Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-08 11:31
BlueFlame schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:08:
[...]

Oke. We gaan er wel vanuit dat je extensies kan aanpassen :P
Zoek even op "windows verkenner bestand extensies weergeven" en zorg dat je deze dus ziet in Windows verkenner.
Oeps, had simpelweg de naam gewoon aangepast, nu is t wel .bin file. Laten we zeggen dat het nog vroeg is 8)7 Helaas werkt het nu alsnog niet, sd card zit er in en nog steeds zo'n prachtig blank blauw scherm.
Hij heeft de firmware.bin ook niet omgezet naar .cur. Wat ik gelezen heb hoort dit wel, aangezien cur 'current' firmware is wat ie automatisch zou moeten veranderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bob-B op 24-10-2020 09:18 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 11:03
Bob-B schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Oeps, had simpelweg de naam gewoon aangepast, nu is t wel .bin file. Laten we zeggen dat het nog vroeg is 8)7 Helaas werkt het nu alsnog niet, sd card zit er in en nog steeds zo'n prachtig blank blauw scherm.
Hij heeft de firmware.bin ook niet omgezet naar .cur. Wat ik gelezen heb hoort dit wel, aangezien cur 'current' firmware is wat ie automatisch zou moeten veranderen.
Klopt. Ik vrees dat het dan einde oefening is :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Dat was dan wel een erg korte ervaring, wel een prijzige ervaring :/
Neem aan dat ik zulke zaken dan met BTT moet regelen via AliExpress? Hoe is de service daarvan, kan ik überhaupt iets van hun verwachten of ben ik gewoon de sjaak?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:48
Bob-B schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:16:
Neem aan dat ik zulke zaken dan met BTT moet regelen via AliExpress? Hoe is de service daarvan, kan ik überhaupt iets van hun verwachten of ben ik gewoon de sjaak?
Gewoon in AliExpress je order opzoeken en een dispute openen en alle vragen beantwoorden. Denk ook aan het leveren van bewijs door filmpjes te maken en te uploaden.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou nog wel een pc of pi erop aansluiten om zeker te zijn dat je bord dood is. Bootloops of het niet veranderen van de file komt ook bij goede borden wel eens voor...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Bob-B schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:16:
Had je hem al eens gestart zonder kaartje er in? Anders kan je dat nog eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
DRuw schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:28:
Ik zou nog wel een pc of pi erop aansluiten om zeker te zijn dat je bord dood is. Bootloops of het niet veranderen van de file komt ook bij goede borden wel eens voor...
Heb geen pi liggen, dus even getest op andere laptop. Ook geen response behalve blauw scherm, hoor ook geen Windows connect geluid en komt ook niet tevoorschijn bij apparaatbeheer of iets dergelijks.
@BlueFlame ook dat werkt niet helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door Bob-B op 24-10-2020 10:38 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:38
@Bob-B Kaart misschien opnieuw formatteren als FAT32 ik had deze probleem ook nadat ik had geformatteerd deed deze het weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Evertt op 24-10-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
@Evertt Al aantal keer gedaan, daarbij dit keer ook naar FAT32 maar helaas zonder succes.
Ik heb zojuist het probleem voorgelegd bij BTT, we zullen zien wat daar uit komt.
Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken! Had graag het resultaat willen laten zien inplaats van het probleem ;(

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja ik heb het ook een keer geahd met een verkeerde flash.
dacht het ding gebricked te hebben.
Geen idee wat het precies oploste, volgens mij gewoon een nieuwe firmware compilen en ineens deed hij het weer... tenzij hij bij jou echt f#cked is natuurlijk...

[ Voor 10% gewijzigd door DRuw op 24-10-2020 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mocht er iemand zn probe snelheid willen verhogen van zn bed, dit zijn mijn instellingen voor mn 3 pro:

#define MIN_PROBE_EDGE 15
#define XY_PROBE_SPEED 10000
#define Z_PROBE_SPEED_FAST HOMING_FEEDRATE_Z
#define Z_PROBE_SPEED_SLOW (Z_PROBE_SPEED_FAST / 2)
#define Z_CLEARANCE_DEPLOY_PROBE 5 // Z Clearance for Deploy/Stow
#define Z_CLEARANCE_BETWEEN_PROBES 4 // Z Clearance between probe points
#define Z_CLEARANCE_MULTI_PROBE 5 // Z Clearance between multiple probes
#define Z_PROBE_LOW_POINT -2 // Farthest distance below the trigger-point to go before stopping
#define HOMING_FEEDRATE_XY (20*60)
#define HOMING_FEEDRATE_Z (12*60)

ik heb overigens wel 5x5 aangezet ipv 3x3:
#define GRID_MAX_POINTS_X 5
#define GRID_MAX_POINTS_Y GRID_MAX_POINTS_X

Uiteraard op eigen risico!

ps: deze instellingen doen het ook prima op mijn 5 ben ik achter:)

[ Voor 4% gewijzigd door DRuw op 24-10-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
He verrek, wilde m'n standaard tandwieltje vervangen van m'n extruder (dunne tandjes dus al verrot) zijn de 2 inbussen dol en eentje van het plaatje erboven... Dat word boren..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB5Bff1TxnFAZJWOXEybbm304GQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAmOIkoxe4BkXg1uinKt2Iis.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
DRuw schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:52:
He verrek, wilde m'n standaard tandwieltje vervangen van m'n extruder (dunne tandjes dus al verrot) zijn de 2 inbussen dol en eentje van het plaatje erboven... Dat word boren..
[Afbeelding]
Heb je al Wera Hex Plus inbussleutels geprobeerd?
Ik heb zo'n zelfde schroefje dolgedraaid op m'n hotend. Ik heb de Wera set nog niet gekocht om te proberen, maar ze moeten dus veel beter grip hebben op inbusboutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BounceMeister mooi setje!
heb meerdere setjes hoor en hij was al verrot helaas.
boor erop gezet en door tegengesteld te draaien werd de kop warm en kwam hij los:)
heb nog een metalen extruder opbouw liggen dus die gaat er nu op.
Wel knap verschil in tandjes trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kls9NZ238dQ6gtiwdzlg5ruLxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIHXqifzoHSIB4EOORgg1x1W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door DRuw op 24-10-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Wat ook wel eens wilt helpen is een elastiekje er tussen doen en redelijk wat kracht er op zetten tijdens het draaien, zo krijg je weer grip en kan het zijn dat ie los komt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bob-B schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:56:
Wat ook wel eens wilt helpen is een elastiekje er tussen doen en redelijk wat kracht er op zetten tijdens het draaien, zo krijg je weer grip en kan het zijn dat ie los komt.
Ja ken ik, of luciferhoutje oid:)
maargoed, mn metalen extruder zit nu op mn ender 5.
Kan ik gelijk mooi de capricorn tube erin zetten.
En die moet ook nog in mn ender 3 in mijn direct drive maar als ik die loshaal moet ik die ook weer opnieuw opbouwen.
En zo blijf je bezig:) blijft leuk en heb 3 rollen PETG liggen om te proberen dus wil wel aan de capricorn:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@DRuw is dat toevallig deze PETG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BounceMeister ook ja. Ik heb een zwarte van 1233d en van die Amazon heb ik een grijze en blauwe. Bedoeling is om mijn ender 3 die in de enclosure staat voor PETG te gaan gebruiken:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ImNotnoa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:16:
Voor de liefhebbers:

https://github.com/Imnotn...-SKR-Mini-E3-V1.2-BLTouch

De nieuwste marlin firmware voor Ender 3 met SKR Mini E3 v1.2 en BLTouch v3.x mét de nieuwe Z-offset Wizard
Hij staat er op! Ik heb nog geen test printje kunnen doen, maar tot dusver ziet alles er erg goed uit.
Tip voor andere mensen die hem ook willen downloaden. Klik op Releases aan de linkerkant van het scherm. Daar staat een zip file die de kant en klare firmware bevat.

Heel erg bedankt!

Edit: Thermal runnay getest en werkt. Methode om het te testen: Zet je ender aan en preheat de nozzle naar 200 graden. Sluit de printer met usb aan op een computer. Zet de printer uit als hij de 200 graden heeft bereikt. Je nozzle koelt nu af, maar het display blijft aan omdat deze stroom krijgt van af de usb kabel. Na circa 30 sec meld de printer een thermal runnaway. Een net heel nette methode, maar het werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjzONF3Tuq7bIxU5KHDBrC0uQ3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qI4YtREmT3gHTet6Kno3USiS.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door jhead22 op 25-10-2020 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DRuw schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:05:
Mocht er iemand zn probe snelheid willen verhogen van zn bed, dit zijn mijn instellingen voor mn 3 pro:

#define XY_PROBE_SPEED 10000
Dit is inmiddels in nieuwe Marlin aangepast naar onderstaand om het begrijpelijker te maken 8)7

code:
1
#define XY_PROBE_SPEED (133*60)

Kom je volgens mij met jouw waarde uit op ongeveer

code:
1
#define XY_PROBE_SPEED (167*60)

Maar is puur op basis van ik zo even kon vinden, nog niet getest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik zat net te kijken. Ik zit op 2.0.6 ergens.
Iemand nog een gouden tip om de boel om te zetten op de nieuwste zonder alle instellingen te moeten overgooien?
Ik deed de vorige met 2x vsc op 1 scherm naast elkaar en stuk voor stuk aanpassen...
Het werkt hoor maar dit moet makkelijker kunnen...

Edit: ik ben echt wel tech savvy maar dingen als de git forken enzo is voor mij alsnog toveren vrees ik...

[ Voor 15% gewijzigd door DRuw op 25-10-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
DRuw schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:57:
Iemand nog een gouden tip om de boel om te zetten op de nieuwste zonder alle instellingen te moeten overgooien?
Ik deed de vorige met 2x vsc op 1 scherm naast elkaar en stuk voor stuk aanpassen...

Edit: ik ben echt wel tech savvy maar dingen als de git forken enzo is voor mij alsnog toveren vrees ik...
Je zou een soort search/replace scriptje kunnen maken voor de standaard instellingen maar de configuration.h en configuration_adv.h zijn vaak verschillend tussen versies dus gewoon bestanden overzetten zal niet lukken.

Ik ken de config ondertussen dusdanig uit mijn hoofd dat ik beide config files gewoon doorscroll en alles wat gewijzigd / verbeterd kan of moet aanpas.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
jhead22 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:51:
[...]

. Klik op Releases aan de linkerkant van het scherm. Daar staat een zip file die de kant en klare firmware bevat.

Heel erg bedankt!

[Afbeelding]
Klopt, ik zet er altijd een release bij maar mijn voorkeur gaat toch naar het downloaden en zelf controleren van de sourcefiles en zelf compilen. Niet alles en iedereen op het internet is te vertrouwen.

Je moet eigenlijk altijd zelf even te voltages/temps en thermal runaway controleren

[ Voor 9% gewijzigd door ImNotnoa op 25-10-2020 09:06 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ImNotnoa schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:02:
[...]
Ik ken de config ondertussen dusdanig uit mijn hoofd dat ik beide config files gewoon doorscroll en alles wat gewijzigd / verbeterd kan of moet aanpas.
Ja dat niveau zit ik ook inmiddels :)
Maar die echte basis instellingen van bord en inverted signalen enzo is toch weer ff zoeken.
Nouja het is een half uurtje werk denk ik maar ik heb 2 printers die ik wil doen.... Zowel m'n 3 als m'n 5:)
Luxeprobleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
DRuw schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Ja dat niveau zit ik ook inmiddels :)
Maar die echte basis instellingen van bord en inverted signalen enzo is toch weer ff zoeken.
Nouja het is een half uurtje werk denk ik maar ik heb 2 printers die ik wil doen.... Zowel m'n 3 als m'n 5:)
Luxeprobleem....
Je gebruikt wel de door marlin aangeboden configurations neem ik aan?

Daarin staan in ieder geval de basis settings al goed, verder is het een kwestie van tweaken en aanpassen naar jouw mods

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ImNotnoa ja hoor maar daar moet ik nog het e.e.a. aan versleutelen hoor. M'n z endstop is inverted door de abl en de bedafmeting kun je groter zetten om maar wat te noemen:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DRuw schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:57:

Kun je eenvoudig doen met Notepad++
Na installeren kies je bij Plugins --> Plugin Beheer en zoek naar Compare en installeer.
deze.

Nu open je bv je oude en nieuwe Configuration.h en ga je naar Plugins --> en kies voor Compare en dan nog eens Compare.

Nu laat hij dus de verschillen onderling zien >:)
Zijn meer opties maar dat is aan je zelf of je dat nodig hebt of niet.

Ook handig optie in nieuwe Marlin, weet niet vanaf welke versie het erin zit.

PROBE_OFFSET_WIZARD in Configuration_adv.h aanzetten.
Dan kun je via het Display je Z-Offzet eenvoudig instellen.

Kan natuurlijk ook via Octoprint maar werkt toch best handig >:)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Probe Z-Offset calibration with PROBE_OFFSET_WIZARD
Remove filament and clean the nozzle and the bed
Heat up the hotend and the heated bed to your printing temperature
Inside Configuration - Advanced Settings - Probe Offsets, select Z Probe Wizard
Wait for homing
Move the nozzle down until no light can shine through between the nozzle and the bed
Confirm it (scroll naar beneden voor Done)
If needed, finetune it with babystepping in Configuration - Probe Z Offset
Save the Z-offset value with Store Setting in the Configuration menu
Update your NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET in Configuration.h with your Z-offset value
 Recompile and flash the new firmware

Bron: https://www.reddit.com/r/...bltouch_inductive_sensor/

[ Voor 36% gewijzigd door MikeOO op 25-10-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spockster
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:29
Hoe zijn de ervaringen met een Ender 3 v2 te kopen via Ali? Ik heb deze maandag besteld via CREALITY 3D Official Store, verzending vanuit Polen en extra 2 KG pla (dit voor 211€). Echter is deze nog steeds niet verzonden en morgen wordt de order automatisch geannuleerd.

Zijn er andere shops of opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spockster schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:56:
Hoe zijn de ervaringen met een Ender 3 v2 te kopen via Ali? Ik heb deze maandag besteld via CREALITY 3D Official Store, verzending vanuit Polen en extra 2 KG pla (dit voor 211€). Echter is deze nog steeds niet verzonden en morgen wordt de order automatisch geannuleerd.

Zou pas andere bestellen als hij echt geannuleerd is en je geld terug hebt..
Heb je al eens een bericht naar ze gestuurd hoe het zit.

Is ook in NL te koop maar ben je wat meer kwijt maar wel snel in huis en garantie
https://www.123-3d.nl/3D-...3D-Ender-3-V2-p16058.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En als je dan toch een andere koopt....
https://nl.pepper.com/aan...-verzending-uit-uk-165659
@MikeOO tja, garantie is meer coulance want in feite koop je een bouwpakket... Zodra hij het doet is het klaar want alles wat erna gebeurd kan heel makkelijk op assemblage worden gegooid of eigen software.
Uiteraard bullshit maar als je de verkeerde winkel treft loop je vast.
Ik heb enkel goede ervaringen met 123-3d hoor, daar niet van.
Goedkoopste zijn ze echter niet (het blijven retailers van spul wat een officiële AliExpress store heeft..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
MikeOO schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Ook handig optie in nieuwe Marlin, weet niet vanaf welke versie het erin zit.
Vanaf 2.0.7.x

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:07:
En als je dan toch een andere koopt....
https://nl.pepper.com/aan...-verzending-uit-uk-165659
@MikeOO tja, garantie is meer coulance want in feite koop je een bouwpakket... Zodra hij het doet is het klaar want alles wat erna gebeurd kan heel makkelijk op assemblage worden gegooid of eigen software.
Uiteraard bullshit maar als je de verkeerde winkel treft loop je vast.
Ik heb enkel goede ervaringen met 123-3d hoor, daar niet van.
Goedkoopste zijn ze echter niet (het blijven retailers van spul wat een officiële AliExpress store heeft..)
Klopt helemaal maar je heb wel meer zekerheid wanneer je hem krijgt en mocht iets niets werken ben je weer sneller op weg. Met de Chinezen en zeker deze tijd is niets zeker.

Voor die paar tientjes meer wel te doen. Ok geen 2 rollen PLA extra erbij.
Het is wat iemand wil. Genoeg plekken om er een te kopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MikeOO ja voor die 2 tientjes ergens wel mee eens al kosten 2 rollen pla al minimaal 30 euro.
Niet dat ik super te spreken ben over die creality pla (wel als je in 1x die rol weg print maar laat hem niet open liggen. Ding wordt behoorlijk snel bros).
Ff over die nieuwe marlin, zou daar ook geen arc support in komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:48:
@MikeOO ja voor die 2 tientjes ergens wel mee eens al kosten 2 rollen pla al minimaal 30 euro.
Niet dat ik super te spreken ben over die creality pla (wel als je in 1x die rol weg print maar laat hem niet open liggen. Ding wordt behoorlijk snel bros).
Ff over die nieuwe marlin, zou daar ook geen arc support in komen?
Alles wat je er bijna gratis bij krijgt is nooit echt goed >:)

Zelf nog niet bekend mee maar even gekeken in de laatste versie en staat er wel in en staat ook standaard aan. Maar in 2018 kon je dit blijkbaar ook zelf al aanzetten.

Maar hoe te gebruiken en of het ook geschikt is voor 3D printers geen idee. Las ook ergens dat het meer voor CNC en Laser zou zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
//
// G2/G3 Arc Support
//
#define ARC_SUPPORT                 // Disable this feature to save ~3226 bytes
#if ENABLED(ARC_SUPPORT)
  #define MM_PER_ARC_SEGMENT      1 // (mm) Length (or minimum length) of each arc segment
  //#define ARC_SEGMENTS_PER_R    1 // Max segment length, MM_PER = Min
  #define MIN_ARC_SEGMENTS       24 // Minimum number of segments in a complete circle
  //#define ARC_SEGMENTS_PER_SEC 50 // Use feedrate to choose segment length (with MM_PER_ARC_SEGMENT as the minimum)
  #define N_ARC_CORRECTION       25 // Number of interpolated segments between corrections
  //#define ARC_P_CIRCLES           // Enable the 'P' parameter to specify complete circles
  //#define CNC_WORKSPACE_PLANES    // Allow G2/G3 to operate in XY, ZX, or YZ planes
  //#define SF_ARC_FIX              // Enable only if using SkeinForge with "Arc Point" fillet procedure
#endif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-10 15:49
Zojuist m'n eerste 3d printer besteld. Het is de ender 3 V2 geworden. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
spockster schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:56:

Heb zelf ook de V2 besteld op Ali. Ik had een mail gestuurd hoelang het nog duurde en dat was 2 dagen meer ik moest daarvoor wel de klok verlengen.
Ben alleen niet te spreken over de garantie mij board was na 4 dagen kapot 2 weken later hebben ze pas een nieuwe verstuurd en na 3 weken was deze binnen.

Had in de tussentijd wel de SKR mini board erin gezet. En heb later de garantie board verkocht.

Als je kan annuleren zal ik het doen en kiezen voor de Ender 3 pro met glasplaat. Hou je nog geld over voor upgrade.

Alleen al omdat de V2 een display heeft die weinig informatie weergeeft en niet compatibel is met andere board zoals de SKR mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De printers van via de warehouses maar de overige dingen zoals de glasplaat, pla en bordjes niet. Die gaan uit China en duren dus een tijdje om naar NL te komen.
Dat is wel het risico met die dingen.
Een pro is dan makkelijker en kun je zelf kiezen waar de add-ons vandaan komen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Voor de CR-6 SE is de community firmware geupdate naar Marlin 2.0.7.1. Ik zal deze week eens kijken of ik tijd heb om de boel op te schonen (herimplementeren in extui) - misschien kan het dan echt een keer upstream :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-08 09:46
Ik zie dat Octoprint de plugin Arc Welder nu vanuit de plugin manager ondersteunt. Het probleem dat Arcwelder oplost, heb ik ook last van. Namelijk dat bij een te hoge resolutie de printer geen mooie lijntjes zet, maar allemaal korte streepjes.

Iemand al ervaring met Arc Welder? En heeft het zichtbare meerwaarde boven max. resolution settings in Cura?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:41:
Heb een raspberry pi camera aangesloten op octoprint (V1.3). Als ik hem net aanzet is het beeld redelijk goed maar dit verandert al snel vanuit de rechterbovenboek in een fikkerend geheel met een kleurshift richting paars. Iemand een idee? Of is de camera module gewoon niet goed. Heb alle contactjes opnieuw geprobeerd aan te sluiten, geen verbetering.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk dat je Pi te druk is? Althans, ik zie ook mijn camera raar beeld geven als ik b.v. wat files naar Octoprint stuur. Mogelijk eens kijken of je frames-rate wat lager kunt zetten? Schrijft je ook camera beelden weg op je memory card op je Pi? Trage memory card helpt niet mee :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:38
[...]

Denk dat je Pi te druk is? Althans, ik zie ook mijn camera raar beeld geven als ik b.v. wat files naar Octoprint stuur. Mogelijk eens kijken of je frames-rate wat lager kunt zetten? Schrijft je ook camera beelden weg op je memory card op je Pi? Trage memory card helpt niet mee :-)
[/quote]
Bartske schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Thanks, blijkbaar zat er achter de camera module nog een plasticje wat je eraf kon halen om hem zo te fixeren op de printplaat 8)7 Voel me lekker bezig zo :z
[quote]smitae schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:07:

Is al gefixt ;)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arno.stolk schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:48:
Ik zie dat Octoprint de plugin Arc Welder nu vanuit de plugin manager ondersteunt. Het probleem dat Arcwelder oplost, heb ik ook last van. Namelijk dat bij een te hoge resolutie de printer geen mooie lijntjes zet, maar allemaal korte streepjes.

Iemand al ervaring met Arc Welder? En heeft het zichtbare meerwaarde boven max. resolution settings in Cura?
Ik weet dat er hier iemand was die het prima had werken maar ik kan er niets terugvinden:(
ik ga het ff proberen binnenkort maar ik zoek nog een mooi/snel/simpel model om de verschillen te kunnen zien.
Daarnaast heb ik het idee dat ik een issue heb in mn slicer die soortgelijke issues laat zien, een rare definition van de curves.... schijnt namelijk ook met Cura te maken te kunnen hebben (4.7 iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
DRuw schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Ik weet dat er hier iemand was die het prima had werken maar ik kan er niets terugvinden:(
ik ga het ff proberen binnenkort maar ik zoek nog een mooi/snel/simpel model om de verschillen te kunnen zien.
Daarnaast heb ik het idee dat ik een issue heb in mn slicer die soortgelijke issues laat zien, een rare definition van de curves.... schijnt namelijk ook met Cura te maken te kunnen hebben (4.7 iig)
Ik heb wat testjes gedaan met een klein deel van een model waar ik het probleem mee ervaar. Arc welder maakt onregelmatigheid minder. Maar de max resolution en max deviation doen m.i. meer om de onregelmatigheid weg te nemen. Ik ga nog wat meer tweaken met combinaties van de twee. Ik laat Arc Welder wel aan staan voorlopig, maar ben nog niet helemaal overtuigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
DRuw schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

En @arno.stolk zeker de moeite waard op Prusaslicer te proberen, ik kan niets anders zeggen dat mijn prints echt een stuk beter zijn geworden.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
Mistacal schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

En @arno.stolk zeker de moeite waard op Prusaslicer te proberen, ik kan niets anders zeggen dat mijn prints echt een stuk beter zijn geworden.
Goeie. Ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 11:32
Oke ik heb hier een probleempje.
Ik ben momenteel een onderdeel aan het printen (+/- 19 uur) en is nu 8 uur bezig. Ik zie dat ik te weinig filament over heb op mijn rol (PLA zwart). Ik heb geen runout sensor en heb thuis alleen nog PLA wit en PETG zwart liggen.
Wat kan ik nu het beste doen?
PLA wit lijkt mij storend omdat het contrast dan wel groot wordt wat er waarschijnlijk niet uitziet.
Is het een optie om verder te printen met PETG?

(Ender 3 pro met skr mini e3 v2.0)

[ Voor 4% gewijzigd door RensVerlaak op 26-10-2020 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@RensVerlaak
PLA en PETG plakken niet goed aan elkaar dus je moet verder met het zelfde soort/type filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanwege een upgrade naar een TFT scherm genoodzaakt om de firmware van de Ender 3 weer eens onder handen te nemen.

Alles weer ingesteld zoals ik voorheen ook deed en alles werkt ook zoals het moet.
Maar de steppemotors met een G28 of G29 maken nu een ongelooflijke herrie.Sissend en zwaar geluid en daar wil je niet naast zitten >:)

Als ik de vorige firmware er opzet dan is hij gewoon stil zoals het moet, dus is een firmware probleem.
Probleem is alleen dat ik het bin bestand nog wel heb en helaas niet meer de source 8)7

Kan dus niet even een vergelijk maken en een zoek de verschillen.
Gebruik als opstelling: https://www.deviousweb.co...ltouch-with-direct-drive/

Zo deed ik dat de vorige keer ook en pas dan een paar kleine dingen extra aan maar uiteraard ook de standaard even gevolgd maar dan is het probleem ook aanwezig.

Na het flashen voer ik een M502 en M500 uit zodat ik zeker weet dat alles default is van de firmware.

Betreft: SKR 1.3 + TMC2209 + bltouch + TFT3.5 V3.0

De configuratie bestanden van Marlin-2.0.7.2.
https://www.dropbox.com/s...djuj/Configuration.h?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Configuration_adv.h?dl=0

Heb dus even een black-out want na 2 dagen zoeken en proberen zie ik het even niet wat ik verkeerd doe.
Is ergens een optie die niet goed staat en hoop dat iemand deze wel ziet.

Update:
Ben opnieuw firmware aan het compileren en nu met de optie HYBRID_THRESHOLD uitgezet
Even kijken of dat de oplossing is.

code:
1
//#define HYBRID_THRESHOLD

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 26-10-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Vanaf regel 2623.
Heb je je de mA niet een beetje te hoog staan?
Ik heb zelf een duet3d maar de mA zit standaard ergens tussen de 850 en 1000 mA.
Sommige stepper motors heb ik verhoogd naar maximaal 1250 mA.

Misschien heb je andere Stepper motors.... maximum voor een Nema17 wat ik heb gevonden was 2.5A
(Voorbeeld: ) Maar op die 2.5A moet je een formule los laten (die weet ik nu even niet) dan zou je op maximum van 1400 mA (schatting!!!!! Deze waarde kan onjuist zijn!!!!!!!) uitkomen.

Wat ik zo lees heb je deze op 1500 staan met als max 2000.
Misschien is het dat, ik heb verder geen verstand van Marlin.

[ Voor 29% gewijzigd door kmichael op 26-10-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het alleen met G28 en G29 dat hij die herrie geeft of ook bij manual bewegen?
hij gebruikt namelijk bij homen wel andere instellingen dan de normale, wellicht dat je het daarin moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:46:
Vanaf regel 2623.
Heb je je mA niet een beetje te hoog staan?
Ik heb dan wel zelf een duet3d maar de mA zit tussen de 850 en 1000 standaard.
Sommige stepper motors heb ik verhoogd naar maximaal 1250 mA.

Wat ik zo lees heb je deze op 1500 staan met als max 2000.
Misschien is het dat, ik heb verder geen verstand van Marlin.
Probleem oplost door define HYBRID_THRESHOLD uit te zetten.
Blijkbaar moet je soms de dingen opschrijven en zie je het wel ineens >:)

Wat jij benoemd zijn standaard waardes in Marlin.

Denk dat je het verward met if HAS_TRINAMIC in Configuration_adv.h (regel 2261)
DRuw schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:48:
Is het alleen met G28 en G29 dat hij die herrie geeft of ook bij manual bewegen?
hij gebruikt namelijk bij homen wel andere instellingen dan de normale, wellicht dat je het daarin moet zoeken?
Klopt maar deze geluiden wil je niet horen >:)

Maar probleem is opgelost door bovenstaand.

Dank voor het meedenken :)

[ Voor 21% gewijzigd door MikeOO op 26-10-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-10 13:16
MikeOO schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:51:
[...]
Probleem oplost door define HYBRID_THRESHOLD uit te zetten.
Blijkbaar moet je soms de dingen opschrijven en zie je het wel ineens >:)
[...]
Kun je gerust aan laten staan, alleen de waardes voor x/y wat hoger zetten, want HYBRID_THRESHOLD zorgt er alleen maar voor dat boven de ingestelde waarde (print snelheid) de silence werking uitgeschakeld wordt en dan over gaat naar het lawaai van een standaard stepper-driver om meer kracht te hebben voor hogere printsnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hardy8 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Kun je gerust aan laten staan, alleen de waardes voor x/y wat hoger zetten, want HYBRID_THRESHOLD zorgt er alleen maar voor dat boven de ingestelde waarde (print snelheid) de silence werking uitgeschakeld wordt en dan over gaat naar het lawaai van een standaard stepper-driver om meer kracht te hebben voor hogere printsnelheden.
Klopt maar dat wil ik dus niet >:)
De geluiden die hij dan produceert zijn van een dusdanig niveau dat ik daar niet blij van wordt.
Liever wat langer printen dan deze geluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arno.stolk
Mistacal schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Ik heb gisteren Prusa slicer gebruikt. Grappig dat veel details er toch een beetje anders uit zien. Maar niet mooier of slechter. Ik hou het voorlopig op Cura 4.7.1 omdat ik daar nu eindelijk een beetje aan gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
arno.stolk schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:16:
[...]

Ik heb gisteren Prusa slicer gebruikt. Grappig dat veel details er toch een beetje anders uit zien. Maar niet mooier of slechter. Ik hou het voorlopig op Cura 4.7.1 omdat ik daar nu eindelijk een beetje aan gewend ben.
In de basis niet, maar Cura is best heftig met slice, zeker voor complexe modellen heb ik gemerkt. Na het inladen van de profielen die hier een paar pagina's terug zijn genoemd heb ik niet dan perfecte printjes op zowel de 3Pro als de S8.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 12:56
@arno.stolk
Je hebt ook nog een SuperSlicer, dit is een fork van Prusa slicer. (Download beta en stable onder 'Assets' The current stable release is 2.2.53.3)
Lijkt veel op Prusa, alleen toch weer anders. Verschil in printen heb ik niet getest.

[ Voor 14% gewijzigd door cruysen op 27-10-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:22
Hmm ik dacht ga is kijken of een premium PLA het beter doet dan het 123 huismerk. Heb nu een rol Polaroid Premium PLA gekocht: https://www.polaroid3d.co...sal-filament-premium-pla/

Als ik nu wat print zijn de uitstekende delen zo slap, als je het van het bord afhaalt of maar een beetje druk op de randen omhoog staande delen zet breken ze al af. Aan het slice profiel niets veranderd. Zou dit bijvoorbeeld aan temperatuur kunnen liggen? Er blijven ook veel dunne filament haartjes rond om het bed.

Geprint zonder support en met 30% infill.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoe8th3P-oYUCoMAnVGXJaIj8Jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8OREQVcbnRpaaXjbsQXw0wah.png?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Laatst online: 30-09 17:13
Voor zover ik kan zien lijkt het idd een temperatuur issue. De hechting van je layers is abominabel, er zijn gewoon zichtbare scheuren tussen de lagen. Een hogere temperatuur lijkt me een eerste stap.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

robbinonline schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:50:
Hmm ik dacht ga is kijken of een premium PLA het beter doet dan het 123 huismerk. Heb nu een rol Polaroid Premium PLA gekocht: https://www.polaroid3d.co...sal-filament-premium-pla/

Als ik nu wat print zijn de uitstekende delen zo slap, als je het van het bord afhaalt of maar een beetje druk op de randen omhoog staande delen zet breken ze al af. Aan het slice profiel niets veranderd. Zou dit bijvoorbeeld aan temperatuur kunnen liggen? Er blijven ook veel dunne filament haartjes rond om het bed.

[Afbeelding]
Er zijn zoveel reden dat lagen niet plakken. Wellicht moet je even aangeven wat al je settings zijn:
- Hotend temperatuur
- Print speed
- Flow
- Koeling fan speed

Als de temp goed is (neem ik aan, omdat dit namelijk gewoon op de verpakking van de PLA staat), zou ik beginnen met je printspeed zo laag mogelijk zetten en je part cooling fan wellicht op 50% te zetten. In mijn profielen heb ik altijd aan staan dat bijvoorbeeld pas na de 4e layer de part cooler aan mag.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlueFlame schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Nou, ik denk dat het probleem bij jou is dat er hitte van de nozzle naar je hot-end koelblok gaat. Zolang je print is het te weinig om last van te hebben lijkt het, maar zodra de flow stopt lijkt het fout te gaan.

Een hele andere oorzaak die ik hier langs heb zien komen was een te strakke extruder die het filament plette. Hierdoor was het dus plaatselijk te dik wat voor verstopping zorgt.
Gaat het terughalen van het filament stroef als je dat doet? (Of gebruik je de optie in het menu? Zo ja, doe het eens handmatig zodat je dat kan voelen)
Zou kunnen dat door stilstand het filament te erg geplet wordt en dit voor verstopping zorgt vlak na het starten van een nieuwe print.

Ik vind het wel een vaag probleem dus ik roep ook maar wat he ;)
Probleem lijkt opgelost. Lijkt erop idd dat hitte het probleem was, tijdens printen van de eerste layer stond cooling op 0%. Kon uiteindelijk ook zien dat de filament tot 4 a 5 cm gesmolten is geweest, dus tot ver in het koelblok.
Nu op 50% gezet zodat de hot-end koelblok direct cooling krijgt vanaf start van de print en vanaf layer 2 naar 100%. Ook de temperatuur op 200 gezet, mogelijk dat ik nog naar 195 ga.

Maar alles gaat nu weer goed, print lijkt ook veel strakker. Toch grappig te zien dat blijkbaar je printer gedurende de weken printen anders gaat werken en dat je wel moet blijven tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
robbinonline schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:50:

[Afbeelding]
Geen temp tower geprint met het nieuwe filament?

Ik weet niet hoe anderen het doen, maar voordat ik ook maar iets print met een nieuwe rol filament print ik eerst een flow callibratie (diameter verschilt per rol wat de flow beïnvloed) en een temp tower. De uitkomsten schrijf ik oo het label van de rol en zo heb je altijd de juiste waarden voor die specifieke rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@smitae Uhmm de hotend fan moet altijd aan staan als de hotend op temperatuur is. Ik weet niet hoe je setup is maar voor de print is een aparte fan aanwezig (origineel).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Mijn hotend fan staat altijd op 100% die spint constant zodra de printer ingeschakeld word. De nozzle fan gaat pas na layer 2 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
smitae schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Probleem lijkt opgelost. Lijkt erop idd dat hitte het probleem was, tijdens printen van de eerste layer stond cooling op 0%. Kon uiteindelijk ook zien dat de filament tot 4 a 5 cm gesmolten is geweest, dus tot ver in het koelblok.
Nu op 50% gezet zodat de hot-end koelblok direct cooling krijgt vanaf start van de print en vanaf layer 2 naar 100%. Ook de temperatuur op 200 gezet, mogelijk dat ik nog naar 195 ga.

Maar alles gaat nu weer goed, print lijkt ook veel strakker. Toch grappig te zien dat blijkbaar je printer gedurende de weken printen anders gaat werken en dat je wel moet blijven tweaken.
Heb je toevallig een ander bord gemonteerd? (Skr mini of zo?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pwillemske schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:39:
@smitae Uhmm de hotend fan moet altijd aan staan als de hotend op temperatuur is. Ik weet niet hoe je setup is maar voor de print is een aparte fan aanwezig (origineel).
2 Fans, standard Creality 5 hot-end setup.

Shit, zie nu dat ze verkeerd om zitten..... :( Dat maakt heel veel duidelijk ........

Die heb ik dus omgewisseld toen ik de kabels anders heb afgebonden en paar weken geleden....blinde vink ... 8)7
Korte maar erg nuttige reply. Many thanks all.... beetje te lang gezocht in de verkeerde richting

[ Voor 4% gewijzigd door smitae op 27-10-2020 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@smitae dat had ik ook, de fan van de nozzle blaasde 100% terwijl de hotend fan pas na de 2e laag wat begon te doen :+ met die kleine connectortjes maak je snel zo'n fout hoor.. Je bent niet de enige laten we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wel mee oppassen... Zeker als je een direct drive hebt met geprinte onderdelen... Ding wordt toch 200 graden zonder actieve koeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 17:06
Hoi,
Even advies nodig.
Ik was bezig met een print job, zou 13 uur duren.
Ik nam de gok echter na ongeveer 10 uur stopt het printen. En octoprint gaf geen info. Toen ik de pagina ververste kreeg ik in de browser de opmerking Internal Sever Error en ik krijg de pagina van Octoprint niet te zien, via putty krijg ik ook geen verbinding. Er zit niks anders op de raspberry pi opnieuw te starten.
Echter kan ik nog eventueel ergens zien wat er misgegaan is?
Ender 3 pro, stock moederbord. Raspberry pi 4 2gb,
Merci,
Willem

Krijg octoprint niet meer werkende, beter zeggend kan geen verbinding maken via netwerk, zal moeten kijken of het systeem zelf corrupt geraakt is.

[ Voor 12% gewijzigd door mr.wjca op 27-10-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je in de log van octopi gekeken?
Ik denk alleen dat je pi op een of andere manier is gecrasht...
Octopi zelf laten crashen heb ik nog niet gezien...
Internet stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Ok. Hoe heet dat onderdeel van de e3 waartussen die Bowden tube zit? Dus dat nippeltje waar je die tube in stopt? Ik heb mijn hotend vervangen, maar die bowden tube die er zat komt gewoon niet los, ook niet met indrukken van die nippel. Wil dus reserve bestellen op Ali

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:36

aKra

Intentionally left blank.

maartend schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:43:
Ok. Hoe heet dat onderdeel van de e3 waartussen die Bowden tube zit? Dus dat nippeltje waar je die tube in stopt? Ik heb mijn hotend vervangen, maar die bowden tube die er zat komt gewoon niet los, ook niet met indrukken van die nippel. Wil dus reserve bestellen op Ali
Tube Fitting for General Piping - Straight (Nihon Pisco) (PC12-04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
aKra schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Holy shite. Dat had ik nooit bij elkaar gegoogled. Is daar npog kwaliteitsverschil in? Dus dat de bowden er bij 1 makkelijker uit te halen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Het metalen clipje waar je het over hebt is volgens mij ook te vervangen, niet zeker though. Er zijn betere varianten die volledig x.xx mm zijn in de gehele boring en de generieke zijn wat meer "open" omdat het eigenlijk persluchtkoppelingen zijn. Of dat nou echt veel uit maakt geen idee, er zit immers een bowden PTFE tube tussen voor de geleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
aKra schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Moet wel zeggen ; ik zoek datdie joint die aan de extruder zit Is dat de PC4-01?

Edit ; hebbez ; For the hotend side, you need a PC4-M10 fitting and the extruder side uses a PC4-M6 fitting.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 27-10-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr.wjca schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:35:
Hoi,
Even advies nodig.
Ik was bezig met een print job, zou 13 uur duren.
Ik nam de gok echter na ongeveer 10 uur stopt het printen. En octoprint gaf geen info. Toen ik de pagina ververste kreeg ik in de browser de opmerking Internal Sever Error en ik krijg de pagina van Octoprint niet te zien, via putty krijg ik ook geen verbinding. Er zit niks anders op de raspberry pi opnieuw te starten.
Echter kan ik nog eventueel ergens zien wat er misgegaan is?
Ender 3 pro, stock moederbord. Raspberry pi 4 2gb,
Merci,
Willem

Krijg octoprint niet meer werkende, beter zeggend kan geen verbinding maken via netwerk, zal moeten kijken of het systeem zelf corrupt geraakt is.
Dat lijkt op een crash van octoprint. Corrupte memory card? In elk geval de octoprint log maar eens goed door spitten. Maar ook je systemlog van je Pi. Mogelijk dat daar nog iets vreemds instaat.

Mijn Pi 4 (4Gb) staat altijd aan, octoprint altijd actief. Enige wat ik doe is printer aanzetten en de LED strip power-on. Tot nu toe nog geen probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
smitae schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:26:
[...]

Dat lijkt op een crash van octoprint. Corrupte memory card? In elk geval de octoprint log maar eens goed door spitten. Maar ook je systemlog van je Pi. Mogelijk dat daar nog iets vreemds instaat.

Mijn Pi 4 (4Gb) staat altijd aan, octoprint altijd actief. Enige wat ik doe is printer aanzetten en de LED strip power-on. Tot nu toe nog geen probleem gehad.
Bij mijstaat de pi ook altijd aan, zet alleen de printer zelf aan en uit, en me led strip voor het licht.
Ik ga morgen even kijken waar ik precies moet kijken voor de log files, weet niet zeker waar ik dit kan vinden., als ik op het kaartje kan komen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben jullie nog koeling op je pi?
Mijn 3b wordt ruim boven de 50 graden op idle. In de enclosure gat dan de fan aan als ik de printer aan zet en dan koelt hij onder load dus af naar 45 ongeveer.
Ding doet het prima hoor maar vroeg me af wat jullie temperaturen standaard zijn:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.wjca schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

Bij mijstaat de pi ook altijd aan, zet alleen de printer zelf aan en uit, en me led strip voor het licht.
Ik ga morgen even kijken waar ik precies moet kijken voor de log files, weet niet zeker waar ik dit kan vinden., als ik op het kaartje kan komen natuurlijk.
Voor Linux;
Octoprint logs: ~/.octoprint/logs
De Pi systemlogs staan in /var/log/..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:52:
Mijn 3b wordt ruim boven de 50 graden op idle. In de enclosure gat dan de fan aan als ik de printer aan zet en dan koelt hij onder load dus af naar 45 ongeveer.
Ding doet het prima hoor maar vroeg me af wat jullie temperaturen standaard zijn:)
Ik heb een ventilator op de Pi 4 en heatsinks op de chips van de Pi (Ender 5) Heb even niet de link naar de thingiverse link van de Pi enclosure. Daar zit ook een ventilator mount bij.

Temperatuur is nu 33 graden. Volgens “vcgencmd measure_temp” of is er nog een andere manier op de temp te meten?
Octopi draait, python proces voor de ledstrip en motion voor de camera. Maar niet aan het printen.

Deze - https://www.thingiverse.com/thing:4095160

[ Voor 18% gewijzigd door smitae op 27-10-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
DRuw schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:52:
Heb de rpi 4 in idle komt deze niet boven de 47 graden tijdens het printen ongeveer 55 graden.
Heb alleen een koelblok en blijft zo vindt de temperatuur niet te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let er wel op dat dit dus de nieuwste marlin is.
Ik ga vanavond de boel maar eens omzetten. Heb wel een recente maar dit is toch wel een geinige gimmick die een hercalibratie versnelt en het kan direct vanaf het scherm.
Kan bij de nieuwe topicstart zou ik zeggen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
MikeOO schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:17:
Mooie uitleg als je een ABL wilt gaan gebruiken maar alles nog niet helemaal duidelijk is hoe je dit moet instellen.
YouTube: ABL offset guide including new probe Z offset wizard
Die heb ik gisteren ook zitten kijken, ik vond alleen zijn manier van de offset meten niet zo nauwkeurig (met een schuifmaat op afstand erlangs kijken). Dan kan ik net zo goed mijn meetelastiek gebruiken.
Hoe nauwkeurig moet dat eigenlijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Nu temp toren bouwen met nieuwe rol pla erin, daarna eens een job starten van dik 72 uur :+ zal mij benieuwen of octoprint etc het allemaal bijhoud. Zo'n lithografie van de maan staat al lang op mijn 'wil ik hebbuh lijstje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
smitae schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

Voor Linux;
Octoprint logs: ~/.octoprint/logs
De Pi systemlogs staan in /var/log/..
Ik kan niet via netwerk op de PI komen en heb even niet de mogelijkheid om de pi apart aan te sluiten op een scherm, dus heb de SD kaart even bekeken via me laptop, ik heb hiervoor DiskInternals Linus Reader gebruikt.
De log file van Pi stopt om 17.12, (tijd klopt wel) en ik zie geen bijzondere opmerkingen maar ben geen specialist, zelfde geld voor de Octoprint log.

Oct 27 16:17:01 octopi CRON[12324]: (root) CMD ( cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: bits received from HRNG source: 780064
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: bits sent to kernel pool: 724096
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: entropy added to kernel pool: 724096
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2 successes: 39
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2 failures: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Monobit: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Poker: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Runs: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Long run: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Continuous run: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: HRNG source speed: (min=382.201; avg=545.570; max=563.982)Kibits/s
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS tests speed: (min=4.015; avg=11.638; max=12.573)Mibits/s
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: Lowest ready-buffers level: 2
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: Entropy starvations: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: Time spent starving for entropy: (min=0; avg=0.000; max=0)us

Octoprint log:

2020-10-27 17:12:29,110 - octoprint.environment - INFO - Detected environment is Python 2.7.16 under Linux (linux2). Details:
| hardware:
| cores: 4
| freq: 1500.0
| ram: 1979641856
| os:
| id: linux
| platform: linux2
| plugins:
| pi_support:
| model: Raspberry Pi 4 Model B Rev 1.2
| octopi_version: 0.17.0
| python:
| pip: 19.3.1
| version: 2.7.16
| virtualenv: /home/pi/oprint
2020-10-27 17:12:29,111 - octoprint.server - INFO - ------------------------------------------------------------------------------
2020-10-27 17:12:37,186 - octoprint.plugins.tracking - INFO - Sent tracking event pong, payload: {'python': '2.7.16', 'ram': 1979641856, u'octopi_version': u'0.17.0', 'version': u'1.4.2', u'plugins': u'prettygcode:1.2.2,fullscreen:0.0.5,filemanager:0.1.4,dragon_order:0.1.6,themeify:1.2.2,autoscroll:simpleemergencystop:1.0.3,navbartemp:0.14,octolapse:0.4.0', 'pip': '19.3.1', 'cores': 4, 'freq': 1500.0, u'pi_model': u'Raspberry Pi 4 Model B Rev 1.2', 'os': 'linux'}
2020-10-27 17:12:37,685 - octoprint.plugins.tracking - INFO - Sent tracking event ping, payload: {'octoprint_uptime': 86397}

Netwerk was/is normaal, geen problemen.

Is er nog een andere plek om te kijken?
Vreemde is dat ik alleen de PI niet kan benaderen via netwerk.
Ik ga vanmiddag even er verder naar kijken, moet eerst werken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr.wjca schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Ik kan niet via netwerk op de PI komen en heb even niet de mogelijkheid om de pi apart aan te sluiten op een scherm, dus heb de SD kaart even bekeken via me laptop, ik heb hiervoor DiskInternals Linus Reader gebruikt.
De log file van Pi stopt om 17.12, (tijd klopt wel) en ik zie geen bijzondere opmerkingen maar ben geen specialist, zelfde geld voor de Octoprint log.

Oct 27 16:17:01 octopi CRON[12324]: (root) CMD ( cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: bits received from HRNG source: 780064
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: bits sent to kernel pool: 724096
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: entropy added to kernel pool: 724096
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2 successes: 39
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2 failures: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Monobit: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Poker: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Runs: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Long run: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Continuous run: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: HRNG source speed: (min=382.201; avg=545.570; max=563.982)Kibits/s
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: FIPS tests speed: (min=4.015; avg=11.638; max=12.573)Mibits/s
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: Lowest ready-buffers level: 2
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: Entropy starvations: 0
Oct 27 17:12:35 octopi rngd[323]: stats: Time spent starving for entropy: (min=0; avg=0.000; max=0)us

Octoprint log:

2020-10-27 17:12:29,110 - octoprint.environment - INFO - Detected environment is Python 2.7.16 under Linux (linux2). Details:
| hardware:
| cores: 4
| freq: 1500.0
| ram: 1979641856
| os:
| id: linux
| platform: linux2
| plugins:
| pi_support:
| model: Raspberry Pi 4 Model B Rev 1.2
| octopi_version: 0.17.0
| python:
| pip: 19.3.1
| version: 2.7.16
| virtualenv: /home/pi/oprint
2020-10-27 17:12:29,111 - octoprint.server - INFO - ------------------------------------------------------------------------------
2020-10-27 17:12:37,186 - octoprint.plugins.tracking - INFO - Sent tracking event pong, payload: {'python': '2.7.16', 'ram': 1979641856, u'octopi_version': u'0.17.0', 'version': u'1.4.2', u'plugins': u'prettygcode:1.2.2,fullscreen:0.0.5,filemanager:0.1.4,dragon_order:0.1.6,themeify:1.2.2,autoscroll:simpleemergencystop:1.0.3,navbartemp:0.14,octolapse:0.4.0', 'pip': '19.3.1', 'cores': 4, 'freq': 1500.0, u'pi_model': u'Raspberry Pi 4 Model B Rev 1.2', 'os': 'linux'}
2020-10-27 17:12:37,685 - octoprint.plugins.tracking - INFO - Sent tracking event ping, payload: {'octoprint_uptime': 86397}

Netwerk was/is normaal, geen problemen.

Is er nog een andere plek om te kijken?
Vreemde is dat ik alleen de PI niet kan benaderen via netwerk.
Ik ga vanmiddag even er verder naar kijken, moet eerst werken :P
Geen rare dingen idd. Mijn gevoel zegt memory card vervangen. Maar kan het niet onderbouwen vanuit de logs, gegeven dat er niets in de logs staat lijkt er op te duiden dat de Pi geen kans heeft gehad om de boel weg te schrijven in de logs. Dan lijkt iets met de memory card een redelijke aanname?

Oké, je hebt dus de octoprint image gebruikt op je mem card en niet een Raspberry Pi OS image en dat je daar dan octoprint op hebt gedeployed?

Ik vind de octoprint image erg irritant om te gebruiken. Ik mis controle over het OS, nu kan ik met Ansible gewoon de boel pushen en altijd alles zoals ik het wil hebben. Dus ik heb eerst een Raspberry Pi OS geïnstalleerd met fixed IP etc. Daarna handmatige install van octopi gedaan. Als dan octopi crashed dan blijft de rest het gewoon doen en kan ik de Pi normaal benaderen.

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 28-10-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BounceMeister schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:02:
[...]

Die heb ik gisteren ook zitten kijken, ik vond alleen zijn manier van de offset meten niet zo nauwkeurig (met een schuifmaat op afstand erlangs kijken). Dan kan ik net zo goed mijn meetelastiek gebruiken.
Hoe nauwkeurig moet dat eigenlijk zijn?
Niet heel erg hoor, mm maakt niet echt uit als je probe maar niet naast je bed komt.

Maarre waarom verzint niemand dat je xy kunt homen, dan je nozzle zo goed als op je bed zet, dat punt markeert en je display afleest, vervolgens handmatig met je display je probe op dat punt zetten en het display weer aflezen.
Getallen van elkaar af trekken en voila.
Ik verzin dit spontaan hoor maar hoe moeilijk kan dat zijn? Preciezer kan niet volgens mij en zonder te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik print al een tijdje naar tevreden PLA op mijn Ender 3 Pro. De printer staat in de rommelkamer/thuiswerkkantoor. Na enig lezen lijkt mij luchtfiltering aan te bevelen. Ik zie daarvoor de DIY Lack oplossing maar die lijkt vooral voor temp- en noise control.

Heeft iemand ervaringen met een enclosure voor luchtfiltering? Moeten alle gaten en kieren daarvoor dicht worden gemaakt of zorgt een fan voor de nodige onderdruk? En zijn er suggesties voor (niet lawaaiige) fans met voldoende debiet en welk filter materiaal (hepa, koolstof) zijn aan te bevelen?

[ Voor 0% gewijzigd door mca2 op 28-10-2020 12:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
smitae schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Geen rare dingen idd. Mijn gevoel zegt memory card vervangen. Maar kan het niet onderbouwen vanuit de logs, gegeven dat er niets in de logs staat lijkt er op te duiden dat de Pi geen kans heeft gehad om de boel weg te schrijven in de logs. Dan lijkt iets met de memory card een redelijke aanname?

Oké, je hebt dus de octoprint image gebruikt op je mem card en niet een Raspberry Pi OS image en dat je daar dan octoprint op hebt gedeployed?

Ik vind de octoprint image erg irritant om te gebruiken. Ik mis controle over het OS, nu kan ik met Ansible gewoon de boel pushen en altijd alles zoals ik het wil hebben. Dus ik heb eerst een Raspberry Pi OS geïnstalleerd met fixed IP etc. Daarna handmatige install van octopi gedaan. Als dan octopi crashed dan blijft de rest het gewoon doen en kan ik de Pi normaal benaderen.
Inderdaad ik had een octoprint image gebruikt, eigenlijk niet bij stil gestaan om dit anders te doen, maar goeie tip, Ik ga hier even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
mca2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:01:
Ik print al een tijdje naar tevreden PLA op mijn Ender 3 Pro. De printer staat in de rommelkamer/thuiswerkkantoor. Na enig lezen lijkt mij luchtfiltering aan te bevelen. Ik zie daarvoor de DIY Lack oplossing maar die lijkt vooral voor temp- en noise control.

Heeft iemand ervaringen met een enclosure voor luchtfiltering? Moeten alle gaten en kieren daarvoor dicht worden gemaakt of zorgt een fan voor de nodige onderdruk? En zijn er suggesties voor (niet lawaaiige) fans met voldoende debiet en welk filter materiaal (hepa, koolstof) zijn aan te bevelen?
Maar mijn weten is het niet nodig met pla en petg.
Vooral in een kamer apart niet.
Als je nylon of abs gaat printen is het zeer aan te raden om te ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aKra

aKra

Ik ruik echt niks met het printen van PLA(+). Staat in de keuken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
kmichael schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

Maar mijn weten is het niet nodig met pla en petg.
Vooral in een kamer apart niet.
Als je nylon of abs gaat printen is het zeer aan te raden om te ventileren.
Ik zit nog wel eens in de kamer ook al nodigt thuiswerken tot diverse andere activiteiten uit ;)

Over de schadelijkheid van PLA lopen de meningen uiteen maar allicht goed er toch wat aan te doen en ook voorbereid te zijn op eventueel ABS printen.

Sta op het punt een Lack tafeltje te halen maar vraag me af wat voor fan en filter materiaal te halen. Dus praktijk ervaringen zijn nog steeds welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
mca2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Ik zit nog wel eens in de kamer ook al nodigt thuiswerken tot diverse andere activiteiten uit ;)

Over de schadelijkheid van PLA lopen de meningen uiteen maar allicht goed er toch wat aan te doen en ook voorbereid te zijn op eventueel ABS printen.

Sta op het punt een Lack tafeltje te halen maar vraag me af wat voor fan en filter materiaal te halen. Dus praktijk ervaringen zijn nog steeds welkom!
Ooit eens een discussie proberen te voeren over de schadelijkheid van PLA. 1 ding is zeker, het heeft niets met meningen te maken. De ontbinding van PLA zorgt niet voor schadelijke stoffen zoals ABS etyc (want styreen). Dit wil niet zeggen dat de dampen de overhand moeten krijgen want dat zorgt voor een gebrek aan zuurstof. Je kan 3D printen met PLA heel goed vergelijken met bijvoorbeeld solderen of houtbewerken (alhoewel het bewerken van bijvoorbeeld MDF behoorlijk schadelijk kan zijn).

Wil je filteren dan een HEPA filter. Een lack enclosure kan maar zorg dat die 100% luchtdicht is anders heb je er nog niets aan.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Mistacal schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

Ooit eens een discussie proberen te voeren over de schadelijkheid van PLA. 1 ding is zeker, het heeft niets met meningen te maken. De ontbinding van PLA zorgt niet voor schadelijke stoffen zoals ABS etyc (want styreen). Dit wil niet zeggen dat de dampen de overhand moeten krijgen want dat zorgt voor een gebrek aan zuurstof. Je kan 3D printen met PLA heel goed vergelijken met bijvoorbeeld solderen of houtbewerken (alhoewel het bewerken van bijvoorbeeld MDF behoorlijk schadelijk kan zijn).

Wil je filteren dan een HEPA filter. Een lack enclosure kan maar zorg dat die 100% luchtdicht is anders heb je er nog niets aan.
PLA gaat voornamelijk over fijnstof naar ik begreep. Maar allicht ga ik ook eens ABS printen en dan is het wel aan te raden. HEPA is voor stof, actief kool voor andere ellende maar dat koop je gewoon op rol oid? En vroeg me inderdaad af in hoeverre de enclosure luchtdicht moet zijn. Zorgt de fan niet voor voldoende onderdruk zodat er alleen lucht in gaat door die kieren? Of heb ik het dan over een hele grote fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mistacal schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:15:
[...]
Een lack enclosure kan maar zorg dat die 100% luchtdicht is anders heb je er nog niets aan.
Dat ben ik niet met je eens. Zolang jij een minimale onderdruk kan creëren en de lucht met een goede fan door een filter drukt kan een lack gewoon hoor.
Je moet alleen wel alles erin houden (ook filament) om dat voor elkaar te krijgen en ook een serieuze fan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
mca2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

PLA gaat voornamelijk over fijnstof naar ik begreep. Maar allicht ga ik ook eens ABS printen en dan is het wel aan te raden. HEPA is voor stof, actief kool voor andere ellende maar dat koop je gewoon op rol oid? En vroeg me inderdaad af in hoeverre de enclosure luchtdicht moet zijn. Zorgt de fan niet voor voldoende onderdruk zodat er alleen lucht in gaat door die kieren? Of heb ik het dan over een hele grote fan?
Nou die fijnstof die ontstaan bij het smelten is zo nihil dat het haast niet te meten is. Er valt daar dan ook geen zinnig woord over te zeggen, er is simpelweg te weinig onderzoek naar gedaan. Het is niet hetzelfde als bij voorbeeld een teflon anti aanbaklaag (daar is genoeg over te doen geweest) maar dat zijn hele andere stoffen etc.

Leesvoer en voor de luie mensen dan stukje conclusie uit het onderzoek "We are not aware of any relevant information regarding the inhalation toxicity of lactide, the primary individual VOC emitted from PLA filaments."

https://pubs.acs.org/doi/pdfplus/10.1021/acs.est.5b04983
DRuw schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Zolang jij een minimale onderdruk kan creëren en de lucht met een goede fan door een filter drukt kan een lack gewoon hoor.
Je moet alleen wel alles erin houden (ook filament) om dat voor elkaar te krijgen en ook een serieuze fan gebruiken.
Dat mag, het construeren van een dergelijk systeem lijkt simpel maar is het niet en zeker niet met ABS. Kieren betekent toevoer van lucht (vaak koudere lucht) wat effect heeft op het printen van ABS. Zeker als het van onder naar boven gaat. Dit is overigens ook niet wenselijk voor je fijndeeltjes, die wil je juist van onder afzuigen (zoals in een operatiekamer).

Nu zal het allemaal niet zo super nauw komen met koude lucht etc maar het is wel iets om over na te denken mochten er problemen ontstaan.

Tevens, plaats een fan achter het filter aan de buitenzijde van je behuizing. Waarom? Dan weet je zeker dat de lucht die je fan verplaatst door het filter is heen geweest.

Op reddit etc zijn hier talloze discussie over te vinden, sommige zijn de moeite waard even door te lezen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DRuw schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Niet heel erg hoor, mm maakt niet echt uit als je probe maar niet naast je bed komt.

Maarre waarom verzint niemand dat je xy kunt homen, dan je nozzle zo goed als op je bed zet, dat punt markeert en je display afleest, vervolgens handmatig met je display je probe op dat punt zetten en het display weer aflezen.
Getallen van elkaar af trekken en voila.
Ik verzin dit spontaan hoor maar hoe moeilijk kan dat zijn? Preciezer kan niet volgens mij en zonder te klooien.
https://duet3d.dozuki.com...+Part+5:+Upgrades/54#s230
Zo heb ik dat ook gedaan en tijd terug.

Komt op hetzelfde neer. Op zich maakt het niet uit hoe je het meet als je het maar meet >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 15:25
mutsje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:18:
Nu temp toren bouwen met nieuwe rol pla erin, daarna eens een job starten van dik 72 uur :+ zal mij benieuwen of octoprint etc het allemaal bijhoud. Zo'n lithografie van de maan staat al lang op mijn 'wil ik hebbuh lijstje'.
Ik ben benieuwd naar je resultaat! Ik zag hem ook op Thingiverse, maar die print nog maar even niet gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 11:32
Ik heb ineens een rare verandering tijdens de xyz assen definiëren.
Normaal loopt de x en y assen door tot de eindschakelaar en tikt hij deze 2x aan. Momenteel doet hij dit nog maar 1x.
Als bltouch de Z-as wil definiëren dan meet hij in de meeste gevallen de 1ste keer goed en dan begint hij rood te knipperen. Maar het kan ook zijn dat hij wel omlaag gaat maar dat de bltouch pin ingedruk blijft en dan drukt hij door op het bed. Dan is het ook nog voorgekomen dat hij wel 2x goed meet maar dan gebeurt er verder niks meer.
Ik heb een keer de nieuwste firmware geflasht (van marlin 2.0.6.2 > 2.0.7.2) maar dat werkt ook niet.
Ik heb ook nog gekeken of er misschien iets is met de aansluitingen maar alles zit er nog in.
Ik vind het vrij vreemd dat dit ineens is ontstaan want ik heb zelf niks aangepast.
Iemand een idee wat hier mis kan zijn?
(ender 3 pro met skr mini e3 V2 bordje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RensVerlaak schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:25:
Ik heb ineens een rare verandering tijdens de xyz assen definiëren.
Normaal loopt de x en y assen door tot de eindschakelaar en tikt hij deze 2x aan. Momenteel doet hij dit nog maar 1x.
Als bltouch de Z-as wil definiëren dan meet hij in de meeste gevallen de 1ste keer goed en dan begint hij rood te knipperen. Maar het kan ook zijn dat hij wel omlaag gaat maar dat de bltouch pin ingedruk blijft en dan drukt hij door op het bed. Dan is het ook nog voorgekomen dat hij wel 2x goed meet maar dan gebeurt er verder niks meer.
Ik heb een keer de nieuwste firmware geflasht (van marlin 2.0.6.2 > 2.0.7.2) maar dat werkt ook niet.
Ik heb ook nog gekeken of er misschien iets is met de aansluitingen maar alles zit er nog in.
Ik vind het vrij vreemd dat dit ineens is ontstaan want ik heb zelf niks aangepast.
Iemand een idee wat hier mis kan zijn?
(ender 3 pro met skr mini e3 V2 bordje)
Heb je na het flashen wel een M502 & M500 uitgevoerd. Anders gebeuren en soms vreemde dingen. ;)
Pagina: 1 ... 84 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie