Ik ben die
paardenstal aan het printen, 1/3 is klaar, maar de prints lopen nu heel geleidelijk
schuin in de richting van de Y-as (naar voren toe). De bijbehorende term is leaning. Er zitten geen rare randen in die verspringen, maar het loopt heel mooi schuin weg, waardoor ik niks aan m'n print heb natuurlijk.
Ik heb dezelfde onderdelen eerder ook geprint zonder problemen. Nu heb ik hem toevallig gespiegeld in Cura 4.8 en is hij scheef bij het printen. Maar een soortgelijk onderdeel van het middendeel van de stal, print nu ook scheef, die heb ik niet gespiegeld.
Het is een dikke plaat van 175x115mm en 10mm hoog. Geen hechtproblemen. Layer Height 0.28, print speed 60mm/s, 15% cubic infill, jerk control op 7mm/s, top/bottom layer 1.12,mm, wall 1.2mm.
De
testcube om flow te meten print wel mooi recht, maar dat is een kleine print met 1 buitenlaag die in vase-mode print.
Wanneer ik een wat grotere print maak zoals een onderplaat van die paardenstal is het dus ineens scheef.
De belts staan netjes strak, lopen niet aan, alle pulleys en wieltjes heb ik nagelopen. De Y-motor wordt bijna niet niet warm, de X-motor handwarm. De koelfan van het moederbord en de voeding draaien nog goed.
Kan dit een elektrische oorzaak hebben? Ik denk eraan om het vermogen naar de Y-motor wat te verhogen, maar ik snap niet precies hoe dat werkt.
In onderstaande foto zie je de voorkant van een gedeeltelijk geprinte grondplaat en een stukje van wat een stenen muurtje moet voorstellen. Dat hoort recht te zijn, maar loopt dus schuin weg. In Fusion360 nagekeken en het moet precies haaks zijn.
Edit 08-12:
Ik heb net linksvoor en rechtsachter zo'n torentje geprint, en die staan kaarsrecht (let even niet op de stringing):
:strip_exif()/f/image/WIWxgwfJArWTmx5EQH0wgHvW.jpg?f=fotoalbum_medium)
(Foto is scheef genomen omdat ik er slecht bij kon met m'n telefooncamera).
Edit 09-12,
Ik heb de Gcode van de
scheve print online nagekeken en die is 100% haaks.
Ik heb de driver current van de Y-steppermotor verhoogd van 580 naar 610.
Nu print ik iets voor een Gravitrax baan in een andere kleur, kijken hoe dat gaat.
[
Voor 16% gewijzigd door
BounceMeister op 09-12-2020 12:00
]