Mr_x007 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:35:
Gister avond brak bij een poging tot wisselen van nozzle op mijn Ender 3 pro deze af. met geen mogelijkheid meer eruit te krijgen. heb zo te zien een nieuw heaterblock en heatbreak nodig, maar deze zijn natuurlijk nergens in Nederland op voorraad , zelfs complete stock hotends zijn nergens op voorraad :(

Gelukkig deed de DDE-lite die ik net daarvoor erop gezet had deed het tijdens de test print daarvoor trouwens wel goed. Maar even de nozzle vervangen omdat ik toch al bezig was, was achteraf niet zo'n goed idee.
Misschien zit hier nog iets nuttigs voor je bij
https://www.google.com/se...tend+remove+broken+nozzle

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-10 22:20
Dank, ik zal me daar even over inlezen.

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 21:20
Ik ben voor de eerste keer configuration.h aan het aanpassen in Visual Studio code.
Ik heb bltouch geactiveerd, travellimits after homing aangepast, safe home aangezet, ect.

Nu wil ik de firmware builden via de plugin alleen krijg ik deze error:
code:
1
2
collect2.exe: error: ld returned 1 exit status
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\firmware.elf] Error 1

Ik snap hier zelf niks van, wie weet wat hier fout gaat?

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 14:19
Mr_x007 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:35:
Gister avond brak bij een poging tot wisselen van nozzle op mijn Ender 3 pro deze af. met geen mogelijkheid meer eruit te krijgen. heb zo te zien een nieuw heaterblock en heatbreak nodig, maar deze zijn natuurlijk nergens in Nederland op voorraad , zelfs complete stock hotends zijn nergens op voorraad :(

Gelukkig deed de DDE-lite die ik net daarvoor erop gezet had deed het tijdens de test print daarvoor trouwens wel goed. Maar even de nozzle vervangen omdat ik toch al bezig was, was achteraf niet zo'n goed idee.
Ik heb nog een stock Ender 3 Pro print kop liggen met alles erop en eraan.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
Soepstengel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:45:
[...]

Ik heb nog een stock Ender 3 Pro print kop liggen met alles erop en eraan.
Dankje! die van mutsje is al naar mij onderweg. Scheelt weer een paar weken wachten op post uit China. Blijft geweldig deze behuilpzame community!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 15:15

mutsje

Certified Prutser

Mr_x007 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:00:
[...]

Dankje! die van mutsje is al naar mij onderweg. Scheelt weer een paar weken wachten op post uit China. Blijft geweldig deze behuilpzame community!
Dat is het fijne van een goede community inderdaad. Hoewel ik op de FB cr20 / cr20pro groep ook enorm goed geholpen wordt door 2 luitjes uit NL.

• rejer
Vraagje, hoe heten die hele kleine iniemini schroefjes die in je hotend moeten ?

(die kleine zwarte) ik heb nieuwen nodig. Maar 123d etc kan ik ze niet vinden

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R4VW7Gw9y8R/389x840.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door rejer op 10-12-2020 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:27

aKra

Intentionally left blank.

rejer schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:01:
Vraagje, hoe heten die hele kleine iniemini schroefjes die in je hotend moeten ?

(die kleine zwarte) ik heb nieuwen nodig. Maar 123d etc kan ik ze niet vinden

[Afbeelding]
Ik denk dat je een grub screw bedoelt?

Intentionally left blank.

• rejer
aKra schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:04:
[...]

Ik denk dat je een grub screw bedoelt?
Yes dat had ik nodig. (y)

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:23

Dennis de Vries

Redacteur
Iemand enig idee wat dit soort lijntjes kan veroorzaken? Kwaliteit verder redelijk in orde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5johS8xKNyq0PyQtOxSCqBMorv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxYExsG5UxMZ1vl707fTdzZM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Mogelijk door vuil in de leadscrew of in the wielen/profielen. Daardoor loopt ie niet lekker omhoog en krijg je lijnen met over/underextrusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RensVerlaak schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:08:
Ik ben voor de eerste keer configuration.h aan het aanpassen in Visual Studio code.
Ik heb bltouch geactiveerd, travellimits after homing aangepast, safe home aangezet, ect.

Nu wil ik de firmware builden via de plugin alleen krijg ik deze error:
code:
1
2
collect2.exe: error: ld returned 1 exit status
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\firmware.elf] Error 1

Ik snap hier zelf niks van, wie weet wat hier fout gaat?
Kunnen meerdere oorzaken zijn lees ik zo dus wordt een kwestie van proberen.
Beste met dit soort fouten is in Google de foutmelding te gebruiken.
Zorg dat alles binnen Visual Studio ook is bijgewerkt naar de laatste versie, ook de plugins,

Tevens handig om in het vervolg ook te vermelden welke board je gebruikt in je printer.

https://www.google.com/se...5Cfirmware.elf%5D+Error+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
iDaniel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:35:
Mogelijk door vuil in de leadscrew of in the wielen/profielen. Daardoor loopt ie niet lekker omhoog en krijg je lijnen met over/underextrusie.
Ik heb exact hetzelfde probleem maar vergeet elke keer wat vet mee te nemen bij de bouwmarkt |:(

Je moet White Grease hebben. Dit schijnt belangrijk te zijn omdat andere soorten vetten vuil aantrekken of zeer kort werken. WD-40 moet je bijvoorbeeld niet doen want dat wordt heel snel weer vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Klopt het dat men belasting gaat heffen op Ome alie uit chinatown? Want dan ga ik nog snel zootje nozzles enzo bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:42

de Peer

under peer review

mutsje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:30:
Klopt het dat men belasting gaat heffen op Ome alie uit chinatown? Want dan ga ik nog snel zootje nozzles enzo bestellen.
Is uitgesteld naar 1 Juli, dus je hebt nog even de tijd. En het is al vaker uitgesteld, dus zou me niet verbazen als 1 juli ook niet gehaald gaat worden.
https://www.transport-onl...disatie-in-pakketvervoer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:31
de Peer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:39:
[...]

Is uitgesteld naar 1 Juli, dus je hebt nog even de tijd. En het is al vaker uitgesteld, dus zou me niet verbazen als 1 juli ook niet gehaald gaat worden.
https://www.transport-onl...disatie-in-pakketvervoer/
Dit lijkt niet iets om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, maar om gewoon meer belastinggeld binnen te harken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Daniel. schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:14:
[...]

Dit lijkt niet iets om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, maar om gewoon meer belastinggeld binnen te harken.
Nou... als je ziet wat voor shit we voor onze 3D printers allemaal uit China laten overkomen vergeleken wat het hier kost dan is het wel degelijk voor oneerlijke concurrentie. Vergelijk alleen 123-3d maar eens met Ali, die verkopen exact hetzelfde maar 123-3d moet nog invoerrechten betalen, 21% belasting heffen over alles wat ze verkopen en verzendkosten betalen. Ali Express heeft dat allemaal niet. Dus ja ik snap het wel, ben er alleen ook niet blij mee hoor, was wel lekker te betalen allemaal zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mutsje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:30:
Hum, dan dus maar DE of CZ warehouse gaan gebruiken? Net een Anycubic Mono SE, een Wash & Cure en 2 Liter resin besteld en vorige week binnen gekomen.

Maar goed, zelfs met BTW erbij nog steeds beter dan de dingen in NL halen waarbij het diverse keren over de kop gaat.
Zeker voor de Arduino, electro sensor componenten, etc. Ali 1 of 2 euro. Hier in NL, 100% zelfde, maar minimaal 5 tot 10x over de kop. Totale waanzin, toegevoegde waarde, helemaal niets. Arduino klonen op Ali 2 tot 8 euro, in EU/NL snel richting de 30 Euro.

Dus voor dit actief gaat worden toch maar eens een goeie voorraad van reserve onderdelen bestellen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Soepstengel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:21:
[...]

Nou... als je ziet wat voor shit we voor onze 3D printers allemaal uit China laten overkomen vergeleken wat het hier kost dan is het wel degelijk voor oneerlijke concurrentie. Vergelijk alleen 123-3d maar eens met Ali, die verkopen exact hetzelfde maar 123-3d moet nog invoerrechten betalen, 21% belasting heffen over alles wat ze verkopen en verzendkosten betalen. Ali Express heeft dat allemaal niet. Dus ja ik snap het wel, ben er alleen ook niet blij mee hoor, was wel lekker te betalen allemaal zo :P
Vergeet ook niet dat het ook bij hen zo is dat de kosten die op het pakje zit ook vaak niet overeen komen met wat ze er daadwerkelijk voor hebben betaald. Het is logisch dat het wat duurder is als je het hier haalt want ze willen natuurlijk ook winst maken. Zo heb ik ook gehoord dat iemand voor het doorverkopen van onderdelen voor 4000 euro had besteld en vervolgens een vriendelijk bericht krijgt wat de waarde moet zijn van het pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Ik heb tijdens de print last van "spaghetti".
Heb ik dan last van over extruding? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTRwKy_HWJ_F36XqjYd93Gn3H40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eloYFaP0jqlhEp3Zz47ums7L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
RensVerlaak schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:56:
Heb ik dan last van over extruding? [Afbeelding]
Ik kan nu niet echt zeggen dat ik op die foto spaghetti zie. Hoogstens een wat mindere hechting aan de vorige laag, en dat is vermoedelijk op te lossen met een wat hogere temperatuur.
En verder: meten is weten. Als je denkt dat je last hebt van over extrusion moet je het even testen. Filament uit de bowden tube halen, bowden tube loskoppelen, zorgen dat (stukje) filament gewoon door de extruder gaat, bv 12cm onder de extruder even markeren op het filament en vervolgens 10cm extruden. Als het goed is houd je dan nog 2cm over, anders heb je last van over of under extrusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
RobertMe schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:17:
[...]

Ik kan nu niet echt zeggen dat ik op die foto spaghetti zie. Hoogstens een wat mindere hechting aan de vorige laag, en dat is vermoedelijk op te lossen met een wat hogere temperatuur.
En verder: meten is weten. Als je denkt dat je last hebt van over extrusion moet je het even testen. Filament uit de bowden tube halen, bowden tube loskoppelen, zorgen dat (stukje) filament gewoon door de extruder gaat, bv 12cm onder de extruder even markeren op het filament en vervolgens 10cm extruden. Als het goed is houd je dan nog 2cm over, anders heb je last van over of under extrusion.
Oke bedankt, ik print momenteel 230 graden met TECBEARS PETG, ik zal eens proberen om tempratuur te verhogen want ik heb geen last van onder of over extrusion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
RensVerlaak schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:56:
Heb ik dan last van over extruding? [Afbeelding]
Dat kan van alles zijn. Te warm printen, te weinig cooling, retraction met eventueel een z-hop of te dicht op het bed. Wat heb je al zelf geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@RensVerlaak Gebruik deze even om je E stepper te calculeren https://all3dp.com/2/extruder-calibration-6-easy-steps-2/. Ook moet je de nozzle koeler volgens mij NIET aan hebben staan met PTEG of op 20% ofzo.. maar daar weet iemand anders hier vast wel wat zinnigs op te melden.

[ Voor 39% gewijzigd door mutsje op 11-12-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensVerlaak
mutsje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:00:
@RensVerlaak Gebruik deze even om je E stepper te calculeren https://all3dp.com/2/extruder-calibration-6-easy-steps-2/. Ook moet je de nozzle koeler volgens mij NIET aan hebben staan met PTEG of op 20% ofzo.. maar daar weet iemand anders hier vast wel wat zinnigs op te melden.
Dankje, dit heb ik al eens doorlopen en zojuist nog een gecontroleerd. Er zat 2mm in en dat heb ik even aangepast.

Ooh die heb ik momenteel wel aanstaan op 100%
Ik zal hem eens wat zachter laten draaien

[ Voor 8% gewijzigd door RensVerlaak op 11-12-2020 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:43

Mitchell

Ondertitel

PETG print ik zonder ventilator.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Dat zou ik ook wel willen maar ik heb altijd dat het dan bij de hoekjes omhoog komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:38
PET G moet met minimale of geen koeling anders krijg je erg slechte laag hechting. Bij overhang edg heb ik 15-20% max koeling anders wordt de sterkte minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@RensVerlaak misschien eerst even googlen en inlezen hoe je met pteg moet printen, ik heb me er nog niet aan gewaagd omdat het hele andere instellingen vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
mutsje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:15:
@RensVerlaak misschien eerst even googlen en inlezen hoe je met pteg moet printen, ik heb me er nog niet aan gewaagd omdat het hele andere instellingen vereist.
Ik heb al een x aantal succesvolle print gehad met petg dus vond het raar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@RensVerlaak Ah ok, maar gezien de commentaren die ik even niet gezien had zie je dat iedereen zo'n beetje met 20% tot niet hotend cooling print. Zou zeggen probeer het eens uit en laat het weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
Ik heb hier wel goede ervaringen met PETG, je moet inderdaad je fan laag/uit anders krijg je slechte hechting tussen lagen. De prints zijn dan redelijk fragiel en soms komen dan ook gewoon stukken draad los. Bij mijn Ender 3 draaien de fan niet eens meer bij 20% trouwens.

Als je eenmaal PETG onder de knie hebt, wil je eigenlijk niet meer terug naar PLA, behalve dat je nog al die spoelen PLA zit. Wil je met PETG beginnen print dan zou je kunnen beginnen met de temp tower, de gcode voor de Ender 3 staat al online, dan hoef je zelf niets te slicen.

Als het niet hecht aan het bed voer dan de temperatuur gedurende de eerste lagen iets op, kan zowel het bed als de extruder. Ik gebruik zelf 50C en 230C. Die kan je ook veranderen in de gcode.

Let wel op dat als je PETG wilt printen dat je het mainboard fan aansluit op de 24V screw terminal en niet op de fan connector (dus connector afknippen!). Bij de Ender 3 is de mainboard fan gekoppeld aan de part cooling fan. Zet je de part cooling uit, wordt het moederboard niet gekoeld. Dit gebeurt trouwens ook bij PLA en andere materialen waar wel gekoeld wordt, maar niet de eerste lagen, dus iedereen zou dit eigenlijk moeten doen.
Dit zal al vaak worden genoemd, maar herhaling kan geen kwaad, zeker gezien Creality het ook niet fixt. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
iDaniel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:15:
Als je eenmaal PETG onder de knie hebt, wil je eigenlijk niet meer terug naar PLA, behalve dat je nog al die spoelen PLA zit.
Ik luister van de zijlijn mee :) Wat is precies cooler aan PETG in de praktijk? Ik heb het nog nooit gebruikt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

mddd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:28:
[...]

Ik luister van de zijlijn mee :) Wat is precies cooler aan PETG in de praktijk? Ik heb het nog nooit gebruikt.
Het schijnt steviger te zijn dan pla. Dus je kan er een bieropener mee printen. Heel belangrijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mutsje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:33:
[...]

Het schijnt steviger te zijn dan pla. Dus je kan er een bieropener mee printen. Heel belangrijk :+
Zo simpel is het volgens mij niet? PLA is harder, maar kan daardoor breken. PETG is wat flexibeler en geeft iets makkelijker mee. Vergelijk het met een fles frisdrank, die je kunt indrukken (want PET en PETG zijn vrijwel hetzelfde), en een bierfles, die uiteindelijk in scherven breekt :+ Overigens denk ik dat een bieropener in PLA dus net zo goed te maken is. Alleen moet je opletten dat de lagen in de juiste richting lopen en daardoor niet zo snel los breken van elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mutsje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:15:
Print vrijwel alles met PETG en zoveel verschillen zijn er niet hoor. Print het vrijwel hetzelfde als PLA alleen de Hotend en Bed temp. zijn anders.

Zelf gebruik ik de Prusaslicer mod en zitten goede profielen bij.

Zelf de fan draait gewoon na de eerste paar lagen en gaat prima.

Aangezien het qua kosten niet echt uitmaakt heb je toch een materiaal wat mee kan hebben.
[...]

Is inderdaad wat sterker maar verwacht natuurlijk geen grote verschillen. Het ontwerp zelf bepaald meestal in grote lijnen al een groot deel van de sterkte. PLA breek ineens af en PETG geeft je wat meer speling.

Grootste pluspunt is dat het goed tegen warmte en UV kan. Heb object die al 2 zomers in de volle zon staan gedurende een hittegolf en zon brand er uren op. Nog steeds ziet er hetzelfde uit als op dag 1. PLA vervomt in de zon of als warm wordt zoals bv in de auto.

Nadeel van PETG is dat je het niet kunt schilderen zoals PLA. Mogelijk met een prima dat het kan maar nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Dennis de Vries schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:35:
Iemand enig idee wat dit soort lijntjes kan veroorzaken? Kwaliteit verder redelijk in orde.[Afbeelding]
"Z hop When Retracted" als je dat aan hebt staan in Cura.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
[...]

Een aanvulling op bovenstaande posts over PETG:

Als je meerdere onderdelen hebt dan past het beter in elkaar omdat het materiaal flexibeler is dan PLA. PLA breekt dan vaak af of na meerdere keren in-en-uit zit 't te los in elkaar.

Ook schroeven in PETG gaat makkelijker omdat het iets flexibeler is, na een paar keer in-en-uit met PLA zijn de profielen weg, met PETG blijven die langer heel. Met PETG kun je lekker snel met de accutol, PLA smelt dan. _/-\o_

PETG is ook in transparant te verkrijgen. Transparant PLA bestaat ook, maar is wat zeldzamer en minder transparant. Wel heeft PETG heeft van nature een iets van glossy oppervlakte en PLA is meer matte.

[ Voor 23% gewijzigd door iDaniel op 12-12-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:34
Na alle tips omtrent mijn mislukte prints wil ik ook de positieve uitkomst even delen zodat wellicht iemand hier wat aan heeft.

Ik heb uiteindelijke de volgende dingen gedaan:

Hot-end uit elkaar gehaald en schoongemaakt, direct Capricorn Bowden PTFE richting de hot-end geplaatst.

Helaas nog niet verholpen en maar een nieuw bed besteld, dit bleek het uiteindelijk weer te zijn. Het lijkt erop alsof de hoeken omhoog zijn gekruld. Ik kan dit met het blote oog niet echt voelen maar na het plaatsen van het bed en opnieuw levelen heb ik weer strakke en plakkende prints.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@mutsje @RobertMe @MikeOO @iDaniel Dank allemaal voor jullie toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamieater
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:22
Ik heb de Ender 3 Pro in een mooie Cyber Monday aanbieding kunnen kopen. Gisteren geïnstalleerd, leveled en gekalibreerd. Verder had ik nog een Raspberry Pi liggen, en de installatie van OctoPrint was nagenoeg plug&play.

De test cube komt precies op 20mm. De eerste 3D printer onderdelen zien er ook goed uit.

Het viel me alleen op dat het "blok" op de z-as wat scheef zit. De hoek van de metalen plaat lijkt net iets meer dan 90 graden te zijn. Hoort dit zo te zijn? Ik kan niet echt foto's of video's vinden waarop dit duidelijk te zien is.

De moerplaat zit wel goed erop, deze heb ik al losgehaald en opnieuw erop gezet. De z-as beweegt verder ook goed. Wellicht is het enige gevolg dat de boel iets sneller slijtage vertoond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0_VoTOx99u7fN3UkYYfBwzs4JE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/et2GWVuSohlOF9UUrshZJniS.png?f=fotoalbum_large

Say what you want to say, BUT don't speak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:46
Hoek is duidelijk net iets meer dan 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadly Knapsack
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-01 16:20
Weet iemand welke onderdelen op zowel de Ender 3 als de Ender 3 V2 passen? Dan heb ik het vooral bijvoorbeeld over de mounting plates van de motoren of extruder, wieltjes, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:06
Deadly Knapsack schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:34:
Weet iemand welke onderdelen op zowel de Ender 3 als de Ender 3 V2 passen? Dan heb ik het vooral bijvoorbeeld over de mounting plates van de motoren of extruder, wieltjes, etc.
in principe is dat allemaal hetzelfde, er zijn kleine upgrades op de V2, maar veel verschilt het niet:
This brings us all to the latest (and possibly greatest?) of Creality’s Ender 3 iterations: the Ender 3 V2.

While it’s hard to definitively say whether it’s the best (or worst) of the options – again, the printer hasn’t been released yet, though it is available for pre-order, and we haven’t had a chance to review it yet – we can make some educated guesses based on the specs and details Creality has released so far.

Like the original Ender 3, the V2 has a print volume of 220 x 220 x 250 mm and can also print with PLA, ABS, TPU, and PETG.

But, there are some important differences, namely, the tempered carborundum glass bed, perhaps the most notable of all the new features. This is a welcome change from the detachable magnetic heated bed of the Ender 3 Pro as these beds were prone to accumulating filament residue over time, which ever so often resulted in ugly first layers.

The glass print bed is mounted on the aluminum plate. Said to improve overall material adhesion, this flatter surface should allow you to remove prints much more easily.

The V2 also has a fancy HD color screen instead of the old LCD character display. As with the older style displays, the color screen is still navigated using a click wheel.

It also boasts an upgraded, 32-bit, self-developed, “silent” motherboard. Creality says it prints at 50 decibels, which is comparable to a quiet suburb or a conversation at home. And it has a brand name MeanWell power supply to heat up quickly and let users choose between power voltage of 115V or 230V.

Some other upgrades and tweaks are a toolbox embedded in the base of the printer, where you can store things like nozzles, needles, pliers, and other tools, the capability to resume a print after a power outage, an XY-axis tensioner and manual filament feeding.

Lastly, Creality added in two adjustable tensioners on the X- and Y-axis to try and prolong the belts’ lifespans, in addition to a rotary knob to the Bowden extruder to manually load filament if desired.

However, again, despite some welcome changes, the basic tech specs of the Ender 3 V2 are the same as the original Ender 3.
https://all3dp.com/1/crea...der-3-v2-the-differences/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:16
Bamieater schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:52:
Het viel me alleen op dat het "blok" op de z-as wat scheef zit. De hoek van de metalen plaat lijkt net iets meer dan 90 graden te zijn. Hoort dit zo te zijn? Ik kan niet echt foto's of video's vinden waarop dit duidelijk te zien is.
Veel voorkomend probleem bij de ender, met een opvulstukje tussen motor en frame is dit op te lossen, zou ik ook zeker doen i.v.m. extra slijtage en kans op zwaar draaiende as wat kan zorgen voor stappen verlies.
B.v. deze.
https://www.thingiverse.com/thing:2752080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@Bamieater je kunt de afstand tussen de z as en het staande frame meten. Doe dit bij de metalen beugel die op en neer gaat, en beneden bij de motor. En dan de motor zover afstellen tot die op gelijke afstand zit. Kan met zo’n geprint ding maar ook bijvoorbeeld met een velletje papier wat je dubbelvouwt. Zolang je maar meet of ie inderdaad recht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-02 23:47
Nou mensen, het ziet er naar uit dat we weer volop kunnen gaan printen deze aankomende weken.
Lock down.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
martijnadam1977 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:03:
Nou mensen, het ziet er naar uit dat we weer volop kunnen gaan printen deze aankomende weken.
Lock down.......
Blijkbaar heb jij nog geen echte lockdown meegemaakt. Ik zelfs maar half. Italie/Spanje, die hadden een lockdown. Bij ons gaan een zooi winkels dicht.

Maar we gaan wel printen.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 13-12-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
Well max 15 km reizen zijn ze ook aan het overleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
En sorry als ik je op je tenen getrapt heb hoor, was meer van een jeej ik kan mn op mn hobby storten even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
martijnadam1977 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:06:
Well max 15 km reizen zijn ze ook aan het overleggen
Gaat nooit gebeuren

Maar dan nog steeds ;we blijven printen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnadam1977
Maar dan nog steeds ;we blijven printen
Dat bedoelde ik meer. Vooral lekker gaan printen! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

* mutsje mompelt iets over on topic en 3d printers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

De zit wat verschil tussen mijn STL en uiteindelijke print. Het logo is gedeeltelijk verdwenen. |:(
Gesliced met Cura 4.6.1
Geprint met PETg via octorprint Octopi op rasberry pi 4
10% partcooling om de mobo enigszin koel te houden.
Het kan natuurlijk aan de oude cura liggen maar ik vind dat wat gek aangezien ik daar eerst geen problemen mee had.
Kan ik de G-code ook bekijken met Cura of kan dat alleen met Simplify3D?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g3-pm37JRdaWHWrbq2aFfwx8og=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enTzgjbJRAij2vuOxr1VLUJh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBrSGI15dHYw4xmyU4w-yjf470A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm539U87znCgoDhSwY4HeCd0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:16
[b]Headbuddy in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"Headbuddy schreef op zondag 13 december 2020 @
Waar komt dat bestand vandaan, of heb je het zelf ontworpen? Er zit volgens mij gewoon een fout in het ontwerp waardoor de slicer het verkeert interpreteert/niet mee overweg kan, je zou nog even een andere slicer kunnen proberen met deze file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb dit soort geintjes bij tinkercad gehad maar ook je slicer kan hier de mist in gaan als je met een 0.4 nozzle print en het programma vind je lettertype 0.3 of kleiner bijvoorbeeld.
Je kunt bij cura op preview drukken en dan naar de bovenste lagen. Beetje hetzelfde als gcode lezen.
Als je de gcode echt wil zien kan dat ook in notepad;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Headbuddy schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:55:

Kan ik de G-code ook bekijken met Cura of kan dat alleen met Simplify3D?
Heb je het geprobeerd? :>

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamieater
Hardy8 schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:16:
Veel voorkomend probleem bij de ender, met een opvulstukje tussen motor en frame is dit op te lossen, zou ik ook zeker doen i.v.m. extra slijtage en kans op zwaar draaiende as wat kan zorgen voor stappen verlies.
B.v. deze.
https://www.thingiverse.com/thing:2752080
mddd schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:39:
@Bamieater je kunt de afstand tussen de z as en het staande frame meten. Doe dit bij de metalen beugel die op en neer gaat, en beneden bij de motor. En dan de motor zover afstellen tot die op gelijke afstand zit. Kan met zo’n geprint ding maar ook bijvoorbeeld met een velletje papier wat je dubbelvouwt. Zolang je maar meet of ie inderdaad recht is.
Dank voor alle suggesties. De as stond inderdaad niet overal even recht. Met behulp van een spacer bij de motor is dat opgelost en staat de as recht.

Nu vraag ik me nog steeds af of ik iets met die moerplaat kan doen, zodat deze ook recht op de as komt te staan.

Is het verstandig om een langere schroef te gebruiken en een spacer tussen het frame en de moerplaat te plaatsen op de groen gemarkeerde plek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlIyBQo7TaR_TuK7wtZQNoCS-CY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ia1XHpiWiS1BG7lUh8LQldbD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@Bamieater Die moerplaat zou uitzichzelf gewoon haaks moeten staan toch. Kun je hem loshalen en checken of hij wel recht wil zitten als ie los is? Misschien zit de schroefdraad er wel schuin in. Als je dan een spacer zet waar je hem hebt getekend, maak je de boel juist schever.

Als de moerplaat op zichzelf wel recht wil, misschien is er dan iets wat de boel tegenhoudt?
Als je de koppeling losdraait boven op de Z motor, en met de hand de as ronddraait dan moet je wel voelen of ie soepeltjes loopt of ergens wrijving ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamieater
Wanneer ik de moerplaat loshaal dan zit hij wel recht. De Z-as zelf draait soepel. De printerkop beweegt ook goed op en neer met de handmatige controls. Alles lijkt nu in orde, de prints rollen ook goed eruit.

Ik ben nu een wat hogere print aan het printen en hou het verder nog goed in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:37
Aan het einde van de print schuift mijn Ender 3 het bed helemaal naar voren. Ik ben nu een behuizing op basis van de Lack tafel aan het maken, nu staat mijn Ender net wat te ver naar voren om het dicht te kunnen maken aan de voorkant. Verder naar achter komen de kabels klem te zitten dus dat is ook niet wenselijk.

Weet iemand met welke instelling in Marlin (dat heb ik er al op gezet) je de beweging aan het einde van het printen uit kunt zetten of beperken?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 14:07
LordSinclair schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:30:
Aan het einde van de print schuift mijn Ender 3 het bed helemaal naar voren. Ik ben nu een behuizing op basis van de Lack tafel aan het maken, nu staat mijn Ender net wat te ver naar voren om het dicht te kunnen maken aan de voorkant. Verder naar achter komen de kabels klem te zitten dus dat is ook niet wenselijk.

Weet iemand met welke instelling in Marlin (dat heb ik er al op gezet) je de beweging aan het einde van het printen uit kunt zetten of beperken?
Instelling: In de end G-code van je slicer zal iets staan dat hier op lijkt: G1 X0 Y{machine_depth} ;Present print
Hier kun je de X en Y coordinaten zo aanpassen dat het past.

Overigens heb ik zelf ook die Lack enclosure gemaakt en hier past het echt NET. Ik heb er een glazen bed op liggen dat met papierklemmen vast ligt. De pootjes van die klemmen heb ik er af gehaald aangezien ik het bed er zelden af haal. De printer vervolgens zo ver naar voren gezet dat hij na dat G1 commando ongeveer 2 mm van het deurtje af staat.

Van kabels die vast komen te zitten heb ik zelf geen last. Welke kabels komen precies waarin vast te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:37
GLeenders schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:47:
Van kabels die vast komen te zitten heb ik zelf geen last. Welke kabels komen precies waarin vast te zitten?
Ik moet dus in mijn Slicer zoeken zodat de gcode de juiste informatie bevat als ik het goed begrijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkiOXbhD0DW4qzvH08AspZCAqU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nvDVBVxWvZ0sQ4CbAC4EKuOI.png?f=user_large

Deze kabel komt bij mij nogal ver naar achter in de achterste stand van het bed.

edit; gevonden in Cura, bedankt voor een zetje in de goede richting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMcWp8mu0tIvmf0p1XP5evBu9jU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nx5B6F3zE7FN3HoZblYpOaQ5.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door LordSinclair op 14-12-2020 15:19 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLeenders
@LordSinclair Ik heb ooit [deze]https://www.thingiverse.com/thing:2920060[/url] kabelrups geprint voor mijn printer, die lijkt minder ver uit te steken. Ik moet wel zeggen dat een aantal schakelsl tegen het acrylaat aan komen, maar omdat dit vrij licht is lijken mijn prints niet beinvloed.

Ik meen me ook te herinneren dat ik tijdens het maken van mijn enclosure een model tegen kwam die de kabel naar de zijkant brengt i.p.v. de achterkant. Maar dat model kan ik zo snel niet meer vinden, als ik hem tegen kom zal ik hem posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

@Hardy8
Het ontwerp oftewel de STL bevat gewoon het logo.
Dus daar lijkt niet aan te liggen vandaar dat ik hem heb bijgevoegd.
@DRuw De mate van de detail lijkt ook zeker niet aan te liggen. Het kleinste detail van het logo is namelijk zonder problemen geprint. ( puntje op de i :P )
Het gaat echt per layer dat hij soms logo mee pakt en soms niet.
Ik had ook de uiteraard in preview bekeken in cura om te zien of hij het logo meenam.
Ik was ook in veronderstelling dat hij dit had gedaan maar blijkbaar niet voor elke laag.
@Sebazzz Ja tuurlijk heb ik dat geprobeerd met weinig succes, helaasch.
Google vertelde mij dat dit niet meer mogelijk was met Cura. Dus ik hoopte een tweaker een mooie workaround of plugin o.i.d. wist.

Zelf al een workaround gevonden. pronterface stond nog op mijn PC hiermee kun G-code in visualiseren.
Beetje cru, maar toch beter dan notepad ;)

Hier uit blijkt het toch aan mijn G-code te liggen.
Misschien toch maar eens upgraden naar Cura 4.8.
Andere optie was geweest om Simplyfy3D te kopen of een trail versie te halen.
Maar die wil nog een keer echt volop testen wanneer ik wat meer tijd heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Vraagje, ik heb raspberry geconnect met mijn printer

enkel krijg ik bij octoprint
State: Offline (Error: No more candidates to test, and no working port/baudrate combination detected.)

Ik gebruik */

#define MOTHERBOARD BOARD_BTT_SKR_MINI_E3_V2_0
#define BAUDRATE 115200

#define SERIAL_PORT 2

/**
* Select a secondary serial port on the board to use for communication with the host.
* Currently Ethernet (-2) is only supported on Teensy 4.1 boards.
* :[-2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7]
*/
#define SERIAL_PORT_2 -1

Moet ik bij een ender 5, en de skr mini v2.0. ook de poorten veranderen ?

[ Voor 4% gewijzigd door rejer op 14-12-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rejer Ik heb geen ervaring met SKR_mini, maar ik weet wel dat je USB-kabel en connector op de Ender 5 (met standard board) een drama is. Dat had ik ook.
Heb de USB connector in de Ender extra vast gezet anders krijg ik geen verbinding met Octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
smitae schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:55:
@rejer Ik heb geen ervaring met SKR_mini, maar ik weet wel dat je USB-kabel en connector op de Ender 5 (met standard board) een drama is. Dat had ik ook.
Heb de USB connector in de Ender extra vast gezet anders krijg ik geen verbinding met Octoprint.
Dit had ik dus ook gelezen, gelukkig had ik dus die board al vervangen met een skr... al krijg ik op dit moment met de huidige instellingen ook geen contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:39

Harrie

NederVlaming

Bamieater schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:55:
[...]

[...]

Dank voor alle suggesties. De as stond inderdaad niet overal even recht. Met behulp van een spacer bij de motor is dat opgelost en staat de as recht.

Nu vraag ik me nog steeds af of ik iets met die moerplaat kan doen, zodat deze ook recht op de as komt te staan.

Is het verstandig om een langere schroef te gebruiken en een spacer tussen het frame en de moerplaat te plaatsen op de groen gemarkeerde plek?

[Afbeelding]
Een probleem waarover ik gelezen heb is dat de plaat waar die moerplaat aan bevestigd word niet mooi in 90 graden is geplooid.
Als je die verder kunt buigen, zou die spacer ook niet nodig zijn.

Maar ik heb zelf niet geprobeerd om die plaat helemaal haaks te krijgen, want dan moet je printer echt helemaal uit elkaar natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-09 11:07

LoneWolf

Just a Byte

rejer schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:14:
Vraagje, ik heb raspberry geconnect met mijn printer

enkel krijg ik bij octoprint
State: Offline (Error: No more candidates to test, and no working port/baudrate combination detected.)

Ik gebruik */

#define MOTHERBOARD BOARD_BTT_SKR_MINI_E3_V2_0
#define BAUDRATE 115200

#define SERIAL_PORT 2

/**
* Select a secondary serial port on the board to use for communication with the host.
* Currently Ethernet (-2) is only supported on Teensy 4.1 boards.
* :[-2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7]
*/
#define SERIAL_PORT_2 -1

Moet ik bij een ender 5, en de skr mini v2.0. ook de poorten veranderen ?
Ik zie serial port 2 ? Ik dacht dat -1 of 0 de usb was..?
code:
1
#define SERIAL_PORT 2

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

In octoprint hoef je helemaal niks te definen.... je moet even zoeken dat je het op elke beschikbare poort laat zoeken.Had ik ook op me cr-20, is een instelling in octoprint dat die elke poort af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamieater
Harrie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:11:
Een probleem waarover ik gelezen heb is dat de plaat waar die moerplaat aan bevestigd word niet mooi in 90 graden is geplooid.
Als je die verder kunt buigen, zou die spacer ook niet nodig zijn.

Maar ik heb zelf niet geprobeerd om die plaat helemaal haaks te krijgen, want dan moet je printer echt helemaal uit elkaar natuurlijk.
@Harrie Yep, daar heb ik wel aan gedacht. Die plaat ziet er best solide uit en ik heb niet het juiste gereedschap om de plaat netjes te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
@Headbuddy Probeer eens de "Use thin wall" optie aan te zetten in Cura. Dat heeft bij mij in het verleden een soortgelijk probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
LoneWolf schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:53:
[...]

Ik zie serial port 2 ? Ik dacht dat -1 of 0 de usb was..?
code:
1
#define SERIAL_PORT 2
Ik heb op #define SERIAL_PORT_2 de -1 staan of moet die naar de #define SERIAL_PORT
mutsje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:09:
In octoprint hoef je helemaal niks te definen.... je moet even zoeken dat je het op elke beschikbare poort laat zoeken.Had ik ook op me cr-20, is een instelling in octoprint dat die elke poort af gaat.
Ik heb 'm op auto staan, maar krijg t zelfde verhaal, ik heb wel even even een nieuwe usb kabel besteld, ik had gelezen dat mensen daar wel eens last van hadden.

Via SSH

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
pi@octopi:~ $ dmesg | tail -n 20
[    6.901438] 8021q: 802.1Q VLAN Support v1.8
[    7.100924] Adding 102396k swap on /var/swap.  Priority:-2 extents:1 across:102396k SSFS
[    7.180531] brcmfmac: brcmf_cfg80211_set_power_mgmt: power save enabled
[    7.423223] bcmgenet: Skipping UMAC reset
[    7.424824] bcmgenet fd580000.ethernet: configuring instance for external RGMII
[    7.426449] [b]bcmgenet fd580000.ethernet eth0: Link is Down[/b]
[   12.607472] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): wlan0: link becomes ready
[   13.354025] Bluetooth: Core ver 2.22
[   13.354084] NET: Registered protocol family 31
[   13.354089] Bluetooth: HCI device and connection manager initialized
[   13.354103] Bluetooth: HCI socket layer initialized
[   13.354112] Bluetooth: L2CAP socket layer initialized
[   13.354128] Bluetooth: SCO socket layer initialized
[   13.363114] Bluetooth: HCI UART driver ver 2.3
[   13.363124] Bluetooth: HCI UART protocol H4 registered
[   13.363161] Bluetooth: HCI UART protocol Three-wire (H5) registered
[   13.363289] Bluetooth: HCI UART protocol Broadcom registered
[   13.557566] Bluetooth: BNEP (Ethernet Emulation) ver 1.3
[   13.557578] Bluetooth: BNEP filters: protocol multicast
[   13.557596] Bluetooth: BNEP socket layer initialized

[ Voor 45% gewijzigd door rejer op 15-12-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@rejer bij mij staan beiden ook op auto. Ik moest nieuwe usb kabel kopen omdat de connector op de printer te los was. Zodra je naar de kabel keek was er al connection lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
mutsje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:35:
@rejer bij mij staan beiden ook op auto. Ik moest nieuwe usb kabel kopen omdat de connector op de printer te los was. Zodra je naar de kabel keek was er al connection lost.
Als het goed is krijg ik de kabel morgen binnen.

Hij weet iig wel dat er een ding aan hangt, gezien je een TMC error krijgt als ik de Pi voor de printer aan is op het stroom zet.

(ook gaat de printer electronica aan zonder fans etc als ik de printer uit heb en de Pi aan. )

Edit het was de kabel }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dan doet de usb kabel ook , om het scherm uit te laten als je de usb aansluit pin 5 van je usb in de pi aftapen :) heb ik ook gedaan. Klein stukje isolatie tape (met pincet erin) dan voorzichtig in je pi steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

He Hoi..
Ook een trotse eigenaar van een Ender 3 Pro...
Zojuist aan geslingerd ..
Leuk speelgoed.

Zag die octopi... aanraden? Kan hij ook op oudere pi's? of pilike?
En geluid is wel een dingetje..

KAN het simpel zachter? Of moet ik solderen?

#nieuwe hobby

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
mutsje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:23:
Dan doet de usb kabel ook , om het scherm uit te laten als je de usb aansluit pin 5 van je usb in de pi aftapen :) heb ik ook gedaan. Klein stukje isolatie tape (met pincet erin) dan voorzichtig in je pi steken.
Dat ga ik zeker ook doen bij mijn nieuwe kabel 😊 hopen dat de Pi de printer dan wel kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:27:
He Hoi..
Leuk speelgoed.

#nieuwe hobby
Hi....
Je kan ook een zoekknop gebruiken.
Ik zal je op weg helpen.

KAN het simpel zachter? Ja
Of moet ik solderen? Nee
Kan hij ook op oudere pi's? minimum system requirements bekijken voor Octoprint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

kmichael schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:20:
[...]

Hi....
Je kan ook een zoekknop gebruiken.
Ik zal je op weg helpen.

KAN het simpel zachter? Ja
Of moet ik solderen? Nee
Kan hij ook op oudere pi's? minimum system requirements bekijken voor Octoprint :)
Thanks..
Die zoekknop... mm als ik zachter in type :'( de juiste formulering is al zoeken. Dus als je die mss kunt delen O-)
ouder pi, bedoel ik mee werkt dat goed, of is het aan te raden een nieuwere?

Kan ik met de octopi ook het geluid tweaken?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:25:
[...]

Thanks..
Die zoekknop... mm als ik zachter in type :'( de juiste formulering is al zoeken. Dus als je die mss kunt delen O-)
ouder pi, bedoel ik mee werkt dat goed, of is het aan te raden een nieuwere?

Kan ik met de octopi ook het geluid tweaken?
Geluid wordt veroorzaakt door steppendrivers en FAN's.

Fan's kun je vervangen door stillere, bv Noctula. Zijn niet goedkoop maar deze zijn dus echt stil.
Huidige controller board van je printer bekijken welk model je nu erin hebt en als het nog een ouder model betreft kun je deze vervangen door 1 die stille steppendrivers aan boord heeft.

Zoek functie kan lastig zijn als je de termen nog niet kent. Maar ook dit is iets wat je moet leren dus Google gebruiken en zoeken op termen als make 3d printer quieter en je komt een heel eind.

Helaas zul zeker en 3D printer je behoorlijk moeten verdiepen is de materie. Er zijn te veel factoren en door veel te lezen / youtube filmpjes kijken / Dit forum doornemen, leer je het langzaam en vindt je je weg vanzelf.

Octoprint is genoeg over te vinden wat je minimaal nodig hebt.

Belangrijkste stap is, rustig aan doen. Ga niet gelijk van alles aanpassen. Leer eerst je printer kennen en als je weet wat je doet en merkt dat iets niet goed gaat dan pas stap voor stap iets aanpassen.

De meest gemaakte fout is gelijk van alles aanpassen en dan weet je uiteindelijk niet waar het door wordt veroorzaakt.

Zorg eerst dat de printer met de standaard opstelling goed kan printen. Als dat lukt je je bent wat verder dan ga je 1 ding aanpassen en weer testen. Werkt het dan nog steeds goed dan ga je naar een eventuele volgende aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 03-10 16:13
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:27:
He Hoi..
Leuk speelgoed.

#nieuwe hobby
Uit getweaked met je Pana @Dylantje2 ?
En de 1500 kg pellets zijn op? Dus tijd voor wat nieuws
Jammer, je hebt de verkeerde gekocht, de Ender3V2 is heel stil, daarvan hoor je alleen de ventilatoren; maar een ander moederbordje er op scheelt al een heleboel, maar €€€€ meebrengen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
MikeOO schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:59:
Geluid wordt veroorzaakt door steppendrivers en FAN's.
.........................
Belangrijkste stap is, rustig aan doen. Ga niet gelijk van alles aanpassen. Leer eerst je printer kennen en als je weet wat je doet en merkt dat iets niet goed gaat dan pas stap voor stap iets aanpassen.

De meest gemaakte fout is gelijk van alles aanpassen en dan weet je uiteindelijk niet waar het door wordt veroorzaakt.

Zorg eerst dat de printer met de standaard opstelling goed kan printen. Als dat lukt je je bent wat verder dan ga je 1 ding aanpassen en weer testen. Werkt het dan nog steeds goed dan ga je naar een eventuele volgende aanpassing.
Wat @MikeOO zegt! en jou een beetje 'kennende' is dat een prima advies!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Naalroc je kan er gewoon een BTT board inzetten de v1.4 turbo bijvoorbeeld. Wel marlin opnieuw composen etc. Ik erger me met mijn BTT v1.2 board eigenlijk alleen nog aan de fans :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:27:
[...]

Uit getweaked met je Pana @Dylantje2 ?
En de 1500 kg pellets zijn op? Dus tijd voor wat nieuws
Jammer, je hebt de verkeerde gekocht, de Ender3V2 is heel stil, daarvan hoor je alleen de ventilatoren; maar een ander moederbordje er op scheelt al een heleboel, maar €€€€ meebrengen.
hahah pana is wel af ja..
Pellets gaan er tussendoor als het regent en de kids de spullen moeten drogen..

Verkeerde... moet eigenlijk een paar kleine dingen aanpassen voor mijn domotica systeem.
En aangezien het bedrag en een hoop recenties aardig waren...
Geluid [ nam] neem ik voor lief..

Alleen hij vreet mijn SD kaartje nu op... hij ziet ze.. maar er staat no tf card.
En als ik ze daarna in de pc stop, moet ik die weer formateren..

Dus spijt mss al wel voor die paar tientjes..
Alleen retour? 123-3d haahha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok. Heb nu een glasplaat voor op de Ender 3. Maar die gekke klemmetjes die bij het originele bed horen zijn dus net te klein. Wil er dus een paar halen, maar geen idee hoe die dingen heten. Iemand?

Geprobeerd met verftape ; komt los. smal plastic tape, ook los. De lijm wordt vloeibaar door de hitte van het bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
maartend schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:49:
Ok. Heb nu een glasplaat voor op de Ender 3. Maar die gekke klemmetjes die bij het originele bed horen zijn dus net te klein. Wil er dus een paar halen, maar geen idee hoe die dingen heten. Iemand?

Geprobeerd met verftape ; komt los. smal plastic tape, ook los. De lijm wordt vloeibaar door de hitte van het bed.
Bedoel je deze?:
https://www.123inkt.nl/Ma...3toCOhTrLWABoCtnAQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zekers. Papierklem. Hoppa, nu even bij Ali wat weghalen

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hele partij game-hex printen. 18 stuks per keer, rond de 2h30m printen. En moet er iets van 600 voor Gloomhaven printen.
Groot deel bed nodig, laatste keer bed-level bijna 3 maanden geleden en bijna elke dag printen. Blijf dan ook erg tevreden over mijn E5.

Rechterkant van het bed zou heel iets hoger kunnen, maar ga het niet aanpassen, want plakt als een malle. En de rest van het bed ziet er perfect uit. Mogelijk dat het bed iets krom is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtGlO6wVVCdBS2qO_tUdqqFUV7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obWrmc59Cin0wzg49hy74BEC.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de geïnteresseerde menschen, Laatste cura versie is wel strakker merk ik, foto komt van een Cura 4.6 versie, terwijl versie 4.8 de hexen strak tegen elkaar legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@smitae kun je niet beter nog wat printers aanschaffen met zulke opdrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

En ik lees cura en prusaslicer.
Gevoel of ook echt verschillen die merkbaar zijn?[ Wordt gek van de youtube vergelijkingen ]

Wat heeft de ender 3 pro v2 nog meer voor bonus..?
Ga hem denk ik toch proberen te ruilen[ en nee ik ga niet huilen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mutsje Ja, maar dat mag niet van de baas thuis. Heb wel een Anycubic Photon Mono SE gehaald voor de detail dingen. Dat was akkoord 😀

Maar tweede FDM zit er niet in jammer genoeg.

En moet zeggen dat ik alleen deze hoeveelheden kan printen omdat ik volledig thuis werk. In een normale situatie zouden dit soort hoeveelheden niet heel handig zijn als ik alleen in het weekend de printer 12 uur kan laten draaien. Dat is dan een voordeel van de hele Covid crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Covid en thuis werken heeft inderdaad voordelen. Ik kan dan de printer opdrachten geven van 3 dagen achter elkaar omdat ik toch thuis ben. En je uberhaupt nergens heen kan behalve wandelingen maken of skaten ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dylantje2 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:08:
En ik lees cura en prusaslicer.
Gevoel of ook echt verschillen die merkbaar zijn?[ Wordt gek van de youtube vergelijkingen ]

Wat heeft de ender 3 pro v2 nog meer voor bonus..?
Ga hem denk ik toch proberen te ruilen[ en nee ik ga niet huilen ]
Ik denk dat Cura (nu de nieuwste 4.8.x) wel het meest gebruikt is, en zèlfs ik kan er mee over weg; en als je erin duikt, dan is dat net als "Word": mogelijkheden te over, veel te veel zelfs, maar al die specialistische dingen komen later wel, en als je begint met dingetjes van Thingiverse, dan staat er bij de beschrijving vaak ook wel bij, wat de voorkeurs instellingen van Cura zijn.

E3V2? Heeft standaard glazen bed, is bijna geruisloos, de aan/uit schakelaar zit op een bezopen plek, maar daar heb ik zelf al een nette verandering voor aangebracht, met een bestandje wat je van mij mag hebben. Die schakelaar zit nu rechts-voor i.p.v. links achter.
Weet zo uit m'n hoofd ook niet alle voordelen, maar de meerprijs om de 3Pro stil te krijgen, is meer dan de meerprijs van de 3V2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRdn65Knlkot-oKcjbj6ciSSHJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fyXPYgyBS5g4bsis90ecb2f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:40:
[...]

Ik denk dat Cura (nu de nieuwste 4.8.x) wel het meest gebruikt is, en zèlfs ik kan er mee over weg; en als je erin duikt, dan is dat net als "Word": mogelijkheden te over, veel te veel zelfs, maar al die specialistische dingen komen later wel, en als je begint met dingetjes van Thingiverse, dan staat er bij de beschrijving vaak ook wel bij, wat de voorkeurs instellingen van Cura zijn.

E3V2? Heeft standaard glazen bed, is bijna geruisloos, de aan/uit schakelaar zit op een bezopen plek, maar daar heb ik zelf al een nette verandering voor aangebracht, met een bestandje wat je van mij mag hebben. Die schakelaar zit nu rechts-voor i.p.v. links achter.
Weet zo uit m'n hoofd ook niet alle voordelen, maar de meerprijs om de 3Pro stil te krijgen, is meer dan de meerprijs van de 3V2
[Afbeelding]
Print verschillen? Of met echte andere opties?
Heb gemaild of hij retour kan😇😇
Ik kan tekenen vandaar dat ik het ding gekocht heb..
Moet wat maken wat niet te koop is. Thingiverse is leuk..

Eigenlijk liet ik eerst alles printen.
Maar nu iets moeilijks maken waar veel passen en meten is.
Dus met het bespaarde geld van de wp 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik dacht niet dat de V2 meer of minder kan dan de 3Pro, wat dat betreft zijn ze wel gelijk, maar zeker weten doe ik dat niet.
Als je moeilijke dingen gaat maken, dan moet je wel rekening houden met hoe je iets op de basis zet, en hoeveel supports je nodig hebt, en dat is, denk ik, een kwestie van ervaring. Dus als je gelijk 'moeilijke' dingen wilt maken, houd dan rekening met tegenslagen....want die print ervaring heb jij niet, al kan je nog zo goed 3D tekenen.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Van Creality magneet bed zonder ABL, naar Creality glas zonder ABL, naar zelfde glas met ABL, naar Wham Bam met ABL toen dat glas sneuvelde/versleten was. En ik wil nooit meer terug. Magnetisch icm PEX/PEI en ABL is awesome. Nooit gedoe met hechting en vlekkeloze first layers. Zonder ABL zou ik nooit meer willen, dat moet gewoon verplicht geleverd worden vind ik. En een spring sheet op magneet bed is gewoon super relaxed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
UltraSub schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:34:
Van Creality magneet bed zonder ABL, naar Creality glas zonder ABL, naar zelfde glas met ABL, naar Wham Bam met ABL toen dat glas sneuvelde/versleten was. En ik wil nooit meer terug. Magnetisch icm PEX/PEI en ABL is awesome. Nooit gedoe met hechting en vlekkeloze first layers. Zonder ABL zou ik nooit meer willen, dat moet gewoon verplicht geleverd worden vind ik. En een spring sheet op magneet bed is gewoon super relaxed.
Ik neem aan dat je dit schrijft voor @Dylantje2 , dus een volslagen nieuweling hier, met als resultaat dat hij er de ballen niet van snapt (denk ik); als je dit nu eens in begrijpelijke taal neer pent, en alle afkortingen 1 x uitlegt, of volledig uitschrijft, dan heeft hij (èn ik!) er misschien iets aan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:38

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik heb een ender 3 v2 gekocht en vandaag kwam die binnen!

Nog weinig ervaring met printen dus dit leek me leuk om er mee in te duiken.

Met YouTube aan de hand vond ik de build redelijk makkelijk gaan, ik heb alleen een probleem met mijn gantry.

Deze lijkt veelste strak tussen de staanders in te zitten. De wielen rollen bijna niet. Ik heb geprobeerd met de sleutel de wielen slapper af te stellen maar zelfs dan lijkt hij nog heel erg te klemmen. Ook eerst de staanders redelijk los gehad zodat ik het frame kon vastdraaien achteraf maar dit geeft me niet veel resultaat.

YouTube: Creality Ender 3 V2 - 3D Printer - Unbox & Setup

Deze video heb ik gevolgd.

2e probleem wat ik heb is dat wanneer ik de glas plaat erop heb ik met de nozzle eerder op het bed kom dan bij de z-switch. Zelfs als ik het bed naar onder draai met de wieltjes. Moet ik handmatig de z switch omhoog zetten?

Heeft iemand hier ook zulke ervaring met de ender 3 v2? Ik hoop graag de build af te krijgen maar durf zo niet te gaan printen.
Pagina: 1 ... 94 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie