wanneer die af is. Ik hoop binnen een maand en zodra die af is moet ik maar even een tekening maken met alle hulpmiddelen erbij zodat anderen het ook kunnen proberen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Daniel. schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:10:
[...]

Wat ben je daar aan het doen. Dit lijkt wel op het verwarmen. Ziet er in ieder geval erg gek uit in zo'n case.

Ik heb ook 2 glasplaten en beide zijn krom. Beter gewoon een spiegel.

Nog even voor de case. Ik ben nu bezig met een custom case van hout. Lang projectie maar zodra die af is zal ik er een foto van maken. Het is een case van hout die aan de printer wordt bevestigd dus het is geen doosje er omheen. Ben benieuwd wanneer die af is. Ik hoop binnen een maand en zodra die af is moet ik maar even een tekening maken met alle hulpmiddelen erbij zodat anderen het ook kunnen proberen.
Ja, ik wilde wat printen, dus even de temp wat opgeschroefd om van die melding af te komen. Gaat weer als een zonnetje nu :)

Zo'n case is wel handig tegen stof iig merk ik, een must in een garage waar je ook nog andere dingen doet. En als er geen verwarming is ben je er ook op aangewezen zo blijkt. Had gelukkig nog een haarföhn liggen, met de verfstripper zou het wel erg snel te heet kunnne worden lokaal.

Maar een spiegel is toch ook gewoon van glas,blijven die wel recht?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:03
steveman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:16:
[...]

Ja, ik wilde wat printen, dus even de temp wat opgeschroefd om van die melding af te komen. Gaat weer als een zonnetje nu :)

Zo'n case is wel handig tegen stof iig merk ik, een must in een garage waar je ook nog andere dingen doet. En als er geen verwarming is ben je er ook op aangewezen zo blijkt. Had gelukkig nog een haarföhn liggen, met de verfstripper zou het wel erg snel te heet kunnne worden lokaal.

Maar een spiegel is toch ook gewoon van glas,blijven die wel recht?
Die platen van creality zijn bij eerste gebruik al krom. Een spiegel is ook glas maar als die wat krom is ziet het er meteen raar uit. Ik heb zo'n idee dat de quality control bij een spiegel een stuk hoger is dan bij een stuk glas. En zeker dat glas van creality. Ik heb de plakspiehels van de action en die zijn nog steeds recht. Even snijden met een glassnijder en je hebt een perfecte plaat. De action verkoopt ze niet meer maar de IKEA of bouwmarkt heeft ze nog wel.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Als ooit de winkels weer open gaan eens bij de gamma buurten dan: https://www.gamma.nl/asso...zilver-90x25-cm/p/B643183

Inmiddels door m'n zwarte filament heen, dus is nu blauw aan de beurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLxk1nehYFsfMOrdQbyVMaCslPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yeKqKdU4QocEbsIBVj56lkWF.png?f=user_large

Gelijk beter te zien op de octopi-camera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrYI7b1Z6Awv6t1HhcakhIScg9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qUn83odttRmNgyKpzu1rB1V.png?f=fotoalbum_large

Experimentje gedaan met een aandrijving met haakse overbrengingen en cardanassen... Geen succes als er wat kracht op komt te staan slaan ze over: YouTube: boringBot, first drill test. Dan nu maar fietskettingen en geprinte kettingwielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsWUlU2wKwqWxN9v3D7yxsLKhO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pSjGmhaSjJiCV1p8OuQhZuWJ.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
gewoon bestellen, dan kan je ze afhalen waar/wanneer je wilt.
Dacht ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:10
Naalroc schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:47:
[...]

gewoon bestellen, dan kan je ze afhalen waar/wanneer je wilt.
Dacht ik....
Nou, nee. Blijkt nl niet voro alles te gelden. Ik heb dakisolate nodig. Niet op te halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Maar die spiegel in de link dus wèl, want die staat op "Click en collect"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Wil nog niet helemaal lukken met de bltouch en Marlin FW compilen. Als ik wat tutorials volg bij het aanpassen van de config voor compilen dan krijg ik diverse foutmeldingen (57 stuks).

Dat verdient dus nog wat meer aandacht.

Na assemblage wel alle componenten getest en afgesteld. Wil nu BLtouch (op de dedicated poort) aan de gang krijgen, bed levelen en upgrades printen.

Iemand suggesties voor een pre compiled firmware voor 4.2.2 met BLtouch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
Rincewind schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:07:
[...]
Die had ik ook gevonden alleen de verzendkosten zijn €18,50 naar NL. Best fors: dan zijn de verzendkosten hoger dan dat 3 van die plaatjes kosten. Is het nergens in NL te krijgen? Iemand een tip?
Ik ben van plan volgende week een paar platen te bestellen, als je wilt kun je meebestellen en stuur ik ze tegen brievenbuspakket tarief aan je door (max 26,5 cm breed). Indien interesse stuur maar een PM.
Daniel. schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:26:
[...]

Die platen van creality zijn bij eerste gebruik al krom. Een spiegel is ook glas maar als die wat krom is ziet het er meteen raar uit. Ik heb zo'n idee dat de quality control bij een spiegel een stuk hoger is dan bij een stuk glas. En zeker dat glas van creality. Ik heb de plakspiehels van de action en die zijn nog steeds recht. Even snijden met een glassnijder en je hebt een perfecte plaat. De action verkoopt ze niet meer maar de IKEA of bouwmarkt heeft ze nog wel.
Dat klopt ,ik heb ooit bij een glasexporteur gewerkt en spiegelglas (zelf het goedkope) is van het allerhoogstekwaliteit glas. Omdat je door de spiegeling standaard elke imperfectie of vervorming kunt zien. 'Gewoon' glas komt voornamelijk uit fabrieken in china en er zit veel kwaliteitsverschil in de toleranties en afwerking. Best mogelijk dat Creality een goedkoop soort vlakglas gebruikt.
steveman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:50:
Experimentje gedaan met een aandrijving met haakse overbrengingen en cardanassen... Geen succes als er wat kracht op komt te staan slaan ze over: YouTube: boringBot, first drill test. Dan nu maar fietskettingen en geprinte kettingwielen.
Leuk bedacht die boringbot :P, als ik die tandwielen zo zie zijn die dan niet wat dun op het contactvlak? Ik kan me voorstellen als je die een slag dikker en meer haaks maakt (wel meer weerstand dan natuurlijk) dat ze dan minder snel slippen.

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met onderstaande probleem; de print print perfect, laagkwaliteit is prima, extrusie is prima enzovoorts. Alleen losse stukken in de eerste laag zoals rondjes legt hij consequent slecht neer waarna hij ze vaak lostrekt bij de tweede laag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fmu9ssp6kMp2VJrlQjZz-HugAY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjXQMoETXSFPC2AD07lXdyLB.jpg?f=fotoalbum_medium
Filament: PLA 123D jupiter serie, heb wel het idee dat dit wat plakkeriger is dan het filament van 3dware, iemand een idee of dat wat uit kan maken?
Printinstellingen verder: heated bed op 50, 60 en 70 graden geprobeerd (zowel glas als de ultra base coating) maakt geen verschil, printen op 215 graden. Printspeed 80, 90 en 100% geprobeerd, maakt ook geen verschil. Ventilatie 0 de eerste lagen, daarna op 100 of 255

[ Voor 12% gewijzigd door Silvos op 26-12-2020 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Silvos schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:39:
[...]

Ik ben van plan volgende week een paar platen te bestellen, als je wilt kun je meebestellen en stuur ik ze tegen brievenbuspakket tarief aan je door (max 26,5 cm breed). Indien interesse stuur maar een PM.

[...]

Dat klopt ,ik heb ooit bij een glasexporteur gewerkt en spiegelglas (zelf het goedkope) is van het allerhoogstekwaliteit glas. Omdat je door de spiegeling standaard elke imperfectie of vervorming kunt zien. 'Gewoon' glas komt voornamelijk uit fabrieken in china en er zit veel kwaliteitsverschil in de toleranties en afwerking. Best mogelijk dat Creality een goedkoop soort vlakglas gebruikt.

[...]

Leuk bedacht die boringbot :P, als ik die tandwielen zo zie zijn die dan niet wat dun op het contactvlak? Ik kan me voorstellen als je die een slag dikker en meer haaks maakt (wel meer weerstand dan natuurlijk) dat ze dan minder snel slippen.

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met onderstaande probleem; de print print perfect, laagkwaliteit is prima, extrusie is prima enzovoorts. Alleen losse stukken in de eerste laag zoals rondjes legt hij consequent slecht neer waarna hij ze vaak lostrekt bij de tweede laag.
[Afbeelding]
Filament: PLA 123D jupiter serie, heb wel het idee dat dit wat plakkeriger is dan het filament van 3dware, iemand een idee of dat wat uit kan maken?
Printinstellingen verder: heated bed op 50, 60 en 70 graden geprobeerd (zowel glas als de ultra base coating) maakt geen verschil, printen op 215 graden. Printspeed 80, 90 en 100% geprobeerd, maakt ook geen verschil. Ventilatie 0 de eerste lagen, daarna op 100 of 255
Kleine dingen willen inderdaad wel eens een uitdaging zijn. Zelf print ik alleen met 123D Jupiter PLA, bed op 50, nozzle op 205. En print je je eerste laag wel met een lagere snelheid? Die zou je nog wat lager kunnen zetten? Ander ding, maar dat heb je vast wel al gedaan, je bed-level zo goed mogelijk zetten.
Ik print op het standaard flexibel bed van mijn Ender 5 en zeker voor de kleine stukjes altijd met 3DLAC, zonder de 3DLAC gaan bij mij de kleine rondjes etc ook vaak fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Silvos schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:39:

[Afbeelding]
Het heeft weinig zin om over procenten te hebt qua Printspeed, we weten niet waar jij je basis snelheid op hebt staan.
De eerste laag rond de 15 mm/s krijg ik het mooiste resultaat bij mijn printer.

Foto van Silvos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flJxzRuhn7kYQf4nibGnRTQ3d6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObPSVVDoLPJc4qCD5yDQU7kN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet wat voor laag jij aan het printen bent op de foto, maar voor een infill zitten de lijnen te dicht bij elkaar (standaard gezien)... en voor een "normale" laag zitten de lijnen niet aan elkaar dat is sowieso al verkeerd. en als ik 1 laag lager kijk aan de rechter zijde, die laag is ook niet mooi het lijkt wel een landbouwakker.

Ik heb een vermoeden dat je under extrusion hebt, daardoor kun je ook last hebben waar jij je pijltjes bij hebt staan.
Heb jij je E-steps wel gekalibreerd en daarna je slicer software op flow?

[ Voor 10% gewijzigd door kmichael op 26-12-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:38:
[...]

Het heeft weinig zin om over procenten te hebt qua Printspeed, we weten niet waar jij je basis snelheid op hebt staan.

Foto van Silvos:
[Afbeelding]

Ik weet niet wat voor laag jij aan het printen bent op de foto, maar voor een infill zitten de lijnen te dicht bij elkaar (standaard gezien)... en voor een "normale" laag zitten de lijnen niet aan elkaar dat is sowieso al verkeerd. en als ik 1 laag lager kijk aan de rechter zijde, die laag is ook niet mooi het lijkt wel een landbouwakker.

Ik heb een vermoeden dat je under extrusion hebt, daardoor kun je ook last hebben waar jij je pijltjes bij hebt staan.
Inderdaad, ik bekijk nu de foto pas goed, veel te vele ruimte tussen de lijnen lijkt mij. Under extrusion zou goed kunnen. Dus in dit geval, even alle config stappen weer doorlopen. Zelf geen ervaring met flow en/of e-steps, heb een goede config ergens weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik heb sinds het gebruik van mijn Ender 3 Pro (1,5 jaar nu ongeveer) altijd gebruik gemaakt van het magnetisch bed, ook nieuwe inmiddels. Ik was er altijd wel te spreken over alleen had ik met het printen van grote en lange prints, last van warpen in de hoeken. Dit irriteerde mij behoorlijk, dus vorige maand maar eens proef op de som en glasplaat van Creality besteld en 3dlac voor de hechting. Inmiddels aardig wat prints verder, maar nog geen enkele keer 3dlac hoeven te gebruiken, het hecht zo goed dat ik gewoon moeite heb met de prints te verwijderen :/ . Gelukkig nog geen warping meer gezien, dus daar ben ik echt blij mee.

Ik zie hier dat mensen de overstap maken naar spiegel?? waarom dit?
Sinds ik de glasplaat heb, heb ik super hechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 19:59
vwtune schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:08:
Ik zie hier dat mensen de overstap maken naar spiegel?? waarom dit?
Spiegels zijn meestal vlakker dan de doorsnee glasplaat en je kan ze vaak in een bruikbaar formaat bij de bouwmarkt halen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
haarbal schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:15:
[...]

Spiegels zijn meestal vlakker dan de doorsnee glasplaat en je kan ze vaak in een bruikbaar formaat bij de bouwmarkt halen.
Vlakker in welk opzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 19:59
In dat het een lachspiegel wordt als hij krom is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Heb vanmiddag 2x 25x90cm spiegel en glas snijder besteld, eens zien of dat wat is. 2x ivm minimaal orderbedrag bij Gamma..

Ik had wat initieel problemen met hechten van materiaal, mogelijk bed te warm, hotend op 205 en bed op 55 gezet, glasplaat van Ender (met coating) gewassen met Dreft en daarna afgenomen met isopropylalcohol. Nu een bracket voor de BLtouch aan het printen (eerste echte print, met bijgeleverde test filament).

We gaan het straks zien.

Niet uit de Marlin FW i.c.m. 4.2.2 board en BLtouch gekomen, tutorials gaan over 4.2.7 borden en wijkt schijnbaar toch af qua config?

[ Voor 9% gewijzigd door sanscorp op 26-12-2020 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
sanscorp schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:07:
H.........., hotend op 105 en bed op.........
205 , toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Ik heb een PEI Staalplaat op mijn Ender 3 Pro zitten nadat mijn glasplaat hecht problemen begon te krijgen. Werkt perfect! Zeker i.c.m. het magnetische bed. Sindsdien geen problemen meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ook nu heb ik nog wat hecht problemen, voornamelijk warping. Vermoed dat het bed toch warmer moet dan kouder. Morgen ook maar even een casing fabriceren, ga ik vroeg of laat toch nodig hebben.
Doe wel afzuiging bovenin, alleen helemaal boven ventileren, geen koude lucht langs printbed.

Heb nog wat acrylaat en metaal, ook maar weer eens even prutsen met de TIG :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
Hehe, ik heb mijn BLtouch op mijn ender 3 v2 werkend! Ik had last van software problemen met de software van de creality site, geen idee waarom. Ik kon daarmee de steppers niet meer bewegen..

Nu heb ik software van smith3d: https://smith3d.com/ender...ion-guide-by-smith3d-com/ en die werkt wel! Alleen is het bed in de software wat kleiner en zijn de offsets niet precies kloppend met mijn bracket vd BLtouch, maar het is iets!
sanscorp schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:58:
Ook nu heb ik nog wat hecht problemen, voornamelijk warping. Vermoed dat het bed toch warmer moet dan kouder. Morgen ook maar even een casing fabriceren, ga ik vroeg of laat toch nodig hebben.
Doe wel afzuiging bovenin, alleen helemaal boven ventileren, geen koude lucht langs printbed.

Heb nog wat acrylaat en metaal, ook maar weer eens even prutsen met de TIG :)
Gek, hoe ziet je first later eruit? Ik vermoed dat je hem nog net niet dicht genoeg op het bed hebt, anders kun je ook nog een brim proberen. Ikzelf heb nooit hecht problemen met mijn bed op 60 graden (PLA).

[ Voor 42% gewijzigd door Niekserr op 26-12-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
kmichael schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:38:
[...]

Ja sorry, ik ben daar nog wat mee aan het rommelen. Probleem is dat cura vaak gaten in de prints die ik maak met Sketchup niet goed herkent en dan opvult. Als alternatief gebruik ik dan Prusaslicer maar die heeft weer hele andere instellingen. Ik printte 40-50 m/s dus dat is een stukje sneller dan 15 m/s.
Het viel me helemaal niet op omdat ik de E-steps helemaal nooit heb aangepast sinds ik de printer heb. Ik dacht dat de printkwaliteit prima was. Bleek dat ik inderdaad bijna 15% underextrusion had, nu een veel betere hechting en laagkwaliteit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 16:49
Niekserr schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:57:
Hehe, ik heb mijn BLtouch op mijn ender 3 v2 werkend!
Ik lees dat als je de BL touch verkeerd om aansluit het moederbord kapot gaat

Wat is de juiste manier? Heb je een foto of welke bron heb je gebruikt? Bv bij de creality video op YouTube staan comments dat het moederbord rookt..

Is deze correct?
https://smith3d.com/ender...ion-guide-by-smith3d-com/

[ Voor 21% gewijzigd door holl op 27-12-2020 02:14 . Reden: Update incl link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Niekserr schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:57:
Hehe, ik heb mijn BLtouch op mijn ender 3 v2 werkend! Ik had last van software problemen met de software van de creality site, geen idee waarom. Ik kon daarmee de steppers niet meer bewegen..

Nu heb ik software van smith3d: https://smith3d.com/ender...ion-guide-by-smith3d-com/ en die werkt wel! Alleen is het bed in de software wat kleiner en zijn de offsets niet precies kloppend met mijn bracket vd BLtouch, maar het is iets!

[...]

Gek, hoe ziet je first later eruit? Ik vermoed dat je hem nog net niet dicht genoeg op het bed hebt, anders kun je ook nog een brim proberen. Ikzelf heb nooit hecht problemen met mijn bed op 60 graden (PLA).
Hier idem, dan heb je het verkeerde bord geflashed, 4.2.2 of 4.2.7 ze worden blijkbaar random geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
holl schreef op zondag 27 december 2020 @ 01:13:
[...]

Wat is de juiste manier? Heb je een foto of welke bron heb je gebruikt? Bv bij de creality video op YouTube staan comments dat het moederbord rookt..

Is deze correct?
Zou kunnen, geen idee of het fout gaat :p . Die guide heb ik gevolgd en die klopte!
sanscorp schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:59:
[...]

Hier idem, dan heb je het verkeerde bord geflashed, 4.2.2 of 4.2.7 ze worden blijkbaar random geleverd?
Dat vind ik raar.. De ender 3 v2 heeft wel een slot voor de BLtouch terwijl je bij de gewone ender 3 een extra adapter nodig hebt. Wist niet dat er verder nog verschil zit in de borden vd v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Niet in de pinout, wel in de fw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:25
sanscorp schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:20:
Iemand suggesties voor een pre compiled firmware voor 4.2.2 met BLtouch

Edit: maar dat wist je al, nu ik verder heb gelezen... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door [rgb] op 28-12-2020 04:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 19:27

ykz

holl schreef op zondag 27 december 2020 @ 01:13:
[...]

Dat is inderdaad bij mij gebeurd, ik heb een Ender 3 V2 en had een BLTouch geïnstalleerd die blijkbaar bedoeld was voor een andere board, waardoor volgens mij 2 pinnen verkeerd om zaten, hierdoor was de moederbord én scherm kapot gegaan. Deze heb ik daarna vervangen door een BTT moederbord en touchscreen :P

[ Voor 5% gewijzigd door ykz op 28-12-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Print iemand met filament van deze fabrikant:

https://www.3d4makers.com/

Proper Printing op YT gebruikt deze filament voor zijn laatste print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Weight: 500 gram

500 gram

Price:
Sale price€299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Haha, Ik bedoelde natuurlijk gewone PLA en PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:20:
Haha, Ik bedoelde natuurlijk gewone PLA en PETG.
Maar PLA kost 20,65 voor 750 gr. Ook redelijk aan de prijs? Niet de goedkoopste, voor mij net te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:46
Zo, ook net mijn eerste 3D printing ervaring gehad; net een Creality Ender 3 V2 in elkaar gezet en zo goed als mogelijk het bed gekalibreerd. Maar als ik het demo-model (dog 2h) probeer te printen loopt het al meteen goed fout: de pla blijft zo te zien niet "plakken" aan het bed, waardoor de eerste rondjes niet rond zijn (hij "trekt" dat wat scheef), en bij de 2de laag trekt hij heel de eerste laag mee en is het 'om zeep'.

Wat doe ik fout? Ik gebruik 123D PLA Jupiter filament, het bed staat (standaard) ingesteld op 60°C en de nozzle op 200°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Mee_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:42:
Zo, ook net mijn eerste 3D printing ervaring gehad; net een Creality Ender 3 V2 in elkaar gezet en zo goed als mogelijk het bed gekalibreerd. Maar als ik het demo-model (dog 2h) probeer te printen loopt het al meteen goed fout: de pla blijft zo te zien niet "plakken" aan het bed, waardoor de eerste rondjes niet rond zijn (hij "trekt" dat wat scheef), en bij de 2de laag trekt hij heel de eerste laag mee en is het 'om zeep'.

Wat doe ik fout? Ik gebruik 123D PLA Jupiter filament, het bed staat (standaard) ingesteld op 60°C en de nozzle op 200°C.
Je nozzle moet waarschijnlijk dichter op het bed

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mee_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:42:

Ff bedlevel met velletje papier uitvoeren is je eerste stap. Gaat het dan nodig mis ff foto maken, kunnen we je mogelijk verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Ok, deze keer bedlevel gedaan met deze file: https://www.thingiverse.com/thing:4559687/files
Dat werkte al gemakkelijker dan het manueel te doen :).

Het probleem is echter nog hetzelfde. Ik vermoed dat ik er de spare nozzle op mag zetten; mijn eerste kalibratie was foutgelopen (ik dacht dat hij op 0,0,0 zat, maar dat was niet het geval) waardoor hij al mooi het bed heeft bekrast en dus vermoedelijk ook de nozzle naar de vaantjes heeft geholpen (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Net het nozzle zal het wel meevallen hoor, kijk even met het blote oog en zolang 't gat op 't oog rond en vlak is en de printjes er mooi uitkomen zou ik mij er niet druk over maken.

Wat krasjes in het bed boeien ook niet zolang die coating nog intact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Errr er valt net een schroefje op mijn print. Dat kan geen goed nieuws zijn.

Voorlopig gaat de print gewoon door, maar ik kan zo niet plaatsen waar dat schroefje hoort. Hij is zo'n 12mm lang, erg kleine diameter (kan het zo niet meten) en een inbus/hex kopje. Kan eventueel foto maken, iemand bekend met vallende schroefjes op de CR6-ES?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iDaniel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:19:
Net het nozzle zal het wel meevallen hoor, kijk even met het blote oog en zolang 't gat op 't oog rond en vlak is en de printjes er mooi uitkomen zou ik mij er niet druk over maken.

Wat krasjes in het bed boeien ook niet zolang die coating nog intact is.
Goeie test is ook nozzle naar 200 en dan wat filament doordrukken, paar centimeter is voldoende.
Als het er kaarsrecht en egaal rond uitkomt dan is normaal gesproken je nozzle nog wel goed.
Komt het er niet netjes uit, dan is of je nozzle verstopt of in het ergste geval beschadigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mee_
Nozzle even vervangen en hij is nu mooi aan het printen. Heeft wat té hard geschuurd vrees ik :|. Zo leren we zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vromenjaran
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 09:31
Chrisje1983 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:02:
[...]

Oke ik heb nu starre, en wou koppelingen met een rubbertje ertussen proberen (anders dan op jouw foto) om te kijken of het verbeterd.

Ben toevallig nu net mijn z-rods aan het vervangen, 1 van de 2 was niet helemaal 100% recht, de nieuwe wel.
Mijn z-rod loopt ook niet lekker, heb een spacer geprint maar nog niet 100%. Waar kan ik het beste een nieuwe z-rod kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick_kraster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-08 16:01
Mee_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:15:
Nozzle even vervangen en hij is nu mooi aan het printen. Heeft wat té hard geschuurd vrees ik :|. Zo leren we zeker?
ik zou ook nog even hier naar kijken:
YouTube: Best method for 3D printer bed levelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Eerste print gelukt, ziet redelijk goed uit denk ik? Juist helemaal op het einde een 'overbodig' dotje filament en een fluffy string.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zggmfv2-q9aGVKl43kkARaHTZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8my3kEptXIFM2iT5QQc26Z5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Mee_
Ziet er redelijk uit, Alles goed afstellen.
Ik zie aan de onderzijde wat lijkt wat niet goed is...

Ik heb beroerdere eerste prints gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@Mee_ Je retraction distance en speed staan nog niet helemaal goed. De onderzijde, tja. Je nozzle zit te dicht op het bed, dan krijg je overextrusie en die grote blops rondom.

Maar zeker goed voor een eerste print!
Pagina: 1 ... 96 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie