Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
En dan wel de standaard tarieven declareren hè;)maartend schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:27:
[...]
Nee, zeker niet. Maar ik ben wel heel goed in het zoeken waar zaken goedkoper kunnen zonder dat dit gevolgen heeft voor mijn clienten.
Deed m'n tandarts ook bij m'n wortelkanaalbehandeling. Heel verhaal dat hij de bleek gewoon bij de Lidl haalde voor een euro per fles omdat via de centrale inkoop het een 10tje was. 3x raden wat ik op m'n rekening zag...
Anyweg, back on topic;)
weet dat er een things bestand is voor een stille home in ieder gevalDRuw schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:28:
[...]
Kan toch niet kloppen??? Lijk net alsof het signaal gewoon net wat later aankomt.. echt gezond vind ik het niet en ben benieuwd of het met de skr anders is anders ga ik daar echt iets op verzinnen dat ik de stop eerder laat activeren of de snelheid omlaag haal met homen...
'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell
Signature van nature
Nu eens op zoek naar een goede config
Signature van nature
Zag het idd in de TT vid. Eerst dat Atom maar eens opzettenSircuri schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:06:
Marlin heeft heel veel standaard configs al meegeleverd. Dus zo ver hoef je niet te zoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 27-09-2020 14:10 ]
https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/maartend schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:10:
[...]
Zag het idd in de TT vid. Eerst dat Atom maar eens opzetten
Is het gelijk duidelijk wat je nou exact aanpast tegenover de standaard config
Atom is of gaat dood. Doe het meteen in vscodemaartend schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:10:
[...]
Zag het idd in de TT vid. Eerst dat Atom maar eens opzetten
Dat bedoelde ik... Marlin 2.x gaat niet meer op atom... Maar dan hoop je dat er nog een beetje zelf wordt gezocht...UltraSub schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:30:
[...]
Atom is of gaat dood. Doe het meteen in vscode
Tijd voor een nieuwe startpost (oja, zou helpen daarmee.. vanavond maar weer ff wat typen)
Bijzonder, want dit was wat ik vond. En dan gebruikte ik geen Atom in mijn zoekfunctieDRuw schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:38:
[...]
Dat bedoelde ik... Marlin 2.x gaat niet meer op atom... Maar dan hoop je dat er nog een beetje zelf wordt gezocht...
Migrating to Marlin 2.0 guide - Setup and troubleshooting.
Is van Teaching Tech
Nu dus deze ; https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/
[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 27-09-2020 17:51 ]
https://marlinfw.org/docs/basics/install_platformio.htmlmaartend schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:45:
[...]
Bijzonder, want dit was wat ik vond. En dan gebruikte ik geen Atom in mijn zoekfunctie
Migrating to Marlin 2.0 guide - Setup and troubleshooting.
Is van Teaching Tech
Nu dus deze ; https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/
Scroll iets naar beneden, blauwe tekst.
Gebruik gerust atom hoor maar volgens mij is het 2020;)
Was ik al mee bezig veder.DRuw schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:07:
[...]
https://marlinfw.org/docs/basics/install_platformio.html
Scroll iets naar beneden, blauwe tekst.
Gebruik gerust atom hoor maar volgens mij is het 2020;)
Update, cube is er afschuwelijk uit gekomen maar in ieder geval afgedrukt
[ Voor 4% gewijzigd door mutsje op 27-09-2020 20:33 ]
Voor mijn te maken printerkast kwam ik 1 beugeltje voor de, in een aluminium profiel gevatte LED-strip te kort. Een mooi object om te leren tekenen en te printen.
Dat tekenen lukte wel, en het printen ook, niet prachtig, maar wel bruikbaar voor mijn doel.
Betreft een Ender 3V2, en gebruik PLA 1,75, 200*C/60*C laagdikte 0,2mm, massieve wanden.
Vragen:
1). Ik had een ondergrondje gespecificeerd om betere hechting op de glasplaat te krijgen; die heeft zijn werk gedaan, maar ik constateer, dat het slechts een enkele laag is, waarvan de verschillende lijnen vaak maar nauwelijks tegen elkaar aanliggen, op veel plaatsen kan je er doorheen kijken.
Hoort dat zo, en zo niet, wat is de remedie.
2) De lagen zijn duidelijk zichtbaar, dus er is geen gladde zijkant. Ik zou de kwaliteit hoger kunnen zetten, maar is dit de oplossing? Of anders? In dit geval geen enkel probleem, maar voor andere zaken kan dat natuurlijk wèl het geval zijn
En ik wil ook graag een omschrijving van de termen die jullie hier gebruiken, dus als je die nu gaat gebruiken, dan gelijk een verklaring er bij graag.
3). Ik had nog geen kalibratie kubusje gemaakt, maar de buiten afmetingen komen resp.
X-as 10.15 vs. 10,10
Y-as 20.42 vs. 20,40
Z-as: 17,12 vs. 17,10
Ik weet dat die waarden zijn aan te passen, maar waar doe ik dat? in de slicer? Of staat dat allemaal in de kalibratie kubus beschrijving? Of zijn dit waarden die acceptabel zijn voor print onderdelen?
Dank voor jullie hulp alvast.
[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 27-09-2020 21:23 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
1 maal kleine error (had woordje motherboard naar board geknipt) maar 2de run geen fouten. Ben benieuwd. Als het werkt is het dank zij jullie.
Wel alles goed meegelezen in de tutorial, maakt veel duidelijk.
Nu in de printer frotsen, ben benieuwd
edit ; en het werkt. Dan kan ik nu zaken anders doen. Ik zag in de stock fiormware een sectie met veel info die ik kon uitlezen van deprinter, die wil ik terug. Dat wordt het eerste.
Oh, en voor de lol natuurlijk een custom bootscreen
[ Voor 27% gewijzigd door maartend op 27-09-2020 22:34 ]
Ik neem aan dat je een 'brim' bedoeld? Deze is via cura inderdaad 1 laag en niet aanpasbaar. (Andere slicers kunnen wel meerdere lagere brim printen, maar is niet echt nodig)Naalroc schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:16:
Even wat vragen van een n00b:
Voor mijn te maken printerkast kwam ik 1 beugeltje voor de, in een aluminium profiel gevatte LED-strip te kort. Een mooi object om te leren tekenen en te printen.
Dat tekenen lukte wel, en het printen ook, niet prachtig, maar wel bruikbaar voor mijn doel.
Betreft een Ender 3V2, en gebruik PLA 1,75, 200*C/60*C laagdikte 0,2mm, massieve wanden.
Vragen:
1). Ik had een ondergrondje gespecificeerd om betere hechting op de glasplaat te krijgen; die heeft zijn werk gedaan, maar ik constateer, dat het slechts een enkele laag is, waarvan de verschillende lijnen vaak maar nauwelijks tegen elkaar aanliggen, op veel plaatsen kan je er doorheen kijken.
Hoort dat zo, en zo niet, wat is de remedie.
Bekijk even de slicer preview of daar ook de ruimte tussen de lijnen ligt. -> Dat sluit uit of het tijden het slicen 'fout' gaat of tijdens het printen.
Uiteindelijk hoeft dat ook niet perfect te zijn, zolang het zijn werk maar doet, en dat heeft het blijkbaar gedaan.
Betreft de termen, google deze is op als je iets niet begrijpt vanuit de topic. Het is in principe altijd wel te vinden en zo blijft het topic iets meer on-topic.2) De lagen zijn duidelijk zichtbaar, dus er is geen gladde zijkant. Ik zou de kwaliteit hoger kunnen zetten, maar is dit de oplossing? Of anders? In dit geval geen enkel probleem, maar voor andere zaken kan dat natuurlijk wèl het geval zijn
En ik wil ook graag een omschrijving van de termen die jullie hier gebruiken, dus als je die nu gaat gebruiken, dan gelijk een verklaring er bij graag.
Had je perfecte gladde prints verwacht? Dan moet ik je inprincipe teleurstellen.
Om inderdaad de lijnen te verminderen kan je de kwaliteit verhogen (=layer height verlagen), zo komen de lagen dunner op elkaar.
Andere oplossingen zijn nabewerking, bijvoorbeeld schuren, filler, primer, verf etc.
Google is op "Post processing PETG/PLA"
Zonder calibratie kan je verwachten dat er dingen niet kloppen.3). Ik had nog geen kalibratie kubusje gemaakt, maar de buiten afmetingen komen resp.
X-as 10.15 vs. 10,10
Y-as 20.42 vs. 20,40
Z-as: 17,12 vs. 17,10
Ik weet dat die waarden zijn aan te passen, maar waar doe ik dat? in de slicer? Of staat dat allemaal in de kalibratie kubus beschrijving? Of zijn dit waarden die acceptabel zijn voor print onderdelen?
Dank voor jullie hulp alvast.
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#intro is een zeer handige website om stap voor stap door alle calibraties heen te gaan met daarbij gelijk uitleg hoe op te lossen of wat te doen als het niet klopt.
Heb je deze allemaal al gedaan? Het is inprincipe een must om te zorgen dat dat allemaal klopt voordat je problemen kan gaan troubleshooten.
Denk deze regel even aanzettenmaartend schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:25:
edit ; en het werkt. Dan kan ik nu zaken anders doen. Ik zag in de stock fiormware een sectie met veel info die ik kon uitlezen van deprinter, die wil ik terug. Dat wordt het eerste.
https://github.com/Marlin...Configuration_adv.h#L1056
Mocht je er tijd en zin in hebben zou ik gewoon de config even doorlezen, het staat er allemaal best goed gedocumenteerd, zo weet je een beetje wat je aan zou kunnen zetten of kunnen fine tunen.
[ Voor 12% gewijzigd door Christoxz op 28-09-2020 08:34 ]
Gisteravond ook gedaan. Staat idd veel in. Zelfs in dat Advanced settings, maar daar is ook veel waar ik netjes vanaf blijf.Christoxz schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:28:
[...]
Mocht je er tijd en zin in hebben zou ik gewoon de config even doorlezen, het staat er allemaal best goed gedocumenteerd, zo weet je een beetje wat je aan zou kunnen zetten of kunnen fine tunen.
En idd, dat is hem. op regel 10xx
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 28-09-2020 08:48 ]
Nee, ik had natuurlijk geen gladde prints verwacht; maar de vlakken zijn onregelmatig opgebouwd, moeilijk te fotograferen, en het meest zichtbaar als er zijlicht over valt.Christoxz schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:28:
Had je perfecte gladde prints verwacht? Dan moet ik je inprincipe teleurstellen.
Om inderdaad de lijnen te verminderen kan je de kwaliteit verhogen (=layer height verlagen), zo komen de lagen dunner op elkaar.
In mijn 'produkt' maakt het nu niets uit, dat is een gebruiks ding, maar in andere voorwerpen zou het mooier zijn als alle opbouw lijnen gelijk zijn.
Dank voor de moeite!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Mijn vriendin wou het ding niet meer in de kamer hebben dus nu staat die in ons rommelhok bij uithangede was. Misschien dat die luchtvochtigheid ook niet echt helpt?
Tevens graag jullie tips voor het schoonmaken van het printbed, die eerste laag blijft toch een probleem.
Kan, maar wat bedoel je met hogere nozzle? 1 kant laag andere kant hoog?Esso21 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:15:
Ik zit nog steeds met mijn hogere nozzle. Zou het kunnen omdat een ender 3 maar 1 z-as heeft hij als het ware iets "schaart" bij de zhop? als de rechter kant (zonder z-as) net even iets minder soepel meegaat?
Niet heel fijn voor de filament, zeker PETG zuigt vocht opMijn vriendin wou het ding niet meer in de kamer hebben dus nu staat die in ons rommelhok bij uithangede was. Misschien dat die luchtvochtigheid ook niet echt helpt?
Warmwater + Dreft. Ik blijf er continue van opkijken wat voor verschil dit geeft.Tevens graag jullie tips voor het schoonmaken van het printbed, die eerste laag blijft toch een probleem.
Ziet er niet slecht uit. Wat betreft temperatuur. Met PLA is dat niet zo'n probleem. Met PETG merk ik dat met temperatuur de sterkte hard onderuit gaat. Ik print petg met 225 prima maar met 240 (eindelijk de goede instelling gevonden. I.p.v. retraction hoger te zetten staat deze nu op 0.5Edmin schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inzoomen op een wit object blijft lastig
Nog steeds met standaardinstellingen. Klein beetje webbing tussen de stekels. Misschien dat ik de temperatuur ietsjes lager ga proberen.
Spoel je de dreft er vervolgens helemaal van af? Ik heb echt last van het slecht hechten van de eerste laag
Ik heb wel de boden tube verwisseld, misschien dat de extruder toch iets slipt? Zou dat kunnen?
Of misschien toch een verstopte nozzle. Heb de laatste tijd paar cold pulls gedaan, wellicht dat de constructie nu wat gammel is?
Gewoon zoals je de afwas zou doen. Ik doe een beetje dreft op een sponsje en met stromend warmwater boen ik het en daarna spoel ik het af en laat ik het lucht drogen (Soms onderkant met een doek en dan verder laten drogen op een verwarmd bed) Let op met warmwater en een magnetisch bed, mag niet te warm!Esso21 schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:29:
@Christoxz
Spoel je de dreft er vervolgens helemaal van af? Ik heb echt last van het slecht hechten van de eerste laag
Ik heb wel de boden tube verwisseld, misschien dat de extruder toch iets slipt? Zou dat kunnen?
Of misschien toch een verstopte nozzle. Heb de laatste tijd paar cold pulls gedaan, wellicht dat de constructie nu wat gammel is?
Heb je de PTFE Hotend fix toegepast? Zeker aan een aanrader..
Under extrusion kan ook het hechten beinvloeden indd, volledig gekalibreerd?
Jep en laatst nog nagemeten. Het grootste probleem lijkt te komen door het opkrullende filament tijdens een te lange transport move. En tevens dus het geauhoer dat mijn nozzle op een of andere manier na de 2 eerste lijnen aan de zijkant opeens 0.5 mm omhoog gaat
Heb een benchy gemaakt, zal vanavond eens fotos plaatsen zodat jullie experts mij hopelijk kunnen vertellen wat er gaande is
Zal aankomende dagen ook eens wat voor de TS gaan neerzetten, soms heb ik het idee dat zelfs google nog lastig te bedienen is. Niet om het een of ander want vragen mag altijd maar is zo verdomd veel te vinden over ieder probleem die ik hier lees..
Het begint allemaal met definities, veel info is in het engels en is het daarom goed om je te verdiepen in wat betekent het nu allemaal, er zijn een aantal sites die echt elk mogelijk probleem van hechting, first layer etc tot in detail beschrijven, daaruit volgen veel nieuwe woorden die je weer kan doorzoeken.
@DRuw Kan je niet iets doen met een custom acceleratie voordat hij richting end stop gaat ? Lijkt me niet echt de bedoeling.
[ Voor 26% gewijzigd door Mistacal op 28-09-2020 14:45 ]
__/`\__/`\__
[ Voor 16% gewijzigd door mutsje op 28-09-2020 15:32 ]
Is het ok als ik wat issues aanmaken in de Git repo met mogelijke onderwerpen? Soms schieten met wel eens wat dingen te binnen maar kan ik ze niet gelijk uitwerken in een PR, een issue is dan wellicht handig?Christoxz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:17:
[...]
Dat klopt het topic heeft zeker een update nodig en daar zijn we mee bezig (deel 2) en iedereen kan zijn kennis bijdragen:
https://github.com/eagle0...ty_Ender/tree/pre-release
Via een pull request kan jou aanpassingen er bij komen, mocht je geen git ervaring hebben en toch dingen willen toevoegen, stuur me een PM en verwerk ik het er alsnog in.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Klopt. Maar vervolgens google je, en krijg je dus info die niet meer relevant is. Bijv filns van TT die aangeeft dat je met Atom moet compilen. Wat dus blijkbaar niet meer zo is. Dat maakt zaken lastig. Er is idd heul veul info, maar veel niet meer relevant. En als je dan een vraag hebt, dan betekdn dit dat je een antwoord niet weet en dan weet je ook niet of iets relevant is. Dat is het probleem ; door de bomen het bos niet meer kunnen zien.Mistacal schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:16:
Zal aankomende dagen ook eens wat voor de TS gaan neerzetten, soms heb ik het idee dat zelfs google nog lastig te bedienen is. Niet om het een of ander want vragen mag altijd maar is zo verdomd veel te vinden over ieder probleem die ik hier lees..
Maar afijn. Ik wl mijn eerste print draaien, de file die op het kaartje staat dat bij de skr mini zit. Met mijn zelf gecompilde FW. Warmt netjes op, gaat niet printen. Ik denk wtf? Nog paar maal proberen, even gekekn of alles op het printplaatje wel goed vast zit, maar niks. Ik denk, nou, dan de stock FW er maar op van BTT. Ik zoeken, kom op github terecht, zie de firmware.bin staan, gebruik, link opslaan als, zet hem op SD, frots hem in E3. Niks. Scherm blijft blauw. firmware.bin is wel hernoemd naar firmware.cur. Afijn, na wat gezoek, blijkt dat je niet oplsaan als moet gebruiken, maar op die firmware.bin moet klikken en dan kom je bij een file terecht van dik 200k. En niet 82k. Die er op gezet en nu draait stock fw. Ik weer die testfile opstarten, print hij weer niet. Toen maar iets van thingirese binnen gehaald, gaat zonder problemen printen. Ergo, die files van BTT op die sd kaart is iets mee. En ik had dus niet al die moeite hoeven te doen om die stock FW terug te zetten.
Maar ik heb wel weer eea geleerd.
Misschien op Github zetten dan is het voor veel meer mensen toegankelijk en dan zou er misschien naar verwezen kunnen worden. Probleem is vaak met custom firmwares van gebruikers is dat ze niet bijgehouden worden.mutsje schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:28:
Is het voor het nieuwe draadje nog nuttig om foto's en de configuration.h , configuration.adv van de CR-20 met een BTT SKR mini E3 v1.2 bord erbij te zetten? Ik heb de machine nu werkende.
__/`\__/`\__
Sure! Zou wel fijn zijn als je dit zelf uit tiktmutsje schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:28:
Is het voor het nieuwe draadje nog nuttig om foto's en de configuration.h , configuration.adv van de CR-20 met een BTT SKR mini E3 v1.2 bord erbij te zetten? Ik heb de machine nu werkende. Je kabelt de boel namelijk namelijk om van 16 kabels (ext 1 en ext 2) naar 8
Ja issue is prima, heb ze inmiddels al voorzien van een tag. Met de issues houden we een beetje track wat nog moet gebeuren!Soepstengel schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:28:
[...]
Is het ok als ik wat issues aanmaken in de Git repo met mogelijke onderwerpen? Soms schieten met wel eens wat dingen te binnen maar kan ik ze niet gelijk uitwerken in een PR, een issue is dan wellicht handig?
Dat is ook een beetje het doel. Startpost wat simpeler houden (Qua uitgebreide info) en dit verder verwerken op Git en daar naar referen.Mistacal schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:33:
[...]
Misschien op Github zetten dan is het voor veel meer mensen toegankelijk en dan zou er misschien naar verwezen kunnen worden. Probleem is vaak met custom firmwares van gebruikers is dat ze niet bijgehouden worden.
Zie bijvoorbeeld https://github.com/eagle0.../tree/pre-release/content waar we al enkele troubleshoot pagina's en project pagina hebben.
Zo kan deze uitgebreider met afbeeldingen etc, en in de start post gewoon een link daar naar toe.
Zo kunnen we meer content creeeren, zonder dat de startpost overvloed raakt.
Ik kan het hier niet mee eens zijn met je. De films van TT zijn zelf met Atom nog steeds relevant, de gebruikte software is het misschien niet meer. Echter het uitklappen van de post van Micheal zelf (TT) kom je alweer iets verder. Tevens een nieuw filmpje kijken over een " vergelijkbaar". moederbord geeft ook direct inzicht in wat te gebruiken.maartend schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:32:
[...]
Klopt. Maar vervolgens google je, en krijg je dus info die niet meer relevant is. Bijv filns van TT die aangeeft dat je met Atom moet compilen. Wat dus blijkbaar niet meer zo is. Dat maakt zaken lastig. Er is idd heul veul info, maar veel niet meer relevant. En als je dan een vraag hebt, dan betekdn dit dat je een antwoord niet weet en dan weet je ook niet of iets relevant is. Dat is het probleem ; door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
De eerste hit op google bij het zoeken naar meer info over "Marlin/atom"
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Zie de opmerking boven aan de site van Marlin zelf, "Atom is no longer supported by PlatformIO. While it may partly work, you should switch to Visual Studio Code for future installs."
Dit is wat ik bedoel met begrijpend lezen en iets meer uitzoeken wat het allemaal is, wat is Marlin? Wat doet het? Hoe werk ik er mee?
En dit dus in plaats van 1 YouTube filmpje kijken en als het dan niet werkt alleen maar denken "werkt niet"
__/`\__/`\__
Hoewel ik dat laatse niet denk (bewijs staat wel in het stuk over mijn eerste printervaring met dat skr bord) is het verder wel "agree to disagree".Mistacal schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:40:
[...]
En dit dus in plaats van 1 YouTube filmpje kijken en als het dan niet werkt alleen maar denken "werkt niet"
En verder? Wat print dat stil zeg, zo'n skr bordje. Maar wel stuk langzamer. Maar ja, het moet ergens vandaan komen.
Afijn, strax maar weer eens aan de gang met de custom FW.
[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 28-09-2020 15:52 ]
is geen custom firmware, is btt firmware met de configuration.h en adv van de cr-20 van creality. Alleen staan er dan al specifieke zaken ingesteld zodat je gelijk scherm hebt etc. Maar ik kijk wel even hoe ik het ergens krijg dat het voor breder publiek beschikbaar wordt.Mistacal schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:33:
[...]
Misschien op Github zetten dan is het voor veel meer mensen toegankelijk en dan zou er misschien naar verwezen kunnen worden. Probleem is vaak met custom firmwares van gebruikers is dat ze niet bijgehouden worden.
En nu is de Z driver van mijn BTT SKR mini E3 kapot gegaan
Nu zit ik rond te kijken welke board ik moet gaan halen. Ik las dat er een Mini E3 turbo aan zit te komen.
En ik moet dus ook een nieuwe nema 17 34mm motor bestellen..
Ik vraag mij wel af hoe mijn NEMA17 zo is vastgelopen
Bijv zoals deze: https://www.thingiverse.com/thing:4107156
Lijkt mij een erg nette/gave oplossing voor het lastig benaderen van het moederbord nu maar lijkt me ook een vrij ingrijpende change.
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Waar heb je je PEI sheet gehaald op ali. Ik heb nu deze 2 op het oog. Die van TriangleLabs is een stuk duurder dan die van TwoTrees.smoken schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:41:
[...]
Ik print op mijn 3 printers allemaal met een PEI steel sheet en zou je willen adviseren om voor een double sided te gaan. 1 kant smooth en de andere textured. Echt super.
Die voor mijn 5+ en CR10v2 heb ik via AliExpress gekocht, binnen 7 dagen in huis.
(derde printer is Prusa, die komen standaard met PEI)
https://nl.aliexpress.com/item/33008374363.html
met deze https://nl.aliexpress.com..._668%233468%2315617%23884
En die van twotrees die alles heeft
https://nl.aliexpress.com...1000023.18.c0ac414aYQU8na
Soortgelijk aanpassing gedaan maar dan van een andere maker en is prima te doen.KirovAir schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:10:
Zijn er mensen die hun mobo en raspberry etc naar achter hebben verplaatst?
Lijkt mij een erg nette/gave oplossing voor het lastig benaderen van het moederbord nu maar lijkt me ook een vrij ingrijpende change.
Zolang je weet waar je mee bezig bent.
Als je weet hoe je alles moet aansluiten en eventueel een kabel kan vervangen/verlengen als dat nodig mocht zijn en prima klusje om te doen.
Tip: Zorg wel dat je eerst je geprinte case goed past voor je de boel gaat slopen. Anders heb je een andere probleem
Dat moet wel lukken denk ik! En idd ik zorg eerst dat die prints goed zijn. Meten is weten.MikeOO schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:21:
[...]
Soortgelijk aanpassing gedaan maar dan van een andere maker en is prima te doen.
Zolang je weet waar je mee bezig bent.
Als je weet hoe je alles moet aansluiten en eventueel een kabel kan vervangen/verlengen als dat nodig mocht zijn en prima klusje om te doen.
Tip: Zorg wel dat je eerst je geprinte case goed past voor je de boel gaat slopen. Anders heb je een andere probleem
Welke aanpassing heb jij gedaan als ik vragen mag?
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Goed te doen hoor, paar pagina's terug heb ik een andere gepost. Werkt prima, ook printer verhoogd opgesteld zodat je wat beter een 40mm fan kan plaatsen.KirovAir schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:10:
Zijn er mensen die hun mobo en raspberry etc naar achter hebben verplaatst?
__/`\__/`\__
Dus als iemand op zoek is naar firmware voor zijn Ender 3 Pro met SKR Mini E3 V2 met BLTouch dat diegene in één oogopslag kan zien welke firmware hier (buiten de officiele firmware om) beschikbaar voor is?
Zelf heb ik namelijk mijn eigen firmware voor mijn Ender 3 met SKR Mini E3 V1.2 met BLTouch clone
https://github.com/Imnotn...-SKR-Mini-E3-V1.2-BLTouch
Het lijkt me interessant de source van firmware gemaakt door andere tweakers te zien om zo van elkaar te kunnen leren
[ Voor 32% gewijzigd door ImNotnoa op 29-09-2020 12:18 ]
Try SCE to Aux
Ruimte zat op Github voor dit soort content, dus prima.ImNotnoa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:14:
Is het misschien een idee een tabel te maken met alle beschikbare (marlin?) firmware gemaakt door bijvoorbeeld tweakers?
Dus als iemand op zoek is naar firmware voor zijn Ender 3 Pro met SKR Mini E3 V2 met BLTouch dat diegene in één oogopslag kan zien welke firmware hier (buiten de officiele firmware om) beschikbaar voor is?
Zelf heb ik namelijk mijn eigen firmware voor mijn Ender 3 met SKR Mini E3 V1.2 met BLTouch clone
https://github.com/Imnotn...-SKR-Mini-E3-V1.2-BLTouch
Het lijkt me interessant de source van firmware gemaakt door andere tweakers te zien om zo van elkaar te kunnen leren
Ik vind wel dat we het dan per configuratie moeten doen, en niet per Tweaker. Zo krijg je anders 2 de zelfde configs met minimale (persoonlijke) verschillen.
Gewoon de basis configs voor X printer met X board & X accesories?
Ik zal een template opzetten om dit soort content te kunnen verwerken in de repo!
Voor de geinteresseerde ben ik bezig met een Discord server voor dit topic.
Zo kunnen we wat gezelligheid hebben op een andere manier maar ook wat uitgebreider praten over 3d printing/modeling. Ook is dat een betere plek om het topic/contributions te bespreken, zodat de post interessanter blijven en meer on-topic!
https://discord.gg/a5EqCEB
Dit lijkt mij ookChristoxz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:30:
[...]
Ik vind wel dat we het dan per configuratie moeten doen, en niet per Tweaker. Zo krijg je anders 2 de zelfde configs met minimale (persoonlijke) verschillen.
Gewoon de basis configs voor X printer met X board & X accesories?
https://discord.gg/JU2fjS

Try SCE to Aux
Ik kan de configuratie bestanden voor de CR-20 met skr mini e3 v1.2 ook delen. Met bijbehorende foto's hoe je het om moet bekabelen.
[ Voor 49% gewijzigd door mutsje op 29-09-2020 13:40 ]
Mijn meegeleverde naald van Creality past niet in de nozzle
even los draaien, geen licht aan de andere kant, vervangenEsso21 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:04:
Iedereen is hier hun firmware aan het tunen en BL touch ed aan het toevoegen. Ik loop hier nog steeds in de noob rang
Mijn meegeleverde naald van Creality past niet in de nozzleWat gebruiken jullie om in 0.4 mm nozzles te porren bij een potentiele clog?
'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell
Ik vervang de nozzle gewoonEsso21 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:04:
Iedereen is hier hun firmware aan het tunen en BL touch ed aan het toevoegen. Ik loop hier nog steeds in de noob rang
Mijn meegeleverde naald van Creality past niet in de nozzleWat gebruiken jullie om in 0.4 mm nozzles te porren bij een potentiele clog?
Maar die acupunctuur naald zou gewoon in een .4 mm nozzle moeten passen hoor
Try SCE to Aux
maar pas op,ImNotnoa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:19:
[...]
Ik vervang de nozzle gewoon![]()
Maar die acupunctuur naald zou gewoon in een .4 mm nozzle moeten passen hoor
hij gaat nog beter je vinger in.
Ik heb dat onding weggegooid. Heb me er al zo vaak aan geprikt.bdevogt schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:22:
[...]
maar pas op,
hij gaat nog beter je vinger in.
Hij valt ook niet goed te bewaren, prikt overal doorheen
[ Voor 11% gewijzigd door ImNotnoa op 29-09-2020 14:24 ]
Try SCE to Aux
yep laatste keer zo onder mijn nagel,ImNotnoa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:23:
[...]
Ik heb dat onding weggegooid. Heb me er al zo vaak aan geprikt.
Hij valt ook niet goed te bewaren, prikt overal doorheen
3 weken last gehad.
nooit meer 40 cent een andere nozel
Zou de extra isolatie rond de nozzle een merkbaar verschil opleveren in printkwaliteit?

Try SCE to Aux
Ik heb op een volgelopen nozzle de verbrander gezet (electrisch) en daarna met 1 draad van de staalborstel doorboordEsso21 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:04:
Geniaal, dat ik dat zelf niet bedacht hebmutsje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:38:
[...]
Ik heb op een volgelopen nozzle de verbrander gezet (electrisch) en daarna met 1 draad van de staalborstel doorboordwerkt perfect
je hebt geen accupuntuur naalden nodig, die zitten er genoeg op een staalborstel namelijk.

Ik heb nog geen heteluchtpistool dus ik zette de nozzle tegen een soldeerbout aan
Deze heb ik gebruikt maar zijn er vele te vinden volgens mij.KirovAir schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:16:
[...]
Dat moet wel lukken denk ik! En idd ik zorg eerst dat die prints goed zijn. Meten is weten.
Welke aanpassing heb jij gedaan als ik vragen mag?
YouTube: Ender 3 upgrades: EZR to direct drive adaptor and all in one rear mo...
Uh neuh, ik gebruik het ding primair om verf af te krabben als het hout kaal moetEsso21 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:42:
[...]
Geniaal, dat ik dat zelf niet bedacht hebVanavond direct proberen!
Ik heb nog geen heteluchtpistool dus ik zette de nozzle tegen een soldeerbout aanKwam erachter dat vuur niet echt goed werkt helaas
Zie dat de action er een heeft voor n tientje. Is vast een must als je ooit de hele hot end wil schoonmaken?
Mijn firmware heb ik zelf ingeregeld op mijn printer en zo is bijvoorbeeld mijn bedlevelpatroon 5x5 op een behoorlijke snelheid, ook vertikaal. Als je nozzle niet tof zit en je gebruikt die instellingen gaat dat je bed kosten.
Tevens heb ik ze Z offset erin gezet dus met een iets anders setup ga je wederom de boel slopen...
Mensen zijn geneigd om firmware van anderen te gebruiken omdat ze niet weten hoe ze zelf aan de gang moeten ermee en dat kan behoorlijk issues geven...
Ik heb overigens ook die verhoogde versie met ook de 40mm fans. Daarnaast heb ik de voeding naar de voorkant eronder geplaatst met verhoogde voetjes.
Primaire doel is dat de fans, de hotend niet af te laten koelen, dat werkt natuurlijk tegen elkaar en krijg je een onstabielere nozzle temp.ImNotnoa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:35:
De 3D komt tegenwoordig met een nieuwe silicone sock, ook als je via de Creality Shop een nieuwe sock bestelt op aliexpress schijn je deze geleverd te krijgen.
Zou de extra isolatie rond de nozzle een merkbaar verschil opleveren in printkwaliteit?
[Afbeelding]
Ook vermindert het de warmte overdracht naar de print toe in vergelijking met zo'n isolatie tape.
Dus ja het kan merkbaar verschil opleveren als je eerdere prints last hadden van de ontsnapte warmte en/of onstabiele temp van nozzle.
Daarom geen 'persoonlijke' firmwares maar de basis config om x printer met x bord te laten werken. Geen persoonlijke finetuning.DRuw schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:08:
Tja, die firmwares delen ben ik altijd wat huiverig voor eerlijk gezegd....
Mijn firmware heb ik zelf ingeregeld op mijn printer en zo is bijvoorbeeld mijn bedlevelpatroon 5x5 op een behoorlijke snelheid, ook vertikaal. Als je nozzle niet tof zit en je gebruikt die instellingen gaat dat je bed kosten.
Tevens heb ik ze Z offset erin gezet dus met een iets anders setup ga je wederom de boel slopen...
Mensen zijn geneigd om firmware van anderen te gebruiken omdat ze niet weten hoe ze zelf aan de gang moeten ermee en dat kan behoorlijk issues geven...
In principe staan die voorbeeld configs ook gewoon op de Marlin Repo, daar zouden de 'onze' voorbeeld configs niet veel van mogen afwijken. Maar bijvoorbeeld de case van @mutsje kan een goede toevoeging zijn met een nederlandse toelichting & foto's. Zo ook dus het overige met nederlandse toelichting.
Voor iedereen: Zouden jullie mij een pm kunnen sturen met paar Thingiverse links van leuke Ender upgrades? Deze ga ik gebruiken voor deel 2. Heb zelf uiteraard al wat, maar weet zeker dat ik iets niet tegen kom wat een ander wel al is tegekomen!
Snap hem, goed plan:)Christoxz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:12:
[...]
Daarom geen 'persoonlijke' firmwares maar de basis config om x printer met x bord te laten werken. Geen persoonlijke finetuning.
In principe staan die voorbeeld configs ook gewoon op de Marlin Repo, daar zouden de 'onze' voorbeeld configs niet veel van mogen afwijken. Maar bijvoorbeeld de case van @mutsje kan een goede toevoeging zijn met een nederlandse toelichting & foto's. Zo ook dus het overige met nederlandse toelichting.
Voor iedereen: Zouden jullie mij een pm kunnen sturen met paar Thingiverse links van leuke Ender upgrades? Deze ga ik gebruiken voor deel 2. Heb zelf uiteraard al wat, maar weet zeker dat ik iets niet tegen kom wat een ander wel al is tegekomen!
Zou wel de thingiverse items per printer schikken of een soort compatibiliteit schematje toevoegen.
Er is een hoop wat multi printer is maar echt niet alles helaas:)
Goed plan, meeste is wel de 3 denk ik.DRuw schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:33:
[...]
Snap hem, goed plan:)
Zou wel de thingiverse items per printer schikken of een soort compatibiliteit schematje toevoegen.
Er is een hoop wat multi printer is maar echt niet alles helaas:)
Zal mijn verzameling eens doorgaan
__/`\__/`\__
Oh zeker maar gezien ik nu beide heb is het wel handig om te weten welke op beide passen;)Mistacal schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:00:
[...]
Goed plan, meeste is wel de 3 denk ik.
Zal mijn verzameling eens doorgaan
Pulk werk?mutsje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:34:
Vandaag voor het eerst met een brim geprint, maar man met zo'n haai met beweegbare bek wat een pulk werk.. Wou toch eens weten hoe het werkte, nu weet ik het maar doe het niet weer voorlopig.
Brim breder maken of met een mesje of nabewerk tooltje iets doen? Ik heb er nooit last van...
om het van de beweegbare haai af te krijgen ja pulk werk met nagelsDRuw schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:51:
[...]
Pulk werk?
Brim breder maken of met een mesje of nabewerk tooltje iets doen? Ik heb er nooit last van...
Nog geen extruder kalibratie gedaan? Dan is het logisch dat je geen fatsoenlijke haai eruit krijgtmutsje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:32:
[...]
om het van de beweegbare haai af te krijgen ja pulk werk met nagelshad natuurlijk ook mes kunnen gebruiken. Binnenkort de boel tunen extruder lengte meten etc.
__/`\__/`\__
Mistacal schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:29:
[...]
Nog geen extruder kalibratie gedaan? Dan is het logisch dat je geen fatsoenlijke haai eruit krijgt

[ Voor 38% gewijzigd door mutsje op 30-09-2020 09:16 ]
hmm... niet mijn voorkeur, free flow kalibratie is zo gedaan...mutsje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:14:
[...]
![]()
![]()
zit momenteel een 'verneukte' rol pla op te maken, die is te heet gedroogd in de oven. Allang blij dat ik geen 28 euro weg hoef te donderen.. print er zaken als zeep bakjes mee af. Maar inderdaad calibratie moet nog uitgevoerd worden. Ook de ventilatoren ombouwen etc, wacht op shipsload aan onderdelen.
__/`\__/`\__
Verder vind ik dat mijn X as best scheef hangt. Dit komt o.a. doordat overal op internet bij de installatiefilmpjes wordt gezegd dat je de excentrische moer niet te strak moet draaien ivm levensduur van je wielen.
Bovenste wieletje draait vrij losjes maar doordat die scheef hangt lijkt hij haast beetje te klemmen op de onderste
Hotend weer uit elkaar gehad en wederom niks geen clog gevonden dus ik heb ook mijn PLA in de oven zitten. Ruimte waar de printer in staat bleek 70% vochtigheid te bevatten. (Nieuwbouwhuis die zodanig geïsoleerd is dat de verwarming nog niet aan is geweest)
Alles dient loodrecht ten opzichte van elkaar te zitten. Wieltjes moeten net aan zitten, dus niet te los en niet te vast. Er zijn een paar hele mooie voorbeeld te vinden op YT en ook in de guide van Luke is dit uitermate goed beschreven. Als je die volgt zit die perfect in elkaar.Esso21 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:13:
Gebruiken jullie voor de Z-as nog smering? Ik las dat je daarmee die af en toe compressed layers kan voorkomen? Ik heb zelf nu PTFE droge smering, iemand ervaring mee?
Verder vind ik dat mijn X as best scheef hangt. Dit komt o.a. doordat overal op internet bij de installatiefilmpjes wordt gezegd dat je de excentrische moer niet te strak moet draaien ivm levensduur van je wielen.
Bovenste wieletje draait vrij losjes maar doordat die scheef hangt lijkt hij haast beetje te klemmen op de onderste
Hotend weer uit elkaar gehad en wederom niks geen clog gevonden dus ik heb ook mijn PLA in de oven zitten. Ruimte waar de printer in staat bleek 70% vochtigheid te bevatten. (Nieuwbouwhuis die zodanig geïsoleerd is dat de verwarming nog niet aan is geweest)
In de filmpjes gaat het dus niet alleen om de wieltjes maar ook om de loodrechte installatie van de profielen, heb je bijvoorbeeld een winkelhaak gebruikt? Heb je de afstanden netjes gemeten? Etc...
Wat betreft de smering, is niet nodig om compressed layers te voorkomen. Als er te veel stof op ligt dan spuit ik hem af met remreiniger en daarna weer met PTFE kettingspray maar dat is puur en enkel voor het stof
[ Voor 7% gewijzigd door Mistacal op 30-09-2020 13:22 ]
__/`\__/`\__
Installatie is super eenvoudig, hij haakt aan de rollen van de z-as zonder deze te belemmeren.
:strip_exif()/f/image/XfZ74GItWmgqpo6v4U0kP4YS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HskEuGrwHm24AskgzsbvGYgp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wGZpuU31NGRBI3QwSynuaK3G.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je het design willen gebruiken, je vind hem hier: https://www.thingiverse.com/thing:4611023
PSN: PcDCch
Signature
Zeker leuk, ik zal eens kijken of ik er iets mee kan...Mitchell schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:36:
Mooie aanpassing @Mozart. Misschien nog leuk om dit design op een of andere manier te mergen met deze roller covers: https://www.thingiverse.com/thing:4043339
Nadeel is dat je wel een oven moet hebben die hoge temperaturen (lees meer dan 230 graden) aan kan.
YouTube: Remelting 3D printed thermoplastics (the salt method)
ZoietsMitchell schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:36:
Mooie aanpassing @Mozart. Misschien nog leuk om dit design op een of andere manier te mergen met deze roller covers: https://www.thingiverse.com/thing:4043339
https://www.thingiverse.com/thing:4611066
Kennelijk wel, want hij geeft duidelijk aan dat die klomp zout van een "vorige" melt was.mutsje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:49:
had die methode inderdaad ook gezien op fb creality forum echter geen aandacht aan besteed. Me oven gaat net aan tot 230dus zou pla kunnen doen. Vraag me af of je het zout kan hergebruiken. Anders word het een behoorlijk verspil veel zout verhaal.
Signature van nature
Zat er naar te kijken terwijl ik in teams meeting zatSircuri schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:16:
[...]
Kennelijk wel, want hij geeft duidelijk aan dat die klomp zout van een "vorige" melt was.
Weet niet wat precies het nut is... Enneh je hebt wel 100% infill nodig he...MikeOO schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:23:
Je print sterker maken door het opnieuw in de oven te bakken.
Nadeel is dat je wel een oven moet hebben die hoge temperaturen (lees meer dan 230 graden) aan kan.
YouTube: Remelting 3D printed thermoplastics (the salt method)
Hij stond in tekst in het scherm... Geluid was niet nodig;)mutsje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:01:
[...]
Zat er naar te kijken terwijl ik in teams meeting zatgeluid uit dus.
Op aanraden van enkelen van jullie even de weerstand van de thermistor gecheckt... omdat daar een stekkertje tussen zit zodat ik de hele hotend los kan halen zonder dat ik de stekkertjes uit het mainboard hoef te halen. En stekkertjes kunnen de werking natuurlijk beinvloeden...Icephase schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:12:
Ik heb het gezeik met mijn hot-end (zie mijn vorige post) nu opgelost door over te stappen naar een micro-swiss kloon. Geen smurrie meer aan mijn nozzle of bovenop het heat-block (bij de heatbreak). Maarrrrr....
Het gezeur met de extruder die maar blijft skippen krijg ik niet opgelost! Ik heb echt alles al vervangen inmiddels:
- hot end compleet (dus ook nieuwe heater en thermistor etc)
- nieuwe nozzles (meerdere geprobeerd)
- nieuwe Capricorn bowden tube (tot 2x toe)
- nieuwe extruder (aluminium versie)
- nieuwe extruder gears (meerdere)
- de extruder bearing wat losser gezet
- de extruderveer wat strakker voorgespannen
- standaard Marlin firmware er terug op want ik had met TMC currents lopen klieren (2.0.6)
- printtemperatuur 25 graden hoger
- meerdere soorten PLA (123-3d.nl, hobbyking PLA x3, real PLA mat)
- nieuwe stepper motor voor de extruder
- standaard 0.2 profiel en magic 0.2 profile in Cura 4.6.1
- retraction settings: met originele hotend alles van 3 tot en met 6.5 mm op 25-40 mm/s, met de micro swiss kloon naar 1.5 - 2 mm op 25-40 mm/s gegaan.
en nóg heb ik last van een skippende extruder!!!
Alles zit goed vast, is schoon of zelfs nieuw maar het lijkt wel alsof er een gremlin ofzo ergens zit. Het lijkt ook pas na een 5 minuutjes printen mis te gaan, de eerste lagen gaan gewoon goed. Uiteindelijk zie je het niet echt in de prints, maar het klópt gewoon niet... Ik heb álles dat enigszins van invloed kan zijn vervangen of teruggezet naar hoe het uit de doos kwam, maar het helpt niet. Het is geen kwestie van te weinig kracht lijkt het, want de gear 'vreet' zich wel in het filament in, het lijkt op een blokkade ergens in de hot-end maar dat kán haast niet, want alles daar is schoon (en daarna zelfs vervangen)!
Wat doe ik verkeerd? Wie o wie heeft het verlossende inzicht? Op dit moment kan me die hele k-printer gestolen worden om eerlijk te zijn...
Ik meet op kamertemperatuur (zeg 22 graden) ongeveer 118 kohm. Een nieuwe thermistor uit deze set:
https://nl.aliexpress.com/item/33031908940.html
geeft 113 kohm als weerstand bij dezelfde temperatuur. Is natuurlijk geen groot verschil, dus ik denk dat de stekker an sich geen probleem is. In de firmware kun je wel het type thermistor aangeven, maar zit hier echt zo'n verschil in? En kan ik dat 'veilig' uitproberen? Over de huidige thermistor weet ik dat die uit een setje komt dat geadverteerd werd als origineel Creality: https://www.banggood.com/...3D-Printer-p-1512398.html
maar ik heb geen specs. De nieuwe thermistor staat alleen bij "NTC 100k B3950" en dat soort typenummeraanduidingen komt veel voor in de standaard Marlin thermistor-configuraties dus daar durf ik niet zonder meer van uit te gaan...
Alleen is dit natuurlijk wél ruim 10% hoger dan de nominale weerstand van 100 kohm voor een standaard thermistor. Als dat bij +/- 200 graden óók 10% verschil is, zit je natuurlijk al snel aan 20-25 graden verschil.
Echter... een hogere weerstand is een lagere temperatuur. Bij een 10% hogere weerstand denkt de printer dus dat de temperatuur 10% lager is dan in werkelijkheid. Terwijl de werkelijke temperatuur bij mij juist LAGER lijkt te liggen. Dat zou overeen komen met een te lage weerstand op de thermistor... ik ben er dus nog steeds niet uit!
Ik heb de oorspronkelijke extruder weer terug gezet, met dus de nieuwe stepper motor (NEMA 17, max. nominale current schijnt 1200 mA te zijn, deze staat nu op 1000 in de firmware. Hoger dus dan de standaard 800 voor de originele steppermotor!). Nieuwe extruder gear, tandjes vreten zich goed in in het filament... er lijkt ergens een blokkade te zitten maar de hele hotend is al 2x geheel vervangen en nog steeds sh*t...
[ Voor 7% gewijzigd door Icephase op 30-09-2020 17:19 ]
M92 geeft alleen een OK terug.
Na M503 krijg ik onderstaande maar ik kan er niet uit opmaken want de extruder waarde is:
Send: M503
Recv: echo: G21 ; Units in mm (mm)
Recv: echo: M149 C ; Units in Celsius
Recv:
Recv: echo:; Filament settings: Disabled
Recv: echo: M200 S0 D1.75
Recv: echo:; Steps per unit:
Recv: echo: M92 X80.00 Y80.00 Z400.00 E97.00
Recv: echo:; Maximum feedrates (units/s):
Recv: echo: M203 X500.00 Y500.00 Z10.00 E50.00
Recv: echo:; Maximum Acceleration (units/s2):
Recv: echo: M201 X500.00 Y500.00 Z100.00 E5000.00
Recv: echo:; Acceleration (units/s2): P<print_accel> R<retract_accel> T<travel_accel>
Recv: echo: M204 P500.00 R1000.00 T500.00
Recv: echo:; Advanced: B<min_segment_time_us> S<min_feedrate> T<min_travel_feedrate> J<junc_dev>
Recv: echo: M205 B20000.00 S0.00 T0.00 J0.08
Recv: echo:; Home offset:
Recv: echo: M206 X0.00 Y0.00 Z0.00
Recv: echo:; Material heatup parameters:
Recv: echo: M145 S0 H185 B45 F255
Recv: echo: M145 S1 H240 B0 F255
Recv: echo:; PID settings:
Recv: echo: M301 P21.73 I1.54 D76.55
Recv: echo:; LCD Contrast:
Recv: echo: M250 C155
Recv: echo:; Stepper driver current:
Recv: echo: M906 X800 Y800 Z800
Recv: echo: M906 T0 E800
Recv:
[ Voor 71% gewijzigd door mutsje op 30-09-2020 20:59 ]
Is de standaard stepgrootte
Maar heb je meerdere keren geprobeerd of 1x 100mm
Slim is als je het 3x doet en dan het gemiddelde neemt..
Ja zat het zelf na te lezen en owja pff staat ie. Moet je het echt door je hotend knallen? Of kan het ook gewoon door de extruder (tube los etc)DRuw schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:25:
E97
Is de standaard stepgrootte
Maar heb je meerdere keren geprobeerd of 1x 100mm
Slim is als je het 3x doet en dan het gemiddelde neemt..
Maakt niet veel uit denk ik.
Ik heb ook wel eens m'n max snelheid getest qua printen door de hotend met mn dual gear extruder en dat was verre van de snelheid waar ik mee print..
De print is niet mooi gelukt maar het past en ziet er veel beter uit. Bedankt voor de tip. Nu nog even de cover voor de andere kant printen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EOMn6vxBmeopbmex2NQZhOUp.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HcTuImmayiORq5Tt7uDbrQkr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f9ApGs1REvTmccGBEQUURSkS.jpg?f=user_large)
Altijd free flow 100mm doen nooit door je hot end. Het is E(xtruder) kalibratie. Dan wil je alleen je extruder dus instellen. Daarna een single Line printen en dat is dan je flow rate (extruder icm hot end)mutsje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:29:
[...]
Ja zat het zelf na te lezen en owja pff staat ie. Moet je het echt door je hotend knallen? Of kan het ook gewoon door de extruder (tube los etc)
__/`\__/`\__
Mooie oplossing zo wel af en toe er af halen om je wieltjes schoon te maken. 😉Mozart schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:51:
[...]
De print is niet mooi gelukt maar het past en ziet er veel beter uit. Bedankt voor de tip. Nu nog even de cover voor de andere kant printen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
__/`\__/`\__
Blij dat het gelukt is. Ziet er inderdaad een stuk beter. De persoon die ze heeft gemaakt heeft het ook gedaan voor de andere axis:Mozart schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:51:
[...]
De print is niet mooi gelukt maar het past en ziet er veel beter uit. Bedankt voor de tip. Nu nog even de cover voor de andere kant printen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
X-Axis: https://www.thingiverse.com/thing:4050465
Z-Axis left: https://www.thingiverse.com/thing:4045310
Heb de X-Axis zelf ook geremixed voor de cable chain: https://www.thingiverse.com/thing:4357672 (kan zijn dat je hem iets groter/kleiner moet printen afhankelijk van je tolerances).
Signature
Nut is dat het dus sterker wordt zoals hij aangeeft. In de reacties wordt aangegeven door iemand dat 100% infill niet nodig schijnt te zijn. Daarbij gebruik je het ook niet voor alles héDRuw schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:06:
[...]
Weet niet wat precies het nut is... Enneh je hebt wel 100% infill nodig he...
Maar als je eens wat moet printen wat toch sterker moet zijn dan de standaard sterkte dan is het een optie.
Is het eenvoudig te doen en moet zeggen dat de print er zelf mooier uitziet na de oven.
Nice! Ik heb nu al lichte krasjes op de rollers dus neem aan dat zulke upgrades hier wel tegen helpenMitchell schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:04:
[...]
X-Axis: https://www.thingiverse.com/thing:4050465
Z-Axis left: https://www.thingiverse.com/thing:4045310
Heb de X-Axis zelf ook geremixed voor de cable chain: https://www.thingiverse.com/thing:4357672 (kan zijn dat je hem iets groter/kleiner moet printen afhankelijk van je tolerances).
Ik zie tevens op je thingiverse een custom shroud, heeft dit veel impact op je printresultaat?
Uhm nee niet echt.. puur esthetisch. Krasje op je wieltjes is overigens niet helemaal de bedoeling, mijn printer is al dik 1,5 jaar oud en wieltjes nog als nieuw. Stof blijft zich alsnog wel verzamelen achter die cover dus wel regelmatig even stofvrij maken.Esso21 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:09:
[...]
Nice! Ik heb nu al lichte krasjes op de rollers dus neem aan dat zulke upgrades hier wel tegen helpen
Ik zie tevens op je thingiverse een custom shroud, heeft dit veel impact op je printresultaat?
__/`\__/`\__
Filament sensor en blokkeer sensor in een.
bigtreeder smart filament sensor
YouTube: BTT Smart filament sensor guide - Detect filament runout and jams kwam deze video tegen.
Heb hem zelf erop zitten met mijn SKR mini E3. Werkt prima, grote voordeel is dat hij echt kan controleren of het filament doorloopt dus ook clogs kan hij zien. Heb wel wat issues gehad met afstellen van de sensor (als je beetje skippende gear hebt kan hij ook al triggeren).Evertt schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:59:
Heeft iemand ervaring met deze filament sensor?
Filament sensor en blokkeer sensor in een.
bigtreeder smart filament sensor
YouTube: BTT Smart filament sensor guide - Detect filament runout and jams kwam deze video tegen.
Is dat op een SKR mini E3 V1.2? Die heb ik namelijks onlangs geïnstalleerd in mijn CR-20.CerielTjuh schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:38:
[...]
Heb hem zelf erop zitten met mijn SKR mini E3. Werkt prima, grote voordeel is dat hij echt kan controleren of het filament doorloopt dus ook clogs kan hij zien. Heb wel wat issues gehad met afstellen van de sensor (als je beetje skippende gear hebt kan hij ook al triggeren).
Uit mijn hoofd kan je zelf instellen welke commandos er getriggered moeten worden bij een runout trigger doormiddel van gcodes.mutsje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:14:
Wel een meer geavanceerde sensor maar zou je het niet zo moeten proggen dat die helemaal stopt? Nu blijft de hotend toch op termperatuur etc?
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie