Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:50
arno.stolk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Haha, ik heb gisteren dezelfde testprint gedaan met vergelijkbaar resultaat. Mij viel het op dat de schuine zijden aan de rechterkant minder goed lukten dan aan de rechterkant. Daarom denk ik dat het komt door de eenzijdige fan mond. Die zit rechts en blaast naar links. dus de schuine zijde aan de linkerkant wordt goed gekoeld, terwijl de schuine zijde aan de rechterkant weinig koeling krijgt.
Overigens mijn noob-observatie. Ik laat me graag het tegendeel uitleggen ;-).
Klinkt logisch!

Heeft iemand toevallig al een costum fan shroud op de Ender 3 v2 zitten? :) Zo ja, wat is de ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 17:06
Hoi,

Ben nu een paar weekjes aan het spellen met me Ender 3 Pro. wat een uitdagingen.
Bed levelling was een lastige maar doordat ik hier en daar toch veel las dat een glasplaat (ook aanwezig) een toegevoegde waarde was ben ik ook naar glasplaat gegaan en inderdaad dit maakt heel veel uit.
Me kwaliteit ging meteen omhoog.
Ik gebruik voor hechting de pritstift (ander merk). Heeft iemand hier nog eventueel tips voor?

Alles is bij mij nog stock zeg maar (hardware matig niks veranderd aan de printer) ben wel aan de slag gegaan met een Raspberry Pi 4 2GB en Octoprint, ben er nog helemaal nieuw mee maar ik vind het wel lekker werken. geen microsd kaartjes nodig.

Ondertussen stromen de bestellingen van zoon en vrouw lief maar binnen, maar die mogen wachten.

Ik houd me voornamelijk bezig met upgrade dingetjes maken voor de printer zelf en kleine projectjes, eerst maar een beetje spellen en leren, straks de grotere projecten.

Iets wat me wel opvalt is het geluid, het valt op maar stoort me niet. Echter klopt het dat dit al een stuk minder wordt als je het moederbord vervangt naar een Bigtreetech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BounceMeister schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:56:
[...]

Thx, het is gelukt door alles wat ik had eerst te wissen en toen deze tutorial te volgen, platformio is gelukkig niet meer nodig. De marlin_bugfix firmware had ook een mapje bij de Ender 5 met een preset voor het SKR mini E3 V2 bordje, daarmee is alles al gecombineerd. Dat is precies wat ik nodig had. Zelfs de Z-as hoefde ik niet meer aan te passen.
Ik kreeg in de autobuilder 4 opties om te compileren, blijkt dat ik de tweede moet hebben, waar _512 achter staat. Verder had ik (na een helder moment) via het "oude" marlin menu de eeprom gereset. De optie om instellingen te resetten via het touch-menu van het Bigtreetech TFT35-scherm bleek niet de juiste voor dat doel.
Hij print nu vanaf linksvoor in plaats van rechtsachter, maar uiteindelijk komt hij toch in het midden uit.

Ik heb gisteren een kapje geprint voor achter het scherm. Ik heb daarvoor PLA+ van eSun gebruikt. Dat heeft hij zonder fouten afgerond, maar wel ontzettend veel stringing. Ook zie ik nog wat randjes in de print zitten, dus ergens loopt er iets niet lekker. Ik ga maar eens beginnen met zo'n temperatuurtorentje en ook de retraction wat aanpassen.

Ik kan die guide die je noemt nog wel gebruiken om te finetunen, het printbed staat nog op 220mm bijvoorbeeld.
Mooi dat het toch gelukt is :) .
Nu is finetunen de volgende stap maar dat is meer voor je Slicer zelf om deze per filament te gaan afstellen.

Gebruik zelf PrusaSlicer icm PrusaMod
Deze is wel voor een Ender 3 maar op zich is het allemaal hetzelfde zolang je de printbed maar aanpast.

Bevalt mij erg goed. Cura daar zitten zoveel opties in dat ik soms de weg kwijt raak. Met Prusa werkt het voor mij net iets overzichtelijker en resultaten zijn prima zowel met PLA als PET-G. Pas soms ook wel iets aan maar eigen wissel ik redelijk vaak van filament en ook merken en merk nagenoeg geen verschil.

Maar misschien heb ik er mazzel mee >:)
mr.wjca schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:14:
Hoi,

Ben nu een paar weekjes aan het spellen met me Ender 3 Pro. wat een uitdagingen.
Bed levelling was een lastige maar doordat ik hier en daar toch veel las dat een glasplaat (ook aanwezig) een toegevoegde waarde was ben ik ook naar glasplaat gegaan en inderdaad dit maakt heel veel uit.
Me kwaliteit ging meteen omhoog.
Ik gebruik voor hechting de pritstift (ander merk). Heeft iemand hier nog eventueel tips voor?

Alles is bij mij nog stock zeg maar (hardware matig niks veranderd aan de printer) ben wel aan de slag gegaan met een Raspberry Pi 4 2GB en Octoprint, ben er nog helemaal nieuw mee maar ik vind het wel lekker werken. geen microsd kaartjes nodig.

Ondertussen stromen de bestellingen van zoon en vrouw lief maar binnen, maar die mogen wachten.

Ik houd me voornamelijk bezig met upgrade dingetjes maken voor de printer zelf en kleine projectjes, eerst maar een beetje spellen en leren, straks de grotere projecten.

Iets wat me wel opvalt is het geluid, het valt op maar stoort me niet. Echter klopt het dat dit al een stuk minder wordt als je het moederbord vervangt naar een Bigtreetech?
Pritstift is op zich niet nodig. Gebruik zelf nooit iets op een spiegeltegel. Als alles goed is ingesteld moet het gewoon prima hechten. Maar misschien print je grotere objecten dan ik. Soms gebruik ik een brim maar meer niet.

Moederbord vervangen is zeker een goed startpunt. Op zich zijn het stappenmotor drivers die hem stil maken en het standaard bord heeft vaste drivers.

Na vervangen van het moederbord ga je de Fan ineens meer horen dus hou daar rekening mee dat je deze daarna ook wilt vervangen >:) Zelf alles vervangen door Noctua fans. Deze zijn echt stil maar niet goedkoop en zijn alleen 12v te krijgen en een Ender 3 is 24v. Dus je moet er dan een back converter tussen zetten zodat je van 24v naar 12v gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeOO op 05-10-2020 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:25
mr.wjca schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:14:
Ja bijvoorbeeld, ook Creality heeft zelf upgrade bordjes met stille stepper drivers (4.2.7).
Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de 4.2.x bordjes tegen vallen, zal dus inderdaad een BTT bord aanbevelen!
Wanneer dat bordje er in zit, zul je je gaan storen aan de fans, just saying ;)

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:37
Pff zo bijna 2 dagen bezig geweest om een BL Touch clone werkend te krijgen.
De kicker was
code:
1
#define BLTOUCH_FORCE_SW_MODE
en toen begon er eindelijk wat probewerk.

Vervolgens de Z waarde afstellen.. Blijkbaar gaat na het proben met Z iets omhoog, die niet meegenomen in de berekening dus bij de eerste 'echte' test met hete nozzle VOL het printbed in waardoor ik nu een mooi diep gat heb midden in het bed. :F

Achja, wilde toch al voor een glass bed gaan dus die meteen besteld. Op het moment overigens perfect afgesteld en een prachtige first layer test gehad. :D (Op het gat na dan.. voordat het glazen bed er is maar even rond de zijkant printen dus)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo verlichting zit op mijn E5 en het werkt ook.

Zelf de PI camera mount aangepast in Blender zodat ik het oude LED lamp vast kon zetten op het printer frame links voor.

Python 3 script om de WS2812b LED strip aan te sturen op de Pi.. Volgende stap is Octoprint uitbreiden met extra buttons en 2 sliders (Kleur & helderheid), mogelijk dat ik een python script op een aparte port ga draaien en niet in octoprint hang. Kan ik octoprint default houden, wat handiger voor octoprint upgrades.
En op termijn relais toevoegen om power LED stript aan/uit te kunnen zetten. Maar da’s low priority.

Sorry, ik krijg de foto’s niet in de goede oriëntatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRKuQvYrrzqyBZ8pPc_8-smJnI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GJd3dtaGLJHmRFWHdhtYN6ZU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6py7Yt2C9Wj-kg7bDEmwL_AqxJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j6llRyz8etAfoEYbr0yz16OW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVa6Kay82JoruyIMRE54pz-XRUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vIxhB6NNZvDpYr7bLVWMUEcM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vhCyLSjNMrn-BEbzaC1zsrs0AE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8EB100daSMX9DD1szZFBQ5ki.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:36
pwillemske schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:00:
Ja Teaching Tech staat bij mij ook op nummer 1, naast Thomas Sanladerer. Voor echt technische dingen van bijvoorbeeld PLA vs PETG kijk ik CNC Kitchen, die gaat vaak erg diep op het onderwerp in. Of het allemaal klopt geen idee maar daar heb ik bij hem wel vertrouwen in. Chep heb ik in het begin gekeken maar eigenlijk nu niet meer omdat ie imo is ingehaald door andere youtubers.
En dan erachter komen dat PLA sterker is dan PETG. Ik hoor overal dat PETG sterker is maar zijn test laat het perfect zien.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:12
Daniel. schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

En dan erachter komen dat PLA sterker is dan PETG. Ik hoor overal dat PETG sterker is maar zijn test laat het perfect zien.
Ik hoor overal dat pla een van de sterkste filamenten is. Hoor dat petg andere eigenschappen heeft zoals flexibiliteit en hogere transitie temperatuur dan pla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
vincent_1971 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Ik hoor overal dat pla een van de sterkste filamenten is. Hoor dat petg andere eigenschappen heeft zoals flexibiliteit en hogere transitie temperatuur dan pla
En die flexibiliteit kan soms dus mee helpen aan de 'sterkte', doordat het buigt en niet direct breekt.
Als het goed is zit PLA & PETG inderdaad heel dicht bij elkaar betreft KG die ze kunnen verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Christoxz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

En die flexibiliteit kan soms dus mee helpen aan de 'sterkte', doordat het buigt en niet direct breekt.
Als het goed is zit PLA & PETG inderdaad heel dicht bij elkaar betreft KG die ze kunnen verdragen.
Ik altijd met de probeer de boot te breken test slaag er altijd in om PETG te breken. PLA hoe goed ik het ook probeer krijg ik het dakje alleen kapot als ik er met een hamer op ram maar met de hand krijg ik alleen de PETG boot gesloopt. Op de het torentje na natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Daniel. PLA is ook sterker dan PETG, alleen PETG is wat taaier en zachter. Ik hoop daarom ook dat PETG wat beter om kan gaan met boutjes en dat het niet zomaar eronder uit ‘kruipt’ waardoor het los gaat zitten :P

Als je PETG kan breken moet je de print temp wat omhoog zetten (betere laaghechting) ik krijg mijn Fillamentum CPE echt niet zomaar kapot.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Icephase schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:12:
[...]

Op aanraden van enkelen van jullie even de weerstand van de thermistor gecheckt... omdat daar een stekkertje tussen zit zodat ik de hele hotend los kan halen zonder dat ik de stekkertjes uit het mainboard hoef te halen. En stekkertjes kunnen de werking natuurlijk beinvloeden...

Ik meet op kamertemperatuur (zeg 22 graden) ongeveer 118 kohm. Een nieuwe thermistor uit deze set:
https://nl.aliexpress.com/item/33031908940.html
geeft 113 kohm als weerstand bij dezelfde temperatuur. Is natuurlijk geen groot verschil, dus ik denk dat de stekker an sich geen probleem is. In de firmware kun je wel het type thermistor aangeven, maar zit hier echt zo'n verschil in? En kan ik dat 'veilig' uitproberen? Over de huidige thermistor weet ik dat die uit een setje komt dat geadverteerd werd als origineel Creality: https://www.banggood.com/...3D-Printer-p-1512398.html
maar ik heb geen specs. De nieuwe thermistor staat alleen bij "NTC 100k B3950" en dat soort typenummeraanduidingen komt veel voor in de standaard Marlin thermistor-configuraties dus daar durf ik niet zonder meer van uit te gaan...

Alleen is dit natuurlijk wél ruim 10% hoger dan de nominale weerstand van 100 kohm voor een standaard thermistor. Als dat bij +/- 200 graden óók 10% verschil is, zit je natuurlijk al snel aan 20-25 graden verschil.

Echter... een hogere weerstand is een lagere temperatuur. Bij een 10% hogere weerstand denkt de printer dus dat de temperatuur 10% lager is dan in werkelijkheid. Terwijl de werkelijke temperatuur bij mij juist LAGER lijkt te liggen. Dat zou overeen komen met een te lage weerstand op de thermistor... ik ben er dus nog steeds niet uit!

Ik heb de oorspronkelijke extruder weer terug gezet, met dus de nieuwe stepper motor (NEMA 17, max. nominale current schijnt 1200 mA te zijn, deze staat nu op 1000 in de firmware. Hoger dus dan de standaard 800 voor de originele steppermotor!). Nieuwe extruder gear, tandjes vreten zich goed in in het filament... er lijkt ergens een blokkade te zitten maar de hele hotend is al 2x geheel vervangen en nog steeds sh*t...
Nou... ff een update met succes!!

Ik vermoed dat het heat creep is dat de problemen heeft veroorzaakt. Ik heb vanmiddag weer zitten prutsen en doen en steeds weer blokkades in de hot end, zelfs met een all metal hot end. Ik had inmiddels de thermistor weer vervangen, maar ook dat hielp niet. Nog weer lopen klooien met retraction settings maar ook dat ging niet super goed.

Toen toch maar weer de nozzle schoongemaakt. Het filament ging er ook bij opgewarmde hotend maar zeer moeilijk uit. Dus toch het vermoeden dat het ergens in de heatbreak verstopt raakte. Gegoogled op heat creep en zeker bij een all metal hot end schijnt dat wel een dingetje te zijn. Tips zijn om de hot end zelf goed te isoleren, om geen schroeven van de hotend naar de heatsink te doen en om de hot end niet te lang achtereen opgewarmd te laten.

Ik heb vervolgens de schroeven verwijderd, want die had ik gebruikt om de nozzle goed stevig vast te kunnen draaien zonder de boel te torderen. En lo and behold, SUCCES! Ineens heb ik geen verstopping meer, doet de extruder niet meer raar, geen stringing, etc. etc.
Dat dít zo'n verschil kan maken, ongelooflijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Weet iemand toevallig welk schroefdraad er op de bowden tube koppeling zit? Ik kan nergens de maat vinden :)

Ik ga er vanuit dat het M6 is gezien de maat.

Heeft iemand toevallig al een filter direct achter de extruder zitten? een die je in je extruder assemblies schroefdraad schroeft bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Esso21 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:26:
Weet iemand toevallig welk schroefdraad er op de bowden tube koppeling zit? Ik kan nergens de maat vinden :)

Ik ga er vanuit dat het M6 is gezien de maat.
M6 & M10, ligt er aan welke kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
pwillemske schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:33:
@Daniel. PLA is ook sterker dan PETG, alleen PETG is wat taaier en zachter. Ik hoop daarom ook dat PETG wat beter om kan gaan met boutjes en dat het niet zomaar eronder uit ‘kruipt’ waardoor het los gaat zitten :P

Als je PETG kan breken moet je de print temp wat omhoog zetten (betere laaghechting) ik krijg mijn Fillamentum CPE echt niet zomaar kapot.
Dat bootje breken komt echt door de flex van het dakje. Print temp maakt niet uit. Ik gebruik real petg en dat doe ik zo der stringing op 240 maar ook op 250 glijd je hem kunnen breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Icephase ik snap niet helemaal welke bout je precies bedoeld... foto?
En je hebt toch niet perse een all metal nodig voor PETG? dat lukt met capricorn toch ook?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

DRuw schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:08:
@Icephase ik snap niet helemaal welke bout je precies bedoeld... foto?
En je hebt toch niet perse een all metal nodig voor PETG? dat lukt met capricorn toch ook?
Klopt, maar ik had zelfs met pla problemen.

Er zitten 2 boutjes/schroefjes van de hotend naar de heatsink, maar die zijn niet verplicht zeg maar. Die schroef je aan weerszijden van de nozzle er in.
Die heb ik er nu uit gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:28:
[...]

Klopt, maar ik had zelfs met pla problemen.

Er zitten 2 boutjes/schroefjes van de hotend naar de heatsink, maar die zijn niet verplicht zeg maar. Die schroef je aan weerszijden van de nozzle er in.
Die heb ik er nu uit gehaald.
Ik zag dat CHEP er een filmpje over gemaakt had:
YouTube: Creality Ender 3 Hot End Heat Creep - Remove Those Screws......Maybe?
Hij heeft wel een andere conclusie, maar hij meet de temperatuur aan de voorkant waar de fan er direct op blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:14
BounceMeister schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Ik zag dat CHEP er een filmpje over gemaakt had:
YouTube: Creality Ender 3 Hot End Heat Creep - Remove Those Screws......Maybe?
Hij heeft wel een andere conclusie, maar hij meet de temperatuur aan de voorkant waar de fan er direct op blaast.
Maar hij meet wel een metalen onderdeel dus de warmtegeleiding is juist groot. Dat is nl. ook de verhaal van die schroefjes. Schroefje, metaal, wamtegeleiden, koelblok wordt warm
En hij heeft het ook gemeten zonder de fan, en dan is het ook maar 42 graden. Dus ook dat is niks. En geen reden om ze te verwijderen, want je printblok zit los. En dta wil je zeker niet.
Voor mij is het een broodje aap verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Hebben jullie je Enders voorzien van strain relief d.m.v. kabelrupsen of bijvoorbeeld een arm aan het printbed?

Tevens wil ik in eerste instantie een enclosure maken waar ook de spoelhouder nog op de originere plek zit. Kan het kwaad om de rol PLA in de enclosure te hebben? (Ik snap dat de temp niet boven de 60 uit mag komen :))

En als iemand een mooie custom fan shroud heeft ben ik ook zeer geïnteresseerd in welke en waarom! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Esso21 op 06-10-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

maartend schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

Maar hij meet wel een metalen onderdeel dus de warmtegeleiding is juist groot. Dat is nl. ook de verhaal van die schroefjes. Schroefje, metaal, wamtegeleiden, koelblok wordt warm
En hij heeft het ook gemeten zonder de fan, en dan is het ook maar 42 graden. Dus ook dat is niks. En geen reden om ze te verwijderen, want je printblok zit los. En dta wil je zeker niet.
Voor mij is het een broodje aap verhaal
Tja voor mij schijnt het dus hét grote probleem te zijn... Misschien dat het met de originele hot-end wat minder erg is (dan zit immers de bowdentube tot aan de nozzle en heb je misschien wat meer isolatie?) maar met de all metal hot end is het echt dé oplossing voor mijn issues!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Icephase schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Tja voor mij schijnt het dus hét grote probleem te zijn... Misschien dat het met de originele hot-end wat minder erg is (dan zit immers de bowdentube tot aan de nozzle en heb je misschien wat meer isolatie?) maar met de all metal hot end is het echt dé oplossing voor mijn issues!
Ah, dat. Ja, hij test de originele en die heb ik idd ook nog. Maar ja, all metal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 20:51

Mitchell

Ondertitel

Esso21 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:00:
Hebben jullie je Enders voorzien van strain relief d.m.v. kabelrupsen of bijvoorbeeld een arm aan het printbed?
Ik heb inderdaad een kabelrups geprint voor mijn Ender 3 Pro, maar denk dat het toch beter/makkelijker/soepeler is om gewoon een kant en klaar ding te halen (en dan alleen de attachment te printen), mits de maten overeenkomen (daar heb ik niet naar gekeken).

Dit zijn de verschillende onderdelen die ik geprint heb:
- https://www.thingiverse.com/make:803808
- https://www.thingiverse.com/make:803815
- https://www.thingiverse.com/make:803829
- https://www.thingiverse.com/thing:4357672

En dan krijg je iets dat er uit ziet zoals dit:

3d Printer - Cable chains
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0lc9_rPdyiYNxEAcG2vBD-kOus=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1HgHTSkdawKijk2tOsDWBJn.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlCVocGGV1uXU7BpehEAFpp1pfU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVdBV8VIP2wc7xOsVnoROPkX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGVRdcyOav3nSDXpRSgUW48lyo8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnxxscPXOMqNZwLJQBUuAcXr.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BM86IjqOmXg8MvgvzZLKLvyGlc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXcLNJMjF2lL9Ooxt2tb9tDi.jpg?f=fotoalbum_small

En als iemand een mooie custom fan shroud heeft ben ik ook zeer geïnteresseerd in welke en waarom! :)
Die heb ik ook. Ik gebruik deze omdat het er leuk uitzag, maar omdat het ook echt wat lijkt te doen. Als in het lijkt alsof het geluid wat minder high-pitched is en wat meer muffled.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI-6aPhhJp6JzDi-19Xfq-LLZPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3NYHCLkIm1SajdvoGfBMFDD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Mitchell op 06-10-2020 10:22 . Reden: Toegevoegd welke printer ik gebruik ]

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 11:03
Ja, ik heb mooie cable chains geprint (even zoeken op thingiverse)
Tevens wil ik in eerste instantie een enclosure maken waar ook de spoelhouder nog op de originere plek zit. Kan het kwaad om de rol PLA in de enclosure te hebben? (Ik snap dat de temp niet boven de 60 uit mag komen :))
Tja, zoals je al aangeeft, als je de temp onder de 60 graden (ik zou wat marge aanhouden, dus 50, 55 max ;) ) houd, kan dat.
Geen. Dit belemmert namelijk de air flow en dat wil je (ik) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
BlueFlame schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:12:
Geen. Dit belemmert namelijk de air flow en dat wil je (ik) niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWlmxx1zTxqSdYP-0bBMX5CUdZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z80oMIYIQ9aF1nbO6JwLGQ4N.jpg?f=fotoalbum_large

Paar dagen geleden gepost. Een medetweaker merkte op dat de Ender 3 v2 "slechts" van 1 kant koelt en dat daarom wellicht de resultaten van de bridge rechts aanzienlijk minder strak zijn. Vandaar dat ik het vraag.

Ben je er van overtuigd dat enkelzijdig of meerzijdig niets uit maakt?

@Mitchell Thanks voor je uitgebreide antwoord! _/-\o_ (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueFlame
Esso21 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

[Afbeelding]

Paar dagen geleden gepost. Een medetweaker merkte op dat de Ender 3 v2 "slechts" van 1 kant koelt en dat daarom wellicht de resultaten van de bridge rechts aanzienlijk minder strak zijn. Vandaar dat ik het vraag.

O zo, sorry, ik dacht (net als @Mitchell volgens mij) dat je een fan cover bedoelde :)
Ik heb de hero me v3 (zag laatst dat de v5 al beschikbaar is) van thingiverse.
En ja, dat helpt wel in mijn optiek :)

https://www.thingiverse.com/thing:4460970

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

[...]

Ah, bedoelde je dat je fan ducts wilde weten? Zo te zien hebben @BlueFlame en ik je verkeerd begrepen dan, haha. De foto is wel hetzelfde, dus dat scheelt :9

Ik gebruik zelf een Hero Me Gen4 remix voor de Ender 3 Pro welke alleen stock parts gebruikt (met deze BLTouch houder). Zie inderdaad dat Gen5 nu uit is, dus misschien ooit maar eens de nieuwe printen.

Geen idee of de Hero Me op de Ender 3 v2 gebruikt kan worden though. Daarvoor zul je de link van @BlueFlame moeten doorlezen :)

knip, reclame weg

[ Voor 38% gewijzigd door _ferry_ op 08-10-2020 19:27 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Ik zie met mijn nieuwe rol PLA+ ook dat één kant minder mooi wordt, dat is de kant waar de koeler niet zit. De temperature tower gaf bij mij niet eens zo veel verschil daarin bij verschillende temperaturen, alles tussen 210 en 225 was hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het een probleem als de siliconen bescherming van het hot-end weg is?

Vanmorgen nozzle vervangen van de E5, maar het siliconen kapje viel ongeveer uit elkaar. Ik had een spare hot-end liggen, dus ik heb daar de siliconen kap van gebruikt. Maar nu dus wel een incompleet spare hot-end.

Kan mijn voorstellen dat het heat-block best heet is :-) Dus mogelijk dat zonder het siliconen kapje er te veel warmte straling is en het filament minder snel kan afkoelen tijdens ht printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
smitae schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:43:
Is het een probleem als de siliconen bescherming van het hot-end weg is?

Vanmorgen nozzle vervangen van de E5, maar het siliconen kapje viel ongeveer uit elkaar. Ik had een spare hot-end liggen, dus ik heb daar de siliconen kap van gebruikt. Maar nu dus wel een incompleet spare hot-end.

Kan mijn voorstellen dat het heat-block best heet is :-) Dus mogelijk dat zonder het siliconen kapje er te veel warmte straling is en het filament minder snel kan afkoelen tijdens ht printen?
Yes, dit isoleert de warmte overdracht naar de print.
Het kan zonder, maar is beter met.
Ook beperkt het de koeling van de fans tegen de hotend, dat werkt natuurlijk tegen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Christoxz schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Yes, dit isoleert de warmte overdracht naar de print.
Het kan zonder, maar is beter met.
Ook beperkt het de koeling van de fans tegen de hotend, dat werkt natuurlijk tegen elkaar.
Thanks, was er al beetje bang voor, maar eens kijken of ik die dan los kan bestellen bij Creality.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
smitae schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:14:
[...]
Thanks, was er al beetje bang voor, maar eens kijken of ik die dan los kan bestellen bij Creality.
Zijn overal te krijgen. Als ik het goed begrijp is het voor je reserve hotend nu? Ik ou gewoon een setjes van Alie halen, zullen vast wel bezorgd zijn voordat je weer een nieuwe nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-08 09:46
Een paar dagen aan het spelen geweest met het zelf compileren van Marlin firmware. Even uitzoekklusje, maar goed te doen. Ben blij met het resultaat, en alle configuratie opties die je erbij krijgt.
manual Mesh Bed Leveling lukt nu ook. Alleen jammer dat dat (nog) niet via het lcd scherm kan met de E3v2. Maar dat is eenvoudig opgelost door wat extra knopjes in Octopi.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KirovAir
Sommige mensen denken zo ontzettend out-of-the-box dat het soms jaloersmakend is. :P
Het is dat ik de BL Touch er al op heb zitten maar had deze ook graag geprobeerd. Heerlijke oplossing.
https://www.thingiverse.com/thing:3903271

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Holy moly , hoeveel glasplaten zal het hem gekost hebben zie 2 dikke waarschuwingen over de inbussleutel verwijderen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En voor 9 euro nog wat heb ik gewoon een prima kloon van trianglelabs... En ik hoef niet handmatig die inbus om te zetten en de bedlevel mesh maakt hij voor iedere print.
Leuk idee maar 1x vergeten en je bent enorm f#cked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:20
KirovAir schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:29:
Sommige mensen denken zo ontzettend out-of-the-box dat het soms jaloersmakend is. :P
Het is dat ik de BL Touch er al op heb zitten maar had deze ook graag geprobeerd. Heerlijke oplossing.
https://www.thingiverse.com/thing:3903271
[YouTube: KEYTouch ABL]
Wel mooi om te zien dat sommige lekker bezig zijn met hun 3d printer. Maar echt functioneel is het niet.
Ben benieuwd hoeveel putten hij heeft in zijn glasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

wtf? Gaat zijn purge line gewoon over een clipje van de glasplaat heen??

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Nee cm er naast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt eraan wat je instelt hè...
Standaard wel tenzij je hem.meer naar binnen doet en dan nog moet je de lijn wat eerder laten stoppen anders gaat hij er schuin alsnog tegenaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DRuw schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:59:
En voor 9 euro nog wat heb ik gewoon een prima kloon van trianglelabs...
Welke waar precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@maartend € 11,75 32%OFF | Trianglelab Nieuwe 2020 3D Printer 3D Touch Gratis Verzending Auto Bed Nivellering Sensor 3d Touch Sensor Voor Anet A8 Tevo reprap Mk8 I3
https://a.aliexpress.com/_BT8rGD
Dagprijzen blijkbaar. Ik had hem voor 9.52 maar zal ook met bonnetjes enzo gaan gok ik. Wel verscheping op ali standaard zetten anders komt hij met de Sint mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DRuw schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:55:
@maartend € 11,75 32%OFF | Trianglelab Nieuwe 2020 3D Printer 3D Touch Gratis Verzending Auto Bed Nivellering Sensor 3d Touch Sensor Voor Anet A8 Tevo reprap Mk8 I3
https://a.aliexpress.com/_BT8rGD
Dagprijzen blijkbaar. Ik had hem voor 9.52 maar zal ook met bonnetjes enzo gaan gok ik. Wel verscheping op ali standaard zetten anders komt hij met de Sint mee...
jij bent tevreden over de BLTouch clone?

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 07-10-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

passen die ook op de cr-20? (n00b vraag) en wat is eigenlijk voordeel ten opzichte van handmatig levelen wat ik eens in de zoveel tijd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44
Bij deze staat een hele instructie (staat ook CR20 bij)
Weet niet welke jij hebt.
https://www.aliexpress.com/item/33003525244.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

cruysen schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:15:
Bij deze staat een hele instructie (staat ook CR20 bij)
Weet niet welke jij hebt.
https://www.aliexpress.com/item/33003525244.html
Ik heb de normale Stock CR-20 , nou ja zit nu een skr mini e3 v1.2 in :+ met nog maar 8 draden naar het scherm.

Maar wat is het voordeel van een bl-touch t.o.v. handmatig levelen?

[ Voor 9% gewijzigd door mutsje op 07-10-2020 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

Is ook nog gewoon te vinden voor 10,25 ; https://nl.aliexpress.com/item/32949450525.html

jij bent tevreden over de BLTouch clone?
Prima ding. Ben sowieso wel fan van de trianglelabs spullen. Die andere die gepost zijn zien er toch vaak honkietonkie uit hoor....
Het voordeel? Je hebt een z-as die tijdens het printen compenseert voor een hobbelig bed:)
Beste upgrade samen met een skr bordje die je kunt doen imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:01
mutsje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:12:
wat is eigenlijk voordeel ten opzichte van handmatig levelen wat ik eens in de zoveel tijd doe.
Wanneer je zeker weet dat je bed 100% vlak is over het hele oppervlak, dan is het niet echt nodig, maar er is bijna geen bed vlak, en met UBL wordt elke oneffenheid mee genomen bij het printen, tevens kun je ook tussendoor zo even een andere (dikker/dunnere) ondergrond erop zetten (om wat voor redene dan ook), zonder moeilijk opnieuw te hoeven levelen, Z hoogte wordt dan automatisch aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DRuw schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Prima ding. Ben sowieso wel fan van de trianglelabs spullen. Die andere die gepost zijn zien er toch vaak honkietonkie uit hoor....
Het voordeel? Je hebt een z-as die tijdens het printen compenseert voor een hobbelig bed:)
Beste upgrade samen met een skr bordje die je kunt doen imho...
Thnx. Ik wist wel wat hij doet, heb nl. zelf ook last van een kleine hobbel. Maar wilde idd even specifiek dit borje weten. Die SKR Mini heb ik al, dus deze ook maar even bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik ga eerst met de fans bezig voordat ik me aan bl-touch waag, al genoeg ellende gehad na vervangen mobo. Machine draait goed op het moment (nok on wood). Maar ik ga hier later zeker tijd in steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Ik heb ook een 3D Touch, werkt perfect. Nog geen enkele problemen mee gehad. Trianglelab heeft sowieso wel een shitload aan interessant spul.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Mitchell schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:46:
Ik heb ook een 3D Touch, werkt perfect. Nog geen enkele problemen mee gehad. Trianglelab heeft sowieso wel een shitload aan interessant spul.
Alleen al door die pagina te bezoeken op ome alie begon met bankrekening al te piepen ja :+

ben among us poppetjes aan het printen en dom bot valt constant om zucht. als ik bot stand alone print niet.. rara.. kids zijn er verzot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
@DRuw @maartend @cruysen

Ik zie vaak dat er bij die clone pakketen 1 meter kabel wordt meegeleverd maar ik lees in sommige recensies dat er eigenlijk een kabel van 1.5 meter nodig is, klopt dat? :) Ik ben ook zoekende naar een BL touch en had deze gevonden:

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.702f3c00CvrWhj&mp=1

Levering vanuit CZ of GE dus mooi dichtbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Trouwens, voor mensen die v-slot covers willen, je kunt het net zo makkelijk halen bij Ali: https://nl.aliexpress.com/item/32883503142.html (6mm is wat je nodig hebt en waarschijnlijk iets van 8 meter).

Ben ermee begonnen op me machine, maar nog geen zin gehad om het af te maken. :X

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
Esso21 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:09:
@DRuw @maartend @cruysen

Ik zie vaak dat er bij die clone pakketen 1 meter kabel wordt meegeleverd maar ik lees in sommige recensies dat er eigenlijk een kabel van 1.5 meter nodig is, klopt dat? :) Ik ben ook zoekende naar een BL touch en had deze gevonden:

In mijn geval kwam ik echt nét te kort. Het had gekund maar werd iets te krap naar mijn mening. Ik heb ze simpelweg verlengd met dupont kabeltjes. :)
https://www.aliexpress.com/item/4000203371860.html
Ik heb trouwens een trianglelabs clone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Mitchell schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:28:
Trouwens, voor mensen die v-slot covers willen, je kunt het net zo makkelijk halen bij Ali: https://nl.aliexpress.com/item/32883503142.html (6mm is wat je nodig hebt en waarschijnlijk iets van 8 meter).

Ben ermee begonnen op me machine, maar nog geen zin gehad om het af te maken. :X
Zonde om te kopen als je het kan printen toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Christoxz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Zonde om te kopen als je het kan printen toch :+
Zeker, maar als je het net zo makkelijk kunt kopen... :9
@DRuw @maartend @cruysen

Die van mij (TriangleLab versie) was ook net te kort, heb hem verlengd met een dupont kabel, vast getapet en in de kabelgoot geduwt. Gaat nergens meer heen.

[ Voor 60% gewijzigd door Mitchell op 07-10-2020 10:36 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@DRuw @maartend @cruysen

Waar ik wil bestellen lijkt dit er bij te zitten, extra ; 1X80CM Uitbreiding draden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Vannacht de power failure/resume printing feature kunnen testen op de CR6-se. Ik was bang dat het afgekoelde hotbed zou betekenen dat de print niet meer vast zou blijven zitten, maar hij gaat zonder problemen verder waar hij gebleven was. Blijkbaar is opwarmen naar 60grC toch voldoende om de print vast te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esso21
maartend schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:35:
Waar ik wil bestellen lijkt dit er bij te zitten, extra ; 1X80CM Uitbreiding draden
80 cm is waarschijnlijk voor een andere printer dan, kijk even goed na of de ender 3 wordt genoemd :)

@KirovAir Die heb ik ook wel liggen ja :) Passen die over de contacten heen? Lijkt me nogal sketchy :)

Mijn eerste ingeving was het gebruiken van een RJ12 of RJ45 kabel maar dupont kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Esso21 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

80 cm is waarschijnlijk voor een andere printer dan, kijk even goed na of de ender 3 wordt genoemd :)
Wow, thnx. Bijna verkeerde besteld. Is voor Anet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
Esso21 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

@KirovAir Die heb ik ook wel liggen ja :) Passen die over de contacten heen? Lijkt me nogal sketchy :)

Mijn eerste ingeving was het gebruiken van een RJ12 of RJ45 kabel maar dupont kan natuurlijk ook :)
In mijn geval werden al (langere) dupont kabels gebruikt in de verlengkabel dus dat was een makkelijke 1+1. :p Heb ze wel vastgezet met een beetje tape en in de kabelsok weggewerkt om het nog een beetje zeker / netjes te houden.
Mitchell schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Die van mij (TriangleLab versie) was ook net te kort, heb hem verlengd met een dupont kabel, vast getapet en in de kabelgoot geduwt. Gaat nergens meer heen.
Twee zielen, één gedachte haha.

[ Voor 21% gewijzigd door KirovAir op 07-10-2020 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor m'n ender 3 paste hij prima al moet ik zeggen dat ik de enclosure heb die mijn bord naar achter verplaatst dus dat zou het verschil kunnen betekenen.
Voor de 5 is precies dezelfde te kort en die ga ik vanmiddag verlengen zodat die netjes past voor ik ga testen.
Ook komt vandaag m'n meanwell voeding binnen dus hoop ik alles in 1x op te kunnen lossen.
Bizar druk op werk geweest dus printers lagen even stof te happen maar hoop dat ik nu wat meer tijd heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
arno.stolk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:34:
Een paar dagen aan het spelen geweest met het zelf compileren van Marlin firmware. Even uitzoekklusje, maar goed te doen. Ben blij met het resultaat, en alle configuratie opties die je erbij krijgt.
manual Mesh Bed Leveling lukt nu ook. Alleen jammer dat dat (nog) niet via het lcd scherm kan met de E3v2. Maar dat is eenvoudig opgelost door wat extra knopjes in Octopi.
De scherm van de Ender 3 v2 is waardeloos je kan daar weinig mee tijdens het printen is er bijna geen informatie te zien alleen en via Octoprint helemaal niet. Geldt ook voor het instellen.
Een scherm met informatie is handig voor een snelle blik.

Heb de Ender 3 v2 vervangen voor een SKR mini met een CR10 display de V2 display werkt niet op de SKR.

Soms denk ik weleens had ik maar beter voor de Ender 3 pro gekozen. Ik zie bijna geen verschil tussen de pro en de V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
Evertt schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

De scherm van de Ender 3 v2 is waardeloos je kan daar weinig mee tijdens het printen is er bijna geen informatie te zien alleen en via Octoprint helemaal niet. Geldt ook voor het instellen.
Een scherm met informatie is handig voor een snelle blik.

Heb de Ender 3 v2 vervangen voor een SKR mini met een CR10 display de V2 display werkt niet op de SKR.

Soms denk ik weleens had ik maar beter voor de Ender 3 pro gekozen. Ik zie bijna geen verschil tussen de pro en de V2.
In mijn geval is het scherm de reden geweest om toch voor een pro te gaan en die te upgraden.. Maar na alle upgrades dacht ik juist had ik nou niet beter voor een v2 kunnen gaan haha. Ik denk dat beide gewoon prima zijn. Mijn stock scherm onderhand al vervangen voor een touch screen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Er gebeurt iets vreemds bij het printen van de Ender 5 bed supports. Het eerste grote object wat ik print.
Ik heb een infill van 50%, dus maakt hij een mooi ruitjespatroon in de print. Nu gaan de randjes daarvan een beetje omhoog staan aan het voorste deel op het bed, waardoor de printkop daar tegenaan komt en trilt alsof het een rasp is. Resultaat is dat het hele printbed staat te klapperen.
Ik ben dit nog niet tegengekomen, weet iemand welke instelling of "afwijking" dit kan veroorzaken? Dan kan ik daar mee aan de slag. Ik heb zelf het idee dat de kop te dicht op de print staat o.i.d.
Misschien hebben die rare plekken voor op de Benchy daar ook mee te maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_MT_OpTZwpN4PqQcfnolCjzyKQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9RGE0sAkdlvURv8G1KAaZmK.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI94k5GScJD2P4vce3qQV7MvmM4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si76ibDc0UAQFF7n8RdpmC3C.jpg?f=fotoalbum_small

Cura 4.7 settings:
Layer height 0,2mm
Wall thickness 1,2mm
Infill 50% Cubic
Print speed 60mm/s
Retraction 6mm
Retraction Speed 25mm/s
Fan 100%
Temp 215/60 graden voor eSun PLA+.

Ik heb gisteren de hele Z-as uit elkaar gehaald, omdat er een vreemde "hobbel" in de prints zat. Ik merkte dat op een bepaalde positie op de z-as het bed los op de as kon wiebelen, alleen in neergaande beweging. Na alles uit- en in elkaar gezet te hebben, z-as omgedraaid, lijkt het opgelost. Alles nagemeten, alles stond recht en even ver uit elkaar, as is niet krom. Voor de zekerheid maar een anti-backlash moer besteld voor mijn z-as (pitch 2mm, lead 4mm), misschien helpt iets meer druk op de schroefdraad. Ook het ptfe smeermiddel is onderweg.

[ Voor 17% gewijzigd door BounceMeister op 07-10-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
Ik heb regelmatig berichten gezien van problematische bltouch clones met een metalen pin. Zorg dus dat je er een neemt met plastic pin (de eerste twee links) en vermijd de versies met metalen pins

Ik heb zelf deze en ben er erg tevreden over:
€ 11,64 33%OFF | Old customer discount activities bl touch auto bed leveling New upgrade 2020 sensor 3D TOUCH SENSOR 2018.8.16 Latest listing
https://a.aliexpress.com/_B1JEqd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
BlueFlame schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Ik heb regelmatig berichten gezien van problematische bltouch clones met een metalen pin. Zorg dus dat je er een neemt met plastic pin (de eerste twee links) en vermijd de versies met metalen pins

Ik heb zelf deze en ben er erg tevreden over:
€ 11,64 33%OFF | Old customer discount activities bl touch auto bed leveling New upgrade 2020 sensor 3D TOUCH SENSOR 2018.8.16 Latest listing
https://a.aliexpress.com/_B1JEqd
Ik heb gisteren deze besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32949450525.html

Gelukkig ook plastic pin, zou dat dan de genoemde "2020" upgrade zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee,dat was al eerder.
Die 2020 update kan ook een ander lettertype van de sticker zijn hè... Hecht er niet teveel waarde aan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
BounceMeister schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

Ik heb gisteren deze besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32949450525.html

Gelukkig ook plastic pin, zou dat dan de genoemde "2020" upgrade zijn?
Het volgende staat in de beschrijving, de 2020 is dus een herontworpen pcb + met transparante pin.
Upgrade opmerking:
3D TOUCH SENSOR zal worden opgewaardeerd naar de nieuwste versie op Januari 1, 2020.
De printplaat was herontworpen, en de sensor naald werd veranderd in een transparante kleur.Nieuwe versies van sensoren kan iets afwijken van foto's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Christoxz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Het volgende staat in de beschrijving, de 2020 is dus een herontworpen pcb + met transparante pin.

[...]
Wow Mike is het niet geweldig!
(Als jullie die niet begrijpen ben ik een ouwe lul vrees ik)

Anyway, voor degene die nog een maandje kunnen wachten, trianglelabs heeft een sale op 11-11 zeiden ze met een nieuwe hotend en direct drive voor de ender 5 voor zover ik het chinenglisch kan vertalen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BounceMeister schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:44:
Er gebeurt iets vreemds bij het printen van de Ender 5 bed supports. Het eerste grote object wat ik print.
Ik heb een infill van 50%, dus maakt hij een mooi ruitjespatroon in de print. Nu gaan de randjes daarvan een beetje omhoog staan aan het voorste deel op het bed, waardoor de printkop daar tegenaan komt en trilt alsof het een rasp is. Resultaat is dat het hele printbed staat te klapperen.
Ik ben dit nog niet tegengekomen, weet iemand welke instelling of "afwijking" dit kan veroorzaken? Dan kan ik daar mee aan de slag. Ik heb zelf het idee dat de kop te dicht op de print staat o.i.d.
Misschien hebben die rare plekken voor op de Benchy daar ook mee te maken?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Cura 4.7 settings:
Layer height 0,2mm
Wall thickness 1,2mm
Infill 50% Cubic
Print speed 60mm/s
Retraction 6mm
Retraction Speed 25mm/s
Fan 100%
Temp 215/60 graden voor eSun PLA+.

Ik heb gisteren de hele Z-as uit elkaar gehaald, omdat er een vreemde "hobbel" in de prints zat. Ik merkte dat op een bepaalde positie op de z-as het bed los op de as kon wiebelen, alleen in neergaande beweging. Na alles uit- en in elkaar gezet te hebben, z-as omgedraaid, lijkt het opgelost. Alles nagemeten, alles stond recht en even ver uit elkaar, as is niet krom. Voor de zekerheid maar een anti-backlash moer besteld voor mijn z-as (pitch 2mm, lead 4mm), misschien helpt iets meer druk op de schroefdraad. Ook het ptfe smeermiddel is onderweg.
Als je model iets krom trekt zal de print dus iets omhoog komen. Dan heb je het risico dat je de print raakt.
In elk geval iets doen met de z-hop lijkt mij. Enige nadeel, dat werkt volgens mij alleen voor de print, niet voor de infill. Althans, dat kreeg ik niet opgelost. Raakt nu nog steeds soms de infill. Wel afhankelijk van het ding wat ik print.Grotere print meer kans op raken in-fill.

Ik heb soms ook last dat de nozzle de infull raakt als ik die heel dun print, die kan dan ook iets omhoog komen. En als de nozzle de boel raakt klapt bij mij soms ook het hele print bed. Nog geen mislukte prints daardoor. Want normaal gesproken zal de boel wel weer netjes op het goede niveau terug komen.

Dit heb ik trouwens opgelost door mijn in-fill aan te passen met de optie "Gradual Infill Steps" dus door uiteindelijk minder in-fill te printen. Maar dat waren prints van bijna 25 cm hoog, 10 tot 15cm doorsnede. Scheelde ook nog eens flink in de print tijd. Maar wel veel minder stevig. Wat geen problem is voor mijn prints.

[ Voor 5% gewijzigd door smitae op 07-10-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DRuw schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Wow Mike is het niet geweldig!
(Als jullie die niet begrijpen ben ik een ouwe lul vrees ik)
Ik zit dan wellicht in de ontkenningsfase als ik nu zeg dat ik het niet begrijp :+ 8)

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Sircuri schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Ik zit dan wellicht in de ontkenningsfase als ik nu zeg dat ik het niet begrijp :+ 8)
begrijp er ook helemaal niks van is dat een 3d printer term :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sircuri schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

YouTube: Amazing Discoveries - Juice Tiger (Nederlands / Dutch - Fragment / S...
Mike Levi... Leven de 90's;)
Gewoon niet over nadenken dat 2050 even ver weg is als 1990...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ken deze methode helemaal nog niet. YouTube: "Modeling" with PrusaSlicer? - Modifier meshes tutorial prusa slicing op verschillende lagen. (komt oorspronkelijk van cr-20 fb draadje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 17:06
Vraagje,
Ik heb nu een paar printjes gedaan, projectjes zit er allemaal best mooi uit, zit nog in de begin fase dus ga nog niet voor de Awards zeg maar. :P
Echter, kijken of ik het kan uitleggen. Maar ik merkte bij een aantal projectjes op dat wanneer het klaar was het net leek of dat de buitenste laag als een soort jasje er om heen zit , het beweegt, zou er af kunnen, zoals ik al zeg net of dat het een jasje is.

Het stoort me niet maar ik vind het apart/grappig, ligt dit aan de hechting (rest zit vast). het is echt de buitenste laag die los zit (1 laag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CantwgoHw8VndcxGa3E4sacv1sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5IjdfL5Z2re3CKzYqVqWbTE.jpg?f=fotoalbum_large

Hardware en software die gebruikt is: Ender 3 Pro, Stock, Octoprint, Ultimaker Cura

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr.wjca schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:57:
Vraagje,
Ik heb nu een paar printjes gedaan, projectjes zit er allemaal best mooi uit, zit nog in de begin fase dus ga nog niet voor de Awards zeg maar. :P
Echter, kijken of ik het kan uitleggen. Maar ik merkte bij een aantal projectjes op dat wanneer het klaar was het net leek of dat de buitenste laag als een soort jasje er om heen zit , het beweegt, zou er af kunnen, zoals ik al zeg net of dat het een jasje is.

Het stoort me niet maar ik vind het apart/grappig, ligt dit aan de hechting (rest zit vast). het is echt de buitenste laag die los zit (1 laag)

[Afbeelding]

Hardware en software die gebruikt is: Ender 3 Pro, Stock, Octoprint, Ultimaker Cura
Lijkt wel of je wat under extrusion hebt? Je hele print lijkt namelijk nogal “luchtig” ?
Normaal ziet een print er veel robuuster uit en kun je niet zomaar de onderliggende lagen zien?

Kan ook in de stl file zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esso21
Vooropgesteld, ik ben nog een n00b/beginner met 3d printen maar ik heb al wel een heleboel youtube kennis ervaring opgedaan 8)7 Daar vond ik onder andere https://www.thespaghettidetective.com/ om je printers uit te laten gaan wanneer je spaghetti aan het maken bent :P (gisteren was het weer feest)

Nou hou ik me op zeer laag niveau soms bezig met arduino's en raspberry pi's ed. Vandaag kwam op mijn youtube recommends het volgende voorbij:

YouTube: Why this is the Best Way to Learn AI (NVIDIA Jetson Nano 2GB)

Iemand ooit over nagedacht om zelf AI in te zetten om bijvoorbeeld spaghetti of warping te detecteren en zo de printer automatisch uit te schakelen bij foutieve prints? Voor 60 euro heb je schijnbaar al een Nvidia capable bordje en als ik klein beetje google zou zelfs een Pi het al moeten kunnen :)

Ben benieuwd naar jullie visie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
Esso21 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:59:
Vooropgesteld, ik ben nog een n00b/beginner met 3d printen maar ik heb al wel een heleboel youtube kennis ervaring opgedaan 8)7 Daar vond ik onder andere https://www.thespaghettidetective.com/ om je printers uit te laten gaan wanneer je spaghetti aan het maken bent :P (gisteren was het weer feest)

Iemand ooit over nagedacht om zelf AI in te zetten om bijvoorbeeld spaghetti of warping te detecteren en zo de printer automatisch uit te schakelen bij foutieve prints? Voor 60 euro heb je schijnbaar al een Nvidia capable bordje en als ik klein beetje google zou zelfs een Pi het al moeten kunnen :)

Ben benieuwd naar jullie visie :)
Hoezo het wiel opnieuw uitvinden (Buiten de hele leuke uitdaging)?
Spaghetti detective doet dat toch al? Opensource en kan dus gewoon gratis gebruikt worden zonder hun cloud service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
Holy moly geniale uitvinding zeg! Heb vanavond weer wat te doen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Christoxz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:07:
Hoezo het wiel opnieuw uitvinden (Buiten de hele leuke uitdaging)?
Spaghetti detective doet dat toch al? Opensource en kan dus gewoon gratis gebruikt worden zonder hun cloud service.
Ik wist niet dat de code opensource was :) Maakt het al een stuk makkelijker :9 :P

Maar blijft ook leuk om voor jezelf op te zetten. Voor die paar tientjes ben je mooi een paar uren dagen weken zoet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Esso21 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Ik wist niet dat de code opensource was :) Maakt het al een stuk makkelijker :9 :P

Maar blijft ook leuk om voor jezelf op te zetten. Voor die paar tientjes ben je mooi een paar uren dagen weken zoet 8)7
Willen ze inderdaad niet al te graag vermelden, willen liever dat je een subscription neemt uiteraard!

Maar helemaal mee eens met de uitdaging, mocht je er mee aan de slag gaan blijf ik graag op de hoogte:)
Volgens mij doet Spaghetti Detective geen warping, dus dat kan best een handige extra feature zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
Christoxz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Willen ze inderdaad niet al te graag vermelden, willen liever dat je een subscription neemt uiteraard!

Maar helemaal mee eens met de uitdaging, mocht je er mee aan de slag gaan blijf ik graag op de hoogte:)
Volgens mij doet Spaghetti Detective geen warping, dus dat kan best een handige extra feature zijn!
Eerst maar eens mijn 3d printer goed up and running krijgen. Warping lijkt me bijzonder moeilijk te detecteren omdat warping en chamfers op elkaar kunnen lijken :)

Gebruik je wel een variant van spaghetti Detective toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Esso21 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Eerst maar eens mijn 3d printer goed up and running krijgen. Warping lijkt me bijzonder moeilijk te detecteren omdat warping en chamfers op elkaar kunnen lijken :)

Gebruik je wel een variant van spaghetti Detective toevallig?
Klopt, ook heb je geen zicht op alle hoeken.
Gebruik het zelf nog niet, stond wel op mijn lijstje, nooit goed ingelezen nog, te weinig tijd(Aka te veel willen doen)
Dacht dat het op een RPi kon werken, maar inderdaad niet.
Wel op Jetson Nano en daar komt binnenkort een goedkopere variant van uit, geen idee of het daar ook op werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb in de beginfase 2 keer dat ik last had ik van spaghetti.
Gewoon voorzorgen dat je bed level en je goede bed temperatuur hebt. Of je bed insmeren met een lijm stift. Ik doe dat vaak bij grotere prints. Ik heb daardoor ook geen last meer van wraping.

[ Voor 10% gewijzigd door Evertt op 08-10-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
Ik heb zojuist mijn magnetic bed vervangen door een glass bed. Nu had ik nog een post-it liggen (volledig gecentreerd, op wellicht een mm na) om mijn warped bed te compenseren. Bij een snelle bed-test viel het me op dat mijn Ender eigenlijk helemaal niet in het 'midden' print omdat ik de post-it toevallig zie door het bed heen. :P De testprint is 100% gecentreerd in Cura.

Zie dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wJdHsjMiJ3gsrwkXcXaEGYfCZw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZbAw2zo9kvkH1F5HaOntI6dv.png?f=user_large

Cura machine settings
Marlin settings

Wat kan er nu fout zijn?

Update: Als ik de printer move naar 117,5 met XY zit hij precies zo off-centre als de testprint dus blijkbaar zit het in de firmware en moet er wat gecompenseerd worden voor m'n endstops.

[ Voor 13% gewijzigd door KirovAir op 08-10-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik mijn Ender 3 Pro voorzien van een SKR mini V1.2 en een 3dtouch. Een erg goede upgrade!

De firmware op de github van SKR gaf veel problemen maar uiteindelijk heb ik een werkende firmware kunnen vinden en de printer werkt hiermee perfect. Echter staat de bed size ingesteld voor een non pro Ender 3. Is het mogelijk om de bed size aan te passen met een paar Gcode commando's? Of moet ik de firmware aanpassen en de printer opnieuw flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
KirovAir schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:16:
Ik heb zojuist mijn magnetic bed vervangen door een glass bed. Nu had ik nog een post-it liggen (volledig gecentreerd, op wellicht een mm na) om mijn warped bed te compenseren. Bij een snelle bed-test viel het me op dat mijn Ender eigenlijk helemaal niet in het 'midden' print omdat ik de post-it toevallig zie door het bed heen. :P De testprint is 100% gecentreerd in Cura.

Zie dit voorbeeld:
[Afbeelding]

Cura machine settings
Marlin settings

Wat kan er nu fout zijn?

Update: Als ik de printer move naar 117,5 met XY zit hij precies zo off-centre als de testprint dus blijkbaar zit het in de firmware en moet er wat gecompenseerd worden voor m'n endstops.
Geen x/y offset in je extruder tap van Cura settings?
jhead22 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:24:
Een tijdje geleden heb ik mijn Ender 3 Pro voorzien van een SKR mini V1.2 en een 3dtouch. Een erg goede upgrade!

De firmware op de github van SKR gaf veel problemen maar uiteindelijk heb ik een werkende firmware kunnen vinden en de printer werkt hiermee perfect. Echter staat de bed size ingesteld voor een non pro Ender 3. Is het mogelijk om de bed size aan te passen met een paar Gcode commando's? Of moet ik de firmware aanpassen en de printer opnieuw flashen?
En wat is debedsize van een Ender 3 Pro dan? Die zijn gewoon identiek aanelkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-10 17:05
Hoi, een tijdje geleden heb ik een Ender 3 Pro besteld en ik had nu weer wat tijd dus ik was er een beetje mee aan het testen e.d., echter blijven mijn prints heel erg luchtig.

Met luchtig bedoel ik dan dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqWM1DYe4RKij1ztiethiynwpCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiUgYpqewEi4aDyzbUAc0bJU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op aanraden van hier de website teachingtechyt.github.io gebruikt, dus de xyz steps, en de e-step is inmiddels aangepast. Bedleveling ook gedaan en zou voor zover ik kan zien in principe goed moeten zijn.

Echter blijf ik dit houden. Kan de printer gewoon niet beter, of zou ik nog naar iets anders kunnen kijken?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Jantje2000 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:29:
Hoi, een tijdje geleden heb ik een Ender 3 Pro besteld en ik had nu weer wat tijd dus ik was er een beetje mee aan het testen e.d., echter blijven mijn prints heel erg luchtig.

Met luchtig bedoel ik dan dus:
[Afbeelding]

Ik heb op aanraden van hier de website teachingtechyt.github.io gebruikt, dus de xyz steps, en de e-step is inmiddels aangepast. Bedleveling ook gedaan en zou voor zover ik kan zien in principe goed moeten zijn.

Echter blijf ik dit houden. Kan de printer gewoon niet beter, of zou ik nog naar iets anders kunnen kijken?
Uiteraard kan dit flink beter! Heb je ook alle stappen van Teaching Tech gedaan?
Wellicht is dit een fijne pagina om problemen te herkenne en te verhelpen: https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Christoxz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:31:
[...]

Uiteraard kan dit flink beter! Heb je ook alle stappen van Teaching Tech gedaan?
Wellicht is dit een fijne pagina om problemen te herkenne en te verhelpen: https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/
Niet alle stappen, maar wel first layer, baseline printing, e steps calibration

Probleem dat ik had met de first layer was dat het bed op een gegeven moment zo dicht op de nozzle stond dat er helemaal niets meer uit de nozzle kwam omdat er te weinig ruimte was.

maar dan ga ik ook jouw website even bekijken, dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Jantje2000 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Probleem dat ik had met de first layer was dat het bed op een gegeven moment zo dicht op de nozzle stond dat er helemaal niets meer uit de nozzle kwam omdat er te weinig ruimte was.

Ik zou ook even de temp+PID & flow doen. Gaat niet je hele probleem oplossen, maar is wel cruciaal voor een goeie calibratie.

Wellicht is je nozzle ook deels verstopt daardoor, waardoor er nu te veel weerstand is en er niet goed uit komt.
Zou inderdaad die andere site is doornemen, daar staat best veel goed in uitgelegd en weet je weer in welke richting je verder moet kijken! Leer je meer van dan dat iemand zegt hoe je het kan oplossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Christoxz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

[...]

En wat is debedsize van een Ender 3 Pro dan? Die zijn gewoon identiek aanelkaar ;)
Aah stom, je hebt helemaal gelijk. Bij het automatisch levelen van het bed gaat hij niet helemaal naar rechts en slaat hij best wel een groot gedeelte van het bed over. Ik dacht dat dat kwam vanwege een verschil in bed size. Maar niet dus. Ik ga eens zoeken wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
Christoxz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Nee, gewoon helemaal standaard profile verder (dus 0). Ik heb de Y-Stop nu aangepast waardoor hij in ieder geval met Y correct gaat nu.
Update: Als ik naar 0,0 navigeer zit hij exact op de hoek. Bij 235,235 nét iets erover. Volgens mij is dat prima zo. :)

[ Voor 19% gewijzigd door KirovAir op 08-10-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Jantje2000 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Ik dénk niet dat dit bij jou speelt, maar let ook op dat als je mesh bed leveling hebt gedaan bijvoorbeeld dat je dan op die pagina's van teaching tech de juiste ABL settings selecteert anders begint ie niet op de juiste hoogte.

Is je hele print zo 'luchtig' of alleen de first layer? In dat eerste geval zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de 'flow' in Cura op 120% zet. En anders misschien de temperatuur verhogen zodat het filament beter vloeit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Icephase schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Ik dénk niet dat dit bij jou speelt, maar let ook op dat als je mesh bed leveling hebt gedaan bijvoorbeeld dat je dan op die pagina's van teaching tech de juiste ABL settings selecteert anders begint ie niet op de juiste hoogte.

Is je hele print zo 'luchtig' of alleen de first layer? In dat eerste geval zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de 'flow' in Cura op 120% zet. En anders misschien de temperatuur verhogen zodat het filament beter vloeit?
Nee, ik heb geen ABL, en voor zover ik weet ook geen Mesh bed leveling :P

Die print die ik net liet zien was zo'n gcode die ik van teaching-techyt vandaan had gehaald, dus dat had verder weinig met Cura van doen helaas. Ik maak nu eventjes een printje met Cura, met een infill van 100%, misschien dat dat er ook al beter uit gaan zien. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

waar bij ome alie kopen jullie de siliconen kapjes ? zag dat ze iets van euro kosten bij officiele cr winkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
mutsje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:52:
waar bij ome alie kopen jullie de siliconen kapjes ? zag dat ze iets van euro kosten bij officiele cr winkel.
€ 1,69 15%OFF | 3D Printer Heater Block Silicone Cover Mk7/Mk8/Mk9 Hotend For Ender 3, Ender 3 Pro, Cr-10,10S,S4,S5 Anet A8 And Extruder Nozzl
https://a.aliexpress.com/_B0QesB
Pagina: 1 ... 79 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie