Na ondertussen bijna 7 jaar te zitten knoeien met een baggere i3 heb ik twee weken geleden eindelijk de stap gezet die ik al veel langer wou zetten: een Ender 3 V2 kopen. Zeker met de korting die er toen was kon ik het niet laten liggen!
Afgelopen weekend heb ik hem in elkaar gezet en de eerste prints er laten uitkomen. De resultaten waren verbluffend goed... komende van nauwelijks werkende rommel was het contrast enorm...
Eerst een
Calibration Cat geprint: perfect resultaat. Geen enkel foutje. Hetzelfde voor de
Benchy die ik daarna printte: een volledig feilloze print!
En de
3D printer test? Die verbaasde mij nog het meest... alle tests waren volledig perfect geslaagd. Zelfs 80° overhang?? What magic is this??
Ik was in de wolken... Al deze prints waren trouwens met de standaardinstellingen van Cura voor de Ender 3, en met het sample stukje PLA dat bij de printer kwam.
Alleen... vandaag begon ik met ABS te prinen... ondanks dat ik op het internet lees dat het speciale bed dankzij de speciale coating geen extra kleefstof nodig heeft, kon ik er niets laten op plakken. Zelfs niet met een verhitting van 80°C. Met wat 3DLAC lukte het soms, maar zelfs dan mislukt het vaak.
Maar wat vreemder is... is dat de prints extreem zwak lijken te zijn? Ik kan de prints met twee vingers in elkaar drukken, waarna de plastic verandert in een suikerspin-consistentie? Alle draadjes lijken gewoon los op elkaar te liggen?
Erger nog: soms valt een laag tijdens het printen er gewoon af, omdat hij helemaal niet gehecht is aan de onderliggende?
Iemand die weet hoe dit komt? Normaal gezien zou ik zeggen dat dit onmogelijk aan de printer kan liggen, maar eerder aan ofwel het filament, ofwel aan de gebruikte temperatuur. Maar... de rol filament heb ik letterlijk uit de vorige printer gehaald en aan de Ender gehangen. De temperatuur lijkt me ook oké. Had eerst 220 geprobeerd, daarna 240. Geen van beide was goed. Heb dan een Temperature tower proberen printen (250 - 190), maar elke temperatuur leek hetzelfde probleem te hebben? (Ben niet lager dan 220 geraakt met de tower, omdat de laag boven 220 er weer gewoon afviel...)
Ik vind dit zo bizar? Heb ik tot nu toe nog nooit meegemaakt. Het lijkt wel alsof ieder geëxtrudeerd draadje filament een anti-kleef coating krijgt zodat het zich niet kan hechten aan de onderliggende lagen?