Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:12:
@smitae zit er een siliconenkous op je nozzle?
Ik print de pla van 123 (zwart) op 190 graden.
Het zou kunnen misschien dat je temperatuur wat te hoog is en als je die temp instelt en je niet gelijk print de temperatuur teveel naar binnen trekt en je eerste lagen verpest?
Met printen heb je doorvoer en voorkom je dat.
Het is een gok hoor.
Ik warm m'n bed voor waar hij dan op wacht, zet de nozzle op 160 graden en terwijl hij opwarmt probed de abl m'n bed.
Als die dan klaar is en in de hoek staat verhoog ik de laatste 30 graden en dan gelijk purgen.
Er loopt bij mij ook niet veel uit voor het purgen dus blijf "druk" om m'n kamer houden.
Heb je al naar die hotend fix gekeken?
Mocht het in de aansluiting van je tuning zitten kan dat het nog oplossen.
Thanks.

Yup, siliconen-kous komt van mijn reserve hot-end. De originele viel uit elkaar. (Toevallig vandaag 3 nieuwe siliconen kousen binnen, levering Ali was wel heel erg snel , 6 Oktober bestelling geplaatst, nu alles al binnen.)

Zal eens ff met andere temperatuur gaan testen. Ook met bed. Hot-end fix mij net te veel geknutsel, dan probeer ik eerst ff een ander hot-end. Die heb ik niet voor niets liggen 8)
Mogelijk dat ik ook eens en ander hot-end ga kopen, een micro Swiss. Zijn die echt beter dan de standaard Creality hot-ends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, wat is beter?
Ik heb een kloon V6 van trianglelabs en zelden problemen mee.
Geen all metal ook en met standaard tuning erin.
Nu print ik tot op heden alleen pla maar zal binnenkort met petg gaan spelen;)

Duw je de tubing wel goed je nozzle in en daarna vastdraaien?
Ik heb het idee dat daar ruimte bij je zit...

[ Voor 20% gewijzigd door DRuw op 19-10-2020 20:41 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, tube zit strak in de nozzle. Draai altijd vast na het aanduwen om zeker te weten dat het goed zit. En ik denk dat ik het zou moeten zien als ik de filament terug haal als er ruimte tussen tube/nozzle zit. En dat ziet er goed uit. Morgen alles nog 1x losmaken en vast maken en beetje met de temperatuur gaan spelen.

Ik heb ook nog PETG liggen, maar nodig geen reden gehad om mee te starten. Ben benieuwd hoe de PETG het bij je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
MikeOO schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:15:
[...]

Je hoeft hiervoor alleen een pauze in te lassen en kun je eenvoudig instellen in de slicer.
Dit kun je met zowel Cura als PrusaSlicer doen.

Cura (rond 1minuut)
YouTube: Multi-Color 3D Print in CURA 3 on Creality Ender 3

Nu blijkt het met de verschilde versie (lees updates) van Cura wel/niet te werken. Hangt dus beetje af wel versie je hebt wat ik zo lees.

Zelf gebruik ik Prusaslicer (rond 3 minuten)
YouTube: How To: PrusaSlicer Filament Swaps (Multi-Material on ANY* 3D Printer)
Eindelijk hieraan toe gekomen (had privé wat anders aan m'n hoofd) maar het werkt niet; overigens ik heb Cura 4.7.1
Ik heb exact de stappen gevolgd als in de film, alleen maar 1 pauze ingelast, maar de andere waarden hetzelfde: hij parkeert dan op 20/20, retrackt de filament, en gaat dan gelijk weer verder, waar hij gebleven was; stond misschien 5 seconden in de pauze positie; en in de film geen woord over firmware en enable in die film....en ook niet te vinden in de tekst van deze file.
Nu op naar de volgende aanbevelingen; commentaar altijd gewenst ;-)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 18:38
smitae schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:55:
Ja, tube zit strak in de nozzle. Draai altijd vast na het aanduwen om zeker te weten dat het goed zit. En ik denk dat ik het zou moeten zien als ik de filament terug haal als er ruimte tussen tube/nozzle zit. En dat ziet er goed uit. Morgen alles nog 1x losmaken en vast maken en beetje met de temperatuur gaan spelen.

Ik heb ook nog PETG liggen, maar nodig geen reden gehad om mee te starten. Ben benieuwd hoe de PETG het bij je doet.
Die hot end fix is precies de oplossing voor jou probleem zoals ik het aan hoor. Echt een werkje van niks.

@DRuw vind het zonde de 1.4 hier te laten slingeren als ik de mks aan klipper ga koppelen. Maar ach misschien als reserve dan houden

@Naalroc prusaslicer al geprobeerd?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Verwijderd nee nog niet. dat is mijn volgende stap; maar begrijp niet waarom iets wat ik exact heb opgevolgd in de video, gewoon niet werkt.
stay tuned....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Eindelijk hieraan toe gekomen (had privé wat anders aan m'n hoofd) maar het werkt niet; overigens ik heb Cura 4.7.1
Ik heb exact de stappen gevolgd als in de film, alleen maar 1 pauze ingelast, maar de andere waarden hetzelfde: hij parkeert dan op 20/20, retrackt de filament, en gaat dan gelijk weer verder, waar hij gebleven was; stond misschien 5 seconden in de pauze positie; en in de film geen woord over firmware en enable in die film....en ook niet te vinden in de tekst van deze file.
Nu op naar de volgende aanbevelingen; commentaar altijd gewenst ;-)
Werkt wel alleen niet bij jouw >:) , gebruikte versie zoals ik al aangaf. Dat soort dingen gebeuren vaker met Cura. https://github.com/Ultimaker/Cura/issues/8373

Eens een lagere versie proberen of PrusaSlicer.
DRuw schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:40:
Tja, wat is beter?
Ik heb een kloon V6 van trianglelabs en zelden problemen mee.
Geen all metal ook en met standaard tuning erin.
Nu print ik tot op heden alleen pla maar zal binnenkort met petg gaan spelen;)
V6 print Pet-G uitstekend. Print bijna alleen nog maar met PET-G
Is qua prijs gelijk maar veel beter geschikt tegen warmte en vervorming.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 20-10-2020 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sluit ook een bugje in 4.7.1 niet uit he... Die 4.7 zijn wel meer gekke dingen mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://www.123-3d.nl/123...uismerk-i2013-t13051.html

Toch maar eens op zoek naar nog twee extruder motors :+ en een mainboard die dat aan kan sturen

[ Voor 10% gewijzigd door ImNotnoa op 20-10-2020 10:05 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@MikeOO This is what I saw in github:
Went to an old PC with Cura 3.6 it worked!! I went back to my main PC and reinstalled it over the top of the 4.7.1 install, and WOW all is working now. Don't know what fixed it but it works.
Would you suggest I try this first, install 3.4 over de existing 4.7.1? without deleting it first? Or would you suggest another version, as 4.5 an 4.6 don't seem to work?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 11:03
smitae schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:55:

Het klinkt toch erg naar heat creep.
Zet je de printer toevallig gelijk uit na een print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueFlame schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Het klinkt toch erg naar heat creep.
Zet je de printer toevallig gelijk uit na een print?
Nee, meestal niet. Ook als ik direct na een print een vervolg print start heb ik er ook last van. En de printer staat boven, aansturen via Octoprint. Maar na een print staat de printer meest wel een tijd aan dus koelt dan wel normaal af. Zou het beter zijn de nozzle tussen prints op temperatuur te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
smitae schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Nee, meestal niet. Ook als ik direct na een print een vervolg print start heb ik er ook last van. En de printer staat boven, aansturen via Octoprint. Maar na een print staat de printer meest wel een tijd aan dus koelt dan wel normaal af. Zou het beter zijn de nozzle tussen prints op temperatuur te houden?
Nou, ik denk dat het probleem bij jou is dat er hitte van de nozzle naar je hot-end koelblok gaat. Zolang je print is het te weinig om last van te hebben lijkt het, maar zodra de flow stopt lijkt het fout te gaan.

Een hele andere oorzaak die ik hier langs heb zien komen was een te strakke extruder die het filament plette. Hierdoor was het dus plaatselijk te dik wat voor verstopping zorgt.
Gaat het terughalen van het filament stroef als je dat doet? (Of gebruik je de optie in het menu? Zo ja, doe het eens handmatig zodat je dat kan voelen)
Zou kunnen dat door stilstand het filament te erg geplet wordt en dit voor verstopping zorgt vlak na het starten van een nieuwe print.

Ik vind het wel een vaag probleem dus ik roep ook maar wat he ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1wgqmRjQtLs4VXUqM678UlVXRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWl0LgFg5GQSQA7kYc5yvBdu.jpg?f=fotoalbum_large
De kast is bijna klaar alleen de deuren nog en de kabels beter afwerken.

De voeding en de Raspberry heb ik beide aan de de onderkant geschroefd. Ik merk dat de voeding daar door minder warm wordt.

De printer is zo geschakeld als de raspberry aanzet de printer automatische aangaat.
Als de printer klaar is schakelt de printer uit na 5 minuten. Door de plug-in automatic shutdown zet de raspberry na 5 minuten in schutdown en de printer schakelt automatisch uit.
Dit werkt beter dan de PSU plug-in.

Gelijk de Ender 3 dual z as op geïnstalleerd. Ik vindt dat de printer daardoor wat stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:38:
@MikeOO This is what I saw in github:
Went to an old PC with Cura 3.6 it worked!! I went back to my main PC and reinstalled it over the top of the 4.7.1 install, and WOW all is working now. Don't know what fixed it but it works.
Would you suggest I try this first, install 3.4 over de existing 4.7.1? without deleting it first? Or would you suggest another version, as 4.5 an 4.6 don't seem to work?
Kortom je merkt dus hoe vaag het soms is met Cura ;)
Werkt het niet dan moet je gaan testen met versies tot je er 1 hebt waarmee het wel werkt en gouden tip is om niet snel een upgrade uit te voeren zolang het goed bij je werkt.

Daarom werk ik nu met Prusa. Stabiel en voor mij ook een stuk overzichtelijker in gebruik.
Maar het is maar net welke je prettig vindt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
MikeOO schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Kortom je merkt dus hoe vaag het soms is met Cura ;)
Werkt het niet dan moet je gaan testen met versies tot je er 1 hebt waarmee het wel werkt en gouden tip is om niet snel een upgrade uit te voeren zolang het goed bij je werkt.

Daarom werk ik nu met Prusa. Stabiel en voor mij ook een stuk overzichtelijker in gebruik.
Maar het is maar net welke je prettig vindt werken.
Dit kan ik beamen, hoe leuk cura er ook uit ziet het werkt zeker niet vlekkeloos. Ik kreeg bijvoorbeeld random layershifts in modellen. Kon er geen peil op trekken, wou zelfs die closed loop steppers kopen. Toch even snel Prusaslicer geprobeerd en hop, problemen weg

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
dat gaat dan, voor Windows, deze worden?
prusa3d-win-2-2-9-1 (exe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Naalroc schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:25:
dat gaat dan, voor Windows, deze worden?
prusa3d-win-2-2-9-1 (exe)
Huh wat? staat op de site toch 1 grote download knop?

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mistacal schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Dit kan ik beamen, hoe leuk cura er ook uit ziet het werkt zeker niet vlekkeloos. Ik kreeg bijvoorbeeld random layershifts in modellen. Kon er geen peil op trekken, wou zelfs die closed loop steppers kopen. Toch even snel Prusaslicer geprobeerd en hop, problemen weg
Kun je eventueel dit ook nog proberen, wel voor Ender 3 maar maakt volgens mij niet heel veel uit zolang je het printerbed maar afstemt.

https://github.com/sn4k3/Ender3

Ervaringen zijn tot op heden top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
MikeOO schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:05:
[...]

Kun je eventueel dit ook nog proberen, wel voor Ender 3 maar maakt volgens mij niet heel veel uit zolang je het printerbed maar afstemt.

Wow, top man! Thanks, zag er echt tegenop om Prusa helemaal naar smaak in te richten. Mooi lijstje upgrades ook wel heeft die staan, mooi voor de nieuwe TS O-)

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
Zo deze is ook binnen, 4 dagen uit Tsjechië (zal dit topic verder besparen en hiervoor naar het andere print topic gaan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJF3q39HK_pohUdmgESO5VRT1PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sTHKr38Fzjpdjnq8EkUYayO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Mistacal op 20-10-2020 15:16 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 15:46

Rincewind

Take me in your arms tonight

DRuw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:00:
Homen en dergelijke proberen.
Gewoon voorzichtig proberen met wat commando's van x en y en kijken of hij op je endstops reageert enzo.
Als je het niet vertrouwd handmatig indrukken voor hij er is en als hij niet stopt je powerswitch omgooien.
Gewoon kleine stapjes proberen maar als je je een beetje aan de handleidingen hebt gehouden zal het best goed gaan.
Nou…….. dus….. Firmware flash is goed gegaan zoals eerder aangegeven. Nieuwe BLTouch ingebouwd en die wordt ook herkend nu (het 'pieletje' gaat op-en-neer tijdens startup). So far so good dus. Nozzle en heatbed worden warm maar ik kan op geen enkele manier de printer besturen: als ik bijv. de Z-as wil bewegen reageert de printer niet op de scherminput (ik heb een touchscreen). Home X en Y werken wel maar handmatig besturen ho maar. |:(

Iemand enig idee wat ik verkeerd gedaan kan hebben? Waar is dit ergens te vinden in de Marlin-code?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!
heb je octopi erop zitten?
die moet je eens proberen met commandos want nu weet je niet of het je scherm is of je firmware of de steppers/bord/kabels etc.
Als via octopi wat doet kun je ook zien of hij wel het commando verstuurd bijvoorbeeld of dat je wellicht een error terugkrijgt
In alle eerlijkheid, ik heb het nieuwe TFT ook liggen maar gebruik het scherm eigenlijk zo goed als niet...

Ik kwam deze net nog tegen voor de geïnteresseerden: https://www.amazon.de/dp/...L&tag=peppercom09-21&th=1
ken het spul niet maar het is goedkoop en wilde het jullie niet onthouden:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:38
DRuw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:57:

Ik kwam deze net nog tegen voor de geïnteresseerden: https://www.amazon.de/dp/...L&tag=peppercom09-21&th=1
ken het spul niet maar het is goedkoop en wilde het jullie niet onthouden:)
Ik zag hem ook voorbijkomen. Gelukkig heb ik mijn bestelling op 123-3D nog niet geplaatst want nu heb ik voor een paar euro meer 1KG i.pv. 0.5KG 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik ben voor deze gegaan, 2kg voor € 31,44:
https://www.amazon.de/-/n...&s=industrial&sr=1-2&th=1

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken het spul niet hè jongens... Maargoed leuk om te proberen (zeg ik terwijl 123 vanavond met een rol petg voor de deur staat...)
Ik ga er ook wat van bestellen denk ik:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueFlame schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Nou, ik denk dat het probleem bij jou is dat er hitte van de nozzle naar je hot-end koelblok gaat. Zolang je print is het te weinig om last van te hebben lijkt het, maar zodra de flow stopt lijkt het fout te gaan.

Een hele andere oorzaak die ik hier langs heb zien komen was een te strakke extruder die het filament plette. Hierdoor was het dus plaatselijk te dik wat voor verstopping zorgt.
Gaat het terughalen van het filament stroef als je dat doet? (Of gebruik je de optie in het menu? Zo ja, doe het eens handmatig zodat je dat kan voelen)
Zou kunnen dat door stilstand het filament te erg geplet wordt en dit voor verstopping zorgt vlak na het starten van een nieuwe print.

Ik vind het wel een vaag probleem dus ik roep ook maar wat he ;)
Alles helpt :-).

Ik kan filament normaal gesproken heel eenvoudig terug halen als ik er snel bij ben. Alleen als de printer een tijdje heeft staan te draaien met een verstopte nozzle gaat het zwaar, wat niet vreemd is, immers de printer heeft dan een tijdje hevig staan te duwen.

Krijg ook niet goed duidelijk of nu de nozzle verstopt is of dat het hoger in de hot-end fout gaat, zoals je aangeeft. Filament dat ergens teveel geplet is of uitzet waardoor de boel stopt. Ook omdat vervangen nozzle niet helpt, lijkt het erop dat dat het vlak voor de nozzle fout gaat. Toch warmte wat teveel omhoog trekt waardoor de filament te vroeg gaat smelten en in de tube kan uitzetten?

Als ik deze week de trap klaar heb, ga ik denk ik de hele hot-end vervangen. Heb niet voor niets een reserve set liggen.

Opzich werkte alles wel, printen gaat ook goed, alleen de eerst paar minuten van elke print is irritant. Betekend bijna altijd printer op pauze zetten, bed 2 x 10 omlaag, filament terug halen, stukje van 5 tot 10 cm filament afknippen, terug plaatsen tot ik filament er goed uit zie komen, bed 2 x 10 omhoog en resume print. En dan 10 uur zonder problemen de print afwerken......
Allang blij dat ik met octoprint de printer goed kan bedienen, moet er niet aan denken dat met printer zelf te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Kan je P-teg met de standaard hotend van de creality afdrukken trouwens, de siliconen beschermers zijn onderweg en gaat er eerst 1 op alvorens iets met p-teg te proberen. Ik vind pla best al sterk trouwens maar p-teg schijnt sterker te zijn en beter tegen hitte te kunnen. Nog nergens voor nodig gehad trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is pla he, geen petg.
Ik heb 2 rollen petg besteld, leuk om te proberen in knalblauw en grijs;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Als je P-Teg selecteer daar is het zelfde prijs, ook enorme.. besparing. Vraag me alleen af of je andere hotend nodig hebt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Mistacal schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Huh wat? staat op de site toch 1 grote download knop?
Nee hoor, er staan er 3!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoHSJSIDlcUq1rN2hBC1a3cp9Qw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zzbwf7NxkSaXWEBdNstBK1E2.jpg?f=user_large

En aangezien ik op Win 10 draai, heb die maar uitgekozen, en dan komt die .exe vanzelf naar voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mutsje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:21:
[...]

Als je P-Teg selecteer daar is het zelfde prijs, ook enorme.. besparing. Vraag me alleen af of je andere hotend nodig hebt??
Nee, bij petg en die kleurencombinatie schiet hij bij mij terug naar pla...
Anyweg, petg kun je ook printen met de standaard al moet je wel je temperatuur in de gaten houden.
En capricorn erin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

DRuw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Ja weet ik, petg is leuk maar pla is afdoende voor wat ik print. En meer eco friendly 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

DRuw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:57:
heb je octopi erop zitten?
die moet je eens proberen met commandos want nu weet je niet of het je scherm is of je firmware of de steppers/bord/kabels etc.
Als via octopi wat doet kun je ook zien of hij wel het commando verstuurd bijvoorbeeld of dat je wellicht een error terugkrijgt
In alle eerlijkheid, ik heb het nieuwe TFT ook liggen maar gebruik het scherm eigenlijk zo goed als niet...
Ik heb octopi als project liggen maar nog niet aangesloten. Trouwens ook in de andere modus kan ik de printer niet aansturen met de hand.. Toch maar eens even de settings nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rincewind heb je alle kabels aangesloten?
Heb je bij de firmware het goede bord gebruikt?
Als je helemaal geen signalen krijgt is wel apart, tenzij bijvoorbeeld je endstops ingedrukt zijn (of inverted) dit zit alleen bij mijn weten nergens standaard in welke software dan ook...
X en Y deden wel de home maar geen besturing? Dat de abl de pin in en uit doet is altijd al zodra hij stroom krijgt volgens mij maar zegt niets of hij werkt... Ik moest bijvoorbeeld het z signaal inverten voor mijn kloon 3dtouch en anders denk het ding dat de nozzle op het bed ligt en dus niet beweegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

DRuw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:10:
@Rincewind heb je alle kabels aangesloten?
Heb je bij de firmware het goede bord gebruikt?
Als je helemaal geen signalen krijgt is wel apart, tenzij bijvoorbeeld je endstops ingedrukt zijn (of inverted) dit zit alleen bij mijn weten nergens standaard in welke software dan ook...
X en Y deden wel de home maar geen besturing? Dat de abl de pin in en uit doet is altijd al zodra hij stroom krijgt volgens mij maar zegt niets of hij werkt... Ik moest bijvoorbeeld het z signaal inverten voor mijn kloon 3dtouch en anders denk het ding dat de nozzle op het bed ligt en dus niet beweegt...
Ik denk dat ik een idee heb wat er anders is. De SKR mini E3 V2.0 heeft 2 manieren om de bltouch aan te sluiten: op de Z-min pin en op de speciale connector op het MB. Ik heb de sensor dus aangesloten op die speciale connector en niet op de Z-min pin (zoals hier staat). Als ik de config naloop blijkt dat die Z-MIN probe wel staat geconfigureerd:

code:
1
2
3
4
5
6
/**
 * Enable this option for a probe connected to the Z-MIN pin.
 * The probe replaces the Z-MIN endstop and is used for Z homing.
 * (Automatically enables USE_PROBE_FOR_Z_HOMING.)
 */
#define Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN

Met als gevolg dat pronterface nu na een M119 het volgende rapporteert:
code:
1
2
3
4
5
6
>>> m119
SENDING:M119
Reporting endstop status
x_min: open
y_min: open
z_min: TRIGGERED

Die Z-min blijft 'getriggerd' dus volgens mij moet ik in de config e.e.a aanpassen om de z-probe op de goede manier aan te sturen. Maar wat is mij nog even een raadsel... Suggesties zijn welkom ;)

Of is het gewoon makkelijker om de zw/w kabel op de Z-probe aan te sluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door Rincewind op 20-10-2020 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Kabeltjes kunnen verkeerd zitten, volgens mij heb ik eerder in dit topic een link gepost, anders ff googlen

Stap 16:
https://www.instructables...n-Ender-3-With-SKR-Board/

[ Voor 29% gewijzigd door mulder op 20-10-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb hem op de z stop zitten omdat het makkelijker instellen is (de basis is ook met een normale endstop).
Je hebt een aantal dingen aangezet zoals use endstop voor de bltouch enzo. Tenzij je dat dan gebruikt moet je ook de pins goedzetten.
Ik zou hem op de endstop zetten, de rest gewoon als de aangeven settings in de filmpjes.
Als je het dan nog hebt moet je invert z endstop veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

mulder schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:40:
Kabeltjes kunnen verkeerd zitten, volgens mij heb ik eerder in dit topic een link gepost, anders ff googlen

Stap 16:
https://www.instructables...n-Ender-3-With-SKR-Board/
Die manier is inderdaad ook mogelijk en volgens mij zegt
DRuw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:41:
Ik heb hem op de z stop zitten omdat het makkelijker instellen is (de basis is ook met een normale endstop).
hetzelfde. Maar de V2.0 heeft een aparte aansluiting voor een bltouch op het MB en die wil ik nu gebruiken. Die zit er niets voor niets op lijkt mij... Ik probeer wel even een standaard FW met bltouch te flashen die op de BTT github staat.

*update: standaard FW van de BTT github werkt. Blijkbaar iets fout in mijn marlin-config.

[ Voor 5% gewijzigd door Rincewind op 20-10-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Nee het gaat er om dat die (3, rood, blauw, geel) kabels verkeerd in die ene stekker kunnen zitten. Ik moest de kabels er uit wippen en omdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
Rincewind schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:54:
[...]

[...]
hetzelfde. Maar de V2.0 heeft een aparte aansluiting voor een bltouch op het MB en die wil ik nu gebruiken. Die zit er niets voor niets op lijkt mij... Ik probeer wel even een standaard FW met bltouch te flashen die op de BTT github staat.

*update: standaard FW van de BTT github werkt. Blijkbaar iets fout in mijn marlin-config.
Ik heb hem bij mij ook op die speciale bltouch connector, dus het kan en werkt als je de goede settings hebt :) (het was wel even zoeken en ik weet helaas niet meer uit mijn hoofd welke settings het allemaal waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

BlueFlame schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Ik heb hem bij mij ook op die speciale bltouch connector, dus het kan en werkt als je de goede settings hebt :) (het was wel even zoeken en ik weet helaas niet meer uit mijn hoofd welke settings het allemaal waren)
Kun je je configuration.h/configuration_adv.h delen? Dan kan ik die naast die van mij leggen en zien waar de verschillen zitten.

Ik zie trouwens dat de BTT-firmware nu al op Marlin 2.0.7.2 is gebaseerd. Die van mij zit nog op 2.0.6.1. Weet iemand hoe ik mijn Marlin kan bijwerken zonder dat ik alle instellingen verlies?

[ Voor 17% gewijzigd door Rincewind op 20-10-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
[...]

Hij moet alleen zijn lijstje bijwerken... TL smoothers en stepper dampers zijn bepaald niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Hmm. Nu een ander issue: mijn 0,0 voor de Z-as zit te hoog.. Ik krijg de nozzle niet lager. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rincewind hij staat nu ingesteld dat hij je zendstop gebruikt voor je abl. Dat die je dus niet dus die moet je uit zetten. Dan moet je de z endstop apart definen in je pin lay-out.
Dit zijn in ieder geval de instellingen die je moet nalopen bij het zetten op je endstop en jij dus anders moet hebben want je gebruikt die stop niet maar een aparte... De grap is dat je nu eigenlijk alle instellingen daarvan door hebt waardoor je geen error met compilen krijgt.

Edit: dat heet je z-offset
Googlen maar weer;)

[ Voor 5% gewijzigd door DRuw op 20-10-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

DRuw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:44:
@Rincewind hij staat nu ingesteld dat hij je zendstop gebruikt voor je abl. Dat die je dus niet dus die moet je uit zetten. Dan moet je de z endstop apart definen in je pin lay-out.
Dit zijn in ieder geval de instellingen die je moet nalopen bij het zetten op je endstop en jij dus anders moet hebben want je gebruikt die stop niet maar een aparte... De grap is dat je nu eigenlijk alle instellingen daarvan door hebt waardoor je geen error met compilen krijgt.

Edit: dat heet je z-offset
Googlen maar weer;)
Ik was daar al mee bezig: ik blijf leren maar het is nog steeds leuk :) Net maar even met de hand de nozzle omlaag gedraaid tot net boven het printbed (natuurlijk eerst de steppenmotor uitgezet). Vervolgens een G29 uitgevoerd en voila:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Bilinear Leveling Grid:
      0      1      2      3      4
 0 -0.773 -0.793 -0.810 -0.840 -0.913
 1 -0.822 -0.810 -0.825 -0.825 -0.893
 2 -0.880 -0.875 -0.873 -0.868 -0.663
 3 -0.885 -0.875 -0.888 -0.878 -0.703
 4 -0.870 -0.880 -0.895 -0.890 -0.510

Het werkt! Zoals ik dit zie moet ik inderdaad nog de z-offset aanpassen en ben ik volgens mij klaar voor een testprintje. Komend weekend maar even door mijn Marlin-config heen pluizen om nu eens te achterhalen waarom het niet goed ging. Of gewoon opnieuw beginnen. ;)

Nu weer een ander issue met diezelfde z-as: hij kruipt omhoog! Iedere keer als ik op Z-Home druk gaat die nozzle hoger en hoger.. En dus niet omlaag wat ik verwacht... Zucht..

Iedereen trouwens bedankt voor de hulp _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Rincewind op 20-10-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-10 18:36

aKra

Intentionally left blank.

Rincewind schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:54:
[...]

[...]

Correct, je moet in de firmware aangeven welke pin hij gebruikt. Dus standaard is PC2 de Z-STOP pin maar gezien de speciale connector moet je de firmware aanpassen om deze te gebruiken. Dat is namelijk pin PC14 in de Z-PROBE connector ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 17:53
Hmmm nou mijn SD kaart slot van m’n SKR Mini 2.0 is er ineens mee opgehouden.. geen firmware updates meer voorlopig. :(

Krijg hem op geen enkele manier werkend met geen enkel type SD kaart terwijl ze allemaal in mijn PC en TFT35 prima werken. Wel balen dit.

[ Voor 93% gewijzigd door KirovAir op 20-10-2020 22:26 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

Ik heb aan het bovenstaande nog niet voldoende aandacht kunnen besteden, maar heb wel 2 andere suggesties uitgevoerd: Cura 3.6 geïnstalleerd over de top van 4.7, zoals eerder werd gemeld als zijnde een oplossing: proef print gemaakt: nee, ook dat werkt dus niet bij mij, hij gaat gewoon door, dwz gaat naar de pauze locatie, en dan gelijk verder.

Ik heb ook de Prusa slicer gedownload, maar ook daar kan ik helemaal niets vinden waarmee ik kan pauzeren; heb me op dat forum aangemeld, maar daar is geen search option; in nieuw topic het probleem voorgelegd, hopend op een antwoord.

Ik begin hier een beetje flauw van te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:37:
[...]

Ik heb aan het bovenstaande nog niet voldoende aandacht kunnen besteden, maar heb wel 2 andere suggesties uitgevoerd: Cura 3.6 geïnstalleerd over de top van 4.7, zoals eerder werd gemeld als zijnde een oplossing: proef print gemaakt: nee, ook dat werkt dus niet bij mij, hij gaat gewoon door, dwz gaat naar de pauze locatie, en dan gelijk verder.

Ik heb ook de Prusa slicer gedownload, maar ook daar kan ik helemaal niets vinden waarmee ik kan pauzeren; heb me op dat forum aangemeld, maar daar is geen search option; in nieuw topic het probleem voorgelegd, hopend op een antwoord.

Daar heb je Google voor.
https://www.google.com/se...q=prusaslicer+pause+print

Bijna elke instelling kun je zo terugvinden >:)
BlueFlame schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:15:
[...]

Hij moet alleen zijn lijstje bijwerken... TL smoothers en stepper dampers zijn bepaald niet meer nodig.
Is al 7 maanden niet meer bijgewerkt en met 3D printen is wat vandaag nieuw is morgen al weer achterhaald is. Gaat meer om de aanpassingen qua software zelf. De rest zijn keuzes die wel/niet kunt toevoegen ;) Daar zitten inderdaad zaken bij die niet nodig zijn maar zoals met alles niet alles zo maar overnemen omdat iemand iets roept scheelt een hoop geld >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
MikeOO schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:00:
Is al 7 maanden niet meer bijgewerkt en met 3D printen is wat vandaag nieuw is morgen al weer achterhaald is. Gaat meer om de aanpassingen qua software zelf. De rest zijn keuzes die wel/niet kunt toevoegen ;) Daar zitten inderdaad zaken bij die niet nodig zijn maar zoals met alles niet alles zo maar overnemen omdat iemand iets roept scheelt een hoop geld >:)
Was meer voor anderen en inderdaad, eerst goed lezen en überhaupt een goede print krijgen voordat je allemaal "upgrades" aanschaft scheelt een hoop :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Naalroc schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:37:
[...]

Heb je de help sectie bekeken van de prusaslicer.. daar staat het namelijk gewoon in. Eerste hit op google

https://help.prusa3d.com/...om-g-code-at-layer_120490

nvm, @MikeOO had het al neergezet

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Hm. Mijn z-waarde wordt iedere keer gereset lijkt wel...

Probleem wat ik nu dus heb is dat de Z op 0,0 staat en dat is nog zo'n 5cm boven het heatbed. En ik krijg het met geen meter verder omlaag. Sterker nog: als ik op 'Home' druk zie ik op het display day de Z-waarde verandert in '5' (gaat een beetje omhoog), alles naar de home-positie gaat en dan verandert de Z-waarde in '0'... Terwijl de kop niet omlaag gaat! Net even een test uitgevoerd waarbij ik alle assen 10cm verplaatste: X=100, Y=100, Z=10. Vervolgens weer op Home en dan zie ik de kop ietsjes omhoog gaan en verandert Z in 0...

Als ik dus meerder keren op home druk zit mijn z-as halverwege mijn frame..

Wat gaat hier fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
Rincewind schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:06:
Hm. Mijn z-waarde wordt iedere keer gereset lijkt wel...

Probleem wat ik nu dus heb is dat de Z op 0,0 staat en dat is nog zo'n 5cm boven het heatbed. En ik krijg het met geen meter verder omlaag. Sterker nog: als ik op 'Home' druk zie ik op het display day de Z-waarde verandert in '5' (gaat een beetje omhoog), alles naar de home-positie gaat en dan verandert de Z-waarde in '0'... Terwijl de kop niet omlaag gaat! Net even een test uitgevoerd waarbij ik alle assen 10cm verplaatste: X=100, Y=100, Z=10. Vervolgens weer op Home en dan zie ik de kop ietsjes omhoog gaan en verandert Z in 0...

Als ik dus meerder keren op home druk zit mijn z-as halverwege mijn frame..

Wat gaat hier fout?
Waarschijnlijk is je z-stop (de fysieke of je 3dtouch) in een continue triggered state. Ergens moet je nog iets inverten. Kijk even in mijn config voor de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

DRuw schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:57:
De v2 is nieuwer en heeft wat kleine opties als een dubbele Z axis stepper en een aanstuurbare extra fan.
En anders heb je dat ook zo aangepast - is de Neopixel connector nog ergens nuttig voor. (Mijn printer is geen kermis!)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QHnHJtF.jpg

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

BlueFlame schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:12:
[...]

Waarschijnlijk is je z-stop (de fysieke of je 3dtouch) in een continue triggered state. Ergens moet je nog iets inverten. Kijk even in mijn config voor de settings.
Waarschijnlijk wel ja. Punt is dat ik nu stock FW draai van de BTT GitHub. Daar heb ik geen sources/config van dus kan die niet even aanpassen. Plus mijn Marlin-config is ook niet in orde. Misschien is het een goed idee om komend weekend simpelweg opnieuw te beginnen: de zw/w pins op de Z-as connector, nieuwe Marlin-versie downloaden en opnieuw configureren. En dan weer testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

kELAL schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

En anders heb je dat ook zo aangepast - is de Neopixel connector nog ergens nuttig voor. (Mijn printer is geen kermis!)
[Afbeelding]
En hoe stuur je die dan aan? Zie een mosfetje zitten etc. wat meer duidelijkheid? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 15:13
Rincewind schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Waarschijnlijk wel ja. Punt is dat ik nu stock FW draai van de BTT GitHub. Daar heb ik geen sources/config van dus kan die niet even aanpassen. Plus mijn Marlin-config is ook niet in orde. Misschien is het een goed idee om komend weekend simpelweg opnieuw te beginnen: de zw/w pins op de Z-as connector, nieuwe Marlin-versie downloaden en opnieuw configureren. En dan weer testen...
Kijk eens naar de connector van de z schakelaar..paar keer erin en eruit halen biedt wellicht soelaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kELAL

kELAL

Jeri is my middle name

aKra schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:26:
[...]
En hoe stuur je die dan aan? Zie een mosfetje zitten etc. wat meer duidelijkheid? :+
Kwestie van firmware aanpassen, zodat het I/O pinnetje PC7 niet langer dienst doet als Neopixel-datalijn, maar als extra fan aan/uit signaal fungeert (in dit geval hot end uit en afgekoeld? -> fans hot end en controller uit).
Stekkertje in Neopixel connector prikken, het omgekatte 'data'-lijntje naar gate van (logic level) MOSFET; voor simpel aan/uit werk is een extra gate driver niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

kELAL schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:03:
[...]

Kwestie van firmware aanpassen, zodat het I/O pinnetje PC7 niet langer dienst doet als Neopixel-datalijn, maar als extra fan aan/uit signaal fungeert (in dit geval hot end uit en afgekoeld? -> fans hot end en controller uit).
Stekkertje in Neopixel connector prikken, het omgekatte 'data'-lijntje naar gate van (logic level) MOSFET; voor simpel aan/uit werk is een extra gate driver niet echt nodig.
Check, dus in het geval van de BTT SKR Mini E3 V1.2 kun je inderdaad dat doen, de V2.0 heeft dat blijkbaar hardwarematig al aangepast want daar stuurt de FAN1 idd PC7 aan. En FAN0 is PC6 geworden.

Wat wel eventueel handig is, gezien de Neopixel poort +5V is, waarom daar niet een Noctua 40x10mm 5V op plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL

kELAL

Jeri is my middle name

aKra schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:47:
[...]
Wat wel eventueel handig is, gezien de Neopixel poort +5V is, waarom daar niet een Noctua 40x10mm 5V op plaatsen :+
Ware het niet, dat de on-board 24 -> 5V DC/DC converter standaard al redelijk aan z'n grens zit; er is niet voor niets een optioneel opzetprintje met een extra DC/DC converter voor als je er meerdere neopixels aan wil hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Ah check, maar alsnog, in mijn geval gewoon de 24V met een buck DC-DC naar 12V gezet :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 18:48
Gisteren voor het eerst met hout pla geprint. Volgens de documentatie moet dat met een 0.5 nozzle maar ik heb op YouTube gezien dat het met 0.4 ook wel werkt. Dus gewoon gedaan en dat ging prima. Ik heb de berkenhout pla van 123-3D gebruikt. Gelijk een upgrade doorgevoerd :)
Van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXBm6sCwLPwAtI1J7EFlXs_lhO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLcy9ZMKPh7j8PHdnL1aUboX.jpg?f=fotoalbum_large

Naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BhG8MhBFRUA_8kxHT1v6j-iHfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F48aAL7ck9tjqlUHe9huRk7Y.jpg?f=fotoalbum_large

De kozijnen moet ook weer eens zie ik :)
Inmiddels heb ik de plintjes met olie wat donker gemaakt maar ik ben nog niet tevreden over de kleur. Misses Mozart vind de upgrade een goed idee. De oude plintjes liggen bijna allemaal los...

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
Mistacal schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:27:
Yep, woensdag start ik deze print. Mooie van deze is de achterliggende gedachte, minder curves in je fanduct waardoor statische druk minder belangrijk is. Tevens wordt printen met een dikke nozzle (>0.6mm) er gemakkelijk.
En? Nog gelukt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Mistacal Ik zie wel wat ruimte aan de achterkant van die koeler, denk je dat hij op een Ender 5 past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mozart schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:55:
Gisteren voor het eerst met hout pla geprint. Volgens de documentatie moet dat met een 0.5 nozzle maar ik heb op YouTube gezien dat het met 0.4 ook wel werkt. Dus gewoon gedaan en dat ging prima. Ik heb de berkenhout pla van 123-3D gebruikt. Gelijk een upgrade doorgevoerd :)
Van dit:
[Afbeelding]

Naar dit:
[Afbeelding]

De kozijnen moet ook weer eens zie ik :)
Inmiddels heb ik de plintjes met olie wat donker gemaakt maar ik ben nog niet tevreden over de kleur. Misses Mozart vind de upgrade een goed idee. De oude plintjes liggen bijna allemaal los...
Nette oplossing en daar is een 3D printer dus ook mooi voor.
Die plakplinten moeten ze verbieden. Laten inderdaad altijd los en nooit knap mee te werken met al die losse stukjes.

Tip voor de volgende keer als je nieuwe vloer neemt.
Zover ik kan zien heb je houten kozijnen. Deze van onderen +/- 1 cm inzagen met een multitool.
Dan kun je de vloerdelen er onder schuiven en heb je heen plint meer nodig en is het superstrak.

Hier nu vrijwel alles zo gedaan en strakker dan dit krijg je het niet >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistacal
@Mozart & @MikeOO Wat grappig, hier dus exact hetzelfde gedaan,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYALaXfSPnqvntzrAtHmulenGW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdQtZ98uvCXXrmFDDTm0N8yb.jpg?f=fotoalbum_large

@BlueFlame & @BounceMeister Helaas nog niet gelukt, de levering van de andere printer kwam er tussendoor dus eerst daarmee gespeeld :P Zal jullie op de hoogte houden, ik ga hem ook op de nieuwe printer printen dus kan wel duren tot het weekend.

Of die op een ender 5 past weet ik niet maar is er geen 3D model van de Ender 5 beschikbaar? Dan zou je het natuurlijk zo even kunnen modelleren

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Best slimme oplossing, straks met belt printers kun je alle plintjes doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Iemand een goede suggestie voor hout-achtige PLA dat werkt op een Ender 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 20:35
Rincewind schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:58:
Iemand een goede suggestie voor hout-achtige PLA dat werkt op een Ender 3?
Ik heb goede ervaring met colorfabb woodfill, al is een .6mm nozzle wel echt een aanrader om verstoppingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

sjaakwortel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Ik heb goede ervaring met colorfabb woodfill, al is een .6mm nozzle wel echt een aanrader om verstoppingen te voorkomen.
Heb je dan de 2.85mm variant? Als je het 1.75mm filament gebruikt waarom dan een .6mm nozzle? Ik ben een beetje huiverig om iedere keer mijn nozzle te wisselen als ik iets anders wil printen in een houtmotiefje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Rincewind schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:23:
[...]
Heb je dan de 2.85mm variant? Als je het 1.75mm filament gebruikt waarom dan een .6mm nozzle? Ik ben een beetje huiverig om iedere keer mijn nozzle te wisselen als ik iets anders wil printen in een houtmotiefje :)
hout heeft vezels in het materiaal waardoor het lastiger door een 0.4mm nozzle gedrukt kan worden.

Denk ook even er aan dat je niet met een messing nozzle gaat printen, die zijn niet super goed bestand tegen vezels, liever een RVS o.i.d. nemen

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 20:35
Rincewind schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:23:
[...]
Filament diameter maakt niet echt uit voor nozzle diameter, de houtvezels die er in zitten hebben gewoon een bepaalde grootte. Een .4 mm nozzle kan ook wel, maar dan moet je echt zorgen dat je niet teveel retractions doet en dat je door blijft printen. Hoe langer woodfill in de hotend stilstaat hoe groter het risico op verstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-10 16:18
Heb een raspberry pi camera aangesloten op octoprint (V1.3). Als ik hem net aanzet is het beeld redelijk goed maar dit verandert al snel vanuit de rechterbovenboek in een fikkerend geheel met een kleurshift richting paars. Iemand een idee? Of is de camera module gewoon niet goed. Heb alle contactjes opnieuw geprobeerd aan te sluiten, geen verbetering.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qBRjXWQ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FQPrXhI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik schrok even, het lijkt alsof de hele kamer vol rook staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Ok, so much voor het glazen creality bed. PLA print dat hele bed bestreek. Super first layer porn. Ik dacht al, als dat maar goed gaat. Helemaal laten afkoelen. Geen sjoege. Vriezer. 10 min en print gleed er vanzelf af. Maar wel met 3 stukken uit de top coat finish.
Dus. En nu? Wat bestel ik nu? Wham Bam PEI? Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@UltraSub Ik heb sinds kort een Zimple Ziflex (met de hoogste temperatuur) en die bevalt zeer goed. Prints blijven goed plakken maar komen dankzij het buigen goed los, magnetisme is meer dan genoeg om het boeltje op zijn plaats te houden. Zitten er nadelen aan? Jazeker.

Het oppervlak waar de print op gelegen heeft (dus de first layer) heeft een wit waasje eroverheen zitten, niet erg maar als dat de voorkant van een object moet worden is het niet heel mooi. Daarnaast is de combinatie van printbed + magneetmat + top mat (waar op geprint wordt) relatief zwaar vergeleken met een spiegeltje bijvoorbeeld.

Voor die prijs (€50,- voor de 310x310) zou ik hem zo weer kopen, ik heb hem nu al een flink aantal prints gegeven maar je ziet er nog niet veel van dus de kwaliteit zit ook snor.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Bartske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:41:
Heb een raspberry pi camera aangesloten op octoprint (V1.3). Als ik hem net aanzet is het beeld redelijk goed maar dit verandert al snel vanuit de rechterbovenboek in een fikkerend geheel met een kleurshift richting paars. Iemand een idee? Of is de camera module gewoon niet goed. Heb alle contactjes opnieuw geprobeerd aan te sluiten, geen verbetering.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Scherm wel goed schoon?
Er is blijkbaar iets wat reageert op warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
UltraSub schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:08:
Ok, so much voor het glazen creality bed. PLA print dat hele bed bestreek. Super first layer porn. Ik dacht al, als dat maar goed gaat. Helemaal laten afkoelen. Geen sjoege. Vriezer. 10 min en print gleed er vanzelf af. Maar wel met 3 stukken uit de top coat finish.
Dus. En nu? Wat bestel ik nu? Wham Bam PEI? Iemand tips?
Wham bam is wel top spul hoor.. tot nu alleen maar goede dingen over gehoord. Mag ook wel voor dat geld ;)

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-10 16:18
Evertt schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:31:
[...]

Scherm wel goed schoon?
Er is blijkbaar iets wat reageert op warmte
Thanks, blijkbaar zat er achter de camera module nog een plasticje wat je eraf kon halen om hem zo te fixeren op de printplaat 8)7 Voel me lekker bezig zo :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
pwillemske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:42:
@UltraSub
Het oppervlak waar de print op gelegen heeft (dus de first layer) heeft een wit waasje eroverheen zitten, niet erg maar als dat de voorkant van een object moet worden is het niet heel mooi.
Wat gebeurt er als je heel even met een vlam (van een aansteker) er overheen gaat?
(Bij mijn prints verdwijnt de witte waas dan, maar pas op, niet te lang op 1 plek houden, want dan vervormd je PLA :X )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Voor de liefhebbers:

https://github.com/Imnotn...-SKR-Mini-E3-V1.2-BLTouch

De nieuwste marlin firmware voor Ender 3 met SKR Mini E3 v1.2 en BLTouch v3.x mét de nieuwe Z-offset Wizard

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 20:51

Mitchell

Ondertitel

ImNotnoa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:16:
Voor de liefhebbers:

De nieuwste marlin firmware voor Ender 3 met SKR Mini E3 v1.2 en BLTouch v3.x mét de nieuwe Z-offset Wizard
Z-offset wizard?

[ Voor 91% gewijzigd door Mitchell op 23-10-2020 15:17 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Nieuwe functie, vanuit het menu kun je een soort wizard volgen om je Z offset te bepalen

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 20:51

Mitchell

Ondertitel

ImNotnoa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Nieuwe functie, vanuit het menu kun je een soort wizard volgen om je Z offset te bepalen
Heb je toevallig een link naar de commit/readme of zo? Klinkt interessant :)

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Mitchell schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Heb je toevallig een link naar de commit/readme of zo? Klinkt interessant :)
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/pull/18866

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
BlueFlame schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Wat gebeurt er als je heel even met een vlam (van een aansteker) er overheen gaat?
(Bij mijn prints verdwijnt de witte waas dan, maar pas op, niet te lang op 1 plek houden, want dan vervormd je PLA :X )
Hmm dat kan ik eens proberen, bedankt voor de tip!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ImNotnoa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:16:
Voor de liefhebbers:

Gaaf! Die gaan we testen!
Is de bltouch config gelijk aan de firmware-bltouch-for-z-homing.bin firmware van SKR zelf?

Hoeft er verder niets meer aangepast te worden aan de config file, gewoon compilen en gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
jhead22 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:44:
[...]

Gaaf! Die gaan we testen!
Is de bltouch config gelijk aan de firmware-bltouch-for-z-homing.bin firmware van SKR zelf?

Hoeft er verder niets meer aangepast te worden aan de config file, gewoon compilen en gaan?
Compilen gaan, staat ook al een release bij eventueel

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-08 11:31
Kreeg vandaag mijn SKR mini 2.0 binnen, behoorlijk snelle levering (maandag besteld)! Ik vol enthousiasme dat oude ding vervangen, alle kabeltjes gecontroleerd en gaan. Kreeg eventjes blauw scherm, waarna het marlin logo kwam. Eventjes auto home gedaan, klonk al lekker stil. Maar toen ik even de printer uit zette om m'n SD kaart adapter aan te sluiten, wilde het schermpje niet meer door naar het Marlin logo. Blijft nu constant blauw scherm geven, meerdere keren aan/uit heeft geen zin.
Ik meende te lezen dat iemand hier een tijdje terug ook problemen mee had? Is dit een bekend probleem bij het 2.0 bordje met stock schermpje op de Ender 3?

Edit: scherm werkt blijkbaar nog wel. Aangezien ik hem werkend krijg op het oude bordje verbonden met de pc.
Het nieuwe bordje krijg ik niet eens verbonden met de PC, kan dit kloppen dat er eerst een Maple driver geïnstalleerd moet worden voordat ie m überhaupt kan vinden? Verder zie ik ook geen (blauw)lampje branden wanneer ik de USB aansluit op het nieuwe bordje, wat wel zo is bij het oude bord.
Edit2: verschillende USB kabels/poorten getest, geen verschil. Andere SD kaartjes met de laatste 2.0 firmware erop, geen reactie. Half github en reddit afgezocht maar helaas nog niks gevonden wat helpt voor mij. Ben eerlijk gezegd bang dat het bordje kapot is, maar dat zou toch niet mogen?

[ Voor 35% gewijzigd door Bob-B op 23-10-2020 23:37 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:30
Bob-B schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:42:
Ik meende te lezen dat iemand hier een tijdje terug ook problemen mee had? Is dit een bekend probleem bij het 2.0 bordje met stock schermpje op de Ender 3?
Ik heb deze cobo, volslagen geen probleem. Enkel toen ik andere software er op aan het zetten was, maar dat was een foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 16:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Leeg blauw scherm betekent normaal firmware update. Blijkbaar gaat daar iets niet goed? Zet eens de originele firmware.bin op de sd kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Icephase schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:25:
Leeg blauw scherm betekent normaal firmware update. Blijkbaar gaat daar iets niet goed? Zet eens de originele firmware.bin op de sd kaart?
En dan even een seconde of 10 wachten.
Als hij dan nog blauw is, dan is het vrees ik einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Icephase schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:25:
Op het meegeleverde kaartje heb ik alleen FIRMWARE (cur) staan (en de testfile). De firmware.bin heb ik zelf erop gezet van github dus weet even niet welke originele je bedoeld?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bob-B schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 07:41:
[...]

Op het meegeleverde kaartje heb ik alleen FIRMWARE (cur) staan (en de testfile). De firmware.bin heb ik zelf erop gezet van github dus weet even niet welke originele je bedoeld?
.cur naar .bin veranderen en powercycle:)
Octoprint aangesloten? Dan kun je zien of het je scherm of je bord is.

[ Voor 9% gewijzigd door DRuw op 24-10-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
DRuw schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 07:56:
[...]

.cur naar .bin veranderen en powercycle:)
Octoprint aangesloten? Dan kun je zien of het je scherm of je bord is.
En naar lower case. Anders werkt het nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
Helaas, ook daar geen resultaat mee. Of ik doe iets fout met het omzetten, aangezien hij nog steeds op .CUR staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCCWOQT-npxov2_LBEZssu2C_ow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ariE0REJIyL2IREvK8TrS40R.jpg?f=user_large
Octoprint heb ik niet, maar weet wel dat het mijn scherm niet is aangezien hij nog functioneert wanneer ik het aansluit op het oude bord via de PC.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Bob-B schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:25:
Helaas, ook daar geen resultaat mee. Of ik doe iets fout met het omzetten, aangezien hij nog steeds op .CUR staat.
[Afbeelding]
Octoprint heb ik niet, maar weet wel dat het mijn scherm niet is aangezien hij nog functioneert wanneer ik het aansluit op het oude bord via de PC.
Oke. We gaan er wel vanuit dat je extensies kan aanpassen :P
Zoek even op "windows verkenner bestand extensies weergeven" en zorg dat je deze dus ziet in Windows verkenner.
Pagina: 1 ... 83 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie