Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-10 10:56
mutsje schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:44:
Die CR-6 heeft zo'n beetje zelfde bouwvolume als mijn cr-20 :+ dus niet interesant. Maak sowieso niet zulke grote prints. En standaard met een herrie mobo natuurlijk.
Ik moet het nog zelf ondervinden maar bij de bekendere youtubers was hij stiller dan mijn E3 met SKR -> YouTube: Creality CR-6 SE Kickstarter Edition - LIVE

Als het goed is is de printer geleverd met een stiller 32bit moederbord, dat was een van de perks die behaald was tijdens de KS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okidoki, 235 bij 235 instellen lukt net niet... zal eens kijken wat het moet zijn...
ter info: standaard ender 5 is X231 en Y 227 voor hij tegen het frame aanklapt.

[ Voor 32% gewijzigd door DRuw op 13-10-2020 14:45 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:36

Sebazzz

3dp

Mislukt printje by CR-6, zelf met raft losgelaten. Gelukkig PEI bed ook binnen - hopelijk presteert dat gelijkwaardig aan de BIQU SSS.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 13-10-2020 15:25 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 17:53
Onderhand vrijwel elke dag m'n Ender aan het modden, maar functionele prints buiten de printer blijven nog uit. :P

Ik wil nu mijn raspberry via een stepdown converter op de 24v hebben. Ik zoek eigenlijk de 'connectors' van de voeding en de juiste draadsoort maar ik mis even de juiste benamingen. Iemand een idee/connectieplan?

Ik heb even zitten spitten in het topic maar kom geen details tegen van gebruikte setups. Ik vind het ook niet erg om tools aan te schaffen voor de toekomst. Ik heb iig al een soldeermachine en een heleboel arduino / klein voltage connectors liggen. ;)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gewoon 2 draadjes naar je voeding en 2 naar de 5v en - van je pi met een krimp stekkertje.
Solderen op je buck EN AFSTELLEN VOOR JE HEM OP JE PI AANSLUIT met een multimeter.

Ff wat anders; ik heb een runout sensor op m'n skr V2 en die ben ik via m'n firmware aan het aanpassen. Er blijft alleen ook in het menu een optie en het lijkt dat die de instellingen door elkaar haalt op een of andere manier...
Ik zeg in de firmware dat ik alles manueel wil doen met unloaden en loaden maar hij doet een deel automatisch en dat werkt voor geen meter.
Ook moet ik tijdens een print de sensor uit en aan zetten en dan pas doet hij het als hij een runout detecteert...
Enig idee iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:25
KirovAir schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:44:
Onderhand vrijwel elke dag m'n Ender aan het modden, maar functionele prints buiten de printer blijven nog uit. :P

Ik wil nu mijn raspberry via een stepdown converter op de 24v hebben. Ik zoek eigenlijk de 'connectors' van de voeding en de juiste draadsoort maar ik mis even de juiste benamingen. Iemand een idee/connectieplan?
XT60?
En draadsoort, iets dat geleid? :+ Gewoon electro draad

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Zo mijn buckconverters (2 stuks) zijn binnen, tja owja moet ook nog multimeter kopen :+ want die heb ik niet meer... Ga eerst de fans intern aanpakken denk ik, die janken het hardste. Dan maar nog meer buckconverters aanschaffen om ook op de printkop de boel te vervangen. Wil er 2 grote noctua's op plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb weer een nieuw probleem, nu met het SKR Mini E3 V2 bordje. De parts fan is niet meer uit te zetten. Vanmiddag deed hij het nog, de parts fan bleef altijd uit bij de eerste laag en ging pas later aan. Maar nu is hij dus altijd aan.G-code M106 en M107 zouden de fan aan en uit moeten zetten, maar dat werkt dus niet (meer).
Ook de bediening via het TFT35 scherm voor de fan werken niet meer. Ik kan instellen wat ik wil, maar hij blijft 100% aan.

Heb ik nu een kapot skr bord?

edit,
Alle kabels nagelopen, firmware geflasht, niks helpt. Als ik dit probleem google, blijkt het dus een vaak voorkomend probleem te zijn. Nu kan ik dus via Aliexpress gaan proberen garantie te claimen. :X

[ Voor 34% gewijzigd door BounceMeister op 14-10-2020 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mosfet doorgefikt denk je?
Multimeter erop gehad?
(Ja ik heb ook ff gegoogled, maar echt vaak voorkomend kan ik het niet noemen zo te zien...werk ruk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@mutsje Waarschijnlijk wordt je part cooling fan via massa geschakeld, met een pwm signaal. Je kunt dus één buck converter gebruiken waar je de 12V van de fans bij elkaar doet en de massa van de part cooling fan naar zijn eigen connector.

Wel eerst even meten uiteraard, staat er altijd 24V op de uitgang van het bordje? Dan is ie massageschakeld.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

pwillemske schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:53:
@mutsje Waarschijnlijk wordt je part cooling fan via massa geschakeld, met een pwm signaal. Je kunt dus één buck converter gebruiken waar je de 12V van de fans bij elkaar doet en de massa van de part cooling fan naar zijn eigen connector.

Wel eerst even meten uiteraard, staat er altijd 24V op de uitgang van het bordje? Dan is ie massageschakeld.
Ik moet alles nameten voordat ik uberhaupt een fan erop aansluit. Overbuurman heeft multimeter scheelt weer centjes :+ plan is een hero-5 te printen en die erop te hangen, de mobo fan naar 12V tunen kan die hebben (blijft koel genoeg) etc. Nog genoeg te doen zeg maar. Maar eerst boodschappenlijst maken welke fan's ik allemaal moet bestellen, geen zin aan extra verzendkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door mutsje op 14-10-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-10 14:59
Heb het forum even doorgespit op de term ASA maar weinig goede hits.

Heeft iemand een succesverhaal m.b.t. printen met ASA filament met een standaard ender 3 hot end?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
DRuw schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:28:
Mosfet doorgefikt denk je?
Multimeter erop gehad?
(Ja ik heb ook ff gegoogled, maar echt vaak voorkomend kan ik het niet noemen zo te zien...werk ruk)
Ik had alles losgeschroefd en wat profielen omgewisseld om het frame wat rechter te krijgen, dat is redelijk goed gelukt, in denk dat er nu nog een millimeter verschil is over een lengte van 40cm. Daarna begon dus dat gedoe met die fan.

Ik denk dat het de mosfet is inderdaad. Die zijn slechte kwaliteit of zitten in een slecht ontwerp, in ieder geval zijn ze erg kwetsbaar. Op Reddit en Github zie ik er toch vrij veel berichten van, met vooral in de comments veel mensen met hetzelfde probleem. Het betreft zowel de SKR mini als de 1.2 en de 1.4 bordjes. Ik zie van veel mensen die met buck-converters of 5015 fans aan de gang gaan dat de mosfet het begeeft. Hij blijft dan altijd aan, of doet juist niets meer.
De part cooling fan maakt ook een ander geluid nu, hij maakt een scherp bijgeluid nu, wat verdwijnt na een paar minuten.
Ik heb het SKR bordje eruit gehaald, maar heb geen idee wat ik kan doormeten, wat welke weerstand moet geven etc. Zelf solderen is nogal een uitdaging, het zijn echt heel kleine surface mount dingetjes.

Ik dacht eraan het originele Creality bordje erin te zetten, maar dan werkt ook m'n TFT35 niet meer en zit ik weer met lawaai van de steppers. Eventueel een handmatige fancontroller erop zetten dan, moet ik er wel bij blijven totdat de eerste laag helemaal klaar is. ;)

Ik moet eerst even afwachten of de "Big Tree Tech" store van Ali reageert, kijken waar zij mee komen. Het bordje heeft net een week gedraaid ofzo.

Edit:
Wat linkjes:
https://www.reddit.com/r/..._turning_on_fan1_voltage/
https://old.reddit.com/r/..._on_fan1_voltage/g1ugtin/
https://www.reddit.com/r/...rt_fan_not_working_heres/
https://github.com/bigtre...CH-SKR-mini-E3/issues/238

[ Voor 10% gewijzigd door BounceMeister op 14-10-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 11:03
mutsje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

plan is een hero-5 te printen en die erop te hangen
Heb ook net de hero me gen5 geprint en gemonteerd. Was een heel gepruts met de moertjes zeg, dus succes :P
(O, en let goed op de boutjes die je nodig hebt! Je hebt twee nieuwe m3 boutjes van 30mm nodig voor je hot-end en nog wat klein spul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@BlueFlame Welke versie heb je gemaakt? Dual fan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
De 4010 single fan dual duct. Nieuwe 4010 ventilatoren komen er aan dus heb ook de 4010 dual fan alvast geprint. (Gezien de overhangs die er nu uit komen is dat ook wel echt nodig zoals hij zelf ook al aangeeft, alhoewel de bridging test best goed ging raar genoeg...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bd6Hz4WGQr1kVLCgUYg3AQqzB-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7wkiTIqD3H0NzroJZ9fOoU0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjH3DgFfQAiismmqrIITnRRTgWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgCr50IHPdcqgWfeKWQYxNyN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door BlueFlame op 14-10-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Hoever ging jou geluid naar beneden met die setup @BlueFlame

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk van 5 naar 4....
Waar zoek je naar? Als het goed is komt het meeste geluid van de radiale fan, niet de part fan. En de voeding maar niet continu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

DRuw schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:58:
Ik denk van 5 naar 4....
Waar zoek je naar? Als het goed is komt het meeste geluid van de radiale fan, niet de part fan. En de voeding maar niet continu
Ik wil proberen het fluisterstil te maken. De mobofan maakt ook heel veel lawaai :) en natuurlijk de fan die de hotend koel houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:03
Hier maar eens 2 van besteld, lijkt me ideaal op hoge snelheid

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.3efb3c00MdeBaI&mp=1

__/`\__/`\__

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Even ter info over de defecte fan poort op mijn SKR mini E3 V2 bordje.
Ik vond na lang zoeken het onderstaande stappenplan om Fan0 en Fan1 om te wisselen in de firmware.
Ik kan nu de parts fan weer bedienen. De gewone hotend fan zet ik op 24V, die stond toch altijd al aan.
Dit heeft mij enorm geholpen voor dit moment, dus wellicht dat iemand er via deze weg ook weer iets aan heeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
The SKR Mini e3 V2.0 has two FAN Connectors. Not sure if it's only my board but FAN0 is always on while FAN1 is controllable.

Parts Cooling fan in FAN1 (YELLOW/BLUE Wires) and the Motherboard Fan in FAN0 (RED AND BLACK WIRES) This caused the Motherboard fan to always be on as well as the Part Cooling Fan. Only problem is for certain filaments you want to be able to turn off the Part Cooling or lower the speed.

The following changes in the Marlin were made to allow the Parts Cooling Fan to be controlled by TFT35 LCD/G-Code/Octoprint.

File Location: \Marlin\Configuration_adv.h

Line: 374

Task: Disable/Comment out the Use Controller FAN

//#define USE_CONTROLLER_FAN

File Location: \Marlin\src\pins\stm32f1\pins_BTT_SKR_MINI_E3_common.h

Line:97

Task: Change FAN_PIN from PC6 to PC7

------------------------------------------------------------------------

#ifdef SKR_MINI_E3_V2

#define FAN_PIN PC7

#else

#define FAN_PIN PA8 // "FAN0"

#endif

--------------------------------------------------------------------------

File Location: \Marlin\src\pins\stm32f1\pins_BTT_SKR_MINI_E3_V2_0.h

Line:44

Task: Define FAN1_PIN as PC6 instead of PC7

#define FAN1_PIN PC6

Now with these changes. You will be able to start the fan by sending M106 G-Code and Stop it by Using M107 G-Code. In addition, you will be able to control it from the TFT35 Screen by going to the Fan Icon.

This is on an Ender 3 Pro

Can anyone confirm they're having the same behavior? Someone told me that on the V2.0 board both FAN0 and FAN1 should be controllable. If it's common on all boards this is the fix. If it's just me then at least I have a workaround and possibly a bad MOSFET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:44
lubbertkramer schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:35:
ik had bij die van mij die gisteren binnenkwam en dat was juli 2020 345 (oftewel nog langer op de plank gelegen)
De pakjesboot kwam dus vroeg aan dit jaar. Bij mij kwam de CR-6 maandag ook binnen, nummer 439. Printer was makkelijk in elkaar te zetten en de 'dinosaur' (meer een T-Rex) kwam er prachtig uit. Alleen mijn firewall/antivirus stuurde onderdelen van Creality Slicer eerst steeds in containment, waardoor hij niet wilde slicen.

Nog geen vonken gezien, geen speling gevoeld in de schakelaar.

Het enige wat lawaai maakt is de fan. Ik heb geen referentie, want het is de eerste 3D-printer.

Wat mij opviel is dat het bed speling heeft (de wieltjes in het spoor). De zwaartekracht laat hem wel steunen op de 4 wieltjes, maar bij de auto bed leveling zie ik het bed een beetje meebewegen wanneer de nozzle op het bed duwt bij de buitenste meetpunten. Voor nu opgelost door tijdens de meting met de hand even op de tegenovergestelde kant te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
rense schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

De pakjesboot kwam dus vroeg aan dit jaar. Bij mij kwam de CR-6 maandag ook binnen, nummer 439. Printer was makkelijk in elkaar te zetten en de 'dinosaur' (meer een T-Rex) kwam er prachtig uit. Alleen mijn firewall/antivirus stuurde onderdelen van Creality Slicer eerst steeds in containment, waardoor hij niet wilde slicen.

Het enige wat lawaai maakt is de fan. Ik heb geen referentie, want het is de eerste 3D-printer.

Wat mij opviel is dat het bed speling heeft (de wieltjes in het spoor). De zwaartekracht laat hem wel steunen op de 4 wieltjes, maar bij de auto bed leveling zie ik het bed een beetje meebewegen wanneer de nozzle op het bed duwt bij de buitenste meetpunten. Voor nu opgelost door tijdens de meting met de hand even op de tegenovergestelde kant te duwen.
Ook bij de CR-6 moet je de wieltjes op de goede spanning zetten, niet te strak. Net aan genoeg zeg maar en dus zonder speling

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
Mistacal schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:07:

Ook bij de CR-6 moet je de wieltjes op de goede spanning zetten, niet te strak. Net aan genoeg zeg maar en dus zonder speling
Ik zag nog niet hoe ik dat zou kunnen doen. De wieltjes zitten op zich strak tegen de busjes en hebben geen speling ten opzichte van het bed. Het lijkt meer op dat ze die wieltjes aan weerszijde van de rails dichter naar elkaar toe hadden kunnen zetten zodat ze meer in de goot lopen in plaats van op de onderste rand van de goot. Zijn daar stelopties? Als ik er onderdoor gluur, lijken me het vaste gaten waar de assen van de wieltjes vast zitten onder het bed.

In het kader van "zo lang de print er goed uit ziet" heb ik nog niet de schroevendraaier in alle onderdelen gezet. Dat kan altijd nog. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Er zit een wieltje of wieltjes bij die excentrisch is (dus gat uit het midden). Er zit een steeksleuteltjes bij de printer, die steek je tussen het wieltjes en het bed dan heel licht draaien dan gaat het wieltje verder naar binnen.

Het is absoluut niet de bedoeling dat er speling op zit. Ze moeten in de goot (V-slot) lopen maar niet te strak dus net geen speling meer.

YouTube: HOW TO - Fix Wobble & Adjust the Eccentric Nuts (3DPrinter)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
Mistacal schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:26:
Er zit een wieltje of wieltjes bij die excentrisch is (dus gat uit het midden)
Ah, top! Goed om te weten, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvelferen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12
KirovAir schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:44:

Ik heb even zitten spitten in het topic maar kom geen details tegen van gebruikte setups. Ik vind het ook niet erg om tools aan te schaffen voor de toekomst. Ik heb iig al een soldeermachine en een heleboel arduino / klein voltage connectors liggen. ;)
Wat je bedoelt is kabelschoentjes.

Ik zat er ook aan te denken de Pi te voeden met een buckconverter, maar ga dat toch niet doen.
Heb er nu leds aan hangen en ik merk dat er stroom wordt teruggegeven vanuit de steppers als ik de plaat beweeg. Nu zal het waarschijnlijk niet boven de 24V uitkomen maar het lijkt me toch niet goed voor de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
tvelferen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Ik zat er ook aan te denken de Pi te voeden met een buckconverter, maar ga dat toch niet doen.
Heb er nu leds aan hangen en ik merk dat er stroom wordt teruggegeven vanuit de steppers als ik de plaat beweeg. Nu zal het waarschijnlijk niet boven de 24V uitkomen maar het lijkt me toch niet goed voor de Pi.
Dat zal wel meevallen hoor, hier ook al een jaar de pi aan een Buck converter hangen

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:20
Wat is het beste optie voor een lack behuizing met de filament.
Te kiezen voor een filament guide of is een gat meer dan voldoende?
tvelferen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Of kiezen voor deze optie. https://www.tinytronics.n...ep-down-buck-converter-3a

Heb zelf nog steeds de pi achter een 5volt adapter werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Evertt schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:04:
Wat is het beste optie voor een lack behuizing met de filament.
Te kiezen voor een filament guide of is een gat meer dan voldoende?

[...]

Of kiezen voor deze optie. https://www.tinytronics.n...ep-down-buck-converter-3a

Heb zelf nog steeds de pi achter een 5volt adapter werkt prima.
Mooiste is een stukje PTFE tube

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt beter een brede guide printen naar mijn mening. Ik heb een guide vanuit 1 punt maar je merkt dat de rol de zijdelingse beweging niet leuk vind...
@tvelferen iedere elektromotor is ook een dynamo als je eraan draait.
Je het geeft stroom terug maar dat gaat via het bord en de USB kabel. Simpel op te lossen met een stukje tape op de plus van de USB of een geprint dingetje heb je er ook voor (maar vond ik niet nodig:))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-10 18:36

aKra

Intentionally left blank.

BounceMeister schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:05:
Even ter info over de defecte fan poort op mijn SKR mini E3 V2 bordje.
Ik vond na lang zoeken het onderstaande stappenplan om Fan0 en Fan1 om te wisselen in de firmware.
Ik kan nu de parts fan weer bedienen. De gewone hotend fan zet ik op 24V, die stond toch altijd al aan.
Dit heeft mij enorm geholpen voor dit moment, dus wellicht dat iemand er via deze weg ook weer iets aan heeft.
Toevallig gisteren ook ervaren, ik heb al wat (betere) mosfetjes besteld bij Conrad gezien twee gecontroleerde poorten me toch wel erg fijn leken ;-).

Dus mocht je het willen herstellen, ik krijg morgen 20 stuks binnen :P

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

rense schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Ik zag nog niet hoe ik dat zou kunnen doen. De wieltjes zitten op zich strak tegen de busjes en hebben geen speling ten opzichte van het bed. Het lijkt meer op dat ze die wieltjes aan weerszijde van de rails dichter naar elkaar toe hadden kunnen zetten zodat ze meer in de goot lopen in plaats van op de onderste rand van de goot. Zijn daar stelopties? Als ik er onderdoor gluur, lijken me het vaste gaten waar de assen van de wieltjes vast zitten onder het bed.

In het kader van "zo lang de print er goed uit ziet" heb ik nog niet de schroevendraaier in alle onderdelen gezet. Dat kan altijd nog. :)
Ik heb hetzelfde opgemerkt. Ook al last van gehad, ondanks leveling was de print niet mooi geleveld. Heb nu de z-offset op 0.25 staan dat lijkt al iets beter maar ik ga ook even kijken of ik wat kan stellen in die wieltjes.

[edit]Ah op de vorige pagina stond YouTube: HOW TO - Fix Wobble & Adjust the Eccentric Nuts (3DPrinter), dat maar even testen.

De rechterwieltjes kun je stellen, klein stukje gedraaid en het is fixed. :9

[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 14-10-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

[...]

De pakjesboot kwam dus vroeg aan dit jaar. Bij mij kwam de CR-6 maandag ook binnen, nummer 439.
Ook serienummer P202J07Nxxxxx?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
Sebazzz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

Ook serienummer P202J07Nxxxxx?
Idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
[...]

Klinkt goed, hier inmiddels soortgelijke ervaring. Was zo in elkaar gezet, echt een pluspunt vergeleken met de E3Pro waar ik zelf uit ervaring over kan spreken. Hier ook nog geen vonken, verbogen pinnen of andere problemen.

Tot nu toe alleen een snelle bedlevel kunnen doen maar dat klinkt stil op de fan van het moederbord na (zoals jij ook al aangaf). Verbaasde mij over de stilte van het bewegen van de verschillende assen vergeleken met mijn E3Pro met SKR mini 1.2 bordje.

Ik zal zo eens verder spelen en eerste testprints aanzetten. To be continued!

In Cura 4.8 zal er een standaard profiel voor de CR-6SE beschikbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dus er zit wel degelijk een silent board in? Ik zag een in elkaar filmpje over de 6 SE en die maakte best lawaai. Maar * mutsje gaat nog niet upgraden misses muts gaat me denk ik dan vermoorden :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
mutsje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:41:
Dus er zit wel degelijk een silent board in? Ik zag een in elkaar filmpje over de 6 SE en die maakte best lawaai. Maar * mutsje gaat nog niet upgraden misses muts gaat me denk ik dan vermoorden :+
Ohja, nu je het zegt, er moet nog ergens een misses BounceMeister rondlopen in huis, die heb ik al een week of twee niet gezien. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
Bezig om de CR-6SE aan Octoprint te hangen maar het lijkt erop dat Creality hun software aangepast heeft op de nieuwere moederborden. De Ender V2, CR-6SE en nu ook de nieuwe Ender 3 Pro's lijken het probleem te hebben dat de temperatuur metingen niet juist weergegeven worden (met een dubbele TT). Had hier met mijn E3 Pro (oude) in ieder geval geen last van.
Doubled temperature entries
Your firmware sends temperature reports like this:

TT::27.9327.93 //0.000.00 BB::39.6739.67 //0.000.00 @@::00 BB@@::00
Note that all of the parts of the report are doubled: TT, ::, //, even the values themselves. This breaks with the protocol.

Printers currently known to possibly ship with affected firmware are

Creality Ender 3 v2
Creality CR-6 SE
Creality Ender 3 Pro
Creality Ender 5 Pro
Deze plugin lijkt het te fixen -> https://plugins.octoprint.org/plugins/ender3v2tempfix/

[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 14-10-2020 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saido
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 18:30
Ik durf de usb nog niet aan te sluiten op mijn CR6.
Heb inmiddels de volgende dingen geprint met de meegeleverde gcode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSJidLQFSrLbn_pxwiq0FZf05_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo1HKP0YJuH51wC67ptMrCow.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jm-o9aoUaHsXdt4HQW-cSye39VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5gh5KwREQB9EB8woRdVHQLf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueFlame
mutsje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:47:
Hoever ging jou geluid naar beneden met die setup @BlueFlame
Ik heb alle fans behalve de part cooling fan vervangen door noctua's en ik vind het verschil aanzienlijk. Vooral de fan van de voeding, maar ook de hotend fan. Iemand zei het een paar posts terug al, als je eenmaal stille stepper motors hebt, ga je je aan de ventilatoren storen ;)
Mozart schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Omhoog :)
De roller cover onder en de cam mount recht omhoog, supports aanzetten en gaan!
geprint, thanks :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgLTFojJnuP29q9VWt_4vpBCOIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcgt0IARHz3ZulPbrKp2flsX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik print het liefste op het flexibele magneet print matje dat bij de ender 3 pro zat. Hechting is super, je print is er makkelijk af te halen omdat je hem kan buigen en je hebt geen clips nodig zoals bij de gfk of glas platen. Ze slijten alleen (bij mij iig) wel aardig. Als de print iets te vast zit moet je het er met best wel wat buigen af krijgen. Gevolg is dat het matje na een tijdje in het midden een bobbel krijgt.
Nu heb ik een magnetisch PEI plaatje gevonden op ali. Ideaal! Pla plakt even goed of zelfs beter dan op de magneet mat, en de plaat is licht flexibel dus een beetje buiten en je geprinte onderwerp springt er zo af. Ik hoop dat deze wat slijtvaster is maar tot nu toe (twee hele printjes :+ ) ziet het er goed uit!
Kost wat, maar dan heb je ook wat :)
Link: (en als je even goed zoekt zijn ze vast nog wel een euro of zo goedkoper te vinden op ali)
https://a.aliexpress.com/_B1j987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HES1PKq4u4wEG9W7Ubzpgy7ZUN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9N2H25t8JkP95muRJ6Eh2vcZ.jpg?f=fotoalbum_large

En verder nog een kikker, omdat het kan :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFefL9r7F3RoyJKDBwrdEFDYdQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MO2GVY4WSr2tnFgXT8Iyt2R9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door BlueFlame op 15-10-2020 02:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ik_5odu7TvXiVM-D9FFzNXaQkKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hQc6GG2jig8kTLROUYOJlMMQ.png?f=fotoalbum_large

Kan je niet voor laten liggen, enderextender is net zo duur (ietsje duurder zelfs nog).

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

mutsje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:41:
Dus er zit wel degelijk een silent board in? Ik zag een in elkaar filmpje over de 6 SE en die maakte best lawaai.
Het heeft de label silent board, maar de TMC2209 steppers zijn verbonden in legacy mode, dus niet zo stil als ze hadden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 15:13
Mistacal schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:25:
[Afbeelding]

Kan je niet voor laten liggen, enderextender is net zo duur (ietsje duurder zelfs nog).
Ik ga liever voor een populaire fdm printer i.p.v. een onbekende. Als ik zie hoeveel kennis en ervaring is met creality printers ben ik blij dat ik er een heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Saido schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:15:
Ik durf de usb nog niet aan te sluiten op mijn CR6.
Heb inmiddels de volgende dingen geprint met de meegeleverde gcode:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom durf je hem nog niet aan de USB/Octoprint te hangen, volgens mij zijn daar geen problemen gevonden en hier ook geen problemen aan Octoprint behalve de generieke m.b.t. het weergeven van de temperatuur zoals hierboven beschreven

Ziet er goed uit zo stock, heb je ook iets met bedlevel / z-offset gedaan? Ik zal nu deze handleiding volgen en dan via octoprint een eerste testprint aanzetten

Heb jij ook de unboxing checklist gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistacal
vincent_1971 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Ik ga liever voor een populaire fdm printer i.p.v. een onbekende. Als ik zie hoeveel kennis en ervaring is met creality printers ben ik blij dat ik er een heb.
Na 1,5 jaar 2 Creality's hebben gehad is het ook wel eens tijd voor wat anders. Daarnaast is het gewoon een 3D printer. Wat is het verschil tussen een S8 en een CR10 als er beide een SKR/MKS inzit en de nodige andere upgrades? Zelfs de basis constructie is het zelf dus we gaan het meemaken.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saido
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 18:30
lubbertkramer schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:08:
[...]

Waarom durf je hem nog niet aan de USB/Octoprint te hangen, volgens mij zijn daar geen problemen gevonden en hier ook geen problemen aan Octoprint behalve de generieke m.b.t. het weergeven van de temperatuur zoals hierboven beschreven

Ziet er goed uit zo stock, heb je ook iets met bedlevel / z-offset gedaan? Ik zal nu deze handleiding volgen en dan via octoprint een eerste testprint aanzetten

Heb jij ook de unboxing checklist gedaan?
Ik las dat er mensen zijn waarbij de CR6 bricked als zei de usb erin stoppen.
Verder is dit allemaal puur stock prints ook zonder checklist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-10 13:16
vincent_1971 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Alle FDM printers in het principe zijn gewoon hetzelfde, bijna alle problemen zijn terug te voeren door eigen fouten denk ik, ik heb inmiddels 3 printers helemaal zelf verzonnen (niet helemaal ;) natuurlijk) en zelf gebouwd met ook met 3 verschillende bewegingen in de x/y/z as, één met een bewegend bed alla Prusa (8 bits ramps), één met een staand bed met normale cartesian beweging (mee lopende x-as motor 32 bits MKS) , en één met de Ultimaker beweging (8 bits ramps), alle 3 met zoveel mogelijke Marlin opties, één UBL met servo, één met capacitieve sensor en één met BLtouch, dual Z, Octoprint, enz). Hotends standaard E3D v5/v6. geen all-metal.
Uit alle 3 komen perfecte prints met de diverse materialen, dus elke Ender moet ook gewoon uit de doos een goede print kunnen leveren zonder updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Hardy8 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Alle FDM printers in het principe zijn gewoon hetzelfde, bijna alle problemen zijn terug te voeren door eigen fouten denk ik, ik heb inmiddels 3 printers helemaal zelf verzonnen (niet helemaal ;) natuurlijk) en zelf gebouwd met ook met 3 verschillende bewegingen in de x/y/z as, één met een bewegend bed alla Prusa (8 bits ramps), één met een staand bed met normale cartesian beweging (mee lopende x-as motor 32 bits MKS) , en één met de Ultimaker beweging (8 bits ramps), alle 3 met zoveel mogelijke Marlin opties, één UBL met servo, één met capacitieve sensor en één met BLtouch, dual Z, Octoprint, enz). Hotends standaard E3D v5/v6. geen all-metal.
Uit alle 3 komen perfecte prints met de diverse materialen, dus elke Ender moet ook gewoon uit de doos een goede print kunnen leveren zonder updates.
Ja en nee, hardwarematig kan er natuurlijk nog eens wat verschil zitten welke ook bepalend is voor de kwaliteit. Maar indien de gebruiker gewoon goed oplet aan de voorkant dan zijn de meeste prints inderdaad meer dan acceptabel.

Van de Sunlu blijft er weinig meer over, ander bord, extruder en hotend erop.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Mistacal schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:14:
[...]
Van de Sunlu blijft er weinig meer over, ander bord, extruder en hotend erop.
Dat bedoel ik nou, allemaal niet nodig O-) , uitgezonderd board misschien vanwege meer aansluit mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Hardy8 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Dat bedoel ik nou, allemaal niet nodig O-) , uitgezonderd board misschien vanwege meer aansluit mogelijkheden.
Dat ligt maar helemaal aan waarvoor je de printer koopt. Voor mij is het namelijk wel nodig omdat ik andere wensen en eisen heb aan de printer. Bord is in principe ook niet nodig want alles kan er in principe op. Maar zo is dus ook geen ABL nodig (wel erg fijn hoor) en ga zo maar door.

Ik denk dat je dit soort printers niet koopt omdat je out of the box goede prints wilt maken, nee daar zijn betere printers voor te koop (prusa, Ultimaker). De CR-6 doet wel een poging in dat rijtje te horen en is ze volgens mij goed gelukt.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mistacal schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

Dat ligt maar helemaal aan waarvoor je de printer koopt. Voor mij is het namelijk wel nodig omdat ik andere wensen en eisen heb aan de printer. Bord is in principe ook niet nodig want alles kan er in principe op. Maar zo is dus ook geen ABL nodig (wel erg fijn hoor) en ga zo maar door.

Ik denk dat je dit soort printers niet koopt omdat je out of the box goede prints wilt maken, nee daar zijn betere printers voor te koop (prusa, Ultimaker). De CR-6 doet wel een poging in dat rijtje te horen en is ze volgens mij goed gelukt.
Nou ik heb een E5. Die doet het anders beste goed uit off the box. Wel ff bootloader en nieuwe frimware erop gezet. Verder geen aanpassingen gedaan aan de printer zelf. En 400 Euro voor de E5 versus 700 + voor Prusa of nog veel meer voor de ultimaker. Dan is de E5 voor hobby gebruik toch niet slechts. Maar ook met de E5, ontkom je er niet aan handig te zijn. Neem aan dat je voor een prusa of ultimaker ook in de problemen kunt komen als je 2 linkerhanden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
smitae schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Nou ik heb een E5. Die doet het anders beste goed uit off the box. Wel ff bootloader en nieuwe frimware erop gezet. Verder geen aanpassingen gedaan aan de printer zelf. En 400 Euro voor de E5 versus 700 + voor Prusa of nog veel meer voor de ultimaker. Dan is de E5 voor hobby gebruik toch niet slechts. Maar ook met de E5, ontkom je er niet aan handig te zijn. Neem aan dat je voor een prusa of ultimaker ook in de problemen kunt komen als je 2 linkerhanden hebt.
Absoluut, mijn ender 3 en de pro deden het beiden erg goed zo uit de doos. Maar nieuwe bootloeder en firmware is voor velen al echt een paar stappen te ver. Zoals ik vaker aangeef begint het allemaal met het begrijpen van de hardware en het fatsoenlijk in elkaar zetten van de printer. Als je dat goed doet zijn het meer dan prima printers.

Wel is er wat hobby kennis nodig voor de zelfbouw kits. Voordeel van prusa en Ultimaker is de service als je er niet uit komt, bij de goedkopere printers ben je wat meer op je zelf aangewezen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
Mistacal schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:09:
[...]
Dat ligt maar helemaal aan waarvoor je de printer koopt.
??? alleen toch om 3D te printen denk, voor koffie zetten heb ik iets anders. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Hardy8 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

??? alleen toch om 3D te printen denk, voor koffie zetten heb ik iets anders. ;)
:X haha, nou ja ook, de 3 pro is voor mij vooral een projectje, zoveel mogelijk er op te bouwen puur voor de hobby, de gewone 3 print lekker door. De s8 wordt ook enkel om te printen maar zal ook her en der wat upgrades krijgen tbv ABS etc.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
Mistacal schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

:X haha, nou ja ook, de 3 pro is voor mij vooral een projectje, zoveel mogelijk er op te bouwen puur voor de hobby, de gewone 3 print lekker door. De s8 wordt ook enkel om te printen maar zal ook her en der wat upgrades krijgen tbv ABS etc.
Dat is natuurlijk altijd leuk om te doen, daarom bouw ik zoveel mogelijk zelf, ik wil gewoon het wiel opnieuw uitvinden 8) , maar er zijn hier heel veel gebruikers die maar met alle soorten upgrades nog steeds geen fatsoenlijke print voor elkaar krijgen, en steeds weer nieuw problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Hardy8 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Dat is natuurlijk altijd leuk om te doen, daarom bouw ik zoveel mogelijk zelf, ik wil gewoon het wiel opnieuw uitvinden 8) , maar er zijn hier heel veel gebruikers die maar met alle soorten upgrades nog steeds geen fatsoenlijke print voor elkaar krijgen, en steeds weer nieuw problemen hebben.
Eens, heeft bij mij ook echt wel meer dan een half jaar geduurd voor ik de upgrades ben gaan doen. Toen een 2e bij gekocht die helemaal standaard is.

Zelfbouwen wil ik ook nog eens gaan doen, iets van een hypercube o.id.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik zit te twijfelen om de ender v2 te kopen. Hoe belangrijk is de omgevingstemperatuur bij het printen? Ik wil hem namelijk of op mijn niet geisoleerde vliering zetten (koud in de winter, warm in de zomer) of in mijn berging (iets constanter maar over het algemeen koud). Of is het belangrijk dat hij op kamertemperatuur staat?

volgens deze link kan het wel problemen opleveren (lijkt me ook eigenlijk wel logisch als ik erover nadenk). Maar misschien heeft iemand er ervaring mee

https://3dprinterly.com/c...nt-in-a-cold-or-hot-room/

[ Voor 25% gewijzigd door Bartske op 15-10-2020 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Bartske schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:06:
Ik zit te twijfelen om de ender v2 te kopen. Hoe belangrijk is de omgevingstemperatuur bij het printen? Ik wil hem namelijk of op mijn niet geisoleerde vliering zetten (koud in de winter, warm in de zomer) of in mijn berging (iets constanter maar over het algemeen koud). Of is het belangrijk dat hij op kamertemperatuur staat?
Het is wel fijner om de temperatuur om peil te houden maar zal ook in koude omgeving werken, dan zal die wat meer moeten verwarmen. Zolang er geen tocht staat moet het wel goed gaan. 1 printer staat hier in de garage en daar is het nu ook 13 graden, doet het gewoon prima.

Je zou een enclosure (die tent van creality) kunnen overwegen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Bartske schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:06:

volgens deze link kan het wel problemen opleveren (lijkt me ook eigenlijk wel logisch als ik erover nadenk). Maar misschien heeft iemand er ervaring mee

https://3dprinterly.com/c...nt-in-a-cold-or-hot-room/
Je moet het zelf weten waar je hem neerzet natuurlijk, maar ik ben wel van het comfort. Dus ben blij dat ik niet met handschoenen aan en sjaal om bij mijn printer moet staan omdat deze in een schuur staat :) Hij staat bij mij dus gewoon lekker binnen in huis waar ik er makkelijk bij kan zonder af te zien.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-10 14:59
Bij mij is gisteren de 3D touch binnengekomen, mooi projectje voor morgen/overmorgen :) Kan eindelijk mijn stukje aluminiumfolie onder het bed uit :P

(samen met mijn eerste versie van de Lack enclosure, onderdelen zijn geprint. wel een tijdelijke oplossing. Printer gaat met spoel en al in de behuizing staan voor de eerste paar weken. Last van slechte adhesion op het bed dankzijn stof e.d. van het rommelhok waar die in staat. Een 12v fan en fan duct blaast frisse lucht onder de printer zodat de chips frisse lucht krijgen :) )

Ik ben van plan de instructies van TeachingTech te gaan volgen bij het aansluiten. Verder lees ik dat wanneer je de ABL verkeerd aansluit je je bordje kan frituren, klinkt niet erg aangenaam.

Hebben jullie nog tips? Do's en don'ts? Onder andere de nauwkeurigheid van het grid? En hoevaak levelen jullie het bed vervolgens handmatig en laten jullie het bed elke x levelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik doe zelf 5x5 maar op een hogere snelheid.
Voor m'n 5 moet ik de snelheid nog opvoeren maar m'n 3 gaat met een rotvaart en scant sneller dan de 3x3 op standaard snelheid.
TT had er een filmpje over en die settings heb ik overgenomen.
Gewoon je kleuren draad goed bekijken en nalopen n.a.v. de blueprint van je bord. Let daarbij op dat je goed kijkt naar de rev van je bord want ze hebben die plus en min een keer omgedraaid in een revisie.
Zorg ook eerst dat je die mount print. Ingetrokken moet hij net boven je nozzle uitkomen en pin naar beneden moet je eronder uitkomen. Ik heb tussen de mount en de abl nog een extra moertje om dat te hebben bij m'n 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
DRuw schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:27:
Ik doe zelf 5x5 maar op een hogere snelheid.
Voor m'n 5 moet ik de snelheid nog opvoeren maar m'n 3 gaat met een rotvaart en scant sneller dan de 3x3 op standaard snelheid.
Weet je toevallig nog welke setting dat is? (Hogere snelheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zal ff kijken straks maar het zijn meerdere settings in de firmware.
Snelheid maar ook hoeveel hij tussendoor omhoog komt enzo.
Alles op eigen risico want je kunt ook een keiharde bedcrash creëeren hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Weer even door met het ender pro project, op zoek naar verlengkabels.. en dan niet het doorknippen en verlengen maar iets constructievers.

Op https://printermods.com/p...-wiring-extension-harness een kit gevonden voor 27$ excl verzenden (41$ inclusief verzenden), daar kan je ongeveer 50cm mee verlengen wat in de meeste gevallen meer dan prima is. Wel liever XT connectoren er op.

Of alles los kopen?
Heb me rot gezocht naar de stekkertjes want de meeste zijn moederbord connectors en daar heb je dus niet veel aan. Uiteindelijk gevonden met een krimptang

Nu komt het al met al toch flink hoger uit. Alles even bekeken en met alles erbij zon 65 euro voor 1 set te maken, je houdt dan wel nog zat over om er nog 1 te doen.

Iemand die hier al wat mee heeft gedaan?

edit: Onbegonnen werk, niks wat echt lekker werkt, dus knippen en verlengen..

[ Voor 5% gewijzigd door Mistacal op 16-10-2020 12:30 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:35
Mistacal schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:36:
Weer even door met het ender pro project, op zoek naar verlengkabels.. en dan niet het doorknippen en verlengen maar iets constructievers.

Op https://printermods.com/p...-wiring-extension-harness een kit gevonden voor 27$ excl verzenden (41$ inclusief verzenden), daar kan je ongeveer 50cm mee verlengen wat in de meeste gevallen meer dan prima is. Wel liever XT connectoren er op.

Of alles los kopen?
Heb me rot gezocht naar de stekkertjes want de meeste zijn moederbord connectors en daar heb je dus niet veel aan. Uiteindelijk gevonden met een krimptang

Nu komt het al met al toch flink hoger uit. Alles even bekeken en met alles erbij zon 65 euro voor 1 set te maken, je houdt dan wel nog zat over om er nog 1 te doen.

Iemand die hier al wat mee heeft gedaan?

edit: Onbegonnen werk, niks wat echt lekker werkt, dus knippen en verlengen..
Ja, doorknippen en eventueel werken met jst-sm connectors.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
BlueFlame schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Weet je toevallig nog welke setting dat is? (Hogere snelheid)
HSProbing heet het geloof ik (High speed probing)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Mozart schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Ja, doorknippen en eventueel werken met jst-sm connectors.
Dat doe ik nu ook voor de fans, ik heb daarvoor deze "SN-01BM" tang besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/33010333133.html

En deze set met jst-sm connectors:
https://nl.aliexpress.com/item/33012805869.html
Maar voorlopig gebruik ik eigenlijk alleen de 2-polige connectors.

De jst-xh connectors zijn nog onderweg:
https://nl.aliexpress.com/item/32836912971.html

Ik had al een andere tang, een SN-28B, maar die is te breed voor jst-sm, die werkt alleen voor de standaard Dupont connectors. De SN-01BM doet het goed, draad 2mm strippen en hij krimpt de draad mooi vast in het stekkertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
BounceMeister schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Dat doe ik nu ook voor de fans, ik heb daarvoor deze "SN-01BM" tang besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/33010333133.html

En deze set met jst-sm connectors:
https://nl.aliexpress.com/item/33012805869.html
Maar voorlopig gebruik ik eigenlijk alleen de 2-polige connectors.

Ik had al een andere tang, een SN-28B, maar die is te breed voor jst-sm, die werkt alleen voor de standaard Dupont connectors. De SN-01BM doet het goed, draad 2mm strippen en hij krimpt de draad mooi vast in het stekkertje.
Ik heb ook een SN-28B en daar lukt het me prima mee. Er zit een verdikking in iedere gleuf en tot daar stop ik de pinnetjes in de tang. Werkt prima maar ik snap dat een dunnere tang wellicht makkelijker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:22

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hebben jullie linear advance aan staan? Op de skr mini e3 v1.2 met tmc2209 drivers levert dit een soort gekreun bij de extruder op, wat natuurlijk de heerlijke stille werking van de motortjes behoorlijk teniet doet. De effecten op de print zijn echter wél super mooi!

Online las ik iets over het aanpassen van de HYBRID_THRESHOLD maar dat levert bij mij geen verschil op.

Iemand tips? Het schijnt al heel lang een issue te zijn in Marlin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
BounceMeister schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Dat zijn alleen niet de goede connectors, dit zijn met een PCB connector, daar liep ik dus ook tegen aan.

Dit zijn de juiste

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.4d933c00Jzrh8o&mp=1

Ben even afgehaakt met die XH stekkertje. als je het een beetje netjes wilt is het toch best aan de prijs. Ik wacht eerst hiermee tot het in een enclosure staat. Dan maak ik een connector panel aan de zijkant zodat je aan beide kanten kan inpluggen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:44
Mistacal schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Dat zijn alleen niet de goede connectors, dit zijn met een PCB connector, daar liep ik dus ook tegen aan.

Dit zijn de juiste

Ben even afgehaakt met die XH stekkertje. als je het een beetje netjes wilt is het toch best aan de prijs. Ik wacht eerst hiermee tot het in een enclosure staat. Dan maak ik een connector panel aan de zijkant zodat je aan beide kanten kan inpluggen.
Nu ja, niet de goede... Je kan de draden er wel aan solderen als je wil (heb ik gedaan). Natuurlijk is jouw set juist iets netter wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
azerty schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Nu ja, niet de goede... Je kan de draden er wel aan solderen als je wil (heb ik gedaan). Natuurlijk is jouw set juist iets netter wel :P
Ja ok, deze heb ik wel besteld nog voor het koppelpaneel

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zo vandaag eindelijk het verleng kabeltje binnen pfff. De behuizing let er niet op bestaad uit 2 verschillende thingiverse ontwerpers en moet ooit nog netter. Ben meer van het practische :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8gpiEpDvv7Ir3ARJSwSE04lrws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFH91X0cvl39jCiS7w6je10R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
mutsje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:25:
Zo vandaag eindelijk het verleng kabeltje binnen pfff. De behuizing let er niet op bestaad uit 2 verschillende thingiverse ontwerpers en moet ooit nog netter. Ben meer van het practische :+

[Afbeelding]
Kabeltje voor een camera denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Mozart schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Kabeltje voor een camera denk ik?
Ja de pi camera had ik 5 weken geleden al binnen... die flatcable liet op zich wachten. Gelijkertijd besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Mistacal schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Dit zijn de juiste

Klopt, maar ik wilde ze ook op andere projectjes solderen, beter dan dupont stekkertjes. Als losse plug doe ik er krimpkous omheen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
mutsje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Nou vooruit. Dit is van paar jaar geleden tijdens een vrijgezellenfeest van een collega van misses mutsje.
frame is 12x15cm

[Afbeelding]
Mijn eerste poging....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8l3IdWBYNs_n8hY8Um9CdTNscU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLQjKStCyNIlpv0XDruxvOmn.jpg?f=fotoalbum_large

Begonnen met een kleine foto gelukkig :)

Nu nog eens proberen waarbij hij 90 graden gedraaid op het bed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

is dit een begon lithografie? ik heb alleen nog maar rechtomhoog gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
mutsje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:04:
is dit een begon lithografie? ik heb alleen nog maar rechtomhoog gemaakt :)
Haha, dit is de nieuwste variant via die website ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 07-10 21:43
Vraag over instelling van Cura:
Ik wil een sleutelhanger van Tingiverse afdrukken in 2 kleuren, volgens voorbeeld; daarvoor moet je in Cura zoeken naar het volgende:
"Break in height" after layer #9 to change filament.
Maar ik kan die "Break in height " nergens vinden.
En ik heb dus ook gekeken in de 'advanced' en in de 'expert' mogelijkheden, maar ik zie het niet.
Ik dacht dit te moeten vinden in de sectie "Shell" maar is het ook niet. Is er misschien een andere benaming voor, afhankelijk van de versie of zo?
Ben benieuwd!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Naalroc schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:32:
Vraag over instelling van Cura:
Ik wil een sleutelhanger van Tingiverse afdrukken in 2 kleuren, volgens voorbeeld; daarvoor moet je in Cura zoeken naar het volgende:
"Break in height" after layer #9 to change filament.
Maar ik kan die "Break in height " nergens vinden.
En ik heb dus ook gekeken in de 'advanced' en in de 'expert' mogelijkheden, maar ik zie het niet.
Ik dacht dit te moeten vinden in de sectie "Shell" maar is het ook niet. Is er misschien een andere benaming voor, afhankelijk van de versie of zo?
Ben benieuwd!
Je kunt onder post processing kiezen voor een script. Zelf zou ik pause at height kiezen.
Check dit: https://all3dp.com/2/cura-pause-at-height-how-to-do-it/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat heb ik inmiddels gevonden! Dank!
maar er is ook een andere methode, en daarbij is de vraag:

First of all, if you’re using a printer that uses Marlin firmware, there is a “Change Filament” option in the “Tune” menu.

Ik weet niet eens of dit het geval is; wil je me hierover nog even berichten?
Ik heb overigens de Ender 3V2.

En nog wat: de printer draait nu , komt het vanzelf op het scherm hoe je verder gaat met de nieuwe kleur, dus herstart van de print?

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 16-10-2020 20:36 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Ik vind het niet leuk meer :(
Poging twee, ineens gaat hij schuin naar achteren printen, why?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/logH6AxPttFsvY-88QWVpMwd5nE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2vnAougjOCKlozjjuXDjyYb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@Mozart Ik heb gisteren een kleine "arc" lithophane geprint, rechtop zodat je van bovenaf gezien een banaanvorm ziet. Dan heb je geen supports nodig omdat hij overal recht naar boven gaat.
Als ik het goed zie, zou je jouw lithophane 90 graden moeten draaien zodat de gebogen zijkant dan de onderkant wordt.

Of was dat een rechte lithophane op de foto?

[ Voor 30% gewijzigd door BounceMeister op 16-10-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 19:14
Mozart schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:02:
Ik vind het niet leuk meer :(
Poging twee, ineens gaat hij schuin naar achteren printen, why?
Misschien de pulley op je y stepper niet goed vast?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Naalroc schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:01:
Dat heb ik inmiddels gevonden! Dank!
maar er is ook een andere methode, en daarbij is de vraag:

First of all, if you’re using a printer that uses Marlin firmware, there is a “Change Filament” option in the “Tune” menu.

Ik weet niet eens of dit het geval is; wil je me hierover nog even berichten?
Ik heb overigens de Ender 3V2.

En nog wat: de printer draait nu , komt het vanzelf op het scherm hoe je verder gaat met de nieuwe kleur, dus herstart van de print?
Dat ging dus niet goed; ik heb, zoals voorgesteld door de ontwerper de de pauze op 9 lagen gezet, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzWvgeqHxkzCxV_1hZiNe9lVir4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xwgut2CikP9KCy5L88zb6T2a.jpg?f=user_large

Maar na ongeveer de juiste hoogte te hebben bereikt, ging het bed naar links/voor (dus de extruder positie rechts/achter) bleef daar 1 of 2 seconden, en ging toen weer verder met de klus, zonder dat ik aan de machine kwam.

Ergens zal je dus een tijd moeten instellen, of een print restart moeten doen, maar dat zie ik niet in deze script mogelijkheid.
En nu? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
BounceMeister schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:22:
@Mozart Ik heb gisteren een kleine "arc" lithophane geprint, rechtop zodat je van bovenaf gezien een banaanvorm ziet. Dan heb je geen supports nodig omdat hij overal recht naar boven gaat.
Als ik het goed zie, zou je jouw lithophane 90 graden moeten draaien zodat de gebogen zijkant dan de onderkant wordt.

Of was dat een rechte lithophane op de foto?
Gewoon recht omhoog met aan beide zijden een steuntje.
haarbal schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Misschien de pulley op je y stepper niet goed vast?
Zou kunnen, check ik ff

[ Voor 16% gewijzigd door Mozart op 16-10-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat ook bekeken, en hier ook de optie Change filament aangeklikt, maar hij gaat even naar de rechter achterkant, en dan gelijk weer verder.
Ik heb nu een aantal van die dingen, en allemaal in 1 kleur, want ik kan hem niet aan het automatisch pauzeren krijgen.
Iemand die precies weet welke stappen je nu moet zetten, ik heb al die bovengenoemde stappen gedaan, maar dat is dus niet voldoende. Laatste print met de knop op de Ender op pauze gedraaid, maar ook dat deed hij niet; Wèl op stoppen, maar dan kan je niet weer starten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Check je firmware even, daar moet het ook enable staan

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik rook net een vage brandlucht, blijkt m'n hotend aan twee kanten te lekken. Vol met zwarte troep. Ik heb geprobeerd hem uit elkaar te halen, maar alles zat zo vast en vol prut dat ie nu kapot is. Ook krijg ik het verwarmingselement er niet uit omdat daar een miniatuur inbusschroefje in zit wat al dol draait als je er naar kijkt.
Zal ik een nieuwe Creality hotend bestellen voor 20 euro op amazon, of voor iets anders gaan? Maar dan niet zo ontzettend duur. Ik vind het namelijk helemaal geen leuke hobby meer om nog geld aan uit te geven, alles gaat alleen maar kapot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BounceMeister schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 01:50:
Ik rook net een vage brandlucht, blijkt m'n hotend aan twee kanten te lekken. Vol met zwarte troep. Ik heb geprobeerd hem uit elkaar te halen, maar alles zat zo vast en vol prut dat ie nu kapot is. Ook krijg ik het verwarmingselement er niet uit omdat daar een miniatuur inbusschroefje in zit wat al dol draait als je er naar kijkt.
Zal ik een nieuwe Creality hotend bestellen voor 20 euro op amazon, of voor iets anders gaan? Maar dan niet zo ontzettend duur. Ik vind het namelijk helemaal geen leuke hobby meer om nog geld aan uit te geven, alles gaat alleen maar kapot.
Volgende keer wel eerst de hotend verwarmen (lees ik niet dus ga er vanuit dat je dit niet hebt gedaan of hebt kunnen doen) voor je het lost haalt. Als het vol met filament zit dan zorgt dat er dus ook voor dat alles vast blijft zitten. Door het te verwarmen gaat het dan meestal zonder problemen.

Welke je nu moet bestellen is aan jou. Zelf al een tijd Trianglelab Highall-Metalen V6 en bevalt prima.
Inbus moet je ook goed opletten welke kant je gebruikt als je de meegeleverde gebruikt. De korte kant is namelijk iets anders en er zit een soort kopje op. Die moet je alleen gebruiken als het al los is. Gebruik je die toch dan sloop je meestal de inbusschroef zelf.

Maar welke hotend je ook besteld als je er geen lol in hebt moet je je afvragen of het iets voor je is.

Natuurlijk kan er eens iets stuk gaan. Gaat alles steeds stuk dan doen je dingen echt niet goed en zul je je meer moeten gaan verdiepen in het 3D printen. Veel lezen en youtube bekijken en printer standaard laten totdat hij doet wat hij moet doen en jij hem ook begrijpt.

3D printen is heel leuk maar vereist dit wel omdat je wek beetje moet weten waar je mee bezig bent. Zeker in het begin is dat soms zeer lastig en uitdagend. Het luistert allemaal erg nauw qua afstelling en bouwen. Maar de aanhouder wint.

Spreek uit ervaring en in het begin kon ik soms ook helemaal gek worden waarom het niet wilde plakken op het bed. Soms dagen bezig geweest en elke keer weer opnieuw proberen en testen. En dan ineens werkt het weer en vraag je je af hoe dat kan. 8)7

Maar je krijgt hiermee wel de ervaring die je later helpt om de dingen wel goed aan te pakken.
Belangrijkste tip: lukt iets niet en wordt je gek, neem afstand en ga iets anders doen. Volgende dag weer eens proberen.

Hoop dat je toch weer de energie kunt vinden ;) , en een nieuwe hotend.....

[ Voor 15% gewijzigd door MikeOO op 17-10-2020 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• militairtje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:08
Zo komt post nl met mijn eerste 3dprinter, de ender 3 v2! Heb er nu al zin in. Na maanden afwegen en vergelijken toch voor deze gegaan, mede door de grote community die om de ender 3 omheen leeft.

Iemand nog tips of trucjes, en waar ik zeker op moet gaan letten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 17:53
BounceMeister schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 01:50:
Ik had dit ook na het verkeerd toepassen van de hotend fix.. Toen mezelf behoorlijk op me kop geslagen. 8)7

Heb uiteindelijk de hotend fan losgehaald en hem verwarmd (180 tot 200 graden) zodat het filament zacht werd en toen met een wattenstaafje geprobeerd hem enigzins schoon te krijgen. De nozzle kreeg ik pas met het verwarmen los. Toen de nozzle schoongebrand bij het fornhuis (ik dacht die krijg ik nooit meer goed) en daarna 2 dagen in acetone laten staan om het resterende filament zacht te krijgen om de groeven daarna met keukenpapier schoon te maken.
Daarna me (oude) bowdentube er doorheen gedrukt (op 200graden) om de hotend enigzins schoon te krijgen weer en nogmaals met een wattenstaaf de groeven van de hotend schoon proberen te maken.

Al met al: de printer doet het nu weer prima en ik heb de hotend fix 'goed' toegepast. :P
Achteraf gezien had de hotend/nozzle vervangen minder gedoe opgeleverd maar ik had de onderdelen niet paraat en ik had geen zin om een meerprijs te betalen (Nederlandse retailer) voor spul wat toch uit china kwam.

Maar nu we het toch over hotends hebben: Ik had gekeken bij ome alie en zag een boel verschillende combinaties (staal, aluminium, koper, etc) wat is nu de gold standard? Of verschilt dat per type filament?
militairtje schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:36:
Zo komt post nl met mijn eerste 3dprinter, de ender 3 v2! Heb er nu al zin in. Na maanden afwegen en vergelijken toch voor deze gegaan, mede door de grote community die om de ender 3 omheen leeft.

Neem de tijd en zet hem rustig in elkaar! De basis van een goede print begint bij een goede bouw. :)

[ Voor 11% gewijzigd door KirovAir op 17-10-2020 12:29 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online

Neem je tijd bij het monteren, draai de schroeven goed handvast maar niks forceren en zorg dat alles goed aansluit en de hoeken van je frame goed haaks zijn.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
De sunlu filadryer al een paar daagjes binnen. Oude rol PLA voor 12 uurtjes erin gedaan en tussentijds even gedraaid voor een even resulaat. De pla lijkt minder broos en heb geen popjes meer van het water dat verdampt. Lijkt dus wel wat te doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzjs3zEMBO-mUOSOVvt6ytJfJAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fTPGZByXSOpkk998Wq1fOBhi.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb jij daadwerkelijk pla dat teveel vocht heeft opgenomen?
Bij andere filaments is het bekend maar bij pla meer een urban myth volgens mij want ken niemand die er echt last van heeft en zat die de pla weken aan de machine laten hangen (like me).
Geinig:)
@KirovAir en de rest:) op 11-11 weer een sale bij ome Ali zoals ieder jaar. Ook van trianglelabs. Mocht je even kunnen wachten zou ik dat doen;)

[ Voor 22% gewijzigd door DRuw op 17-10-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc

Wat hier boven staat;
in mijn geval was er ook speling op de rollers van het bed; dat kan je afstellen, met de zeskantige 'moer' onder 1 of 2 rollers; als je speling ziet of voelt dan de moer van dat wieltje lossen en het zeskant draaien tot de speling weg is, dan moer weer vast. Het wieltje moet je dan nog redelijk makkelijk kunnen verdraaien met duim en wijsvinger.
Tenslotte, neem de tijd om het bed goed vlak te zetten, en begin met een redelijke voorspanning op de veren. Als alles vlak staat, doe het dan nogmaals met heet bed. Ik heb 1 maal de glasplaat schoon gemaakt met alcohol, en alles blijft prima vast zitten, soms zelfs iets te vast; daarom heb ik dat 'plamuur mes' dat je er bij krijgt in de vorm van een houtbeitel geslepen, en gewet, zodat er geen enkele braam, hoe klein ook, meer op zit.
Dan krijg je daarmee ook dunne objecten makkelijk los van de plaat.
Dit zijn mijn ervaringen als nieuwe bezitter van een Ender3V2.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:22

de Peer

under peer review

DRuw schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:25:
Heb jij daadwerkelijk pla dat teveel vocht heeft opgenomen?
Bij andere filaments is het bekend maar bij pla meer een urban myth volgens mij want ken niemand die er echt last van heeft en zat die de pla weken aan de machine laten hangen (like me).
Geinig:)
@KirovAir en de rest:) op 11-11 weer een sale bij ome Ali zoals ieder jaar. Ook van trianglelabs. Mocht je even kunnen wachten zou ik dat doen;)
Inderdaad, mocht je PLA hebben dat wel last van water heeft, dan kun je volgens mij beter overstappen op ander filament dat dat probleem niet heeft, bespaart een hoop 'gedoe' met speciale boxen en ovens op 50 graden etc..
Ik heb ook nog nooit last van water in PLA gehad.
Pagina: 1 ... 81 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie