Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 08:01
Snelletomaat schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:03:
[...]

Wat bedoel met met impact op de Y-as?
De voorste kokers van het frame krijgen een verdikking die naar binnen springt. De printkop steekt uit naar voren. Vraag me af of je daarmee niets verliest aan effectief print oppervlak.
  • Ik onder de €22 per bestelling wilde blijven vanwege douane/import heffingen.
  • De set op ali alleen de T8x8 of T8x4 schroef als optie heeft. Ik wil gelijk de switch naar T8x2 schroef maken dus dan moet ik die toch twee maal los bestellen met bijbehorende anti-backlash moeren.
Wat is het voordeel van T8x2? (T8x4 is de laatste default van een Ender 5 toch?)
  • Bij de set een 5x8 Shaft Coupler lijkt te zitten van het flexibele type. Volgens het plaatje tenminste. En volgens mij is voor nauwkeurigheid van de Z-as juist de starre koppeling nodig. Dus die zou ik dan ook weer los moeten bestellen.
Eeeh.. wat is de shaft coupler? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-07 08:20

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

vincent_1971 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 01:54:
[...]

Al eens de horizontale schroef aangedraaid cq losser gedraaid als het filament er door gaat?

Zo op die foto is de veer en schroef niet goed gemonteerd. De schroef moet de veer indrukken.
Die schroef zit goed hoor. Hij duwt dat manchetje die vervolgens de veer aanspant.

Het rollertje dat niet goed draait is gekogellagerd, dus het zou niet uit moeten maken hoe strak je die aandraait, maar je zou eens kunnen proberen om hem wat losser te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Dennis de Vries Bij mij moest ik het scharnierpunt van de arm best los draaien voor mijn gevoel, voor de arm om goed te kunnen bewegen en de druk van de veer daadwerkelijk op het wieltje te laten komen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Algemene vraag: kunnen stepper drivers door de tijd meer geluid gaan maken? Ik hoor nu meer geluidjes dan voorheen, maar kan niet plaatsen of het de drivers zijn of iets mechanisch.

Ben ondertussen ook de wieltjes en profielen maar eens aan het checken/afstellen kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-07 21:05

Headbuddy

Surrealist

Dennis de Vries schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:55:
Ik loop nu toch tegen iets aan, ik word er helemaal gestoord van. Het idler-wieltje van mijn extruder draait amper mee met het tandwieltje dat direct op het extruder motortje is aangesloten:

[Afbeelding]

Echt alles geprobeerd om het te fixen:

- Feeder tandwieltje schoongemaakt met ijzerborstel
- Druk op arm van de extruder verhoogd met wat plastic spacers
- Nieuw, sterker veertje in extruder gezet
- Nieuwe bowden tube geinstalleerd (Capricorn)
- Nieuwe couplers voor bowden tube
- Hot end uit elkaar gehaald en schoongemaakt
- Nieuwe nozzle gemonteerd
- Compleet nieuwe extruder aangeschaft en gemonteerd
- Geprobeerd met ander PLA
- Geprobeerd met andere nozzle temperaturen
- Verschillende E-Step instellingen geprobeerd
- Schroefjes van idler-wieltje en extruder armpje wat losser gedraaid

Wat typisch is, is dat als ik een heel klein beetje extra druk op het armpje van de extruder zet, het idler-wieltje wel constant meedraait. Als ik het weer loslaat, komen de problemen weer terug. Momenteel staat er al héél veel druk op overigens, mede dankzij de plastic spacers die bij de veer heb geplaatst.
Ik zie het probleem niet? 8)7
Volgens mij draait hij bij mij ook lang niet altijd mee.
Dit zorgt niet voor problemen of minder printkwaliteit.
Je veer meer kunnen samen drukken en daarmee het messingwieltje harder tegen het filament drukken en dat op zijn beurt weer tegen het idler wieltje drukt.
De kan is dan echter groot dat je dan filament vervormd raakt of kapot gaat bij prints met veel retracties.
Dus waarom zou je het überhaupt willen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 11:37

mutsje

Certified Prutser

Toen ik de fullmetal extruder binnenkreeg ook enorm mee lopen vechten, na advies vanuit hier het originele tandwiel terug geplaatst. Ook op den duur de originele veer er zelfs ingezet. Toen ging het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker de helft van die aftermarket metal extruder is het tandwiel van slecht volgens mij.
Zet je originele eens terug of het hem in ieder geval eens los en kijk er eens goed naar.
Mijne was ovaal en miste op 1/3 bijna de tanden...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick_kraster
  • Laatst online: 03-07 18:27
Snelletomaat schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:03:
[...]
  • Ik onder de €22 per bestelling wilde blijven vanwege douane/import heffingen.
Dat ligt er aan hoe het gedeclareerd wordt. Metal hotend werd aangeven dat het schroeven waren met een waarde van 4.80 heb dat wel eens vaker met pakjes dat ze een andere waarde opgeven. zo proberen volgens mij de meeste shops er wel onder uit te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:34
Dat zegt ook eigenlijk niks, ik heb vele bestellingen van ali gehad over de jaren heen en het enige wat zeker is, is dat 99,5% binnenkomt.

De bedragen die op de pakketjes staan zijn onzin, en dat weet de douane natuurlijk ook.
Er wordt behoorlijk veel gecontroleerd de laatste 18 maanden tot 2 jaar vergeleken met eerder.

En van de pakketjes wat gecontroleerd wordt door middel van steekproeven weet de douane vrijwel altijd feilloos eruit te pikken wat boven de 22 euro zit, en vrij te geven wat onder de 22 euro zit, de bedragen op de pakketjes veranderen daar niets aan.
Ik heb wel geteld 1 keer een pakketje gehad dat de douane niet vrijgaf maar wel onder de 22 euro zat, de rest van de steekproeven op mijn pakketjes hebben ze correct "gegokt".

Ik houd hier ook rekening mee en bestel niet boven de 22 euro, of bestel in meerdere keren, of zoek naar europa "warenhuizen/containers" of ik neem het verlies boven op een bestelling als het nog steeds de moeite waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-08 22:35
UltraSub schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:06:
[...]
De voorste kokers van het frame krijgen een verdikking die naar binnen springt. De printkop steekt uit naar voren. Vraag me af of je daarmee niets verliest aan effectief print oppervlak.
[...]
Wat is het voordeel van T8x2? (T8x4 is de laatste default van een Ender 5 toch?)
[...]
Eeeh.. wat is de shaft coupler? :X
Check, goed gezien! Je verliest door die SK10 linear geleiders inderdaad 1,5 tot 2cm in de Y richting. Ik heb die ruimte niet nodig gehad bij mijn prints dus het is vooralsnog geen probleem. Mijn plan B zou dan zijn om de motor en SK10 geleiders niet in de kubus maar juist voorop de Ender te zetten. Dan is de plaat wel te kort maar dat is eenvoudig op te lossen met een aluminium strip. Er zijn Dual-Z ontwerpen die daar al vanuit gaan.

De T8x4 is nu de default inderdaad. Ik heb nog T8x8. Ik hoop met T8x2 extra nauwkeurigheid in de Z-as te krijgen. Omdat iedere Z-laag dan op een volledig aantal stappen van de stappenmotor uitkomt wordt er geen microstepping in de stappenmotor gebruikt. En dat is nauwkeuriger. In theorie! :) Ik ga het proberen. Het kan in ieder geval geen kwaad.

De shaft coupler is de koppeling waarmee je de stappenmotor aan de schroef of stang vastmaakt. Aan de ene kant 5mm aan de andere kant 8mm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIOIR7JlXqURIAW350FMaqgpDNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CGUbXwWWlLLVREGn5nhyhSLo.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
Als jullie even wachten/geduld hebben, ik ben bezig met de dual z mod zo aan te passen dat je de 2 cm weer terug krijgt.
Je kan gewoon dezelfde bracket gebruiken, de extended versie voor buiten het frame heb je niet nodig en heb ik geloof ik al verwijderd en de montage blijft vrijwel het zelfde.

De upgrade gebruikt maar 1 extra onderdeel. Ik zou dit al voor de zomervakantie doen, helaas is het allemaal even anders gelopen. Als het goed is krijg ik het volgende week binnen na dat de vorige bestelling verkeerd is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Chrisje1983 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:24:
Als jullie even wachten/geduld hebben, ik ben bezig met de dual z mod zo aan te passen dat je de 2 cm weer terug krijgt.
Je kan gewoon dezelfde bracket gebruiken, de extended versie voor buiten het frame heb je niet nodig en heb ik geloof ik al verwijderd en de montage blijft vrijwel het zelfde.

De upgrade gebruikt maar 1 extra onderdeel. Ik zou dit al voor de zomervakantie doen, helaas is het allemaal even anders gelopen. Als het goed is krijg ik het volgende week binnen na dat de vorige bestelling verkeerd is gegaan.
Maak je het gelijk voor de cr-20 ook :+ is bijna een ender 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
Ik heb alleen een ender 5 helaas.

Voor de ender 3 zijn al bestaande kitjes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-07 21:13

Dennis de Vries

Redacteur
Headbuddy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:49:
[...]

Ik zie het probleem niet? 8)7
Volgens mij draait hij bij mij ook lang niet altijd mee.
Dit zorgt niet voor problemen of minder printkwaliteit.
Je veer meer kunnen samen drukken en daarmee het messingwieltje harder tegen het filament drukken en dat op zijn beurt weer tegen het idler wieltje drukt.
De kan is dan echter groot dat je dan filament vervormd raakt of kapot gaat bij prints met veel retracties.
Dus waarom zou je het überhaupt willen? :P
Hij draair echt minder van de helft van de tijd mee, en op die momenten extrude hij ook geen filament. Als ik mijn vinger er op houd voor wat extra druk op het armpje, extrude hij normaal. Heb alleen weinig zin om acht uur per dag mijn vinger er op te houden, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-08 17:23
Heeft iemand hier ervaring met de BLTOUCH voor de Ender 3 v2? Ik zoek eigenlijk een complete set zodat ik geen aangepaste kabels hoef te maken etc.

Bijvoorbeeld:
https://www.123-3d.nl/Cre...bYzpt6tcSbjRoC3WEQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

Dennis de Vries schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:33:
[...]

Hij draair echt minder van de helft van de tijd mee, en op die momenten extrude hij ook geen filament. Als ik mijn vinger er op houd voor wat extra druk op het armpje, extrude hij normaal. Heb alleen weinig zin om acht uur per dag mijn vinger er op te houden, haha.
Dan is het toch een kwestie van iets meer compressie op veer en klaar is kees?
Als je imbus inschroeft drukt je veer harder idler tegen het filament.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sft8awvoelqgmiedIFAjVVU9Acw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zZM3mez1PGc2nIBruQiMJcQ0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-07 00:31

aKra

Intentionally left blank.

mr.DJ95 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:34:
Heeft iemand hier ervaring met de BLTOUCH voor de Ender 3 v2? Ik zoek eigenlijk een complete set zodat ik geen aangepaste kabels hoef te maken etc.

Bijvoorbeeld:
https://www.123-3d.nl/Cre...bYzpt6tcSbjRoC3WEQAvD_BwE
Deze set heb je niet nodig voor de V2, gezien deze een nieuw moederboard heeft kun je alleen de BL-Touch en een verlengkabel bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:12
Headbuddy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:32:
[...]

[Afbeelding]
Zei ik ook al...als die veer niet ingedrukt is draait dat wieltje amper. Bij mij een keer goed ingesteld pakt die alle soorten filamenten probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:56
Na ondertussen bijna 7 jaar te zitten knoeien met een baggere i3 heb ik twee weken geleden eindelijk de stap gezet die ik al veel langer wou zetten: een Ender 3 V2 kopen. Zeker met de korting die er toen was kon ik het niet laten liggen!

Afgelopen weekend heb ik hem in elkaar gezet en de eerste prints er laten uitkomen. De resultaten waren verbluffend goed... komende van nauwelijks werkende rommel was het contrast enorm...

Eerst een Calibration Cat geprint: perfect resultaat. Geen enkel foutje. Hetzelfde voor de Benchy die ik daarna printte: een volledig feilloze print!
En de 3D printer test? Die verbaasde mij nog het meest... alle tests waren volledig perfect geslaagd. Zelfs 80° overhang?? What magic is this??

Ik was in de wolken... Al deze prints waren trouwens met de standaardinstellingen van Cura voor de Ender 3, en met het sample stukje PLA dat bij de printer kwam.

Alleen... vandaag begon ik met ABS te prinen... ondanks dat ik op het internet lees dat het speciale bed dankzij de speciale coating geen extra kleefstof nodig heeft, kon ik er niets laten op plakken. Zelfs niet met een verhitting van 80°C. Met wat 3DLAC lukte het soms, maar zelfs dan mislukt het vaak.
Maar wat vreemder is... is dat de prints extreem zwak lijken te zijn? Ik kan de prints met twee vingers in elkaar drukken, waarna de plastic verandert in een suikerspin-consistentie? Alle draadjes lijken gewoon los op elkaar te liggen?
Erger nog: soms valt een laag tijdens het printen er gewoon af, omdat hij helemaal niet gehecht is aan de onderliggende?

Iemand die weet hoe dit komt? Normaal gezien zou ik zeggen dat dit onmogelijk aan de printer kan liggen, maar eerder aan ofwel het filament, ofwel aan de gebruikte temperatuur. Maar... de rol filament heb ik letterlijk uit de vorige printer gehaald en aan de Ender gehangen. De temperatuur lijkt me ook oké. Had eerst 220 geprobeerd, daarna 240. Geen van beide was goed. Heb dan een Temperature tower proberen printen (250 - 190), maar elke temperatuur leek hetzelfde probleem te hebben? (Ben niet lager dan 220 geraakt met de tower, omdat de laag boven 220 er weer gewoon afviel...)

Ik vind dit zo bizar? Heb ik tot nu toe nog nooit meegemaakt. Het lijkt wel alsof ieder geëxtrudeerd draadje filament een anti-kleef coating krijgt zodat het zich niet kan hechten aan de onderliggende lagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:05

mulder

ik spuug op het trottoir

Heb zelf weinig ervaring met ABS maar volgens mij zou hotend > 240, bed > 90 en moet het filament wel droog zijn.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Opifex kijk even naar de video van Teaching tech over abs printen zonder volledige kast eromheen met afzuiging. Je weet dat ABS printen giftig is neem ik aan :)
deze dus YouTube: Printing ABS with an open frame 3D printer?

[ Voor 27% gewijzigd door mutsje op 01-12-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-08 22:35
Chrisje1983 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:24:

Ik ben benieuwd wat je plan is. Je gebruikt een kleinere behuizing en fan rondom de hotend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Snelletomaat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:05:
[...]

Ik ben benieuwd wat je plan is. Je gebruikt een kleinere behuizing en fan rondom de hotend?
Nee de hotend blijft het zelfde, ik gebruik overigens de bullseye fanduct.
Als ik het binnen heb bouw ik hem om en kom ik er op terug met foto's en een aangepaste thingiverse, stelt werkelijk niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
mulder schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:59:
Heb zelf weinig ervaring met ABS maar volgens mij zou hotend > 240, bed > 90 en moet het filament wel droog zijn.
Zal zo nog eens met een veel hogere temperatuur printen. Kijken of het een verschil maakt.

Ik denk dat het misschien ook te maken kan hebben met de hotend fan, die wat lucht aan de onderkant lekt. Mogelijks koelt de verse laag daardoor altijd te snel af, waardoor het niet kan hechten.
Misschien als ik deze gleuf dichtplak met wat tape dat het dan betert?
mutsje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:05:
@Opifex kijk even naar de video van Teaching tech over abs printen zonder volledige kast eromheen met afzuiging. Je weet dat ABS printen giftig is neem ik aan :)
deze dus YouTube: Printing ABS with an open frame 3D printer?
Ik had voor m'n vorige printer een kast gebouwd uit een houten raamwerk met wat plexiglas. Ik was van plan deze kast opnieuw te gebruiken (na nog een paar verbeteringen, o.a. een stevigere bodemplaat) voor m'n Ender. Maar het lijkt me dat eenvoudige ABS prints toch moeten lukken zonder kast? Het zijn echt mini-voorwerpjes die ik probeer te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Opifex ik heb geen idee nog nooit geprobeerd namelijk. print voornamelijk pla, ga binnenkort pteg en flex proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
[...]

[Afbeelding]
Heb ik gedaan, helemaal ingeschroefd en zelfs nog meer compressie door het toevoegen van twee plastic spacertjes. Nog steeds problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-08 19:38
Dennis de Vries schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:19:
[...]

Heb ik gedaan, helemaal ingeschroefd en zelfs nog meer compressie door het toevoegen van twee plastic spacertjes. Nog steeds problemen.
Kan het niet zijn dat je geleide wieltje een te diep punt heeft waardoor het filament niet goed tegen het getande wiel zit gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ho! Wow! Ik denk dat ik ontdekt heb waarom mijn ABS prints zo verschrikkelijk slecht eruitkomen!

Ik had voor het ontbijt weer een klein printje gestart, dit keer met een hogere temperatuur dan normaal, en ook iets dikkere lagen. Tussen mijn boterhammen door ging ik eens kijken, en ik zag dat er op het display kwam: 254/190°C. Met 190?? Dat is VEEL te laag voor ABS... zou ik perongeluk de first layer temperature op 260 gezet hebben, maar de rest op 190?

Ik ben opnieuw in Cura gaan kijken, maar daar stond alles goed? Voor de zekerheid nog eens opnieuw gesliced en gestart, maar... nu merk ik weer exact hetzelfde? De eerste laag doet hij op 260, daarna gaat hij naar 190?? Hoe kan dit? Zou dit een bug in Cura zijn? Of een fout in de Ender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 20:06
[...]
Is het juist niet hoe losser de schroef, hoe minder compressie er op de veer zit en hoe meer druk er op de idler gezet wordt? Je moet tenslotte de veer ook indrukken om de wieltjes uit elkaar te zetten en het filament in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Opifex schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:43:
Ho! Wow! Ik denk dat ik ontdekt heb waarom mijn ABS prints zo verschrikkelijk slecht eruitkomen!

Ik had voor het ontbijt weer een klein printje gestart, dit keer met een hogere temperatuur dan normaal, en ook iets dikkere lagen. Tussen mijn boterhammen door ging ik eens kijken, en ik zag dat er op het display kwam: 254/190°C. Met 190?? Dat is VEEL te laag voor ABS... zou ik perongeluk de first layer temperature op 260 gezet hebben, maar de rest op 190?

Ik ben opnieuw in Cura gaan kijken, maar daar stond alles goed? Voor de zekerheid nog eens opnieuw gesliced en gestart, maar... nu merk ik weer exact hetzelfde? De eerste laag doet hij op 260, daarna gaat hij naar 190?? Hoe kan dit? Zou dit een bug in Cura zijn? Of een fout in de Ender?
Zo te lezen heb je een plugin geladen die op layer 2 of op de hoogte van 0.4 mm de temp op 190 graden zet.

Weet zo even uit mijn hoofd niet hoe die plugin heet. Maat wordt veel gebruikt voor temp towers, verschillende fan speeds per laag of bijvoorbeeld het wisselen van kleuren filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Chrisje1983 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:26:
[...]

Zo te lezen heb je een plugin geladen die op layer 2 of op de hoogte van 0.4 mm de temp op 190 graden zet.
Klopt! Dat bleek het inderdaad te zijn!
Vraag me wel af hoe dat ineens aan kan staan. Het is een verse installatie van Cura op die computer (enkel nog maar gebruikt voor de Ender), en de temperature tower die ik vorig weekend geprint had was een kant en klaar gedownloade gcode voor de Ender?

Het probleem lijkt in ieder geval opgelost te zijn! Wel nog wat warping issues, maar dat is nog wel te verwachten bij ABS. Zeker aangezien hij nog niet in zijn kist staat :)

Had wel nog twee andere vraagjes:
1) Er kwam een plamuurmesje bij de printer geleverd om het bed schoon te maken. Omdat ik me afvroeg hoe bestendig de coating van het bed zou zijn tegen het krassen van dit mesje, heb ik het eens op een hoekje voorzichtig uitgeprobeerd. Meteen een diepe kras er in! Daarna nog eens net hetzelfde gedaan, maar door het mesje enkel maar tussen twee vingers vast te houden en over het bed te laten strelen. Ook weer een kras in de coating! Van een geluk gesproken dat ik het eerst uittestte op een ongebruikt hoekje...

Maar nu vraag ik me toch af... als deze coating zo fragiel is, hoe halen jullie je prints er dan doorgaans af? Telkens het bed in de diepvries steken?
En waarom leveren ze een voorwerp mee dat het bed zou beschadigen?

2) Ik merk dat de plastic wieltjes van de x-as heel snel verslijten. Ik denk dat ik tot nu toe nog geen 10 prints heb gedaan, waarvan de meesten een volume hadden van minder dan 3 cm². Hij is dus echt nog zoals nieuw. Maar toch zie ik op deze wieltjes een klein stoflaagje op de rand verschijnen. Als ik er met m'n vinger over ga voel ik dat het rubber/plastic is dat fijngemalen is tot poeder. Is het normaal dat deze wieltjes zo snel slijten? Voor zover ik kan zien zijn ze wel goed gemonteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vullisbak
Na alle problemen en klaagzangen van de afgelopen tijd wilde ik toch ook iets positief delen.
Het opnieuw in elkaar zetten van de printer en vervolgens een hele trein aan uitlijning en kalibratie prints om het apparaat zo goed mogelijk te krijgen lijken vooralsnog een werkend iets opgeleverd te hebben.

Ik moet nu alleen zelf nog in een ritme zien te komen, want door alle tests, toestanden en enthousiasme was ik voor mijn eerste zelf ontworpen print de supports vergeten aan te vinken 8)7. Zorgt er wel voor dat ik mega onder de indruk ben hoe de Ender 3 v2 het ondanks gebrek aan support toch nog voor elkaar krijgt om een 90 graden overhang te printen! _/-\o_
Een klein beetje spaghetti eronder, maar verder een prima bruikbaar montagepunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJfT1grbXvjG3zVy2-NRhbgM_C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amCMWC1vbRCmyQE9s5JLi3uC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Vullisbak wat voor Unifi print is dat :) heb thuis ook ubiquity :+ maar mooi dat je vooruitgang boekt met printen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-08 17:31
Opifex schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:04:
......

Had wel nog twee andere vraagjes:
1) Er kwam een plamuurmesje bij de printer geleverd om het bed schoon te maken. Omdat ik me afvroeg hoe bestendig de coating van het bed zou zijn tegen het krassen van dit mesje, heb ik het eens op een hoekje voorzichtig uitgeprobeerd. Meteen een diepe kras er in! Daarna nog eens net hetzelfde gedaan, maar door het mesje enkel maar tussen twee vingers vast te houden en over het bed te laten strelen. Ook weer een kras in de coating! Van een geluk gesproken dat ik het eerst uittestte op een ongebruikt hoekje...

Maar nu vraag ik me toch af... als deze coating zo fragiel is, hoe halen jullie je prints er dan doorgaans af? Telkens het bed in de diepvries steken?
En waarom leveren ze een voorwerp mee dat het bed zou beschadigen?
..................
Als je dat plamuurmes eens goed bekijkt, dan zie je dat het een einde heeft dat is geknipt, en daardoor is er aan 1 zijde een braam van die bewerking; die braam zorgt voor en kras.

Wat ik gedaan heb, is dat mes te slijpen als een beitel (voor hout), dus aan 1 zijde een schuine kant gemaakt. Daarna gewet op een wet steen, waardoor die "beitel" nu vlijmscherp is, maar helemaal vrij van bramen, en daardoor perfect werkt voor mij.
Als je de mogelijkheid hebt om te slijpen en wetten, dan zou ik dat zeker aanbevelen.

Als alternatief zou je een nieuw Stanley mesje kunnen gebruiken; daarvoor zijn houders te krijgen om verf van je ramen te krabben, dat zou ook goed moeten gaan

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headbuddy

Headbuddy

Surrealist

@Dennis de Vries Dat is wel raar. Ik heb nauwelijks compressie op de veer om ik anders het filament plet.
Vullisbak schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:54:
[...]

Is het juist niet hoe losser de schroef, hoe minder compressie er op de veer zit en hoe meer druk er op de idler gezet wordt? Je moet tenslotte de veer ook indrukken om de wieltjes uit elkaar te zetten en het filament in te voeren.
Nee, je drukt de veer inderdaad ook in als je filament wil doorvoeren.
Alleen doe je dit net van de andere kant als de imbusbout dus gaat idler wieltje verder van het messing extruder wieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
mutsje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:16:
@Vullisbak wat voor Unifi print is dat :) heb thuis ook ubiquity :+ maar mooi dat je vooruitgang boekt met printen
Is een eigen maaksel in tinkercad. Daarmee kan ik een UniFi Flex Mini switch onder mijn tv meubel schroeven. Die heeft geen montage gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@Dennis de Vries Heb je nog de schroef gecheckt die als scharnier dient voor de arm? Als die te vast zit, maakt het weinig uit wat je aan de veer doet, de arm kan dan nooit soepel bewegen om het gladde wieltje tegen het tandwiel te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-07 07:42
De fans van de PSU en mainboard heb ik vandaag vervangen voor 80mm exemplaren. De mainboard draait nu continue en doet netjes z'n werk. de psu fan heb ik nog niet zien draaien, maar die gaat volgens mij ook pas aan als de temperatuur oploopt.
Weet iemand hoe lang het normaal gesproken duurt voordat de PSU fan aan gaat? Ik heb een testprintje van 10 minuten gedaan maar nog geen draaiende fan.
Ik heb een ender 3 v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39
Vraag voor het volgende.

Heb een bltouch en een skr mini v2. Marlin 2.07 stock van BTT. Echter, als ik auto home doe, dan doet hij dat linksonder en niet in het midden. Ergo hij gaat nog op de oude z-stop, die kan ik dus niet weghalen. Ik begreep ergens dat ik dat moet instellen en dan zelf Marlin moet compilen? Klopt dat?
Ik krijg nu de laatste stappen nl. niet ged van mijn bltouch, nl dat je even Z moet ofsetten en dan laten zakken met papiertje er tussen , enz. Volgens deze vid vanaf ong 20.30 ; YouTube: How to install a BL Touch on a Creality Ender 3 *UPDATED*

Of moet ik deze fw gebruiken? ; firmware-bltouch-for-z-homing.bin: If you want use bltouch for z-homing, you can flash this firmware.

edit ; ja dus. Nu goede software.

Kan ik dan hierna de originele z-stop verwijderen?

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 02-12-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok. Nieuwe vraag. Ik wil nu dus 1ste print uitdraaien met de Ender 3 en de BLtouch.

Heb 1 maal een bed leveling vanuit hetmenu kunnen uitvoeren. De E3 deed toen 25 punten afgaan.

Maar nu doet hij maar 1 unt, nl links onder, punt 1. En stopt dan.

Ok al sik mbv Cura een g29 commando meegeef gebeurt het volgende
Bed warmt op
nozzle warmt op
G28 (autohome)
G29 (bed leveling)
Doet punt 1 en dan wordt alles afgebroken. Ik krijg ook een stop end melding, nozzle koelt af, geen print

Imeand een idee? Ik kon er niet bij. Ik vind wel een enkel zelfde probleem, maar dat is al van vorig jaar en geen oplossing

Ik gebruik nu ; firmware-bltouch-for-z-homing.bin

Daarvoor de normal fw ; firmware-bltouch.bin

edit ; gevonden. kabel moet op z-stop, niet op bltouch z

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 02-12-2020 23:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Het probleem met mijn extreme underextruding dankzij het idle wieltje dat niet wilde bewegen, is eindelijk opgelost!

Uiteindelijk oplossing: Heb de extruder vervangen met deze dual gear extruder, en na het monteren meteen mijn e-steps gecalculeerd en aangepast.

Hij print nu weer echt als een zonnetje! Dit weekend even de BLTouch kit die ik heb liggen monteren en installeren, hopelijk gaat dat ook soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-08 17:31
Dennis de Vries schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:14:
............en na het monteren meteen mijn e-steps gecalculeerd en aangepast.
.............
Waarom? is de diameter van het wieltje anders dan de originele? Want alleen dan zou de voeding van het filament anders geworden zijn; en ik zie dat er geen beschrijving of handleiding wordt bijgeleverd, lekker handig: koop dit en zoek het verder zelf maar uit!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Als je iets vervangt doe je gewoon calibratie :) meten is weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:03

Mitchell

Ondertitel

Naalroc schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:22:
[...]

Waarom? is de diameter van het wieltje anders dan de originele? Want alleen dan zou de voeding van het filament anders geworden zijn; en ik zie dat er geen beschrijving of handleiding wordt bijgeleverd, lekker handig: koop dit en zoek het verder zelf maar uit!
Bij een dual geared extruder moet je zeer zeker je e-steps opnieuw berekenen, gezien dat ding nou eenmaal iets anders in elkaar zit dan de standaard extruder.

Die van mij ging van 97 naar 141, als ik dat niet had gedaan had ik sowieso underextension gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Mitchell op 03-12-2020 11:53 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Lol.

Als je de BLtouch Z instelt, bij afstellen zorgen dat je papiertje enkel onder je nozzle zit, niet onder je porbe.

Afijn, net testprint gedaan, wat een verschil zeg met of zonder touch-dingetje

Zat te denken om een TFT E3 aan te schaffen, maar op het rechtstreekds invoeren van commanod's zie ik voor mezelf niet zo snel voordelen.

[ Voor 25% gewijzigd door maartend op 03-12-2020 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Mitchell schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:52:
[...]

Bij een dual geared extruder moet je zeer zeker je e-steps opnieuw berekenen, gezien dat ding nou eenmaal iets anders in elkaar zit dan de standaard extruder.

Die van mij ging van 97 naar 141, als ik dat niet had gedaan had ik sowieso underextension gehad.
Precies dit inderdaad, ik ging van 95 naar 143.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Naalroc schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:22:
[...]

...lekker handig: koop dit en zoek het verder zelf maar uit!
Dat is zo'n beetje de basis van het hele 3D-printergebeuren in dit prijssegment toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:46
MikeOO schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:02:
[...]
In de V2 zit al een soortelijk systeem als de BL-touch maar dan beter.
[...]
Welk systeem is dat? Ik heb na dagen van lezen in dit forumtopic niet kunnen vinden dat deze printer enige vorm van auto bed leveling heeft. Als het goed is wel een aansluiting op het moederbord voor deze sensor.

Gisteren mijn E3V2 besteld. Ik heb wel eerdere ervaring met 3D printen op het werk, maar dit wordt mijn eerste eigen 3D printer. Ik wilde in eerste instantie een Prusa mini+ maar de levertijd is mij echt te lang met 9 weken. Te ongeduldig :*)

Dankbaar voor alle waardevolle informatie die jullie gedeeld hebben, daar zal ik zeker veel aan hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Laatst online: 31-07 21:46
Ik heb momenteel octoprint lopen op mijn raspberry pi 4b, het werkt prima en heb er totaal geen spijt van. Het enige waar ik een beetje tegen aan loop is dat het scherm en bordje van mijn printer altijd is gevoed door de USB kabel van de pi naar de printer, zijn hier mensen die daar iets op hebben verzonnen zodat je dit zelf kan schakelen?

Echter wil ik nog Pihole en Pivpn op de pi installeren alleen toen kwam ik bij hetvolgende uit; door het gebruik van de jusite poorten bij de webinterfaces (pihole en octoprint) kan komen. Echter als ik dat probeer bij octoprint wil dit nog niet lukken. Ik gebruik dan 192.168.1.101:5000 dus IP:poort iemand een idee wat ik fout doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
RensVerlaak schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:31:
Ik heb momenteel octoprint lopen op mijn raspberry pi 4b, het werkt prima en heb er totaal geen spijt van. Het enige waar ik een beetje tegen aan loop is dat het scherm en bordje van mijn printer altijd is gevoed door de USB kabel van de pi naar de printer, zijn hier mensen die daar iets op hebben verzonnen zodat je dit zelf kan schakelen?

Echter wil ik nog Pihole en Pivpn op de pi installeren alleen toen kwam ik bij hetvolgende uit; door het gebruik van de jusite poorten bij de webinterfaces (pihole en octoprint) kan komen. Echter als ik dat probeer bij octoprint wil dit nog niet lukken. Ik gebruik dan 192.168.1.101:5000 dus IP:poort iemand een idee wat ik fout doe?
het 5V pinnetje van de usb connector afplakken met een stukje electrical tape :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ik had bij m'n Ender3V2 ook gelijk een BLTouch besteld. Volgens de site van de verkoper zou die compatibel moeten zijn met alle Creality printers.

Maar... nu merk ik dat de bijgeleverde mount helemaal niet past op de V2? De shroud over de hotend zit in de eerste plaats in de weg, en bovendien zijn de gaten lichtjes anders geboord.
Nu... ik heb ondertussen op Thingiverse al wel een mount voor de V2 gevonden die je kan printen ipv. de bijgeleverde, maar... is het voor de rest wel compatibel? Op het doosje van de BLTouch staat "Creality V1 Mainboard" en Creality V2 Mainboard", waarvan enkel het eerste is aangevinkt. Op de Sticker staat ook "auto bed leveling kit v1".

Wil dit zeggen dat deze enkel geschikt is voor de Ender3 V1? Of staat dit hier los van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RensVerlaak schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:31:

Ik heb ergens op thingiverse een 3D-printje gevonden, 1 laag dik die je in de usb connector duwt en die exact 5V afdekt. Best handig, ben alleen de thingiverse link kwijt. Zal morgen ff op mijn PC kijken, zal die nog wel ergens hebben staan denk ik.

Ik snap niet wat je bedoelt met de porten. Je hebt octoprint draaien en dat werkt. Dus port 5000 kun je benaderen vanaf je browser? Maar met pihole en pivpn werkt het niet meer?

Hoe draai je octoprint? De octoprint image of een raspberian met de octoprint deploy? Zelf haat ik de octoprint image.
Ik kan mij voorstellen dat pihole en pivpn iets met je netwerk/firewall settings doet op je pi? Gebruik het niet kan daar dus niet veel over zeggen.
Waarom haal je geen tweede Pi? Print Pi en een aparte Pi voor pihole en pi vpn? Ik gebruik mijn Pi4 voor Octoprint voor de 3D printer en als netwerk laserprinter. Soort van print server zeg maar. En heb NUC met ubuntu voor wat andere dingen, zoals wat home sensor dingen. Node-red, Influx, Grafana etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick_kraster
  • Laatst online: 03-07 18:27
smitae schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:27:
[...]

Ik heb ergens op thingiverse een 3D-printje gevonden, 1 laag dik die je in de usb connector duwt en die exact 5V afdekt. Best handig, ben alleen de thingiverse link kwijt. Zal morgen ff op mijn PC kijken, zal die nog wel ergens hebben staan denk ik.
wist toevallig nog hoe het bestand ongeveer genoemd was er zijn verschillende versies beschikbaar:
https://www.thingiverse.c...type=things&sort=relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Laatst online: 31-07 21:46
smitae schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:27:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt met de porten. Je hebt octoprint draaien en dat werkt. Dus port 5000 kun je benaderen vanaf je browser? Maar met pihole en pivpn werkt het niet meer?

Hoe draai je octoprint? De octoprint image of een raspberian met de octoprint deploy? Zelf haat ik de octoprint image.
Ik kan mij voorstellen dat pihole en pivpn iets met je netwerk/firewall settings doet op je pi? Gebruik het niet kan daar dus niet veel over zeggen.
Waarom haal je geen tweede Pi? Print Pi en een aparte Pi voor pihole en pi vpn? Ik gebruik mijn Pi4 voor Octoprint voor de 3D printer en als netwerk laserprinter. Soort van print server zeg maar. Ejn heb NUC met ubuntu voor wat andere dingen, zoals wat home sensor dingen. Node-red, Influx, Grafana etc.
Nou ik maak gebruik van de octoprint image. Ik gebruik momenteel het IP [192.168.1.101] om de webinterface van octoprint te benaderen. Nu wil ik daar ook nog pihole en pivpn op draaien. Alleen als ik de pihole webinterface wil benaderen moet ik dus gebruik maken van de poorten alleen daar ben ik nog niet echt bekend mee (nooit eerde gedaan). Ik weet niet of hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-07 14:02
Welke nozzles gebruiken jullie?
Ik gebruikte een gehard stalen nozzle, maar deze gaat steeds los na een aantal uur.
Ik had gelezen op internet dat het wel vaker voor komt.

Dus ik ga weer terug na messing nozzles, ik was alleen benieuwd welke jullie kiezen.
Je hebt ze bijvoorbeeld in een dikke punt daarbij heb je vaak een grotere oppervlakte naast het gaatje.

Of juist een spitse punt.
Of die rechts er naast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odOauRYlYbKtWrju--5CTV0I3pQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iLdz6JQRC8R3ofIAxeCCqKYE.png?f=user_large

Sorry ik weet de benamingen allemaal niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vullisbak
RensVerlaak schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:17:
Alleen als ik de pihole webinterface wil benaderen moet ik dus gebruik maken van de poorten alleen daar ben ik nog niet echt bekend mee (nooit eerde gedaan).
Octoprint en pihole hebben hun web interface allebei op poort 80. Aangezien een poort maar door 1 applicatie tegelijkertijd gebruikt kan worden zal een van de applicaties een foutmelding geven tijdens opstarten.

Om ze naast elkaar te draaien moet je dus de poort van een van deze twee aanpassen, naar bijv poort 8081.

Google eens naar 'OctoPrint change web interface port'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[rgb] schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:46:
[...]

Welk systeem is dat? Ik heb na dagen van lezen in dit forumtopic niet kunnen vinden dat deze printer enige vorm van auto bed leveling heeft. Als het goed is wel een aansluiting op het moederbord voor deze sensor.

Gisteren mijn E3V2 besteld. Ik heb wel eerdere ervaring met 3D printen op het werk, maar dit wordt mijn eerste eigen 3D printer. Ik wilde in eerste instantie een Prusa mini+ maar de levertijd is mij echt te lang met 9 weken. Te ongeduldig :*)

Dankbaar voor alle waardevolle informatie die jullie gedeeld hebben, daar zal ik zeker veel aan hebben _/-\o_
Was toen even in de war met de CR-6 SE waar dat in zat >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:43

Sebazzz

3dp

MikeOO schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:03:
[...]

Was toen even in de war met de CR-6 SE waar dat in zat >:)
Dit topic zou ook eigenlijk het Creality printer topic moeten heten :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-08 15:18
Bartske schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:31:
[...]

het 5V pinnetje van de usb connector afplakken met een stukje electrical tape :)
Of printen!
https://www.thingiverse.com/thing:3044586

Een stukje tape is wel makkelijker en sneller!

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
Opifex schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:46:
Ik had bij m'n Ender3V2 ook gelijk een BLTouch besteld. Volgens de site van de verkoper zou die compatibel moeten zijn met alle Creality printers.

Wil dit zeggen dat deze enkel geschikt is voor de Ender3 V1? Of staat dit hier los van?
De BLTouch versie die jij nu hebt is mogelijk wel werkend te krijgen met je Ender 3 v2, maar is zeker geen plug-and-play kit. Zaken als mounting bracket, connector en kabellengte zullen mogelijk problemen opleveren met het aansluiten op een E3v2.

Een passende beugel is relatief eenvoudig te printen, maar een te korte kabel of vermaken van de connector zal wat meer uitdaging zijn. Ik zou de verkoper een vragen hoe hij had gedacht dat dit aan te sluiten zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
Vullisbak schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:18:
[...]

De BLTouch versie die jij nu hebt is mogelijk wel werkend te krijgen met je Ender 3 v2, maar is zeker geen plug-and-play kit. Zaken als mounting bracket, connector en kabellengte zullen mogelijk problemen opleveren met het aansluiten op een E3v2.

Een passende beugel is relatief eenvoudig te printen, maar een te korte kabel of vermaken van de connector zal wat meer uitdaging zijn. Ik zou de verkoper een vragen hoe hij had gedacht dat dit aan te sluiten zou zijn.
Je moet inderdaad zelf een beugeltje printen, en de meegeleverde kabel vermaken en er een JST connector opzetten met de juiste volgorde van kabeltjes. Is verder niet heel moeilijk, maar zeker geen plug en play inderdaad. Maar daar koop je deze printer ook niet voor :+

Ik heb hem zelf ook en het is zeker werkend te krijgen. Zodra je hem aangesloten hebt is het verder niet meer zo spannend overigens, zorg wel dat je een firmware installeert met auto bed leveling enabled.

[ Voor 10% gewijzigd door Bartske op 04-12-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Ik weet dat het eigenlijk niet in dit topic thuishoort trouwens, maar heb een Flashforge Adventurer 3 gekocht om 24/7 te runnen naast mijn Ender 3 V2, die ik vooral voor mezelf en familie/vrienden inzet.

En de tering, wat is het voor de verandering eens fijn om niet van alles te hoeven monteren, instellen en kalibreren. Heb welgeteld drie minuten gespendeerd aan bed leveling, en daarna kwamen de prints (4 tot dusver) er direct in hele goede kwaliteit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Dennis de Vries je noemt toch een ender 3 :+ maar wacht maar tot de flashforge een echt advanture wordt :) Dan hoort het hier inderdaad niet meer thuis

Mijn eerste vase printing poging, ding is superlek maar mag de pret niet drukken. Moet heel veel leren aan instellingen in cura want volgens mij had ik het redelijk allemaal fout ingesteld lol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJLhE8iAdWX1Ual2G-xR8zhG1tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8H58PL320d2h7ilbF3yhregv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door mutsje op 04-12-2020 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
He verrek... Ben ik m'n ender 5 aan het ombouwen met m'n dual z kit en dat tft touch schermpje.....ben ik net klaar...komt m'n DDE binnen.
Had net alles weer dicht gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56fDl1xGLAwQLuUKwA2mDNMh3LI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z76qTft6sHppYvB2iBxETaJW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxT1czsCgicdSYsuZm4GZcmA3c0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4D8nkvIJh6naWuDJ3GV7oeH.jpg?f=fotoalbum_tile

Mooi setje en paste prima. Wel wat boutjes over en 4 waren er te kort dus altijd een bouten/moeren setje achter de hand hebben;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-07 12:31
DRuw schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:05:
He verrek... Ben ik m'n ender 5 aan het ombouwen met m'n dual z kit en dat tft touch schermpje.....ben ik net klaar...komt m'n DDE binnen.
Had net alles weer dicht gemaakt:
[Afbeelding][Afbeelding]

Mooi setje en paste prima. Wel wat boutjes over en 4 waren er te kort dus altijd een bouten/moeren setje achter de hand hebben;)
Toevallig is mijn DDE ook binnengekomen vandaag :D Kan mij herinneren dat jij de verkeerde verzendmethode aan had geklikt? Blijkt dus toch weinig uit te maken in dit geval. Overigens is er bij mij een mooi oranje sticker opgeplakt door PostNL: "Goods not fulfilling the conditions laid down in Articles 28 and 29 of the Treaty on the functioning of the European Union". Vermoed dat ik nog een factuur krijg voor de nodige invoerkosten en belastingen etc ;(. Iemand enig idee wat ik voor bedrag kan verwachten?

Aangezien het jou 2de DDE is volgens mij, ben je tegen bepaalde dingen aangelopen wat je achteraf beter had kunnen doen tijdens de installatie? Pakket komt namelijk binnen met een hoop losse onderdelen, zal even goed moeten kijken hoe ik het goed ga installeren zonder dingen te slopen.. (ben ik blijkbaar nogal goed in, aangezien mijn Mini V2.0 nog steeds niet werkt. Heb overigens volledig geld teruggekregen (-wat valuta) en ik heb ondertussen al een nieuw bordje binnen die ik gelijk had besteld na het geld terug te hebben gekregen. Zal die eerst installeren voordat de DDE er tegen aan gaat. Weer genoeg te doen dus.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bob-B ik ben hem er gelijk op aan het zetten en in alle eerlijkheid, ik had er nog een besteld met de goede verzendmanier en die kreeg ik vorige week al (mocht iemand er een willen, hij gaat binnenkort in de v&a).
Je moet sowieso rustig je tijd nemen met installeren.
De eerste die ik installeerde heb ik tijdens het proces een keer of 3 er weer afgehaald om dingen te checken of ik vergeten was...
Gebruik niet de rode tube die erbij zit maar capricorn. Die is flexibeler en gladder en voorkomt dat je je behuizing sloopt.
Zorg dat je alle moertjes in de behuizing goed zet zodat ze daadwerkelijk een boutje pakken en niet te hoog blijven hangen. Makkelijk met een inbussleutel ff goed zetten voorkomt frustratie.
Pas op met de radiale fan... Die is niet super en draai je snel kapot helaas.
Ik ben er achter dat hij bij m'n ender 5 past al moet ik een hele kleine aanpassing maken aan de behuizing omdat het eind van de tandriem net niet lekker zit.
Mocht ik zo nog wat geks tegenkomen laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DRuw Zo, dat is een redelijke aanpassing lijkt mij? Hoor graag of het ook betere prints geeft, denk je niet dat het mogelijk wat teveel overkill is dual z op de E5? Printbed is niet heel mega lomp?
Als het echt verbetering geeft is het wel een update die ik nog wel wil doorvoeren op mijn Ender 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bob-B
Ik heb ontdekt dat bestellen in DE of CZ warehouse wel handig is. Als dat een optie is natuurlijk.
In elk geval geen probleem met invoer EU. Want het is al binnen de EU.

Ik dacht dat je in het verleden altijd eerst een factuur kreeg voor men overging tot leveren van het pakket? Bij niet betalen stuurde men het gewoon terug. Wel netjes dat het nu achteraf ook zou kunnen betalen. Als dat idd het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smitae schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:49:
@DRuw Zo, dat is een redelijke aanpassing lijkt mij? Hoor graag of het ook betere prints geeft, denk je niet dat het mogelijk wat teveel overkill is dual z op de E5? Printbed is niet heel mega lomp?
Als het echt verbetering geeft is het wel een update die ik nog wel wil doorvoeren op mijn Ender 5.
Ja ergens wel overkill al moet ik eerlijk toegeven dat ik een octopus printte laatst en m'n nozzle ging over de infill heen en trilde (zhop stond uit) en daar trilde het bed behoorlijk van...
Voor die 40 euro is het een leuke mod:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
DRuw schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:48:
@Bob-B ik ben hem er gelijk op aan het zetten en in alle eerlijkheid, ik had er nog een besteld met de goede verzendmanier en die kreeg ik vorige week al (mocht iemand er een willen, hij gaat binnenkort in de v&a).
Je moet sowieso rustig je tijd nemen met installeren.
De eerste die ik installeerde heb ik tijdens het proces een keer of 3 er weer afgehaald om dingen te checken of ik vergeten was...
Gebruik niet de rode tube die erbij zit maar capricorn. Die is flexibeler en gladder en voorkomt dat je je behuizing sloopt.
Zorg dat je alle moertjes in de behuizing goed zet zodat ze daadwerkelijk een boutje pakken en niet te hoog blijven hangen. Makkelijk met een inbussleutel ff goed zetten voorkomt frustratie.
Pas op met de radiale fan... Die is niet super en draai je snel kapot helaas.
Ik ben er achter dat hij bij m'n ender 5 past al moet ik een hele kleine aanpassing maken aan de behuizing omdat het eind van de tandriem net niet lekker zit.
Mocht ik zo nog wat geks tegenkomen laat ik het weten.
Bedankt, dat zijn al een aantal belangrijke dingen om rekening mee te houden. Heb jij het geïnstalleerd aan de hand van een video of iets dergelijks? Of simpelweg afbeeldingen bekijken en het maar op de gok installeren ;)

@smitae Als het uit CZ of wat dan komt dan zit het vaak wel goed. Voorheen heb ik ook op 4 Nema23's nog achteraf moeten betalen aan FedEx voor invoerkosten en dergelijke. Dat kwam namelijk uit China en zit dan al snel boven de €22 euro wat toegestaan is. (Al zetten ze er wel vaak een ander bedrag op dan dat je daadwerkelijk hebt betaald, dus soms kan je mazzel hebben).

[ Voor 12% gewijzigd door Bob-B op 04-12-2020 16:07 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Ah, thanks. Zo ver had ik nog niet gekeken, excuses. 8)7

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bob-B schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:09:
[...]

Ah, thanks. Zo ver had ik nog niet gekeken, excuses. 8)7
vergeet niet je thermokoppel in je hotend te doen bijvoorbeeld voor je de boel vast zet... ik had dus een oja momentje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik zit te stoeien met octoprint en de Bed Visualizer en ik kom er niet helemaal uit. Weet iemand de juiste GCODE commando's die ik moet invoeren in de config? Met mijn instellingen zie ik de nozzle naar het midden van het bed gaan, levellen en dat is het zo ongeveer... Niet meerdere punten meten dus.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:53
Bob-B schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:31:
Overigens is er bij mij een mooi oranje sticker opgeplakt door PostNL: "Goods not fulfilling the conditions laid down in Articles 28 and 29 of the Treaty on the functioning of the European Union". Vermoed dat ik nog een factuur krijg voor de nodige invoerkosten en belastingen etc ;(. Iemand enig idee wat ik voor bedrag kan verwachten?
Niets. Heb ik ook op meerdere pakketten gehad. Postnl is eerst aangeven wat het is en wat de waarde is, dan betalen en daarna pakket of gelijk factuur en ophalen bij een postnl punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je gaat mij niet vertellen dat ze eerst een pakket AFGEVEN en daarna nog een keer een rekening sturen...
heb ik nog nooit gehad iig..
Ik moet zeggen, dit is de 2e DDE kit die ik heb maar hij is echt wel verbeterd t.o.v. de eerdere versie (zonder dat ik wist dat er een nieuwere versie was:)).
stappenmotor is zwart, de extruder zelf is makkelijker gemaakt met een tussenstuk en de boel zit gewoon goed in elkaar.
erg tevreden en bijna klaar met de inbouw.
Wat me wel opvalt is dat de dual Z mij wel een stukje buildspace afpakt.... ik kom niet helemaal tot de voorkant:(
morgen met de firmware aanpassingen naar kijken hoeveel het scheelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnadam1977
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-02 23:47
@DRuw ik heb wel interesse in die DDE kit van je. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-07 07:42
Opifex schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:04:
[...]
2) Ik merk dat de plastic wieltjes van de x-as heel snel verslijten. Ik denk dat ik tot nu toe nog geen 10 prints heb gedaan, waarvan de meesten een volume hadden van minder dan 3 cm². Hij is dus echt nog zoals nieuw. Maar toch zie ik op deze wieltjes een klein stoflaagje op de rand verschijnen. Als ik er met m'n vinger over ga voel ik dat het rubber/plastic is dat fijngemalen is tot poeder. Is het normaal dat deze wieltjes zo snel slijten? Voor zover ik kan zien zijn ze wel goed gemonteerd.
Ik heb dat ook. Maar wat ik ergens anders las was dat het aangetrokken stof zou zijn vanwege de opgebouwde statische lading. Wel goed schoonmaken maar verder niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Geinig, iedereen krijgt zijn 11.11 pakketjes binnen nu :+

Vandaag o.a. een "TL Touch" Trianglelabs Touch gekocht, maar deze lijkt DOA te zijn. Ik krijg met geen mogelijkheid de pin geactueerd. De oude Geetech 3D Touch werkt nog steeds...

Lijkt me sterk dat er nog een bepaald trucje is behalve wat 4 uur lang Google'n me al over de bekende paden liet wandelen toen ik bezig was met de 3D Touch installatie.

SW mode, 5V, Z_pin switch gebruiken, PC2/PC14 etc. nope geen reactie...

Iemand nog een idee of wordt het tijd om te gaan klagen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@aKra wat doet hij wel/niet?
Uberhaubt geen licht aan?
Bij de kloon moet je in de software aangeven dat het signaal inverted is bij sommige maar dat verandert niets aan het aan en uit gaan van de probe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

DRuw schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 06:55:
@aKra wat doet hij wel/niet?
Uberhaubt geen licht aan?
Bij de kloon moet je in de software aangeven dat het signaal inverted is bij sommige maar dat verandert niets aan het aan en uit gaan van de probe....
De LED verlicht, rood knipperend en na reset gewoon 'massief' rood. Ook een blauwe LED die brand...

Maar zoals ik in de post aan geef, er is geen actuatie. De pin wordt niet los gelaten of ingetrokken.

Alle draden gecontroleerd, direct op het board zonder verlenging, multimeters etc. etc. geen sjoege.

Oude 3D Touch op zwaar veranderde firmware nog steeds actuatie :')

[ Voor 30% gewijzigd door aKra op 05-12-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja... Als je alles hebt geprobeerd inclusief draden wissel of stuk voor stuk waar mee doen hoor het wel op vrees ik...
Rood en blauw zou niet tegelijk moeten branden volgens mij maar weet ik niet zeker....
Kun je de pin zelf uittrekken of ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

DRuw schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:55:
Tja... Als je alles hebt geprobeerd inclusief draden wissel of stuk voor stuk waar mee doen hoor het wel op vrees ik...
Rood en blauw zou niet tegelijk moeten branden volgens mij maar weet ik niet zeker....
Kun je de pin zelf uittrekken of ook niet?
Ga er wel van uit dat de draden correct aangesloten zijn, Z-PROBE en PROBE/Z_STOP geprobeerd, PC14/PC2 wisselen in de pins.h etc.

Ja, de pin is wel handmatig te actueren en daar reageren de LED's dan op. Self-test, stow, pull allemaal alarm. Reset en dan brand hij weer continue.

Ben gewoon bang dat het een DOA is, echter wel raar dat Aliexpress maar 75% van de aankoopwaarde refund terwijl het een DOA product is wellicht ;w

[ Voor 9% gewijzigd door aKra op 05-12-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aKra schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:19:
[...]
Ben gewoon bang dat het een DOA is, echter wel raar dat Aliexpress maar 75% van de aankoopwaarde refund terwijl het een DOA product is wellicht ;w
Hoe kom je daarop?
Ik heb gek genoeg nog nooit een doa gehad uit China (da's ook raar eigenlijk) maar gewoon contact opnemen met de shop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Omdat ik zojuist op de Aliexpress site kijk voor de refund, en krijg maximaal € 7,94 terug. Terwijl er € 9,68 voor is betaald.

Had al contact op genomen met de winkel, en aangegeven dat het wellicht een DOA is. Of dat er iets specifieks anders is dan een hele lijst met aanpassingen die ik al gedaan heb.

Antwoord Trianglelab:
3D TOUCH = BL TOUCH V3
https://www.antclabs.com/manual

[ Voor 75% gewijzigd door aKra op 05-12-2020 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gewoon contact opnemen, wellicht sturen ze gewoon een nieuwe.
Niet aanmelden ofzo, gewoon eerst een bericht sturen anders kunnen ze niet meer terug.

Ik ben ondertussen met m'n 5 bezig en ik moet zeggen, het is meer werk dan voor de 3 om de kabels aan te sluiten. De kabels zijn net te kort om de behuizing in te gaan dus je sluit ze aan bij alle stekkertjes die bij de 5 in de kabelboom zitten.
Prima zou je denken maar dat zijn nou weer net niet de standaard dupond achtige dingen...
Heb wel fatsoenlijke connecties kunnen maken maar dat komt puur omdat ik van die allerhande setjes had.
Bij de 3 sluit je gewoon aan op je bord en heb je er geen last van..
Ik moet nog even iets verzinnen voor de extruder steppermotor om die aan te sluiten want die connector lijkt natuurlijk helemaal nergens op:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qxy7uDHp16TinlQMy2XmjYpPCaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qydwcSe3UBKApshy51Dfz1mm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVg_7CSyIOF-ABy53js1iLGQqh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCi0vR68PlODExebAjKUXmMC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-DCce_nythAKmvnLL2Es4dH2jM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFnWGQ3ZKvPK9JauMPtXoz3Z.jpg?f=fotoalbum_tile

Die dualZ zal ik nog een keer aanpassen zodat ik de volle y as kan gebruiken maar eerst zo maar eens proefdraaien en firmware verbouwen, gelijk naar de nieuwste versie...
Ben benieuwd.
Ding ziet er serieus uit zo in ieder geval:)

[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 05-12-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DRuw
Valt mij ook op dat je die installatie instructie van de printer hebt gehaald. Wist helemaal niet dat dat kon, maar is gewoon een dikke sticker >:)

Ziet er zonder sticker direct strakker uit. Geen echte functionele tweak.. Maar wel een leuke visuele tweak in dit geval, vond het ook helemaal niet leuk die text op de printer voeding en board behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rt4x98KVB4XXYAEyd3CB5SHvIeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqrP28UzHHyqZN2FqSPdU9ZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik moet alleen nog stickerverwijderaar eroverheen gooien... Het ziet er niet uit zo bij mij:)
In alle eerlijkheid heb ik die eraf gehaald omdat ik de schroefjes los moest halen om de voeding te vervangen voor een Maxwell. Had ook niet echt behoefte om continue naar de manual te kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aKra schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 01:23:
Geinig, iedereen krijgt zijn 11.11 pakketjes binnen nu :+

Vandaag o.a. een "TL Touch" Trianglelabs Touch gekocht, maar deze lijkt DOA te zijn. Ik krijg met geen mogelijkheid de pin geactueerd. De oude Geetech 3D Touch werkt nog steeds...

Lijkt me sterk dat er nog een bepaald trucje is behalve wat 4 uur lang Google'n me al over de bekende paden liet wandelen toen ik bezig was met de 3D Touch installatie.

SW mode, 5V, Z_pin switch gebruiken, PC2/PC14 etc. nope geen reactie...

Iemand nog een idee of wordt het tijd om te gaan klagen? :D
Heb je na de firmware aanpassing en na het flashen wel M502 en M500 uitgevoerd.
Of via de printer zelf de default settings terugzetten en daarna Save kiezen.

Anders gebruikt de printer mogelijk verkeerde (lees oude instellingen) en blijf je zoeken.
Altijd na een flash die uitvoeren om vage problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:18:
Ja ik moet alleen nog stickerverwijderaar eroverheen gooien... Het ziet er niet uit zo bij mij:)
In alle eerlijkheid heb ik die eraf gehaald omdat ik de schroefjes los moest halen om de voeding te vervangen voor een Maxwell. Had ook niet echt behoefte om continue naar de manual te kijken..
Zag i.d.d. de lijmresten. Ik heb de mazzel dat er geen sticker spul is blijven zit, ging er erg eenvoudig af. Geen lijmresten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

MikeOO schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:18:
[...]

Heb je na de firmware aanpassing en na het flashen wel M502 en M500 uitgevoerd.
Of via de printer zelf de default settings terugzetten en daarna Save kiezen.

Anders gebruikt de printer mogelijk verkeerde (lees oude instellingen) en blijf je zoeken.
Altijd na een flash die uitvoeren om vage problemen te voorkomen.
Dat zou ik nog wel eens kunnen doen, al denk ik niet dat er een M280/1 in opgeslagen staat voor een touch sensor. Dit is alleen voor swivel arms dat het onthouden wordt hoe ver hij moet actueren als ik me niet vergis.

Even gekeken, M503, alles was al naar default gereset dus is al gaandeweg ergens gebeurd. Een extra poging met een standaard BTT SKR E3 V2 firrmware met bltouch, M502, M500, en uiteraard 0 sjoege.

Begin gewoon de DOA ernstig te geloven... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:06

jdh009

FP ProMod
Sinds gister mijn eerste 3D printer en krijg er best goede resultaten mee zover ik kan beoordelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAXdp193dwzBt8BKOsUHtLJ60Pg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3bmlkafKWFxPy8NFfYSMW3W.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb alleen last van een druiper die ontstaat als de printkop aan het opwarmen is net voor het printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKTCBe7W9L75O13XA--EZVZvz1A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBjqRen6TGnuJHMexf0zJxjf.jpg?f=fotoalbum_medium
Is hier iets tegen te doen?

Als ik die druppel niet weg weet te halen vormt ie een soort verdikking die hieronder bij sommige te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H86WB_xfa_5QoTeEEhDObio_if0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBEzYWdVW32hgYrZGHUSWega.jpg?f=fotoalbum_medium

Als ik de printer aanzet lijkt hij de eerste laag zonder filament te printen, daar moet ik blijkbaar nog iets in tunen.

Wat ik verwarrend vind is de printkop altijd dezelfde afstand van het printbed moet zijn, bij de youtube filmpjes in dit topic doen ze dat altijd met papier of met 0.1mm. ik heb bij mijn printer (CR10s Pro )een metaal ding gekregen van 0.2mm die ik kan gebruiken om dit het af te stellen. Moet ik daarvoor nog naar 0.1 of moet ik het model iets aanpassen.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur
Natuurlijk verloopt de installatie van de BLTouch op m'n Ender 3 V2 niet vlekkeloos, want dat zou te makkelijk zijn.

Firmware geflashed, alles goed aangesloten, printer aangezet, en bij het auto homen gaat de Z-as niet naar beneden. Ook als ik dit probeer te doen via Prepare -> Move werkt het niet.

Verschillende van Creality zelf afkomstige firmware geprobeerd, kabels gecontroleerd, alles voor de zekerheid alsnog opnieuw aangesloten, zelfde effect. Ook het miniscule schroefje in de BLTouch zelf strakker gedraaid, werkte niet. Losser gedraaid, zelfde resultaat.

Iemand suggesties? Op internet zie ik meer mensen met dit probleem, echter telkens zonder oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-08 15:39

-36-

Trust me. I'm an amateur

@jdh009 welke slicer gebruik je? bij bv Cura word aan het begin altijd een streep geprint om van die blob af te komen, maar een skirt volstaat ook. Prima kwaliteit prints maar je eerste layer lijkt nogal dun op de laatste foto. Als die afgesteld is op 0,2mm zou ik toch de nozzle wat dichter op het bed zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 06-12-2020 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jdh009

Ik zou toch echt met papier je bedlevel afstellen, want je printer moet de eerste laag direct goed printen. Hij start altijd met een rechte lijn aan de zijkant (in Cura) en gaat daarna starten met de echte print. Als de printer de eerst laag niet print en er vormt zich dan een plastic blob, dan staat je bed echt niet goed. Want die blob is naar ik aanneem dan de PLA wat eigenlijk je eerst laag had moeten zijn?

En zoals @-36- aangeeft, je eerste laag lijkt wat te luchtig, dus nozzle iets dichter op je bed zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door smitae op 06-12-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:46
smitae schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:18:
@jdh009
[...]Want die blob is naar ik aanneem dan de PLA wat eigenlijk je eerst laag had moeten zijn?
Ik heb sinds gisteren een Ender 3 V2 en ik herken die ophoping van filament. Dat hoopt zich, zoals @jdh009 schreef, op tijdens het pre-haten van de nozzle. Dat is dus niet wat de eerste laag moet zijn.
Ik merk wel dat het vrij lastig is om het bed goed gekalibreerd te krijgen, maar ik zal het vast tijd moeten geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[rgb] schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:06:
[...]

Ik heb sinds gisteren een Ender 3 V2 en ik herken die ophoping van filament. Dat hoopt zich, zoals @jdh009 schreef, op tijdens het pre-haten van de nozzle. Dat is dus niet wat de eerste laag moet zijn.
Ik merk wel dat het vrij lastig is om het bed goed gekalibreerd te krijgen, maar ik zal het vast tijd moeten geven...
Ok, maar dan zou de blob tijdens het printen van de nozzle clean lijn moeten blijven zitten ergens op die lijn en niet in je print terecht moeten komen. In elk geval met Cura als dat in je printer start config staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-07 01:54

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

[b][
Ik heb alleen last van een druiper die ontstaat als de printkop aan het opwarmen is net voor het printen:
[Afbeelding]
Is hier iets tegen te doen?

Als ik die druppel niet weg weet te halen vormt ie een soort verdikking die hieronder bij sommige te zien is.
[Afbeelding]
Ik gebruik een platte pincet om dat "gelekte" filament even van de kop te verwijderen tijdens het opwarmen. Meestal moet je dat een paar keer doen. Dit gebeurt altijd. Het filament zet uit en kan maar 1 kant op en dat is eruit.

Die afstand van 0,2 werkt bij mij wel het beste. Kleiner, dan trekt de kop het geprinte materiaal weer los en groter, dan hecht de eerste laag niet goed.

De meeste printer profielen hebben een startcode om een wipe te doen voor de start van de print om klodders te voorkomen en een streepje aan de rand van de buildplate te maken zodat de eerste laag meteen met een "volle" nozzle te beginnen. Is dat niet zo bij jou?

[ Voor 6% gewijzigd door smallblock op 06-12-2020 12:02 ]

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:06

jdh009

FP ProMod
De eerste twee printen op de standaard PLA setting (200/50) gaf problemen met de hechting van de support. Door googelen kwam ik erachter dat 60 beter zou werken en dat deed het ook. Na die droogbewegingen hecht ie daarna wel goed (met dus eerder getoond resultaat).
-36- schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:50:
@jdh009 welke slicer gebruik je? bij bv Cura word aan het begin altijd een streep geprint om van die blob af te komen, maar een skirt volstaat ook. Prima kwaliteit prints maar je eerste layer lijkt nogal dun op de laatste foto. Als die afgesteld is op 0,2mm zou ik toch de nozzle wat dichter op het bed zetten.
Voor de bovenstaande modellen heb ik geen slicer gebruikt. De GCode stond al kant en klaar op de SD kaart als testbestand voor de CV-10S pro. Tot nu toe geen eigen STL bestanden omgezet maar wel al gespeeld met de Creality Slicer v1.2.3.

Ik ga het vandaag of morgen proberen met een kortere afstand tot het printbed.
smitae schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:18:
@jdh009

Ik zou toch echt met papier je bedlevel afstellen, want je printer moet de eerste laag direct goed print. Hij start altijd met een rechte lijn aan de zijkant (in Cura) en gaat daarna starten met de echte print. Als de printer de eerst laag niet print en er vormt zich dan een plastic blob, dan staat je bed echt niet goed. Want die blob is naar ik aanneem dan de PLA wat eigenlijk je eerst laag had moeten zijn?

En zoals @-36- aangeeft, je eerste laag lijkt wat te luchtig, dus nozzle iets dichter op je bed zetten.
Dat denk ik niet. Hij begint met druipen terwijl de printer nog aan het opwarmen is (nozzle 200) en dat word op een gegeven moment steeds langzamer. Het lijkt er idd op dat dit door overdruk komt.
[rgb] schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:06:
[...]

Zeer herkenbaar, om het bed overal exact gelijk te krijgen was bij mij een tijdrovend klusje.
smitae schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:28:
Ok, maar dan zou de blob tijdens het printen van de nozzle clean lijn moeten blijven zitten ergens op die lijn en niet in je print terecht moeten komen. In elk geval met Cura als dat in je printer start config staat?
Ik vind de kleine bewegingen in het begin lastig te interpreteren maar hij maakt iig geen clean line aan de zijkant. Ik zag bij verschillende filmpjes wel dat ie een soort lijntje zet om het object heen maar vind het lastig om in te schatten of die dat ook doet. Er komt iig niets uit de spuitmond op dat moment terwijl ik zou verwachten dat ie wel filament smelt en uitspuugt als hij de eerste laag print. Of is dit een parameter die ook aangepast kan worden?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdh009 schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:19:
De eerste twee printen op de standaard PLA setting (200/50) gaf problemen met de hechting van de support. Door googelen kwam ik erachter dat 60 beter zou werken en dat deed het ook. Na die droogbewegingen hecht ie daarna wel goed (met dus eerder getoond resultaat).

[...]

Voor de bovenstaande modellen heb ik geen slicer gebruikt. De GCode stond al kant en klaar op de SD kaart als testbestand voor de CV-10S pro. Tot nu toe geen eigen STL bestanden omgezet maar wel al gespeeld met de Creality Slicer v1.2.3.

Ik ga het vandaag of morgen proberen met een kortere afstand tot het printbed.

[...]

Dat denk ik niet. Hij begint met druipen terwijl de printer nog aan het opwarmen is (nozzle 200) en dat word op een gegeven moment steeds langzamer. Het lijkt er idd op dat dit door overdruk komt.

[...]

Zeer herkenbaar, om het bed overal exact gelijk te krijgen was bij mij een tijdrovend klusje.

[...]

Ik vind de kleine bewegingen in het begin lastig te interpreteren maar hij maakt iig geen clean line aan de zijkant. Ik zag bij verschillende filmpjes wel dat ie een soort lijntje zet om het object heen maar vind het lastig om in te schatten of die dat ook doet. Er komt iig niets uit de spuitmond op dat moment terwijl ik zou verwachten dat ie wel filament smelt en uitspuugt als hij de eerste laag print. Of is dit een parameter die ook aangepast kan worden?
Die testlijn kun je echt niet missen. Die is bijna 20 cm lang bij mij als ik slice met Cura, Zie voorbeeld van gcode import in Cura. Links zie je de lijn.
Bij mij zit er dan tijdens het printen van de lijn altijd wel iets van een blobje ofzo. Daar is die lijn ook voor, je nozzle "schoon" maken.

Oh ja; En de lengte of orientaite van de lijn kun je desnoods aanpassen in de printer definitie van Cura.Geen idee of de Creality Slicer dat ook doet, maar volgens mij is de Creality slicer ook Cura, maar met een Creality sausje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NDVQM04PtMnG-bFlGIOUNRlrBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8C0RZeqWxdGTgMxL6zQJ1yb.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld blobje tijdens printen van de eerste wipe/clean line van deze ochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHi1kNJ-sHSRZeGpDNSyqvJ-Gjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra7oeLe8h1Dl6kGsdJSvxu2J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door smitae op 06-12-2020 13:04 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie