Ja daadwerkelijk last van vocht bij dat eigenmerk 123-3d pla, had nog een paar rollen van toen ik net was begonnen en niet goed had opgeslagen. De dryer voornamelijk gekocht voor petg hoor .DRuw schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:25:
Heb jij daadwerkelijk pla dat teveel vocht heeft opgenomen?
Bij andere filaments is het bekend maar bij pla meer een urban myth volgens mij want ken niemand die er echt last van heeft en zat die de pla weken aan de machine laten hangen (like me).
Geinig:)
@KirovAir en de rest:) op 11-11 weer een sale bij ome Ali zoals ieder jaar. Ook van trianglelabs. Mocht je even kunnen wachten zou ik dat doen;)
nieuwe review van Teach Tech over de btt printer YouTube: BIQU BX - Octoprint compatible 3D printer on Kickstarter
Gisteren gekeken, moet eerlijk zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van een aantal zaken:mutsje schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:51:
nieuwe review van Teach Tech over de btt printer YouTube: BIQU BX - Octoprint compatible 3D printer on Kickstarter
- Direct Drive met minimaal gewicht
- Standaard ABL
- Octoprint support
UUhhh, hoe, wat, waar?Mistacal schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:04:
Check je firmware even, daar moet het ook enable staan

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
YouTube: Marlin Filament Change M600 - Chris's Basement
[ Voor 17% gewijzigd door Mistacal op 17-10-2020 13:15 ]
__/`\__/`\__
Google en YouTube geprobeerd?
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Ja,
maar als je steeds verwijst naar Google en youtube, waarom hebben we dan dit forum nog voor?
Het lijkt er sterk op, dat beginners in deze materie hier niet zo gewenst zijn, en dit deel van tweakers primair voor de alwetenden is.
maar als je steeds verwijst naar Google en youtube, waarom hebben we dan dit forum nog voor?
Het lijkt er sterk op, dat beginners in deze materie hier niet zo gewenst zijn, en dit deel van tweakers primair voor de alwetenden is.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Wat @DRuw bedoeld is dat het eigenlijk een vrij snelle handeling is om even te googlen op "filament change firmware" bijvoorbeeld. Dat wordt niet vaak terug gezien in de vraagstelling. (In de zin van "ik heb probleem X en heb dit en dat gevonden maar kom er niet uit")
Maar je vraag is legitiem en niet doorsnee dus snap je "probleem"
@Naalroc Check deze post eens, misschien kom je er verder mee https://community.ultimak...filament-change-at-layer/
Maar je vraag is legitiem en niet doorsnee dus snap je "probleem"
@Naalroc Check deze post eens, misschien kom je er verder mee https://community.ultimak...filament-change-at-layer/
[ Voor 16% gewijzigd door Mistacal op 17-10-2020 15:35 ]
__/`\__/`\__
Serieus?Naalroc schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:15:
Ja,
Er wordt op een normaal forum iets meer eigen inzet verwacht dan een vraag als dit.
Zeker als je de zoektermen krijgt...
[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 17-10-2020 16:53 ]
Tof ding! Sowieso fan van btt spul (en m'n dochter van de normaal meegeleverde eendjes:))mutsje schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:51:
Ik ben benieuwd wat ze met die HDMI doen want dat vind ik nou niet echt een betrouwbare oplossing op een bewegend ding moet ik zeggen. Een HDMI kabel heeft vaste aderen en ik vraag me af hoe lang dat goed gaat, net als de connectoren daarvan..
Kijk, als je even verder had gekeken, in mijn posten van gisteravond en vanmorgen dan was het duidelijk geworden wat ik al wel gedaan had, en ik heb dus specifiek vermeld waar mijn probleem zat, ondanks Google en youtube; en als er dan een antwoord komt
Maar om specifiek te zijn: hoe kom ik in de firmware van de printer, want mij PC is niet gekoppeld aan de printer: ik print dus met de standaard kaartje dat bijgeleverd is, en dan is de 2e vraag : hoe zet ik dan enable aan; ik heb wel gevonden dat de dan voor de #define // moet zetten, maar dit is voor het commenting out; is dat hetzelfde, of het tegenovergestelde van "enable"?
Dan is mijn reactie dus duidelijk: daar snap ik niets van. Ook gezien de gebruikte icoontjes.Check je firmware even, daar moet het ook enable staan
Maar om specifiek te zijn: hoe kom ik in de firmware van de printer, want mij PC is niet gekoppeld aan de printer: ik print dus met de standaard kaartje dat bijgeleverd is, en dan is de 2e vraag : hoe zet ik dan enable aan; ik heb wel gevonden dat de dan voor de #define // moet zetten, maar dit is voor het commenting out; is dat hetzelfde, of het tegenovergestelde van "enable"?
Je moet een hele nieuwe firmware compilen, het is mij met dank aan de geduldige lui op facebook en hier ook gelukt. Ik had ander mobo erin geduwd (cr-20 met skr mini e3 v1.2) en ben nu bezig met vervangen van fan's. Kijk even naar Teach Tech zijn video over het compileren van firmware. Bij problemen helpen ze je hier ook ook gewoon.Naalroc schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:54:
Kijk, als je even verder had gekeken, in mijn posten van gisteravond en vanmorgen dan was het duidelijk geworden wat ik al wel gedaan had, en ik heb dus specifiek vermeld waar mijn probleem zat, ondanks Google en youtube; en als er dan een antwoord komt
[...]
Dan is mijn reactie dus duidelijk: daar snap ik niets van. Ook gezien de gebruikte icoontjes.
@Naalroc Excuus, ik had je even niet als Noob ingeschat gezien je ook met die post porcessing dingen in Cura bezig was.
Ook had je al 1600+ berichten op het tweakers forum geplaatst dus ik nam even aan dat je wist dat met een simpele ?HUH? emoticon, het niet echt duidelijk is wat je specifieke vraag is (dit is namelijk geen chatbox) dus vandaar mijn reactie.
Dat deel van de cura settings is nou niet echt het eerste wat je doet met printen en firmware aanpassen is bij iedere hardware aanpassing zo ongeveer wel nodig.
Ook heb je dus waarschijnlijk nooit je extruder gecalibreerd of je flow.
Anyweg, je hebt een V2 zag ik en daar staat al een bootloader op dus dat deel van de instructies kun je overslaan.
De rest staat wel goed omschreven in de filmpjes van bijvoorbeeld Michael (Teaching Tech):
YouTube: Beginner guide to editing Marlin firmware - step by step - UPDATE IN...
YouTube: Migrating to Marlin 2.0 guide - Setup and troubleshooting UPDATE IN ...
YouTube: Updated Marlin firmware setup guide - VS Code and Auto Build Marlin
Let erop dat de eerste een niet langer ondersteund programma ATOM gebruikt volgens mij.
Kun je nog gebruiken, zou ik echter niet doen en gewoon naar vscode gaan direct (filmpje 2 en 3)
Enablen is inderdaad de // voor define weghalen maar kijk bovenstaande filmpjes even rustig om te snappen wat je daadwerkelijk doet en hoe.
Ook had je al 1600+ berichten op het tweakers forum geplaatst dus ik nam even aan dat je wist dat met een simpele ?HUH? emoticon, het niet echt duidelijk is wat je specifieke vraag is (dit is namelijk geen chatbox) dus vandaar mijn reactie.
Dat deel van de cura settings is nou niet echt het eerste wat je doet met printen en firmware aanpassen is bij iedere hardware aanpassing zo ongeveer wel nodig.
Ook heb je dus waarschijnlijk nooit je extruder gecalibreerd of je flow.
Anyweg, je hebt een V2 zag ik en daar staat al een bootloader op dus dat deel van de instructies kun je overslaan.
De rest staat wel goed omschreven in de filmpjes van bijvoorbeeld Michael (Teaching Tech):
YouTube: Beginner guide to editing Marlin firmware - step by step - UPDATE IN...
YouTube: Migrating to Marlin 2.0 guide - Setup and troubleshooting UPDATE IN ...
YouTube: Updated Marlin firmware setup guide - VS Code and Auto Build Marlin
Let erop dat de eerste een niet langer ondersteund programma ATOM gebruikt volgens mij.
Kun je nog gebruiken, zou ik echter niet doen en gewoon naar vscode gaan direct (filmpje 2 en 3)
Enablen is inderdaad de // voor define weghalen maar kijk bovenstaande filmpjes even rustig om te snappen wat je daadwerkelijk doet en hoe.
Kijk, dat is andere koek nu, bedankt voor de moeite, en ik zal mij voortaan duidelijk kenbaar maken als een n00b op dit gebied; samen met de antwoorden van jou en @Mistacal hierboven, heb ik vanavond en morgen weer wat te doen; en idd, ik heb een Ender 3 V2, en al wel 4 weken, en dat is de eerste.
Maar nu wilde ik graag een 2 kleuren dingetje maken, en daar liep ik toch op vast, je hebt niet 1 tip nodig, maar, naar blijkt een handje vol
Maar nu wilde ik graag een 2 kleuren dingetje maken, en daar liep ik toch op vast, je hebt niet 1 tip nodig, maar, naar blijkt een handje vol
Nog een dikke tip? Gebruik Prusaslicer, die kan mijn inziens wat makkelijker omgaan met pauze at layerNaalroc schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:29:
Kijk, dat is andere koek nu, bedankt voor de moeite, en ik zal mij voortaan duidelijk kenbaar maken als een n00b op dit gebied; samen met de antwoorden van jou en @Mistacal hierboven, heb ik vanavond en morgen weer wat te doen; en idd, ik heb een Ender 3 V2, en al wel 4 weken, en dat is de eerste.
/f/image/SHT0hgQxkXGZV4GLnp4dpv6T.png?f=fotoalbum_large)
__/`\__/`\__
Ga ik doen./bekijken!
En al dat gedoe om iets wat ik voor een vriend wilde maken, die vandaag zijn eerste kraantje heeft geleverd gekregen; dit ding
https://www.thingiverse.com/thing:3462976/files
Laatste 2 plaatjes.....
En al dat gedoe om iets wat ik voor een vriend wilde maken, die vandaag zijn eerste kraantje heeft geleverd gekregen; dit ding
Laatste 2 plaatjes.....
Zal gewoon de orginele kopen. Weet je dat goed werkt en later kiezen voor een andere.BounceMeister schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 01:50:
Ik rook net een vage brandlucht, blijkt m'n hotend aan twee kanten te lekken. Vol met zwarte troep. Ik heb geprobeerd hem uit elkaar te halen, maar alles zat zo vast en vol prut dat ie nu kapot is. Ook krijg ik het verwarmingselement er niet uit omdat daar een miniatuur inbusschroefje in zit wat al dol draait als je er naar kijkt.
Zal ik een nieuwe Creality hotend bestellen voor 20 euro op amazon, of voor iets anders gaan? Maar dan niet zo ontzettend duur. Ik vind het namelijk helemaal geen leuke hobby meer om nog geld aan uit te geven, alles gaat alleen maar kapot.
Ik had deze gedachte ook toen de ene kapot ging naar de andere sommige techniek zijn minder kwaliteit.
Maar als alles werkt is het een leuke hobby. En het is ook leren van je fouten.
Sinds vandaag ook de trotse eigenaar van een Ender 3 V2. Na de aantrekkelijke aanbieding bij Tomtop moest die er toch eens komen.
Met wat hulp video's had ik hem in iets langer dan een uur in elkaar en uitgemeten. Had wat moeten met de end stop voor de hoogte maar die lijkt nu ook goed te staan.
Krijg alleen met geen mogelijkheid goede prints uit de printer. Lijkt erop of niks blijft plakken. Hij zou volgens mij helemaal level moeten staan. Alle hoeken gedaan met een papiertje en na elke print opnieuw. Dit is overigens gewoon met het standaard PLA wat erbij zit als test.
Iemand een tip? Of moet ik mij richten op andere PLA, haarlak op de glasplaat of een spiegel van ikea?
Met wat hulp video's had ik hem in iets langer dan een uur in elkaar en uitgemeten. Had wat moeten met de end stop voor de hoogte maar die lijkt nu ook goed te staan.
Krijg alleen met geen mogelijkheid goede prints uit de printer. Lijkt erop of niks blijft plakken. Hij zou volgens mij helemaal level moeten staan. Alle hoeken gedaan met een papiertje en na elke print opnieuw. Dit is overigens gewoon met het standaard PLA wat erbij zit als test.
Iemand een tip? Of moet ik mij richten op andere PLA, haarlak op de glasplaat of een spiegel van ikea?
@mr.DJ95 Ik heb hem nu een week of 4, en heb 1 maal de glasplaat schoon gemaakt met alcohol, en daarna niet meer;
Alles plakt als een gek, soms heb ik moeite met iets los te krijgen, bv iets wat erg plat is, omdat je er geen vat op krijgt.
En dat is zowel met de witte PLA die bijgeleverd is, als met nieuwe rollen van 123-3D.
Heb je ook nog de afstanden met je papiertje gemeten toen de printer op werk temperatuur was gekomen, dus 200/60*C?
Alles plakt als een gek, soms heb ik moeite met iets los te krijgen, bv iets wat erg plat is, omdat je er geen vat op krijgt.
En dat is zowel met de witte PLA die bijgeleverd is, als met nieuwe rollen van 123-3D.
Heb je ook nog de afstanden met je papiertje gemeten toen de printer op werk temperatuur was gekomen, dus 200/60*C?
plaat schoonmaken met water en zeepsop, hierna drogen met papier. Vooral niet meer met je vingers er aan komen. Ik gebruik als start voor 1e lagen temp 210 en bed constant op 60.mr.DJ95 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:48:
Sinds vandaag ook de trotse eigenaar van een Ender 3 V2. Na de aantrekkelijke aanbieding bij Tomtop moest die er toch eens komen.
Foto of filmpje zegt meer dan 1000 woordenmr.DJ95 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:48:
Of je nozzle staat (ondanks je papiertje) nog te hoog.
Signature van nature
Ik heb de Z stop gelijk staan met de glasplaat. Vervolgens doe ik rondom alle hoeken meten. Ik heb dit keer een dunner papiertje gepakr. En de glasplaat schoongemaakt met groene zeep en water zoals hierboven als tip is gegeven. Ook heb ik nu de plaat op 60 graden gezet en het spuitstuk op 210 graden. Op een paar losse draden na lijkt deze nu niet meer los te laten.DRuw schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:54:
@mr.DJ95 vertrek eerst eens wat je doet..
HOE level je?
Als je de zoffset bijvoorbeeld niet opslaat gebruikt hij hem niet..
Dit is zo leuk maar je kan hier echt zo gek van worden.
Ik lees dat je ook een auto bed level kan implementeren met de BL touch, is dit ook werkend te krijgen op de V2? Ik zie namelijk alleen v1 video's.
Begin eerst met goede prints maken en daarna pas upgraden. Ik moet mijn cr-20 ook nog leren kennen. Het heeft een humeur waar je U tegen zegt.. Liep compleet uit zijn dimensies etc omdat de firmware het zo aanstuurde. Na 3 weken kloten, bijna vliegles print het nu wat ik wil. Gebruik wel lakspray maar goed.. als ik de plaat schoonmaak gaat de eerste print goedmr.DJ95 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:01:
[...]
Ik heb de Z stop gelijk staan met de glasplaat. Vervolgens doe ik rondom alle hoeken meten. Ik heb dit keer een dunner papiertje gepakr. En de glasplaat schoongemaakt met groene zeep en water zoals hierboven als tip is gegeven. Ook heb ik nu de plaat op 60 graden gezet en het spuitstuk op 210 graden. Op een paar losse draden na lijkt deze nu niet meer los te laten.
Dit is zo leuk maar je kan hier echt zo gek van worden.
Ik lees dat je ook een auto bed level kan implementeren met de BL touch, is dit ook werkend te krijgen op de V2? Ik zie namelijk alleen v1 video's.
Haha, leuk die koelers enzo maar die doen alleen het laatste beetje hè... Je basis moet kloppen.
Een abl helpt als je bed zelf ongelijk is dus hobbels heeft maar een schuin bed gaat het niet oplossen, dat moet je zelf doen.
Beginnen met glas vind ik wel tricky want die magnetische plaat is wat vergevender in mijn ervaring dat de glasplaat maar je moet er normaal mee kunnen printen zonder al te veel dingen. Gewoon afwasmiddel (Dreft) en goed afspoelen en ik maak de randen droog en het midden laat ik door de bedverwarming drogen.
Ik heb overigens wel kalkvrij water uit de kraan maar zal weinig uitmaken.
Een abl helpt als je bed zelf ongelijk is dus hobbels heeft maar een schuin bed gaat het niet oplossen, dat moet je zelf doen.
Beginnen met glas vind ik wel tricky want die magnetische plaat is wat vergevender in mijn ervaring dat de glasplaat maar je moet er normaal mee kunnen printen zonder al te veel dingen. Gewoon afwasmiddel (Dreft) en goed afspoelen en ik maak de randen droog en het midden laat ik door de bedverwarming drogen.
Ik heb overigens wel kalkvrij water uit de kraan maar zal weinig uitmaken.
Dit doet mee vermoeden dat je niet de bed moeren eerst aangedraaid hebt maar de z-stop hebt verplaatst. Als dat het geval is, staan je veren niet genoeg onder spanning en kan je inderdaad na iedere print opnieuw levelen. Eerst dat even fixen dusmr.DJ95 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:01:
[...]
Ik heb de Z stop gelijk staan met de glasplaat.
Verder als het niet goed hecht, zit je 9 van de 10 keer met je nozzle te hoog boven je bed. De 10e keer komt het door een vuile plaat
Het papiertje moet een dun papiertje zijn en mijn ervaring: hij zit goed als je het papiertje bijna niet meer kunt bewegen.
En zo heeft iedereen weer andere ervaringenDRuw schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:25:
Heb jij daadwerkelijk pla dat teveel vocht heeft opgenomen?
Bij andere filaments is het bekend maar bij pla meer een urban myth volgens mij want ken niemand die er echt last van heeft en zat die de pla weken aan de machine laten hangen (like me).
Geinig:)
Ik heb een IKEA curver omgebouwd om 10 rollen PLA droog in te kunnen hangen/zetten. Twee zakjes vochtvreters van de Big Bazar er in en dan nog een luchtvochtigheid van 10%
Zeker afgelopen maand (vochtigheid van 60% + in de ruimte waar de printer staat) was het wel echt nodig bij mij.
Je hoeft hiervoor alleen een pauze in te lassen en kun je eenvoudig instellen in de slicer.Naalroc schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:54:
Ga ik doen./bekijken!
Laatste 2 plaatjes.....
Dit kun je met zowel Cura als PrusaSlicer doen.
Cura (rond 1minuut)
YouTube: Multi-Color 3D Print in CURA 3 on Creality Ender 3
Nu blijkt het met de verschilde versie (lees updates) van Cura wel/niet te werken. Hangt dus beetje af wel versie je hebt wat ik zo lees.
Zelf gebruik ik Prusaslicer (rond 3 minuten)
YouTube: How To: PrusaSlicer Filament Swaps (Multi-Material on ANY* 3D Printer)
Welk PLA gebruik je nu? Ik heb nu ook Creality PLA toevallig en heb knettertjes bij de hotend soms. Print verder prima hoor maar de rol is bijna op en moet zo iets nieuws gaan kiezen.DRuw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:39:
@BlueFlame ik had met dat creality standaard pla ook dat het bros werd inderdaad. Ff vergeten.
Bij mij was ook de diameter behoorlijk verschillend van dat spul dus ben er snel vanaf gestapt.
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Gewoon de standaard 123-3d pla doet het prima op 190graden bij mij.
Hier 195 met bed op 55
Ben wel begonnen op glas en maak die alleen maar schoon met alcohol. Als het niet plakt dan haarspray erop. Nu wel een Wambam besteld
Ben wel begonnen op glas en maak die alleen maar schoon met alcohol. Als het niet plakt dan haarspray erop. Nu wel een Wambam besteld
__/`\__/`\__
Het is waarschijnlijk al eerder gevraagd maar ik heb sinds een tijdje een SKR Mini E3 v2.0 icm het bijpassende touchscreen. Ik heb deze guide gevolgd en de laatste tutorial van TeachingTech van een paar dagen geleden over het opzetten van Marlin (ter verificatie). Build gaat goed en foutloos.
Maar nu de laatste stap: flashen. Daar ben ik nog een beetje huiverig voor want is er een weg terug? Stel dat de flash verkeerd gaat hoe ga ik dan terug naar een werkende versie?
Maar nu de laatste stap: flashen. Daar ben ik nog een beetje huiverig voor want is er een weg terug? Stel dat de flash verkeerd gaat hoe ga ik dan terug naar een werkende versie?
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Nope, tenzij je de oude nog op je kaartje hebt staan. Die wordt alleen hernoemd maar kun je terugzetten dat hij die weer flashed zodra je hem erin doet.
Maar over het algemeen gaat het wel goed en als er iets fout zit merk je dat redelijk snel en met een aanpassing in de firmware heb je met 2 minuten de nieuwe er weer op:)
Maar over het algemeen gaat het wel goed en als er iets fout zit merk je dat redelijk snel en met een aanpassing in de firmware heb je met 2 minuten de nieuwe er weer op:)
Je kunt altijd nog gewoon een stock firmware terug flashen (hetgene wat je nu ook hebt draaien waarschijnlijk). Buiten configuratiefouten die je zelf maakt tijdens het aanpassen zal een flash nooit fout gaan als in je bordje slopen. Bij een config fout is het gewoon een kwestie van je config aanpassen en opnieuw proberen.Rincewind schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:05:
Het is waarschijnlijk al eerder gevraagd maar ik heb sinds een tijdje een SKR Mini E3 v2.0 icm het bijpassende touchscreen. Ik heb deze guide gevolgd en de laatste tutorial van TeachingTech van een paar dagen geleden over het opzetten van Marlin (ter verificatie). Build gaat goed en foutloos.
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Als het goed is zat er een sd kaartje bij je bord. Daar staat als ik het me goed herinner een FIRMWARE.CUR bestand op. Dat is de firware die er nu op staat. Tip, sla die ergens op op je pcRincewind schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:05:
Buiten dat is hij te downloaden van de btt git
Dan flash je gewoon de stock versie terug, met een bootloader is dat een kwestie van firmware.bin op de sd en het apparaat aanzetten, is geen interactie via het scherm voor nodigRincewind schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:05:
Try SCE to Aux
Dit weekend de SKR Mini geinstalleerd op m'n ender 3. Wat een stilte zeg. Lekker hoor. Erger me nu alleen aan de hot end fan. Nu is er ook een bltoch (kloon) onderweg. Iemand nog een tip voor een stille fan (of een setje) dat ik kan integreren met een extruder behuizing die ik zelf kan printen waar de bltouch ook netjes op past?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik heb die checklist grotendeels doorlopen. Heb ook de power switch preventief vervangen. De mijne voelde wat los aan en het lampje werkte niet.lubbertkramer schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:08:
[...]
Waarom durf je hem nog niet aan de USB/Octoprint te hangen, volgens mij zijn daar geen problemen gevonden en hier ook geen problemen aan Octoprint behalve de generieke m.b.t. het weergeven van de temperatuur zoals hierboven beschreven
Ziet er goed uit zo stock, heb je ook iets met bedlevel / z-offset gedaan? Ik zal nu deze handleiding volgen en dan via octoprint een eerste testprint aanzetten
Heb jij ook de unboxing checklist gedaan?
Toch heb ik niet genoeg vertrouwen om de printer te laten printen zonder dat ik stand-by sta om in te grijpen. Ik weet ook niet hoe ik dat vertrouwen wel kan krijgen. Als ik kijk bij 123-3D.nl zeggen ze daar dat álle exemplaren een fabrieksfout hebben terwijl Creality zegt dat het om tienden van een procent gaat.
ingen vill veta var du köpt din tröja
zoek eens op Hero Me gen 5 op thingiverse (bijvoorbeeld deze >> https://www.thingiverse.com/thing:4460970) teach tech gaf al als tip download de complete zipfile en krijg je netjes folders ipv losse bestanden. Zit ook readme bij wat je voor welke printer allemaal nodig hebt en moet printen.Maverick schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:29:
Dit weekend de SKR Mini geinstalleerd op m'n ender 3. Wat een stilte zeg. Lekker hoor. Erger me nu alleen aan de hot end fan. Nu is er ook een bltoch (kloon) onderweg. Iemand nog een tip voor een stille fan (of een setje) dat ik kan integreren met een extruder behuizing die ik zelf kan printen waar de bltouch ook netjes op past?
Is gelukkig heel gezond van je!! Ik laat mijn printer ook niet onbeheerd achter. Ga dus ook niet van huis weg als de printer bezig is. En als ik weet dat ik weg moet, zal ik mijn prints dus ook timen. En inderdaad... hierdoor kan ik geen grote prints maken van 12+ uur. De printer print dus ook niet 's nachts.gday schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:59:
[...]
Toch heb ik niet genoeg vertrouwen om de printer te laten printen zonder dat ik stand-by sta om in te grijpen. Ik weet ook niet hoe ik dat vertrouwen wel kan krijgen. Als ik kijk bij 123-3D.nl zeggen ze daar dat álle exemplaren een fabrieksfout hebben terwijl Creality zegt dat het om tienden van een procent gaat.
Je zou dan eigenlijk een afgesloten bak moeten hebben waar de printer in staat, met een schuimgenerator erin ofzo. Die bij een verhoogde temperatuur of rook, de bak volspuit en de stroom afkoppelt. Dan zou ik hem nog wel alleen durven laten.
Signature van nature
Dat is nog niet heel makkelijk, tijd terug dit project opgestart maar loop toch wel tegen wat zaken aan. Uiteraard zeker mogelijk en wil e.e.a. best delen wat ik al gevonden heb.Sircuri schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:05:
[...]
Is gelukkig heel gezond van je!! Ik laat mijn printer ook niet onbeheerd achter. Ga dus ook niet van huis weg als de printer bezig is. En als ik weet dat ik weg moet, zal ik mijn prints dus ook timen. En inderdaad... hierdoor kan ik geen grote prints maken van 12+ uur. De printer print dus ook niet 's nachts.
Je zou dan eigenlijk een afgesloten bak moeten hebben waar de printer in staat, met een schuimgenerator erin ofzo. Die bij een verhoogde temperatuur of rook, de bak volspuit en de stroom afkoppelt. Dan zou ik hem nog wel alleen durven laten.
__/`\__/`\__
Das wel meteen heel rigoureus.mutsje schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:02:
[...]
zoek eens op Hero Me gen 5 op thingiverse (bijvoorbeeld deze >> https://www.thingiverse.com/thing:4460970) teach tech gaf al als tip download de complete zipfile en krijg je netjes folders ipv losse bestanden. Zit ook readme bij wat je voor welke printer allemaal nodig hebt en moet printen.
Die Hero me is meteen een heel circus met aardig kostbare fans.
Ik durf die van mij ook nog niet alleen te laten. Heb inmiddels wel een Pi4 besteld en een camera voor OCTO-PI wellicht kan ik daardoor wat angst voor brand wegnemen omdat ik hem kan bekijken doormiddel van een app.gday schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:59:
[...]
Op advies mijn veren strakker gezet en de as stop iets omlaag. Printer gaan nu goed. Zelfs mijn eerste filament wissel gedaan. Overigens gewoon de Jupiter serie van 123D in het zwart.
@Evertt @KirovAir @MikeOO
Bedankt voor de tips op mijn eerdere post betreft de kapotte hotend.
Ik heb een nieuwe mk8 van creality besteld. Een V6 past alleen door daar eerst zelf mounts voor te printen, dat gaat nu dus even niet.
Ik had wel verwarmd voor het losdraaien van de nozzle, maar niet voor de andere kant. Dat was inderdaad niet zo handig. Iets van 200 graden vasthouden is ook zo lastig, dus ik heb nu een metalen bankschroef zodat ik dat de volgende keer wel kan doen. De inbussleutel had ik goed gebruikt, maar het miniatuurboutje was waarschijnlijk niet de beste, ook verwarmd proberen de volgende keer.
Werkt Aceton goed voor het oplossen van PLA? Ik lees daar wisselende berichten over.
De Capricorn tube die ik gebruikte voor de hotend-fix stuur ik terug naar Amazon, het bleek dat hij niet goed gecentreerd was, waardoor het filament niet lekker loopt bij de nozzle. Daar doen ze bij Amazon gelukkig niet moeilijk over.
(Ik moet helaas ook de Creality metal extruder en de bed level springs uit de set meesturen, omdat het een externe verkoper betreft, wel verzonden door Amazon.)
Ik heb een nieuwe mk8 van creality besteld. Een V6 past alleen door daar eerst zelf mounts voor te printen, dat gaat nu dus even niet.
Ik had wel verwarmd voor het losdraaien van de nozzle, maar niet voor de andere kant. Dat was inderdaad niet zo handig. Iets van 200 graden vasthouden is ook zo lastig, dus ik heb nu een metalen bankschroef zodat ik dat de volgende keer wel kan doen. De inbussleutel had ik goed gebruikt, maar het miniatuurboutje was waarschijnlijk niet de beste, ook verwarmd proberen de volgende keer.
Werkt Aceton goed voor het oplossen van PLA? Ik lees daar wisselende berichten over.
De Capricorn tube die ik gebruikte voor de hotend-fix stuur ik terug naar Amazon, het bleek dat hij niet goed gecentreerd was, waardoor het filament niet lekker loopt bij de nozzle. Daar doen ze bij Amazon gelukkig niet moeilijk over.
(Ik moet helaas ook de Creality metal extruder en de bed level springs uit de set meesturen, omdat het een externe verkoper betreft, wel verzonden door Amazon.)
Altijd je gezonde verstand gebruiken bij printen, dat is mijn mening. Hier heeft de CR6 de afgelopen dagen non-stop staan printen (ook in de nacht) maar net als bij mijn E3 Pro temperatuur sensoren / rookmelder rondom de printer en mogelijkheid stroom eraf te trekken bij een verhoogde temperatuur terwijl wij gealarmeerd worden. Dit gekoppeld aan Home Assistant voor de automations / alerts. Daardoor slaap ik met een gerust hart en staat in de morgen mijn print klaar. Hele dag van huis vind ik wel een no-go als ik aan het printen ben, maar even om boodschappen doe ik wel (met CR6 nog niet gedaan, wel meerdere malen met de E3 Pro aan)gday schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:59:
[...]
Ik heb die checklist grotendeels doorlopen. Heb ook de power switch preventief vervangen. De mijne voelde wat los aan en het lampje werkte niet.
Ik ga de powerswitch nog wel preventief verwisselen van mijn CR6 maar hoor geen knettergeluid bij het omschakelen toen ik hem meerdere malen aan het testen was, nu gebruik ik hem niet meer. Checklist ook doorlopen en kon (ben geen expert) geen problemen zien. Stroom gaat erop en eraf door een HS110 TPlink plug (idem voor E3Pro).
Ik had de waarschuwing @ 123-3D ook gezien. Ik vind het deels overrated het geroep van brandgevaar bij de CR6 (mede gezien de vele positieve ervaringen @ CR6 community bij inmiddels duizenden verzonden printers gezien kickstarter), brandgevaar heeft namelijk iedere 3Dprinter. Google op problemen met thermal runaway of generiek op 3DPrinter fire. Kwam o.a. dit verhaal tegen van een Anet A8 die in brand was gevlogen door de hotend na jaren succesvol 3Dprinten. Daarom terug bij mijn opening, gezonde verstand gebruiken, weten wat je doet en schade zoveel mogelijk beperken door maatregelen te treffen. Uiteindelijk sta je niet de gehele print met je vinger op de brandblusser naast je printer
[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 18-10-2020 13:53 ]
Koppel hier nog een blusser aan met magneet ventiel en een hs110 achter een UPS en dan ben je helemaal save. Dat is het idee wat ik had 😋lubbertkramer schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:48:
[...]
Altijd je gezonde verstand gebruiken bij printen, dat is mijn mening. Hier heeft de CR6 de afgelopen dagen non-stop staan printen (ook in de nacht) maar net als bij mijn E3 Pro temperatuur sensoren / rookmelder rondom de printer en mogelijkheid stroom eraf te trekken bij een verhoogde temperatuur terwijl wij gealarmeerd worden. Dit gekoppeld aan Home Assistant voor de automations / alerts. Daardoor slaap ik met een gerust hart en staat in de morgen mijn print klaar. Hele dag van huis vind ik wel een no-go als ik aan het printen ben, maar even om boodschappen doe ik wel (met CR6 nog niet gedaan, wel meerdere malen met de E3 Pro aan)
__/`\__/`\__
Aceton werkt volgens mij alleen bij ABS.BounceMeister schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:48:
@Evertt @KirovAir @MikeOO
Je kan ook een soldeerbout tegen aanhouden. Zo heb ik mij hotend helemaal schoongemaakt.
Snap niet waarom je Capricorn terug stuurt. Heb je deze fix al gebruik https://www.thingiverse.com/thing:3203831
UPS zit ik ook nog over te twijfelen mede doordat afgelopen week de stroom hier uitviel in de wijk door de werkzaamheden aan de definitieve bestrating. Gelukkig was ik net bezig een nieuwe print voor te bereiden maar hij zal inderdaad maar uitvallen tijdens een print van 12+ uur in in de laatste 30 minutenMistacal schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:05:
[...]
Koppel hier nog een blusser aan met magneet ventiel en een hs110 achter een UPS en dan ben je helemaal save. Dat is het idee wat ik had 😋

Hier wel gedacht om zaken in de kast te bouwen die een brand zouden kunnen doven maar omdat ik hoogstens om boodschappen ga of een paar kamers verwijderd ben daar nog geen verder onderzoek naar gedaan.
Die fix heeft voor mij de problemen toevallig opgelost met ook een Amazon Capricorn PTFE tube ;-) .Evertt schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:11:
[...]
Aceton werkt volgens mij alleen bij ABS.
Je kan ook een soldeerbout tegen aanhouden. Zo heb ik mij hotend helemaal schoongemaakt.
Snap niet waarom je Capricorn terug stuurt. Heb je deze fix al gebruik https://www.thingiverse.com/thing:3203831
Netjes op maat af gesneden + dat kleine ringetje wat er voor zorgt dat alles echt op elkaar gedrukt wordt en nergens meer kan ontstappen.
Zeker waardig met standaard hotend!
Intentionally left blank.
Ok. Firmware.cur gekopieerd en veiliggesteld. Vervolgens de nieuwe firmware.bin op de sdkaart gezet en de printer aangezet. Na een paar seconden verscheen het normale BTT-controllerscherm op de TFT35_E3_V3.0. Op de sdkaart is nu de firmware.bin gerenamed naar firmware.cur. Geen foutmeldingen op het scherm of zoiets.BlueFlame en andere schreven op zondag 18 oktober 2020 @ 11:08:
Als het goed is zat er een sd kaartje bij je bord. Daar staat als ik het me goed herinner een FIRMWARE.CUR bestand op. Dat is de firware die er nu op staat. Tip, sla die ergens op op je pc![]()
Buiten dat is hij te downloaden van de btt git
Hoe weet ik nu of het goed gegaan is? het info-scherm zegt niets...
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Homen en dergelijke proberen.
Gewoon voorzichtig proberen met wat commando's van x en y en kijken of hij op je endstops reageert enzo.
Als je het niet vertrouwd handmatig indrukken voor hij er is en als hij niet stopt je powerswitch omgooien.
Gewoon kleine stapjes proberen maar als je je een beetje aan de handleidingen hebt gehouden zal het best goed gaan.
Grootste issue bij mij was bijvoorbeeld dat m'n bedsize niet klopte (ook in de standaard firmware niet!!) En m'n z as de verkeerde kant op ging.
Simpel op te lossen men invert true aan te zetten ipv false:)
Gewoon voorzichtig proberen met wat commando's van x en y en kijken of hij op je endstops reageert enzo.
Als je het niet vertrouwd handmatig indrukken voor hij er is en als hij niet stopt je powerswitch omgooien.
Gewoon kleine stapjes proberen maar als je je een beetje aan de handleidingen hebt gehouden zal het best goed gaan.
Grootste issue bij mij was bijvoorbeeld dat m'n bedsize niet klopte (ook in de standaard firmware niet!!) En m'n z as de verkeerde kant op ging.
Simpel op te lossen men invert true aan te zetten ipv false:)
Ik ben ook op zoek naar een simpele (het liefst drop-in) replacement fan die gewoon iets stiller is. En het liefst haal ik er meteen ook eentje (of twee) voor de rear behuizing die ik aan het installeren ben.Maverick schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:58:
[...]
Das wel meteen heel rigoureus.Ik dacht meer aan een fan die gewoon dezelfde maten had en iets simpels als dit: https://www.thingiverse.com/thing:4401624
Die Hero me is meteen een heel circus met aardig kostbare fans.
Was zelf deze al tegen gekomen maar zag niet zo snel waar ik de Orions kon bestellen.
https://old.reddit.com/r/...octua_hotend_fan_more_in/
Hier wellicht? https://www.digikey.nl/pr...24MB/1053-1212-ND/2621117KirovAir schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:28:
[...]
Ik ben ook op zoek naar een simpele (het liefst drop-in) replacement fan die gewoon iets stiller is. En het liefst haal ik er meteen ook eentje (of twee) voor de rear behuizing die ik aan het installeren ben.![]()
Was zelf deze al tegen gekomen maar zag niet zo snel waar ik de Orions kon bestellen.
https://old.reddit.com/r/...octua_hotend_fan_more_in/
Is dat de behuizing van die gast van teaching tech? Wel een nette oplossing idd.
[ Voor 4% gewijzigd door Maverick op 18-10-2020 15:48 ]
Ah, ok. De schroefdraad binnenin kreeg ik niet schoon met de soldeerbout, vandaar dat ik me afvroeg of je het kunt oplossen met een middeltje.Evertt schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:11:
[...]
Aceton werkt volgens mij alleen bij ABS.
De Capricorn tube was niet goed gecentreerd, daardoor loopt het filament vast tegen de rand van de nozzle, in plaats van mooi door het midden. Ik heb geprobeerd dit op de foto te zetten:
:strip_exif()/f/image/psPkBQh4LyNjy39tCeHZVheg.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voor een stukje ptfe-buis met strakke specificaties (en van €10 de meter) mag je verwachten dat het wat netter gefabriceerd wordt.
Ik heb nieuwe besteld bij Creality.
Wat betreft de hotend fix, ik had het zelf opgemeten middels een video van Chep, er kunnen namelijk variaties zitten in lengte bij op het zicht dezelfde hotends.
Ik heb dit ringetje gebruikt, die centreert mooi:
https://www.thingiverse.com/thing:4285465
Ja die had ik ook gevonden, alleen €18 voor het versturen is wel vrij fors en als het tegen zit nog invoerrechten ivm USA.Maverick schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:43:
[...]
Hier wellicht? https://www.digikey.nl/pr...24MB/1053-1212-ND/2621117
Is dat de behuizing van die gast van teaching tech? Wel een nette oplossing idd.
Behuizing is deze:
https://www.thingiverse.com/thing:3969336
En gewoon zoiets https://nl.aliexpress.com/item/32640103358.html ? Zou dat niet al snel beter zijn dan wat er op zit? Voor het geld kun je het best riskerenKirovAir schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:53:
[...]
Ja die had ik ook gevonden, alleen €18 voor het versturen is wel vrij fors en als het tegen zit nog invoerrechten ivm USA.
Behuizing is deze:
https://www.thingiverse.com/thing:3969336
Maverick schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
En gewoon zoiets https://nl.aliexpress.com/item/32640103358.html ? Zou dat niet al snel beter zijn dan wat er op zit? Voor het geld kun je het best riskeren
Dat is aanzienlijk hard.Voltage: 24 v
Vermogen: 2.4w
Stroom: 0.1A
Snelheid: 7000 + 10% voor RPM
Noise: 27 dba
Zou dan eerder voor de BTT 24v 4010 gaan, die zijn 21db: https://nl.aliexpress.com/item/4000571083267.html
[ Voor 5% gewijzigd door KirovAir op 18-10-2020 16:49 ]
Ik ga de hero me gen 5 wel maken. 2x 4020 fan en een noctua 40x40x20 voor hotend koelen
Fan in powersuply al vervangen voor 1 die minder herrie maakt. Met buckconverter snelheid mobo koeler omlaag gesteld maar nog niet helemaal blij. Ga daar ook een noctua 40x40x10 in installeren. Met de gen 5 print ik ook gelijk de toekomstige houder voor een bl-touch , als je toch bezig bent
Net klein doodshoofdje geprint zo'n comic ding. Kreeg het amper van de plaat af terwijl die al mooi afgekoeld was naar 20 graden. Maar goed na vakantie maar weer eens kijken.
Nice, ik ben benieuwd wat dat gaat doen! interessante materie weer haha.mutsje schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:54:
Ik ga de hero me gen 5 wel maken. 2x 4020 fan en een noctua 40x40x20 voor hotend koelenFan in powersuply al vervangen voor 1 die minder herrie maakt. Met buckconverter snelheid mobo koeler omlaag gesteld maar nog niet helemaal blij. Ga daar ook een noctua 40x40x10 in installeren. Met de gen 5 print ik ook gelijk de toekomstige houder voor een bl-touch , als je toch bezig bent
Net klein doodshoofdje geprint zo'n comic ding. Kreeg het amper van de plaat af terwijl die al mooi afgekoeld was naar 20 graden. Maar goed na vakantie maar weer eens kijken.
@Maverick Ik heb overigens ook nog deze gevonden: https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pos_0&nbc=1 geen drop-in replacement (want 20mm) maar werd ook nog aangeraden in die thread. Wellicht ga ik deze wel op m'n hotend zetten als ze bevallen maar eerst gaan ze als case fans de trial in!
Ik heb noctuas in m'n behuizing en hotend. Die Simon heb ik in m'n voeding gezet.
Hetgeen je nog hoort is de radiale partfan op m'n ender 3 (die je kunt aanpassen in de software) en het verdomd kleine dingetje dat wanhopig m'n raspberry probeert te koelen.
Ik wil een externe behuizing maken voor het ding dus heb geen zin om nu eraan te klooien maar dat kleine dingetje hoor je overal bovenuit.
Beetje jammer na die noctuas.
Er zit wel verschil tussen de noctua en de sunon maar ook niet veel en kun je prima gebruiken.
Voor de voeding moest ik ook wel wegens het formaat en grootte... Die heeft noctua niet...
Hetgeen je nog hoort is de radiale partfan op m'n ender 3 (die je kunt aanpassen in de software) en het verdomd kleine dingetje dat wanhopig m'n raspberry probeert te koelen.
Ik wil een externe behuizing maken voor het ding dus heb geen zin om nu eraan te klooien maar dat kleine dingetje hoor je overal bovenuit.
Er zit wel verschil tussen de noctua en de sunon maar ook niet veel en kun je prima gebruiken.
Voor de voeding moest ik ook wel wegens het formaat en grootte... Die heeft noctua niet...
Noctua zou veel meer kunnen verkopen als ze ook 24V fans gaan leveren, Ik heb de mijne nu van ome alie besteld want prijs verschil is echt belachelijk terwijl het dezelfde fan's zijn (bijvoorbeeld bij 123-3d zijn ze dubbel zo duur).DRuw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:51:
Ik heb noctuas in m'n behuizing en hotend. Die Simon heb ik in m'n voeding gezet.
Ja er zijn een hoop shops die gewoon China spul kopen en doorzetten voor een factor 5 of hoger.
Daarintegen loop je ook het risico dat het niet die fans zijn maar eentje met een soortgelijke sticker als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook de levertijd hè.... Die is ook 1 dag of 2 weken en daar zit het hem natuurlijk vooral in.
Maar probeer nog maar eens kleine electronica onderdelen bij een fysieke shop te vinden... Laatst geprobeerd en je komt gewoon op ali uit. De laatste shop in een radius van 30km is bij mij vorig jaar opgedoekt..
Noctua is overpriced en met 24v erbij zal dat niet echt veranderen ook gok ik.
Voor m'n behuizing heb ik er 2 in serie (en dus op 24v) en m'n hotend is via een buck. Mn radial is geleverd met m'n triangle labs direct drive maar daar heb je geen stille van uberhaubt.
Ding blaast ook als een idioot en kan best een tandje lager.
Daarintegen loop je ook het risico dat het niet die fans zijn maar eentje met een soortgelijke sticker als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook de levertijd hè.... Die is ook 1 dag of 2 weken en daar zit het hem natuurlijk vooral in.
Maar probeer nog maar eens kleine electronica onderdelen bij een fysieke shop te vinden... Laatst geprobeerd en je komt gewoon op ali uit. De laatste shop in een radius van 30km is bij mij vorig jaar opgedoekt..
Noctua is overpriced en met 24v erbij zal dat niet echt veranderen ook gok ik.
Voor m'n behuizing heb ik er 2 in serie (en dus op 24v) en m'n hotend is via een buck. Mn radial is geleverd met m'n triangle labs direct drive maar daar heb je geen stille van uberhaubt.
Ding blaast ook als een idioot en kan best een tandje lager.
Denk niet Noctua fans gaat maken alleen voor 3d printers.mutsje schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:57:
[...]
Noctua zou veel meer kunnen verkopen als ze ook 24V fans gaan leveren, Ik heb de mijne nu van ome alie besteld want prijs verschil is echt belachelijk terwijl het dezelfde fan's zijn (bijvoorbeeld bij 123-3d zijn ze dubbel zo duur).
Het moet meer bij de fabrikant van de 3d printers liggen. Die moet gewoon kiezen voor 12 volt fans.
Maar gaat meer om marketing.
De PSU kan het wel daar zit gewoon een 12 volt fan in.
Gewoon kiezen voor een step down module.
[ Voor 4% gewijzigd door Evertt op 18-10-2020 18:19 ]
Altijd checken, er zijn gek genoeg ook versies met 24v heb ik gezien!Evertt schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:17:
[...]
De PSU kan het wel daar zit gewoon een 12 volt fan in.
Het zijn er volgens mij niet veel maar daar kom je heeeeel snel (draaiend) achter als het bij jou het geval is....
[ Voor 18% gewijzigd door DRuw op 18-10-2020 18:59 ]
De mijne is 24V is dan ook een CR-20. Maar bijna alles van de ender3 kan ik erop gebruiken, incl het printprofiel
in cura of prusa.
Klopt, in mijn Ender 5 zit een voeding met 24v fan.DRuw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:58:
[...]
Altijd checken, er zijn gek genoeg ook versies met 24v heb ik gezien!
Het zijn er volgens mij niet veel maar daar kom je heeeeel snel (draaiend) achter als het bij jou het geval is....
Daar heb ik nu een 12V (6015) in gezet (met een buck converter aan de buitenkant via een kabeltje door het rooster).
Nu zit ik zeer te twijfelen welke fans ik ga aanschaffen 🤔. Ik vind de noctuas vrij prijzig maar ik heb er verder niet echt verstand van welke nu goed of minder goed zijn.DRuw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:51:
Ik heb de Noctua 40x10 in het moederbord behuizing geplaatst, en ik kan zeggen hij is fluisterstil. Of het genoeg lucht verplaatst daar kan ik wel een beetje aan twijfelen. Die gelinkte van Sunon is handiger zonder buck DC/DC inverter direct op het moederbord te plaatsen, lijkt stil te zijn en verplaatst meer lucht en is goedkoper. Go ahead zou ik zeggen als ik deze eerder zelf had gevonden had ik die waarschijnlijk wel gekozen.
Ook nog een 40x20 besteld voor de hotend maar die heb ik nog niet aan gesloten.
Ook nog een 40x20 besteld voor de hotend maar die heb ik nog niet aan gesloten.
Ik heb net als @DRuw noctuas in mijn case en bij de hot-end. Ook een 60cm noctua in de voeding met een geprinte behuizing om dat passend te maken. Ik heb ook wat andere "stille" ventilatoren gekocht en ben toch uiteindelijk hierop uitgekomen.RensVerlaak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:23:
[...]
Nu zit ik zeer te twijfelen welke fans ik ga aanschaffen 🤔. Ik vind de noctuas vrij prijzig maar ik heb er verder niet echt verstand van welke nu goed of minder goed zijn.
Waar staat je printer? Als hij in de huiskamer staat wil je denk ik de stilste fans hebben die er zijn.RensVerlaak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:23:
[...]
Nu zit ik zeer te twijfelen welke fans ik ga aanschaffen 🤔. Ik vind de noctuas vrij prijzig maar ik heb er verder niet echt verstand van welke nu goed of minder goed zijn.
Staat hij op je zonder een zit er sowieso een deur tussen? Dan maakt het al wat minder uit natuurlijk.
Vergelijk de specs van de fabrikant (dus niet die van Ali... Die moet je checken of het wel klopt en of je die ook dan daadwerkelijk binnen krijgt).
Houd er rekening mee dat 3db erbij is verdubbeling van het geluid.
(Als je het echt goed wilt doen moet je eigenlijk ook een octaafanalyse hebben want 40db op een onhoorbare frequentie maakt nog niet uit, al kan je hond ervan salto's gaan draaien..
Die gegevens vind je echter nooit...)
Hij staat momenteel in de kamer. In eerste instantie maakte mijn stepperdrivers het meeste geluid maar nadat ik heb ben overgestapt op skr mini V2 bordje hoor ik vooral de fan van mijn extruder en bij de voeding en dat is nogal storend. Wat stiller mag wel namelijk.DRuw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:40:
[...]
Waar staat je printer? Als hij in de huiskamer staat wil je denk ik de stilste fans hebben die er zijn.
Staat hij op je zonder een zit er sowieso een deur tussen? Dan maakt het al wat minder uit natuurlijk.
Vergelijk de specs van de fabrikant (dus niet die van Ali... Die moet je checken of het wel klopt en of je die ook dan daadwerkelijk binnen krijgt).
Houd er rekening mee dat 3db erbij is verdubbeling van het geluid.
(Als je het echt goed wilt doen moet je eigenlijk ook een octaafanalyse hebben want 40db op een onhoorbare frequentie maakt nog niet uit, al kan je hond ervan salto's gaan draaien..
Die gegevens vind je echter nooit...)
@RensVerlaak ik denk dat je je partfan bedoeld (je extruder heeft geen fan).
Ik heb een sunon fan in m'n voeding, deze https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_2
Verder heb ik dus noctuas en alleen die radial fan nog en die klinkt verreweg het hardst maar is dimbaar.
Met een andere koelerkop erop kunnen daar ook noctuas in maar ik ben bang dat ik wel aardig wat koelflow inlever dan.
Moet ik nog eens testen. Dat hero ding zie ik vaker langskomen als alternatief.
Ik heb een sunon fan in m'n voeding, deze https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_2
Verder heb ik dus noctuas en alleen die radial fan nog en die klinkt verreweg het hardst maar is dimbaar.
Met een andere koelerkop erop kunnen daar ook noctuas in maar ik ben bang dat ik wel aardig wat koelflow inlever dan.
@DRuw
:strip_exif()/f/image/VBsuPf3rSFmj1SARHDVtMKh0.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.thingiverse.com/thing:3594440
:strip_exif()/f/image/VBsuPf3rSFmj1SARHDVtMKh0.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.thingiverse.com/thing:3594440
[ Voor 7% gewijzigd door Mistacal op 18-10-2020 23:20 ]
__/`\__/`\__
Ik vermoed dat hij de hotend bedoelde.... er zitten 2 fans op je printer kop. 1 part-fan en een hotend koeler...DRuw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:49:
ik denk dat je je partfan bedoeld (je extruder heeft geen fan).
Signature van nature
Klopt, een radiale fan bouwt meer druk op, precies wat je nodig hebt om het door een klein buisje/gaatje te verplaatsen. Een axiale fan bouwt weinig druk op, dus zal slechter presteren in zo'n situatie. Een axiale fan verplaatst wel meer lucht wanneer er weinig tegendruk is, wat er dus in het midden op de hotend gebeurt.DRuw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:49:
.... maar ik ben bang dat ik wel aardig wat koelflow inlever dan.
...
YouTube: Cooling fan basics: axial and radial
[ Voor 9% gewijzigd door BounceMeister op 19-10-2020 01:27 ]
Hmmm... Zojuist mijn buis via Amazon van "Capricorn" gecheckt en inderdaad, precies het zelfde...BounceMeister schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:50:
[...]
Ah, ok. De schroefdraad binnenin kreeg ik niet schoon met de soldeerbout, vandaar dat ik me afvroeg of je het kunt oplossen met een middeltje.
De Capricorn tube was niet goed gecentreerd, daardoor loopt het filament vast tegen de rand van de nozzle, in plaats van mooi door het midden. Ik heb geprobeerd dit op de foto te zetten:
[Afbeelding]
Voor een stukje ptfe-buis met strakke specificaties (en van €10 de meter) mag je verwachten dat het wat netter gefabriceerd wordt.
Ik heb nieuwe besteld bij Creality.
Opgemeten en 0.88mm tot 1.11mm variatie... Ik had alleen enkel de PTFE tube met knipper besteld. En zit te klooien met retractie settings die te hoog blijven voor een direct drive setup met BMG mini, misschien is het de tube die dan de boosdoener is.
Jouw setup? Zo ja, noctua's in serie geschakeld?
En ziet er erg nice uit!
Ze zijn duurder maar krijg je geen spijt van. Meestal koop je eerst andere merken en die blijken dan toch niet zo stil te zijn en ga je uiteindelijk toch over en ben je meer geld kwijt. Zelf ook verschillende fan's getest en allemaal waren deze niet stil.RensVerlaak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:23:
[...]
Nu heerlijk stil en geen seconden spijt van de aanschaf. Je kunt ze natuurlijk ook in stappen vervangen
Ik ben altijd een beetje huiverig om te dure mods op de ender 3 te bouwen. Toch een beetje vreemd om meer geld uit te tegen aan de modificaties dan aan de printer zelf
Mooi ding maarre... Niet een behoorlijk gewicht extra?
Ik heb ook een DDE erop met ABL dus moet dan ff modden denk ik.
Wel leuk om te proberen
Ik zie zelf de Ender als een leerproject, stel met alle mods kom je op 300 a 400 euro uit voor super stille en goede prints heb je alsnog een boel meer geleerd dan een kant en klare printer van > €750 die hetzelfde doet en ken je het 3d print proces van binnen naar buiten dus bij issues weet je snel waar te zoeken etc.Maverick schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:48:
Ik ben altijd een beetje huiverig om te dure mods op de ender 3 te bouwen. Toch een beetje vreemd om meer geld uit te tegen aan de modificaties dan aan de printer zelf
Kan... Ik denk eerlijk gezegd dat er niet een printer is binnen een beetje normaal budget die out-of-the-box niet voor verbeteringen vatbaar is.
Al kun je het zo gek maken als je wilt natuurlijk;)
Al kun je het zo gek maken als je wilt natuurlijk;)
Nee niet mijn setup maar wel een die ik ga proberen, heb nu de bullseye en net mijn Hero 5 klaar met printen. Deze setup is wel erg still, de 5015 maakt een partij herrie.BlueFlame schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:00:
[...]
Jouw setup? Zo ja, noctua's in serie geschakeld?
En ziet er erg nice uit!
Denk dat het gewicht wel mee valt als je niet te snel gaat printen. Je kan nog naar een pancake steppen om wat gewicht te besparen?DRuw schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:08:
[...]
Mooi ding maarre... Niet een behoorlijk gewicht extra?
Ik heb ook een DDE erop met ABL dus moet dan ff modden denk ik.
Wel leuk om te proberen
Hier dan met BL touch
https://www.thingiverse.com/thing:4284278
__/`\__/`\__
Ik vroeg mij af of er een meerwaarde is voor de (duurdere, zo rond 10 à 15 euro) SKR V2.0? Wat ik zo op kan maken uit de video van TT is dat het makkelijker op te zetten is, betere drivers en betere koelprestaties heeft. Maar voor iemand die de Ender 3 voor meer dan 2 jaar in bezit heeft en nog steeds het standaard moederbord gebruikt is het redelijk duidelijk dat ik hier weinig kennis van heb. Aangezien er een hoop SKR versies zijn (V1.1, V1.2, V1.4 (turbo) V2.0) zo even uit mijn hoofd, weet ik niet zo goed wat ik bij de verschillende versies kan verwachten. Aangezien ik hier op het forum ook soms lees dat mensen een V1.2 hebben aangeschaft, terwijl dit vrij recent is. Waarom dan niet de keus voor V2.0? Iemand die mij hier meer duidelijkheid en overzicht in kan geven? Ik wil namelijk mijn Ender 3 toch maar een keer wat verder modden, volgens mij is dan de start bij een beter moederbord geen verkeerde keus.
En ik lees zo nu en dan ook dat het verstandiger is om direct uit Tsjechië te laten bezorgen ivm met mogelijke invoerkosten als je het uit China zou halen, ondanks de meerprijs?
En ik lees zo nu en dan ook dat het verstandiger is om direct uit Tsjechië te laten bezorgen ivm met mogelijke invoerkosten als je het uit China zou halen, ondanks de meerprijs?
@Bob-B
Ja, uit Tsjechie scheelt import kosten en tijd.
Als ik jou was zou ik een SKR mini nemen, dat is een drop-in replacement van het huidige bord.
dan hou je de 1.2 en v2 over.
Ik heb ze beiden en er is niet een heel groot verschil.
De v2 is nieuwer en heeft wat kleine opties als een dubbele Z axis stepper en een aanstuurbare extra fan.
Geen onoverkomelijke dingen maar als je toch upgrade zou ik de v2 nemen.
Enneh, als jij al 2 jaar met een stock print zal het geluid een verademing zijn;)
Ja, uit Tsjechie scheelt import kosten en tijd.
Als ik jou was zou ik een SKR mini nemen, dat is een drop-in replacement van het huidige bord.
dan hou je de 1.2 en v2 over.
Ik heb ze beiden en er is niet een heel groot verschil.
De v2 is nieuwer en heeft wat kleine opties als een dubbele Z axis stepper en een aanstuurbare extra fan.
Geen onoverkomelijke dingen maar als je toch upgrade zou ik de v2 nemen.
Enneh, als jij al 2 jaar met een stock print zal het geluid een verademing zijn;)
@DRuw Is die dubbel Z-as niet gewoon exact hetzelfde als een splitter kabel? Ik zie er maar 1 driver voor zitten dus praktische nut zie ik even niet.
En die fan is leuk..
Bij de V1.2 zit er ook een " parallel module" bij, dat is niets meer dan een splitter pcb volgens mij.
@Bob-B
Grootste verschil is dat de V2.0 groter is opgezet en een lagere failure rate zou moeten geven. De steppen drivers zitten meer uit elkaar dan V1.2. Al moet met voldoende koeling dit geen probleem zijn
Oh en de V2.0 heeft een onboard EEPROM.
Overigens zit er maar 10 euro verschil in dus zou zelf eerder de V2.0, volgens mij is de V2.0 nog niet al standaard beschikbaar in Marlin.
In jou geval zou ik de V1.2 adviseren gezien je daar meer naslagwerk voor kan vinden dan de V2.0. Wel zou ik zorgen voor een goede airflow over je moederbordje (dus misschien een andere fan plaatsen in je Ender 3 case)
En die fan is leuk..
Bij de V1.2 zit er ook een " parallel module" bij, dat is niets meer dan een splitter pcb volgens mij.
@Bob-B
Grootste verschil is dat de V2.0 groter is opgezet en een lagere failure rate zou moeten geven. De steppen drivers zitten meer uit elkaar dan V1.2. Al moet met voldoende koeling dit geen probleem zijn
Overigens zit er maar 10 euro verschil in dus zou zelf eerder de V2.0, volgens mij is de V2.0 nog niet al standaard beschikbaar in Marlin.
In jou geval zou ik de V1.2 adviseren gezien je daar meer naslagwerk voor kan vinden dan de V2.0. Wel zou ik zorgen voor een goede airflow over je moederbordje (dus misschien een andere fan plaatsen in je Ender 3 case)
[ Voor 25% gewijzigd door Mistacal op 19-10-2020 14:55 ]
__/`\__/`\__
Ik sluit mijn aan bij de rest.Bob-B schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:45:
Ik vroeg mij af of er een meerwaarde is voor de (duurdere, zo rond 10 à 15 euro) SKR V2.0? Wat ik zo op kan maken uit de video van TT is dat het makkelijker op te zetten is, betere drivers en betere koelprestaties heeft.
Via Tsjechie wel een meerprijs ja, maar die 'extra' kosten zijn vaak minder dan de invoer, en natuurlijk een stuk sneller.
Zelf denk ik dat dat weinig uitmaakt, voor de V2.0 is inmiddels voldoende te vinden. (In iedere geval voor mij) en uiteindelijk wijkt het maar minimaal af van de V1.2Mistacal schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:51:
Maar dat je kan je zelf beoordelen om eerst is opzoek te gaan naar installatie info.
Je zult er met beide op voorruit gaan
Ik heb de 2.0 uit China en die kwam via British Post na een week zonder extra kosten binnen. Blijft een gok uiteraard
oogjes open, snaveltjes dicht
Mijn 4010 is net overleden en had alleen nog maar 5015's liggen, dus met de laatste adem van de 4010 de 5015 part cooler geprint voor mijn hero me gen5. De nieuwe zijn onderweg, maar vertraagd (en uit China duurt standaard al evenMistacal schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:24:
[...]
Nee niet mijn setup maar wel een die ik ga proberen, heb nu de bullseye en net mijn Hero 5 klaar met printen. Deze setup is wel erg still, de 5015 maakt een partij herrie.
[...]
Denk dat het gewicht wel mee valt als je niet te snel gaat printen. Je kan nog naar een pancake steppen om wat gewicht te besparen?
Hier dan met BL touch
https://www.thingiverse.com/thing:4284278
Inderdaad een hoop extra geluid. De door jou gelinkte setup vind ik dus zeer interessant
Gewicht zal wel mee vallen toch? De hero me gen5 wordt volgens mij vaak gebruikt met twee 5015's.
Ik had net als Mulder hierboven mijn SKR mini v2 direct uit China laten komen. Dit keer geen import hoeven betalen. (Maar dat is iedere keer een loterij)
[ Voor 7% gewijzigd door BlueFlame op 19-10-2020 17:15 ]
DRuw schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:49:
@RensVerlaak ik denk dat je je partfan bedoeld (je extruder heeft geen fan).
Ja ik bedoelde de hotendSircuri schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:05:
[...]
Ik vermoed dat hij de hotend bedoelde.... er zitten 2 fans op je printer kop. 1 part-fan en een hotend koeler...

Top, Bedankt voor je reactie!MikeOO schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:38:
[...]
Ze zijn duurder maar krijg je geen spijt van. Meestal koop je eerst andere merken en die blijken dan toch niet zo stil te zijn en ga je uiteindelijk toch over en ben je meer geld kwijt. Zelf ook verschillende fan's getest en allemaal waren deze niet stil.
Nu heerlijk stil en geen seconden spijt van de aanschaf. Je kunt ze natuurlijk ook in stappen vervangenipv alles tegelijk.
Dit ziet er wel erg tof uit, alleen ik denk dat dit een stap te groot is om mee te beginnen.
Ik denk dat ik de PSU fan ga vervangen naar een: Noctua NF-A8 FLX
De hotend fan naar een: Noctua NF-A4x20 FLX
De instelbare fan (geen idee wat de officiële naam is maar die hoef ik denk ik niet te vervangen???)
En dan wil ik de fan bij mijn moederbord vervangen naar: Noctua NF-A4x10 FLX
Natuurlijk gebruik ik dan BUCK converters.
Heeft iemand hierop nog tips of opmerkingen?
[Ender 3 PRO]
Yep, woensdag start ik deze print. Mooie van deze is de achterliggende gedachte, minder curves in je fanduct waardoor statische druk minder belangrijk is. Tevens wordt printen met een dikke nozzle (>0.6mm) er gemakkelijk.BlueFlame schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:12:
[...]
Mijn 4010 is net overleden en had alleen nog maar 5015's liggen, dus met de laatste adem van de 4010 de 5015 part cooler geprint voor mijn hero me gen5. De nieuwe zijn onderweg, maar vertraagd (en uit China duurt standaard al even).
Inderdaad een hoop extra geluid. De door jou gelinkte setup vind ik dus zeer interessant![]()
Gewicht zal wel mee vallen toch? De hero me gen5 wordt volgens mij vaak gebruikt met twee 5015's.
Ik had net als Mulder hierboven mijn SKR mini v2 direct uit China laten komen. Dit keer geen import hoeven betalen. (Maar dat is iedere keer een loterij)
Valt echt reuze mee, net zo groot als een Hero 5 of petsfang. Voor je PSU kan ik ook de Artic F8 of zelfs de F12 silent aanraden, bijna net zo stil alleen veel goedkoper.RensVerlaak schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:18:
Dit ziet er wel erg tof uit, alleen ik denk dat dit een stap te groot is om mee te beginnen.
Ik denk dat ik de PSU fan ga vervangen naar een: Noctua NF-A8 FLX
De hotend fan naar een: Noctua NF-A4x20 FLX
De instelbare fan (geen idee wat de officiële naam is maar die hoef ik denk ik niet te vervangen???)
En dan wil ik de fan bij mijn moederbord vervangen naar: Noctua NF-A4x10 FLX
Natuurlijk gebruik ik dan BUCK converters.
Heeft iemand hierop nog tips of opmerkingen?
[Ender 3 PRO]
__/`\__/`\__
Ja is ook hetzelfde volgens mij maargoed de extra ruimte om de steppers heen kunnen weer een betere airflow regelen en daardoor minder warme steppers.Mistacal schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:51:
@DRuw Is die dubbel Z-as niet gewoon exact hetzelfde als een splitter kabel? Ik zie er maar 1 driver voor zitten dus praktische nut zie ik even niet.
En die fan is leuk..
@Bob-B
Het blijft theorie en je kunt aan beide geen buil vallen volgens mij (ik heb ze ook beide overigens).
Manuals en dergelijke zijn gelijk en ook marlin heeft voor de V2 inmiddels een standaard config hoor.
Vwb de fans @RensVerlaak zou ik zoveel mogelijk dezelfde gebruiken, bijv de 4020. Als er eens wat verwisseld moet worden of dergelijke kun je er 1 achter de hand houden (desnoods cheap ali ding) zodat je wel door kunt.
Over het algemeen past een 4020 ook waar een 4010 kan (wel ff checken uiteraard).
Ah wist niet dat de 2.0 al compleet in Marlin zat, gebruik nog de 1.4 turbo maar zit te denken aan een 1.2 mini ipv 4 nieuwe steppers op de MKS.. die ligt hier maar niks te doen.
of... de MKS met 2208 hangen aan klipper...
keuzestress
Iemand interesse in een SKR 1.4 turbo?
of... de MKS met 2208 hangen aan klipper...
Iemand interesse in een SKR 1.4 turbo?
[ Voor 22% gewijzigd door Mistacal op 19-10-2020 17:43 ]
__/`\__/`\__
Waarom wil je van die 1.4b turbo af dan?
Ik vind de mini V2 wel een mooi bordje moet ik zeggen.
Bij de 1.2 liep ik te klooien met airflow en vind het wat krap op elkaar. Dat hebben ze mooi opgelost in ieder geval.
Komt ook meer omdat bij de 1.2 de aansluitingen er direct bij zitten dus je hebt niet echt opties qua airflow.
Ik vind de mini V2 wel een mooi bordje moet ik zeggen.
Bij de 1.2 liep ik te klooien met airflow en vind het wat krap op elkaar. Dat hebben ze mooi opgelost in ieder geval.
Komt ook meer omdat bij de 1.2 de aansluitingen er direct bij zitten dus je hebt niet echt opties qua airflow.
Same here had de 2.0 + tft35 3.0 combi gekozen vanuit China en waren er na een week al!mulder schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:19:
Ik heb de 2.0 uit China en die kwam via British Post na een week zonder extra kosten binnen. Blijft een gok uiteraard
Ik blijf een raar probleem houden met mijn Ender 5. Als iemand een goed idee heeft hoor ik het graag.
Zelfde als week of wat geleden. In het begin van een print raakt de boel verstopt, altijd bij printen van de eerste 2 lagen.
Vreemde is als ik eerst de nozzle verwarm en filament eruit haal, stukje afknip (10 cm ofzo) dan weer terug plaats even goed door duw zodat ik de filament goed gesmolten uit de nozzle zie komen gaat het bijna altijd goed. Dus dit is wat ik nu standaard doe voor elke nieuwe print.
Als het mis gaat pauzeer ik de print, hot-end ff omhoog, filament terughalen, stukje afknippen, terug plaatsen, weer ff goed door duwen en dan weer verder printen gaat altijd goed. Ook als de print dan 12 uur gaat duren.
Heb nozzle vervangen, alles los gehad, schoongemaakt, etc. Maakt geen enkel verschil. Ik zou hot-end en tube nog kunnen vervangen. Maar de prints gaan verder gewoon goed. Dus dat wilde ik nog niet doen. Alles netjes level, flow goed, al maanden met dezelfde settings. Nieuwe rol PLA (Jupiter van 123)
Ben echt beetje lost. Enige 3 dingen die ik mij kan voorstellen;
- De PLA is het probleem? Ik print op 205 graden, te heet?
- Hot-end of tube in hot-end het probleem?
- Nozzlepunt die toch net iets te koud blijft, waardoor vooral bij langzame flow (eerste laag) de Filament te snel afkoelt en dus mogelijk stolt in de nozzle punt? Heb ook gevoel dat bij 0.16 of 0.12 het een groter probleem is dan bij 0.20 laag dikte. Dan is de flow ook lager?
Anders toch maar de hele hot-end vervangen? Heb nog een reserve set liggen?
Zelfde als week of wat geleden. In het begin van een print raakt de boel verstopt, altijd bij printen van de eerste 2 lagen.
Vreemde is als ik eerst de nozzle verwarm en filament eruit haal, stukje afknip (10 cm ofzo) dan weer terug plaats even goed door duw zodat ik de filament goed gesmolten uit de nozzle zie komen gaat het bijna altijd goed. Dus dit is wat ik nu standaard doe voor elke nieuwe print.
Als het mis gaat pauzeer ik de print, hot-end ff omhoog, filament terughalen, stukje afknippen, terug plaatsen, weer ff goed door duwen en dan weer verder printen gaat altijd goed. Ook als de print dan 12 uur gaat duren.
Heb nozzle vervangen, alles los gehad, schoongemaakt, etc. Maakt geen enkel verschil. Ik zou hot-end en tube nog kunnen vervangen. Maar de prints gaan verder gewoon goed. Dus dat wilde ik nog niet doen. Alles netjes level, flow goed, al maanden met dezelfde settings. Nieuwe rol PLA (Jupiter van 123)
Ben echt beetje lost. Enige 3 dingen die ik mij kan voorstellen;
- De PLA is het probleem? Ik print op 205 graden, te heet?
- Hot-end of tube in hot-end het probleem?
- Nozzlepunt die toch net iets te koud blijft, waardoor vooral bij langzame flow (eerste laag) de Filament te snel afkoelt en dus mogelijk stolt in de nozzle punt? Heb ook gevoel dat bij 0.16 of 0.12 het een groter probleem is dan bij 0.20 laag dikte. Dan is de flow ook lager?
Anders toch maar de hele hot-end vervangen? Heb nog een reserve set liggen?
@smitae zit er een siliconenkous op je nozzle?
Ik print de pla van 123 (zwart) op 190 graden.
Het zou kunnen misschien dat je temperatuur wat te hoog is en als je die temp instelt en je niet gelijk print de temperatuur teveel naar binnen trekt en je eerste lagen verpest?
Met printen heb je doorvoer en voorkom je dat.
Het is een gok hoor.
Ik warm m'n bed voor waar hij dan op wacht, zet de nozzle op 160 graden en terwijl hij opwarmt probed de abl m'n bed.
Als die dan klaar is en in de hoek staat verhoog ik de laatste 30 graden en dan gelijk purgen.
Er loopt bij mij ook niet veel uit voor het purgen dus blijf "druk" om m'n kamer houden.
Heb je al naar die hotend fix gekeken?
Mocht het in de aansluiting van je tuning zitten kan dat het nog oplossen.
Ik print de pla van 123 (zwart) op 190 graden.
Het zou kunnen misschien dat je temperatuur wat te hoog is en als je die temp instelt en je niet gelijk print de temperatuur teveel naar binnen trekt en je eerste lagen verpest?
Met printen heb je doorvoer en voorkom je dat.
Het is een gok hoor.
Ik warm m'n bed voor waar hij dan op wacht, zet de nozzle op 160 graden en terwijl hij opwarmt probed de abl m'n bed.
Als die dan klaar is en in de hoek staat verhoog ik de laatste 30 graden en dan gelijk purgen.
Er loopt bij mij ook niet veel uit voor het purgen dus blijf "druk" om m'n kamer houden.
Heb je al naar die hotend fix gekeken?
Mocht het in de aansluiting van je tuning zitten kan dat het nog oplossen.
Bedankt mannen voor de informatie! V2.0 is besteld
Wellicht ook een geruststellend idee dat mijn Ender 3 eindelijk na 2 jaar ook thermal runaway krijgt
(zag dat dit standaard in Marlin zat voor de V2.0 namelijk).
Wellicht ook een geruststellend idee dat mijn Ender 3 eindelijk na 2 jaar ook thermal runaway krijgt

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie